Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Fearbeek
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20-06 00:32
Beste Tweakers,

Omdat ik op internet hier weinig over kan vinden stel ik mijn vraag hier maar even.
Allereerst mijn systeem hieronder:

MSI Geforce RTX 2080 Gaming X Trio
Intel Core i7-6700k @4.4Ghz
ASUS Z170 Pro Gaming
Cryorig H7 CPU Cooler
Corsair 16GB DDR4-2133Mhz @2700Mhz Quad Channel
Corsair RM750x - 750watt PSU
Samsung SSD 960 EVO M.2

Dit systeem gebruik ik in combinatie met een Acer X34p 3440x1440p 120hz.

Waar loop ik tegenaan: Momenteel speel ik games zoals PUBG, Battlefield 1 en COD. In deze games merk ik op vreemde onvoorspelbare momenten framedrops. Ik kan bijvoorbeeld naar eenzelfde beeld kijken in een game zonder te bewegen en zonder actie, hierin blijft het aantal FPS niet gelijk, maar verschilt dit van 140 naar 80 en weer terug. Ook op momenten van ontploffingen en drukte daalt het FPS van 120/140 naar 70/80. Met MSI Afterburner probeer ik bij te houden wat er gebeurd tijdens een framedrop. Normaal gesproken zit mijn CPU zo rond de 75% verbruik en de GPU tussen de 90 en 97%% tijdens gamen. Ik zie dat tijdens de framedrops mijn CPU en GPU beide terugvallen naar ongeveer 30% gebruik, dat is dan een enorm dal in een redelijk stabiele lijn. Geen van beide heeft voor deze drop vreemde pieken naar 100%. Ook de temperaturen zijn van beide prima. GPU zo rond de 65c en CPU zo rond de 72c.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Overclock uitgezet
- Drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd
- Lagere settings in game
- Andere resolutie op monitor
- Game opnieuw geïnstalleerd

Hiervoor heb ik deze games gedraaid met een 1070 en toen had ik die framedrops niet en leek het op sommige momenten dat de 1070 het zelfs beter deed.

Alvast bedankt voor de reacties!

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Heb je wel echt de allerlaatste drivers erop staan?

Heb je de drivers wel verwijdert met DDU?

https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Wat gebeurd er met de cpu clock snelheid,valt deze terug???

BF1 is absoluut een CPU game is,maar leunt ook erg op de GPU .
Maar als de cpu het niet kan bolwerken,dan krijg je drops

Kijk trouwens goed of tijdens het gamen geen ENKELE core de 100% usage aantikt

Welke versie van windows 10 draait er nu versie 1803,1709?

[Voor 58% gewijzigd door freaky35 op 26-09-2018 12:26]

• Fearbeek
Alle drivers inderdaad verwijderd met DDU, nieuwste drivers staan er zekerweten op! CPU Kloksnelheid valt niet terug en alle cores zien er hetzelfde uit in verbruik. GPU en CPU droppen echt tegelijk zonder aanduiding.

Versie van Windows 10 moet ik even checken als ik thuis ben.

Zou het ook aan de huidige drivers kunnen liggen? Dat die nog niet up-to-date zijn?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:05
Wat is het geheugengebruik als je een framedrop ervaart?

• Fearbeek
Uszka schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:36:
Wat is het geheugengebruik als je een framedrop ervaart?
Ongeveer 4gb van de 16gb, die lijn is echt helemaal strak, maar echt heel strak. Alleen tijdens de drop, laat deze een kleine verhoging zien. maar deze verhoging is zo klein, het lijkt net op 10mb ofzo. Hier ook een screenshot van de MSI Afterburner console.

[Voor 7% gewijzigd door Fearbeek op 26-09-2018 12:43]

• Uszka
Zou je alle grafieken van Afterburner willen posten?

• freaky35
De cpu temp gaat richting de 78c op bepaalde momenten, kans op bepaalde momenten.

Draai een stresstest zoals bv Prime 95, Realbench, kijk wat er gebeurd met de cpu clock snelheid,als die inzakt dan is de cpu gewoon aan het throttlen is op bepaalde momenten.

Check sowieso de koeling van je cpu. Want 78c voor een 6700k is best hoog.

zit de koeler wel goed vast?
vervang de koelpasta eens,

[Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 26-09-2018 13:33]

• Fearbeek
Koeler zit goed vast, koelpasta net vervangen. Arctic Silver 5. CPU overclock er afhalen? Ik kan vanavond wel een Prime95 draaien, op UserBenchmark scoorde mijn cpu wel gewoon goed. Maar is het niet vreemd dat GPU en CPU dan beide terugvallen? Hoe kan ik die Throttling weghalen als deze er zit... Zou nieuwe koeling nut hebben? Bijvoorbeeld een NZXT X62 ofzo?

[Voor 77% gewijzigd door Fearbeek op 26-09-2018 14:11]

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
freaky35 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:26:
De cpu temp gaat richting de 78c op bepaalde momenten, kans op bepaalde momenten.

Draai een stresstest zoals bv Prime 95, Realbench, kijk wat er gebeurd met de cpu clock snelheid,als die inzakt dan is de cpu gewoon aan het throttlen is op bepaalde momenten.

Check sowieso de koeling van je cpu. Want 78c voor een 6700k is best hoog.

zit de koeler wel goed vast?
vervang de koelpasta eens,
78c is niets bijzonders. Bovendien klokken ze pas tegen de 100c terug.

Het is inderdaad vreemd dat het gebruik van beide ineens inzakt en eigenlijk kan ik persoonlijk niets anders verzinnen dan met een verse windows installatie te beginnen -hoe vervelend dat ook is-

[Voor 3% gewijzigd door ECP0WERS op 26-09-2018 16:00]

• Fearbeek
Ik heb overigens wel een NZXT Kraken X62 besteld, mijn pc maakte nogal veel lawaai. Ik zal een nieuwe Windows versie er op zetten... Even kijken hoe dat gaat.

• Uszka
Alsof een waterkoeler het geluid gaat verminderen. In 99 van de 100 gevallen niet. Waarom geen goede stille luchtkoeler wat veel goedkoper is. En nee, 72 graden voor een 7600K is niet gek. (waar halen ze de 78 graden vandaan. Dat is het % gpu gebruik.)

Wil je de rest van de grafieken van Afterburner nog even posten?

