Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe powerwalls, zonnepanelen en auto laadpunten combineren?

Pagina: 1
Acties:

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn hele stroomvoorziening thuis te upgraden naar een hoger plan.
Er komen 2 elektrische auto's voor de deur, wil zonnepanelen op mijn dak en wil zekerheid betreft de aanwezigheid van stroom. Nu ben ik zelf met het volgende ontwerp gekomen en wil dat graag toetsen aan jullie, of ik dingen over het hoofd zie.

Elektriciteits overzicht huis

Eerst even wat gegevens over de situatie
Het verwachte verbruik:
3000 Kwh (huis), (op basis van afgelopen 4 jaar, dat was 2000 per jaar maar verwacht dat dat iets zal gaan stijden).
16.000 Kwh (auto's), 80.000km op jaar basis (voor beide auto's) en 200wh/km.
Totaal 19.000Kwh = 50Kwh per dag verbruik, dat is erg veel om dat als backup te hebben, het belangrijkste is dat ik voor mijn huis genoeg stroom heb, de 3000 kWh = 10kWh per dag.

Ik wil dus een aantal dagen vooruit komen, daarbij kom ik de Tesla Powerwall tegen die met 3 op een rij zo'n 30kWh voorraad kan opslaan in geval van een stroom storing.
Waarom zou ik zoveel stroomvoorraad willen hebben?
1. Ik heb een groot aquarium als hobbie als daar de stroom van uit valt dan kost me dat ruim 2000 euro om het leven daarin te vervangen, naast de emotionele schade die ik zal oplopen :+
2. Het is gewoon fijn om stroom te hebben ook als het netwerk ophoud te functioneren.
3. Heb tot nu toe 1 lange stroomstoring meegemaakt en dat is gewoon vervelend.
4. Beetje reserve voor de auto zodat we ook nog weg kunnen komen. (auto's zelf hebben natuurlijk ook gewoon een mega accu).
5. In ga uit van worst case scenario. dus de stroom valt uit op 21 december met bewolkt weer en sneeuw op de zonnepanelen, opbrengst zon is dan dus nagenoeg 0.
6. 1 Fase laden lijkt makkelijker te realiseren dan 3fase laden en geeft een beter verwachtingsbeeld naar hoelang het duurt om de auto's op te laden. (auto's hebben elke nacht genoeg tijd om op te laden op 25A, en anders pak ik wel een snellaadstation erbij indien nodig), en elke auto heeft sowieso een 1fase lader aan boord waardoor dit meerwaarde lijkt te hebben boven een 3x12A lader oid.
7. In de tekening zie je 4 laadpunten staan, de bedoeling is dat er 2 gebruikt worden, echter de oprit geeft ruimte om 4 auto's te laden. dus wil dat ook mogelijk maken voor in de toekomst, vrienden die langskomen die even bij kunnen prikken indien nodig.

Nu ik de situatie heb uitgelegd en heb geprobeerd te tekenen heb ik nog een aantal vragen over mijn eigen setup waarvan ik geen of tegenstrijdige berichten heb gelezen.

1: 1x 25A lijkt mij voldoende voor het huis op dit moment lijkt mij of zie ik iets over het hoofd, verwarming doe ik met gas evenals het koken.

2: Mag ik 25A 1fase laden met mijn auto als de hoofdaansluiting ook maar 25A is.

3: De powerwall kan als backup dienen of als opslag voor energie zodat je niet teruglevert, hoe dynamisch is dat? kan ik in de zomer kiezen voor energy opslaan en zelf gebruiken en in de winter omschakelen naar backup zodat de powerwall altijd vol zit?, heeft iemand hier ervaring mee?

4: Er worden auto's ontwikkeld die ook energy naar buiten kunnen gooien https://sonomotors.com/sion.html/. zou ik deze in de winter naar een fastcharger kunnen rijden om daar op te laden om vervolgens de stroom weer in mijn huis te legen in geval van een stroomuitval, icm die powerwalls.

