Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GPU en CPU usage hoog bij games veroorzaakt fps drops

Pagina: 1
Acties:
  • 564 views

Onderwerpen

Vraag

• Daycon
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 26-10-2018
eerder heb ik een topic gemaakt met mijn probleem van fps drops bij bepaalde spellen conclusie heb t nog niet opgelost
maar er zijn een aantal mensen die mij hebben aangeraden msi afterburner te downloaden om bepaalde componenten te gaan meten of ik iets raars zou zien tijdens t gamen uhm jaa dat heb ik wel maar weet niet op dat een goed teken en of dit t probleem is van fps drops zelfs een keer pc hulplijn aan telefoon gehad om daar mijn probleem neer te leggen maar die roepen al snel zomaar iets waar t aan ligt drivers etc. bij mij is dat allemaal in orde pagefile is mij ook aangeraden maar daar kwam ik zelf geen wijs uit vandaar hier een paar screenshot van bepaalde spellen en viel me op dat de cpu cores usage hoog was en af en toe de gpu usage ook alleen de cpu usage was weer niet hoog vreemd hoop dat jullie me zouden kunnen helpen bij dit probleem

https://imgur.com/a/c7VVmg5 aantal grafieken met msi afterburner

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Er is ook iets mis met je toetsenbord. De hoofdletters en leestekens doen het niet.

Waarom post je dit hele verhaal niet in micro/fps stottering bij bepaalde spellen. Dan heb je alles bij elkaar en voorkom je dat weer alle vragen die gesteld en beantwoord zijn voorbij komen.

• Daycon
Uszka schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:02:
Er is ook iets mis met je toetsenbord. De hoofdletters en leestekens doen het niet.

Waarom post je dit hele verhaal niet in micro/fps stottering bij bepaalde spellen. Dan heb je alles bij elkaar en voorkom je dat weer alle vragen die gesteld en beantwoord zijn voorbij komen.
krijg daar geen reactie meer\
mis met me toetsenbord is overdreven was vergeten me leestekens erbij te zetten en punten had snel even mij verhaal neergezet of t misschien dan met dit te maken had en mijn topic gaat niet over me leestekens of punten kom enkel voor hulp thats all

Blijkbaar t zal allemaal wel wat boeit dit topic zo komt t over

[Voor 25% gewijzigd door Daycon op 27-09-2018 20:08]

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Daycon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:05:
[...]
mis met me toetsenbord is overdreven was vergeten me leestekens erbij te zetten en punten had snel even mij verhaal neergezet of t misschien dan met dit te maken had en mijn topic gaat niet over me leestekens of punten kom enkel voor hulp thats all
Dit is niet leesbaar zo, dat is het probleem. De TS heb ik nog niet eens gelezen omdat het gewoon niet te doen is. Hoe beter jij je TS maak, hoe beter de hulp die je krijgt :)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Ik wil best helpen maar het moet geen puzzel zijn om te begrijpen wat er aan de hand is. Ook wil ik geen ander topic openen om na te kijken uit welke onderdelen het systeem bestaat en wat er tot nu toe gedaan is om het probleem te verhelpen. Hoe meer informatie je ons geeft hoe beter je geholpen wordt en des te eerder is het probleem opgelost. Op deze manier duurt het alleen maar langer.

[Voor 8% gewijzigd door Uszka op 27-09-2018 20:14]

• Daycon
PilatuS schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:10:
[...]

Dit is niet leesbaar zo, dat is het probleem. De TS heb ik nog niet eens gelezen omdat het gewoon niet te doen is. Hoe beter jij je TS maak, hoe beter de hulp die je krijgt :)
Wat er bij mij t probleem was/is fps drops bij spellen zoals black ops 3 gta IV etc. bij msi afterburner kwam t erop neer dat ik hoge cpu core usage had en ook weleen een hoge cpu usage tegen de 90-100% constant.
alles heb ik al geprobeerd t te verhelpen maar kwam er niet meer wijs uit waar t probleem lag. me andere topic weergeeft de specificaties van me pc

