Ja, het houdt de gemoederen wel bezig hè

Praktische stap, reuze leuk dat ze het retour hebben gestuurd. Maar gewoon aanmanen tot terugbetaling over te gaan. Tot die terugbetaling mag je het flesje parfum als goed huisvader thuis bewaren op grond van je retentierecht.
Helaas, mijn huisvader skills zullen vooralsnog onbenut blijven. Het flesje is na retournatie niet meer weder gekeerd maar wordt desondanks hopelijk net zo goed behandeld.
Helixes schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:34:
Laat ik eens uit een ander vaatje tappen, en pragmatisch advies geven...
Ik ben geen parfumexpert, maar ik vermoed dat het flesje je geen €50 heeft gekost. Geen idee eigenlijk, het zou best wel fijn zijn te weten wat je betaald hebt. Maar goed. Mijn schatting.
€ 70,-...pak 'm beet.
De vraag wordt meteen: hoeveel tijd en moeite kun jij besteden voor die € 50? Hoeveel tijd en moeite is de tegenpartij bereid te besteden aan die € 50? Het antwoor is, waarschijnlijk, niet zo veel. In beide gevallen trouwens, maar het vereist wat inzicht om dat in te zien.
Voor die € 50 kun je in ieder geval niets dwingends doen. Een advocaat of jurist schrijft graag een brief voor je, tegen een tarief dat meteen al veel hoger ligt, bijvoorbeeld.
Nou is het doorgaans niet zo dat ik aan mijn principes voorbij ga op basis van het (in dit geval letterlijke) prijskaartje dat ergens aan hangt, maar ik snap je punt
Hoeveel tijd de tegenpartij hieraan wil besteden, ik gok zo min mogelijk. Ikzelf zit er echter, zoals iemand eerder in het topic opmerkte, enigszins nonchalant in en heb totaal geen moeite met het hier en daar spenderen van een uurtje invul-/uitzoekwerk. Daarnaast ben ik ook wel een beetje eigenwijs, mogelijk lichtelijk aangesterkt door de m.i. erg starre houding van de tegenpartij, en wil ik eigenlijk best wel eens weten wat mijn rechten in deze nu daadwerkelijk zijn.
Wat kun je wel doen? Bel ze eens op. Leg de situatie (het liefst allerredelijkst) uit, en vraag (met engelengeduld) hoe, precies, er een hygiënebeding geldt voor een product met zoveel alcohol dat je er je huis mee kan desinfecteren.
Wellicht tref je een redelijke medewerker, die het met je eens is, en je product wil terug nemen. Wellicht ook niet. In dat laatste geval kun je nog aangeven dat je daar kennis van neemt, en dan ook maar nooit meer bestelt bij de desbetreffende webshop. Hou je daar ook aan. Wellicht is het verstandig dan nog even hun reactie af te wachten, maar zelf verwacht ik daar niet te veel van.
Er is inmiddels best wel wat contact geweest, met verschillende medewerkers (groot bedrijf). Het contact is verder gewoon vriendelijk en correct verlopen, maar onderaan de streep kon men me niet tegemoet komen. Het was buigen of breken, een middenweg leek er niet echt te zijn.
In het laatste geval ben ik bang dat je er goed aan doet de € 50 af te schrijven als lesgeld. Je hebt iets geleerd (niet in de minste plaats geen zaken meer te doen met deze toko), en je kunt doorgaan met je leven. Eventueel kun je via Marktplaats proberen een deel van de aankoopsom terug te krijgen.
Dat lijkt me zonde van het lesgeld, want een antwoord op mijn vraag heb ik vooralsnog niet te pakken...

Laat ik bij deze nog even zeggen dat ik het erg waardeer dat er zo gul gereageerd wordt, bedankt aan een ieder die wat bij heeft gedragen thus far

M.i. speelt hier een heel ander probleem: TS is te ver gegaan bij het proberen. Of het parfum daarmee 100% aan waarde heeft verloren vind ik discutabel. Ik zou zeggen: bewijs het tegendeel en beperk je verlies door de fles aan te bieden @ Marktplaats.
Zou je dit standpunt misschien nader toe kunnen lichten? Zoals ik het lees stelt de wet dat je niet verder mag gaan dan nodig om "de aard, de kenmerken en de werking van de goederen" vast te stellen. In mijn beleving is de geur van een parfum een van de, zo niet het belangrijkste kenmerk. Hoe kan ik dit kenmerk van het product vaststellen, op een manier die niet verder gaat dan nodig, zonder het product uit de verpakking te halen?