Toon posts:

Verkoop huidige woning, maar geen nieuwe

Pagina: 1
Acties:

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-03 22:17
Hallo,

Ik kan nergens een gelijke situatie vinden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heeft iemand toevallig in een gelijke situatie gezeten?

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 21:51
In beide een voorbehoud opnemen, dan dekt het elkaar. Als één van beide niet rond komt dan vervallen beide overeenkomsten.

Overigens zal je bank ook niet anders accepteren dan deze constructie.

Je kan het ook anders doen. In ons geval hebben we onze huidige woning nog niet eens te koop staan, nieuwe woning is al in aanbouw. Nadeel = twee hypotheken, voordeel is dat we tussentijds niet hoeven te huren. Taxatie huidige woning is dan wel nodig + je moet aantonen dat je 1 jaar lang dubbele maandlasten kan dragen = 12.000 euro op een rekening hebben staan.

Ik veracht dat je dus omdat je het over bod hebt een bestaande woning koopt. Laat opnemen dat je voorbehoud dus is dat je huidige woning definitief verkocht is (dus geen voorbehoud).
Vraag daar wel ruime tijden voor, 2 maanden is normaal voor regelen financiering/verkoop.

[Voor 11% gewijzigd door Remko.me op 17-09-2018 22:32]

Bekijk mijn site: Remko.me

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:39
Een ketting beding als dit is niet ongewoon.
Of het kan ligt er maar net aan of je koper het accepteert.

TheS4ndm4n#1919

• Skeuomorf
Remko.me schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:31:
In beide een voorbehoud opnemen, dan dekt het elkaar. Als één van beide niet rond komt dan vervallen beide overeenkomsten.

Ik vroeg me inderdaad af of dit dus mogelijk was. Als verkopende partij een voorbehoud in het contract opnemen.
We hebben dit mondeling in ieder geval wel afgesproken.
Je kan het ook anders doen. In ons geval hebben we onze huidige woning nog niet eens te koop staan, nieuwe woning is al in aanbouw. Nadeel = twee hypotheken, voordeel is dat we tussentijds niet hoeven te huren. Taxatie huidige woning is dan wel nodig + je moet aantonen dat je 1 jaar lang dubbele maandlasten kan dragen = 12.000 euro op een rekening hebben staan.
De 'koper' van onze woning kwam toevallig voorbij. Onze woning staat niet officieel in de verkoop.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Voor de koop misschien wel maar voor de verkoop maakt het de bank weinig uit.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-03 11:42
Heb toevallig dit jaar in exact hetzelfde schuitje gezeten.

Wat alleen erg belangrijk is is dat het verkoop contract van jouw oude huis zsm getekend moet worden.
Dit "forceert" de kopers ook om de financiering rond te krijgen waardoor jij (eerder) groen licht kan krijgen voor de hypotheek van jouw nieuwe huis.

Mijn hypotheek verstrekker vond dat we geen genoeg geld verdiende voor 2 hypotheken.
Ondanks dat we een flinke buffer hadden en dat we redelijk makkelijk konden dragen op onze salarissen.

[Voor 23% gewijzigd door Quadradial op 18-09-2018 07:56]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Min of meer hetzelfde meegemaakt. Toentertijd in het (aan)koopcontract als ontbindende voorwaarde opgenomen dat koop niet door zou gaan wanneer koper van mijn 'huidige' woning op datum x ontbonden zou hebben. Ging prima en ook de verkopende partij was het hier mee eens.

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• Skeuomorf
Quadradial schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:53:
Heb toevallig dit jaar in exact hetzelfde schuitje gezeten.

Wat alleen erg belangrijk is is dat het verkoop contract van jouw oude huis zsm getekend moet worden.
Dit "forceert" de kopers ook om de financiering rond te krijgen waardoor jij (eerder) groen licht kan krijgen voor de hypotheek van jouw nieuwe huis.

