Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Martijn19
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11:08
Ik woon nu al een aantal jaar in het buitenland met het doel om ooit weer terug naar Nederland te komen.
Ik ben niet van plan om gelijk aan het werk te gaan maar om 6-12 maanden aan mijn eigen ding te werken, dus dat betekend geen arbeidscontract. Wel wil ik graag een woning in Groningen huren. Ik heb nu ongeveer §100.000 tot mijn beschikking (spaargeld + belegd in ETFs) dus het betalen van de huur voor een jaar is geen probleem.
Mijn vraag: zal een huurder dit accepteren? Wat wil die van mij weten? Als ik een saldo van §50k op mijn spaarrekening zal laten zien, is dat genoeg?

Ik heb nog nooit een woning gekocht/gehuurd in Nederland en heb er dus geen ervaring mee, maar lees altijd over een enorm aantal documenten die nodig zijn (loonstrookjes, afschriften, arbeidscontract etc). In Singapore betaalde ik gewoon een deposit en de huur vooruit en niemand vroeg ergens om.

edit: om te antwoorden of ik vrij of sociaal wil huren; maakt mij niet uit, wat mogelijk is. Ik probeer wat onder de §1000 te vinden maar Groningen is nauw ook niet weer zo goedkoop.

Martijn19 wijzigde deze reactie 10-08-2018 11:28 (9%)

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:35
Ik verwacht als jij de huur een jaar vooruit betaalt, dat de verhuurder ook totaal niet moeilijk zal doen.
Wil je trouwens sociale huur gaan huren of vrije sector?

234FaTaLiTy wijzigde deze reactie 10-08-2018 11:23 (21%)

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk wordt je in Singapore gewoon op straat gezet als je niet meer betaald! In Nederland heb je huurbescherming en is het risico dus groter. Waarschijnlijk zal het geen probleem zijn als je x maanden deposit betaald.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Martijn19
Bedankt allebei. De vraag kwam omdat ik bij veel advertenties zie staan "voor dit appartement is een bruto inkomen van §XXXX nodig". Maar uiteindelijk is het dus aan de verhuurder om ja of nee te zeggen en een inkomen is geen wettelijke vereiste.

En dat klopt, in Singapore kunnen ze mij binnen 7 dagen zo op straat zetten. Dus dan snap ik het ook wel dat het hier wat makkelijker gaat dan in Nederland.

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15-10 22:40
Mijn verwachting is dat het heel moeilijk gaat zijn. Behalve misschien als je prive kan (onder)huren.

Ik heb zelf geen vast contract en wel meer dan voldoende spaargeld. Maar corporaties eisen gewoon een vast inkomen dat achterlijk hoog moet liggen.
Misschien dat er in groningen iets minder te kort aan huizen is waardoor men het graag aan je verhuurd. Dan denken ze misschien wat meer met je mee. In Eindhoven en omstreken wil in elk geval niemand met je meedenken. Er zijn er zat die namelijk willen huren met een vast contract.

@234FaTaLiTy Mijn ervaring is anders, huur vooruit betalen onheft je niet van huurbescherming . De meeste organisaties willen dat risico niet aan.

Always look on the bright side of life.

• Erwin
  • Laatst online: 19:11
quote:
Martijn19 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:25:
Bedankt allebei. De vraag kwam omdat ik bij veel advertenties zie staan "voor dit appartement is een bruto inkomen van §XXXX nodig". Maar uiteindelijk is het dus aan de verhuurder om ja of nee te zeggen en een inkomen is geen wettelijke vereiste.

En dat klopt, in Singapore kunnen ze mij binnen 7 dagen zo op straat zetten. Dus dan snap ik het ook wel dat het hier wat makkelijker gaat dan in Nederland.
Ben jaren terug wel eens bij een groepsbezichtiging geweest waarbij de bemiddelaar liet doorschemeren dat als er maar genoeg vooruitbetaald werd het inkomen niet zo'n issue was...

• Martijn19
quote:
Clifdon schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:25:
Mijn verwachting is dat het heel moeilijk gaat zijn. Behalve misschien als je prive kan (onder)huren.

Ik heb zelf geen vast contract en wel meer dan voldoende spaargeld. Maar corporaties eisen gewoon een vast inkomen dat achterlijk hoog moet liggen.
Misschien dat er in groningen iets minder te kort aan huizen is waardoor men het graag aan je verhuurd. Dan denken ze misschien wat meer met je mee. In Eindhoven en omstreken wil in elk geval niemand met je meedenken. Er zijn er zat die namelijk willen huren met een vast contract.

@234FaTaLiTy Mijn ervaring is anders, huur vooruit betalen onheft je niet van huurbescherming . De meeste organisaties willen dat risico niet aan.
Zo'n bericht is natuurlijk weer jammer, dan moet ik al bijna verplicht bij mijn ouders gaan wonen straks terwijl ik genoeg geld heb om het te betalen. Huur je vrij of in de sociale sector?

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-10 22:38
Ik zou gewoon op marktplaats o.i.d zoeken naar een (privť) verhuurder. Als je die kan laten zien dat je een X bedrag hebt en eventueel 3 maanden vooruit betaald doet er volgens mij echt niemand moeilijk :-)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:07
@Clifdon Als je een huurcontract hebt van bepaalde tijd en minder dan 2 jaar, en de verhuurder helpt jou daaraan herinneren een paar maanden voor verstrijken, dan moet je gewoon wegwezen.
Verleng je het huurcontract dan toch, dan heb je volgens de wet een contract voor onbepaalde tijd, en dan is het voor de verhuurder ineens lastig om je eruit te krijgen.
Dus als je er wilt blijven wonen, dan moet je werk hebben, anders zal de verhuurder niet verlengen.

jeroen3 wijzigde deze reactie 10-08-2018 11:34 (19%)

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:55

Kek

3flix

quote:
Clifdon schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:25:

Lol in Groningen is net zo;n krapte op de woningmarkt als in de randstad. dus hier staan verhuurders echt niet te wachten op een huurder. Je moet geluk hebben en iemand kennen of via een aardig privť persoon kunnen huren. Niet onmogelijk maar duurt mogelijk wat langer..

• Yokidrink
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-10 12:40
Je kunt natuurlijk ook gewoon een baan zoeken en dan iets huren.
Op het moment dat je je huur contract hebt staat niets je in de weg om je baan op te zeggen. Het is misschien niet helemaal netjes maar zolang de huur betaald wordt zie je de verhuurder niet hoor.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 10:12
Ik heb hetzelfde gedaan, ook vanuit het buitenland naar regio Groningen verhuisd. Wel spijt van trouwens :) . Groningen stad zelf is heel moeilijk, helemaal nu het studiejaar weer begint. In de plaatsen rondom Groningen moet wel iets te vinden zijn: Hoogezand, Veendam ..., Winschoten ..., Drachten ..., Delfzijl ........... :X Of je daar wil wonen is natuurlijk maar de vraag, behoorlijk ghetto allemaal.

Ik zou achteraf gezien ook niet al mijn bruggen in het buitenland verbranden. Zo geweldig is het in Nederland niet (meer).

• Martijn19
Ik ben ook nog niet van plan om vandaag terug te komen. Maar het is wel goed om te weten waar ik straks op moet letten. Vooral woonruimte was mijn grootste vraag.
Het liefst val ik mijn ouders niet te veel lastig maar zij hadden al aangeboden om zelf iets te kopen voor mij dat ik dan kan huren. Daar zitten natuurlijk ook weer risico's aan vast en de bank moet meewerken (hun eigen woning is hypotheek-vrij).

Rondom Groningen is ook een optie, ik ben opgegroeid in het oosten van de provincie Groningen dus gewend ben ik het wel.

En anders inderdaad een privť verhuurder vinden die met 3 (of meer) maanden vooruit genoegen neemt.

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:01

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik heb in het verleden dit probleem opgelost met een bankgarantie constructie.
De grootte van de bankgarantie is dan ter onderhandeling (in mijn geval 3 maanden huur).

Dit geeft de verhuurder de zekerheid dat, als jij een keer je huur niet kan betalen, hij een X-bedrag altijd kan krijgen.

Het geld van de bankgarantie staat typisch wel geblokkeerd op een aparte rekening.

Voor zover ik begrijp is het vrij gebruikelijk.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Grove den
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14:10
Is kopen geen optie?
https://www.funda.nl/koop...906108-noorderhaven-1008/

Als je flexibel bent qua locatie is er voor onder een ton genoeg te vinden in de provincie Groningen.

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15-10 22:40
quote:
Kek schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Lol in Groningen is net zo;n krapte op de woningmarkt als in de randstad. dus hier staan verhuurders echt niet te wachten op een huurder. Je moet geluk hebben en iemand kennen of via een aardig privť persoon kunnen huren. Niet onmogelijk maar duurt mogelijk wat langer..
Ik zei het ook meer in de trant van, ik ken de markt daar niet dus misschien dat het daar anders is. Maar blijkbaar net zo rampzalig.
@qadn Thnx voor de tip van een bankgarantie. Misschien kan ik die weg ook bewandelen.

Clifdon wijzigde deze reactie 10-08-2018 12:07 (7%)

Always look on the bright side of life.

• gold_dust
quote:
Martijn19 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:50:
Ik ben ook nog niet van plan om vandaag terug te komen. Maar het is wel goed om te weten waar ik straks op moet letten. Vooral woonruimte was mijn grootste vraag.
Het liefst val ik mijn ouders niet te veel lastig maar zij hadden al aangeboden om zelf iets te kopen voor mij dat ik dan kan huren. Daar zitten natuurlijk ook weer risico's aan vast en de bank moet meewerken (hun eigen woning is hypotheek-vrij).

Rondom Groningen is ook een optie, ik ben opgegroeid in het oosten van de provincie Groningen dus gewend ben ik het wel.

En anders inderdaad een privť verhuurder vinden die met 3 (of meer) maanden vooruit genoegen neemt.
Ok, dat maakt het wel een stuk makkelijker als je dat slag volk al gewend bent. Ik kan er niet aan wennen.

Groningen zelf heeft, door de universiteit en het UMCG, nog wel wat normale hoogopgeleide bewoners maar is ook al behoorlijk twijfelachtig. Wijken als Beijum en Lewenborg zijn echt hardcore ghetto. Daar moet je niet zitten.

• jeroen3
  • Laatst online: 19:07
quote:
Grove den schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:55:
Is kopen geen optie?
https://www.funda.nl/koop...906108-noorderhaven-1008/

Als je flexibel bent qua locatie is er voor onder een ton genoeg te vinden in de provincie Groningen.
Hij wil alleen in Nederland wonen, niet van al zijn geld af. :P

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:55

Kek

3flix

quote:
gold_dust schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:07:
[...]

Ok, dat maakt het wel een stuk makkelijker als je dat slag volk al gewend bent. Ik kan er niet aan wennen.

Groningen zelf heeft, door de universiteit en het UMCG, nog wel wat normale hoogopgeleide bewoners maar is ook al behoorlijk twijfelachtig. Wijken als Beijum en Lewenborg zijn echt hardcore ghetto. Daar moet je niet zitten.
heh, jij loopt wel enig achter als het gaat om Groningen zo te zien...

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:02
Het is mogelijk, maar mijn ervaring is dat je niet direct moet schreeuwen dat je genoeg spaargeld hebt maar verder geen inkomen.

Bij een woningbouw vereniging of grote instelling kan je het denk ik wel vergeten.
Toen ik vorig jaar zocht naar een huurwoning in Amsterdam waren er 2 die 10% van je spaargeld mee telde op het jaar inkomen. Dus bij 100k telt maar 10k mee.

• Dr0ppFTW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15-10 18:08

Dr0ppFTW

Never be clever

ik ben momenteel ook opzoek naar een nieuw huurhuis en heb al meerdere keren geen antwoord gekregen/afwijzing toen ik aanbood voor een jaar lang vooruit te betalen.

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:02
quote:
Dr0ppFTW schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:49:
ik ben momenteel ook opzoek naar een nieuw huurhuis en heb al meerdere keren geen antwoord gekregen/afwijzing toen ik aanbood voor een jaar lang vooruit te betalen.
Ik kreeg van een makelaar te horen, dat ze dit niet willen, om verkeerd geld te voorkomen.
Verkeerd geld is vaak een grotere kans op een verkeerde huurder.

En een andere verhuurder wou mij niet hebben omdat ik dan 24u per dag in het huis zou leven, en het huis veel sneller zou slijten 8)7 Is allemaal wat voor te zeggen, maar als je niet helemaal het standaard leven hebt, is het knap lastig wat te vinden in NL.

Huren is echt een hel naar mijn mening.

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:01

qadn

Pinnacle of Perversion

quote:
mathy_ schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:00:
[...]

Ik kreeg van een makelaar te horen, dat ze dit niet willen, om verkeerd geld te voorkomen.
Verkeerd geld is vaak een grotere kans op een verkeerde huurder.

En een andere verhuurder wou mij niet hebben omdat ik dan 24u per dag in het huis zou leven, en het huis veel sneller zou slijten 8)7 Is allemaal wat voor te zeggen, maar als je niet helemaal het standaard leven hebt, is het knap lastig wat te vinden in NL.

Huren is echt een hel naar mijn mening.
Jaar vooruit betalen komt dan ook wel vrij louche over.
Een bankgarantie creŽert eigenlijk een normale huursituatie met een extra zekerheid.
Komt veel minder louche over.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Phantasmagoria
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 09:22
Particulier huren zal denk ik geen enkel punt zijn. De verhuurder zal een credit check (laten) doen en vermoedelijk kennis willen maken. Tijdens dat gesprek kun je beslissen in hoeverre vooruitbetalen nuttig of nodig is bij het onderhandelen (geen jaar maar een paar maanden). Je kunt aangeven dat je geen vaste maar wisselende inkomsten hebt, en voldoende buffers. Spreek anders eerst een contract af van een jaar om de verhuurder over de streep te trekken. Daarnaast is er van sprake van een borg (2 of 3 maanden), geef indien nodig (verloop gesprek) aan dat je die per direct kunt voldoen.

Voordeel van particulier huren is dat er regelmatig ruimte is om te manouvreren zowel qua huurprijs, betalingstermijn als duur van het contract.

• Thrilseeka
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-10 15:43

Thrilseeka

Woef Woef.

Ik denk dat het in groningen even zoeken is maar geen probleem moet zijn. Een kennis van mij zat in een soortgelijke situatie(baan 10u pw en 120k Spaargeld) en heeft gewoon een huis kunnen huren.

@de ghetto opmerkingen.
Dit zijn wel weer erg veel vooroordelen. Ik woon zelf in Hoogezand in een prima buurt. Geen tokkie praktijken maar gewoon nette werkende mensen.

Beijum idem.
Je hebt een sociaal huur gedeelte wat idd niet de leukste plek is. Maar in het gedeelte met koophuizen is niks aan de hand. Prima voorzieningen en geen asociaal gedoe.

Ik denk dat als we met zo'n blik gaan kijken, in elke stad wel iets op te merken valt onder het mom Ghetto.

There is no sadder sight than a young pessimist.

• Basilange
  • Laatst online: 10:13
Wij hebben heerlijk in de tijdelijke verhuur gezeten. Daar doen ze ook allemaal niet zo moeilijk. Begin daar lekker mee. Je zal toch niet veel meer spullen hebben dan wat je met het vliegtuig meeneemt. Als je dan in Groningen zit eens goed om je heen kijken en vind je altijd wat. Wij hadden 9 maanden gegarandeerd en daarna 3 maanden opzeg vanuit de corporatie en een maand vanuit onzelf. Is 1.5 jaar prima gegaan. Dicht in de stad. Tuintje, en 375 per maand voor een huisje.

• Frankinho
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15-10 15:31
Mijn ervaring met verhuurcorporatie na een periode in het buitenland is eigenlijk vrij positief. Na 2 jaar in Dubai te hebben gezeten hebben wij in Amsterdam gehuurd in de vrije sector (~1.000 euro/maand). Corporatie had een rij voorwaarden (inkomen afgelopen jaar (loonstroken dubai werden geaccepteerd), arbeidscontract, kopie BRP (eerst inschrijven bij je ouder om een BRP op te kunnen halen), geen negatieve BKR registratie, etc). Voor iedere voorwaarde die niet gehaald werd vroegen zij gewoon 1 maand extra borg. Is op zich een prima oplossing.
Aan de voorkant gaan roepen dat je het allemaal wel vooruit wil gaan betalen is natuurlijk wel een beetje vragen om problemen :).

Succes!

• Martijn19
Bedankt allen! Vooral een bankgarantie lijkt mij een goede manier om dit probleem op te lossen. En ik kan natuurlijk ook altijd uitleggen en bewijzen wat ik hiervoor gedaan heb door mijn loonstrookjes van Singapore erbij te pakken.

