Toon posts:

Problemen met fps drops in windows 10 bij bepaalde spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.603 views

Vraag

• Daycon
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-10-2018
Ik heb al een tijdje flink last van fps drops/stotteringen dit gebeurt bij mij vaak bij de spellen gta v black ops 3 etc, bijvoorbeeld bij black ops 2 heb ik er weer geen last van wat ik zelf al heb geprobeerd
- een nieuwe cpu
- nieuw moederbord
- nieuwe voeding
- drivers up to date brengen
- schone installatie windows 10
- GameDVR uitgezet in windows 10
- HDD en SSD gecheck op fouten
- lagere settings spelen

Heb veel geprobeerd tot nu toe heeft niks geholpen btw mijn specs van de pc

-Intel core i5 8600
-Asus strix oc 970 4GB
-8GB ram
-Windows 10
-Voeding FSP 600 watt
-Msi moederbord z370 pro uit mn hoofd v2 1151 socket
-HDD seagate 7200 rpm 1TB
-SSD samsung 120 GB

Moet wel eerlijk zijn hdd dat is waar al mijn spellen ook op draaien is al 6-7 jaar oud
Ssd staat mijn windows op ik kom er niet echt meer uit wat hier t probleem is cpu met temps is ook gewoon in orde weet t niet meer🤔

Alle reacties

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:02

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Daycon
?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:46
@Daycon je topic is verplaatst naar het juiste subforum.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:02

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Je plaatste je topic in Graphics terwijl je topic hoort in Videokaarten & Beeldschermen

Dat kun je lezen in Waar hoort mijn topic? wat bovenaan Graphics staat te prijken; met reden dus ;)
Graphics
Alles wat te maken heeft met grafisch ontwerp.
Voorbeelden van zaken die je hier kunt bespreken:
  • Je wil weten hoe je een bepaald effect kunt toevoegen aan je 3DS-MAX render.
  • Je bent nieuwsgierig naar de mening van anderen over je gemaakte 3D-model of tekening.
Bovenaan élk subforum staat een beleid, een FAQ etc (en dus ook in Videokaarten & Beeldschermen). Lees die even voordat je er een topic in opent ;)

Ik heb je topic dus verplaatst naar het juiste forum voor zover dat je niet duidelijk was ;)

Goed, inhoudelijk dan:
Daycon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:05:
Heb veel geprobeerd tot nu toe heeft niks geholpen
Lees onze Quickstart eens; daarin zul je lezen dat het op z'n minst gewenst is als je even aangeeft wat je dan al geprobeerd hebt zodat hier niet iedereen z'n tijd gaat zitten verdoen met 't uittypen van een reactie met een beschrijving van iets wat je al gedaan hebt. Zonde van onze tijd, zonde van jouw tijd.

[Voor 72% gewijzigd door RobIII op 19-09-2018 23:29]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-03 20:00
Heb je al een andere voeding geprobeerd?
Fsp is niet de beste.

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:46

nelizmastr

Goed wies kapot

daanwth schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:38:
Fsp is niet de beste.
Niet helemaal waar, ze hebben zowel goede als slechte voedingen, zoals de meeste. Maar een exact type zou fijn zijn. Als het een FSP Hexa is dan gelijk in de kliko :+

Moet wel eerlijk zijn hdd dat is waar al mijn spellen ook op draaien is al 6-7 jaar oud
En wat is de gezondheid van de schijf? Installeer even Crystaldiskinfo en plaats hier een screenshot (upload desnoods een afbeelding ergens en deel de link).

I reject your reality and substitute my own

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 01:03

millman

6708Mhz @ -185c

Wat noem je framedrops? Op welke instellingen draai je GTA V? Max instellingen kan je vergeten met een gtc970.. dat is 30fps max

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Daycon
Een asus gtx 970 oc 4gb moet makkelijk gta v op high settings kunnen neem ik aan en met framedrops bedoel ik stotterd heletijd met rijden bijvoorbeeld

• Daycon
daanwth schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:38:
Fsp is niet de beste.
van t merk fsp hyper m 600 watt maar aantal watts zou het niet moeten liggen ?>

• Daycon
millman schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:36:
Wat noem je framedrops? Op welke instellingen draai je GTA V? Max instellingen kan je vergeten met een gtc970.. dat is 30fps max
heb niet gezegt max instellingen he draai hier op high en moet makkelijk kunnen met een asus strix 970 4GB oc neem ik aan

• daanwth
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:14:
[...]

van t merk fsp hyper m 600 watt maar aantal watts zou het niet moeten liggen ?>
Weet niks van die voeding af, zou waarschijnlijk weinig uitmaken.

Maar je moet bij een voeding zeker niet kijken naar het wattage op de doos. Je moet kijken naar de interne componenten. Een 600 watt voeding kan met slechte interne componenten maar 300 watt stabiel leveren.

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Daycon Die FSP staat (in verschillende vormen en maten) bekend om instabiele voltages. Wil niet meteen zeggen dat dat het probleem is maar een GTX970 trekt aardig qua wattage en belasting op de 12V-rail

Ik zou eens met MSI Afterburner meten of jouw GPU en/of CPU op 100% staan tijdens het spelen en misschien kijken wat de voltages zijn. Als dat niet het geval is, kan het issue mogelijk ergens anders zitten zoals bijvoorbeeld single-channel RAM (ik vind 8GB weinig maar dat is mijn mening).

[Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 20-09-2018 17:18]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Daycon
daanwth schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:16:
[...]

Weet niks van die voeding af, zou waarschijnlijk weinig uitmaken.

Maar je moet bij een voeding zeker niet kijken naar het wattage op de doos. Je moet kijken naar de interne componenten. Een 600 watt voeding kan met slechte interne componenten maar 300 watt stabiel leveren.
\

maargoed wat denk jij dat hier de oorzaak kan zijn ?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-03 20:30
Heb je al eens één van de games op je SSD gezet i.p.v. op de HDD om te testen of dat iets helpt?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:15

Esumontere

Floep, banaan.

Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:18:
[...]
\

Een voeding die instabiele spanningen levert zorgt voor een haperende videokaart, wat dus framedrops tot zijn gevolg kan hebben. Kan je een kwaliteitsvoeding uit een andere PC proberen?
millman schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:36:
Wat een onzin. Mijn (langzamere) HD7970 draait GTA V met 50-60 FPS op 1080p widescreen met tweaked ultra settings.

[Voor 33% gewijzigd door Esumontere op 20-09-2018 17:24]

• daanwth
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:18:
[...]
\

Zoals @HugoBoss1985 even je game proberen te verplaatsen naar je SSD of een andere HDD.
Ook misschien even via CrystalDiskInfo de info van je HDD plaatsen!

• CHBF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
Ik heb al een tijdje flink last van fps drops/stotteringen dit gebeurt bij mij vaak bij de spellen gta v black ops 3 etc, bijvoorbeeld bij black ops 2 heb ik er weer geen last van wat ik zelf al heb geprobeerd
- een nieuwe cpu
- nieuw moederbord
- nieuwe voeding
- drivers up to date brengen
- schone installatie windows 10
- GameDVR uitgezet in windows 10
- HDD en SSD gecheck op fouten
- lagere settings spelen

Heb veel geprobeerd tot nu toe heeft niks geholpen btw mijn specs van de pc

-Intel core i5 8600
-Asus strix oc 970 4GB
-8GB ram
-Windows 10
-Voeding FSP 600 watt
-Msi moederbord z370 pro uit mn hoofd v2 1151 socket
-HDD seagate 7200 rpm 1TB
-SSD samsung 120 GB

Ssd staat mijn windows op ik kom er niet echt meer uit wat hier t probleem is cpu met temps is ook gewoon in orde weet t niet meer🤔
Welke kast heb jij en wat is de fan-configuratie? Misschien worden de temperaturen te hoog, tegenwoordig is het de mode om kleine kastjes met een slechte ventilatie (dichte voorkant) te kopen/verkopen. :/
Verder, het is geen slecht moment om eens een 500 GB SSD te kopen: €85 voor de Crucial MX500 en €91 voor de 860 Evo.

[Voor 4% gewijzigd door CHBF op 20-09-2018 17:39]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• Daycon
Esumontere schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:23:
[...]

Een voeding die instabiele spanningen levert zorgt voor een haperende videokaart, wat dus framedrops tot zijn gevolg kan hebben. Kan je een kwaliteitsvoeding uit een andere PC proberen?

[...]

Wat een onzin. Mijn (langzamere) HD7970 draait GTA V met 50-60 FPS op 1080p widescreen met tweaked ultra settings.
kan me enigzins wel voorstellen maar heb t maar bij bepaalde de games he niet bij allemaal

• Daycon
CHBF schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:36:
[...]

Welke kast heb jij en wat is de fan-configuratie? Misschien worden de temperaturen te hoog, tegenwoordig is het de mode om kleine kastjes met een slechte ventilatie (dichte voorkant) te kopen/verkopen. :/
Verder, het is geen slecht moment om eens een 500 GB SSD te kopen: €85 voor de Crucial MX500 en €91 voor de 860 Evo.
ssd zijn best duurt in vergelijk met een goede hdd maar zou t kunnen zijn dan dat ik percee op een sdd moet runnen en dat dan me framedrops weg zijn nee toch ?>

• CHBF
Het zou natuurlijk ook helpen als je vermeldt welke grafische instellingen en welke FPS jij hebt bij die spellen. Dan weten we of dat dat wel of niet normaal is.

Zeg eerst eens welke kast jij hebt, het zou niet de eerste keer zijn dat dat het probleem is. Je hebt niet langdurig een lagere FPS door een harde schijf, je kan wel kortstondig een lagere FPS krijgen.