• Daycon
Uszka schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:13:
Ik wil best helpen maar het moet geen puzzel zijn om te begrijpen wat er aan de hand is. Ook wil ik geen ander topic openen om na te kijken uit welke onderdelen het systeem bestaat en wat er tot nu toe gedaan is om het probleem te verhelpen. Hoe meer informatie je ons geeft hoe beter je geholpen wordt en des te eerder is het probleem opgelost. Op deze manier duurt het alleen maar langer.
bij deze dan. speel constant 60fps waarvan t vaak naar 55-50 gaat of zelfs minder. ik merk t vooral bij explosieven of een druk gebeurtenis in game bij black ops 3 bijvoorbeeld zat gelijk te denken aan te weinig
RAM

• DarkUnreal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:29

DarkUnreal

Postmaster General

iRacing Profiel

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Daycon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:19:
[...]

bij deze dan. speel constant 60fps waarvan t vaak naar 55-50 gaat of zelfs minder. ik merk t vooral bij explosieven of een druk gebeurtenis in game bij black ops 3 bijvoorbeeld zat gelijk te denken aan te weinig
RAM
Dat de framerate lager wordt bij veel actie is normaal. Kijk even wat er op 100% loopt. CPU, GPU, VRAM of misschien zelfs RAM. Stel je GPU loopt op 100% en je VRAM en RAM niet is het normaal en staan je settings te hoog.

• Daycon
Super die had ik nou net nodig -_-
ga jij is lekker bij andere topics zou doen of bezig houden kinderachtig iemand van mij appart dat ze jou een ban geven ofzo voor dit gedrag

[Voor 20% gewijzigd door Daycon op 27-09-2018 20:39]

• Daycon
PilatuS schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:37:
[...]

Dat de framerate lager wordt bij veel actie is normaal. Kijk even wat er op 100% loopt. CPU, GPU, VRAM of misschien zelfs RAM. Stel je GPU loopt op 100% en je VRAM en RAM niet is het normaal en staan je settings te hoog.
kan ik dat ook in msi afterburner aflezen VRAM of RAM >/?

• NLMaca
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19:18
Bij deze. ik heb net het hele andere topic door zitten lezen. Er wordt genoeg info gegeven wat je allemaal kan checken. Maar je krijgt nu weer dezelfde vragen en jij geeft dezelfde antwoorden. zie vorig topic.
micro/fps stottering bij bepaalde spellen
Problemen met fps drops in windows 10 bij bepaalde spellen
Tip:
leer je systeem kennen. Zijn de termen onbekend? > Google ze.

Zet nu eens exact op een rij wat je allemaal inmiddels geprobeerd en gechecked hebt. Maak zelf eens een samenvatting van al die topics en zet het op een rij.
Wat zijn je bevindingen?
Wanneer spelen de problemen op en bij welke settings bij welke game.

GTA en BO staan bekend om hun lag issues op bepaalde settings. Wat ik begrijp is dat GTA een geheugen vreter is en dat BO vaker rare dingen heeft. Daar ben je dus niet de enige in, en zijn dus gewoon bugs in de game. Je zal dus moeten gaan monitoren met de verschillende tools.

De reden van het plaatje van DarkUnreal kan ik mij enigzins indenken. Het is flauw, maar je opent namelijk je 4e topic over hetzelfde probleem.

• Daycon
NLMaca schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:48:
Bij deze. ik heb net het hele andere topic door zitten lezen. Er wordt genoeg info gegeven wat je allemaal kan checken. Maar je krijgt nu weer dezelfde vragen en jij geeft dezelfde antwoorden. zie vorig topic.
micro/fps stottering bij bepaalde spellen
Problemen met fps drops in windows 10 bij bepaalde spellen
Tip:
leer je systeem kennen. Zijn de termen onbekend? > Google ze.

Zet nu eens exact op een rij wat je allemaal inmiddels geprobeerd en gechecked hebt. Maak zelf eens een samenvatting van al die topics en zet het op een rij.
Wat zijn je bevindingen?
Wanneer spelen de problemen op en bij welke settings bij welke game.