• JappieR
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20-06 20:08
Misschien dat de vrm's te heet worden van het moederbord, heb je de mogelijkheid om een ventilator op je pc te richten en dan eens testen? Wel even de zijkant van je pc eraf halen natuurlijk. ;)

Aanvulling na de reactie hier onder. :)

We weten niet wat voor kast je hebt, we weten wel dat er een cpu koeler op zit die geen lucht over het mobo blaast en er een OC op zit.

Proberen wel waard lijkt me.

[Voor 35% gewijzigd door JappieR op 26-09-2018 18:00]

• Uszka
JappieR schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:49:
Misschien dat de vrm's te heet worden van het moederbord, heb je de mogelijkheid om een ventilator op je pc te richten en dan eens testen? Wel even de zijkant van je pc eraf halen natuurlijk. ;)
Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk met dat moederbord.

• Fearbeek
Zelf denk ik dat het qua lawaai wel uitmaakt met een Kraken x62, omdat de temperaturen minder zullen zijn zal deze ook minder zijn best hoeven te doen.

Ik heb een NZXT S340 case. Een fan bovenop en aan de achterkant voor uitblazen en 2 aan de voorkant voor het binnenhalen van verse lucht.

Momenteel ben ik niet in de gelegenheid voor benchmarks, die zal ik plaatsen als ik die heb!

• freaky35
Uszka schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:43:
Alsof een waterkoeler het geluid gaat verminderen. In 99 van de 100 gevallen niet. Waarom geen goede stille luchtkoeler wat veel goedkoper is. En nee, 72 graden voor een 7600K is niet gek. (waar halen ze de 78 graden vandaan. Dat is het % gpu gebruik.)

Wil je de rest van de grafieken van Afterburner nog even posten?
Point taken, ik keek verkeerd, zie nu dat het het cpu verbruik is

Maar 78% gpu verbruik is te laag. Op die reso en het aantal hz zou zelfs die kaart voluit moeten gaan.

Het cpu verbruik hoort simpelweg niet omlaag te gaan, dat is vreemd.

Ik zou zeker ook eerst met een schone install beginnen, dan weet je zeker dat dat of wel of niet het probleem is.

[Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 26-09-2018 21:05]

• Uszka
freaky35 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:03:
[...]

Point taken, ik keek verkeerd, zie nu dat het het cpu verbruik is

Maar 78% gpu verbruik is te laag. Op die reso en het aantal hz zou zelfs die kaart voluit moeten gaan.

Het cpu verbruik hoort simpelweg niet omlaag te gaan, dat is vreemd.
Daarom heb ik al een paar keer om de overige grafieken van Afterburner gevraagd maar die komen maar niet.

• Fearbeek
Ik waardeer ieder zijn hulp, maar ik ben momenteel niet in de gelegenheid, ik ben de hele dag nog niet thuis geweest. Zodra ik de tijd heb zal ik de grafieken hier op zetten.

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20-06 17:06
Aangezien beide tegelijk dippen..misschien dat de PSU op dat moment even te weinig stroom levert?

• Fearbeek
Hier de test in Prime95. Ik moest de overclock terugzetten van 4.4 naar standaard. 2x geprobeerd te draaien met overclock, ik kreeg deze foutmeldingen van Windows: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR en CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT. Na het terug clocken heb ik deze niet meer gehad.

Het vreemde is momenteel ook dat ik op willekeurige momenten de foutmelding DRIVER_POWER_STATE_FAILURE krijg. Die komt steeds terug. Ook na het terug clocken van de processor.

De eerste 30 seconden met overclock in Prime95 gingen goed, maar core 3 en 4 deden niks en bleven op 0%. En de rest was niet stabiel 100%. Met overclock werkt dit dus bij mij niet...

Na het terugzetten naar de standaard CPU instellingen draaide Prime95 wel gewoon door. Alle cores 100%, temperatuur steeg wel naar 90 graden. Ik kon de test vanavond niet heel erg lang draaien.

Daarnaast ook nog GPU-z gedraaid in windowed modus en full screen. In windowed modus draaide deze niet lekker. En heb ik dus maar kort gedraaid, zie hieronder het screenshot.

In full screen modus draaide deze wel 95% tot 100%. Daarbij hebben sommige meer gebruik dan de andere cores. En daarvan hieronder het screenshot:

Ik denk dat een verse Windows installatie geen kwaad kan...

[Voor 31% gewijzigd door Fearbeek op 26-09-2018 23:43]

• Fearbeek
Montaner schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:24:
Aangezien beide tegelijk dippen..misschien dat de PSU op dat moment even te weinig stroom levert?
Hoe kan ik zoiets testen? Het is een PSU van een jaar oud... 750watt Corsair Gold. Zou dus goed moeten zijn. Ik heb zo'n watt meter die tussen de stekker en stopcontact in kan. Zou ik het hiermee kunnen controleren?

• freaky35
Fearbeek schreef op woensdag 26 september 2018 @ 23:19:
Hier de test in Prime95. Ik moest de overclock terugzetten van 4.4 naar standaard. 2x geprobeerd te draaien met overclock, ik kreeg deze foutmeldingen van Windows: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR en CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT.

Het vreemde is momenteek ook dat ik op willekeurige momenten de foutmelding DRIVER_POWER_STATE_FAILURE krijg. Die komt steeds terug

De eerste 30 seconden met overclock in Prime95 gingen goed, maar core 3 en 4 deden niks en bleven op 0%. En de rest was niet stabiel 100%. Met overclock werkt dit dus bij mij niet...

Na het terugzetten naar de standaard CPU instellingen draaide Prime95 wel gewoon door. Alle cores 100%, temperatuur steeg wel naar 90 graden. Ik kon de test vanavond niet heel erg lang draaien.

[Afbeelding]

Daarnaast ook nog GPU-z gedraaid in windowed modus en full screen. In windowed modus draaide deze niet lekker. En heb ik dus maar kort gedraaid, zie hieronder het screenshot.

[Afbeelding]

In full screen modus draaide deze wel 95% tot 100%. Daarbij schoten core 5 en 8 in sommige momenten meer omhoog qua gebruik dan de andere cores. En daarvan hieronder het screenshot:

Ik denk dat een verse Windows installatie geen kwaad kan...
Ook je koeling lijkt me geen slecht plan of de om toch naar te kijken,het terug vallen van de cpu is geen normaal gedrag,kijk met MSI Afterburner ingame of de cpu op max snelheid blijft of inzakt(dan throttled ie)kan geen kwaad om dat eens te checken.

Dit LIJKTzeker op een hardware probleem,ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe gpu kan veroorzaken dat een cpu niet goed meer functioneert,of inderdaad de voeding moet moeilijk doen,maar dan zou je haast ook restarts moeten krijgen als die het niet aankan.

Check de voltages ook eens,blijven deze stabiel,dan vooral van de 12v lijn.
met bv HWIinfo

deze foutmelding is inderdaad,dat de cpu instabiel is:

CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT.

komt vaak voor bij een niet stabiele cpu overclock

En het kan geen kwaad om windows opnieuw te instaleren om dat uit te sluiten. Zou ik zeker ook doen,dan kan je dat afvinken

[Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 26-09-2018 23:40]

• Fearbeek
Het eerste screenshot van Afterburner was in game. Daarbij zakte de CPU en GPU tegelijk in. Bf1 om precies te zijn. Voltages, ga ik morgen even checken... ik denk zelf dat het wat moeizaam ging door de overclock en ga morgen nog een checken in game.

Is deze cpu nog wel sterk genoeg voor deze GPU? Sommige games vragen meer van de CPU dat weet ik...

• freaky35
ik bedoel zet de OSD aan in MSI afterburner en post een screenshot ingame, dus letterlijk als je in de game bent, je ziet dan links in de hoek de temps en clock snelheden.

YouTube: How to setup MSI Afterburner OSD | New 2018 Layout Tutorial

[Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 26-09-2018 23:44]

• Fearbeek
Top, ga ik morgenavond even doen. Ik zou het ook even kunnen opnemen in game tijdens het spelen. Dan kan ik een linkje naar de video hier plaatsen, dat geeft jullie ook een beter beeld. Nu eerst even pitten...

[Voor 22% gewijzigd door Fearbeek op 26-09-2018 23:46]

• freaky35
Voor deze foutmelding:

DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

zou je dit kunnen proberen:

http://www.tomshardware.c...-state-failure-error.html

• Fearbeek
Wat een hulp, helemaal geweldig! We gaan morgen weer verder. Leuk om het zo uit te zoeken met hulp van andere Tweakers.

• freaky35
Wat betreft je opmerking of de 6700k een bottleneck kan zijn,jazeker,zeker met deze kaart zit de kans er in,zeker omdat je en op een hoge resolutie gamed met hoge refresh en je games speelt die ook nog cpu intensief zijn.

Dan is de cpu zeker de zwakste schakel in dit geval, met de 1070gtx had het systeem een hele mooie balans,dat is met deze kaart minder het geval.

Mijn 8700k is bv ook nog een bottleneck voor mijn 1080gtx in bf1,om die op 100% load te krijgen moet de cpu zelfs overclockt worden om dat te verhelpen.

Ik praat dan over 64 slots servers,met maps als Amiens die berucht is om het cpu verbruik.en cpu verbruik is dan nog steeds bijna extreem.

ik speel op 1440p 144 hz,iets minder zware reso ,maar nog zeker erg systeem intensief

[Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 27-09-2018 01:43]

• Fearbeek
Draait nu stabieler met een NZXT Kraken x62. Voltages zijn goed. Maar wordt op een vreemde manier warm. In Afterburner staat 8 cpus, tijdens het draaien van Prima95 gaat deze temperatuur omhoog. CPU 1, 2, 3 en 4 lopen aardig gelijk en worden maximaal 72 graden. Het vreemde is nu dat 5 en 6 daar ver onder zitten met 63 graden. 7 en 8 zitten er qua temperatuur tussenin.

Hoe kan het dat hier een temperatuurs verschil in zit?

• Fearbeek
Ook met Fortnite vreemde framedrops tijdens drukke momenten. Cpu en gpu vallen dan beide terug in gebruik. Gpu gaat naar 70% cpu van 40 naar 20%....

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Wordt helemaal gek van de fps drops.... heb echt al van alles geprobeerd.

[Voor 27% gewijzigd door Fearbeek op 30-09-2018 19:50]

• Fearbeek
Hier nog even een screenshot van Afterburner tijdens gamen.

[Voor 30% gewijzigd door Fearbeek op 30-09-2018 19:33]

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

freaky35 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 01:27:
Wat betreft je opmerking of de 6700k een bottleneck kan zijn,jazeker,zeker met deze kaart zit de kans er in,zeker omdat je en op een hoge resolutie gamed met hoge refresh en je games speelt die ook nog cpu intensief zijn.

Dan is de cpu zeker de zwakste schakel in dit geval, met de 1070gtx had het systeem een hele mooie balans,dat is met deze kaart minder het geval.

Mijn 8700k is bv ook nog een bottleneck voor mijn 1080gtx in bf1,om die op 100% load te krijgen moet de cpu zelfs overclockt worden om dat te verhelpen.

Ik praat dan over 64 slots servers,met maps als Amiens die berucht is om het cpu verbruik.en cpu verbruik is dan nog steeds bijna extreem.

ik speel op 1440p 144 hz,iets minder zware reso ,maar nog zeker erg systeem intensief
Sorry, maar hoe hoger je resolutie, hoe minder de cpu uitmaakt. Ik ben net over naar 4k en de load op m'n Quadcore is 30% minder geworden.

Die cpu gaat nog jaren mee en is zeker geen bottleneck. Wat een onzin..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• freaky35
Hij speelt op een high refresh scherm, dat zorgt dus voor meer cpu verbruik in die game,als je de fps lockt,op 60 bv dan is dat veel minder.

Mijn 4790k kreeg mijn 1080gtx echt niet voluit in die game in combinatie met een 1440p 144hz scherm.
Torenhoge cpu verbruik,plus de load van de gpu wisselde sterk.
Met de 8700k is dit opgelost,geen schommelingen in gpu load meer..
En de fps blijft dus hoger en veel stabieler,geen fps drops meer.

En hoe verder ik die 4790k ging overclocken,des beter de performance werd.Echter drops bleven voorkomen.

Je speelt die game zelf ook?

[Voor 75% gewijzigd door freaky35 op 30-09-2018 20:32]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Die refreshrate staat totaal los van FPS. Ik heb een 4k scherm op 60hz, maar ook FPS boven de 60, load is stukken lager. Alleen als je vsync aanzet maakt de refreshrate van je scherm uit.

