Auto in het buitenland, hoe terug zonder APK/verzekering?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dit is nog wel een interessante link: https://www.nkc.nl/forum/...ing-opschorten/?fromsso=1

Wanneer de auto langere tijd in het buitenland is en ermee gereden wordt, mag deze niet geschorst worden. De verplichting tot een NL-verzekering, APK en wegenbelasting blijft dus gelden.

Ik verwacht niet dat de Turkse autoriteiten hierop kunnen/willen handhaven, dus heeft je kennis 2 jaar kunnen profiteren van deze illegale constructie.

Van die besparing op wegenbelasting, NL-verzekering en APK in de afgelopen 2 jaar kun je nu misschien wel een transportje Turkije-Nederland regelen? Heeft het je kennis alleen onder de streep niets opgeleverd.

Laat hem afleveren bij een garage en daar APK keuren, dan kun je hem verkopen. De schorsing hoef je niet eens ongedaan te maken, dat gaat vanzelf bij verkoop. Enige puntje is dat de koper met schorsing en zonder verzekering natuurlijk geen proefrit kan maken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43
Nederlandse wet is ook wel een beetje raar. Dat je niet mag schorsen als je blijft rijden is logisch. Qua verzekering is het krom.
Ik ben destijds met mijn NL auto en NL verzekering naar Noorwegen verhuisd. Nederlandse verzekeraars geven geen dekking in het buitenland als je daar langer dan 3 maanden aaneengesloten woont, heb ooit 6 maanden als uitzondering gekregen, maar daarvoor mocht de tussenpersoon hemel en aarde bewegen.
Naast die Nederlandse verzekering moest ik nog een WA in Noorwegen regelen. Die verzekering dekt de hele EER, maar Nederland erkent hem niet, dus ben ik verplicht dubbel te verzekeren.

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:35:
Nederlandse wet is ook wel een beetje raar. Dat je niet mag schorsen als je blijft rijden is logisch. Qua verzekering is het krom.
Ik ben destijds met mijn NL auto en NL verzekering naar Noorwegen verhuisd. Nederlandse verzekeraars geven geen dekking in het buitenland als je daar langer dan 3 maanden aaneengesloten woont, heb ooit 6 maanden als uitzondering gekregen, maar daarvoor mocht de tussenpersoon hemel en aarde bewegen.
Naast die Nederlandse verzekering moest ik nog een WA in Noorwegen regelen. Die verzekering dekt de hele EER, maar Nederland erkent hem niet, dus ben ik verplicht dubbel te verzekeren.
Niet echt. Je was eigenlijk verplicht de auto binnen 3 maanden in te voeren en Noorse platen te voeren met enkel noorse verzekering.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35

Yucon

*broem*

schakenraadjuh schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:21:
Laat hem afleveren bij een garage en daar APK keuren, dan kun je hem verkopen. De schorsing hoef je niet eens ongedaan te maken, dat gaat vanzelf bij verkoop. Enige puntje is dat de koper met schorsing en zonder verzekering natuurlijk geen proefrit kan maken.
Dan kun je misschien nog net zo goed uitzoeken of het niet interessant kan zijn datzelfde te doen maar dan in bijvoorbeeld italië. Zolang je het voor elkaar krijgt goede afspraken met de betreffende garage te maken hoeft dat geen probleem te zijn.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:54:
[...]

Dan kun je misschien nog net zo goed uitzoeken of het niet interessant kan zijn datzelfde te doen maar dan in bijvoorbeeld italië. Zolang je het voor elkaar krijgt goede afspraken met de betreffende garage te maken hoeft dat geen probleem te zijn.
Volgens mij zijn er alleen in België en Spanje keuringsstations die een Nederlandse APK kunnen afgeven als ik dit topic goed gelezen heb.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:40:
[...]

