Toon posts:

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 98 Laatste
Acties:

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:16
Lethalis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:08:
Maar goed, er is altijd wel iets. Op mijn vorige laptop draaide ik wel Linux (Fedora en ook een tijdje Ubuntu) en daar had ik ook allerlei funky dingen hoor. Op de desktop dan. Tot en met dat zelfs een filmpje op YouTube afspelen niet meer lukte na een update. Maar ook kleine dingen zoals dat de batterij indicator crashte etc.
Oh ja, ik moet eigenlijk ook nog eens tijd in ruimen om het crashen van m'n filemanager (thunar) te rapporteren als je files (in batch) renamed dan crashed die nogal eens, wat op zich wel irritant is. Maar goed op dat moment wil ik door met de dingen waar mee ik bezig was en daarna komt het er ook niet meer van.
En een grub update waarna je rammelkast niet meer wil starten is ook zo wat.

Oja en met 5.13.4 kernel update lijkt op m'n andere laptop dat tie niet meer snapt hoe dm-crypted LVM volumes te mounten, dus dat is ook nog een feestje (wat hopelijk iemand in de tussentijd uitzoekt en oplost :p)

Dus nee je hebt zeker gelijk dat er bij Linux ook genoeg funky stuff is, alleen heb ik bij Microsoft soms het idee dat het policy begint te worden, zeker als ze zo'n bak met telemetrie terug krijgen (al zit daar misschien ook wel het probleem, dat ze menen het daarom eerder en minder zelf getest over de schutting te kunnen mikken).

[Voor 5% gewijzigd door gekkie op 23-07-2021 16:33]

• DevWouter
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 02:11
Lethalis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb WSL zo vaak probleemloos geïnstalleerd op Windows machines dat ik het niet als "proberen" zag, maar gewoon als "ik installeer even snel een tooltje" :X

Enige wat deze laptop "bijzonder" maakt, is dat het een AMD systeem is en WSL 2 virtualisatie gebruikt.

[...]

Mja ik gebruik de laptop ook voor Windows development, dus het is niet logisch om er Linux op te installeren. En met tools zoals Macrium ben ik vrij snel weer up and running als ik iets verkloot.
Een tijdje terug wilde ik Docker en WSL installeren op mijn desktop en toen kwam ik er na een paar uur achter dat mijn nieuwe desktop geen Windows Pro was. En ik maar afvragen waarom ik de installatie niet kan uitvoeren. :F

Overigens bij de aanschaf heb ik met opzet Intel+Nvidia gekozen omdat ik in het verleden (10+ jaar) ook regelmatig er tegen aanliep.

Succes met jouw installatie *O*

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:10:
[...]
Overigens bij de aanschaf heb ik met opzet Intel+Nvidia gekozen omdat ik in het verleden (10+ jaar) ook regelmatig er tegen aanliep.
Dat doe ik normaal gesproken ook, maar de performance / prijs was deze keer behoorlijk in het voordeel van AMD.

Met de AMD desktop PC op de zaak heb ik ook geen enkel probleem, daar doet Docker en WSL het prima op.

Daardoor verwachtte ik met deze laptop ook geen issues. Misschien naïef, maar het kan natuurlijk ook nog een heel andere oorzaak hebben.

Even a broken clock is right twice a day.

• Lethalis
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:32:
[...]
Oja en met 5.13.4 kernel update lijkt op m'n andere laptop dat tie niet meer snapt hoe dm-crypted LVM volumes te mounten, dus dat is ook nog een feestje (wat hopelijk iemand in de tussentijd uitzoekt en oplost :p)
Die klinkt wel erg spannend. Ik maakte mijn backups altijd naar encrypted LUKS volumes, moet er niet aan denken dat je daar om wat voor reden dan ook niet meer bij zou kunnen.

• Lethalis
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:32:
[...]
(al zit daar misschien ook wel het probleem, dat ze menen het daarom eerder en minder zelf getest over de schutting te kunnen mikken).
Misschien. Of ze veranderen gewoon teveel.

Bij mij is de telemetry service van Windows ook een keer gecrasht trouwens _O-

[Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 23-07-2021 19:17]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Lethalis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Mja ik moet zeggen dat ik al vrij lang geen blue screen meer heb gezien. Tot vandaag dan |:(
Out of the blue zeg maar. :)

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:35

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Important research: https://www.mcmillen.dev/sigbovik/
In this paper, we aim to answer a long-standing open problem in the programming languages community: is it possible to smear paint on the wall without creating valid Perl?

We answer this question in the affirmative: it is possible to smear paint on the wall without creating a valid Perl program. We employ an empirical approach, using optical character recognition (OCR) software, which finds that merely 93% of paint splatters parse as valid Perl. We analyze the properties of paint-splatter Perl programs, and present seven examples of paint splatters which are not valid Perl programs.

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

• gekkie
Lethalis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:14:
[...]

Die klinkt wel erg spannend. Ik maakte mijn backups altijd naar encrypted LUKS volumes, moet er niet aan denken dat je daar om wat voor reden dan ook niet meer bij zou kunnen.
Achja ik heb nog een hele rits oudere kernels staan waarvan ik kan booten en die doen het nog prima.
Dat is dan weer het voordeel van Linux, keuzes keuzes keuzes :)

• gekkie
Lethalis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:16:
[...]
Misschien. Of ze veranderen gewoon teveel.
Dat sowieso :)
Ach zolang ze maar van het oude configuratiescherm afblijven, voor alles wat je niet met die nieuwe meuk kan :p
Bij mij is de telemetry service van Windows ook een keer gecrasht trouwens _O-
Dat ze dat gefixt kregen zonder telemetry ;)

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:57

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have star problems" --Kevlin Henney

• gekkie
Naast de titel "Prince of Perl", valt er dus ook te werken aan "Picasso of Perl".
Ben benieuwd wat tante Til voor Perl one-liners zou maken, met "Een kloddertje roze hierrrrrrrrrr'
verkapte leeftijdscheck doet :+

[Voor 6% gewijzigd door gekkie op 23-07-2021 22:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

gekkie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:23:
[...]

Naast de titel "Prince of Perl", valt er dus ook te werken aan "Picasso of Perl".
Ben benieuwd wat tante Til voor Perl one-liners zou maken, met "Een kloddertje roze hierrrrrrrrrr'
verkapte leeftijdscheck doet :+
Ik denk eerder "Pollock of Perl".

Less alienation, more cooperation.

• Koenvh
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:26

Koenvh

Hier tekenen: ______

Zeker mooi "onderzoek". Mocht je trouwens meer daarvan willen, dan kan ik de andere papers van SIGBOVIK ook aanbevelen. Die van de afgelopen twee jaren zijn ook online terug te vinden, waarvan die van dit jaar ook in videovorm:

YouTube: SIGBOVIK 2021

Waarom vandaag doen wat je morgen ook kunt uitstellen?

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:31
Is het vakantie ofzo dat iedereen niet meer op z’n werk op Tweakers zit

Moest gewoon naar pagina 2…. Dat kán toch niet?

• Koenvh

Koenvh

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:16:

Moest gewoon naar pagina 2…. Dat kán toch niet?
Sorry :-(

Ik ben vandaag weer eens bezig geweest met mijn minst-favoriete activiteit: het bellen van een klantendienst. Waarom zijn die zo universeel slecht? Ik geef het probleem aan, krijg je een nietszeggende suggestie. Nee meneer, doorverbinden kan niet, nee, ik weet het ook niet. En vervolgens wordt de haak er aan de andere kant opgegooid. :/

Soms zou ik willen dat dit waar was:

• ElkeBxl
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 00:12

ElkeBxl

Tassendraagster

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:16:
Vertel zelf dan iets? :) Vertel eens een goede mop, hier is al koffie voor de koffiepauze:

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Koenvh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:27:
[...]

Sorry :-(

Ik ben vandaag weer eens bezig geweest met mijn minst-favoriete activiteit: het bellen van een klantendienst. Waarom zijn die zo universeel slecht? Ik geef het probleem aan, krijg je een nietszeggende suggestie. Nee meneer, doorverbinden kan niet, nee, ik weet het ook niet. En vervolgens wordt de haak er aan de andere kant opgegooid. :/

Soms zou ik willen dat dit waar was:
[Afbeelding]
Ik woon sinds kort in een nieuw huis en was lekker cheap aan het doen: DSL :') bij Online :') Met een Zyxel modem dat om de paar dagen de connectie verliest :') ;(

Domotica reboot hem nu maar om de x dagen want ik was de 'hulp' van 'support' ook wel een beetje zat :')

Grootste grap: Het installeren duurde ook weken want de grondkabel was niet goed en de aansluiting in het kastje aan straat ook blijkbaar niet, en een week nadat alles eindelijk werkte kreeg ik een brief in de bus dat er werkzaamheden zouden worden uitgevoerd om glasvezel door de straat te trekken :')

spoiler:
Niet dat dat nu al iets uitmaakt trouwens; de grondkabel ligt er al wel maar nog niks het huis in.

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:31
ElkeBxl schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:09:
[...]

Vertel zelf dan iets? :) Vertel eens een goede mop, hier is al koffie voor de koffiepauze:
[Afbeelding]
Wiskunde grapje:
"Het telefoonnummer dat u gebeld heeft is imaginair. Draai uw telefoon 90 graden en probeer opnieuw."

Daarnaast:
Lekker bezig met 'Crafting Interpreters'. Erg leuk om eens wat meer over telezen. Verder aan het spelen met Elm. Ook leuk spul.

Dan, voor de podcastluisteraars kan ik Corecursive aanraden. Leuke verhalen uit de industrie. Zo was laatst de maker van SQLite daar, wat een leuk inzicht gaf in de oorsprong en de ontwikkeling ervan.

[Voor 23% gewijzigd door armageddon_2k1 op 04-08-2021 09:37]

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

armageddon_2k1 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:31:
[...]
Wiskunde grapje:
"Het telefoonnummer dat u gebeld heeft is imaginair. Draai uw telefoon 90 graden en probeer opnieuw."
_/-\o_
[...]
Daarnaast:
Lekker bezig met 'Crafting Interpreters'. Erg leuk om eens wat meer over telezen. Verder aan het spelen met Elm. Ook leuk spul.
Cool! Mijn kennis van interpreters zit wat ver, dat is van mijn universiteitsjaren geleden. Maar vond het wel leuk om er wat kennis over op te doen toen, ook al was de prof echt irritant.

Elm heb ik ooit eens in een dagcursusje gezien, I liked it. Maar daarna nooit meer aangeraakt. Geen idee waarom eigenlijk...

Zelf ben ik nu begonnen aan "The Rust Programming Language" en ben ik in mijn vrije tijd met allerlei Vue stuff bezig (Nuxt, Gridsome, Pinia, ...) en ga ik me ook wat meer verdiepen in healdess CMSen (Storyblok, Prismic, Strapi, ...). Veel te veel dingen waar ik mee wil bezig zijn en veel te weinig tijd... |:(

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:53

OMX2000

By any means necessary...

ElkeBxl schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

_/-\o_

[...]

Cool! Mijn kennis van interpreters zit wat ver, dat is van mijn universiteitsjaren geleden. Maar vond het wel leuk om er wat kennis over op te doen toen, ook al was de prof echt irritant.

Elm heb ik ooit eens in een dagcursusje gezien, I liked it. Maar daarna nooit meer aangeraakt. Geen idee waarom eigenlijk...

Zelf ben ik nu begonnen aan "The Rust Programming Language" en ben ik in mijn vrije tijd met allerlei Vue stuff bezig (Nuxt, Gridsome, Pinia, ...) en ga ik me ook wat meer verdiepen in healdess CMSen (Storyblok, Prismic, Strapi, ...). Veel te veel dingen waar ik mee wil bezig zijn en veel te weinig tijd... |:(
Best wel herkenbaar dit. Voor mijn werk doe ik .NET Core C#, Vue.js en Angular. Voor mijn uit de hand gelopen podcast hobby, gebruik ik Next.js voor de site. En ik ben daarvoor naar Strapi aan het kijken. Ik word wel heeel blij van Next.js + tailwindcss.

Maar ik wil ook Rust gaan oppakken. Teveel mensen die er enthousiast over zijn ;) Via "onze Slack" van de podcast heeft iemand mij gewezen op Rustlings: https://github.com/rust-lang/rustlings. Dan kun je met kleine opdrachtjes die je ook tussendoor kunt doen, kennismaken met Rust.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Koenvh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:27:
[...]

Ik ben vandaag weer eens bezig geweest met mijn minst-favoriete activiteit: het bellen van een klantendienst. Waarom zijn die zo universeel slecht?
Ze zijn om allerlei redenen slecht maar de belangrijkste is dat ze met SLA’s werken en tevreden zijn met (varieert een beetje) 80-90% oplospercentage. En laat nu 80-90% van de bellers alleen maar onzinvragen stellen en die zijn ook tevreden met een onzinantwoord.
Have you tried turning it off and on again? is niet voor niets een klassieker want de meeste bellers hebben dat nog niet geprobeerd en zijn blij met de hulp. Dat bellers met echte problemen geen antwoord krijgen interesseert ze echt niets.

• gekkie
Ah de firewall die klantenservice heet.
Achja als ik echt pissing ben is de strategie om op internet zoveel mogelijk mailadressen te vinden gelieerd aan de toko (maakt niet uit of ze ook maar iets met klantenservice te maken hebben of niet). De CEO op te zoeken en daar de mogelijke emailadressen van te gokken. Vervolgens het probleem summier, maar het relaas met de klantenservice uitgebreid op te pennen. En dat in een CC te kitsen zodat iedereen kan weten dat de hele tent op de hoogte is.
Tot nu toe 2 keer mogen gebruiken en het werkt uitstekend, je bent ineens tot achter de firewall genaamd klantenservice gekomen, iedereen is intern pissed dat ze die mail gekregen hebben en faxen het intern door.
(en tot 2 keer was overigens de CEO ook raak :p)

I love it when a plan comes together :7

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:14

CurlyMo

www.pilight.org

[...]
Lekker bezig met 'Crafting Interpreters'.
Deze site heeft bij mij het lichtje doen branden:
https://ruslanspivak.com/lsbasi-part1/

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• gekkie
Eeeeeeh niet te veel linkjes plakken, moet ook nog wat anders gedaan krijgen vandaag !

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:12
downtime schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Ze zijn om allerlei redenen slecht maar de belangrijkste is dat ze met SLA’s werken en tevreden zijn met (varieert een beetje) 80-90% oplospercentage. En laat nu 80-90% van de bellers alleen maar onzinvragen stellen en die zijn ook tevreden met een onzinantwoord.
Have you tried turning it off and on again? is niet voor niets een klassieker want de meeste bellers hebben dat nog niet geprobeerd en zijn blij met de hulp. Dat bellers met echte problemen geen antwoord krijgen interesseert ze echt niets.
Daarom gebruik ik al jaren twitter. Het is de enige reden dat ik een twitter account heb. Even een tweet naar de klantenservice van mijn provider, pakketbezorger, etc. en het euvel is vrij snel opgelost. Via de telefoon lukt dat nooit.

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
[b]

Wiskunde grapje:
Okee, gedaan. Nu is het telefoonnummer negatief :+ .

• gekkie
KabouterSuper schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:17:
[...]
Okee, gedaan. Nu is het telefoonnummer negatief :+ .
Collect call ?

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

OMX2000 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:24:
[...]
Best wel herkenbaar dit. Voor mijn werk doe ik .NET Core C#, Vue.js en Angular. Voor mijn uit de hand gelopen podcast hobby, gebruik ik Next.js voor de site. En ik ben daarvoor naar Strapi aan het kijken. Ik word wel heeel blij van Next.js + tailwindcss.

Maar ik wil ook Rust gaan oppakken. Teveel mensen die er enthousiast over zijn ;) Via "onze Slack" van de podcast heeft iemand mij gewezen op Rustlings: https://github.com/rust-lang/rustlings. Dan kun je met kleine opdrachtjes die je ook tussendoor kunt doen, kennismaken met Rust.
Leuke techstack! En ja ergens tailwind in droppen is zo handig. Ik vond het fantastisch om te zien dat Nuxt.js nu ook een install optie had voor tailwind, was er helemaal niks meer te configureren aan.

Waarom ben je naar Strapi aan het kijken? Heb je anderen overwogen? Ik ben zelf naar Strapi, Contentful, Storyblok, Prismic, NetlifyCMS, GraphCMS en zelfs headless Wordpress aan het kijken. Hopelijk komt Strapi snel met hun cloud oplossing, ik heb niet zoveel zin om weer eens met server configs bezig te moeten zijn...
ThomasG schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:44:
[...]
Daarom gebruik ik al jaren twitter. Het is de enige reden dat ik een twitter account heb. Even een tweet naar de klantenservice van mijn provider, pakketbezorger, etc. en het euvel is vrij snel opgelost. Via de telefoon lukt dat nooit.
Same. En het volgen van tech nieuws. Op conferenties en dergelijke was het ook heel makkelijk om te netwerken, slides te vinden, ...

• Koenvh

Koenvh

@downtime 80% maar? Dat verklaart een hoop.
@gekkie Ik heb dat wel eens overwogen, maar doe het meestal niet... toch te veel risico vaak.

• ThomasG
Koenvh schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:10:
@gekkie Ik heb dat wel eens overwogen, maar doe het meestal niet... toch te veel risico vaak.
Ik deed dat vroeger altijd vriendjes uit de wijk, stiekem bij de telefooncellen. Mensen bellen met collect call. Kregen we wel eens mensen die een piano speelde via de telefoon. Mijn moeder altijd razend als ze erachter kwam _O-

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:33

RayNbow

Kirika <3

Nou, .NET 7 kan niet snel genoeg komen... :p

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
public static T Sum<T>(IEnumerable<T> values)
    where T : INumber<T>
{
    T result = T.Zero;

foreach (var value in values)
    {
        result += value;
    }

return result;
}

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RayNbow schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:59:
Nou, .NET 7 kan niet snel genoeg komen... :p

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
public static T Sum<T>(IEnumerable<T> values)
    where T : INumber<T>
{
    T result = T.Zero;

foreach (var value in values)
    {
        result += value;
    }

return result;
}
Intussen, in een parallel universum:
Haskell:
1
sum = foldr (+) 0

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

bwerg schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:52:
[...]

Intussen, in een parallel universum:
Haskell:
1
sum = foldr (+) 0
Liever niet foldl of foldl'?

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:38
Ruby:
1
2
2.6.5 :001 > [1,2].sum
 => 3

PVoutput

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RayNbow schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Liever niet foldl of foldl'?
Right fold is the right fold!

We gaan natuurlijk geen support voor oneindige lijstje overhoop gooien, natuurlijk. Dat zou niet cool zijn.
Kalentum schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:08:
Ruby:
1
2
2.6.5 :001 > [1,2].sum
 => 3
Sum aanroepen of sum definiëren is nogal wat anders, natuurlijk. :P Dat een functie-aanroep kort is is nogal wiedes.

[Voor 50% gewijzigd door bwerg op 11-08-2021 14:14]

• gekkie
fodl ftw!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:38
bwerg schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:11:
[...]

Sum aanroepen of sum definiëren is nogal wat anders, natuurlijk. :P Dat een functie-aanroep kort is is nogal wiedes.
Maar zowel het C# voorbeeld als het Haskell voorbeeld definiëren toch geen 'add' functie maar maken gebruik van de al bestaande 'add' AKA '+'

Ik denk dat het equivalent van 'fodl' ongeveer dit is:

Ruby:
1
2
3
2.6.6 :001 > [1,2].reduce(:+)
 => 3
2.6.6 :002 >

PVoutput

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kalentum schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:39:
Maar zowel het C# voorbeeld als het Haskell voorbeeld definiëren toch geen 'add' functie maar maken gebruik van de al bestaande 'add' AKA '+'
Functiedefinities zijn toch per definitie opgebouwd uit andere functies en operatoren? De .NET-functie waar waar RayNbow mee kwam definieert een sum over lijsten van getallen in termen van een optelling van twee getallen (met een hoop boiler-plate om met generics en lijsten om te gaan), dat doet foldr (+) 0 ook maar dan zonder boilerplate.

Het ruby-equivalent lijkt
Ruby:
1
2
3
def sum(array)
  array.reduce(:+)
end

Al werkt dat niet voor lege lijsten omdat het neutrale element mist, maar ik weet niks van Ruby, dus geen idee of dat ook met neutraal element kan/bestaat.

[Voor 3% gewijzigd door bwerg op 11-08-2021 15:53]

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

bwerg schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:53:
[...]
met een hoop boiler-plate om met generics en lijsten om te gaan), dat doet foldr (+) 0 ook maar dan zonder boilerplate.
Bedoel je met boiler-plate de type signature? Want die zou je in nette Haskell code ook specificeren:
Haskell:
1
sum :: (Foldable t, Num b) => t b -> b

Het nieuwe dat in .NET aanstaande is, is dat je straks de equivalent van Num b kunt definiëren.

• RedFox
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:10

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Visual Studio 2019 16.11 met Hot Reload is uit *O* . Wel erg fijn om nu je code live te kunnen editen, ook al werkt het niet met alle soorten wijzigingen.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21-09 09:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Zat nog even een stukje terug te lezen. Interessant over de cloud :D

FYI mijn ervaringen;

- AWS support - dan ga ik er ook vanuit dat je minimaal business support afneemt - Kan je prima RCA krijgen en best prima support :) Afdwingen hoeft naar mijn ervaring niet echt. Ze willen hun spul ook goed krijgen. Maakt echt niet uit of je klein of groot bent.
- Oracale cloud: _O- _O-
- DB kosten in de cloud. Relatief duur voor je WP website - Te beargumenteren voor je enterprise organisatie met kritische zaken. Zeker als je je DBA team van 5, 50 jarige kerels kan 'uitfaseren'. O-)

Mijn grootste probleem met de cloud is dat organisaties dus overstappen naar de cloud zonder een goed bedrijfsproces. Natuurlijk zijn er zoveel voordelen, echter realiseren ze vaak niet dat de organisatie er helemaal niet klaar voor is om die voordelen mee te pakken. Dus echt agile, DevOps manier van werken, etc. etc. Dan kan zo'n transitie echt pijn doen.

