Het Grote Monitoring Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:01
Mede-auteur:
  • MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 09:35

MrNGm

Monitoring

Aangezien het onderwerp monitoring in Systeembeheerders en hun problemen al meerdere malen is besproken en de discussie daar niet meer welkom is / niet past een eigen topic. Bespreek hier alles m.b.t het monitoren van de Infrastructuur.

Welk pakket is het beste? Waarom ben je fan van pakket A en niet van B? Sloopt een update je hele monitorings systeem? Spuug je gal over monitoring in dit topic!

Ik zal de TS gaan aanvullen met opties etc. Als je mede auteur wilt worden of items in de TS wilt hebben stuur dan een DM dan regel ik dat :P (Ik ken immers niet alle pakketten en opties :+ )

Je wilt beginnen met monitoren maar waar begin je? Wat is de reden dat je wilt gaan monitoren? Je wilt zien wat er speelt. Waarom wil je dit zien? En wat ga je met de meldingen doen? Wat verwacht je precies van de monitoring?

Deze vragen zou je moeten stellen als je begint met monitoren. Het heeft immers geen zin om te monitoren als je daarna een regen van valse meldingen krijg waar je niet doorheen komt. Is het echt nodig om van alle switches de 48 porten te monitoren? of is de helft voldoende?

Uiteindelijk wil je een systeem die jou op de hoogte stelt als er een echt probleem is en je door middel van logs / grafieken dingen kunt ontdekken om de infrastructuur stabiel te houden.

NaamPrijsDemo?
PRTG100 sensoren gratis, vanaf €1500PRTG Demo
NagiosGratisNagios Demo
ZABBIXGratisZabbix Demo
CactiGratis
Solarwinds30 dagen trial, prijs op aanvraagSolarwinds Demo
HP Openview
WhatsUp GoldTrial en prijs op aanvraagWhatsUp Gold Demo
SpiceworksGratis
LogicMonitorPrijs op aanvraag
Uila30 dagen trial op aanvraag
VMware vRealize OperationsAfhankelijk van type
EG Innovations
ControlUpVanaf $23/sessie/jaar
Veeam OnePrijs op aanvraag
SCOM
Net-dataGratisNetdata Demo
ZenossPrijs op aanvraag
MuninMunin demo
PrometheusGratisPrometheus demo
Check_MKGratis, vanaf €600/jaarCheck_MK demo (demo:demo)
SensuVanaf $99/maand
PulsewayTrial, Tot 2 system gratis, vanaf €1,69/maand (workstation), €3,49/maand (server)
PIM+Afhankelijk van aantal devices (€1/device/maand bij >1000 devices; vanaf €69/maand voor 25 devices tot €849/maand voor 750 devices; prijzen exclusief support)PIM+ demo

[ Voor 151% gewijzigd door MrNGm op 03-01-2019 13:27 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:41

magneet

Magnetic enhanced

Aanvullingen:
Uila (meer monitoring van a-z voor applicaties)
VMware vRealize Operations
EG Innovations
ControlUp
Veeam One

[ Voor 15% gewijzigd door magneet op 13-09-2018 14:20 ]

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:41

magneet

Magnetic enhanced

Het nadeel van het beoordelen van Monitoring Software voor mij is dat iedereen hem anders inricht. Ik heb bij bedrijven gezeten waarbij Solarwinds heel fijn was ingericht en perfect te gebruiken was. Kom ik later bij een ander bedrijf en bij hun werkt het totaal niet omdat ze niet nagedacht hebben over wat ze nu eigenlijk wilden.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• HKLM_
@magneet helaas heb je dat met heel veel pakketten (niet alleen monitoring) vaak zie je dat het pakket eigenlijk dan helemaal niet bij het bedrijf past omdat ze maar wat gekocht hebben wat iemand helemaal perfect vond.

Wij hebben onze stok oude nagios server de deur uit gedaan een paar maanden geleden. PRTG was mijn eeste keuze vooral omdat het zo makkelijk is in onderhoud en de opzet van sensoren zorgt er voor dat ik bijna alles kan monitoren in mijn infra zonder ingewikkelde settings of het installeren van agents.

Bij mijn vorige bedrijf hadden we een mooie nagios omgeving maar ik zou er nu niet meer naar terug willen :D

[ Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 13-09-2018 14:30 ]

Cloud ☁️

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08
Dat gaat natuurlijk op voor ieder pakket, je moet als afnemer een eisen en wensenlijstje opstellen. Daar moet je het beste product bij kiezen. Met PRTG kan je met 100 sensoren een beetje stoeien om te zien of het aansluit bij wat je wilt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

• HKLM_
asing schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:31:
Dat gaat natuurlijk op voor ieder pakket, je moet als afnemer een eisen en wensenlijstje opstellen. Daar moet je het beste product bij kiezen. Met PRTG kan je met 100 sensoren een beetje stoeien om te zien of het aansluit bij wat je wilt.
Zo zou het moeten gaan inderdaad :P helaas gaat het nog wel eens anders vanwege fanboy gedag vanuit een beheerder of manager.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Technisch gezien is SCOM een monitoring tool. Helemaal correct. Echter, SCOM is maar één onderdeeltje van de System Center Suite. SCOM is niet los te koop, je moet de hele suite kopen als je dat wilt hebben. Dan krijg je ook Virtual Machine Manager, Configuration Manager, Data Protector Manager en bijvoorbeeld EndPoint Protection.

Als je dat allemaal wilt hebben is System Center een optie.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Casbuur
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-02 22:05
In het verleden gebruikte ik Check_MK, een fork van Nagios. Op zich een vrij uitgebreide tool waar je vrij veel kan monitoren. Helaas is hier de leercurve groot, waarbij de gehanteerde taal (Duits) het moeilijk maakt voor degene die geen duits kennen. Daarnaast had je met Check_MK soms onverklaarbare storingen waardoor de monitoring onbetrouwbaar werd.

We hebben toen diverse systemen getest, en zijn toen uitgekomen op Zabbix. Hierbij kan je meer overzicht maken, en echt monitoren wat je wilt monitoren. De leercurve is hier ook groot voor, maar met doorzettingsvermogen kan je veel bereiken. Ook de storingsgevoeligheid ligt vele malen lager in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Iemand die PRTG gebruikt en zijn server naar buiten open heeft staan om ook de app te kunnen gebruiken? Wat heb je gedaan om het secure te houden?

Ik heb de DH sting aangepast naar een sterkere key
https://kb.paessler.com/e...sting-default-key-in-prtg en met ssllabs een gezorgd dat ik met ssllabs een A haal.

[ Voor 44% gewijzigd door HKLM_ op 13-09-2018 15:41 ]

Cloud ☁️

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

HKLM_ schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:32:
Iemand die PRTG gebruikt en zijn server naar buiten open heeft staan om ook de app te kunnen gebruiken? Wat heb je gedaan om het secure te houden?

Ik heb de DH sting aangepast naar een sterkere key
https://kb.paessler.com/e...sting-default-key-in-prtg en met ssllabs een gezorgd dat ik met ssllabs een A haal.
Bij mijn vorige werk gebruikten we dat ook.
Volgens mij alleen een firewall rule aangepast. Inloggen gaat sowieso via username / password.

Weet je zeker dat je dit wil gebruiken? Werd namelijk geregeld wakker door alerts van servers die 's nachts aan hun reboot schedules begonnen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
kevlar01 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:44:
[...]

Bij mijn vorige werk gebruikten we dat ook.
Volgens mij alleen een firewall rule aangepast. Inloggen gaat sowieso via username / password.

Weet je zeker dat je dit wil gebruiken? Werd namelijk geregeld wakker door alerts van servers die 's nachts aan hun reboot schedules begonnen. :P
Ik gebruik het al mijn iphone staat snachts altijd op stil dus wakker zal ik er niet van worden :D App is wel handig ben regelmatig in het buitengedeelte van het bedrijf (niet overal wifi) en voor de stand-by is het ook wel handig.

*servers rebooten zo snel dat heeft PRTG niet eens door soms :P

[ Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 13-09-2018 15:51 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
kevlar01 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:44:
[...]
*kuch* maintenance window *kuch*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:52

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Nog een aanvulling: https://github.com/firehol/netdata (online demo: http://my-netdata.io/)

Werkt verdraait goed out of the box zonder vrijwel enige configuratie. Mijn go-to programma voor een enkele server.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49
Heb hier voor ons bedrijf een POC gedaan met Zenoss. https://www.zenoss.com/
Zeer krachtige tool met een krachtige APi waar bijna alles mee mogelijk is.

Eigenlijk zijn al die pakketten geen monitoring tools maar datacollectors, ze verzamelen data van alle devices en apps shapen dit in jouw gekozen dashboard overview.

[ Voor 35% gewijzigd door alki op 13-09-2018 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNGm
Uit den ouden doosch bestaat ook Munin nog. Lekker elke 5 minuten grafieken bouwen. Uit den nieuwen doosch Prometheus.

Die laatste doet voornamelijk metrics verzamelen, maar kan met behulp van de AlertManager ook alerting doen. Vaak wordt Prometheus aangevuld met Grafana voor graphing.

Overigens is Grafana ook geschikt om aan Zabbix te hangen: online demo.