Niet echt. Je was eigenlijk verplicht de auto binnen 3 maanden in te voeren en Noorse platen te voeren met enkel noorse verzekering.
Na 6 maanden wanneer permanent, na 12 maanden wanneer tijdelijk. Eerste keer 6 maanden was een stage, dus tijdelijk. Tweede keer was in eerste instantie permanent, maar na 6 maanden toch besloten om terug naar NL te gaan, wat dat betreft blij dat ik de auto toen niet ingevoerd heb.

Het maakt de NL overheid niet uit of je nou 3 maanden of 10 jaar in het buitenland zit, die vangen graag je wegenbelasting. Het is het land waar je verblijft die er een probleem van kan maken.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35

Yucon

*broem*

schakenraadjuh schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:52:
[...]

Volgens mij zijn er alleen in België en Spanje keuringsstations die een Nederlandse APK kunnen afgeven als ik dit topic goed gelezen heb.
klopt, maar ik bedoelde om hem te verkopen. Als dat in Turkije niet kan wil dat nog niet zeggen dat hij dan maar perse ook helemaal naar Nederland moet komen.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:30
Je kan de auto gratis afleveren bij de douane in Turkije. Je krijgt dan bewijs van afgifte en daarmee kan je naar RDW en laten weten dat de auto niet meer zal rijden (en richting schroot is gegaan). Enige kostenefficiënte oplossing.

Daarom neemt een gemiddelde turk een oude zware diesel mee die ze vervolgens daar achterlaten.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:02

Destruction

(ex-)Automonteur

CH4OS schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:03:
[...]
Nou, zo "gewoon" is dat niet, wel even van te voren melden en de afspraakbevestiging op papier meenemen. Mocht je aangehouden worden, kun je aantonen dat je op de kortste weg zit naar een APK-keuringsstation. Zie een van de linkjes in een eerdere post van mij in dit topic. Ook voor de uitzondering zijn namelijk wat voorwaarden gesteld.
Eenmaal in Nederland zou ik ansich het rijden zonder APK (mits rechtstreeks naar een plek van keuren/herstel) wel aandurven, maar ik zou de auto daarvoor wel uit de schorsing halen (en verzekeren) en op dat vlak geen risico nemen inderdaad.
Of dat voor een buitenlandse auto ook kan is vrij simpel; wanneer je de auto laat importeren, wordt daar direct een APK bij gedaan. ;) De toelatingsdatum wordt dan dus ook de APK-datum. :) De TS kan dus het beste een eendagskenteken en eendagsverzekering aanvragen en daarmee de APK-keuring doen, liefst zo kort mogelijk voor de verkoop/tenaamstelling. Door de tenaamstelling wordt de schorsing ongedaan gemaakt en lijkt me dat de auto dan ook op kenteken te zetten is of het oude kenteken in ere hersteld wordt.
In dit geval is de auto ten aller tijde op Nederlands kenteken blijven staan, het schorsen gaat over de verplichtingen die jij als voertuig bezitter/tennaamgestelde hebt: Verzekering, belasting betalen, APK. Met het schorsen geef jij aan dat je het voertuig (de auto in dit geval) langere tijd niet zult gebruiken, en dan hoef je aan die verplichtingen niet te voldoen.
Metalfreak schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:06:
[...]

Het is gewoon willens en wetens ontduiken van belastingen en nu ineens moet je op de blaren zitten omdat Turkije toch niet het beloofde land bleek te zijn, tja, eigen schuld denk ik dan.
Nou, nou... Dat het niet de netste oplossing is, daar zijn we het over eens. Maar om degene waar het in dit geval om gaat meteen neer te zetten als grootse fraudeur gaat ook wel wat ver, vindt je niet? Er zijn ook mensen die wel eens waar een fout begaan, maar die dat niet 100% bewust doen.

@s3. Over wat voor auto hebben we het? Als het een recente auto is is het wellicht de moeite om 'm naar NL te laten vervoeren... Gaat het om een auto van 20+ jaar oud is het wellicht verstandiger om de auto in Turkije naar een sloperij te brengen en het kenteken bij de RDW op Export te laten zetten (Daar is niks illegaals aan, want de auto _IS_ geëxporteerd. Wat de nieuwe eigenaar er in Turkije mee doet, is aan de nieuwe eigenaar zelf, uiteraard.). * Destruction heeft vaker auto's verkocht die naar het buitenland zijn gegaan, waarvan enkele om in het land van bestemming gedemonteerd te worden. Vergeet niet dat een lokale garage wellicht wel een bus en auto-ambulance ter beschikking heeft, en misschien ook wel iemand die voor je die auto wil gaan halen... Maar dat gaat ook een flinke cent kosten ;) * Destruction kan eerst genoemde dingen mogelijk wel regelen, maar laat ik het zo zeggen... Da's voor 100 euro echt niet geregeld, en voor 500 ook niet :P Je moet dan echt 't geluk hebben dat er een vrachtwagen met auto's toevallig een keer naar Turkije gaat (no clue... zal vast wel 's gebeuren), dat zo'n trucker/bedrijf dan zegt "Sure, anders moeten we leeg terug.. We laden 'm wel op, nemen we 'm mee."

Als allerlaatste optie blijft over de auto over te schrijven op naam van een vriend/familielid, zodat de auto verzekerd kan worden en de schorsing kan worden opgeheven. Echter voor je dat doet zou ik per land waar je doorheen moet rijden goed informeren wat regels en evt. uitzonderingen zijn mbt het rijden zonder APK, wellicht is er iets te regelen als je kunt aangeven dat de auto na aankomst in Nederland onmiddelijk gekeurd zal worden.

Trouwens, let er wel op: Als de auto in Nederland te koop staat en er nergens een stalling mogelijkheid op privé grond mogelijk is moet de auto hoe dan ook uit de schorsing gehaald worden en verzekerd (en dus ook gekeurd) zijn! Het zou dus heel goed kunnen dat je - uiteindelijk - niet onder de mogelijkheid van bij iemand anders op naam zetten uit komt. Doe dit wel incl. tennaamstelling van het kenteken, sommige verzekeraars accepteren een verzekering op een auto die niet op je naam staat, maar anderen kunnen er nogal moeilijk over doen.

Bovendien zegt een tennaamstelling niet heel veel, kijk allemaal je eigen kentekenbewij(s/z)(en) er maar op na ;) "De houder van dit kentekenbewijs kan door het kentekenbewijs niet worden aangeduid als de eigenaar van het voertuig." Bovendien noemen ze het "eigenaar/geregistreerde houder". Er is wettelijk niks op tegen als ik de geregistreerde houder ben van de auto van vrienden van me (dat is niet het geval, maar in een situatie zoals deze waarin de auto van een vriend die naar het buitenland is vertrokken in Nederland achterblijft en verkocht moet worden kan zo'n verhaal heel goed van toepassing zijn).

Het valt me trouwens op dat sommige mensen (die ongetwijfeld met de beste bedoelingen reageren) nogal wat aannames doen. Daar is TS natuurlijk niet mee geholpen. Deze auto hoeft niet bij de RDW opnieuw geïmporteerd te worden, er hoeft niet opnieuw BPM betaald te worden en er hoeft ook geen nieuw kenteken op ;) Ook is het zeker niet waar dat bij een import keuring (schouwing) automatisch een APK plaats vindt en ook is het niet zo dat een auto die voor APK nog reparaties nodig heeft niet op de weg mag rijden in Nederland, mits uiteraard rechtstreeks van huis naar plaats keuring/herstel.

Lang verhaal kort, voor Nederland bezien heeft de auto een paar jaar in stalling gestaan, in dit geval dan in het buitenland. Met dit bijltje moet de RDW toch wel vaker gehakt hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 29-08-2018 02:31 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Destruction schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 02:20:
Eenmaal in Nederland zou ik ansich het rijden zonder APK (mits rechtstreeks naar een plek van keuren/herstel) wel aandurven, maar ik zou de auto daarvoor wel uit de schorsing halen (en verzekeren) en op dat vlak geen risico nemen inderdaad.
Daar zijn de eendagskentekens en -verzekeringen voor. ;)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:02

Destruction

(ex-)Automonteur

CH4OS schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:50:
[...]
Daar zijn de eendagskentekens en -verzekeringen voor. ;)
Het is de vraag of je dat überhaupt krijgt voor een auto waar al een Nederlands kenteken op zit ;)

Waarschijnlijk niet, omdat dat alleen dient om een auto die ingevoerd moet worden vanaf je huis naar de RDW te rijden, en weer terug. Zoals gezegd heft de genoemde auto gewoon een Nederlands kenteken, deze hoeft niet ingevoerd te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 29-08-2018 09:34 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:07

Theo

moederbord

s3. schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:30:
[...]

Wat mij betreft mag dit topic dicht, ik heb genoeg antwoorden gekregen.
Wat is uiteindelijk het plan geworden om de auto naar NL te krijgen?

7400 Wp op het dak

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Destruction schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:33:
[...]

Het is de vraag of je dat überhaupt krijgt voor een auto waar al een Nederlands kenteken op zit ;)

Waarschijnlijk niet, omdat dat alleen dient om een auto die ingevoerd moet worden vanaf je huis naar de RDW te rijden, en weer terug. Zoals gezegd heft de genoemde auto gewoon een Nederlands kenteken, deze hoeft niet ingevoerd te worden.
Kan best zijn dat de RDW voor het eendagskenteken dat kenteken gebruikt, zoals ik meermaals al heb aangegeven in het topic. :) Maar wat de RDW uiteindelijk doet maakt natuurlijk niets uit; gaat erom dat je iets hebt wat kortstondig geldig is, zodat je de APK kan doen en de auto kan verkopen.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 29-08-2018 10:54 ]

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:40
Je zou kunnen kijken of je de auto in een EU-buurland van Turkije, bijv. Griekenland of Bulgarije kunt verkopen. Dan zijn de transportkosten een stuk lager, en heb je wel de EU import/export-regels.

Je zou ook kunnen zoeken op Nederlandse bedrijven die auto's exporteren naar het Oostblok, misschien hebben die wel goedkoop ruimte op een trailer terug naar Nederland.

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-11 21:57
Waarom kan de auto niet naar een sloperij? bevestiging van gesloopt opsturen naar het RDW zodat het kenteken word vernietigd.
Scheelt het een en ander aan transportkosten en hoofdpijn.

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-11 16:59
Het betreft geen roestbak. Het gaat om een C-klasse uit 2014, hij gaat dus niet naar de sloop.
Auto is inmiddels verzekerd bij een nieuwe verzekeringsmaatschappij. Deze heeft blijkbaar niet naar APK vervaldatum gekeken.
Voor de grens van Nederland wordt de auto op een ambulance gezet en verder naar een garage gereden.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:40
s3. schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:14:
Voor de grens van Nederland wordt de auto op een ambulance gezet en verder naar een garage gereden.
Dat stuk van de grens naar de garage is juist het enige stuk dat je (met APK-afspraak op zak) mag rijden. In het buitenland mag je niet rijden tot je een geldige APK hebt.

Verwijderd

Maak me met een 4 jaar oude C klasse niet zo heel druk om onveiligheid iig. Nette oplossing is anders. Het stuk dat wel legaal is op een ambulance afleggen, daar lig ik ook wel van in een deuk

Als je t fout doet, doe je 't iig wel goed fout.

Je=je kennis

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2018 21:31 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb zojuist een aantal reacties weggehaald die onnodig op de persoon waren en de daar op volgende reacties.
Het is niet nodig persoonlijke aanvallen te doen als je het niet eens bent met iemand.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 2 Laatste