Dat gezegd hebbende, AWS billing is echt mega onduidelijk en IMO zeer complex. De ingress en überhaupt netwerk kosten zijn schandalig duur. Niet te vergeten dat je overal wel een dingetje en datje hebt qua kosten.

• Koenvh

Koenvh

@Douweegbertje Zou je wel interesse hebben in de Oracle Cloud als Frank Lammers er reclame voor zou maken? Verstappen gebruikt 't al :P

[Voor 10% gewijzigd door Koenvh op 13-08-2021 00:17]

• Douweegbertje

Douweegbertje

Koenvh schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 00:17:
@Douweegbertje Zou je wel interesse hebben in de Oracle Cloud als Frank Lammers er reclame voor zou maken? Verstappen gebruikt 't al :P
Ik heb zelf gewoon een diepgewortelde haat voor Oracle. Echter een poging om er objectief naar te kijken:
- Azure: hate or love it; het is gewoon heel sterk qua Microsoft integratie en derhalve super interessant voor Enterprise.
- AWS: enorm breed aanbod, IMO goede trackrecord en absoluut hate or love it maar ze doen veel dingen erg goed.
- Google: IMO een van de betere API en IAM opties. Sterk in Kubernetes, containers en serverless.

Alle 3 een goed aandeel in de markt.

Oracle: te laat. Dus hun focus moest wel liggen op een plek waar nog enigszins markt was. De hybrid cloud. Althans zo proberen ze het aan te smeren. Daarnaast merk je veel (opensource) ecosystemen rondom de cloud. En niemand boeit het om ook maar iets voor Oracle te maken / daar bij te betrekken. Een beetje de Windows phone app store zeg maar :p

Dan heb je nog de voor ons "exotische" zoals Alibaba cloud (die het beter doen dan Oracle trouwens).

Maar goed, je hebt gewoon die top3 en de rest is niche. Naar mijn mening zal er nooit meer een nieuwe challenger of visionair erbij komen, totdat er weer echt iets nieuws in de IT wereld ontstaat. Dat de top3 een top4 of 5 gaat worden qua "leaders" , zie ik ook niet snel gebeuren.

• Koenvh

Koenvh

Douweegbertje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 00:57:
[...]

Ik heb zelf gewoon een diepgewortelde haat voor Oracle. Echter een poging om er objectief naar te kijken:
- Azure: hate or love it; het is gewoon heel sterk qua Microsoft integratie en derhalve super interessant voor Enterprise.
- AWS: enorm breed aanbod, IMO goede trackrecord en absoluut hate or love it maar ze doen veel dingen erg goed.
- Google: IMO een van de betere API en IAM opties. Sterk in Kubernetes, containers en serverless.

Alle 3 een goed aandeel in de markt.

Oracle: te laat. Dus hun focus moest wel liggen op een plek waar nog enigszins markt was. De hybrid cloud. Althans zo proberen ze het aan te smeren. Daarnaast merk je veel (opensource) ecosystemen rondom de cloud. En niemand boeit het om ook maar iets voor Oracle te maken / daar bij te betrekken. Een beetje de Windows phone app store zeg maar :p

Dan heb je nog de voor ons "exotische" zoals Alibaba cloud (die het beter doen dan Oracle trouwens).

Maar goed, je hebt gewoon die top3 en de rest is niche. Naar mijn mening zal er nooit meer een nieuwe challenger of visionair erbij komen, totdat er weer echt iets nieuws in de IT wereld ontstaat. Dat de top3 een top4 of 5 gaat worden qua "leaders" , zie ik ook niet snel gebeuren.
Maar... maar... :+

Even ingaande op je laatste opmerking: ik zie niet waarom het bij Amazon, Google, en Microsoft zou moeten blijven. Ik had van tevoren ook niet verwacht dat Amazon ook zo succesvol zou worden met de cloud. In principe zie ik Elon Musk dat ook nog wel voor elkaar krijgen (ben geen fan van 'm, maar hij zou het waarschijnlijk wel kunnen). IBM, Oracle, e.d. zijn inderdaad klein, maar Alibaba is niet te onderschatten. Niet alles speelt zich af in de VS en EU. Ik denk dat als Samsung zou willen, een Samsung Web Services nog best succesvol zou kunnen zijn, vooral als ze zich meer focussen op Azië.

• Voutloos
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Met ons kader (EU, en gezien de clouds waar t om gaat overlapt dat dus sterk met cultuur Noord Amerika) is de top 3 imo heel duidelijk. Daar nog proberen bij te komen kost miljarden. High risk, high reward. Voldoende risk waardoor het aantal spelers dat uberhaupt een poging kan doen in ieder geval vrij beperkt is.

{signature}

• Douweegbertje

Douweegbertje

Koenvh schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 01:43:
[...]

Even ingaande op je laatste opmerking: ik zie niet waarom het bij Amazon, Google, en Microsoft zou moeten blijven. Ik had van tevoren ook niet verwacht dat Amazon ook zo succesvol zou worden met de cloud. In principe zie ik Elon Musk dat ook nog wel voor elkaar krijgen (ben geen fan van 'm, maar hij zou het waarschijnlijk wel kunnen). IBM, Oracle, e.d. zijn inderdaad klein, maar Alibaba is niet te onderschatten. Niet alles speelt zich af in de VS en EU. Ik denk dat als Samsung zou willen, een Samsung Web Services nog best succesvol zou kunnen zijn, vooral als ze zich meer focussen op Azië.
Omdat de markt verzadigd is. Het klopt dat niet alles in de EU en US afspeelt, maar je kunt net zo goed met AWS in NA, SW, EMEA en Asia dingen doen. Maar je ziet ook dat bijvoorbeeld een India natuurlijk mega groot is. Echter waar zit nou de vraag en afdracht? Niet echt in India zelf :)

Je hebt zo'n mooie graph met 4 blokjes; Magic Quadrant. Gartner doet daar veel mee spelen.

code:
1
2
3
Challengers      | Leaders
-----------------| -----------------
Niche            | Innovators

Alibaba cloud (of Aliyun) is geen challenger, leader of innovator. Dus niche.
Daarom gaf ik ook aan dat:
Naar mijn mening zal er nooit meer een nieuwe challenger of visionair erbij komen, totdat er weer echt iets nieuws in de IT wereld ontstaat. Dat de top3 een top4 of 5 gaat worden qua "leaders" , zie ik ook niet snel gebeuren.
Dus ik zeg niet dat het niet gaat gebeuren, maar ik zie Aliyun komend jaar daar zeker niet bij. Misschien pas over een jaar of 2-3, of helemaal nooit.

• Koenvh

Koenvh

@Douweegbertje Er spelen niet alleen technische aspecten mee, anders was Oracle ook niet zo groot geworden. Ik zie nog wel ruimte voor nieuwe spelers, bijvoorbeeld een puur Europese cloudaanbieder die ongeveer hetzelfde kan bieden als GCP/AWS/Azure, maar dan zonder een Amerikaans moederbedrijf, of een aanbieder met een betere lokale focus (support van de grote drie is vaak maar in een paar talen beschikbaar, en niet iedereen spreekt Engels, vooral niet de baas op leeftijd), en het aantal servercentra in Zuid-Amerika en Afrika laat te wensen over. De gebruikers zullen dan waarschijnlijk niet de hippe techbedrijven zijn, maar da's ook niet per se nodig.

Verzadigd is de markt volgens mij nog lang niet. Dat IBM, Oracle, en Alibaba niche zijn (volgens Gartner*) kan volgens mij wel kloppen (al twijfel ik over Alibaba), maar dat er geen ruimte meer is voor een challenger geloof ik niet. Probleem is dat er veel kapitaal voor nodig is, en niet veel bedrijven zo'n risico aandurven.

* Ben niet zo'n fan van Gartner, maar hij maakt wel mooie grafieken :P

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is natuurlijk wel erg lastig concureren met de grote 3. Zelfs Google heeft daar moeite mee, terwijl die een zo goed als bodemloze portemonnee heeft.

Daardoor zijn er af en toe dit soort verhalen: nieuws: 'Google wil in 2023 grootste cloudprovider worden of divisie stoppen'...

Niet dat ik verwacht dat Google gaat stoppen, maar om wereldwijd te kunnen concureren is erg lastig zonder enorme investeringen te doen. En een lokale cloud provider kan voor sommige dingen misschien wel interessant zijn, maar sowieso mis je dan wel het schaalvoordeel.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Koenvh

Koenvh

@Woy Klopt, dat is ook lastig. Ik denk echter dat het voor middelgrote bedrijven in bijvoorbeeld Duitsland belangrijker is dat er een telefoonnummer met een Duitse klantendienst is dan een datacentrum in Japan. GCP biedt niet eens een Duitse klantendienst aan, laat staan een telefoonnummer :/
Language support
Customer Care is available in the following languages:
- English
- Japanese
- Mandarin Chinese
- Korean
Eens kijken of er statistieken zijn van hoeveel AWS-gebruikers ook meerdere regio's gebruiken... :)

• Hipska
  • Laatst online: 22:32
Douweegbertje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 00:57:

Net zoals je voor China de AWS tegenhanger Alibaba (Aliyun) cloud hebt, heb je ook voor Rusland de Yandex cloud ;)

Bitcoin.de

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-09 22:56
RedFox schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:56:
Visual Studio 2019 16.11 met Hot Reload is uit *O* . Wel erg fijn om nu je code live te kunnen editen, ook al werkt het niet met alle soorten wijzigingen.
Visual Studio eindelijk on par met VB6. Cool.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Koenvh

Koenvh

Hipska schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:44:
[...]

Net zoals je voor China de AWS tegenhanger Alibaba (Aliyun) cloud hebt, heb je ook voor Rusland de Yandex cloud ;)
Mail.ru heeft ook nog een concurrerend product: https://mcs.mail.ru/en/ :)
(Yandex is best leuk, behalve dat het zo Russisch is. In tegenstelling tot Google heeft Yandex 360 for Business nog steeds een gratis variant voor o.a. e-mail met een eigen domein. Nadeel is natuurlijk wel dat Russische (en de Russische captcha O-) ))

• ThomasG
Koenvh schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:46:
[...]

Mail.ru heeft ook nog een concurrerend product: https://mcs.mail.ru/en/ :)
(Yandex is best leuk, behalve dat het zo Russisch is. In tegenstelling tot Google heeft Yandex 360 for Business nog steeds een gratis variant voor o.a. e-mail met een eigen domein. Nadeel is natuurlijk wel dat Russische (en de Russische captcha O-) ))
(Yandex is gewoon een naamloze vennootschap met een hoofdkantoor in Nederland hoor :+)

• Koenvh

Koenvh

ThomasG schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:08:
[...]
(Yandex is gewoon een naamloze vennootschap met een hoofdkantoor in Nederland hoor :+)
Ja, echt Hollands glorie :+

• Lethalis
  • Niet online
farlane schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

_O-

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

farlane schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

Over VB6 gesproken, is er al een modern UI framework (WinForms, WPF, of wat dan ook) dat control-arrays ondersteunt?

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19:14
Koenvh schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:54:
@Douweegbertje Er spelen niet alleen technische aspecten mee, anders was Oracle ook niet zo groot geworden. Ik zie nog wel ruimte voor nieuwe spelers, bijvoorbeeld een puur Europese cloudaanbieder die ongeveer hetzelfde kan bieden als GCP/AWS/Azure, maar dan zonder een Amerikaans moederbedrijf, of een aanbieder met een betere lokale focus (support van de grote drie is vaak maar in een paar talen beschikbaar, en niet iedereen spreekt Engels, vooral niet de baas op leeftijd), en het aantal servercentra in Zuid-Amerika en Afrika laat te wensen over. De gebruikers zullen dan waarschijnlijk niet de hippe techbedrijven zijn, maar da's ook niet per se nodig.

Verzadigd is de markt volgens mij nog lang niet. Dat IBM, Oracle, en Alibaba niche zijn (volgens Gartner*) kan volgens mij wel kloppen (al twijfel ik over Alibaba), maar dat er geen ruimte meer is voor een challenger geloof ik niet. Probleem is dat er veel kapitaal voor nodig is, en niet veel bedrijven zo'n risico aandurven.

[Afbeelding]

* Ben niet zo'n fan van Gartner, maar hij maakt wel mooie grafieken :P
Toch vraag ik me af, cloud diensten in opkomst in Azie, USA heeft de grootste jongens.
Waarom is er niks in de EU? Sowieso vraag ik mij af, waarom we in EU zo achterlopen qua software en bedrijven in zijn algeheel. Overschatten wij onze kennis? Ik zie vaak dat veel mensen in de EU sowieso kennis in Azie extreem onderschatten, en dat wij in het algemeen onszelf overschatten.

Is het gewoon niet dat wij in de EU ten onder gaan aan het superieuriteitscomplex? Je hebt veel mensen die denken dat alles uit China bijvoorbeeld troep is. Het probleem psychologisch is dat als je denkt dat je veel beter bent dan de ander, dat je dan ook niet je best doet.

Denk zelf dat dat de gehele oorzaak in ons achterlopen in de technologie, denk aan Software / AI en veel meer. De autobranch qua software in de EU heeft er ook enorm last van...

Overschatten wij Europese software engineers onszelf?

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Immutable schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Toch vraag ik me af, cloud diensten in opkomst in Azie, USA heeft de grootste jongens.
Waarom is er niks in de EU? Sowieso vraag ik mij af, waarom we in EU zo achterlopen qua software en bedrijven in zijn algeheel. Overschatten wij onze kennis?
Ik denk dat we niet zoveel verkeerd doen. Maar succes kweekt succes. We hebben er last van dat de VS nu eenmaal die hotspot is met het beste talent en het meeste geld - en dat allemaal in 1 welvarend land waar bedrijven weinig in de weg wordt gelegd. En met talent en geld trek je nog meer talent en geld.
Als je echt een hoogvlieger bent dan blijf je niet in de polder maar vertrek je naar die plek waar het geld zit en de kans om baanbrekend werk te doen.

In dit opzicht zijn die twee wereldoorlogen ons probleem. Toen zijn Duitsland, Frankrijk en de UK vervangen door de VS als de plek waar je wilt zijn als je een topper in je veld bent. Want daar zat toen het geld en niet in het verarmde Europa. En als zoiets gebeurt dan draai je dat niet zomaar meer terug.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:39
[...]