GTA en BO staan bekend om hun lag issues op bepaalde settings. Wat ik begrijp is dat GTA een geheugen vreter is en dat BO vaker rare dingen heeft. Daar ben je dus niet de enige in, en zijn dus gewoon bugs in de game. Je zal dus moeten gaan monitoren met de verschillende tools.

De reden van het plaatje van DarkUnreal kan ik mij enigzins indenken. Het is flauw, maar je opent namelijk je 4e topic over hetzelfde probleem.
kleine samenvatting wat ik heb geprobeerd

-drivers grafische kaart up to date
-verse installatie windows 10
-Cpu tempraturen checked zijn in orde
-lagere settings spelen
-andere resolutie
-hdmi kabel verranderd
-
ik zie in msi ook dat de cpu clock heel hoog is bij mij 4095 mhz en cores usage pingelen tussen de 0-100%

• NLMaca
ik zie in msi ook dat de cpu clock heel hoog is bij mij 4095 mhz en cores usage pingelen tussen de 0-100%
Wat wil je hier nu mee zeggen? Mijn pc staat ook wel eens op 100% en mijn GPU ook. Zonder onderbouwing wat ik op dat moment aan het doen ben kun je hier niets over zeggen. Als ik zeg dat ik sta te minen, mijn RAM in gebruik is door 10 VM's tja, dan kun je pas wat zeggen.

Nu hetzelfde voor jou. Probeer jij dat nu eens te doen voor jouw opstelling
-drivers grafische kaart up to date
-verse installatie windows 10
-Cpu tempraturen checked zijn in orde
-lagere settings spelen
-andere resolutie
-hdmi kabel verranderd
windows 10: welke build, alle updates gehad?
drivers up to date: welke versie??
cpu temps ok: wat is de temp?
lagere settings: geef aan per game welke je settings je gebruikt en wat je specifiek aangepast hebt.
andere resolutie: welke gebruik je nu en naar wat heb je het aangepast.

ik zal een voorzetje geven (voorbeeld data)
GPU: 970GTX / 4GB
Gamesettings BO 3: 1080p / ultra settings, textures: high
problemen spelen op tijdens??
na 5 minuten gamen gaat de cpu op 100% (simpel taakbeheer kijken) staan, lag issues treden op en mijn GPU staat dan ook op 100% (msi afterburner)

Je moet kijken of je het probleem kan reproduceren. Dan pas kun je kijken naar een echte oplossing.

• Daycon
NLMaca schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:08:
[...]

Wat wil je hier nu mee zeggen? Mijn pc staat ook wel eens op 100% en mijn GPU ook. Zonder onderbouwing wat ik op dat moment aan het doen ben kun je hier niets over zeggen. Als ik zeg dat ik sta te minen, mijn RAM in gebruik is door 10 VM's tja, dan kun je pas wat zeggen.

Nu hetzelfde voor jou. Probeer jij dat nu eens te doen voor jouw opstelling

[...]

windows 10: welke build, alle updates gehad?
drivers up to date: welke versie??
cpu temps ok: wat is de temp?
lagere settings: geef aan per game welke je settings je gebruikt en wat je specifiek aangepast hebt.
andere resolutie: welke gebruik je nu en naar wat heb je het aangepast.

ik zal een voorzetje geven (voorbeeld data)
GPU: 970GTX / 4GB
Gamesettings BO 3: 1080p / ultra settings, textures: high
problemen spelen op tijdens??
na 5 minuten gamen gaat de cpu op 100% (simpel taakbeheer kijken) staan, lag issues treden op en mijn GPU staat dan ook op 100% (msi afterburner)

Je moet kijken of je het probleem kan reproduceren. Dan pas kun je kijken naar een echte oplossing.
-windows 10 versie 1803
-asus strix 970 4GB oc
-Bo3 settings: high+dynamic shadows on en subsurface scattering on(met die 2 opties uit bleef het probleem trouwens)
-GPU versie 411.63 driver
-gelijk bij begin van de game gaat t stotteren en gaat gpu usage gemiddeld naar 80-100% zelfde geld voor cores usage

NLmaca je bent echt een voorbeeld voor hoe t werk en ook andere trouwens als ik fout/fouten maak wordt t gezegt maar wel op de normale manier en wordt mij wel een zet gegeven van hee kan ook anders

[Voor 6% gewijzigd door Daycon op 27-09-2018 21:23]

• Myliobatis
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:08
Daycon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:38:
[...]

Super die had ik nou net nodig -_-
ga jij is lekker bij andere topics zou doen of bezig houden kinderachtig iemand van mij appart dat ze jou een ban geven ofzo voor dit gedrag
Wellicht niet meerdere topics openen over hetzelfde probleem, maar gewoon verder gaan in de eerdere topics?
Nu moet je maar net het geluk hebben dat anderen je overige topics ook gelezen hebben.
En probeer wat duidelijkere reacties te schrijven.

Ik heb de topics mee gelezen.

Wat mij niet duidelijk is:
Welke instellingen heb je precies aangepast in games?
Wat heb je verlaagd? Wat was het resultaat van het wijzigen van de instellingen? Wat is bijvoorbeeld het resultaat als je alle grafische instellingen op het laagst zet?

Naar aanleiding van je eerdere topic waar ik heb mee gelezen heb ik zelf ook wat getest.

Hoewel een andere configuratie: Intel i5 3570, GTX1060 6GB, 8GB RAM DDR3 1600MHz.
Je CPU sneller + RAM is sneller, je GPU langzamer.

Ik merkte geen noemenswaardig verschil in FPS tussen HDD of SSD in frame drops.

Heb je in GTA V de frame drops in de stad, bij veel acties of vooral in het buiten gebied?
Wat bij mij opviel is dat in het buiten gebied de FPS onder de 60FPS kwam (ook bij stil staan).
Het terugzetten van "Grass Quality" van "Ultra" naar "Very High" loste voor mij dit probleem op.

[Voor 22% gewijzigd door Myliobatis op 27-09-2018 21:26]

• Daycon
Myliobatis schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:22:
[...]

Wellicht niet meerdere topics openen over hetzelfde probleem, maar gewoon verder gaan in de eerdere topics?
Nu moet je maar net het geluk dat anderen je overige topics ook gelezen hebben.

Wat heb je verlaagd? Wat was het resultaat van het wijzigen van de instellingen? Wat is bijvoorbeeld het resultaat als je alle grafische instellingen op het laagst zet?

Naar aanleiding van je eerdere topic waar ik heb mee gelezen heb ik zelf ook wat getest.

Hoewel een andere configuratie: Intel i5 3570, GTX1060 6GB, 8GB RAM DDR3 1600MHz.

Heb je in GTA V de frame drops in de stad, bij veel acties of vooral in het buiten gebied?

Wat bij mij opviel is dat in het buiten gebied de FPS onder de 60FPS kwam (ook bij stil staan).
Het terugzetten van "Grass Quality" van "Ultra" naar "Very High" loste voor mij dit probleem op.
dan is t misschien toch wel een issue van bepaalde games maar poeh dat is dan wel heel ergn storrent althans voor mij dan die fps stotters ja had t vooral bij gta v bij hard rijden of een goeie turn van 90 graden

• Daycon
[...]

Nu moet je maar net het geluk hebben dat anderen je overige topics ook gelezen hebben.

ik heb t zowel bij laag als hoge settings die problemen

• Myliobatis
Daycon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:25:
[...]

dan is t misschien toch wel een issue van bepaalde games maar poeh dat is dan wel heel ergn storrent althans voor mij dan die fps stotters ja had t vooral bij gta v bij hard rijden of een goeie turn van 90 graden
Ga eens stil staan op het moment dat je last hebt van FPS drops en kijk dan wat je FPS is?
Zou goed kunnen zijn dat ook bij stil staan je FPS lager is, dan is het heel logisch dat tijdens het rijden de FPS nog lager.
Daycon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:26:
[...]

ik heb t zowel bij laag als hoge settings die problemen
Dus ook bij de laagste instellingen heb je last van frame drops? Onder de 60FPS?

• Daycon
Myliobatis schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:29:
[...]

Ga eens stil staan op het moment dat je last hebt van FPS drops en kijk dan wat je FPS is?
Zou goed kunnen zijn dat ook bij stil staan je FPS lager is, dan is het heel logisch dat tijdens het rijden de FPS nog lager.

[...]

Dus ook bij de laagste instellingen heb je last van frame drops? Onder de 60FPS?
yep zelfs bij gta IV met bochten maken tijdens het rijden zeg maar fps gaat van 60-55-50 en weer terug
en dan kan ik hoog of laag springen maar ook bij lage settings is dit probleem

[Voor 6% gewijzigd door Daycon op 27-09-2018 21:31]

• NLMaca
@Daycon
Bij deze nog wel 1 tip. Gebruik aub hoofdletters, punten, komma's en dergelijke. Dus lees je post even na voordat je deze plaatst (bekijk reactie). Je zinnen worden anders onleesbaar.
k heb t zowel bij laag als hoge settings die problemen
Definieer hoog en laag? Des te meer gedetaileerde info, des te beter we kunnen helpen. Bij games kunnen het specifieke settings zijn welke voor een hoop problemen kunnen zorgen. Desnoods maak je een screenshot van je ingame settings.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Imho zit hier dus het probleem; @Daycon lijkt niet vaardig genoeg om een setting aan te passen (op basis van gefundeerde posts) en dan een regressie-test te draaien, met synthetische tools (benchmarks) of met perceptie (eigen ogen zien). Ook het "begrijpen" van posts en de goede informatie terugleveren, lijkt een uitdaging te zijn.

Zelfs een relatief "simpel" begrip als pagefile, voorzien van zowel simpele als technische bronnen, eindigt dan in "ik heb nu dit aangepast" wederom zonder 80% van de vraagstelling te beantwoorden. Dat is dan erg jammer, de topicstarter is de enige die die informatie kan leveren maar kan / snapt / wil dat niet, op de een of andere manier. Ook een basale test van 3DMark wordt niet gedaan. We weten dus niet eens of de hardware (nog afgezien van welke game dan ook op welke storage) uberhaupt de lat haalt die een benchmark-tool verwacht.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Myliobatis
Daycon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:30:
[...]

yep zelfs bij gta IV met bochten maken tijdens het rijden zeg maar fps gaat van 60-55-50 en weer terug
en dan kan ik hoog of laag springen maar ook bij lage settings is dit probleem
Ok, dat vind ik vreemd.
Om mee te testen, even snel, heb ik in GTA V alle grafische settings op het laagst gezet: Population Density, Population Variety, Distance Scaling helemaal naar links, grafische settings op "Normal", FXAA uit / geen MSAA / Reflection MSAA uit, Anisotropic Filtering uit, Vsync uit etc. Resolutie op 1680x1050 (normaal als ik game via de TV 1920x1080).

Resultaat:
- FPS gaan omhoog naar 100-155FPS, afhankelijk wat ik op dat moment doe en welk gebied.
- GPU gebruik daalt naar 50-70% ipv 90-100%
- CPU gebruik is wel wat lager, minder vaak richting de 100% maar nog steeds tussen de 80-100%.
- GPU geheugen gebruik is dan nog maar 1,5GB
- RAM geheugen rond de 6GB ipv 7,5GB, pagefile rond de 12GB (ipv 15GB).

Wat gebeurt er bij jouw precies als je dat doet?

[Voor 3% gewijzigd door Myliobatis op 27-09-2018 21:52]

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Ga maar we gewoon verder in je vorige topic. Het feit dat je in je vorige topic geen replies meer kreeg ligt vooral aan jezelf :X

[Voor 49% gewijzigd door br00ky op 27-09-2018 21:58]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True