Als laatste, ik ben geïnteresseerd in de technische mogelijkheden en beperkingen van deze setup.
En het legale gedeelte omtrent regels betreft elektrische installaties.
over het financiële plaatje hoeft geen discussie gevoerd te worden.

Mocht ik essentiële informatie vergeten zijn voor het beoordelen van deze setup dan verneem ik dat uiteraard graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 05-09-2018 11:31 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
1: 1x25A zal prima lukken nu maar strak nooit meer dus direct naar 3 x25A gaan.
2: In theorie niet, want selectieve zekeringen. En als net je waterkoker aan gezet wordt dan heb je 25A plus wat je waterkoker gebruikt.
3: Ja, met de juiste randapparatuur kan dat.
4: Ja, Nissan doet dat ook al ontwikkelen bv, Vehicle to grid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:21:
1: 1x25A zal prima lukken nu maar strak nooit meer dus direct naar 3 x25A gaan.
2: In theorie niet, want selectieve zekeringen. En als net je waterkoker aan gezet wordt dan heb je 25A plus wat je waterkoker gebruikt.
Hoezo,?zoals beschreven in die groep dedicated voor opladen, waardoor een waterkoker nooit op die groep aangaat.
3: Ja, met de juiste randapparatuur kan dat.
4: Ja, Nissan doet dat ook al ontwikkelen bv, Vehicle to grid.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je hebt ook laders die meters hebben op je net kabel, lever je terug met 2000W dan laad hij met 2000W, zet je een apparaat aan of zakt de teruglevering in vermogen gaat hij laden met minder vermogen.
Zo houd hij je afname op 0. Het is een engelse lader maar ben de naam even kwijt.

@Jim423

Ja dat was het! Tnx

https://www.zappi.info

Leuke dingen voor thuis.

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 05-09-2018 18:45 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41
Een Powerwall gaat volgens mij gewoon uit tijdens een stroomstoring, net als zonnepanelen. Dus volgens mij heb je daar vrij weinig aan als backup. Please correct me if i'm wrong ;)
Officieël mag je geen 25A groepen installeren op een 25A hoofdzekering maar dit wordt wel gedaan hier op het forum :) @Rol-Co Zappi smartcharger ?
"During a utility power outage, can I run my home on solar and Powerwall?

Due to safety regulations your solar and Powerwall will not operate during a power outage."
Komt volgens mij wel ooit nog, maar ik geef het maar even aan.

[ Voor 28% gewijzigd door Jim423 op 05-09-2018 18:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• B-lex
  • Laatst online: 28-11 20:26
Als het gaat om een noodstroomvoorziening kan er momenteel echt nog niks tegen een ouderwets aggegraat op. Lekker goedkoop ook.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Van de Tesla Powerwall kan ik alleen reclamefolders vinden. Heeft iemand ook al installatieschema's gevonden en hoe je bijvoorbeeld de SoC kan bepalen?

Het aquarium zal wel 1-fase zijn. Volgens mij kan alleen 1 PowerWall die fase voeden.

Ik weet niet in hoeverre je op je bestemming kan laden, maar 1-fase laden lijkt me erg langzaam. Een laadpaal met 2×3×16A en peakshaving stroomtangen lijkt me de voorkeur hebben.

• No Hands
Smuggler schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:24:
[...]

Hoezo,?zoals beschreven in die groep dedicated voor opladen, waardoor een waterkoker nooit op die groep aangaat.

[...]
Als je hoofdzekering 25A is en je gaat 25A laden en er komt 3A bij voor je waterkoker zit je op 28A. Dus dat is einde hoofdzekering.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:18:
[...]

