Hooglander1 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:39:
Ga eens kijken bij de IT consultancy bedrijven zoals CapGemini, Cognizant etc.
Vaak zien ze je passie voor problemen oplossen met IT in de breedte en kunnen ze je helpen een richting te vinden.
Belangrijkste is wel dat je goed kan omschrijven waarom je dit leuk vind en wat je zoekt in een baan. En wat je dan verlangt van een werkgever.
Ik heb een tijd als consultant gewerkt maar ik moet zeggen:
Nooit meer.
Dit was bij ook een van 'de groten' (niet een van de bovenstaande) maar man, wat een puinhoop. En wat een uitmelkers.
Bij dit bedrijf hadden ze altijd veel te weinig mensen om het werk te doen, waardoor alle projecten achter liepen en voor de klant die die dag het hardste schreeuwde moest de hele planning worden omgegooid. Dus 's avonds om 9 uur nog een telefoontje of je morgenochtend even om 8 uur aan de andere kant van het land wil zijn om 'even ergens naar te kijken'.
Kortom: Geen vaste werkkring. Elke week een ander half afgemaakt project van iemand anders op moeten pakken bij weer een andere klant met weer een andere bedrijfcultuur. Uren in de auto want ze verwachten dat je voor elke mogelijke klant in heel Nederland werkt; vinden het geen bezwaar om je naar Heerlen te sturen als je in Noord-Holland woont
En dan ben je eindelijk een beetje bezig een goede band met de klant op te bouwen, dan zit er weer een andere klant te krijsen bij de baas op zijn kantoor en dan moet je weer alles laten vallen om die te helpen. En ondertussen met de telefoon aan je oor van de collega's die minder ervaring hebben en het van je over moeten nemen, terwijl er uiteraard geen tijd was voor een goede handover zodat je praktisch gezien twee projecten tegelijk loopt te doen.
Ondertussen zit je met een telefoon aan je andere oor te proberen een afspraak te krijgen voor winterbanden omdat de leasemaatschappij daarover blijft janken zodra het maar November is. Persoonlijk kunnen me die banden (en die hele auto) geen ene fuck schelen maar dat moet dan weer. Krasjes van deuren die tegen je auto worden gesmeten mag je 160 euro betalen per keer trouwens, en de belastingdienst is ook blij met je terwijl je helemaal geen tijd hebt voor serieus privegebruik.
En als klap op de vuurpijl krijg je dan een boze blik van de klant omdat ze jouw lunch betalen terwijl ze al 160 euro per uur (+ lunchgeld!!!) voor je betalen terwijl je er zelf hooguit 15 aan overhoudt en dat 'lunchgeld' ook onderweg ergens aan de strijkstok is blijven hangen. En als je een keer een weekje geen project toegewezen krijgt en op kantoor wat zelfstudie/labwerk zit te doen, wordt je weer verweten dat je geen verrekenbare uren schrijft en word je met de nek aangekeken.
Helpen met je carriere??? Echt.. Als je al een keer een training 'krijgt' dan mag je een papiertje tekenen dat je die volledig terugbetaalt als je binnen de 3 jaar vertrekt. Wat ik destijds geweigerd heb, dus bleef het bij training on the job (wat voor een doorgewinterde IT'er trouwens veel prettiger en sneller werkt dan zo'n traag classroom verhaaltje).
Ik werk nu ergens in-house en wat een verademing. Al het meerwerk dat je doet wordt gewaardeerd (geen overuren maar wel enorme waardering als je 's avonds even een probleempje oppakt), gezellige collega's die elke dag hetzelfde zijn, weinig werkdruk en gewoon normale planning waar niet op elk willekeurig moment van wordt afgeweken.
Maargoed, in het kort: Pak geen consultancy wat mij betreft. Zelfs als je nog moet leren. Je bent alleen maar een werkpaard voor ze, een stuk gereedschap. Zo voelde ik het in elk geval.
Ik zou eerder beginnen met een instapbaan zoals callcenterwerk. Zo ben ik zelf na een sabbatical backpacken ook opnieuw begonnen. Als je je goed inzet en veel verstand van zaken hebt, zal dat snel gemerkt worden. Let ook heel goed op de bedrijfscultuur. Sommigen geven puur om de bottom line, anderen geven om de werknemers. Ja, die zijn er echt nog. Heeft vooral ook met je 'directe manager' te maken, maar ik heb in mijn consultancy veel bedrijven gezien waar echt met angst geregeerd wordt, en mensen blij waren als je een fout maakte zodat zij tenminste die keer niet het zwarte schaap zouden zijn.
Edit: Alhoewel, als promovendus is een callcenterbaan wel erg ver onder je capaciteiten.
Ik heb ook veel verschillende culturen gezien. Ik vond zelf de financiele bedrijven het minste. Mensen zijn daar erg vormelijk (overal pakken terwijl ik gewoon in een T-shirt wil lopen), en er wordt hard op resultaten afgerekend. IT is altijd een kostenpost voor ze, dus als je goed werk doet ben je alleen maar een 'vervelende kostenpost' en als er wat mis gaat ben je de nagel in hun doodskist. Je doet het nooit goed dus.
In de fabrikagewereld zit je wat mij betreft veel beter, wordt ook veel IT gedaan (en veel leuke interessante nieuwe technieken als industriele automatisering, Augmented Reality, IoT enz) en iedereen loopt er toch in ouwe spijkerbroeken en gele hesjes. Retail bedrijven (winkelconcerns enzo) zijn soms ook heel erg resultaatgericht en vormelijk trouwens. Maar wel wat persoonlijker, en de merkuitstraling komt ook erg terug in de bedrijfscultuur. En er is altijd te weinig geld want retailmarges zijn laag.
Overheden zijn een beetje een mix, de meeste instellingen zijn echte papierwinkels met ingewikkelde processen, maar vaak zijn ze ook niet vies van een beetje tussen de regels door werken omdat ze het zelf anders ook niet meer aankunnen. En het zijn vaak mensen die niet al te veel druk hebben maar wel weer heel geinstitutionaliseerd zijn. Ook niet echt mijn ding
Startups/kleine IT achtige bedrijven kunnen ook heel interessant zijn. Vaak kan je daar binnenkomen als een stage ofzo met weinig betaling maar kan je jezelf wel goed bewijzen en zijn er veel mogelijkheden omdat niet al het werk al is ingedeeld. Sowieso is het geld bij dit soort bedrijven niet zo goed maar meestal is de cultuur wel supergezellig.
Dus echt, kijk heel goed naar bedrijfscultuur want dat moet je echt liggen en anders zit je jezelf 8 of meer uur per dag op te vreten van de irritatie.
PS: Wat een verhaal is het geworden

Het zit me duidelijk nog hoger dan ik dacht

Maar ik dacht dat dit misschien voor jou ook wel een zinnige ervaring is, met name omdat je de cultuurverschillen noemt en hier al tegenaan gelopen bent.
En zoals anderen al zeiden: Probeer jezelf te onderscheiden. IT is veel te groot om alles van te weten, vind een ding dat echt 'jouw ding' is, en zorg dat je daar alles van weet, of als je het niet weet dat je weet waar je het antwoord kan vinden. Zoek discussiegroepen over dit onderwerp, lees die dag en nacht bij.. Zo word je goed en dat wordt altijd gewaardeerd in IT werk. Dat zorgt dat je collega's je gaan waarderen. Iedereen heeft een hekel aan die gast die om de haverklap komt vragen wat je hem daarvoor ook al 2x uitgelegd hebt. Als iemand je wat uitlegt, sla het dan op in OneNote ofzoiets zodat je het niet nog een keer hoeft te vragen. En probeer voor je het vraagt op zijn minst te googlen en een beetje te prutsen want zo leer je. En help andere mensen zoveel mogelijk. Mensen dingen uitleggen is de beste manier om het zelf echt te doorgronden.
[Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 20-09-2018 13:01]