Toon posts:

Pc problemen, oplossing nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-03 22:12
Hallo medetweakers,

Twee weken geleden heb ik voor een vriend van mij een pc gebouwd die onderaan de post staat. Er is alleen één probleem. Deze pc heeft namelijk een compliceerd probleem met een paar opties, die ik hieronder zal toelichten.
- De pc wordt van het stroomgehaald door de stekker uit het stopcontact te trekken. Er is hierdoor geen probleem.
- De pc wordt nadat hij is opgestart, opnieuw opgestart via de knop het het menu van windows, ook geen probleem.
- De pc wordt nadat hij is opgestart, afgesloten. Als de pc dan weer wordt opgestart, is er ongeveer een 50% kans dat de pc in het scherm voor de bios (press f2/del to enter bios etc.) vast komt te zitten.

Wat we geprobeerd hebben:
- Voeding vervangen.
- Plek ramstickjes veranderd.
- één ramstickje geprobeerd.
- Geen videokaart, maar AMD R5 2600 heeft geen iGpu, dus geen beeld.
- Andere videokaart, GTX 950.
- Andere aansluiting van monitor.

Dit is de build:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1Asus Prime B450-Plus€ 102,04€ 102,04
1Asus Dual series Radeon RX 580 OC edition 8GB GDDR5€ 288,-€ 288,-
1Corsair Carbide SPEC-04 Zwart/Geel€ 48,-€ 48,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 131,30€ 131,30
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 810,19

We hebben geen idee wat het nogmeer kan zijn, een moederbord (productie)fout?
Alvast bedankt voor de reacties! O+

PS: Ik hoop dat het hier goed staat, weet niet waar ik hem anders moet plaatsen omdat we geen idee hebben wat het probleem is. 8)7

Beste antwoord (via Waltro op 02-10-2018 12:24)

• NotLikeTheOther
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-03 21:40

NotLikeTheOther

Probeer het en je weet het...

Probeer eens de BIOS te updaten, en dan niet via Windows.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• NotLikeTheOther

NotLikeTheOther

• Waltro
NotLikeTheOther schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:16:
Zal dat morgen eens proberen! Maar dat hoeft niet toch, als je een B450 bordje koopt?

• NotLikeTheOther

NotLikeTheOther

Waltro schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:42:
[...]

Zal dat morgen eens proberen! Maar dat hoeft niet toch, als je een B450 bordje koopt?
Klopt, alleen kan het wel zo zijn dat er bepaalde problemen zijn opgelost in de tussentijd. Er is zoveel hardware op de markt, ze kunnen gewoon niet iedere combinatie testen.

Weet je hoe je een BIOS update moet uitvoeren?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is maar 1 BIOS op de site van Asus te vinden dus wat moet er geupdate worden?

@Waltro staat het geheugen wel op de QVL? Zitten alle (!!) correcte 12V-stekkers op het moederbord?

Observatie: zomaar de stekker eruit trekken is niet erg handig. Hoe constateer jij dat dit geen probleem vormt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• NotLikeTheOther

NotLikeTheOther

MAX3400 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:46:
[...]

Er is maar 1 BIOS op de site van Asus te vinden dus wat moet er geupdate worden?

@Waltro staat het geheugen wel op de QVL? Zitten alle (!!) correcte 12V-stekkers op het moederbord?

Observatie: zomaar de stekker eruit trekken is niet erg handig. Hoe constateer jij dat dit geen probleem vormt?
Nope, staan er drie op. Versie 0318 (release BIOS), 0403 en versie 0409 en die is van 31-08. TS moet dus even kijken welke versie hij heeft.

Buiten dat heb ik zo het vermoeden dat hij pas de stekker er uit haalt als de PC uit is ;)

Wat je ook kan doen is eventueel een ander setje bestellen die wel in de QVL staat. Als die dan werkt kan je de andere gewoon terugsturen (afhankelijk van hoelang je dit al in je bezit hebt).

• MAX3400

MAX3400

@NotLikeTheOther ik bedoelde het anders maar je hebt (ook) gelijk; Asus ondersteunt de CPU al vanaf 0318 dus dat zou niet direct de oorzaak / oplossing hoeven zijn :)

• Waltro
MAX3400 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:46:
[...]