[Voor 40% gewijzigd door CHBF op 20-09-2018 17:43]

• Daycon
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:17:
@Daycon Die FSP staat (in verschillende vormen en maten) bekend om instabiele voltages. Wil niet meteen zeggen dat dat het probleem is maar een GTX970 trekt aardig qua wattage en belasting op de 12V-rail

Ik zou eens met MSI Afterburner meten of jouw GPU en/of CPU op 100% staan tijdens het spelen en misschien kijken wat de voltages zijn. Als dat niet het geval is, kan het issue mogelijk ergens anders zitten zoals bijvoorbeeld single-channel RAM (ik vind 8GB weinig maar dat is mijn mening).
heb ze wel in dual staan de rams 4 gb

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:34
Zolang niet het exacte type van de voeding bekend is valt daarover weinig te zeggen.

• Daycon
CHBF schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:41:
Het zou natuurlijk ook helpen als je vermeldt welke grafische instellingen en welke FPS jij hebt bij die spellen. Dan weten we of dat dat wel of niet normaal is.

Zeg eerst eens welke kast jij hebt, het zou niet de eerste keer zijn dat dat het probleem is.
heb de coolermaster masterbox rgb lite 5

• MAX3400

MAX3400

Zeg eerst eens welke kast jij hebt, het zou niet de eerste keer zijn dat dat het probleem is.
Half off-topic maar hoe is een halve vierkante meter metaal het probleem? Ik kan me weinig voorstellen dat een kast het probleem veroorzaakt namelijk, anders dan lekspanning op de frames.

• Daycon
Uszka schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:43:
Zolang niet het exacte type van de voeding bekend is valt daarover weinig te zeggen.
zit altijd op max 60 fps te spelen dat stel ik zo in hij daalijkt soms met 0 tot 20 fps niet continue maar wel elke keer om de 5 a 10 seconden en dat stort best wel tijdens gamen

• HugoBoss1985
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:43:
[...]

Half off-topic maar hoe is een halve vierkante meter metaal het probleem? Ik kan me weinig voorstellen dat een kast het probleem veroorzaakt namelijk, anders dan lekspanning op de frames.
Een te kort aan airflow / volume kunnen wel degelijk voor problemen zorgen... een gpu die gaat terugklokken bijvoorbeeld.

• MAX3400

MAX3400

Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:44:
[...]

elke keer om de 5 a 10 seconden en dat stort best wel tijdens gamen
Ga nou eens meten; ik lees allemaal korte zinnen met aannames maar voorlopig hebben we 0 waarden over de belasting van je compontenen tijdens het gamen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:34
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:44:
[...]

zit altijd op max 60 fps te spelen dat stel ik zo in hij daalijkt soms met 0 tot 20 fps niet continue maar wel elke keer om de 5 a 10 seconden en dat stort best wel tijdens gamen
Met deze reactie weten we nog steeds niet welk type FSP voeding je hebt.

• Daycon
nelizmastr schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:42:
[...]

Niet helemaal waar, ze hebben zowel goede als slechte voedingen, zoals de meeste. Maar een exact type zou fijn zijn. Als het een FSP Hexa is dan gelijk in de kliko :+

[...]

En wat is de gezondheid van de schijf? Installeer even Crystaldiskinfo en plaats hier een screenshot (upload desnoods een afbeelding ergens en deel de link).
zou je mij kunnen vertellen waar ik t kan downloaden of heb je toevallig een link

• CHBF
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:43:
[...]

Half off-topic maar hoe is een halve vierkante meter metaal het probleem?
Als het van voor helemaal dicht zit, geen rooster heeft en ook nog eens een klein formaat heeft dan kunnen de temperaturen snel oplopen, zeker als de ventilatie ook niet handig is en tegelijkertijd de CPU en de grafische kaart redelijk actief zijn. Ik denk niet dat het in dit geval het probleem is maar het is wel handig om het even uit te sluiten.

Sowieso eventjes de temperaturen registreren tijdens het gamen, dan zien we vanzelf of dat dit een probleem is, daar kunnen ook andere redenen voor zijn (ik heb zelf bijvoorbeeld meegemaakt dat de shrout los kwam van de PCB doordat de lijmverbinding het niet hield :')).

• HugoBoss1985
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:40:
[...]

ssd zijn best duurt in vergelijk met een goede hdd maar zou t kunnen zijn dan dat ik percee op een sdd moet runnen en dat dan me framedrops weg zijn nee toch ?>
Probeer het gewoon, twee mensen hebben je dit inmiddels al aangeraden.

Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik nog een hdd in mijn systeem had.
Tegenwoordig heb ik op mijn gaming systemen enkel een SSD met dus OS en de rest op dezelfde SSD.

OS op SSD en games op HDD is, volgens mij, niet erg optimaal qua performance.

• Daycon
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:21:
Heb je al eens één van de games op je SSD gezet i.p.v. op de HDD om te testen of dat iets helpt?
nee dat nog niet maar lijkt mij ook niet oorzak dat ik percee op ssd moet toch ?

• Daycon
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:48:
[...]

Probeer het gewoon, twee mensen hebben je dit inmiddels al aangeraden.

Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik nog een hdd in mijn systeem had.
Tegenwoordig heb ik op mijn gaming systemen enkel een SSD met dus OS en de rest op dezelfde SSD.

tuurlijk ik kan t zeker gaan proberen maar toch

• HugoBoss1985
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:48:
[...]

nee dat nog niet maar lijkt mij ook niet oorzak dat ik percee op ssd moet toch ?
Jij vraagt hier om hulp, kijk maar wat je er mee doet :P

• Daycon
CHBF schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:47:
[...]

Als het van voor helemaal dicht zit, geen rooster heeft en ook nog eens een klein formaat heeft dan kunnen de temperaturen snel oplopen, zeker als de ventilatie ook niet handig is en tegelijkertijd de CPU en de grafische kaart redelijk actief zijn. Ik denk niet dat het in dit geval het probleem is maar het is wel handig om het even uit te sluiten.

Sowieso eventjes de temperaturen registreren tijdens het gamen, dan zien we vanzelf of dat dit een probleem is, daar kunnen ook andere redenen voor zijn (ik heb zelf bijvoorbeeld meegemaakt dat de shrout los kwam van de PCB doordat de lijmverbinding het niet hield :')).
temps ligt t niet aan want die liggen max ronde de 65-70 graden met gamen en ventilatie krijgt ie genoeg

• Daycon
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:49:
[...]

Jij vraagt hier om hulp, kijk maar wat je er mee doet :P
nouja alle hulp kan zeker gebruiken en zou mezelf ook zeker sdd aanraden maar enkel mijn antwoord erop was dat dat toch niet de reden zou kunnen zijn omdat ik niet op sdd draai mn games dan meer niet alle hulp kan ik zeker gebruiken en ben ik ook heel tevreden mee

• HugoBoss1985
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:52:
[...]

nouja alle hulp kan zeker gebruiken en zou mezelf ook zeker sdd aanraden maar enkel mijn antwoord erop was dat dat toch niet de reden zou kunnen zijn omdat ik niet op sdd draai mn games dan meer niet alle hulp kan ik zeker gebruiken en ben ik ook heel tevreden mee
Ik ga je niet voor de derde keer vertellen dat het de moeite van het proberen waard is.

Shit... dit was al de vierde keer.

Als/wanneer je het probeert, koppel die hdd dan ook eens (fysiek) helemaal los tijdens het testen.

[Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-09-2018 17:56]

• Daycon

Zeg eerst eens welke kast jij hebt, het zou niet de eerste keer zijn dat dat het probleem is. Je hebt niet langdurig een lagere FPS door een harde schijf, je kan wel kortstondig een lagere FPS krijgen.
zoals eerder vermeld inderdaad de master box lite 5 rgb van cooler master speel vaak medium tot high settings op 60 fps

• CHBF
HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:48:
Het is wel beter dan beide op een harde schijf maar met de huidige prijzen zou ik het niemand aanraden om dat nog te doen, ik begrijp heel erg goed dat het besteedbaar inkomen sterk verschilt maar in verhouding tot de totale kosten (€1000-1500 aan hardware in zijn geval) is €86-90 voor een 500 GB SSD toch wel goed te doen, lijkt mij. Maar goed, die harde schijf maakt de laadtijden veel langer en kan kortdurende stutter geven (GPU die wacht op data) maar het geeft niet langdurig een lagere FPS, daarvoor hoeft hij niet te upgraden.

Ondertussen nogmaals de vraag welke instellingen hij gebruikt! Als we dat niet weten dan kunnen we er niets over zeggen of dat het normaal is dat hij die FPS krijgt en dan kunnen we beter stoppen met mee te denken aangezien het ook prima zou kunnen liggen aan hoe hij die instellingen kiest.
In principe zou je met hoge instellingen met GTA5 met die hardware de FPS volgens mij boven de 60 moeten houden en dan denk ik aan de temperaturen.

[Voor 22% gewijzigd door CHBF op 20-09-2018 17:59]

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 13:39

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Ik ondervind een soort gelijke issue met bf1, bij mij was het probleem windows update die in de achtergrond actief is/was.
Na het uitzetten van update draait het prima.
Niet geschoten is altijd mis ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• CHBF
evilweed schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:12:
Ik ondervind een soort gelijke issue met bf1, bij mij was het probleem windows update die in de achtergrond actief is/was.
Na het uitzetten van update draait het prima.
Niet geschoten is altijd mis ;)
Dat is zeker mogelijk bij Windows10, helaas. :(
Een van de dingen die mij naar Linux jaagde maar helaas zit je voor spellen voorlopig nog vast aan Windows.

[Voor 30% gewijzigd door CHBF op 20-09-2018 18:17]

• MAX3400

MAX3400

CHBF schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:14:
[...]