Als je 4k ultra speelt, kan dat zelfs op een 2c/4t processor met 99% performance van een 10c/20t processor. Als je dan eindelijk een kaart hebt die 4k ultra @ 120fps kan gamen dan praten we verder, vooralsnog is 4k ultra @ 60fps pas net mogelijk waar geen enkele cpu het lastig mee zal krijgen.

Mocht je nog bronnen willen gooi ik die later nog

En ja, ik heb t juist (o.a.) over BF1.. load was op 2560x1080 nog 100%, nu op 4k nog 70%

[Voor 7% gewijzigd door millman op 30-09-2018 20:33]

• freaky35
Je speelt die game niet??

Dan kan je met bronnen gooien,echter er ook filmpje van dat een 8600k op de max draait in die game,met een 1080ti en een 1440p scherm.

Dat is gewoon een feit.Maar goed hier help ik de TS niets mee

maar hij speelt geen 4k

[Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 30-09-2018 20:35]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik speel de game wel, en je kan de TS nauwelijks helpen je hebt geen ervaring met 4k en hebt blijkbaar de klok of klepel gemist

• freaky35
maar je speelt niet boven de 60hz.High refesh zorgt voor meer problemen en daar speelt de TS wel op

[Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 30-09-2018 20:37]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik speel wel boven de 60 Hz, hoezo niet?

• Fearbeek
Het vreemde is gewoon dat mijn CPU niet boven de 65% usage komt, maar dat ik wel de framdrops heb. Als mijn cpu nou 100% had, dan kon ik het wel begrijpen, maar ik snap het nu gewoon niet.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Fearbeek Ik probeer je ook te zeggen dat je cpu geenzins een probleem zal zijn.. bever.. nooit.. dus focus je op wat anders.

• freaky35
millman schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:37:
Ik speel wel boven de 60 Hz, hoezo niet?
Met wat voor systeem,verder,wat voor videokaart ect

YouTube: 8600k Is it worth it? BF1 results 1080Ti I5-8600k @ 5.2Ghz

zie hier bv cpu is gewoon 100% met een 8600k @ 5,2ghz
Dit beeld herken ik...

[Voor 33% gewijzigd door freaky35 op 30-09-2018 20:41]

• Fearbeek
Maar waar zou het dan vandaan moeten komen?

• freaky35
@fearbeek, heb je de koeler er wel goed opzitten,dit soort temperatuursverschillen kan komen door slecht contact van de koeler,maar ook dat de koelpasta niet goed verdeeld is bv.

Of de IHS van de cpu is gewoon matig,dan zal een Dellid alleen maar helpen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met een cpu niet boven de 65% blijft het gissen. Verder is er ook geen probleem met de koeler van de CPU, gezien de cpu nooit terug klokt en ook geen temperaturen boven 85c laat zien.

Voorlopig ga ik je zeggen wat het allemaal NIET is.. dit om desinformatie tegen te gaan, onwaarheden tegen te spreken.

@freaky35 heb je zijn afterburner wel uitgelezen? Daar valt al zoveel info uit te halen wat het niet is..

• Fearbeek
Koeler zit er prima op, 2x opnieuw er op gezet en getest. Beide keren dezelfde temperaturen. Het temperatuur verschil is vreemd, maar dat kan op deze temps (max 70) toch geen probleem zijn?

• Fearbeek
Ik waardeer alle hulp! Ik heb altijd gedacht dat het mijn cpu is omdat ik er alleen last van heb tijdens gevechten met andere mensen (squads) of in stukken met veel mensen in bf1 met 64 spelers. Als we dat kunnen uitsluiten zou heel fijn zijn, maar anders was het wel lekker duidelijk geweest...

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@freaky35 je gooit maar wat in dit thread in de hoop dat er een oplossing tussen zit. Hebben we eindelijk een Tweaker die screenshots plaatst, maak je geen gebruik van die info .. toch best zonde.

Verder kan je allerlei links gooien naar bewijzen van een bottleneck van deze cpu, dan moet je die wel zoeken op 4k ultra bro! En geen 2560x14440, dat is compleet een verkeerde vergelijking.

• freaky35
tja dit soort persoonlijke aanvallen is ook erg netjes

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik val je niet aan, ik spreek je aan op postgedrag, feitelijke onjuistheden, en klok en klepel mentaliteit. Hoe behulpzaam t ook lijkt, je verdoet iemands tijd. Je komt met bronnen en voorbeelden die niet overeenkomen met TS, en blijft maar refereren aan je eigen situatie die niet overeenkomt.

Ik stuur 1 link van 18 geteste games op 4k Ultra, met 2c/4t tot 10c/20t schaling, en daar houd de discussie op. Kijk naar het tabje 4k ultra en voila:

https://nl.hardware.info/...-gemiddelden-van-18-games

Dan gaan we verder kijken naar het probleem na geconstateerd te hebben:

A) de load op de cpu is max 65%
B ) de temperatuur van cpu is in orde

• Fearbeek
Ik waardeer alle hulp, elk idee, alles wat een mogelijkheid zou kunnen zijn. Overal ben ik blij mee... Natuurlijk hou ik wel van juiste info waar ik echt wat aan heb ;) maar overal leer ik van.

[Voor 31% gewijzigd door Fearbeek op 30-09-2018 21:08]

• freaky35
millman schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:06:
Ik val je niet aan, ik spreek je aan op postgedrag, feitelijke onjuistheden, en klok en klepel mentaliteit. Hoe behulpzaam t ook lijkt, je verdoet iemands tijd. Je komt met bronnen en voorbeelden die niet overeenkomen met TS, en blijft maar refereren aan je eigen situatie die niet overeenkomt.

Ik stuur 1 link van 18 geteste games op 4k Ultra, met 2c/4t tot 10c/20t schaling, en daar houd de discussie op. Kijk naar het tabje 4k ultra en voila:

https://nl.hardware.info/...-gemiddelden-van-18-games

Dan gaan we verder kijken naar het probleem na geconstateerd te hebben:

A) de load op de cpu is max 65%
B) de temperatuur van cpu is in orde
Alleen test HWI nooit de multiplayer,dat is het hele punt.
De Multiplayer maakt het zwaar

• Fearbeek
Offline games heb ik er inderdaad geen last van... sorry, dat had ik eerder kunnen melden.

[Voor 28% gewijzigd door Fearbeek op 30-09-2018 21:10]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@freaky35 Zucht.. dus jij denkt dat het na het testen van 18 games er een groot verschil is tussen FPS MP VS SP? gerommel in de marge, en eigen ervaring is wel op 4k Ultra, 30% daling in load.. laters

Nope..

