Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 22:16
Mijn vraag

Door het overlijden van mijn vader drie jaar geleden, heb ik de overwaarde op zijn huis samen met mijn broer geërfd. Helaas moest het huis (waar ik dus woonde) destijds worden verkocht en ik moest ergens wat gaan huren.

Mijn situatie is als volgt:
Ik kan echter helemaal niks met kleine beetje van mijn deel, maar wordt er wel vol voor gestraft door geen aanspraak te kunnen maken op huurtoeslag.

Toelichting op bovenstaande: zoals huis kopen om woonlasten omlaag te krijgen. De goedkoopste woonruimten kosten meer dan 175.000 euro en hypotheek zal ik waarschijnlijk niet krijgen.

Dat is in mijn situatie ongeveer de helft van mijn huur. (525 euro huur, en huurtoeslag zou tussen de 200 en 250 euro kunnen zijn). Mijn inkomen is extreem laag doordat ik nog bezig ben met een studie. Die huurtoeslag zou mijn erg kunnen helpen om iets beter rond te komen.

Dus:
  • Inkomen alleen van bijbaan, gemiddeld: 750 euro Nog even nagerekend en het is eerder 500 euro per maand.
  • Vermogen: 35.000 euro. Boven de huurtoeslaggrens, maar veel te laag om er iets mee te kunnen doen ten aanzien van huisvesting of andere investering
Resultaat is dat die erfenis mijn dus ~3000 euro aan misgelopen huurtoeslag per jaar kost. Plus de vermogensrendementsheffing die ik moet betalen.

Mijn vraag is:
Weet iemand een manier om dit aan te pakken? Als dat mogelijk is het geld bijvoorbeeld bij iemand anders te stallen zonder daar weer schenkbelasting over te moeten betalen?

Mijn enkele doel is om te zorgen dat het geld van mijn vader gebruikt kan worden waar het voor gebruikt werd. Woonruimte.

Mijn frustratie zit hem erg in dat ik gestraft wordt voor wat ik heb, door het overlijden van mijn vader, maar ik er totaal geen voordeel uit zou kunnen halen (waar ik via belasting en misgelopen toeslagen wel voor gestraft wordt).Terwijl, als mijn vader nog had geleefd, ik lekker alle toeslagen had kunnen krijgen. Beetje krom allemaal. Op deze manier worden mensen gestimuleerd om er lekker op los te leven, want ja, als je wat hebt mag je het toch wel gaan afdragen. Maar als je er lekker op losleeft en niks meer hebt, wordt je aan alle kanten geholpen met subsidies en toeslagen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 33% gewijzigd door Floris112 op 18-08-2018 11:47 . Reden: Aanvulling informatie ]

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Beste antwoord (via Floris112 op 18-08-2018 11:17)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:30
Student 1 heeft vanaf zijn 12e gewerkt en gespaard, heeft 40k op zijn rekening en ontvangt geen subsidie

Student 2 heeft nooit gewerkt en gespaard, heeft 2k op zijn rekening en ontvangt jaarlijks 3k subsidie

Student 3 heeft een erfenis ontvangen op zijn 20e in plaats van op zijn 60e en ontvangt geen subsidie

Helaas is het in ons stelsel zo dat student 2 wordt geholpen/ondersteund en student 1 (en 3) niet worden geholpen/ondersteund. In plaats van geholpen of ondersteund kunnen er ook praten over straffen en belonen.

TS: kijk of het loont om nu al wat (grote) uitgaven te doen, ligt dus aan het bedrag of dit realistisch is. 10k kan je uitgeven aan een nieuwe auto op. Een occasion auto van 4k, als je het over 50k teveel hebt dan zijn er geen verstandige mogelijkheden

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:03
Boven de 30k moet je het eerst opmaken totdat je onder de 30k komt, dat zijn de regels helaas.

Zomaar even grote bedragen geld naar iemand anders sturen vind de belastingdienst niet zo leuk, en al helemaal niet als ze erachter komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
Zonder bedragen wordt het lastig, maar: nieuwe meubels kopen? Nieuwe auto kopen? Geld uitgeven om je vermogen te verlagen? Reizen? Hoeveel geld moet je kwijt zijn om recht erop te hebben?

Ik had zelf ook teveel eigen vermogen om recht te hebben op huurtoeslag, dus kocht maar een auto zodat ik toch in twee jaar tijd 4800 euro aan huurtoeslag kreeg :-)

Gelijk heb je, het is bijzonder dat men beloond wordt voor weinig spaargeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Je kan ervoor kiezen de erfenis niet te accepteren. Dan kan je blijven profiteren van de huurtoeslag.

Als je dat wel doet, zijn er weinig andere constructies waarmee je van twee walletjes kan blijven eten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
*knip*

Fraude toegeven en anderen tot hetzelfde aanzetten is hier niet de bedoeling.

[ Voor 103% gewijzigd door Orion84 op 18-08-2018 11:03 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Orion84 op 18-08-2018 11:03 . Reden: Illegale zaken verdienen een topicreport, geen reactie. ]

Acties:
  • +63 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Geef al je spaargeld aan iemand die echt huurtoeslag nodig heeft. Dan heb jij opeens recht op huurtoeslag en die andere niet meer, maar die heeft dan wel een leuk spaarcentje. Ik zou wel weten aan welke kant van die deal ik wil staan.

Als je 30+k op de bank hebt, dan hoef ik als belastingbetaler toch niet mee te betalen aan jouw huur? Je kan het duidelijk zelf betalen, maar je hebt liever dat anderen dat voor je doen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
ZieglerNichols schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:33:
Geef al je spaargeld aan iemand die echt huurtoeslag nodig heeft. Dan heb jij opeens recht op huurtoeslag en die andere niet meer, maar die heeft dan wel een leuk spaarcentje. Ik zou wel weten aan welke kant van die deal ik wil staan.

Als je 20+k op de bank hebt, dan hoef ik als belastingbetaler toch niet mee te betalen aan jouw huur? Je kan het duidelijk zelf betalen, maar je hebt liever dat anderen dat voor je doen.
Maar jij zou (met jouw koophuis) wel nog steeds recht hebben op renteaftrek , Toch ???

Die gaat dan toch niet omlaag.

Kopers zeggen altijd , IK WIL NIET MEEBETALEN AAN JOUW HUUR, maar ondertussen betalen wel alle huurders mee aan jouw hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Floris112 Maak een afspraak bij de belastingdienst. Informeer jezelf oa door te zoeken online, wat bij jou situatie hoort. Met de info uit je TS kan men hier weinig, en de meesten zullen zelf voor jou gaan zoeken online naar info, wat jezelf ook kunt doen. zelf moet je ook (creatief) zijn ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 23:31

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

ZieglerNichols schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:33:

Als je 30+k op de bank hebt, dan hoef ik als belastingbetaler toch niet mee te betalen aan jouw huur? Je kan het duidelijk zelf betalen, maar je hebt liever dat anderen dat voor je doen.
Hier ben ik het dus volledig mee eens. Toeslagen zijn er voor mensen die het nodig hebben omdat ze anders niet rond kunnen komen. Volgens mij heb jij dat probleem niet (meer)

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 21:53
anders iets kopen wat waardevast blijft, als je geen auto nodig hebt is dat ook een slechte investering

ik zou zeggen iets van goud kopen? dat kan je later altijd weer inwisselen, en je weet iig zeker dat het zijn waarde behoud.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

rutger465 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:39:
anders iets kopen wat waardevast blijft, als je geen auto nodig hebt is dat ook een slechte investering

ik zou zeggen iets van goud kopen? dat kan je later altijd weer inwisselen, en je weet iig zeker dat het zijn waarde behoud.
Dat zou ook belastingfraude zijn. Want goud valt gewoon onder je vermogen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Koop een of meerdere gebruiksartikelen die hun waarde niet (snel) verliezen. Dan telt het niet meer mee als vermogen. Bepaalde luxe horloges houden heel goed hun waarde.
Kunst kan ook, maar daar weet ik te weinig van af om te weten of het waardevast is.

Hoeveel geld moet je kwijt om onder de grens te komen?

[ Voor 15% gewijzigd door defusion op 18-08-2018 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Een rolex kopen die behoudt zijn waarde!

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je hebt als student dus 30K.

Gefeliciteerd! Je bent beter af dan 99% van de studenten die wél huurtoeslag nodig hebben.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 05-05 16:15
Niet klagen maar dragen, je hebt geld wat een ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:10
enchion schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:36:
[...]

Maar jij zou (met jouw koophuis) wel nog steeds recht hebben op renteaftrek , Toch ???

Kopers zeggen altijd , IK WIL NIET MEEBETALEN AAN JOUW HUUR, maar ondertussen betalen wel alle huurders mee aan jouw hypotheek.
Je hebt gelijk, helpt het als ik het zeg? Ik huur en heb zelf nergens recht op.

TS gecondoleert met je verlies. Zuur dat daar nog andere gevolgen aan zitten. Ik heb hetzelfde meegemaakt.
Uiteindelijk raakt het geld op en dan heb je waarschijnlijk wel weer recht op toeslagen.

Offtopic:
ik persoonlijk wil niet meebetalen aan de huur van iemand die er gewoon het geld voor heeft en ook wil ik niet doneren aan huiseigenaren. Als nou eens die prijzen normaal zouden zijn, dan hoefde dat ook niet.

Edit: typo

[ Voor 5% gewijzigd door Malandro op 18-08-2018 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

let wel dat voor zover ik weet ook 'versneld interen' niet helpt. ook daar zijn regels voor (of die waren er in ieder geval)

maw 'opeens' veel geld minder zodat je onder de grens komt kan wel eens anders uitpakken dan je denkt.

voor de rest overigens eens met de stelling dat als je geld hebt je ook geen toeslagen zou moeten krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:19
[...]

Alsnog geen goede reden om te gaan frauderen, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Floris112 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:20:
Ik kan echter helemaal niks met kleine beetje van mijn deel
Waarom kan je er niets mee?
Dit lijkt mij een groter probleem dan het mogelijk terecht mislopen van de huurtoeslag.

Staat het vast op een rekening bij een notaris ofzo?

Zodra je bij je erfenis kan, kan je daar je de rest van je huur mee betalen, lijkt me.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42
President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:30:
[...]

Geld pinnen en contant thuis bewaren is belastingontduiking, dat is niet legaal!
Nee. Het niet aangeven als vermogen zou ontduiking zijn. Maar of je het nu op een bank hebt of in een sok maakt de fiscus niet uit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Studio kopen van de overwaarde en de rest van je studie amper lasten hebben. Na je studie een nieuwe student erin en je vangt elke maand 500 euro.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Floris112 Allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader!
Aan alle anderen: Toon eerst een beetje medeleven i.p.v. meteen te veroordelen! Stelletje toetsenbord moraalridders!

Uit je TS maak ik niet op, om welke bedragen het gaat en hoe ver je boven de toeslaggrens uitkomt met het eigen vermogen. Is dit 10k of is dit 100k?
Is het 10k, dan begrijp ik je post wel enigszins! Het is geen vetpot, maar je grijpt wel naast allerlei sociale voorzieningen. Wellicht dus interessant om te kijken of je die 10k niet in wat luxe producten (auto, mooie reis, sieraden) kan stoppen. Heb je wellicht ook nog een mooie nagedachtenis aan je pa!

Gaat het om 100k, dan begrijp ik je probleem niet zo goed meer... Ja, het is vervelend dat je in jouw ogen "geen recht" meer hebt. Maar aan de andere kant heb je kennelijk een dusdanig eigen vermogen, dat menig een daar jaloers op zal zijn. Wil je dan alsnog gebruik maken, koop dan een klein appartement o.i.d. en stop je erfenis daar in.

En als side note, als student lijkt 200-300 euro in de maand veel geld, maar zodra je werkt dan zal je zien dat het allemaal wel mee valt en dat geld uiteindelijk maar geld is! Natuurlijk, het blijft voor velen een hoop centen, maar alles is relatief! Ik denk dat je liever alles weer terug zou geven aan je pa en dat je dan nog een paar jaar met je pa leuke dingen kon gaan doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modbreak:Alle suggesties omtrent cash in een sok en dergelijke mogen achter wege blijven. Fraudulente oplossingen hebben hier geen plaats.
anandus schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:52:
[...]
Waarom kan je er niets mee?
Dit lijkt mij een groter probleem dan het mogelijk terecht mislopen van de huurtoeslag.

Staat het vast op een rekening bij een notaris ofzo?

Zodra je bij je erfenis kan, kan je daar je de rest van je huur mee betalen, lijkt me.
Volgens mij bedoelt hij dat het te weinig is om een woning mee te kopen. Anders zou hij ook niet vragen naar oplossingen zoals "het bij een ander stallen" lijkt me, als hij daadwerkelijk niet bij dat geld kan? Maar inderdaad wel een belangrijke vraag ja.

Als je gewoon bij het geld kan: tsja, wat is nu precies het probleem? Je hebt >30k vermogen en klaagt over het mislopen van een paar duizend euro per jaar aan huurtoeslag? Altijd balen natuurlijk als je voorheen gratis geld kreeg en nu niet meer, en je kan allerlei meningen hebben over het toeslagenstelsel en of dat wel of niet rechtvaardig is, maar "huurtoeslag zou mijn erg kunnen helpen om iets beter rond te komen" terwijl je meer dan het tienvoudige van die jaarlijkse toeslag op je bankrekening hebt staan vat ik niet helemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 18-08-2018 11:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord
  • +20 Henk 'm!

• President
Student 1 heeft vanaf zijn 12e gewerkt en gespaard, heeft 40k op zijn rekening en ontvangt geen subsidie

Student 2 heeft nooit gewerkt en gespaard, heeft 2k op zijn rekening en ontvangt jaarlijks 3k subsidie

Student 3 heeft een erfenis ontvangen op zijn 20e in plaats van op zijn 60e en ontvangt geen subsidie

Helaas is het in ons stelsel zo dat student 2 wordt geholpen/ondersteund en student 1 (en 3) niet worden geholpen/ondersteund. In plaats van geholpen of ondersteund kunnen er ook praten over straffen en belonen.

TS: kijk of het loont om nu al wat (grote) uitgaven te doen, ligt dus aan het bedrag of dit realistisch is. 10k kan je uitgeven aan een nieuwe auto op. Een occasion auto van 4k, als je het over 50k teveel hebt dan zijn er geen verstandige mogelijkheden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 20:33

Yucon

*broem*

Heb je niet toevallig nog een studieschuld er tegenover staan die je vervroegd af zou kunnen lossen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 19:30
Ik begrijp de TS wel. Je wilt dat geld gebruiken om een koophuis te kunnen krijgen. Dit is als starter met goed salaris nagenoeg al onmogelijk. Je moet minstens 40k zelf meebrengen.

Als je dan een spaarcentje hebt en je moet dat weer op gaan maken is dat toch zonde. Een optie is het geld uitgeven. Maar dat is een lekkere consumptiemaatschappij zeg.

Belasting ontduiken is echter weer niet de oplossing. Het beste kun je emigreren uit dit land dat iedereen kaal plukt. Maar dat zal niet de oplossing zijn in dit geval.

Ik zelf ben gaan onderhuren bij iemand. Ja gewoon binnen de regels. Ik had zelf geen huurtoeslag maar op die manier hadden we wel een goed betaalbare huur. Maar die situatie is ook zeldzaam.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan het zijn dat ik ook waarden mis in het verhaal?

Topicstarter verdient 750
Topicstarter huurt 525
Topicstarter had subsidie 250

Kom je netto op 475 voor alles per maand. Eten & drinken, mobiel, internet, studie, verzekeringen etc? Nee, gaat er bij mij niet in of ik ken de actuele nood niet in studentenland?

En dan nog: met meer dan 30K op de bank kan je dan dus ietsjes meer uitgeven dan 475 in de maand en/of minder werken en meer leren/feesten rondom je studie?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 12:33
Zou een investering kunnen in een startup die ook rente terug belooft over x aantal jaar.
Voorbeeldje: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/plantastic

Dan ben je het geld kwijt en krijg je later het geld met rente terug.

(ben geen expert op financieel gebied maar wie weet is dit mogelijk)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Yucon schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:08:
Heb je niet toevallig nog een studieschuld er tegenover staan die je vervroegd af zou kunnen lossen?
Schulden zijn sowieso gewoon aftrekbaar van je bezittingen voor het bepalen van je vermogen, daar hoef je ze niet voor af te lossen.
Jaïr.exe schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:14:
Zou een investering kunnen in een startup die ook rente terug belooft over x aantal jaar.
Voorbeeldje: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/plantastic

Dan ben je het geld kwijt en krijg je later het geld met rente terug.

(ben geen expert op financieel gebied maar wie weet is dit mogelijk)
Een uitstaande lening is volgens mij ook gewoon een bezitting die meetelt voor je vermogen:
https://www.belastingdien...n/wat_zijn_uw_bezittingen

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 21:34
Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten als je zelf geen of weinig geld hebt. Het is de staat die je geld geeft zodat je kan leven.

Als je zelf een partij geld hebt liggen door wat voor reden dan ook: lucky you, je hebt geld. Dat betekent wel dat je dus buiten de tegemoetkomingen valt die er zijn voor mensen die dat geld niet hebben.

Huurtoeslag is niet bedoeld om te sparen voor een toekomstige woning of zoiets. Je hebt ook geen hulp nodig om rond te komen, je hebt het geld om rond te kunnen komen, namelijk de erfenis.

Als je hier al moeite mee hebt dan wens ik je succes bij je eerste banen waarbij een stijging in inkomen er ook voor zorgt dat je minder toeslagen krijgt en meer belasting betaalt.

Uiteraard staat het je helemaal vrij om een manier te verzinnen om hier onderuit te komen, maar ik heb er zelf een beetje moeite mee dat je niet lijkt te beseffen waar toeslagen voor bedoeld zijn.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:06:

Heel zielig en oneerlijk inderdaad dat we het mensen met genoeg spaargeld allemaal zo lastig maken.
Je schetst natuurlijk altijd het beeld van de student die nooit heeft gewerkt of gespaard, maar je mist even ALLE mensen tussen persoon 1 en persoon 2.

Niet iedereen kan werken tijdens de studie, sommigen kunnen überhaupt niet studeren. Voor veel mensen zal 40K op de bank altijd een illusie blijven.

Ik vind dat zo'n zielige houding. Zelf zit ik nu ook in de situatie dat er steeds meer vangnetten wegvallen, en dat ik dus eigenlijk netto een steeds kleiner deel overhoud. Maar dat is juist een voorrecht, want ik kan gelukkig genoeg opbrengen om voor mezelf te zorgen.

Volledig terecht dat degenen die er comfortabel bij zitten, niet op precies dezelfde dingen recht hebben als mensen die het moeten redden van maand tot maand.

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/interactioninstitute.org/wp-content/uploads/2016/01/IISC_EqualityEquity.png?w=1800

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
Korvaag schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:18:
Uiteraard staat het je helemaal vrij om een manier te verzinnen om hier onderuit te komen, maar ik heb er zelf een beetje moeite mee dat je niet lijkt te beseffen waar toeslagen voor bedoeld zijn.
Je bedoelt: zijn medestudenten die geen geld hebben ontvangen wel 250 euro per maand en TS niet? Medestudenten worden geholpen, maar TS heeft geen recht om hulp omdat hij spaargeld heeft?

Misschien dat we de morele discussie maar moeten stoppen en ons het beste kunnen richten op het probleem van TS? En dat is: hoe legaal eigen vermogen verlagen om recht te hebben op huurtoeslag. Zonder te weten hoeveel geld er 'teveel' is kunnen we weinig concreets voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Jeroenneman schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:22:
[...]

Volledig terecht dat degenen die er comfortabel bij zitten, niet op precies dezelfde dingen recht hebben als mensen die het moeten redden van maand tot maand.
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik heb dezelfde situatie meegemaakt. Begonnen met een erg laag salaris en elke loonsverhoging ging 'op' aan wegvallende regelingen...

Dat gezegd hebbende: Wat je hier stelt is natuurlijk wel een keuze van de maatschappij/politiek he. Momenteel is er een systeem waarvoor dit inderdaad geldt, maar je kan net zo goed een systeem nastreven waarbij iedereen recht heeft op hetzelfde. Volledig terecht is dan ook een mening :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Uistaande leningen, investeringen, etc tellen inderdaad allemaal mee voor vermogen.
Vandaar ook het advies om het in gebruiksartikelen te stoppen.
Als je dat een beetje slim aanpakt kun je alsnog winst maken of op z'n minst niet/weinig erop verliezen.

Moet je de belastingdienst wel, als ze er ooit om vragen, kunnen aantonen dat het geen investeringsobjecten zijn. Je kunst dus ophangen/plaatsen, niet in een loods, je luxe horloges niet 10x dezelfde maar enkele verschillende die je bij speciale gelegenheden eens draagt, etc.
(verzeker de spullen wel!!! diefstal/brand, shit happens)
Auto kan ook, als je die nodig hebt, maar daar verlies je zeker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 20:33

Yucon

*broem*

Orion84 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:17:
[...]

Schulden zijn sowieso gewoon aftrekbaar van je bezittingen voor het bepalen van je vermogen, daar hoef je ze niet voor af te lossen.
Bij studieleningen kun je de situatie hebben dat een lening nog geen schuld is terwijl je wel al weet dat hij dat gaat worden. Ik ken de details van de regeling niet maar mogelijk kun je dat eerder laten omzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
Vraag het eens aan een financieel expert, die zijn er tenslotte voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:24:
[...]

Je bedoelt: zijn medestudenten die geen geld hebben ontvangen wel 250 euro per maand en TS niet? Medestudenten worden geholpen, maar TS heeft geen recht om hulp omdat hij spaargeld heeft?

Misschien dat we de morele discussie maar moeten stoppen en ons het beste kunnen richten op het probleem van TS? En dat is: hoe legaal eigen vermogen verlagen om recht te hebben op huurtoeslag. Zonder te weten hoeveel geld er 'teveel' is kunnen we weinig concreets voorstellen.
Zo zitten de regels nu wel in elkaar en dat is wel de bedoeling van de huurtoeslag: het helpen van mensen zonder inkomen/vermogen. TS heeft die hulp niet nodig.

Heeft niets met een morele discussie te maken. TS lijkt niet te beseffen waar huurtoeslag voor is en dat geef ik aan. Het is niet een algemeen recht op een zak op geld voor iedereen. Het is een vangnet voor mensen die het niet kunnen betalen en dat zijn niet geheel verrassend een enorme berg studenten.

Het staat TS uiteraard vrij om een legale manier te vinden om hier onderuit te komen. Ook daar is het geen morele discussie als het wettelijk toegestaan is. Edit: ok, ik moet mezelf corrigeren. Je zou er op dat moment wel een morele discussie van kunnen maken als TS een manier vindt die uitzonderlijk is (maas in de wet) en of het dan moreel al dan niet verwerpelijk is om die maas te gebruiken.

Ben het met je eens dat we nu te weinig harde gegevens hebben om wat concreets voor te stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 18-08-2018 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je broer niet in de zelfde situatie zit en je hem vertrouwt: Leen het geld aan je broer en zet het op een spaarrekening van hem. Opstellen van de lening via een notaris a la een familiebank. Dan moet je rente betalen aan je broer uiteraard, en de BD verlangt dat dat een reele rente is, dus zeg een procent of 2 ofzo. Dat percentage zou op jaarbasis genoeg moeten zijn om de extra belasting die je broer op zijn vermogen moet betalen, te dekken.
Jij kunt op jouw beurt die rente aftrekken vziw. Of niet, maar het is alsnog veel minder wat je kwijt bent dan wat je aan huurtoeslag ontvangt. En ben je klaar met studeren, lost je broer die lening weer in en ben je van alles af. Moet je ff voor lamgs de notaris dus, maar die kunnen je ook perfect voorlichten hoe dit in elkaar steekt en of het nut heeft.

Gewoon ff die bellen dus :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:40
In plaats van de adviezen om je geld uit te gaan geven zou ik je willen adviseren om te kijken of je die 3000 euro + de vermogensrendementsheffing op jaarbasis niet gewoon kan gaan bij verdienen.

Er zal vast nog ruimte te vinden zijn om wat extra werk op je te nemen en over een jaar genomen denk ik dat je dat best wel bijeen kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

The Eagle schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:33:
Als je broer niet in de zelfde situatie zit en je hem vertrouwt: Leen het geld aan je broer en zet het op een spaarrekening van hem. Opstellen van de lening via een notaris a la een familiebank. Dan moet je rente betalen aan je broer uiteraard, en de BD verlangt dat dat een reele rente is, dus zeg een procent of 2 ofzo. Dat percentage zou op jaarbasis genoeg moeten zijn om de extra belasting die je broer op zijn vermogen moet betalen, te dekken.
Jij kunt op jouw beurt die rente aftrekken vziw. Of niet, maar het is alsnog veel minder wat je kwijt bent dan wat je aan huurtoeslag ontvangt. En ben je klaar met studeren, lost je broer die lening weer in en ben je van alles af. Moet je ff voor lamgs de notaris dus, maar die kunnen je ook perfect voorlichten hoe dit in elkaar steekt en of het nut heeft.

Gewoon ff die bellen dus :)
Huh? Je leent geld áán je broer en gaat hem ook nog rente betalen? Volgens mij werkt het zo niet ;)

En zoals hierboven al aangehaald: een uitstaande lening is ook gewoon vermogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
defusion schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:26:
Uistaande leningen, investeringen, etc tellen inderdaad allemaal mee voor vermogen.
Vandaar ook het advies om het in gebruiksartikelen te stoppen.
Als je dat een beetje slim aanpakt kun je alsnog winst maken of op z'n minst niet/weinig erop verliezen.

Moet je de belastingdienst wel, als ze er ooit om vragen, kunnen aantonen dat het geen investeringsobjecten zijn. Je kunst dus ophangen/plaatsen, niet in een loods, je luxe horloges niet 10x dezelfde maar enkele verschillende die je bij speciale gelegenheden eens draagt, etc.
(verzeker de spullen wel!!! diefstal/brand, shit happens)
Auto kan ook, als je die nodig hebt, maar daar verlies je zeker op.
Het is een optie hoor, als je het echt gebruikt ook, anders is het inderdaad ook gewoon vermogen. Maar mag ik het toch een beetje apart vinden om als student met een Rolex van €10k rond te gaan lopen zodat je wel huurtoeslag krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Persoonlijk ben ik meer van adviseren naar waar een voorziening voor bedoeld is. Het beste advies wat ik gezien heb is om te kijken wat je met het vermogen kunt doen om dat gespreid te investeren en de huurtoeslag gewoon zelf te verdienen.

Hoewel het zeer spijtig is dat het vermogen op een treurige wijze is verkregen, betekent het wel dat de TS het opvangnet niet nodig heeft. Zo werkt dat nu eenmaal.

Ik zou dat echt niet investeren in 10 rolexen voor leukek gelegenheden. Maar dat is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Alle toeslagen zijn in het leven geroepen voor mensen die het nodig hebben om wat voor een reden dan ook, heb je het niet nodig mag je jezelf gelukkig prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Je vraag raakt een beetje aan het concept van welke maatschappij je wilt zijn.

Nederland is (door de bank genomen) een nee, tenzij verzorgingsstaat. Je vraag is of je het grondrecht hebt op huursubsidie. En het antwoord is, blijkbaar, nee. Tenzij het je niet mogelijk is je huur op een redelijke manier te betalen. En, gezien je situatie, is dat blijkbaar wel het geval.

In eerste instantie lijkt dat onredelijk. Immers, ik kan me voorstellen dat je dat geld op een andere manier had geoormerkt. Maar er zijn ook wel tegenargumenten. Zo kun je bijvoorbeeld stellen dat wanneer de overheid geen steun zou geven aan (in dit geval) studenten met een te klein vermogen of inkomen, dat dit een onredelijk voordeel zou geven aan die mensen die dat wel hebben (zoals jijzelf). Het zou trouwens ten koste gaan van onze eigen economie (ik geloof nog steeds dat investeren in een hoogopgeleide bevolking uitkan). Maar dat de overheid bijspringt voor die eerste groep wil niet zeggen dat de overheid zich dan ook maar garant moet stellen voor de tweede - in mijn optiek in ieder geval.

Wanneer je er vanuit gaat dat de pot met geld voor studenten met huursubsidie altijd even groot is, zou je trouwens ook kunnen zeggen dat wanneer vermogende studenten recht hebben op geld uit die pot, die huursubsidie voor iedereen lager wordt - ook voor die mensen die het wel nodig hebben.

Daarenboven geloof ik trouwens dat nivelering van vermogen (zeker over de generaties heen) een belangrijk middel is om enige mate van gelijkheid te behouden in een maatschappij. Ik denk echter dat dat een iets andere discussie is.

Maar goed. Door toedoen van het noodlot beschik je nu over het vermogen op eigen benen te staan. Da's allicht een vloek en een zegen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:43:
[...]
Maar mag ik het toch een beetje apart vinden om als student met een Rolex van €10k rond te gaan lopen zodat je wel huurtoeslag krijgt?
Nee, dan ben je in dit topic aan het verkeerde adres :P

We proberen hier iemand die makkelijk 11+ jaar huurtoeslag op kan vangen van onterechte huurtoeslag te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

@Floris112 Ik zie dat je zelf een economische achtergrond hebt of aan het opbouwen bent.
Biedt de erfenis van je vader geen mogelijkheid om 3K rendement op jaarbasis te maken?

Zo niet dan zou ik in ieder geval zoveel op papier 'verbrassen' dat je onder de grens uit komt.

[ Voor 21% gewijzigd door 3x3 op 18-08-2018 11:55 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Aangezien een auto niet meetelt zou je kunnen kijken naar het kopen van een auto. Dit *kan* voordelen hebben omdat je bijvoorbeeld een beter betalende baan zou kunnen krijgen op afstand. Het zadelt je wel weer met verzekering, wegenbelasting en onderhoud op uiteraard.

Een normale auto is verder totaal geen zinnig investering, maar als je er toch bijvoorbeeld al naar zat te kijken, kan dit een mooi moment zijn om geen barrel van 1000 euro te kopen, maar een fatsoenlijke auto van zeg 8000 euro.

Voor mij persoonlijk was het kopen van een auto (een barrel van 600 euro) wel iets wat me veel lol en flexibiliteit gebracht heeft. Ik kreeg overigens geen huursubsidie omdat ik in een flat woonde zonder eigen voordeur voor mijn kamer.

Uiteraard weten we nog steeds niet hoeveel teveel vermogen je hebt, dus als je aan auto's moet gaan denken van 50.000 nieuwwaarde dan is dat wellicht ook een beetje teveel van het goede :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-05 22:17
De TS is aangepast, het vermogen is dus 35.000 euro.
Het vermogen mag maximaal 30.000 euro zijn
Dus met een tweedehands auto ben je daar al snel.
Zoals eerder genoemd zou een of meerdere rolexen ook een optie kunnen zijn, als daar je voorkeur ligt.
Persoonlijk lijkt mij een auto praktischer, zitten wel weer maandelijkse kosten aan verbonden natuurlijk.

Verder zeg je dat je student bent, heb je een studielening?
Dat mag je dan van je vermogen aftrekken in box 3.
Helaas mag je alleen de definitieve lening van je vermogen aftrekken.
Wat geeft u aan in box 3?
U geeft onder andere de volgende schulden aan in box 3:
- schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden), tenzij de studieschuld nog kan worden omgezet in een gift
edit: maar vaak hebben studenten al een deel definitieve lening, die zou dus aftrekbaar mogen zijn van je vermogen, lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door daan! op 18-08-2018 11:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Het klinkt als een variant op "ik verdien meer dan modaal, waarom moet ik de toeslagen betalen voor mensen die weinig inkomen hebben? Die zitten de hele dag op hun luie reet en ik werk me kapot..."

Zo werkt ons stelsel nu eenmaal. Ik betaal 40k belasting elk jaar, maar ik kan het betalen terwijl anderen het hard nodig hebben. Betaal ik daarmee graag belasting? Nee. Ben ik blij dat iedereen in Nederland een zeer comfortabel leventje kan leiden ook al werken ze niet (ongeacht de oorzaak)? Ja. In mijn studententijd heb ik ook geprofiteerd van dit stelsel, nu ben ik blij dat ik aan de betalende kant sta, dat is een betere positie dan de ontvangende kant.

En wat betreft je vermogen: je bent jong, investeer het in aandelen of obligaties, desnoods deposito's, maar zorg dat je minimaal de inflatie en VRH terugverdiend. Dan heb je een enorm financieel voordeel in de start van je leven vergeleken bij de meeste studenten. En juist als je straks een eerste huis gaat kopen heb je het nodig, straks stroomt het (vergeleken met nu) toch wel binnen als je eenmaal een paar jaar fulltime hebt gewerkt.

Je geld weggooien aan auto's of horloges is wat mij betreft financieel gezien een domme keuze...

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 18-08-2018 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ten eerste, als je niets doet en we er vanuit gaan dat je nu de 3000 euro per jaar uit je vermogen moet halen dan kun je over 20 maanden huursubsidie aanvragen. Je gaat niet je totale vermogen verliezen door het probleem.

Andere optie kan inderdaad zijn om ergens 6000 euro aan uit te geven, wetende dat je dan in 2 jaar tijd terug krijgt aan huursubsidie. Dat betekent wel dat je met die beslissing jezelf een "cadeau" gaat geven waar ik ongevraagd aan meebetaal. Ik ben het dus meer met optie 1 eens. Het probleem is maar tijdelijk en heeft maar een beperkte impact op het totale vermogen wat je hebt ontvangen.

En ja, je hebt gelijk. In de huidige verzorgingsstaat kan slecht financieel gedrag soms worden beloond. Ik ga niet met je mee dat je gestraft wordt door goed gedrag. Het zou uit moreel oogpunt ook gewoon fijn moeten zijn dat je je boontjes kunt doppen zonder op anderen te teren. Het moet een vangnet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@pirke goede voorlichting over bepaalde auto's (en laten stallen) of sieraden (zeer puur goud of limited editions), kan zeker een goede investering zijn. Bepaalde wagens die 5 jaar geleden over het blok gingen voor 30K, zijn nu voor verzamelaars al 63K waard.

Wat ik even mis maar heeft @Floris112 een langdurige relatie? Want met enige nuance; bepaalde relaties zijn ook basis voor een hogere belastingvrije voet waardoor het vermogen 60K mag zijn (gezamenlijl) waardoor er geen vermogensbelasting hoeft te worden betaald en/of bepaalde toeslagen alsnog van toepassing blijven

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Laatst online: 02-05 13:46
Ik wil graag even opmerken dat veel voorgestelde beleggingsmethodes risico's met zich meebrengen.

Beleggen zonder risico is niet mogelijk. Beleg alleen met geld dat je kan missen - zeker wanneer het gaat om beleggingen met een hoog risico karakter. Calculeer een verlies in van 20-50% (laag-hoog risico), en maak je afwegingen op basis daarvan.

Mijn advies: haal je financiële advies niet van een IT-forum.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:38
Beleggingen moet je trouwens ook gewoon opgeven en tellen mee in je vermogen. Daar schiet je dus niks mee op.

Als het vermogen 35k is wat is dan the big deal? Je kan ofwel de 5 k gebruiken om de komende tijd in je onderhoud te voorzien. Je kan het ook aan een goed doel geven als je liever van belastinggeld leeft.
Of je gaat 2 maanden op vakantie, of je koopt een auto, of een 65 inch oled.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:34
Je moet dus 5k zien "kwijt" te raken voor 1 jan 2019. Dan kun je volgend jaar namelijk huurtoeslag aanvragen. Eerder kan toch niet, want ze tellen alleen je vermogen op 1 jan.

Je kan dus alvast:
Zorgverzekering voor volgend jaar in 1 keer betalen
Collegegeld voor volgend jaar in 1 keer betalen.
Dan ben je al 3,5k kwijt.

Die extra 1.5k moet je toch wel uit kunnen geven? Boek een leuke vakantie die je voor het eind van het jaar al vooruit betaalt. Koop een nieuwe bank of een nieuw bed ofzo. Hang je kast vol nieuwe kleren.

En zoals eerder genoemd. Als je voor je studie hebt geleend, mag je dat bedrag ook al aftrekken.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 18-08-2018 12:16 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:57
Ten eerste gecondoleerd heb ook een soort gelijke op de situatie gehad alleen was het gelukkig niet mijn vader. Woonde samen met 3 huisgenoten en een verloor zijn vader, 3 jaar na zijn moeder. Hadden huurtoeslag en had er verder niet bij stilgestaan dat hij een erfenis had gekregen. Dus kunnen nu met zijn alleen die toeslag terug betalen terwijl dus 3 van de 4 helemaal geen vermogen hadden.

Daarnaast had hij natuurlijk ook al erfbelasting betaald, is zijn beide ouders kwijt en alsnog is het niet genoeg volgens de overheid. Snap dus ook echt niet waarom iedereen het opneemt voor de belastingdienst. Denk wel dat als iedereen zo zou denken er überhaupt een stuk minder toeslagen en dus belasting nodig is. Ook helpt huurtoeslag ook de huren niet echt omlaag, elke huurbaas gaat nu net onder de grens zitten zodat ie maximale winst heeft maar dat is weer een hele ander discussie.

Conclusie van mijn verhaal is dat ik in deze situatie geen enkel medeleven met de belastingdienst kan hebben. Dus geef het te vele geld aan je broer of koop iets leuks ga op vakantie of probeer bv een motor te vinden die je kan opknappen en na je studie tijd weer kan verkopen. Klopt idd dat ze op 1 jan controleren dus doe daarvoor grote uitgaven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26
Ik vind het heel naar voor je dat je op jonge leeftijd je vader verloren hebt. Ik kan me voorstellen dat dat je zelfs wat studievertraging heeft gekost.

Realiseer je echter wel dat je financieel zelfs in een bevoorrechte situatie zit ten opzichte van de meeste van je studiegenoten.
Volgens je profiel ben je 24. Ik neem aan dat je dan aan het einde van je studie zit? Als je MBO hebt gedaan en nu HBO zou je met 24 toch alsnog in het begin van je 3e jaar van het HBO moeten zitten gok ik.

Nog 2 jaar overbruggen waarbij je volgens eigen zeggen 6000 inteert op je vermogen. Laten we zeggen dat je ook nog een beetje per maand pakt om wat beter te kunnen leven.

Gefeliciteerd. Dan ben je straks met 26 klaar met je studie. Zonder significante studieschuld en een vermogen van meer dan 20K.

Leg me nu nog eens uit hoe jij gestraft wordt ten opzichte van je studiegenoten?

Wil je graag maximaal profiteren van de mogelijkheden die ons stelsel biedt? Be my guest. Als student economie zou ik verwachten dat je de trucjes prima kan uitvogelen.
Ik hoop dan wel dat je hier niet over een paar jaar een topic opent om te klagen over hoeveel belasting je betaalt met je goede baan..

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
MAX3400 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:01:
@pirke goede voorlichting over bepaalde auto's (en laten stallen) of sieraden (zeer puur goud of limited editions), kan zeker een goede investering zijn. Bepaalde wagens die 5 jaar geleden over het blok gingen voor 30K, zijn nu voor verzamelaars al 63K waard.
Een investering levert maandelijks/jaarlijks rendement op. Een auto blijft geld kosten totdat je hem verkoopt, dat is dus een kostenpost. En je hoopt dat hij in waarde stijgt bij verkoop, daarmee ben je aan het speculeren, oftewel gokken. Dat is geen investeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je vermogen moet weg uit box 3. Verplaatsing naar box 1 of 2 kan een optie zijn. Bespreek de mogelijkheden met een adviseur. Denk aan deename aan een CV of het oprichten van een BV.

Helaas kijkt de vermogenstoets naar het verleden, waardoor zo’n move pas vertraagd effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:10
Daarnaast -> bouw zo snel mogelijk een studieschuld op om _netto_ onder de vermogens grens te komen.

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
Helixes schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:47:
Je vraag raakt een beetje aan het concept van welke maatschappij je wilt zijn.

Nederland is (door de bank genomen) een nee, tenzij verzorgingsstaat. Je vraag is of je het grondrecht hebt op huursubsidie. En het antwoord is, blijkbaar, nee. Tenzij het je niet mogelijk is je huur op een redelijke manier te betalen. En, gezien je situatie, is dat blijkbaar wel het geval.

In eerste instantie lijkt dat onredelijk. Immers, ik kan me voorstellen dat je dat geld op een andere manier had geoormerkt. Maar er zijn ook wel tegenargumenten. Zo kun je bijvoorbeeld stellen dat wanneer de overheid geen steun zou geven aan (in dit geval) studenten met een te klein vermogen of inkomen, dat dit een onredelijk voordeel zou geven aan die mensen die dat wel hebben (zoals jijzelf). Het zou trouwens ten koste gaan van onze eigen economie (ik geloof nog steeds dat investeren in een hoogopgeleide bevolking uitkan). Maar dat de overheid bijspringt voor die eerste groep wil niet zeggen dat de overheid zich dan ook maar garant moet stellen voor de tweede - in mijn optiek in ieder geval.

Wanneer je er vanuit gaat dat de pot met geld voor studenten met huursubsidie altijd even groot is, zou je trouwens ook kunnen zeggen dat wanneer vermogende studenten recht hebben op geld uit die pot, die huursubsidie voor iedereen lager wordt - ook voor die mensen die het wel nodig hebben.

Daarenboven geloof ik trouwens dat nivelering van vermogen (zeker over de generaties heen) een belangrijk middel is om enige mate van gelijkheid te behouden in een maatschappij. Ik denk echter dat dat een iets andere discussie is.

Maar goed. Door toedoen van het noodlot beschik je nu over het vermogen op eigen benen te staan. Da's allicht een vloek en een zegen.
toon volledige bericht
Het is alleen zo jammer dat de prijzen van huur tegenwoordig allemaal worden afgestemd juist op die huursubsidie. Iets is niet te betalen, maar doordat men exact het bedrag vraagt waar men huursubsidie op krijgt is het voor de meeste mensen te betalen. M.a.w. de verhuurders stemmen hun prijs af op huurprijs+subsidie= daadwerkelijke prijs.

Er is schaarste op de markt, zeker in de steden waar veel studenten moeten verblijven.

Verder is het systeem an sich natuurlijk netjes. Ik woon zelf nu in tijdelijke huurwoningen en moet ongeveer elke 6 maanden verhuizen. Dat heeft giga nadelen(Telkens weer vloeren leggen, schoonmaken, zorgen dat je er kunt leven), maar voor een 'normale' woning kom ik in mijn huidige situatie niet in aanmerking.

Ik adviseer altijd iedereen om goed te sparen, maar dergelijke regelingen als huurtoeslag sporen eigenlijk aan tot feestvieren en vakantie houden.

EDIT:
Erg nobel van mensen om te zeggen dat de TS in een bevoorrechte situatie zit. Tijdens de studie hadden degene die het minste werkte/het minste voor de studie deden/amper geld hadden voor studiemateriaal. Wel altijd geld (in de vorm van de DUO lening) om uitgebreid op vakantie te gaan tijdens de loop van de studie.

________
Ik ben te veel een algemene discussie aan het opstarten over de regelingen die er zijn. Zoals ik gezegd heb, misschien is onderhuren een idee. Lees je wel goed in over wat de regels daar in zijn. Probeer gewoon zo min mogelijk met die huursubsidie te maken hebben. Als je maar een klein beetje over de vermogensgrens zit denk dan ook eens aan het investeren in een goed bed. Dat is best een flinke investering en een goed bed zal de studieresultaten alleen maar verbeteren :*) .

[ Voor 12% gewijzigd door Clifdon op 18-08-2018 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik heb niet het hele topic doorgenomen, wel even gescand op schenken, maar dat kwam ik nog niet tegen.

Vluchtig las ik al dat je maximaal 30K vermogen mag hebben voor huurtoeslag, check dat zelf ook nog even of dat klopt, ik ga er wel vanuit.

Wat ik nog niemand heb zien zeggen (na zoeken op het woord schenken), is dat je gaat kijken wat de situatie van je broer is. Heeft hij al een huis? Kan hij om één of andere reden geld gebruiken? Zit hij in hetzelfde schuitje als jij?

Op basis van zijn situatie kun je overwegen om vermogen aan hem te schenken.
Jaarlijks mag je €2.147 schenken aan wie dan ook.
Mocht hij al een koophuis hebben (of zeker weten voor 2020 gaan kopen), dan mag je zolang hij nog geen 40 is, eenmalig in je leven hem tot een ton schenken (voorwaarde dat het daadwerkelijk in het huis gestoken wordt en dat hij hier bewijslast van bewaard).

Uiteraard moet je wel een goede verstandhouding met hem hebben en er vanuit kunnen gaan dat hij dat op termijn ook weer aan jou terug schenkt (kan schenken) al dan niet met iets rente - je zit immers toch ruim onder het ton.
Enig risico hier: als het belastingregime omtrent schenken voor een huis weer verdwijnt, kun je de sjaak zijn en zou je hoogstens nog het bedrag terug kunnen krijgen met de jaarlijkse schenkingen van ruim 2K (dus stel je zou alles schenken, praat je over ongeveer 17 jaar...).

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
sanderb schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:46:
Realiseer je echter wel dat je financieel zelfs in een bevoorrechte situatie zit ten opzichte van de meeste van je studiegenoten.
offtopic:
Hij zat al in een bevoorrechte situatie, want de meeste studenten hebben een kamer en dus geen huurtoeslag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Freakertje schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:05:
Ik heb niet het hele topic doorgenomen, wel even gescand op schenken, maar dat kwam ik nog niet tegen.

Vluchtig las ik al dat je maximaal 30K vermogen mag hebben voor huurtoeslag, check dat zelf ook nog even of dat klopt, ik ga er wel vanuit.
30K is indd de vermogensgrens.
zie:

https://www.belastingdien...ermogen/maximaal-vermogen

Het schenken tot een ton zou ik overigens NOOIT doen. Dit geld moet in een huis gestoken worden en mag dus ook nooit voor iets anders gebruikt worden. Na een schenking door deze regeling is het geld geen geld meer. Geld moet je namelijk overal een kunnen spenderen. Met de euro's uit een dergelijk schenking kun je nooit een brood kopen. Het is als een gewaarmerkte euro die je niet meer mag besteden aan iets anders dan een huis. In mijn ogen een belachelijke regeling dus.

[ Voor 29% gewijzigd door Clifdon op 18-08-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 15:26
anandus schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:05:
[...]
Hij zat al in een bevoorrechte situatie, want de meeste studenten hebben een kamer en dus geen huurtoeslag ;)
Als ik het goed begrijp woonde hij bij zijn vader en is na verkoop van dat huis moeten verhuizen.
Er is dus ook nog gekozen om te gaan wonen in een woning wetende dat die huurtoeslag niet van toepassing was.
Hij raakt dus ook geen huurtoeslag kwijt, maar heeft die zelfs nooit gehad.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024

Nog afgezien van het slordige taalgebruik (vanaf 1 januari 2006 spreken we niet meer over (huur)subsidie maar over huurtoeslag) is dit een hoogst merkwaardige redenering. Het gaat in deze case om een verkregen erfenis. Ik voeg hier een vierde student aan toe en wel als volgt:

Student 4 heeft nooit gewerkt en gespaard maar heeft wel de beschikking over een arbeidsloos verkregen vermogen van € 65.000,-- (nl. verkregen uit een erfenis) en heeft daardoor geen recht op huurtoeslag

Dit arbeidsloos verkregen vermogen vergroot zijn draagkracht/betaalcapaciteit en doet de noodzaak vervallen om anderen (belastingbetalers) behulpzaam te zijn in de matiging van zijn (netto) huurkosten.

TS heeft enkel een luxe "probleem"!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Gecondoleerd met je verlies. Het zal ongetwijfeld veel verdriet en ook stress hebben veroorzaakt.

Dat gezegd hebbende protesteer ik fel tegen de mentaliteit die er uitgaat van dit topic: "straffen", "mislopen". Huursubsidie is geen inkomstenbron, het is een subsidie voor mensen die de huur niet kunnen betalen.

Jij kunt de huur wel makkelijk betalen, dus waar heb je het over? Waar je geld aan te besteden? Wat dacht je van volledige huur betalen, zoals ieder ander moet? Als je rond de grens zweeft zul je er snel genoeg onder zitten, waardoor je er wel recht op hebt. Dit met allerlei creatieve financiele trucs doen zoals te zien op dit draadje, is wederom een mentaliteit waar ik tegen protesteer. Alles doen om blijkbaar maar iets te ontvangen van vadertje staat.

Of het allemaal eerlijk is? Dat is maar net wie je het vraagt of hoe je het bekijkt. Pak dit niet verkeerd op, maar een erfenis is ook in de schoot geworpen, anderen krijgen vaak niets. De meeste studenten hebben geen 30K, de meeste werkenden na 10 jaar nog steeds niet.

Ik heb ook een buurman die voordeeltjes trekt en de hele dag thuiszit. Ik maak me er niet druk om, en ben niet jaloers. Ik zou voor geen goud willen ruilen.

Maar goed, als je echt snel van vermogen af wil, investeer in de Turkse Lira.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KDL
  • Laatst online: 25-04 23:39

KDL

Helixes schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:03:

Mijn advies: haal je financiële advies niet van een IT-forum.
Beetje paradoxaal om dit advies dan op een IT-forum bij uitstek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Dwarlorf schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:42:
[...]

Dat zou ook belastingfraude zijn. Want goud valt gewoon onder je vermogen.
Sieraden zijn voor eigen gebruik en hoeven in beginsel niet worden aangegeven.
Dat ze van goud zijn maakt niks uit. Voor hetzelfde geld koop je ze van platinum. Het wordt pas een issue als je excessief sieraden hebt die vb niet uit een erfenis zijn gekomen.

Daarnaast kun je iets van kunst kopen wat kwa prijs stabiel is, hoef je ook niet aan te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

KDL schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:31:
[...]
Beetje paradoxaal om dit advies dan op een IT-forum bij uitstek te doen.
Misschien wel wat paraxdoxaal, maar toch nog steeds verreweg het beste advies.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Anoniem: 457607 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:26:
Dat gezegd hebbende protesteer ik fel tegen de mentaliteit die er uitgaat van dit topic: "straffen", "mislopen". Huursubsidie is geen inkomstenbron, het is een subsidie voor mensen die de huur niet kunnen betalen.
Huursubsidie is wel degelijk een inkomstenbron, net zoals zorgtoeslag. Een pervers middel om mensen vooral geen verantwoordelijkheid te laten nemen om goedkoper of duurder (ieder geval meer passend) te wonen.

Zoals op meer vlakken (IB/uitkering) zijn sommige drempels erg hard gedefinieerd. Er zijn tabellen bekend waarbij een kleine salarisverhoging zorg voor significante netto terugloop. Daarom vind ik straffen en belonen wel de juiste termen.

On topic. Als je echt beperkt over de drempel gaat, kun je investeren in de zaken die belangrijk zijn voor of tijdens jouw studie. Ik denk aan een nieuwe laptop, specifieke software, studiereis, hoe zit het met vervoer? Heb je misschien een extra cursus nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Iblies schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:39:
[...]
Sieraden zijn voor eigen gebruik en hoeven in beginsel niet worden aangegeven.
Dat ze van goud zijn maakt niks uit. Voor hetzelfde geld koop je ze van platinum. Het wordt pas een issue als je excessief sieraden hebt die vb niet uit een erfenis zijn gekomen.

Daarnaast kun je iets van kunst kopen wat kwa prijs stabiel is, hoef je ook niet aan te geven.
Het is natuurlijk een grijs gebied. Oa vrijgesteld volgens de belastingdienst is:

voorwerpen van kunst en wetenschap, behalve als u deze vooral als belegging hebt.

Ik denk dat (maar ben geen belastingexpert)
als TS kunst zou kopen met de intentie om zn geldelijk vermogen te verminderen dat de belastingdienst wel over bepaalde definities zou kunnen gaan steggelen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 18:47
[...]

Dat is ook een kwestie van hoe je ertegenaan kijkt,
Ik betaal netto nog altijd meer belasting dus wie betaald er mee aan de HRA die ik terug krijg, niemand.
Net zoals de TS geen toeslag krijg en iemand anders die niks spaart dat wel krijgt waardoor het krom lijkt.
Zo zit het jammer genoeg in elkaar en ondanks dat de regering zegt: zorg dat je spaargeld hebt loont het dus op een gegeven moment niet meer voor sommigen.

De TS kan ook van het geld genieten. Je leeft nu, heerlijk toch om 5 weken op vakantie te gaan naar Australie of een ander land zonder dat je moet kijken op 1000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Dwarlorf schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:19:
[...]

Het is natuurlijk een grijs gebied. Oa vrijgesteld volgens de belastingdienst is:

voorwerpen van kunst en wetenschap, behalve als u deze vooral als belegging hebt.

Ik denk dat (maar ben geen belastingexpert)
als TS kunst zou kopen met de intentie om zn geldelijk vermogen te verminderen dat de belastingdienst wel over bepaalde definities zou kunnen gaan steggelen.
Het is geen grijs gebied. Iedere burger heeft iets wat redelijk waardevast.

Moment dat je een sieraad koopt, ben je na aanschaf al gelijk 20~30% kwijt. Je krijgt als je dat terugbrengt vaak alleen de waarde van het gewicht terug.

Je krijgt (mogelijk) trammelant als het niet tot verhouding is en/of puur een investering is, Krugers vb. En zelfs dan weegt de belastingdienst af het wel interessant is om daar achteraan te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timwijn
  • Laatst online: 08:02
Na 3 pagina’s met tips en morele discussies ben ik wel benieuwd wat TS @Floris112 van plan is om te gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Iblies schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:32:
[...]

Je krijgt (mogelijk) trammelant als het niet tot verhouding is en/of puur een investering is, Krugers vb. En zelfs dan weegt de belastingdienst af het wel interessant is om daar achteraan te gaan.
Ik zie dit als een grijs gebied. Als TS voor die 30.000 juwelen of kunst koopt dan zou ik me als belastingdienst afvragen of er geen 'ulterior motive' achter die aankopen zit. Of de belastingdienst dat dan ook zo ziet en er dan wel of niets mee doet is uiteraard de vraag. Maar goed, het is slechts mijn inzicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 18-08-2018 14:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lammert de Haan
President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:24:
[...]

Daar heeft hij inderdaad geen recht op en geheel terecht! Je maakt een denkfout, President. TS heeft de € 65.000,-- niet gespaard maar arbeidsloos verkregen uit een erfenis.Dit vergroot zijn draagkracht/betaalcapaciteit met als gevolg dat derden (belastingbetalers) niet meer hoeven bij te dragen in z'n huurkosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04 09:36
Als je het bedrag niet zelf uit mag geven (bijvoorbeeld omdat het alleen voor een huis bestemd is), is het ook een optie om je lening bij DUO te verhogen met het bedrag dat je zou krijgen aan huurtoeslag (of meer, je kon dat vroeger in elk geval per maand regelen). Die lening mag je namelijk van je kapitaal aftrekken, en als je het geld ook echt uitgeeft (en niet op een spaarrekening zet zodat het nog steeds kapitaal is) kan je daarmee wel onder de inkomensgrens komen en weer huurtoeslag ontvangen. In zekere zin maak je het kapitaal dat nu vast staat liquide, en de regelingen van DUO zijn zo lenient dat je eigenlijk amper risico loopt; de rente is laag en je hoeft het alleen terug te betalen als je dat kunt. Weinig risico, weinig gedoe.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Lammert de Haan schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:23:
Dit arbeidsloos verkregen vermogen vergroot zijn draagkracht/betaalcapaciteit en doet de noodzaak vervallen om anderen (belastingbetalers) behulpzaam te zijn in de matiging van zijn (netto) huurkosten.

