Het is geen negativiteit of een aanval. Het is een mening. Niemand mag een tegenstrijdige mening hebben zonder dat het jammer is? Ik respecteer ook jouw beeld.
Maar exact jouw quote is voor mij de definitie van waarom je eigenlijk blijft hangen in iets. Ze werken er al jaren goed mee, dus het is goed. Wellicht minder bewust over wat er allemaal mogelijk is en wat er
benodigd is om stacks zoals K8s, cloudnative, microservices perfect te observeren.
Freeaqingme schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:39:
[...]
Ik zou proven technology nou niet direct beschrijven als 'stoffig'. Het is software die wat mij betreft heel goed is in detecteren of iets wel of niet draait zoals het zou moeten. Daarnaast heeft een tool als Icinga nagenoeg geen dependencies, en daarmee tamelijk robuust (essentieel voor monitoring).
Toegegeven, er zijn zeker goede toepassingen voor OpenTelemetry, en dergelijke, maar dat is wat mij betreft eerder iets om /naast/ iets als Zabbix of Icinga te plaatsen in plaats van in plaats daarvan.
Weten of iets up of down is, is voor mij de definitie van iets wat niet meer helemaal van toepassing is (om er maar niet in de term te blijven hangen). Je definieert SLA/SLO/SLI's en op basis daarvan doe je iets. Dat 'iets' down is, is niet relevant want het zou resilient /self healing moeten zijn en het is veel interessanter om te kijken wat het effect is voor de daadwerkelijke gebruiker. Gaat je latency omhoog? Dan net zo je burn rate op je SLO window.
Dat is top natuurlijk, maar hoe snel je kan monitoren is 9 van de 10 keer irrelevant, het lijkt mij dat er belangrijkere dingen zijn. Daarnaast heb je het nog steeds over monitoring, en ik heb het over observability.
----
Wat voor mij het grote verschil is, is dat je met Zabbix monitoring doet en met de tools wat ik aangaf meer richting observability gaat. In plaats van dat je een alert krijgt of iets ziet in Zabbix, waarna je daarna 'fysiek' gaat kijken _wat_ het probleem is, doe je dat met observability juist in de tools.
Ik kan beter misschien dit delen:
https://github.com/cncf/t...y/blob/main/whitepaper.md in plaats van zelf een heel betoog te houden.