Als je hoofdzekering 25A is en je gaat 25A laden en er komt 3A bij voor je waterkoker zit je op 28A. Dus dat is einde hoofdzekering.
Als ik 25A laad op Fase 1, en ik zet de waterkoker aan op fase 2 dan is er toch niets aan de hand?
Jim423 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:06:
Een Powerwall gaat volgens mij gewoon uit tijdens een stroomstoring, net als zonnepanelen. Dus volgens mij heb je daar vrij weinig aan als backup. Please correct me if i'm wrong ;)
Officieël mag je geen 25A groepen installeren op een 25A hoofdzekering maar dit wordt wel gedaan hier op het forum :) @Rol-Co Zappi smartcharger ?

[...]

Komt volgens mij wel ooit nog, maar ik geef het maar even aan.
https://www.tesla.com/sit...ll_2_ac_owners_manual.pdf ? pagina 8

[ Voor 46% gewijzigd door Smuggler op 05-09-2018 21:21 ]

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:59:
Van de Tesla Powerwall kan ik alleen reclamefolders vinden. Heeft iemand ook al installatieschema's gevonden en hoe je bijvoorbeeld de SoC kan bepalen?

Het aquarium zal wel 1-fase zijn. Volgens mij kan alleen 1 PowerWall die fase voeden.

Ik weet niet in hoeverre je op je bestemming kan laden, maar 1-fase laden lijkt me erg langzaam. Een laadpaal met 2×3×16A en peakshaving stroomtangen lijkt me de voorkeur hebben.
1 fase laden op 25 Ampere = 5,5kW
ik sluit dan ding om 20.00 aan en ik vertrek weer op 7:00, dus de auto kan dan 11 uur lang laden.
Daarbij kan ik dus 60 kWh laden per auto per nacht. (60 = ongeveer 300km). dat rij ik echt niet elke dag dus ik zie het probleem niet, auto hoeft ook niet 100 vol ivm de batterijen en ik zal hem vast niet 100 leeg aankoppelen, lijkt mij dus snel genoeg te gaan.
Tevens heb ik straks 2 elektrische auto's, mocht ik meer dan 300km per dag achter elkaar rijden dan snellaad ik wel even bij voordat ik thuis aansluit. (kost mij dan ook maar 5 minuten in een extra stop).
B-lex schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:22:
Als het gaat om een noodstroomvoorziening kan er momenteel echt nog niks tegen een ouderwets aggegraat op. Lekker goedkoop ook.
Goedkoop is niet mijn doel, tevens de accu's zijn ook handig bij het opslaan van de zelf opgewekte energie.
Ik wil geen aggregaat in mijn huis
Rol-Co schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:39:
Je hebt ook laders die meters hebben op je net kabel, lever je terug met 2000W dan laad hij met 2000W, zet je een apparaat aan of zakt de teruglevering in vermogen gaat hij laden met minder vermogen.
Zo houd hij je afname op 0. Het is een engelse lader maar ben de naam even kwijt.

@Jim423

Ja dat was het! Tnx

https://www.zappi.info

Leuke dingen voor thuis.
Dankje, hier ga ik even naar kijken.
Eerste punt is meteen, ik laad snachts op en overdag ben ik weg van huis.
Maar ik heb dan ook niet meer gelezen dan de eerste 5 regels op de website.
Ik ga zo de rest lezen.

[ Voor 32% gewijzigd door Smuggler op 05-09-2018 21:36 . Reden: dit moest een edit zijn van het bericht hierboven, ik ga nu maar door met het antwoorden in dit bericht. ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
Je hebt ook al een kosten analyse gedaan ? Een powerwall kost per stuk al ruim 9K x 3. Dan moet je volledige meterkast installatie verbouwd moeten worden.

Ik denk dat als je helemaal klaar bent zo'n 40.000 verder bent. Die powerwalls verdien je nooit terug met de huidige en waarschijnlijk toekomstige regeling.

Daarnaast die powerwalls gaan ook niet eeuwig mee en in de winter heb je er niks aan met 9kw aan zonnepanelen of je moet ze duur laden vanuit het net.

Waarom niet 3 fasen laden ? 25A zekering mag niet op een 25A hoofdzekering. In geval van brand heb je wat uit te leggen naast dat geen enkele echte installateur dit zou instaleren.

Die 9kw aan zonnepanelen moeten ook op 3 fase aangesloten worden.

Heb je je verzekering ook al gevraagd of ze powerwalls dekken ?

• Jim423
Je linkt nu de handleiding voor de VS. Volgens mij was/is die hele backup toestand uitgeschakeld voor de EU markt. Oftewel geen backup gateway voor ons. Wordt ook knap lastig, want waar de VS de veiligheidsaarde via de paal aanbied komt dit bij ons vanuit trafohok bij een TN-C stelsel (netbeheerder biedt aarde aan). Je mag dan niet zomaar een voedingsbron thuis installeren. TLDR even goed navragen dus bij Tesla.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 05-09-2018 22:47 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit is wel een mooie manier om een hoop geld over de balk te smijten.
Heb je hier echt 40k voor over?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Jim423
People, graag het financiële aspect achterwege laten. Zoals gevraagd in de TS.
Een forse UPS kost ook wel een aantal K dus zo'n gek idee is het niet.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:59
Ik zou als ik TS was de tesla vergeten en gaan kijken bij Victron energy. Die hebben de spullen ervoor. Van accu tot regelelunit (de quattro zou hier wel handig zijn denk ik) tot zonnepaneelomvormer.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:42:
[...]

Je linkt nu de handleiding voor de VS. Volgens mij was/is die hele backup toestand uitgeschakeld voor de EU markt. Oftewel geen backup gateway voor ons. Wordt ook knap lastig, want waar de VS de veiligheidsaarde via de paal aanbied komt dit bij ons vanuit trafohok bij een TN-C stelsel (netbeheerder biedt aarde aan). Je mag dan niet zomaar een voedingsbron thuis installeren. TLDR even goed navragen dus bij Tesla.
Dankje zal daar eens beter naar kijken, is wel hetzelfde document maar bij het nederlandse gedeelte staat dat er inderdaad niet bij.

Even een paar opmerkingen over het financiele gedeelte en hierna ga ik daar niet meer op reageren.
- Een fatsoenlijke UPS om mijn aquarium veilig te stellen kost ook een vermogen.
- 1m³ (1000 liter) op 25 graden houden (zeker als de verwarming van de woning ook uitvalt).
- 50 watt aan led verlichting.
- 40 watt filtering
- mijn aansluiting naar 3x35 of hoger verhogen kost 600 euro per jaar extra. (kost oneindig veel geld, aangezien ik nog velen jaren leef!)
- extra luxe ten opzichte als de straat zonder stroom zit.
- kan natuurlijk mijn aquarium verzekeren, maar het zit een hoop werk en tijd in, zonde om dat kwijt te raken
- minder stroom in en uit en belast daarbij het netwerk minder. jullie zouden mij moeten bedanken en hopen dat meer mensen het doen.
- salderen en subsidies zullen niet eeuwig blijven bestaan, heb het graag in eigen hand, net zoals de stroomkosten.
- Inverstering past in een groter geheel om mijn maandlasten naar 0 te krijgen (ook met 2 elektrische auto's voor de deur)., net zoals mijn fruitbomen, de moestuin en de regenton in dat plaatje passen.
- ik heb de mogelijkheid en ik wil het gewoon goed aanpakken.
- ik heb straks 2 auto's om te laden. en het liefst heb ik dat dedicated geregeld, dat ik precies kan voorspellen hoevol de auto is en daar op kan rekenen. en niet dat ik gewend ben om na 2 uur weg te kunnen rijden, maar dat vrouwlief ook de auto aan het laden is en een cake aan het bakken is en daarom mijn aanname in het water valt.
- elektrische auto's zijn niet zo duur (TCO) maar als ik zoveel rij wil ik het wel thuis zo goed mogelijk geregeld hebben.