[Voor 9% gewijzigd door millman op 30-09-2018 21:14]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kijk naar een verse installatie, en laat je cpu even voor wat het is.. als de load niet boven de 65% is en de temperatuur zijn aantoonbaar goed, dan is t niet je cpu..

• Fearbeek
Verse installatie is gisteren gedaan van Windows 10.

• freaky35
millman schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:13:
@freaky35 Zucht.. dus jij denkt dat het na het testen van 18 games er een groot verschil is tussen FPS MP VS SP? gerommel in de marge, en eigen ervaring is wel op 4k Ultra, 30% daling in load.. laters

Nope..
Deze is nou eenmaal veel cpu intensiever, de multiplayer van die game,dus geen onbelangrijk feit.

@ Fearbeek

Heb je al direct drops aan het begin of heb je daar pas later last van?

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 30-09-2018 21:20]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je geheugen is ook niet vol? En over wat voor een FPS hebben we t eigenlijk, wat noem je een FPS drop. En welke games? Alleen fortnite en br1 multiplayer?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

freaky35 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:17:
[...]

Deze is nou eenmaal veel cpu intensiever, de multiplayer van die game,dus geen onbelangrijk feit.
T belangrijkste feit is dat je totaal aan beschikbare info voorbij gaat, alleen maar je gelijk probeerde te halen en je focust op klok klepel verhaal. Vergeet de cpu en help die kerel met juiste info...

DE CPU IS HET NIET

• Fearbeek
Ik speel op 120hz dus framedrops zijn snel zichtbaar. Ik speel alleen Bf1 en Fortnite momenteel, dus weet niet of het in andere games is.

@freaky35 Geen framedrops aan het begin, maar echt als ik veel andere in het speelveld tegenkom en het gevecht er hard aan toe gaat. Dan dropt mijn fps.

Met framdrops bedoel ik van 150fps ineens naar 80fps. En dat verschil is op 120hz goed te zien.

Welk geheugen doel je op? RAM of VRAM?

[Voor 30% gewijzigd door Fearbeek op 30-09-2018 21:45]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Eeeh, ik denk dat er nog geen kaart is die op bijna 4k Ultra continue 150FPS haalt in BF1, je verwachtingen zijn daar te hoog. Fornite kan ik niets over zeggen want dat speel ik niet.

• freaky35
Fearbeek schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:37:
Ik speel op 120hz dus framedrops zijn snel zichtbaar. Ik speel alleen Bf1 en Fortnite momenteel, dus weet niet of het in andere games is.

@freaky35 Geen framedrops aan het begin, maar echt als ik veel andere in het speelveld tegenkom en het gevecht er hard aan toe gaat. Dan dropt mijn fps.

Met framdrops bedoel ik van 150fps ineens naar 80fps. En dat verschil is op 120hz goed te zien.

Welk geheugen doel je op? RAM of VRAM?
In bf1 moet je sowieso de fps limiter aanzetten, anders wil die oneindig veel fps geven en dat is juist erg zwaar voor een systeem. Zet deze eens op 100 of 120 en kijk dan of het beter word.

Die limiter staat in de bf1 instellingen

Fortnite speel ik ook niet,dus geen idee

• Fearbeek
Geen 4k. Het is 1440p Ultrawide. Dus 3440x1440p

• freaky35
Fearbeek schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:05:
Geen 4k. Het is 1440p Ultrawide. Dus 3440x1440p
Gebruik de frame rate limiter ingame en kijk of het beter word.
Zet deze op de refresh van je beeldscherm of lager,standaard is geloof ik unlimted
Deze kan je vinden bij beeldinstellingen van de game.

Bij bf1 dan,de resolutie die je speelt is net wat hoger als 2560x1440p,maar is aardig vergelijkbaar.

Post processing eens op medium bij beeld instellingen,deze zorgt namelijk ook al gauw voor fps drops als die op high/ultra staat

[Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 30-09-2018 22:22]

• Fearbeek
Ook met framelimiet en low settings heb ik dezelfde fps drops en vallen beide cpu en gpu terug in gebruik. Gpu naar 60%, cpu soms wel naar 30%.

Zelfs met een 1070 die ik hiervoor had in dit systeem had ik geen drops op deze resolutie. Was het een constante fps rond de 100 die af en toe terug viel naar 90fps. Maar nu heb ik een drop van 40 a 50% in fps...

Maargoed, volgens mij is het inderdaad duidelijk wat mijn probleem is. Maar helaas kan ik ook geen oplossing vinden.

[Voor 54% gewijzigd door Fearbeek op 30-09-2018 22:36]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik ben mij ervan bewust dat 3440x1440 geen 4k is, maar heeft ook 2 miljoen pixels meer dan 1440x2560. Die 2 resoluties kan je dan ook niet vergelijken.

Ik heb een aantal bf1 benchmarks/reviews van de 2080 gecheckt, op zowel 1440p als 4k ultra.

Gemiddelde framerate 1440p: 130fps
Gemiddelde framerate 4k: 75fps

Kortom, vergeet 120fps op je 3440 resolutie, ergens rond de 100fps gemiddeld is normaal, dat houd in ergens tussen de 80 en 130fps als minimum en maximum.

Het probleem is dan toch je verwachting dat BF1 ultra met je RTX2080 op 3440x1440 de 150fps continue denkt aan te tikken..

Je performance is niets mis mee..

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
millman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 07:08:
Het probleem is dan toch je verwachting dat BF1 ultra met je RTX2080 op 3440x1440 de 150fps continue denkt aan te tikken..

Je performance is niets mis mee..
Dan nog is dit wel erg raar:
In deze games merk ik op vreemde onvoorspelbare momenten framedrops. Ik kan bijvoorbeeld naar eenzelfde beeld kijken in een game zonder te bewegen en zonder actie, hierin blijft het aantal FPS niet gelijk, maar verschilt dit van 140 naar 80 en weer terug.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Olaf van der Spek Het lijkt raar, maar het is mij dan ook niet duidelijk op welke instellingen de game draait. Ik ga uit van 3440x1440 @ ultra, en dan ga ik uit van 100fps gemiddeld. Een drop van 120 naar 80 zou niet te merken moeten zijn..

Ik stel mij dan de vraag hoe realistisch het probleem is..

