De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.877 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

gold_dust schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:06:
[...]

Misschien onterecht, maar bij donkere achtergrond in een IDE/editor moet ik aan dit soort figuren denken: van de frontpage van vandaag. Dat is voor mij al reden genoeg om voor Light te kiezen, los van dat het beter is voor je ogen.
Vooral vermelden in een devschuur. d:)b

Je maakt vrienden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
[...]

Misschien onterecht, maar bij donkere achtergrond in een IDE/editor moet ik aan dit soort figuren denken: van de frontpage van vandaag. Dat is voor mij al reden genoeg om voor Light te kiezen, los van dat het beter is voor je ogen.
De logica ontgaat me echt volledig....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Darcula or GTFO. :w

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:38
[...]

Je denkt maar een eind weg :p
Ik vind een donker thema een stuk fijner, mijn werkgever heeft de voorkeur voor light.
Als ik bij hem meekijk voelt het heel flets maar dat is gewoon gewenning zelf ook jaren met light thema’s gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
Hmm hier ook darcula .. en monokai voor de syntax highlight in IDE en sublime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik gebruik gewoon het standaard thema van Visual Studio. Geen dark mode dus.

VS Code heb ik wel donker staan, het switchen tussen beide vind ik ook vrij irritant. Misschien moet ik VS Code eens op een light thema zetten :P

Eigenlijk wil ik Angular met Visual Studio gebruiken ipv Code, maar dat vinden mijn collega's raar _O-

Ik vind Visual Studio namelijk veel overzichtelijker qua navigeren door een project.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
[...]

Voor zo'n oud iemand ben je soms best kinderachtig :) Laten we 't maar op een jonge geest houden ;)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:56:
VS Code heb ik wel donker staan, het switchen tussen beide vind ik ook vrij irritant. Misschien moet ik VS Code eens op een light thema zetten :P
Tsssssss grow a beard ! (8> o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik heb gewoon standaard Visual Studio kleurtjes, maar dan licht grijs als achtergrond in plaats van wit. Plus wat andere tweaks. Instellingen staan "in de cloud" (lekker hip) voor diverse schermopstellingen dus waar ik ook ben is het klik-klik alles staat zoals ik wil d:)b

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
farlane schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:46:
[...]

Tja, eye of the beholder and all. Ik vind WinForms niet kut. Beproeft dat wel, dat schrikt veel developers af geloof ik.
Persoonlijke observatie: "Proven techology" is vaker wel dan niet een euphisme voor "zo ruk dat we erin zijn gaan geloven", i.e. Stockholm syndroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

R4gnax schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Persoonlijke observatie: "Proven techology" is vaker wel dan niet een euphisme voor "zo ruk dat we erin zijn gaan geloven", i.e. Stockholm syndroom.
Of.. we hebben nu zo'n dikke lock-in dat we niets anders meer kunnen kiezen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
gekkie schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:12:
[...]

Tsssssss grow a beard ! (8> o<:)
Dan zie ik er uit als een zwerver ;(

Een baard staat mij echt niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:30:
[...]

Dan zie ik er uit als een zwerver ;(

Een baard staat mij echt niet :D
Wel een hippe zwerver dan :p
En de verleiding om naar de dark side te komen wordt dan natuurlijk wel groter })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

Matis

Rubber Rocket

Als brandweerman mag ik geen baard(groei) hebben.

Ik heb overigens altijd licht thema. Ik zit overal in (te) goed verlichte ruimten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:28
Matis schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:00:
[...]

Als brandweerman mag ik geen baard(groei) hebben.

Ik heb overigens altijd licht thema. Ik zit overal in (te) goed verlichte ruimten.
Ik zit ook altijd een goed verlichte ruimte, maar toch gebruik ik mijn IDE en terminal met donkere achtergrond kleuren.

Ik vind dat gewoon prettiger werken. Het nadeel van een witte achtergrond is dat je zult moeten accentueren moet donkerdere kleuren, omdat licht op licht slecht te zien is. Persoonlijk vind ik het prettig om felle kleuren te gebruiken in de syntax highlighting, want dan kun je met scrollen door de code heel snel bepaalde dingen zien. Daardoor kom je dus uit op een donkere achtergrond, en dus ook een donkere UI in de IDE omdat dát beter samen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik heb mijn Visual Studio, VS Code, en Windows op 'dark mode' gezet. Ook op mijn Macbook heb ik op dark mode ingeschakeld. Ik vind het er gewoon mooier uit zien. :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:23
[...]

Hangt in mijn ogen heel erg van het soort technologie. Eén van de duizenden frameworks voor van alles en nog wat zal doorgaans prima vervangbaar zijn door iets anders. Praat je over databases of messaging clusters die je aardig tot de limieten rekt en waarbij je in de loop der jaren flinke kennis en expertise over hebt opgebouwd over de werking onder stress / piekperioden en dergelijke, dan is 'proven technology' toch zeker geen eufemisme voor 'hier weten we in ieder geval van hoe kut het is'.

Net een mooi project gestart om volledig naar de cloud te migreren inclusief overstap naar allemaal mooie AWS spulletjes als Kinesis en DynamoDB waar ik als developer natuurlijk heel blij van word, maar ik realiseer me ook dat daar echt wel de nodige haken en ogen aanzitten en dat in de aanloopperiode best nog eens wat problemen met performance of kosten gaan ontstaan.

Edit: Wat betreft IDE theming ben ik ook maar eens aan het wennen aan een dark theme. :P
Ik vind theming, tabs vs spaces en meer van dat soort zaken vaak om het even, maar het valt altijd te proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mugwump op 31-05-2019 14:33 ]

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Mugwump schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Edit: Wat betreft IDE theming ben ik ook maar eens aan het wennen aan een dark theme. :P
Ik vind theming, tabs vs spaces en meer van dat soort zaken vaak om het even, maar het valt altijd te proberen.
Tabs vs spaces hangt deels af van de IDE; sommige IDE's gaat gewoon ruk om met spaties. Daarnaast zijn tabs technisch gezien gewoon beter :+ Ze nemen minder bytes in beslag (1/4e bij 4 spaties), en de programmeur kan zelf kiezen hoe "breed" tabs zijn. 2, 4 of 8 characters. Dat kan niet met spaties zonder dat het effect heeft op iedereen.

"Vroeger" was ik voorstander van spaties, maar jaren geleden overgestapt op tabs. Vooral in talen als C waar het prettiger is om een ident van 8 te hebben, zijn tabs superieur (waarom? geen idee, maar het werkt veel beter). In C++ gebruik ik dan weer wél een indent van 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

ThomasG schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Tabs vs spaces hangt deels af van de IDE; sommige IDE's gaat gewoon ruk om met spaties. Daarnaast zijn tabs technisch gezien gewoon beter :+ Ze nemen minder bytes in beslag (1/4e bij 4 spaties), en de programmeur kan zelf kiezen hoe "breed" tabs zijn. 2, 4 of 8 characters. Dat kan niet met spaties zonder dat het effect heeft op iedereen.

"Vroeger" was ik voorstander van spaties, maar jaren geleden overgestapt op tabs. Vooral in talen als C waar het prettiger is om een ident van 8 te hebben, zijn tabs superieur (waarom? geen idee, maar het werkt veel beter). In C++ gebruik ik dan weer wél een indent van 4.
lol, hoe relevant is het dat ze 1/4 bytes in beslag nemen voor alleen het identing stukje? Quick, refactor my project to tabs, I'm out of diskspace! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

Bij Embedded systems kan het wel degelijk effect hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
fo0 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:04:
Mik je daar dan ook je source op als je toch al weinig ruimte hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

gekkie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:05:
[...]

Mik je daar dan ook je source op als je toch al weinig ruimte hebt ?
Misschien met een hele slechte compiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mjah dan zou ik m'n aandacht daar op richten :-p
Maar in het geval van micropython op een nodemcu dingetje zou je nog een punt kunnen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:50
Gropah schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:57:
[...]
Wat ik overigens wel grappig vind; Sublime Merge is compleet gratis te gebruiken, behalve de dark theme. Die is alleen voor betalende gebruikers.
Niet helemaal waar, de gratis variant is officieel alleen om te testen. Bij vaker gebruik zou je moeten betalen.

"Sublime Merge may be downloaded and evaluated for free, however a license must be purchased for continued use. There is currently no enforced time limit for the evaluation."

Dus je krijgt de zwarte theme als je je netjes aan de 'regels' houd. :9~

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

ThomasG schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:54:
[...]
Het feit dat jij een indent van 8 wil hebben en ik een indent van 4 is voor mij een reden om indenting met tabs te doen en uitlijning met 4 zodat dat er bij iedereen gelijk uit ziet.
chriistiix schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Niet helemaal waar, de gratis variant is officieel alleen om te testen. Bij vaker gebruik zou je moeten betalen.

"Sublime Merge may be downloaded and evaluated for free, however a license must be purchased for continued use. There is currently no enforced time limit for the evaluation."

Dus je krijgt de zwarte theme als je je netjes aan de 'regels' houd. :9~
Fair enough. Moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen gebruik maak van SublimeMerge. SublimeText heb ik wel een licentie voor, maar zo lomp als dat ze merge in text hebben gemerged (met de nodige hoeveelheid bugs bij launch) zorgt er voor dat ik het voorlopig op afstand hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 12:44

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Uitgenodigt voor een interview... Security Information Manager rol...

* Firesphere is intrigued, interested and happy

(Uitgenodigd als in, niet gesolliciteerd, maar gevraagd dankzij referenties)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Wat moet ik me voorstellen bij een Security Information Manager?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:46:
Wat moet ik me voorstellen bij een Security Information Manager?
Ik heb op Wikipedia een artikel gevonden over de werkzaamheden die een SIM zou doen.

Niet de baan die ik zou ambiëren...

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 01-06-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
Matis schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:47:
[...]

Ik heb op Wikipedia een artikel gevonden over de werkzaamheden die een SIM zou doen.

Niet de baan die ik zou ambiëren...
Ik vermoed dat dit beter aansluit bij wat @Firesphere een soort van is aangeboden: https://resources.infosec...rmation-security-manager/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
fo0 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:04:
Nee.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
[...]
Totdat er iets beters voorbij komt dat voldoet aan mijn wensen is WinForms gewoon erg snel en makkelijk. Welke alternatieven zijn er om "native" Windows applicaties te maken die niet kut en geen vendor lock in probleem hebben? (WPF is net zo kut als Winforms)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

gestrektbeen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
farlane schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:33:
[...]

Totdat er iets beters voorbij komt dat voldoet aan mijn wensen is WinForms gewoon erg snel en makkelijk. Welke alternatieven zijn er om "native" Windows applicaties te maken die niet kut en geen vendor lock in probleem hebben? (WPF is net zo kut als Winforms)
Geen. Ze zijn allemaal even kut op verscheidende verschillende vlakken. :)

Hopelijk wordt Blazor nog eens iets. Als je dat kunt combineren met een Electron shell kan het nog wel eens heel geschikt worden voor apps met near-native performance. (Alleen is het geheugengebruik van Electron echt klote...)

[ Voor 37% gewijzigd door R4gnax op 02-06-2019 22:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:38

RayNbow

Kirika <3

Welke alternatieven zijn er om "native" Windows applicaties te maken die niet kut en geen vendor lock in probleem hebben? (WPF is net zo kut als Winforms)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I9VTsIT2cvgzqXZ6bH2acgy5/full.png

:+

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
:/
[...]
Is er een specifieke reden waarom je per se native Windows applicaties wil maken?

Bijna alles kan een web applicatie zijn tegenwoordig. Het liefst zou ik al onze Windows Forms applicaties herschrijven naar web applicaties... maar ja, ik heb nog andere dingen te doen met mijn leven :')

PS
Voor mensen die echt native willen heb je altijd Embarcadero nog. Vroeger met Borland C++ Builder had je immers de VCL. Embarcadero heeft dit doorontwikkeld tot iets dat het cross platform doet tegenwoordig FireMonkey (wat mij verbaast is dat Linux er niet bij staat, want de VCL heeft het ooit op Linux gedaan).

Maar ja, moet je wel in C++ of Delphi gaan developen :) En een hoop geld voor licenties over hebben.

[ Voor 78% gewijzigd door Lethalis op 03-06-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Lethalis schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:53:
Is er een specifieke reden waarom je per se native Windows applicaties wil maken?
Het mag ook cross platform zijn, als ik maar voldoende mogelijkheden heb om lower level dingen te doen. De applicaties die ik schrijf zijn vaak gekoppeld aan hardware devices dus sockets/serieele devices/hardware specifieke libraries moeten makkelijk te implementeren/gebruiken zijn.

Webappliciaties zijn "leuk" voor het frontend, maar als je een USB seriele poort wilt gebruiken wordt het al snel bochtenwringen.
Het liefst zou ik al onze Windows Forms applicaties herschrijven naar web applicaties... maar ja, ik heb nog andere dingen te doen met mijn leven
Waarom? Zijn ze zo dramatisch?

[ Voor 14% gewijzigd door farlane op 03-06-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
[...]

:/

[...]

Bijna alles kan een web applicatie zijn tegenwoordig. Het liefst zou ik al onze Windows Forms applicaties herschrijven naar web applicaties... maar ja, ik heb nog andere dingen te doen met mijn leven :')
De enige twee uitzondering om geen web applicatie te maken zijn als je client-side performance nodig hebt (bijvoorbeeld: WebGL is voor een aantal toepassingen niet goeg genoeg), of als je hardware aan moet spreken wat niet via de browser kan.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen zoals software dat moet werken met bestaande desktop applicaties. Voor nieuwe software zijn de argumenten in de meeste gevallen in het voordeel van web applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:04
farlane schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:06:
[...]

Het mag ook cross platform zijn, als ik maar voldoende mogelijkheden heb om lower level dingen te doen. De applicaties die ik schrijf zijn vaak gekoppeld aan hardware devices dus sockets/serieele devices/hardware specifieke libraries moeten makkelijk te implementeren/gebruiken zijn.

Webappliciaties zijn "leuk" voor het frontend, maar als je een USB seriele poort wilt gebruiken wordt het al snel bochtenwringen.

[...]

Is iets als Qt dan geen optie? Uiteraard wel C++ (of een van de bindings). Als je nu in .NET werkt is het natuurlijk weer geen keuze (tenzij je naar C++ of een van de ondersteunde talen/bindings over zou stappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]

Een self hosted binary gebruiken?
Ja :)

Komt deels ook door de historie. Het is namelijk in eerste instantie gebouwd door VB6 ontwikkelaars die .NET gingen doen. De software zelf is qua functionaliteit prima, maar het onderhouden ervan is een drama.

Afgezien daarvan zien we ook steeds meer vraag uit de markt, omdat klanten bijvoorbeeld vanuit thuis willen werken met onze software, of vanaf een tablet iets willen bekijken.

Dat is met een Windows applicatie nou eenmaal niet handig.

Verder zie ik ook weinig reden om het native te houden. Het enige dat we wel doen is het aansturen van printers, maar daar kun je ook een aparte print service voor bouwen.

De rest kan prima als webapplicatie.

Daarnaast is ons hoofdproduct ook vrij heavy qua systeemeisen geworden (bedankt DevExpress :/ ), omdat het er natuurlijk mooi en flitsend uit moest zien. Ik denk dat we met een web applicatie iets zouden kunnen bouwen dat én mooier is én betere performance heeft.

En als we het zelf / in een cloud zouden hosten, zouden we zelfs nog allerlei nieuwe functionaliteit in kunnen bouwen die leunt op web hooks (WhatsApp integratie, iDeal integratie, enzovoorts). Wat toch lastig is / omslachtig wordt met een Windows Forms applicatie.

Klanten vragen dus steeds vaker allerlei dingen die niet echt passen bij een native applicatie.
RobertMe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:10:
[...]

Is iets als Qt dan geen optie? Uiteraard wel C++ (of een van de bindings). Als je nu in .NET werkt is het natuurlijk weer geen keuze (tenzij je naar C++ of een van de ondersteunde talen/bindings over zou stappen).
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of - alles - per se in dezelfde taal moet. Sommige dingen werken nou eenmaal beter voor het ene dan voor het andere.

Ik heb een collega die Mono gebruikt op een Raspberry Pi, want tsja... hij moest per se Visual Basic gebruiken.

Dat is gewoon niet handig om sockets op een Pi mee aan te sturen (hoop ellende met bugs in Mono, niet de juiste versie hebben zonder het zelf te compilen, etc, etc).

Kies dan iets dat gangbaarder is en doe Python of kies voor C/C++ voor dat onderdeel van het systeem. Zelfs Java had prima gekund zonder al teveel gedoe.

Pick the right tool for the job :)

[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 03-06-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:38

RayNbow

Kirika <3

[...]

ThomasG schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:07:
[...]
De enige twee uitzondering om geen web applicatie te maken zijn als je client-side performance nodig hebt (bijvoorbeeld: WebGL is voor een aantal toepassingen niet goeg genoeg), of als je hardware aan moet spreken wat niet via de browser kan.
Om een specifiek voorbeeld te noemen: het is niet mogelijk om quad buffer stereo webapps te maken.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
[...]

Je hoeft je user interface toch ook niet rechstreeks gebruik te laten maken van dergelijke poorten?
Je kunt prima b.v. een Java / .NET backendje hanteren en een UI die betreffende backend aanroept.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Ik vond WinForms eigenlijk best leuk om te doen :) En als het goed opgezet is, dan valt het best wel mee met de onderhoudbaarheid.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 17:11

qless

...vraag maar...

[...]

Ik hoop dat flutter voor desktop iets wordt. :) Voor mobile ben ik al helemaal om, maar ze zijn ook druk bezig met flutter > html/js en flutter naar desktop.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
ThomasG schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:07:
[...]
De enige twee uitzondering om geen web applicatie te maken zijn als je client-side performance nodig hebt (bijvoorbeeld: WebGL is voor een aantal toepassingen niet goeg genoeg),
WebAssembly?
of als je hardware aan moet spreken wat niet via de browser kan.
Er is een WebUSB-standaard, maar in hoeverre je daar genoeg aan hebt weet ik niet. :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
whoami schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:03:
Ik vond WinForms eigenlijk best leuk om te doen :) En als het goed opgezet is, dan valt het best wel mee met de onderhoudbaarheid.
Maar wanneer is het goed opgezet? En hoe zorg je ervoor dat mensen niet allerlei korte routes gaan nemen?

Zo heb ik een collega die vind dat je alles met de Windows Forms designer moet kunnen doen, en die dus veel gebruik maakt van data bindings.

Ik zou graag juist weer een duidelijke scheiding tussen UI en de rest van de code zien, terwijl voor hem het meest logische is om aan data sets te binden.

Zo heb ik een tijdje gepoogd MVVM toe te passen op Windows Forms. Hoewel ik daar een heel eind mee kwam, riep het veel weerstand op bij collega's die het al gauw te complex en omslachtig vonden. En deels begrijp ik dat ook wel.

Een andere optie om UI te scheiden van code is een MVP ontwerp (https://markheath.net/post/model-view-presenter-winforms ). Dit is een eenvoudigere aanpak dan MVVM en past beter bij Windows Forms.

Maar ja, dan wordt het wat minder point en click met de designer... en loop ik het risico weer dezelfde route in te gaan als met MVVM (dat niemand het wil gebruiken omdat het teveel werk en gedoe is).

Alleen waar je nu dus mee eindigt, is geen enkel ontwerp over hoe het systeem er technisch uit moet zien. Er is geen duidelijke architectuur en iedereen schrijft dus een hoop code bij het form of control waar hij mee bezig is.

Het is voor geen meter automatisch te testen, regressies vliegen je om de oren als iemand een keer ergens iets aanpast, en code komt dubbel en soms zelfs in drievoud voor in het project. Want tsja, zie er maar eens achter te komen of het toevallig nog ergens anders voorkomt. En of het dan wel voldoet voor jouw toepassing als het niet generiek is opgezet.

Spaghetti code galore.

Daar kan Windows Forms misschien an sich niet zoveel aan doen, maar ik zie bij onze web projecten met dezelfde programmeurs dat het een stuk beter gaat, omdat er een hardere scheiding is tussen frontend en backend.

Misschien maakt Windows Forms het mensen gewoon te makkelijk om er een teringzooi van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Is iets als Qt dan geen optie?
We gebruiken Qt ook intensief, met name op de embedded platformen. Maar hoe zeer ik ook voldoening haal uit het werken met C++, de relatieve complexiteit van de taal maakt dat ik voor de categorie "Windows fat clients" toch eerder voor .NET kies.
Mugwump schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:49:
[...]
Je hoeft je user interface toch ook niet rechstreeks gebruik te laten maken van dergelijke poorten?
Je kunt prima b.v. een Java / .NET backendje hanteren en een UI die betreffende backend aanroept.
Maar wordt de uiteindelijke oplossing daar beter van? Complexer in ieder geval wel. Als ik geen behoefte heb aan HTML UI fratsen (in mijn beleving is de meerwaarde daarvan minimaal in software waar mee "gewerkt" wordt), wat levert mij die setup op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Lethalis schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Maar wanneer is het goed opgezet? En hoe zorg je ervoor dat mensen niet allerlei korte routes gaan nemen?

Zo heb ik een collega die vind dat je alles met de Windows Forms designer moet kunnen doen, en die dus veel gebruik maakt van data bindings.

Ik zou graag juist weer een duidelijke scheiding tussen UI en de rest van de code zien, terwijl voor hem het meest logische is om aan data sets te binden.

Zo heb ik een tijdje gepoogd MVVM toe te passen op Windows Forms. Hoewel ik daar een heel eind mee kwam, riep het veel weerstand op bij collega's die het al gauw te complex en omslachtig vonden. En deels begrijp ik dat ook wel.

Een andere optie om UI te scheiden van code is een MVP ontwerp (https://markheath.net/post/model-view-presenter-winforms ). Dit is een eenvoudigere aanpak dan MVVM en past beter bij Windows Forms.

Maar ja, dan wordt het wat minder point en click met de designer... en loop ik het risico weer dezelfde route in te gaan als met MVVM (dat niemand het wil gebruiken omdat het teveel werk en gedoe is).

Alleen waar je nu dus mee eindigt, is geen enkel ontwerp over hoe het systeem er technisch uit moet zien. Er is geen duidelijke architectuur en iedereen schrijft dus een hoop code bij het form of control waar hij mee bezig is.

Het is voor geen meter automatisch te testen, regressies vliegen je om de oren als iemand een keer ergens iets aanpast, en code komt dubbel en soms zelfs in drievoud voor in het project. Want tsja, zie er maar eens achter te komen of het toevallig nog ergens anders voorkomt. En of het dan wel voldoet voor jouw toepassing als het niet generiek is opgezet.

Spaghetti code galore.

Daar kan Windows Forms misschien an sich niet zoveel aan doen, maar ik zie bij onze web projecten met dezelfde programmeurs dat het een stuk beter gaat, omdat er een hardere scheiding is tussen frontend en backend.

Misschien maakt Windows Forms het mensen gewoon te makkelijk om er een teringzooi van te maken.
Komt omdat heel veel van die toolkits geschreven zijn met een "idee" erachter. En als je dat niet grokt/doorhebt is het een drama om ermee te werken. MVVM is ook niet echt simpel, helemaal omdat als je het wilt gebruiken zoals het hoort je ook nog eens extra tools nodig hebt om het enigszins gebruiksvriendelijk/handig te maken ( prism, MVVM cross/light). Komt nog eens bij dat WPF en Winforms gewoon een aantal jaren genegeerd zijn door MS en daardoor hebben we nu in plaats van slicke controls die default goed werken een hoop geneuzel.

Je zou zeggen dat met de uitvinding van de GUI ( vorige eeuw ) deze bibliotheken toch rock solid zouden moeten zijn en dat je met niet al te veel moeite een mooie applicatie neer moet kunnen zetten die het OS ook in een goed daglicht zet. Is de OS maker ook weer bij gebaat zou je zeggen.

Met UWP weer hetzelfde liedje.

A man can dream. :)

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
farlane schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:23:
[...]

We gebruiken Qt ook intensief, met name op de embedded platformen. Maar hoe zeer ik ook voldoening haal uit het werken met C++, de relatieve complexiteit van de taal maakt dat ik voor de categorie "Windows fat clients" toch eerder voor .NET kies.

[...]

Maar wordt de uiteindelijke oplossing daar beter van? Complexer in ieder geval wel. Als ik geen behoefte heb aan HTML UI fratsen (in mijn beleving is de meerwaarde daarvan minimaal in software waar mee "gewerkt" wordt), wat levert mij die setup op?
Als ik het hele relaas zie over behapbaarheid, dan kan dat best wel eens zo zijn. Een backend met een heldere API die de achterliggende complexiteit wegabstraheerd, maakt je codebase weer een stukje makkelijker te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
Mugwump schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:11:
[...]
Als ik het hele relaas zie over behapbaarheid, dan kan dat best wel eens zo zijn. Een backend met een heldere API die de achterliggende complexiteit wegabstraheerd, maakt je codebase weer een stukje makkelijker te begrijpen.
Dat kan met een WinForms applicatie ook: Stop het "backend" in een library en je hebt hetzelfde idee (maar dan simpeler).

Is WinForms het nieuwe VB6 ofzo dat iedereen daar zoveel slechte ervaringen mee heeft?

Ik zie wel een patroon trouwens: Slechte ontwikkelaars produceren blijkbaar in elke taal poepsoftware. HTML/JS/CSS/Node/TrueScript/WebAssembly/WhateverScript gaat dat probleem echt niet voor je oplsosen.

[ Voor 25% gewijzigd door farlane op 03-06-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
farlane schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:16:
[...]

Dat kan met een WinForms applicatie ook: Stop het "backend" in een library en je hebt hetzelfde idee (maar dan simpeler).

Is WinForms het nieuwe VB6 ofzo dat iedereen daar zoveel slechte ervaringen mee heeft?

Ik zie wel een patroon trouwens: Slechte ontwikkelaars produceren blijkbaar in elke taal poepsoftware. HTML/JS/CSS/Node/TrueScript/WebAssembly/WhateverScript gaat dat probleem echt niet voor je oplsosen.
Ik zit niet heel erg in de .Net wereld, dus met WinForms heb ik nooit echt gewerkt en er is ook werkelijk niets dat me daartoe noopt. :P

Slechte ontwikkelaars kunnen inderdaad in elke taal bagger produceren. In mijn ogen helpt het wel als een taal al de nodige zaken afdwingt. De ellende die ik in Java applicatie van zie met state mutations in parameters van methodes met return type void zie je in een pure functionele taal niet terug. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

[...]]
PS
Voor mensen die echt native willen heb je altijd Embarcadero nog. Vroeger met Borland C++ Builder had je immers de VCL. Embarcadero heeft dit doorontwikkeld tot iets dat het cross platform doet tegenwoordig FireMonkey (wat mij verbaast is dat Linux er niet bij staat, want de VCL heeft het ooit op Linux gedaan).

Maar ja, moet je wel in C++ of Delphi gaan developen :) En een hoop geld voor licenties over hebben.
Als alternatief daarvoor heb je eventueel nog https://www.lazarus-ide.org/ op basis van free pascal . Opensource Delphi cloon, hoop Delphi libs werken ook op lazarus.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

farlane schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:16:
[...]

Powershell lijkt het nieuwe VB te worden......

Fable is wel mooi om GUIs in te schrijven, vooral met Elmish is dat best simpel. Ze zijn nu ook bezig om MVU templates voor Xamarin te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Sandor_Clegane op 03-06-2019 19:30 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Hier kan ik maar 1 ding op zeggen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Gisteravond nog een zeer boeiende talk gezien van CJ Silverio op JSConf over wat er mis is met Node en NPM (en nee het gaat niet over de folder size)

lezen: https://github.com/ceejbot/economics-of-package-management
video: YouTube: The economics of open source by C J Silverio | JSConf EU 2019

spoiler:
Node is niet de eigenaar van NPM terwijl het de standaard package manager in Node is. Meerdere fouten hebben er voor gezorgd dat NPM op dit moment geen gezond bedrijf is, VC funded is en dat geld aan het opbranden is aan hosting zonder dat er genoeg binnen komt. Paar man hebben nu een decentralised package manager gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Pffrt wat een presentatie .. ahwel.

Laat ze eerst eens de handel ontdubbelen tot iets van een bruikbare standaard library iets wat eventueel gewoon door browsers meegeleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 11:15
gekkie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:30:
Pffrt wat een presentatie .. ahwel.

Laat ze eerst eens de handel ontdubbelen tot iets van een bruikbare standaard library iets wat eventueel gewoon door browsers meegeleverd kan worden.
Interessant idee, al vraag ik me af of je dat moet willen. Maakt browsers weer zwaarder en frontenders kennende gaan ze weer iets niet standaard gebruiker omdat dat hip is. ofzo.

Over imports en modules gesproken. Als ik even nadenk. Heb ik het nu goed dat hele reden dat webpack/babel en whatever allemaal nodig is om een moderne codebase te kunnen shippen simpelweg IE11 is?

Volgens mij werkt ESNext grotendeels in pretty much alle moderne browsers behalve IE11, en import kennelijk ook. Natuurlijk kan je build straat wat meer maar zoals optimizing maar kunnen we eigenlijk al die meuk overbord mikken als IE11 niet meer ondersteund hoeft te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ed Vertijsment schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:58:
[...]

Over imports en modules gesproken. Als ik even nadenk. Heb ik het nu goed dat hele reden dat webpack/babel en whatever allemaal nodig is om een moderne codebase te kunnen shippen simpelweg IE11 is?

Volgens mij werkt ESNext grotendeels in pretty much alle moderne browsers behalve IE11, en import kennelijk ook. Natuurlijk kan je build straat wat meer maar zoals optimizing maar kunnen we eigenlijk al die meuk overbord mikken als IE11 niet meer ondersteund hoeft te worden?
Niet helemaal, according to CanIUse. Ongeveer 78% van de huidige gebruikte browsers ondersteunt de import-functie. Valt me vooral tegen dat FF er tot de huidige versie over deed om het standaard te ondersteunen. Aan de andere kant waren die waarschijnlijk te druk met quantum om zo'n nieuwe feature in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Als JavaScript afhankelijk was van de browsers was het nooit zo snel gegroeid. Verder bestaat het internet niet uit Firefox , Chrome en safari maar uit duizenden andere browsers die je niet allemaal wil opzadelen met een std lib.

En kwa grote vallen web apps nog wel mee, kijk eens wat een simpele iOS app tegenwoordig nodig heeft

[ Voor 18% gewijzigd door GrooV op 04-06-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:58:
Nee, dat kunnen we niet. Er is meer dan alleen nog IE 11 wat niet alle ESNext constructies ondersteunt.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat niet alle ESNext zaken vastgehamerd standaard zijn.

Die zaken zou je om forward-compatibility te garanderen niet eens native moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
R4gnax schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:33:
[...]

Nee, dat kunnen we niet. Er is meer dan alleen nog IE 11 wat niet alle ESNext constructies ondersteunt.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat niet alle ESNext zaken vastgehamerd standaard zijn.

Die zaken zou je om forward-compatibility te garanderen niet eens native moeten gebruiken.
Excuus, ik bedoelde hier esnext even als parapluterm voor alles wat er wel op de standards track zit (stage 4). Ik gooi alleen die benamingen nog wel eens door elkaar. En tuurlijk zijn er altijd omgevingen naast ie11 die matige support hebben maar ook daar is de vraag of je ze wilt ondersteunen. In ieder geval lijkt het niet heel veer weg om gewoon alles vanilla te kunnen shippen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ed Vertijsment op 04-06-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:54:
[...]

Excuus, ik bedoelde hier esnext even als parapluterm voor alles wat er wel op de standards track zit (stage 4). Ik gooi alleen die benamingen nog wel eens door elkaar. En tuurlijk zijn er altijd omgevingen naast ie11 die matige support hebben maar ook daar is de vraag of je ze wilt ondersteunen. In ieder geval lijkt het niet heel veer weg om gewoon alles vanilla te kunnen shippen.
Ah. Dan begrijpen we elkaar. En is het antwoord inderdaad: ja.

Ik ben zelf nog aan het kijken om een build-pipeline op te zetten die twee builds uitdraait: een moderne build en een build voor 'down-level' browsers, en iets om runtime de juiste te selecteren en in te laden. Mogelijk later meer granulair, bijv. op component niveau, maar in beginsel voor de hele applicatie/pagina.

Enigzins verbazend dat juist daar dan nog geen (community) standaard Webpack oplossing voor is.
(Aan de andere kant ook weer niet al te verbazend, de bouwkwaliteit van de gemiddelde Webpack loader in acht nemende. Want: tee----ring zeg...)

[ Voor 7% gewijzigd door R4gnax op 04-06-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
R4gnax schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:01:
[...]

Ah. Dan begrijpen we elkaar. En is het antwoord inderdaad: ja.

Ik ben zelf nog aan het kijken om een build-pipeline op te zetten die twee builds uitdraait: een moderne build en een build voor 'down-level' browsers, en iets om runtime de juiste te selecteren en in te laden. Mogelijk later meer granulair, bijv. op component niveau, maar in beginsel voor de hele applicatie/pagina.

Enigzins verbazend dat juist daar dan nog geen (community) standaard Webpack oplossing voor is.
(Aan de andere kant ook weer niet al te verbazend, de bouwkwaliteit van de gemiddelde Webpack loader in acht nemende. Want: tee----ring zeg...)
Kan babel-preset-env dat niet? Met een beetje Webpack liefde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:03:
[...]

Kan babel-preset-env dat niet? Met een beetje Webpack liefde?
Het is precies dat beetje Webpack liefde wat er nog niet is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
R4gnax schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:30:
[...]

Het is precies dat beetje Webpack liefde wat er nog niet is. :)
Als ik meerdere builds will hebben maak ik vaak 2 webpack config bestanden en geef aan het webpack command mee welke ik wil. Dan moet je nog wel iets doen om de juiste te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Of je stop gewoon met ondersteunen van IE11...

Wordt tijd dat grote bedrijven eens gaan upgraden, de verzekeraar waar ik op dit moment zit gebruikt nog steeds Windows 7. Upgrade naar Windows 10 staat in de planning maar dankzij interne legacy blijft IE de standaard browser...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
GrooV schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:01:

Wordt tijd dat grote bedrijven eens gaan upgraden, de verzekeraar waar ik op dit moment zit gebruikt nog steeds Windows 7. Upgrade naar Windows 10 staat in de planning maar dankzij interne legacy blijft IE de standaard browser...
Dat kan niet altijd zomaar, zeker niet als je klant nog ie gebruikt om allerlei redenen. Soms kan dat, soms niet.

Het is heel makkelijk om maar te zeggen stop met ie11, en ik zou het graag willen maar als ik eerlijk naar het gebruik kijk kan het soms nog niet.

Werk aan een oplossing gegeven het probleem, ontken het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:12:
[...]

Dat kan niet altijd zomaar, zeker niet als je klant nog ie gebruikt om allerlei redenen. Soms kan dat, soms niet.

Het is heel makkelijk om maar te zeggen stop met ie11, en ik zou het graag willen maar als ik eerlijk naar het gebruik kijk kan het soms nog niet.

Microsoft adviseert zelf al om IE11 niet meer als standaard browser te gebruiken, en toch zijn grote bedrijven te eigenwijs of te goedkoop bezig om dit niet meer te gebruiken.( nieuws: Microsoft raadt bedrijven af nog van Internet Explorer gebruik te maken )

Juist voor interne legacy applicaties zijn zat mogelijkheden om IE11 niet als default browser te gebruiken hoor. Of uberhaupt IE11 lokaal te hebben draaien.

En ook voor je eigen klanten of gebruikers zou je IE11 niet meer moeten ondersteunen, toon een mooie melding dat ze een andere browser moeten gebruiken die wel goed en veilig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
GrooV schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:25:
[...]

Microsoft adviseert zelf al om IE11 niet meer als standaard browser te gebruiken, en toch zijn grote bedrijven te eigenwijs of te goedkoop bezig om dit niet meer te gebruiken.( nieuws: Microsoft raadt bedrijven af nog van Internet Explorer gebruik te maken )

Juist voor interne legacy applicaties zijn zat mogelijkheden om IE11 niet als default browser te gebruiken hoor. Of uberhaupt IE11 lokaal te hebben draaien.

En ook voor je eigen klanten of gebruikers zou je IE11 niet meer moeten ondersteunen, toon een mooie melding dat ze een andere browser moeten gebruiken die wel goed en veilig is.
Welkom in de echte wereld, soms is die keus niet aan jou. Ja sure, er zijn allerlei redenen om van ie11 af te gaan. Maar zolang de klant simpelweg als must have opgeeft dat ie11 functioneel moet werken is dat wat je moet doen. Einde discussie.

Gaan we ook de belastingdienst overtuigen om van hun oude mainframes af moeten stappen? Ik hoop dat ze het doen. Maar tot die tijd kunnen nieuwe systemen maar beter er mee om kunnen gaan anders zijn de rapen gaat.

Soms zijn dingen suboptimaal, het is een beetje devs eigen om het dan maar links te laten liggen maar zo werkt de wereld gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:01:

Als 30% van de klanten die jouw software gebruiken nog met Windows 7 werken en IE11, durf jij het dan aan om te zeggen "we ondersteunen dit niet meer!" *?*

En dat in een markt waarbij jouw directe concurrent Windows 7 en IE11 wél ondersteunt?

Want dat is de verhouding momenteel in ons klantenbestand. 70% gebruikt Windows 10, 30% nog steeds Windows 7.

Overigens laat ik voor het gemak even die paar procent weg die Windows 8 gebruikt :) Ze zijn er echt :D

PS
Waar ik overigens wel slecht tegen kan, is dat we Windows Server 2008 R2 nog zoveel gebruiken. Daar wil ik op een gegeven moment niet verantwoordelijk meer voor zijn... die machines zijn echt veel te vatbaar voor van alles en nog wat.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 05-06-2019 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:12:
[...]

Kan niet is gewoon lulkoek. Het kan zijn dat er (interne) applicaties zijn waar IE11 nog voor nodig is, soit het zij zo. Maar zorg dan dat er ook gewoon een moderne browser als Chrome of Firefox op diezelfde PC staat.
Lethalis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:44:
[...]

Als 30% van de klanten die jouw software gebruiken nog met Windows 7 werken en IE11, durf jij het dan aan om te zeggen "we ondersteunen dit niet meer!" *?*
Wat zijn de extra kosten om IE11 te ondersteunen en hoeveel van deze klanten kunnen niet overstappen naar Chrome of Firefox (want ook die werken gewoon op Win7)? Simpele business beslissing.

Niet alle features van onze software werken op IE11. Gewoon gecommuniceerd naar klanten dat ze daarom beter Chrome, Firefox of Edge kunnen gebruiken. Deze browsers kennen ze vanuit hun privé computers/tablets en iedereen begrijpt het.

Vooruitgang wordt ook geboekt door eens te zeggen iets niet (meer) te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Als 30% van je klanten bestand nog op Windows 7 zit dan zou ik ze een heel vriendelijk mailtje sturen dat Windows 7 eind dit jaar niet meer ondersteund wordt. Dat ze een groot risico lopen dat er geen beveiligingsupdates meer uit komen en toekomstige software (waaronder website X) niet meer ondersteund wordt.

Net zoals de Rabobank Windows 8 (wel Windows 7 helaas) of Android 4.4 niet meer ondersteund en Android 4.4 is nog nieuwer dan Windows 7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:51:
[...]
Wat zijn de extra kosten om IE11 te ondersteunen en hoeveel van deze klanten kunnen niet overstappen naar Chrome of Firefox (want ook die werken gewoon op Win7)? Simpele business beslissing.
Het probleem is dat veel van onze klanten oude Windows Servers hebben staan met Terminal Services en sowieso ook oudere terminals.

Bij 1 klant hebben we na veel gezeur zelfs ervoor gezorgd dat ons ERP pakket een embedded Chromium browser heeft, omdat zij nog IE10 hadden en IE11 niet beschikbaar is op Windows Server 2012 (geen R2).

Onze webshop ondersteunt wel IE11, maar IE10 was echt een stap te ver :)

De klant had geen zin om voor pakweg 25000 euro zijn servers en terminals te upgraden, terwijl de webshop van onze concurrent het wel gewoon doet.

Tsja.

Embedded Chromium is trouwens echt kut om te ondersteunen in een .NET applicatie. Je mag zelf de componenten elke keer gaan upgraden, 64 bit werkt niet lekker, waardoor we onze software op 32 bit hebben geforceerd, enzovoorts.

Maar ja, als de klant geen geld wil uitgeven aan zijn eigen infrastructuur dan houdt het op. En we verdienen prima geld aan ze, dus waarom zouden we ze "nee" verkopen als de concurrent om de hoek loert en met plezier de oude meuk ondersteunt?
GrooV schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:53:
Als 30% van je klanten bestand nog op Windows 7 zit dan zou ik ze een heel vriendelijk mailtje sturen dat Windows 7 eind dit jaar niet meer ondersteund wordt. Dat ze een groot risico lopen dat er geen beveiligingsupdates meer uit komen en toekomstige software (waaronder website X) niet meer ondersteund wordt.
Dit gaan we uiteraard wel proberen in zo vriendelijk mogelijke bewoordingen, maar uiteindelijk blijft de klant koning.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 05-06-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Tja het is maar hoe je het bekijkt, misschien loop je nu wel klanten mis omdat je ontwikkeltijd niet in nieuwe features kan steken omdat er nog legacy (wat je hier boven beschrijft) moet worden onderhouden.

En kan je straks geen nieuwe developers vinden omdat je een ouder framework gebruikt voor IE11 support.

Dan is de vraag natuurlijk of die eigenwijze klant dit allemaal waard is

[ Voor 30% gewijzigd door GrooV op 05-06-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:17:
Tja het is maar hoe je het bekijkt, misschien loop je nu wel klanten mis omdat je ontwikkeltijd niet in nieuwe features kan steken omdat er nog legacy (wat je hier boven beschrijft) moet worden onderhouden.

En kan je straks geen nieuwe developers vinden omdat je een ouder framework gebruikt voor IE11 support.

Het beste dat ons kan gebeuren is als Microsoft eindelijk abonnementsvormen van Windows en Windows Server gaat aanbieden. En ook van SQL Server.

Want ik noem 1 voorbeeld, maar we hebben dit zo vaak. We hebben zelfs klanten die toe waren aan nieuwe servers, maar geen geld over hadden voor nieuwe Microsoft licenties en daarom nieuwe hardware kochten en daar simpelweg de oude licenties op installeerden.

Zo hebben wij dus klanten met hardware van amper 3 jaar oud waar Windows Server 2008 R2 op draait ;(

En dan kun je roepen "ga dan naar de cloud!" maar dat werkt alleen als ze ook fatsoenlijk internet hebben en niet anno nu nog met een ADSL lijntje zitten.

Het probleem in Nederland is namelijk dat veel locaties waar onze klanten zitten, die ideaal voor hun bedrijfsvoering zijn (ergens langs een snelweg waar m2 goedkoop zijn, want je wil een groot magazijn), er meestal geen snel internet voorhanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 20:49
Lethalis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:44:
[...]

Overigens laat ik voor het gemak even die paar procent weg die Windows 8 gebruikt :) Ze zijn er echt :D
Ja, de Belastingdienst is NET (begin dit jaar ofzo) geüpgraded van Windows 7 naar Windows 8.1.

Ben benieuwd wanneer ze eens naar Windows 10 gaan, denk over een jaartje of 5/6 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:30:
[...]
Want ik noem 1 voorbeeld, maar we hebben dit zo vaak. We hebben zelfs klanten die toe waren aan nieuwe servers, maar geen geld over hadden voor nieuwe Microsoft licenties en daarom nieuwe hardware kochten en daar simpelweg de oude licenties op installeerden.
Met alle respect voor het werk dat jij doet, maar ik begin mij wel een beetje af te vragen of het bedrijf waar je werkt wel tactisch zijn business doet.

Een van jullie klanten kan zich niet veroorloven om 25k neer te tellen voor een nieuw serverpark, maar jullie kunnen hem wel voorzien van maatwerk PITA software. Of de klant is gek, of je bedrijf vraagt veel te weinig voor het maatwerk.

Een andere klant kan wel zijn hardware vervangen (maar kennelijk niet zijn licenties), maar heeft een brakke internet verbinding en jullie leveren weer maatwerk. Dat geld had ook in een goede internetverbinding gestoken kunnen worden. En hoe worden de offsite backups gemaakt over een ADSL lijntje?

Sterker nog, hier ligt een marktkans: breng jullie applicatie naar de klant, maar innoveer door de applicatie geschikt te maken voor low-bandwidth connecties. Dan wordt zelfs 3G/4G een optie.

Ik ben best wel benieuwd naar de visie van jullie bedrijf voor de komende vijf jaar. Ik hoor legacy en PITA maatwerk. Wordt volgens mij best wel lastig om te innoveren, laat staan nieuwe medewerkers te vinden.

Maar nogmaals, dat is feedback op je bedrijf, niet op jou als persoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:42:
[...]
Een van jullie klanten kan zich niet veroorloven om 25k neer te tellen voor een nieuw serverpark, maar jullie kunnen hem wel voorzien van maatwerk PITA software. Of de klant is gek, of je bedrijf vraagt veel te weinig voor het maatwerk.
Klant zijn redenatie is dat het maatwerk niet nodig zou zijn geweest als onze web shop het gewoon zou doen. En als voorbeeld heeft hij dus een webshop van de concurrent.

Dit maatwerk werd dus gratis gedaan.

Ik moest trouwens even opzoeken wat je met PITA bedoelde. Kreeg er al trek in een broodje van :D
Een andere klant kan wel zijn hardware vervangen (maar kennelijk niet zijn licenties), maar heeft een brakke internet verbinding en jullie leveren weer maatwerk. Dat geld had ook in een goede internetverbinding gestoken kunnen worden. En hoe worden de offsite backups gemaakt over een ADSL lijntje?
Je kunt niet overal een goede internetverbinding krijgen, tenzij je voor tienduizenden euro's speciaal voor jou een glasvezel lijn naar het pand laat leggen (met graafwerkzaamheden etc).

Backups worden bij sommige klanten nog ouderwets gedaan... met een USB schijf voor elke dag van de week die de klant zelf wisselt en mee naar huis neemt.
Ik ben best wel benieuwd naar de visie van jullie bedrijf voor de komende vijf jaar. Ik hoor legacy en PITA maatwerk. Wordt volgens mij best wel lastig om te innoveren, laat staan nieuwe medewerkers te vinden.
Tsja, het is mijn bedrijf niet... ik werk er alleen maar. Mijn eigen visie zou zijn om zoveel mogelijk te richten op het bouwen van webapplicaties en onze ERP software daarmee naar de cloud te brengen.

Als we dit goed aanpakken, zou het zelfs via een ADSL lijn redelijk moeten werken. Daarnaast heeft het talloze andere voordelen (geen gezeur meer met IT bij klanten, klanten kunnen dan ook makkelijk vanuit thuis inloggen op het systeem, ze kunnen andere devices gebruiken zoals tablets, backups kunnen automatisch en centraal geregeld worden, enzovoorts).
Maar nogmaals, dat is feedback op je bedrijf, niet op jou als persoon :)
Mja ik heb er ook moeite mee. Ik wil graag meer vooruitstrevende dingen doen, maar de omgeving waarin ik zit, laat dit niet voldoende toe.

Het is dat ik voor de rest veel vrijheid heb (qua vrij nemen, uurtje eerder weg gaan als nodig is, etc), er een relaxte sfeer hangt, salaris vrij goed is, enzovoorts.

Omdat ik het eigenlijk dus vrij goed heb, vind ik het moeilijk om op te stappen en iets anders te gaan doen. Ik werk er ook al meer dan 10 jaar.

Met een gezin neem je daarnaast ook wat minder snel risico's. En eerlijk is eerlijk, als mijn dochtertje weer eens een paar nachten slecht slaapt dan zit ik ook als een zombie op mijn werk en ben ik niet altijd even productief.

Het lijkt me best lastig om mezelf te moeten bewijzen op een nieuwe baan als ik in de tussentijd thuis te weinig rust krijg. Vaak lukt het me niet eens meer om 's avonds ueberhaupt iets zinnigs te doen (zoals nog even iets uitzoeken uit interesse).

Vroeger deed ik dat namelijk heel vaak. Dan kroop ik 's avonds en in het weekend achter mijn computer en leerde mezelf bijvoorbeeld Angular aan. Nu ben ik daar vaak te moe voor 's avonds en in het weekend krijg ik de kans niet meer (huishouden + aandacht aan gezin besteden).

Mijn angst is dus dat ik ergens terecht zou komen waar ik die extra aandacht aan mijn werk moet besteden en als mij dat dan niet lukt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
[...]

Kan niet is gewoon lulkoek. Het kan zijn dat er (interne) applicaties zijn waar IE11 nog voor nodig is, soit het zij zo. Maar zorg dan dat er ook gewoon een moderne browser als Chrome of Firefox op diezelfde PC staat.
Ik heb het niet over de technische mogelijkheid maar puur of je kunt voldoen aan de requirements. Als de klant eist dat het werkt op IE11 dan is dat zo. Bij sommige projecten is het nou eenmaal zo dat het IE11 nog relevant is, of je dit nu leuk vind of niet. Zomaar support droppen gaat dan niet.

Niet alle features van onze software werken op IE11. Gewoon gecommuniceerd naar klanten dat ze daarom beter Chrome, Firefox of Edge kunnen gebruiken. Deze browsers kennen ze vanuit hun privé computers/tablets en iedereen begrijpt het.
Die kosten vallen op zich nog wel mee. De opbrengsten ook, je kan wellicht uitrekenen wat er gebeurd als je X tijd minder kwijt bent en daarmee ~2% gebruikers niet (direct) kan bedienen. Wellicht dat de helft (???) dan terugkomt met een andere browser. Reken inkomsten verlies Y uit en kijk of X hoger is. Prima, Maar dat is niet relevant als de requirements zeggen dat het simpelweg moet werken. En waarom dat daar staat kan een veelvoud van redenen hebben.
Vooruitgang wordt ook geboekt door eens te zeggen iets niet (meer) te doen.
Helemaal mee eens. Maar er is nogal een verschil tussen een project met al doelgroep jong volwassen die een hippe actiesite voorgeschoteld krijgen of een biljartvereniging. Bij de laatste kan het succes van het project gaan of staan bij IE11 support. Dat is niet anders voor veel andere projecten.
GrooV schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:17:

Wij gebruiken zelf een interne ontwikkeld sass framework. welke resulteert in prima IE11 compatible CSS. We hebben enkele JS libraries in beheer die ook worden gebouwd en getest op IE11, dit zit allemaal in onze standaard tooling en kost (bijna) niets extra's aan tijd. De rest van de libraries die wij gebruiken draaien allemaal keurig op IE11 dus ik zie het probleem niet. Ik heb dan ook geen idee op welk "framework" jij doelt.

Tuurlijk zijn er dingen die minder goed/mooi werken op IE11. De standaar die wij hanteren is best effort voor compatible. En functioneel (werkt de pagina) is het minimum. Er kan per project aangegeven worden of IE11 wel of niet wordt ondersteund maar het is net zo makkelijk om het wel te doen omdat de tooling 90% van de issues afvangt. In de praktijk kijk je namelijk naar het volgende:

- Babel, is er al.
- Webpack, is er al.
- Geen/heel beperkt CSS grid gebruiken, grid library gebruikt geen CSS grid.
- Enkele polyfills, 5min werk.

De effort is vrij beperkt, de enige grote motivatie om support te droppen gaan van IE11 die ik nu even an bedenken zijn dat je, je codebase kan versimpelen. Dat zijn voornamelijk standaard modules, niet iets wat echt een herhaaldelijk probleem is, m.u.v. van polyfills.

Ik ben persoonlijk meer geïnteresseerd om het probleem te quantificeren, hoeveel % van je gebruikers moet op een bepaald platform zitten om het te ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:06:
[...]
Klant zijn redenatie is dat het maatwerk niet nodig zou zijn geweest als onze web shop het gewoon zou doen. En als voorbeeld heeft hij dus een webshop van de concurrent.

Dit maatwerk werd dus gratis gedaan.
8)7

Deze klant kost dus geld. Die ben je liever kwijt dan rijk. Niet jouw beslissing, maar er loopt kennelijk een business developer / (account) manager rond die het allemaal niet zo snapt.
Ik moest trouwens even opzoeken wat je met PITA bedoelde. Kreeg er al trek in een broodje van :D
Hele zure broodjes :P
Backups worden bij sommige klanten nog ouderwets gedaan... met een USB schijf voor elke dag van de week die de klant zelf wisselt en mee naar huis neemt.
8)7 8)7
Tsja, het is mijn bedrijf niet... ik werk er alleen maar. Mijn eigen visie zou zijn om zoveel mogelijk te richten op het bouwen van webapplicaties en onze ERP software daarmee naar de cloud te brengen.

Als we dit goed aanpakken, zou het zelfs via een ADSL lijn redelijk moeten werken. Daarnaast heeft het talloze andere voordelen (geen gezeur meer met IT bij klanten, klanten kunnen dan ook makkelijk vanuit thuis inloggen op het systeem, ze kunnen andere devices gebruiken zoals tablets, backups kunnen automatisch en centraal geregeld worden, enzovoorts).
(y) (y)

Goede instelling! Je lijkt een goede visie te hebben op waar het product heen zou moeten. Jammer dat de managers daar niet zo over denken.
Mja ik heb er ook moeite mee. Ik wil graag meer vooruitstrevende dingen doen, maar de omgeving waarin ik zit, laat dit niet voldoende toe.

Mijn angst is dus dat ik ergens terecht zou komen waar ik die extra aandacht aan mijn werk moet besteden en als mij dat dan niet lukt... :X
De markt voor softwareontwikkelaars is op dit moment heel gunstig. Ik zou je (zachtjes) willen adviseren om toch eens rond te kijken of er niet iets anders leuk te vinden is. Je hoeft niet per se van baan de switchen, maar kijken kan altijd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ed Vertijsment schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:21:
[...]

Wij gebruiken zelf een interne ontwikkeld sass framework. welke resulteert in prima IE11 compatible CSS. We hebben enkele JS libraries in beheer die ook worden gebouwd en getest op IE11, dit zit allemaal in onze standaard tooling en kost (bijna) niets extra's aan tijd. De rest van de libraries die wij gebruiken draaien allemaal keurig op IE11 dus ik zie het probleem niet. Ik heb dan ook geen idee op welk "framework" jij doelt.

Tuurlijk zijn er dingen die minder goed/mooi werken op IE11. De standaar die wij hanteren is best effort voor compatible. En functioneel (werkt de pagina) is het minimum. Er kan per project aangegeven worden of IE11 wel of niet wordt ondersteund maar het is net zo makkelijk om het wel te doen omdat de tooling 90% van de issues afvangt. In de praktijk kijk je namelijk naar het volgende:

- Babel, is er al.
- Webpack, is er al.
- Geen/heel beperkt CSS grid gebruiken, grid library gebruikt geen CSS grid.
- Enkele polyfills, 5min werk.

De effort is vrij beperkt, de enige grote motivatie om support te droppen gaan van IE11 die ik nu even an bedenken zijn dat je, je codebase kan versimpelen. Dat zijn voornamelijk standaard modules, niet iets wat echt een herhaaldelijk probleem is, m.u.v. van polyfills.

Ik ben persoonlijk meer geïnteresseerd om het probleem te quantificeren, hoeveel % van je gebruikers moet op een bepaald platform zitten om het te ondersteunen?
Best effort is dus geen 100% IE11 support, dus eigenlijk bedoelen we gewoon het zelfde :)

Ik vind het ook mijn taak om bij sommige requirements na te gaan of deze wel echt nodig zijn. Heb vaak zat gehoord bij compatiblity lijstjes dat deze "gewoon gekopieerd" zijn van een vorige project of minder hard zijn dan verondersteld

Als ik dan zeg dat een data grid met inline editable rows met clientside filtering en sortering van 5000+ rijen niet fatsoenlijk gaat werken op IE11 zonder een bak maatwerk dan is IE11 in eens minder hard nodig.

Om nog maar te zwijgen van de brakke en trag debug mogelijkheden in IE11 wat je prodcutiviteit naar het 0 punt brengt

[ Voor 53% gewijzigd door GrooV op 05-06-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:30:
[...]
Als ik dan zeg dat een data grid met inline editable rows met clientside filtering en sortering van 5000+ rijen niet fatsoenlijk gaat werken op IE11 zonder een bak maatwerk dan is IE11 in eens minder hard nodig.
Wanneer heb je per se 5000+ rijen op het scherm nodig?

Ik vind dit zo'n leuk voorbeeld...

Collega van mij heeft webshop gebouwd met een module waarin allerlei soorten artikelen in werden getoond. Inderdaad duizenden regels en uiteraard ontzettend traag op IE11.

Weet je wat de concurrent heeft gedaan?

Die laat gewoon 25 artikelen zien. Totdat je naar beneden scrollt en dan komen er weer 25 bij. Werkt prima.

We stonden wel een beetje voor lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Lethalis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:36:
[...]

Collega van mij heeft webshop gebouwd met een module waarin allerlei soorten artikelen in werden getoond. Inderdaad duizenden regels en uiteraard ontzettend traag op IE11.

Die laat gewoon 25 artikelen zien. Totdat je naar beneden scrollt en dan komen er weer 25 bij. Werkt prima.

Dat was ook de bedoeling maar na een paar keer scrollen zit je dan ook al op de limieten van IE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Lethalis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:36:
[...]

Met alle respect, je weet dat geheugen niet oneindig is, en dat pagination niet puur voor de gebruiker is. Een datagrid werkt overigens vaak async dus dan mag de DB uitvogelen wat je wilt tonen.

Steeds 25 er bij tonen werkt meestal wel prima maar houd er rekening mee dat dit geen structurele oplossing is, als je maar lang genoeg doorgaat staan er nog steeds 5000 resultaten op je scherm en loop IE weer vast. Dan wil je dus eigenlijk ook de bovenste resultaten weer wissen (of iig visibility: hidden) met behoud van je scroll offset. Een correcte infinite scroll is best pittig.

De vraag is wel, in hoeveel gevallen is dit echt een probleem, of na 500 resultaten gewoon alsnog ff een page refresh naar pagina 2, werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ed Vertijsment schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:40:
[...]
De vraag is wel, in hoeveel gevallen is dit echt een probleem, of na 500 resultaten gewoon alsnog ff een page refresh naar pagina 2, werkt ook.
Dit dus. In de meeste gevallen scrollen gebruikers niet zo ver door.

In dit specifieke geval kunnen gebruikers naar autobanden zoeken. Uiteraard geef je zelf al de juiste maat door, voor welk seizoen ze bedoeld zijn, enzovoorts.

Daarna is het puur een kwestie van zoeken naar de meest geschikte band qua wat er op voorraad is, prijs / kwaliteit, fabrikant en eventueel nog de decibel rating.

Overigens allemaal zaken waar je simpelweg op kan filteren en sorteren. En de eerste 25 zijn dan eigenlijk al wat je wil hebben.

De kans dat een gebruiker echt door gaat scrollen naar band nummer 2260 is vrij klein :)

Maar wij hebben ze zelf allemaal in beeld en op IE 11 werkt dat voor geen meter.

Tsja, dan heeft de concurrent het toch mooier opgelost vind ik.

Aan de andere kant hebben wij nu dus in ons ERP pakket een embedded Chromium browser die wel alle banden in 1 keer snel weergeeft. Want met Chrome (en ook Firefox) werkt het gewoon prima.

Ik vind het alleen niet zo nuttig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Lethalis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:57:
[...]

Dit dus. In de meeste gevallen scrollen gebruikers niet zo ver door.

In dit specifieke geval kunnen gebruikers naar autobanden zoeken. Uiteraard geef je zelf al de juiste maat door, voor welk seizoen ze bedoeld zijn, enzovoorts.

Daarna is het puur een kwestie van zoeken naar de meest geschikte band qua wat er op voorraad is, prijs / kwaliteit, fabrikant en eventueel nog de decibel rating.

Overigens allemaal zaken waar je simpelweg op kan filteren en sorteren. En de eerste 25 zijn dan eigenlijk al wat je wil hebben.

De kans dat een gebruiker echt door gaat scrollen naar band nummer 2260 is vrij klein :)

Maar wij hebben ze zelf allemaal in beeld en op IE 11 werkt dat voor geen meter.

Tsja, dan heeft de concurrent het toch mooier opgelost vind ik.

Aan de andere kant hebben wij nu dus in ons ERP pakket een embedded Chromium browser die wel alle banden in 1 keer snel weergeeft. Want met Chrome (en ook Firefox) werkt het gewoon prima.

Ik vind het alleen niet zo nuttig :P
Maar, wut?

Als ik dus nu gewoon je systeem open op een browser krijg ik 5000 banden te zien? Zou je lig niet __een__ vorm van pagination inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ed Vertijsment schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:53:
[...]
Maar, wut?

Als ik dus nu gewoon je systeem open op een browser krijg ik 5000 banden te zien? Zou je lig niet __een__ vorm van pagination inbouwen?
Het is niet mijn systeem :) Maar iets wat een collega gebouwd heeft.

Ik haal het alleen maar aan omdat hier iemand IE support lastig vindt, omdat een grid met 5000 regels er niet lekker op loopt. En mijn argument is dus dat het nergens voor nodig is om 5000 regels in 1 keer weer te geven.

Zelf had ik ook pagination ingebouwd.

Mijn collega is echter iemand die IE gewoon overal de schuld van geeft :)

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 05-06-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Lethalis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:03:
[...]

Het is niet mijn systeem :) Maar iets wat een collega gebouwd heeft.

Ik haal het alleen maar aan omdat hier iemand IE support lastig vindt, omdat een grid met 5000 regels er niet lekker op loopt. En mijn argument is dus dat het nergens voor nodig is om 5000 regels in 1 keer weer te geven.

Zelf had ik ook pagination ingebouwd.

Mijn collega is echter iemand die IE gewoon overal de schuld van geeft :) En Windows. En het liefst achter een iMac van 3000 euro wil zitten, omdat een niet retina scherm niet goed genoeg is. Enzovoorts.

Mij boeit dat allemaal wat minder.
Het is niet gezegd dat het op andere browsers wel goed gaat. Het is gewoon een kwestie van geheugen, op is op. En 5000 items is te veel, dit is gewoon een gebrek in een systeem en ik zou dat, of het nou door mij gemaakt was of niet, willen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Niet tof als je VPS-server bij je hosting 's nacht opeens door een Out-of-memory omver wordt getrokken. Natuurlijk kan ik de beschikking over een controlepaneel met een knopje [reboot] waarna de boel na in no-time weer draait.

Na enig onderzoek viel mij op dat een API van de NS niet meer reageerde. Elke vijf minuten een cronjob die wat data moet halen, haalt geen data meer op. Zit er ook dus geen time-out op die curl-request :X
Alles hoop zich op in vele php instances, als ik mijn vergis! |:(
Inmiddels heb ik de cron uitgezet en voila, minder memory in gebruik. Volgens de hosting draaien er 's nachts al zware processen en ik heb het idee dat deze timeouts en lopende scripts die de druppel laten overlopen.

Nu eens kijken waarom ik niet meer met webservices.ns.nl kan connecten. Is elke vijf minuten nou teveel gevraagd dat ik een ip-ban o.i.d. krijg? Het ging ruim vier jaar goed :P

Eens kijken wie ik daar in de Laan van Puntenburg in Utrecht via mail ga benaderen. Als dit zo is heeft de NS indirect dus mijn server platgelegd :+

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 05-06-2019 14:19 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
AW_Bos schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:16:
Niet tof als je VPS-server bij je hosting 's nacht opeens door een Out-of-memory omver wordt getrokken. Natuurlijk kan ik de beschikking over een controlepaneel met een knopje [reboot] waarna de boel na in no-time weer draait.

Na enig onderzoek viel mij op dat een API van de NS niet meer reageerde. Elke vijf minuten een cronjob die wat data moet halen, haalt geen data meer op. Zit er ook dus geen time-out op die curl-request :X
Inmiddels heb ik de cron uitgezet en voila, minder memory in gebruik :)

Nu eens kijken waarom ik niet meer met webservices.ns.nl kan connecten. Is elke vijf minuten nou teveel gevraagd dat ik een ip-ban o.i.d. krijg? Het ging ruim vier jaar goed :P

Eens kijken wie ik daar in de Laan van Puntenburg in Utrecht via mail ga benaderen. Als dit zo is heeft de NS indirect dus mijn server platgelegd :+
Strict gezien is het gewoon jouw eigen schuld :+ Curl heeft immers een timeout optie, maar die ben jij vergeten in te stellen (ofwel, op 0 laten staan). Maar nu weet je wel meteen waarom dat dus geen goed idee was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Die staat nu wel ingesteld op een publieke losse opvraagpagina (die ik maar ook even geforceerd een foutmelding laat tonen), en de crons staan nu tijdelijk even uit.
Maar wel raar dat ik de NS API niet kan benaderen? Lokaal op mijn eigen thuis PC werkt het wel, dus er is niks mis bij hun, en is dus ook niet uitgefaseerd. :?

Wel hebben ze een nieuwe API, maar ik vind het vreemd dat de oude niet meer bereikbaar is op mijn server?

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 05-06-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ed Vertijsment schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:07:
[...]
Het is niet gezegd dat het op andere browsers wel goed gaat. Het is gewoon een kwestie van geheugen, op is op. En 5000 items is te veel, dit is gewoon een gebrek in een systeem en ik zou dat, of het nou door mij gemaakt was of niet, willen oplossen.
Ik ben dat stadium allang voorbij... dat is dweilen met de kraan open.

Niet dat mijn eigen werk nou zo perfect is, maar op die manier word je langzaam aan van allerlei dingen de probleemeigenaar.

Ik kan die tijd beter besteden aan (het verbeteren van) mijn eigen projecten.

PS
Door deze discussie even getest of mijn eigen Angular project waar ik nu aan werk het ueberhaupt doet op IE 11... momenteel niet ;w Lijkt op deze error:

https://github.com/angular/angular/issues/24933

Ik mis blijkbaar een aantal polyfills }:| In polyfills.ts het eerste rijtje met IE11 polyfills imports aangezet en nu start het in ieder geval. Zie nu wel wat glitches op mijn HTML5 canvas... lijkt ook niet heel lekker te werken.

[update] Inmiddels ook gefixt... was een beginPath() vergeten.

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 05-06-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02

*kuch* *kuch* logging *kuch* *kuch* :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

GrooV schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:30:
5000+ rijen op 1 pagina, editable of niet, gaat per definitie nooit werken! We hebben bij een klant al discussie gehad of je 250 of maximaal 500 relaties moest tonen bij het zoeken (personen, dus je zit met sommige namen al snel aan een paar 100 resultaten). Uitkomst was meer zoekvelden/combinaties verplicht stellen, en max 250. Als er bij de 1e 250 niet de juist persoon gevonden is, vind je m bij die overige 250 ook niet, vul dan maar meer zoekvelden in....

Als je 5000+ rijen moet kunnen bewerken, zorg dan voor export en import met Excel of zo.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
ThomasG schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:19:
[...]
Strict gezien is het gewoon jouw eigen schuld :+
Hij gebruikt PHP dus het is sowieso z'n eigen schuld...

Sorry :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Kun je niet heel simpel bij het starten van die job controleren of er niet al andere instanties van deze job draaien en deze killen als ze om wat voor reden dan ook zijn blijven hangen?

En natuurlijk een request timeout hanteren met curl :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Lethalis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:09:
En natuurlijk een request timeout hanteren met curl :P
Als 'ie dat doet heeft 'ie ook die check niet nodig natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:55:
[...]
Als 'ie dat doet heeft 'ie ook die check niet nodig natuurlijk ;)
Klopt, maar geen idee wat hij nog meer doet in zijn script.

Stel je haalt gegevens op bij de NS en bewaart deze in een database, dan zijn er al 3 dingen waar een timeout op hoort (request bij de NS, met database verbinden en de database queries).

Gebruik je .NET dan zit een timeout standaard al op veel zaken, maar geen idee wat hij met PHP in elkaar geflanst heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Het idee is (of beter gezegd: was) heel simpel. Alle verstoringsdata ophalen, en opslaan in de database.
En om een vreemde reden wil de NS niet meer met mijn server praten :? :+

Nu ben ik toch eens benieuwd hoe je bestaande jobs kan killen via de cron of via PHP.
Hmzzzz.....

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 05-06-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

AW_Bos schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:25:
Het idee is (of beter gezegd: was) heel simpel. Alle verstoringsdata ophalen, en opslaan in de database.
En om een vreemde reden wil de NS niet meer met mijn server praten :? :+

Nu ben ik toch eens benieuwd hoe je bestaande jobs kan killen via de cron of via PHP.
Hmzzzz.....
kill $(ps aux | grep '[p]hp' | awk '{print $2}')
?

Pagina: 1 ... 28 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.