Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Ik ben toch weer aan het kijken hoe wij definitief van de gasaansluiting af kunnen. Ik betaalde het afgelopen jaar bijna 250 euro voor het gebruiken van slechts 137m3 gas.

Die 137m3 gas is zo'n beetje onderverdeeld in:
  • 30m3, koken
  • 70m3, warm water ( in de winter )
  • 40m3, CV nodig voor verwarming
Koken
Dat is een no-brainer, over gaan op inductie met 2x16A. Twee extra groepen is nog mogelijk in onze groepenkast. Verder is het een kwestie van twee kabels trekken.

Dat scheelt dan 30m3 koken, ten koste van 160kWh? elektriciteit ( bron: https://huis-en-tuin.info...rschillen-op-een-rij.html ). Iemand hier ervaringscijfers over?

Warm water
Hier begint uitdaging 1. Hoe? Als de CV ketel eruit zou gaan dan komt er eventueel ruimte beschikbaar voor een warmtepompboiler. Ik zit nu te kijken naar een Inventum Optima van 120 liter.

In diezelfde ruimte hangt ook onze mechanische ventilatie. Zal dit gaan werken? En kan een warmtepompboiler overweg met een zonneboiler die er tussen zit?

Hoeveel kWh elektriciteit gaat dit extra kosten? Iemand ervaringscijfers?

Verwarming
En dan wanneer het echt koud is en onze ELGA het niet trekt. Hoe kunnen wij dat oplossen? Toch el-cheapo met een aantal elektrische radiatoren in huis?

Ik zou eventueel een elektrisch element kunnen plaatsen in de zonneboiler. Aangezien de klep door de boiler gaat zou ik zo extra warmte in het circuit kunnen krijgen. Als ik een 3kW ( aparte groep ) er in plaats en aanstuur via mijn domotica dan hebben we (dus) 3kW extra om het huis warm te krijgen.

Alleen. Gaat dit werken?

Qua energieverbruik is dit makkelijk te berekenen. Uitgaande van 40m3 gaat ons dit om en nabij de 350 tot 400kWh extra kosten.

Samengevat
Zouden we dan voor 160 + 200? + 400 = 760kWh extra elektriciteit van het gas af kunnen?

Wij betalen nu 250 euro, 760kWh kost slechts 150 euro. Dan besparen wij 100 euro extra per jaar.

Zitten er grote gaten in dit verhaal?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Hoe verwarm je met 40m3? Is jouw huis supergeisoleerd, heel klein of allebei?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:07

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

De atlantic wpb heeft een warmtewisselaar, kan je daar die zonneboiler niet op aansluiten, huidige boiler gebruiken als buffer/voorloper of ipv.

Elga zou ik wisselen voor een zwaardere wp, volgens mij heb jij je huis best goed in de isolatie en nog trekt ie het niet, gewoon niet goed.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
kmf schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:09:
Hoe verwarm je met 40m3? Is jouw huis supergeisoleerd, heel klein of allebei?
Vergeten te vertellen. Ik heb een ELGA hybride L/W warmtepomp hangen. Die kan ons huis warm houden en krijgen tot ongeveer het vriespunt. De ELGA scheelt ons ongeveer 1000m3 gas per jaar ten koste van 1800kWh elektriciteit.

Huis is zeer goed geïsoleerd. Ondanks bouwjaar 1978, Overal HR++, dik 20cm vloerisolatie, voorzetwanden in de woonkamer en slaapkamer, extra dakisolatie, spouwmuurisolatie nagelopen en gecontroleerd, gevel geimpregneerd, zonneboiler, etc etc etc :)
quote:
Rol-Co schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:11:
De atlantic wpb heeft een warmtewisselaar, kan je daar die zonneboiler niet op aansluiten, huidige boiler gebruiken als buffer/voorloper of ipv.

Elga zou ik wisselen voor een zwaardere wp, volgens mij heb jij je huis best goed in de isolatie en nog trekt ie het niet, gewoon niet goed.
ELGA vervangen vind ik kapitaalvernietiging op dit moment. Hij doet het nog perfect. Ik moet alleen die 5 tot 10 echt koude dagen per jaar overbruggen. Een 3kW warmte-element kost geen drol om in het boilervat te draaien.

Op termijn dan zien we dan verder. Dan wordt de optie denk ik radicaler. 100% L/W warmtepomp ( Loria? ). Zonneboiler kleiner of er helemaal uit en hele dak vol met zonnepanelen.

mkleinman wijzigde deze reactie 03-09-2018 23:20 (37%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Worsteneter
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-04 16:38
Wat je wel op moet letten is dat een warmtepomp niet gericht is op gebruik met convectieradiatoren, maar met grotere oppervlakten zoals vloerverwarming. Dat is nogal lastig achteraf plaatsen. Dus als je ze hebt liggen is het een mooi idee (ik heb verder geen verstand van de specifieke warmtepompen), maar zoniet dan gaat die overstap van cv toch tegenvallen.

• kmf
  • Niet online
Voor noodverwarming (en voor de Luxe in de zomer) kan je ook LLwarmtepompen nemen. Tenminste, dat is mijn excuus om ze aan te schaffen.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
mkleinman schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:17:
[...]

Vergeten te vertellen. Ik heb een ELGA hybride L/W warmtepomp hangen. Die kan ons huis warm houden en krijgen tot ongeveer het vriespunt. De ELGA scheelt ons ongeveer 1000m3 gas per jaar ten koste van 1800kWh elektriciteit.

Huis is zeer goed geïsoleerd. Ondanks bouwjaar 1978, Overal HR++, dik 20cm vloerisolatie, voorzetwanden in de woonkamer en slaapkamer, extra dakisolatie, spouwmuurisolatie nagelopen en gecontroleerd, gevel geimpregneerd, zonneboiler, etc etc etc :)

[...]

ELGA vervangen vind ik kapitaalvernietiging op dit moment. Hij doet het nog perfect. Ik moet alleen die 5 tot 10 echt koude dagen per jaar overbruggen. Een 3kW warmte-element kost geen drol om in het boilervat te draaien.

Op termijn dan zien we dan verder. Dan wordt de optie denk ik radicaler. 100% L/W warmtepomp ( Loria? ). Zonneboiler kleiner of er helemaal uit en hele dak vol met zonnepanelen.
Je hoeft hem toch niet weg te gooien? Verkopen, familie, iemand met een ketel die gas wil besparen.
Nu heb je nog een nette subsidie op een wp, wie weet wat de toekomst brengt, voor dat je het weet betaal je weer de volle mep.

@Worsteneter
Hij heeft al een elga warmtepomp, en super vvw in de kamer. ;)

Rol-Co wijzigde deze reactie 03-09-2018 23:28 (3%)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:56
Ik zie weinig gaten. Ook al is de besparing klein zou ik het toch doen tenzij je verknocht bent om op gas te koken. Het 3kW element lijkt me prima, hij zal wel veel aan moeten staan als de Elga het niet meer red. Misschien is het wel wijs om of een tweede 3kW element (andere fase) of een paar elektrische radiatoren achter de hand te houden voor de echt koude nachtjes. Komen alleen niet elke winter.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Zonneboiler (indien plaatsgebrek) en elga eruit.
Atlantic explorer 270 ltr met zonnecollector spiraal (die deels gebruik maakt van huidige afzuiging) en pana monoblock (of equivalent) erin.

Niet lopen prutsen met e-elementen met een cop van 1.
Voor die ene dag dat het -15 is, zou je dat kunnen oplossen met een e-kacheltje, maar toch niet onder de nul graden al. Dat komt namelijk meer voor dan -15c

Koop nou eens eens een warmtepomp met meer capaciteit en houd tapwater en cv gescheiden.
Dan botst dat ook niet, op de echt koude dagen. Twee apparaten is ook 2x subsidie.

En wil je echt besparen, dan sluit je die pana (uit uk) en Atlantic (uit belgie) zelf aan. Slangen eraan en draaien.
Ik zou ook niet te lang meer wachten, subsidies worden telkens minder.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 04-09-2018 05:17 (19%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:25

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Hier doet de Loria duo (10 kw) alles. Voor de fun en eventuele backup met een horror winter heb ik ook een pelletkachel (zonder cv koppeling)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Rol-Co schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:11:

Atlantic ga ik naar kijken. ( http://nl.atlantic-belgiu...lorer-met-warmtewisselaar ) . Met deze los ik het warm water "probleem" op door beide boilers inderdaad in serie te zetten.

Maar blijft het probleem met de verwarming(CV) blijft.

ELGA komt echt net te kort. Deze grafiek beschrijft het mooi

http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2018/09/verlies_vs_elga.jpg

Net onder het vriespunt komt het warmteverlies boven de opwek van de ELGA uit.

De vraag is of een 3kW element goed gaat werken. Als ik die 3kW erbij mag optellen bij de opwek van de ELGA dan kunnen we uit tot om en nabij de -14.

ELGA vervangen voor een zwaardere warmtepomp dat voelt zo als kapitaalvernietiging. Aan de andere kant; Als ik mijn ELGA zou willen verkopen. Hij is nu bijna 5 jaar oud; Wat zou hij nog waard zijn?
quote:
kmf schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:26:
Voor noodverwarming (en voor de Luxe in de zomer) kan je ook LLwarmtepompen nemen. Tenminste, dat is mijn excuus om ze aan te schaffen.
Een extra LL warmtepomp lijkt mij ideaal! In de zomer koelen in de winter extra verwarmen. Alleen de WAF is nogal laag. We hebben een offerte opgevraagd voor een multi-split unit en die was heel erg prijzig inclusief installatie.

In elk geval wel het overwegen waard voor extra verwarming.

mkleinman wijzigde deze reactie 04-09-2018 09:26 (16%)

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:08
Wij hebben het gedaan, woning uit 1973 gekocht zonder enige vorm van isolatie. Eigenlijk bezig met nieuwbouw met 'nul op de meter' maar uiteindelijk gekozen voor de locatie van huidige pand. Nul op de meter is voor een ouder pand wel een uitdaging want je kunt nooit de isolatiewaardes bereiken van huidige nieuwbouw, en het berekenen van de warmtevraag na alle aanpassingen is eigenlijk natte vingerwerk. Voordeel in mijn situatie: plat dak, dus veel ruimte voor PV.
Gas er uit, vloer, spouw en dak geïsoleerd, alles dubbel glas. Vloerverwarming beneden. 9 KW Panasonic l/w warmtepomp, zonneboiler en het dak vol met PV. Warmtepomp draait nu bijna een jaar en het verbruik voor verwarmen/koelen en ww is bijna 3500 kWh. Voor nood, en de gezellige vlammetjes staat er een palletkacheltje in de woonkamer. Boven zijn de bestaande radiatoren blijven hangen, deze waren afgelopen winter met een aanvoer van 35graden afdoende.

