Is dat niet eerder een plek om de wagen te parkeren die de filmrolletjes komt wisselen?

True schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:03:
[...]
Daar zitten in zulke gevallen geen kosten aan, dat is je goed recht in Nederland. De straf ook wel veroordeling genoemd (de rechter veroordeeld altijd

als hij zijn oordeel velt) is meestal gewoon exact hetzelfde als de OvJ ook eist. Als je als een malloot gaat reageren kan de rechter nog wat wat meer eisen van je maar verder heb je behalve alleen je reiskosten en in de pen klimmen geen extra kosten.
In sommige landen, bijvoorbeeld Frankrijk, krijg je 'korting' als je geen bezwaar maakt. Dit demotiveert het nodeloos in beroep gaan en maar wat proberen, an sich ook een mooi systeem.
Het voorstel dat je in Nederland krijgt toegestuurd, is dat dan geen minnelijke schikking?
Je hebt in België (@
wildhagen ik geef het enkel mee ter voorbeeld, en om uit te leren hoe het in Nederland geregeld is

), enerzijds de minnelijke schikkingen, die bedragen liggen vast, en vanaf een bepaalde grens is het sowieso politierechtbank.
De rechtbank heeft echter een groter arsenaal aan straffen. De boetes kunnen variëren, aangezien ze kunnen kiezen in een range (gelijk in de schietkraam op de kermis, voor zoveel punten, mag je kiezen van de 2de rij

). En misschien ligt de ondergrens lager dan de minnelijke schikking, maar met alle proceskosten erbij, kom je toch duurder uit. De bovengrens ligt echter een stuk hoger, en bij herhaling gaat dat nog naar boven. Dan heb je nog eventuele verplichte cursussen die de rechter kan opleggen, celstraffen, ...
Mijn mening (in België) : als ik een minnelijke schikking krijg, en ik was in fout, ik betaal gewoon.