Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mijn eerste game-PC.. Spannend!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga mijn PC hoofdzakelijk gebruiken voor gaming, maar daarnaast ook als workstation.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal budget is €1300.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb inmiddels het volgende lijstje bij elkaar 'gesprokkeld'. Hoe ziet dit er volgens jullie uit?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 162,51€ 162,51
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 141,99€ 141,99
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 292,67€ 292,67
1Seagate Barracuda, 2TB€ 57,68€ 57,68
1NZXT H500 Zwart€ 74,95€ 74,95
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 129,-€ 129,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 154,90€ 154,90
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 94,40€ 94,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.188,05

Plus WINDOWS 10 en een toetsenbord, geen idee welke, hoe en waar vandaan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik hoef niet de allerbeste instellingen bij games en dergelijke, maar zou ooit wel overwegen twee monitoren te willen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, alleen het beste voor de beste prijs (zoals we allemaal willen!)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben niet al te veeleisend. Als het systeem goed werkt en ik er jaren mee vooruit kan ben ik tevreden.

Ga je overklokken?
Ik denk het niet.

Wat verwacht je van ons?

Ik ben voornamelijk benieuwd naar het volgende:
- Is dit een systeem waar ik jaren mee vooruit kan?
- Is het een goed bij-elkaar geschraapt systeem?
- Wat zijn jullie tips t.o.v. deze build en gaming PC's in het algemeen?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2018 11:26 ]

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 11:28
Wat voor ram is het precies? Heb je een typenummer?

Verder ziet het er allemaal eigenlijk wel prima uit :)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet nog even je build in een goed leesbare tabel met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:05:
Wat voor ram is het precies? Heb je een typenummer?

Verder ziet het er allemaal eigenlijk wel prima uit :)
Ik heb het lijstje aangepast!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:23:
Zet nog even je build in een goed leesbare tabel met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!
Top tip, heb het aangepast!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
laat ik vooropstellen dat ik niet de ins en outs van AMD ken, maar is dat moederbord verhoudingswijs niet veel te duur? (en dus een mogelijkheid om op te besparen?)

daarnaast wil je, naast gamen, ook het als workstation gebruiken, wat versta je onder workstation en wat wil je daar precies mee doen? (bij workstations denk ik namelijk meer aan een pc met minimaal 32GB ram, (dual) xeon processor en semi professionele harddisks/SSD's in raid setup voor I/O )

Verwijderd

Topicstarter
mschol schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:32:
laat ik vooropstellen dat ik niet de ins en outs van AMD ken, maar is dat moederbord verhoudingswijs niet veel te duur? (en dus een mogelijkheid om op te besparen?)
Ik heb geen idee, ik ben de leek der leken.
daarnaast wil je, naast gamen, ook het als workstation gebruiken, wat versta je onder workstation en wat wil je daar precies mee doen? (bij workstations denk ik namelijk meer aan een pc met minimaal 32GB ram, (dual) xeon processor en semi professionele harddisks/SSD's in raid setup voor I/O )
Workstation = productiviteit; documentatie, fotobewerking, browsen, etc.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 11:28
mschol schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:32:

Terechte opmerking. Ik heb er niks over gezegd omdat er niks mis met het moederbord, maar overkill is het wel - zeker als je niet gaat overklokken. Een normaal B450 bord zal ook voldoen .

Ram is verder niks mis mee, trouwens @Verwijderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 08-09-2018 11:43 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Thijss94
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-10 17:03
Heb zelf ook een rx 580, bevalt super, maar voor 100€ meer kun je ook een gtx 1070 kopen

• Thijss94
  • Laatst online: 20-10 17:03
Oh ik zie nu dat je ook een freesync monitor hebt (ook zelfde als ik heb) die werkt goed met de rx 580, vergeet niet om de drivers te downloaden van je scherm, daarmee kun je de freesync range zetten op 35-75hz ipv 48-75 hz

Verwijderd

Topicstarter
@Nat-Water Top, thanks! Wat is het verschil met de X470 en een B450? Ga ik dan ver achteruit of niet?

@Thijss94 Fijn om te horen! Is het nodig om een GTX 1070 te kopen in plaats van een RX 580 of maakt het niet veel verschil?

En FreeSync, wat houdt dat precies in? Ik meende iets te lezen dat het screentear oid weghaalt?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Kies als voeding de pricewatch: Corsair RM550x Zwart, of pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W, of pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M of als je echt een toevoeding wilt, pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

De door jouw gekozen voeding kent een aantal problemen. Zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Verwijderd

Topicstarter
@pjot1 Ik heb het topic doorgebladerd, maar kwam niet iets tegen over de SeaSonic die ik in m’n lijst heb staan. Wat is er mis mee en waarom hebben je genoemde voedingen dat niet?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:44:
@pjot1 Ik heb het topic doorgebladerd, maar kwam niet iets tegen over de SeaSonic die ik in m’n lijst heb staan. Wat is er mis mee en waarom hebben je genoemde voedingen dat niet?
Zie hier bijvoorbeeld, -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:33:
@Nat-Water Top, thanks! Wat is het verschil met de X470 en een B450? Ga ik dan ver achteruit of niet?
Kun je zelf opzoeken
@Thijss94 Fijn om te horen! Is het nodig om een GTX 1070 te kopen in plaats van een RX 580 of maakt het niet veel verschil?
kun je zelf opzoeken
En FreeSync, wat houdt dat precies in? Ik meende iets te lezen dat het screentear oid weghaalt?
Kun je zelf opzoeken.

Dat je hier komt voor aankoopadvies, top. Maar dit soort opzoekvragen kun je prima zelf onderzoeken lijkt me.

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
EWK schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:54:
[...]

Kun je zelf opzoeken

[...]
kun je zelf opzoeken

[...]

Kun je zelf opzoeken.

Dat je hier komt voor aankoopadvies, top. Maar dit soort opzoekvragen kun je prima zelf onderzoeken lijkt me.
Als mensen geen zin hebben om antwoord te geven op de vragen, dan mogen ze dat van mij laten, maar aangezien hier een aantal vriendelijke mensen zijn die dat wel doen, ben ik ze van harte dankbaar. Antwoorden als “kun je zelf opzoeken” zijn hetzelfde als iemand die onderzoeksvragen stelt.

Verwijderd

*knip* als je niets bedoelt met deze post zoals je hieronder aangeeft, laat hem dan ook gewoon weg. Nu leidt het alleen maar af.

[ Voor 90% gewijzigd door br00ky op 08-09-2018 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je hiermee aangeven? Ik zie dat jouw build ver van die van mij verwijderd is.

[ Voor 65% gewijzigd door br00ky op 08-09-2018 14:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:36:
[...]

Wat wil je hiermee aangeven? Ik zie dat jouw build ver van die van mij verwijderd is.
nieks hoor, zomaar :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:21:
[...]

Als mensen geen zin hebben om antwoord te geven op de vragen, dan mogen ze dat van mij laten, maar aangezien hier een aantal vriendelijke mensen zijn die dat wel doen, ben ik ze van harte dankbaar. Antwoorden als “kun je zelf opzoeken” zijn hetzelfde als iemand die onderzoeksvragen stelt.
Hoewel misschien wat bot gesteld zit er wel een kern van waarheid in. Dit zijn nou net van die opzoekertjes die je vrij gemakkelijk zélf kan uitzoeken. Kom je er niet uit, dan kan je altijd nog zoiets posten als "ik zie dat X470 wat meer USB poorten heeft en crossfire en SLI ondersteund. Ik heb het idee dat ik daar niets mee opschiet, terwijl ik wel meer betaal, klopt dat?". Dan laat je zien dat je wel íets gedaan hebt, maar het gewoon nog niet helemaal duidelijk is :). Dumpvragen hebben we hier een hekel aan. Zo bedoelde je het vast niet, maar zo kan het wel overkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 08-09-2018 14:51 ]

Verwijderd

br00ky schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:51:
[...]

Hoewel misschien wat bot gesteld zit er wel een kern van waarheid in. Dit zijn nou net van die opzoekertjes die je vrij gemakkelijk zélf kan uitzoeken. Kom je er niet uit, dan kan je altijd nog zoiets posten als "ik zie dat X470 wat meer USB poorten heeft en crossfire en SLI ondersteund. Ik heb het idee dat ik daar niets mee opschiet, terwijl ik wel meer betaal, klopt dat?". Dan laat je zien dat je wel íets gedaan hebt, maar het gewoon nog niet helemaal duidelijk is :). Dumpvragen hebben we hier een hekel aan. Zo bedoelde je het vast niet, maar zo kan het wel overkomen.
Nja... ikzelf heb voor mijn samenstelling paar maand bezig geweest voor mijn built te doen. en moet zeggen, tis plezanter als je er zelf wat moeite insteekt.. en opzoekwerk verricht . nu ja, vragen mag altijd ( vind ik ) maar ja, dan zijn er zo van die forum regeltjes :) komt wel goed met jou pc !

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:51:
[...]

Daar heeft u absoluut gelijk in, ik wil niet iemand van zijn of haar tijd beroven terwijl ik zelf makkelijk iets had kunnen doen. Ik ben alleen een beetje obsessed doordat ik alle informatie wil verkrijgen over de kleinste details. De reactie van de andere persoon vond ik een beetje negatief, waardoor ik zo reageerde. Ik zal minder zulke vragen stellen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:18:
[...]

...Ik ben alleen een beetje obsessed doordat ik alle informatie wil verkrijgen over de kleinste details...
Niks mis mee maar zoveel moederborden, zoveel antwoorden. Allicht, maar dat is natuurlijk ook voor jou redelijk wat werk: voor elk onderdeel / afweging wat de revue passeert, kan je over het algemeen op de site van de fabrikant terecht voor een handleiding waarin een flink aantal "specifieke" zaken staan genoemd.

Zo ook voor videokaarten; elke fabrikant heeft bijvoorbeeld wel 5 verschillende uitvoeringen met "GTX1070" als basis-GPU. Maar dan leggen ze zelf uit waarom ze 5 uitvoeringen hebben, vaak met een eigen vergelijkingstool op de website.

Even ter info als algemene (budgettaire) overweging: een "workstation" is maar een term. En het moederbord wat daarbij hoort of een CPU, is dan ietwat ondergeschikt. Als ik heeel veeel berekeningen wil doen, maakt het niet uit of ik 1 specifieke CPU op een bord van 100 Euro of op een bord van 300 Euro schroef; de CPU gaat er (over het algemeen) geen seconde sneller van rekenen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:22:
[...]

Niks mis mee maar zoveel moederborden, zoveel antwoorden. Allicht, maar dat is natuurlijk ook voor jou redelijk wat werk: voor elk onderdeel / afweging wat de revue passeert, kan je over het algemeen op de site van de fabrikant terecht voor een handleiding waarin een flink aantal "specifieke" zaken staan genoemd.

Zo ook voor videokaarten; elke fabrikant heeft bijvoorbeeld wel 5 verschillende uitvoeringen met "GTX1070" als basis-GPU. Maar dan leggen ze zelf uit waarom ze 5 uitvoeringen hebben, vaak met een eigen vergelijkingstool op de website.

Even ter info als algemene (budgettaire) overweging: een "workstation" is maar een term. En het moederbord wat daarbij hoort of een CPU, is dan ietwat ondergeschikt. Als ik heeel veeel berekeningen wil doen, maakt het niet uit of ik 1 specifieke CPU op een bord van 100 Euro of op een bord van 300 Euro schroef; de CPU gaat er (over het algemeen) geen seconde sneller van rekenen.
Thanks voor de info, ik wist dat meerdere fabrikanten andere versies maken, maar niet dat de verschillen worden vergeleken door ‘de grote baas’.

Ik denk niet dat ik wat je zegt over de overweging helemaal begrijp. Is dit specifiek gericht op het moederbord/CPU die ik heb gekozen of over het algemeen een wijze raad?

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-11 09:45
Mits je student bent kun je vaak een gratis Windowslicentie krijgen via de schoolshops zoals Surfspot. Scheelt je toch snel €50,-

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wissel de voeding voor:
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
De videokaart voor:
pricewatch: Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC
En het moederbord voor:
pricewatch: MSI B450-A PRO

Waarom? Nou omdat er gedoe is met de Seasonic Focus voedingen, die ASUS Strix een betere videokaart is en er niks "ultra" is aan de Gigabyte X470 Ultra Gaming behalve extreme RGB en veel te veel mensen die klagen dat hun bordje binnen twee weken kapot was...

Verder heb je helemaal geen X470 nodig. Zelfs als je een andere CPU koeler koopt en gaat overclocken dan kan dit op dat MSI bordje. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
Reeker schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:22:
Mits je student bent kun je vaak een gratis Windowslicentie krijgen via de schoolshops zoals Surfspot. Scheelt je toch snel €50,-
Ja dat zag ik al inderdaad, maar dit gaat over een upgrade, dan moet je denk ik al een Windows versie hebben.

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-11 09:45
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:44:
[...]

Ja dat zag ik al inderdaad, maar dit gaat over een upgrade, dan moet je denk ik al een Windows versie hebben.
Die je gratis kan downloaden op de Windows website (testversie oid)

Verwijderd

Topicstarter
Reeker schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:45:
[...]

Die je gratis kan downloaden op de Windows website (testversie oid)
Oh sick, thanks voor de tip!

• ericvanree
  • Laatst online: 24-11 09:40
Als je 1300 euro wilt uitgeven kun je ook zoiets kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 264,91€ 264,91
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 162,95€ 162,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G€ 473,23€ 473,23
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 136,50€ 136,50
1be quiet! Pure Power 10 CM 500W€ 69,19€ 69,19
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 56,90€ 56,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.296,31

Echter denk ik niet echt dat dat heel handig is, maar om dat te weten hebben we toch wat meer informatie nodig. Daarvoor een paar vragen.

Waarom wil je upgraden?
Welke resolutie en refreshrate ondersteund je scherm nu?
Welke resolutie en refreshrate wil je misschien naar upgraden?
Welke games ga je spelen?
Welke programma's ga je gebruiken qua 'workstation'?
Denk je dat je met 250 GB SSD genoeg hebt, of moet je echt 500?
Waarom heb je voor X470 gekozen IPV B450 als je niet gaat overclocken?
Waarom dit kitje ram als je ook zoiets kun halen met bijna dezelfde specs pricewatch: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB ?

Als we dit weten kunnen we veel beter een lijstje aanraden wat bij jou past in plaats van domweg het beste voor €1300 pakken.

suc6!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

[b][message=56395853,noline]DaniëlWW2 schreef op maandag 10 september 2018 @
Waarom? Nou omdat er gedoe is met de Seasonic Focus voedingen,
Ik heb een Seasonic Focus Plus 550 Gold in mijn buildlijst en wellicht moet ik die ook vervangen dan?
Ik heb er al 2 staan in mijn lijstje, de andere is een BeQuiet. Dan ga iknamelijk voor de 2e.
Heb je een bron voor het gedoe?

★ What does that mean? ★

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MrMonkE schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:29:
[...]

Ik heb een Seasonic Focus Plus 550 Gold in mijn buildlijst en wellicht moet ik die ook vervangen dan?
Ik heb er al 2 staan in mijn lijstje, de andere is een BeQuiet. Dan ga iknamelijk voor de 2e.
Staat redelijk wat hier. :)
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

De voedingen doen moeilijk met bepaalde videokaarten en je kan met de 550W maximaal 225W vragen van de PCI-E kabels. Een goede 400W voeding kan dat al. Dat maakt de prijs/kwaliteit van de voedingen kapot.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
ericvanree schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:26:
Als je 1300 euro wilt uitgeven kun je ook zoiets kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 264,91€ 264,91
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 162,95€ 162,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G€ 473,23€ 473,23
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 136,50€ 136,50
1be quiet! Pure Power 10 CM 500W€ 69,19€ 69,19
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 56,90€ 56,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.296,31

Echter denk ik niet echt dat dat heel handig is, maar om dat te weten hebben we toch wat meer informatie nodig. Daarvoor een paar vragen.

Waarom wil je upgraden?
Welke resolutie en refreshrate ondersteund je scherm nu?
Welke resolutie en refreshrate wil je misschien naar upgraden?
Welke games ga je spelen?
Welke programma's ga je gebruiken qua 'workstation'?
Denk je dat je met 250 GB SSD genoeg hebt, of moet je echt 500?
Waarom heb je voor X470 gekozen IPV B450 als je niet gaat overclocken?
Waarom dit kitje ram als je ook zoiets kun halen met bijna dezelfde specs pricewatch: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB ?

Als we dit weten kunnen we veel beter een lijstje aanraden wat bij jou past in plaats van domweg het beste voor €1300 pakken.

suc6!
Dank voor je antwoord! Ik ben inmiddels gegaan voor het B450 moederbord. Het RAM geheugen vervangen voor een setje G.skill Aegis (3000/2x8gb). Geheugenkaart een MSI Radeon RX580 Armor.

Ik wil niet overclocken.

Met workstation bedoel ik Photoshop, Lightroom, de Office programma’s en natuurlijk rekenmachine (jk).

Ik denk dat ik alle games wel ga proberen, maar voornamelijk focus op CS:GO, LoL, AoE en af en toe een AAA als The Witcher 3 en Assassin’s Creed.

Ik heb die 500GB SSD van Samsung met een aanbieding gescoord. Toch lekker, zoveel snelle opslag.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
MrMonkE schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:29:
[...]

Seasonic heeft het interne design van de Focus+ serie aangepast en zou nu opgelost moeten zijn. Op dit moment zijn er natuurlijk nog exemplaren van de "oude" serie in omloop en dus zul je kans hebben een van deze te ontvangen.
Als je deze voeding nog niet gekocht hebt doe je er goed aan om ander model te kopen zoals de pricewatch: Corsair RM550x (2018) of de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
Pagina: 1