[Voor 3% gewijzigd door millman op 01-10-2018 09:38]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Misschien, maar wat is de verklaring voor framedrops als er niks aan de scene veranderd?

RTX 2000 is vrij nieuw, het kan ook zomaar een driver issue zijn.

[Voor 28% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-10-2018 09:42]

• freaky35
Olaf van der Spek schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:41:
Misschien, maar wat is de verklaring voor framedrops als er niks aan de scene veranderd?

RTX 2000 is vrij nieuw, het kan ook zomaar een driver issue zijn.
Dit zou inderdaad ook zomaar het geval kunnen zijn, ik ben er van overtuigd dat die GPU zeker ook beter de fps stabiel moet kunnen houden Drops van een 120 naar 80 is wel een erg groot verschil( en zijn ook merkbaar). Natuurlijk heb je wel fps verlies bij bepaalde momenten,maar dit is wel erg veel.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik kan vanaf hier lastig inschatten wat de werkelijke FPS is bij drops, maar van 120 naar 80 kunnen zien lijkt mij sterk, hooguit zie je tearing. Nogmaals, een RTX2080 doet op die resolutie zo'n 100fps gemiddeld. Hoe en waar de TS de 150 haalt is me een raadsel, maar erg precies is de uitleg ook niet. Uitlezen mbv Afterburner en een FPS counter zou fijn zijn, echter zie ik geen FPS terug in de Afterburner screenshots.

Tot die tijd blijft het gissen..

*Ik mag hopen dat de TS GeForce experience niet heeft geïnstalleerd, dat maakt er altijd een zooitje van..

• Fearbeek
Bf1 niet persee op Ultra, ik verander instellingen zodat ik een constante fps heb van 120 of meer.

Fortnite is helemaal geen zware game. En ook daar heb ik framedrops van 150 naar 80. En die drop is gewoon te groot. En geloof me als ik zeg dat een drop van 150 frames naar 80 frames echt wel opvalt op 120hz.

Het is niet zo dat de framedrops veroorzaakt worden omdat GPU het niet meer aan kan. De GPU valt in zo'n framedrop terug naar 50 a 60% gebruik en dat veroorzaakt die drop. Als de gpu nou ook op die momenten 100% zou geven, dan zou er niets aan de hand zijn. Maar waarom valt die terug in gebruik?

[Voor 7% gewijzigd door Fearbeek op 01-10-2018 10:59]

• Fearbeek
millman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:21:
Ik kan vanaf hier lastig inschatten wat de werkelijke FPS is bij drops, maar van 120 naar 80 kunnen zien lijkt mij sterk, hooguit zie je tearing. Nogmaals, een RTX2080 doet op die resolutie zo'n 100fps gemiddeld. Hoe en waar de TS de 150 haalt is me een raadsel, maar erg precies is de uitleg ook niet. Uitlezen mbv Afterburner en een FPS counter zou fijn zijn, echter zie ik geen FPS terug in de Afterburner screenshots.

Tot die tijd blijft het gissen..

*Ik mag hopen dat de TS GeForce experience niet heeft geïnstalleerd, dat maakt er altijd een zooitje van..
Uhm... ik heb wel Geforce Experience... heb ik altijd zonder problemen gehad. Zal het zo even verwijderen.

Kan het ook aan Gsync liggen?

Opzich verzin ik de 150fps niet uit mijn hoofd. Dus een fps counter is er alleen ter bevestiging. Mijn verhaal waarmee ik ben gestart omvat geheel mijn probleem en de nodige aanvulling heb ik gegeven. Echter mis je alleen de fps counter.

Hier 2 screenshot vanuit de game voor en tijdens de framdrop. Tussen dit beeld zit ongeveer 2 a 3 seconden. Er zijn grafisch niet heel erg spannende dingen gaande, maar wel een gevecht met andere spelers. Dit is overigens Fortnite. De FPS staan helemaal onderin. Zoals je ziet is het GPU gebruik daar maar 70% waar hij in veel gevallen ook terug gaat naar 50%.

[Voor 29% gewijzigd door Fearbeek op 01-10-2018 11:10]

• freaky35
Cpu clock blijft wel gewoon de max.

Dit lijkt steeds meer op een driver die nog niet goed geoptimaliseerd is,welke heb je er nu op staan,voor de 2080,welke driver versie?

[Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 01-10-2018 11:45]

• Fearbeek
De laatste versie 411.70

• freaky35
https://forums.geforce.co...7-6700k-4-4-ghz/?offset=3

hier zijn er meer met hetzelfde probleem dan wel een 2080ti kaart
Er lijkt dus een issue te zijn met de 2080 serie kaarten,mogelijk de huidige drivers

[Voor 39% gewijzigd door freaky35 op 01-10-2018 12:19]

• Fearbeek
Ga het daar ook even in de gaten houden. Heb zojuist Geforce Experience verwijderd... ik heb het idee dat het geholpen heeft, maar heb nog niet heel lang kunnen testen.

• freaky35
Je hebt DX12 uit staan bij BF1? zo nee doe dat zeker.

DX12 wil nogal eens problemen geven en dus vooral ook performance problemen

[Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 01-10-2018 13:11]

• Fearbeek
Jup Dx12 uit!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

En, was GeForce experience de truuk?

• Fearbeek
Nee, helaas niet. Nu met vrienden online in squads zelfde probleem weer.

• Fearbeek
Wat zou ik nog meer kunnen testen en posten?

Heb ook een User Benchmark gedraaid, ziet er goed uit, alleen deze melding bij mijn SSD!

[Voor 62% gewijzigd door Fearbeek op 02-10-2018 08:55]

• PEBKAC
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 09:47
Fearbeek schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:26:
Wat zou ik nog meer kunnen testen en posten?

Heb ook een User Benchmark gedraaid, ziet er goed uit, alleen deze melding bij mijn SSD!

[Afbeelding]
Zegt inprincipe niks, had dit ook met mijn ssd bij userbenchmark. Heb uiteindelijk getest met software van Samsung zelf, toen bleek die gewoon goed te zijn :)

• freaky35
misschien dat deze nieuwe drivers wat verhelpen,wel eerst de oude goed verwijderen DDU

https://www.nvidia.com/Do...Results.aspx/138567/en-us

• Fearbeek
Nog steeds hetzelfde probleem. Drivers maken het iets beter, maar lost niets helemaal op.

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:41

MazeWing

passionate & cynical

Kijk eens of ie ook inzakt wanneer je op een zeer lage resolutie dit doen (1280x720 of zo). Op die manier kunnen we maximaal de cpu belasten.

Download vervolgens de intel power gadget en kijk daar eens naar de grafieken. Die laten ook de tdp (power package) zien.
Je problemen lijken namelijk heel veel weg te hebben van throttling bij een laptop. Door even op iets lagere snelheden te draaien krijgt alles ademruimte en kan ie qua snelheid weer langzaam naar de max.

Heb je trouwens ook al andere chipset drivers, nieuwste bios en alles in deze bios op standaard gedraaid?
Daarnaast is testen met een andere voeding ook raadzaam.

Sorry als dit alles al gevraagd is. Ik heb het topic vluchtig doorgelezen.

[Voor 9% gewijzigd door MazeWing op 22-10-2018 23:28]

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• Fearbeek
Excuses voor de late reactie, ik kreeg er geen melding van en heb daarna niet meer naar dit forum gekeken. Problemen zijn na verschillende updates nog hetzelfde, dus ik ga wat jij bovenstaand heb genoemd proberen en laat de uitkomst weten.

• Fearbeek
Zeer lage resolutie heeft hetzelfde probleem. Ga dan van 300fps alsnog terug naar diezelfde 80fps... het lijkt dus niet aan te zware settings te liggen.

• freaky35
Je hebt wel alle chjpset driverrs ect ook geinstaleerd?
En alle andere extra drivers die vaak voor het moederbord beschikbaar zijn?

Plus lagere grafische settings geeft alleen maar meer load naar de cpu,wat het probleem dus alleen maar kan verergeren.

Heb je al eens herinstallatie van Windows gedaan,met alle nieuwe chipset drivers ect en ook de laatste updates van games en Windows?
En zo kaal mogelijk dan,dus zonder alle extra programma's erbij,alleen de games die je speelt.

Bij black ops 4,helpt het enorm door met instellingen te prutsen trouwens.
Van zowel de NVIDIA driver instellingen als van de instellingen ingame.

Verder vermoed ik wel dat je cpu toch misschien een bottleneck is, heb je Uberhaubt 100% GPU load gehad?

[Voor 135% gewijzigd door freaky35 op 04-11-2018 16:19]

• ETzPliskin
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-06 19:53

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Heb je al eens geprobeerd met een volledig clean systeem te testen? Ik heb ooit eens een heel vreemd probleem gehad met een programma van MSI dat ik geinstalleerd had (MSI Gaming app) dat ervoor zorgde dat mijn muis (en heel het systeem eigenlijk) begon te haperen als de CPU 100% load bereikte. Zelfs toen het programma niet draaide, draaide er een service op de achtergrond die de problemen veroorzaakten.

Het probleem is niet echt vergelijkbaar, maar misschien is er wel een gelijkaardige oorzaak. Heb je overigens hetzelfde probleem als je terug de 1070 gebruikt? Of is dat geen optie meer om te testen? :)

• Fearbeek
Ja, alles getest met nieuwe drivers en clean windows installatie. GPU raakt af en toe de 100% maar schommelt meestal tussen de 70 en 95%.

CPU komt nooit boven de 65% op geen enkele core.

De 1070 heb ik aan mijn neef verkocht. Dus ik zou die nog eens kunnen lenen denk ik.

[Voor 18% gewijzigd door Fearbeek op 04-11-2018 17:57]

• Fearbeek

[Voor 68% gewijzigd door Fearbeek op 04-11-2018 19:24]

• Fearbeek
Ik heb die Intel Power Tool Log gedraaid. Maar geen idee hoe ik die uit moet lezen... zit intussen al een maand met dit stomme probleem opgescheept en kan dus echt niets vinden. Andere monitor geprobeerd van 720p, volledig 300fps zelfde drops naar 70fps.... cpu draait niet op 100% op geen enkele core... ook op 4k gedraaid met laagste settings. Constant 100fps drops naar 40.

GPU blijft ontzettend schommelen tussen de 70 en 95%. Zijn er nog andere tools die ik kan gebruiken?

• ETzPliskin
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-06 19:53

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Ik zou proberen om de componenten van de PC apart te testen met andere componenten. Dus proberen in de huidige PC met een andere grafische kaart, of jouw grafische kaart in een andere PC en kijken of de problemen terugkeren. Op die manier kan je misschien vinden welk component de boosdoener is.

• knuf
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 29-08-2019
*knip* maak even een eigen topic aan want topickapen doen we niet. Tip: je zult wel een stuk uitgebreider en duidelijk moeten zijn. 2 regeltjes zonder opsomming van je systeem gaat je helaas niet veel nuttige hulp opleveren.

[Voor 85% gewijzigd door br00ky op 07-11-2018 15:23]

• Fearbeek
Start even een nieuwe toppic op, dan zit je die van mij niet in de weg en wordt je sneller geholpen. Zet in dit toppic ook even wat voor een componenten je in je systeem hebt zitten. Kijk voor een klein voorbeeld even naar het eerste bericht van dit toppic op pagina 1.

[Voor 16% gewijzigd door br00ky op 07-11-2018 15:23]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20-06 20:44
Fearbeek schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:52:
Ik heb die Intel Power Tool Log gedraaid. Maar geen idee hoe ik die uit moet lezen... zit intussen al een maand met dit stomme probleem opgescheept en kan dus echt niets vinden. Andere monitor geprobeerd van 720p, volledig 300fps zelfde drops naar 70fps.... cpu draait niet op 100% op geen enkele core... ook op 4k gedraaid met laagste settings. Constant 100fps drops naar 40.

GPU blijft ontzettend schommelen tussen de 70 en 95%. Zijn er nog andere tools die ik kan gebruiken?
Al een keer memtestx86+ gedraait (met en zonder OC)? Sowieso heb je erg traag DDR4 geheugen, het kan prima dat je daar tegen een bottleneck aanloopt; je 1070 was niet zo snel als je nieuwe kaart daardoor merkte je het misschien niet. Waarom zoveel geld aan een videokaart uitgeven terwijl de rest van je systeem het niet echt kan bijbenen?

@knuf
Maak een eigen topic aan, een topic kapen is niet handig en wordt vaak niet gewaardeerd. Volgende tip is, meer informatie over je systeem ipv een niet bestaande kaart en schrijf zonder al te veel spellingsfouten leesbaar Nederlands.

Battle.net tag

• Fearbeek
Niet bij kan benen? De 6700k is nog een prima CPU voor mijn resolutie.

Ik koop een dure GPU omdat ik een dure monitor heb... Een x34p 3440x1440p 120hz. De rest van mijn specificaties zouden sterk genoeg moeten zijn om tenminste de framerate stabiel te houden. En al helemaal om een hogere framerate te behalen tegenover de 1070.

Snelheid van het RAM geheugen maakt weinig uit. Ook de Benchmarks laten dit zien. Het verschil kan inderdaad zo'n 5 a 7 frames zijn, maar daar zit het hem niet in.k denk niet dat het inprikken van een ander RAM stickje op 3200 iets gaat uitmaken voor de framedrops.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20-06 20:44
Dat je geen 100% cpu load hebt betekent niet dat je cpu het bij kan benen. Doordat je hyperthreading hebt kan het zijn dat de HT threads niet op 100% zitten dus geeft Windows aan dat er geen 100% load is. HT schaalt niet altijd goed mee.

Als je CPU een moment op data moet wachten door een cache mis of iets dergelijks, dan maakt geheugensnelheid wel degelijk uit; prima als jij anders denkt.... Je hebt een stuk snellere gpu, je haalt meer frames, je cpu zal dus harder moeten werken.

Wat je kan proberen om dit te testen, naast kijken of je geheugen sowieso stabiel is is het volgende.
Clock je nieuwe gpu naar beneden zodat deze qua snelheid vergelijkbaar is met je de 1070. (dus iets van 40% minder clock snelheid). Loopt alles dan wel stabiel (geen dips maar wel in totaal en lagere avg framerate) dan is er een bottleneck in je systeem

Schuif overigens niet zo maar iets af omdat jij denkt dat het nooit zo kan zijn. Prima, dat je het vermoed maar test het eerst.

[Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 07-11-2018 14:56]

Battle.net tag

• Fearbeek
Het is niet omdat ik het denk, er zijn gewoon benchmarks die aantonen dat een CPU minder belast wordt op hogere resoluties. Ook zijn er genoeg benchmarks te vinden die ook aangeven dat een sneller RAM geheugen weinig uitmaakt voor het aantal frames per seconden.

GPU al terug geschaald naar de helft van de performance, ook dan heb ik dezelfde pieken en dalen in de grafieken. Van het weekend prik ik er een 1070 in om te kijken hoe het dan draait. Het zou natuurlijk ook altijd nog een driver issue kunnen zijn. Als ik met een 1070 120fps kan draaien, dan moet dat met een 2080 ook lukken. Tuurlijk zou het kunnen dat deze dan niet optimaal gebruikt zou worden, maar hij moet toch minimaal gelijk kunnen draaien met het aantal fps dat ik had met 1070.

Hoe kan ik de CPU testen of de Hyperthreading wel goed geschaald is? Of valt dit niet te testen?

Ik schuif niets zomaar af, ik ben al 5 weken bezig dit uit te zoeken en heb absoluut mijn huiswerk gedaan. Op meerdere forums heb ik berichten geplaatst, meerdere mensen geven daar aan dat het de CPU of RAM niet kan zijn. Ik heb verschillende mensen ge-contact met een gelijkwaardig systeem die deze problemen niet hebben.

Wat in ieder geval zeker is, ik waardeer je hulp en het meedenken!

• Fearbeek
Nieuwe RAM geplaatst. DDR4 3200Mhz Duo Channel. Mijn framerates liggen hoger, maar de drops blijven hetzelfde....

• Fearbeek
Even een update. Mijn systeem is deels aangepast, dus hieronder nog even mijn huidige systeem.

MSI Geforce RTX 2080 Gaming X Trio
Intel Core i7-6700k @4.6Ghz
ASUS Z170 Pro Gaming
NZXT Kraken x62
Corsair Pro 16GB DDR4-3200Mhz
Corsair RM750x - 750watt PSU
Samsung SSD 960 EVO M.2
Monitor: Acer Predator x34p 3440x1440p 120hz

Nog steeds ervaar ik framedrops, al draait het geheel wel soepeler, het begint er steeds meer op te lijken dat het aan de games of aan de drivers ligt van de RTX 20** series. Ik heb in de tussentijd onderstaand gedaan:

- Nieuwe RAM 3200Mhz Dual Channel (XMP staat aan)
- NZXT Kraken x62 CPU koeler
- Games geinstalleerd op verschillende drives
- Nieuwe Windows installatie
- Overclock CPU - Op 4.6Ghz draait het allemaal net wat soepeler

Battlefield 1: Dit draait opzich goed, blijf lekker stabiel boven 110 fps (geen ultra settings) en dat draait prima. Bij sommige heftige explosies wil dit nog wel eens dalen naar de 85fps. Soms zit een van de 8 ''cores'' op 95% gebruik, dus dat is logisch. Verder tijdens een normaal potje zonder dat er iets bijzonder gebeurt blijft mijn cpu rond de 70% hangen, mijn gpu hangt dan tussen de 88 en 99%, een stuk stabieler dus. Als ik mijn settings nog lager zet, dan gaat het aantal fps niet omhoog en blijft gelijk. Maar, als ik de settings op ultra zet, en ik set ook nog een 110% resolution scale aan, dan verbruikt mijn GPU een nette strakke lijn tussen de 97 en 100%.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik de settings omlaag zet dat ik de FPS zie stijgen, het zou moeten kunnen want de GPU en CPU draaien op lagere settings niet totaal op 100%....

Fortnite: Ik heb iemand gecontact via een Nvidia forum. We zijn samen aan het zoeken geweest en hielden contact via Whatapp. Hij speelt zelf geen Fortnite, maar heeft even een testje gedraaid. Zijn systeem is redelijk gelijk aan die van mij maar hij heeft een i7 8086k, een 6 core 12 thread processor en een 2080 Ti. Wat bleek nou, hij had exact dezelfde framedrops op dezelfde momenten als ik die heb. CPU verbruik is laag, temps zijn goed.... Dus een probleem met de game of driver. Ook in deze game gaat het aantal fps niet omhoog met lagere settings, maar gaat het GPU verbruik met omhoog met hogere settings en minder fps. Hier zou ik het ook fijn vinden om met lagere settings meer fps te draaien.

We wachten dus nog even af op de volgende driver en kijken wat deze doet. Als iemand in de tussentijd nog wat ideeën heeft, dan hoor ik dat graag.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True