@
Lord_Dain @
-The_Mask- @
Gipsy King @
jaapsander @
Razkin @
JohanNL
Weer een update van mij en de vreemde problemen die ik heb ervaren de laatste tijd met mijn nieuwe computer.
Samenvatting van wat ik in eerdere reacties heb verteld
Eerst wat achtergrond informatie voor de nieuwe lezers. Ik ben begonnen met dit systeem een maandje geleden ongeveer; mijn nieuwe game PC:
Deze setup werkte behoorlijk goed. Ik kon een all-core overclock stabiel krijgen op 4.2 GHz via ASUS AI Suite 3. De automatische overclock tool had niet hele spannende dingen geconfigureerd maar ik wilde deze tool een poging geven en het was goed bevallen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om XFR en PB2 gewoon zijn werk laten doen en heb via de BIOS de "Performance Enhancer" op Level 3 gezet.
Na veel informatie gelezen en bekeken te hebben over het overclocken van de Ryzen 7 2700X in combinatie met mijn moederbord ben ik tot de conclusie gekomen dat zowel de processor als dit specifieke moederbord erg gericht zijn om zonder custom overclock hele goede prestaties neer te zetten. De meeste reacties die ik heb gelezen gaven het advies om de Performance Enhancer op Level 3 in te stellen als je beschikt over goede koeling (sweet spot). Dit heb ik gedaan en ik zag single core boosts naar 4.3+ GHz zonder problemen tijdens gamen en benchmarks.
Na een week of twee besloten dat ik toch een betere videokaart wilde hebben om moderne games op 1440p te kunnen spelen in combinatie met mijn FreeSync monitor. Het enige nadeel was dat de videokaart die ik wilde hebben niet in mijn kast zou passen vanwege de waterkoeler die ik voorin had gemonteerd en niet verplaatst kon worden naar boven. Ik heb de volgende nieuwe onderdelen gekocht:
Problemen na upgrade videokaart naar Vega 54 i.c.m. de Seasonic voeding
Na het verplaatsen van de onderdelen naar de nieuwe kast en vervangen van de videokaart begon ik problemen te krijgen met (harde resets) het systeem. Het probleem was niet consistent reproduceerbaar maar de resets gebeurden wel altijd tijdens GPU-intensief werk zoals gamen of benchmarks. Ik heb in dit topic en het
AMD RX Vega Ervaringen topic gelezen dat er problemen zijn met mijn nieuwe videokaart en de Seasonic voeding die ik had. Ik heb toen besloten om ook nog een nieuwe voeding te kopen:
Vreemde problemen na vervangen van Seasonic voeding door een Corsair voeding
De eerste twee dagen ging alles vrij goed maar daarna kreeg ik weer vreemde problemen zoals vastlopen van de PC en opnieuw resets. De resets waren wel anders, met de Seasonic voeding hoorde ik ook een *klik* uit de kast komen vlak na de reset. De resets na het plaatsen van de Corsair voeding hadden geen klik-geluid. Volgens mij had ik gewoon last van BSODs met daarna een automatische restart van Windows 10 (kan iemand dit bevestigen dat het tegenwoordig zo werkt want volgens mij is dit een instelling die automatisch de PC opnieuw start na een crash).
Tijdens het troubleshooten van dit probleem gebeurde er iets vreemds. Bij het verwijderen van een USB-stick uit het front panel startte de PC spontaan opnieuw op. Ik kon dit elke keer reproduceren. Toen heb ik de kabel van de USB 3 header op het moederbord eruit gehaald en opnieuw getest. Maar iedere keer als ik licht druk uitoefende op het front panel ging de PC afsluiten of opnieuw starten. Conclusie lijkt mij dat er iets mis is met het front panel.
Ik was het helemaal zat en heb besloten om alles terug te zetten in mijn Fractal Design kast. En sinds vrijdag heb ik geen problemen meer. Het nadeel is dat alles niet goed past in deze kast dus ik heb de waterkoeler wat bijzonder gemonteerd met de ventilatoren aan de buitenkant (
zie fotoalbum hier). De front cover past er nog gewoon op maar dan is de airflow wel beroerd uiteraard.
Ik heb nog de volgende vragen/opmerkingen:- Ik heb vrijdag contact gezocht met @Seasonic en gevraagd om een RMA of de extra kabels voor mijn Focus Plus Gold (wacht nog op reactie).
- Ik heb ook contact gezocht met Corsair voor het probleem met het front panel. Ik heb deze kast overgenomen van mede-Tweaker @Jochemd13 die deze kast als review exemplaar had ontvangen van Corsair. Kan ik wel gewoon aanspraak maken op garantie? Het is een nieuwe kast verzonden vanuit Corsair Nederland in Almere.
- Kan het defect met het front panel de oorzaak geweest zijn van de vreemde resets ook zonder deze aan te raken? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk maar ik heb geen idee.
- Na het terugzetten van de onderdelen in de Fractal Design kast heb ik mijn pricewatch: Asus PCE-AC68 PCIe Wi-Fi kaart er ook uitgehaald en opnieuw een herinstallatie gedaan. Ook heb de BIOS batterij er een tijdje uitgehaald.
- In de BIOS heb ik nu alleen het DOCP profiel van mijn geheugen geconfigureerd, alle andere settings staan nu op Auto met uitzondering van wat boot settings om Windows in UEFI te krijgen.
- Ik heb de voedingskabel die ik eerst gebruikte vervangen door de nieuwe kabel die bij de Corsair voeding was geleverd en deze nu ook direct in de wandcontactdoos gestoken en niet in een verdeler.
- Ik heb ook nog contact gezocht met @Azerty.nl waar ik beknopt mijn problemen heb uitgelegd en dat ik overweeg om een RMA aan te vragen voor het moederbord en wat hun advies is. Het blijft een vaag probleem maar ben er nu wel behoorlijk zat van. Ik weet niet wat ik moet verwachten van ze. Ik ben volgens mij al ruim 14-15 jaar vaste klant bij ze en hoop dat ze fatsoenlijke service hebben, ik heb nog nooit eerder een RMA hoeven te doen volgens mij.
Ik heb nu sinds vrijdagavond geen problemen meer gehad. Het vervelende is dat ik meerdere dingen gewijzigd heb. Ik heb gisteren ongeveer twee uur lang de stress test gedaan van Superposition Benchmark en vandaag opnieuw een uur. Geen crashes weer gehad.
Ik ben van plan om volgende week gewoon met de huidige configuratie te blijven werken en testen. Als ik geen problemen meer heb ga ik eerst proberen om Performance Enhancer weer op Level 3 te zetten om te kijken of dat stabiel is. Daarna de Wi-Fi kaart terugplaatsen.