De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.890 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

Crazy D

I think we should take a look.

Mugwump schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:15:
Dat laatste leidt dan tot de meest onzalige XML formaten, die weer leiden tot 6000 gegenereerde Java classes en trage verwerking / hogere kosten.
Dan kon je iig nog code genereren. Ik kreeg laatst een directory met 70 xsd's (no kidding) maar geen tool die daar .Net classes voor kon maken (leuke bug in de xsd.exe tool: meerdere xsd snapt ie wel, maar dan krijg je een filenaam waar alle code in komt, die bestaat uit alle xsd namen, wat dus wat onhandig is (te lang: foutmelding, geen code gegenereerd). Als je als laatste bestand .\bestand.xsd opneemt (ipv gewoon bestand.xsd zonder de .\ dus) wordt dat de filenaam.

Uiteindelijk maar gewoon recursief de meuk in dictionaries met key-valse pairs opgeslagen. Na een dag kloten om code te krijgen, die uiteindelijk niet de aangeleverde xml ook kon verwerken, in een halve dag het inlezen afgerond. Mooi concept hoor, XML-datatypes hergebruiken. Maar je kunt ook doorslaan...
(krijg je dus een Xml type Geboorteplaats die uit een code en omschrijving bestaat, want je moet een omschrijving kunnen invoeren van een plaats die niet in de referentie tabel bestaan), woonplaats (ook een plaats zou je denken) is dan enkel een code want die verwijst naar de referentie tabel. En meer van dat soort ongein.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:28:
[...]
e moet een omschrijving kunnen invoeren van een plaats die niet in de referentie tabel bestaan), woonplaats (ook een plaats zou je denken) is dan enkel een code want die verwijst naar de referentie tabel. En meer van dat soort ongein.
Maar dat soort shit begint vaak al bij een slecht datamodel waar alles gewoon omheen gehackt word i.p.v. voor een goede basis te zorgen. Want bij dat soort bedrijven vindt je manager je natuurlijk gewoon een slechte developer als je het niet binnen X tijd werkend krijgt. Dat het vervolgens helemaal kut is maakt niemand wat uit, als dit kwartaal maar goede cijfers heeft. En als je zegt dat de huidige codebase mischien niet meer helemaal meekan dan ben je pessimist die niet commercieel denkt.

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
ThomasG schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:26:
Sowieso is een 'software architect' een nogal achterlijk iets. Het idee van een architect ligt namelijk veel dichter bij consultant dan bij programmeur.
Die snap ik niet. Leg eens uit?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:11

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Mijn persoonlijke ervaringen zijn dat architecten ooit een grote toegevoegde waarde zijn geweest. Bijvoorbeeld met een implentatie van 10 jaar geleden. Daardoor hebben ze veel credits gekregen en is dat voortgevloeid in een rol van "gooi je mening erover" c.q. "bepaler". Iets wat toen nog redelijk ging maar tegenwoordig misbruikt word. Gewoon 0 kennis over de technieken en werkwijzes van nu. Een ego waar je u tegen zegt en de arrogantie van een kwal.

Helaas ook vaak een functie die men neemt als "doorgroei" als de rek in een "mindere" functie eruit is.

Menig bedrijf zou er beter van worden om hun oudere architecten te ontslaan. Maar dat is te duur he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Wat ook een mooie is: extern ingehuurde enterprise architecten. Dat zijn mensen die nog geen enkel idee hebben wat er in zo'n bedrijf gebeurt en hoe alles in elkaar steekt, maar die wel in hun eerste week allerlei knopen moeten doorhakken en designs moeten opleveren.

Je kunt erop rekenen dat daar later nog een hoop rework uit komt. :Y

[ Voor 10% gewijzigd door Alex) op 25-07-2019 20:23 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:00
Hydra schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:22:
[...]

Die snap ik niet. Leg eens uit?
In veel gevallen wordt maat software gemaakt voor klanten. Hoe en wat de software is hangt dus af van wat de klant niet zozeer wilt, maar wat hij nodig heeft om zijn probleem op te lossen. Meestal wordt dat niet in een keer gebouwd, maar dat gaat in fases. En de meeste software is een levend iets, omdat de bedrijfsprocessen, wetgevingen e.d. veranderen waardoor de software mee moet veranderen.

Er moet dus goed worden begrepen wat er gebouwd moet worden, en dat moet in grote lijnen vertaald worden naar hoe en wanneer wat gebouwd gaat worden (op basis van want de klant nodig heeft, met eventueel oog op de toekomst). En als dat de "architect" is, zit dat veel dichter bij een consultant dan een programmeurs rol. Zaken als welke platformen, technieken, e.d. komen daar namelijk uit voort.

De klassiek "software architect" die op een eilandje leeft en zelf bepaald: zo gaan we het doen!, is tegenwoordig volledig achterhaald en draagt in zekere zin alleen maar bij aan het probleem dat we allemaal wel kennen: het duurt te lang, de software wordt te duur, het kan niet wat het zou moeten doen, e.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
ThomasG schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:07:
[...]
In veel gevallen wordt maat software gemaakt voor klanten. Hoe en wat de software is hangt dus af van wat de klant niet zozeer wilt, maar wat hij nodig heeft om zijn probleem op te lossen. Meestal wordt dat niet in een keer gebouwd, maar dat gaat in fases. En de meeste software is een levend iets, omdat de bedrijfsprocessen, wetgevingen e.d. veranderen waardoor de software mee moet veranderen.

Er moet dus goed worden begrepen wat er gebouwd moet worden, en dat moet in grote lijnen vertaald worden naar hoe en wanneer wat gebouwd gaat worden (op basis van want de klant nodig heeft, met eventueel oog op de toekomst). En als dat de "architect" is, zit dat veel dichter bij een consultant dan een programmeurs rol. Zaken als welke platformen, technieken, e.d. komen daar namelijk uit voort.

De klassiek "software architect" die op een eilandje leeft en zelf bepaald: zo gaan we het doen!, is tegenwoordig volledig achterhaald en draagt in zekere zin alleen maar bij aan het probleem dat we allemaal wel kennen: het duurt te lang, de software wordt te duur, het kan niet wat het zou moeten doen, e.d.
Ik snap echt niet wat je met het Consultant vs. Programmeur deel bedoelt. Sowieso hou ik zelf niet van de programmeur term; wat we doen als software engineers is een stuk breder. Een onderdeel daarvan, dus iets wat iedere software engineer doet, is software architectuur. Wat voor mij vooral de lange termijn ontwikkelstrategie van het stuk software dat hij 'onder' zich heeft is.

Iemand met de titel software architect is, wat mij betreft, iemand die meer software 'onder' zich heeft, waar hij dus deze strategie uitzet, dan dat hij zelf ontwikkeld. Simpel voorbeeld; als je de keuze maakt dat alle microservices in Python gebouwd worden, ook die waar je zelf niet aan bouwt, ben je dus architectuurkeuzes aan het maken.

Er is niks mis met een architect die keuzes maakt; da's je rol. En het vereist een hoop ervaring om in complexe systemen ook dat soort keuzes te kunnen maken. Maar het maken van die keuzes moet wel vanuit relevante up to date ervaring komen; vandaar dat ik vind dat software architecten die niet meeontwikkelen geen software architecten zijn. En daarnaast moeten die keuzen niet vanuit een 'ivoren toren' komen; als software architect ben je een van de software engineers, en alle software engineers zijn ook architecten. Alleen dan over 't algemeen met een kleinere scope.

Anywho; da's hoe ik de rol invul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

Hydra schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:36:
[...]

Ik snap echt niet wat je met het Consultant vs. Programmeur deel bedoelt. Sowieso hou ik zelf niet van de programmeur term; wat we doen als software engineers is een stuk breder. Een onderdeel daarvan, dus iets wat iedere software engineer doet, is software architectuur. Wat voor mij vooral de lange termijn ontwikkelstrategie van het stuk software dat hij 'onder' zich heeft is.

Iemand met de titel software architect is, wat mij betreft, iemand die meer software 'onder' zich heeft, waar hij dus deze strategie uitzet, dan dat hij zelf ontwikkeld. Simpel voorbeeld; als je de keuze maakt dat alle microservices in Python gebouwd worden, ook die waar je zelf niet aan bouwt, ben je dus architectuurkeuzes aan het maken.

Er is niks mis met een architect die keuzes maakt; da's je rol. En het vereist een hoop ervaring om in complexe systemen ook dat soort keuzes te kunnen maken. Maar het maken van die keuzes moet wel vanuit relevante up to date ervaring komen; vandaar dat ik vind dat software architecten die niet meeontwikkelen geen software architecten zijn. En daarnaast moeten die keuzen niet vanuit een 'ivoren toren' komen; als software architect ben je een van de software engineers, en alle software engineers zijn ook architecten. Alleen dan over 't algemeen met een kleinere scope.

Precies dat. Helemaal mee eens. Een architect heeft vaker het overzicht van de software over een veel breder gedeelte als een 'gewone' software engineer.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 10:22
Hydra schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:36:
[...]

Ik denk er grotendeels hetzelfde over.

Maar ik vind ook dat er wel degelijk een rol van software architect kan zijn die zelf niet mee ontwikkelt. Hij (of zij) moet zich nog altijd up-to-date houden uiteraard, maar dat moet niet met alle aspecten van een programmeertaal zijn. Een software achtitect in de pure zin kan zelfs volledig taal onafhankelijk zijn.

Om je voorbeeld van de Python micro services aan te halen. Een architect kan perfect oordelen dat micro services op dat moment de beste oplossing lijkt, maar de keuze van de taal aan de ontwikkelaars overlaten. Of je die nu in Python, Java, .NET of assembly maakt, zou architecturaal gezien niet zo gek veel uit mogen maken in het grote plaatje. Daar zijn de ontwikkelaars zelf normaal wel bedreven genoeg in om de verstandige keuze te maken (lees: als het .NET ontwikkelaars zijn zullen ze het meestal zelf wel in .NET gaan doen). Moest daar echt een slechte keuze uitkomen kan de architect hun nog wijzen op iets als de kostprijs om een 2e platform te ondersteunen (moesten de .NET ontwikkelaars voor Java kiezen), of de moeilijkheid om resources te vinden (moesten de .NET ontwikkelaars voor iets exotisch kiezen).

Maar software architectuur kan volgens mij wel grotendeels los van de details (groot of klein) getrokken worden. Dat een software architect die details niet kent moet geen probleem zijn. Het kan uiteraard soms wel handig zijn. Maar afhankelijk van de werkomgeving móet het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Giesber schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:50:
Om je voorbeeld van de Python micro services aan te halen. Een architect kan perfect oordelen dat micro services op dat moment de beste oplossing lijkt, maar de keuze van de taal aan de ontwikkelaars overlaten. Of je die nu in Python, Java, .NET of assembly maakt, zou architecturaal gezien niet zo gek veel uit mogen maken in het grote plaatje.
In theorie wel. In de praktijk hebben dat soort keuzes een enorme invloed, vooral op kleine tot middelgrote organisaties. Dat er opeens een paar JavaScript microservices draaien die niemand wil beheren en de oorspronkelijke dev al lang weg is.
Daar zijn de ontwikkelaars zelf normaal wel bedreven genoeg in om de verstandige keuze te maken (lees: als het .NET ontwikkelaars zijn zullen ze het meestal zelf wel in .NET gaan doen). Moest daar echt een slechte keuze uitkomen kan de architect hun nog wijzen op iets als de kostprijs om een 2e platform te ondersteunen (moesten de .NET ontwikkelaars voor Java kiezen), of de moeilijkheid om resources te vinden (moesten de .NET ontwikkelaars voor iets exotisch kiezen).
Hah. Nee. Dat valt echt vies tegen. Developers kiezen erg vaak de technologie die ze willen gebruiken, en dat kan goed technologie zijn die niet aansluit bij de toekomstvisie van het bedrijf. Ik heb meerdere malen in Java organisaties JavaScript, Python, Go, Scala etc. microservices zien ontstaan gewoon omdat een verveelde developer dat nu ff leuk leek. En dan, jaren later, draait het nog steeds en zijn de oorspronkelijke devs al lang weer weg.

Kijk maar eens wat Xebia bij bijvoorbeeld Wehkamp geflikt heeft; een hele berg ononderhoudbare Scala code waar Wehkamp nu niet of nauwelijks developers voor kan vinden.
Maar software architectuur kan volgens mij wel grotendeels los van de details (groot of klein) getrokken worden. Dat een software architect die details niet kent moet geen probleem zijn. Het kan uiteraard soms wel handig zijn. Maar afhankelijk van de werkomgeving móet het niet.
Verwar bijvoorbeeld enterprise architectuur niet met software architectuur. Die laatste gaat over het algemeen wel over details, maar dan details over software die bedrijfs-breed impact hebben. Het is erg lastig om als software architect keuzes te maken over technologie die je zelf niet uitgeprobeerd hebt.

Wat je dan krijgt is OF extreem conservatieve architecten die alleen maar willen toestaan dat men werkt met was zij kennen, en dat is dus spul van meer dan 10 jaar of, of 'hipster' architecten die altijd maar het nieuwste van het nieuwste willen zonder de downsides meegemaakt te hebben.

Een architect die vindt dat je bij Websphere vindt blijven is m.i. net zo schadelijk als een architect die een organisatie naar JavaScript/Go/whatever pushed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

Crazy D

I think we should take a look.

Hydra schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:45:
Hah. Nee. Dat valt echt vies tegen. Developers kiezen erg vaak de technologie die ze willen gebruiken, en dat kan goed technologie zijn die niet aansluit bij de toekomstvisie van het bedrijf. Ik heb meerdere malen in Java organisaties JavaScript, Python, Go, Scala etc. microservices zien ontstaan gewoon omdat een verveelde developer dat nu ff leuk leek. En dan, jaren later, draait het nog steeds en zijn de oorspronkelijke devs al lang weer weg.
Maar dat heeft ook met de organisatie en management te maken. De organisatie moet een keuze maken in welke omgevingen/talen er gewerkt moet worden. En als Hobby Jantje vervolgens in taal Xyz iets knutselt omdat ie dat leuk vond, moet ie een schop voor z'n kont krijgen van z'n manager. Die natuurlijk wel moet weten waar z'n mensen mee bezig zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Misschien wordt het wel eens tijd om een zakelijk-georiënteerde taal te ontwikkelen... Bij voorkeur een gemeenschappelijke taal Afbeeldingslocatie: https://tweakimg.net/g/s/clown.gif

[ Voor 12% gewijzigd door Koenvh op 26-07-2019 21:50 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Koenvh schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:49:
Misschien wordt het wel eens tijd om een zakelijk-georiënteerde taal te ontwikkelen... Bij voorkeur een gemeenschappelijke taal [Afbeelding]
Dat is toch precies waar COBOL voor staat? :+

Misschien kunnen we het weer hip maken door er een paar buzzwords tegenaan te gooien: generics, cloud, blockchain etc. >:)

Meh, door te quoten komt jouw subtiele hint naar boven en is mijn grap ineens een stuk minder leuk -O-

Wel tof dat we gelijk aan hetzelfde denken *;

[ Voor 14% gewijzigd door Matis op 26-07-2019 22:54 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Sorry...

[ Voor 97% gewijzigd door Matis op 26-07-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:11

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Welk OS gebruiken jullie eigenlijk? Ik ben de laatste tijd verplicht om Windows te gebruiken.
Nu moet ik wel een beetje objectief zijn dat mijn Windows ervaring en kennis dus matig is, maar ik vind het maar niets.
WSL voelt echt als een onvolwassen "fix" voor problemen die je niet zou hebben als je gewoon op Linux of MacOS zelf zou zitten.
Ja heel veel dingen zijn mogelijk nu maar vaak is dat niet native of out of the box.

Gisteren weer tegen een muur aangelopen dat bijv. iptables niet in WSL is geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik gebruik Ubuntu voor alles wat met werk te maken heeft. Grootste reden hiervoor is docker support (ja dat kan op Windows maar is verre van ultiem) en de terminal. Ik heb dezelfde mening over WSL, zie echt geen nut voor gebruik daarvan.

Vroeger had ik overigens een dualboot met Windows en Linux voor met name Visual Studio. Nu .NET Core en VScode volwassen zijn is dat ook niet meer nodig. Al 1 jaar geen dualboot meer en geen moment gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
Douweegbertje schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:24:
Welk OS gebruiken jullie eigenlijk? Ik ben de laatste tijd verplicht om Windows te gebruiken.
Nu moet ik wel een beetje objectief zijn dat mijn Windows ervaring en kennis dus matig is, maar ik vind het maar niets.
WSL voelt echt als een onvolwassen "fix" voor problemen die je niet zou hebben als je gewoon op Linux of MacOS zelf zou zitten.
Ja heel veel dingen zijn mogelijk nu maar vaak is dat niet native of out of the box.

Gisteren weer tegen een muur aangelopen dat bijv. iptables niet in WSL is geïmplementeerd.
Als je tegen iptables issues aanloopt lijkt me dat of Windows überhaupt het verkeerde OS is voor wat je ontwikkelt, of dat je probeert teveel aan Linux vast te houden?

Zelf ben ik PHP dev en recentelijk van Windows naar Linux gewisseld (op het werk, privé gebruik ik het al jaren). En beide hebben hun voor en nadelen. Linux is uiteraard makkelijker op command line en wat flexibeler in gebruik (nu bv een triple-monitor setup en KDE geeft dan wat meer flexibiliteit in taakbalken etc). Windows past dan weer beter 'bij het bedrijf', Exchange, Active Directory en Windows Shares, MS Office etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Waar ik werk zijn de verhoudingen (onder devs dan) denk ik ongeveer 50% Linux (meeste gewoon Ubuntu maar natuurlijk ook 1 die bij Gentoo zweert), 30% Mac, 20% Windows.

Ik gebruik zelf al jaren niets anders dan Ubuntu, dus hoewel ik het veel prettiger vind, is dat natuurlijk bepaald geen objectieve mening. Maar wat wel opvalt is dat toen ik een paar jaar geleden begon bij mijn huidige werk, er juist veel meer Windows gebruikers waren. Maar de laatste tijd zie je ze toch stuk voor stuk overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
Ik heb zowel Linux, Windows als Mac OS X gebruikt. De laatste jaren is mijn development environment eigenlijk altijd OS-onafhankelijk geweest dus het is puur een developervoorkeur: ik werk nu op Mac OS X maar ben eigenlijk nooit tegen beperkingen aangelopen. Ik ken niet de huidige staat van WSL maar ik zou zelf de voorkeur geven aan een VM als je echt Linux nodig hebt onder Windows. En dus zo OS-onafhankelijke tools gebruiken.

Ik vind Mac OS X wel ok om mee te werken omdat het UNIX genoeg is naar mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik werk sinds jaren op Xubuntu. Voornamelijk omdat ik als embedded Linux developer ben begonnen.
Nu ontwikkel ik PHP en doe dat voornamelijk op Docker. Ik onderhoud een groot aantal Linux clusters (met Docker) en dan is de Shell toch superieur. SSH tunnel, rsync, SSH mount.

Het kan allemaal wel op Windows, maar het is zoveel lastiger als ik collega Windows gebruikers zie. Ook de Docker ondersteuning en performance is om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:02
Heb zowel Windows als OSX. Werk het liefst op Windows omdat ik op het werk ook een Windows PC heb Dus daar het meeste achter zit. Als ik weer op OSX werk moet ik altijd weer omschakelen, bv wat is shortcut voor X nu ookalweer. Puur gewenning dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Bij ons is het in principe zo dat het niet uit maakt op welk besturingssysteem je ontwikkeld, onze software is grotendeels platform onafhankelijk. De dingen onderdelen die dat niet zijn worden sowieso niet lokaal gedraaid, of debugged.

Ik ontwikkel zelf op MacOS, maar dat is gewoon mijn persoonlijke voorkeur. Ik doe veel in de IDE, maar ook veel in de terminal. Mijn workflow werkt gewoon niet goed op Windows, zoals het PATH ellende en het niet kunnen gebruiken van mijn favoriete shell en SSH-multiplexing. Als ik op Windows moet werken zou het kunnen, maar het werkt voor mij gewoon niet lekker. Een Linux distributie zou ook kunnen (mijn voorkeur gaat dan uit naar Fedora), maar ik vind de meeste Linux applicaties grafisch lelijk en niet intuïtief werken. En het voordeel van MacOS over Linux: dingen als Exchange, Windows Shares, MS Office, werken seamless op MacOS.

Ik ben overigens een van de weinige die MacOS gebruikt op het werk, de meeste collega's gebruiken Windows en een aantal een Linux distributie wat vaak dan weer Ubuntu is. Dat is hun keuze. Ze maken mij geregeld belachelijk voor het gebruik van MacOS, maar ik sta dan ook weer smakelijk te lachen als hun Windows installatie weer Windows kuren vertoont.

Ik ben alleen niet zo blij met onze productieservers, omdat die op Ubuntu Server draaien en ik liever CentOS zou zien. Dat is weer een Debian vs. RHEL discussie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-09 17:51
Crazy D schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:28:
[...]

Dan kon je iig nog code genereren. Ik kreeg laatst een directory met 70 xsd's (no kidding) maar geen tool die daar .Net classes voor kon maken (leuke bug in de xsd.exe tool: meerdere xsd snapt ie wel, maar dan krijg je een filenaam waar alle code in komt, die bestaat uit alle xsd namen, wat dus wat onhandig is (te lang: foutmelding, geen code gegenereerd). Als je als laatste bestand .\bestand.xsd opneemt (ipv gewoon bestand.xsd zonder de .\ dus) wordt dat de filenaam.

Uiteindelijk maar gewoon recursief de meuk in dictionaries met key-valse pairs opgeslagen. Na een dag kloten om code te krijgen, die uiteindelijk niet de aangeleverde xml ook kon verwerken, in een halve dag het inlezen afgerond. Mooi concept hoor, XML-datatypes hergebruiken. Maar je kunt ook doorslaan...
(krijg je dus een Xml type Geboorteplaats die uit een code en omschrijving bestaat, want je moet een omschrijving kunnen invoeren van een plaats die niet in de referentie tabel bestaan), woonplaats (ook een plaats zou je denken) is dan enkel een code want die verwijst naar de referentie tabel. En meer van dat soort ongein.
Gok ik goed als ik zeg: klinkt als GBA/BRP gerelateerd werk?

Heb daar zelf in een ver verleden nog eens mee gestoeid en die datamodellen waren inderdaad compleet van-de-pot-gepleurd gecompliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

Op mijn werk werken we helaas met Windows 10 op brakke Dell notebooks en er draait van alles op dat Git of Asp.net Core debuggen e.d. super traag maakt. De laatste twee weken zijn we bezig geweest om alles in Docker en de Remote Containers van VS Code te slingeren en het is 10x sneller omdat de virusscanner e.d. niet in de weg zit.

Maar goed, naar 10 jaar macOS mis ik het toch wel erg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Op mijn werk vaak Windows 10, met wat Debian VM's + Debian draait als OS op producten. En ook Windows VM's met ontwikkel omgevingen erin.
Thuis een dell laptop met Ubuntu, en een iMac en een PC met Windows vanwege games.

Maar moet eerlijk zeggen dat ik mensen niet snap die OSX gebruiken, en dan zeggen dat het gebruiksvriendelijker is als Windows 10 of Ubuntu 19.04 (Met moderne Gnome).

Zelf persoonlijk gewoon Linux met een productieve less = more interface zoals Gnome 3. Wil je in de details, pop je toch gewoon je command line open met bash wat echt iedereen begrijpt tegenwoordig vanwege de raspberry pi's.

In OSX zitten echt heel veel rare irritante dingen. Dat ik zeg WHY for God sake. Zoiets simpel als ik open een rekenmachine, hoe the fuck open ik een tweede instantie van een rekenmachine dat ik er twee open heb staan? Dat is gewoon 1 simpel voorbeeld van de miljoen dingen die in OSX gewoon raar zijn.
High Sierra OSX update was een ramp. Imac werd bijna onhandelbaar, wifi stopte met werken en weet ik veel. Sorry maar ik begrijp totaal niet wat er zo goed is aan Apple's OSX. Hardware is wel goed.
(Stiekem wil ik gewoon Ubuntu op mijn iMac zetten... schijnt wel te kunnen)

Was altijd beetje tegen Windows, maar eerlijke is eerlijk. Windows 10 is gewoon top. Ja, het ontwikkeld niet zo mooi als op Linux. Met dat PATH gedoe etc. Heb daarnaast gewoon Windows 10 in developer modus, en dan kun je ingebakken Ubuntu aan zetten. Je kan daar volgens mij ook prima Docker op draaien in windows 10 op ubuntu. Of bedoel Matis & Niels dat niet?

Ontwikkel tools worden ook steeds beter op Linux. Support hardware gaat steeds beter, GUI/UX wordt steeds beter. het gaat echt best rap met Linux. Zit er ook over om mijn game PC Linux op te zetten, en te kijken hoe dat gaat met Wine om te gamen.

Bij Linux voel je je gewoon de baas over je PC.. de sky is the limit, en dat heb je niet bij OSX en Windows.

[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 28-07-2019 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
macOS’ op de desktop, Linux (Debian) op de server.

Qua development is t bij ons Linux en Mac wat de klok slaat, Windows hebben we eens geprobeerd maar dat was een behoorlijk fiasco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik gebruik zelf ubuntu 16.04. Reden dat het niet hoger is, is ook meteen mijn grootste hekel aan ubuntu. Upgraden verneukt wel eens wat (van de 3 keer dat ik dat heb geprobeerd ging het maar 1x goed) en ik heb geen zin of tijd om dat te fixen dus dan is het meestal sneller om er een nieuwe install op te zetten. De laptop die ik gebruik heb ik 2018 gekocht, maar toen draaide 18.04 niet zo lekker op dat ding en 16.04 raar genoeg wel.
Immutable schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:46:
[...] Je kan daar volgens mij ook prima Docker op draaien in windows 10 op ubuntu. Of bedoel Matis & Niels dat niet?[...]
Het kan zeker, maar omdat docker draait om linux kernel delen. Das niet zo makkelijk op windows. Vroeder startte docker een VM op, maar ik weet niet of het ondertussen al op het linux subsystem draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:50
Gropah schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Het kan zeker, maar omdat docker draait om linux kernel delen. Das niet zo makkelijk op windows. Vroeder startte docker een VM op, maar ik weet niet of het ondertussen al op het linux subsystem draait.
WSL2 zou Docker gaan ondersteunen, maar dat komt pas met een toekomstige update. Tot die tijd kan "Docker for Windows" dus alleen met een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:40
Ik gebruik zelf ubuntu 16.04. Reden dat het niet hoger is, is ook meteen mijn grootste hekel aan ubuntu. Upgraden verneukt wel eens wat (van de 3 keer dat ik dat heb geprobeerd ging het maar 1x goed) en ik heb geen zin of tijd om dat te fixen dus dan is het meestal sneller om er een nieuwe install op te zetten. De laptop die ik gebruik heb ik 2018 gekocht, maar toen draaide 18.04 niet zo lekker op dat ding en 16.04 raar genoeg wel.
Gebruik je toevallig veel third-party repositories? Want dat is waar het bij mij vaak mis gaat. Ik draai dan ook de laatste versie van Plasma5 omdat ik graag snel nieuwe features heb. Dus dat is er 1 die ik standaard eerst mag purge-en voordat ik succesvol een upgrade uit kan voeren.

Verder hier ook fulltime linux-nerd. OSX kan ik niet aan wennen en is mij te hipster. Linux werkt vrijwel perfect O+

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Te hipster..... dat is echt een hele goede reden.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja brakke console en genoeg dingen waarvan Apple bepaalt dat het wel/niet mag. Ik heb een MacBook van de baas en vind os X best okay voor desktop gebruik. Voor werkgebruik en thuis staat hier altijd linux aan.
Hardware is prima van de Mac maar wel heel overpriced.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

WernerL schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:14:
[...]

Gebruik je toevallig veel third-party repositories? Want dat is waar het bij mij vaak mis gaat. Ik draai dan ook de laatste versie van Plasma5 omdat ik graag snel nieuwe features heb. Dus dat is er 1 die ik standaard eerst mag purge-en voordat ik succesvol een upgrade uit kan voeren.
Naja, ik heb redelijk wat applicaties via repos etc, zoals spotify, dropbox etc, maar dat is vaak niet wat er stuk gaat. Dat is vaak grafisch shit zoals X, bumblebee, dat soort dingen. Die ook nog eens naar zijn om op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Boudewijn schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:35:
Nou ja brakke console en genoeg dingen waarvan Apple bepaalt dat het wel/niet mag. Ik heb een MacBook van de baas en vind os X best okay voor desktop gebruik. Voor werkgebruik en thuis staat hier altijd linux aan.
Hardware is prima van de Mac maar wel heel overpriced.
Is dit een reactie op mij?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

[...]

WSL is straks ook gewoon een VM.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Sandor_Clegane schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:29:
[...]

WSL is straks ook gewoon een VM.
Beide hebben voor en nadelen. Het nadeel van een VM is natuurlijk een hoger resource verbruik. Het voordeel is dan weer dat je niet een de kernel versie van de host vast zit. Dat kan namelijk problematisch zijn als het veel afwijkt van de productieomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Ik bedoelde dat als Docker straks op WSL draait het in principe nog steeds in een VM draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

* ElkeBxl komt hier ook nog eens piepen en deelt wat koffie uit...

It's been a while, hoe vlot dat hier nog in die coffeecorner? :w

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 22-09 16:47
ElkeBxl schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:02:

Tijd niet gezien! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sandor_Clegane schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:58:
Ik bedoelde dat als Docker straks op WSL draait het in principe nog steeds in een VM draait.
Gaat ook niet veranderen. Docker is geen virtualisatie en linux containers (zijn ze bijna allemaal) hebben altijd een Linux host nodig. En dan ook eentje van dezelfde architectuur; x64 draaien op ARM gaat ook niet werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Hydra schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:44:
[...]

Gaat ook niet veranderen. Docker is geen virtualisatie en linux containers (zijn ze bijna allemaal) hebben altijd een Linux host nodig. En dan ook eentje van dezelfde architectuur; x64 draaien op ARM gaat ook niet werken bijvoorbeeld.
Het punt is dat WSL nu als een subsysteem zonder VM draait, maar versie twee gaat weer terug naar een VM oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sandor_Clegane schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:14:
Het punt is dat WSL nu als een subsysteem zonder VM draait, maar versie twee gaat weer terug naar een VM oplossing.
Ah, okay, dat wist ik niet. Thanks. Ben sowieso heel erg 'uit' de Windows wereld.

Dan zal Docker op Windows inderdaad zelf een VM starten. Gebeurt op MacOS ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sandor_Clegane schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:14:
maar versie twee gaat weer terug naar een VM oplossing.
wéér terug?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 18:19

Jij leeft ook nog? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Als Docker had gedraaid op WSL. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom vandaag iemand tegen die sneller de toetsen raakt dan ik!

YouTube: Yuja Wang plays the Flight of the Bumble-Bee (Vol du Bourdon)

Zijn er dev-specifieke muzieksoorten eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 05:11:
[...]

Hoe bedoel je?

Zoiets als { Live : JS }? Die maken onder andere muziek op basis van JavaScript. Vorig jaar waren ze op dotCSS/dotJS in Parijs waar ze onder andere met GameBoys muziek maakten en alles was samengebracht met JS code en de visuals blijkbaar met CSS werden gedaan.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik luister naar van alles tijdens het devven. Van Pater Moeskroen tot Children of Bodom en van Defqon1 tot Dire Straits. Het maakt me niet zo heel veel uit. Het liefste wel een live-album. Dat vind ik altijd zoveel meer hebben dan een studio-opname.

Ook een tijd naar alleen instrumentaal geluisterd. OST van Halo, filmmuziek van Hans Zimmer, 2CELLOS etc.

Ik werk eigenlijk overal prima op, maar wel vaak een album van een artiest en dan weer iets anders. De afwisseling maakt het voor niet saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

CoB <3 Heb ze dit jaar live gezien op Graspop, oh dat was zalig om die eindelijk eens aan het werk te zien. Heerlijk hoe ze meerdere nummers van Are You Dead Yet? speelden *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik luister graag melodische zooi zonder te veel zang onder het devven. Dan kan ik lekker in een ritme komen en word ik niet afgeleid door tekst die ik probeer te volgen. En dan meestal in de drum en bass, (deep/future) house of liquid achtige hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:54
ElkeBxl schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:32:
[...]

CoB <3 Heb ze dit jaar live gezien op Graspop, oh dat was zalig om die eindelijk eens aan het werk te zien. Heerlijk hoe ze meerdere nummers van Are You Dead Yet? speelden *O*
Ik ken ze vooral nog van de eerste drie albums[/ouwelulmodus] :P

Luister zelf eigenlijk weinig naar muziek tijdens het devven.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Gropah schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:08:
Ik luister graag melodische zooi zonder te veel zang onder het devven. Dan kan ik lekker in een ritme komen en word ik niet afgeleid door tekst die ik probeer te volgen. En dan meestal in de drum en bass, (deep/future) house of liquid achtige hoek.
Ik hoor de tekst meestal niet, als in: dat ik mij niet bewust ben van wat ze zingen, omdat ik er niet actief naar luister. Meestal is het rock en metal, het is soms een beetje druk maar ik vind dat altijd wel lekker op de achtergrond. En dan de guilty pleasure: ik heb een zwak voor (foute) jaren 80 muziek, en dan zit ik bij bepaalde nummers wel eens mee te neuriën/mompelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ThomasG schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:51:
Ik ben alleen niet zo blij met onze productieservers, omdat die op Ubuntu Server draaien en ik liever CentOS zou zien. Dat is weer een Debian vs. RHEL discussie :+
Toch ben ik altijd benieuwd waarom mensen voor CentOS kiezen.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 12:00
(Liquid) DnB is ook mijn go-to muziek voor programmeren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
DynaSpan schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:40:
[...]

(Liquid) DnB is ook mijn go-to muziek voor programmeren _/-\o_
Ga je er ook onregelmatiger van typen? :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Het probleem van zang ervaar ik ook wel eens. Daarom vind ik het vaak erg prettig om naar muziek als Russian Circles te luisteren tijdens het programmeren.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 12:00
CurlyMo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Ga je er ook onregelmatiger van typen? :+
Haha, vind het eigenlijk makkelijker om mijn programmeer/type-ritme vast te houden op DnB (of andere muziek met een driekwarts-maat) dan de standaardmuziek met vierslagsmaat (of het ligt aan het hogere BPM, maar ik luister geen hardstyle/hardcore tijdens proggen..).

[ Voor 11% gewijzigd door DynaSpan op 30-07-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
[...]

@.oisyn achter een piano ?
Misschien heeft tie toch z'n roeping gemist :+.

Hmm muzieksmaak, laat ik het maar houden op nogal breed.

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 30-07-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:40:
[...]

De schijn van meer (mogelijkheden tot) support en "beter" omdat het gebasseerd is op RHEL, ipv op een clubje apart pluimage vrijwillegers (Debian) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Dat heeft verschillende redenen. Een daarvan is dat ik vertrouwd ben met Red Hat Linux (nu RHEL) en afstammelingen daarvan. Mijn eerste ervaring met Linux was SUSE Linux (ergens rond 2001/2002), en dat had veel overeenkomsten met Red Hat waaronder de RPM packages. Door wat serieuzer met Linux bezig te zijn kwam ik dus vanzelf bij Fedora uit, en nog een stapje serieuzer door met servers in de weer te gaan was CentOS de uitstekende keuze.

Ik ben vertrouwd met hoe het werkt, zeer tevreden over de stabiliteit en veiligheid van de packages, e.d. En tot een aantal jaar geleden was RHEL ook nog eens de marktleider als het ging om "Enterprise Linux".

Tegenwoordig komen mensen veelal uit Ubuntu uit. Hun eerste kennismaking met Linux is vaak met Ubuntu, door de marketing. En op veel scholen wordt veelal Debian gebruikt in practica, en zo kom je dus ook al snel uit bij Ubuntu.

Ik heb gewoon nooit kunnen wennen aan Debian, en als je van Red Hat komt dan voelen veel dingen uit Debian gewoon raar en vreemd. Ik zekere zin ben ik dus gewoon een RHEL fanboy. Servers die onder mijn beheer vallen (zowel persoonlijk als dev/lab servers) draaien dan ook CentOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:31
Nieuwe klanten zijn leuk, alleen wat minder dat je eerst met bestaande XML-interfaces moet gaan communiceren.
Het XML formaat is gelukkig niet heel slecht, alleen erg jammer dat datum en tijd wordt genoteerd als: "Jul 04 2019 9:04AM". Eens kijken of ik creatief kan zijn met XSLTs.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:54:
[...]

@.oisyn achter een piano ?
Misschien heeft tie toch z'n roeping gemist :+.
Why me?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vanwege je avatar misschien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ah ok that makes sense :P

.edit: en een slotje doesn't 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door .oisyn op 30-07-2019 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Evilbee schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:25:
Nieuwe klanten zijn leuk, alleen wat minder dat je eerst met bestaande XML-interfaces moet gaan communiceren.
Het XML formaat is gelukkig niet heel slecht, alleen erg jammer dat datum en tijd wordt genoteerd als: "Jul 04 2019 9:04AM". Eens kijken of ik creatief kan zijn met XSLTs.
Dat soort date-format magie kun je beter met daartoe bestemde datetime functies afhandelen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Ik luister graag naar dit tijdens het devven:

(vooral leuk met collega's >:) )

[ Voor 8% gewijzigd door Koenvh op 30-07-2019 15:02 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:44
(jarig!)
Herkenbaar. Rare is dat ik normaal vaak niet echt naar de teksten luister, maar tijdens het devven ineens wel. Enorm storend.

Voor mij zijn de minder drukke Aphex Twin dingen heerlijk om op te programmeren.

:Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Hier ook een "zuiderling" die na lange tijd nog eens komt piepen... :w
* edeboeck gaat eens rond met de koekjes

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ThomasG
edeboeck schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:14:
[...]

Hier ook een "zuiderling" die na lange tijd nog eens komt piepen... :w
* edeboeck gaat eens rond met de koekjes
Julie waren over je datalimiet heen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Je avatar ...
ThomasG schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:10:
Ik heb gewoon nooit kunnen wennen aan Debian, en als je van Red Hat komt dan voelen veel dingen uit Debian gewoon raar en vreemd. Ik zekere zin ben ik dus gewoon een RHEL fanboy. Servers die onder mijn beheer vallen (zowel persoonlijk als dev/lab servers) draaien dan ook CentOS.
Geheel wederzijds :+

Ben ooit begonnen met redhat, maar ik kwam niet verder dan de installer, die had er geen zin in met de 4mb geheugen van m'n 486 (zou nieuwe router OS worden ipv windows met winroute wat toch wat instabiel was).
Debian was de tweede en die deed gewoon wat het moest doen. Daarna nog wel eens wat met RedHat mogen doen, maar het gezeik met rpm's en dependency hell, bleek dat Debian met apt het in die tijd toch doorgaans wat beter voor elkaar had, hooguit op 3rd party dingen na.
ThomasG schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:21:
[...]
*Proest*

[ Voor 83% gewijzigd door gekkie op 30-07-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
gekkie schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:21:
[...]
Daarna nog wel eens wat met RedHat mogen doen, maar het gezeik met rpm's en dependency hell, bleek dat Debian met apt het in die tijd toch doorgaans wat beter voor elkaar had, hooguit op 3rd party dingen na.
Daar ga je al de fout in :+ Een klassieke fout die mensen nu nog steeds maken. Je vergelijkt nu RPM met APT, dat kan niet want appels en peren. Je moet dan RPM met DPKG vergelijken, en die hebben dezelfde problemen qua dependency hell. APT was er iets eerder dan YUM (maximaal een jaar), maar ze doen beide hetzelfde. Als je handmatig een .rpm wilt installeren doe je dan niet via rpm -i {path-naar-rpm} maar met yum install {path-naar-rpm} en dan heb je sinds jaar en dag geen last van dependency hell, omdat ze dan worden gedownload als dat nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

ThomasG schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:21:
[...]
-O- Auwtch, ik zal de tube flamigel maar bovenhalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
ThomasG schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:43:
[...]
Daar ga je al de fout in :+ Een klassieke fout die mensen nu nog steeds maken. Je vergelijkt nu RPM met APT, dat kan niet want appels en peren. Je moet dan RPM met DPKG vergelijken, en die hebben dezelfde problemen qua dependency hell. APT was er iets eerder dan YUM (maximaal een jaar), maar ze doen beide hetzelfde. Als je handmatig een .rpm wilt installeren doe je dan niet via rpm -i {path-naar-rpm} maar met yum install {path-naar-rpm} en dan heb je sinds jaar en dag geen last van dependency hell, omdat ze dan worden gedownload als dat nodig is.
Yum was er toen nog niet en toen yum er wel was was het in het begin ook nog maar matig uit mijn herinnering. Ook de infra er op heen vond ik maar matig, bij Debian is een hoop makkelijk te vinden via packages.debian.org. Maar goed redhat en derivaten zullen ook wel niet stil gestaan hebben de afgelopen jaren, dus ieder zo z'n smaak :). Maar als ik er eens wat mee moet is het wel wennen, configuratie meuk niet in /etc/ maar ergens bij de package in /var enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ElkeBxl schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:23:
[...]
-O- Auwtch, ik zal de tube flamigel maar bovenhalen...
Tssss, jullie idee dat we nu ook belgen nieuws op de frontpage hebben, laten we eens zien dat we er ook wat van meekrijgen, is het weer niet goed :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik bel net Vandebron (Energieleverancier) om een wijziging door te geven.

Krijg ik een bandje:
Ironisch genoeg zijn wij door stroomstoring telefonisch niet bereikbaar
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Matis schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:06:
Ik bel net Vandebron (Energieleverancier) om een wijziging door te geven.

Krijg ik een bandje:

[...]

_O-
Ik ben al zo vaak lastig gevallen door Vandebron, Oxxio, en al die andere nieuwe hippe energiebedrijven terwijl ik naar de metro loop dat dát voor mij al reden genoeg is om daar nooit klant te worden. Zelfs als ik gewoon door loop, lopen ze een stukje mee: "Hey, vandebron! Ken je het al? Bla bla". Nu zijn de mensen die daar staan natuurlijk gewoon inhuur, maar het zijn wel Vandebron, Oxxio, e.d. die ze inhuren en op zo'n manier klanten willen werven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThomasG schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:23:
Ik ben al zo vaak lastig gevallen door Vandebron, Oxxio, en al die andere nieuwe hippe energiebedrijven terwijl ik naar de metro loop dat dát voor mij al reden genoeg is om daar nooit klant te worden. Zelfs als ik gewoon door loop, lopen ze een stukje mee: "Hey, vandebron! Ken je het al? Bla bla". Nu zijn de mensen die daar staan natuurlijk gewoon inhuur, maar het zijn wel Vandebron, Oxxio, e.d. die ze inhuren en op zo'n manier klanten willen werven.
Ik kom niet zo vaak meer op stations, maar tijdens mijn studententijd nog wel. Een mooie manier om snel van die gasten af te komen voor mij was altijd:

Verkoper: Meneer, mag ik u wat vragen?
Ik: Je mag me 1 vraag stellen.
Verkoper: Maar waarom maar 1 vraag?
Ik: Dat was je kans. Goedendag.

Werkte verrassend vaak en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Wie denkt er op weg naar de metro/trein/bus/fiets/riksja "Weet je wat, misschien is dit het uitgelezen moment om van energiemaatschappij te wisselen!"? Wie hapt wel toe?

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:43
Koenvh schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:21:
Wie denkt er op weg naar de metro/trein/bus/fiets/riksja "Weet je wat, misschien is dit het uitgelezen moment om van energiemaatschappij te wisselen!"? Wie hapt wel toe?
Ik heb een keer een jaar vastgezeten aan het betalen van 5 euro per maand aan het WNF. Omdat het een leuk meisje was. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Merethil schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Ik heb een keer een jaar vastgezeten aan het betalen van 5 euro per maand aan het WNF. Omdat het een leuk meisje was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mijn record is om een meisje 400m met me mee te laten lopen door heel serieus te reageren maar wel gewoon door te lopen. Pas toen ik de supermarkt inliep haakte ze af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 19:50
Merethil schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Haha, zo herkenbaar. Ik had dat met eentje van Oxfam. An sich had ik altijd wel een voorkeur voor dat soort projecten, maar haar enthousiasme was aanstekend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ah ik ben niet de enige die doorloopt, en ja ze mocht best wat vragen, maar na de gehele perry sport toch maar bedankt voor het aanbod :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
Ik ken iemand die geen ECI abonnement wou, maar wel een kopje koffie. Die zijn nu getrouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:31
mcDavid schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:30:
[...]

Dat soort date-format magie kun je beter met daartoe bestemde datetime functies afhandelen lijkt me?
Ik heb niet de mogelijkheid om er een pre-processor voor te zetten. Ik kan alleen een transformatie doen bij het inlezen van de XML. Dus het zal voorlopig met een XSLT moeten helaas.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Evilbee schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:56:
[...]

Ik heb niet de mogelijkheid om er een pre-processor voor te zetten. Ik kan alleen een transformatie doen bij het inlezen van de XML. Dus het zal voorlopig met een XSLT moeten helaas.
xpath?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Zijn er meer mensen hier totaal gefrustreerd over android development?

Ik wordt er echt gestoord van af en toe. De meest simpele dingen moeten complex. De bizarre verschillen hoe je ui eruit ziet in de android studio designer en op een werkelijk apparaat. Ik heb het gevoel dat als ik iets simpels wil doen (bijvoorbeeld zorgen dat niet het eerste element van een spinner automatisch geselecteerd is maar dat de drop down gewoon leeg is) ik een workaround moet maken. Terwijl ik die workaround aan het uitvoeren ben, kom ik wederom iets tegen wat gewoon simpel zou moeten zijn maar wat niet kan, waarvoor ik weer een workaround nodig heb enzovoort enzovoort. Ik mis de dagen van C# en .NET voor windows mobile. In jaren ontwikkeling daarvoor ben ik maar 2 fouten/bugs tegengekomen in het framework, en met android development is het dagelijks qua bugs en minutenwerk qua verbazing over weer een frustratie. Enige herkenning, tips?

De lijst met frustraties en ergernissen is zo groot dat ik mij afvraag of android studio bij google zelf wel gebruikt wordt :o. Alleen al de popups waar best wel complexe dingen in uitgelegd worden die na 5 seconden weer automatisch verdwijnen, als je nog niet eens halverwege het lezen bent. }:O :O

Edit: en dan heb ik het nog niet eens over de minutenlange apk installatietijd op een echt device omdat je de gui hebt veranderd omdat in tegenstelling tot in de designer op een echt android apparaat je nieuwe button niet zichtbaar is :'(.

Edit 2: en hoe vaak je bij android studio tegenkomt: oh ik heb en hele gekke / moeilijke fout en dat dan de eerste reply is: probeer verwijderen en opnieuw installeren van android studio. En dat dat dan de oplossing is.

[ Voor 29% gewijzigd door SpiceWorm op 03-08-2019 17:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

SpiceWorm schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:31:
Zijn er meer mensen hier totaal gefrustreerd over android development?
Nee, ik ben een PHP-ontwikkelaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
In mijn zoektocht naar andere android frustraties kwam ik deze tegen, wat een meme lijkt maar gewoon echt is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/18v2e2N.png

Om de kleur van de titelbalk te veranderen kan je het beste een complete thread lezen om zelf een titelbalk component te schrijven. En als service van de schrijver van het eerste antwoord op SO krijg je extra gratis een samenvatting van die thread van 4 kantjes.

NB: ik ben na mijn vorige klacht (2,5 uur geleden) in visual studio en Xamarin maar opnieuw begonnen, en heb nu al net zoveel werkend als na 2 dagen gefrustreerd met android studio. 8)7 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Matis schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:17:
[...]

Gecondoleerd ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:43
SpiceWorm schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:58:
In mijn zoektocht naar andere android frustraties kwam ik deze tegen, wat een meme lijkt maar gewoon echt is.
[Afbeelding]

Om de kleur van de titelbalk te veranderen kan je het beste een complete thread lezen om zelf een titelbalk component te schrijven. En als service van de schrijver van het eerste antwoord op SO krijg je extra gratis een samenvatting van die thread van 4 kantjes.

NB: ik ben na mijn vorige klacht (2,5 uur geleden) in visual studio en Xamarin maar opnieuw begonnen, en heb nu al net zoveel werkend als na 2 dagen gefrustreerd met android studio. 8)7 :X
Vraag en antwoord zijn uit 2010. Ondertussen staan er veel betere antwoorden tussen maar te weinig mensen die die antwoorden de hemel in prijzen nu. Drie regels code volgens een aantal antwoorden. Lijkt me niet heel raar oplossingen uit 2010 niet klakkeloos te gebruiken/volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Matis schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:17:
[...]

Ik ben geen PHP-ontwikkelaar, maar een hobbyist ;)

Heb een aantal keer geprobeerd android apps te ontwikkelen, maar de complexiteit en hoeveelheid regels code voor een simpele knop viel mij erg tegen..

[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 03-08-2019 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
* gekkie rolt de cake(php) naar binnen in afwachting van de volgende condoleance :+
(btw, kan de oven uit, of wordt het een crematie ipv een begravenis ?)

[ Voor 38% gewijzigd door gekkie op 03-08-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Let it burn........

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Crematie dus? Geen probleem, ook daarbij kun je cake eten.

* Koenvh heeft eigenlijk wel zin in cake

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:04
SpiceWorm schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:58:
Is dat niet gewoon de essentie van je probleem? Je comfort zone verlaten levert altijd frustraties op.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik heb een achtergrond in .NET, maar ben onlangs veel in Python bezig geweest. Dat is ook gepaard gegaan met het nodige gevloek en "hoe werkt dit in godsnaam?".

Maar het is wel ontzettend leuk :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
farlane schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:37:

Is dat niet gewoon de essentie van je probleem? Je comfort zone verlaten levert altijd frustraties op.
Ja snap ik, goed punt. Heb alleen al een veel ingewikkelder project met android gedraaid, en ondanks de opstartproblemen toen was ik wel aardig productief. Dat was ook wel een apart project, deden interfacen met externe hardware, native lib's, uitgebreid power management, etc. dus het was te verwachten dat het wat gepruts werd. Maar nu probeer ik gewoon een supersimpele dataverzamel applicatie te maken en merk ik dat standaard dingen gewoon niet goed werken.

Xamarin + visual studio voor android is al een stuk beter voorspelbaar, maar je komt er al snel achter dat je alsnog op android draait (ondanks xamarin.forms) met alle eigenaardigheden van dien.

Nu bezig met flutter - dat lijkt een heel stuk robuuster dan android studio al moet ik daarin ook nog met de gui aan de slag.
Merethil schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:00:
Vraag en antwoord zijn uit 2010. Ondertussen staan er veel betere antwoorden tussen maar te weinig mensen die die antwoorden de hemel in prijzen nu. Drie regels code volgens een aantal antwoorden. Lijkt me niet heel raar oplossingen uit 2010 niet klakkeloos te gebruiken/volgen?
Heb je helemaal gelijk in natuurlijk, dit was ook niet een probleem wat ik zelf tegen kwam maar meer een illustratie hoe onwijs complex basale dingen kunnen zijn (waren). En moest er wel om lachen.
Alex) schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:17:
Ik heb een achtergrond in .NET, maar ben onlangs veel in Python bezig geweest. Dat is ook gepaard gegaan met het nodige gevloek en "hoe werkt dit in godsnaam?".

Maar het is wel ontzettend leuk :)
Ik vond het kleine beetje wat ik met phyton heb gedaan ook leuk idd!

Phyton is dan ook wel veel volwassener en consistenter dan android development. Ik neem aan dat wanneer je een foutmelding hebt dat het dan in minder dan 10% van de gevallen je ontwikkelomgeving/platforn is? Bij android studio zit dat op 50% zomaar :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:04
SpiceWorm schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:22:
Xamarin + visual studio voor android is al een stuk beter voorspelbaar, maar je komt er al snel achter dat je alsnog op android draait (ondanks xamarin.forms) met alle eigenaardigheden van dien.
Dat is een probleem met alle abstracties, het zijn abstracties totdat ze het niet meer zijn
Nu bezig met flutter - dat lijkt een heel stuk robuuster dan android studio al moet ik daarin ook nog met de gui aan de slag.
Je staat een IDE met een toolkit te vergelijken hier. Ik niet snap.
Phyton is dan ook wel veel volwassener en consistenter dan android development. Ik neem aan dat wanneer je een foutmelding hebt dat het dan in minder dan 10% van de gevallen je ontwikkelomgeving/platforn is? Bij android studio zit dat op 50% zomaar
En hier vergelijk je een scripting language met een IDE. Snap ik ook niet.

Ik denk toch echt dat het probleem niet bij Android Studio zit.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
farlane schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:57:
[...]

Dat is een probleem met alle abstracties, het zijn abstracties totdat ze het niet meer zijn

[...]

Je staat een IDE met een toolkit te vergelijken hier. Ik niet snap.

[...]

En hier vergelijk je een scripting language met een IDE. Snap ik ook niet.

Ik denk toch echt dat het probleem niet bij Android Studio zit.
Ik heb in het verleden wel eens de Android SDK gebruikt, om een library te maken. Het bedrijf waar ik toen werkte wilde een library aan de klanten bieden voor bepaalde functionaliteit (api koppeling, met ui views, e.d.). En gek genoeg zat er in de Android simulator een "bug" in precies die Android API die we daarvoor nog hadden, waardoor het gedrag in de simulator totaal anders was dan op echte Android telefoons, met de nodige kopzorgen van dien. Daarnaast was het, in ieder geval toen der tijd, ontzettend langzaam. Ontwikkelen voor Android was dus een eenmalig uitstapje dat ik vaarwel heb gezegd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm zo in de kantoortuin vind ik toch een hoop meer bugs. 8)
Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.