Inderdaad, als de pc uit is.
Qua stekkers zitten er uit m'n hoofd de volgende in:
20 pin
Gpu stekker
SSD stekker
En nog 1 volgensmij, waar ik zo even niet op kom.

Maar dat zal toch niet verklaren waarom hij soms wel, en soms niet zou opstarten? Dan zou hij het toch namelijk nooit doen?
NotLikeTheOther schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:00:
[...]
Buiten dat heb ik zo het vermoeden dat hij pas de stekker er uit haalt als de PC uit is ;)

Wat je ook kan doen is eventueel een ander setje bestellen die wel in de QVL staat. Als die dan werkt kan je de andere gewoon terugsturen (afhankelijk van hoelang je dit al in je bezit hebt).
Waar kan ik zien welk ram in de QVL staat? (lees net dat het een bepaalde soort ram moet zijn, klopt dit?)

PS2: Als de pc wordt afgesloten (stekker nog in het stopcontact) blijven de lichtjes van muis & toetsenbord nog aan, dit hoort ook niet toch?

[Voor 6% gewijzigd door Waltro op 01-10-2018 20:33]

• NotLikeTheOther

NotLikeTheOther

Waltro schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

20 pin
Gpu stekker
SSD stekker
En nog 1 volgensmij, waar ik zo even niet op kom.

Maar dat zal toch niet verklaren waarom hij soms wel, en soms niet zou opstarten? Dan zou hij het toch namelijk nooit doen?

[...]

Waar kan ik zien welk ram in de QVL staat? (lees net dat het een bepaalde soort ram moet zijn, klopt dit?)

PS2: Als de pc wordt afgesloten (stekker nog in het stopcontact) blijven de lichtjes van muis & toetsenbord nog aan, dit hoort ook niet toch?
Dat klinkt helemaal goed. Kabel waar je zo gauw niet op kan komen is voor de CPU, en je hebt een 24 pins kabel in je moederbord ;)

Via deze link kan je zien wat je moederbord foutloos zou moeten ondersteunen. Jouw geheugen staat er overigens niet tussen, had ik al naar gekeken.

En dat die dingen aanblijven is normaal. Dat zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat je je telefoon kan opladen via je PC als hij "uit" staat. Dit kan je waarschijnlijk ook wel ergens in de BIOS uitzetten.

• Waltro
NotLikeTheOther schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:38:
[...]

Dat klinkt helemaal goed. Kabel waar je zo gauw niet op kan komen is voor de CPU, en je hebt een 24 pins kabel in je moederbord ;)

Via deze link kan je zien wat je moederbord foutloos zou moeten ondersteunen. Jouw geheugen staat er overigens niet tussen, had ik al naar gekeken.

En dat die dingen aanblijven is normaal. Dat zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat je je telefoon kan opladen via je PC als hij "uit" staat. Dit kan je waarschijnlijk ook wel ergens in de BIOS uitzetten.
Ah okay, zat toch soort van in de buurt :P

Ram zal ik even moeten kijken, is besteld op 16/09/2018 bij Megekko, weet niet hoe zij zitten met terug brengen, is vaak 2 weken toch? Laat dat nou net gisteren zijn |:(

• NotLikeTheOther

NotLikeTheOther

Waltro schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:40:
[...]

Ah okay, zat toch soort van in de buurt :P

Ram zal ik even moeten kijken, is besteld op 16/09/2018 bij Megekko, weet niet hoe zij zitten met terug brengen, is vaak 2 weken toch? Laat dat nou net gisteren zijn |:(
Megekko is gelukkig 30 dagen, daarom bestel ik ook erg graag bij hun O+

• MAX3400

MAX3400

Waltro schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

20 pin
Gpu stekker
SSD stekker
En nog 1 volgensmij, waar ik zo even niet op kom.?
Dan zou ik nog maar even alles nalopen; moet er niet een 8-pin stekker linksboven op je moederbord?

[Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 01-10-2018 22:03]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 19:35
Als hij die 4/8 pin CPU voedingstekkers linksbovenin was vergeten dan boot de hele boel niet. Dat kan het probleem niet zijn.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• NotLikeTheOther

NotLikeTheOther

MAX3400 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:01:
[...]

Dan zou ik nog maar even alles nalopen; moet er niet een 8-pin stekker linksboven op je moederbord?

[Afbeelding]
Daar kan je ook gerust een 4 pin in doen. Hele grote kans dat het dan nog steeds werkt. Het feit dat hij op de POST blijft hangen maakt het voor mij een geheugen probleem (of CPU, maar dat is extreem zeldzaam. IMC zit in de CPU, vandaar) of een BIOS die niet mee wil werken.

Nu is Asus erg goed als het gaat om BIOS updates (de tool in de BIOS dan) dus persoonlijk zou ik de gok wagen.

@Waltro, heb je ervaring met het flashen van een BIOS?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

NotLikeTheOther schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:18:
[...]

Daar kan je ook gerust een 4 pin in doen. Hele grote kans dat het dan nog steeds werkt. Het feit dat hij op de POST blijft hangen maakt het voor mij een geheugen probleem (of CPU, maar dat is extreem zeldzaam. IMC zit in de CPU, vandaar) of een BIOS die niet mee wil werken.

Nu is Asus erg goed als het gaat om BIOS updates (de tool in de BIOS dan) dus persoonlijk zou ik de gok wagen.

Ik het met het bovenstaande eens dat het waarschijnlijk iets met je geheugen is.

Vermoedelijk kan je alleen maar fatsoenlijk booten als je een cold-boot doet, dat wil zeggen, een boot waarin het ram getraind wordt. Als je dat niet doet krijg je dus een post failure. Dit is een probleem wat vooral voor kwam bij de eerste generatie Ryzen UEFI's en zou in principe gefixt moeten zijn maar goed, proberen kan geen kwaad.

Er zijn een aantal BIOS opties die je kan proberen:
- Fast boot uitzetten
- Alle memory timings handmatig vast zetten
- DRAM boot voltage op 1.4V zetten
- DRAM voltage op 1.35V zetten
- Gefrustreerd raken en de PC in brand steken

Wat je ook kan doen is als je eenmaal in Windows zit HCi memtest draaien voor een uurtje. Als daar fouten uit komen weet je hoe laat het is.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Waltro
MAX3400 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:01:
[...]

Dat was de kabel waar ik niet op kwam :)
NotLikeTheOther schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:18:
[...]

Nope, maar volgens internet was dit niet de lastigste zaak van de wereld toch?
Blaat schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:31:
[...]

Ik het met het bovenstaande eens dat het waarschijnlijk iets met je geheugen is.

Vermoedelijk kan je alleen maar fatsoenlijk booten als je een cold-boot doet, dat wil zeggen, een boot waarin het ram getraind wordt. Als je dat niet doet krijg je dus een post failure. Dit is een probleem wat vooral voor kwam bij de eerste generatie Ryzen UEFI's en zou in principe gefixt moeten zijn maar goed, proberen kan geen kwaad.

Er zijn een aantal BIOS opties die je kan proberen:
- Fast boot uitzetten
- Alle memory timings handmatig vast zetten
- DRAM boot voltage op 1.4V zetten
- DRAM voltage op 1.35V zetten
- Gefrustreerd raken en de PC in brand steken

Wat je ook kan doen is als je eenmaal in Windows zit HCi memtest draaien voor een uurtje. Als daar fouten uit komen weet je hoe laat het is.
- Fast boot uitzetten had ik geprobeerd.
- Timings handmatig vastgezet.
- Voltages ook veranderd.
- PC in brand? Is uit het raam niet meer goed genoeg tegenwoordig? 8)7

PS3: Ik kwam er ook achter dat het ram niet op 3000mhz loopt, maar op 2833 (of iets in die richting, ben een beetje vergeetachtig |:( ). Dit stond standaard in de bios op 2100mhz, dus kon dit verhogen, maar niet naar 3000mhz.

• Waltro
Het probleem is opgelost, BIOS update werkt! :)

Bedankt voor de hulp iedereen _/-\o_

• NotLikeTheOther

NotLikeTheOther

Waltro schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:25:
[...]

Het probleem is opgelost, BIOS update werkt! :)

Bedankt voor de hulp iedereen _/-\o_
Fijn om te horen! Hoop dat 'ie geniet van z'n systeem :thumbsup:

• Waltro
NotLikeTheOther schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:27:
[...]

Fijn om te horen! Hoop dat 'ie geniet van z'n systeem :thumbsup:
Dat zal wel lukken. Na een week lang huilen in bed, moet dat genieten wel lukken denk ik :P
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee