Gevirtualiseerd systeem remote benaderen met GPU acceleratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-04 16:42
Omdat mijn laptop's vol zitten wat betreft opslagruimte en de hoeveelheid RAM ook niet meer optimaal is zat ik eraan te denken om een thuis-server neer te zetten. Mijn idee achter deze thuis server is dat ik al mijn programma's hier op draai en via "externe toegang" (zij het remote desktop of iets anders) op deze server kan werken.

Een uitdaging hierbij is dat ik in de server ook een GPU wil plaatsen zodat ik wat lichte games hierop kan spelen. Ook is het mijn bedoeling dat Photoshop en Lightroom gebruik kunnen maken van deze GPU. (De hardware is weer voor een ander topic.) Ook zou ik de mogelijkheid willen hebben om naast mijn hoofd-os (met GPU) andere besturingssystemen tegelijk te kunnen draaien (zonder GPU).

Ik heb dus in ieder geval een hypervisor nodig om de boel te kunnen virtualiseren. De Hypervisors die ik tot nu toe gevonden heb zijn:
  • VMWare vSphere
  • Microsoft Hyper-V
  • unRAID
  • KVM
  • Xen
  • Xen server
Van al deze mogelijkheden lijkt Microsoft Hyper-V de beste oplossing maar wat mij onduidelijk is is hoe ik nu op afstand gebruik kan maken van de GPU zonder al te veel geld uit te geven en/of specifieke (dure) hardware te kopen.

Het virtualiseren middels de hypervisor zal wel lukken maar de remote verbinding in combinatie met de GPU acceleratie is voor mij de grote uitdaging.
Het lijkt erop dat Microsoft Hyper-V in combinatie met RemoteFX dit zou moeten kunnen maar voordat ik een systeem aan ga schaffen wil ik eerst weten of dit mogelijk is.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkbizz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-05 19:36
Je zou de fysieke grafische kaart door kunnen schakelen naar de virtual machine. http://techgenix.com/enabling-physical-gpus-hyper/ hier staat hoe je dat kunt doen met Hyper-V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik denk dat je zoiets ook zoekt:
https://parsecgaming.com/downloads

Meeste hypervisors hebben ondertussen de ondersteuning wel.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aantal andere topics hierover zijn "dramatisch"; zowel Nvidia als AMD "verbieden" het gebruik van consumenten-GPU's in hypervisors. Zelfs een Quadro of Vega krijg je tegenwoorsig amper nog werkend tenzij je drivers installeert van, pak 'm beet, anderhalf jaar geleden.

Vergeet even niet dat RemoteFX een aardige beperking kent want, uit mijn hoofd, kan je niet meer dan 128MB virtueel videogeheugen toewijzen. Ongetwijfeld loop ik achter qua actuele info maar met 128MB speel je tegenwoordig geen spelletjes meer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
kkbizz schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:14:
Je zou de fysieke grafische kaart door kunnen schakelen naar de virtual machine. http://techgenix.com/enabling-physical-gpus-hyper/ hier staat hoe je dat kunt doen met Hyper-V.
Bedankt voor de link. Toevallig had ik die al gevonden maar altijd nog handig als extra referentie.
pyrofielo schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:16:
ik denk dat je zoiets ook zoekt:
https://parsecgaming.com/downloads

Meeste hypervisors hebben ondertussen de ondersteuning wel.
Deze kende ik nog niet. Maar is die tool gratis of zitten daar limitaties aan?
MAX3400 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:19:
Aantal andere topics hierover zijn "dramatisch"; zowel Nvidia als AMD "verbieden" het gebruik van consumenten-GPU's in hypervisors. Zelfs een Quadro of Vega krijg je tegenwoorsig amper nog werkend tenzij je drivers installeert van, pak 'm beet, anderhalf jaar geleden.

Vergeet even niet dat RemoteFX een aardige beperking kent want, uit mijn hoofd, kan je niet meer dan 128MB virtueel videogeheugen toewijzen. Ongetwijfeld loop ik achter qua actuele info maar met 128MB speel je tegenwoordig geen spelletjes meer.
Hoe bedoel je "dramatisch"? Is het lastig of is het (praktisch) onmogelijk gemaakt in de drivers?
Wat betreft RemoteFX, ik ben op een punt een alternatief hiervoor tegengekomen (ook van Microsoft) die wel het volledige geheugen openstelt maar die kan ik (helaas) niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-06 15:58
Volgens mij de enige manier om dit normaal betaalbaar te doen is om unRAID te gebruiken.

Zelf op de homepagina staat een filmpje van ik geloof 8 gamers op 1 machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Klopt, unRAID is inderdaad een mogelijkheid (Linus tech tips is een fan (filmpje, youtube)).
Er zit alleen 1 nadeel aan unRAID (en KVM in het algemeen). Ik kan alleen maar vinden dat dit lokaal werkt en niet remote. Als er namelijk geen scherm aangesloten zit kun je voor zover als ik kan zien de GPU niet meer gebruiken.

Vandaar dat ik iets als RemoteFX/Steam remote gaming/parsec gaming zoek (of iemand die het uit wil en kan proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
Het virtualiseren zal nog wel lukken.
Maar heb je al nagedacht hoe je video een beetje vlot over het netwerk kan sturen zonder enorme compressie en vertraging?

Elke netwerkverbinding is namelijk vele malen langzamer dan een HDMI kabel.
Tenzij je 10gbit hebt liggen in huis

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 10-09-2018 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 08:37

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Met VMware Blast kan dit prima vanaf een VM (vDGA of vGPU/MxGPU) of fysieke machine (Win10 1803+).

vGPU/MxGPU (delen van een kaart met meerdere VMs) kaarten zijn erg duur, consumentenkaarten zijn wel door te geven met een paar kleine trucjes.
Bij een Geforce hoef je bijvoorbeeld alleen maar hypervisor.cpuid.v0 = "FALSE" op de VM te zetten, bij een Radeon moet je opletten dat je ook de HDMI Audio doorzet, VEGA lijkt vooralsnog niet te lukken. NVIDIA is sowieso een betere keuze gezien de performance en het kunnen hardware encoden van het display protocol (bij AMD staat dit uit vanwege de hoge latency).

Een andere mogelijkheid dan Blast zou zijn om de videokaart van een monitor te voorzien en ook een USB controller naar de VM door te geven waar je een toetsenbord en muis aanhangt. Dat is dan je gaming VM (niet remote) en de overige machines benader je remote.

[ Voor 20% gewijzigd door |sWORDs| op 10-09-2018 14:39 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
jeroen3 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:27:
Het virtualiseren zal nog wel lukken.
Maar heb je al nagedacht hoe je video een beetje vlot over het netwerk kan sturen zonder enorme compressie en vertraging?

Elke netwerkverbinding is namelijk vele malen langzamer dan een HDMI kabel.
Tenzij je 10gbit hebt liggen in huis
Goed, in mijn huis heb ik momenteel 1gbit liggen en ik snap dat ik (wat) compressie artifacts krijg vanwege de beperking aan bandbreedte (ik wil eigenlijk zelfs op wifi/4G doorgaan, maar dat is weer een andere discussie.)
|sWORDs| schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:35:
Met VMware Blast kan dit prima vanaf een VM (vDGA of vGPU/MxGPU) of fysieke machine (Win10 1803+).

vGPU/MxGPU (delen van een kaart met meerdere VMs) kaarten zijn erg duur, consumentenkaarten zijn wel door te geven met een paar kleine trucjes.
Bij een Geforce hoef je bijvoorbeeld alleen maar hypervisor.cpuid.v0 = "FALSE" op de VM te zetten, bij een Radeon moet je opletten dat je ook de HDMI Audio doorzet, VEGA lijkt vooralsnog niet te lukken. NVIDIA is sowieso een betere keuze gezien de performance en het kunnen hardware encoden van het display protocol (bij AMD staat dit uit vanwege de hoge latency).

Een andere mogelijkheid dan Blast zou zijn om de videokaart van een monitor te voorzien en ook een USB controller naar de VM door te geven waar je een toetsenbord en muis aanhangt. Dat is dan je gaming VM (niet remote) en de overige machines benader je remote.
Bedankt voor de tip. Het enige nadeel is dat VMWare producten meestal vrij duur zijn. Nu is dat voor bedrijven (meestal) geen probleem maar als thuisgebruiker hoop ik toch op iets goedkopers.

Omdat ik de GPU in passtrough modus wil laten draaien hoop ik gebruik te kunnen maken van "normale" GPU's. Een Geforce GPU lijkt me inderdaad de beste oplossing (dan kan ik ook gebruik maken van moonlight)

Blijft alleen nog de vraag of het allemaal gaat werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 20:31
MAX3400 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:19:

Net gekeken op Hyper-V op Windows 10 (1803) : ik kan een RemoteFX 3d video adapter toevoegen en max 1GB memory toevoegen aan deze adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 08:37

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Tim_bots schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:09:
[...]
Bedankt voor de tip. Het enige nadeel is dat VMWare producten meestal vrij duur zijn. Nu is dat voor bedrijven (meestal) geen probleem maar als thuisgebruiker hoop ik toch op iets goedkopers.
Optie twee kan met de gratis versie van ESXi.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Killah_Priest schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:16:
[...]

Net gekeken op Hyper-V op Windows 10 (1803) : ik kan een RemoteFX 3d video adapter toevoegen en max 1GB memory toevoegen aan deze adapter.
Bedankt voor het nakijken, maar aangezien de meeste videokaarten wel meer als 1GB aan ram hebben moet dat makkelijker kunnen.
|sWORDs| schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:51:
[...]

Optie twee kan met de gratis versie van ESXi.
Ok bedankt, dan weet ik in ieder geval dat VMware ook nog een optie blijft.

Ook heb ik nog even zelf verder gekeken en kwam dit document van Microsoft tegen: https://docs.microsoft.co...s-graphics-virtualization
Als ik alles goed begrijp zoek ik de optie "Discrete Device Assignment" en heb ik RemoteXF niet nodig. Zie ook het bijbehorende document.

Zijn er nu nog 2 vragen voor mij over:
  1. Werkt dit ook met consumenten kaarten?
  2. Hoe wordt de remote verbinding geregeld? Remote desktop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 18:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Let op! Ik heb het eerder in één van de reactie gelezen, maar als je gebruik maakt van Hyper-V (Server 2016), dan ben je de zakelijke series nodig zoals Nvidia Quadro en Grid of AMD FirePro. De drivers van de consumenten kaarten worden niet namelijk niet meer geaccepteerd, drivers dienen ook signed te zijn. Tegenwoordig schijnt dit allemaal veel strikter te zijn, ookal zie dat niet bij de specificities staan voor bijvoorbeeld:

Server 2016 Hyper-V

RemoteFX vGPU requirements
Requirements for host systems:
Windows Server 2016 or Windows 10
DX 11.0 compatible GPU with WDDM 1.2 compatible driver
Windows Server RD Virtualization Host role enabled (enables Hyper-V Role)
Server with a CPU that supports SLAT (Second Level Address Translation)

Guest VM requirements:
Guest VM running a Windows Enterprise client (Windows 7 with Service Pack 1, Windows 8.1, Windows 10) or Windows Server (Windows Server 2012 R2 or Windows Server 2016). For additional OS support see Supported configuration for Remote Desktop Services.

Bron: Linkje

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Tim_bots
_Dune_ schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:26:
Let op! Ik heb het eerder in één van de reactie gelezen, maar als je gebruik maakt van Hyper-V (Server 2016), dan ben je de zakelijke series nodig zoals Nvidia Quadro en Grid of AMD FirePro. De drivers van de consumenten kaarten worden niet namelijk niet meer geaccepteerd, drivers dienen ook signed te zijn. Tegenwoordig schijnt dit allemaal veel strikter te zijn, ookal zie dat niet bij de specificities staan voor bijvoorbeeld:

Server 2016 Hyper-V

RemoteFX vGPU requirements
Requirements for host systems:
Windows Server 2016 or Windows 10
DX 11.0 compatible GPU with WDDM 1.2 compatible driver
Windows Server RD Virtualization Host role enabled (enables Hyper-V Role)
Server with a CPU that supports SLAT (Second Level Address Translation)

Guest VM requirements:
Guest VM running a Windows Enterprise client (Windows 7 with Service Pack 1, Windows 8.1, Windows 10) or Windows Server (Windows Server 2012 R2 or Windows Server 2016). For additional OS support see Supported configuration for Remote Desktop Services.

Bron: Linkje
Klopt, daarom heb ik al bedacht dat ik geen RemoteFX wil (onder andere vanwege de 1GB video ram limiet) maar Discrete Device Assignment

Zelf ondertussen wat extra onderzoek gedaan naar DDA en ik weet nu in ieder geval hoe de de remote verbinding werkt. Als ik dit plaatje mag geloven, werkt dit gewoon middels de normale VM client (remote desktop).
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/blog.workinghardinit.work/wp-content/uploads/2016/04/clip_image039_thumb.jpg?resize=570%2C484&ssl=1
bron

Blijft alleen nog de vraag of het werkt met consumenten kaarten.
Van nvidea weet ik dat het geblokkeerd wordt (code 43). En er is ook een "patch" voor maar of ik dat wil doen weet ik niet.
Van AMD weet ik alleen nog niet of ze dit (actief) blokkeren bij de consumenten GPU's.

Edit:
Nog even een reddit linkje: https://www.reddit.com/r/...ble_gpus_for_ddagpu_pass/ (moet ik nog verder onderzoeken)

[ Voor 3% gewijzigd door Tim_bots op 12-09-2018 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 18:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ga er maar vanuit Server 2012R2 (in mindere maten)/2016 > Consumenten kaart = No-Go. :) ,want signed drivers is een vereisde. Ik kan hem niet zo gauw terug vinden, maar er was laatst ook een topic hier over Server 2016 incl. een consumenten kaart, waar we dezelfde conclusie hebben getrokken.

edit gevonden… :)

Linkje 1

Linkje 2

[ Voor 72% gewijzigd door _Dune_ op 12-09-2018 17:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Tim_bots
Heb ik alleen nog 1 vraag, wat als ik als guest Windows 10 installeer. Daar zijn drivers voor en als ik de theorie achter DDA goed begrijp heeft mijn hypervisor geen drivers voor de GPU nodig (de kaart moet daar zelfs disabled worden.)
Ook AMD GPU drivers vinden het goed als ze geïnstalleerd worden in een virtuele omgeving. Dus nog een kans(je) op deze manier?

Pagina: 1