CH4OS schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:03:
[...]
Nou, zo "gewoon" is dat niet, wel even van te voren melden en de afspraakbevestiging op papier meenemen. Mocht je aangehouden worden, kun je aantonen dat je op de kortste weg zit naar een APK-keuringsstation. Zie een van de linkjes in een eerdere post van mij in dit topic. Ook voor de uitzondering zijn namelijk wat voorwaarden gesteld.
Eenmaal in Nederland zou ik ansich het rijden zonder APK (mits rechtstreeks naar een plek van keuren/herstel) wel aandurven, maar ik zou de auto daarvoor wel uit de schorsing halen (en verzekeren) en op dat vlak geen risico nemen inderdaad.
Of dat voor een buitenlandse auto ook kan is vrij simpel; wanneer je de auto laat importeren, wordt daar direct een APK bij gedaan.

De toelatingsdatum wordt dan dus ook de APK-datum.

De TS kan dus het beste een eendagskenteken en eendagsverzekering aanvragen en daarmee de APK-keuring doen, liefst zo kort mogelijk voor de verkoop/tenaamstelling. Door de tenaamstelling wordt de schorsing ongedaan gemaakt en lijkt me dat de auto dan ook op kenteken te zetten is of het oude kenteken in ere hersteld wordt.
In dit geval is de auto ten aller tijde op Nederlands kenteken blijven staan, het schorsen gaat over de verplichtingen die jij als voertuig bezitter/tennaamgestelde hebt: Verzekering, belasting betalen, APK. Met het schorsen geef jij aan dat je het voertuig (de auto in dit geval) langere tijd niet zult gebruiken, en dan hoef je aan die verplichtingen niet te voldoen.
Nou, nou... Dat het niet de netste oplossing is, daar zijn we het over eens. Maar om degene waar het in dit geval om gaat meteen neer te zetten als grootse fraudeur gaat ook wel wat ver, vindt je niet? Er zijn ook mensen die wel eens waar een fout begaan, maar die dat niet 100% bewust doen.
@
s3. Over wat voor auto hebben we het? Als het een recente auto is is het wellicht de moeite om 'm naar NL te laten vervoeren... Gaat het om een auto van 20+ jaar oud is het wellicht verstandiger om de auto in Turkije naar een sloperij te brengen en het kenteken bij de RDW op Export te laten zetten (Daar is niks illegaals aan, want de auto _IS_ geëxporteerd. Wat de nieuwe eigenaar er in Turkije mee doet, is aan de nieuwe eigenaar zelf, uiteraard.).
* Destruction heeft vaker auto's verkocht die naar het buitenland zijn gegaan, waarvan enkele om in het land van bestemming gedemonteerd te worden. Vergeet niet dat een lokale garage wellicht wel een bus en auto-ambulance ter beschikking heeft, en misschien ook wel iemand die voor je die auto wil gaan halen... Maar dat gaat ook een flinke cent kosten
* Destruction kan eerst genoemde dingen mogelijk wel regelen, maar laat ik het zo zeggen... Da's voor 100 euro echt niet geregeld, en voor 500 ook niet

Je moet dan echt 't geluk hebben dat er een vrachtwagen met auto's toevallig een keer naar Turkije gaat (no clue... zal vast wel 's gebeuren), dat zo'n trucker/bedrijf dan zegt "Sure, anders moeten we leeg terug.. We laden 'm wel op, nemen we 'm mee."
Als allerlaatste optie blijft over de auto over te schrijven op naam van een vriend/familielid, zodat de auto verzekerd kan worden en de schorsing kan worden opgeheven. Echter voor je dat doet zou ik per land waar je doorheen moet rijden goed informeren wat regels en evt. uitzonderingen zijn mbt het rijden zonder APK, wellicht is er iets te regelen als je kunt aangeven dat de auto na aankomst in Nederland onmiddelijk gekeurd zal worden.
Trouwens, let er wel op: Als de auto in Nederland te koop staat en er nergens een stalling mogelijkheid op privé grond mogelijk is moet de auto hoe dan ook uit de schorsing gehaald worden en verzekerd (en dus ook gekeurd) zijn! Het zou dus heel goed kunnen dat je - uiteindelijk - niet onder de mogelijkheid van bij iemand anders op naam zetten uit komt. Doe dit wel incl. tennaamstelling van het kenteken, sommige verzekeraars accepteren een verzekering op een auto die niet op je naam staat, maar anderen kunnen er nogal moeilijk over doen.
Bovendien zegt een tennaamstelling niet heel veel, kijk allemaal je eigen kentekenbewij(s/z)(en) er maar op na

"De houder van dit kentekenbewijs kan door het kentekenbewijs niet worden aangeduid als de eigenaar van het voertuig." Bovendien noemen ze het "eigenaar/geregistreerde houder". Er is wettelijk niks op tegen als ik de geregistreerde houder ben van de auto van vrienden van me (dat is niet het geval, maar in een situatie zoals deze waarin de auto van een vriend die naar het buitenland is vertrokken in Nederland achterblijft en verkocht moet worden kan zo'n verhaal heel goed van toepassing zijn).
Het valt me trouwens op dat sommige mensen (die ongetwijfeld met de beste bedoelingen reageren) nogal wat aannames doen. Daar is TS natuurlijk niet mee geholpen. Deze auto hoeft niet bij de RDW opnieuw geïmporteerd te worden, er hoeft niet opnieuw BPM betaald te worden en er hoeft ook geen nieuw kenteken op

Ook is het zeker niet waar dat bij een import keuring (schouwing) automatisch een APK plaats vindt en ook is het niet zo dat een auto die voor APK nog reparaties nodig heeft niet op de weg mag rijden in Nederland, mits uiteraard rechtstreeks van huis naar plaats keuring/herstel.
Lang verhaal kort, voor Nederland bezien heeft de auto een paar jaar in stalling gestaan, in dit geval dan in het buitenland. Met dit bijltje moet de RDW toch wel vaker gehakt hebben?
[
Voor 7% gewijzigd door
Destruction op 29-08-2018 02:31
]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.