Uiteindelijk is de uiteindelijke kostprijs die hierboven genoemd staat niet eens zo heel hoog.
Net zoals nieuw elektrische rijden in bepaalde omstandigheden al veel goed koper is dan op benzine en diesel.
Elektrische auto's - Deel 3

En een Nieuwe auto uiteindelijk goedkoper is dan een oude 2e hands auto.
nieuwe auto goedkoper dan 15 jaar oude auto

32 uur werken bijna evenveel oplevert als 40 uur werken.

Kijk verder dan je neus lang is, de kosten kunnen je nog verrassen.
De berekening is voor mij gunstig genoeg en dat is alles wat jullie hoeven te weten deze keer.

[ Voor 67% gewijzigd door Smuggler op 06-09-2018 00:04 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jan-man schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:13:
Je hebt ook al een kosten analyse gedaan ? Een powerwall kost per stuk al ruim 9K x 3. Dan moet je volledige meterkast installatie verbouwd moeten worden.
Je had de 2 elektrische auto's nog gemist en de zonnepanelen. Onder de €50k lukt al niet, €100k is dan reëel.
Jim423 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:50:
People, graag het financiële aspect achterwege laten. Zoals gevraagd in de TS.
Een forse UPS kost ook wel een aantal K dus zo'n gek idee is het niet.
Een forse UPS is het wisselgeld van deze vraag.
Het is een onzinnig idee/vraag. Dan hoef ik toch de 'instructies' van de TS niet serieus te nemen?
Had de TS nu een aquarium met een kudde rif haaien van €2+k per stuk..... dan wordt het een ander verhaal. Maar dan zou ik als TS sowieso wachten op de nieuwe elektrische Porsche.

Als de TS plaats heeft voor 4 auto's en er maar 2 nodig heeft, dan kun je ook 4 Tesla Model S/X 100 halen. Dan rijd je in de 2 volle en laad je de andere 2.
Dan heb je genoeg buffer en kun je zelfs je buffer=auto opladen bij een Tesla snellader als de stroom er lang uitligt. Elke Tesla kan dan 2 dagen je huis voeden. Worst case moet je 's-avonds even 'stroom' halen. Zet je 1 van de auto's op een trailer... haal je 200kwh per keer.

Ff deze gast inhuren om de koppeling met je huis te ontwerpen.

Ik weet niet of je dan 4x de P100D moet doen, of dat de P100 als auto voldoet. Maar dat maakt voor de oplossing verder niet uit. Je kunt ook varieren met 2x een S en 2x een X en dan van allebei een D uitvoering.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ok ga eerst eens op zoek naar een alternatief voor die Tesla Power walls want die doen niets als de stroom uitvalt.
Ook zonnepaneel-omvormers gaan uit als de stroom uitvalt.

Daar is ook een hele goede reden voor: het net in jouw huis zit vast aan het grotere net en het net van je buren.
Dat zul je toch los moeten koppelen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Heb je ook misschien wel is naar Victron Energy systemen gekeken??
Dit word in de maritieme sector veel gebruikt.
Hierbij heb je een eigen energie centrale die ook aan "walstroom" kan (in dit geval je aansluiting voor elektra).

Voordeel van dit systeem is dat het in 3 fase uit gevoerd kan worden en ook tot zeer grote vermogens.
Ik denk dat een Tesla powerwall je niet het gewenste momentane vermogen kan leveren.

Ook je accupakket kan je uit verschillende soorten uitzoeken en aansluiten, waardoor je niet aan 1 merk verbonden bent maar redelijk modulair.

Ook kunnen de Victron omvormers je beperkte elektraaansluiting verhogen door elektra af te nemen en accupower erbij te boosten waardoor een 3x 25 ampère aansluiting meer dan voldoende is voor al je apparatuur die je wil gebruiken en dus niet hoeft te verzwaren.

Hier kan je ook gewoon je huidige pv omvormers op aansluiten zonder problemen en die draaien ook door als de grid uitvalt totdat je batterijen vol zijn.