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 22:02
100k is niet extreem veel om vanuit niets weer iets op te bouwen. Een verhuurder zal overigens waarschijnlijk makkelijker beslag kunnen leggen op loon dan op spaargeld. Aangezien je dit op elk moment namelijk eraf kan halen en bijvoorbeeld tijdelijk aan iemand anders kan geven om te bewaren.

Ik zou denk ik gewoon zo sne mogelijk werk zoeken en pakweg de helft op den duur gebruiken om een huis van te kopen en de andere helft als financiŽle buffer.

• stefanass
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13:15
Je kunt ook eens informeren bij partijen die huurwoningen zoeken zoals bv op https://www.esteon.com/nl/huurwoningen/in/groningen

Die kunnen je waarschijnlijk wel vertellen wat de mogelijkheden zijn voor iemand in jouw situatie.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
Martijn19 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:07:
edit: om te antwoorden of ik vrij of sociaal wil huren; maakt mij niet uit, wat mogelijk is. Ik probeer wat onder de §1000 te vinden maar Groningen is nauw ook niet weer zo goedkoop.
Sociale huur gaat lastig worden. Mensen / gezinnen met urgentieverklaring (en dat zijn er nogal wat) krijgen voorrang. Zeker in de grote steden (hoe dat voor Groningen zit weet ik dan even niet) is het best behoorlijk veel wat er naar deze gevallen gaat. Sociale huur kan je denk ik wel vergeten voor het moment. Want na de gevallen met urgentieverklaring komen de mensen die al jaren ingeschreven staan.

Bron

Ik zou daarom, net wat @fisherman zegt, eerst zorgen voor een baan, zodat je jouw spaargeld in de woning kan steken en je dus veel minder hoeft te lenen. Dan heb je uiteindelijk ook lagere maandlasten, maar belangrijker; je spaargeld gooi je niet in een bodemloze put.

CH4OS wijzigde deze reactie 13-08-2018 08:46 (32%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:08

BazzH

Kei-goed...

quote:
fisherman schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:37:
100k is niet extreem veel om vanuit niets weer iets op te bouwen. Een verhuurder zal overigens waarschijnlijk makkelijker beslag kunnen leggen op loon dan op spaargeld. Aangezien je dit op elk moment namelijk eraf kan halen en bijvoorbeeld tijdelijk aan iemand anders kan geven om te bewaren.

Ik zou denk ik gewoon zo sne mogelijk werk zoeken en pakweg de helft op den duur gebruiken om een huis van te kopen en de andere helft als financiŽle buffer.
100k is ruim voldoende, tenzij je van plan bent om 3 jaar uit je neus te gaan eten. Dan niet nee.
Maar zolang je maar binnen een jaar weer aan het werk bent (als in: inkomen genereert), zie ik het probleem niet zo.

Beslag gaat hoe dan ook pas na een vonnis en dan maakt het niet zoveel uit of het nou een bank- of loonbeslag is. Loonbeslag is echter iets wat elke maand terugkomt, terwijl een bankbeslag een momentopname is. Je kunt beslag leggen op wat er op dat moment op der ekening staat, niet op wat er volgende week bijgeschreven wordt.

Borg doet wonderen bij veel verhuurders. Als jij gewoon een hoge borg neer wil leggen, dekt dat het hogere risico voor de verhuurder en zullen ze best zaken met je willen doen.

BazzH wijzigde deze reactie 10-08-2018 16:55 (8%)

Think smart........ Act stupid........

• Corrit
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17:06
quote:

100k is (gok ik) 95k meer dan de gemiddelde huurder op z'n bankrekening heeft staan. :P Lijkt me meer dan voldoende om weer iets mee op te bouwen.

On topic: Ik zou wat zoeken in de vrije sector, met een paar maanden huur vooruit betalen moet dat vast wel lukken.

Corrit wijzigde deze reactie 10-08-2018 17:08 (8%)

• Martijn19
quote:

Dat is de saldo vandaag. Ideale situatie is wachten op de volgende crisis en dan met een nog grotere zak geld terug komen en wat contant kunnen kopen :-)

Ik ben een software ontwikkelaar, dus qua baankansen maak ik mij niet zo druk en heb eventueel ook kansen om als freelancer remote aan het werk te gaan. Maar goed, die 6-12 maanden zijn er dan ook voor om te beslissen wat ik echt wil, weer zelfstandig of in loondienst blijven.