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20:37
Lees ik het goed dat het met je ventilatie WTW ook is gelukt?
In dat geval is een ventilatie/WP-boiler niet meer heel gunstig. Lucht onttrekken uit je huis betekend dat die ook weer opgewarmd moet worden. Lucht van buiten kan ook maar helpt juist niet meer zo lekker als het buiten echt koud gaat worden, vanwege een ander werkzaam koudemiddel. Maar kan nog net genoeg zijn en gunstig geprijsd.
In mijn ogen is anders een L/L warmtepomp het beste alternatief in de huidige situatie.

Maar eigenlijk vind ik je eerdere, radicale plan beter. Je situatie is al aardig complex aan het worden, en om nu nog een apparaat erbij te nemen? Nog meer mogelijke spijtinvesteringen?
Misschien beter om nog een tijdje geduld te hebben...

Of in geval van nood/korte termijn op COP=1 oplossingen terug te vallen? (doorstroomverwarmer/kleine e-boiler van MP/straalkachels)

Je extra besparing is ook niet meer zo heel groot. Welke afsluitkosten reken je nog mee om volledig gasloos te gaan?

Mijn ervaring met inductiekoken is dat het inderdaad zuiniger is dan met gas. Er gaat veel minder hitte verloren door alleen lokaal te verwarmen. Zo'n 50% energetische besparing zoals je zelf al mee rekent lijkt me wel realistisch.

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Chris_82 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:37:
Lees ik het goed dat het met je ventilatie WTW ook is gelukt?
In dat geval is een ventilatie/WP-boiler niet meer heel gunstig. Lucht onttrekken uit je huis betekend dat die ook weer opgewarmd moet worden. Lucht van buiten kan ook maar helpt juist niet meer zo lekker als het buiten echt koud gaat worden, vanwege een ander werkzaam koudemiddel. Maar kan nog net genoeg zijn en gunstig geprijsd.
In mijn ogen is anders een L/L warmtepomp het beste alternatief in de huidige situatie.

Maar eigenlijk vind ik je eerdere, radicale plan beter. Je situatie is al aardig complex aan het worden, en om nu nog een apparaat erbij te nemen? Nog meer mogelijke spijtinvesteringen?
Misschien beter om nog een tijdje geduld te hebben...

Of in geval van nood/korte termijn op COP=1 oplossingen terug te vallen? (doorstroomverwarmer/kleine e-boiler van MP/straalkachels)

Je extra besparing is ook niet meer zo heel groot. Welke afsluitkosten reken je nog mee om volledig gasloos te gaan?

Mijn ervaring met inductiekoken is dat het inderdaad zuiniger is dan met gas. Er gaat veel minder hitte verloren door alleen lokaal te verwarmen. Zo'n 50% energetische besparing zoals je zelf al mee rekent lijkt me wel realistisch.
Lucht WTW is niet gelukt, die unit kan ik niet kwijt tenzij de ketel weg gaat. Een warmtepompboiler zou daar dus ook kunnen staan of hangen en dan win ik op een vergelijkbare manier ( met minder hak en breekwerk ) dezelfde warmte terug.

Spijtinvesteringen vind ik een mooi woord trouwens. Beschrijft de situatie goed.

Besparing met inductiekoken heb ik niet zelf berekend trouwens, ik vond die cijfers op een website en die heb ik 1 op 1 overgenomen. :)

Een 3kW element is de kosten niet. Die elementen zitten zo rond de 100 - 120 euro. Die zou ik in theorie in een jaar terug kunnen verdienen. Mits mijn gekke idee werkt uiteraard. Dat zou ik geen spijtinvestering noemen.

Gesteld een warmtepompboiler werkt ook dan is het de vraag hoe duur die is qua installatie. Dan zou ik dat moeten uitzetten tegenover de TvT en hoe lang wij nog denken en hopen van de ELGA en zonneboiler gebruik te willen maken.

Genoeg denkvoer in elk geval.

• Tunda
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19-04 20:21
Kleinman hier exact dezelfde situatie.
Ook een elga die het net niet trekt.

Er staat hier nu een wpb in de bestelling die met een weekje of 2 komt.
En er zit nu een 2kw element in het systeem van de elga. Dus word deze winter kijken of we echt gasloos kunnen.

ELGA * Ferroli Aqua1 plus 90HT

• kmf
  • Niet online
@mkleinman wat ben je bereid te doen om gasloos te worden eigenlijk? en is het gasloos worden om het gasloos worden, of als besparing?

Warm water: dat kan je oplossen door een doorstroomverwarmer die voorverwarmd water kan ophogen indien nodig.

Extra verwarming tijdens siberische toestanden: zoals aangegeven LLwarmtepompen. Ik weet niet wat "duur" is voor jou. Ik heb een 2-multisplit van Daikin incl montage voor 3k laten doen. Later komt er nog 1 Daikin voor de woonkamer bij. Dit zie ik als pure investering in luxe, dus van TVT en WAF is er geen sprake (sinds de hittegolf is de WAF ook enorm gestegen)

Koken: ik heb inductie. Maar kan echt vergelijking meer doen omdat mijn manier van koken sterk veranderd is. Ik gebruik maar al te vaak de Boost-functie om water in no-time te laten koken om verder te laten pruttelen.
Bij gas was de pit altijd op maximum. Behalve bij het koken van soep.
Ik vind het gemak van koken en vooral schoonmaken een enorme verbetering. Ipv dat we 1-2 uur per week kwijt zijn aan het schoonmaken van de gaspitten, is het nu een minuutje afvegen van een glasplaat.
Hoe moet ik dat omzetten naar kostenbesparing?

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:08
Je zou het denk ik eerst eens financieel uit moeten rekenen.
Je wilt 250 euro per jaar gaan besparen, maar daar staat een redelijke investering tegenover. Misschien gewoon wachten tot de Elga aan vervanging toe is en dan een WP met meer vermogen neerzetten.

Als alternatief zou je een normale boiler kunnen kopen (stuk goedkoper dan een WP boiler) voor het warme water en voor die paar dagen dat het echt koud is gewoon wat elektrische kacheltjes neerzetten.

Als 3e optie zou je kunnen vragen of de buren hun gasaansluiting willen delen en dat jij gewoon per m3 afrekent. :)

Fable wijzigde deze reactie 04-09-2018 10:14 (11%)

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:25

Theo

moederbord

Als je gaat voor de Atlantic boiler dan kun je deze ook gebruiken voor je verwarming; het blijft immers een 1.5 kW warmtepomp waarmee je het uis in ieder geval kunt verwarmen als het buiten -6 °C is. Wordt het nog kouder (en dan hebben we het echt over 1 op de 1000 dagen) dan kun je altijd nog met een electrisch elementje werken. Het is dan wellicht niet super efficient, maar wel heel goedkoop in aanschaf. Je zal zelf de keuze moeten maken of je duizend(en) euro's wil investeren zodat je zuinig bij -20°C wil kunnen verwarmen, of dat je op die paar zeldzame dagen gewoon accepteert dat je dan even met een COP van1 gaat verwarmen.

In de praktijk zal het erop neerkomen dat je in 10 jaar tijd misschien 3 van dit soort dagen hebt. Met een elec elementje meeverwarmen zal je een paar tientjes aan stroomverbruik kosten... Wil je om die tientjes te besparen een zwaardere warmtepomp neerzetten?

7400 Wp op het dak

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-04 22:16
Je hebt toch ook nog wat oude steca's en oude panelen hangen her en der?
Op noord gaat een steca 500 met 4 2e hands polies als een tierelier. Nieuwe 270 watt polies kosten tegenwoordig 90 euro ex de btw als je goed zoekt. Die 6 a 700 kWh die je nu nodig hebt is zo opgewekt.
Verder is het gewoon gaan met die banaan, je bent al 90 % van de reis en hebt voor 10tallen tweakers baanbrekend uitzoekwerk gedaan en je website is smullen geblazen. Gewoon het elementje er in, ik zie geen reden waarom niet.
Eventueel op een plekje waar de WAF hoog genoeg is een 2.5Kw split airco. Inclusief installeren voor zo rond de 1500 euro goed te doen.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03:23

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
Theo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:15:
Als je gaat voor de Atlantic boiler dan kun je deze ook gebruiken voor je verwarming; het blijft immers een 1.5 kW warmtepomp waarmee je het uis in ieder geval kunt verwarmen als het buiten -6 °C is.
Pardon, hij levert 2,6kW en dan nog een 1,8kW element als het moet :)
Bedenk wel dat de spiraal onderin het vat zit en je misschien tot 40 graden water eruit haalt.
Dit staat in de handleiding over spiraal:

Warmtewisselaar vermogen T 60°C debiet 1,5m3/h 16kW

Uitwisselingsoppervlak verwarmingsspiraal m² 1,2

Ik vind het op zich wel mooi om met 1 apparaat vrij eenvoudig 2 problemen op te lossen :*)
De praktijk moet uitwijzen of hij het aan kan, het kost bij lage temperaturen meer tijd om op te warmen.
Je zal voor aanvang van de nacht de wpb warm moeten hebben en als hij ergens staat waar hij de nachtrust niet verstoort kan hij in de nacht door gaan.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mkleinman Een sCOP van ca. 4,3 (verwarmen tot ca. 0°C)
is dit normaal voor de ELGA?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19-04 18:05

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
Ik ga even mee liften in dit topic, vindt dit namelijk rete intressant.

Ik probeer even alleen te begrijpen hoe die ELGA unit werkt, en zie dat die parallel aan de CV ketel hangt. het verwarmen begrijp ik wel.
Je zegt alleen dat hij ook koelt, moet ik dit gewoon zien als dat hij je radiatoren in je huis koelt met "koelwater" werkt dit princiepe een beetje? Een radiator is namelijk ontworpen voor warmte afdracht leunend op convectie werking e.d. ben heel benieuwd naar je ervaringen hierin.
En hoeveel inhoud in m3 is jou huis ongeveer?

luigi87 wijzigde deze reactie 04-09-2018 10:50 (3%)

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20-04 17:07
@mkleinman
een elektra element in de zonneboiler dat is geen gek idee. ;)
maar die hoeft echt geen 3kW te zijn, zelfs met maar 0,3kW word de boiler warm, duurt alleen 10x langer.

ik zit zelf te kijken naar deze:
ASKOHEAT-PV
http://www.askoma.com/eigenprodukte.html

dat is eigenlijk een door de fabriek omgebouwde 3fase element, naar 3x 1fase element.
de 1kW verzie, kan dus in 3 stappen van 0,33kW verwarmen. (kunt ook een zwaardere pakken, maar 1kW is waarschijnlijk zwaar zat, zelfs voor mij al te zwaar en dat zegt veel. ;) )
dan gebruik je stap 1, gewoon om warm te maken met 0.33kW.
stap 2 en 3, die laat je dan aanzetten als je PV genoeg levert.
en zo kun je dus meer van je eigen stroom gebruiken, samen met je collector. ;)
en ben je een beetje voorbereid op het afschaffen van salderen. ;)
(natuurlijk aangestuurd door de controller van je zonnecollector. dat spreekt voor zich ;) )

(mijn berekeningen komen uit op een 1kW element.
door red ik het al mee.
ik heb verder genoeg dagen zelfs in december/januari, om best veel dagen de stappen 2 en 3 bij te schakelen.
helaas kosten de verwarmings-elementen wel een aardige duit. (relatief, want verwarmings-elementen zijn eigenlijk erg goedkoop)
maar vond het al leuk genoeg om mee te gaan experimenteren.
helaas dit jaar nog niet de centen, wegens persoonlijke problemen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@mkleinman
maar die hoeft echt geen 3kW te zijn, zelfs met maar 0,3kW word de boiler warm, duurt alleen 10x langer.
(en dat is nog steeds snel genoeg voor jouw waarschijnlijk. bereken het eens. ;) )

ik zit zelf te kijken naar deze:
ASKOHEAT-PV
http://www.askoma.com/eigenprodukte.html

dat is eigenlijk een door de fabriek omgebouwde 3fase element, naar 3x 1fase element.
de 1kW verzie, kan dus in 3 stappen van 0,33kW verwarmen. (kunt ook een zwaardere pakken, maar 1kW is waarschijnlijk zwaar zat, zelfs voor mij al te zwaar en dat zegt veel. ;) )
dan gebruik je stap 1, gewoon om warm te maken met 0.33kW.
stap 2 en 3, die laat je dan aanzetten als je PV genoeg levert.
en zo kun je dus meer van je eigen stroom gebruiken, samen met je collector. ;)
en ben je een beetje voorbereid op het afschaffen van salderen. ;)
(natuurlijk aangestuurd door de controller van je zonnecollector. dat spreekt voor zich ;) )

(mijn berekeningen komen uit op een 1kW element.
door red ik het al mee.
ik heb verder genoeg dagen zelfs in december/januari, om best veel dagen de stappen 2 en 3 bij te schakelen.
helaas kosten de verwarmings-elementen wel een aardige duit. (relatief, want verwarmings-elementen zijn eigenlijk erg goedkoop)
maar vond het al leuk genoeg om mee te gaan experimenteren.
helaas dit jaar nog niet de centen, wegens persoonlijke problemen. ;) )

migjes wijzigde deze reactie 04-09-2018 11:22 (3%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
dunklefaser schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:49:
@mkleinman Een sCOP van ca. 4,3 (verwarmen tot ca. 0°C)
is dit normaal voor de ELGA?
Even snel reageren. Ik reageer later vandaag op de anderen :)

Yes. Ik haal structureel een COP van 4.3 en hoger. Ta=30 tot 35 graden. Tot een graad of 4 haal ik zelf structureel een COP hoger dan 5.

Ik heb in het L/W topic ooit een excelsheet gepost met verwachte COP bij een bepaalde buitentemperatuur en aanvoertemperatuur. Die cijfers zijn gebaseerd op de cijfers van Techneco in de leaflet van de ELGA met Carrier.

Ik haal met mijn systeem bijna die cijfers.

* mkleinman is tevreden ELGA gebruiker

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mkleinman Interessant - en bedankt!
- Ik heb eigenlijk alleen maar een educated guess gedaan:
sCOP = 1000 m³ gas x 9,769 kWh/m³ x 0,80 (jaarrendement cv-ketel)/1800 kWh stroom.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
mkleinman schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:00:
Wij betalen nu 250 euro, 760kWh kost slechts 150 euro. Dan besparen wij 100 euro extra per jaar.

Terugverdientijd. Het vastrecht van gas is hoog zeker bij kleine verbruiken maar bij een besparing van hooguit 100 euro per jaar schiet dat niet op. Die keramische plaat is ook niet gratis.
Bovendien de warmtepomp gaat een keer stuk, bij voorkeur als het vriest dan is het handig om nog wat back-up te hebben.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:03
quote:
mkleinman schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:22:
[...]Een extra LL warmtepomp lijkt mij ideaal! In de zomer koelen in de winter extra verwarmen. Alleen de WAF is nogal laag. We hebben een offerte opgevraagd voor een multi-split unit en die was heel erg prijzig inclusief installatie.

In elk geval wel het overwegen waard voor extra verwarming.
Waarom heb je een multi split nodig? Als je onder het vriespunt de woonkamer (verondersteld dat dat deze de grootste warmtevraag heeft) kan warmhouden met de extra LL unit, dan hoeft de elga enkel de andere ruimtes warm (/vorstvrij?) te houden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
mkleinman schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:22:
[...]

Even snel reageren. Ik reageer later vandaag op de anderen :)

Yes. Ik haal structureel een COP van 4.3 en hoger. Ta=30 tot 35 graden. Tot een graad of 4 haal ik zelf structureel een COP hoger dan 5.

Ik heb in het L/W topic ooit een excelsheet gepost met verwachte COP bij een bepaalde buitentemperatuur en aanvoertemperatuur. Die cijfers zijn gebaseerd op de cijfers van Techneco in de leaflet van de ELGA met Carrier.

Ik haal met mijn systeem bijna die cijfers.

* mkleinman is tevreden ELGA gebruiker
En hoe is dat gemeten?
Met een MID kWh meter en een kamstrup warmtemeter?

Edit: ah gevonden
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Cop van 4,64 over januari t/m april dmv een "eigen" meting.
Maar dat is boven 0 graden buiten temperatuur neem ik aan? Want daaronder staat de elga uit?
Daarmee gaat het gemiddelde wel omhoog inderdaad.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 04-09-2018 14:48 (17%)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:41
Waarom geen L/L erbij nemen? Heb ik ook gedaan naast de Elga en werkt prima. Kun je ook nog eens mee koelen mocht dat nodig zijn.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 7160Wp ☆ Prius PHEV Executive

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
luigi87 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:49:

Ik probeer even alleen te begrijpen hoe die ELGA unit werkt, en zie dat die parallel aan de CV ketel hangt. het verwarmen begrijp ik wel.
Je zegt alleen dat hij ook koelt, moet ik dit gewoon zien als dat hij je radiatoren in je huis koelt met "koelwater" werkt dit princiepe een beetje? Een radiator is namelijk ontworpen voor warmte afdracht leunend op convectie werking e.d. ben heel benieuwd naar je ervaringen hierin.
En hoeveel inhoud in m3 is jou huis ongeveer?
Beetje offtopic. Koelen met een ELGA ( zijn meer topics over ) gaat hier bij mij in huis niet heel best. Er zijn ook mensen waar het heel goed bij werkt. Ik heb overigens beneden volledig vloerverwarming.
quote:
migjes schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:53:
Ik zou het niet redden met een 1kW element. Met 0 graden buiten en lager draait onze ELGA meer dan 16 uur per dag. Ik heb het snel uitgerekend. Met 9.5l/m en 3kW extra warmte zou het CV water in theorie 4.4 graden warmer worden. Met 0 graden buiten is mijn aanvoertemperatuur van de ELGA 28.5 graden. Met die 4.4 erbij kom je dus op bijna 33 graden aanvoer.
Alleen ik weet dus niet of het zo gaat werken met een electrisch element in het boilervat.

Een 3kW element is dus een optie ( low tech ). Andere optie is toch ( eerst Bianca overtuigen ) een L/L warmtepomp.
quote:
bouwfraude schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:57:
[...]

Terugverdientijd. Het vastrecht van gas is hoog zeker bij kleine verbruiken maar bij een besparing van hooguit 100 euro per jaar schiet dat niet op. Die keramische plaat is ook niet gratis.
Bovendien de warmtepomp gaat een keer stuk, bij voorkeur als het vriest dan is het handig om nog wat back-up te hebben.
TvT is niet het belangrijkste. Wij moeten hoe dan ook allemaal van het gas af, waarom dan niet eigenwijs als een van de vroege vogels. :)

Warmtepomp gaat inderdaad een keer stuk, verwarmingselement gaat ook een keer stuk, CV ketel gaat ook een keer stuk. etc. Lang verhaal kort, alles gaat een keertje stuk. CV er uit via domotica ( gelukkig zeer stabiel )automatisch het verwarmingselement aansturen zou een hoge WAF hebben.
quote:
naftebakje schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:26:
[...]
Waarom heb je een multi split nodig? Als je onder het vriespunt de woonkamer (verondersteld dat dat deze de grootste warmtevraag heeft) kan warmhouden met de extra LL unit, dan hoeft de elga enkel de andere ruimtes warm (/vorstvrij?) te houden.
Ik had een multisplit in gedachten, daar ook al offertes eerder opgevraagd, in de woonkamer en boven in een washok ( deur staat altijd open ) de andere. Dan kunnen we boven en beneden verwarmen en koelen. Alleen dat systeem was dus vrij prijzig.

Alleen in de woonkamer, waar we leven, is uiteraard ook nog een idee.
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:38:
Edit: ah gevonden
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Cop van 4,64 over januari t/m april dmv een "eigen" meting.
Maar dat is boven 0 graden buiten temperatuur neem ik aan? Want daaronder staat de elga uit?
Daarmee gaat het gemiddelde wel omhoog inderdaad.
ELGA gaat onder nul bij mij vrolijk verder. Bijvoorbeeld 25-2-2018, temperatuur hele dag onder nul, Ta = 28,9, geen CV ondersteuning, COP zo rond de 4. Cijfers op aanvraag :)

Samengevat
TvT niet meest belangrijke, ook deels principekwestie om van het gas af te gaan.

Koken: no brainer.

Warm water: Warmtepompboiler ( wat duurder ) of elektrisch boilertje ( COP = 1 ).

CV ondersteuning: 3kW ( COP = 1 ) element is vraagteken maar heel low tech. Andere optie is single of multisplit L/L warmtepomp, die dus ook kan koelen.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Je elga al te koop aangeboden om te kijken wat je er voor kunt krijgen?

In het l/w warmtepomp topic zijn wel eens mensen geïnteresseerd in een warmtepomp, maar willen ze perse gas houden voor de kookplaat. Dan is een Elga wel wat.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:09

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:46:
[...]
Samengevat
TvT niet meest belangrijke, ook deels principekwestie om van het gas af te gaan.

Koken: no brainer.

Warm water: Warmtepompboiler ( wat duurder ) of elektrisch boilertje ( COP = 1 ).

CV ondersteuning: 3kW ( COP = 1 ) element is vraagteken maar heel low tech. Andere optie is single of multisplit L/L warmtepomp, die dus ook kan koelen.
Het voordeel van een elektrisch boilertje is de low-tech. Wij gaan binnenkort ook van gas af, maar vanwege VvE zit een warmtepomp er niet in. Daarom elektrisch verwarmen en elektrische boiler. Dan ook meer lokaal stoken. Qua aanleg en installatie super eenvoudig en vrijwel geen onderhoud. Bovendien een beperkte investering. Wel een beetje PV uitbreiden :)
De WAF van low-tech is bijzonder groot.