Mijn hypotheek verstrekker vond dat we geen genoeg geld verdiende voor 2 hypotheken.
Ondanks dat we een flinke buffer hadden en dat we redelijk makkelijk konden dragen op onze salarissen.
Ah bedankt. Dan kan dat contract opgemaakt worden met een voorbehoud van aankoop nieuwe woning en kan de koper alvast zijn hypotheek aanvragen.
Harrie_ schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:58:
Min of meer hetzelfde meegemaakt. Toentertijd in het (aan)koopcontract als ontbindende voorwaarde opgenomen dat koop niet door zou gaan wanneer koper van mijn 'huidige' woning op datum x ontbonden zou hebben. Ging prima en ook de verkopende partij was het hier mee eens.
In het aankoopcontract is het volgens mij best gebruikelijk / komt het vaker voor dat de verkoop van huidige woning als ontbindende voorwaarde wordt opgenomen.
In mijn situatie wil ik dus eigenlijk beide. Een ontbindende voorwaarde in het aankoopcontract voor verkoop eigen woning EN een ontbindende voorwaarde in het verkoopcontract voor aankoop nieuwe woning.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Skeuomorf schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:13:
[...]
In het aankoopcontract is het volgens mij best gebruikelijk / komt het vaker voor dat de verkoop van huidige woning als ontbindende voorwaarde wordt opgenomen.
In mijn situatie wil ik dus eigenlijk beide. Een ontbindende voorwaarde in het aankoopcontract voor verkoop eigen woning EN een ontbindende voorwaarde in het verkoopcontract voor aankoop nieuwe woning.
Dus als je die woning niet kan kopen wil je je huidige woning ook niet meer verkopen?

• Skeuomorf
Harrie_ schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:15:
[...]

Dus als je die woning niet kan kopen wil je je huidige woning ook niet meer verkopen?
Correct. Ik woon op dit moment mooi en hoef er niet weg. Er kwam echter een leukere woning voorbij welke ik graag zou willen hebben.
Ik ga er niet vanuit dat de financiering voor deze nieuwe woning een probleem is, maar stel je voor dat er toch iets voorvalt waardoor ik mijn nieuwe hypotheek niet meer rond krijg.
Dan zou ik dus zonder woning zitten en dat wil ik voorkomen.

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:38

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Al neem je de voorwaarde op da er geen lieveheersbeestje op je raam mag landen tijdens volle maan op het moment van de zonnewende... Ik noem maar iets geks 8)7
Als jij een voorwaarde erin wil hebben dan moet je dat vooral doen. Het enige punt is dat de tegenpartij het moet accepteren ;) EN dat er juridische geen speld tussen te krijgen is.

Wat betreft verkopen woning, tenzij het een krot in oost Groningen is, loop je momenteel weinig risico dat het niet verkoopt binnen een maand, zeker als je prijs goed is. Ik lees dat je nu in feite onderhands je huis hebt toegezegd aan iemand. Prima, maar doe wel onderzoek naar de markt om je heen. Mijn onderburen hebben ook onderhands verkocht omdat ze haast hadden. Ik heb ze meermaals gewaarschuwd, maar nu is er een opkoper mee vandoor gegaan die het 'zou gaan verbouwen'. Drie weken later was er nog geen bezem doorheen gegaan en het huis alweer verkocht voor ruim 25.000,- meer. Toen ik de vorige bewoners dat vertelde werden ze heel stil. Ik denk dat ze nu spijt hebben als haren op hun hoofd :')

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:33
Freakertje schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:41:
Al neem je de voorwaarde op da er geen lieveheersbeestje op je raam mag landen tijdens volle maan op het moment van de zonnewende... Ik noem maar iets geks 8)7
Als jij een voorwaarde erin wil hebben dan moet je dat vooral doen. Het enige punt is dat de tegenpartij het moet accepteren ;) EN dat er juridische geen speld tussen te krijgen is.

Wat betreft verkopen woning, tenzij het een krot in oost Groningen is, loop je momenteel weinig risico dat het niet verkoopt binnen een maand, zeker als je prijs goed is. Ik lees dat je nu in feite onderhands je huis hebt toegezegd aan iemand. Prima, maar doe wel onderzoek naar de markt om je heen. Mijn onderburen hebben ook onderhands verkocht omdat ze haast hadden. Ik heb ze meermaals gewaarschuwd, maar nu is er een opkoper mee vandoor gegaan die het 'zou gaan verbouwen'. Drie weken later was er nog geen bezem doorheen gegaan en het huis alweer verkocht voor ruim 25.000,- meer. Toen ik de vorige bewoners dat vertelde werden ze heel stil. Ik denk dat ze nu spijt hebben als haren op hun hoofd :')
tja en voor hetzelfde geld breekt er en dag later een huizen crisis uit dan hadden ze 25.000 minder kunnen beuren koffiedik kijken :O

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Skeuomorf schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:26:
[...]

Correct. Ik woon op dit moment mooi en hoef er niet weg. Er kwam echter een leukere woning voorbij welke ik graag zou willen hebben.
Ik ga er niet vanuit dat de financiering voor deze nieuwe woning een probleem is, maar stel je voor dat er toch iets voorvalt waardoor ik mijn nieuwe hypotheek niet meer rond krijg.
Dan zou ik dus zonder woning zitten en dat wil ik voorkomen.
Het is heel gebruikelijk om te verkopen onder voorbehoud van het aankopen van de nieuwe woning. Het kan echter wel impact hebben op de koopprijs, lang niet iedereen zit er namelijk op te wachten of zullen er daardoor minder geld voor over hebben. Maar zo te horen heb je dit mondeling al afgesproken, dan is het slechts een kwestie van dit voorbehoud door de makelaar in het contract laten zetten.

Let wel op hoe je het opstelt. Is het onder voorbehoud van het passeren van de nieuwe woning of het regelen van de financiering? Er zijn diverse redenen te bedenken waarom de koop niet doorgaat of uitgesteld moet worden ondanks dat jij je financiering wel rond hebt. De kans daarop is klein maar niet nul.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kun je gewoon opnemen in de overeenkomst inderdaad, je 'geluk' is op het moment dat veel kopers allerlei malligheid gewoon slikken ivm de woningnood.

Ik veracht dat je dus omdat je het over bod hebt een bestaande woning koopt. Laat opnemen dat je voorbehoud dus is dat je huidige woning definitief verkocht is (dus geen voorbehoud).
Vraag daar wel ruime tijden voor, 2 maanden is normaal voor regelen financiering/verkoop.
Andere nadeel is ook als we een financiële crisis induiken je 'onverwacht' énorm moet gaan bijleggen.

• Freakertje

Freakertje

bie100 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:45:
[...]

tja en voor hetzelfde geld breekt er en dag later een huizen crisis uit dan hadden ze 25.000 minder kunnen beuren koffiedik kijken :O
Als huizenprijzen overnight kunnen dalen van 265 naar 215, dank denk ik dat bijna geen bank nog een hypotheek zal verstrekken. Als je voorbeelden kunt aanbrengen, prima, maar verkoop geen onzin. Zo'n daling neemt normaal gesproken meerdere jaren. Ook de 'liquiditeit' van de woning zal niet van de ene nacht op de andere van gekte naar nihil dalen. Dat neemt ook maanden, en langer als je een courante woning hebt.
Uitgezonderd gekkigheden als verwoesting, oorlog, overstroming en ineenstorting van het financiële systeem. In zo'n geval maakt het helemaal niets meer uit, of je bent toch al dood, of je bent toch al failliet.

Totale Modjesgekte

• Anoniem: 1002969
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:34]

• bie100
Freakertje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:53:
[...]

Als huizenprijzen overnight kunnen dalen van 265 naar 215, dank denk ik dat bijna geen bank nog een hypotheek zal verstrekken. Als je voorbeelden kunt aanbrengen, prima, maar verkoop geen onzin. Zo'n daling neemt normaal gesproken meerdere jaren. Ook de 'liquiditeit' van de woning zal niet van de ene nacht op de andere van gekte naar nihil dalen. Dat neemt ook maanden, en langer als je een courante woning hebt.
Uitgezonderd gekkigheden als verwoesting, oorlog, overstroming en ineenstorting van het financiële systeem. In zo'n geval maakt het helemaal niets meer uit, of je bent toch al dood, of je bent toch al failliet.
dat is waar maar mijn zwager heeft voor de crisis het huis te koop gezet en wat denk je die staat nog steeds te koop niet overal loopt het als een trein

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

bie100 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:03:
[...]
dat is waar maar mijn zwager heeft voor de crisis het huis te koop gezet en wat denk je die staat nog steeds te koop niet overal loopt het als een trein
Dan is er of iets grondig mis met de woning of de prijs is te hoog. In principe dat laatste want alles wat er 'mis' kan zijn met een woning vertaalt zich door in de marktwaarde natuurlijk.

• bie100
Harrie_ schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:47:
[...]

Dan is er of iets grondig mis met de woning of de prijs is te hoog. In principe dat laatste want alles wat er 'mis' kan zijn met een woning vertaalt zich door in de marktwaarde natuurlijk.
zou je denken niks mis met het huis te duur ik weet het niet zou kunnen vind het zelf wel mee vallen

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

bie100 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:01:
[...]
zou je denken niks mis met het huis te duur ik weet het niet zou kunnen vind het zelf wel mee vallen
Wordt een beetje een ordinaire topic-kaap zo, maar toch even reageren :)

Heel cru, maar als je zwager morgen 50% van de prijs afdoet dan gok ik dat het volgende week is verkocht.

Dat je niet zomaar flink naar beneden gaat met je vraagprijs, zeker wanneer nog een flinke hypotheek af te lossen hebt, snap ik natuurlijk volkomen. Maar als niemand het huis wil kopen en er worden wel andere woningen in de buurt verkocht dan hebben kopers dus kennelijk het idee dat ze bij een andere woning 'meer waar voor hun geld' krijgen.

Heeft je zwager al eens overwogen om naar een andere makelaar over te stappen, te hertaxeren, etc?

Misschien een Funda-linkje zodat wij ook eens kunnen kijken :X

• bie100
Harrie_ schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:05:
[...]

Wordt een beetje een ordinaire topic-kaap zo, maar toch even reageren :)

Heel cru, maar als je zwager morgen 50% van de prijs afdoet dan gok ik dat het volgende week is verkocht.

Dat je niet zomaar flink naar beneden gaat met je vraagprijs, zeker wanneer nog een flinke hypotheek af te lossen hebt, snap ik natuurlijk volkomen. Maar als niemand het huis wil kopen en er worden wel andere woningen in de buurt verkocht dan hebben kopers dus kennelijk het idee dat ze bij een andere woning 'meer waar voor hun geld' krijgen.

Heeft je zwager al eens overwogen om naar een andere makelaar over te stappen, te hertaxeren, etc?

Misschien een Funda-linkje zodat wij ook eens kunnen kijken :X
net wat je zegt tis of-topic :) maar ff een antwoord op je vragen

andere makelaar wel hebben ze wel overwogen maar dan waren ze 6k kwijt aan de ouwe ,hertaxeren hebben ze niet gedaan, het enige wat ze gedaan hebben is van funda eraf gehaald en een week of 6 later weer erop gezet als het nog niet verkocht gaat worden maak ik zelf wel een topic vind het ook vaag dat het zo lang duurt

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-02-2022
Anoniem: 1002969 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:34:
naja.. de crisis van 2008 voltrok zich anders toch in een paar weken. Uiteraard daalt iets niet direct met 50k, maar het kan zo zijn dat je ipv 3 weken, 3 maanden doet over de verkoop. Vertrouwen kan zo weg zijn. Banken zal het in de basis trouwens een zorg zijn als de prijs in een dag met 50k zakt, zolang jij de hypotheek maar kan betalen.
In Nederland kwam de huizencrisis pas in 2011-2013, toen de hypotheekregels meerdere keren zijn aangescherpt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bie100 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:07:
[...]

net wat je zegt tis of-topic :) maar ff een antwoord op je vragen

andere makelaar wel hebben ze wel overwogen maar dan waren ze 6k kwijt aan de ouwe ,hertaxeren hebben ze niet gedaan, het enige wat ze gedaan hebben is van funda eraf gehaald en een week of 6 later weer erop gezet als het nog niet verkocht gaat worden maak ik zelf wel een topic vind het ook vaag dat het zo lang duurt
Ervaringen met het verkopen van je woning

Daar kan je ook veel advies krijgen mbt advertentie, foto's, vraagprijs,... kan interessant zijn :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Freakertje

Freakertje

Met @Harrie_ er zijn diverse factoren die mee kunnen spelen, prijs is een hele grote. Zet een huis voor een euro te koop, garantie dat je het kwijt bent, tenzij er een gifbelt met asbest op het terrein ligt ;)

Presentatie, indeling woning, locatie, vierkante meters, tuin, etc. etc.
Als er veel kijkers zijn en geen kopers, zegt dat iets. Een goede makelaar kan dat ook terugkoppelen naar de verkoper, die hoort aan waarom iemand afhaakt. Misschien stinkt het naar natte hond, terwijl je het zelf niet meer ruikt. Garantie om een deel van kijkers af te schrikken. Ik noem maar een voorbeeldje.
Zijn er geen kijkers, dan is het waarschijnlijk de presentatie op internet i.c.m. de prijs.
Strand het steeds in de onderhandelingen, dan is je zwager wellicht te veeleisend (dit zal niet snel op tafel komen btw, mensen in het algemeen kennend....).

Wil je meer weten, post de situatie met wat je weet in het topic dat @Tsurany noemt. Wil je dat ik meekijk, tag mij er dan ook even in.

Totale Modjesgekte

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee