13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Even voor de duidelijkheid, het is niet dat ik vind dat je op het gas moet blijven. Het is meer dat ik het zo'n kleine hoeveelheid vind dat het niet zo erg is om het met een COP=1 oplossing op te vangen. Een veel grotere investering zoals een Loria is natuurlijk mooi maar verdiend zichzelf moeilijk terug met deze hoeveelheden. Waarom dit een lapmiddel is zou ik niet weten, tuurlijk is een Loria mooier maar er zijn zat systemen welke een element bijschakelen of opschakelen onder een bepaalde temperatuur. Dat blijft in de toekomst ook gewoon werken.mkleinman schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:04:
Het gaat om ongeveer 100m3 gas voor CV en nog een deel WW. Nog niet heel veel alleen het wordt zo langzamerhand een principekwestie. Voor 137m3 bijna 250 euro aftikken is van de zotte.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb genoemde draden nog in mijn handen gehad, daar zat ipv plastic katoen oid omheen en dat kon inderdaad kortsluiting veroorzaken.AUijtdehaag schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:44:
Vroeger moest alle elekrticiteit vervangen worden wat door een metalen buis liep.
En nu passen we dat weer vrolijk toe? Omgekeerde wereld...
Met een kabel dus dubbele isolatie valt dit probleem erg mee.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Die SWW set is om de SOLO aan te sluiten op een externe boiler. Er zit een kabelboom in die in de binnenunit moet worden doorgelust, volgens mij een temperatuursensor en een driewegklep. Ik heb toevallig gisteren de handleiding van de SWW set doorgebladerd.koevlaas2 schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:05:
[...]
Klopt, kan je wat met dit idee ?
En je loria solo kan wel je zonneboiler opwarmen.
Ben ik alleen nog niet overtuigd van die sww set van 180 euro, wat krijg je hiervoor ?
Idee klinkt goed. Loria Solo 6010 met SWW set. Loria verwarmd dan het boilervat + een 2kW warmte-element. Beide aangestuurd door de Loria.
Wat ik nog moet uitzoeken is hoeveel liter warm tapwater ik dan heb. In de zomer meer dan zat maar of dat ook in de winter geldt? De kleinste SWW ( DUO ) boiler is 190 liter. Ik weet vrij zeker dat de hoeveelheid SWW in mijn boiler lager is. Het warmte-element zit op de helft van het vat alsmede ook die warmtewisselaar. Dus max 150 liter SWW.
TvT is niet belangrijk meer voor ons. Alles wat wij nu zouden moeten doen om van het gas af te komen is erg duur qua investering als je het goed wil doen. Een verwarmingselement met COP=1 is goedkoop en werkt uiteraard maar is energietechnisch minder handig.Jim423 schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:06:
[...]
Even voor de duidelijkheid, het is niet dat ik vind dat je op het gas moet blijven. Het is meer dat ik het zo'n kleine hoeveelheid vind dat het niet zo erg is om het met een COP=1 oplossing op te vangen. Een veel grotere investering zoals een Loria is natuurlijk mooi maar verdiend zichzelf moeilijk terug met deze hoeveelheden. Waarom dit een lapmiddel is zou ik niet weten, tuurlijk is een Loria mooier maar er zijn zat systemen welke een element bijschakelen of opschakelen onder een bepaalde temperatuur. Dat blijft in de toekomst ook gewoon werken.
Een verwarmingselement is an-sich geen lapmiddel. Gesteld je hebt een SWW boiler met warmte-element dan weet je van te voren precies wat je er van kan verwachten. In mijn geval echter heb iik een 300 liter boiler die ik gebruik om SWW te maken maar ook het huis mee kan verwarmen. Als ik daar eeen element in stop primair voor het verwarmen van het huis dan moet ik wel zeker weten dat mijn mindfart goed gaat werken.
En het zal zeker niet de eerste keer zijn dat aannames die ik heb gedaan net niet helemaal uit komen
[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 11-09-2018 13:26 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Waarom de Loria 6010 eigenlijk? De 6008 zou voor jou ook voldoende capaciteit moeten hebben (incl evt back-up), kan verder terug moduleren, is iets voordeliger, lichter, compacter

Boiler hergebruiken is slim bedacht. Spiraal is groot genoeg om minimumvermogen kwijt te kunnen?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
De 6010 omdat ik op safe wil spelen. Ondanks alle berekeningen durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen dat 8kW genoeg is. Trouwens bij -7 en aanvoer 35 levert de 6008 6kW aan warmte en de 6010 7,9kW warmte. En juist bij die temperaturen is extra verwarmingscapaciteit belangrijk.Chris_82 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:45:
@mkleinman
Waarom de Loria 6010 eigenlijk? De 6008 zou voor jou ook voldoende capaciteit moeten hebben (incl evt back-up), kan verder terug moduleren, is iets voordeliger, lichter, compacter![]()
Boiler hergebruiken is slim bedacht. Spiraal is groot genoeg om minimumvermogen kwijt te kunnen?
Dan kan ik beter 800 euro extra reserveren om zo zeker er van te zijn dat we het echt nooit koud hebben.
De spiraal is, bijna zeker weten, groot genoeg. Dat zal ook met de installateur moeten worden besproken en worden uitgezocht.
Overigens is de bestaande boiler hergebruiken niet mijn idee
Blijft puzzelen dit, ook of mij 35A aansluiting zwaar genoeg gaat zijn. 6010 heeft 20A afzekering nodig voor de buitenunit ( startstroom ). Dan straks een 2kW element in de boiler, koken op inductie.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik zou daar toch nog eens goed over nadenken, mijn advies blijft om de 6008 te nemen en wel om verschillende redenen:
- Je eigen grafiek eerder in het topic laat zien dat je tot -15 toe kan met 6kW, dat is je eigen data die je heel goed in kaart hebt gebracht, waarom daar nu aan gaan twijfelen?
- Juist voor die hele koude dagen zit dat 3kW element erin, anders kun je net zo goed een nog goedkopere WP pakken waar geen backup element in zit? Grote kans dat je deze toch niet nodig gaat hebben met de 6008.
- Pendelen gaat met jouw lage verbruik echt een issue worden, dat is het soms al bij mij. Met een minimumvermogen van 3.8kW (6010) of 2.1kW (6008) bij +12 buiten kan ik me met jouw verleden heel goed voorstellen dat dit een grote ergernis gaat worden...
- Geld is misschien niet het grootste issue, maar mogelijk wordt het dan nog meer geld uitgeven voor een buffervat en pompgroep?
OK, hier laat ik het echt bij, je moet bovenal zelf achter je beslissingen kunnen staan.
Ben benieuwd wat we over een aantal weken/maanden gaan lezen
Als je je collector op het dak wegdoet kan je de middelste en onderste spiraal in serie zetten, dan ben je wel gedekt.mkleinman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:47:
Hmm. Serieuze kink in de kabel gevonden. De 2e warmtewisselaar in mijn boilervat heeft een te klein oppervlak. Er wordt 1,5m2 oppervlak aanbevolen, die van mij is slechts 0,95m2. Dat is dus 1/3e te klein.
Verder reken je met 35c aanvoer, maak daar maar 30c van als je je verdeler tenminste aanpakt en de thermostaat en voetventiel verwijderd.
Een 6008 heeft bij 30c natuurlijk iets meer power en een ingebouwd element voor het geval dat.
Aan de andere kant het is maar € 800,- meer.
Startstroom van een inverter is heel erg weinig, zeker geen 20A. Die 20A is worst case scenario, ik zeker bijna alle warmtepompen die ik doe op 16A af. Voor een Ecodan 7.5 kW word ook 20A aangeraden maar die zet ik ook op 16. Heb nog geen klachten gehoord.
Wat nu wel redelijk zeker is is om de 1e verdieping verder te isoleren. Ik kan het warmteverlies nog met een kleine 10% verlagen door twee slaapkamers op de 1e verdieping verder te isoleren aan de binnenkant.
Ik kan dan ook meteen weer op beide kamers stopcontacten en netwerkaansluitingen maken op de plekken die ik wil.
Ik heb intussen tegenstrijdige informatie over de Loria 6010. Er wordt aan de ene kant gezegd dat 3x25A een must is. De Loria heeft 1x16A en 1x20A nodig als groep. Alleen mag 20A volgens mij niet achter een 3x25A aansluiting. En de Loria is er nog niet in 3 fase uitvoering.
Aansluiten op 1x35A gaat hem vrees ik niet worden. Ik acht de kans dan heel erg reeel dat de hoofdstop er dan op een gegeven moment er uit gaat klappen.
Als ik zo kijk in het schema van de 6010 zijn er 3 aansluitingen voor L+N. 2 elementen en de rest. Misschien zou het het geheel dan op 3x16A (C automaat) kunnen aansluiten, dan zit je natuurlijk zeker goed. Andere optie voor de 1x35A: elementen uitschakelen met een 16A relais achter/naast deze automaat wanneer het verbruik in huis hoog is. Zo te zien is het intern een relais + thermostaat dus ik denk niet dat hij een foutcode gaat geven. Maar daar weet koevlaas2 vast meer over.
[ Voor 48% gewijzigd door Jim423 op 01-10-2018 21:25 ]
Dat 20A niet achter een 25A aansluiting mag staat voor zover ik weet niet in steen gebeiteld, is meer een aanbeveling dan een vereiste.
Techneco zelf legt de verantwoordelijkheid bij de elektricien/installateur in deze presentatie (p65).
Bij mij zit het precies zo (20A-C achter 25A) en gaat al meer dan een jaar probleemloos.
Aansluitwaarde of werkelijk vermogen zijn ook 2 verschillende dingen, wat heb je maximaal gezien aan vermogen?Chris_82 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:10:
@mkleinman
Dat 20A niet achter een 25A aansluiting mag staat voor zover ik weet niet in steen gebeiteld, is meer een aanbeveling dan een vereiste.
Techneco zelf legt de verantwoordelijkheid bij de elektricien/installateur in deze presentatie (p65).
Bij mij zit het precies zo (20A-C achter 25A) en gaat al meer dan een jaar probleemloos.
Mijn 7kW heeft ook een aansluitwaarde van 25A of zoiets, element staat uit in het menu dus alleen de compressor en wat heaters voor de compressor of condensbak, hij is nog nooit boven de 2000W geweest en zit ook gewoon op een 16A.
@mkleinman
Ik snap je keuze voor techneco wel een beetje maar heb je ook de mitsu zubadan overwogen? Dat zou eerder mijn keuze zijn.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hoe zit je Loria 6010 nu precies aangesloten? En welke Loria heb je precies? Heb je 1x16A en 1x20A of 2x16A en 1x20A? En wat zit waar nu precies op aangesloten?Chris_82 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:10:
@mkleinman
Zou ik een keertje ( mits een beetje in de buurt ) bij je mogen kijken?
Ik meen dat de 20A aansluiting voor de buitenunit is, en die 20A zal die alleen voor de aanloopstroom nodig hebben denk ik?
Die 16A aansluiting(en) zijn dan voor de warmte-elementen?
Heel eerlijk; Onbekend maakt onbemind. Maar je hebt gelijk ik zou me moeten inlezen in meer systemenRol-Co schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:47:
[...]
@mkleinman
Ik snap je keuze voor techneco wel een beetje maar heb je ook de mitsu zubadan overwogen? Dat zou eerder mijn keuze zijn.
Kan de Zubadan ook warm tapwater leveren?
[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 01-10-2018 22:07 ]
Natuurlijk, heb je @Grolsch zijn systeem nooit gezien / gevolgd? En er zijn er nog wel een paar, veel info van en een probleemloze machine.
@Gasschuif heeft volgensmij ook een zubadan, gewoon een proffessionele machine als het groter moet zijn dan 5-6kW.
@Boerm @Vincm hebben een 8kW zubadan, wat een beetje in jouw grootte zit.
[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 01-10-2018 22:18 ]

Ik heb een sloot aan data van afgelopen jaar. Hier een voorbeeldje van hoogste stroomverbruik dat ik heb gezien. Dit was met een heftige nacht sneeuwen bij -3. Bij mij heeft de Loria nog niet meer stroom getrokken dan dit (3750W/230V =16A). Aanloopstroom is nauwelijks een issue voor zover ik dat kan beoordelen vanuit mijn monitoring. Als je specifieke voorbeelden wilt zien dan wil ik die gerust delen.
Daarnaast is de warmtebehoefde van onze woningen nogal verschillend en hoeft @mkleinman zich waarschijnlijk nog minder zorgen te maken over de max amperes.
edit:
Bij mij is het 1x20A en 2x16 A op 3x25A. Of het verdeeld zit over de fases durf ik niet te zeggen. Alleen na de vakantie gebruik ik het boilerelement voor een legionellarun, verder staan beide elementen en automaten in de meterkast uitgeschakeld.
[ Voor 16% gewijzigd door Chris_82 op 01-10-2018 22:21 ]
Kan of gebruik je een element voor ontdooi hulp? Elementen zijn 3kW denk ik?Chris_82 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:17:
@Rol-Co @mkleinman
[Afbeelding: Maximaal verbruik Loria]
Ik heb een sloot aan data van afgelopen jaar. Hier een voorbeeldje van hoogste stroomverbruik dat ik heb gezien. Dit was met een heftige nacht sneeuwen bij -3. Bij mij heeft de Loria nog niet meer stroom getrokken dan dit (3750W/230V =16A). Aanloopstroom is nauwelijks een issue voor zover ik dat kan beoordelen vanuit mijn monitoring. Als je specifieke voorbeelden wilt zien dan wil ik die gerust delen.
Daarnaast is de warmtebehoefde van onze woningen nogal verschillend en hoeft @mkleinman zich waarschijnlijk nog minder zorgen te maken over de max amperes.
edit:
Bij mij is het 1x20A en 2x16 A op 3x25A. Of het verdeeld zit over de fases durf ik niet te zeggen. Alleen na de vakantie gebruik ik het boilerelement voor een legionellarun, verder staan beide elementen en automaten in de meterkast uitgeschakeld.
@Chris_82 Haha de automaat uit is ook een goeie ja.
[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 01-10-2018 22:47 ]
Nee, geen element ingeschakeld bij mij. Bij 'normaal' gebruik is dit misschien wel van toepassing. Tijdens ontdooien verbruikt de WP weinig stroom. Dat de WP en element tegelijk hoog verbruik hebben, gebeurt wanneerRol-Co schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:32:
[...]
Kan of gebruik je een element voor ontdooi hulp? Elementen zijn 3kW denk ik?
Backup bij een Loria is inderdaad 3kW.
Hier een heel extreem voorbeeld. Ik denk niet dat dit representatief is.
[ Voor 13% gewijzigd door Chris_82 op 01-10-2018 23:00 ]
Ok, de elementen zijn natuurlijk voor nood, toch wel rekening mee houden mocht het kritisch worden, er zijn dagen dat ontdooien je veel warmte kost omdat het veel gebeurd, a) hij stopt met warmen en b ) hij ontrekt warmte uit je cv.
Dus als het krap word kan je ( hier bij die van mij) het element aan laten gaan tijdens ontdooien waar je dus verlies mee op vangt.
Mocht je willen kijken ben je welkom, zit op een half uurtje rijden van Lelystad.
Dacht dat Techneco zelfs een 20A D karakteristiek voorschrijft maar dat is vrij ongewoon voor thuis installaties en in overleg was een C ook goed.
Edit, even in enerlogic zitten neuzen en mijn piekverbruik is rond de 5 kWh (in maart, de eerste maand met de enerlogic) Dit is voor het hele huishouden. Ik meet de Loria niet apart.
[ Voor 32% gewijzigd door Erwin_83 op 02-10-2018 08:39 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Als je toch 3-fase hebt, waarom ga je niet voor een doorstroomverwarmer?mkleinman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:03:
Ja cop 1 maar geen verlies, eindeloos warm water en on demand cv like. Ook als je geen brullende warmtepomp in de zomer wil hebben of een warmtepomp die niet warmt tijdens sww maken in de winter een voordeeltje. Na 2021 weer iets nadelig omdat je hem niet overdag kan aansturen zoals met boilers wel kan.Jim423 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:56:
Dat heeft toch een waardeloos rendement. Bovendien heb je dan een hele lage waterhoeveelheid. Of bedoel je het als naverwarmer oid?
Hier hetzelfde dilemma, inmiddels wel sinds februari de beide L/L units (nexura 5Kw boven en nexura 3,5Kw in de kamer) in gebruik voor bij verwarming als de Elga het niet trekt.(ketel voor verwarming niet meer in gebruik).
Het valt niet mee om dit zo te sturen dat de L/L unit in alle gevallen de Elga niet"uitdrukt".(binnentemperatuur vliegt omhoog met L/L,
Vorige week de vloerverwarming verdeler omgebouwd naar pomploos en buiten en binnenunit Elga verplaatst(nu circa 4 meter minder "koel"leiding. Wat tijdens het hervullen opviel was dat er te weinig koelmiddel in zat,er is circa 275 gram bijgevuld.(stekker verbinding tussen binnen en buitenunit ook vervangen!! Maakte slecht contact!!)
Koken gaat al op inductie,blijft over; SWW
Misschien toch maar de oude zonneboiler weg en een 400 ltr hygiëne boiler met daarop een 5Kw monoblock.
Ook hier "maar" 3x25A aansluiting, ik wil eigenlijk niet hoger ivm de jaarlijkse kosten.
Waarschijnlijk toch nog maar even afwachten, het zijn idd wel dure kuubs gas, maar om voor dat laatste stukje zulke grote investeringen te doen, tsja....we zijn er wel bijna
[ Voor 4% gewijzigd door vanderv op 02-10-2018 22:09 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Of gewoon een daalderop boiler met mengventiel, zo heerlijk stil en in 2021 lekker veel eigen zonnestroom opmaken in de zomer. wat moet je er anders meeJim423 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:28:
@vanderv Check ook eens Atlantic Explorer 3 200L (2 maal) met subsidievoor sww. Kan je Elga ook blijven.
Eerst de stort douche vervangen door een niebla en even kijken hoeveel ltr water er doorheen gaat met 5personen(waarvan 3 die in de opgaande fase zitten van vaker en langer douchen,Rol-Co schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:32:
[...]
Of gewoon een daalderop boiler met mengventiel, zo heerlijk stil en in 2021 lekker veel eigen zonnestroom opmaken in de zomer. wat moet je er anders mee

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Wij zijn ook met 5 en een niebla, nooit problemen.vanderv schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 01:22:
[...]
Eerst de stort douche vervangen door een niebla en even kijken hoeveel ltr water er doorheen gaat met 5personen(waarvan 3 die in de opgaande fase zitten van vaker en langer douchen,)
mkleinman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:03:
[...]
Hoe zit je Loria 6010 nu precies aangesloten? En welke Loria heb je precies? Heb je 1x16A en 1x20A of 2x16A en 1x20A? En wat zit waar nu precies op aangesloten?
Zou ik een keertje ( mits een beetje in de buurt ) bij je mogen kijken?
Ik meen dat de 20A aansluiting voor de buitenunit is, en die 20A zal die alleen voor de aanloopstroom nodig hebben denk ik?
Die 16A aansluiting(en) zijn dan voor de warmte-elementen?
[...]
Heel eerlijk; Onbekend maakt onbemind. Maar je hebt gelijk ik zou me moeten inlezen in meer systemen
Inderdaad hier een Zubadan 8kW, levert ook ons warm tapwater. Meer dan voldoende om ons huis te verwarmen (7.5kW ecodan was ook voldoende geweest, en ik denk zelfs een 5kW, had een berghoogte gescheeld op ons platte dak op de 2e verdiepingRol-Co schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:12:
@mkleinman
Natuurlijk, heb je @Grolsch zijn systeem nooit gezien / gevolgd? En er zijn er nog wel een paar, veel info van en een probleemloze machine.
@Gasschuif heeft volgensmij ook een zubadan, gewoon een proffessionele machine als het groter moet zijn dan 5-6kW.
@Boerm @Vincm hebben een 8kW zubadan, wat een beetje in jouw grootte zit.
We hebben overigens een 3x25A hoofdaansluiting, 40A aardlekschakelaar(s) en op de groep van de WP zit een 32A zekering.
Ik moet zeggen dat ik dit achteraf ook misschien had willen doen. Dus binnen een hydrobox in plaats van 200L boiler met een 50L buffervat voor de vloerverwarming/koeling, die hangt er nu ook al. Scheelt een koelkast aan ruimte, is naar mijn idee 'simpeler' qua opzet (er kan minder kapot gaan) en je hebt inderdaad onbeperkt warm water. Qua aanschafkosten zal het niet veel schelen: hydrbox voor verwarming/koeling + doorstroomverwarmer voor SWW versus 200L ecodan boilervat voor verwarming/koeling én SWW.Erasmo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:49:
[...]
Als je toch 3-fase hebt, waarom ga je niet voor een doorstroomverwarmer?
Maarrrr, uiteraard hebben we alles gemeten. We gebruiken in een jaar tijd (van juni t/m juni) zo'n 1714 kWh aan SWW (met een COP van 2,34 dus 731 kWh echt elektrisch verbruik). Hier zit wel stilstandsverlies bij, maar dat zal niet de hoofdmoot zijn. We moeten dan rekening houden met 1000 kWh meer stroom per jaar. Dan zou ik ook extra zonnepanelen op het dak willen hebben om dat verbruik te dekken, dus ook weer extra kosten. Bovendien heb ik niet onbeperkt de ruimte op het dak.
[ Voor 25% gewijzigd door Vincm op 03-10-2018 10:44 ]
Ik heb denk ik nog een alternatief gevonden.
Warm water via een Inventum Optima van 120 liter ( geplaatst met een mengventiel na de zonneboiler ). Gisteren wat zaken zitten uitzoeken over de zonneboiler en eventueel elektrisch verwarmen.
Warm tapwater zou mij via een warmte-element in de boiler ongeveer 500kWh extra per jaar kosten. Zou ik de Optima gebruiken zakt dit naar ongeveer 250kWh. Met een aansluitwaarde van maximaal 1600W ook prima te doen op de bestaande groep waar de mechanische afzuiging op zit aangesloten.
Koken via inductie via 2x16A groepen gekoppeld als kookgroep.
CV extra verwarming via de ELGA die dmv de AAN/UIT interface een relais aanstuurt waar een CV doorstroomverwarming ( https://www.econo.nl/cv-doorstroomverwarmers ) op aangesloten zit.
Daar is de keuze enorm, van 1 tot 10kW. Volgens mij zou ik met een 3kW variant uit kunnen, dan heb ik naast de ongeveer 4kW van de ELGA nog 3kW extra ondersteuning om te verwarmen.
Dan blijf ik alleen zitten met mijn 1x35A aansluiting.
Hoe lang kan/mag ik mijn 35A hoofdstop overbelasten voordat deze eruit klapt. Gesteld het is -5 buiten, de ELGA + doorstromer draaien, er is net warm tapwater gebruikt, wij zijn aan het koken, de oven staat aan etc.
Dan zit je al snel ruim boven de 35A ( 8kW ) die ik uit het net kan trekken. Vooral elektrisch koken hakt er enorm in.
Zou ik dit rond kunnen krijgen op een 1x35A aansluiting of wordt het toch 3x25A en een slimme meter