ZonPHP PVOutput

• migjes
quote:
Ik zou het niet redden met een 1kW element. Met 0 graden buiten en lager draait onze ELGA meer dan 16 uur per dag. Ik heb het snel uitgerekend. Met 9.5l/m en 3kW extra warmte zou het CV water in theorie 4.4 graden warmer worden. Met 0 graden buiten is mijn aanvoertemperatuur van de ELGA 28.5 graden. Met die 4.4 erbij kom je dus op bijna 33 graden aanvoer.
Alleen ik weet dus niet of het zo gaat werken met een electrisch element in het boilervat.

Een 3kW element is dus een optie ( low tech ). Andere optie is toch ( eerst Bianca overtuigen ) een L/L warmtepomp.
o, wacht, jij denkt aan CV, ik dacht aan tap water of sww. ;)
dus voor die 70m3 die je nog nodig hebt of te wel het grootste stuk wat je nog aan gas gebruik hebt volgens jouw zelf. ;)
dus een relatief kleine boiler met een 1kW is dan al voldoende waarschijnlijk.
zijn veel verschillende mogenlijkheden voor.
https://www.warmteservice...00020t2fm20149920watts%7D

of zo als ik zeg met de ASKOHEAT-PV voor extra hoog tweakgehalte. ;)
hoeft niet, maar het kan dus waarom niet.
gewoon een gevalletje van "eigen energie eerst." ;)

maar een elektra element in de boiler hangen dat is geen probleem.
dat werkt, ongeacht het kW.
probleem is alleen, wanneer moet hij aan en wanneer moet hij uit.
wie of wat gaat dat beslissen, zodat hij zeker niet te vaak aan staat en niet te vaak uit.
dat is veel lastiger om dat goed te doen. ;)
(je wil niet dat hij gaat werken als de elga het wel trekt, maar eigenlijk gewoon een uurtje extra nodig heeft om te verwarmen.)
een l/l warmtepomp is wel wat simpeler iets voor te bedenken.
maar voor 40m3 gas vervanging, pfff dat word toch wel snel een dure aangelegenheid. :?
een paar IR verwarmings-panelen (of cheap-ass elektra kacheltje) gebruiken ook maar een 300 tot 400kWh en zijn echt een stuk goedkoper. ;)

bedenk zelf of het nog interessant is om je zonnecollector als pre heater te gebruiken.
hangt af van het type en wat technische dingen.
ik heb nog geen boiler, dus kan nog kiezen.

ik wil eigenlijk een hygiëne boiler gebruiken met extra spiraal voor collector.
die is gevuld met CV water.
de hygiëne spiraal wil ik dan voor het tap water gebruiken.
de zonnecollector spiraal (2x aan elkaar voor 1 grote spiraal) voor de zonnecollector.
zo iets dus:
https://www.econo.nl/hygi...et-2-buiswarmtewisselaars
dan heb ik 3 situaties.
1. in zomer met veel zon, via hygiëne spiraal vast voor verwarmt tap water voor de warmtepomp (die ook tap water doet, helaas maar 50l). dus minder elektra nodig voor warmtepomp.
2. in winter, dan verwarmt de warmtepomp naar +/-35 graden, en als de zon schijnt dan verwarmt ook mijn huis.
3. als warmtepomp het niet trekt, dan extra verwarmings-element in hygiëne boiler van 3x0,3kW
de meer zon, de minder gas ik nodig heb. ik verwarm veel beton, dus dat is ook een flinke buffer waar ik met gemak een nacht mee door kan komen.

dit maakt mij niet gasloos, maar brengt mij weer een flinke stap terug, zonder grote kosten.
het gaat me wel een klein beetje meer elektra kosten, maar dat zal erg weinig zijn, doordat de zonnecollector toch weer een aardig stuk zal over nemen.
en een flink stuk meer eigen gebruik van de PV. ;)

( Bianca overtuigen voor IR panelen, dat is heel makkelijk.
hang ze boven de plek waar ze veel zit, en dan gaat ze snorren als een katje.
maar helaas is dat niet zuinig.)

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:

TvT is niet het belangrijkste. Wij moeten hoe dan ook allemaal van het gas af, waarom dan niet eigenwijs als een van de vroege vogels. :)
Omdat het slecht is voor de portemonnee. In Engeland is er hoopjes reclame op tv voor een nieuwe CV ketel.
We kunnen niet met het hele land van het gas af.
Drie duizend euro uitgeven om er 100 te besparen? Rustig afwachten totdat een van de apparaten einde levensduur is en dan nog eens kijken.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20-04 10:25
Zorg dat je de uitblaaslucht van je WP boiler in je ventilatie kan blazen.
Dat is gratis, el cheapo airco die toch wel wat kan schelen op de heel warme dagen.

• Rol-Co

Rol-Co

@mkleinman
Klinkt misschien simpel maar heb je techneco al een gecontacteerd over de elga en hoe misschien wat te verbeteren (lees vermogen te vergroten) misschien hebben zij nog ideeen.
Andere hoeveelheid persgas bijvoorbeeld waardoor hij wat beter load kan houden, ik noem maar een voorbeeld.
Ik krijg toch de indruk dat je niet de volle 5kW van de buitenunit benut. (Gezien jouw isolatie, vvw, en verschil met een pana mono 5kW)

• torretje2012
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 16-04 18:00
Waarom 2x16A als kookgroep? Er is met veel lager ook al leuk resultaat te boeken. Zelf kook ik op 1x16A(2500W) en dat werkt echt prima!

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-04 11:27
Denk als backup voor een paar koude dagen ook eens aan infrarood panelen. Ik gebruik ze zelf om mijn PV overschot af te fikken. De IR straling voelt warm aan, waardoor je de ruimtetemperatuur lager kunt hebben. Bovendien slinger je alleen panelen aan waar mensen verblijven.
Heb 's winters de ruimtetemperatuur op 16 graden en daar waar ik zit een IR paneel aan. Voelt comfortabel en is toch zuinig, ondanks de cop =1.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Marcva schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:00:
Denk als backup voor een paar koude dagen ook eens aan infrarood panelen. Ik gebruik ze zelf om mijn PV overschot af te fikken. De IR straling voelt warm aan, waardoor je de ruimtetemperatuur lager kunt hebben. Bovendien slinger je alleen panelen aan waar mensen verblijven.
Heb 's winters de ruimtetemperatuur op 16 graden en daar waar ik zit een IR paneel aan. Voelt comfortabel en is toch zuinig, ondanks de cop =1.
Paar koude dagen, het gaat hier vanaf 0 graden en lager.

Ik zie ons al zitten met zijn 5e onder een infrarood paneeltje ;) nee sorry, dan staan mijn komo koffers buiten hoor, iets met comfort of zo. >:)
Lekker 21 graadjes met de wp 24/7 , helemaal prima.

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-04 11:27
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:05:
[...]

Ik zie ons al zitten met zijn 5e onder een infrarood paneeltje ;)
Prima, maar ik heb er 6 in totaal :*) Ieder zijn meug :)

• TheGhostInc
  • Laatst online: 03:21
quote:
kmf schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:03:
Koken: ik heb inductie. Maar kan echt vergelijking meer doen omdat mijn manier van koken sterk veranderd is. Ik gebruik maar al te vaak de Boost-functie om water in no-time te laten koken om verder te laten pruttelen.
Bij gas was de pit altijd op maximum. Behalve bij het koken van soep.
Ik vind het gemak van koken en vooral schoonmaken een enorme verbetering. Ipv dat we 1-2 uur per week kwijt zijn aan het schoonmaken van de gaspitten, is het nu een minuutje afvegen van een glasplaat.
Hoe moet ik dat omzetten naar kostenbesparing?
Je hebt ook schitterende gaskookplaten met een glazen plaat, die veeg je ook zo schoon.

Maar ik kan je lofzang van inductie nog wel uitbreiden:
Doordat je veel minder warmte verliest en ook niet dat volume 'rookgas' hebt, hoeft je afzuigkap ook minder te loeien. Of bij dezelfde hoeveelheid herrie heb je minder luchtjes. In de zomer ook minder warmte in je woning. En de luchtkwaliteit blijft gewoon beter in je keuken/huis.
Ook ideaal is dat je even de pan van 'het vuur' kan halen als het te snel gaat en weer terug zet als het weer nodig is. Je vergeet nooit een pit uit te doen, want die schakelen uit als de pan weg is. (Dus ook geen verlies)

Hou er wel rekening mee dat sommige pannen niet werken met inductie. Als je nu alvast begint met pannen te kopen die geschikt zijn, dan hoef je dadelijk niet een vermogen aan pannen weg te gooien.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ericplan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:22:
[...]

Het voordeel van een elektrisch boilertje is de low-tech. Wij gaan binnenkort ook van gas af, maar vanwege VvE zit een warmtepomp er niet in. Daarom elektrisch verwarmen en elektrische boiler. Dan ook meer lokaal stoken. Qua aanleg en installatie super eenvoudig en vrijwel geen onderhoud. Bovendien een beperkte investering. Wel een beetje PV uitbreiden :)
De WAF van low-tech is bijzonder groot.
Ik ben benieuwd naar je ervaring met het elektrisch boilertje. Hoe groot wordt je boiler? En met hoeveel personen moet je er mee douchen?

• kmf
  • Niet online
quote:
mkleinman schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:34:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaring met het elektrisch boilertje. Hoe groot wordt je boiler? En met hoeveel personen moet je er mee douchen?
Waarom geen doorstroomverwarmer?

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Of beide doen, trekt de boiler het niet dan doet de doorstroom verwarmer de rest. (Als je aansluiting het aan kan kwa verbruik)

Hier een 190 liter boiler en met 2 personen nog geen tekort gehad.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
kmf schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:42:
[...]

Waarom geen doorstroomverwarmer?
Doorstroomverwarmer heeft een 3 fasen aansluiting nodig. En die heb ik helaas niet in huis.

• kmf
  • Niet online
quote:
mkleinman schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:47:
[...]

Doorstroomverwarmer heeft een 3 fasen aansluiting nodig. En die heb ik helaas niet in huis.
Je kan dat ook niet krijgen?

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23:09
quote:
kmf schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:49:
[...]

Je kan dat ook niet krijgen?
Martin heeft nog een Ferrarismeter en is zo dus saldeerproof, liefst houdt hij deze meter.
Upgraden naar 3 fasen betekend een slimme meter.

Nu ik het topic zo lees Martin, dan is een L/L multisplit misschien een goede oplossing, kan je elga blijven, je hebt extra power, direct een 2e systeem voor verwarmen als de elga zijn 10 graden error heeft. Als mooie bijkomstigheid kan je dan ook nog koelen, met dagen van 38c buiten ben je snel 'om', ik heb de hele zomer goed geslapen.

Doe je het ruig dan doe je wat ik je via PM heb gemeld.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:36:

Martin heeft nog een Ferrarismeter en is zo dus saldeerproof, liefst houdt hij deze meter.
Upgraden naar 3 fasen betekend een slimme meter betekendt dat men een slimme meter wilt plaatsen, je moet dan zelf expliciet om een domme meter vragen, ik denk dat Martin dit niet wil/ te veel werk vind.
:X :o

Thanks Speedy-Andre te snel en slecht in Nederlansche taal

ollie1965 wijzigde deze reactie 06-09-2018 10:57 (8%)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03:23

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
Moest je die taalvaudten nou echt herhalen? :+

Als ik snel even snel tel wat er allemaal op 1 fase (35A?) moet gaan werken:
3kW element
Inductie kookplaat
Elga
Airco
(Wp)boiler
plus alle piek verbruikers die iedereen daar naast heeft

Ik heb dit allemaal tegelijk gehad, echter geen boiler meer (2,5kW), geen Grohe Red duo (2,1kW) en nooit een wp.gehad.

Blijft hier over:

2x airco (tot 2kW verbruik bij opstarten in de winter)
Wpboiler max 650W
Inductie kookplaat 3680W max op 1 fase

Hierdoor hoef ik niet meer op te letten wat er tegelijk actief is en het is verdeeld over 8 groepen.
Voorheen was de boiler lastig omdat die uren lang 2,5kW trok, ik liet de Grohe Red duo dan uit.
Het is nooit fout gegaan, maar het is makkelijker om niet constant scherp te hoeven zijn :P

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Lardman
JE kunt een 1 fase 35A hoofdzekering tijdelijk overbelasten hè. Bij 36A gaat niet onmiddelijk de stop er uit.
Ik zou ook gaan voor alleen de L/L beneden op een plekje uit het zicht. Als WAF een issue is, kijk dan ook eens naar de split airco's met grondgebonden binnenunit, die van Daikin bijvoorbeeld. Een verwarming achtig ding in de kamer is vaak minder storend dan zo'n ding aan het plafond.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Lardman Grappig, ik ervaar het juist andersom. Radiatoren zitten in je leefruimte, je kunt daar niet lopen of een bank neerzetten en maken dus dat je de kamer kleiner ervaart.

Een L/L warmtepomp zit hoog aan het plafond en dus niet in de leefruimte. Je kunt er onderdoor lopen, je kunt er een stoel neerzetten. Het kost je geen ruimte. Daarnaast zien radiatoren er natuurlijk ook niet erg mooi uit - in ieder geval niet mooier dan een sjieke L/L warmtepomp.

Ik ontken het bestaan van IE.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:09

ericplan

5180 Wp PV

quote:
mkleinman schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:34:
[...]

Het wordt een 80 liter Inventum 6kW (3-fase) boiler die we met een countdown-timer aansturen. Ons huishouden bestaat nog uit 2 personen, de kids zijn de deur uit. Voordeel van deze opzet, je hebt in 20-25 minuten voldoende warmwater om te douchen. Installatie vermoedelijk in oktober.

ZonPHP PVOutput

• migjes
quote:
ericplan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:11:
[...]

Het wordt een 80 liter Inventum 6kW (3-fase) boiler die we met een countdown-timer aansturen. Ons huishouden bestaat nog uit 2 personen, de kids zijn de deur uit. Voordeel van deze opzet, je hebt in 20-25 minuten voldoende warmwater om te douchen. Installatie vermoedelijk in oktober.
dat is toch eigenlijk veel te zwaar daar heb je toch niks meer aan?
wat heb je aan warm water kunnen maken op die snelheid als je al warm water hebt in de boiler :?

neem gewoon deze:
https://www.warmteservice...tijd-4%3A39%29/p/18253805
(nachtstroom gedeelte gewoon uit zetten en klaar.)
80l@65 dat is genoeg voor +/-150l@38, wat met een 7l/m@38 douche goed is voor een ruime 20 minuten.
en na 5 uur kun je weer 20 minuten douchen (dit haal je tussen de 3 en 4x per dag)
lijkt mij meer als voldoende voor een 2 persoons-huishouden.

dan heb je te minste nog wat meer ruimte over op je aansluiting om de lastige dingen op te lossen.
(denk aan koken op elektra, dat is veel lastiger en wil je wel veel voor kunnen gebruiken.)

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:24

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

In huize Gasschuif hangt een Inventum EDR 30L@600 W@65 voor de badkamer, na 1,2 L warm water. Was vroeger 10 liter het riool in. (ik geloof dat @Rol-Co deze ook heeft hangen.)

Geeft 55@38. Spaardouche geknepen naar c.a. 4 L/min dus totaal 14 min douchen, doen wij al jaren zo (2 personen dus) Ook nog 2 plint boilers 10L@400W voor garage en keuken.
Starten elke dag met plugwise achter elkaar om mijn 35 A hoofdzekering te ontzien, want ook nog 9,5 kW L/L (en 8kW Zubadan in de planning, komt over een week of 2.)
Ook koken op inductie 7,2 kW, pakt in de praktijk zelden meer als 3,6 kW

Ik ga een beetje hybride draaien, voor en najaar L/L locaal, eerst de woonkamer om in 5 min de kou er uit te blazen. Later in het jaar gaat de Zubadan het werk doen met de radiatoren en gaan de L/L uitblijven.
Red ik het niet met zeg 35 C in mijn zwaar overbemeten radiatoren uit 1972, zet ik L/L bij. Gaan we komende winter zien. (ook nog tripple glas in de planing, maar dat lukt net niet voor de winter.)

Elke zekering (K2 of K3) is 10 % overbelastbaar voor uren dus 8,8 kW beschikbaar zonder problemen.

Gaat hier al 24 jaren goed.... :+

Martin, gooi er een mooie multi split in en laat de Elga lekker hangen, koeling in de zomer heeft een super WAF. beetje bijstoken met koude, in de woonkamer

Gasschuif wijzigde deze reactie 06-09-2018 17:43 (8%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Gasschuif schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:34:
In huize Gasschuif hangt een Inventum EDR 30L@600 W@65 voor de badkamer, na 1,2 L warm water. Was vroeger 10 liter het riool in. (ik geloof dat @Rol-Co deze ook heeft hangen.)

Geeft 55@38. Spaardouche geknepen naar c.a. 4 L/min dus totaal 14 min douchen, doen wij al jaren zo (2 personen dus) Ook nog 2 plint boilers 10L@400W voor garage en keuken.
Starten elke dag met plugwise achter elkaar om mijn 35 A hoofdzekering te ontzien, want ook nog 9,5 kW L/L (en 8kW Zubadan in de planning, komt over een week of 2.)
Ook koken op inductie 7,2 kW, pakt in de praktijk zelden meer als 3,6 kW

Ik ga een beetje hybride draaien, voor en najaar L/L locaal, eerst de woonkamer om in 5 min de kou er uit te blazen. Later in het jaar gaat de Zubadan het werk doen met de radiatoren en gaan de L/L uitblijven.
Red ik het niet met zeg 35 C in mijn zwaar overbemeten radiatoren uit 1972, zet ik L/L bij. Gaan we komende winter zien. (ook nog tripple glas in de planing, maar dat lukt net niet voor de winter.)

Elke zekering (K2 of K3) is 10 % overbelastbaar voor uren dus 8,8 kW beschikbaar zonder problemen.

Gaat hier al 24 jaren goed.... :+
Yep, alleen 30 liter op 85 graden @450W en 30 liter op 75 graden @1950W in serie, en inderdaad spreken we die 2e maar zelden aan. (Kan ik zien aan het verbruik), wel een niebla 5l douchekop waardoor je een harde straal hebt. Maar sommigen willen met 15 liter per minuut blijven douchen, tja...dan heb je een mega boiler nodig met 5 pers in huis.
We letten er niet eens op of hij warm is of niet, gaat altijd goed.

• koevlaas2
@mkleinman Wat zegt Eric-PVT erover ?

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
quote:
cyberstalker schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:35:
@Lardman Grappig, ik ervaar het juist andersom. Radiatoren zitten in je leefruimte, je kunt daar niet lopen of een bank neerzetten en maken dus dat je de kamer kleiner ervaart.

Een L/L warmtepomp zit hoog aan het plafond en dus niet in de leefruimte. Je kunt er onderdoor lopen, je kunt er een stoel neerzetten. Het kost je geen ruimte. Daarnaast zien radiatoren er natuurlijk ook niet erg mooi uit - in ieder geval niet mooier dan een sjieke L/L warmtepomp.
Ik ben altijd wel gecharmeerd van de geluidloze werking van mijn radiatoren en vloerverwarming.

Ik ben nog geen L/L tegengekomen die dat kan.

• koevlaas2
quote:
B-lex schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:22:
[...]

Ik ben altijd wel gecharmeerd van de geluidloze werking van mijn radiatoren en vloerverwarming.

Ik ben nog geen L/L tegengekomen die dat kan.
Een L/L kan wel in 30 minuten je woonkamer 3c warmer blazen en in de stille stand toch wel behoorlijk stil.

• B-lex
quote:
koevlaas2 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:48:
[...]

Een L/L kan wel in 30 minuten je woonkamer 3c warmer blazen en in de stille stand toch wel behoorlijk stil.
Eens, maar behoorlijk stil is nog steeds behoorlijk lawaaierig tov geluidloos.

Hoe zit dat eigenlijk met het op temperatuur houden van een kamer, je verwarmd heel snel de lucht en niet zozeer de massa eromheen, slaat zo’n unit nog vaak aan om de ruimte vervolgens op temp te houden?

Net als met koelen in de zomer eigenlijk..

• koevlaas2
quote:
B-lex schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:54:
[...]

Eens, maar behoorlijk stil is nog steeds behoorlijk lawaaierig tov geluidloos.

Hoe zit dat eigenlijk met het op temperatuur houden van een kamer, je verwarmd heel snel de lucht en niet zozeer de massa eromheen, slaat zo’n unit nog vaak aan om de ruimte vervolgens op temp te houden?

Net als met koelen in de zomer eigenlijk..
Bij mij draaide de unit 24x7 aan 1 stuk om mijn woonkamer van 50m2 en 100m3 op temp te houden.
Met koelen is dit ook zo, draait aan 1 stuk door.

Huis van 153m2 en 400m3 werd door die ene 3.5 kW unit op temperatuur gehouden tot 0c buiten

koevlaas2 wijzigde deze reactie 06-09-2018 21:01 (7%)

• B-lex
quote:
koevlaas2 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:59:
[...]

Bij mij draaide de unit 24x7 aan 1 stuk om mijn woonkamer van 50m2 en 100m3 op temp te houden.
Met koelen is dit ook zo, draait aan 1 stuk door.
Oh dat had ik niet verwacht! Jij ervaart het geluid niet als storend? Hoeveel dB (Lwa) hebben we het eigenlijk over in jouw voorbeeld situatie?

• koevlaas2
quote:
B-lex schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:01:
[...]

Oh dat had ik niet verwacht! Jij ervaart het geluid niet als storend? Hoeveel dB (Lwa) hebben we het eigenlijk over in jouw voorbeeld situatie?
Kijk maar even in de spec's van een FTXM35M (Daikin), ik weet deze waarden niet uit mijn hoofd.
Wij stoorden ons niet aan het geluid, geluid is ongeveer wat een goede tafel ventilator ook maakt.

• B-lex
quote:
koevlaas2 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:02:
[...]

Kijk maar even in de spec's van een FTXM35M (Daikin), ik weet deze waarden niet uit mijn hoofd.
Wij stoorden ons niet aan het geluid, geluid is ongeveer wat een goede tafel ventilator ook maakt.
Binnenunit Verwarmen Hoog/Laag/Fluister = 39/28/20dBa op 1 meter.
Zal ook wel een kwestie van wennen zijn, tv aan en het valt al niet meer op.

• koevlaas2
quote:
B-lex schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:09:
[...]

Binnenunit Verwarmen Hoog/Laag/Fluister = 39/28/20dBa op 1 meter.
Zal ook wel een kwestie van wennen zijn, tv aan en het valt al niet meer op.
Lekker warm in de winter en koel tijdens hete dagen maken een hoop goed :)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Thanks allen voor de input tot zo ver. Ik ben weer stuk verder.
Conclusie nu eigenlijk is dat radicaal over gaan echt kapitaalvernietiging is. Nu gasloos gaan is minder prijzig dan ik had verwacht.

Koken
Inductiekookplaat, 600 - 1000 euro op 2x 16A groep.

Ik moet twee groepen bijplaatsen in mijn meterkast en kabels trekken naar keuken. ( via kruipruimte een eitje ).

Warm water
Ecolution Optima WPB. van 120 liter. Die verwarmt tot 62 graden met warmtepompdeel. Deze kan op de plek van de ketel komen te hangen en kan overweg met warm water van de ketel. Moet wel een mengventiel tussen zodat er water van maximaal 60 graden de WPB in gaat .

Optima kost bij warmteservice ongeveer 2800,- euro en er zit 1100 euro ISDE subsidie op. Dan blijft de installatie over.

Met de douchekop die we nu hebben zouden wij ongeveer 30 minuten per keer moeten kunnen douchen. Met de zonneboiler erbij uiteraard nog heel veel langer.

Vragen waarmee ik zit:

Hoe lang duurt het opwarmen als de boiler leeg is?
Is 30 minuten lang genoeg ( ik vermoed van wel )
WW in de keuken is ivm leidinglengte een dingetje, misschien daar een Grohe Red of Quooker? ( uitzoeken )

Verwarming
L/L warmtepomp van 3.5kW voor in de woonkamer. Daarmee kunnen we inderdaad verwarmen en koelen, en dus hele hoge WAF. Alleen verwarming nodig als temperatuur <0, dan kwestie van thermostaat op de L/L instellen op 20 graden en niet meer naar om kijken.

Wat moet een 3.5kW airco inclusief installatie kosten?

Kevin heeft het in zijn slaapkamer vaak koud ( te kleine verwarming hangt daar ). Daar zou ideaal een IR paneel kunnen komen of toch het elektrische verwarming ding van 400/800W die het prima deed daar afgelopen jaar.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:03
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:03:
...Kevin heeft het in zijn slaapkamer vaak koud ( te kleine verwarming hangt daar ). Daar zou ideaal een IR paneel kunnen komen of toch het elektrische verwarming ding van 400/800W die het prima deed daar afgelopen jaar.
Als de radiator zelf warm genoeg wordt, maar niet genoeg afgeeft: zelfbouw-DBE (ventilatortje door de radiator laten blazen) zal het afgiftevermogen radicaal verhogen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
naftebakje schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:07:
[...]
Als de radiator zelf warm genoeg wordt, maar niet genoeg afgeeft: zelfbouw-DBE (ventilatortje door de radiator laten blazen) zal het afgiftevermogen radicaal verhogen.
Heb ik al geprobeerd op de oude verwarming. Er hangt een hele oude type 22 met afmeting 90x30cm. Die komt niet eens in de buurt van het afgiftevermogen wat nodig is bij 30 tot 35 graden aanvoertemperatuur.

Het elektrische kacheltje op 400W deed daarna ineens wonderen :)

• Lardman
quote:
groepen bijplaatsen: kun je 5x 2.5 kwadraat voor pakken, trekt lekker makkelijk.
boiler: 30 minuten qua douchen is bij normaal gebruik genoeg, je hebt nog steeds je zonneboiler.
voor WW in de keuken hebben wij een Franke laten plaatsen, ik zal ervaringen delen zodra ik die te delen heb

3.5kW airco zit je qua onderdelen rond de 1000 euro, installatie reken zo'n 700. Bij ons heeft Bergström uit Deventer de boel er ingeklust. Panasonic 2.5, verwarmt prima bij in de winter.

Aangaande IR paneel: 75 watt per vierkante meter van de kamer wordt aangeraden en richting van warmtevraag is erg belangrijk. Als gebruik incidenteel is lijkt me IR een strak plan. Bij structureel een minder fijn plan.

tot zover Lardmans 2 centjes

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Hier de Grohe red in de keuken en dat bevalt prima. Gelijk kokend water is lekker, maar gelijk louw water voor handen wassen is helemaal top.

Wel even zoeken op internet voor een schappelijke prijs.

De Grohe heeft een boiler voor in de spoelkast, de Franke heeft geloof ik een plint boiler. Afhankelijk van je ruimte is er dus nog keus met kokend water kranen.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 07-09-2018 19:06 (28%)

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Erwin_83 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 18:14:
Hier de Grohe red in de keuken en dat bevalt prima. Gelijk kokend water is lekker, maar gelijk louw water voor handen wassen is helemaal top.

Wel even zoeken op internet voor een schappelijke prijs.

De Grohe heeft een boiler voor in de koelkast, de Franke heeft geloof ik een plint boiler. Afhankelijk van je ruimte is er dus nog keus met kokend water kranen.
Koelkast? Keukenkast bedoel je >:)

Maar verder super ding, ooit 3 gekocht, hoop mensen blij gemaakt.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Spoelkast. Grrrrr nieuwe telefoon met spelingscorectie die wat anders werkt.

• koevlaas2
quote:
ollie1965 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:27:
[...]

:X :o

Thanks Speedy-Andre te snel en slecht in Nederlansche taal
Knap dat je mij citeert met o.a. tekst die ik nooit geschreven heb :)
D en T altijd al een probleem bij mij, meestal met T maar anders met D of in extreme gevallen DT.

• koevlaas2
quote:
Lardman schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:14:
[...]

groepen bijplaatsen: kun je 5x 2.5 kwadraat voor pakken, trekt lekker makkelijk.
boiler: 30 minuten qua douchen is bij normaal gebruik genoeg, je hebt nog steeds je zonneboiler.
voor WW in de keuken hebben wij een Franke laten plaatsen, ik zal ervaringen delen zodra ik die te delen heb

3.5kW airco zit je qua onderdelen rond de 1000 euro, installatie reken zo'n 700. Bij ons heeft Bergström uit Deventer de boel er ingeklust. Panasonic 2.5, verwarmt prima bij in de winter.

Aangaande IR paneel: 75 watt per vierkante meter van de kamer wordt aangeraden en richting van warmtevraag is erg belangrijk. Als gebruik incidenteel is lijkt me IR een strak plan. Bij structureel een minder fijn plan.

tot zover Lardmans 2 centjes
@mkleinman de prijs van een airco installatie is ook afhankelijk van wat je wil, wil je een Ururu Sarara dan ben je voor 3.5 kW > € 2000,- kwijt. Neem je genoegen met A++ dan ongeveer €1500,-
Een Daikin FTXM35M A+++ zit er qua prijs tussenin.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
koevlaas2 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:21:
[...]

@mkleinman de prijs van een airco installatie is ook afhankelijk van wat je wil, wil je een Ururu Sarara dan ben je voor 3.5 kW > € 2000,- kwijt. Neem je genoegen met A++ dan ongeveer €1500,-
Een Daikin FTXM35M A+++ zit er qua prijs tussenin.
Belangrijkste is hoe stil die is ivm de spreekwoordelijke WAF. Daarna is de efficientie/prijs belangrijk uiteraard.

Intussen weer aan het puzzelen tussen wel of geen warmtepompboiler.

Ik heb intussen een lijstje gemaakt van 2017 hoe warm de boiler was, gesteld ik zou met een 2 of 3kW element op die manier warm tapwater zou willen maken.

De ELGA kan dan definitief niet meer door de boiler.

Bij een minimum temperatuur van 45 graden in de boiler ( bovenste 120 liter ) dan kom ik op minimaal 460kWh die daarvoor nodig is.

• koevlaas2
quote:
mkleinman schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:38:
[...]

Belangrijkste is hoe stil die is ivm de spreekwoordelijke WAF. Daarna is de efficientie/prijs belangrijk uiteraard.

Intussen weer aan het puzzelen tussen wel of geen warmtepompboiler.

Ik heb intussen een lijstje gemaakt van 2017 hoe warm de boiler was, gesteld ik zou met een 2 of 3kW element op die manier warm tapwater zou willen maken.

De ELGA kan dan definitief niet meer door de boiler.

Bij een minimum temperatuur van 45 graden in de boiler ( bovenste 120 liter ) dan kom ik op minimaal 460kWh die daarvoor nodig is.
Waarom niet de ELGA uitzwaaien ? Ik boekte een hele WP af na 7 maanden 8)
ELGA is wat gasloos betreft eigenlijk een blok aan je been.
Loria erin, dan pak je het direct goed aan. Nu lapmiddelen aan je ELGA installatie plakken is zonde.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:56
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:36:
[...]

Loria erin, dan pak je het direct goed aan. Nu lapmiddelen aan je ELGA installatie plakken is zonde.
Aan de andere kant, het gaat maar om 40m3 gas. Dat is wel een flinke investering om 60 euro per jaar (bij 40m3 gas) te besparen. Ik neem hierbij aan dat je voor die Elga ook niet veel geld meer terug gaat krijgen tweedehands.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• koevlaas2
quote:
Jim423 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:00:
[...]

Aan de andere kant, het gaat maar om 40m3 gas. Dat is wel een flinke investering om 60 euro per jaar (bij 40m3 gas) te besparen. Ik neem hierbij aan dat je voor die Elga ook niet veel geld meer terug gaat krijgen tweedehands.
Het gaat niet om de besparing toch @mkleinman ?
ELGA kan nog een paar 100 opleveren idd.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
[...]

Het is iets meer, vorig jaar koste mijn 48 m3 gas gewoon 215,- maar ik begrijp dat het martin ook gaat om geheel van het gas af te zijn, en wat mag principe kosten ?

Degelijk plan is elga er uit en iets anders er in, first time right.
Alle tussenoplossingen gaan best werken maar dan ben je nog niet klaar vermoed ik.

@mkleinman
Had je mijn vorige idee nog gezien om techneco eens te vragen?

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-04 09:32
Ik vind het van lef getuigen dat @mkleinman zijn struggle hier post. Dit is een probleem dat alle pioneers op dit gebied gaan tegenkomen en is een goed voorbeeld dat de labelaanpak van de overheid/milieucentraal niet werken (stapjes) Het is vaak niet mogelijk om het in een keer goed te doen dus we kunnen hier veel van leren.

vragen die bij mij leven (ja ik ken je website en alle mooie verslagen, grote complimenten ervoor!)
1. kun je echt niks nog beter isoleren? Heb je alles doorgerekend?
2. waarom blijf je vastzitten aan aan zonneboiler?
3. De Elga is ontworpen om een hybride systeem te maken, dan kom je dus niet van het gas af. Maar zou een andere buitenunit met iets meer vermogen het wel lukken (dus alleen je buitenunit upgraden)?
4. Inductie is een no-brainer

nogmaals, complimenten voor dit topic, heel leerzaam

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Ik dacht dat @Bram-Bos en wellicht ook andere Tweakers met de Elga verwarmen en ondertussen de cv ketel weggedaan hebben en gasloos zijn met de Elga.

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
Erwin_83 schreef op maandag 10 september 2018 @ 06:10:
Ik dacht dat @Bram-Bos en wellicht ook andere Tweakers met de Elga verwarmen en ondertussen de cv ketel weggedaan hebben en gasloos zijn met de Elga.
Het kan met een Elga, als je bij - 7 genoeg hebt aan 2.5kW verwarmingsvermogen. Maar nagenoeg iedereen heeft daar niet voldoende aan.
De Elga is daar gewoon te zwak voor.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:36:
[...]

ELGA uitzwaaien is 1, Loria ervoor terug plaatsen is 2. Op de plek waar nu de ELGA staat kan de Loria niet staan. Ik heb er geen aparte stroomgroep liggen, en die is wel nodig voor een 6008 of 6010. En nog belangrijker, ik heb er geen tapwater voorziening.

Dat klinkt overbrugbaar maar de praktijk is weerbarstiger. Mijn ELGA hangt in de schuur. De schuur heeft geen kruipruimte maar is gefundeerd op staal. En aangezien alles in de keuken netjes is afgewerkt krijg ik daar geen aparte kabel en twee leidingen doorheen om tapwater en een aparte groep naar de schuur te krijgen :(

Loria betekent dat ik ook moet gaan nadenken over de zonneboiler en de CV ketel. Loria zou dan idealiter op de plek van het boilervat moeten komen. Daar kan ik ook een aparte stroomgroep heen krijgen. Alleen zit ik dan weer met de buitenunit. In de goot is geen optie, maar aan de voorgevel hangen aan de voorkant lijkt mij ook niet ideaal.

Loria betekent heel veel geld en werk waarvan ik zeker weet dat ik dat er niet door ga krijgen bij de ballotagecommissie.
quote:
[...]

Het gaat om ongeveer 100m3 gas voor CV en nog een deel WW. Nog niet heel veel alleen het wordt zo langzamerhand een principekwestie. Voor 137m3 bijna 250 euro aftikken is van de zotte.
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:39:

@mkleinman
Had je mijn vorige idee nog gezien om techneco eens te vragen?
Nog niet, alleen vraag mij af of dat gaat helpen. Mijn ELGA werkt goed, ik haal met gemak de 5.1kW uit de buitenunit; Sterker nog; Ik haal er zelfs meer uit, zelfde als Eric-PVT.
quote:
technopeuter schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:53:
Ik vind het van lef getuigen dat @mkleinman zijn struggle hier post. Dit is een probleem dat alle pioneers op dit gebied gaan tegenkomen en is een goed voorbeeld dat de labelaanpak van de overheid/milieucentraal niet werken (stapjes) Het is vaak niet mogelijk om het in een keer goed te doen dus we kunnen hier veel van leren.
Het had wel gekund maar dan had ik niet in 2008 moeten beginnen met energiebesparen en moeten wachten op een volledige oplossing. Alleen dat is nu achteraf een koe in de kont kijken :)
quote:
vragen die bij mij leven (ja ik ken je website en alle mooie verslagen, grote complimenten ervoor!)
1. kun je echt niks nog beter isoleren? Heb je alles doorgerekend?
2. waarom blijf je vastzitten aan aan zonneboiler?
3. De Elga is ontworpen om een hybride systeem te maken, dan kom je dus niet van het gas af. Maar zou een andere buitenunit met iets meer vermogen het wel lukken (dus alleen je buitenunit upgraden)?
4. Inductie is een no-brainer

nogmaals, complimenten voor dit topic, heel leerzaam
Ja er valt nog wel wat te isoleren. Ik kan nog voorzetwanden plaatsen in 2 slaapkamers op de 1e verdieping. Alleen dat heeft weer als nadeel dat ik dan bij voorkeur ook de kozijnen achter moet gaan vervangen. De exacte besparing weet ik zo niet uit mijn hoofd maar veel meer als 10% ga ik niet meer besparen denk ik.

Zonneboiler mag er van mij uit :). Zou voor een oplossing met een Loria zelfs beter zijn. Dan zou ik een kleinere collector kunnen aansluiten op het boilervat of zelfs alles weg en het dak vol met zonnepanelen. Alleen is dit nogal rigoreus, en ik zou dit misschien wel willen, alleen heb ik niet alleen te beslissen.

ELGA kan ook prima solo draaien, dat doet hij in bij mij ook al. De ELGA *denkt* de ketel aan te sturen maar aan dat kabeltje hangt verder niets.
quote:
Oxellaar schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:42:
[...]

Het kan met een Elga, als je bij - 7 genoeg hebt aan 2.5kW verwarmingsvermogen. Maar nagenoeg iedereen heeft daar niet voldoende aan.
De Elga is daar gewoon te zwak voor.
Ik dacht dat mijn Carrier bij -7 nog wat meer kon leveren, feit is wel dat bij -7 de ELGA zeker weten te kort komt. Ik haalde het al eens eerder aan, als ik en 3kW element kwijt zou kunnen, bijvoorbeeld in de boiler, dan zou het kunnen werken.

Volgende week woensdag komt er een instalateur langs, ik ben benieuwd wat die te melden heeft.

mkleinman wijzigde deze reactie 10-09-2018 08:05 (3%)

• koevlaas2
quote:
mkleinman schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:04:
[...]

ELGA uitzwaaien is 1, Loria ervoor terug plaatsen is 2. Op de plek waar nu de ELGA staat kan de Loria niet staan. Ik heb er geen aparte stroomgroep liggen, en die is wel nodig voor een 6008 of 6010. En nog belangrijker, ik heb er geen tapwater voorziening.

Dat klinkt overbrugbaar maar de praktijk is weerbarstiger. Mijn ELGA hangt in de schuur. De schuur heeft geen kruipruimte maar is gefundeerd op staal. En aangezien alles in de keuken netjes is afgewerkt krijg ik daar geen aparte kabel en twee leidingen doorheen om tapwater en een aparte groep naar de schuur te krijgen :(

Loria betekent dat ik ook moet gaan nadenken over de zonneboiler en de CV ketel. Loria zou dan idealiter op de plek van het boilervat moeten komen. Daar kan ik ook een aparte stroomgroep heen krijgen. Alleen zit ik dan weer met de buitenunit. In de goot is geen optie, maar aan de voorgevel hangen aan de voorkant lijkt mij ook niet ideaal.

Loria betekent heel veel geld en werk waarvan ik zeker weet dat ik dat er niet door ga krijgen bij de ballotagecommissie.
Een Loria (niet DUO) kan op de plaats van de cv ketel, zonneboiler kan gewoon als SWW vat blijven.
Door je oude gasleiding naar boven trek je een nieuwe stroomgroep en de WP zelf (niet het ingebouwde element) kan op je groep waar nu de cv ketel op zit.
Buitenunit aansluiten zal ook nog wel lukken en het totaal aan werk valt wel mee dus dan is de WAF misschien ook nog te overtuigen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-04 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
koevlaas2 schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:22:
[...]
Door je oude gasleiding naar boven trek je een nieuwe stroomgroep
Hm, is dat mogelijk door elke gasleiding? Dat zou voor ons natuurlijk wel eens de oplossing kunnen zijn om een IR radiator in de woonkamer te kunnen plaatsen, ipv die gaskachel... (zonder te moeten breken)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• koevlaas2
quote:
Wailing_Banshee schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:37:
[...]

Hm, is dat mogelijk door elke gasleiding? Dat zou voor ons natuurlijk wel eens de oplossing kunnen zijn om een IR radiator in de woonkamer te kunnen plaatsen, ipv die gaskachel... (zonder te moeten breken)
De standaard gasleiding naar de zolder is 22mm dat lukt makkelijk. Een losse leiding naar een gaskachel zou weleens 15mm kunnen zijn en dat word lastiger. Al kan je hierin misschien losse draden trekken ipv een kabel.
Ik heb nu bij 1 iemand zijn warmtepomp zo aangesloten.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
koevlaas2 schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:22:
[...]

Een Loria (niet DUO) kan op de plaats van de cv ketel, zonneboiler kan gewoon als SWW vat blijven.
Door je oude gasleiding naar boven trek je een nieuwe stroomgroep en de WP zelf (niet het ingebouwde element) kan op je groep waar nu de cv ketel op zit.
Buitenunit aansluiten zal ook nog wel lukken en het totaal aan werk valt wel mee dus dan is de WAF misschien ook nog te overtuigen.
Update:

Voor mijn begrip :). Een Loria SOLO voor de gehele CV installatie maar niet voor WW. De Loria heeft 1x16A bestaand nodig via het normale stopcontact en een aparte 1x20A afgezekerde nieuwe groep voor de buitenunit.

Dan blijf ik voor WW de zonneboiler gebruiken en ik zou dan via de 2e warmtewisselaar in de zonneboiler warm tapwater kunnen maken met de Loria SOLO dmv de warm tapwater voorziening van ik meen 180 euro.

En ik zou dan nog eventueel een 2e groep kunnen of moeten trekken voor een warmte-element in mijn boilervat.

Enige voorwaarde wat ik las is dat er een temperatuursensor boven het elektrische element moet zitten dat moet ik even uitzoeken.

mkleinman wijzigde deze reactie 10-09-2018 09:23 (28%)

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:59
Door de gasleiding mooi.
Dat is een goede oplossing echter als je gasleiding nog van koper is zou ik niet direct VD-draad in trekken te grote kans op beschadigingen.
Gebruik dan YMVK of XMVK kies meteen een 3-fase+N+PE kabel in 4mm2 past makkelijk.

• Bram-Bos
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23:50
quote:
Erwin_83 schreef op maandag 10 september 2018 @ 06:10:
Dat klopt wel, maar bij -5 kom ik inderdaad nét tekort. Met pelletkachel als back-up is dat echter prima te doen. had geen zin om een apparaat van drie jaar oud weer weg te doen.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Vroeger moest alle elekrticiteit vervangen worden wat door een metalen buis liep.
En nu passen we dat weer vrolijk toe? Omgekeerde wereld...

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Offtopic: Draden door koperen leidingen trekken lijkt mij ee no-go. Ik heb geen idee wat NEN-1010 hierover zegt maar mij klinkt het als onwenselijk.

Dan is het nog mooier om de koperen leidingen eruit te slopen ( voorzichtig bij betondoorvoeren ) en de vrij komende ruimte te benuten om er 3/8" of 5/8" buis doorheen te trekken. En dan daar weer de VD draad door.

Dan is het sloopwerk minimaal en is het conform NEN-1010 netjes in plastic buizen aangelegd.

mkleinman wijzigde deze reactie 10-09-2018 11:16 (1%)
Reden: Offtopic.

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@mkleinman Als je er een grondkabel doorheen krijgt lijkt me dat prima te verantwoorden. Die zijn gemaakt om zomaar zonder extra buis eromheen de grond in te worden geflikkerd.

Ik ontken het bestaan van IE.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
cyberstalker schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:21:
@mkleinman Als je er een grondkabel doorheen krijgt lijkt me dat prima te verantwoorden. Die zijn gemaakt om zomaar zonder extra buis eromheen de grond in te worden geflikkerd.
Heel erg offtopic :), dan nog moet je het denk ik niet willen. Gesteld je verkoopt je huis en iemand besluit om die leiding weg te halen, want "die wordt toch niet gebruikt". Of iemand wil diezelfde leiding aanpassen omdat er toch weer gas gebruikt gaat worden.

Dan zet je de ijzerzaag er in terwijl er 230V doorheen gaat. Dat geeft vuurwerk en een heleboel ellende. Koperen of stalen leiding gebruiken om er elektriciteit doorheen te laten lopen is a no go.

Rechtstreeks de kabel door het vrijgekomen gat kan uiteraard wel :P

* mkleinman just my 2 cents :)

mkleinman wijzigde deze reactie 10-09-2018 12:26 (4%)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-04 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
mkleinman schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:25:
[...]

Heel erg offtopic :), dan nog moet je het denk ik niet willen. Gesteld je verkoopt je huis en iemand besluit om die leiding weg te halen, want "die wordt toch niet gebruikt". Of iemand wil diezelfde leiding aanpassen omdat er toch weer gas gebruikt gaat worden.

Dan zet je de ijzerzaag er in terwijl er 230V doorheen gaat. Dat geeft vuurwerk en een heleboel ellende. Koperen of stalen leiding gebruiken om er elektriciteit doorheen te laten lopen is a no go.

Rechtstreeks de kabel door het vrijgekomen gat kan uiteraard wel :P

* mkleinman just my 2 cents :)
Dan ga je ervan uit dat iemand erbij kan :p In ons geval zit die leiding in de betonvloer... Dat ding uit de vloer trekken lijkt me dan juist niet te kunnen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Metro2002
  • Laatst online: 21:40

Metro2002

Mind explorer

quote:
mkleinman schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:00:
Ik ben toch weer aan het kijken hoe wij definitief van de gasaansluiting af kunnen. Ik betaalde het afgelopen jaar bijna 250 euro voor het gebruiken van slechts 137m3 gas.

Die 137m3 gas is zo'n beetje onderverdeeld in:
  • 30m3, koken
  • 70m3, warm water ( in de winter )
  • 40m3, CV nodig voor verwarming
Koken
Dat is een no-brainer, over gaan op inductie met 2x16A. Twee extra groepen is nog mogelijk in onze groepenkast. Verder is het een kwestie van twee kabels trekken.

Dat scheelt dan 30m3 koken, ten koste van 160kWh? elektriciteit ( bron: https://huis-en-tuin.info...rschillen-op-een-rij.html ). Iemand hier ervaringscijfers over?

Warm water
Hier begint uitdaging 1. Hoe? Als de CV ketel eruit zou gaan dan komt er eventueel ruimte beschikbaar voor een warmtepompboiler. Ik zit nu te kijken naar een Inventum Optima van 120 liter.

In diezelfde ruimte hangt ook onze mechanische ventilatie. Zal dit gaan werken? En kan een warmtepompboiler overweg met een zonneboiler die er tussen zit?

Hoeveel kWh elektriciteit gaat dit extra kosten? Iemand ervaringscijfers?

Verwarming
En dan wanneer het echt koud is en onze ELGA het niet trekt. Hoe kunnen wij dat oplossen? Toch el-cheapo met een aantal elektrische radiatoren in huis?

Ik zou eventueel een elektrisch element kunnen plaatsen in de zonneboiler. Aangezien de klep door de boiler gaat zou ik zo extra warmte in het circuit kunnen krijgen. Als ik een 3kW ( aparte groep ) er in plaats en aanstuur via mijn domotica dan hebben we (dus) 3kW extra om het huis warm te krijgen.

Alleen. Gaat dit werken?

Qua energieverbruik is dit makkelijk te berekenen. Uitgaande van 40m3 gaat ons dit om en nabij de 350 tot 400kWh extra kosten.

Samengevat
Zouden we dan voor 160 + 200? + 400 = 760kWh extra elektriciteit van het gas af kunnen?

Ik weet alleen dat warm water echt peperduur is via een reguliere boiler. Douchen en warm water kostten ons via een CV ketel ongeveer 150 m3 per jaar aan gas (ongeveer 90 euro). De 80l boiler die er nu hangt verbruikt 2100 Kwh per jaar, ofwel 441 euro per jaar aan stroom :X

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• koevlaas2
quote:
mkleinman schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:52:
[...]

Update:

Voor mijn begrip :). Een Loria SOLO voor de gehele CV installatie maar niet voor WW. De Loria heeft 1x16A bestaand nodig via het normale stopcontact en een aparte 1x20A afgezekerde nieuwe groep voor de buitenunit.

Dan blijf ik voor WW de zonneboiler gebruiken en ik zou dan via de 2e warmtewisselaar in de zonneboiler warm tapwater kunnen maken met de Loria SOLO dmv de warm tapwater voorziening van ik meen 180 euro.

En ik zou dan nog eventueel een 2e groep kunnen of moeten trekken voor een warmte-element in mijn boilervat.

Enige voorwaarde wat ik las is dat er een temperatuursensor boven het elektrische element moet zitten dat moet ik even uitzoeken.
Klopt, kan je wat met dit idee ?
En je loria solo kan wel je zonneboiler opwarmen.

Ben ik alleen nog niet overtuigd van die sww set van 180 euro, wat krijg je hiervoor ?

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Metro2002 schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:27:
[...]

Ik weet alleen dat warm water echt peperduur is via een reguliere boiler. Douchen en warm water kostten ons via een CV ketel ongeveer 150 m3 per jaar aan gas (ongeveer 90 euro). De 80l boiler die er nu hangt verbruikt 2100 Kwh per jaar, ofwel 441 euro per jaar aan stroom :X
Knap, mijn 2x30 liter zit op 1300 kWh met 5 personen, er valt nog wat te halen bij je.
En komt van eigen dak....

Ook vergeet je vastrecht nog van gas, en 150 m3 klopt denk ik niet helemaal, 150 x 8 =1200kWh dus ergens ben je 100 m3 of 900 kWh meer gaan of aan het verbruiken.

• Metro2002
  • Laatst online: 21:40

Metro2002

Mind explorer

quote:
Rol-Co schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:14:
[...]

Knap, mijn 2x30 liter zit op 1300 kWh met 5 personen, er valt nog wat te halen bij je.
En komt van eigen dak....
Ik woon in een flat dus er komt weinig van eigen dak bij mij :P Ik heb een 80 liter doodnormale boiler.
quote:
Ook vergeet je vastrecht nog van gas, en 150 m3 klopt denk ik niet helemaal, 150 x 8 =1200kWh dus ergens ben je 100 m3 of 900 kWh meer gaan of aan het verbruiken.
Gas verstoken en een HR ketel als je warmte nodig hebt is natuurlijk efficienter dan 80 liter water de hele dag op temperatuur houden. Al vraag ik me af of een modernere boiler niet een stuk voordeliger zal zijn.

En ja vastrecht is inderdaad wel een dingetje. Het enige wat ik op gas heb is koken, verbruik momenteel rond de 40 m3 per jaar daaraan dus vastrecht hakt er wel aardig in.
Weet niet of ik in een flat zomaar een groep erbij kan maken voor electrisch koken en gas af kan sluiten eigenlijk?

Verwarming gaat via blokverwarming (op gas) dus daar ben ik aan gebonden.

Metro2002 wijzigde deze reactie 10-09-2018 19:51 (3%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• koevlaas2
quote:
leonbong schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:54:
Door de gasleiding mooi.
Dat is een goede oplossing echter als je gasleiding nog van koper is zou ik niet direct VD-draad in trekken te grote kans op beschadigingen.
Gebruik dan YMVK of XMVK kies meteen een 3-fase+N+PE kabel in 4mm2 past makkelijk.
4mm2 krijg je er niet in, met 2.5mm2 ging het al moeilijk genoeg.
De 2 man trekken en 1 man duwen/geleiden.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Metro2002 schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:50:
[...]

Ik woon in een flat dus er komt weinig van eigen dak bij mij :P Ik heb een 80 liter doodnormale boiler.

[...]

Gas verstoken en een HR ketel als je warmte nodig hebt is natuurlijk efficienter dan 80 liter water de hele dag op temperatuur houden. Al vraag ik me af of een modernere boiler niet een stuk voordeliger zal zijn.

En ja vastrecht is inderdaad wel een dingetje. Het enige wat ik op gas heb is koken, verbruik momenteel rond de 40 m3 per jaar daaraan dus vastrecht hakt er wel aardig in.
Weet niet of ik in een flat zomaar een groep erbij kan maken voor electrisch koken en gas af kan sluiten eigenlijk?

Verwarming gaat via blokverwarming (op gas) dus daar ben ik aan gebonden.
Been there, done that! Ik weet hoe het werkt maar je rekensommetje klopt niet bedoel ik.

Nieuwe boilers hebben niet zo'n goede isolatie en dus meer stilstand verlies, die prijs komt ergens vandaan.
Nieuwe boiler div merken 350,- voor 50 liter
Daalderop 50liter 750,- of meer.
Zie je het verschil? Ik heb 2 x 30 liter daalderop duo.

Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True