Toon posts:

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23-09 13:32
DevWouter schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:54:
[...]

***members only***

In ander nieuws: Als externe consult (en daar zit nog een bedrijf tussen) heb ik afgelopen week de "Senior IT Administrator" rol gekregen bij een grote klant terwijl ik half jaar geleden nog als "backend developer" aan hun geintroduceerd ben.

En ik maar continue roepen dat je software ontwikkelaars nooit admin rechten moet geven omdat het een stel idioten zijn die zonder te blozen je Active Directory weggooien. :+

Heb er even over nagedacht om de BOFH te worden })
Proficiat!

Zo ken ik er nog eentje. Een paar maanden geleden op een nieuw werk begonnen. Het was een open sollicitatie, en ik verkocht me zelf als fullstack developer (wat ik ook ben: .NET Core en Angular, met iets meer dan basiskennis aan Docker en CI/CD), inmiddels zit ik samen met een paar anderen in roadmap-meetings, discussies over architectuur enz. Heel interessant, maar toch een beetje onwennig. Maar wel leuk!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 09:45
Mercatres schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Proficiat!

Zo ken ik er nog eentje. Een paar maanden geleden op een nieuw werk begonnen. Het was een open sollicitatie, en ik verkocht me zelf als fullstack developer (wat ik ook ben: .NET Core en Angular, met iets meer dan basiskennis aan Docker en CI/CD), inmiddels zit ik samen met een paar anderen in roadmap-meetings, discussies over architectuur enz. Heel interessant, maar toch een beetje onwennig. Maar wel leuk!
Hihi dat klinkt bekend. Wel ben ik op dit moment bezig om een ander teamlid op te voeden als team leider zodat hij mij in het team kan aansturen terwijl ik hem buiten het team aanstuur (een soort generaal die door een luitenant in de loopgraven wordt gestuurd).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23-09 18:50

Koenvh

Hier tekenen: ______

Motrax schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 05:40:
[...]
Mjaaaa... Sharepoint is wel een klasse apart. Traag. Werkt altijd ruk in de GUI, maar er is geen beter alternatief.

Gelukkig weet ik nu ook weer waarom ik Onedrive een klasse apart vind... 10k wijzigingen nu gesynchroniseerd in een nacht, nog 30k te gaan en het is een partij traag... gelukkig kan mijn laptop het weekend door ratelen.

Online blijkt alles er al te staan, dus wat mijn laptop client aan het doen is? Joost mag het weten.

En Online is dan ook weer een warboel in de GUI. In de link naar Sharepoint kan je wel downloaden, maar reageert niet na selectie van 1600 bestanden. Maar als je dan eerst de link aanmaakt in MyFiles en dan download, lukt het wel. Dan in de zip staan de bestanden met een wijzigingsdatum op GMT ipv CEST.

Brakke spullenboel.

Ik snap wel dat gebruikers helemaal de weg kwijt zijn in de digitale wereld.
Tijd voor een Teleac-cursus SharePoint :*)

[Voor 4% gewijzigd door Koenvh op 21-05-2021 14:46]

Waarom vandaag doen wat je morgen ook kunt uitstellen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-09 11:34

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Wat is het stil hier...

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Iedereen zit lekker buiten in de zon denk ik ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Firesphere
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-09 11:34

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Woy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:25:
Het is hier anders verrektende koud

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hier hoefde ik eindelijk eens geen lieslaarzen aan om de tuin in te kunnen :+

[Voor 3% gewijzigd door Woy op 02-06-2021 10:27]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• wackmaniac
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-09 08:31
Woy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:26:
Hier hoefde ik eindelijk eens geen lieslaarzen aan om de tuin in te kunnen :+
Ik moet hier ook drainage aanleggen in de tuin :/

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 11:13
Kantoortuin it is.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:21
Woy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:25:
Nee man dan zie ik niks op m'n scherm.

https://niels.nu

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23-09 22:31
Hydra schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Een beetje Tweaker heeft daar natuurlijk een oplossing voor :+ http://www.notebookreview.com/assets/16524.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
True. Ik heb een Oculus Quest 2 'op de zaak' gekocht specifiek hiervoor! :D

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Onder mijn parasol kan ik het nog redelijk zien, maar het is inderdaad niet fijn om zo de hele dag te werken, maar elke dag ga ik toch wel lekker een uurtje mailtjes e.d. versturen in de tuin.

• gekkie
Woy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:04:
[...]
Onder mijn parasol kan ik het nog redelijk zien, maar het is inderdaad niet fijn om zo de hele dag te werken, maar elke dag ga ik toch wel lekker een uurtje mailtjes e.d. versturen in de tuin.
Op m'n non-glossy thinkpad werkt het prima als de laptop in de schaduw staat, in de zon is het ook nog wel enigszins te doen met een petje danzij de zonneklep, maar goed voor serieus werk schiet dat dan niet zo op.

En het is wel gezellig zo tussen de bloempjes en de bijtjes (de bieslook is erg in trek momenteel).
En af en toe wat natuurlijke stuntdrones (voor mezen) die het ongedierte in de tuin een beetje onder controle houden :)

• Hydra
Woy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:04:
Ja dat werkt wel idd. Ik stuur weinig mailtjes gelukkig. En rond de lunch ga ik gewoon een stukje lopen.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Firesphere schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Het is hier anders verrektende koud
Ben je al verzopen, of zit je niet in Canterbury?

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23-09 23:40
ThomasG schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:02:
[...]
Een beetje Tweaker heeft daar natuurlijk een oplossing voor :+ [Afbeelding]
Dat lijkt me voor wel meer doeleinden dan werken alleen geschikt :+

• gekkie
Als iedereen z'n gepolariseerde zonnebril op houdt is het al wel privacy screen gezien (als ze dat aspect van de e-inkt schermen eens zouden kunnen kopiëren naar laptopschermen).

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Nu online
Of ze moeten een monitor maken waar je bruin van wordt, dan kan ik nog eens een kleurtje krijgen :D

• Hydra
Ryur schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:29:
Of ze moeten een monitor maken waar je bruin van wordt, dan kan ik nog eens een kleurtje krijgen :D
M'n ouders hadden vroeger zo'n ding:

Ideetje?

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11:00
Hydra schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:40:
[...]

M'n ouders hadden vroeger zo'n ding:

[Afbeelding]

Ideetje?
Hoeveel pixels heeft die?

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

• DevWouter
Mugwump schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Hoeveel pixels heeft die?
Goeie, als ik tel dan vermoed ik 3 staafjes. _O-

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hydra
3x1 resolutie! Je moet 'em alleen wel ff modden dat je die 3 pixels onafhankelijk aan kunt sturen vrees ik :D

Daarbij zal de refreshrate eerder in de minuten lopen dan in de seconden. Maargoed; dat was geen onderdeel van de requirements, alleen 'bruin worden' :P

[Voor 44% gewijzigd door Hydra op 03-06-2021 13:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gewoon wat anti-aliasing erop en het is goed genoeg. :D

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• OB1
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:58
Het is weer stil hier...

Vandaag voor school bezig geweest om hostnames binnen mijn Kubernetescluster te gebruiken voor onderlinge communicatie. Kreeg maar geen response van mijn andere API's. Bleek dat ik geen localhost maar een + wildcard moest gebruiken... zo blijf je toch leren :)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
OB1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:15:
Het is weer stil hier...

Vandaag voor school bezig geweest om hostnames binnen mijn Kubernetescluster te gebruiken voor onderlinge communicatie. Kreeg maar geen response van mijn andere API's. Bleek dat ik geen localhost maar een + wildcard moest gebruiken... zo blijf je toch leren :)
Hier wat docs ;) https://docs.microsoft.co...32/http/urlprefix-strings

Maar op zich logisch toch, localhost is ook gewoon een hostname, dus als je daar expliciet op bind dan zal hij niet matchen als je een andere hostname gebruikt om te verbinden ;)

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
De thuiswerkende developers liggen halfdood op hun snikhete zolderkamer? :+

Even a broken clock is right twice a day.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:58
Woy schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Hier wat docs ;) https://docs.microsoft.co...32/http/urlprefix-strings

Maar op zich logisch toch, localhost is ook gewoon een hostname, dus als je daar expliciet op bind dan zal hij niet matchen als je een andere hostname gebruikt om te verbinden ;)
Inderdaad logisch. Echter, lokaal (:+) werkte het wel altijd dus ik begreep het in eerste instantie niet.
Lethalis schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:50:
[...]

Lekker krokant bakken in de zon. Vanaf een uur of 4 komt bij mij de zon vol op mijn monitoren dus dan weet ik dat het tijd is om te stoppen. Gelukkig is er de ene dag in de week dat ik op school mag zijn airco! :*)

• JeroenFM
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 10:42
[...]

Airco op zolder 8)

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11:28
[...]

Airco in mijn werkkamer 8)

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-09 22:56
Klaag niet snel over warmte ...

Eerder over de onzin van airconditioners in woonhuizen...

[Voor 55% gewijzigd door farlane op 09-06-2021 18:05]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mugwump
farlane schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:04:

Nou, als het zoals vorige zomer een tijd lang in de nacht ook niet meer afkoelt en de warmte echt in de stenen gaat zitten denk ik er ook wel een over om er één te nemen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

In het volgende huis wordt zeker een airco geplaatst (of een hele diepe kerker kelder), maar ik vind die grote logge dingen op wieltjes maar niks.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:29

Crazy D

I think we should take a look.

Lekker in de tuin onder overkapping met m'n laptop. Als het echt heet wordt zoals vorig jaar met 1 of 2 ventilators want stilstaande warme lucht onder een afdakje is warm :P

Exact expert nodig? itwize.nl

• farlane
Mugwump schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:27:
Nou, als het zoals vorige zomer een tijd lang in de nacht ook niet meer afkoelt en de warmte echt in de stenen gaat zitten denk ik er ook wel een over om er één te nemen.
Tis een keuze.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mugwump
Klopt, verwarming ook.

• ThomasG
Ik krijg net een e-mail van de HEMA:
Oeps, we hebben je per ongeluk een e-mail gestuurd waarin we vragen om je gegevens. Deze e-mail was niet voor jou bedoeld. Dat betekent dat je deze gegevens niet hoeft in te vullen.
Maar ik heb helemaal nooit een email gehad waar ze dat vroegen 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ThomasG schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:30:

[...]
Kun je even je naam/adres/geboortedatum/e-mail/telefoonnummer doorgeven? Dan kan ik wel kijken welke e-mail je ontvangen had moeten hebben :+

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ThomasG schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:30:

[...]
Ik heb exact dezelfde gehad, en geen eerdere mail.

• hackerhater
farlane schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:04:

Tjah alternatief is dat het hier in huis te heet wordt om fatsoenlijk te werken (thuiskantoor als ZZP'er) en te kunnen slapen.
Het zijn uiteraard wel split-units en niet die losse dingen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mugwump schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Als de warmte in de stenen zit boeit dat met een spouwmuur nog weinig.

• Mugwump
bwerg schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Als de warmte in de stenen zit boeit dat met een spouwmuur nog weinig.
Je bedoelt als de warmte in de buitenmuur zit en je hebt goede isolatie? Dan niet nee.

• ThomasG
Isolatie is tegenwoordig juist het probleem! Nieuwbouw is tegenwoordig zeer goed geïsoleerd en tocht vrij. Dat is handig in de winter, want het blijkt lekker comfortabel warm zelfs als de verwarming amper aan staan. In de zomer is dit echter een groot nadeel, want als de warmte eenmaal binnen is gaat het ook niet meer weg.

Ik woon in een nieuwbouwappartement met een balkon op het zuiden een een zeer groot raam wat van muur tot muur, en plafond to vloer loopt. Dat is leuk, want een mooi uitzicht op 5 en lekker veel licht in de woonkamer. Als de zon daar echter vel op komt te staan, is mijn woonkamer met dit weer zo 25-26 graden. En die warmte gaat door de goede isolatie ook gewoon niet meer weg. Gelukkig wel zonder de bijkomende benauwdheid en brandende zon, maar wel warm. Dus met dit weer, en vooral in de zomer, moet ik gewoon overdag de gordijnen dicht doen. Dit probleem had ik in mijn vorige woning niet 8)7

• Lethalis
  • Niet online
ThomasG schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:09:
Ik woon in een nieuwbouwappartement met een balkon op het zuiden een een zeer groot raam wat van muur tot muur, en plafond to vloer loopt. Dat is leuk, want een mooi uitzicht op 5 en lekker veel licht in de woonkamer.
En dat zonder zonwering? :/

Die gordijnen gaan je straks niet meer helpen als het buiten 35 graden is.

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

@ThomasG zeker is dat een probleem.

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning uit een CPO-project (collectief gebouwd met onze buren). We hebben daar vanaf dag 1 gewaarschuwd; Verwarmen is niet het probleem, het koelen van de woning is de grootste uitdaging.

Daarom hebben we toen voor een water/water WP gekozen, welke dus ook actief kan koelen in de zomer. De rest van de buren vond dat allemaal niet nodig, sommigen kozen zelfs nog voor een extra gashaard...

Nu, 3 jaar later, heeft nagenoeg iedereen airco laten plaatsen, screens moeten hangen, extra zonwering/luifel etc.

* Matis is echt spekkoper, ik koel mijn complete woning met nog geen 140W aan electrisch vermogen.

Bijkomen voordeel; al die warmte die ik 's zomers in de grond stop, krijg ik er in de winter met een (maximaal theoretisch rendement) factor 5 weer voor terug :D

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ThomasG schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:09:
Isolatie is tegenwoordig juist het probleem!
[...]
want als de warmte eenmaal binnen is gaat het ook niet meer weg.
Dat is natuurlijk een beetje een drogredenering, want met isolatie zou die warmte ook überhaupt niet binnen moeten komen.

"Zou moeten", want als mensen dan enorme ramen zonder zonnewering maken werkt dat natuurlijk niet. Zonnewering bij grote ramen op het zuiden zo wettelijk verplicht moeten worden...
Dus met dit weer, en vooral in de zomer, moet ik gewoon overdag de gordijnen dicht doen.
Als ervaringsdeskundige: gordijnen doen veel minder dan een zonnewerking buiten het raam.

Ik heb zelf de slaapkamer op het zuiden. In de zomer elke ochtend de rolluiken naar beneden, en 's avonds weer open. Het blijft heerlijk koel.

• ThomasG
Het probleem is dat ik van de VvE niet in de gevel mag, en het ook niet in de kunststof kozijnen kan/mag. Dus ik heb eigenlijk geen mogelijkheid om een zonnewering op te hangen, of iets anders aan de buitenzijde van de ramen. Midden in de zomer staat de zon gelukkig hoog, waardoor het balkon van mijn bovenburen het raam deels uit de zon houden. Het enige alternatief zou dan zijn raamfolie aan de buitenkant (want HR glas) en hopen dat dát helpt, dus daar ga ik nog eens naar kijken.

• RobertMe
  • Nu online
bwerg schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:22:
[...]

Als ervaringsdeskundige: gordijnen doen veel minder dan een zonnewerking buiten het raam.
Ook niet zo gek natuurlijk. Het enige wat gordijnen doen is de warmte van achter het raam "vangen" tussen de gordijnen en het raam. Maar aangezien beide zijden van het gordijn niet zijn afgesloten stroomt de warme lucht weer zo langs het gordijn door naar binnen. Waar een rolluik natuurlijk al een groot deel van de warmte van het raam af houd en het raam vervolgens ook nog eens de boel naar binnen afsluit.

En als het echt warm is merk je nog een flink verschil tussen alleen het rolluik dicht of ook het raam dicht doen. Want een rolluik is natuurlijk ook niet 100% luchtdicht. Dus je houdt dan wel de zon van het raam af waardoor de warmte niet van het glas komt, maar met 35° graden buiten kan het tussen raam en rolluik nog 25°+ worden wat ook weer naar binnen stroomt.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RobertMe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:09:
En als het echt warm is merk je nog een flink verschil tussen alleen het rolluik dicht of ook het raam dicht doen. Want een rolluik is natuurlijk ook niet 100% luchtdicht. Dus je houdt dan wel de zon van het raam af waardoor de warmte niet van het glas komt, maar met 35° graden buiten kan het tussen raam en rolluik nog 25°+ worden wat ook weer naar binnen stroomt.
Nee, als je met een buitentemperatuur van 35° het raam open hebt staan kun je moeilijk klagen over warmte binnen. :+

• RobertMe
  • Nu online
bwerg schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:23:
[...]

Nee, als je met een buitentemperatuur van 35° het raam open hebt staan kun je moeilijk klagen over warmte binnen. :+
Natuurlijk helpt het dicht hebben van het rolluik dan ook ;) Alleen is het dan minder effectief. In ieder geval heb ik zelf met warm weer het raam nog op kiepstand staan. Alleen bij 30° of zo dat ik deze echt dicht doe. Anders raam op kiep en rolluik "op gaatjes" voor nog iets van ventilatie. Hele dag alles potdicht doen schiet natuurlijk ook niet op (ook gezien geen mechanische ventilatie in huis). En ik ben ook niet echt van het met rolluik open slapen, o.a. door slaapkamer op de noordkant dus 's morgevroeg weer veel lichtinval dan. Maar gelukkig nu een elektrisch rolluik, Fibaro Roller Shutter er op en automatiseren maar. Afgelopen week een automation gemaakt in Home Assistant die voor zonsopkomst het rolluik tot 8% dicht doet, en dan 's nachts op 40% open. Dan is dat probleem al soort van opgelost.

• Skyaero
  • Niet online
bwerg schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:22:
[...]
"Zou moeten", want als mensen dan enorme ramen zonder zonnewering maken werkt dat natuurlijk niet. Zonnewering bij grote ramen op het zuiden zo wettelijk verplicht moeten worden...
Dat is het inmiddels min of meer ook. De nieuwbouweisen (BENG) stellen limieten aan opwarming (de zogenaamde TO-juli 'tee-oo juli'). Zonder zonwering en/of zonwerend glas voldoet een zuidgevel eigenlijk zelden aan deze eis.

• farlane
Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Ik vind zelf dat die paar warme nachten per jaar wel te doen is zonder zo'n energieverslindend herrieapparaat aan de muur. (Onze buren hebben er 1 en ik hoor 'em als ie aanstaat)

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:53

F.West98

Alweer 12 jaar hier

farlane schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:51:
[...]

Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Ik vind zelf dat die paar warme nachten per jaar wel te doen is zonder zo'n energieverslindend herrieapparaat aan de muur. (Onze buren hebben er 1 en ik hoor 'em als ie aanstaat)
Ik heb zo'n mobiel ding (bij gebrek aan beter). Ikzelf kan slecht tegen de warmte: ik raak al mn energie kwijt en kan me nergens meer op concentreren. Als ik veel thuiswerk (studie, al helemaal nu met corona) is dat gewoon funest voor mn productiviteit. Het is ook niet alleen concentratie: heb al vaker gehad dat ik door de warmte erg gevoelig werd voor voedselvergiftiging waar ik normaal nergens last van heb.

Mijn vorige huurplek was veel ramen op het zuiden, plat dak, en natuurlijk heel goed geïsoleerd waardoor de warmte vooral binnen bleef. Uurtje zon in maart en het was al snel 23 graden binnen; in de zomer binnen altijd warmer dan buiten. Zonder die airco was ik denk ik elke zomer weer bij mn ouders gaan wonen, en dat is ook niet ideaal.

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Probleem is dat het geen 'paar' nachten meer zijn, zeker niet in goed geisoleerde woningen. Met een maand als augustus 2020 praat je dan gewoon over 3 weken lang 30 °C in de slaapkamers. Dat is (door slaaptekort) geestelijke en lichamelijk niet gezond.

Daar komt nog bij dat hittegolven zoals vorig jaar augustus gewoon vaker en langer gaan voorkomen vanwege klimaatverandering. Koeling gaat in Nederland de komende jaren gemeengoed worden. Nu is de uitdaging om dat duurzaam te doen.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
[...]

Haha ja herkenbaar. Ik ben het wel met je eens. En als ik niet thuiswerkte zou ik er niet over nadenken. Met slapen heb ik niet zo'n last van de warmte. Maar nu met thuiswerken zit er toch aan te denken. Ook omdat ze ook als bijverwarming gebruikt kunnen worden in de winter. Ze schijnen nu een stuk zuiniger te zijn qua energieverbruik en geluidsniveau.

PVoutput

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

[...]

En dat is niet?
Buurvrouw klaagt over geluid airco

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• hackerhater
Ik heb mijn buren expliciet gevraagd of ze mijn airco's kunnen horen en het antwoord is alleen als ie op volle kracht draait wat alleen vlak na opstart is.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Skyaero schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:52:
Koeling gaat in Nederland de komende jaren gemeengoed worden. Nu is de uitdaging om dat duurzaam te doen.
Of, zoals ik al gezegd had, gewoon isolatie + zonnewering.

Tijdens de vorige zomer werd het hier in huis wel een beetje warm, maar 30+ kwam het echt nog niet bij in de buurt. Eerder temperaturen die anderen in crappy zolderkamertjes al in april halen na twee dagen zon. Dan heb ik zoiets van: fix eerst je huis eens voordat je een airco koopt. :P
Skyaero schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:11:
Dat is het inmiddels min of meer ook. De nieuwbouweisen (BENG) stellen limieten aan opwarming (de zogenaamde TO-juli 'tee-oo juli'). Zonder zonwering en/of zonwerend glas voldoet een zuidgevel eigenlijk zelden aan deze eis.
Ah, dat lijkt net nieuw. Mooi, dat is nog eens toekomstgericht. Want ik heb bijvoorbeeld ook in nieuwbouw-studentenflats gezeten met inderdaad top-isolatie - ik heb letterlijk nooit de verwarming aan gehad - maar in de zomer was het echt huilen met de pet op. Al die studentjes kunnen/mogen niet zomaar fatsoenlijke rolluiken plaatsen dus echt leefbaar is het niet, en over 20 jaar al helemaal niet.

• hackerhater
Ik heb de airco afgelopen half jaar vooral gebruikt als verwarming zodat de CV niet aan hoefde (alleen kantoortje verwarmen).

De afgelopen weken heb ik de airco wel op het kantoor nodig gehad. De hitte die binnen straalt van de zon + mijn eigen lijf + warmte pc
En dat wordt dan allemaal tegengehouden door de isolatie zodat het binnen langzaam 30+ wordt.
Tjah dan gaat ie toch echt aan met de temperatuur op 23C om te kunnen werken.

Nu wordt het natuurlijk niet direct zo snel heet binnen. Goede isolatie doet een hoop.
Maar na verschillende dagen van opwarmen wordt het langzaam toch onprettig warm in dat thuiskantoortje van like 12 m2

[Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 11-06-2021 09:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mugwump
bwerg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Of, zoals ik al gezegd had, gewoon isolatie + zonnewering.

Tijdens de vorige zomer werd het hier in huis wel een beetje warm, maar 30+ kwam het echt nog niet bij in de buurt. Eerder temperaturen die anderen in crappy zolderkamertjes al in april halen na twee dagen zon. Dan heb ik zoiets van: fix eerst je huis eens voordat je een airco koopt. :P
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 'even zijn of haar huis te fixen'. Leuk als je eigen koop hebt, maar als je huurt of met een VvE zit, dan is het niet altijd zo maar mogelijk om allerlei maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat je de warmte makkelijk buitenhoudt.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mugwump schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:27:
[...]

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 'even zijn of haar huis te fixen'. Leuk als je eigen koop hebt, maar als je huurt of met een VvE zit, dan is het niet altijd zo maar mogelijk om allerlei maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat je de warmte makkelijk buitenhoudt.
"Fix je huis" is kort door de bocht, maar daarmee doel ik ook op verhuurders. Zoals in het geval van de studentenflats die ik noemde. Van huurders kun je daarin gewoon niks verwachten. En ja, natuurlijk kun je bijvoorbeeld ook weinig als je een jaren-30-woning in het stadscentrum bezit.

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:36

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb mijn huis ook gefixed. Elke slaapkamer zijn eigen splitunit, of zoals @farlane het blijkbaar moet omschrijven: 3 energieverslindende herrie units op het dak. Ik slaap er niet minder om, sterker nog, ik slaap een stuk beter :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• farlane
Janoz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:26:
Ik heb mijn huis ook gefixed. Elke slaapkamer zijn eigen splitunit, of zoals @farlane het blijkbaar moet omschrijven: 3 energieverslindende herrie units op het dak. Ik slaap er niet minder om, sterker nog, ik slaap een stuk beter :)
Dat moest niet, dat was een keuze. Ik ga er ook van uit dat de mensen die er 1 (of 2 of 3) laten plaatsen minder belang hechten aan de geluidshinder.

• farlane
Skyaero schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:52:
[...]
Daar komt nog bij dat hittegolven zoals vorig jaar augustus gewoon vaker en langer gaan voorkomen vanwege klimaatverandering. Koeling gaat in Nederland de komende jaren gemeengoed worden. Nu is de uitdaging om dat duurzaam te doen.
Das een beetje self-fullfilling: Hoe meer mensen aircos gaan plaatsen hoe vaker we warme zomers gaan krijgen...netto zal de temperatuur stijgen door al die koelapparatuur.

• hackerhater
farlane schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Das een beetje self-fullfilling: Hoe meer mensen aircos gaan plaatsen hoe vaker we warme zomers gaan krijgen...netto zal de temperatuur stijgen door al die koelapparatuur.
Ja en nee.
Als ze ook gebruikt worden om het huis te verwarmen i.p.v. gas heeft het juist een positief effect (veel efficiënter)

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

hackerhater schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Ja en nee.
Als ze ook gebruikt worden om het huis te verwarmen i.p.v. gas heeft het juist een positief effect (veel efficiënter)
Hier zit zeker wat in, dat is zeker efficienter stoken (video van technology connections hier over). We reden het millieu echter niet met alleen efficienter gebruiken. De stroom die we verbruiken moet groener worden (wat het in Nederland vaak niet is) en we moeten ook gewoon minder gebruiken waar mogelijk.

Of een airco nodig is, dat is persoonlijk, maar het is wel echt een energie slurper. Het is niet voor niets dat texanen gemiddeld meer dan 1000kWh verbruiken in de zomer wat er voor zorgt dat ongeveer 18% van hun jaarverbruik door airco komt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hackerhater
Gropah schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:55:
Of een airco nodig is, dat is persoonlijk, maar het is wel echt een energie slurper. Het is niet voor niets dat texanen gemiddeld meer dan 1000kWh verbruiken in de zomer wat er voor zorgt dat ongeveer 18% van hun jaarverbruik door airco komt.
Ja en nee.
Airco's kosten absoluut redelijk wat stroom ja. Al valt dat reuze mee als je ook zonnepanelen hebt want het topverbruik van de airco's valt dan mooi samen met piekopbrengst van de panelen (zomer)

Dat ze in de VS zoveel stroom voor de airco's verbruiken heeft meer te maken met hun crappy huizen met crappy isolatie. Met goede isolatie hoeft de airco niet zo hard te werken om de hitte weer naar buiten te pompen (en komt er minder binnen).
Maar alles is relatief. Als de airco ervoor zorgt dat ik thuis kan werken zonder kapot te gaan, hoef ik niet naar een kantoor met de auto :X Die auto vreet een hoop meer energie dan de airco op een dag.

Daarnaast: beter slapen en daarmee minder kans op ongelukken is ook wat waard.
Een W2W-warmtepomp met een buffer (om de hitte in de winter weer te gebruiken) zou nog beter zijn, maar dat is bijna niet in te bouwen in bestaande bouw.

Maar goed als mensen airco's gebruiken samen met isolatie om van het gaf af te komen is dat een enorme verbetering qua efficiency dan verwarmen op gas.
After all is een split-unit airco niks anders dan een lucht2lucht warmtepomp.

De mobile airco's zijn wel ronduit slecht qua verbruik. Hun rendement is waardeloos.

• erwn
  • Registratie: november 2020
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:07:
Een W2W-warmtepomp met een buffer (om de hitte in de winter weer te gebruiken) zou nog beter zijn, maar dat is bijna niet in te bouwen in bestaande bouw.

Maar goed als mensen airco's gebruiken samen met isolatie om van het gaf af te komen is dat een enorme verbetering qua efficiency dan verwarmen op gas.
After all is een split-unit airco niks anders dan een lucht2lucht warmtepomp.
Zat me net af te vragen wat het verschil dan is tussen een airco en warmtepomp. Los van (ogenschijnlijke) primaire doel.

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:36

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Ja en nee.
Airco's kosten absoluut redelijk wat stroom ja. Al valt dat reuze mee als je ook zonnepanelen hebt want het topverbruik van de airco's valt dan mooi samen met piekopbrengst van de panelen (zomer)
Klopt

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

erwn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:12:
Zat me net af te vragen wat het verschil dan is tussen een airco en warmtepomp. Los van (ogenschijnlijke) primaire doel.
Dat ligt er aan welke type warmtepomp je op doelt. Als je het hebt over een WP welke zijn energie uit de buitenlucht haalt, dan zijn er niet veel verschillen.
Dat wordt in het eerder gelinkte filmpje uitgelegd: YouTube: Heat Pumps: the Future of Home Heating

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
DA's hier ook het plan. We hebben redelijk wat overwaarde en die wil ik investeren in zonnepanelen en desinvesteren in airco ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-09 18:33
Oeps... Iemand heeft bij DHL op de verkeerde knop gedrukt.

(Insomnia FTW :+)

• erwn
  • Niet online
xFeverr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:03:
Oeps... Iemand heeft bij DHL op de verkeerde knop gedrukt.
Vergeten te vragen de app te installeren natuurlijk :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-09 18:33
erwn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:05:
[...]

Vergeten te vragen de app te installeren natuurlijk :)
Je zult een beter excuus moeten verzinnen, want die heb ik al :p

Als je op de melding drukt kom je uit om de homepage van OneSignal. Ze zijn dat dus waarschijnlijk aan het implementeren. Die ook weer gratis reclame gehad.

Intussen:

Fijn weekend allemaal!

[Voor 35% gewijzigd door xFeverr op 11-06-2021 18:59]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat ze in de VS zoveel stroom voor de airco's verbruiken heeft meer te maken met hun crappy huizen met crappy isolatie. Met goede isolatie hoeft de airco niet zo hard te werken om de hitte weer naar buiten te pompen (en komt er minder binnen).
En dat ze de airco's op standje noordpool hebben staan. Ik heb in Canada een conferentie gehad, buiten was het 30-35 graden (hittegolf in de zomer), maar de conferentie was in zo'n zaaltje waar de stroomaansluitingen bijna supergeleiding behaalden. En dan een hele dag stilzitten op een stoeltje, dan heb ik echt wel een trui, en een lange broek en dikke sokken nodig. Dan loop je 's avonds het hotel uit en dan vergeet je natuurlijk eerst een korte broek aan te trekken (want de hele dag niks van de warmte buiten meegekregen).

Maar misschien is stilzitten bij 18 graden ook weer comfortabeler als je de isolatie hebt van het lichaam van de gemiddelde Amerikaan. :+

Als je dan het raampje openzet, boven de daken van de omliggende panden, hoor je het permanente gezoem van alle airco's... Maar waarschijnlijk nog steeds energiezuiniger dan in Rusland, waar het schijnbaar heel gangbaar is om je huis juist tot 25 graden op te stoken.

• gekkie
bwerg schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:08:
Maar is stilzitten bij 18 graden ook weer comfortabeler als je de isolatie hebt van het lichaam van de gemiddelde Amerikaan. :+
Zo dicht mogelijk rond het doel isoleren :p
Maar waarschijnlijk nog steeds energiezuiniger dan in Rusland, waar het schijnbaar heel gangbaar is om je huis juist tot 25 graden op te stoken.
Wel eens een "exotische" huisgenoot gehad in je studententijd ? :X

• ThomasG
bwerg schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:08:
[...]
Maar waarschijnlijk nog steeds energiezuiniger dan in Rusland, waar het schijnbaar heel gangbaar is om je huis juist tot 25 graden op te stoken.
Dat komt omdat je in heel veel Russische steden de verwarming niet zelf kunt regelen. Ze hebben een "stadsverwarming" dat nog stamt uit het Soviet tijdperk. Ze hebben daar per blok van appartementen en huis een ketelinstallatie, en dat verwarmt alle appartementen en huizen in dat blok. Die stellen ze in op een bepaalde temperatuur, en dat geldt voor iedereen. Aangezien de huizen niet heel goed geïsoleerd zijn, en de temperatuur afneemt hoe verder je van de ketel woont, wordt daar dus flink gestookt. Gevolg is dat de russen 's winters in een t-shirt en korte broek in huis lopen, met de ramen op.

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-09 17:35
ThomasG schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:21:
[...]
Dat komt omdat je in heel veel Russische steden de verwarming niet zelf kunt regelen. Ze hebben een "stadsverwarming" dat nog stamt uit het Soviet tijdperk. Ze hebben daar per blok van appartementen en huis een ketelinstallatie, en dat verwarmt alle appartementen en huizen in dat blok. Die stellen ze in op een bepaalde temperatuur, en dat geldt voor iedereen. Aangezien de huizen niet heel goed geïsoleerd zijn, en de temperatuur afneemt hoe verder je van de ketel woont, wordt daar dus flink gestookt. Gevolg is dat de russen 's winters in een t-shirt en korte broek in huis lopen, met de ramen op.
zit er geen kraantje bij? zoals een radiator-knop?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Hipska
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23-09 22:01
Ik zie het probleem ook niet, hier in BE hebben we ook vaak per huis of per appartementenblok een ketelinstallatie..

Bitcoin.de

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThomasG
Gamebuster schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:57:
[...]

zit er geen kraantje bij? zoals een radiator-knop?
Nee. Een zeer groot deel van de Russen (en andere Oost-Europeanen) wonen nog steeds in de zo gehete Khrushchyovka-appartementen. Dat zijn de standaard Soviet-Unie appartementen, ofwel de typerende grijze betonnen dozen. Deze stammen uit eind jaren-50, jaren 60 en begin jaren-70. Vóór de Khrushchyovkas woonde de meeste mensen in de Soviet-Unie in houten hutjes, door de schade van WW2 veel zelfs in groepen een grote houten barrak. De nieuwe appartementengebouwen die in duizenden gebouwd zijn, waren in die zin een enorme vooruitgang.

Het probleem is dat het allemaal zo goedkoop mogelijk moest. "Luxe" als zelf je verwarming kunnen instellen was er niet, en is er in de meeste nog steeds niet. Afhankelijk van de stad zijn er zo'n 20-40 appartementsgebouwen aangesloten op dezelfde ketelinstallatie. In veel steden is dit nog exact dezelfde als toen het gebouwd werd in de jaren 60. Ze gaan ook geregeld stuk, en dat zitten er zo 10-20 appartementen zonder verwarming. Geld om het te vervangen is er niet, en als het er is, verdwijnt het door corruptie. Alles, inclusief de Khrushchyovkas, zijn ver buiten hun levensduur. In veel Ex-Soviet-Unie landen worden ze sinds enkele jaren aan de lopende band afgebroken of enorm gemoderniseerd.

Zelf de temperatuur regelen kan niet. Er zit geen knop op de verwarming. Als het "verwarmingsseizoen" begin, beginnen ze in het ketelhuis met stoken. Als je geluk hebt afhankelijk van de verwachte buiten temperatuur, maar vaak gewoon altijd op hetzelfde niveau. Daar kunnen de bewoners niets aan veranderen. En aangezien het op veel plaatsen in Rusland in de winter -20 of kouder wordt, hebben ze liever een huis van 25+ graden dan geen verwarming. Iets kouder doen ze met de ramen open.

• Neverwinterx
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:33
FidelityFx Super Resolution is vandaag uitgekomen van AMD en ik vraag me toch af hoe dat programmeertechnisch in mekaar zit. Het lijkt me uitkijken naar de source code, want veel info buiten spatial upscaling + image sharpening vind je niet van uitleg online. Veel games hebben tegenwoordig zo'n feature dat je de game intern op lagere resolutie kan laten renderen dat dan geupscaled wordt, dus die "Super Resolution" moet toch iets meer doen dan dat. Die moeten toch een of ander beter algoritme bedacht hebben dan de klassieke upscaling.

Ik zat me eigenlijk af te vragen waarom die niet de DLSS 2.0 van Nvidia kopieren. Die is gebaseerd op neural networks, maar dat neural network op zich moet toch ergens in de driver gestockeerd zitten om het kunnen toe te passen? Het leunt dan wel op tensor cores, het neural network zelf gaat niet tot op het laagste niveau in hardware gebakken zitten, anders kan je dat niet updaten. Dus dat neural network kan je er toch uit halen en kopieren? Of is copyright het enige wat hen tegen houdt (hoewel dat waarschijnlijk verschilt van land tot land, want het concrete neural network op zich kan je een algoritme noemen)? En zelfs dan nog, geeft dat eruit halen en ermee experimenteren, je vermoedelijk toch voldoende info om zelf zo'n neural network te maken en te trainen dat voldoende verschilt om te ontsnappen aan het copyright?

• DevWouter
Neverwinterx schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:40:
FidelityFx Super Resolution is vandaag uitgekomen van AMD en ik vraag me toch af hoe dat programmeertechnisch in mekaar zit. Het lijkt me uitkijken naar de source code, want veel info buiten spatial upscaling + image sharpening vind je niet van uitleg online. Veel games hebben tegenwoordig zo'n feature dat je de game intern op lagere resolutie kan laten renderen dat dan geupscaled wordt, dus die "Super Resolution" moet toch iets meer doen dan dat. Die moeten toch een of ander beter algoritme bedacht hebben dan de klassieke upscaling.

Ik zat me eigenlijk af te vragen waarom die niet de DLSS 2.0 van Nvidia kopieren. Die is gebaseerd op neural networks, maar dat neural network op zich moet toch ergens in de driver gestockeerd zitten om het kunnen toe te passen? Het leunt dan wel op tensor cores, het neural network zelf gaat niet tot op het laagste niveau in hardware gebakken zitten, anders kan je dat niet updaten. Dus dat neural network kan je er toch uit halen en kopieren? Of is copyright het enige wat hen tegen houdt (hoewel dat waarschijnlijk verschilt van land tot land, want het concrete neural network op zich kan je een algoritme noemen)? En zelfs dan nog, geeft dat eruit halen en ermee experimenteren, je vermoedelijk toch voldoende info om zelf zo'n neural network te maken en te trainen dat voldoende verschilt om te ontsnappen aan het copyright?
Wat ik zo 1-2-3 weet is dat bij FFX SR je aanpassing moet maken in de code. Dus dat betekent dat je of data moet leveren of juist ontvangt. Waarschijnlijk optimaliseert de driver dus on the fly instellingen van je GPU op basis van wat je applicatie doet of je applicatie krijgt andere instellingen.

Het moeite van NVidia is dat het blijkbaar behoorlijk plug and play is.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Als je wachtwoorden onversleuteld opslaat, wat doe je dan?

Opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
erwn schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:55:

[Afbeelding]

Opgelost.

• RobertMe
  • Nu online
erwn schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:55:

[Afbeelding]

Opgelost.
Wachtwoorden versleuteld opslaan is ook super onveilig. Als de encrypted value en de encryption key uitlekt kun je ze zo ontsleutelen. In zoverre begrijp ik deze mededeling dus wel.

spoiler:
:+
Ze zouden uiteraard wel gehasht moeten worden, en ook dat zou je verwachten dat dan niet gebeurd.

• erwn
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:14:
[...]

Wachtwoorden versleuteld opslaan is ook super onveilig. Als de encrypted value en de encryption key uitlekt kun je ze zo ontsleutelen. In zoverre begrijp ik deze mededeling dus wel.

spoiler:
Ze zouden uiteraard wel gehasht moeten worden, en ook dat zou je verwachten dat dan niet gebeurd.
Ik heb m'n wachtwoord ook plain text in de mail ontvangen. 🙄😲 Wel makkelijk onthouden zo.

• RobertMe
  • Nu online
erwn schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:26:
[...]

Ik heb m'n wachtwoord ook plain text in de mail ontvangen. 🙄😲 Wel makkelijk onthouden zo.
Niet handig natuurlijk, maar het zegt natuurlijk niks over veiligheid van opslaan. Immers heb je het wachtwoord waarschijnlijk net ingevuld en was het dus in plain-text beschikbaar op het moment dat de mail werd verstuurd.

• Koenvh

Koenvh

Jullie hebben nog nooit GNU Mailman gebruikt? Gebruikt precies hetzelfde principe. Bijvoorbeeld: http://lists.roundcube.net/mailman/listinfo/announce

[Voor 29% gewijzigd door Koenvh op 22-06-2021 22:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wttj
  • Niet online
Koenvh schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:15:
Jullie hebben nog nooit GNU Mailman gebruikt? Gebruikt precies hetzelfde principe. Bijvoorbeeld: http://lists.roundcube.net/mailman/listinfo/announce
Dat er ergens nog een software packet is dat plain text wachtwoorden doet betekend niet dat het normaal is. Wachtwoorden moeten versteuleld zijn met een hash, IMHO zou mensen die het nog steeds normaal vinden om dat niet te doen geen software moeten maken. Dit is wel security 101.

(Nu is GNU mailman ook wel een antiek stuk software)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
wttj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:45:
[...]

Dat er ergens nog een software packet is dat plain text wachtwoorden doet betekend niet dat het normaal is. Wachtwoorden moeten versteuleld zijn met een hash, IMHO zou mensen die het nog steeds normaal vinden om dat niet te doen geen software moeten maken. Dit is wel security 101.
Sorry, maar hier moet ik toch nogmaals op reageren. Versleuteld met een hash? Wat is dat?

Ik mag toch aannemen dat je bedoelt gehast, met een salt (en evt. pepper). En dan ook niet hashen met md5 of sha1...
Wachtwoorden versleutelen doe je niet, want versleutelen impliceert dat je het ook kunt ontsleutelen, zolang je de sleutel hebt.

Dus als je anderen op fouten wilt wijzen / de les lezen, zorg dan wel dat je zelf de terminologie correct hebt ;)

• Koenvh

Koenvh

@wttj Ik ben er vrij zeker van dat niemand het meer op deze manier nieuw zou ontwerpen, maar niet elk project is een greenfieldproject. Ik ben allang blij dat ze zelf waarschuwen in plaats van dat je erachter moet komen bij een datalek (geen idee waar die login van is, maar ik gok dat het ook uit de vorige eeuw komt). Als dit nog niet zo oud is, dan ben ik wel benieuwd naar de reden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11:15

RayNbow

Kirika <3

spoiler:
Beste hashfunctie:
spoiler:
h : Σ* → {0}

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• wttj
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:11:
[...]

Sorry, maar hier moet ik toch nogmaals op reageren. Versleuteld met een hash? Wat is dat?

Ik mag toch aannemen dat je bedoelt gehast, met een salt (en evt. pepper). En dan ook niet hashen met md5 of sha1...
Wachtwoorden versleutelen doe je niet, want versleutelen impliceert dat je het ook kunt ontsleutelen, zolang je de sleutel hebt.

Dus als je anderen op fouten wilt wijzen / de les lezen, zorg dan wel dat je zelf de terminologie correct hebt ;)
Sorry, dit is denk ik de eerste keer sinds mijn schooltijd dat ik de nederlandse termologie probeer te gebruiken :P

• Mugwump
RayNbow schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 06:23:
[...]

Beste hashfunctie:
spoiler:
Wel lekker snel.

• DevWouter
Alleen als je hem inline doet :+

• Hydra
RayNbow schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 06:23:
Beste hashfunctie:
spoiler:
De wint inderdaad de "meeste collissions" wedstrijd wel ja :P

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:28:
[...]

Niet handig natuurlijk, maar het zegt natuurlijk niks over veiligheid van opslaan. Immers heb je het wachtwoord waarschijnlijk net ingevuld en was het dus in plain-text beschikbaar op het moment dat de mail werd verstuurd.
Nou ja, op het moment dat een wachtwoord per mail verstuurd is (en potentieel op verschillende mailservers in plaintext langsgekomen en mogelijk gelogd is), beschouw ik het in principe gewoon als compromised en zou ik het direct cyclen. Beetje jammer als je het nieuwe wachtwoord dan ook direct weer opgestuurd krijgt natuurlijk :P
Koenvh schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:15:
Nope, kende dat niet. Maar lijkt me haast malicious design. Compleet onnodig om een secret te vragen/op te slaan als je sowieso al maandelijks een mail gaat sturen, waar je ook gewoon een one-time secret in zou kunnen zetten. Het is niet alleen gevaarlijk en gebruiksónvriendelijk, de implementatie is waarschijnlijk ook nog omslachtiger.
[...]

Dat is te kort door de bocht. Er zijn genoeg situaties te bedenken waarin het wel degelijk noodzakelijk is secrets op te slaan (password managers bijv). Dan mag je toch hopen dat er op zijn minst encryptie toegepast wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mcDavid schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:55:
Dat is te kort door de bocht. Er zijn genoeg situaties te bedenken waarin het wel degelijk noodzakelijk is secrets op te slaan (password managers bijv). Dan mag je toch hopen dat er op zijn minst encryptie toegepast wordt.
Password manager is natuurlijk wel een compleet ander gebruik. En het mooie van een password manager is als het goed is dat de encryptie sleutel een afgeleide van het master password is en dat master password noch de afgeleide encryptie sleutel ergens zijn opgeslagen. Een website die gewoon een wachtwoord voor authenticatie opslaat zal de encryptie sleutel gewoon permanent op de server hebben staan en dat kan dus om en nabij net zo makkelijk compromised raken. (Want staat op dezelfde server bij elkaar). Password managers werken weer juist met zero trust / zero knowledge. En als de manager compromised is heb je alleen de versleutelde data maar geen manier om aan de sleutel te komen, aangezien alleen de gebruiker die heeft en die steeds opnieuw intypt.

• Lethalis
  • Niet online
Ook fijn... als een klant klaagt dat jouw applicatie traag is en je erachter komt (met de SQL profiler) dat de software van een andere leverancier de SQL Server zwaar belast. Kijk ik even voor de gein naar hun database en de queries... geen index en / of primary key op de tabel, table scans everywhere :F

Daar is iig iemand bezig geweest die niet weet wat die doet... damn.

Het is misschien beter als een collega van mij het mailtje gaat tikken _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Lethalis schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:42:
Ook fijn... als een klant klaagt dat jouw applicatie traag is en je erachter komt (met de SQL profiler) dat de software van een andere leverancier de SQL Server zwaar belast. Kijk ik even voor de gein naar hun database en de queries... geen index en / of primary key op de tabel, table scans everywhere :F

Daar is iig iemand bezig geweest die niet weet wat die doet... damn.

Het is misschien beter als een collega van mij het mailtje gaat tikken _O-
Waarschijnlijk was het snel genoeg toen er een handjevol regels in de database stonden.

Nu er (te) veel data in de tabellen zit, past het niet meer in het geheugen en is het ineens niet meer vooruit te branden...

Been there, done that, got the t-shirt :+

Pagina: 1 ... 93 ... 99 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee