Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Na 20 jaar in Azië gewoond en gewerkt te hebben, besloten om terug te gaan naar Nederland.
Een van de redenen om terug te gaan is het slechte onderwijs wat hier gegeven wordt. Helaas, een International School valt buiten mijn budget. Verder vertrekken er steeds meer van mijn vrienden met jonge kinderen richting hun land van herkomst, wederom voornaamste reden: het slechte onderwijs maar ook corruptie en milieuvervuiling spelen een rol. Mijn zoon is nu 10 jaar oud dus hij kan de Nederlandse taal nu nog makkelijk leren. Hoe langer ik wacht hoe moeilijker het wordt voor hem...

Achtergrond, op de MTS nog gewerkt met een rekenliniaal, getekend op kalkpapier en verslagen gemaakt op een typemachine. Op de HTS was er een mainframe met terminals, PC’s waren toen nog geen gemeengoed, kortom ik heb geen echte ICT opleiding gedaan. In 1990 begonnen met werk in de ICT (een PC kunnen aanzetten was toen al voldoende om aangenomen te worden) en toen gedetacheerd geweest bij diverse bedrijven tot ik in 1998 besloot om naar Azië te vertrekken; werk vinden in de ICT was toen daar ook geen enkel probleem.

In Azië ben ik Regional IT Manager geweest bij diverse grote bedrijven en in een aantal verschillende Aziatische landen waar ik een leuk salaris mee heb verdiend. Hier bedrijfsnetwerken opgezet, GPS systemen om vrachtwagens te monitoren geïnstalleerd, CCTV en proximity cards systemen geïnstalleerd, software implementaties gedaan en alle vormen van gebruikersondersteuning om de bedrijfsomgeving draaiende te houden. Kortom ik ben een IT Manager maar ook iemand met erg veel hands on ervaring en ook niet te beroerd om kabels te trekken als dat nodig mocht zijn.

Als ik volgend jaar terugkom naar Nederland ben ik 54 jaar oud. Ik heb gelukkig nog wel wat geld achter de hand maar zal toch ook weer aan de slag moeten want ik moet nog waarschijnlijk zo'n 13 jaar werken voordat ik ook met pensioen kan gaan.

Volgens alle berichten en informatie die ik lees op internet is de markt de laatste jaren goed aangetrokken in Nederland, vooral de ICT zit te springen om mensen. Toch lees ik ook tegenstrijdige berichten als het gaat om het vinden van werk, vooral als het gaat om de wat ouder werknemers - zoals ik - en daar gaat nu mijn vraag over.

Krijg van sommige mensen te horen dat als je ouder bent dan 45 je al uitgelachen wordt op de HR afdeling. Omdat leeftijdsdiscriminatie niet mag, krijg je dus ook niet de waarheid te horen als je afgewezen bent, waarschijnlijk meer een antwoord als ‘u past niet binnen ons team’...

Kortom welke kansen heeft iemand van 54 jaar met mijn achtergrond en mijn ervaring zoals hierboven beschreven nog in de ICT in Nederland?

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vraag 1 is inderdaad welke functie je zoekt. Want wat je beschrijft is grotendeels systeem/netwerkbeheerder oid. Ben je dan manager omdat er nog twee locals en een een stagair onder je zat? Of omdat er 200 man op 3 verschillende locaties onder je zaten?

Gezien het niet genoemd wordt, zeker geen certificaten? Als ik kijk wat er hier langs komt over systeem en netwerkbeheerders is dat ze nogal certificaat geil zijn (iig degene die ze moeten aannemen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Jouw grootste pluspunt is je Azië-ervaring, je kunt met Aziaten én Nederlanders communiceren. Ik denk dat daar je grootste kansen liggen. Denk bijvoorbeeld aan Nederlandse vestigingen van Aziatische bedrijven (zoals een bank uit Singapore), of Nederlandse bedrijven die een deel van de ICT hebben uitbesteed aan India.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Wat let je om te solliciteren voordat je remigreert? Weet je meteen hoe de zaken er voor staan en heb je een baan als je aankomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

Meld je aan bij https://www.tweakers-elect.com/. Mogelijk weet je dan ook voorhand al waar je aan toe kan zijn. Daar is het principe in ieder geval andersom heb ik begrepen (werkgevers zoeken in de poel van werknemers).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je Linkedin profiel even updaten en zeggen dat je binnenkort beschikbaar bent voor werk in NL, ik denk dat je best wat reacties gaat krijgen en natuurlijk ook gewoon even op indeed.nl gaan kijken of er niet wat leuks tussen zit.

PS. geen idee of het iets voor je is, maar in het onderwijs zoeken ze nog veel mensen, je zou met jouw ervaring best op een MBO aan het werk kunnen gaan en daarnaast je didactische aantekening halen. Volgens mij in het onderwijs een leuke plek om als ''ouder'' iemand te werken tot aan pensioen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je geeft aan dat een van de grootste redenen het slechte onderwijs is, maar kijk je niet blind op het onderwijs in Nederland. Ik neem aan dat je zoon weinig Nederlands spreekt, niet een Nederlandse school heeft gevolgd in het buitenland (al dan niet met alleen de taal/cultuur lessen als aanvulling op het lokale stelsel), en nog niet staat ingeschreven op de lange wachtlijsten van goede Nederlandse scholen (afhankelijk van waar je in Nederland naar toe wilt gaan)?

Ook voor je zelf neem ik aan dat je de afgelopen jaren bij de SVB niet vrijwillig bent verzekerd.

Ook lees ik niet direct dat je zoon (en vrouw?) er naar uitkijken om naar NL te verhuizen.

Tuurlijk is 10 jaar nog een goede leeftijd voor je zoon om te switchen, te wennen en dan vol de middelbare school periode in te gaan, maar is dat wel de roze toekomst die je zelf en je vrouw gaan zien?

Daarnaast zijn op de meeste plekken in NL de huizenprijzen oververhit en betaal je veel voor een goede woning op een goede locatie (huur of koop).

- terugkomend op je eigenlijke vraag
Ja ik denk wel dat het lastig wordt om een goede baan te vinden waar je je ei in kwijt kan. Tuurlijk zijn er banen voor 50+ en dan zeker ook op het management niveau met internationale ervaring. Maar je moet het natuurlijk wel net treffen om de juiste te vinden tegen een acceptabel salaris in "de buurt".

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
@sluipschutter - Op dit moment nog geen idee in welke salarisschaal ik zal vallen met mijn ervaring en achtergrond.

AOW wilde ik eigenlijk niet over praten maar je hebt wel gelijk. Geen AOW opgebouwd en krijg dus straks maar 60% AOW (100 - 20 * 2%) en dat zal dan aangevuld worden tot bijstandsniveau :-(

@Sissors - Ik was systeem / netwerk beheerder met op sommige kantoren een aantal lokale medewerkers. Verder dagelijks aansturen en monitoren van externe bedrijven in alle landen die werkzaamheden verrichten binnen het bedrijf zoals installatie van CCTV en GPS systemen. Geen certificaten gehaald.

@Free rider - Ga ik inderdaad proberen. Het is hier heel veel 'micro-management' en controleren dat je niet bestolen wordt.

@Hoijong - Hebben al meer mensen mij geadviseerd maar ik ga pas waarschijnlijk in maart 2019 naar Nederland. Denk niet dat er bedrijven zijn die iemand nu gaan aannemen die pas over 7 maanden kan gaan beginnen.

@BLACKfm - Bedankt voor de link, zal daar vandaag eens naar kijken.

@Fable - Linkedin staat op mijn lijstje om te gaan vertalen van engels => nederlands. Zal eens kijken op www.indeed.nl, nog nooit van gehoord. Leuk idee, MBO onderwijs, nog nooit aan gedacht _/-\o_

@Qwerty-273 - Zoon spreekt geen woord Nederlands, wel vloeiend Engels en de lokale taal en dialecten maar sinds een aantal weken spreek ik nu Nederlands met hem en het gaat hem niet slecht af. Zelfs de harde klanken in onze taal zoals de 'g' lukt hem zonder problemen - dit in tegenstelling tot zijn moeder ;)

Wist niet dat er ook wachtlijsten bestonden voor scholen, maar pas als ik werk heb kan ik kijken voor een huis en school - het kip en het ei probleem waar ik ook mee zit 8)7

Niet vrijwillig verzekerd geweest via SVB maar ik heb hier 20 jaar geleden wel naar gekeken. Kon toen ook maar voor maximaal 6 jaar als ik mij niet vergis en was vrij prijzig....

Familie heeft er wel zin in al is het maar voor de haring, kaas en de stroopwafels :-)

Samen besloten dat onze zoon maar beter onderwijs kan gaan volgen in Nederland ook niet perfect maar alles beter dan waar ik nu woon, dat staat voorop dus verhuizen is dan het logische vervolg.

Gelezen dat huizenprijzen de pan uitrijzen maar een huis kopen zit er voorlopig niet in. Vraag me af of dat nog wel kan na je 50 maar dat is een vraag voor een ander 'draadje'. Eerst maar een baan en onderdak vinden.

Ben het helemaal eens met je laatste opmerking. Toeval heeft echter ook een grote rol gespeeld bij al mijn banen die ik gehad heb in Azië. Vriend van mij zit in de bar, komt iemand naast hem zitten die geen IT Manager kan vinden en een paar weken kon ik aan de slag :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:03
Hebben je vrouw en zoon de Nederlandse nationaliteit?. Zo niet dan ben ik bang dat bovengenoemde 'problemen' verbleken bij de ellende die je zal krijgen bij het naar Nederland meenemen van vrouw en kind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
IIRC: SVB kun je evt bijstorten binnen 6 maanden van terugkomst. Dat gaat dus, gezien je 20 jaar, wel om een stevig bedrag, maar kan het waard zijn, afhankelijk van je private pensioen (zelf even rekenen).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
clogie886 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 07:20:
AOW wilde ik eigenlijk niet over praten maar je hebt wel gelijk. Geen AOW opgebouwd en krijg dus straks maar 60% AOW (100 - 20 * 2%) en dat zal dan aangevuld worden tot bijstandsniveau :-(
Die aanvulling krijg je ook alleen maar als de rest van het huishouden ook een te laag inkomen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
@jomas - dat is onjuist. Ik kan mijn familie zo meenemen ZONDER dat ik werk of inkomen heb! Mijn zoon heeft een dubbele nationaliteit en mijn vriendin alleen het paspoort van het land waar we nu wonen.

Hier een stukje uit een e-mail wat ik van de IND heb gekregen en wat men vandaag nog eens telefonisch heeft bevestigd:

----

Op 10 mei 2017 heeft het Hof van Justitie uitspraak gedaan in het arrest Chavez-Vilchez. Dit arrest maakt het voor een niet-Nederlandse verzorgende ouder mogelijk om verblijfsrecht aan te vragen bij een kind met de Nederlandse nationaliteit op basis van het EU gemeenschapsrecht.

Om uw vraag hierover te beantwoorden: Hierbij hoeft niet te worden voldaan aan het inkomensvereiste en aan het MVV -(en daarmee aan het inburgerings)vereiste.

-----

Hier nog wat meer informatie over dit arrest:
https://www.mvv-gezinsher...den-voor-gezinshereniging

[ Voor 11% gewijzigd door clogie886 op 20-08-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Brent schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:23:
IIRC: SVB kun je evt bijstorten binnen 6 maanden van terugkomst. Dat gaat dus, gezien je 20 jaar, wel om een stevig bedrag, maar kan het waard zijn, afhankelijk van je private pensioen (zelf even rekenen).
Bedankt voor de info - zal hier eens naar kijken maar het zal ongetwijfeld niet goedkoop zijn. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Rukapul schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:27:
[...]

Die aanvulling krijg je ook alleen maar als de rest van het huishouden ook een te laag inkomen heeft.
Ben nog niet op de hoogte van alle ins en out van de AOW - regels kunnen over 10 jaar wel veranderd zijn....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@clogie886 7 maanden zijn zo voorbij. Als jij nu gaat solliciteren en je bent helder in je tijdslijn dan gaat dat punt echt geen problemen opleveren bij sollicitaties.

Dat moet je niet als belemmering zien, want dat is enkel jezelf iets wijsmaken! Gewoon nu mee beginnen, bedrijven aanschrijven en jezelf in de markt zetten. Met jouw ervaring ga je altijd wel iets vinden.

Ik denk namelijk dat als je eenmaal die baan hebt je de rest ook veel makkelijker kunt regelen. Er zijn zelfs bedrijven die je tegemoet zullen komen in de verhuiskosten. Een relocation package is niet ongewoon bij grotere bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Volgens mij moet een baan in de IT niet heel moeilijk te vinden zijn, zeker niet als je jezelf een beetje kan "verkopen". Waar ik werk is de nood zo hoog dat we mensen "insourcen" (dus uit Azie deze kant op halen voor werk) en daarnaast mensen aannemen zonder IT-kwalificaties en die in-house opleiden. Dat schijnt effectiever te zijn dan op zoek gaan naar personeel.

Maar dan de vraag: wat zoek je voor werk? Heb je daar een concreet beeld bij, of sta je open voor alles wat op je pad komt?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens ook al overwogen naar een Engelssprekend land te migreren? Australië heeft een redelijk tekort aan IT-personeel en alhoewel de immigratie wat lastiger is dan terug naar NL - is het onderwijs wel prima en heb je afhankelijk van je woonplaats ook nog het klimaat van ZO-Azië.

Daarbij is de werkcultuur in Australië meer gelijk aan ZO-Azië waardoor je niet ineens een schok hebt qua arbeidsethos (want die is echt heel anders in NL). Ook zijn de salarissen in Australië een stuk hoger, ondanks dat de dollar daar nu erg laag staat. Je zit daar met jou ervaring snel in de $170k+ schaal (~€110k) met goede secundaire arbeidsvoorwaarden en je betaalt er minder belasting.

Je zou ook de UK (maar Brexit) of Ierland (lagere salarissen) kunnen overwegen. In alle landen kun je trouwens prima je jonge kinderen op bijles Nederlands zetten, dat hoeft niet duur te zijn (uitwisselingsstudent bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:11:
@clogie886 7 maanden zijn zo voorbij. Als jij nu gaat solliciteren en je bent helder in je tijdslijn dan gaat dat punt echt geen problemen opleveren bij sollicitaties.

Dat moet je niet als belemmering zien, want dat is enkel jezelf iets wijsmaken! Gewoon nu mee beginnen, bedrijven aanschrijven en jezelf in de markt zetten. Met jouw ervaring ga je altijd wel iets vinden.

Ik denk namelijk dat als je eenmaal die baan hebt je de rest ook veel makkelijker kunt regelen. Er zijn zelfs bedrijven die je tegemoet zullen komen in de verhuiskosten. Een relocation package is niet ongewoon bij grotere bedrijven.
Zal dan maar gaan beginnen met zoeken want ik krijg het van meer kanten te horen, ook van mijn familie in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Widow schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:25:
Volgens mij moet een baan in de IT niet heel moeilijk te vinden zijn, zeker niet als je jezelf een beetje kan "verkopen". Waar ik werk is de nood zo hoog dat we mensen "insourcen" (dus uit Azie deze kant op halen voor werk) en daarnaast mensen aannemen zonder IT-kwalificaties en die in-house opleiden. Dat schijnt effectiever te zijn dan op zoek gaan naar personeel.

Maar dan de vraag: wat zoek je voor werk? Heb je daar een concreet beeld bij, of sta je open voor alles wat op je pad komt?
> en daarnaast mensen aannemen zonder IT-kwalificaties en die in-house opleiden
Aan wat voor opleiding / werkzaamheden moet ik dan denken?

Sta in principe open voor alles wat op mijn pad komt, ben ook niet bang om vuile handen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:37:
Overigens ook al overwogen naar een Engelssprekend land te migreren? Australië heeft een redelijk tekort aan IT-personeel en alhoewel de immigratie wat lastiger is dan terug naar NL - is het onderwijs wel prima en heb je afhankelijk van je woonplaats ook nog het klimaat van ZO-Azië.

Daarbij is de werkcultuur in Australië meer gelijk aan ZO-Azië waardoor je niet ineens een schok hebt qua arbeidsethos (want die is echt heel anders in NL). Ook zijn de salarissen in Australië een stuk hoger, ondanks dat de dollar daar nu erg laag staat. Je zit daar met jou ervaring snel in de $170k+ schaal (~€110k) met goede secundaire arbeidsvoorwaarden en je betaalt er minder belasting.

Je zou ook de UK (maar Brexit) of Ierland (lagere salarissen) kunnen overwegen. In alle landen kun je trouwens prima je jonge kinderen op bijles Nederlands zetten, dat hoeft niet duur te zijn (uitwisselingsstudent bijvoorbeeld).
Met een aantal Australiërs gewerkt en kom er veel tegen op de 'running hash' - geweldig volk! Ik zou er nog eens kunnen gaan kijken maar krijg van Australiërs ook te horen, ja ze verdienen dan wel veel maar de kosten van levensonderhoud zijn dan ook erg hoog! Misschien toch maar zelf even gaan kijken.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Free rider schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:14:
Jouw grootste pluspunt is je Azië-ervaring, je kunt met Aziaten én Nederlanders communiceren. Ik denk dat daar je grootste kansen liggen. Denk bijvoorbeeld aan Nederlandse vestigingen van Aziatische bedrijven (zoals een bank uit Singapore), of Nederlandse bedrijven die een deel van de ICT hebben uitbesteed aan India.
Dit.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:13:
Wat let je om te solliciteren voordat je remigreert? Weet je meteen hoe de zaken er voor staan en heb je een baan als je aankomt.
En dit.

Er zijn verschillende (grote) bedrijven die veel zaken doen met India of zelfs comlete eigen afdelingen daar hebben zitten (zoals Cap Gemini). Ik denk dat je juist bij deze bedrijven aan het goede adres bent gezien je kennis, kunde en ervaring...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• clogie886
@Harrie - Na 20 jaar wonen en werken geleerd dat in elk land in Azië de manier van werken en zakendoen verschillend is. Veel dingen en zaken die hier gebeuren zouden in Nederland / Europa absoluut ondenkbaar zijn. De enorme hoeveelheid 'red tape' zowel in het bedrijf als van de overheid kan je soms tot wanhoop drijven. Alleen al voor mijn visa moet ik jaarlijks een boekwerk van 35 A4 inleveren waarvan sommige bank documenten niet ouder mogen zijn dan 1 dag! Zaken doen, wonen en werken is voor buitenlanders niet altijd eenvoudig en dan heb ik het nog niet gehad over alle vormen corruptie waar je mee te maken krijgt .....

Ben zelf nog nooit in India geweest maar heb wel veel gelezen en gehoord over werk uitbesteden aan India. Misschien tijd om India ook aan mijn lijstje toe te voegen....

Van meerdere kanten gehoord om maar zo vlug mogelijk te gaan solliciteren, dus die raad zal ik overnemen.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 21:17

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

@clogie886 kun je aub letten op het dubbel / trippleposten? Gelieve je laatst reactie wijzigen ipv een nieuwe te maken als er nog niemand anders heeft gereageerd. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
Even ter reactie op je wonen/werken kip/ei verhaal; dat is natuurlijk een kwestie van een tijd flink veel energie leveren, maar het is zeker niet onmogelijk. Je kunt makkelijker een woning vinden in de uithoeken van het land, en dan reizen terwijl je iets beters zoekt dichterbij je werk. Dat zou zeker tijdelijk een makkelijke oplossing zijn.

Wat betreft je zoon en zijn taal; volgens de taalkunde heeft hij gemiddeld tot 12 jaar om een taal vloeiend te kunnen leren. Moedertaal zou het volgens de theorie niet worden. Uiteraard zijn hier uitzonderingen op (ik ken iemand die op haar 12e uit de Oekraïne naar Duitsland is verhuisd, en moedertalig Duits is), maar misschien wil je die informatie meenemen.
Taal gaat echter niet het breekpunt zijn, maar het maken van nieuwe vrienden, het wennen aan klimaat, cultuur en omgeving. Bereid je ook hier op voor : ) Het kan een enorme schok zijn voor een jong kind, wat met goede begeleiding ook erg positief uit kan pakken, uiteraard.

Heel veel succes gewenst!

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:04

Audi-Arjan

★★★★★

Die 7 maanden is niet je grootste probleem.

Waar wil je gaan wonen? Je geeft aan niet te kunnen kopen. Dus dat betekend huren.
Alle woningcorporaties hebben jaren wachttijd.
Denk dat je er na 20 jaar iets te makkelijk over denkt terug te komen hoor.
Je bent daar IT manager geweest, echter tegen een salaris wat daar marktconform is.
Dat staat echter in schil contrast met de kosten die je hier in NL hebt.
  • huur, reken zeker op een 1000,- per maand (je bent met 7 maanden wachttijd helaas aangewezen op particuliere huur).
  • gas water licht, toch ook wel een dikke 100 per maand
  • boodschappen voor een jong gezin 250 per maand?
  • (gezondheids)verzekering (onder de 18 gratis meeverzekerd) reken op 200 voor jullie samen.
uiteraard is het je van harte gegund hoor!
veel succes iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Niet alle woningcorporaties hebben wachttijd.

www.de-woonplaats.nl voor de regio achterhoek en enschede doet de verdeling op basis van loting. Je hebt dus kans dat je zeer snel uitgeloot wordt voor een woning. Moet je alleen nog wel in die regio willen wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:37:

Australië is inderdaad een goede tip. Met je Nederlandse paspoort kan je makkelijk een skilled visa krijgen en er is heel veel werk daar. De salarissen zijn goed, secundaire arbeidsvoorwaarden vaak ook erg goed, goed onderwijs, heerlijk weer en erg mooi land.

Daarnaast goed geregelde pensioenen, waar je werkgever verplicht aan mee betaald (gaat om vrij grote bedragen).

Ik verdiende er AU$60k per jaar, 6 maanden voor dezelfde werkgever gewerkt en kreeg AU$3500 terug van mijn pensioenopbouw. (Als je binnen 2 jaar weer vertrekt krijg je bijna alles terug van je pensioen en belastingen)

Ook zijn er genoeg betaalbare woningen (voornamelijk in WA, regio Perth en in SA, regio Adelaide) en is de levensstandaard hoger als in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door Eli3l op 30-08-2018 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:00
Audi-Arjan schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:55:
(je bent met 7 maanden wachttijd helaas aangewezen op particuliere huur)
Ik mag toch hopen dat TS sowieso een inkomen gaat krijgen waarmee hij sowieso enkel voor particuliere huur kan gaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:04

Audi-Arjan

★★★★★

Richh schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:26:
[...]

Ik mag toch hopen dat TS sowieso een inkomen gaat krijgen waarmee hij sowieso enkel voor particuliere huur kan gaan.
Ja en dat is gebaseerd op? Geen enkel certificaat, alleen jaren actief geweest in een land waar de levensstandaard stukken lager ligt dan hier in NL.

Ik hoop het uiteraard ook voor hem hoor, maar ik zie in zulke gevallen alles liever wat somberder in.
Kan het alleen maar meevallen he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@opcxtreme Hier in Azie hangt het sterk van het land af maar over het algemeen is de levensstandaard niet veel lager dan NL zolang je geld te besteden hebt. Ik kan hier bijvoorbeeld tegen een betaalbare prijs een ziekenhuis of dokter bezoeken waarbij ik dezelfde dag een uitslag heb, wekelijks of indien nodig dagelijks een restaurant bezoeken, direct iets huren (kopen alleen condo) etc. Het grootste nadeel is het ontbreken van een vangnet zoals WAO / pensioen / AOW en visum plicht, maar daar moet je goed voor plannen.

@clogie886: hoe lang is je familie in NL geweest? Veel Aziaten missen op den duur de familie en de vrijheid (even naar een restaurant/shopping mall/park etc). Je bent nu relatief oud dus loop je niet het risico dat je vriendin/vrouw terug wil om voor familie te zorgen of zelf in land van herkomst oud te worden?

Hoe zit het met het arrest Chavez-Vilchez als je zoon 18+ is? Kan je vriendin/vrouw dan nog steeds in NL verblijven?

Ik denk persoonlijk dat je hier in Azie beter zit (zit hier zelf nu 8 jaar en heb 2 kinderen). Indien educatie je grootste struikelblok is zou je kunnen kijken voor bijles of resources op internet. Analytisch en kritisch denken kun je thuis trainen. Echter zal dit altijd achterlopen op de Westerse wereld omdat men hier meer hiarchisch is ingesteld (gezichtsverlies...). Misschien op termijn je zoon in het buitenland laten studeren? Je hebt nog tijd om daar voor te sparen.

Mocht je inderdaad niets meer in Azie te zoeken hebben dan lijkt Australia mij persoonlijk aantrekkelijker dan NL of Singapore als je zoon de IT of Finance kant uit wil.

Mijn vlag verraad waar ik woon, mocht je functie vrij komen PM even :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Hou er rekening mee dat veel best wel kan tegenvallen in Nederland. Een woning zien te krijgen, de woningmarkt in het algemeen, een vaste baan vinden na je 40-ste, hoge kosten en lasten in combinatie met lage salarissen, de drukte, de mentaliteit, veel overlast van tokkies en een gefaald immigratiebeleid, agressie op straat en in het verkeer, winters die 7 maanden duren, slecht toegankelijke gezondheidszorg met lange wachtlijsten, in mijn ervaring slecht onderwijs met slechte voorzieningen: geen geld voor basale voorziening zoals een veilig schoolplein.

Ik ben kort geleden ook weer in het buitenland gaan wonen en het voelt als een opluchting: een warm klimaat, vlak aan het strand, rustigere vriendelijkere bewoners, bijna alles is veel goedkoper, lage belastingen, geen tokkie cultuur, een homogene bevolkingssamenstelling, goedkope en toegankelijke zorg, elke dag uit eten kunnen gaan.

Geen land is perfect en Nederland zal ook best wel goede punten hebben maar het is wel heel erg afgetakeld de afgelopen 15 jaar. Verwacht niet het Nederland weer terug te zien dat je ooit verlaten hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:08
gold_dust schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:42:
Hou er rekening mee dat veel best wel kan tegenvallen in Nederland. Een woning zien te krijgen, de woningmarkt in het algemeen, een vaste baan vinden na je 40-ste, hoge kosten en lasten in combinatie met lage salarissen, de drukte, de mentaliteit, veel overlast van tokkies en een gefaald immigratiebeleid, agressie op straat en in het verkeer, winters die 7 maanden duren, slecht toegankelijke gezondheidszorg met lange wachtlijsten, in mijn ervaring slecht onderwijs met slechte voorzieningen: geen geld voor basale voorziening zoals een veilig schoolplein.

Ik ben kort geleden ook weer in het buitenland gaan wonen en het voelt als een opluchting: een warm klimaat, vlak aan het strand, rustigere vriendelijkere bewoners, bijna alles is veel goedkoper, lage belastingen, geen tokkie cultuur, een homogene bevolkingssamenstelling, goedkope en toegankelijke zorg, elke dag uit eten kunnen gaan.

Geen land is perfect en Nederland zal ook best wel goede punten hebben maar het is wel heel erg afgetakeld de afgelopen 15 jaar. Verwacht niet het Nederland weer terug te zien dat je ooit verlaten hebt.
:O

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het is duidelijk dat je om voor jou goede redenen het land verlaten hebt. Zelf vind ik het altijd nogal hypocriet als je vanwege een gefaald immigratie-beleid, gaat emigreren. Je doet dan in een ander land, wat je niet wilt dat in Nederland gebeurd. Als je (en je hele gezin), voordat je ging emigreren, de taal perfect sprak, onderling ook geen Nederlands meer spreekt, iig niet waar autochtonen je kunnen horen, de locale gewoontes volledig kende en naleefde, er banen in overvloed zijn (zodat je niet een van die stomme buitenlanders bent die hun banen inpikt) en idd jezelf volledig kan onderhouden, heb ik niks gezegd, dan ben je idd anders dan de buitenlanders die naar hier immigreren en waar je je zo aan ergert.

Ieder zijn mening, maar ik vind dat je onterecht veel te negatief bent over Nederland.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:29
... een homogene bevolkingssamenstelling ...
Op jou na dan... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Moet je nu eens bedenken hoe verschrikkelijk het is in andere landen, als je het gewoon objectief bekijkt. Uit alle onderzoeken blijkt namelijk dat Nederland bij de meeste punten die je noemt gewoon bij de top van de landen behoort die dat het beste hebben geregeld.

De drukte is weer iets minder nu dat jij weg bent. Gefaalde immigratiebeleid (wat echt niet perfect is hoor) merk ik gelukkig niks van. Net als agressie. Oh natuurlijk kom je in het verkeer weleens een tokkie tegen. Waar niet? Gezondheidszorg is extreem goed toegankelijk in Nederland, ja ook met het huidige stelsel vergeleken met andere landen. Wat is er verder mis met de Nederlandse mentaliteit? Granted, zesjescultuur ben ik ook niet heel blij mee, maar de mentaliteit in heel veel andere landen moet ik een stuk minder van hebben.

Maar nu ben jij dus ergens waar weinig belasting is, en je elke dag uit eten kan. Mooi voor jou natuurlijk hoor. En misschien heb jij nu net de uitzondering gevonden, maar over het algemeen hebben alle landen die dat hebben één ding gemeen: Hele grote inkomensverschillen. Als het voor jou relatief geen drol kost om uit eten te gaan, dan zal dat vaak zo zijn omdat de mensen die daar werken heel veel minder verdienen dan jij. Lekker voor jou misschien, maar doe dan niet alsof dat de ideale manier is om een land in te delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:13:
[...]
Ieder zijn mening, maar ik vind dat je onterecht veel te negatief bent over Nederland.
offtopic:
En waarschijnlijk een veel te rooskleurig beeld heeft van het land waar-ie nu zit ;)
Er zijn maar een handjevol landen objectief beter dan Nederland en die zijn over het algemeen niet zo goedkoop dat je er elke dag uit eten kan gaan, noch hebben ze vaak een beter klimaat.

[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 02-09-2018 12:28 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:29
TS, in welk Aziatisch land woon je nu? Dat maakt namelijk een behoorlijk verschil. Nederlandse werkgevers zullen werkervaring in bijvoorbeeld Singapore veel beter waarderen als in Cambodja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:33

Yucon

*broem*

Audi-Arjan schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:54:
[...]

Ja en dat is gebaseerd op? Geen enkel certificaat, alleen jaren actief geweest in een land waar de levensstandaard stukken lager ligt dan hier in NL.

Ik hoop het uiteraard ook voor hem hoor, maar ik zie in zulke gevallen alles liever wat somberder in.
Kan het alleen maar meevallen he.
Particuliere huur klinkt leuk, maar heeft vaak wel stevige inomenseisen van ca 4x het huurbedrag. Met die 1000 euro kom je dan dus uit op minimaal 50k per jaar. Het lijkt me alleen al vanwege de huisvesting belangrijk om te achterhalen of dat inkomen gaat lukken.

Heeft je vrouw kwalificaties om hier aan het werk te gaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Typisch nederlandse reactie naar emigranten. Ga je weg, word je als een soort volksverrader beschouwd, die elk recht kritisch te zijn, heeft verspeeld. Erg vervelend en tekenend voor de nederlandse mentaliteit, die helaas niet zo positief is, als het volkje het zelf ziet.

Ikzelf ben niet echt ver van huis geraakt, maar leef wel 100% duits. Voertaal thuis, werk, vriendenkring etc., en verder niks behalve een paar familiebezoekjes per jaar en wat nederlandse social media, heeft nog met Nederland te maken. Dat Nederland in de afgelopen 20 jaar flink is afgetakeld is ook mijn mening. En ik kom er vaak genoeg om de verschillen met het verleden te merken. Maar wel zelden genoeg om er niet aan gewend te raken en het uiteindelijk te overzien. Waarbij er binnen NL ook nog flinke verschillen zijn. Het noorden is bijv. totaal anders dan de randstad. Is hier in Dld. hetzelfde, maar omdat ik in een betere enigszins landelijke omgeving woon, zit ik goed. Het gemiddelde niveau is hier imo beter, maar we gaan wel de verkeerde kant op. Veel slechte invloeden lijken me altijd weer van de USA via GB en NL naar de rest van het europese vasteland over te waaien, is mijn indruk de afgelopen ~30 jaar.

Even on-topic: ik denk dat het financieel lastig gaat worden om met behoud van gewende welwaart terug te keren. Ikzelf zou bij terugkeer ook flink stappen terug moeten doen, omdat het leven in NL gewoon al peperduur begint met wonen als grootste kostenpost. Dan het kapotnivellerende belastingsysteem, duur autorijden, enz. enz.
Ik vermoed, dat als een buitenlandse school voor je zoon in Azie te duur is, dat remigreren naar NL veel te duur is, ofwel financieel onhaalbaar. Enkele realisten hebben hierboven de knakpunten al aangegeven. Studeren kost in NL flink geld. ** Meer dan in Dld. bijv., en zo zijn er vele grotere en kleinere puntjes die opgeteld tot een groot probleem worden. Gelukkig ben ik gelukkig over de grens, want aan een terugkeer wil ik niet denken. En dat veel nederlanders erg tevreden met NL zijn, begrijp ik best, en ik gun het ze van harte. Maar een eenzijdige "hier is alles zoveel beter dan elders" kijk op de zaken is imo aan de werkelijkheid voorbij.

** Scholing in NL is overigens matig. Kijk maar hoe slecht nederlands hier op tweakers geschreven wordt. Als ik voor elke verkeerde d of t een € zou krijgen, werd ik snel rijk. Het hoeft echt niet allemaal perfect te zijn (is mijn taalvaardigheid ook niet), maar een werkwoord met een d op het eind vervoegen in de enkelvoudig tegenwoordige tijd, is een lagere school fout die hier eigenlijk niemand zou mogen maken. En vaak zie ik "die" ipv "dat". Vreselijk, dat soort flaters. Deels zijn zulke fouten inmiddels goedgekeurd.... over zesjescultuur gesproken. Net als bij ons: als niemand meer over de lat springt, leg hem lager ipv meer oefenen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 04-09-2018 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Vanoverdegrens schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:09:
[...]

Typisch nederlandse reactie naar emigranten. Ga je weg, wordt je als een soort volksverrader beschouwd, die elk recht kritisch te zijn, heeft verspeeld. Erg vervelend en tekenend voor de nederlandse mentaliteit, die helaas niet zo positief is, als het volkje het zelf ziet.

Ikzelf ben niet echt ver van huis geraakt, maar leef wel 100% duits. Voertaal thuis, werk, vriendenkring etc., en verder niks behalve een paar familiebezoekjes per jaar en wat nederlandse social media, heeft nog met Nederland te maken. Dat Nederland in de afgelopen 20 jaar flink is afgetakeld is ook mijn mening. En ik kom er vaak genoeg om de verschillen met het verleden te merken. Maar wel zelden genoeg om er niet aan gewend te raken en het uiteindelijk te overzien. Waarbij er binnen NL ook nog flinke verschillen zijn. Het noorden is bijv. totaal anders dan de randstad. Is hier in Dld. hetzelfde, maar omdat ik in een betere enigszins landelijke omgeving woon, zit ik goed. Het gemiddelde niveau is hier imo beter, maar we gaan wel de verkeerde kant op. Veel slechte invloeden lijken me altijd weer van de USA via GB en NL naar de rest van het europese vasteland over te waaien, is mijn indruk de afgelopen ~30 jaar.

Even on-topic: ik denk dat het financieel lastig gaat worden om met behoud van gewende welwaart terug te keren. Ikzelf zou bij terugkeer ook flink stappen terug moeten doen, omdat het leven in NL gewoon al peperduur begint met wonen als grootste kostenpost. Dan het kapotnivellerende belastingsysteem, duur autorijden, enz. enz.
Ik vermoed, dat als een buitenlandse school voor je zoon in Azie te duur is, dat remigreren naar NL veel te duur is, ofwel financieel onhaalbaar. Enkele realisten hebben hierboven de knakpunten al aangegeven. Studeren kost in NL flink geld. ** Meer dan in Dld. bijv., en zo zijn er vele grotere en kleinere puntjes die opgeteld tot een groot probleem worden. Gelukkig ben ik gelukkig over de grens, want aan een terugkeer wil ik niet denken. En dat veel nederlanders erg tevreden met NL zijn, begrijp ik best, en ik gun het ze van harte. Maar een eenzijdige "hier is alles zoveel beter dan elders" kijk op de zaken is imo aan de werkelijkheid voorbij.

** Scholing in NL is overigens matig. Kijk maar hoe slecht nederlands hier op tweakers geschreven wordt. Als ik voor elke verkeerde d of t een € zou krijgen, werd ik snel rijk. Het hoeft echt niet allemaal perfect te zijn (is mijn taalvaardigheid ook niet), maar een werkwoord met een d op het eind vervoegen in de enkelvoudig tegenwoordige tijd, is een lagere school fout die hier eigenlijk niemand zou mogen maken. En vaak zie ik die ipv dat. Vreselijk, dat soort flaters. Deels zijn zulke fouten inmiddels goedgekeurd.... over zesjescultuur gesproken. Net als bij ons: als niemand meer over de lat springt, leg hem lager ipv meer oefenen.
:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Heb je nog wat on-topic toe te voegen, of is een beetje de vervelende kwal uithangen voldoende voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Vanoverdegrens schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:44:
[...]

Heb je nog wat on-topic toe te voegen, of is een beetje de vervelende kwal uithangen voldoende voor je?
tja ik noem je geen sukkel duitse mentaliteit? :P ow je heb het al weggehaald :+

[ Voor 5% gewijzigd door bie100 op 03-09-2018 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Heb het al veranderd. Anders wist de moderator het sowieso. En dat je strontvervelend en volledig off-topic reageert, weet je zelf ook best. Geef liever de TS gefundeerd advies, of zijn plan realistisch is, of niet. En als je dat niet kunt/wilt, blijf dan beter met je vingers van je toetsenbord af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Vanoverdegrens schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:49:
Heb het al veranderd. Anders wist de moderator het sowieso. En dat je strontvervelend en volledig off-topic reageert, weet je zelf ook best. Geef liever de TS gefundeerd advies, of zijn plan realistisch is, of niet. En als je dat niet kunt/wilt, blijf dan beter met je vingers van je toetsenbord af.
nee mensen sukkel noemen dat is on-topic , maar goed zal hem advies geven gewoon terug naar Nederland komen de vervelende mensen zijn al naar Duitsland verhuist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:56

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Modbreak:Als iemand over de schreef gaat kun je het bericht gewoon rapporteren waarna een moderater actie kan ondernemen. Schelden, terugschelden en op de man spelen is niet gewenst.

Ik heb het bericht gerapporteerd en laat het aan de plaatselijke moderator over om eventueel op te schonen. Vanaf nu graag weer ontopic verder.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Modbreak:Wat was er precies niet duidelijk aan @Jazzy's "nu weer ontopic verder" :?. Reacties getrashed. Voor feedback op moderaties kun je de moderator DM'en of posten in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan - Feedback

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 03-09-2018 16:23 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Laatst online: 13:29

Kid Buu

Huh, Pietje?

Hoe moeilijk is het nou? :/

[ Voor 85% gewijzigd door .oisyn op 04-09-2018 08:43 ]

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 21:39

4POX

Everybody is wired

https://speld.nl/2018/07/...-overwinning-om-spelfout/

Ik vond dit heel interressante thread. Kunnen wij dit zo houden?

Ik zit nu in een Aziatisch land. Mijn partner en ik zijn onze toekomst aan het onderzoeken. Hier blijven of ergens anders heen gaan. Dan kom je erachter dat in Azie famiilibanden heel anders zijn. Slochteren heeft de Nederlanders daarin erg verwent. Wij zijn nog jong. Maar de keuzes moeten wel gemaakt worden.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Kid Buu :F Ik gaf later in de reactie al aan, dat mijn taalvaardigheid verre van perfect is. Zo'n 25 jaar na m'n emigratie merk ik, dat het schrijven me steeds meer moeite kost. De gemiddelde in Nederland woonachtige Tweaker produceert helaas duidelijk meer fouten dan ik. En die oefent dagelijks. Daar ga ik iig vanuit.
Mijn geschreven duits vind ik persoonlijk ver onder de maat, en dat wordt ook nauwelijks beter. De oorzaak zal wel zijn, dat ik slechts 1 jaar duits op school in Nederland had en in Dld. zelf nooit een cursus gevolgd heb. Bij ons wordt zelden de mogelijkheid aangeboden om op VWO-niveau 1 vak als avondopleiding te volgen. Anders had ik dat allang gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Het was flauw, maar binnen de context moest ik hem even maken :) Ik zelf bevind mij nu ook in Azië (Ho-Chi-Minh stad) maar grotendeels van de tijd breng ik in Bangkok door als ik in Azië ben. Momenteel leef ik als een soort halve nomaad en spendeer ik zo'n 3 maanden per jaar in Azië.

Waar ik door de jaren heen wel achter ben gekomen is dat het allemaal zo slecht in Nederland niet is, het is vooral een gevoel van 'wat anders' willen en dat heeft ook deels met het klimaat te maken. Ik denk dat iedereen dat gevoel wel kent waar je leven een bepaalde kant op gedirigeerd wordt door de omgeving/kringen waarin je je bevindt terwijl wanneer je een blanco start zou kunnen maken je het een hele andere wending zou geven.

Of ik hier daadwerkelijk langer termijn zou kunnen wonen weet ik niet, heb toch het gevoel dat ik altijd die 'farang' zal blijven. Er heerst ook een soort dynamiek van wederzijdse uitbuiting tussen de westerling en de local waardoor dat buitenstaander gevoel nog eens extra versterkt wordt.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Een verblijf in Azië is natuurlijk onvergelijkbaar met dat in een dichtbij gelegen buurland. Ik geniet ~50km noordoostelijk van Keulen van heerlijk nederlands nat weer. Behalve deze gortdroge en snikhete zomer dan. De mentaliteit is anders, maar niet zo afwijkend als in bijv. Vietnam. Ik heb Azië helaas nog nooit bezocht, wat ik, nu m'n kinderen wat groter zijn, snel wil veranderen. Uiterlijk over 2 jaar moet het er van komen. Ik denk momenteel zelf over een volgende emigratie na, maar weet nog niet precies waarheen. Het liefst zou ik een land kiezen waar ik de voertaal beheers, maar de landen waar engels/duits/nederlands gesproken wordt, zijn om andere (meest financiele) redenen doorgaans ongeschikt. Azië heb ik nooit als optie overwogen. Wellicht brengt een vakantie erheen, daar verandering in. Ik ben flexibel en sluit liever niets uit.

• clogie886
Weltschmerz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 07:56:
Wat betreft je zoon en zijn taal; volgens de taalkunde heeft hij gemiddeld tot 12 jaar om een taal vloeiend te kunnen leren. Moedertaal zou het volgens de theorie niet worden. Uiteraard zijn hier uitzonderingen op (ik ken iemand die op haar 12e uit de Oekraïne naar Duitsland is verhuisd, en moedertalig Duits is), maar misschien wil je die informatie meenemen.
Taal gaat echter niet het breekpunt zijn, maar het maken van nieuwe vrienden, het wennen aan klimaat, cultuur en omgeving. Bereid je ook hier op voor : ) Het kan een enorme schok zijn voor een jong kind, wat met goede begeleiding ook erg positief uit kan pakken, uiteraard.

Heel veel succes gewenst!
Van meerdere kanten vernomen dat als je kind 10, 11 of 12 is hij makkelijk een nieuwe taal kan leren, daarna wordt het moeilijker en moeilijker, vandaar dat we volgend jaar terug willen. Klimaat, vrienden en cultuur zal ik hem zoveel mogelijk daar waar ik kan mee helpen. Geen idee of dat gaat lukken, dat zal ik volgend jaar wel zien hoe dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
Kid Buu schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:15:
Of ik hier daadwerkelijk langer termijn zou kunnen wonen weet ik niet, heb toch het gevoel dat ik altijd die 'farang' zal blijven. Er heerst ook een soort dynamiek van wederzijdse uitbuiting tussen de westerling en de local waardoor dat buitenstaander gevoel nog eens extra versterkt wordt.
Met uitzondering van de VS, waar het voelt of echt iedereen gelijk is, heb ik ook het gevoel gehad altijd de buitenlander te zijn. In het Duitse bedrijfsleven bijvoorbeeld wordt je nooit echt serieus genomen omdat foutloos, accentloos Duits spreken voor Nederlanders vrijwel niet te doen is. Dat gevoel is ook wederzijds, Duitsers met een accent uit Heilbronn en Zwitsers kan ik door hun bizarre accent ook niet serieus nemen.

Het risico bestaat ook dat je na een lange periode in het buitenland niet meer in Nederland kan wennen. De mentaliteit, omgangsnormen en -waarden en de levensstandaard liggen toch heel anders dan in de landen waar ik gewoond heb. Niet kunnen aarden klinkt wat dramatisch maar daar komt het misschien wel op neer.

[ Voor 24% gewijzigd door gold_dust op 06-09-2018 23:04 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

TS welke regio ga je wonen? In de randstad zit oa Huawei, zij zijn altijd op zoek naar managers met Aziatische ervaring.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
@opcxtreme
Een dak boven mijn hoofd is wat mij het meeste hoofdpijn bezorgt op dit moment. Begrepen dat er een jarenlange wachtlijst is voor een sociale huurwoning maar ik kan moeilijk jarenlang buiten onder een kartonnen doos gaan slapen met mijn familie.....

Alles is niet verlopen zoals ik in gedacht had, financiële crisis in 2008 heeft ook bij mij hard toegeslagen. Als je namelijk geld op de bank hebt staan in Azië wordt je bijna wekelijks gebeld door 'financiële adviseurs' die uiteraard het allerbeste met je voor hebben. In 2006 besloten met een bank in zee te gaan, nou DAT heb ik geweten. Twee jaar later was 75% van mijn spaargeld als sneeuw voor de zon verdwenen....

$fable
Bedankt, zal ik eens naar gaan kijken. Sta nu ingeschreven bij enkele woningcorporaties maar verwacht daar niet veel van. Geprobeerd of ik een urgentieverklaring kan krijgen maar daarvoor moet ik weer bij de gemeente zijn waar ik ingeschreven sta wat lastig is omdat ik nog niet weet waar ik ga wonen.

$Eli3l
Australië klinkt geweldig en op de running hash kom ik veel Australiërs tegen, geweldig volk!
Als ik zou gaan werken in Australië kan ik gelijk mijn vriendin en zoontje meenemen?
Ga er toch eens serieus naar kijken, klinkt interessant.

@Richh
Dat is volgens mij de enige manier om een dak boven mijn hoofd te krijgen, een baan met een salaris dat ik huur KAN betalen en er ook nog wat geld overblijft om van te eten...

@gold_dust
Ik vrees dat ik een aardige cultuurschok ga meemaken na 20 jaar, kwestie van aanpassen want ik heb weinig keus....

@Morty
Het land met een van de beste keukens ter wereld :-)

@Yukon
Mijn vrouw kan waarschijnlijk zo in een restaurant aan het werk, spreekt goed Engels en kan koken als de beste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

clogie886 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:51:
$fable
Bedankt, zal ik eens naar gaan kijken. Sta nu ingeschreven bij enkele woningcorporaties maar verwacht daar niet veel van. Geprobeerd of ik een urgentieverklaring kan krijgen maar daarvoor moet ik weer bij de gemeente zijn waar ik ingeschreven sta wat lastig is omdat ik nog niet weet waar ik ga wonen.
In de meeste gemeentes is 1 van de eisen dat je minimaal 2 jaar ingeschreven moet staan in de betreffende gemeente, voordat je uberhaupt een aanvraag voor urgentie kan indienen...
@Yukon
Mijn vrouw kan waarschijnlijk zo in een restaurant aan het werk, spreekt goed Engels en kan koken als de beste!
Heb je niet ook papieren nodig? Voor ongeschoold (horeca) werk, willen ze vaak toch alleen 15-20 jarigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
In de meeste gemeentes is 1 van de eisen dat je minimaal 2 jaar ingeschreven moet staan in de betreffende gemeente, voordat je uberhaupt een aanvraag voor urgentie kan indienen...
Dat is knap lastig in mijn situatie, heb dit niet voorzien maar kan ook geen twee jaar vooruit kijken. Waar ik woon heb je als je wilt binnen 24 uur een nieuwe kamer / huis / condo, geen probleem. Huisvesting is in ieder geval veel beter geregeld waar ik woon dan in Nederland :-)
Heb je niet ook papieren nodig? Voor ongeschoold (horeca) werk, willen ze vaak toch alleen 15-20 jarigen...
Waarom heb je papieren nodig? Ik heb personeel aangenomen zonder opleiding maar spraken goed Engels en konden bijna direct zo meedraaien op de IT afdeling. Heb ook job interviews gehad met mensen die afgestudeerd waren op de universiteit maar geen woord Engels spraken (was perfect volgens hun CV), dat is lastig communiceren binnen een Internationaal bedrijf. Ik kwam niet verder dan "What is your name".......

Volgens mij heeft mijn vrouw alleen maar lagere school gedaan maar als er 20 mensen komen eten staat er Nederlands, Koreaans, Italiaans en Thais eten op tafel zonder dat ze ook maar een diploma heeft.

Als ik personeel nodig heb, kijk ik naar mensen - niet naar papieren.
You don't hire for skills, you hire for attitude. You can always teach skills.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

clogie886 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:51:
Eigenlijk is dit een soort "Ik Vertrek", maar dan omgekeerd.

Ik help het je hopen, maar ik denk dat het zonder SVH Sociale Hygiëne en basiskennis van HACCP moelijk is om op hogere leeftijd nog iets te vinden in de Horeca. En dan sta je nog lang niet aan het fornuis.

Misschien is het een idee om toch eens een paar weken naar Nederland te komen om kwartier te maken en je te laten informeren over werk en school (voor jezelf, je vrouw en je zoontje). Geeft je vast nieuwe inzichten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

clogie886 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:09:
Hier ga je nat. Je kunt je eigen situatie in een ver land niet 1:1 op het nederland van 20 jaar na je vertrek hier projecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Net nadat hij verteld dat hij mensen aanneemt vanwege de skill dat ze Engels kunnen :P

En tbh, leuk hoor, maar hoe goed iemand zijn attitude ook is, het idee dat elke idioot alles wel kan leren is gewoon dom. Om het nog niet te hebben over de tijd die het kost om iemand het te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Dat is knap lastig in mijn situatie, heb dit niet voorzien maar kan ook geen twee jaar vooruit kijken. Waar ik woon heb je als je wilt binnen 24 uur een nieuwe kamer / huis / condo, geen probleem. Huisvesting is in ieder geval veel beter geregeld waar ik woon dan in Nederland :-)
Dat is hier ook zo, er staan meer dan 1500 advertenties voor huurwoningen in de stad waar ik nu woon. Dagelijks neemt het aantal toe omdat het toeristenseizoen ten einde gaat, we wijzen nu woningen waar je in Nederland 10+ jaar voor op een wachtlijst staat of 1500+ euro per maand voor betaalt af omdat het balkon, de straat of de inrichting niet bevalt. Een soort van omgekeerde wereld zeg maar. Niet dat alles hier beter is maar dit soort dingen maakt het moeilijk zo niet onmogelijk om weer in Nederland te kunnen wennen.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Als ik dit zo hoor denk ik dat het een knap lastig verhaal voor je gaat worden. De omgekeerde stap terug maken zonder de nodige financiële middelen gaat je een hoop hoofdpijn bezorgen. Voor een stap naar het buitenland zou ik minimaal een paar jaar buffer van huur/onkosten (met bij voorbaat een geregelde woning) aanhouden, maar voor de stap terug zou dit minstens net zo gelden. De luxe om voor een appel en een ei te kunnen leven in die contreien maakt de drempel om terug te komen aardig groot.

• Vanoverdegrens
Kid Buu schreef op woensdag 12 september 2018 @ 07:45:
Als ik dit zo hoor denk ik dat het een knap lastig verhaal voor je gaat worden. De omgekeerde stap terug maken zonder de nodige financiële middelen gaat je een hoop hoofdpijn bezorgen.
…….
De luxe om voor een appel en een ei te kunnen leven in die contreien maakt de drempel om terug te komen aardig groot.
In het land waaruit je weer naar Nederland wilt terugkeren, hoeft het leven niet eens een appel en een ei te kosten, om een financieel lastig probleem te krijgen. De goedkopere woningmarkt in NRW zou mij al veel kleinere woonruimte opleveren. De verschillende (sociale) vangnetten vangen me inmiddels in NL helemaal niet meer op, itt de duitse, waar ik door m'n lange verblijf aanspraak heb opgebouwd. De TS heeft in Azie natuurlijk geen behoorlijk vangnet, en het nederlandse hangt ook niet meteen uitnodigend voor hem en z'n familie klaar. "Ik kom terug" als variant op "ik vertrek" gaat na uiterlijk 3 afleveringen de kijkers vervelen, ben ik bang.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
[...]

Mijn partner is anderhalf jaar geleden met mij mee terug naar NL gekomen: dat hebben we geweten. Je bent een werkgever uit duizenden met deze houding, maar wij zijn er helaas achter gekomen dat de meeste werkgevers toch vooral een bekend type in dienst neemt, en liever niets vreemds. Ook in het zogenaamd open Nederland. Een paar maand geleden eindelijk beet (helaas een tijdelijk contract met navenant loon), en niet geheel tegen verwachtingen in bij een bedrijf dat 80% buitenlandse werknemers heeft (en jouw jouding ook grotendeels).

[ Voor 15% gewijzigd door Brent op 12-09-2018 19:46 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat ik begrijp zitten jullie alle drie ook in een andere situatie. Dat betekent dat jullie wel eens heel anders kunnen reageren bij aankomst in Nederland. En dat is nog buiten het praktische deel (huisvesting, baan, onderwijs). Daarbij veranderen landen en de vraag is of het Nederland van nu wel interessant voor je is. @Verwijderd geeft een goede tip: eerst eens hier een paar weken zijn om te kijken of het nog wel is wat je er van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
@ardana
Als ik een of twee jaar moet wachten zoals jij aangeeft, waar moet ik dan in de tussentijd wonen met mijn familie, onder een brug? Werk maak ik me het minst druk om op dit moment maar alle opmerkingen met betrekking tot huisvesting des te meer....

@Siask
Hahahaha, ja inderdaad - Ik vertrek maar dan omgekeerd :-)
Hebben er aan zitten denken een paar weken naar Nederland te gaan maar gezien de kosten die dat met zich meebrengt besloten dat maar niet te doen.

