Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
Ik zoek een?
Camera voor onderranden urban exploring en over het algemeen foto/film werk. Waarschijnlijk wordt dit een systeem camera.

Wat is je budget?
Mijn budget zit ongeveer rond de 500-700 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Onderanderen urbex locaties te filmen, hier is vaak weinig licht. Ik heb wel een led filmlamp wat veel goed maakt maar het zou fijn zijn als de camera goed kan presteren met weinig licht.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben al een tijdje aan het zoeken en rond aan het vragen. Veel zeggen (afgaande op het budget) om te kijken voor een Sony A6000. Ook heeft de Canon M50 mijn aandacht getrokken. Ook heb ik eens gekeken voor een handycam maar deze vallen bij mij toch al snel af omdat ze qua fotos weer totaal niks ervan bakken. Wat ook een voordeel is, is dat je bij onderranden systeemcamera's de lens kan wisselen.

Zoals al eerder aangegeven zou het fijn zijn om te kunnen filmen met weinig licht. Ik heb momenteel een Canon EOS 550D waar ik een beetje mee kan filmen maar gezien deze geen autofocus heeft tijden opnames wordt dit al snel een puinhoop. Ook heb ik een GoPro hero 5 black maar deze geeft veel ruis wanneer het donker wordt en het beeld bij gemiddeld tot weinig licht wordt snel wazig gezien het een infinity focus lens is.

Ik ben opzoek naar iets wat mijn Canon EOS 550D kan vervangen (staat te koop op marktplaats en hier in vraag en aanbod) Ik zoek iets wat goed en scherp kan filmen en wat ook leuke plaatjes kan schieten voor fotos. Zelf ben ik op systeemcamera's uit gekomen. Heb hier alleen totaal geen ervaring mee. Youtube en veel forums zeggen dat de Sony A6000 nogsteeds aan te raden is ondanks hij al 4 jaar oud is. Sommige zeggen van de Canon M50 dat deze bijvoorbeeld maar 30 minuten kan filmen op 1 accu. Ik weet dat de Sony A6000 ook vrij snel een lege accu heeft maar heb nog niet gehoord hoe snel die leeg is.

Voor stroom heb ik wel een mooi grote anker powerbank en zijn er vast dummy accu's te koop die aan de andere kant een usb aansluiting hebben. Dus op zich is een langere accu duur wel fijn maar als het een van de weinige minpunten zijn tegenover veel pluspunten dan is dit altijd nog een overweging.

Het budget is gerekend op een body met 1 lens. Dus niet alleen een body! Mijn volledige Canon setup staat te koop gezien de mount gaat veranderen en omdat ik het geld van de verkoop nodig heb om aan dit budget te komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:44

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:17

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mooie start is volgende topic. [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 Hierin zul je veel informatie vinden en antwoorden ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
Bedankt voor de tip, er staat inderdaad veel informatie op de laatste paar pagina's (die ik bekeken heb) Maar meeren deel wil met namen foto's waar ik toch wel even veel waarde hecht aan video als foto. Misschien dan daardoor de keus toch wel afwijkt van het algemene advies wat dat topic bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

En waar denk jij dat jou vraag afwijkt? Topic dat aangereikt is staan adviezen/ervaringen voor fotografie als film.

Je somt nu aantal wensen op en camera's die je gevonden hebt. Ben je al eens naar winkel geweest om zelf diverse systeemcamera's te testen. Wat is je ervaring. Wat zijn volgens jou de voor en tegens.

Je hebt het budget voor één objectief. Welk bereik wens je dit objectief. Wens je zoom of prime. Wat heb je hier zelf al in gevonden?

Kan je alleen nogmaals het advies geven neem op je gemak de tijd om oudere topics rustig door te lezen. Veel van je vragen zijn al eens uitgebreid beantwoord (afgelopen periode). O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
Ik ben inderdaad al eens naar verschillende winkels geweest en heb onderandere de sony a 6000 vast gehad en de canon m50 en een paar anderen die buiten mijn budget vallen. qua body is mij opgevallen dat het voor mij persoonlijk niet veel uit maakt of het een kleinere body is of niet. Hoe ik momenteel mijn 550D gebruik is met namen op statief, dat ik het statief vasthou inplaats van de body omdat dat iets stabieler beeld geeft naar mijn ervaring.

Mijn voorkeur qua lens gaat uit naar ergens rond de 18-55 of iets in die richting. Wat voor mij qua lens wel belangrijk is (gezien video) is dat de lens niet teveel lawaai maakt met scherpstellen. Ik gebruik ook veel een gopro (crap in donkere situaties maar goed) en vindt de groothoek wel fijn maar zonde dat het zo vertekend. bij een camera zou ik ook met namen het 18-25 gedeelte van de lens gebruiken.

Ik heb het persoonlijk niet zo op grote topics, ik ben dyslectische en daardoor lees erg langzaam. dan is het moeilijk om de aandacht erbij te houden en wijs te komen uit wat iedereen zegt over een wat groter aantal posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 20:24

Garyu

WW

Nadeel van de A6000 is dat die geen 4K video kan filmen. Daarvoor zul je dan al naar het nieuwere model moeten gaan, de A6300 (of de opvolger daarvan, de A6500, met bijbehorend prijskaartje). Beide vallen echter buiten je budget.

Binnen jouw budget zijn qua 4K video mogelijkheden zijn er als APS-C camera's eigenlijk alleen de Canon M50 en de Fuji X-T100 interessant onder de 700 euro. Echter behalve dat er 4K-mogelijkheden op de Fuji zitten, zijn ze schijnbaar niet heel bruikbaar. De Canon is echter ook niet geweldig op het gebied van video (en langzame AF), waardoor beide niet heel interessant zijn.

Ik raad je dan ook aan eens binnen de micro-four-thirds cameras te kijken, bijvoorbeeld de
Panasonic Lumix DMC-GX80

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
4K zou inderdaad wel mooi zijn maar had ik al verwacht dat dat niet veel zou gaan worden. Met mijn gopro film ik eigenlijk ook alleen op 1080. Voor de camera zou 1080 ook genoeg zijn zolang het maar 50/60 FPS is. Ik ben geen fan van het "cenematic" motionbluf efect van de 24/30 fps. Persoonlijk vindt ik dat zelfs zeer storend als je iets probeert te zien.

Ik had dit inderdaad bij de erste post moeten vermelden, mijn fout.

Ik ga inderdaad eens kijken in de micro-four-thirds reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 20:24

Garyu

WW

Als je direct niet geinteresseerd bent in 4K dan is de Sony a6000 een prima keus waar je zeker veel plezier van hebt zonder dat ie al te duur wordt. Het is een goede allrounder en ook na vier jaar nog steeds een prima camera.

Kijk echter wel of je met de kitlens tevreden bent, en kijk eventueel verder naar andere verwisselbare lenzen. De kitlens is licht en handig, maar de beeldkwaliteit vindt niet iedereen even goed. Kijk of je nog budget hebt voor bijvoorbeeld een of meerdere extra lenzen, zoals de 35/1.8 prime, of als vervanging van de kitlens zou je kunnen kijken naar de (grote) Sony 18-105 of de (dure) Sony 16-70. Het prijsplaatje ziet er dan al snel heel anders uit natuurlijk.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander.jansen
Is het overheating nog steeds een probleem bij de A6000? Had ergens gelezen dat na een update (2.0 dacht ik) dat dat opgelost was? Als dat zo is, dan heb ik denk ik wel de camera gevonden die binnen mijn budget past en toch wel kan wat ik graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Beetje eigen inzet wordt enorm gewaardeerd op Tweakers, zoals je wellicht al weet. :)

Overheating is meermaals uitgebreid besproken op Tweakers afgelopen periode. Zoek eens op het forum en je zult diverse antwoorden/ervaringen lezen.

Sony A6000
product: Sony A6000

Google zoek opdracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhvanweerd
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
Met dit budget vind ik dat er eigenlijk maar 1 ecosysteem is: Micro Four Thirds. Kijk daar eens naar.
Er is ruime keuze camera’s. In jou budget kom je de Olympus OMD E-10 mII tegen of de Panasonic GX800. Beide zeer goede camera’s Er zijn eindeloos veel lenzen van goedkopere Tamron tot aan dure Leica. Je bent niet merkgebonden als het om lenzen gaat alle merken passen op elke camera.

Ik zou niet voor de Sony gaan vooral niet vanwege het zeer beperkte lens aanbod.
De micro four thirds camera’s worden vaak over het hoofd gezien. Mensen zeggen bij voorbaat al “meh zo’n kleine sensor dat is waardeloos”. Maar verdiep je er eens in en je zult zien dat het vrijwel geen rol speelt.

Wil je toch echt perse een APS-C kijk eens naar de nieuwe Fuji X-T100. Alhoewel ik dan door zou sparen voor een X-T20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 15:11
jhvanweerd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 10:46:
Met dit budget vind ik dat er eigenlijk maar 1 ecosysteem is: Micro Four Thirds.

......

De micro four thirds camera’s worden vaak over het hoofd gezien. Mensen zeggen bij voorbaat al “meh zo’n kleine sensor dat is waardeloos”. Maar verdiep je er eens in en je zult zien dat het vrijwel geen rol speelt.
Die grotere APS-C sensor heeft één voordeel, en presteert in situaties met weinig licht veel beter. Mogelijk is dat niet belangrijk, maar het is goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een grote sensor is leuk, maar als je er geen lichtsterke lens/lenzen bij hebt, is het voordeel verdwenen. MFT zou ik ook zeker aanraden met dit budget, puur omdat je qua lichtsterkte van het hele systeem (glas + sensor) beter uitkomt.

Wat ook een leuke optie kan zijn: een Panasonic LX100. Geen systeemcamera, wel MFT met een lichtsterke zoomlens, stabilisatie én 4k video. Mooi apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Ik heb zelf een Canon M6. Omdat je van een 550D komt, zul je je al snel thuis voelen bij de goede Canon ergonomie als je voor de M50 gaat. Gebruiksgemak vind ik wel een belangrijk onderdeel van een camera. De EF-M kitlensjes (18-55 of 15-45) zijn prima objectieven.

Waar je op moet letten als je in donkere situaties foto's wilt maken: bij niet-lichtsterke lenzen zal de autofocus niet zo snel zijn en deze kan gaan zoeken als het té donker is. Er zit wel een AF assist beam op de M camera, die goed werkt met stilstaande objecten, maar niet als je bewegende objecten in het donker wilt fotograferen. Ik zou dan aanraden om met de EF adapter een lichtsterke lens erbij te kopen. (bijv. een 50/1.8).
Pagina: 1