Dat is zeker mogelijk bij Windows10, helaas. :(
Onzin; voor Windows 7, 8, 10, 2008R2 t/m 2016, komen de updates allemaal op hetzelfde moment uit. Tenzij het "emergency" patches zijn om uitermate kritieke patches in bepaalde infra te verhelpen. Als je dus last hebt van hangende of onverwachte updates, moet je dat bij jezelf zoeken qua update-beleid, niet bij Microsoft.

En sinds 1803 (zeg maar een half jaar geleden) is er meer aan mogelijkheden om updates iets beter zelf in de hand te houden.

• Daycon
daanwth schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:24:
[...]

Zoals @HugoBoss1985 even je game proberen te verplaatsen naar je SSD of een andere HDD.
Ook misschien even via CrystalDiskInfo de info van je HDD plaatsen!
heet t toevallig crystaldiskmark >?

• daanwth
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:21:
[...]

Nee, Cystal Disk Info. Crystal Disk Mark is om je snelheden te benchmarken...

• MAX3400

MAX3400

Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:21:
[...]

Nee... CrystalDiskInfo... Alle "produkten" kan je vinden op https://crystalmark.info/en/software/ en daar zie je dat de ene een benchmark-tool is en de andere een SMART-utility.

• Daycon
daanwth schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:22:
[...]

zou je mij daar een link van kunenn sturen kom enkel bij crystaldiskmark uit :S

• Daycon
zal dadelijk dan is een screenshot posten van de info van de hdd
kijken wat daar uit blijkt dan

• CHBF
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:16:
[...]

Onzin; voor Windows 7, 8, 10, 2008R2 t/m 2016, komen de updates allemaal op hetzelfde moment uit. Tenzij het "emergency" patches zijn om uitermate kritieke patches in bepaalde infra te verhelpen. Als je dus last hebt van hangende of onverwachte updates, moet je dat bij jezelf zoeken qua update-beleid, niet bij Microsoft.

En sinds 1803 (zeg maar een half jaar geleden) is er meer aan mogelijkheden om updates iets beter zelf in de hand te houden.
Ik had het niet over hangende updates maar over updates terwijl je computer een stevige load heeft. Dat heeft in bepaalde gevallen aantoonbaar een merkbaar negatieve invloed op de performance van het spel. Veel reviewers hebben hierover geklaagd en hebben uiteindelijk zoveel mogelijk van Windows uitgezet tijdens het benchmarken omdat ze 'rare' resultaten (te lage FPS en te sterk variërende FPS waar je het niet zou verwachten) kregen toen ze alles aan lieten staan. Je moet dan echter niet denken aan <60 FPS bij GTA5 met hoge instellingen.

offtopic:
Dit gaat teveel offtopic, een besturingssyteem heeft een faciliterende rol en moet niet zo'n update uitvoeren terwijl de CPU-load of GPU-load hoog ligt of het om een andere reden niet uitkomt voor de gebruiker, tenzij het gaat om een kritische beveiligingsupdate die echt niet kan wachten in het belang van de veiligheid van de gebruiker. Dat ik nu op Linux zit heeft o.a. te maken met dat je bij Windows niet meer zelf de baas bent over je systeem: automatisch en verplicht updaten (gelukkig iets minder rigide dan dat het was, naar het schijnt), zonder toestemming crapware opnieuw installeren die je had verwijderd (van die bedrijven die MS betalen om die software te bundelen met Windows), ongevraagd programma's verwijderen (bij mij werd Malwarebytes verwijderd nadat ik W10 installeerde)...
Ik ben graag de baas over mijn eigen computer. Daarnaast speelt ook mee dat ik het ongewenst vind dat third party software gelocked is aan systeem X omdat proprietary API's worden gebruikt aangezien het mensen dwingt om systeem X te gebruiken, ik zie graag dat mensen enkel systeem X gebruiken als ze systeem X als beter of prettiger ervaren dan de andere systemen en niet omdat ze programma Y willen draaien. Ik ben echter wel pragmatisch, voor gaming gebruik ik voorlopig nog Windows, ideaal gesproken met passthrough in een virtuele machine, omdat het simpelweg beter werkt voor gaming doordat MS zo'n dominant marktaandeel heeft. Tenslotte zijn er ook wat praktische voordelen (het draait wat lichter (in mijn geval) wat zeker bij oudere hardware prettig is.

[Voor 5% gewijzigd door CHBF op 20-09-2018 18:30]

• daanwth
@Daycon https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Dan staat er boven aan, de eerste optie: ''CrystalDiskInfo Standard Edition''

• Daycon
daanwth schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:22:
[...]

heb er nou een screenshot van gemaakt maar hoe krijg ik die hier op t forum als ik vragen mag

• daanwth
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:35:
[...]

heb er nou een screenshot van gemaakt maar hoe krijg ik die hier op t forum als ik vragen mag
Upload hem naar imgur en plaats die link...

• Daycon
daanwth schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:36:
[...]

https://imgur.com/a/147bYTs
als t goed is check t maar

• Daycon
CHBF schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:57:
[...]

Het is wel beter dan beide op een harde schijf maar met de huidige prijzen zou ik het niemand aanraden om dat nog te doen, ik begrijp heel erg goed dat het besteedbaar inkomen sterk verschilt maar in verhouding tot de totale kosten (€1000-1500 aan hardware in zijn geval) is €86-90 voor een 500 GB SSD toch wel goed te doen, lijkt mij. Maar goed, die harde schijf maakt de laadtijden veel langer en kan kortdurende stutter geven (GPU die wacht op data) maar het geeft niet langdurig een lagere FPS, daarvoor hoeft hij niet te upgraden.

Ondertussen nogmaals de vraag welke instellingen hij gebruikt! Als we dat niet weten dan kunnen we er niets over zeggen of dat het normaal is dat hij die FPS krijgt en dan kunnen we beter stoppen met mee te denken aangezien het ook prima zou kunnen liggen aan hoe hij die instellingen kiest.
In principe zou je met hoge instellingen met GTA5 met die hardware de FPS volgens mij boven de 60 moeten houden en dan denk ik aan de temperaturen.
ik speel op medium-high settings en dat moet goed te doen zijn met mijn videokaart mijn tempraturen heb ik eerder gemeten en blijven netjes rond de 65-70 zitten

• Daycon
daanwth schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:36:
[...]

zijn de resultaten er goed van ?>

• daanwth
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:01:
[...]

zijn de resultaten er goed van ?>
Ziet er niet slecht uit, zou denk ik niet de boosdoener *moeten* zijn

• Daycon
https://imgur.com/a/147bYTs hier bij nog n keer mijn hdd info hoe ie eruit ziet met crystaldiskinfo

• MAX3400

MAX3400

Niemand die het opvalt dat die HDD in de boeken staat als SATA600 maar het screenshot maar SATA300 laat zien?

@Daycon dit soort screenshots vind ik overbodig. Want het lijkt erop dat je veel van onze suggesties voorlopig goed negeert en nu "verwacht" dat we aan 1 screenshot een sluitend antwoord kunnen ophangen?

/edit: het helpt ook niet als je 2x dezelfde link post trouwens.

[Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 20-09-2018 19:18]

• Daycon
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:17:
Niemand die het opvalt dat die HDD in de boeken staat als SATA600 maar het screenshot maar SATA300 laat zien?

@Daycon dit soort screenshots vind ik overbodig. Want het lijkt erop dat je veel van onze suggesties voorlopig goed negeert en nu "verwacht" dat we aan 1 screenshot een sluitend antwoord kunnen ophangen?

dus als ikt goed begrijp moet ik een screenshot van sta 300 laat zien met de hdd ?
nou ik wil je niet negeren maar wil je precies duidelijk info van hebben dan ga ik er meteen acheraan

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-03 19:57

Nemesizz

Untouchable

Volgens de specs bij Tweakers zelf is het 'maar' een SATA300. Bij andere sites overigens ook (SATA II).

• Daycon

ik ben echt niks aan negeren maar krijg wel gewoon van alle kanten hulp vindt ik fijn kan niet alles tegelijk he

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:49
ik zou eerst beginnen bij die hdd te checken,met bv HD tune

en echt serieus gooi er het liefst een SSD in,dat geeft zo'n boost qua snelheid van het gehele systeem.Je krijgt er niet meer fps door natuurlijk,maar het systeem reageert gewoon veel sneller

Ik bedoel dus ook voor de games,een SSD alleen voor windows heeft nog geen nut met games

[Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 20-09-2018 19:42]

• Daycon
freaky35 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:39:
ik zou eerst beginnen bij die hdd te checken,met bv HD tune

en echt serieus gooi er het liefst een SSD in,dat geeft zo'n boost qua snelheid van het gehele systeem.Je krijgt er niet meer fps door natuurlijk,maar het systeem reageert gewoon veel sneller
heb inderdaad even gelijk hdtune gedownload waar wil je precies t screenshot van hebben kan ik m gelijk in de topic posten

• MAX3400

MAX3400

Nemesizz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:32:
[...]

Volgens de specs bij Tweakers zelf is het 'maar' een SATA300. Bij andere sites overigens ook (SATA II).
De verkorte Google-resultaten gaven in enkele gevallen 600 aan ipv 300. Maar inderdaad zou het een 300-disk moeten zijn dus het screenshot klopt.
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:33:
[...]

ik ben echt niks aan negeren maar krijg wel gewoon van alle kanten hulp vindt ik fijn kan niet alles tegelijk he
Dat snap ik maar 2 super-simpele tests waren 5 minuten GTA opstarten en Afterburner uitlezen. En de andere test (mits je genoeg ruimte hebt op de SSD) was even 20 minuten een spel verplaatsen van de HDD naar de SSD en testen.

Ik kan ook niet alles tegelijk maar de afgelopen uren is het enige resultaat een screenshotje van een disk waar we weinig mee kunnen anders dan constateren "disk mogelijk niet defect". Maar een niet-defecte disk wil niet zeggen dat de disk "vervuild" is of op andere manier sub-optimaal data aanlevert.

• Daycon
oke oke helder mijn sdd heeft helaas maar 120gb aan geheugen helaas dus wordt al lastig en om nu een nieuwe sdd aan te schaffen of t probleem is heb me vraagtekens erbij zal gelijk is dan aan de slag met bijv msi afterburner en het uitlezen van de cpu en gpu kijken wat ie doet en als er nog iets anders is zeg t maar

• Daycon
heb een test gedaan met scum waarbij ik t ook had op sdd geplaats kwam bij low settings op net geen 30 fps uit en ook speelde niet lekker soepel mee

• Daycon
heb hem ff opnieuw op gestart t spel scum nie is ie 40 fps op high settings bij taakbeheer zie ik wel echer dat gpu op 100% staat kan dat kloppen

• Daycon
en mijn cpy srry die vebruikt rond 60%
ramgebruik is tussen de 6.0 en 7.0 tijdens gaming

Modbreak:Gebruik vanaf nu aub de wijzigknop rechtsboven je laatste post als je nog wat wilt toevoegen en er nog niemand heeft gereageerd. Je kijkt nu steeds je topic wat als zeer irritant wordt gezien.

[Voor 53% gewijzigd door br00ky op 20-09-2018 20:44]

• daanwth
Scum vreet vram, zeker met de 3.5gb op je gtx970. Zelfs een RX580 runt het op bijna full vram.

Irritant, kun je de volgende keer je laatste bericht even editten? En geen dubbelpost. Ben geen mod maar valt me op...

• Daycon
daanwth schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:30:
Scum vreet vram, zeker met de 3.5gb op je gtx970. Zelfs een RX580 runt het op bijna full vram.

Irritant, kun je de volgende keer je laatste bericht even editten? En geen dubbelpost. Ben geen mod maar valt me op...
geen probleem maar zou t dan toch aan die hdd hebben gelegen nu uit test blijkt dat ik met de hoogste instellingen scum goed te spelen ruim schots 45 fps en vloeiend geen lags of haperingen

• daanwth
Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:34:
[...]

geen probleem maar zou t dan toch aan die hdd hebben gelegen nu uit test blijkt dat ik met de hoogste instellingen scum goed te spelen ruim schots 45 fps en vloeiend geen lags of haperingen
Als je meer tests doet dan weet je het zeker dat het aan de HDD ligt.

• MAX3400

MAX3400

Daycon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:34:
[...]
45 fps en vloeiend geen lags of haperingen
45fps? Als je weet dat bijna de hele game-gemeenschap als acceptabele ondergrens tegenwoordig over 60fps aan het bakkeleien is en er monitoren, computers en gamers zijn die al 144fps of meer kunnen/hebben, hoe is 45 fps acceptabel?

Heb je niet ergens een frame-lock of vsync issue zitten?

• Daycon
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:38:
[...]

45fps? Als je weet dat bijna de hele game-gemeenschap als acceptabele ondergrens tegenwoordig over 60fps aan het bakkeleien is en er monitoren, computers en gamers zijn die al 144fps of meer kunnen/hebben, hoe is 45 fps acceptabel?

Heb je niet ergens een frame-lock of vsync issue zitten?
in vergelijking op mn hdd trok ie geen 45 fps op ultra settings bij mn ssd wel

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:48

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@Daycon
Het is niet de bedoeling om elke keer een nieuwe post te maken. Je kan meerdere reacties quoten in één bericht, dat houdt het forum overzichtelijk.

Dan over jouw probleem:
Zonder informatie is het voor ons koffiedik kijken. Dat is ook de reden dat je 'allerlei' redenen te horen krijgt. Bij dit soort problemen is het testen testen testen totdat je een oplossing hebt gevonden.
Aannames hebben we ook niks aan (zoals "ik neem aan dat mijn videokaart alles op high aan kan").

Wat ik je aanraad om te doen:

- Check de S.M.A.R.T. van de harde schijf met CrystalDiskInfo en post een screenshot van de waardes (download)
- Installeer MSI Afterburner en schakel de Rivatuner On-Screen Display in (uitleg)
Kijk vervolgens naar je FPS, temperaturen en belasting op GPU en CPU. Als de FPS constant onder de 60 komt dan kan het meerdere oorzaken hebben:
1. De grafische instellingen staan te hoog
2. De onderdelen worden te warm waardoor ze terugklokken
3. Een hardware defect. Dit kan een voeding zijn, maar ook een harde schijf

Ik zou in bovenstaande volgorde het probleem proberen te pinpointen. Als jij met resultaten/feiten komt, post ze dan hier en dan helpen we je verder. Succes! :(:) (briljante emoji >:) )

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• HugoBoss1985
The GUI schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:52:
@Daycon
Het is niet de bedoeling om elke keer een nieuwe post te maken. Je kan meerdere reacties quoten in één bericht, dat houdt het forum overzichtelijk.

Dan over jouw probleem:
Zonder informatie is het voor ons koffiedik kijken. Dat is ook de reden dat je 'allerlei' redenen te horen krijgt. Bij dit soort problemen is het testen testen testen totdat je een oplossing hebt gevonden.
Aannames hebben we ook niks aan (zoals "ik neem aan dat mijn videokaart alles op high aan kan").

- Check de S.M.A.R.T. van de harde schijf met CrystalDiskInfo en post een screenshot van de waardes (download)
- Installeer MSI Afterburner en schakel de Rivatuner On-Screen Display in (uitleg)
Kijk vervolgens naar je FPS, temperaturen en belasting op GPU en CPU. Als de FPS constant onder de 60 komt dan kan het meerdere oorzaken hebben:

Ik zou in bovenstaande volgorde het probleem proberen te pinpointen. Als jij met resultaten/feiten komt, post ze dan hier en dan helpen we je verder. Succes! :(:) (briljante emoji >:) )
Dat ervaar ik dus ook als zeer irritant.

We geven tips en vervolgens "ik neem aan dat het daar niet aan ligt"... 8)7

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
De HDD zou het probleem niet moeten zijn (GTA 5) ik zelf ervaar ook geen FPS drops door de HDD. Wat ik wel ervaar zijn fps schommelingen maar dat heb ik bij iedere game en dat is iets heel normaals als je de fps niet laag gaat vast zetten wanneer de video kaar en CPU dat aankunnen. Als het gewoon wat schommelingen zijn zou ik me er niet lager druk om maken, en vind je de schommelingen toch een probleem zet je fps dan vast op het punt waar je de laagste fps zie.

[Voor 24% gewijzigd door Gekke Jantje op 21-09-2018 09:10]

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• Daycon
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:02:
[...]

Dat ervaar ik dus ook als zeer irritant.

We geven tips en vervolgens "ik neem aan dat het daar niet aan ligt"... 8)7
nou sorry hoor dat dit allemaal al zeer irritand wordt gezien is t dan allemaal zo hoog eisent hoe ik moet reageren _/-\o_ nou lekker dan probeer gewoon te communiceren meer niet

• Daycon
The GUI schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:52:
@Daycon

Dan over jouw probleem:

er zijn wel ergere dingen in de wereld dan enkel hoe ik hier moet reageren op de topic waar hebben we t nou over 8)7 8)7 8)7 en ja als dat allemaal als irritand wordt gezien dat ik enkele keer meer bericht heb neergezet dan hoe t zou moeten

• MAX3400

MAX3400

Daycon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:42:
[...]

...waar hebben we t nou over 8)7 8)7 8)7 ...
Ik dacht dat we het erover hadden dat je bepaalde issues hebt met bepaalde games. Er zijn nu constructief 3 dingen die nog openstaan.

- temperaturen
- Afterburner
- grafische instellingen

Aangezien je de eerste twee makkelijk kan testen met bijbehorende tools, kan je allicht even wat info gaan geven die relevant is voor de mogelijke oplossing. Sterker nog; als je nu 5x een spel speelt met de bijbehorende tools open en dan elke keer je grafische instellingen wat terugschroeft, heb je 5x een uitslag waar we mogelijk aan kunnen zien waar het probleem zit.

We proberen je aanwijzingen te geven omdat jij een probleem met de PC hebt. Het is gratis, het is in een community met best veel ervaring maar als je dan constant snel posts achter elkaar plaatst met "net niet voldoende info", is er een kans dat iemand niet zo reageert zoals je liever had gezien.

Even terugkomend op je laatste reply op mijn vraag. 45fps gaming via je SSD was al meer dan op je HDD. Fijn; dan kunnen we misschien al aannemen dat je HDD een bottleneckje kan zijn. Maar 45fps is een waarde die je kan terugzoeken in andere benchmarks/reviews van de gespeelde game. Dat is het simpel om zelf al inzichtelijk te krijgen of 45fps slecht / gemiddeld / goed is met jouw hardware. Hoef je dus niet eens allerlei tools voor te installeren; gewoon even een kwartiertje begrijpelijk reviews lezen op een aantal sites.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daycon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:42:
[...]

er zijn wel ergere dingen in de wereld dan enkel hoe ik hier moet reageren op de topic waar hebben we t nou over 8)7 8)7 8)7 en ja als dat allemaal als irritand wordt gezien dat ik enkele keer meer bericht heb neergezet dan hoe t zou moeten
Simpel: door de "wijzig"-knop te gebruiken, zoals m'n collega-mod eerder vandaag al aangegeven had. Maar als dat al teveel gevraagd is, en je ook nog eens off-topic posts als dit doet houdt het op: dicht.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee