Wel, ik ben er niet zo lang geweest, heb gebruik gemaakt van de koopzondag in het centrum van Gouda
Dus ik heb niet al te veel gevraagd over de setup maar ik zal proberen zoveel mogelijk te beantwoorden (er was nog volk, zou me verbazen moesten het geen tweakers zijn, eerlijk gezegd, misschien kunnen zij wat aanvullen)
Onderstaande zijn dus mijn impressies en kunnen (en zullen!) verschillen met de beleving van anderen:
- Diepte: Ik vond bij de 5K+ dat objecten in de verte beter zichtbaar/scherper waren, maar het is weliswaar miniem (voor mij althans). Maar de demo van Project Cars 2 was hier niet ideaal voor. Bv. ik wou even zien vanaf welke afstand ik een verkeersbord goed kon lezen maar de texture/resolutie van dat bord was zo slecht dat het zelfs op het pc-scherm slecht te lezen was. Pech dus. Dus dan maar naar de huisjes, bomen en rotsen kijken in de verte, vangrails, enz. En daar leek het me scherper op de 5K+.
- Kleuren; Ik denk dat de kleuren nog altijd wat beter zijn op de Vive/OLED schermpjes, maar ik heb me er dus totaal niet aan gestoord. Om te gamen lijkt het me geen probleem, je bent dan bezig met de actie zelf. Maar als je films/tv series wil zien, misschien dat het dan meer stoort? Kan er niet echt een oordeel over vellen, we zouden het zelf moeten testen.
- Reprojection; Was aanwezig op het 8K systeem. Maar het had een beetje kuren, (lag het aan windows, de graka of de 8K, was niet duidelijk)
- FOV: Stond inderdaad op normal, zijnde 150°. Voor Wide mode zou het wat duren om te wennen, en de tijd was te beperkt.
- Hardware die daar gebruikt werd en wat was de SS? Waren twee identieke systemen, maar heb niet naar de system specs gevraagd. Ik dacht dat het GTX1080Ti graka's waren, CPU geen idee. SS was op beide hetzelfde, maar geen idee wat de settings waren in Steam en de PiTool. Niet achter gevraagd, sorry. Ik blijf wel bij mijn mening: Door de upscaler en de schermstructuur van de 8K heeft deze een hogere SS setting nodig om op vlak van scherpte met de 5K+ gelijk te blijven. Bij gelijke SS was het beeld van de 8K dus ietsje softer.
- Tracking; Enkel bij de 8K waren er bij mij problemen met tracking. Niet zozeer de tracking van de bewegingen, die waren goed, maar het systeem had moeite met de positie te houden. Maar leek eerder op een storend element (bv. een weerspiegelend oppervlak) waardoor de basestations wat moeite hadden. Ik heb hetzelfde met mijn Vive af en toe (waar je POV dus begint te zweven/verspringen).
- Lighthouses; Leken me V1's zoals de mijne, maar verder geen aandacht aan geschonken of bestudeerd.
In retrospect had ik op het einde van de dag nog eens moeten testen (was nog dag gaan zeggen voor ik terug naar België reed, en er was niet veel volk meer), en liefst Skyrim voor andere kleuren en een donkere speelwereld. 7mins per device is heel kort en time flies! Ik twijfel zelf eigenlijk nog altijd, maar dus wel voorkeur voor de 5K+ (en dan waarschijnlijk afwachten tot een volgende generatie, bv. de nieuwe Valve VR-bril, al zijn dat maar geruchten).
Ik zou zeker ook de bevindingen van anderen lezen op het
Pimax-forum waar bv. iemand de 8K prefereert en op basis van de betere kleurenervaring en contrast op de 8K (welke waarschijnlijk zo is, maar mij viel het niet zo op)