Anoniem: 718429

Een kant-en-klaar pakket is natuurlijk wat leuk, maar je kan ook heel goed zelf iets knutselen. Dan heb je iig een beetje grip op de dependencies, die bij sommige pakketten wel eens een klein beetje uit de klauwen weten te lopen. (Dependencies op een half dozijn programmeertalen en twee dozijn libraries, gewoon, monitorpakketje. Leuk om te onderhouden.)

En voor dat knutselen heb je gereedschap nodig. Zo even uit het hoofd:

fping ("massa-ping")
net-snmp
braa ("massa-snmp")
mrtg en rrdtool

Met een beetje handigheid kun je daar al best veel mee.

• asing
Anoniem: 718429 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:43:
Een kant-en-klaar pakket is natuurlijk wat leuk, maar je kan ook heel goed zelf iets knutselen. Dan heb je iig een beetje grip op de dependencies, die bij sommige pakketten wel eens een klein beetje uit de klauwen weten te lopen. (Dependencies op een half dozijn programmeertalen en twee dozijn libraries, gewoon, monitorpakketje. Leuk om te onderhouden.)

fping ("massa-ping")
net-snmp
braa ("massa-snmp")
mrtg en rrdtool

Meestal hebben we niet de tijd om een beetje te hobbyen met dat soort dingen. Gewoon een doos met support en goede ondersteuning.

• HKLM_

fping ("massa-ping")
net-snmp
braa ("massa-snmp")
mrtg en rrdtool

Zelf knutselen is altijd leuk maar kost vaak te veel tijd. Tevens moet iedereen in het team er wel een beetje mee om kunnen gaan. Als mijn PRTG server morgen omvalt kan mijn manager hem snel fixen. Heb ik een zelfbouw pakket dan duurt dat waarschijnlijk veel langer omdat de kennis er niet is.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik heb Observium nog niet langs zien komen.

Niet iets voor mensen met een 14" monitor op hun desktop..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KGFFufXSqEwc2Hvqc39wuKu4/full.png

[ Voor 17% gewijzigd door burne op 13-09-2018 17:23 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 16:07
Librenms past in datzelfde straatje, is een fork van Observium.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
Ik maak zelf gebruik van Zabbix vanwege het volledige open source karakter en de plugins die men zelf kan schrijven en kan delen via share.zabbix.com. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

fping ("massa-ping")
net-snmp
braa ("massa-snmp")
mrtg en rrdtool

Leuk in een MKB'tje waar jij de enige beheerder bent en dus toch al "onmisbaar" bent. Niet leuk in een groter bedrijf waar meer mensen met die tools moeten werken. Probleem met een standaard tool? Google en gij zult vinden. Probleem met je maatwerk tool? Hopelijk heeft de maker wat documentatie achtergelaten. En ik weet uit ervaring dat mensen die dingen maken vaak heel slecht documenteren.

[ Voor 3% gewijzigd door downtime op 13-09-2018 19:50 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sowieso is er een verschil tussen tools om metrics bij te houden en echt monitoring met alarmering.

Zelf gebruik ik graag Observium voor de metrics en Zabbix voor monitoring en alarmering. Zabbix omdat het volledig opensource is en je er echt alles mee kan monitoren (met beschikbare plugins van de market maar ook door zelf dingen te maken) en het ook prima integreert met bijvoorbeeld Puppet of Ansible zodat je min of meer zeker weet dat ook alles in monitoring staat.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ik222 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:00:
Sowieso is er een verschil tussen tools om metrics bij te houden en echt monitoring met alarmering.

Zelf gebruik ik graag Observium voor de metrics en Zabbix voor monitoring en alarmering
[..]
Sowieso is er een verschil tussen wat mensen willen weten. Ik gebruik Observium om 88 switches en routers te bewaken. Observium kijkt (default) ook naar optische in- en uitgangsvermogens, naar temperaturen, ventilatorsnelheden en energieverbruik. Ook kan het routering en switching in bepaalde routers inzichtelijk maken en bewaken.

Dat kan ook op andere manieren maar is een hoop werk.

Ik moet even nadenken hoe ik met Observium ga kijken of een website goed werkt. Met Nagios een string uit een pagina checken is een eitje.

• ik222
  • Niet online
Ja zeker voor netwerkapparatuur is Observium heel krachtig vanwege de goede auto discovery. Je hebt heel makkelijk statistieken van bijna alles, ook in een groter netwerk. Bovendien zijn het RRD bestanden achterliggend waarmee je ook weer makkelijk weathermaps kan maken bijvoorbeeld.

Voor monitoring en alarmering vind ik Observium zelf wel echt te beperkt. Want ja je ziet op zich zeker voor netwerkapparatuur nog wel relevante alarmen in de interface maar ook voor netwerkapparatuur als je iets geavanceerder wil monitoren en alarmeren met escalaties e.d. mis ik toch wel heel veel mogelijkheden. Daarvoor blijf ik dus ook voor netwerkapparatuur bij Zabbix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:56

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Voor network monitoring ken ik ook nog:
HPe IMC

Hoe kijken jullie naar "ketenmonitoring"? Want dat is echt zo'n marketing-term. Wat is nu keten monitoring, hoe richt je dat echt goed in, en kijk je dan alleen naar de output van de voorkant, of kijk je naar elk component in de keten. Hoe ga je dan om met redundantie in de keten (dat 1 webserver eruit ligt is wel een melding waard, maar als ik er nog 9 heb is het minder boeiend). Vooral als je als partij wordt afgerekend op beschikbaarheid (SLA, XLA) is dat natuurlijk van belang (althans, als je monitoring pakket input is voor je rapportage).

[ Voor 14% gewijzigd door Equator op 14-09-2018 10:00 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:18

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Misschien een toevoeging, niet voor MKB maar echt grote omgevingen (enterprises, isp's etc)
van CA, pakket Nimsoft, Infrastructure Management

Gigantisch pakket (nouja, omgeving) met heel veel opties,mogelijkheden. Wij gebruiken het ook op het werk, je kan naast de IM ook portals maken met mooie graphs/pie's e.d.

Iemand die het ook gebruikt of heeft gehad?

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:14

HomeServ

Linux only?

Zelf al met meerdere tools mogen spelen.
Observium, LibreNMS, Zabbix, Nagios (XI).

Elke tool heeft zo z'n voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Equator schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:54:

Hoe kijken jullie naar "ketenmonitoring"? Want dat is echt zo'n marketing-term. Wat is nu keten monitoring, hoe richt je dat echt goed in, en kijk je dan alleen naar de output van de voorkant, of kijk je naar elk component in de keten. Hoe ga je dan om met redundantie in de keten (dat 1 webserver eruit ligt is wel een melding waard, maar als ik er nog 9 heb is het minder boeiend). Vooral als je als partij wordt afgerekend op beschikbaarheid (SLA, XLA) is dat natuurlijk van belang (althans, als je monitoring pakket input is voor je rapportage).
Helaas is ketenmonitoring tot dusver iets waar ik veel discussie over hoor maar nog steeds niet veel in de praktijk zie. Daarom kan mijn interpretatie van ketenmonitoring (sterk) afwijken van de gangbare. Ik heb niet echt gevolgd wat er buiten mijn bubbel op dat gebied leeft.

Wat mij betreft richt ketenmonitoring zich op de user-experience. Werkt de interface, levert input de juiste uitkomsten op, en met de gewenste performance? Dat betekent per definitie dat je NIET naar elk component in de keten kijkt. Dat doe je wel ernaast maar niet in het kader van ketenmonitoring.
Dus als één webserver eruit ligt maar de tweede doet het wel, en performance lijdt er niet (veel) onder, dan moeten in de ketenmonitoring alle lichten op groen blijven. In de componentmonitoring wil je natuurlijk wel rode lichten zien.

Dus in het kort: Componentmonitoring en ketenmonitoring bestaan naast elkaar en ketenmonitoring is geen vervanging van componentmonitoring. En ja, bij ketenmonitoring draait het om beschikbaarheid en performance van de totale dienst, de zaken waarover je rapporteert richting klant, en bij componentmonitoring draait het om beschikbaarheid en performance van individuele componenten. Die dingen die niemand buiten de eigen organisatie interessant vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maar wat ik dus graag zou zien (let op, ik heb het in mijn huidige rol nergens nodig) is een monitoring pakket waarin je zelf componenten opvoert (met aparte eigen monitoring opties) die je zelf (dus niet automagisch) grafisch in een keten plaatst zodat je de gehele keten overziet. Voor klanten, management maar ook voor techneuten gewoon handig en overzichtelijk.
Vereist natuurlijk we dat je inzicht hebt in de keten. Iets waar het bij veel bedrijven al fout gaat :P

Als er dan een component plat gaat zie je dat keurig (alarm, grafisch) maar de keten blijft in tact (omdat je een stuk redundantie hebt ingebouwd bijvoorbeeld. Ook zie je zo direct de SPoF's in de keten.

.. Ik moet er eens een plaatje van maken, dat is wellicht duidelijker. Misschien dat ik daar dit weekend nog tijd voor heb. :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:18
Heb Sensu nog niet voorbij zien komen. Wordt bij ons veel gebruikt samen met Nagios (alhoewel Sensu Nagios moet gaan vervangen).
Voordeel is dat het met bestaande Nagios checks overweg kan.
Alleen v1.x heeft niet echt een UserInterface, maar daarvoor kun je Uchiwa gebruiken.
V2.x krijgt wel een fatsoenlijke UI.
Zijn ook al kant en klaare cookbooks voor chef/puppet/ansible/saltstack om sensu mee uit te rollen en configureren.
En het is open-source.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Equator schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:28:
Maar wat ik dus graag zou zien (let op, ik heb het in mijn huidige rol nergens nodig) is een monitoring pakket waarin je zelf componenten opvoert (met aparte eigen monitoring opties) die je zelf (dus niet automagisch) grafisch in een keten plaatst zodat je de gehele keten overziet. Voor klanten, management maar ook voor techneuten gewoon handig en overzichtelijk.
Vereist natuurlijk we dat je inzicht hebt in de keten. Iets waar het bij veel bedrijven al fout gaat :P

Als er dan een component plat gaat zie je dat keurig (alarm, grafisch) maar de keten blijft in tact (omdat je een stuk redundantie hebt ingebouwd bijvoorbeeld. Ook zie je zo direct de SPoF's in de keten.

.. Ik moet er eens een plaatje van maken, dat is wellicht duidelijker. Misschien dat ik daar dit weekend nog tijd voor heb. :)
We hebben nu al een verschil van opvatting wat ketenmonitoring is. Ik zie het als een apart soort monitoring die de gebruikerservaring emuleert en daarover rapporteert. Jij als een beter grafisch plaatje van de samenhang van componenten. Maar plaatjes vind ik weer niet interessant. Gewoon een tekening aan de muur helpt me evenveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

downtime schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:45:
[...]

We hebben nu al een verschil van opvatting wat ketenmonitoring is. Ik zie het als een apart soort monitoring die de gebruikerservaring emuleert en daarover rapporteert. Jij als een beter grafisch plaatje van de samenhang van componenten. Maar plaatjes vind ik weer niet interessant. Gewoon een tekening aan de muur helpt me evenveel.
Ja, verschil van opvatting, juist leuk toch :) Maar ik denk dat het wel meevalt.

Ik zie het inderdaad als meer dan de som van de losse componenten. Performance, reacttietijd, uptime, allerlei interessante meetwaarden welke de UX representeren die je mee kunt nemen in de rapportage (of op alarmeren indien het onder/boven een waarde komt).

Maar als je dat dan ook nog eens op een leuke manier kan laten zien, dan zijn de visueel ingestelde mensen (waaronder ik) daar ook blij mee. Bovendien heb je dan geen twee verschillende monitoringpaketten nodig.

Ik heb wel eens wat pogingen gezien van een SCOM dashboard met Savision, maar dat was ten eerste veel werk, en het leverde niet op wat we zochten. (Naast de prijs van Savision :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:18
Equator schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:02:
[...]

Ja, verschil van opvatting, juist leuk toch :) Maar ik denk dat het wel meevalt.

Ik zie het inderdaad als meer dan de som van de losse componenten. Performance, reacttietijd, uptime, allerlei interessante meetwaarden welke de UX representeren die je mee kunt nemen in de rapportage (of op alarmeren indien het onder/boven een waarde komt).

Maar als je dat dan ook nog eens op een leuke manier kan laten zien, dan zijn de visueel ingestelde mensen (waaronder ik) daar ook blij mee. Bovendien heb je dan geen twee verschillende monitoringpaketten nodig.

Ik heb wel eens wat pogingen gezien van een SCOM dashboard met Savision, maar dat was ten eerste veel werk, en het leverde niet op wat we zochten. (Naast de prijs van Savision :X )
Jij bedoeld zoiets als ServiceNow ITOM denk ik.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Weet ik niet, ik ken het niet. Ik merk alleen dat monitoring op de een of andere manier altijd op componentniveau is. En het kan zoveel meer zijn, maar dan moet de tool het wel kunnen. Ik weet niet of er een applicatie is die kan wat ik voor ogen heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNGm
Toevallig was ik dat al tegengekomen in Zabbix. Je definieert daar welke 'services' er draaien en welke metric / trigger (if any, kan ook een placeholder zijn zoals "Webservers") daarbij hoort. Je kan daar ook SLA's op definiëren en bijv. een groep laten triggeren als een van de onderliggende nodes faalt. Via de monitoring/services tab kan je 't geheel dan in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ik222 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:37:
Daarvoor blijf ik dus ook voor netwerkapparatuur bij Zabbix.
De link is gewoon op, dus Zabbix houdt z'n mond. Maar is dit iets waar je actie op moet ondernemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GlGmtYNXpZeBmxOtzu0EzsTY/medium.png

Het is een van de twee TenGigabitEthernet-verbindingen tussen Delft en Amsterdam.

Niet alles is zo simpel als 'up' of 'down', en met iets wat alleen up of down snapt schiet je dan niets op. Dat was wat ik probeerde te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je wilt zeggen. Maar waarom zou Zabbix niet kunnen alarmeren op zoiets als dat in jou voorbeeld?

Laat ik voorop stellen, zelf heb ik ook Observium naast Zabbix draaien zodat ik lekker simpel en snel van alle appatuur zowat alles in grafieken heb staan.

Maar juist ook bij dit soort zaken zijn de mogelijkheden met Zabbix veel groter om naast grafiekjes ook voor jou zinnige alarmen te krijgen via bijvoorbeeld SMS en / of pushover. Alleen Zabbix is wel een pakket wat een stuk meer inrichting vraagt als iets als Observium en ook een veel stijlere leercurve heeft. Al moet ik zeggen dat met de nog relatief recent verbeterde auto discovery het reguliere onderhoud en toevoegen vast host wel veel minder werk geworden is.

Maar juist in Zabbix heb ik in het verleden echt triggers gebouwd die veel en veel verder gaan als up of down. Bij mijn vorige werkgever kregen we bijvoorbeeld alarmen uit Zabbix als de verdeling van verkeer over de diverse internet exchanges / transits afweek van normaal om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Ik gebruik vaak Zabbix voor monitoring en alarmering, met custom (HTML5) dataviz via Zabbix API. De meeste alarmeringen gaan via IRC (met blink/colors adhv severity), maar ook SMS, mail en telefoongesprekken (SIP/GSM/...) zijn mogelijk. Het volgende projectje zijn fysieke status panels (IP RGB leds).
Prive (en soms zakelijk) gebruik ik Zabbix o.a. als RSS reader, beetje overengineered maar werkt prachtig.

Het beheer van Zabbix heb ik geautomatiseerd met Ansible, waardoor alle hosts automatisch op de juiste manier worden opgenomen in Zabbix (en de zabbix agent goed geconfigureerd). Er wordt zelden gebruik gemaakt van de autodiscovery i.v.m. Ansible. Ook switches, PDU's, UPS'en en andere hardware staan in Ansible en worden zodoende opgenomen in Zabbix.

Het "probleem" hierboven (10gb conn) is eenvoudig met Zabbix te detecteren. Extreme verandering t.o.v. gemiddelde kan gewoon worden gedetecteerd.

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 14-09-2018 21:24 . Reden: zin liep niet lekker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-05 06:40
Ahh! Monitoring. Mijn favoriete onderwerp. Zelf doe ik "weleens iets met" Zabbix. Ik werk als consultant en geef trainingen op het product :9

Voorop gesteld dat ik denk dat Zabbix op het moment een van de betere oplossingen is voor een hoop omgevingen, ben ik er van overtuigd dat er geen slechte oplossingen meer zijn; die zijn al lang uitgestorven (of heel druk daar mee bezig). Elk pakket heeft zijn absolute voordelen en nadelen en per bedrijf verschillen de behoeftes qua pakketten.

Wat ik fijn vind aan Zabbix is de ongelooflijk flexibele manier van inrichting waardoor nagenoeg alles mogelijk is. Helaas betekend dit ook dat de leercurve stijl is.

Ketenmonitoring is een term is vaak uit de mond van managers komt. Als je dan doorvraagt heeft men meestal geen flauw idee wat ze er eigenlijk mee willen zien, laat staan wat "een keten" is / hoe deze exact is opgebouwd.
In Zabbix zou je zoiets inderdaad "services" noemen waarbij diverse soorten berekeningen gemaakt kunnen worden. Ik moet hierbij direct opmerken dat ik op dit vlak binnen Zabbix nog wel wat flexibiliteit mis; lang niet alle scenarios zijn makkelijk te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35
downtime schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:45:
Gewoon een tekening aan de muur helpt me evenveel.
Het hangt ook van je rol af. Een scherm dat laat zien of je gebruiker tevreden is en daar een tekening met de servers naast is leuk als je de architectuur een beetje wil snappen terwijl je je vooral met de gebruiker bezig houdt, maar als infrabeheerder heb je er een stuk minder aan want of die gebruiker blij is hangt van meer af dan alleen de infra, maar van die infra wil je graag per onderdeel zien of je iets moet doen. Dan heb je meer aan een tekening met de afhankelijkheden buiten de infra, en een scherm dat de servers laat zien met hun status.

Dat is meteen ook deel van probleem mijns inziens; de applicatiebeheerders willen iets heel anders zien dan de infra-groep, en de managers willen weer iets anders zien. Dus koopt groep A iets wat goed werkt voor hen, maar wat minder goed voor B of C werkt, en B en C krijgen geen budget want we hebben toch al dat pakket dat A gebruikt?

We hebben heel lang SCOM gebruikt. Werkt leuk voor Windows servers, maar netwerk of VMware is lastiger. Nu zijn we bezig vROPS in te richten, wat goed werkt voor VMware, maar ongetwijfeld op andere plekken minder goed werkt.

Gelukkig is management daar ondertussen goed van doordrongen, en 'mogen' we weer specifieke monitoringpakketten inzetten voor doelgebieden (PRTG en AFO voor netwerk, vROPS voor VMware, Citrix Command Center of MAS voor loadbalancers, dat soort dingen) zolang het alerts maar door kan zetten naar het overkoepelende pakket.

Ik ben een tijdje verantwoordelijk geweest voor de Nagios-installatie bij een kleine ICT dienstverlener; dat werkte voor die schaal best redelijk. En, wat ik van Nagios zo mooi vond (wat inherent natuurlijk ook een nadeel met zich meebrengt): Als Nagios zegt dat er iets is, dan is er ook iets. Probleem opgelost? Melding weg... Er zijn me iets te veel monitoringpakketten die je doodgooien met meldingen over iets dat twee weken geleden gebeurde. En als je daar dan een ack op kunt geven is dat wel OK (je wil het ten slotte vaak wel weten), maar we hebben er nu een die de melding vrolijk weer actief maakt totdat je een iisreset uitvoert op de server waar het fout ging :X

Ik zou graag in een pakket in één oogopslag zien wat er NU stuk is, en wat er in het verleden stuk was maar nog niet is acknowledged. Ik zie dat vaak door elkaar staan, met hetzelfde kleurenschema (SCOM, looking at you... Maar dat is zeker niet de enige) Het is niet dat ik NIET wil weten dat die service zichzelf herstart heeft, maar dat is een heel wat minder kritische melding dan iets wat NU stuk is.

En natuurlijk staat en valt het met gebruik. SCOM werd zo weinig mee gedaan (door de hele afdeling, ikzelf inclusief) dat ik daar Ctrl-A, Delete deed en na 5 minuten kwam kijken of er iets nog actief was. Dat is denk ik wat er op de vloer het meeste mis gaat: kijken en acteren op meldingen. Als je het actief gebruikt (en daar dus ook tijd voor krijgt) dan kan het niet zo zijn dat iets (overdag, of afhankelijk van je SLA) langer dan een paar uur (liever korter) niet is acknowledged, waarna je het op gaat lossen, thresholds aanpast of on hold zet omdat je ergens (leverancier? resources? whatever...) op moet wachten.

Ik vermoed dat dat laatste ook de reden is dat ik zo gecharmeerd was van Nagios, als niemand de eenmalige events oppakt dan zie je op gegeven moment door de events de accuutjes niet meer :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ik222 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:11:
Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je wilt zeggen. Maar waarom zou Zabbix niet kunnen alarmeren op zoiets als dat in jou voorbeeld?
Omdat er niets down is. Je zou een sensor kunnen maken met een onder- en bovengrens qua signaalniveau, zodat je bij een verandering een alert krijgt, maar iedere verbinding heeft andere specs dus je zult dat voor iedere link apart moeten doen of je grenzen zo ruim nemen dat je er niet veel aan hebt.

En dan nog. De demping van een glasvezelverbinding veranderd al als iemand de vezel fysiek manipuleert. (Dat gebruiken we om te controleren of een engineer ter plaatse de juiste vezel wil onderbreken. Voordat 'ie knipt wikkelt 'ie de vezel drie keer om het handvat van een schroevendraaier. Dat geeft 30-40dB demping zonder dat het glas breekt.) Heeft iemand hier mijn vezel verlegt in een patchkast? Zit 'ie klem in een bocht? Of is dit een laser die aan het doodgaan is?

Dingen die ik met nagios niet *kan* zien. (Ik heb weinig langdurige ervaring met dingen anders dan nagios, cacti, HP Openview en sinds een paar maanden Observium..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Paul schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 23:06:
[...]
En, wat ik van Nagios zo mooi vond (wat inherent natuurlijk ook een nadeel met zich meebrengt): Als Nagios zegt dat er iets is, dan is er ook iets. Probleem opgelost?
Da's de ene kant. De andere kant is dat nagios notifies prima slim rond te sturen zijn. Dat was het voorbeeld wat ik in het andere topic gaf. We zijn (met twaalf fte) te druk bezig met van alles en nog wat om regelmatig naar een 75" scherm te kijken en te zien of daar een getal veranderd. Dus hebben we een perl-scriptje op kantoor wat iedere minuut aan nagios vraagt wat er geel en rood is, en unhandled. Als dat ongelijk 0 is worden twee hue lampen rood. Iedereen heeft een lamp in een ooghoek dus iedereen ziet binnen zeventig seconden dat er iets is wat aandacht nodig heeft. De directie heeft een eigen kamer en kan van daaruit een van de lampen zien, en er is een vergaderruimte aan de andere kant van de kantoor-stiltetuin van waaruit beide lampen niet te zien zijn.

Het is allemaal heel subtiel. Leveranciers of klanten die regelmatig over de vloer komen hebben pas na meerdere bezoeken door dat er iets opvallends is bij ons op kantoor. Ja, het is een open kantoortuin. En nee, het is een oase van rust. En we hebben geen dive-dive-dive nodig om storingen op te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
burne schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 23:06:
[...]

Omdat er niets down is. Je zou een sensor kunnen maken met een onder- en bovengrens qua signaalniveau, zodat je bij een verandering een alert krijgt, maar iedere verbinding heeft andere specs dus je zult dat voor iedere link apart moeten doen of je grenzen zo ruim nemen dat je er niet veel aan hebt.
Dat is dus juist wel prima te regelen met Zabbix, je kunt Zabbix prima automatisch van alle optics op een host de RX sensor laten discoveren met daarbij een trigger die afgaat als de laatste waarde meer dan x procent afwijkt van de vorige waarde of zelfs van het gemiddelde over de laatste dag / week. En misschien wil je ook nog wel verder terugkijken om langzame degradatie te detecteren bijvoorbeeld. Allemaal netjes mogelijk, alleen een een kwestie van een goed template maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
Ik zie dat Kaseya nog niet genoemd is, zit wel meer in dan alleen monitoring maar dat zit in Zabbix voor zover ik weet ook:

https://www.kaseya.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-04 08:32
Heeft er hier iemand ervaring met een overstap van Nagios naar PRTG ?
Wij zijn hier aan het kijken naar een vervanger voor Nagios omdat we 100+ locaties hebben waar we verschillende hosts in moeten monitoren. Dit wordt met Nagios toch wel een beetje lastig klus met al het handmatig er in zetten. Tevens is de reporting binnen Nagios ook vrij basaal.

Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 08:42

Step

step@tweakers.net#

Netwerkmonitoring met Nagios i.c.m. Thruk, Nagvis, NagiosQL, PNP4Nagios, custom autodiscover en verschillende custom-made scripts en checks. Zo wordt sFlow geprocessed en kunnen we daardoor eenvoudig zien welke poort hoeveel verstookt en wat dat dan is.

Het is inderdaad een samengesteld pakket. Installatie en setup kost een dag of wat tijd om het te installeren maar dan heb je ook wat. Alles is aan te passen en nieuwe (custom) checks zijn te maken. We gebruiken ook PRTG voor Windows zaken, maar dat is helaas een Windows-Install-only (en duur) pakket.

Multitail met custom config waarbij SNMPtraps worden bijgehouden voor actuele changes.

[ Voor 14% gewijzigd door Step op 25-09-2018 18:34 . Reden: multitail toegevoegd ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

tomdabom schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:12:
[..] Dit wordt met Nagios toch wel een beetje lastig klus met al het handmatig er in zetten. [..]
De niet-gratis versie van nagios heeft autodiscovery, scans en diverse vormen van automatisch toevoegen van objects. En met een groot netwerk is PRTG al snel een stuk duurder dan nagios.

Anoniem: 37691

Nag-nag-nagios... En dan er voor betalen?! ;)

Zoiets is binnen Zabbix i.d.d. in een template te verwerken, al dan niet met autodiscovery.
Ik gebruik zelden host autodiscovery, maar item/template autodiscovery is geweldig.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
burne schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 23:51:
[...]

Da's de ene kant. De andere kant is dat nagios notifies prima slim rond te sturen zijn. Dat was het voorbeeld wat ik in het andere topic gaf. We zijn (met twaalf fte) te druk bezig met van alles en nog wat om regelmatig naar een 75" scherm te kijken en te zien of daar een getal veranderd. Dus hebben we een perl-scriptje op kantoor wat iedere minuut aan nagios vraagt wat er geel en rood is, en unhandled. Als dat ongelijk 0 is worden twee hue lampen rood. Iedereen heeft een lamp in een ooghoek dus iedereen ziet binnen zeventig seconden dat er iets is wat aandacht nodig heeft. De directie heeft een eigen kamer en kan van daaruit een van de lampen zien, en er is een vergaderruimte aan de andere kant van de kantoor-stiltetuin van waaruit beide lampen niet te zien zijn.

Het is allemaal heel subtiel. Leveranciers of klanten die regelmatig over de vloer komen hebben pas na meerdere bezoeken door dat er iets opvallends is bij ons op kantoor. Ja, het is een open kantoortuin. En nee, het is een oase van rust. En we hebben geen dive-dive-dive nodig om storingen op te pakken.
Dat is wel erg cool! Ben je bereid om dat script eens te delen? Wij werken hier ook met Nagios en een setje van die lampen aanschaffen en middels zo'n script aansturen is wel leuk!

• Spro
jimbo123 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:14:
[...]

Dat is wel erg cool! Ben je bereid om dat script eens te delen? Wij werken hier ook met Nagios en een setje van die lampen aanschaffen en middels zo'n script aansturen is wel leuk!
Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
Ik doe niets met Nagios (sorry, Zabbix it is), dus hoe Nagios hier mee omgaat zal je zelf moeten uitzoeken.

Zoiets gaat het voor Zabbix doen:
Als er een probleem is, roep script aan met als eerste parameter 'problem'
Als probleem opgelost is, roep script aan met als eerste parameter 'ok'
(In het script statisch IP address, auth key en lamp group zetten)

Python: hue.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
import requests
import json
import sys

ip = "<IP>"
key = "<KEY>"
group = "<GROUP>"

url = "http://" + ip + "/api/" + key + "/groups/" + group + "/action"

def main():
    if sys.argv[1].lower() == 'problem':
        lights_on()
    elif sys.argv[1].lower() == 'ok':
        lights_off()

def lights_on():
    payload = "{\"on\":true,\"bri\":255,\"sat\":255,\"hue\":0}"
    power_on = requests.put(url, data=payload)

def lights_off():
    payload = "{\"on\": false}"
    power_on = requests.put(url, data=payload)

if __name__ == '__main__':
    # Call to main
    main()

(Code in een paar minuutjes in elkaar gefrommeld, zal niet meest nette oplossing zijn)

• HKLM_
tomdabom schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:12:
Heeft er hier iemand ervaring met een overstap van Nagios naar PRTG ?
Wij zijn hier aan het kijken naar een vervanger voor Nagios omdat we 100+ locaties hebben waar we verschillende hosts in moeten monitoren. Dit wordt met Nagios toch wel een beetje lastig klus met al het handmatig er in zetten. Tevens is de reporting binnen Nagios ook vrij basaal.

Hoor het graag!
Wij zijn laats overgestapt van Nagios naar PRTG en beste keuze ooit (voor ons) Zijn die 100 locaties met elkaar verbonden? Anders zou je per locatie een PRTG probe moeten installeren die connect naar je hoofd probe.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
Vanmorgen gereleased: Zabbix 4.0 wat daarmee ook de nieuwe LTS versie is

Release notes: https://www.zabbix.com/rn/rn4.0.0

Zelf test ik al een tijdje met de beta's en release candidates. Hoewel er her en der gerust bugs tevoorschijn gaan komen, ben ik ontzettend gecharmeerd van alle nieuwe features die erin zitten om het pakket weer wat volwassener te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-05 10:39
Spro schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:11:

Release notes: https://www.zabbix.com/rn/rn4.0.0

Zelf test ik al een tijdje met de beta's en release candidates. Hoewel er her en der gerust bugs tevoorschijn gaan komen, ben ik ontzettend gecharmeerd van alle nieuwe features die erin zitten om het pakket weer wat volwassener te maken.
Daar was ik op aan het wachten :-).
Ooit met nagios begonnen maar hoe omslachtig was me dat zeg .. dan zabbix tegengekomen en nooit meer omgekeken.
Low level discovery op netapp ... rules.
Ooit ook gekeken om hosts toe te voegen via de api maar niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
Spro schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:11:
Ah, goed om te weten. Zijn er nog specifieke dingen waarvan je zegt: upgrade nu van 3.4 naar 4.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
MrNGm schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:33:
[...]

Ah, goed om te weten. Zijn er nog specifieke dingen waarvan je zegt: upgrade nu van 3.4 naar 4.0?
nu niets. Niet totdat 4.0.2 of 4.0.3 released zijn (iets met bugs enzo).
Ik vind sowieso dat de stap van 3.0 naar 3.4 al "groot" was, waardoor 4.0 niet veel "Wow wat vet" features heeft.

Nieuwe features waar ik blij van word:

* Check now button.
* Low-level discovery macros in item preprocessing
* Nieuwe graph type (begint op Grafana te lijken)
* Geen popups meer maar overlays.

De lijst is nog veel langer, maar deze paar features gaan wel irritatie wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
Interessant topic. Op het werk gebruiken we Solarwinds en is best OK, maar wel traag.
Thuis heb ik voor m'n homelab PRTG draaien, vind ik echt een heerlijk pakket, zo simpel als het in te stellen is _O_ Ze hebben een gratis versie met 100 sensoren.

Enige nadeel van PRTG vind ik dat het Windows-only is. Ik had het liever in een Ubuntu VM ofzo gehad.
Ik hou nog wel steeds m'n ogen open voor een wat lichter pakket wat op linux kan draaien (dan kan het in een Docker container). Nagios bijv. wel eens naar gekeken, maar vind ik veel werk om in te richten.
Gaat voornamelijk om basic dingen als pingen, DNS, linux load, diskruimte.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
ThinkPadd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:43:
Interessant topic. Op het werk gebruiken we Solarwinds en is best OK, maar wel traag.
Thuis heb ik voor m'n homelab PRTG draaien, vind ik echt een heerlijk pakket, zo simpel als het in te stellen is _O_ Ze hebben een gratis versie met 100 sensoren.

Enige nadeel van PRTG vind ik dat het Windows-only is. Ik had het liever in een Ubuntu VM ofzo gehad.
Ik hou nog wel steeds m'n ogen open voor een wat lichter pakket wat op linux kan draaien (dan kan het in een Docker container). Nagios bijv. wel eens naar gekeken, maar vind ik veel werk om in te richten.
Gaat voornamelijk om basic dingen als pingen, DNS, linux load, diskruimte.
Is dat juist niet de kracht van PRTG? Simpel te configureren, en draaiend op windows?

Ik heb niet heel erg veel ervaring met PRTG (zeg maar alleen als eindgebruiker een beetje), en ik kon het frontend zeker waarderen, maar ook het vlotjes configureren.

Nadeel vind ik wel dat je daarmee wat flexibiliteit weghaalt; mja of dat nou altijd zo slecht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Wij hebben vooral web omgevingen en gebruiken een SaaS tool genaamd Site24x7. Prima tool op zich, af en toe wat rare bugs. Met name de web speed checks zijn best handig om de respons time van een site te meten, en als ie er boven komt vooral een periode van 5 minuten krijg je een alert in de app of via sms/email, hangt er een beetje vanaf wat je als notafication channel hebt ingesteld.

[ Voor 52% gewijzigd door Turdie op 20-10-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-04 14:07
Spro schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

nu niets. Niet totdat 4.0.2 of 4.0.3 released zijn (iets met bugs enzo).
Ik vind sowieso dat de stap van 3.0 naar 3.4 al "groot" was, waardoor 4.0 niet veel "Wow wat vet" features heeft.

Nieuwe features waar ik blij van word:

* Check now button.* Low-level discovery macros in item preproce
ssing
* Nieuwe graph type (begint op Grafana te lijken)
* Geen popups meer maar overlays.

De lijst is nog veel langer, maar deze paar features gaan wel irritatie wegnemen.
4.0 Top (naast al genoemde features)

* Kiosk mode (zit nog wel een bugje in 4.0.0 https://support.zabbix.com/browse/ZBXNEXT-4796)

4.0 flop

* {ITEM.LASTVALUE1} geeft oude data in de "problems/dashboard" pagina's, Dit is een design keuze geweest :'( (https://support.zabbix.com/browse/ZBXNEXT-4792)

* Nieuwe: time zoom selector, veel te hoog, en je kan veel lastiger bv 1 week terug terwijl je "zoom" exact hetzelfde blijft

[ Voor 7% gewijzigd door TAMW op 18-10-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
TAMW schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:25:
[...]

4.0 Top (naast al genoemde features)

* Kiosk mode (zit nog wel een bugje in 4.0.0 https://support.zabbix.com/browse/ZBXNEXT-4796)

4.0 flop

* {ITEM.LASTVALUE1} geeft oude data in de "problems/dashboard" pagina's, Dit is een design keuze geweest :'( (https://support.zabbix.com/browse/ZBXNEXT-4792)

* Nieuwe: time zoom selector, veel te hoog, en je kan veel lastiger bv 1 week terug terwijl je "zoom" exact hetzelfde blijft
Kiosk mode bugje wordt gefixed in 4.0.1(rc1 is vandaag released):

/zabbix.php?action=dashboard.view&fullscreen=1 - activate fullscreen mode
/zabbix.php?action=dashboard.view&kiosk=1 - activate kiosk mode
/zabbix.php?action=dashboard.view&fullscreen=0 - activate normal mode

Die macros die niet meer resolved worden na de eerste keer resolved te zijn is inderdaad een designkeuze geweest. Die keuze is echt prima uit te leggen (enorme stap in performance, geen gedonder meer als hosts/triggers anders genoemd worden in de toekomst).
Ik gok dat {ITEM.VALUE} een gevalletje "collateral damage" is wat men vooraf niet ingezien heeft. Nu maar afwachten of het fixed wordt.
Voorlopig zie ik niets gebeuren in 4.0.1rc1 en 4.2 :-( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik ben al een hele tijd met Zabbix aan het testen. Hierbij loop ik tegen wat issues aan met het proxy gedeelte van Zabbix (gewoon eigen onkunde...). Maar ik zou het wel handig vinden als men een agent ontwikkeld die eigenlijk tegen een remote Zabbix server aan kan babbelen met de gegevens.

Of hebben ze dit al beschikbaar en kijk ik er volledig over heen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
De Zabbix agent is standaard "passief" (i.e. de server vraagt dingen op bij de agent, die stuurt ze terug). Je kan ook actieve checks hebben, waarbij de agent periodiek dingen naar de server pusht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 16:05
ik zie alleen pulseway nog niet in het lijstje voorkomen, wij gebruiken het voor al onze monitoring en kunnen niet meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

tolleburker schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:49:
ik zie alleen pulseway nog niet in het lijstje voorkomen, wij gebruiken het voor al onze monitoring en kunnen niet meer zonder.
Met zo'n pitch gaat dat natuurlijk direct veranderen!

(Het enige wat ik zie is € 3.15 per server per maand en geen staffelkorting. Dat zou me dus bijna € 5400 per maand gaan kosten. Euh.. Ik worstel wel verder met nagios..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 16:05
burne schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:29:
[...]

Met zo'n pitch gaat dat natuurlijk direct veranderen!

(Het enige wat ik zie is € 3.15 per server per maand en geen staffelkorting. Dat zou me dus bijna € 5400 per maand gaan kosten. Euh.. Ik worstel wel verder met nagios..)
Ligt een beetje aan wat je doorberekend aan de klant voor monitoring.
Maar je kan instellen op wat je een melding wil krijgen en je kan ook mee kijken / overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Laatst online: 12-05 07:28

NeHoX

Gamer + PV

tolleburker schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:20:
[...]
Ligt een beetje aan wat je doorberekend aan de klant voor monitoring.
Maar je kan instellen op wat je een melding wil krijgen en je kan ook mee kijken / overnemen.
Wie zegt dat hij het gebruikt om klanten te bedienen misschien is het wel voor intern gebruik?

Wij nemen op de zaak PRTG af bij onze IT dienstverlener. Heeft zeker een jaar aan fine-tuning en tweaking gekost. Mede doordat wij als bedrijf niet wisten dat het mogelijk was meer dan resource monitoring te doen met PRTG. Nu uitermate tevreden mee. Als er een alarm af gaat en we krijgen een melding in het dashboard of per mail is het pinpointen en dus oplossen een stuk sneller gedaan dan vorig jaar.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
NeHoX schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:57:
[...]

Wie zegt dat hij het gebruikt om klanten te bedienen misschien is het wel voor intern gebruik?

Wij nemen op de zaak PRTG af bij onze IT dienstverlener. Heeft zeker een jaar aan fine-tuning en tweaking gekost. Mede doordat wij als bedrijf niet wisten dat het mogelijk was meer dan resource monitoring te doen met PRTG. Nu uitermate tevreden mee. Als er een alarm af gaat en we krijgen een melding in het dashboard of per mail is het pinpointen en dus oplossen een stuk sneller gedaan dan vorig jaar.
Dan mag je ook wel opzoek naar een nieuwe IT dienstverlener of niet dan? of beheren jullie zelf dat ding dan had de beheerder wel even 5 minuten in prtg mogen duiken om er achter te komen dat zo'n beetje alles mogelijk is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

nextware schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:37:
Ik ben al een hele tijd met Zabbix aan het testen. Hierbij loop ik tegen wat issues aan met het proxy gedeelte van Zabbix (gewoon eigen onkunde...). Maar ik zou het wel handig vinden als men een agent ontwikkeld die eigenlijk tegen een remote Zabbix server aan kan babbelen met de gegevens.

Of hebben ze dit al beschikbaar en kijk ik er volledig over heen... 8)7
Wat voor issues loop je tegenaan en waarom denk je dat een actieve agent de oplossing is?

(Even los van wat @MrNGm zegt, het zit er al in alleen standaard is het passive. Passive is ook het meest gebruikt, op heel veel apparaten kun of mag je geen agent installeren.)

Ik vind de master/proxy setup van Zabbix erg fijn. Het haalt flink wat load van de Zabbix master én je kunt per netwerk segment een aparte proxy installeren zodat niet al je agents met de master hoeven te praten.

Enige dat ik zelf wel frustrerend vind aan Zabbix is dat het niet multi-master is. Er is vooralsnog maar één master. Valt die uit, word je data wel gebufferd maar ben je even volledig blind. Het duurt ook even voordat je master weer "bij" is bij een reboot. (In ons geval 15-20 minuten. Met onderhoud is de Zabbix master altijd een van de eerste servers die we updaten en rebooten zodat hij ruim klaar is tegen de tijd dat we klaar zijn met onderhoud en we kunnen vertrouwen op Zabbix of alles het weer doet.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Laatst online: 12-05 07:28

NeHoX

Gamer + PV

HKLM_ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:57:
[...]

Dan mag je ook wel opzoek naar een nieuwe IT dienstverlener of niet dan? of beheren jullie zelf dat ding dan had de beheerder wel even 5 minuten in prtg mogen duiken om er achter te komen dat zo'n beetje alles mogelijk is.
Waarom zouden we naar een nieuwe IT dienstverlener opzoek moeten, vind ik een vrij kort door de bocht conclusie als je de situatie niet kent toch? We hebben een kantoorgedeelte (Prima voor algemeen monitoring en alerting) en een fabrieksgedeelte met zeer veel specifieke connectiviteit.

Edit: Misschien voor OP de (gedeeltelijk) gratis tools apart benoemen/aanstippen. Denk aan PRTG met 100 free sensors of Opensource software?

[ Voor 10% gewijzigd door NeHoX op 25-10-2018 09:18 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
NeHoX schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:16:
[...]

Waarom zouden we naar een nieuwe IT dienstverlener opzoek moeten, vind ik een vrij kort door de bocht conclusie als je de situatie niet kent toch? We hebben een kantoorgedeelte (Prima voor algemeen monitoring en alerting) en een fabrieksgedeelte met zeer veel specifieke connectiviteit.
Ik zeg niet dat het moet ik stel alleen de vraag op basis van jouw verhaal over prtg en resource monitoring. PRTG is zo'n beetje het makkelijkste pakket om op te zetten dus er niet snel achter komen dat het voor andere dingen kan worden ingezet is voor mij een reden om te zeggen: Slecht geïnformeerd door je leverancier of een beheerder die een schop nodig heeft en eens onderzoek moet gaan doen naar wat hij koopt.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Edit: Misschien voor OP de (gedeeltelijk) gratis tools apart benoemen/aanstippen. Denk aan PRTG met 100 free sensors of Opensource software?
Onderscheid maken in OSS en niet-OSS kan zeker interessant zijn maar daar is ook een pracht van een wikipedia pagina voor:

Wikipedia: Comparison of network monitoring systems

Grappig genoeg staan daar pakketten als IBM Tivoli, HP OpenView en InfoVista niet bij.
Wikipedia: Tivoli Software
Wikipedia: HP OpenView
https://www.infovista.com/

Bij PRTG, die 100 sensors, tja, ik vind dat nog altijd een vervelend lokkertje en niet relevant. Tenzij ik heel selectief ga monitoren, ben ik daar thuis al heel snel doorheen. (Ik wil namelijk *iedere* switchpoort permanent monitoren en dat zou me alleen al iets van 24 poorten kosten. Op kantoor ben ik er met 1 switch doorheen. Daarna gaat de tikkenteller serieus hard lopen. Het is voor ons een van de redenen geweest om PRTG direct af te serveren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
Waarom wil je elke switchpoort monitoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ThinkPadd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:56:
Omdat dat voor een deel het product is wat ik lever: switchpoorten met internet erop. En dat gaat min of meer ook op voor @unezra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
Klonk als een goed idee, dus dat heb ik even gedaan.
tolleburker schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:49:
Nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
Voor de mensen die niet in de gelegenheid waren om naar Riga te gaan voor de Zabbix summit, of die gewoon 2 coole events willen meemaken:
1-2 februari 2019 is de Zabbix Conference Benelux.

Hetzelfde format als in Riga maar dan in Utrecht:
31 januari: 's avonds welcome party
1 februari: dag 1 + 's avonds main party
2 februari: dag 2 + 's avonds afsluitende party

Zelf ga ik al een aantal jaar naar Riga, en het zijn erg leuke / leerzame events voor een schappelijke prijs, nu voor het eerst ook in Nederland!

Uiteraard ga ik ook naar de conference :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ThinkPadd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:56:
Daar zijn heel veel redenen voor.

Het is bij mij al eens voorgekomen dat ik traagheid had op een specifiek moment. Iedere maandag tot een uur of 12. (Uit mijn hoofd, het is alweer een jaar of wat geleden.) Omdat we iedere switchpoort en iedere interface monitorden, konden we er achter komen welke verkeersstroom er liep die het probleem veroorzaakte.

Lang verhaal kort: Door een verkeerde (ik meen bonding) config op 2 netwerk interfaces ging er verkeer dat via de coreswitches had moeten lopen, richting de firewall die dat niet aan kon en overbelast raakte.

Zoiets was eigenlijk alleen maar achter te komen door alle parameters te monitoren. Alle switchpoorten, alle netwerk interfaces *en* de nodige parameters op servers en de firewalls.

Maar zo zijn er heel makkelijk veel meer scenario's te verzinnen waarbij je vooral héél veel informatie wil vergaren, voor een langere periode (maanden, minstens) wil op slaan en diepgaand wil kunnen analyseren. Met PRTG gaat het heel hard, ik denk dat ik thuis als ik zou monitoren al *ver* over die 100 sensors heen kom. En da's een setup waar je hooguit een bedrijfje van een paar man met minimale eigen infra kunt draaien.

Dus nee, PRTG zal misschien een goed product kunnen zijn, het licentiemodel en het "100 sensors gratis"-lokkertje staat me niet aan. Doe dan maar Zabbix, waarbij je de software volledig en gratis kunt gebruiken maar betaald voor support en consultancy. (Als je wil.) Het is niet *nodig* het op de PRTG manier te doen en het is een van de redenen waarom ik niet eens wil kijken naar de technische functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

100 sensoren is inderdaad niks, zeker nu de wereld naar microservices in een cloud-architectuur toebeweegt, dan ga je al heel snel door die 100 heen. Ik kijk nu toevallig naar Nagios-server die 7568 checks monitort, en dit is echt geen multinational.

Je weet van te voren niet wat je nodig hebt, je kan dus maar beter wat extra monitoren.

Mijn eigen insteek is dat ik een soort "nagios driven management" doe, geinspireerd op test-driven-development & CI/CD, maar dan wat eenvoudiger.

Als ik een probleem oplos dan neem ik even de tijd om (te overwegen om) een Nagios-check te schrijven voor dat probleem. Als het één keer is gebeurd, dan kan het vaker gebeuren. Regelmatig blijkt dan dat het probleem vaker voor komt, maar we hadden het nog niet gemerkt.

De kunst is wel om het aantal valse alarmen te beperken. Zo'n alarm moet alleen afgaan als er echt iets aan de hand. Als je te vaak vals alarm krijgt dan wordt het al snel genegeerd.

Er zit overigens nog een groot verschil tussen availability- en performance-monitoring. Ik doe vooral het eerste, al is dat vooral ingegeven door mijn beschikbare tijd ;)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

burne schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:11:
[...]
Omdat dat voor een deel het product is wat ik lever: switchpoorten met internet erop. En dat gaat min of meer ook op voor @unezra.
Ik werk al even niet meer bij een ISP, hoster of soortgelijke partij maar in zulke situaties wil je zeker iedere switchpoort monitoren inderdaad. Klanten willen dat. Als ik ergens een VPS of colo huur, is het basisfunctionaliteit om netwerk en stroom te monitoren. Dat zou per server minimaal 5 sensors kosten. (2x netwerk, 1x ILO of vergelijkbaar, 2x stroom) Heb je alleen nog maar de directe aansluiting van je klant te pakken op één enkele fysieke server met een minimale set uplinks.
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:17:
100 sensoren is inderdaad niks, zeker nu de wereld naar microservices in een cloud-architectuur toebeweegt, dan ga je al heel snel door die 100 heen. Ik kijk nu toevallig naar Nagios-server die 7568 checks monitort, en dit is echt geen multinational.

Je weet van te voren niet wat je nodig hebt, je kan dus maar beter wat extra monitoren.
Dat dus en dat is exact wat ik in mijn beschreven case had. Zonder al die poorten te monitoren, was het veel lastiger achter het probleem te komen. Het was nu al vrij lastig, maar dankzij het monitoren van alle poorten was het wel mogelijk een correlatie te leggen.
Mijn eigen insteek is dat ik een soort "nagios driven management" doe, geinspireerd op test-driven-development & CI/CD, maar dan wat eenvoudiger.

Als ik een probleem oplos dan neem ik even de tijd om (te overwegen om) een Nagios-check te schrijven voor dat probleem. Als het één keer is gebeurd, dan kan het vaker gebeuren. Regelmatig blijkt dan dat het probleem vaker voor komt, maar we hadden het nog niet gemerkt.

De kunst is wel om het aantal valse alarmen te beperken. Zo'n alarm moet alleen afgaan als er echt iets aan de hand. Als je te vaak vals alarm krijgt dan wordt het al snel genegeerd.
Dat is altijd de kunst inderdaad. Ik heb een tijdje NNM gedaan, een van de belangrijkste taken is het minimaliseren van het aantal alarmen. Wil niet zeggen dat je de data niet moet op slaan, enkel dat je niet je hele monitoring scherm vol wil hebben met alarmen die er niet toe doen.

Soms trigger ik ook bewust een alarm. We hebben bijvoorbeeld een database die groeit. De threshold zet ik bewust zo laag, dat ik na 2-3 maanden een warning krijg. Prima, op die manier hou ik gevoel bij de groei van die database. Na 3 maanden hogen we de threshold op, maar niet nadat we hebben gekeken of de groei nog in lijn is met de verwachting.
Er zit overigens nog een groot verschil tussen availability- en performance-monitoring. Ik doe vooral het eerste, al is dat vooral ingegeven door mijn beschikbare tijd ;)
Sowieso, je gebruikt Nagios. :)

Dat is vooral geschikt voor "up/down monitoring", maar voor trending en andere zaken heb je d'r weinig aan. Ik vind dat Nagios daarin is blijven steken. Je zag en ziet Nagios vaak in combinatie met Cacti, grote nadeel is dat je dubbele informatie aan het verzamelen bent maar even worse, dubbele configuraties hebt. Je moet *alles* 2x invoeren op 2 totaal verschillene manieren.

Het is een van de redenen waarom ik bij mijn huidige werkgever voor Zabbix ben gegaan. Dat doet allebei en allebei behoorlijk goed. Het is niet de holy grail, ook Zabbix heeft zijn flaws (het is bijvoorbeeld niet multi-master), maar het is wel één pakket en hebt niet de noodzaak voor een Nagios/Cacti setup.

Plan is eens te upgraden naar Zabbix 4. Dat heeft weer een hoop nieuwe interessante features. Heb er alleen nog geen zin in die upgrade door te voeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 12-05 15:56

Arfman

Drome!

Zijn er hier meer gebruikers van het monitoringpakket PIM+? Zo ja, zou(den) diegene(n) mij een DM willen sturen? We lopen tegen wat zaken aan waarvan wij ons niet kunnen voorstellen dat wij de enige zijn met dit probleem.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Waarom post je het niet hier zodat anderen die tegen hetzelfde aanlopen het ook kunnen lezen?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:13:
Waarom post je het niet hier zodat anderen die tegen hetzelfde aanlopen het ook kunnen lezen?
Omdat er ook een beetje politiek in het spel is, en dit een door Google geindexeerd forum is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:11

Grvy

Bot

@Arfman wij zijn van Nagios overgestapt naar PIM+.. spijt.. heel veel spijt.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Mag ik vragen waarom jullie spijt hebben @Grvy ? Mag ook via DM :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Arfman schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:39:
[...]

Omdat er ook een beetje politiek in het spel is, en dit een door Google geindexeerd forum is.
Daar is een tag voor hier op Tweakers, je tekst kan dat alleen gezien worden door ingelogde gebruikers.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Misschien weet @Kees of de MO tag door Google geindexeerd wordt, nee toch?

[ Voor 16% gewijzigd door Turdie op 08-12-2018 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:36

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

We gebruiken nu op het werk de free versie van prtg om wat basale dingen te monitoren. Sinds ik er werk ben ik redelijk van mening dat dit iets moet zijn waar alle apperaruur toch wel in moet zitten. Nu ben ik begonnen aan een zabbix installatie op CentOS. Nu zie ik in de Startpost SpiceWorks staan, heeft hier iemand ervaring mee? Ik vind het er namelijk niet verkeerd uitzien voor een dashboard, en het is gratis? Waar heeft zabbix de meerwaarde? Spiceworks leest ook veel uit naar wat ik vluchtig heb gezien.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

kromme schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:26:
We gebruiken nu op het werk de free versie van prtg om wat basale dingen te monitoren. Sinds ik er werk ben ik redelijk van mening dat dit iets moet zijn waar alle apperaruur toch wel in moet zitten. Nu ben ik begonnen aan een zabbix installatie op CentOS. Nu zie ik in de Startpost SpiceWorks staan, heeft hier iemand ervaring mee? Ik vind het er namelijk niet verkeerd uitzien voor een dashboard, en het is gratis? Waar heeft zabbix de meerwaarde? Spiceworks leest ook veel uit naar wat ik vluchtig heb gezien.
Even gekeken, maar:
Designed for companies monitoring fewer than 25 devices.
Volgens mij was er ook een harde catch en *ben* jij het product, maar ik kan het even niet vinden. Feit dat ze zeggen volledig support te leveren op het product zonder kosten, maakt het op zijn minst vrij vissig.

Zabbix heeft dat niet. Zabbix is 100% gratis te gebruiken, voor een onbeperkt aantal devices. Maar. Voor support en extra diensten betaal je.

https://www.zabbix.com/support

Kortom, ik zou Spiceworks lekker laten voor wat het is en Zabbix nader onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

unezra schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:38:
[...]

Even gekeken, maar:

[...]

Volgens mij was er ook een harde catch en *ben* jij het product, maar ik kan het even niet vinden. Feit dat ze zeggen volledig support te leveren op het product zonder kosten, maakt het op zijn minst vrij vissig.

Zabbix heeft dat niet. Zabbix is 100% gratis te gebruiken, voor een onbeperkt aantal devices. Maar. Voor support en extra diensten betaal je.

https://www.zabbix.com/support

Kortom, ik zou Spiceworks lekker laten voor wat het is en Zabbix nader onderzoeken.
Ow dat van die 25 devices had ik nog niet gezien.
Ik had wel al een onderbuik gevoel dat er een adder onder het gras zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

kromme schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:42:
[...]
Ow dat van die 25 devices had ik nog niet gezien.
Ik had wel al een onderbuik gevoel dat er een adder onder het gras zat.
Die zit er, net als bij prtg alleen is prtg er wel vrij eerlijk over.
Maar dit overzicht:
https://www.spiceworks.com/pricing/?source=navbar-footer

No way. Er is geen bedrijf dat unlimited support geeft, zonder dat je er voor betaald.

Hebbes!

Wikipedia: Spiceworks
The company generates most of its revenue through the sale of ads displayed on its network.[1] A small percentage of its revenue is generated through purchases of IT products and services made through the Spiceworks platform.[5] The platform also includes premium features, which are available for purchase.[5]
Dáár is je boa constrictor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Dan hobby ik verder aan zabbix. Ik heb alleen weinig linux kennis, maar CentOS is me al gelukt, en de database en installatie zabbix ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

kromme schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:48:
Dan hobby ik verder aan zabbix. Ik heb alleen weinig linux kennis, maar CentOS is me al gelukt, en de database en installatie zabbix ook ;)
Wij gebruiken het nu een jaar of 4. Loop inmiddels wel een dikke major versie achter.
Heb je budget? Dan kan ik je nog wel koppelen aan een bedrijf dat hier best leuke dingen mee doet. (Stuur maar een PM.)

Anders kan hun IRC kanaal ook wel tof zijn.

freenode/#zabbix

Schrik niet, daar zitten wat mensen die ehm, wat onsubtiel kunnen zijn. :) Maar ook heel behulpzame lieden. Kanaal is uiteraard engelstalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

unezra schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:50:
[...]

Wij gebruiken het nu een jaar of 4. Loop inmiddels wel een dikke major versie achter.
Heb je budget? Dan kan ik je nog wel koppelen aan een bedrijf dat hier best leuke dingen mee doet. (Stuur maar een PM.)

Anders kan hun IRC kanaal ook wel tof zijn.

freenode/#zabbix

Schrik niet, daar zitten wat mensen die ehm, wat onsubtiel kunnen zijn. :) Maar ook heel behulpzame lieden. Kanaal is uiteraard engelstalig.
Geen budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hadden wij ook niet, maar tóch hebben we iemand ingehuurd voor implementatie.
Reden was simpel, het levert meer op dan het kost.

Nog steeds.

We gebruiken dat spul dagelijks en eigenlijk doorlopend signaleren we dingen die we nooit zonder monitoring of alleen door regelmatig zelf alles na te lopen hadden gesignaleerd.

Servers met een volgelopen / gaan best hard dood, dat zien we nu RUIM tevoren aankomen en dus fixen we dat voor het een probleem word. Ook kunnen we vaak veel sneller troubleshooten en hebben we al zaken kunnen correreleren die we nooit hadden kunnen correleren zonder monitoring. (Netwerkfout waardoor specifiek verkeer via de firewall werd gestuurd die de volle 1GBit/s verkeer voor zijn kaken kreeg als de backup liep. Vond de firewall niet leuk. Dus halve bedrijf plat tijdens de backup. Dankzij Zabbix vonden we die verkeersstroom en daarna vrij snel de oorzaak in de vorm van een verkeerd geconfigureere bond op Windows.)

Fin, in de afgelopen jaren dus honderden van dat soort voorbeelden waardoor we echt ruim alle implementatiekosten er wel uit hebben.

Zelfde voor ons helpdesksysteem. Hebben we ook laten installeren (wegens geen tijd), heeft zijn geld ook meer dan opgebracht en word dagelijks zowel door ons als de hele organisatie gebruikt. Systeem is OpenSource (iTop CMDB), werkt als een malle en net als me Zabbix doen we het dagelijks beheer wél zelf.

Ik zou het beiden zelf prima hebben kunnen installeren, maar toen geen tijd voor en het helpt als je zoiets vaker hebt gedaan. :)

Kortom: Schrijf er eens een businesscase voor, die kan wel eens positief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

kromme schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:26:
We gebruiken nu op het werk de free versie van prtg om wat basale dingen te monitoren.
Ik denk dat we vandaag besloten hebben om niet voor (enterprise) nagios te gaan maar voor shinken en thruk.

Ik heb nu 1674 hosts en 7236 services in nagios staan, en da's antieke nagios. Tegenwoordig zijn we erg van de 'fully automated deployment' dus community nagios (of zabbix) is dan niet echt een schaalbare oplossing. Het voordeel van shinken en thruk is dat mijn iPhone app blijft werken met een simpele apache rewrite en dat mijn chef2ansible nog altijd een YAML van mijn cookbook bakt en daarmee via ansible een host in nagios shinken trapt.

En als je denkt dat Nagios XI duur is moet je mijn situatie eens tegen prtg-pricing aanhouden. Shinken: je developers moeten zo af en toe iets nuttigs pushen. Nagios: $3500 per jaar. prtg: $45000 (onduidelijk over wat voor een periode dat gaat...)

(En als je je afvraagt wat 'shinken' is..)

• unezra

unezra

burne schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:49:
[...]

Ik denk dat we vandaag besloten hebben om niet voor (enterprise) nagios te gaan maar voor shinken en thruk.

Ik heb nu 1674 hosts en 7236 services in nagios staan, en da's antieke nagios. Tegenwoordig zijn we erg van de 'fully automated deployment' dus community nagios (of zabbix) is dan niet echt een schaalbare oplossing. Het voordeel van shinken en thruk is dat mijn iPhone app blijft werken met een simpele apache rewrite en dat mijn chef2ansible nog altijd een YAML van mijn cookbook bakt en daarmee via ansible een host in nagios shinken trapt.

En als je denkt dat Nagios XI duur is moet je mijn situatie eens tegen prtg-pricing aanhouden. Shinken: je developers moeten zo af en toe iets nuttigs pushen. Nagios: $3500 per jaar. prtg: $45000 (onduidelijk over wat voor een periode dat gaat...)

(En als je je afvraagt wat 'shinken' is..)
Toch snap ik Nagios nog steeds niet.

Of is het tegenwoordig zo ver verbeterd dat je niet én Nagios én iets als Cacti nodig hebt maar het gewoon beiden verenigd? (Zoals onder andere Zabbix dat doet.)

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-05 10:39
kromme schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:48:
Bekijk deze video eens en start zabbix in een container.
YouTube: Zabbix 3.0/3.2/3.4/4.0/trunk quick deployment with docker

Dan kan je snel merken of het iets is voor jullie. Aanpassingen worden bewaard als je de container stopt en terug start.

Zabbix is geen plug en play en je gaat er wel wat effort moeten insteken maar zoals hierboven al vermeld ga je er veel kunnen uithalen.
Voor mij was zabbix essentieel om mijn werk te kunnen doen.
Voor virtuele machines gebruikte ik ook nog veeam one als extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Iemand hier die weet of je met PRTG ook DPM2012R2 kan monitoren? (Diskspace)

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 18-12-2018 09:16 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-05 19:06
Geen ervaring met DPM an sich, maar PRTG kan wel gewoon diskspace in de gaten houden van Windows en linux machines.

Zelf Veeam draaien met repository disk, met PRTG hou ik deze bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droezel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05-2024
HKLM_ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:15:
Iemand hier die weet of je met PRTG ook DPM2012R2 kan monitoren? (Diskspace)
DPM diskspace monitoren wij via een custom EXEXML sensor die een powershell scriptje aanroept. De powershell doet gewoon queries op de databases van onze 2 DPM servers:

PowerShell:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
param(
    [string]$ComputerName = "DPMHOST01"
)

Function invoke-SQL 
{
    param(
        [string] $dataSource,
        [string] $database,
        [string] $sqlCommand = $(throw "Please specify a query.")
      )

$connectionString = "Data Source=$dataSource;Integrated Security=SSPI;Initial Catalog=$database"

$connection = new-object system.data.SqlClient.SQLConnection($connectionString)
    $connection.Open()
    $command = new-object system.data.sqlclient.sqlcommand($sqlCommand,$connection)

$adapter = New-Object System.Data.sqlclient.sqlDataAdapter $command
    $dataset = New-Object System.Data.DataSet
    $adapter.Fill($dataset) | Out-Null

$connection.Close()
    $dataSet.Tables

}

$query = "SELECT SUM([TotalSize]) AS TotalSize ,SUM([FreeSize]) As FreeSize FROM [tbl_SPM_Disk] WHERE [IsInStoragePool] = 1"
$command = $query, $ComputerName

If ($ComputerName -eq "DPMHOST01"){
  $result = invoke-SQL -dataSource "DPMHOST01\MSDPM2012" -database "DPMDB" -sqlCommand $query
}

If ($ComputerName -eq "DPMHOST01"){
  $result = invoke-SQL -dataSource "DPMHOST02" -database "DPMDB" -sqlCommand $query
}

if ($result) {
  $TotalSize = $result.TotalSize
  $FreeSize = $result.FreeSize

$TotalSizeGB = [math]::round($TotalSize /1Gb,2)
  $FreeSizeGB = [math]::round($FreeSize /1Gb,2)
  $FreePercentage = [math]::round(($FreeSizeGB / $TotalSizeGB) * 100, 0)

#start writing in XML
    $xml = 
    "<prtg>
    <result> 
        <channel>Free Space</channel> 
        <value>$FreePercentage</value>
        <Unit>Percent</Unit>
        <LimitMinWarning>15</LimitMinWarning>
        <LimitMinError>5</LimitMinError>
        <LimitMode>1</LimitMode>
    </result>
    <result>