@Sissors
Wil alleen maar aangeven dat diploma/ certificaten niet zaligmakend zijn. Sommige mensen kunnen op papier de ideale kandidaat zijn maar in een team waar samengewerkt moet worden een ramp zijn.

@gold_dust
Was het woordje 'betaalbaar' vergeten. Huren begint hier op sommige plaatsen bij EUR 65 / maand ongemeubileerd maar alles verder nieuw. Overheid doet hier ook verder weinig aan huisvesting en toch heeft iedereen een dak boven z'n hoofd. Volgens mij wordt er in Nederland BEWUST weinig gebouwd juist om een zo groot mogelijk schaarste te creëren zodat je hoge prijzen kan vragen!

@Kid Buu
Tja, met de informatie die ik nu heb had ik het waarschijnlijk anders aangepakt 20 jaar geleden, maar ja niemand kan ik de toekomst kijken althans ik niet...

@Brent
Mensen worden aangenomen omdat er vaak een 'klik' is tijdens het job interview. Bij mijn werkgever in Nederland werden mensen aangenomen zonder diploma, een niet afgemaakte opleiding was geen enkel probleem. Kan mij nog wel verhalen herinneren van mensen die op vrijdagmiddag een sollicitatie gesprek hadden wat plaatsvond in de bedrijfsbar in de kelder. Aan het eind van de avond kreeg je dan te horen "waarvoor kwam je eigenlijk", "sollicitatiegesprek met HR", antwoord: begin maandag maar, we vinden wel wat voor je. Mooie tijden waren dat......

@Roenie
Geen idee hoe mijn familie gaat reageren op Nederland, ze kijken wel vol verwachting uit naar alle soorten kaas en haring. Wat @Siask al aangaf kost veel geld, ticket Azië Nederland voor 3 personen, hotelovernachtingen eten / drinken / vervoer etc. etc. Misschien kom ik wel zelf over als een soort 'kwartiermaker' :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 09:45
clogie886 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:38:
@ardana
Als ik een of twee jaar moet wachten zoals jij aangeeft, waar moet ik dan in de tussentijd wonen met mijn familie, onder een brug? Werk maak ik me het minst druk om op dit moment maar alle opmerkingen met betrekking tot huisvesting des te meer....
Ik wil niet negatief zijn, maar ik zou me niet blind staren op die 1 of 2 jaar. Het krijgen van urgentie is zeer moeilijk in de meeste gevallen, waarbij er strikte redenen moeten zijn, bijvoorbeeld buiten je schuld dakloos zijn door een calamiteit. Ik vraag me zeer af of het verhuizen vanuit het buitenland onder "buiten je schuld" valt.

Zie bijvoorbeeld deze site, waar je kan uitzoeken of je wellicht urgentie kan krijgen:
https://www.urgentiewijzer.nl/Homepage.aspx

Als je geen urgentie krijgt (denk dat dat helaas waarschijnlijk is) worden die 1 a 2 jaar al snel 10 jaar of meer tenzij je ver in de buitengebieden wilt wonen.

Het enige alternatief is huren in particuliere markt, wat dus al snel minimaal 800 euro per maand gaat kosten.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online

@Sissors
Wil alleen maar aangeven dat diploma/ certificaten niet zaligmakend zijn. Sommige mensen kunnen op papier de ideale kandidaat zijn maar in een team waar samengewerkt moet worden een ramp zijn.

@Brent
Mensen worden aangenomen omdat er vaak een 'klik' is tijdens het job interview. Bij mijn werkgever in Nederland werden mensen aangenomen zonder diploma, een niet afgemaakte opleiding was geen enkel probleem. Kan mij nog wel verhalen herinneren van mensen die op vrijdagmiddag een sollicitatie gesprek hadden wat plaatsvond in de bedrijfsbar in de kelder. Aan het eind van de avond kreeg je dan te horen "waarvoor kwam je eigenlijk", "sollicitatiegesprek met HR", antwoord: begin maandag maar, we vinden wel wat voor je. Mooie tijden waren dat......
Ik weet niet of ik je heel optimistisch of heel naïef vind. Uiteraard zijn diploma's niet zalig makend en moet er een klik zijn tijdens het interview. Probleem is om tot de interview fase te komen. Dat je goed zal klikken met de persoon die de aanwervingskeuze maakt heb je niets aan wanneer de automatische screening van CVs op steekwoorden alles met "mbo" direct naar de prullenbak verwijst. Of wanneer hr / recruitment de eerste sollicitatieronde doet en je daar niet goed overkomt. Of je heel geschikt bent maar een generiek assessment slecht doet, etc, etc.

Qua huisvesting geeft misschien dit topic een idee hoe lastig het is om naar NL terug te komen zonder werk als je wel 100k achter de hand hebt.

Ik zou zeker nu al proberen een baan te zoeken. Dat maakt de rest van het proces waarschijnlijk een stuk makkelijker. Particulieren huur ontkom je waarschijnlijk niet aan. Hopelijk betaalt je nieuwe baan goed genoeg om aan de inkomenseisen (vaak bruto inkomen = 4x huur) te voldoen. Andere optie is dat jij eerst verhuist en een baan zoekt / woning regelt en na een aantal maanden komen je vrouw en kinderen over. Mocht het allemaal de eerste maanden al tegenvallen, dan kan je zonder grote kosten nog terug. Verder is ook het mentale aspect belangrijk. Het NL dat je verliet is niet te vergelijken met het NL van nu. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat je weer kan aarden. Hoe dan ook: succes met de voorbereidingen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Zygapophysis schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:50:
[...]

Ik weet niet of ik je heel optimistisch of heel naïef vind. Uiteraard zijn diploma's niet zalig makend en moet er een klik zijn tijdens het interview. Probleem is om tot de interview fase te komen. Dat je goed zal klikken met de persoon die de aanwervingskeuze maakt heb je niets aan wanneer de automatische screening van CVs op steekwoorden alles met "mbo" direct naar de prullenbak verwijst. Of wanneer hr / recruitment de eerste sollicitatieronde doet en je daar niet goed overkomt. Of je heel geschikt bent maar een generiek assessment slecht doet, etc, etc.

Qua huisvesting geeft misschien dit topic een idee hoe lastig het is om naar NL terug te komen zonder werk als je wel 100k achter de hand hebt.

Ik zou zeker nu al proberen een baan te zoeken. Dat maakt de rest van het proces waarschijnlijk een stuk makkelijker. Particulieren huur ontkom je waarschijnlijk niet aan. Hopelijk betaalt je nieuwe baan goed genoeg om aan de inkomenseisen (vaak bruto inkomen = 4x huur) te voldoen. Andere optie is dat jij eerst verhuist en een baan zoekt / woning regelt en na een aantal maanden komen je vrouw en kinderen over. Mocht het allemaal de eerste maanden al tegenvallen, dan kan je zonder grote kosten nog terug. Verder is ook het mentale aspect belangrijk. Het NL dat je verliet is niet te vergelijken met het NL van nu. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat je weer kan aarden. Hoe dan ook: succes met de voorbereidingen! d:)b
TS refereert naar de situatie ten tijde van z'n vertrek, rond 1998. De tijden zijn simpelweg anders, maar TS lijkt nog het oude beeld voor ogen te hebben als ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:03

servies

Veni Vidi Servici

gold_dust schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:03:
[...]

Met uitzondering van de VS, waar het voelt of echt iedereen gelijk is, heb ik ook het gevoel gehad altijd de buitenlander te zijn.
Yup... de gemiddelde hispanic / afro-american zal het er helemaal mee eens zijn... Ze worden daar echt gelijk behandeld.
In het Duitse bedrijfsleven bijvoorbeeld wordt je nooit echt serieus genomen omdat foutloos, accentloos Duits spreken voor Nederlanders vrijwel niet te doen is. Dat gevoel is ook wederzijds, Duitsers met een accent uit Heilbronn en Zwitsers kan ik door hun bizarre accent ook niet serieus nemen.
Sorry, maar dat zal dan toch echt door jezelf komen. Ik heb veel met Duitstaligen gewerkt en accent etc. was nooit een probleem... Wel hoe je je gedraagt, en de gemiddelde Nederlander gedraagt zich als een hork in de ogen van Duitstaligen... Er heerst in die landen o.a. een hele andere bedrijfscultuur...

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@ardana
Twee? Afhankelijk van waar je wil gaan wonen, is de wachttijd in 'n beetje stad (en sowieso in de randstad) minimaal 4 jaar of langer. En waar je in de tussentijd moet gaan wonen? Studentenkamers, particuliere verhuur, vrienden, familie, anti-kraak, tijdelijke verhuur.

Ik spreek uit ervaring. Twee jaar geleden gescheiden en woning verkocht (we konden 'm geen van beiden aanhouden), en geen inschrijfduur. Ik woon in de randstad, Leiden om precies te zijn, en de wachtlijst is hier ongeveer 6 à 8 jaar. Ik heb dus een tijdelijk huurcontract (zie ook mijn onderschrift), en de verhuurder heeft een opzegtermijn van 3 maanden. Mijn onderburen zijn er komen wonen toen ze al wat verder in het sloop-proces waren, ruim na mij dus, en die hebben een opzegtermijn van 14 dagen, zij wonen dus echt anti-kraak. Ze hebben ook geen verwarming en geen warm-water.
De enige eisen die er zijn aan anti-kraak woningen, is veilig, wind- en water-dicht, en aansluitingen voor elektra en water. De rest is allemaal optioneel en moet je, als je pech hebt, zelf voor zorgen.
@gold_dust
Was het woordje 'betaalbaar' vergeten. Huren begint hier op sommige plaatsen bij EUR 65 / maand ongemeubileerd maar alles verder nieuw. Overheid doet hier ook verder weinig aan huisvesting en toch heeft iedereen een dak boven z'n hoofd. Volgens mij wordt er in Nederland BEWUST weinig gebouwd juist om een zo groot mogelijk schaarste te creëren zodat je hoge prijzen kan vragen!
Ik betaal € 200 pm, mijn onderburen betalen € 180 pp, onze woningen zijn wel redelijk vergelijkbaar, al hebben zij 'n grote tuin, en ik niks aan buitenruimte. De reden dat ik "maar" € 200 betaal, is omdat de woning in een dermate slechte staat was, dat ze het voor de reguliere "tijdelijk huren-prijs" van € 450 zelfs in Leiden (met die extreme wachtlijsten) dus niet verhuurd kregen. Als deze woning een normale woninge was geweest (qua kwaliteit en huurvorm), had hij vermoedelijk € 650-700 p.m. moeten kosten. En dat is sociale wongingbouw.

De prijzen voor dezelfde woning:
Particulier: € 800-900 (soms een tijdelijk huurcontract, meestal voor onbepaalde tijd, je moet geluk hebben met je verhuurder, vaak vragen ze onwettig hoge huurprijzen, die je wel naar beneden kan dwingen, maar dan heb je vaak een goede ruzie te pakken, en sommigen schromen niet geweld te gebruiken. Tevens hoge instap-kosten (borg, makelaar (wat ook weer onwettig is meestal)) en hoge inkomenseisen.
Sociale huur: € 650-700 (je moet een beetje geluk hebben met je verhuurder maar de meeste zijn wel ok. Lage instapkosten, lage inkomenseisen, lange wachtlijsten en "passend toewijzen" (moet je ff op googlelen), geen mogelijkheid tot opzegging vanuit de verhuurder)
Tijdelijke verhuur: € 200-450 (veel geluk voor nodig, maar geen wachtlijsten, en zeeeeer wisselend wat de kwaliteit van de woning is, 3 maanden opzegtermijn)
Anti-kraak: € 180-360 (kwaliteit van de woning laat vaak te wensen over, some heb je 'n kruiwagen nodig, 14-dagen opzegtermijn)

Overigens hanteren veel anti-kraak-verhuurders een voordrachts-beleid, dwz dat je eerst door een zittende huurder van hen voorgedragen moet zijn, anders mag je niet via die organisatie huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
@harmen1987
Zoals ik al eerder aangaf lijkt huisvesting voor mijn gezin een groter probleem te zijn dan een nieuwe baan. Heb nog wel een paar centen in Nederland op de bank staan maar met de huren die ik moet gaan betalen zal dat binnen niet al te lange tijd ook wel op zijn. Nu kan ik twee dingen doen, netjes mijn geld in Nederland laten staan om daarvan de huur te gaan betalen OF alles opmaken en dan gewoon 'iedereen' voor het blok zetten! Moet ik toch nog eens goed over nadenken.

@Zygapophysis
Heb hier in Azië dezelfde ervaring met HR als wat jij beschrijft. HR zoekt kandidaten op steekwoorden omdat sommige geen flauw idee hebben wat een IT Manager doet. Heb eens gesolliciteerd bij een hotel waar ik werd afgewezen omdat ik geen kennis had van de software die gebruikt werd. Heb toen een afspraak gemaakt met 'de baas' en een paar weken later was ik aan het werk. Heb die software verder nooit aangeraakt want de support werd door het bedrijf gedaan wat het geïnstalleerd had. Software was er inderdaad alleen ingezet om sollicitanten te krijgen die ervaring hadden in hotels!!

Van meerdere kanten te horen gekregen dat ik al moet beginnen met solliciteren dus ik ben nu bezig met mijn CV en Linkedin profiel bij te werken. Volgende stap is dan actief werk gaan zoeken in Nederland

Een optie is inderdaad om mijn familie misschien wat langer in Azië te laten en eerst voor huisvesting / baan te gaan.

@yucon
Tijden zijn veranderd en inderdaad zal het niet meer hetzelfde zijn als toen ik vertrok, jammer want ik woonde toen ook best wel lekker goedkoop a fl 125 / maand. Voorwaarde was wel dat ik zelf alles moest onderhouden. Het waaide regelmatig binnen net zo hard als buiten, kozijnen waar je je vinger doorheen kon steken en als de buren beneden de wc doortrokken moest ik onder de douche want anders kreeg ik heet water van de boiler over me heen. Was wel op loopafstand van het strand dus vond alles al lang best, geweldige tijd gehad en zal waarschijnlijk nooit meer zo goedkoop kunnen wonen als toen in Nederland.....

@ardana
Bedankt voor alle informatie, geeft mij een aardig idee wat ik zal moeten gaan budgetteren, maar wat een prijzen..... Een ander optie zou zijn - wat ik al eerder aangaf - wat langer in Azië te blijven wonen zolang ik geen huisvesting heb in Nederland want hier is de huur wel te betalen. Vervolgens werk zoeken in Nederland en het job interview doen via Skype. Als het bedrijf in mij geïnteresseerd is kan ik altijd even heen en weer vliegen voor het volgende gesprek..

Een optie die ik nog van mijn familie kreeg - die ik niet bij jou zie staan - is permanent wonen in een recreatiewoning. Verschilt per gemeente en je zal ook hier ongetwijfeld een beetje geluk moeten hebben om wat te vinden.

Anti-kraak is geen probleem, heb nooit veel om luxe gegeven. Heb bijvoorbeeld nog nooit in een bed geslapen, lange tijd op een camping matje op de grond geslapen, grond is vaak koud en dat wil je ivm de warmte hier.

Als ik alles zo lees krijg ik wel steeds meer begrip voor de rellen tijdens de kroning van Prinses Beatrix tot Koningin Beatrix in 1980. We zijn nu bijna 75 jaar na de tweede wereldoorlog en tot op de dag van vandaag is er nog steeds een zeer groot woningtekort met bijkomende schandalig hoge prijzen voor kopen en huren.

O ja, ik kom uit Den Haag maar daar zou ik niet meer willen wonen...

Zojuist gelezen in de grootste ochtend krant van Nederland dat Software- en applicatieontwikkelaars op nr 7 staan van beroepen waar ze geen mensen voor kunnen vinden. Misschien moet ik mezelf maar gaan omscholen maar dat is een onderwerp voor een ander draadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

clogie886 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:16:
@harmen1987
OF alles opmaken en dan gewoon 'iedereen' voor het blok zetten!
Even een opmerking terzijde: je loopt tegenwoordig op die manier een aardige kans letterlijk bij het leger des heils te staan. Instanties gaan tegenwoordig nauwelijks harder lopen omdat jij toevallig op een bankje in het park slaapt. En dat is niet bedoeld als understatement of metafoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Yucon schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:35:
[...]

Even een opmerking terzijde: je loopt tegenwoordig op die manier een aardige kans letterlijk bij het leger des heils te staan. Instanties gaan tegenwoordig nauwelijks harder lopen omdat jij toevallig op een bankje in het park slaapt. En dat is niet bedoeld als understatement of metafoor.
Duidelijk, kan dus beter in de zomer terugkomen dan in de winter ;)

Krijg wel steeds meer de indruk dat ik in mijn situatie - waar ik OOK niet om gevraagd heb - helemaal achter, achter, achter aan mag aansluiten :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

clogie886 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:48:
[...]

Krijg wel steeds meer de indruk dat ik in mijn situatie - waar ik OOK niet om gevraagd heb - helemaal achter, achter, achter aan mag aansluiten :(
Wacht wat? Je bedoeld de situatie die volledig het gevolg is van je eigen keuzes in je eigen leven? Met de gebruikelijke mix (die iedereen ondervindt) van zaken waar je in het leven weinig tot geen invloed op hebt.

Waar wil je dan aansluiten? Welk vangnet verwacht je eigenlijk? En dat na het merendeel van je werkende leven geen cent bijgedragen te hebben aan de pot? Ik denk dat de meesten hier erg behulpzaam en meedenkend zijn, maar dit soort opmerkingen schieten toch een beetje in het verkeerde keelgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

clogie886 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:48:
[...]

Maak je Nederland nu verantwoordelijk voor het gebrekkige onderwijs in Azië :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Mja, we mogen denk ik wel wat gastvrijer zijn naar oud landgenoten. Je hoort vaak genoeg over dit soort remigratie problemen.

Wellicht kan je je paspoort weggooien en je aanmelden als vluchteling? Inburgeringscursus kan je halen met 2 vingers in je neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lodo schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:47:
Mja, we mogen denk ik wel wat gastvrijer zijn naar oud landgenoten. Je hoort vaak genoeg over dit soort remigratie problemen.

Wellicht kan je je paspoort weggooien en je aanmelden als vluchteling? Inburgeringscursus kan je halen met 2 vingers in je neus.
Het tweede deel negeer ik maar. Wat is er niet gastvrij? Daarbij ben je geen gast, maar een burger die terugkomt.
Pagina: 1