Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11 10:36
Keuzes zijn altijd lastig, vooral wanneer de zak met duiten niet oneindig groot is.

Voor de zomer hebben we een twee-onder-een-kapwoning uit 2001 gekocht. Dit huis heeft een L-vormige werk-/speelkamer op de begane grond (was vroeger garage/bijkeuken) van ongeveer 23m2 en werd verwarmd middels een (oude) gaskachel. Tijdens de verbouwing hebben we deze kachel de deur gewezen, maar er is nog geen nieuwe verwarmingsmethode voor teruggekomen.

De vraag is wat nu verstandig is om als verwarmingsmethode te gaan gebruiken voor deze ruimte. De ruimte zal in elk geval minimaal 3 dagen per week gedurende 's ochtends en 's middags verwarmd moeten worden (dan werk ik er namelijk) en verder incidenteel wanneer iemand er aanwezig is. Ook moet de luchtvochtigheid niet te hoog zijn aangezien er ook elektronica staat.

Aansluiten op de bestaande CV is eigenlijk geen optie, want dan moeten er behoorlijk lange leidingen gelegd worden voor één á twee radiatoren (de beneden verdieping is volledige voorzien van vloerverwarming) en het is niet mogelijk om onder de vloer van de werk-/speelkamer te komen.

De voorkeur heeft het om voor een duurzame manier te gaan en dus geen gebruik te maken van gas.

Opties waar we zelf al over nagedacht hebben:
* Lucht/lucht warmtepomp
nadeel: initieel een prijzige optie, wellicht te prijzig voor nu
voordeel: waarschijnlijk de meest "groene" optie
* Elektrische kachel
nadeel: schijnt qua stroomgebruik niet echt zuinig te zijn
voordeel: over het algemeen goedkoop in aanschaf
* Infraroodpanelen
nadeel: verwarming van beperkte oppervlaktes, geen warmte onder het bureau bijvoorbeeld
voordeel: alleen warmte waar nodig (dus niet bij de vriezer welke hier ook staat)
* (kleine) Pelletkachel
nadeel: schijnt niet echt "groen" te zijn, kan discussie geven over uitstoot met de buren, heeft enige tijd nodig voor er warmteafgifte is
voordeel: geen maandelijkse kosten, maar alleen bij schoonmaak en aanschaf pellets

Zie ik nog opties over het hoofd en voor-/nadelen? En welke optie is eigenlijk het beste voor mijn situatie?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voordeel van een lucht/lucht warmtepomp kan zijn dat hij eveneens dienst doet als airco in de zomer. En met meerdere binnen units kan je een enkele buiten unit delen waardoor je dus ook je slaapkamers zou kunnen voorzien van airco tegen een geringe meerprijs.

Maar het hangt er ook vanaf hoe groot de delta is die overbrugd moet worden. In een goed geïsoleerde ruimte zullen de verbruikskosten een stuk lager liggen waardoor je misschien eerder kijkt naar aanschafkosten. Is de delta hoger dan zullen verbruikskosten veel relevanter worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TheFirepit
Voor de ruimte is een airco niet echt noodzakelijk. Met andere maatregelen (gordijnen dicht en dergelijke) is de temperatuur goed te managen in de zomer. Afgelopen zomerperiode heb ik in elk geval geen behoefte gevoeld voor het aanschaffen van een airco voor de ruimte.

Voor wat betreft de de slaapkamers: daar willen we inderdaad t.z.t. een lucht/lucht warmtepomp installeren voor verwarming en koeling, dan kunnen we de CV daar ook weghalen. Qua locatie is het echter niet heel erg voor de hand liggend om ook de werk-/speelkamer hier op aan te sluiten (ligt ca. 5 meter uit elkaar).

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Allicht dan een idee om met een skala aan kleine warmtebronnen te experimenteren deze winter om te zien wat je het beste bevalt? Het geeft je meteen een goed idee wat de warmtevraag zal zijn.
1,5 tot 2 kW aan warmtebron kun je het wel warm mee krijgen. Ook kleine infrarood panelen geschikt voor 1 stilzittend persoon zijn voor rond de 100 euro prima te krijgen. Als je een idee hebt wat je wilt kun je het definitief doen. tot zo ver 2 Lardman centjes

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat vind je duur voor een L/L warmtepomp? Ik heb nu een offerte voor een 3.5kW model ( split unit ) inclusief installatie voor 1900,-. Dat vind ik persoonlijk best meevallen :)

Jij zou uit kunnen met een kleiner model denk ik wat nog meer in de kosten scheelt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• TheFirepit
Wanneer je het vergelijkt met de andere opties is het een flink stuk duurder. Wanneer we gelijk voor een multisplit zouden gaan en ook de slaapkamers er op zouden zetten vallen de kosten relatief gezien wel mee, maar daar is op dit moment geen budget voor.

Een 2kW model is op zijn goedkoopst iets van € 750,- (zelf installeren). Alleen ik ben er nog niet van overtuigd dat dat voor ons nu de beste oplossing is.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Waarschijnlijk is een keramische heater van ogeveer 1500 Watt met een programmeerbare thermostaat (los?!) een goede oplossing. Je kunt dan regelen dat de heater automatisch verwarmt alleen op de dagen dat dat nodig is (tijden en temperatuur). De heater is ook redelijk bruikbaar bij incidenteel verwarmen maar niet supersnel. Een keramische heater is niet zuinig maar wel veilig.
Besparen zit vooral in de mogelijkheden tot werken op reguliere tijden en het daarop efficient programmeren van de thermostaat

Een alternatief voor een heater is ook een dergelijke combi van een olieradiator en een keramisch heatertje
https://www.kachel-expert.nl/eurom-rk2009t.
Een olieradiator is veel stiller (!!) maar verwarmt op zichzelf langzamer. Heel geschikt voor werk maar minder voor incidenteel gebruik.Door te combineren met een kleine heater wordt dat makkelijker.

[ Voor 35% gewijzigd door TWyk op 15-09-2018 09:29 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En vloerverwarming infrezen in de vloer?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• TheFirepit
Dat is op dit moment niet echt een optie (veel werk) en zou ook aardig wat geld kosten.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:46
Ik zou toch gaan voor de L/L WP, zeker als je deze zelf kan installeren. De meerprijs krijg je vanzelf weer terug, voor 3 dagen in de week opwarmen + 10 uur warmhouden ga je met een elektrische kachel flink wat kWh's wegstoken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:36

ericplan

5180 Wp PV

Meest simpele is een ventilatorkacheltje onder of dicht bij je bureau. Eventueel nog een IR-paneel aan het plafond. Probeer eens uit te rekenen om hoeveel uur het gaat.

A'dam PVOutput

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inderdaad, als je een idee hebt van draaiuren of warmteverlies, dan kan je eenvoudig uitrekenen wanneer een warmtepomp interessant is.
Een voorgevulde 2.5 kW inverter (die dus maar max ~700 watt uit het stopcontact trekt) is ca €600-700. Voor die meerprijs (een olieradiator haal je praktisch gratis bij de kringloopwinkel) is hij zeker 25 cent per uur goedkoper dus een 'tvt' van minder dan 2800 draaiuur. Klinkt veel, maar is waarschijnlijk maar 3 jaar ofzo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TheFirepit
Het zal gaan om ongeveer 30 uren per week. Wanneer je uitgaat van 2800 draaiuren tvt praat je over een jaar of 2 volgens mij.

Opvallend dat wanneer ik op lucht/lucht warmtepomp zoek de prijzen richting de € 1500,- gaan en op inverter ze inderdaad een stuk goedkoper zijn.

Wat zijn een beetje goede merken qua Inverters? Dan kan ik eens kijken of het uit kan.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Check hier eens. Let er wel op dat de inverterairco ook kan verwarmen, dat gaat niet persé samen.
Overigens draai ik al meer dan 6 jaar op een modelletje van de bouwmarkt (gaat onder verschillende merken), staan doorgaans voorgevuld voor ~500 euro. Dat kan dus ook prima.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43
Elektrische warmtefolie op de vloer en laminaat eroverheen.

• TheFirepit
Ik denk dat ik voor nu eerst voor een keramische heater ga en dan over één of twee jaar een inverterairco installeer en dan gelijk voor de werk-/speelkamer en de slaapkamers.

Iedereen bedankt voor de input!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:36

ericplan

5180 Wp PV

TheFirepit schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:31:
Ik denk dat ik voor nu eerst voor een keramische heater ga en dan over één of twee jaar een inverterairco installeer en dan gelijk voor de werk-/speelkamer en de slaapkamers.

Iedereen bedankt voor de input!
Stop er een kWh-meter tussen, dan kan je na het stookseizoen ook iets over het verbruik zeggen.

A'dam PVOutput

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 21:45
TheFirepit schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:28:
Het zal gaan om ongeveer 30 uren per week. Wanneer je uitgaat van 2800 draaiuren tvt praat je over een jaar of 2 volgens mij.

Opvallend dat wanneer ik op lucht/lucht warmtepomp zoek de prijzen richting de € 1500,- gaan en op inverter ze inderdaad een stuk goedkoper zijn.

Wat zijn een beetje goede merken qua Inverters? Dan kan ik eens kijken of het uit kan.
Maak daar maar ~4 jaar van, je verwarmt hopelijk geen 45 weken per jaar maar eerder 20 tot 25.
Pagina: 1