o, wacht, jij denkt aan CV, ik dacht aan tap water of sww.mkleinman schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:46:
Ik zou het niet redden met een 1kW element. Met 0 graden buiten en lager draait onze ELGA meer dan 16 uur per dag. Ik heb het snel uitgerekend. Met 9.5l/m en 3kW extra warmte zou het CV water in theorie 4.4 graden warmer worden. Met 0 graden buiten is mijn aanvoertemperatuur van de ELGA 28.5 graden. Met die 4.4 erbij kom je dus op bijna 33 graden aanvoer.
Alleen ik weet dus niet of het zo gaat werken met een electrisch element in het boilervat.
Een 3kW element is dus een optie ( low tech ). Andere optie is toch ( eerst Bianca overtuigen ) een L/L warmtepomp.
dus voor die 70m3 die je nog nodig hebt of te wel het grootste stuk wat je nog aan gas gebruik hebt volgens jouw zelf.
dus een relatief kleine boiler met een 1kW is dan al voldoende waarschijnlijk.
zijn veel verschillende mogenlijkheden voor.
https://www.warmteservice...00020t2fm20149920watts%7D
of zo als ik zeg met de ASKOHEAT-PV voor extra hoog tweakgehalte.
hoeft niet, maar het kan dus waarom niet.
gewoon een gevalletje van "eigen energie eerst."
maar een elektra element in de boiler hangen dat is geen probleem.
dat werkt, ongeacht het kW.
probleem is alleen, wanneer moet hij aan en wanneer moet hij uit.
wie of wat gaat dat beslissen, zodat hij zeker niet te vaak aan staat en niet te vaak uit.
dat is veel lastiger om dat goed te doen.
(je wil niet dat hij gaat werken als de elga het wel trekt, maar eigenlijk gewoon een uurtje extra nodig heeft om te verwarmen.)
een l/l warmtepomp is wel wat simpeler iets voor te bedenken.
maar voor 40m3 gas vervanging, pfff dat word toch wel snel een dure aangelegenheid.
een paar IR verwarmings-panelen (of cheap-ass elektra kacheltje) gebruiken ook maar een 300 tot 400kWh en zijn echt een stuk goedkoper.
bedenk zelf of het nog interessant is om je zonnecollector als pre heater te gebruiken.
hangt af van het type en wat technische dingen.
ik heb nog geen boiler, dus kan nog kiezen.
ik wil eigenlijk een hygiëne boiler gebruiken met extra spiraal voor collector.
die is gevuld met CV water.
de hygiëne spiraal wil ik dan voor het tap water gebruiken.
de zonnecollector spiraal (2x aan elkaar voor 1 grote spiraal) voor de zonnecollector.
zo iets dus:
https://www.econo.nl/hygi...et-2-buiswarmtewisselaars
dan heb ik 3 situaties.
1. in zomer met veel zon, via hygiëne spiraal vast voor verwarmt tap water voor de warmtepomp (die ook tap water doet, helaas maar 50l). dus minder elektra nodig voor warmtepomp.
2. in winter, dan verwarmt de warmtepomp naar +/-35 graden, en als de zon schijnt dan verwarmt ook mijn huis.
3. als warmtepomp het niet trekt, dan extra verwarmings-element in hygiëne boiler van 3x0,3kW
de meer zon, de minder gas ik nodig heb. ik verwarm veel beton, dus dat is ook een flinke buffer waar ik met gemak een nacht mee door kan komen.
dit maakt mij niet gasloos, maar brengt mij weer een flinke stap terug, zonder grote kosten.
het gaat me wel een klein beetje meer elektra kosten, maar dat zal erg weinig zijn, doordat de zonnecollector toch weer een aardig stuk zal over nemen.
en een flink stuk meer eigen gebruik van de PV.
( Bianca overtuigen voor IR panelen, dat is heel makkelijk.
hang ze boven de plek waar ze veel zit, en dan gaat ze snorren als een katje.
maar helaas is dat niet zuinig.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)