Vega56 systeem instabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
Weer een update van mij. De Corsair RM550x zit nu meer dan 48 uur in mijn systeem en ik heb vanavond mijn computer (hopelijk) voor de laatste keer een clean install gegeven. Ik wilde dit sowieso doen omdat ik de BIOS nog niet in UEFI boot mode had geplaatst voor Windows.

De herinstallatie is dit keer compleet vlekkeloos verlopen. Geen updates die mislukt zijn, geen spontane reboots en geen black screens meer na POST. Ik heb het contactformulier bij Seasonic ingevuld voor de problemen die ik had met mijn FOCUS PLUS Gold.

@-The_Mask-

Ik heb die Cooler Master V Series V550 overgenomen van de Tweaker die er een te koop had. Compleet nieuw als goed is nog in de plastic wrap voor een leuke prijs. Ik ga deze in mijn nieuwe NAS doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Ik heb nog steeds last van random resets maar het gebeurd nu ook wanneer ik niet aan het gamen ben. Ik kan er echt geen touw aan vastknopen meer. Ik heb mail gestuurd naar Azerty met verzoek voor ondersteuning en dat ik overweeg om een RMA te doen voor mijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:54
Mannekino schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:03:
Ik heb nog steeds last van random resets maar het gebeurd nu ook wanneer ik niet aan het gamen ben. Ik kan er echt geen touw aan vastknopen meer. Ik heb mail gestuurd naar Azerty met verzoek voor ondersteuning en dat ik overweeg om een RMA te doen voor mijn moederbord.
Welke voeding hebben we het over? Je had een reinstall gedaan van Windows toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Lord_Dain schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:45:
[...]

Welke voeding hebben we het over? Je had een reinstall gedaan van Windows toch?
Yep, reinstall en de Corsair RM550x. Tevens heb ik een zeer vreemd probleem met mijn nieuwe kast. Wanneer ik een USB stick eruit haal or erin stop en een beetje stevig aandruk gaat mijn PC zomaar uit. Ik vermoed dat ik dus ook nog problemen heb met de front panel van mijn Corsair SPEC-06 RGB. Ik heb nu alles weer in mijn Fractal Design Define C gebouwd waarbij de ventilatoren van de waterkoeler aan de voorkant hebt gedaan zodat de lang videokaart past.

Ik heb nu simpelweg Optimized Defaults in de BIOS en alleen D.O.C.P. profiel toegepast. Ik ga nu wat stress tests draaien.

Ik heb vandaag dus alle onderdelen overgezet naar mijn andere kast. Ik heb dit zeer grondig aangepast. Elke stekker/connector dubbel gecontrolleerd en ook nieuwe koelpasta op de CPU gedaan (ik gebruikte de standaard laag die bij de Corsair H110i zat maar nu wat Arctic Silver 5 erop gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Mannekino op 01-09-2018 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mannekino
@Lord_Dain @-The_Mask- @Gipsy King @jaapsander @Razkin @JohanNL

Weer een update van mij en de vreemde problemen die ik heb ervaren de laatste tijd met mijn nieuwe computer.

Samenvatting van wat ik in eerdere reacties heb verteld
Eerst wat achtergrond informatie voor de nieuwe lezers. Ik ben begonnen met dit systeem een maandje geleden ongeveer; mijn nieuwe game PC:

#Product
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
1Asus ROG Crosshair VII Hero
1MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB
1Fractal Design Define Nano S Zwart
1Eizo Foris FS2735 Zwart
1Corsair Hydro H110i
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
1Seasonic Focus Plus 550 Gold
1Samsung 970 Evo 500GB

Deze setup werkte behoorlijk goed. Ik kon een all-core overclock stabiel krijgen op 4.2 GHz via ASUS AI Suite 3. De automatische overclock tool had niet hele spannende dingen geconfigureerd maar ik wilde deze tool een poging geven en het was goed bevallen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om XFR en PB2 gewoon zijn werk laten doen en heb via de BIOS de "Performance Enhancer" op Level 3 gezet.

Na veel informatie gelezen en bekeken te hebben over het overclocken van de Ryzen 7 2700X in combinatie met mijn moederbord ben ik tot de conclusie gekomen dat zowel de processor als dit specifieke moederbord erg gericht zijn om zonder custom overclock hele goede prestaties neer te zetten. De meeste reacties die ik heb gelezen gaven het advies om de Performance Enhancer op Level 3 in te stellen als je beschikt over goede koeling (sweet spot). Dit heb ik gedaan en ik zag single core boosts naar 4.3+ GHz zonder problemen tijdens gamen en benchmarks.

Na een week of twee besloten dat ik toch een betere videokaart wilde hebben om moderne games op 1440p te kunnen spelen in combinatie met mijn FreeSync monitor. Het enige nadeel was dat de videokaart die ik wilde hebben niet in mijn kast zou passen vanwege de waterkoeler die ik voorin had gemonteerd en niet verplaatst kon worden naar boven. Ik heb de volgende nieuwe onderdelen gekocht:

#Product
1Sapphire Nitro+ Radeon RX Vega56 8G HBM2
1Corsair Carbide Spec-06 TG RGB Zwart

Problemen na upgrade videokaart naar Vega 54 i.c.m. de Seasonic voeding
Na het verplaatsen van de onderdelen naar de nieuwe kast en vervangen van de videokaart begon ik problemen te krijgen met (harde resets) het systeem. Het probleem was niet consistent reproduceerbaar maar de resets gebeurden wel altijd tijdens GPU-intensief werk zoals gamen of benchmarks. Ik heb in dit topic en het AMD RX Vega Ervaringen topic gelezen dat er problemen zijn met mijn nieuwe videokaart en de Seasonic voeding die ik had. Ik heb toen besloten om ook nog een nieuwe voeding te kopen:

#Product
1Corsair RM550x (2018)

Vreemde problemen na vervangen van Seasonic voeding door een Corsair voeding
De eerste twee dagen ging alles vrij goed maar daarna kreeg ik weer vreemde problemen zoals vastlopen van de PC en opnieuw resets. De resets waren wel anders, met de Seasonic voeding hoorde ik ook een *klik* uit de kast komen vlak na de reset. De resets na het plaatsen van de Corsair voeding hadden geen klik-geluid. Volgens mij had ik gewoon last van BSODs met daarna een automatische restart van Windows 10 (kan iemand dit bevestigen dat het tegenwoordig zo werkt want volgens mij is dit een instelling die automatisch de PC opnieuw start na een crash).

Tijdens het troubleshooten van dit probleem gebeurde er iets vreemds. Bij het verwijderen van een USB-stick uit het front panel startte de PC spontaan opnieuw op. Ik kon dit elke keer reproduceren. Toen heb ik de kabel van de USB 3 header op het moederbord eruit gehaald en opnieuw getest. Maar iedere keer als ik licht druk uitoefende op het front panel ging de PC afsluiten of opnieuw starten. Conclusie lijkt mij dat er iets mis is met het front panel.

Ik was het helemaal zat en heb besloten om alles terug te zetten in mijn Fractal Design kast. En sinds vrijdag heb ik geen problemen meer. Het nadeel is dat alles niet goed past in deze kast dus ik heb de waterkoeler wat bijzonder gemonteerd met de ventilatoren aan de buitenkant (zie fotoalbum hier). De front cover past er nog gewoon op maar dan is de airflow wel beroerd uiteraard.

Ik heb nog de volgende vragen/opmerkingen:
  • Ik heb vrijdag contact gezocht met @Seasonic en gevraagd om een RMA of de extra kabels voor mijn Focus Plus Gold (wacht nog op reactie).
  • Ik heb ook contact gezocht met Corsair voor het probleem met het front panel. Ik heb deze kast overgenomen van mede-Tweaker @Jochemd13 die deze kast als review exemplaar had ontvangen van Corsair. Kan ik wel gewoon aanspraak maken op garantie? Het is een nieuwe kast verzonden vanuit Corsair Nederland in Almere.
  • Kan het defect met het front panel de oorzaak geweest zijn van de vreemde resets ook zonder deze aan te raken? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk maar ik heb geen idee.
  • Na het terugzetten van de onderdelen in de Fractal Design kast heb ik mijn pricewatch: Asus PCE-AC68 PCIe Wi-Fi kaart er ook uitgehaald en opnieuw een herinstallatie gedaan. Ook heb de BIOS batterij er een tijdje uitgehaald.
  • In de BIOS heb ik nu alleen het DOCP profiel van mijn geheugen geconfigureerd, alle andere settings staan nu op Auto met uitzondering van wat boot settings om Windows in UEFI te krijgen.
  • Ik heb de voedingskabel die ik eerst gebruikte vervangen door de nieuwe kabel die bij de Corsair voeding was geleverd en deze nu ook direct in de wandcontactdoos gestoken en niet in een verdeler.
  • Ik heb ook nog contact gezocht met @Azerty.nl waar ik beknopt mijn problemen heb uitgelegd en dat ik overweeg om een RMA aan te vragen voor het moederbord en wat hun advies is. Het blijft een vaag probleem maar ben er nu wel behoorlijk zat van. Ik weet niet wat ik moet verwachten van ze. Ik ben volgens mij al ruim 14-15 jaar vaste klant bij ze en hoop dat ze fatsoenlijke service hebben, ik heb nog nooit eerder een RMA hoeven te doen volgens mij.
Ik heb nu sinds vrijdagavond geen problemen meer gehad. Het vervelende is dat ik meerdere dingen gewijzigd heb. Ik heb gisteren ongeveer twee uur lang de stress test gedaan van Superposition Benchmark en vandaag opnieuw een uur. Geen crashes weer gehad.

Ik ben van plan om volgende week gewoon met de huidige configuratie te blijven werken en testen. Als ik geen problemen meer heb ga ik eerst proberen om Performance Enhancer weer op Level 3 te zetten om te kijken of dat stabiel is. Daarna de Wi-Fi kaart terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03
Goed dat je me even tagt in het bericht, maar heb zelf problemen zoals deze niet echt ervaren met de behuizing in een maand met veel gebruik.
Heeft Corsair al geantwoord? Zo nee dan probeer ik daar achteraan te gaan, het klinkt wel vreemd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Hallo @Jochemd13, ja ik heb een support ticket bij Corsair aangemaakt op hun website. Ik wacht nog op een reactie. Ik vind het ook een heel vreemd probleem. Als ik met mijn vinger op het front panel druk tussen de USB-poorten ging de computer opnieuw starten of afsluiten. Ik heb het front panel al uit elkaar gehaald en gekeken of de metalen cover misschien ergens contact mee maakt maar volgens mij is dit niet het geval. Wellicht een fout met de printplaat? Ik heb geen problemen met het front panel van mijn Fractal Design kast.

[ Voor 6% gewijzigd door Mannekino op 02-09-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
@Mannekino Zeker een vreemd probleem, dan moet het ergens liggen aan het front panel inderdaad, maar heb nog nooit zo'n probleem ergens zien voorkomen. Je zou bijna denken dat er ergens stroom door de behuizing loopt en deze een soort kortsluiting maakt bij aanraking van het front panel met een herstart als gevolg.
Probeer het anders zonder de reset header aan te sluiten op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
lijkt idd op sluiting in de reset knop bekabeling. is de meest logische oorzaak. kan je de front cover printplaat verwijderen en er een foto van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:00
@Mannekino Al geprobeerd de overklok van je processor eraf te halen?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seasonic
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-08-2022

Seasonic

Bedrijfsaccount Seasonic
[b]Mannekino schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:24
[list]
• Ik heb vrijdag contact gezocht met @Seasonic en gevraagd om een RMA of de extra kabels voor mijn Focus Plus Gold (wacht nog op reactie).
Hello,

Mind to drop me a PM with the email used as so far we only received one request this weekend from NL for a cable, is that you?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
JohanNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:43:
@Mannekino Al geprobeerd de overklok van je processor eraf te halen?
Ja die is er nu ook af. In het lijstje met vragen/opmerkingen staat alles wat ik nu gedaan heb en de huidige situatie. Ik heb alleen het DOCP (XMP) profiel geactiveerd nu, verder niets.
Lord_Dain schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:54:
lijkt idd op sluiting in de reset knop bekabeling. is de meest logische oorzaak. kan je de front cover printplaat verwijderen en er een foto van maken?
Had ik al gedaan en zie mijn reactie naar @Jochemd13 hiervoor, hier is de foto https://i.imgur.com/obvUGAh.jpg waar moet ik op letten, ik kon zo niets vreemds zien. Volgens mij is het de aan/uit knop trouwens (of beide) maar niet zeker. Want Windows gaf aan dat die ging afsluiten.

[ Voor 44% gewijzigd door Mannekino op 03-09-2018 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
spontane reboot = reset header sluiting
nette windows shutdown = power knop sluiting 😎

op de onderkant van de pcb kan je zien of er een sluiting zit door bv slechte soldeer dat of de pcb drukt tegen het metaal van je case aan. dat kan je dan makkelijk oplossen met bv duct tape oid.

[ Voor 51% gewijzigd door Lord_Dain op 03-09-2018 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Dat snap ik natuurlijk, punt is dat ik beide heb ervaren. Soms kreeg ik het "Afsluiten" scherm te zien van Windows en andere keren bij het verwijderen van de USB stick was het een spontane reboot scherm direct zwart. Zoals ik heb gezegd zijn de problemen die ik heb van de irritantste vorm aangezien het meerdere zijn en niet consistent reproduceerbaar (zoals de resets zonder aan het front panel te zitten).

[ Voor 30% gewijzigd door Mannekino op 03-09-2018 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:49
Mannekino schreef op maandag 3 september 2018 @ 07:19:
Dat snap ik natuurlijk, punt is dat ik beide heb ervaren. Soms kreeg ik het "Afsluiten" scherm te zien van Windows en andere keren bij het verwijderen van de USB stick was het een spontane reboot scherm direct zwart. Zoals ik heb gezegd zijn de problemen die ik heb van de irritantste vorm aangezien het meerdere zijn en niet consistent reproduceerbaar (zoals de resets zonder aan het front panel te zitten).
Morning,

Heb je al je hardware al getest zonder case ? Om het geval " case " even te elimineren , gewoon even je hardware los op tafel , install en draaien ? Result ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hij gaf toch al aan dat het ook 2 dagen in de case heeft gedraaid, dus zal het los ook wel draaien. Ik denk dat je het beste af bent met een RMA van de behuizing, als het een batch is dan is er een grote kans dat er meerdere mensen dit probleem hebben en zal het bekend zijn bij Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
@Gipsy King ik heb alles weer teruggezet in mijn Fractal Design kast. Sinds vrijdagavond draait alles goed (tot nu toe) maar zoals ik in mijn langs post heb aangegeven heb ik meerdere dingen aangepast. Ook de Wi-Fi kaart is eruit en ik heb de Performance Enhancer optie in de BIOS weggehaald en gewoon op Auto staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
je zou voor de grap met een multimeter de weerstand over de reset en power kabels eens moeten meten. ik weet niet of je over een simpele multimeter beschikt? op het moment dat je dan op de voorkant duwt zal er in het geval van sluiting 0 weerstand worden gemeten, tov oneindige grote weerstand bij een open verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Ik heb helaas geen multimeter maar ik kan wel één kopen. Lijkt me ook wel een handig stuk gereedschap om te hebben. Maar moet ik wel wat uitzoekwerk doen, wil wel een goede hebben waar ik lang mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Mannekino schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:18:
Ik heb helaas geen multimeter maar ik kan wel één kopen. Lijkt me ook wel een handig stuk gereedschap om te hebben. Maar moet ik wel wat uitzoekwerk doen, wil wel een goede hebben waar ik lang mee kan doen.
Ik heb er een jaar of 13 terug 1 van 2 tientjes besteld online bij Conrad. Ding is niet stuk te krijgen en blijft maar werken :P Maar inderdaad, je kan er beter 1 pakken van een gerenommeerd merk die ietsje duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:49
Mannekino schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:47:
@Gipsy King ik heb alles weer teruggezet in mijn Fractal Design kast. Sinds vrijdagavond draait alles goed (tot nu toe) maar zoals ik in mijn langs post heb aangegeven heb ik meerdere dingen aangepast. Ook de Wi-Fi kaart is eruit en ik heb de Performance Enhancer optie in de BIOS weggehaald en gewoon op Auto staan.
Dan is het makkelijkste van a tot z opbouwen toch , zodra je dan een issue tegenkomt weet je wie de dader is.
veel test werk , maar goed, op zich op een vrij avondje zo te realiseren ;) , mocht het van je corsair kast de Front panel aansluitingen betreffen zou je kunnen checken of alles op 1 printplaat zit ? Wellicht kan corsair gewoon simpel een hele module als sparepart toezenden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

@Mannekino aangezien het (als ik het goed begrijp) dus niet aan de voeding ligt (en dus ook niet aan de Seasonic Focus Plus Gold, toch?), misschien is het een goed idee om het verder onderzoek naar de issues van jouw PC even af te splitsen naar een apart topic, dan kunnen we hier verder over PSU's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Nou ik heb nog steeds het bekende probleem met mijn Seasonic voeding + Vega 56. Ik wacht op nieuwe PCIe kabels. Maar voor de andere zaken kan ik misschien beter een nieuw topic maken alleen waar? Geen idee wat namelijk de oorzaak is. Kan de kast zijn of misschien toch een issues met het moederbord OF de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Maar je hebt nu toch nogsteeds exact dezelfde klachten? Spontaan uitvallen van het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Mannekino schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:16:
Nou ik heb nog steeds het bekende probleem met mijn Seasonic voeding + Vega 56. Ik wacht op nieuwe PCIe kabels. Maar voor de andere zaken kan ik misschien beter een nieuw topic maken alleen waar? Geen idee wat namelijk de oorzaak is. Kan de kast zijn of misschien toch een issues met het moederbord OF de videokaart.
Wat had je dan verwacht Mannekino, dat het ontkennen van het probleem het zou laten verdwijnen O+
Het moet je toch inmiddels duidelijk zijn dat dit probleem speelt met RX Vega kaarten en de Seasonic Focus, dus ja, je zal moeten wachten op je nieuwe kabel. Als ik het goed begrijp krijg je dan een kabel van @Seasonic waar speciaal een aanpassing/filter op zit die er voor zorgt dat de ripple de voeding niet uitzet. Please correct me if wrong.

Waarom gebruik je de Seasonic niet voor je andere systeem en de Corsair voor je RX Vega build?
DominoNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:47:
Maar je hebt nu toch nogsteeds exact dezelfde klachten? Spontaan uitvallen van het systeem?
Als het symptoom is het spontaan uitgaan van het systeem (niet gecontroleerde shutdown, dus letterlijk 'poef' alles uit) dan is dat het in werking treden van de beveiliging van de voeding. Dit staat dan los van andere problemen zoals kortsluitingen in panelen bij aanraken e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 04-09-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Volgens mij heeft Mannekino 1 systeem met een Vega56, waar eerst met een seasonic focus plus gold problemen waren met spontane resets, waarna de voeding is vervangen en er eigenlijk nogsteeds resets zijn. (Mannekino zegt zelf dat deze anders zijn omdat de voeding anders klinkt, maar het zou me niets verbazen dat de Seasonic en de Corsair gewoon anders klinken bij een reset, maar is lastig op afstand te zeggen).

Kortom: met zowel Seasonic als Corsair zijn er issues; dan is mijn voorzichtige conclusie, volgens de normale weg van troubleshooten, dat de voeding niet het probleem is.

Er zijn dus (volgens mij) geen 2 builds, maar 1. Daarnaast is het probleem met de Ripple en kabels die dat oplossen voor de Strix 970 die een beetje wonkie is, heel ander probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door DominoNL op 04-09-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DominoNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:15:
Volgens mij heeft Mannekino 1 systeem met een Vega56, waar eerst met een seasonic focus plus gold problemen waren met spontane resets, waarna de voeding is vervangen en er eigenlijk nogsteeds resets zijn. (Mannekino zegt zelf dat deze anders zijn omdat de voeding anders klinkt, maar het zou me niets verbazen dat de Seasonic en de Corsair gewoon anders klinken bij een reset, maar is lastig op afstand te zeggen).

Kortom: met zowel Seasonic als Corsair zijn er issues; dan is mijn voorzichtige conclusie, volgens de normale weg van troubleshooten, dat de voeding niet het probleem is.