TS heeft enkel een luxe "probleem"!
Net zoals alle huisbezitters die 500 euro per maand aan rente aftrek krijgen op een huis van zo rond de 5 ton, als ze een salarisverhoging hebben gehad of gepromoveerd zijn netjes doorgeven aan de belastingdienst+bank dat ze de renteaftrek niet meer nodig hebben.

Yeah right.

(je weet btw dat er geen huursubsidie die meer dan ongeveer 300 euro bestaat, omdat je bij een huis boven de 700 euro huur al geen recht meer hebt op huursubsidie omdat je te duur woont.
Een grens die zo goed als niet bestaat bij koophuizen.)

IEDEREEN krijgt subsidie. (behalve de mensen die tussen de 2 regelingen in vallen.)

Deze 2 regelingen zijn gemaakt voor de banken die bij hypotheken eigenlijk rechtstreeks uit de staatskas betaald krijgen en hebben logischerwijs helemaal niks te maken met een "verzorgingsstaat"

33 miljard euro voor renteaftrek in 2011
https://www.cbs.nl/nl-nl/...en-woning-33-miljard-euro

2.2 miljard euro voor huursubsidie in 2011
https://logicfreezone.wor...izen-verkopen-verstandig/

[ Voor 13% gewijzigd door enchion op 18-08-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BiLLY_daKid schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:51:
[...]

Huursubsidie is wel degelijk een inkomstenbron, net zoals zorgtoeslag. Een pervers middel om mensen vooral geen verantwoordelijkheid te laten nemen om goedkoper of duurder (ieder geval meer passend) te wonen.

Zoals op meer vlakken (IB/uitkering) zijn sommige drempels erg hard gedefinieerd. Er zijn tabellen bekend waarbij een kleine salarisverhoging zorg voor significante netto terugloop. Daarom vind ik straffen en belonen wel de juiste termen.

On topic. Als je echt beperkt over de drempel gaat, kun je investeren in de zaken die belangrijk zijn voor of tijdens jouw studie. Ik denk aan een nieuwe laptop, specifieke software, studiereis, hoe zit het met vervoer? Heb je misschien een extra cursus nodig..
Je hebt natuurlijk gelijk dat het aanvoelt als inkomsten. Wat ik eigenlijk bedoel is de mentaliteit die heerst alsof je het GOED gedaan hebt wanneer je er in slaagt deze subsidie te ontvangen. Zo van YES, ik heb huursubsidie!

Zoals hier dus te zien. Tienduizenden euros op de bank hebben en gefrustreerd zijn dat je deze "inkomsten" niet krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Allereerst gecondoleerd. Qua box 3 en de belasting aldaar: zorg ervoor dat je voor de peildatum op 1-1-2019 onder de 30k zit en je hoeft geen vermogensrendementsbelasting te betalen. Een eventuele studielening die niet omgezet is of kan worden omgezet in een gift (en dus definitief vast staat) mag je hierop in mindering brengen.

Qua huurtoeslag geldt dezelfde 30k als grens als alleenstaande. Qua zorgtoeslag geldt een ruimere grens. Zoals gezegd je zit er 5 duizend overheen qua bedrag. Betaal het collegegeld en de zorgverzekering voor het nieuwe jaar in het geheel vooruit en je bent inderdaad al een flink deel kwijt. Als je dan voor de rest nog huishoudelijke apparaten hebt die aan vervanging toe zijn (denk koelkast, wasmachine ed) kun je die ook vervangen zonder dat je er raar op aan gekeken wordt.

Zoiets is nuttiger dan een auto van 5k kopen en daar weer geld aan kwijt zijn qua motorrijtuigenbelasting, verzekeringspremie, onderhoud en brandstof. Of de kans lopen dat de belastingdienst de aangeschafte horloges/sierraden wel ziet als extra vorm van vermogen. Al met al is het wel mogelijk om toch voor het nieuwe jaar iig de toeslag te behouden op deze manier.

Je zult alleen dit jaar ivm het verkrijgen van de erfenis qua toeslag weinig kunnen veranderen. Zodra de belastingdienst die definitief vaststelt zullen ze wijzen op de erfenis en de huurtoeslag wss beneden bijstellen op 0, waardoor je moet gaan terug betalen. Kortom dit jaar valt er weinig aan te doen, maar voor volgend jaar en later zijn er zeker mogelijkheden.

Ik moest zelf zowel huur als zorgtoeslag gaan terugbetalen omdat ik qua loon net over de grens heen ging. Het scheelde iets van 500 euro qua brutoloon dus had ik een weekje onbetaald verlof genomen en er was niks aan de hand geweest. Zelf had ik niet goed in de gaten dat ik de grens naderde qua inkomsten. Betaal nu nog steeds terug in termijnen. Bij elkaar 2500 euro. Het voelt zuur, zeker omdat je iets krijgt waar je niet om gevraagd hebt (iig bij een erfenis dan) en waardoor je toeslagen in het geding kunnen komen. Maar ze werken helaas met arbitraire harde vaste grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Gecondoleerd met je verlies,
Ik kan je helaas niet helpen met je vraag,
Maar zoek je alles goed uit, je wilt natuurlijk niet voor onaangename verassingen staan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

enchion schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

Net zoals alle huisbezitters die 500 euro per maand aan rente aftrek krijgen op een huis van zo rond de 5 ton, als ze een salarisverhoging hebben gehad of gepromoveerd zijn netjes doorgeven aan de belastingdienst+bank dat ze de renteaftrek niet meer nodig hebben.

Yeah right.

(je weet btw dat er geen huursubsidie die meer dan ongeveer 300 euro bestaat, omdat je bij een huis boven de 700 euro huur al geen recht meer hebt op huursubsidie omdat je te duur woont.

IEDEREEN krijgt subsidie. (behalve de mensen die tussen de 2 regelingen in vallen.)

Deze 2 regelingen zijn gemaakt voor de banken die bij hypotheken eigenlijk rechtstreeks uit de staatskas betaald krijgen en hebben logischerwijs helemaal niks te maken met een "verzorgingsstaat"

toon volledige bericht
Jammer dat je deze onzin blijft verspreiden, want dan dwing je me te reageren.

Ten eerste, een subsidie en een aftrekpost zijn niet gelijkwaardig. Bij een aftrekpost krijg je geld terug wat in de eerste plaats al door jezelf verdiend was. Bij een subsidie krijg je gratis geld van een ander, welke je nooit zelf verdiend hebt.

Ten tweede, als je een beeld wilt schetsen over belastingbijdragen tussen huurders en huiseigenaren, vertel dan wel het hele verhaal. Zo hoor je mensen die over HRA klagen nooit een woord reppen over overdrachtsbelasting. Je weet wel, waar je even in een keer tienduizenden euros mag overmaken aan de overheid. En dat bij iedere overdracht weer, in een huis wat door blijft stijgen. Of het eigenwoningforfait.

Dat geeft al een heel ander beeld. Een gemiddelde huizenbezitter draagt over het algemeen factoren meer bij aan belasting dan iemand die zo weinig verdiend dat hij/zij huursubsidie verkrijgd, met of zonder het HRA voordeel. Dus nee, de bijstandsmoeder betaald niet mee aan de HRA, ze is een ontvanger en de huizenbezitter de ruggegraat van Nederland die alles voor iedereen betaald.

Waarmee ik de huizenbezitter niet heilig verklaar. HRA was ooit goedbedoeld, maar is in 20 jaar tijd een monster geworden, inderdaad met als belangrijkste winnaar de banken. En nee, ook ik vind niet dat iemand met zeer hoog inkomen of duur huis HRA deze aftrek zou moeten ontvangen, en daarom wordt het ook afgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
5k ben je inderdaad zo kwijt, ik noemde eerder horloges of kunst, maar denk dat het advies van @Joosie200 voor dergelijke lage bedragen beter is. zorgtoeslag en studiekosten alvast vooruit betalen (ca 3-3,5k). Misschien de boeken alvast kopen (500?).

Cash geld tot een bepaalde waarde hoef je ook niet te tellen. (in 2018 527 euro). Dus even 500 euro pinnen op 31 december.

De overige ~500-1000 kun je ook vast wel iets nuttigs/leuks voor bedenken. Vakantie, goedkoop autootje, degelijke laptop, tv, meubilair, etc.

Peildatum is toch 1 januari, dus tot die tijd heb je nog.

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 18-08-2018 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lammert de Haan
enchion schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

Yeah right.

toon volledige bericht
Als je hiermee wilt stellen dat eigenwoningbezit wordt bevoordeeld t.o.v. het huren van een huis, dan moet ik je daar (helaas :*) ) gelijk in geven. Naast de maximale huur heb je ook nog eens te maken met een inkomensgrens van € 22.375,--. Dat is in het begin van de 2e schijf voor de inkomstenbelasting.

Heb je daarentegen een eigenhuis en een inkomen van 2 keer modaal (zo rond de € 65.000,--; is ruim in de 3e schijf), dan kun je 40,85% van de hypotheekrente “vergoed” krijgen van de Belastingdienst, waardoor de woonlasten voor eigenaren van een woning veelal ver uitkomen onder die van huurders.

Maar daar gaat het in dit topic niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-02 19:57
Zoek de 7 merken Zwitserse horloges op die weinig tot niet in waarde dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
never mind

[ Voor 91% gewijzigd door defusion op 18-08-2018 17:19 . Reden: zie reactie moshi hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:45
Aan de ene kant snap ik je punt, maar je hebt 30k geërfd dus technisch gezien heb je de huurtoeslag niet meer nodig. Het is immers voor de mensen die niet genoeg geld hebben.
Je had uiteraard ook de erfenis kunnen weigeren en kunnen genieten van je huurtoeslag..

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Floris112 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:20:
Mijn enkele doel is om te zorgen dat het geld van mijn vader gebruikt kan worden waar het voor gebruikt werd. Woonruimte.
Dat is toch nu al het geval! Feitelijk gebruik je nu de erfenis om de huur te betalen aangezien het niet uit inkomen komt. Dit duurt tot het moment dat je onder de vermogensgrens komt. Daarna mag je weer gaan teren op de de samenleving.

Maar goed, in deze levensfase begrijp ik het heel goed dat het aantrekkelijker is het restant op te nemen en een jaar op wereldreis te gaan dan elke maand de erfenis te zien verdampen.
defusion schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:57:
Ps. Wanneer heb je dat geld feitelijk gekregen?
Als dat in de loop van dit jaar was kun je wel nog huurtoeslag krijgen.
Was het inderdaad al 3 jaar geleden, en had je 1 januari dus wel dat geld, dan lukt het dit jaar niet meer.
Dat doet er niet toe, want als de erfenis nog niet verdeeld is dan moet je jouw aandeel in de onverdeelde boedel opgeven.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 18-08-2018 17:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

Zullen we dan maar meteen het hele sociale stelsel afschaffen? Er zijn zoveel situaties waarin mensen verschillend behandeld worden. Rijke ouders? Krijg je geen aanvullende beurs. Willen je ouders dan als nog niks betalen mag je flink gaan lenen. Bij een ander betalen papa en mama alles. Iemand zonder rijke ouders krijgt wel netjes 400 euro per maand aan aanvullende beurs (en ja die is vrijgesteld van het leenstelsel).

Iemand werkt hard en verdient daarmee 30k bruto per jaar. Een ander heeft nog nooit iets gedaan in zijn leven, krijgt daardoor bijstand, huursubsidie, zorgtoeslag, etc. en houdt netto ongeveer hetzelfde over. Een derde is misschien ooit wel aangereden door een malloot, is daardoor half verlamd en krijgt ook die uitkering etc, maar is wel veel meer geld kwijt aan zorg en aangepaste spullen om te kunnen leven en houdt dus niks over. Allemaal "oneerlijk" maar zo gaat het nou eenmaal in dit land. Wil je dat niet moet je ergens gaan wonen waar je de tering kunt krijgen als je niet kunt werken en je je niet kunt verzekeren (Geef Trump nog even dan is de USA echt perfect voor je).

Wat ik vooral dom vind is iemand aanraden om maar dure onnodige uitgaven te gaan doen alleen maar zodat je daarna weer een stuk minder per jaar 'gratis' krijgt. Uiteindelijk hou je onder de streep gewoon minder over met afschrijvingen etc. Overigens telt een dure auto ook gewoon mee in de vermogensberekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mark-k schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:27:
[...]
Wat ik vooral dom vind is iemand aanraden om maar dure onnodige uitgaven te gaan doen alleen maar zodat je daarna weer een stuk minder per jaar 'gratis' krijgt. Uiteindelijk hou je onder de streep gewoon minder over met afschrijvingen etc. Overigens telt een dure auto ook gewoon mee in de vermogensberekening.
Dat is inderdaad niet echt slim. Verplichte uitgaven naar voren halen is wel een interessante mogelijkheid.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 18:47
mark-k schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:27:
[...]
Dan kan het topic wel dicht aangezien het opzichzelf dan ook nergens op slaat: geld genoeg hebben en dan vragen hoe je veel geld uit het zicht van de belastingdienst enz. kunt houden omdat je een toeslag wil krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik begrijp ook het punt van het topic niet precies. Je hebt een aardige erfenis, waardoor je geen recht meer hebt op subsidie. Nu wil je dus dat vermogen gaan verlagen om subsidie binnen te harken? Maar... dan krijg je een paar duizend euro terwijl je je vermogen tot <24k moet verlagen?
Waarom niet je huur uit je erfenis betalen en later wanneer je klaar bent met studeren gaan focussen op die buffer aanvullen voor een koophuis?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

Frijns.Net schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:48:
[...]

Dan kan het topic wel dicht aangezien het opzichzelf dan ook nergens op slaat: geld genoeg hebben en dan vragen hoe je veel geld uit het zicht van de belastingdienst enz. kunt houden omdat je een toeslag wil krijgen.
Dat mag het wat mij betreft ook want het slaat ook eigenlijk nergens op.

@Floris112 , je vindt dat je gestraft wordt omdat je geen huurtoeslag krijgt door de erfenis en dat je daardoor dus geld 'misloopt'. Er zijn andere mensen die niet zomaar 30k in hun schoot geworpen krijgen en die dat misschien oneerlijk vinden. Mensen die helemaal niks erven van hun ouders en daardoor geen steuntje in de rug krijgen. Je wordt niet gestraft door het systeem, je wordt geholpen door je vader waardoor je geen aanspraak meer hoeft te maken op het systeem. (Of als je het perse als straffen wilt zien word je gestraft door je vader, die had ook gewoon zijn geld kunnen verkwanselen waardoor jij fijn huurtoeslag zou krijgen).

Het systeem is niet bedacht om het 'erop los leven' van mensen te faciliteren, ook al wordt er door sommigen op die manier misbruik van gemaakt. Het is bedoeld als vangnet voor mensen die geen eigen geld hebben/genereren. Ik vind het dan ook beschamend dat jij zoveel moeite wilt doen om maar van je vader z'n geld af te komen zodat je weer door de rest van de samenleving betaald kan worden.

Maargoed, als jij zo graag van dat geld af wilt komen dan wil ik je best mijn rekeningnummer sturen. Ik zeg geen nee tegen gratis geld en dan kan jij daarna weer met een gerust hart je hand op houden bij de rest van werkend Nederland.

De meeste studenten zien het getalletje 30k alleen als ze hun studieschuld opvragen, jij hebt het schuldenvrij op je bankrekening staan, je kunt beter tevreden zijn ipv je als slachtoffer te gedragen. Een overlijden is altijd kut, maar hij had je ook met niks kunnen achterlaten (of met een boel schulden waardoor je sommige dierbare spullen niet eens zou kunnen erven zonder de schulden erbij te krijgen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:11
Koop wat met het geld om onder de 30.000 te blijven. Je hebt vast iets nodig lijkt me.
En grappig hoe men zegt dat je huurtoeslag niet nodig hebt omdat je veel vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:03
UltraInstinct schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:44:
En grappig hoe men zegt dat je huurtoeslag niet nodig hebt omdat je veel vermogen hebt.
Die moet je uitleggen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:15
Wat een hypocrisie hier... die jongen heeft zijn vader veel te vroeg verloren, en daardoor vroeger dan menigeen een kleine erfenis gekregen. Ik snap zijn sentiment helemaal. Vader heeft jaren inkomstenbelasting betaald, en zoonlief mocht erfrecht betalen. En nu wordt hij nog een keer "genomen".

Jullie hebben makkelijk praten met je erfenis als je lang en breed bent uitgestudeerd...

Schandalige ik-ik-ik-cultuur... :(

Ik zou het geld gewoon in bepaalde edelmetalen vastleggen...

[ Voor 6% gewijzigd door Flozem op 18-08-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Flozem De manier waarop TS aan het geld komt zou helemaal niet relevant moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Flozem schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:59:
Vader heeft jaren inkomstenbelasting betaald, en zoonlief mocht erfrecht betalen.

[...]

Schandalige ik-ik-ik-cultuur... :(
Erfbelasting is er juist om te zorgen dat rijkdom meer verdeeld wordt. Als je geen erfrecht zou hebben zouden rijke families veel rijker blijven (want ze hoeven vrijwel niets af te staan bij overlijden). Als je dan dezelfde sociale voorzieningen zou willen hebben (bijvoorbeeld deze huursubsidie) dan zou iedereen meer inkomstenbelasting (of andere belasting) moeten betalen. Was dat het geval geweest dan zouden middenstanders nog minder erven (ze houden effectief minder over, dus ook minder spaargeld) waardoor TS dus nog slechter af geweest zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:11
Hij kan er niks aan doen dat zijn vader is overleden en heeft het geld vast ook nodig voor andere doeleinden.
Dus iemand die als zijn geld spaart moet ook geen huurtoeslag betalen in vergelijking met een persoon dat al zijn geld uitgeeft? Dan kon de persoon dat al zijn geld spaart ook gewoon alles uitgeven, aangezien hij toch geen recht meer heeft op huurtoeslag.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.