Waarom is er niks in de EU? Sowieso vraag ik mij af, waarom we in EU zo achterlopen qua software en bedrijven in zijn algeheel. Overschatten wij onze kennis? Ik zie vaak dat veel mensen in de EU sowieso kennis in Azie extreem onderschatten, en dat wij in het algemeen onszelf overschatten.

Is het gewoon niet dat wij in de EU ten onder gaan aan het superieuriteitscomplex? Je hebt veel mensen die denken dat alles uit China bijvoorbeeld troep is. Het probleem psychologisch is dat als je denkt dat je veel beter bent dan de ander, dat je dan ook niet je best doet.

Denk zelf dat dat de gehele oorzaak in ons achterlopen in de technologie, denk aan Software / AI en veel meer. De autobranch qua software in de EU heeft er ook enorm last van...

Ik denk dat het ook meespeelt dat de EU nogal goede banden met Amerika heeft. Een EU cloud aanbieder "verkoopt niet" omdat het overgrote deel van de Europese bevolking "gewoon" Microsoft, Google, Amazon, Apple diensten afneemt. Daar waar bv Rusland, China, wel meer aversie hebben tegen Amerika en Amerikaanse producten. Daarom dat "concurrenten" daar wel van de grond komen, want het is een lokaal product waardoor de lokale bevolking / bedrijven / overheid het veel sneller afneemt dan "iets van die Amerikanen waar ze niks van moeten hebben".

En op het gebied van kennis zal dat wellicht ook meespelen. Als je "echt goed bent" en je droom na wilt jagen zal dat al snel neerkomen op "naar Silicon Valley" gaan, iets wat buiten de EU ook minder snel zal gebeuren (of door aversie naar Amerika, of doordat "de lokale grote jongens" net zo bekend zijn aldaar). Dus heb je ook nog eens het weglopen van de kennis.

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Wat hier heel erg in mee speelt (denk ik) is dat veel innovatie en Big Tech in de VS zit en deze bedrijven absoluut niet te bescheiden zijn om met geld te zwaaien om bedrijven over te nemen. Zo word in Europa veel talent en kansen weggekocht. Een voorbeeld hiervan is wellicht Layar. Overgenomen door een silicon valley bedrijf en zodra het kon werd het kantoor die kant op verplaatst met als mededeling "ontslag of verhuizen". En zodra er ergens een centrum van kennis en geld is, dan verplaatst zich dat niet snel.

En qua Azie/china: die worden volgens mij minder meegenomen in dit overname gedoe omdat het gevoel wat jij omschrijft qua azie, volgens mij in de VS (ook) geld. Daar komt ook nog eens bij kijken dat bij China, als de regering zijn zinnen er eenmaal opzet het ook zo gaat gebeuren. China ziet de invloed van digitalisering en heeft daarom met Made in China 2025 dan ook flink op ingezet, met een focus op eigen chip productie en veel softwareontwikkeling.

Wat China ook helpt is dat het zelf niet makkelijk/snel bedrijven verkoopt aan het buitenland. Daarnaast verplichten ze wel dat als buitenlandse bedrijven de Chinese markt willen betreden, ze daarbij een Chinese partner in de hand nemen. Vaak zijn dat al wat grotere bedrijven. Die kan wat dingen afkijken en van de buitenlandse producten leren.

• Hipska
  • Laatst online: 22:32
[...]

Nou, we hebben toch DigitalOcean om er maar 1 te noemen. Er is zelfs een Nederlandse speler ook..

Ehm, dus omdat we ons overschatten hebben we geen eigen cloud diensten?

Bitcoin.de

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:39
Hipska schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:56:
[...]

Nou, we hebben toch DigitalOcean om er maar 1 te noemen. Er is zelfs een Nederlandse speler ook..
Wiki uitsnede op DuckDuckGo meld mij dat DigitalOcean een Amerikaans bedrijf is met het hoofdkantoor in New York. Dus niet echt een Europees bedrijf lijkt mij zo :p En wellicht dat ze een Europese sub-onderneming hebben, maar dat hebben bij mijn weten Amazon en Microsoft ook.

De enige grotere Europese cloud provider die ik me kan bedenken is in elk geval OVH.

• Koenvh

Koenvh

Hipska schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:56:
[...]

[...]

Ehm, dus omdat we ons overschatten hebben we geen eigen cloud diensten?
DigitalOcean is toch Amerikaans?
DigitalOcean, Inc. is an American cloud infrastructure provider headquartered in New York City with data centers worldwide. (bron)
Om even andere voorbeelden te noemen:
- Hetzner
- OVH
- Scaleway

We hebben in Europa wel wat aanbod, maar zo groot als AWS en co. is het niet. De redenen in het commentaar hierboven kloppen volgens mij wel. Zie echter geen reden waarom dat niet kan komen ("Tweakers Cloud Services" O-) )

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Zolang het maar in PHP gebouwd word.

• Koenvh

Koenvh

wttj schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:24:
[...]

Zolang het maar in PHP gebouwd word.
Mag het ook in Perl?

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

OVH heeft servers in Amerika staan. Als je dus zeker wilt weten dat je niets met Amerika te maken hebt kun je dus beter ook geen OVH nemen.

• Koenvh

Koenvh

Gropah schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:27:
[...]

OVH heeft servers in Amerika staan. Als je dus zeker wilt weten dat je niets met Amerika te maken hebt kun je dus beter ook geen OVH nemen.
Ik dacht alleen Canada, maar blijkbaar ook in de VS. Hè jammer :/

• Lethalis
  • Niet online
Daarnet moest ik PHP code van een externe webapplicatie aanpassen die wij gebruiken. Ik voel me nu vies. Heb mij daarnet nog opgefrist en meteen ff geschoren, maar het helpt niet. Wat nu?

Normaal had ik ook gezegd dat ik geen verstand van PHP heb of een andere smoes verzonnen, maar mijn werkgever wou graag dat het snel opgelost werd.

Ik voel me vies.

Ik voel me zo vies.

Zou je hier PTSD van kunnen krijgen? Is er een praatgroep voor mensen die met PHP moesten werken?

Ik ga zo maar ff een rondje lopen. Frisse neus halen _O-

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Lethalis schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:19:
Daarnet moest ik PHP code van een externe webapplicatie aanpassen die wij gebruiken. Ik voel me nu vies. Heb mij daarnet nog opgefrist en meteen ff geschoren, maar het helpt niet. Wat nu?

Normaal had ik ook gezegd dat ik geen verstand van PHP heb of een andere smoes verzonnen, maar mijn werkgever wou graag dat het snel opgelost werd.

Ik voel me vies.

Ik voel me zo vies.

Zou je hier PTSD van kunnen krijgen? Is er een praatgroep voor mensen die met PHP moesten werken?

Oei herkenbaar. Ik heb net de java keystore aangeraakt omdat er een ldaps certificaat verlopen was :r

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• gekkie

Ik voel me vies.

Ik voel me zo vies.

Een fijne "sql-injectie" en je bouwt weerstand op :+

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:00
Wordt het nou nooit oud? Dat ongefundeerde PHP bashen?

• Vihaio
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 03:09
Nee. Vooral niet omdat je weet dat er altijd wel iemand serieus gaat reageren omdat hij op z'n pik getrapt is vanwege een grapje.

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Hangt er vanaf, heb je wel heel je lichaam geschoren? Armen, benen en andere harige delen? Het beste is natuurlijk heel je lichaam waxen, zodat alle vuiligheid die in je poriën kruipt ook eruit geraakt. Scheren is maar een oppervlakkige oplossing. Vergeet ook niet 5 tassen koffie met laxeermiddel te drinken om je binnenlichaam eens te reinigen.

• DevWouter
Vihaio schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:59:
Nee. Vooral niet omdat je weet dat er altijd wel iemand serieus gaat reageren omdat hij op z'n pik getrapt is vanwege een grapje.
Want mensen over de zeik helpen is lollig. -O-

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Koenvh

Koenvh

@mcDavid Ik begrijp het ook niet helemaal, vooral omdat de "grap" bestaat uit "haha PHP". An sich niks tegen PHP-grappen, maar dan moet er wel een grap zijn. :)

@DevWouter Net zo grappig als de stoel wegtrekken als iemand wil gaan zitten

[Voor 20% gewijzigd door Koenvh op 23-08-2021 14:36]

• Lethalis
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:55:
Ik heb tegen code aan zitten kijken die server side HTML opbouwt door strings aan elkaar te plakken.

Fijn dat het in classes zit hoor, maar objectgeoriënteerde rotzooi is nog steeds rotzooi :P De PHP ontwikkelaar dacht vast dat hij goed bezig was.

Brrr. Hij had op zijn minst een framework moeten gebruiken. Had ik mij misschien iets minder vies gevoeld.

• DevWouter
Lethalis schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:41:
[...]

Ik heb tegen code aan zitten kijken die server side HTML opbouwt door strings aan elkaar te plakken.

Fijn dat het in classes zit hoor, maar objectgeoriënteerde rotzooi is nog steeds rotzooi :P De PHP ontwikkelaar dacht vast dat hij goed bezig was.

Brrr. Hij had op zijn minst een framework moeten gebruiken. Had ik mij misschien iets minder vies gevoeld.
Ergo, het probleem was de ontwikkelaar wiens rotzooi jij mocht opruimen ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

[...]

Inderdaad, bah
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  mg_printf(c,
            "<!DOCTYPE html><html><head><title>Index of %.*s</title>%s%s"
            "<style>th,td {text-align: left; padding-right: 1em; "
            "font-family: monospace; }</style></head>"
            "<body><h1>Index of %.*s</h1><table cellpadding=\"0\"><thead>"
            "<tr><th><a href=\"#\" rel=\"0\">Name</a></th><th>"
            "<a href=\"#\" rel=\"1\">Modified</a></th>"
            "<th><a href=\"#\" rel=\"2\">Size</a></th></tr>"
            "<tr><td colspan=\"3\"><hr></td></tr>"
            "</thead>"
            "<tbody id=\"tb\">\n",
            (int) hm->uri.len, hm->uri.ptr, sort_js_code, sort_js_code2,
            (int) hm->uri.len, hm->uri.ptr);

https://github.com/cesant...ster/src/http.c#L665-L677

/s

• mcDavid
[...]

Brrrrr... Ik lurk wel eens wat op /r/phphelp... kom je ook veel van dat soort bagger tegen :-( Maar in mijn dagelijks werk heb ik daar weinig last van. Alles PHP, maar alles gewoon gedegen opgezet door competente mensen. Niet dat er nooit wat te zuchten valt, maar dan is het meestal over je eigen werk van 2 jaar geleden :7
Koenvh schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:35:
@mcDavid Ik begrijp het ook niet helemaal, vooral omdat de "grap" bestaat uit "haha PHP". An sich niks tegen PHP-grappen, maar dan moet er wel een grap zijn. :)
Ja dat idd, kom met wat origineels :+

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-09 22:56
mcDavid schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:55:

Too soon?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Lethalis
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:50:
[...]

Inderdaad, bah
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  mg_printf(c,
            "<!DOCTYPE html><html><head><title>Index of %.*s</title>%s%s"
            "<style>th,td {text-align: left; padding-right: 1em; "
            "font-family: monospace; }</style></head>"
            "<body><h1>Index of %.*s</h1><table cellpadding=\"0\"><thead>"
            "<tr><th><a href=\"#\" rel=\"0\">Name</a></th><th>"
            "<a href=\"#\" rel=\"1\">Modified</a></th>"
            "<th><a href=\"#\" rel=\"2\">Size</a></th></tr>"
            "<tr><td colspan=\"3\"><hr></td></tr>"
            "</thead>"
            "<tbody id=\"tb\">\n",
            (int) hm->uri.len, hm->uri.ptr, sort_js_code, sort_js_code2,
            (int) hm->uri.len, hm->uri.ptr);

https://github.com/cesant...ster/src/http.c#L665-L677

/s
Holy crap wat een code zeg (als ik zo verder door http.c lees). Dat Mongoose zal vast handig zijn voor een hoop dingen, maar van code in lagen opbouwen met eenvoudig te begrijpen abstracties hebben ze nog niet gehoord geloof ik.

Het is nog een wonder dat er af en toe een regel commentaar bij staat.

Mooi ook die sort_js_code en sort_js_code2. Paste het niet meer ofzo? :D

PS
Die variabele namen ook echt...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      "window.onload = function() {"
      "var tb = document.getElementById('tb');"
      "var m = /sc=([012]).so=(1|-1)/.exec(window.location.hash) || [0, 2, 1];"
      "var sc = m[1], so = m[2]; document.onclick = function(ev) { "
      "var c = ev.target.rel; if (c) {if (c == sc) so *= -1; srt(tb, c, so); "
      "sc = c; ev.preventDefault();}};"
      "srt(tb, sc, so, true);"
      "}"

:F

Ook op andere plekken in de code. n, n1, n2, etc. Dramatisch. Het hele alfabet komt voorbij man.

[Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 23-08-2021 15:38]

• Koenvh

Koenvh

@Lethalis Andere wereld, andere gebruiken. Als je iets hebt tegen variabelen van één letter, dan zou ik klassiek C, Haskell, academisch Python, en Julia vooral links laten liggen ;)

Ik ben er ook geen fan van, maar als het goed gedocumenteerd is, vind ik het niet zo erg.

• Lethalis
  • Niet online
Koenvh schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:40:
@Lethalis Andere wereld, andere gebruiken. Als je iets hebt tegen variabelen van één letter, dan zou ik klassiek C, Haskell, academisch Python, en Julia vooral links laten liggen ;)

Ik ben er ook geen fan van, maar als het goed gedocumenteerd is, vind ik het niet zo erg.
code:
1
2
struct mg_str *v = mg_http_get_header(hm, "Authorization");
if (v != NULL && v->len > 6 && memcmp(v->ptr, "Basic ", 6) == 0) {

Stel dat je daarvan maakt:
code:
1
2
struct mg_str *header = mg_http_get_header(hm, "Authorization");
if (header != NULL && header->len > 6 && memcmp(header->ptr, "Basic ", 6) == 0) {

Dan snappen mensen misschien wat sneller of je controleert dat we met een basic authentication header te maken hebben.

En dan nog... het is niet "h" van "header" of een afkorting zoals "hdr", maar "v" van euhhh geen idee.

Ik heb overigens vroeger (okee, het is alweer 18 jaar geleden sinds mijn overstap naar .NET) in C en C++ geprogrammeerd. Wel meer C++ dan puur C en dan gebruikten we toch ook echt gewoon uitgebreide variabele namen hoor.

• Koenvh

Koenvh

@Lethalis Je nieuwe voorbeeld is langer dan 80 tekens per regel :N :P

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

De kernvraag is nu natuurlijk of je ook je ogen gaat wassen met chloor omdat je naar C heb moeten kijken, of is het zoals @DevWouter het al verwoorde, meer het 'probleem' van de ontwikkelaar of zoals @Koenvh het schrijft gewoon een andere wereld.

• Lethalis
  • Niet online
Koenvh schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:55:
@Lethalis Je nieuwe voorbeeld is langer dan 80 tekens per regel :N :P
code:
1
2
3
4
if (header != NULL && 
    header->len > 6 && 
    memcmp(header->ptr, "Basic ", 6) == 0) {

Zo beter? :P

Daarnaast herhaalt deze code zich vaker, bijvoorbeeld ook voor een "Bearer " authorization header.

Ik had er een mg_str_starts_with functie voor gemaakt denk ik...
code:
1
2
if (mg_str_starts_with(header, "Basic ")) {

Ach ja, ik zal wel verwend zijn, maar ik vind het echt cryptische derrie.

• Lethalis
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:59:
De kernvraag is nu natuurlijk of je ook je ogen gaat wassen met chloor omdat je naar C heb moeten kijken, of is het zoals @DevWouter het al verwoorde, meer het 'probleem' van de ontwikkelaar of zoals @Koenvh het schrijft gewoon een andere wereld.
Tsja, ik vind die C code ook dramatisch.

Ik denk dat ik liever een zoutoplossing voor mijn ogen kies overigens :+

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

• Lethalis
  • Niet online
Overigens ben ik het er niet mee eens dat het voor een "andere wereld" is. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de BTRFS sourcecode in de Linux kernel:

https://github.com/torval...s/btrfs/check-integrity.c

Hey kijk nou eens, normale variabele namen in plain old C :P

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Lethalis schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:37:
[...]
Hey kijk nou eens, normale variabele namen in plain old C :P
Check:
C:
1
2
static void btrfsic_block_hashtable_add(struct btrfsic_block *b,
                    struct btrfsic_block_hashtable *h);

;)

• Lethalis
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Check:
C:
1
2

;)
Dan nog is het iig de beginletter en een hoop andere code in dat bestand heeft wel uitgebreidere benamingen. Als die functie wordt aangeroepen bijvoorbeeld:
C:
1
btrfsic_block_hashtable_add(block, &state->block_hashtable);

Het is nog te doen.

• ThomasG
Variabel namen van 1 letter, of gekke afkortingen, is gewoon een teken van een luie programmeur :+ Op langer termijn heb je er veel meer nadelen van dan de halve seconde winst die je had tijdens het typen. Daarnaast, als je een beetje moderne en fatsoenlijke IDE hebt krijg je een goede naam suggestie.

Als dat betekend dat je regel te lang wordt (wat een geldige reden is!), heb je in de meeste gevallen een ander probleem. Zoals het eerder aangehaalde voorbeeld met de Authentication header, die check kan gewoon in een (inline) functie; dat is qua maintenance ook meteen een grote verbetering.

• mcDavid
CurlyMo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Check:
C:
1
2

;)
Je kunt je ook afvragen hoe nuttig het is die namen langer te maken.

- De scope is zeer beperkt, slechts één method
- De inhoud is al beschreven door de typehint

• Koenvh

Koenvh

@Lethalis @ThomasG Ik kan zeker aanraden om eens naar iets als Haskell te kijken. Er is niet maar één goede conventie voor naamgeving, en variabelen van één letter zijn niet per definitie slecht. Voor abstracte concepten is vaak een a/b/c of x/y/z handiger dan lange namen.

[Voor 16% gewijzigd door Koenvh op 23-08-2021 17:03]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

mcDavid schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Je kunt je ook afvragen hoe nuttig het is die namen langer te maken.

- De scope is zeer beperkt, slechts één method
- De inhoud is al beschreven door de typehint
Dat was niet (veel) anders geweest met variabelen *a en *b. De scope is klein genoeg te weten waar het over gaat.

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hebben jullie wel eens dat je oude code van jezelf tegen komt met sarcastisch commentaar? Ik had een rewrite gedaan van een ex-collega die de kantjes ervan afliep...
-- This is a stupid combination of fields to a get a unique identifier.
-- In the step xxx other fields are also added as it is useless
-- Field A is already unique
-- Kept this code here for backwards compatibility for the moment

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Koenvh

Koenvh

@Motrax Ik probeer dat tegenwoordig zo veel mogelijk te vermijden (want het is alleen maar ruis), maar in het verleden heb ik dat ook wel gedaan.

• gekkie
Op zich kan het wel helpen bij een rewrite om de code eerst te analyseren en annoteren met commentaar, ook over de staat en het nut van bepaalde stukken, om enig begrip te krijgen.

Vervolgens kunnen er best dingen blijven staan als het een gedeeltelijke rewrite is en je van bepaalde dingen nog niet afkunt om een bepaalde reden die je dan kunt annoteren met een "fixme".

En of iets sarcastisch is mjah, in jouw lijstje zou misschien de kwalificatie "stupid" dan nog het meest kwalijke zijn als mensen het later lezen en ze die kwalificatie per se op hun persoon willen betrekken ipv op de code die ze op dat moment geschreven hadden. Maar met een blik op de toekomst is het misschien verstandig om elk commentaar gelijk intersectioneel [a-zA_Z]+ proof te maken, een safe space in je save space ofzo.

[Voor 36% gewijzigd door gekkie op 24-08-2021 00:46]

• Voutloos
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Koenvh schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:41:
@Motrax Ik probeer dat tegenwoordig zo veel mogelijk te vermijden (want het is alleen maar ruis), maar in het verleden heb ik dat ook wel gedaan.
Check. Als het echt spaghetti is, is een correcte fixme toevoegen eigenlijk al niet te doen. Wellicht heb je nog niet gezien dat met een combinatie van 4 vars, die ene global var waar ook een fixme bijstaat en 3 neveneffecten dat het toch nog nut heeft.

Als je wél weet dat je het goed kan omschrijven: Cool, schrijf het maar in een ticket. Als het een inkopper is kan het misschien alsnog en anders kan het in de backlog. Dat ticket kan dan misschien gelinkt worden aan waar het ontstaan is, of uiteindelijk aan de tickets voor regressies die volgen. ;)

Zelfs een correcte fixme in code roest op een gegeven moment weg (eerder dan je hoopt ;) ) en wordt onderdeel van de legacy.

Bij veel achteraf fixmes is de enigste waarde dat de auteur op dat moment even zijn hart kan luchten of zich goed kan voelen. Top, hopelijk hielp het je om het even op te schrijven, maar push de comment dan maar gewoon niet. :)

{signature}

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ThomasG schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:48:
Variabel namen van 1 letter, of gekke afkortingen, is gewoon een teken van een luie programmeur :+ Op langer termijn heb je er veel meer nadelen van dan de halve seconde winst die je had tijdens het typen. Daarnaast, als je een beetje moderne en fatsoenlijke IDE hebt krijg je een goede naam suggestie.
1 uitzondering. Wiskundigen. Alhoewel.... Ipv langere namen te gebruiken pakken ze liever extra tekensets erbij.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1 ... 95 ... 98 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee