Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:49:
Paypal is voor verkopers inderdaaad echt 3x waardeloos. Als je een product opstuurt, en de klant zegt doodleuk dat het pakket een steen bevat. Dan krijgt de klant meestal gewoon zn geld terug.
En dan mag je als verkoper 3 uur in de wacht gaan zitten bij de paypal helpdesk.
Ik denk dat PayPal in dit topic toch wel redelijk onterecht wordt bekritiseerd:
*Zakelijke klanten hebben een aparte klantenservice, die behoorlijk snel is en zeker niet '3 uur in de wacht'. Dat is gewoon onzin.
*De tarieven zijn niet 3.4% en al helemaal niet voor een grote zakelijke klant. Dit is 1,5% + €0,35 EUR als je meer dan 100k per maand doet (tikje meer bij bepaalde landen/credit cards). Ik kan me voorstellen dat een partij als CoolBlue of Bol.com nog betere tarieven krijgt, als ze 1m+ per maand doen.
*Het stelt webshops ook in staat om klanten aan te spreken door zekerheid te bieden. Zie ook alle topics in het shopping forum van mensen die hun iDeal betaling niet terug krijgen, geen aangifte kunnen doen etc. Daar leer je juist om een credit card of PayPal te gebruiken. Dus als je een legitiem bedrijf hebt, gewoon levert met een goede koerier en op tijd, dan krijg je echt niet aan de lopende band chargebacks en krijg je gewoon meer business, zeker uit het buitenland. Dat je daar af en toe wat moet afschrijven hoort erbij.
*Als verkoper is een credit card verre van ideaal, omdat die gelijk een charge aanbrengen voor een dispuut en die nog vaker in het voordeel van hun klanten oordelen (ja, de koper is hun klant, jij bent niets voor hun) dan PayPal. Lees maar al eens alle horror verhalen over onterechte credit card chargebacks.
*Bij PayPal is er zeker een mogelijkheid om een geschil aan te vechten, als je gewoon netjes een goede koerier gebruikt. Ik heb 2 keer een geschil gehad en beide keren gewonnen. Ik vond juist dat ik heel serieus genomen werd en er zeker werd gekeken naar mijn 10k+ positieve transacties. eBay is wel een sterke uitzondering, die hanteren hele andere (nog meer gericht op de koper) voorwaarden, die echt nergens meer op slaan.
De horror verhalen zijn er zeker, maar dat zijn de uitzonderingen. Er worden dagelijks miljoenen transacties met PayPal gedaan en dan heb je soms wat fouten. Net als met Ziggo of PostNL. 99,99% goed en die 0,01% veroorzaakt een topic zoals dit. Er zijn ook mensen die 4 maanden bezig zijn met hun Ziggo aansluiting of een pakje van PostNL dat tijdens een tsunami over een hek in de tuin wordt gegooid.
Waarom Bol.com gestopt is? Waarschijnlijk de tarieven. Credit Cards zijn de laatste jaren omlaag met de tarieven (AMEX uitgezonderd) voor verkopers en PayPal is zo groot dat ze niet naar de pijpen dansen van een Nederlandse retailer.
Enige opmerking is wel dat we het hier over zakelijke PayPal hebben, particulier is de service wel wat minder, maar daar gaat het topic niet over.