Eventueel zou je zelfs naar een kleiner accupakket kunnen en eventueel een generator op aan kunnen sluiten op de zeer donkere dagen en met een week stroom uitval.
De Victron omvormers hebben in/uitgangen voor generatorschakeling waardoor je zeer flexibel bent en ook heel belangerijk, weinig omkijken naar en geen moeilijke schakelingen.

Ik denk zelf dat dit beter past bij jou ideeën.
En voor hetzelfde geld heb je naar mijn mening veel beter en vooral bewezen spul/kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door DJKroon op 06-09-2018 13:15 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• No Hands
Smuggler schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:20:
[...]

Als ik 25A laad op Fase 1, en ik zet de waterkoker aan op fase 2 dan is er toch niets aan de hand?
Als dat op verschillende fases zit niet nee. Maar je had het over 1 x25A, niet over 3 x 25A.

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
@Smuggler
https://teslamotorsclub.c...1350/page-57#post-2211264

YouTube: Tesla Powerwall 2 | Fully Charged --> voorbeeld van de app en werking.

Kijk dit draadje en het filmpje ook even door, staat ook veel over de powerwall.
Ik heb me er ook eens in verdiept en heb dit geleerd over hoe het werkt.

De powerwall 2 is in de EU enkel AC gevoed. Dat betekent dus dat er in de powerwall een omvormer omdat de batterij zelf DC is. Deze is dus niet rechtstreeks op de zonnepanelen aan te sluiten. Het systeem werkt met een gateway in de meterkast. Deze monitort je verbruik, opbrengst en communiceert met de powerwall of SoC (state of charge). Op basis daarvan levert de powerwall stroom aan je huis.

Deze gateway is er in twee varianten. De normale en de back-up gateway. De normale gateway zal de powerwalls uitschakelen bij een stroomstoring. Als de powerwalls stroom leveren is er kans dat de monteurs op het net een flinke opdonder krijgen. De back up gateway koppelt je huis bij een stroomstoring los van het net en levert dus via de powerwall stroom aan je huis. Voordeel is dat je omvormer van de zonnepanelen ook weer aanslaat en dus ook stroom kan leveren. In de zomer zou je het zo een tijdje vol kunnen houden.
Zie: YouTube: My Tesla Powerwall 2: Demo of Backup Feature

Voor de technische aansluiting in de meterkast en in jouw situatie moet je bij Tesla zijn, maar heel spannend is dat volgens mij niet.
De laadpunten van Tesla zijn via UDP aan te sturen en kunnen dus ook op basis van opbrengst zonnepanelen en/of SoC van powerwalls worden geladen. Hier zijn meerdere oplossingen voor. Even googlen op load balancing. Zo kan de hele installatie schakelen op je huidige situatie van stroomverbruik, opbrengst etc.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• B-lex
  • Laatst online: 28-11 20:26
Smuggler schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:31:
[...]

Goedkoop is niet mijn doel, tevens de accu's zijn ook handig bij het opslaan van de zelf opgewekte energie.
Ik wil geen aggregaat in mijn huis

[...]
Een aggregaat zet je doorgaans ook niet in je huis... ;)

Ik ben zeer benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen, en wat dat kost, keep us posted!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Smuggler
een vriend heeft een aquarium die iets groter is. (2,5m3)
die hebben we nu ook aangesloten op een zonnepanelen systeem, maar dat heel erg simpel zonder accu's. (een heel klein accuutje om echt eerlijk te zijn.)

er zitten 3 verwarmings-elementen in het systeem. (dingen kosten vrijwel niks, dus no prob.)
element 1, staat op 20 graden, met een kleine ups.
element 2, staat op 25 graden.
element 3 staat op 28 graden, die gaat alleen aan als er een bepaalde opbrengst is uit de zonnepanelen.
(ik weet niet wat de echte temperaturen zijn geworden, ik gok even, maar kan het na vragen.
de vissen kunnen wel wat temperatuur verschillen hebben, zolang het maar niet te rap veranderd.
maar als je 1000 liter hebt, dan veranderd het toch niet zo snel. dat duurt erg lang voordat het een graad is afgekoeld of verwarmt, gewoon een niet te zwaar element gebruiken. ;) )
effect is, verwarming van aquarium draait voor 99% van de tijd in het jaar op zon energie.
(zelfs de maanden december/januari is er nog genoeg opbrengst om het 3de element te laten draaien.
temperaturen in het aquarium dalen dan wel een beetje, maar alles blijft binnen de waardes.)

de filter bestaat uit 2 pompen, 1 pomp op ups, en de andere niet.
oke, dus bij stroom uitval word er iets minder gefilterd, maar dat overleven ze wel een aantal dagen.

ook de verlichting valt dan uit, maar dat is ook geen probleem zolang het maar niet te lang duurt (paar dagen).
(we hebben nooit langer durven te testen als 1 dag, maar dat was al geen probleem.)

eigenlijk wil je als je serieus bent over je aquarium, altijd minimaal 2 pompen + 2x verwarmings-elementen.
gewoon omdat die dingen kunnen uitvallen. (en vreemd genoeg gebeurd dit altijd als je niet thuis bent. wet van Murphy of zo. ;) )
wij hebben voor 3 elementen gekozen, omdat de aansturing van uit de zonnepanelen ook kan uitvallen, helaas. (er waren geen centen voor het beste systeem, en deze methode was goedkoper.)

als je op deze manier je aquarium aanpakt, dan is het meteen een soort van accu.
heb je zon en opbrengst, dan meteen opslaan als warmte in het aquarium.
en heb je geen verlies van omzetting in een accu.
pas in gevallen van echte nood word de accu aangesproken, dus ook haast geen slijtage aan de accu's.
dit is dus de effectiefste/goedkoopste accu die je kunt hebben, en die moet je eerst doen.
klinkt allemaal wel minder sexy, maar is wel verstandiger. ;)

als je daarna nog verder wil gaan, dan pas kijken naar de oplossingen die je nu voor ogen hebt.
ik vind het een beetje zonde van de tijd die je er in wil stoppen en het geld, maar dat mag je lekker zelf weten. :P
ik gebruik het geld liever voor verwarming van het huis (die ik als accu gebruik).
vind ik zelf wat beter besteed. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 07-09-2018 12:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Bij dit soort bedragen zou je ook eens kunnen kijken naar een WKK die ook stroom levert. Daar zijn ook hele mooie systemen voor, bijvoorbeeld op houtsnippers.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Smuggler
zonnepanelen, leuk moet je doen. ;)
zal je nog een stapje verder helpen.

maar dit moet je ook weten voor je plannen.
hier mijn opbrengst van mijn set per maand:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp.jpg
dit is ik kWh/kWp.
jij wil 3x3000Wp dus dat is 9kWp.
dus een zomer maand geeft je tussen de 100 en 120kWh/kWp, dat met 9kWp geeft een 900 tot 1080kWh.
maar december/januari zit je tussen de 10 en 20kWh/kWp , dat met 9kWp geeft maar 90 tot 180kWh.
dat is maar <5kWh per dag gemiddeld en flink onder de 10kWh die je wil. :-(

nu kun je proberen, om meer accu op te hangen om zomer opbrengst te bewaren voor de winter.
maar dat word erg duur geintje.
panelen(Wp) is een stuk goedkoper als accu's. (denk maar al snel aan 9 powerwall's)
dus 2x de hoeveelheid panelen is al snel verstandiger. (stuk goedkoper als accu's.)

@antonboonstra heeft hier eens een berekening voor zijn huis voor gemaakt.
weet alleen niet meer waar hij dat gedaan heeft. (ben linkje kwijt)
maar conclusie was, een kleine accu, dat lost het probleem dan dag/nacht erg snel op.
maar december/januari, daar is erg veel accu voor nodig, en dat is al snel te veel.
en het grootste nadeel van accu's is ze kosten je geld (denk ook aan de Total cost of ownership (TCO)).
en ze leveren geen cent op. :-(

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 07-09-2018 12:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 16:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

migjes schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:43:
@Smuggler
een vriend heeft een aquarium die iets groter is. (2,5m3)
die hebben we nu ook aangesloten op een zonnepanelen systeem, maar dat heel erg simpel zonder accu's. (een heel klein accuutje om echt eerlijk te zijn.)

er zitten 3 verwarmings-elementen in het systeem. (dingen kosten vrijwel niks, dus no prob.)
element 1, staat op 20 graden, met een kleine ups.
element 2, staat op 25 graden.
element 3 staat op 28 graden, die gaat alleen aan als er een bepaalde opbrengst is uit de zonnepanelen.
(ik weet niet wat de echte temperaturen zijn geworden, ik gok even, maar kan het na vragen.
de vissen kunnen wel wat temperatuur verschillen hebben, zolang het maar niet te rap veranderd.
maar als je 1000 liter hebt, dan veranderd het toch niet zo snel. dat duurt erg lang voordat het een graad is afgekoeld of verwarmt, gewoon een niet te zwaar element gebruiken. ;) )
effect is, verwarming van aquarium draait voor 99% van de tijd in het jaar op zon energie.
(zelfs de maanden december/januari is er nog genoeg opbrengst om het 3de element te laten draaien.
temperaturen in het aquarium dalen dan wel een beetje, maar alles blijft binnen de waardes.)

de filter bestaat uit 2 pompen, 1 pomp op ups, en de andere niet.
oke, dus bij stroom uitval word er iets minder gefilterd, maar dat overleven ze wel een aantal dagen.

ook de verlichting valt dan uit, maar dat is ook geen probleem zolang het maar niet te lang duurt (paar dagen).
(we hebben nooit langer durven te testen als 1 dag, maar dat was al geen probleem.)

eigenlijk wil je als je serieus bent over je aquarium, altijd minimaal 2 pompen + 2x verwarmings-elementen.
gewoon omdat die dingen kunnen uitvallen. (en vreemd genoeg gebeurd dit altijd als je niet thuis bent. wet van Murphy of zo. ;) )
wij hebben voor 3 elementen gekozen, omdat de aansturing van uit de zonnepanelen ook kan uitvallen, helaas. (er waren geen centen voor het beste systeem, en deze methode was goedkoper.)

als je op deze manier je aquarium aanpakt, dan is het meteen een soort van accu.
heb je zon en opbrengst, dan meteen opslaan als warmte in het aquarium.
en heb je geen verlies van omzetting in een accu.
pas in gevallen van echte nood word de accu aangesproken, dus ook haast geen slijtage aan de accu's.
dit is dus de effectiefste/goedkoopste accu die je kunt hebben, en die moet je eerst doen.
klinkt allemaal wel minder sexy, maar is wel verstandiger. ;)

als je daarna nog verder wil gaan, dan pas kijken naar de oplossingen die je nu voor ogen hebt.
ik vind het een beetje zonde van de tijd die je er in wil stoppen en het geld, maar dat mag je lekker zelf weten. :P
ik gebruik het geld liever voor verwarming van het huis (die ik als accu gebruik).
vind ik zelf wat beter besteed. ;)
Naast het uitvallen van elementen heb ik bij vrienden helaas het resultaat van een defecte thermostaat mogen aanschouwen, er zwommen nog 2 levende vissen rond, de rest was "gekookt" :'(

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-11 12:07

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:19:

@antonboonstra heeft hier eens een berekening voor zijn huis voor gemaakt.
weet alleen niet meer waar hij dat gedaan heeft. (ben linkje kwijt)
maar conclusie was, een kleine accu, dat lost het probleem dan dag/nacht erg snel op.
maar december/januari, daar is erg veel accu voor nodig, en dat is al snel te veel.
en het grootste nadeel van accu's is ze kosten je geld (denk ook aan de Total cost of ownership (TCO)).
en ze leveren geen cent op. :-(
antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Pagina: 1