Dus vanuit niets beginnen zou ik het niet noemen, schuldenvrij en 100k vandaag op m'n 25ste lijkt mij dat ik al heel wat stappen vooruit loop.

• Pinheadtje
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15-10 11:09
bv tje opzetten en jezelf loon uitbetalen via deze. Heb ik ook ooit zelf gedaan toen ik bij een grote corporatie wilde huren. Geen probleem je kan zo aan alle vereisten voldoen en je bouwt ook nog eens pensioen op door uitbetalen van eigen loon. + nog een aantal andere beleastingsvoordeeltjes.Hoe t precies in zn werk gaat daar heb ik een accountant\financiele man voor gebruikt dus... altijd een opti. Was uiteindelijk binnen 2 weken geregeld

• fisherman
quote:
Martijn19 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:19:
[...]

Dat is de saldo vandaag. Ideale situatie is wachten op de volgende crisis en dan met een nog grotere zak geld terug komen en wat contant kunnen kopen :-)

Ik ben een software ontwikkelaar, dus qua baankansen maak ik mij niet zo druk en heb eventueel ook kansen om als freelancer remote aan het werk te gaan. Maar goed, die 6-12 maanden zijn er dan ook voor om te beslissen wat ik echt wil, weer zelfstandig of in loondienst blijven.

Dus vanuit niets beginnen zou ik het niet noemen, schuldenvrij en 100k vandaag op m'n 25ste lijkt mij dat ik al heel wat stappen vooruit loop.
Ik had het op die leeftijd ook zonder in het buitenland gewerkt te hebben. Nu tijdenlijk weer een stuk meer en dat, maar dat komt omdat ik tussen 2 huizen in zit. Een groot deel gaat gewoon weer in mijn nieuw hui natuurlijk.
Het helpt wel om wat geld achter de hand te hebben. Drukt de vaste lasten.

Overigens heb ik best wat kennissen die in het buitenland gewerkt hebben. Die komen met heel wat meer terug na een jaar of 5. Gaat wel om andere functies dan software ontwikkelen overigens.

• fisherman
quote:
BazzH schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:52:
[...]

100k is ruim voldoende, tenzij je van plan bent om 3 jaar uit je neus te gaan eten. Dan niet nee.
Maar zolang je maar binnen een jaar weer aan het werk bent (als in: inkomen genereert), zie ik het probleem niet zo.

Beslag gaat hoe dan ook pas na een vonnis en dan maakt het niet zoveel uit of het nou een bank- of loonbeslag is. Loonbeslag is echter iets wat elke maand terugkomt, terwijl een bankbeslag een momentopname is. Je kunt beslag leggen op wat er op dat moment op der ekening staat, niet op wat er volgende week bijgeschreven wordt.

Borg doet wonderen bij veel verhuurders. Als jij gewoon een hoge borg neer wil leggen, dekt dat het hogere risico voor de verhuurder en zullen ze best zaken met je willen doen.
Het is handig als je ongeveer de helft als buffer aanhoudt. Veel mensen schatten een benodigde buffer te laag in.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 18:27
1 uurtje rijden naar Groningen, hier in Emmen, Hier een voorbeeld; https://www.funda.nl/huur/emmen/huis-40716954-velduil-29/

Zit je in 1 van de mooiste wijken van de plaats, heel rustig en landelijk, mooie natuur en dit staat al 4 weken te koop, zoals veel meer. Denk dat er vast wat te regelen valt want hier is leegstand.

bovendien het centrum is erg gezellig geworden de laatste paar jaar en vanaf volgend jaar ook Eredivisie voetbal.

• Toasterlabs
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 06-10 23:28
Wij gaan ondertussen door dit scenario... 10 Jaar in het buitenland gewoond, nu willen we ons settlen in Nederland... Ik heb een baan (maar begin pas in September) en genoeg gespaard om meerdere jaren huur te kunen betalen. Maar een enkele makelaar wilt met ons praten buiten hun standaard "wij moeten deze papieren hebben!"

Ik snapte er niets van. Waar we laatst woonden moest je haast een jaar cash huur neer kunnen leggen om serieus genomen te worden (lovely San Francisco), ik ga in elk geval nu proberen om voor te stellen meerdere maanden huur in de borgsom te leggen.

• gold_dust
quote:
Toasterlabs schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:47:
Wij gaan ondertussen door dit scenario... 10 Jaar in het buitenland gewoond, nu willen we ons settlen in Nederland... Ik heb een baan (maar begin pas in September) en genoeg gespaard om meerdere jaren huur te kunen betalen. Maar een enkele makelaar wilt met ons praten buiten hun standaard "wij moeten deze papieren hebben!"

Ik snapte er niets van. Waar we laatst woonden moest je haast een jaar cash huur neer kunnen leggen om serieus genomen te worden (lovely San Francisco), ik ga in elk geval nu proberen om voor te stellen meerdere maanden huur in de borgsom te leggen.
Er is zo veel vraag en zo weinig aanbod dat ze aan documenten kunnen eisen wat ze willen. Voor jou 100 anderen.

Ik snap ook niet dat als je eenmaal gesetteld bent in SF of Singapore dat je zo maar even weer besluit naar Nederland te gaan. Het is niet alleen de woningmarkt, maar bijvoorbeeld ook de levensstandaard en de omgangsnormen. Als je de VS eenmaal gewend bent zal Nederland, in mijn eigen ervaring, erg tegenvallen. En dat alles voor een derde van je buitenlandse salaris.

Ik ga na een tijdje Nederland weer weg. Er heeft iemand 8 jaar op een wachtlijst gestaan voor ons huis dat nu vrij komt en dat in een tokkie stad in het Noorden. En de verhalen over waar ze nu wonen, je wil het allemaal niet weten.

• Toasterlabs
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 06-10 23:28
quote:
gold_dust schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:36:
[...]

Er is zo veel vraag en zo weinig aanbod dat ze aan documenten kunnen eisen wat ze willen. Voor jou 100 anderen.
Dat merken we..
quote:
gold_dust schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:36:
Ik snap ook niet dat als je eenmaal gesetteld bent in SF of Singapore dat je zo maar even weer besluit naar Nederland te gaan. Het is niet alleen de woningmarkt, maar bijvoorbeeld ook de levensstandaard en de omgangsnormen. Als je de VS eenmaal gewend bent zal Nederland, in mijn eigen ervaring, erg tegenvallen. En dat alles voor een derde van je buitenlandse salaris.
Familie is onze reden om terug te komen. Een kind opvoeden in de US is geen lolletje. De werkcultuur ook niet trouwens. Levensstandaard ... Gevoelsmatig is die in Nederland hoger. Maar goed, ik heb geen cijfertjes dus dat blijft maar op gevoel.

Nederland is kleiner, en minder druk Ik heb in heel veel landen gewoont, en de terugkeer naar Europa was uiteindelijk onvermijdbaar. On US avontuur was leuk, maar bij god, ik daar niet oud worden!

En qua salaris discussie moet je ook maar even bedenken dat je in de US alles, maar dan ook alles zelf moet regelen. In NL word al erg veel voor je geregeld. Ik lever iets minder dan de helft in qua salaris, maar kom er beter uit.

Elk land heeft positieve, en negatieve, aspecten. Uiteindelijk moet je beslissen wat er voor jezelf het belangrijkste is. We laten veel achter door naar NL te komen, maar dat is een wel afgewogen beslissing geweest.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:33

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
Erwin schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:27:
[...]

Ben jaren terug wel eens bij een groepsbezichtiging geweest waarbij de bemiddelaar liet doorschemeren dat als er maar genoeg vooruitbetaald werd het inkomen niet zo'n issue was...
Dat zal per verhuurder verschillen, want veel vooruitbetalen kan natuurlijk ook wijzen op "niet helemaal legaal verdiend" geld. En een verhuurder wil niet worden gepakt voor witwassen of als katvanger voor bijvoorbeeld oplichting of een wietplantage.

Maar aangezien je een ton cash hebt, daar valt toch vast wel wat van te kopen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Erwin
  • Laatst online: 19:11
quote:
Stoney3K schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:56:
[...]

Dat zal per verhuurder verschillen, want veel vooruitbetalen kan natuurlijk ook wijzen op "niet helemaal legaal verdiend" geld. En een verhuurder wil niet worden gepakt voor witwassen of als katvanger voor bijvoorbeeld oplichting of een wietplantage.

Maar aangezien je een ton cash hebt, daar valt toch vast wel wat van te kopen?
Precies. Was ook via een bemiddelaar die niet helemaal schone handen heeft als je de reviews bekijkt hahahaha. Zelf geen zaken mee gedaan.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True