Er zijn dus (volgens mij) geen 2 builds, maar 1. Daarnaast is het probleem met de Ripple en kabels die dat oplossen voor de Strix 970 die een beetje wonkie is, heel ander probleem.
Daar leek het op, maar hij zegt zelf dat hij nu de Vega en Seasonic samen gebruikt.(zie zijn veelvoudige berichten en build lijstje) Ik dacht ook dat hij nu de Corsair gebruikte. vind het een beetjes vaag worden en tijd voor een eigen topic over zijn problemen. en duidelijke info.

* dit geval met Mannekino hoort naar mijn mening in een eigen topic @dion_b
het zorgt hier in dit grote topic nogal voor onduidelijkheid

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

@Mannekino , had jij met de Seasonic dat het systeem uit bleef tot je zelf weer op de powerbutton drukte, of startte het systeem vanzelf weer op?
Hackus schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:26:
[...]
Daar leek het op, maar hij zegt zelf dat hij nu de Vega en Seasonic samen gebruikt.(zie zijn veelvoudige berichten en build lijstje) Ik dacht ook dat hij nu de Corsair gebruikte. vind het een beetjes vaag worden en tijd voor een eigen topic over zijn problemen. en duidelijke info.
Dat is een beetje mijn punt, maar dan omgekeerd; Iemand heeft een issue met (toevallig?) een Seasonic Focus Plus Gold en een Vega56/64 en "iedereen" hier begint gelijk te gillen dat dát het is zonder verder door te vragen of na te denken (no offense) met (i.m.h.o.) nu een voor niets gekochte Corsair als resultaat.

Verder inderdaad even afsplitsen voor dit probleem, maar zou wel netjes zijn om nog even een uiteindelijke conclusie alhier te melden.

[ Voor 79% gewijzigd door DominoNL op 04-09-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@DominoNL @Hackus Ja, eens, de verwarring wordt compleet zo. Het komt op mij op 2 problemen over, de combi Seasonic Focus+RX Vega en ook nog eens sluiting in zijn Corsair Carbide case met een defect/kapot front panel. Tijd voor een apart topic lijkt me zo :)

Mijn opmerking om de Seasonic in zijn 2e systeem te plaatsen is om dat naar ik het me herinner een 2e systeem is gebouwd als HTPC/NAS, tog? @Mannekino

[ Voor 22% gewijzigd door Lord_Dain op 04-09-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Lord_Dain schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:42:
Het komt op mij op 2 problemen over, de combi Seasonic Focus+RX Vega en ook nog eens sluiting in zijn Corsair Carbide case met een defect/kapot front panel. Tijd voor een apart topic lijkt me zo :)
Als het 2 problemen zijn, dan zijn de symptomen hetzelfde, allebei ontstaan op hetzelfde moment en allebei niet opgelost met het vervangen van de Seasonic... Lijkt me wel héél toevallig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afgesplitst van Voeding advies en informatie topic - Deel 34 wegens troubleshooting, niet aankoopadvies, en tevens veel breder dan alleen voeding ondertussen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@Mannekino kan je helderheid verschaffen over je setup *nu* en de aard van de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ben nou ook wel benieuwt hoe het zit, heb je dus ook problemen met de Corsair RM550x i.c.m. met de Vega kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

JohanNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:20:
Ben nou ook wel benieuwt hoe het zit, heb je dus ook problemen met de Corsair RM550x i.c.m. met de Vega kaart?
Van het verhaal Vega+voeding moeten we echt even af. Dit topic gaat er nu over dat -het systeem- soms zonder enige reden reboot. Dat kan een legio oorzaken hebben. Tunnelvisie=uit plz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DominoNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:50:
[...]

Van het verhaal Vega+voeding moeten we echt even af. Dit topic gaat er nu over dat -het systeem- soms zonder enige reden reboot. Dat kan een legio oorzaken hebben. Tunnelvisie=uit plz.
En dus is het wel handig om te weten of de vervanging van de Seasonic voeding door de Corsair geen oplossing heeft geboden.
Dan kan dat doorgestreept worden, alhoewel ik het nog wel een keer zou proberen met een andere voeding, bij voorkeur een ander merk maar die dan twee losse PCIe/PEG kabels heeft i.p.v. 1 split kabel die de 550w versies van de seasonic/corsair hebben.
Pas als dat ook niet werkt zou je de voeding helemaal kunnen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Op 1 September heeft hij al aangegeven dat hij met z'n nieuwe voeding (de RM550x) nog steeds vastlopers heeft.

En in theorie zou het ook bij die 3e voeding met andere kabels nogsteeds de voeding kunnen zijn. Over het algemeen kun je stellen dat zodra je het veronderstelde probleem-onderdeel 1x vervangen hebt en de problemen houdt dit niet het probleem-onderdeel is.

[ Voor 54% gewijzigd door DominoNL op 04-09-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Holy shit ik kom thuis en het topic is gesplitst door een mod en het is nu 1 grote puinhoop geworden met de reacties :D .

OK DEZE REACTIE IS NOG STEEDS DE HUIDIGE SITUATIE: Mannekino in "Vega56 systeem instabiel"

Updates sinds die reactie:
  1. Sinds ik alle onderdelen terug heb gezet in mijn Fractal Design kast heb ik geen problemen meer gehad. Ik heb gisteren ongeveer één uur Doom (2016) gespeeld en een paar ladder games StarCraft II. Zondag heb ik de stress test in Superposition Benchmark gedraaid voor ongeveer 4 uur.
  2. Let op (1): tegelijkertijd heb ik mijn PCIe Wi-Fi kaart eruit gehaald en de Performance Enhancer op Auto gezet en de CPU Voltage ook volledig op Auto. Dit weekend ga ik eerst de Performance Enhancer terug op Level 3 zetten en de CPU voltage met een Auto +offset en dan opnieuw stress testen.
  3. Let op (2): de eerste twee weken van mijn nieuwe build had ik de Performance Enhancer ook op Level 3 staan zonder problemen. Dit was echter met de Seasonic voeding en de RX 580.
  4. Seasonic heeft gereageerd dat ik een extra PCIe kabel krijg. Maar ze hadden die mooie kabels met een enkele 6+2 pin connector en ingebouwde capacitor niet op voorraad.
  5. Corsair heeft nog niet gereageerd op mijn support ticket bij ze voor het probleem met het front panel van de Carbide SPEC-06 RGB en het is nu langer dan twee werkdagen. Niet zo positief dus.
  6. Van Azerty kreeg ik een (in mijn optiek) zwakke standaard reactie terug. Azerty gaf aan dat ze niets kunnen doen als er problemen zijn met overclocken en als ik iets terug wil sturen kan het via een formulier. Ze zijn verder niet inhoudelijk op mijn probleem ingegaan maar ik moet erbij zeggen dat ik niet concreet heb vermeld dat de problemen zich aanvankelijk ook voordeden zonder een overclock (het DOCP profiel van het geheugen instellen vind ik overigens geen overclock).
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Wat ik vrijdag en zaterdag dus heb gedaan is:
  1. Alles onderdelen weer ingebouwd in mijn Fractal Design kast.
  2. BIOS batterij eruit gehad en Optmized Defaults geladen. Alles staat op Auto met uitzondering van een paar Boot settings en het DOCP profiel van het geheugen.
  3. Geen extra PCIe kaarten.
  4. Geen USB devices met uitzondering van mijn keyboard en muis.
  5. Met de grootst mogelijk zorg mijn PC opnieuw geassembleerd ook koelpasta vervangen en elke aansluiting driedubbel gecontroleerd
  6. De headers van het front panel direct op het moederbord aangesloten en niet de "ASUS Q-Connector" gebruikt
  7. Windows 10 opnieuw geïnstalleerd (dit keer in UEFI modus overigens).
Als ik nog iets moet checken of testen laat het me even weten. Ik weet zelf echt niet wat de oorzaak is geweest. Ik bouw al sinds mijn 14de mijn eigen computers en dat is alweer 21 jaar geleden. "This is not my first rodeo" zoals ze zeggen.
Lord_Dain schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:42:
Mijn opmerking om de Seasonic in zijn 2e systeem te plaatsen is om dat naar ik het me herinner een 2e systeem is gebouwd als HTPC/NAS, tog? @Mannekino
Klopt, de Seasonic gaat naar een ander systeem. Maar ik wil eventueel nog wel testen of het met twee kabels wel goed gaat. Maar ik denk dat dat alleen maar zinvol is als het systeem met de Corsair voeding stabiel heb.

[ Voor 47% gewijzigd door Mannekino op 04-09-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
@Jochemd13 ik krijg net reactie van Corsair ze geven geen garantie op die kast en ze zeggen dat ik een nieuwe Carbide SPEC-06 I/O Panel moet kopen. Ik vraag mij af of dat wel juist is en ze wettelijke verplicht zijn om fabrieksgarantie te geven. Maar misschien is dit een uitzonderlijk geval omdat jij een reviewexemplaar hebt gekregen en in die zin geen koopovereenkomst met ze heb.

Wel zeer teleurstellend. Dit zijn van die dingen van mij waarvan ik denk, sta je als fabrikant wel garant voor je product? Ik koop al jaren Corsair producten maar volgende keer ga ik eerst wel kijken wat de concurrentie te bieden heeft. Ik heb nu een H110i en RM550x in mijn kast.

Edit:

Ik heb hier nog een ander moederbord+cpu+geheugen set liggen. Morgen krijg ik nog een andere voeding die ik heb gekocht voor iets anders. Ik zal dit even in de Corsair kast bouwen en kijken of ik daarmee ook dat reset probleem heb.

[ Voor 20% gewijzigd door Mannekino op 04-09-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Mannekino Dat kan best kloppen, garantie vanuit de fabrikant is een gunst en zeker niet ( wettelijk ) verplicht.
Je hebt 2 jaar wettelijke garantie en recht op een werkend en deugdelijk product, om deze te claimen moet je bij de verkoper zijn en niet de fabrikant behalve als de fabrikant ook degene is die jou het product heeft verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JohanNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:36:
@Mannekino Dat kan best kloppen, garantie vanuit de fabrikant is een gunst en zeker niet ( wettelijk ) verplicht.
Je hebt 2 jaar wettelijke garantie en recht op een werkend en deugdelijk product, om deze te claimen moet je bij de verkoper zijn en niet de fabrikant behalve als de fabrikant ook degene is die jou het product heeft verkocht.
Dat klopt niet. Er bestaat in Nederland geen 2 jaar wettelijke garantie in het consumentenrecht, dat is een advies van Europa. Nederland hanteert wat je mag verwachten hoelang een product mee zou gaan. helaas hanteert de uneto-vni steeds kortere (levensduur) en wordt dat in veel gevallen aangevoerd De rechter beslist in deze. voorbeeld: het modeverschijnsel dat een smartphone 2 jaar mee zou gaan. komt van uneto-vni door overleg met hun eigen shops/winkeliers op advies wanneer een nieuw toestel wordt gekocht, en niet hoe lang het mee zou moeten gaan. zo flikken ze dat bij meer producten dus. TS heeft geen koopovereenkomst met Corsair en degene waar hij het van heeft gekocht ook niet. Ik vind zelf het onderdeel van €10,- in deze situatie best schappelijk. hoe TS het regelt met (zijn leverancier) staat hier buiten.

bron oa
Fabrieksgarantie of verkopersgarantie

Als de verkoper of fabrikant u een bepaalde garantie geeft, is dat een garantie bovenop de wettelijke garantie waar elke consument recht op heeft. Denk bijvoorbeeld aan de fabrikant van een laptop die twee jaar fabrieksgarantie geeft. Als de laptop dan binnen deze termijn kapot gaat, hoeft u niet te bewijzen dat dit niet uw schuld was. Zonder fabrieksgarantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden.
rest hier te lezen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Mannekino schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:44:
@Jochemd13 ik krijg net reactie van Corsair ze geven geen garantie op die kast en ze zeggen dat ik een nieuwe Carbide SPEC-06 I/O Panel moet kopen. Ik vraag mij af of dat wel juist is en ze wettelijke verplicht zijn om fabrieksgarantie te geven. Maar misschien is dit een uitzonderlijk geval omdat jij een reviewexemplaar hebt gekregen en in die zin geen koopovereenkomst met ze heb.
Zeker vervelend, ik zorg dat er contact met ze opgenomen wordt en misschien dat ik er nog een gratis I/O panel uit haal, maar we kunnen nergens van uit gaan gezien reviewexemplaren eigenlijk geen garantie hebben.
Ik laat het weten mocht ik iets van ze horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
@JohanNL @Hackus @Jochemd13

Bedankt voor de reacties. Hopelijk komt er nog wat uit. Ik sta er wat gemengd tegenover. Ik begrijp dat ik geen recht heb op garantie en dat vind ik ook niet heel onredelijk. Maar aan de andere kant heb ik wel het idee dat je als fabrikant je de klanttevredenheid niet uit het oog moet verliezen.

Dit is natuurlijk gewoon een nieuwe behuizing (ongeveer twee maanden geleden geleverd) waar een duidelijk defect mee is ontstaan. Dit zijn nu juist die momenten waar je in mijn optiek dan een stapje verder moet gaan. Het gaat mij niet om het geld het is € 15 inclusief verzendkosten maar wel om het stukje service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Mannekino schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:02:
@JohanNL @Hackus @Jochemd13

Bedankt voor de reacties. Hopelijk komt er nog wat uit. Ik sta er wat gemengd tegenover. Ik begrijp dat ik geen recht heb op garantie en dat vind ik ook niet heel onredelijk. Maar aan de andere kant heb ik wel het idee dat je als fabrikant je de klanttevredenheid niet uit het oog moet verliezen.

Dit is natuurlijk gewoon een nieuwe behuizing (ongeveer twee maanden geleden geleverd) waar een duidelijk defect mee is ontstaan. Dit zijn nu juist die momenten waar je in mijn optiek dan een stapje verder moet gaan. Het gaat mij niet om het geld het is € 15 inclusief verzendkosten maar wel om het stukje service.
Je hebt recht op een deugdelijk product welke voor een bepaalde tijd moet voldoen.
Hoe lang is niet vastgesteld maar men houdt standaard meestal 2 jaar garantie aan om - naar de verkoper/fabrikant zijn mening - te voldoen aan die eis, dit bedoelde ik eigenlijk ook in mijn vorige reactie maar inderdaad verkeerd formuleert.
De site van de rijksoverheid geeft hier wellicht ook wat meer duidelijkheid over:
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Ik heb even jouw kast opgezocht en deze heeft ook 2 jaar beperkte garantie.
Nou vermoed ik zo dat het beperkende gedeelte alles behalve elektronica zal zijn, dus excl. het frontpanel.
Ook al biedt de fabrikant geen ( extra ) garantie heb je alsnog recht op de wettelijke garantie.
Hoe lang zal een rechter moeten bepalen, de kast zelf ( non-elektronica ) zou wat mij betreft een eeuw mee kunnen, frontpanel toch wel zeker 5 jaar.
Hoe dan ook, langer dan twee maanden sowieso.
Het enige hoe ze wel onder de garantie uit kunnen komen is als je de schade zelf hebt veroorzaakt door onzorgvuldig gebruik.
De bewijslast hiervan ligt de eerste 6 maanden na aankoop bij de verkoper en daarna bij de koper.
Het lijkt mij dus dat de winkel de schade kosteloos moet herstellen behalve als zij kunnen bewijzen dat de schade door onzorgvuldig gebruik van jou is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

@Jochemd13Ik vraag mij af of dat wel juist is en ze wettelijke verplicht zijn om fabrieksgarantie te geven. Maar misschien is dit een uitzonderlijk geval omdat jij een reviewexemplaar hebt gekregen en in die zin geen koopovereenkomst met ze heb.
De redenatie van Corsair is simpel. Zij hebben deze kast aan iemand gegeven om een review mee te maken. Na deze review heeft Corsair blijkbaar besloten dat ze de kast niet terug wilde hebben (mogelijk vanwege beperkte verdere toepassing en kosten aan shipping). De kast is via-via bij @Mannekino terecht gekomen en is nu defect waarna hij garantie probeert te claimen bij Corsair. Die zeggen nee, want het doel van de kast was een review eruit krijgen, dat is blijkbaar afgerond, daarna "bestaat" deze kast niet meer voor Corsair. En wat betreft de "verplichte" garantie die hier genoemd wordt; sorry dat ik het zeg, maar garantie -koop- je bij het product en is niet af te dwingen bij op een andere manier verkregen producten.

Ik vind het dan ook bijna flauw van @Mannekino (en @Jochemd13) dat ze dit even tussen neus en lippen vermelden en vervolgens Corsair bashen om slechte service. Staat jullie netjes...

[ Voor 47% gewijzigd door DominoNL op 05-09-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
DominoNL schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:03:
De redenatie van Corsair is simpel. Zij hebben deze kast aan iemand gegeven om een review mee te maken. Na deze review heeft Corsair blijkbaar besloten dat ze de kast niet terug wilde hebben (mogelijk vanwege beperkte verdere toepassing en kosten aan shipping). De kast is via-via bij @Mannekino terecht gekomen en is nu defect waarna hij garantie probeert te claimen bij Corsair. Die zeggen nee, want het doel van de kast was een review eruit krijgen, dat is blijkbaar afgerond, daarna "bestaat" deze kast niet meer voor Corsair. En wat betreft de "verplichte" garantie die hier genoemd wordt; sorry dat ik het zeg, maar garantie -koop- je bij het product en is niet af te dwingen bij op een andere manier verkregen producten.

Ik vind het dan ook bijna flauw van @Mannekino en @Jochemd13 dat zit dit even tussen neus en lippen vermelden en en vervolgens Corsair bashen om slechte service. Staat jullie netjes...
Ja je zegt nu precies wat ik zeg en waar ik al lang van op de hoogte ben, kan je Mannekino en mij wel beschuldigen van dingen die niet waar zijn. Ik vind je dan ook wel erg kort door de bocht met wat je als laatste vernoemd.
Misschien dat je niet helemaal begrijpt wat ik zeg, maar je kan het natuurlijk altijd vragen aan de fabrikant of ze nog iets voor je kunnen betekenen ook al zijn ze dit niet verplicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ik citeer:
Wel zeer teleurstellend. Dit zijn van die dingen van mij waarvan ik denk, sta je als fabrikant wel garant voor je product? Ik koop al jaren Corsair producten maar volgende keer ga ik eerst wel kijken wat de concurrentie te bieden heeft. Ik heb nu een H110i en RM550x in mijn kast.
En vervolgens komen er 5 man met een uittreksel van het nederlands of europees wetboek dat @Mannekino recht heeft op z'n garantie...

Dat is toch van de zotten als @Mannekino het product (via jouw) gratis gekregen heeft? Ik vind dan ook dat jij als (blijkbaar) contact van Corsair, op het moment dat @Mannekino hier zo publiekelijk z'n beklag doet over Corsair, in moet grijpen door te zeggen dat zijn redenatie niet fair is. Meer niet.

Leuk en aardig dat jij en @Mannekino weten hoe de vork in de steel zit, maar de rest die dit leest blijkbaar niet.

[ Voor 9% gewijzigd door DominoNL op 05-09-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
DominoNL schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:26:
Ik citeer:

[...]

En vervolgens komen er 5 man met een uittreksel van het nederlands of europees wetboek dat @Mannekino recht heeft op z'n garantie...

Dat is toch van de zotten als @Mannekino het product (via jouw) gratis gekregen heeft? Ik vind dan ook dat jij als (blijkbaar) contact van Corsair, op het moment dat @Mannekino hier zo publiekelijk z'n beklag doet over Corsair, in moet grijpen door te zeggen dat zijn redenatie niet fair is. Meer niet.

Leuk en aardig dat jij en @Mannekino weten hoe de vork in de steel zit, maar de rest die dit leest blijkbaar niet.
Dat van het wetboek gaat me niks aan, soms is garantie gewoon net iets anders geregeld, Mannekino heeft daarbij niks gratis gekregen van mij (waar lees je dat?).
Beter idee als we het Corsair gedeelte vanaf nu maar even via DM doen @Mannekino ?
Kan het hier verder ontopic blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Misschien is dit een uitzonderlijk geval omdat jij een reviewexenplaar hebt gekregen. Maargoed, regel het verder via DM. Maakt mij het eigenlijk ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
DominoNL schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:44:
[...]

Misschien is dit een uitzonderlijk geval omdat jij een reviewexenplaar hebt gekregen. Maargoed, regel het verder via DM. Maakt mij het eigenlijk ook uit.
Top! Wordt dat geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
DominoNL schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:03:
[...]

Ik vind het dan ook bijna flauw van @Mannekino (en @Jochemd13) dat ze dit even tussen neus en lippen vermelden en vervolgens Corsair bashen om slechte service. Staat jullie netjes...
"Bashen om slechte service", dat gaat een beetje ver vind je niet? Lekkere interpretative van mijn genuanceerde reactie waarin ik duidelijk aangeef dat ik snap dat ze geen garantie hoeven te geven maar teleurgesteld ben dat ze het niet doen voor een vrijwel nieuwe kast met een defect wat ik niet zelf heb veroorzaakt. Ik heb de kast niet gratis gekregen ik heb er wel een bedrag voor betaald.

Ik begin me weer te herinneren waarom ik ruim 10 jaar geleden dit forum heb verlaten. Houding van mensen hier is nog geen steek veranderd zie ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Mannekino op 05-09-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Nevermind, ik ga er verder niet op in.

[ Voor 77% gewijzigd door DominoNL op 05-09-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gaat om de problemen die TS ervaart met zijn systeem. @JohanNL TS heeft het niet gekocht in een winkel of shop, dus er is geen koopovereenkomst. TS en mede forumlid (leverancier), kunnen het samen wel oplossen denk ik. Dat geheel staat ook buiten de problemen met voedingen eo andere onderdelen en instellingen. Ik kan TS goed begrijpen die denkt een zgan kast te hebben, maar schijnbaar met mankementen.

Stukje uitleg
Als je particulier via internet iets koopt, en de verkoper van de tweedehands artikelen handelt als beroep/bedrijf, is de koop een overeenkomst - koop op afstand - waarbij je het recht hebt om de koop zonder opgave van redenen binnen 7 werkdagen na ontvangst van het product te ontbinden. (art 7:46d BW). Dit geldt niet als je koopt van een particulier. Dat het product tweedehands is, betekent over het algemeen dat je minder van het product kunt verwachten. Dit artikel geldt ongeacht of de verkoper particulier is danwel handelt in de uitoefening van een beroep/bedrijf. Als niet aan de conformiteitseis is voldaan mag je volgens art 7:21 BW aflevering van het ontbrekende, herstel of vervanging van de zaak eisen en is dit niet mogelijk mag je ontbinden of de prijs verlagen (art 7:22 BW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Mensen, hou het een beetje on-topic aub. Dit is een techforum, discussies over garantieafhandeling horen in Shopping Forum - al is er geen sprake van garantie als er geen sprake is van koop, aangezien garantie in NL (en rest EU trouwens) via verkoper en niet fabrikant gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Nog een kleine update.

Afgelopen nacht heb ik de hele nacht lang de Superposition Benchmark stresstest gedraaid en dat is blijkbaar goed gegaan want vanochtend was ie nog steeds bezig.

Ik zit mij af te vragen wat nu de meest verstandig is om te doen als volgende stap. Misschien heb ik toch een fout gemaakt bij het inbouwen van de PC in de Corsair kast? Wellicht moet ik die kast nog één poging geven want uiteindelijk moet daar alles wel in of ik moet ventilatieroosters maken aan de voorkant van de Fractal Design voor fatsoenlijke airflow omdat ik mijn ventilatoren nu aan de voorkant heb.

Of moet ik wellicht eerst een poging doen om de Performance Enhancer feature terug te krijgen op Level 3? Ik had mijn systeem stabiel op deze setting voor de eerste 2 weken toen ik de Radeon RX 580 had en nog niet de Vega 56. Ik twijfel of het real life winst opgeleverd. In CINEBENCH haal ik met alles op Auto + DOCP profiel 1780 en met Performance Enhancer op Level 3 1850.

Overigens kunnen mijn problemen ook nog te maken hebben met monitoring. Want ik had volgens mij ook HWiNFO draaien en/of Corsair iCUE tijdens veel van de spontane resets (maar niet elke keer! het gebeurde ook zonder dat deze apps actief waren). Dit is een bekend probleem met de BIOS en een medewerker van ASUS heeft een update gepost op Overclock.net dat ze nog wachten op een nieuwe versie van AMD voordat ASUS verder kan.

https://www.overclock.net/forum/27608310-post3238.html

[ Voor 19% gewijzigd door Mannekino op 07-09-2018 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Ik heb zojuist alles weer teruggezet in de Corsair Carbide SPEC-06 RGB kast en het probleem is nog steeds aanwezig. Er is zeker iets mis met het front panel. Als ik op het plastic druk dan wordt volgens mij de shutdown knop geactiveerd. Nu is de vraag of er continue misschien een soort kortsluiting is wat mijn eerdere problemen heeft veroorzaakt? Is dat mogelijk?

Edit

Ik heb de power switch header ontkoppeld van het moederbord en als ik nu druk op het plastic gaat de PC niet uit. Ik heb het front panel goed gecontroleerd of de connectors goed vast zitten en dat was het geval.

Is er dan gewoon iets mis met het PCB of kan er toch contact zijn met de metalen cover. Het panel zit vastgeschroefd aan een metalen cover en daarboven zit een plastic cover. In deze foto zie je het panel met de metalen cover verwijderd https://i.imgur.com/obvUGAh.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Mannekino op 07-09-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Spontane resets zijn weer terug. Ik had mijn Wi-Fi kaart ook weer teruggezet en daarna begonnen de spontane resets weer. Maar de Wi-Fi kaart is er inmiddels uit en net weer twee spontane resets gehad. Ik kan de front panel headers even ontkoppelen en kijken of ik dan nog steeds problemen heb. Toch iets mis daarmee lijkt mij?

Ik heb dus een week gedraaid zonder problemen met de Fractal Design kast en gisteren de boel teruggezet in de Corsair kast.

[ Voor 16% gewijzigd door Mannekino op 08-09-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:26
Ik zou de corsair niet meer gebruiken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Ik wil niet weer de fout maken om iets snel te wijzigen en dan weer gissen naar wat nu de oorzaak is. Ik heb nu de front panel connectors ontkoppeld en zal deze week de boel in de Corsair kast houden. Als ik geen spontane resets meer krijg dan denk ik dat de conclusie is dat het front panel de oorzaak is.

Als dat het geval is ga ik misschien een nieuw front panel bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mannekino
@Seasonic @-The_Mask- @JohanNL @Hackus @Lord_Dain @DaniëlWW2 @Verwijderd @Gipsy King

Ik heb nu sinds zaterdag 18:00 geen random resets meer gehad nadat ik de front panel headers heb ontkoppeld van de Power LED, Power Switch en Reset Switch. Ik heb vandaag toch maar een bestelling geplaatst voor een nieuw Front Panel I/O. Ik wil nu ook wel weten of het daar aan ligt. Helaas dus geen garantie.

Ik begin mij nu sterk af te vragen of ik oorspronkelijk wel last heb gehad van het "bekende" probleem met de Seasonic voeding en de Vega 56/64. Mijn problemen zijn namelijk ontstaan nadat ik mijn nieuwe videokaart heb ingebouwd maar dit heb ik natuurlijk gecombineerd met alles overzetten in mijn nieuwe kast omdat de Vega 56 niet past in mijn Fractal Design Define C.

Dus het zou zomaar kunnen zijn dat ik nooit een probleem hem gehad met mijn Seasonic voeding maar dat de Corsair kast altijd de oorzaak is geweest van alle problemen. Het zou wel gedoe zijn maar ik zou aankomend weekend (mits ik probleemloos de week doorkom) nog eens kunnen proberen om de Seasonic voeding weer in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Goed te horen dat het (echte...) probleem waarschijnlijk boven water is! Zou enorm tof zijn als je de Seasonic nog een keer kunt testen, dan kunnen we dat indianenverhaal ook direct de kop in drukken. :)

[ Voor 18% gewijzigd door DominoNL op 10-09-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mannekino Het Seasonic verhaal beperkt zich niet alleen tot jou. als alles nu goed draait zou ik het zo houden als nu. Voor jezelf kan het je evt (gerust stellen), maar het verandert niets aan de bekende problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
@Hackus ja dat snap ik maar de discussie liep behoorlijk uit de hand in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 kan het zijn dat @br00ky zelfs @-The_Mask- heeft gebanned? Ik weet niet hoe het zit maar het gaat in een boel gevallen wel gewoon goed? Misschien hangt het van specifieke model Vega 56/64 af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Fijn dat je je de mention mogelijkheid hebt gevonden maar gebruik het wel constructief. 8 personen taggen in Mannekino in "Vega56 systeem instabiel" (die geen eens deel uitmaken van deze discussie; als ze interesse hebben komen ze vanzelf wel voorbij) lijkt mij iets te veel van het goede.

Verder doen we geen uitspraken over maatregelen naar andere users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Ja, de reden waarom ik ze tag is, omdat dit de mensen zijn die mij hebben geholpen met dit probleem in drie andere topics en daar ook meerdere malen hebben gereageerd. Die zijn misschien niet op de hoogte van dit afgesplitste topic en dat mijn probleem hier verder besproken wordt. Dus volgens mij gebruik ik de tag functie precies waarvoor die bedoeld is. En van twee ontving ik na nog geen 5 minuten direct een "Thumbs up" notificatie op mijn reactie.

*zucht*

[ Voor 48% gewijzigd door Mannekino op 10-09-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Alright, dat verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
DominoNL schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:31:
Goed te horen dat het (echte...) probleem waarschijnlijk boven water is! Zou enorm tof zijn als je de Seasonic nog een keer kunt testen, dan kunnen we dat indianenverhaal ook direct de kop in drukken. :)
Zeker goed idee, dan weten we inderdaad of jouw betreffende voeding dit probleem niet heeft @Mannekino Wat betreft indianenverhaal, @Hackus geeft al aan hoe het zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Hey @Mannekino , nog tijd gehad om de Seasonic opnieuw te testen in je originele setup? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
@DominoNL nee nog niet, maar ik heb wel nieuwe frontpanel van Corsair ontvangen en nog steeds zelfde probleem. Dus ik heb geen idee wat er mis is met die kast. Ik heb nu alles teruggezet in de Fractal Design en ben er nu wel beetje klaar mee.

Om alles passend te krijgen heb ik de radiator aan de buitenkant gemonteerd en de ventilatoren aan de binnenkant. Hiervoor moest ik een klein beetje metaal aan de bovenkant weg slijpen voor de slangen om het geval nog geen halve millimeter omhoog te krijgen voor de schroefgaten.

Dus het is nu net andersom als in deze foto https://i.imgur.com/F023B0h.jpg de radiator zit een de buitenkant en de ventilatoren binnen die zuigen lucht door de radiator en de kap aan de voorkant past er nog op. Airflow lijkt redelijk toe zijn nu. Met de ventilatoren aan de buitenkant was de airflow heel slecht maar dit werkt goed.

Misschien heb ik dit weekend zin om de Seasonic te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mannekino schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:57:
Ja, de reden waarom ik ze tag is, omdat dit de mensen zijn die mij hebben geholpen met dit probleem in drie andere topics en daar ook meerdere malen hebben gereageerd. Die zijn misschien niet op de hoogte van dit afgesplitste topic en dat mijn probleem hier verder besproken wordt. Dus volgens mij gebruik ik de tag functie precies waarvoor die bedoeld is. En van twee ontving ik na nog geen 5 minuten direct een "Thumbs up" notificatie op mijn reactie.

*zucht*
Ik had er ook geen probleem mee dat jij me tagde. Zelf zou ik echter in de andere draad verwijzen naar het afgesplitste deel.
Ik kan geen uitspraak doen over wat het probleem is met die kast (of zoals jij het in de kast installeert, die mogelijkheid moet ik voorzichtigheidshalve open houden) maar wat het ook is, als het in de Fractal Design kast wel goed werkt voor jou dan zou ik het in die kast laten en die Corsair kast misschien eens tweedehands verkopen of bewaren voor als je ooit een NAS of HTPC zou willen assembleren.

Mijn eerste gedachte is warmte. Ik raad voor een gaming-systeem aan om een een ruime midtower kast te kiezen die goed ventileert, dus die geen gesloten voorkant heeft wat nu de mode is. Veel Fractal Design kasten hebben een rooster waardoor voldoende lucht kan. De C Meshify heeft een Mesh omdat Fractal die in eerste instantie met een gesloten voorkant leverde en er werd geklaagd over de gebrekkige ventilatie.
Fractal volgde de mode en dat was dom, Fractal is juist een goede trendsetter.
Negeer de mode en let daar vooral op. Een kleinere kast die goed ventileert kan werken maar dat vergt alweer wat meer kennis/ervaring.
Een ander voordeel van een grotere kast: je kan bijna alle hardware erin kwijt (eATX gaat vaak niet) zoals grotere grafische kaarten met grote heatsinks en towerkoelers zoals de D15 van Noctua.

Ik raad overigens ook een luchtkoeler aan in plaats van een AIO: even goede performance (bij een aanhoudende load wordt het water veel warmer en werkt de AIO minder goed, zeker niet beter dan de luchtkoeler) maar minder kosten, veel langere levensduur, minder gedoe en minder lawaai. AIO's zijn populair omdat ze trendy zijn en omdat je in kleinere kasten niet towerkoelers kan plaatsen maar bij een voldoende grote kast is een luchtkoeler beter. Nu jij die AIO hebt is er natuurlijk geen reden om die te vervangen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Die Meshify heb ik ook naar zitten kijken maar dat gaat em niet worden in combinatie met mijn AIO. Binnenruimte in die kast is gelijk aan mijn Define C. Het is eigenlijk een Define C in een iets ander jasje. Maar die Meshify lijkt me een helemaal mooie kast met goede airflow i.c.m. een luchtkoeler en bijvoorbeeld 2-in en 2-uit ventilatoren.
Pagina: 1