Omdat je nog niet lang verzekerd was, dus simpelweg een financieel risico bent voor een verzekeraar? Heeft verder weinig met schade te maken, anders kunnen 60+ers ook weer de volle pond betalen.FastFred schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:37:
[...]
Tja, er zijn altijd uitzonderingen....
Het is niet voor niets dat de auto verzekering voor een jonge bestuurder duurder is.
Dit begrijp ik inderdaad echt niet. Als iemand hier komt dat hij nieuwe auto nodig heeft vanwege gezinsuitbreiding, dan is veiligheid erg belangrijk. Maar komt er een 18-jarige, waarvan mensen hier claimen dat hij waarschijnlijk nog wel wat gaat rammen, dan is het fuck veiligheid, ga lekker voor een goedkoop koekblik. Als die zo onveilig rijden dan is dat des te meer reden om een auto te kopen met fatsoenlijke veiligheidssystemen.Playa del C. schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:30:
Een iets duurdere auto kan je leven redden, mocht je eens een ongeluk krijgen. Duur hoeft het niet meteen, maar degelijk wel. Zelf begon ik met een Polo en al snel daarna een Seat Cordoba. Tegenwoordig is de Up misschien acceptabel, maar voor rond de 5k zijn denk ik betere auto's te koop die dan wat ouder zijn. Ze gaan lang mee hoor. Auto met 150k op de teller is een mooie start naar mijn mening.
En zolang hij hem niet total loss rijdt, zijn wat krassen omdat hij net een paaltje heeft geschampt ook niet de grootste kosten over de levensduur. Als je hem total loss tegen een boom aan parkeert, ja dan was dat koekblik van €1000 veel goedkoper geweest, maar dan kom je dus er weer bij uit dat veiligheidssystemen wel relevant zijn.
Echter dit punt, waarom niet? Ik begrijp dat het een relatief makkelijk iets is om op te besparen bij een auto, daar ben ik het mee eens. Maar nu ik auto heb met ingebouwde navigatie wil ik echt niet terug naar een telefoon aan het raam. Ja dat heeft voordelen, primair met zoeken van bestemming (op adres maakt het weinig, wil ik naar camping het blije bloemetje in Den Bosch, dan is dat via Google makkelijker), en je hebt natuurlijk gratis up to date kaarten. Terwijl Toyota bij mij daar €100 voor durft te vragen: Niks op de totale kosten van een auto, maar nog wel schandalig veel.Edit: en navigatie doe je uiteraard via de telefoon. Dat is geen discussie waard...
Maar ik vind het wel stuk lekkerder om gewoon ingebouwde navigatie te hebben. En mijn kaarten zijn minimaal een paar jaar oud (geen flauw idee hoe oud precies, moet ik keertje uitzoeken, ik gok 5 jaar), en ze hebben me nog nooit verkeerd gestuurd. En dat is terwijl ik naast Eindhoven woon, wat blijkbaar zo verschrikkelijk is met verouderde kaarten. Natuurlijk zal hij vast wel een keertje daardoor foute aanwijzingen geven, maar het is niet alsof Google Maps perfect is.
Neem ook mee in je overweging dat all risk verzekeren op die leeftijd vaak minstens 2x zo duur is als WA. Bij een auto van 7000 euro wel zo handig lijkt me. Daarom raad ik toch aan om een auto van rond de 1000 euro te kopen en WA te verzekeren, mocht je 'm dan crashen ben je niet 7000 euro kwijt....
Hoor hier vaak de Aygo voorbij komen, maar rij regelmatig in een Aygo (de boodschappenwagen van mams) uit 2010 (dat ding wat jij zo lelijk vindt) en maak alsjeblieft niet de keuze die zij hebben gemaakt: een automaat. Degene die die versnellingsbak heeft bedacht moet echt aan het kruis. De 5 en 4 zijn veel, maar dan ook echt veel te zwaar gekozen (lees: om accelererend uit een tunnelbuis te komen op de snelweg mag je terug naar z'n drie, anders rol je achteruit de helling af). En die vering is nogal stug. Zit wel erg lekker en rijdt prima zuinig.
@yvalson navigatie kun je beter via je smartphone doen. vaste systemen zijn veroudert en updatekosten niet waard. Waar rij je allemaal heen dat je navigatie nodig hebt ? in praktijk zal het wel meevallen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Maar ervan uit gaan dat je geen schade gaat rijden is het andere uiterste. Het zou zonden zijn als je een smetteloze auto koopt en in de eerste twee een krasje veroorzaakt die een paar honderd euro kost om te repareren, want als je dit niet doet merk je het wel in de restwaarde. Bij de verzekering aankloppen voor dit soort schades kost je vervolgens duizenden euro's in premie.RM-rf schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:58:
[...]
Natuurljk is de 'statistische' kans op schade iets-jes hoger bij rij-aanvangers, maar laten we het ook niet overdrijven..
Lang niet iedere beginner zal direkt de hele tijd schade rijden en ook als uitgangspunt te nemen dat je je eerste auto snel overal tegenaan gaat rijden is niet zinnig.
Elke reis van meer dan 30 minuten gaat de navigatie aan. Niet primair omdat de route onbekend is maar primair omdat ik de meest praktisch route wil rijden en die is nog wel eens anders door ongelukken en filesHackus schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:31:
Waar rij je allemaal heen dat je navigatie nodig hebt ? in praktijk zal het wel meevallen.
Ook dan kun je je smartphone gebruiken. Ik rij veel in Duitsland, daar heb ik het vaker nodig, binnen Nederland nauwelijks.Napo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:33:
[...]
Elke reis van meer dan 30 minuten gaat de navigatie aan. Niet primair omdat de route onbekend is maar primair omdat ik de meest praktisch route wil rijden en die is nog wel eens anders door ongelukken en files
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Goede keuze om met een nieuwere auto te starten en thumbs-up voor de auto keuze UP/Aygo.
Je hebt er goed over nagedacht en welke je ook neemt, het gaat je zeker bevallen.
W.b. navigatie (is door andere tweakers ook al aangegeven); Google Maps op de telefoon is altijd up-to-date en gratis of koop een mooie Android Auto capabele autoradio.
Je hebt er goed over nagedacht en welke je ook neemt, het gaat je zeker bevallen.
W.b. navigatie (is door andere tweakers ook al aangegeven); Google Maps op de telefoon is altijd up-to-date en gratis of koop een mooie Android Auto capabele autoradio.
Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC
Dat is nooit goed, los van de leeftijd van de autobezitter... Om niet mee te wegen welke financiele risico's je loopt bij schade en/of de afschrijving mee te wegen en of je gewone inkomsten die dekken.Deveon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:32:
[...]
Maar ervan uit gaan dat je geen schade gaat rijden is het andere uiterste. Het zou zonden zijn als je een smetteloze auto koopt en in de eerste twee een krasje veroorzaakt die een paar honderd euro kost om te repareren, want als je dit niet doet merk je het wel in de restwaarde. Bij de verzekering aankloppen voor dit soort schades kost je vervolgens duizenden euro's in premie.
iedereen die een auto koopt moet ook overwegen dat er ook een risico aanzit, en ook een afschrijving, die je eigenlijk ook in je financiele planning beter kunt meerekenen.
des te nieuwer en duurder de auto, des te hoger ook de afschijving;
Dat kan idd soms voor jongeren, die misschien een leuk spaarbedrag op hun konto hebben van jarenlang te hebben gespaard en misschien ook bijdrage ontvangen te hebben van ouders en/of familie, en daarmee nu hun eerste auto willen kopen, snel verleiden tot een eigenlijk te dure auto, die te ver boven hun budget gebaseerd op hun eigen inkomsten zijn.
Ook bv een jongere die 10K op een spaarrekening heeft staan zou zich eigenlijk ook bij de afweging een auto aan te schaffen; ook de vraag mee-wegen hoe snel hij zelf dat spaarvermogen dat hij nu in die auto steekt weer zou kunnen aanvullen met eigen inkomsten.
Als dat niet het geval is, is de kans erg groot dat je snel geld erop verliest, je nu een auto koopt die eigenlijk te ver boven je budget ligt en door afschrijvingen of ook schade snel dit weer kwijt kunt raken en daarvoor geen vervanging hebt (tenzij ouders of familie dat 'gat in je budget' blijven aanvullen).
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Ik heb van het weekend nog met mijn vriendin haar eerste autotje gekocht. Is een Volkswagen Polo 1.4 uit 2004 geworden voor 2750,-. Hoezo?
- Minimale afschrijving. Indien er geen problemen voordoen kan de auto met miniem verlies doorverkocht worden.
- Betrouwbaarheid. Veel speurwerk en vele vele reviews lezen later bleek de Polo uit 2004 vooral last te hebben van interieurkraakjes en dingetjes. Zodra je weet waar je op moet letten en er geen serieuze problemen aan het model hangen kan je gerust nog enkele jaren rondrijden zolang het onderhoud maar netjes wordt uitgevoerd.
- Comfort. Mijn vriendin moest gewoon een klein autotje hebben, makkelijk in te parkeren en makkelijk door de stad te manoeuvreren. Tevens is er een 2-DIN radio slot aanwezig om een Pioneer unit in te bouwen met Android Auto/Apple CarPlay voor altijd up-to-date navigatie en muziek etc. De auto heeft al airco en cruise-control en verder bouw ik voor enkele tientjes voor haar parkeersensoren achter in. Goedkoop! maar beter uitgerust dan de meeste koekblikken anno nu.
- Goedkoop. De wegenbelasting is 35,- per maand en de verzekering 55,- per maand. Jaarlijks onderhoud voor dit model is relatief goedkoop en ook wat groter onderhoud zoals distr. riem, banden etc. is prima te doen. Als tiener/jong volwassene zijn er wel duizend andere zaken waar je je geld veel beter aan kan uitgeven dan een auto!
Modellen die ik kan aanraden:
- Nissan Almera 2000/2002 1.5 of 2000/2006 1.8 (De 1.5 zou van mindere kwaliteit zijn sinds Renault vanaf 2003 een vinger in de pap heeft bij Nissan)
- Toyota Yaris 1.3 van een jaar of 10 oud. (zorg dat er airco in zit)
- Toyota corolla vanaf 2000 (staat momenteel een 1.8 met zesbak tekoop, DIK!)
- Mazda 3
- Minimale afschrijving. Indien er geen problemen voordoen kan de auto met miniem verlies doorverkocht worden.
- Betrouwbaarheid. Veel speurwerk en vele vele reviews lezen later bleek de Polo uit 2004 vooral last te hebben van interieurkraakjes en dingetjes. Zodra je weet waar je op moet letten en er geen serieuze problemen aan het model hangen kan je gerust nog enkele jaren rondrijden zolang het onderhoud maar netjes wordt uitgevoerd.
- Comfort. Mijn vriendin moest gewoon een klein autotje hebben, makkelijk in te parkeren en makkelijk door de stad te manoeuvreren. Tevens is er een 2-DIN radio slot aanwezig om een Pioneer unit in te bouwen met Android Auto/Apple CarPlay voor altijd up-to-date navigatie en muziek etc. De auto heeft al airco en cruise-control en verder bouw ik voor enkele tientjes voor haar parkeersensoren achter in. Goedkoop! maar beter uitgerust dan de meeste koekblikken anno nu.
- Goedkoop. De wegenbelasting is 35,- per maand en de verzekering 55,- per maand. Jaarlijks onderhoud voor dit model is relatief goedkoop en ook wat groter onderhoud zoals distr. riem, banden etc. is prima te doen. Als tiener/jong volwassene zijn er wel duizend andere zaken waar je je geld veel beter aan kan uitgeven dan een auto!
Modellen die ik kan aanraden:
- Nissan Almera 2000/2002 1.5 of 2000/2006 1.8 (De 1.5 zou van mindere kwaliteit zijn sinds Renault vanaf 2003 een vinger in de pap heeft bij Nissan)
- Toyota Yaris 1.3 van een jaar of 10 oud. (zorg dat er airco in zit)
- Toyota corolla vanaf 2000 (staat momenteel een 1.8 met zesbak tekoop, DIK!)
- Mazda 3
Waarom moet het per se een goedkope auto zijn? Als hij het geld heeft liggen (en het er voor over heeft), kan hij net zo goed het nieuwe model Aygo halen. Als 18 jarige rij je niet per definitie meer parkeerschade, zoals @Napo ook al zegt zou het eerder een geval zijn van zelfoverschatting. Nu heeft een nieuwe Aygo ook maar weinig vermogen (69 pk uit mn hoofd) dus dat zal ook wel los lopen.
Een auto is een waardeloze investering. Veel afschrijving, onderhoud, dure all-risk verzekering met 18 jaar etc. Zeker op die leeftijd kan ik aanraden om je geld beter te besteden. Maar waaraan dan?Knul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:44:
Waarom moet het per se een goedkope auto zijn? Als hij het geld heeft liggen (en het er voor over heeft), kan hij net zo goed het nieuwe model Aygo halen. Als 18 jarige rij je niet per definitie meer parkeerschade, zoals @Napo ook al zegt zou het eerder een geval zijn van zelfoverschatting. Nu heeft een nieuwe Aygo ook maar weinig vermogen (69 pk uit mn hoofd) dus dat zal ook wel los lopen.
- Ga reizen! Dit is het moment om de wereld te zien.
- Spaar voor iets anders leuks? Een aygo uit 2018 rijdt echt niet lekkerder dan een klein autotje van 10 jaar terug. Het zijn beide koekblikken met weinig vermogen. Ga bijvoorbeeld voor je motorrijbewijs, een mooie computer, nieuwe tv of wat dan ook leuk is.
- Spaar alvast voor een huis. Als je nu al 8000,- heb kunnen sparen weet je overduidelijk hoe het moet. Desnoods rustig door sparen en op relatieve jonge leeftijd voor een klein huisje gaan i.p.v. een huurappartementje. Scheelt ook weer..
En zo zijn er nog wel 1000 redenen te verzinnen. Zeker nu je de tijd en energie heb zou ik niet alles in een auto gooien. Je kunt altijd nog een E-klasse kopen zodra je de 60 bent gepasseerd.
Ik zei ook niet dat het een goede investering waskoen0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:49:
[...]
Een auto is een waardeloze investering. Veel afschrijving, onderhoud, dure all-risk verzekering met 18 jaar etc. Zeker op die leeftijd kan ik aanraden om je geld beter te besteden. Maar waaraan dan?
- Ga reizen! Dit is het moment om de wereld te zien.
- Spaar voor iets anders leuks? Een aygo uit 2018 rijdt echt niet lekkerder dan een klein autotje van 10 jaar terug. Het zijn beide koekblikken met weinig vermogen. Ga bijvoorbeeld voor je motorrijbewijs, een mooie computer, nieuwe tv of wat dan ook leuk is.
- Spaar alvast voor een huis. Als je nu al 8000,- heb kunnen sparen weet je overduidelijk hoe het moet. Desnoods rustig door sparen en op relatieve jonge leeftijd voor een klein huisje gaan i.p.v. een huurappartementje. Scheelt ook weer..
En zo zijn er nog wel 1000 redenen te verzinnen. Zeker nu je de tijd en energie heb zou ik niet alles in een auto gooien. Je kunt altijd nog een E-klasse kopen zodra je de 60 bent gepasseerd.
Slechts 69 pk hebben zou ik mij wel dagelijks aan storen, naar mijn mening niet bepaald een goede keus als je het als meer dan een stadsautootje wil gebruiken. Als je zo veel uit geeft aan een 1e auto dan is het wel zo handig om een beetje vooruit te denken. Ik heb een peugot 206 gehad met +-60 pk en dat was een ergernis op de snelweg, en al helemaal een ergernis in landen waar het niet zo vlak is als hier. Heb nu een 206 met 109 pk, dat is een vermogen waar je overal mee uit de voeten kan. Nog verre van een racemonster, maar prima.Knul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:44:
Ik heb de eerste jaren in de auto van mijn ouders gereden, want OV, dus boeiend dat je auto wat duurder is. Je kan rijden of je kan het niet. Belangrijkste criterium lijkt me hoe veel je gaat rijden en betrouwbaarheid dus een rol gaat spelen.
Het kan prima, ik rij nu een Fabia ecodiesel met 75pk. Je bent niet altijd de snelste bij de stoplichten, maar je komt prima met het verkeer mee. Vergeet niet dat een Aygo ook helemaal niets weegt (nog wat minder dan je 206). Als je handig schakelt kom je prima mee, zelfs in het buitenland.ongewoongewoon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:58:
[...]
Slechts 69 pk hebben zou ik mij wel dagelijks aan storen, naar mijn mening niet bepaald een goede keus als je het als meer dan een stadsautootje wil gebruiken. Als je zo veel uit geeft aan een 1e auto dan is het wel zo handig om een beetje vooruit te denken. Ik heb een peugot 206 gehad met +-60 pk en dat was een ergernis op de snelweg, en al helemaal een ergernis in landen waar het niet zo vlak is als hier. Heb nu een 206 met 109 pk, dat is een vermogen waar je overal mee uit de voeten kan. Nog verre van een racemonster, maar prima.
Je leert wel beter anticiperen en soepeler rijden in een trage auto. Met een snelle auto kun je altijd wel invoegen en merk je het nauwelijks als je weer flink snelheid moet maken na een te traag genomen bocht.ongewoongewoon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:58:
[...]
Slechts 69 pk hebben zou ik mij wel dagelijks aan storen, naar mijn mening niet bepaald een goede keus als je het als meer dan een stadsautootje wil gebruiken. Als je zo veel uit geeft aan een 1e auto dan is het wel zo handig om een beetje vooruit te denken. Ik heb een peugot 206 gehad met +-60 pk en dat was een ergernis op de snelweg, en al helemaal een ergernis in landen waar het niet zo vlak is als hier. Heb nu een 206 met 109 pk, dat is een vermogen waar je overal mee uit de voeten kan. Nog verre van een racemonster, maar prima.
Oh and it's more fun to drive a slow car fast, than a fast car slow.
Maar een beetje power is ook wel fijn hoor
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
Verwijderd
Ik zal zeggen koop gewoon een leuke midde klasser van 10 jaar oud.
Die zijn in algemeen heel betaalbare terwijl aan de andere kant wel een lekker bak hebt.
Die van mij is ondertussen 17 jaar oud en rijdt nog steeds. Vaak houden de grotere auto'shet ook veel langer val dan die boodschappen auto'tjes.
Die zijn in algemeen heel betaalbare terwijl aan de andere kant wel een lekker bak hebt.
Die van mij is ondertussen 17 jaar oud en rijdt nog steeds. Vaak houden de grotere auto'shet ook veel langer val dan die boodschappen auto'tjes.
Koop een japans hok van 2-3 ruggen, neem alleen airco. Touch screens zijn rete irritant bedienen (trust me) in een rijdende auto wat geen rolls royce is. Navi is sowieso vele malen slechter en duurder dan een smartphone/ipad/android radio. Boordcomputer laat je alleen zien wat je verbruik is en als je zuinig wilt rijden zit je daar maar wat te klooien. Moderne boordcomputers geven nog meer onzin aan, waardoor je er op gaat vertrouwen en meer sensors is meer dure elektronische storingen.
Rij een jaar of 2 in een goedkoop dingetje, kijk wat je fijn vind aan een auto en ga daarna proefrijden. Dan weet je wat je wilt en wat kut is of niet.
Succes
Rij een jaar of 2 in een goedkoop dingetje, kijk wat je fijn vind aan een auto en ga daarna proefrijden. Dan weet je wat je wilt en wat kut is of niet.
Succes
[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 14-08-2018 12:13 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Ongeveer 80% van de reacties tot nu toe is offtopic. De vraag is welke auto gegeven het budget en de eisen. De vraag is niet het budget zelf, deze is al gegeven.
Probleem met middenklassers is de verzekering zodra je 18 jaar oud bent. Anders had ik hem ook allang een Saab 9-3 aangeraden, superbakken.Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:11:
Ik zal zeggen koop gewoon een leuke midde klasser van 10 jaar oud.
In deze leeftijdscategorie kan het geen kwaad wat 'vadersadvies' te geven. Ik ken een hoop mensen die al hun zuur verdiende geld rond deze leeftijd in een auto/scooter/motor hebben gestoken en dat achteraf graag anders hadden gedaan. Uiteraard moet TS natuurlijk gewoon doen wat hij/zij zelf wilt.Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:39:
Ongeveer 80% van de reacties tot nu toe is offtopic. De vraag is welke auto gegeven het budget en de eisen. De vraag is niet het budget zelf, deze is al gegeven.
Kijk eens naar een Kia Rio, 2011-2015 aanbod is niet heel groot maar ze zijn te vinden onder de 8.000 euro met die km's
1004 KG dus lage wegenbelasting
1.2 CVVT betrouwbaar en zuinig en een distributieketting (onder de 150.00 km heb je ook nog 7 jaar fabrieksgarantie.
Meeste uitvoeringen hebben electrische ramen, CV en airco. Cruise control is eenvoudig zelf in te bouwen (de voorbereiding is er al enkel de stuurwiel bediening ontbreekt nog maar deze is via ebay voor 60-80 euro te bestellen en dat zijn orginele parts).
Bluetooth setje erin of een (chinese) android headunit met touchscreen en je hebt een mooie, moderne betrouwbare auto die beter rijdt dan de kleinere auto zoals picanto/aygo etc etc met nauwelijks meer wegenbelasting.
1004 KG dus lage wegenbelasting
1.2 CVVT betrouwbaar en zuinig en een distributieketting (onder de 150.00 km heb je ook nog 7 jaar fabrieksgarantie.
Meeste uitvoeringen hebben electrische ramen, CV en airco. Cruise control is eenvoudig zelf in te bouwen (de voorbereiding is er al enkel de stuurwiel bediening ontbreekt nog maar deze is via ebay voor 60-80 euro te bestellen en dat zijn orginele parts).
Bluetooth setje erin of een (chinese) android headunit met touchscreen en je hebt een mooie, moderne betrouwbare auto die beter rijdt dan de kleinere auto zoals picanto/aygo etc etc met nauwelijks meer wegenbelasting.
Ik denk dat het budget geen probleem is, maar wel de (eventuele) autokeuze. Wanneer TS voor een jonge A-klasser gaat, kan TS deze lang en zonder veel kosten rijden. Verstandige keuze, en zijn ok prima wat betreft veiligheid, zoals een paar keer hier aangekaart is dat bij bepaalde oude auto's wel anders.koen0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:50:
[...]
Probleem met middenklassers is de verzekering zodra je 18 jaar oud bent. Anders had ik hem ook allang een Saab 9-3 aangeraden, superbakken.Maar op deze leeftijd kan je beter voor een klein karretje gaan en wat no-claim opbouwen. Naarmate je ouder wordt en de puber-grens doorbreekt wordt het vanzelf betaalbaarder.
[...]
In deze leeftijdscategorie kan het geen kwaad wat 'vadersadvies' te geven. Ik ken een hoop mensen die al hun zuur verdiende geld rond deze leeftijd in een auto/scooter/motor hebben gestoken en dat achteraf graag anders hadden gedaan. Uiteraard moet TS natuurlijk gewoon doen wat hij/zij zelf wilt.
Wanneer TS voor een 10 jaar oude 3-serie gaat, gaat jouw advies wel op.
Mijn advies zou dan ook zijn: verstandige keuze die A-klasser, probeer te kopen met minimaal 6 maanden garantie zodat je verborgen gebreken afdekt.
Update: ik zou specifiek voor de Kia Picanto gaan. 7 jaar garantie, voor A-klasse begrippen leuke auto, en goed met veel opties te vinden.
Update 2: voorbeeld (vraagprijs is wat boven budget):
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
[ Voor 12% gewijzigd door smurfinmark op 14-08-2018 13:16 ]
Is het geen optie om een oprijden te kopen voor zeg max 500 euro.
Ga je er 2 of 3 jaar mee is het mooi .
Rij zelf nu een Ford Ka heeft me 350 euro gekost.
Prima auto voor als 2de auto gebruik hem voor woon werk verkeer.
Ok heeft geen acrco en cruse controle en moderne snufjes .
Heb deze maand een ander accu erin gezet voor 25 euro.
Hou motor olie e zo in de gaten. Heeft 4 goede banden.
Houd die het een jaar vol is het mooi meegenomen.
Kost de apk me meer als dat dan maar uitkijken naar een ander auto.
Probeer anders zo een auto voor een jaar of 2
Ga je er 2 of 3 jaar mee is het mooi .
Rij zelf nu een Ford Ka heeft me 350 euro gekost.
Prima auto voor als 2de auto gebruik hem voor woon werk verkeer.
Ok heeft geen acrco en cruse controle en moderne snufjes .
Heb deze maand een ander accu erin gezet voor 25 euro.
Hou motor olie e zo in de gaten. Heeft 4 goede banden.
Houd die het een jaar vol is het mooi meegenomen.
Kost de apk me meer als dat dan maar uitkijken naar een ander auto.
Probeer anders zo een auto voor een jaar of 2
Je kunt ook voor een Kia Rio gaan, rijdt vele malen beter (onderstaande advertentie 7600 euro voor 53.000 km uit 2012)smurfinmark schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:04:
[...]
Ik denk dat het budget geen probleem is, maar wel de (eventuele) autokeuze. Wanneer TS voor een jonge A-klasser gaat, kan TS deze lang en zonder veel kosten rijden. Verstandige keuze, en zijn ok prima wat betreft veiligheid, zoals een paar keer hier aangekaart is dat bij bepaalde oude auto's wel anders.
Wanneer TS voor een 10 jaar oude 3-serie gaat, gaat jouw advies wel op.
Mijn advies zou dan ook zijn: verstandige keuze die A-klasser, probeer te kopen met minimaal 6 maanden garantie zodat je verborgen gebreken afdekt.
Update: ik zou specifiek voor de Kia Picanto gaan. 7 jaar garantie, voor A-klasse begrippen leuke auto, en goed met veel opties te vinden.
Update 2: voorbeeld (vraagprijs is wat boven budget):
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
https://link.marktplaats.nl/m1305990800
Tuurlijk kan dat, maar deze is ouder, en zit minder goed in de opties (met name climate control en cruise control). Daarnaast B-klasser, dus gemiddeldeld wat duurder in de breedte.CanoCookie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:34:
[...]
Je kunt ook voor een Kia Rio gaan, rijdt vele malen beter (onderstaande advertentie 7600 euro voor 53.000 km uit 2012)
https://link.marktplaats.nl/m1305990800
Verder vind ik niet dat deze vele malen beter rijdt, maar dat is persoonlijk.
Al heb je natuurlijk wel wat meer auto, en met name op de snelweg rijdt dit segment prettiger.
Cruise control is eenvoudig (en goedkoop) zelf in te bouwen met orginele Kia parts via ebay (enige wat ontbreekt is de stuurwiel bediening), en het gewicht is met 1004kg redelijk laag voor B-klasse. Climate control is inderdaad jammer. Spreek uit ervaring, al heb ik het gehele stuurwiel vervangen voor een model met leder uit de super pack uitrusting.smurfinmark schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:38:
[...]
Tuurlijk kan dat, maar deze is ouder, en zit minder goed in de opties (met name climate control en cruise control). Daarnaast B-klasser, dus gemiddeldeld wat duurder in de breedte.
Verder vind ik niet dat deze vele malen beter rijdt, maar dat is persoonlijk.
Al heb je natuurlijk wel wat meer auto, en met name op de snelweg rijdt dit segment prettiger.
[ Voor 7% gewijzigd door CanoCookie op 14-08-2018 13:52 ]
Begrijp met niet verkeerd, ik vind het zeker geen verkeerde keuze.CanoCookie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:51:
[...]
Cruise control is eenvoudig (en goedkoop) zelf in te bouwen met orginele Kia parts via ebay (enige wat ontbreekt is de stuurwiel bediening), en het gewicht is met 1004kg redelijk laag voor B-klasse. Climate control is inderdaad jammer. Spreek uit ervaring, al heb ik het gehele stuurwiel vervangen voor een model met leder uit de super pack uitrusting.
Qua kosten (verzekering/belasting/onderhoud) is de kleinere auto wat goedkoper, vandaar.
Misschien ben ik mijn binding met de 18-jarige autorijder een beetje kwijt, maar ik heb nog nooit eerder "een touchscreen" als eis gehoord voor aanschaf van een auto!yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 02:18:
... en ook omdat die een touchscreen heeft.
Als er iets fijn is, is het wel dat je echte knopjes blind kan bedienen onder het rijden.
Dat is redelijk normaal als je met een licht motortje veel vermogen nodig hebt. Maar de Aygo haalt tot 160 in z'n 3 als je de toeren benut.Micktator schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:27:
Hoor hier vaak de Aygo voorbij komen, maar rij regelmatig in een Aygo (de boodschappenwagen van mams) uit 2010 (dat ding wat jij zo lelijk vindt) en maak alsjeblieft niet de keuze die zij hebben gemaakt: een automaat. Degene die die versnellingsbak heeft bedacht moet echt aan het kruis. De 5 en 4 zijn veel, maar dan ook echt veel te zwaar gekozen (lees: om accelererend uit een tunnelbuis te komen op de snelweg mag je terug naar z'n drie, anders rol je achteruit de helling af). En die vering is nogal stug. Zit wel erg lekker en rijdt prima zuinig.
Suzuki Swift.
Gaat niet stuk, olie en een filtertje en verder nooit niets....Weegt bijna niets dus goedkoop wegenbelasting. Bijna geen afschrijving dus hoge restwaarde. Swiffer van mijn vrouw staat te koop voor 10.5k. Leer, parkeersensoren en 35k kilometers. Parelmoer wit metallic.
Gaat weg wegens nieuwe Swiffer.
Volkswagen laten staan wegens olieverbruik. Aygo laten staan wegens pruttelende driecilinder.
Gaat niet stuk, olie en een filtertje en verder nooit niets....Weegt bijna niets dus goedkoop wegenbelasting. Bijna geen afschrijving dus hoge restwaarde. Swiffer van mijn vrouw staat te koop voor 10.5k. Leer, parkeersensoren en 35k kilometers. Parelmoer wit metallic.
Volkswagen laten staan wegens olieverbruik. Aygo laten staan wegens pruttelende driecilinder.
7000-8000 uitgeven aan een 2ehands boodschappenwagen?
Koop een echte auto uit een net iets hoger segment: Polo, Ibiza, Corsa, Swift
, dat idee. Onderdelen zijn net even betere kwaliteit en gaan langer mee. Rijdt om die reden ook een stuk beter. Ik zou wel de swift laten staan van 10,5 k waarvan ze alleen maar olie en filter hebben gewisseld 
En dan als optielijst:
- Airco
- Cruise control
- Ingebouwde radio (tenzij je graag eeeeeelke keer dat frontje er af wilt halen), liefst bluetooth, maar aux aansluiting voldoet ook.
Koop een echte auto uit een net iets hoger segment: Polo, Ibiza, Corsa, Swift
En dan als optielijst:
- Airco
- Cruise control
- Ingebouwde radio (tenzij je graag eeeeeelke keer dat frontje er af wilt halen), liefst bluetooth, maar aux aansluiting voldoet ook.
Ik verbaas mij elke keer weer wat voor bak tekst GoTters weten te genereren, terwijl TS niet eens meer heeft gereageerd...
Laat @yvalson eerst maar eens met wat meer informatie komen.
- Waarvoor ga je de auto gebruiken? Woon -> werk, plezierritjes, of alleen een keer naar de supermarkt bijvoorbeeld
- Hoeveel km verwacht je te gaan rijden per jaar?
- Met hoeveel personen zit je normaal gesproken in je auto?
Daarna maar eens kijken wat interessant blijkt. Ipv alleen maar roepen je moet auto X of Y kopen!!! .
Laat @yvalson eerst maar eens met wat meer informatie komen.
- Waarvoor ga je de auto gebruiken? Woon -> werk, plezierritjes, of alleen een keer naar de supermarkt bijvoorbeeld
- Hoeveel km verwacht je te gaan rijden per jaar?
- Met hoeveel personen zit je normaal gesproken in je auto?
Daarna maar eens kijken wat interessant blijkt. Ipv alleen maar roepen je moet auto X of Y kopen!!! .
Alle merken gaan stuk, ook Suzukimotorvliegertje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:28:
Suzuki Swift.
Het ene merk/type is wat betrouwbaarder dan het andere, maar dan heb je het over een procentuele afwijking in kosten.
Dat anecdotische bewijs over 1 of een paar auto's die niet stuk gaan voegt niet zo veel toe.
Volkswagen laten staan wegens olieverbruik... Volgens mij kun je dat beter beargumenteren door te zeggen "de 1.4 TSI'tjes van Volkswagen hebben last van olieverbruik, kijk beter naar de ..." (als voorbeeld)motorvliegertje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:28:
Daarmee wil ik zeggen; niet elke VW heeft last van olieverbruik. Zo hebben wij er in het gezin 2 die daar een uitstekend voorbeeld van zijn
[ Voor 14% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 14-08-2018 15:19 ]
Gaat niet stuk durven te roepen als je hem wegdoet na 35.000 kilometers? Dan is hij amper ingereden. De term 'gaat niet stuk' geldt voor mij pas als je probleemloos 3 ton op de teller zet zonder grote problemen.motorvliegertje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:28:
Suzuki Swift.
Tevens een beetje goedkope manier om een tiener je auto aan te smeren.
Wauw bedankt voor alle snelle reacties als allereerste is de 7000-8000 een prima prijsje en dan hou ik nog meer dan het dubbele over voor onverwachtse kosten en wat dan ook (of schade of dingen ik heb aardig wat gespaard) de Toyota Aygo die iemand deagan1337 liet zien is het voorbeeld van een auto waar ik echt geïnteresseerd in ben.
Ik ga geen auto leasen omdat ik van plan ben de auto zo'n 5 jaar te houden tot ik een vaste baan heb en in zo'n geval is leasen veel te duur en heb ik inderdaad niks om te verkopen als ik een nieuwe wil. Ik ga niet een een 1000 euro auto rijden simpelweg omdat ik die niet mooi vind, ze vaak al vrij oud zijn en ik modern interieur wil die ik kan showen aan mijn vrienden zodat de auto geen 2e hands ding lijkt. Het touchscreen zorgt er gewoon voor dat hij modern lijkt vandaar dat het me wel leuk leek maandelijks heb ik waarschijnlijk zo'n 100 euro over voor de auto en mijn ouders betalen voor de eerste paar jaar mijn wegenbelasting dus dat is geen probleem voor de rest denk ik dat ik niet super veel met de auto ga rijden ongeveer 4 jaar lang alleen naar Breda vanuit in de buurt van Dordt en af en toe korte tripjes met vrienden ofzo dus ik denk zo'n 10000km op z'n max per jaar. Ik weet niet precies hoeveel het is.
Ik hecht totaal geen waarde aan navigatie daarom staat het bij extra's het leek me leuk om het te hebben maar is zeker geen must. Ik heb een galazy s9+ met een fantastisch scherm om mij mee de weg te wijzen
Ook davidshadow13 bedankt voor de lijst met auto's zeker de Swift heeft mijn interesse vanwege dat mijn opa deze ook reed
Dus even op een rijtje gezet
De eis is dat hij tussen de 7000-8000 euro is ik heb mijn rijbewijs gehaald en mij examinator zei dat ik reed als iemand met jaren rijervaring, ik ben financieel stabiel genoeg om een auto van deze prijs te kunnen betalen en als dat kan zou ik niet weten waarom ik met een oud koekblik zou aan komen rijden aangezien ik daar nou niet echt mee kan showen, in zoek gewoon een vlot autootje die er netjes uitziet met redelijk modern interieur met niet te veel kilometers op de teller simpelweg omdat ik dat zelf prettiger vind.
Nieuwe dingen in de auto inbouwen gaat mijn pet te boven dus tenzij dat ik dat bij de aankoop kan doen is dit niet iets waar mijn interesse is.
PS. Met showen bedoel ik niet een dikke motor maar gewoon een auto waarvan mensen zeggen nou die ziet er nog goed uit lijkt net nieuw welk geluid de motor maakt is niet van belang voor mij zolang die maar één geluid maakt haha.
Bedankt voor de tips echter er zaten zeker dat dingetjes bij die ik nog moet overwegen. Maar ik hoop dat alles nu wat duidelijker is
Ik ga geen auto leasen omdat ik van plan ben de auto zo'n 5 jaar te houden tot ik een vaste baan heb en in zo'n geval is leasen veel te duur en heb ik inderdaad niks om te verkopen als ik een nieuwe wil. Ik ga niet een een 1000 euro auto rijden simpelweg omdat ik die niet mooi vind, ze vaak al vrij oud zijn en ik modern interieur wil die ik kan showen aan mijn vrienden zodat de auto geen 2e hands ding lijkt. Het touchscreen zorgt er gewoon voor dat hij modern lijkt vandaar dat het me wel leuk leek maandelijks heb ik waarschijnlijk zo'n 100 euro over voor de auto en mijn ouders betalen voor de eerste paar jaar mijn wegenbelasting dus dat is geen probleem voor de rest denk ik dat ik niet super veel met de auto ga rijden ongeveer 4 jaar lang alleen naar Breda vanuit in de buurt van Dordt en af en toe korte tripjes met vrienden ofzo dus ik denk zo'n 10000km op z'n max per jaar. Ik weet niet precies hoeveel het is.
Ik hecht totaal geen waarde aan navigatie daarom staat het bij extra's het leek me leuk om het te hebben maar is zeker geen must. Ik heb een galazy s9+ met een fantastisch scherm om mij mee de weg te wijzen
Ook davidshadow13 bedankt voor de lijst met auto's zeker de Swift heeft mijn interesse vanwege dat mijn opa deze ook reed
De eis is dat hij tussen de 7000-8000 euro is ik heb mijn rijbewijs gehaald en mij examinator zei dat ik reed als iemand met jaren rijervaring, ik ben financieel stabiel genoeg om een auto van deze prijs te kunnen betalen en als dat kan zou ik niet weten waarom ik met een oud koekblik zou aan komen rijden aangezien ik daar nou niet echt mee kan showen, in zoek gewoon een vlot autootje die er netjes uitziet met redelijk modern interieur met niet te veel kilometers op de teller simpelweg omdat ik dat zelf prettiger vind.
Nieuwe dingen in de auto inbouwen gaat mijn pet te boven dus tenzij dat ik dat bij de aankoop kan doen is dit niet iets waar mijn interesse is.
PS. Met showen bedoel ik niet een dikke motor maar gewoon een auto waarvan mensen zeggen nou die ziet er nog goed uit lijkt net nieuw welk geluid de motor maakt is niet van belang voor mij zolang die maar één geluid maakt haha.
Bedankt voor de tips echter er zaten zeker dat dingetjes bij die ik nog moet overwegen. Maar ik hoop dat alles nu wat duidelijker is
Maar ik moet wel zeggen dat ik het eens met m ben. Dr gaat motorisch bijna niets stuk.koen0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:29:
[...]
Gaat niet stuk durven te roepen als je hem wegdoet na 35.000 kilometers? Dan is hij amper ingereden. De term 'gaat niet stuk' geldt voor mij pas als je probleemloos 3 ton op de teller zet zonder grote problemen.
Tevens een beetje goedkope manier om een tiener je auto aan te smeren.
Heb zelf in 2012 een Swift uit 2005 gekocht. Heb er tot vorige maand in gereden. Altijd starten = lopen. Goedkoop in de wegenbelasting en verzekering. Verbruik is redelijk. 1 op 11 / 12 was met een vlotte rijstijl goed te doen. Enige wat ik er in 5 jaar aan het gedaan is een nieuwe aircopomp, nieuwe banden en nieuwe schokdempers achter, uiteraard verder normale beurtjes. Maar geen rarigheid.... Gekocht met 115K op de teller. Ingeruild met 245K op de teller. (was onze tweede auto) Ingeruild voor 2250 en 6 jaar terug gekocht voor 5250.
Het is dat het qua formaat net te klein is maar Suzuki is voor mij absoluut betrouwbaar.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Vanwege alle reacties nog maar even een post om het duidelijk te maken
Auto's van van onder de 5000 euro zijn voor mij een no-go ik heb de foto's gezien van een paar links die gestuurd zijn en die auto's zijn er van de binnenkant gewoon oud uit totaal niet aantrekkelijk voor mij. Ook de leeftijd van de auto's is gewoonweg te oud ik wil geen auto die al bijna net zo oud is als ik zelf ben.
De kilometerstand heeft te maken met dat als ik de auto doorverkoop ik er veel meer voor krijg als deze nog een stand heeft onder de 110k km en ik denk dat ik zo'n 10000 km per jaar ga rijden op z'n max puur voor naar mijn opleiding te kunnen en af en toe wat tripjes te kunnen maken.
Verzekering hoeft niet in dit gesprek inbegrepen te worden deze regelen en betalen mijn ouders, ik moet gewoon een autootje zoeken van ze.
Nogmaals de extra's zijn geen must maar zou ik zeker fijn vinden.
Ik heb 1 jaar lang gelest in een auto met een gigantisch touchscreen en heb hier nooit enige afleiding uit gevonden dus ik zie dat argument niet helemaal en ook in de auto van mijn ouders heb ik hier nooit last van gehad (ik rijd nu al bijna 1 jaar in de auto van mijn ouders samen met hun om te oefenen dus de auto die ik koop is ook totaal geen leerauto) ik krijg vaak genoeg te horen dat ik prima kan rijden en heb tot nu toe nog nooit schade gereden en denk dus ook niet dat ik heel veel schade ga rijden zoals heel veel mensen beweren niet iedereen trapt het gaspedaal veel te diep in of zit achter zijn telefoon tijdens het rijden.
Ik begrijp niet precies hoe het quoten werkt op deze website maar iemand stelde voor te reizen en nog wat andere dingen.
Ik heb echter totaal geen tijd om te reizen omdat ik nog naar het HBO ga. Ook snap ik het argument van het motorrijbewijs niet aangezien ik dan een motor zou moeten kopen en die dingen zijn bijna net zo duur als auto's dus dat zou niet echt nuttig zijn volgens mij. Aangezien je niet op een motor gaat rijden als het sneeuwt of regent (dan heb je pas echt kans op schade en ongelukken) maar ik moet dan wel gewoon nog naar school kunnen. Los daarvan heb ik ook 0 interesse in een motor. Ook ben ik al aan het sparen voor een huis los van mijn auto dus dat is niet nodig
Als extra info, ik verdien ongeveer tussen de 700-900 euro per maand waarvan ik zo'n 100-150 euro per maand apart wil zetten voor de maandelijkse kosten van een auto
Echter zou ik graag willen dat iedereen bij de topic blijft ik vind het erg aardig dat iedereen me probeert te waarschuwen voor schade en dat zo dingen maar uiteindelijk was dat totaal mijn vraag niet.
Het ging mij erom wat voor auto's ik kan krijgen voor een bedrag tot de 8000 euro en nu ook vanaf 5000 euro. Of mijn eisen (niet de extra's) realistisch zijn voor zo'n prijs en naar wat voor auto's ik dan een beetje zit te kijken (uit de ze topic te halen zijn dat dus Volkswagen up, Toyota aygo, Volkswagen Polo, Seat Ibiza en nog wat modellen.
Auto's van van onder de 5000 euro zijn voor mij een no-go ik heb de foto's gezien van een paar links die gestuurd zijn en die auto's zijn er van de binnenkant gewoon oud uit totaal niet aantrekkelijk voor mij. Ook de leeftijd van de auto's is gewoonweg te oud ik wil geen auto die al bijna net zo oud is als ik zelf ben.
De kilometerstand heeft te maken met dat als ik de auto doorverkoop ik er veel meer voor krijg als deze nog een stand heeft onder de 110k km en ik denk dat ik zo'n 10000 km per jaar ga rijden op z'n max puur voor naar mijn opleiding te kunnen en af en toe wat tripjes te kunnen maken.
Verzekering hoeft niet in dit gesprek inbegrepen te worden deze regelen en betalen mijn ouders, ik moet gewoon een autootje zoeken van ze.
Nogmaals de extra's zijn geen must maar zou ik zeker fijn vinden.
Ik heb 1 jaar lang gelest in een auto met een gigantisch touchscreen en heb hier nooit enige afleiding uit gevonden dus ik zie dat argument niet helemaal en ook in de auto van mijn ouders heb ik hier nooit last van gehad (ik rijd nu al bijna 1 jaar in de auto van mijn ouders samen met hun om te oefenen dus de auto die ik koop is ook totaal geen leerauto) ik krijg vaak genoeg te horen dat ik prima kan rijden en heb tot nu toe nog nooit schade gereden en denk dus ook niet dat ik heel veel schade ga rijden zoals heel veel mensen beweren niet iedereen trapt het gaspedaal veel te diep in of zit achter zijn telefoon tijdens het rijden.
Ik begrijp niet precies hoe het quoten werkt op deze website maar iemand stelde voor te reizen en nog wat andere dingen.
Ik heb echter totaal geen tijd om te reizen omdat ik nog naar het HBO ga. Ook snap ik het argument van het motorrijbewijs niet aangezien ik dan een motor zou moeten kopen en die dingen zijn bijna net zo duur als auto's dus dat zou niet echt nuttig zijn volgens mij. Aangezien je niet op een motor gaat rijden als het sneeuwt of regent (dan heb je pas echt kans op schade en ongelukken) maar ik moet dan wel gewoon nog naar school kunnen. Los daarvan heb ik ook 0 interesse in een motor. Ook ben ik al aan het sparen voor een huis los van mijn auto dus dat is niet nodig
Als extra info, ik verdien ongeveer tussen de 700-900 euro per maand waarvan ik zo'n 100-150 euro per maand apart wil zetten voor de maandelijkse kosten van een auto
Echter zou ik graag willen dat iedereen bij de topic blijft ik vind het erg aardig dat iedereen me probeert te waarschuwen voor schade en dat zo dingen maar uiteindelijk was dat totaal mijn vraag niet.
Het ging mij erom wat voor auto's ik kan krijgen voor een bedrag tot de 8000 euro en nu ook vanaf 5000 euro. Of mijn eisen (niet de extra's) realistisch zijn voor zo'n prijs en naar wat voor auto's ik dan een beetje zit te kijken (uit de ze topic te halen zijn dat dus Volkswagen up, Toyota aygo, Volkswagen Polo, Seat Ibiza en nog wat modellen.
[ Voor 31% gewijzigd door yvalson op 14-08-2018 16:00 ]
Ik rij zelf al meer dan 4 jaar met een Toyota Aygo Dynamic Orange (2012 facelift model), met alle opties (op navigatie na) uitgevoerd. Airco, ABS, ESP, BlueTooth radio, mistlichten, dagrijverlichting etc. Heb helaas de eerste Total Loss gereden, maar heb hetzelfde model teruggekocht. De eerste kocht ik met ~19000 km op de teller en reed ik ergens in de 67000 range total loss. Mijn tweede kocht ik met ~42500 en inmiddels zit daar al ~115000 km op.
Qua onderhoudskosten valt dit reuze mee. De enige dure beurt die ik heb gehad was de beurt waarbij schijven + blokken vervangen moesten worden.
Wegenbelasting 20/21 euro per maand en verzekering afhankelijk van je pakketkeuze en verzekeraar.
Onderhoud moet je rekenen op ~200 euro voor een kleine beurt, en ~300 voor een grote.
Als je rustig en langere stukken rijdt en rij je met gemak 1 op 19,5+.
Het klopt dat de auto 68pk heeft. Hij weegt echter ook maar 795kg. Onder de 80 is ie verrassend rap. Een gemiddelde gezinsauto geef je simpel het nakijken. Moet hier wel bijzeggen dat ik een K&N 57i open luchtfilter erin heb zitten, waardoor hij iets meer lucht krijgt (meer koppel) en rustiger rijdt op hogere snelheid (120+).
Qua onderhoudskosten valt dit reuze mee. De enige dure beurt die ik heb gehad was de beurt waarbij schijven + blokken vervangen moesten worden.
Wegenbelasting 20/21 euro per maand en verzekering afhankelijk van je pakketkeuze en verzekeraar.
Onderhoud moet je rekenen op ~200 euro voor een kleine beurt, en ~300 voor een grote.
Als je rustig en langere stukken rijdt en rij je met gemak 1 op 19,5+.
Het klopt dat de auto 68pk heeft. Hij weegt echter ook maar 795kg. Onder de 80 is ie verrassend rap. Een gemiddelde gezinsauto geef je simpel het nakijken. Moet hier wel bijzeggen dat ik een K&N 57i open luchtfilter erin heb zitten, waardoor hij iets meer lucht krijgt (meer koppel) en rustiger rijdt op hogere snelheid (120+).
Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w
Iedereen vindt altijd dat hij goed kan autorijden. Helaas is autorijden 10% zelf rijden en 90% andere debielen op de weg.yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:39:
Verder is 7k/8k als beginnende auto niet verstandig. Zeker als je pas 18 bent en nog geen vast inkomen of hoog vermogen.
Aan de andere kant snap ik je wel. Ik heb op die leeftijd ook niet altijd de beste keuzes gemaakt achteraf.
Dus ik wens je iig veel succes en rij plezier. Wie ben ik om jou iets wel of niet te ontzeggen.
@yvalson Wacht maar tot je ouders niet meer naast je zitten. Maar als papa en mama toch centjes schuiven voor je verzekering, kunnen ze dan niet gewoon een autotje voor je leasen?
Default blanke hetero
Als alles toch voor de show is (totaal niet mijn smaak maar ieder z'n ding) zou ik overwegen voor iets meer auto te gaan i.p.v. een nieuw koekblik. In die prijsklasse heb je ook een nette Golf GTI uit 2005. Rij je veel lekkerder in dan een nieuwe Aygo Ondanks dat deze een stuk ouder is. Tevens, als je met vrienden wilt gaan rijden zou ik kijken voor wat meer ruimte. Mij krijg je niet achterin een Up! of Aygo zonder mijn benen te amputeren. Als het dan toch 'nieuw' moet zijn kijk dan naar een Skoda, deze bijvoorbeeld: https://www.autoscout24.n...9-c074ace64408?cldtidx=15yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:39:
Wauw bedankt voor alle snelle reacties als allereerste is de 7000-8000 een prima prijsje en dan hou ik nog meer dan het dubbele over voor onverwachtse kosten en wat dan ook (of schade of dingen ik heb aardig wat gespaard) de Toyota Aygo die iemand deagan1337 liet zien is het voorbeeld van een auto waar ik echt geïnteresseerd in ben.
Al zou ik wel even de velgen vervangen
Tevens moet ik je ongelijk geven in het punt rondom aantal km's en voor veel doorverkopen. Des te nieuwe de auto, des te meer je gaat afschrijven. Als je wil verdienen op een auto moet je voor een oldtimer/youngtimer gaan en deze in de schuur laten staan.
Laatste edit dan: Ik was degene die zei dat je beter kunt gaan reizen van het geld. Ik heb niet zo lang geleden mijn HBO afgerond en heb nooit zoveel tijd gehad als tijdens mijn studie om te gaan reizen.
[ Voor 9% gewijzigd door koen0s op 14-08-2018 16:04 ]
Gewoon doen, leuke auto's.
Schade rijden kan iedereen overkomen, voordeel is dat je wanneer het je eigen centen zijn je ook zuinig bent op je spulletjes.
Voordeel van een wat nieuwere auto is uiteraard de restwaarde maar ook de kans op dat er wat kapot gaat.
Snap de goedbedoelde adviezen van de gebakjes nooit zo. Toen ik 20 was reed ik een motor en auto van nog geen 4 jaar oud. Echter wel helemaal zelf gefinancierd en dus rete zuinig op.
Schade rijden kan iedereen overkomen, voordeel is dat je wanneer het je eigen centen zijn je ook zuinig bent op je spulletjes.
Voordeel van een wat nieuwere auto is uiteraard de restwaarde maar ook de kans op dat er wat kapot gaat.
Snap de goedbedoelde adviezen van de gebakjes nooit zo. Toen ik 20 was reed ik een motor en auto van nog geen 4 jaar oud. Echter wel helemaal zelf gefinancierd en dus rete zuinig op.
Je hebt er goed over nagedacht aan je verduidelijking te lezen. Tevens genoeg buffer over voor eventuele problemen, en ook al enigszins ervaring. Zou zeggen go for ityvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:39:
... lang verhaal ...
Maar leg nou eens inhoudelijk uit waarom dit uitgeven aan jonge A-klasser een slechte keuze zou zijn?Viper® schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:54:
[...]
Iedereen vindt altijd dat hij goed kan autorijden. Helaas is autorijden 10% zelf rijden en 90% andere debielen op de weg.
Verder is 7k/8k als beginnende auto niet verstandig. Zeker als je pas 18 bent en nog geen vast inkomen of hoog vermogen.
Aan de andere kant snap ik je wel. Ik heb op die leeftijd ook niet altijd de beste keuzes gemaakt achteraf.
Dus ik wens je iig veel succes en rij plezier. Wie ben ik om jou iets wel of niet te ontzeggen.
Het is niet alsof hij, zoals net hier voorgesteld, een Golf GTI uit 2005 wil gaan rijden.
Wanneer je het terugrekent naar prijs/km, zijn de Aygo's en vergelijkbare auto's erg goedkoop.
Een beetje opervlakkige schade is ook niet erg, en bij een zwaarder ongeluk zou ik zeker zeggen; fijn dat dat in een jonge auto gebeurd....
Het is niet "allemaal voor de show" maar een auto waarmee je een beetje kan pochen is op mijn leeftijd toch wel leuker dan een koekblik.
De GTI is echter totaal niet waar ik naar zoek want deze is veel te oud, maar 5 jaar jonger dan dat ik ben en ik zoek meer een auto van 2012 en nieuwer
Dat snap ik zeker maar geld om te reizen heb ik zeker nog wel ook na de aankoop van een auto, ik ben in dat opzicht best gezegend met mijn baantje
Als voor de ruimte voor de 3/4x per jaar dat ik misschien met mijn vrienden iets ga doen vind ik het niet echt nuttig om een grotere auto te gaan kopen als dat niet echt nuttig is. Voor paar keer gaan de maar gewoon eventjes wat dichter bij elkaar zitten
of we nemen de A1 van mijn vriend dan gaat hij maar een keertje rijden
De GTI is echter totaal niet waar ik naar zoek want deze is veel te oud, maar 5 jaar jonger dan dat ik ben en ik zoek meer een auto van 2012 en nieuwer
Dat snap ik zeker maar geld om te reizen heb ik zeker nog wel ook na de aankoop van een auto, ik ben in dat opzicht best gezegend met mijn baantje
Als voor de ruimte voor de 3/4x per jaar dat ik misschien met mijn vrienden iets ga doen vind ik het niet echt nuttig om een grotere auto te gaan kopen als dat niet echt nuttig is. Voor paar keer gaan de maar gewoon eventjes wat dichter bij elkaar zitten
[ Voor 47% gewijzigd door yvalson op 14-08-2018 16:11 ]
Helemaal gelijk dat je een leuk autootje zoekt!yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:49:
Vanwege alle reacties nog maar even een post om het duidelijk te maken
Ik zou alleen niet per definitie een auto onder de 5K afkeuren! Daar kunnen best leuke dingen tussen zitten die verkocht MOETEN worden. Zo rijd ik nu een Toyota Auris die ik 5K onder de (toen) gangbare prijs heb kunnen kopen. Hij stond al een half jaar te koop bij een VW dealer...
Ik zou met name filteren op km stand en leeftijd iets meer negeren, zoals bijv. deze:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/yaris/39814124
(sorry, ben een Yaris gek, ook al rijd ik nu een Auris
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Laat je niet gek maken, een GTI uit 2005 is een verregaand domme keuze.yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:05:
Het is niet "allemaal voor de show" maar een auto waarmee je een beetje kan pochen is op mijn leeftijd toch wel leuker dan een koekblik.
Alle statistiek rondon autokosten, en meer dan een voorspelling wordt het nooit, laat zien dat met een jonge kleine auto je en goedkoop (kleine auto) uitbent, en de kans op uitschieters (jonge auto) in de kosten klein is.
Wanneer de auto ook nog eens in de garantie zit (Kia met 7 jaar, Hyundai met 5 jaar bv) heb je nog minder onzekerheid.
Het schijnt dat een hyundai i10 een betrouwbare 2e hands is.
€150 per maand voor auto kosten.. Als ik dat had tekende ik ervoor
(Ik zou er toch een stuk meer voor uit trekken)
Ben je zelf een beetje handig met auto's?
In de basis kun je namelijk best veel zelf doen aan een auto, maar dan is het wel handig als je een model hebt waarvan de onderdelen goed te krijgen zijn (dus veel van gemaakt zijn), zoals een bijvoorbeeld een Ford Focus, deze zijn bij bosjes gemaakt en hebben nagenoeg dezelfde onderdelen voor de station als de hatchback versie.
In de basis kun je namelijk best veel zelf doen aan een auto, maar dan is het wel handig als je een model hebt waarvan de onderdelen goed te krijgen zijn (dus veel van gemaakt zijn), zoals een bijvoorbeeld een Ford Focus, deze zijn bij bosjes gemaakt en hebben nagenoeg dezelfde onderdelen voor de station als de hatchback versie.
Voor onderhoud is het haalbaar, voor de rest niet234FaTaLiTy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:10:
€150 per maand voor auto kosten.. Als ik dat had tekende ik ervoor![]()
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Naar een hyundai i10 heb ik ook zitten kijken leuke dingetjes
Die 150 euro is alleen voor benzine en alles wat ik overhoud gaat gewoon in het potje voor onverwachtse kosten die ik los daarvan ook voller maak iedere maand
Ik ben zelf echter alleen handig met computers.
Heb nog nooit iets met auto's gedaan en tot ongeveer 1 jaar terug wist ik amper hoe belangrijk het gewicht en het aantal cilinders van een auto waren. Ook i.v.m met mogelijke schade die ik dan zelf maken doe ik dit liever niet en laat ik het liever een professional doen
Die 150 euro is alleen voor benzine en alles wat ik overhoud gaat gewoon in het potje voor onverwachtse kosten die ik los daarvan ook voller maak iedere maand
Heb nog nooit iets met auto's gedaan en tot ongeveer 1 jaar terug wist ik amper hoe belangrijk het gewicht en het aantal cilinders van een auto waren. Ook i.v.m met mogelijke schade die ik dan zelf maken doe ik dit liever niet en laat ik het liever een professional doen
Als je het niet kan ook zeker niet doen. Als je het verpest kan je bij de dealer het dubbele gaan betalen om jou fouten op te lossen. Tevens is er vrij weinig dat je aan moderne auto's kan doen.yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:15:
Naar een hyundai i10 heb ik ook zitten kijken leuke dingetjes
Als het toch een moderne auto moet zijn, ga dan op z'n minst voor een beetje beenruimte. een i10 of Up! etc. is echt niet te doen met meer dan 2 personen. Kijk bijvoorbeeld naar het model Renaul Clio vanaf 2014. Is in jou prijsrange te vinden met ongeveer 1 ton op de teller.
https://www.autoscout24.n...3-8642199df518?cldtidx=20
Ik vind het helemaal niets, maar ieder zo zijn ding.
Je kan toch gewoon filteren op auto's in jouw prijsklasse, zoek je de leukste uit, proefritje maken en gaan met die banaan.
Met jongere auto's heb je vaak niet zoveel te vrezen. Met dat budget kan je een bovag garantie krijgen, dus de eerste maanden zit je redelijk veilig.
Kies de leukste auto uit die je fijn vind rijden, want over de randzaken hoef je je blijkbaar niet zoveel zorgen te maken
Met jongere auto's heb je vaak niet zoveel te vrezen. Met dat budget kan je een bovag garantie krijgen, dus de eerste maanden zit je redelijk veilig.
Kies de leukste auto uit die je fijn vind rijden, want over de randzaken hoef je je blijkbaar niet zoveel zorgen te maken
Ik heb dus het 2014 model aygo, en laat je niet te veel wijsmaken. Ding rijdt helemaal prima, veel comfortabeler dan vergelijkbare auto's in dezelfde klasse. Hij is ook niet traag als je een keer terugschakelt op de snelweg. Heel dat idee van 'je hebt echt wel zo veel PK nodig om mee te komen in het verkeer' slaat zeker in NL nergens op. We hebben ellenlange opritten om op snelheid te komen, en iedereen rijdt toch altijd maar links dus inhalen is er toch niet bij (
)
Het touchscreen is lekker snel, en bedient fijner dan veel auto's ver boven zijn klasse, ik vind het persoonlijk een dikke aanrader. Wordt ook altijd door vrienden gezegd: "wat een leuk bakkie zeg"
Als ik jouw eisen zo hoor is het voor jou de ideale auto in ieder geval. Ik heb er overigens (na 40k gereden te hebben in 1 jaar) nog geen noemenswaardige problemen mee gehad (een keer een lamme motorkapstokhouder).
Het touchscreen is lekker snel, en bedient fijner dan veel auto's ver boven zijn klasse, ik vind het persoonlijk een dikke aanrader. Wordt ook altijd door vrienden gezegd: "wat een leuk bakkie zeg"
Als ik jouw eisen zo hoor is het voor jou de ideale auto in ieder geval. Ik heb er overigens (na 40k gereden te hebben in 1 jaar) nog geen noemenswaardige problemen mee gehad (een keer een lamme motorkapstokhouder).
Share and Enjoy!
een renault clio nog niet eens naar gekeken maar is echt een prachtig ding. hier ga ik nog is meer naar kijken zeer bedankt!koen0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:21:
[...]
Als je het niet kan ook zeker niet doen. Als je het verpest kan je bij de dealer het dubbele gaan betalen om jou fouten op te lossen. Tevens is er vrij weinig dat je aan moderne auto's kan doen.
Als het toch een moderne auto moet zijn, ga dan op z'n minst voor een beetje beenruimte. een i10 of Up! etc. is echt niet te doen met meer dan 2 personen. Kijk bijvoorbeeld naar het model Renaul Clio vanaf 2014. Is in jou prijsrange te vinden met ongeveer 1 ton op de teller.
https://www.autoscout24.n...3-8642199df518?cldtidx=20
Ik vind het helemaal niets, maar ieder zo zijn ding.
Fijn om te horen van iemand met de auto. PK is in Nederland inderdaad niet zo belangrijk als sommige mensen claimen en in het buitenland mag ik toch nog niet rijden omdat ik mijn rijbewijs nog niet lang genoeg heb.GreNade schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:27:
Ik heb dus het 2014 model aygo, en laat je niet te veel wijsmaken. Ding rijdt helemaal prima, veel comfortabeler dan vergelijkbare auto's in dezelfde klasse. Hij is ook niet traag als je een keer terugschakelt op de snelweg. Heel dat idee van 'je hebt echt wel zo veel PK nodig om mee te komen in het verkeer' slaat zeker in NL nergens op. We hebben ellenlange opritten om op snelheid te komen, en iedereen rijdt toch altijd maar links dus inhalen is er toch niet bij ()
ik ga mijn topic hierbij sluiten omdat ik anders maar berichten blijf krijgen haha.
ik heb nu een goed beeld voor naar welke auto's ik moet kijken en bedank iedereen die hier mee heeft geholpen
Ik rij 30k per jaar in een Aygo uit 2013, zelfde ervaring! Heeft alleen geen touchscreenGreNade schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:27:
Ik heb dus het 2014 model aygo, en laat je niet te veel wijsmaken. Ding rijdt helemaal prima, veel comfortabeler dan vergelijkbare auto's in dezelfde klasse. Hij is ook niet traag als je een keer terugschakelt op de snelweg. Heel dat idee van 'je hebt echt wel zo veel PK nodig om mee te komen in het verkeer' slaat zeker in NL nergens op. We hebben ellenlange opritten om op snelheid te komen, en iedereen rijdt toch altijd maar links dus inhalen is er toch niet bij ()
Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w
Ik kan echt niet begrijpen dat iemand met 30K rijervaring per jaar een Aygo wil rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat het doodkisten op wielen zijn aangezien ik op de achterbank heb gezeten en iemand met 80 op de achterkant klapte heb hierdoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen.
Wil je niet onnodig bang maken maar ik raad iedereen aan om gewoon een model groter te pakken zoals de Yaris als je ook graag veilig wil rijden.
deze zijn net zo zuinig als je de hybrid pakt en net zo luxe alleen heb je hier gewoon 50 CM kreukel zone bij.
Ik rij tegenwoordig de grote Volvo's maar snap dat dit niet haalbaar is voor een 18 jarige.
maar denk niet alleen aan geld maar ook aan je veiligheid.
Ik moet eerlijk zeggen dat het doodkisten op wielen zijn aangezien ik op de achterbank heb gezeten en iemand met 80 op de achterkant klapte heb hierdoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen.
Wil je niet onnodig bang maken maar ik raad iedereen aan om gewoon een model groter te pakken zoals de Yaris als je ook graag veilig wil rijden.
deze zijn net zo zuinig als je de hybrid pakt en net zo luxe alleen heb je hier gewoon 50 CM kreukel zone bij.
Ik rij tegenwoordig de grote Volvo's maar snap dat dit niet haalbaar is voor een 18 jarige.
68pk is ook gewoon voldoende voor zo'n auto. Mijn eerste 2 auto's waren ook geen strepentrekkers, een Golf 3 1.9D met 65pk en daarna een Peugeot 206 1.4HDI met 68pk. Heb me nooit gestoord aan de traagheid.
Het idee "minstens 100pk nodig" is vooral wat je gewend bent. Ik heb nu een 207SW met 120pk, volgens velen een traag log hok, volgens mij een verademing tov mijn eerdere auto's. Als ik nu weer in een 68pk hokje zou kruipen zou ik me er niet meer prettig in voelen.
Overigens ooit in een Daihatsu Sirion gezeten met ook 68pk, als je dat ding doortrok in de toeren was ie erg vlot. Sneller dan de 206, alleen dat benzineverbruik...
Wat betreft veiligheid hierboven: van voorkant en zijkant geramd worden is er weinig verschil met maatje groter. Veiligheid op de achterbank is ander verhaal, de achterbank is je kofferbak. Heb je nooit mensen achterin, is dat een non-issue.
Het idee "minstens 100pk nodig" is vooral wat je gewend bent. Ik heb nu een 207SW met 120pk, volgens velen een traag log hok, volgens mij een verademing tov mijn eerdere auto's. Als ik nu weer in een 68pk hokje zou kruipen zou ik me er niet meer prettig in voelen.
Overigens ooit in een Daihatsu Sirion gezeten met ook 68pk, als je dat ding doortrok in de toeren was ie erg vlot. Sneller dan de 206, alleen dat benzineverbruik...
Wat betreft veiligheid hierboven: van voorkant en zijkant geramd worden is er weinig verschil met maatje groter. Veiligheid op de achterbank is ander verhaal, de achterbank is je kofferbak. Heb je nooit mensen achterin, is dat een non-issue.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je het plastic interieur van een moderne a segmenter kiest boven, ik noem maar wat, een 12 jaar oude 3 serie (E46). Maar het is je eigen geld, dus ik hoop dat je er echt tevreden mee gaat zijn.
Zo'n 12 jaar oude BMW komt ook met gewicht en dus wegenbelasting. Tel daarbij het imago van BMW in combinatie met 18 jaar en de vraag is niet wat de premie wordt, maar of je die kunt verzekeren.
Verder kan je met een 12 jaar oude auto helemaal leeglopen op onderhoud. Zie ik bij een recente Aygo of Yaris niet gebeuren.
Verder kan je met een 12 jaar oude auto helemaal leeglopen op onderhoud. Zie ik bij een recente Aygo of Yaris niet gebeuren.
Ik snap je keuze voor een kleine auto opzich wel, maar het is heel raar dat je de termen "showen" en ik wil geen oud "koekblik" wil gebruikt... Als er iets als koekblik gezien wordt zijn het wel de A-segment auto's ook al zijn deze nieuw of van 2012.... Ik heb zelf in zo'n nieuw "koekblik" gereden. Als stads auto is dat prima. Maar om te showen of dagelijks 100km+ op de snelweg....
Wat betreft je eerste punt: het is een kwestie van luxe. Zodra je glasvezel heb gebruikt wil je ook niet graag meer terug. zo wil je na een bak met 150pk ook niet meer terug naar 60-70. Maar voor in Nederland alleen is naar mijn mening 80-90pk ruim voldoende. Ikzelf rij vaak in Duitsland en heb dan toch liever wat meer vermogen, maar daar is TS niet naar op zoek._JGC_ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:59:
68pk is ook gewoon voldoende voor zo'n auto. Mijn eerste 2 auto's waren ook geen strepentrekkers, een Golf 3 1.9D met 65pk en daarna een Peugeot 206 1.4HDI met 68pk. Heb me nooit gestoord aan de traagheid.
Je tweede punt wil ik je wel graag op corrigeren. Massa opzich is een vorm van veiligheid. Als twee auto's op elkaar knallen zit ik liever in een volwaardige sedan dan een klein boodschappenautootje. Passieve veiligheid is van meer dan enkel afmetingen en massa afhankelijk (kijk maar naar een amerikaans koekblik en een golfje), maar het speelt zeker wel een rol.
Als ik de kosten van een 12 jaar oude BMW (leuke bak overigens) naast een 'plastic-interieur-auto' zet, kan ik er binnen afzienbare tijd een tweede 'plastic-interieur-auto' naast zetten. Onderhoud/onderdelen zijn echt schreeuwend duur. En ja, ik heb kennissen/vrienden die soortgelijke BMW's (gehad) hebben.sigmundfreund schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:11:
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je het plastic interieur van een moderne a segmenter kiest boven, ik noem maar wat, een 12 jaar oude 3 serie (E46). Maar het is je eigen geld, dus ik hoop dat je er echt tevreden mee gaat zijn.
Ik schoof met ~40km verschil op mijn voorganger (BMW 5 station) met een spontane file/remactie voor mij. Politie zei dat als dat 10+ km harder had gegaan ik er niet zo 'vrolijk' uit had gestapt. Je hebt inderdaad weinig kreukelzone.koen0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:16:
[...]
Wat betreft je eerste punt: het is een kwestie van luxe. Zodra je glasvezel heb gebruikt wil je ook niet graag meer terug. zo wil je na een bak met 150pk ook niet meer terug naar 60-70. Maar voor in Nederland alleen is naar mijn mening 80-90pk ruim voldoende. Ikzelf rij vaak in Duitsland en heb dan toch liever wat meer vermogen, maar daar is TS niet naar op zoek.
Je tweede punt wil ik je wel graag op corrigeren. Massa opzich is een vorm van veiligheid. Als twee auto's op elkaar knallen zit ik liever in een volwaardige sedan dan een klein boodschappenautootje. Passieve veiligheid is van meer dan enkel afmetingen en massa afhankelijk (kijk maar naar een amerikaans koekblik en een golfje), maar het speelt zeker wel een rol.
Het ligt er dus helemaal aan wat je koopt. In mijn kring wordt er best veel Saab gereden (vooral 9-3) en die zijn niet kapot te krijgen. zelfs met 3 ton op de teller maakt het interieur geen kraakje en de meeste komen er zonder torenhoge rekeningen vanaf. Dat de ene auto nu eenmaal beter gebouwd is dan de ander is een feit. Maar roekeloos rijgedrag en minimaal onderhoud kan hier eten in het roet gooien. Daarom kun je beter een oude Saab kopen dan een oude BMW of Audi.. Maar zo zijn er ook nette Opels, Fords, volvos..Nielz1990 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:16:
[...]
Als ik de kosten van een 12 jaar oude BMW (leuke bak overigens) naast een 'plastic-interieur-auto' zet, kan ik er binnen afzienbare tijd een tweede 'plastic-interieur-auto' naast zetten. Onderhoud/onderdelen zijn echt schreeuwend duur. En ja, ik heb kennissen/vrienden die soortgelijke BMW's (gehad) hebben.
Als je rationeel kijkt naar de kosten van een auto dan snap je toch ook wel dat een E46 over 4 jaar veel meer geld kost dan een Aygo?sigmundfreund schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:11:
Verbruik zal ongeveer het dubbele zijn, idem voor wegenbelasting. Onderhoud van een 12 jaar oude d segment auto kan ook aardig snel oplopen. Afschrijving van een a segment auto is ook laag. Kortom een jonge a segment auto is juist de verstandige keuze.
Houd je er rekening mee dat je die 100 euro per maand al kwijt bent aan een cascoverzekering?yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:39:
maandelijks heb ik waarschijnlijk zo'n 100 euro over voor de auto en mijn ouders betalen voor de eerste paar jaar mijn wegenbelasting dus dat is geen probleem voor de rest denk ik dat ik niet super veel met de auto ga rijden ongeveer 4 jaar lang alleen naar Breda vanuit in de buurt van Dordt en af en toe korte tripjes met vrienden ofzo dus ik denk zo'n 10000km op z'n max per jaar.
Dat hoor ik van m'n Focus uit 2004 met lederen interieur ookPS. Met showen bedoel ik niet een dikke motor maar gewoon een auto waarvan mensen zeggen nou die ziet er nog goed uit
Dat is per auto andersyvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:49:
Auto's van van onder de 5000 euro zijn voor mij een no-go ik heb de foto's gezien van een paar links die gestuurd zijn en die auto's zijn er van de binnenkant gewoon oud uit totaal niet aantrekkelijk voor mij.
Een jaar? Geen wonder dat je examinator zegt dat je rijervaring hebtIk heb 1 jaar lang gelest
Maar ergens mis je een jaartje: nog geen 18, een jaar rijles en een jaar in de auto van je ouders, dat klopt niet als je vanaf 16,5 mag lessen.
Het enige waar je met een Aygo mee kan pochen is de verdomd lage maandelijkse kostenyvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:05:
Ieder zijn smaak natuurlijk maar pochen met een Aygo? Iedereen die je ziet zal denken dat het het boodschappen autootje van je moeder isyvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:05:
Juist omdat je ouders toch al de wegenbelasting en verzekering betalen zou ik wat leuks uitzoeken.
Maar ach, zo'n Aygo is wel "verstandig" qua kosten natuurlijk.
Je keuze lijkt dan ook allang gemaakt. Het verschil tussen een Up of Aygo is gewoon smaak, rij er allebei even in en kies. Allebei "verstandige" keuzes, financieel gezien. Om te pochen wat minder, maar dat is natuurlijk subjectief.
Ik rijd er zelf 35-40k per jaar in, ik snap niet waarom je voor een persoonlijk vervoersmiddel veel meer zou willen hebben. Lekker zuinig, en gaat prima in het verkeer. Scoort prima in de ncap crashtest. Achterin is een ander verhaal, wil je vaak mensen vervoeren, dan is een andere auto een betere keus. Ook als je veel spullen mee wil nemen. Maar gewoon als persoonlijk vervoersmiddel hoef ik zelf niet veel meerweskee333 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:52:
Ik kan echt niet begrijpen dat iemand met 30K rijervaring per jaar een Aygo wil rijden.
Share and Enjoy!
Comfort vooral, zelfs mijn 18 jaar oude Civic vind ik veel comfortabeler, zeker op lange afstanden, dan de Ups en de hele Aygo familie. En dan doel ik op eigenlijk alles wat voor comfort zorgt: Geluidsisolatie, stoelen, ophanging en de algemene feel van de auto, gevoel bij het sturen, dat soort dingen.GreNade schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:23:
[...]
Ik rijd er zelf 35-40k per jaar in, ik snap niet waarom je voor een persoonlijk vervoersmiddel veel meer zou willen hebben. Lekker zuinig, en gaat prima in het verkeer. Scoort prima in de ncap crashtest. Achterin is een ander verhaal, wil je vaak mensen vervoeren, dan is een andere auto een betere keus. Ook als je veel spullen mee wil nemen. Maar gewoon als persoonlijk vervoersmiddel hoef ik zelf niet veel meer
Natuurlijk, het brengt je droog van A naar B, maarja, dat doet een Trabant ook
People as things, that’s where it starts.
Qua geluid ben ik het met je eens. De stoelen, ophanging en het stuur vind ik van het 2014 model echter allemaal helemaal prima. Enige wat ik wel zou willen toevoegen is een armsteun.RobinHood schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:12:
[...]
Comfort vooral, zelfs mijn 18 jaar oude Civic vind ik veel comfortabeler, zeker op lange afstanden, dan de Ups en de hele Aygo familie. En dan doel ik op eigenlijk alles wat voor comfort zorgt: Geluidsisolatie, stoelen, ophanging en de algemene feel van de auto, gevoel bij het sturen, dat soort dingen.
Natuurlijk, het brengt je droog van A naar B, maarja, dat doet een Trabant ook
Share and Enjoy!
Verwijderd
Wat ik mis is een holset turbo wat minstens 1 bar druk geeft.
Maar alle gekheid op een stokje, aygo zijn leuke auto’s en ook leuk om te zien i.p.v. alle recht toe recht aan of hoekige lijnen. Verder zijn snelle wagens ook eerder bij de benzinepomp. Dus ik zou me daar niet druk om maken.
Maar alle gekheid op een stokje, aygo zijn leuke auto’s en ook leuk om te zien i.p.v. alle recht toe recht aan of hoekige lijnen. Verder zijn snelle wagens ook eerder bij de benzinepomp. Dus ik zou me daar niet druk om maken.
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2018 20:01 ]
Ik kan ook zeggen dat ik net als @RemcoDelft al jaren een Focus rij. Dit bevalt me prima, heb het "geluk" dat het een 1.8 benzine is met wel een wophing 116pk.
Rijden doe ik met plezier in deze auto, ook genoeg ruimte om meerdere personen mee te nemen.
Toen ik 18 werd (20 jaar geleden) heb ik snel mijn rijbewijs gehaald en niet veel later kocht ik mijn eerste auto (ook rond de 8k euro); Achteraf veel te duur, want tja, het geld was er.. Maar ik ging ook studeren en had ook geld nodig voor inrichting van m'n woning. Daarna ontmoet je een leuke meid waarmee je gaat samenwonen (nu niet meer), maar je hebt geld nodig voor alles wat daarbij komt kijken.
Ik heb die auto destijds nooit weggedaan, maar had wel spijt om het geld uit te geven aan die auto.
Om toch geen lang verhaal te maken;
Ik snap je gedachten heel goed! Prachtig om een mooie "nieuwe" auto te rijden, maar kijk verder.. Immerskun je het geld maar een keer uitgeven en afscheid nemen van iets wat je hebt is altijd lastig. Dus zoek iets wat goed bij je past, doe het niet voor een ander en denk twee keer na voordat je een aanschaf doet van 8k.
Rijden doe ik met plezier in deze auto, ook genoeg ruimte om meerdere personen mee te nemen.
Toen ik 18 werd (20 jaar geleden) heb ik snel mijn rijbewijs gehaald en niet veel later kocht ik mijn eerste auto (ook rond de 8k euro); Achteraf veel te duur, want tja, het geld was er.. Maar ik ging ook studeren en had ook geld nodig voor inrichting van m'n woning. Daarna ontmoet je een leuke meid waarmee je gaat samenwonen (nu niet meer), maar je hebt geld nodig voor alles wat daarbij komt kijken.
Ik heb die auto destijds nooit weggedaan, maar had wel spijt om het geld uit te geven aan die auto.
Om toch geen lang verhaal te maken;
Ik snap je gedachten heel goed! Prachtig om een mooie "nieuwe" auto te rijden, maar kijk verder.. Immerskun je het geld maar een keer uitgeven en afscheid nemen van iets wat je hebt is altijd lastig. Dus zoek iets wat goed bij je past, doe het niet voor een ander en denk twee keer na voordat je een aanschaf doet van 8k.
_JGC_ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:15:
Zo'n 12 jaar oude BMW komt ook met gewicht en dus wegenbelasting. Tel daarbij het imago van BMW in combinatie met 18 jaar en de vraag is niet wat de premie wordt, maar of je die kunt verzekeren.
Nielz1990 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:16:
[...]
Als ik de kosten van een 12 jaar oude BMW (leuke bak overigens) naast een 'plastic-interieur-auto' zet, kan ik er binnen afzienbare tijd een tweede 'plastic-interieur-auto' naast zetten. Onderhoud/onderdelen zijn echt schreeuwend duur. En ja, ik heb kennissen/vrienden die soortgelijke BMW's (gehad) hebben.
Mijn post was vooral bedoeld op de kwaliteit, (tijdloos) ontwerp en degelijkheid van een auto voor iemand die het belangrijk vindt wat een ander over zijn auto denkt. Het budget van 8000 euro is daar heel breed in in te delen. In mijn mening kom je met geen enkele a-segmenter/Europese supermini goed voor de dag qua interieur, als je let op ontwerp en kwaliteit. Rationeel gezien zijn beide keuzes niet goed, zoals velen hier ook al aangegeven hebben.n0pe schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:34:
[...]
Als je rationeel kijkt naar de kosten van een auto dan snap je toch ook wel dat een E46 over 4 jaar veel meer geld kost dan een Aygo?
Verbruik zal ongeveer het dubbele zijn, idem voor wegenbelasting. Onderhoud van een 12 jaar oude d segment auto kan ook aardig snel oplopen. Afschrijving van een a segment auto is ook laag. Kortom een jonge a segment auto is juist de verstandige keuze.
Een 'nieuwe' auto van 8k, ook al is het een formaatje boodschappenwagen, kost je echt die 8k, hoge all-risk (lijkt me) verzekering, en je bespaar hooguit een deel op onderhoud, wegenbelasting en sterk afhankelijk van type auto: brandstof.
Zet daarbij een oude E46 van 2k tegenover, waarbij de WA verzekering een tikje lager uitvalt (80 euro bij een internetverzekeraar, en een 2015 aygo all risk doet 100 euro bij diezelfde verzekeraar op 18 jarige leeftijd met 0 schadevrije jaren). Belasting is het dubbele, onderhoud is meer dan het dubbele maar je kunt heel wat meer zelf doen, laten doen bij specialisten of beunen. Een bepaalde grote Duitse webshop heeft onderdeelprijzen die op een kwart van dealerprijzen liggen. Al met al hou je nog genoeg geld over om te verbranden in het motorblok, daarbij genietend van je interieur en erbovenop prettige rijeigenschappen. Ben je het zat, heb je 4k uitgegeven en ga je iets anders rijden, je krijgt 1,5k ervoor terug.
Buiten dat zijn er nog natuurlijk meer modellen met een fatsoenlijk interieur waar TS dus naar kan kijken. Er is veel waar voor je geld te vinden. Wellicht een compleet andere boeg, een MX-5 is ook een leuke auto waar hij in kan leren rijden. Eerlijk gezegd denk ik niet dat zijn vrienden meer zullen opkijken van een uit de private lease gekomen Aygo vergeleken met een ouder, maar fatsoenlijk exemplaar. Ford Fiesta met de 2013 facelift een gulden middenweg?
In elk geval zijn beide opties niet de verstandige opties. De verstandige optie is een veilige keuze uit Japan of Duitsland, een goed doordachte uit Frankrijk, voor om en nabij 2k, in een nette staat, het liefste bij de dealer vandaan. Eentje met lage maandlasten, lage verwachting qua onderhoudskosten, en een goedkope leercurve om te rijden. Maar wie koopt er nou z'n eerste auto met verstand?
Suzuki swift of een opel Karl vind ik trouwens ook niet verkeerd. Vooral die Karl oogt van buiten en binnen erg luxe (maar zit volgens mij nog boven je budget)
Na alle goedbedoelde adviezen, laat een Aygo/C1/108 staan. Er zit een oud Daihatsu blok in, met de cilinders in een hoek, waardoor de zuigers en cilinderwanden erg hard op elkaar slijten. 130-160K is echt het maximum wat dit blok kan draaien. Een Yaris met 1.3 is echt veel meer auto,met de bekende Toyota kwaliteit, en qua uitstraling en interieur veel meer uitstraling. Rijdt ook veel meer als een luxere auto. (beide auto's in onderhoud gehad, klus bij samen met een Toyota monteur)
Dit ziet er toch fris uit? Toyota Yaris 5D 1.3 VVT-i Aspiration CLIMATE CONTROL/16"ALU/
€ 8.450,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Dit ziet er toch fris uit? Toyota Yaris 5D 1.3 VVT-i Aspiration CLIMATE CONTROL/16"ALU/
€ 8.450,00
[ Voor 19% gewijzigd door Johannes77 op 15-08-2018 17:58 ]
https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8
Zo heb ik het 11 jaar geleden gedaan, rijd er nog steeds mee. Nissan Micra van 1995 van 2000 euro.Cheezborger schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:19:
Persoonlijk zou ik beginnen met een koekblik. Voorbeeld is een verouderde Toyota Starlet. Die dingen zijn niet kapot te krijgen. En als je deuken rijdt, dan maakt het niet uit -> het is immers je oefenauto.
Ik zou niet zoveel geld in een eerste auto steken, tenzij je de auto nodig hebt als aanzien voor op het werk (als consultant bijvoorbeeld), maar gezien je leeftijd kan ik mij dat niet voorstellen. Ik zou gewoon lekker een koekblik kopen, veel km's maken - want écht autorijden begint pas wanneer je het rijbewijs hebt behaald.
Na 1 jaar km's vreten kan je een mooie auto nemen.
Laatste jaar wordt het wel meer qua kosten voor onderhoud vanwege slijtage, maar rijd nog steeds prima.
Ik heb er in mijn begin tijd ook deuken in gereden, wel uit laten halen, maar toch. Met dit soort auto's kan dat inderdaad.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
Huh? Ik zie er genoeg die gewoon 3 ton halen. De versnellingsbak gaat er eerder aan, en die kost niet al te veel om te vervangen. Ik weet dat het anekdotisch is, maar in mijn omgeving heb ik er al genoeg gezien die het prima halen om te stellen dat een maximum van 130k echt onzin is. (zowat mijn hele familie rijdt Aygo/107/C1/108)Johannes77 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:53:
Na alle goedbedoelde adviezen, laat een Aygo/C1/108 staan. Er zit een oud Daihatsu blok in, met de cilinders in een hoek, waardoor de zuigers en cilinderwanden erg hard op elkaar slijten. 130-160K is echt het maximum wat dit blok kan draaien. Een Yaris met 1.3 is echt veel meer auto,met de bekende Toyota kwaliteit, en qua uitstraling en interieur veel meer uitstraling. Rijdt ook veel meer als een luxere auto. (beide auto's in onderhoud gehad, klus bij samen met een Toyota monteur)
€ 8.450,00
Share and Enjoy!
Die "boxer"-motoren kunnen prima vele kilometers draaien, maar het is wel zo dat ze sneller slijten, zoals @Johannes77 aangeeft. Mijn broer heeft ooit een Alfa 33 gehad en die heeft zelfs cilinders die tegenover elkaar liggen, ook die auto heeft vele tonnen gelopen en ging wel steeds meer olie verbruiken, maar goed; welke auto blijft als nieuw.
Voorbeeld van Alfa 33 Boxer:
Bij zo'n C1 hangt er toch gewoon een dwars geplaatste 3-in-lijn in? Een boxer kan uberhaubt niet met een oneven aantal cilinders.bernardV schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:12:
Die "boxer"-motoren kunnen prima vele kilometers draaien, maar het is wel zo dat ze sneller slijten, zoals @Johannes77 aangeeft. Mijn broer heeft ooit een Alfa 33 gehad en die heeft zelfs cilinders die tegenover elkaar liggen, ook die auto heeft vele tonnen gelopen en ging wel steeds meer olie verbruiken, maar goed; welke auto blijft als nieuw.
[afbeelding]
N/A boxers kunnen inderdaad zeer hoge km-standen hebben, en ik weet van Subaru blokken dat de olie lekkage erg mee valt. Als N=1 voorbeeld verliest die van mij met een licht lekkende kleppendekselpakking en wat olie bij 1 bougie circa 0,5 liter per jaar bij 15k km gereden en 240k op de klok.
Zelf zou ik een oude Impreza aanraden als eerste auto, maar aangezien zo'n beetje het tegenovergestelde is van wat TS wil denk ik datdat hier niet zo'n goed idee is
[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 15-08-2018 21:31 ]
In de Aygo/C1/108 zit inderdaad een dwarsgeplaastste 3 in lijn, alleen het motorblok is gekanteld (d.w.z. de nokkenas zit niet boven de krukas). Nu is dat niet heel bijzonder, maar bij dit blok krijgen je wel meer slijtage dan bij andere auto's.
De blokken van de Aygo's en dergelijke hebben dus na een kilometerstand van meer dan een ton zulke dat de zuigers al een beetje kunnen kantelen, en zowel de cilinder en zuiger ovaal worden, en je krijgt interne olielekkage. Dat kan je merken aan het feit dat de binnenkant van de uitlaat vet begint aan te voelen. Subaru's hebben daar ook wel last van, maar in het geval van de Aygo en dergelijke gaat er veel compressie verloren, evenals vermogen.
Daarnaast is het niet mogelijk om de cilinders uit te honen, omdat er geen overmaat zuigers voor gemaakt worden. Nu kan je met de slijtage echt verder rijden, maar de auto is gewoon niet fris meer, gaat olie verbruiken, tot uiteindelijk meer dan een liter per 1000 kilometer en is opgereden.
Ik zou dus in het geval van de TS voor de technisch superieure Yaris 1.3 of de grotere blokken gaan.
De blokken van de Aygo's en dergelijke hebben dus na een kilometerstand van meer dan een ton zulke dat de zuigers al een beetje kunnen kantelen, en zowel de cilinder en zuiger ovaal worden, en je krijgt interne olielekkage. Dat kan je merken aan het feit dat de binnenkant van de uitlaat vet begint aan te voelen. Subaru's hebben daar ook wel last van, maar in het geval van de Aygo en dergelijke gaat er veel compressie verloren, evenals vermogen.
Daarnaast is het niet mogelijk om de cilinders uit te honen, omdat er geen overmaat zuigers voor gemaakt worden. Nu kan je met de slijtage echt verder rijden, maar de auto is gewoon niet fris meer, gaat olie verbruiken, tot uiteindelijk meer dan een liter per 1000 kilometer en is opgereden.
Ik zou dus in het geval van de TS voor de technisch superieure Yaris 1.3 of de grotere blokken gaan.
https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8
Misschien een ander idee?
https://www.vkvgroep.nl/o...dr-c-tr-hybrid-278116757/?
Honda Insight. Heb je wel een veilige auto, hybride techniek, is zuinig, gaat niet heel hard maar dan kan er ook minder stuk gaan, stoelkoeling en verwarming en de conclusie van ANWB is:
"Dit is een ruime, dynamische en ook werkelijk heel zuinige auto, met een kwaliteitsniveau dat vrijwel geen ander merk weet te halen. Door zijn hybridetechniek is er vrijwel geen concurrentie."
Prik er een TomTom bij en je kan de komende ton zonder kosten door.
Je schrijft bijna niets af en over een jaartje of vijf nog iets van € 3.000 waard en alles wat je langer rijdt, is alleen maar goed voor je financiële situatie.
https://www.vkvgroep.nl/o...dr-c-tr-hybrid-278116757/?
Honda Insight. Heb je wel een veilige auto, hybride techniek, is zuinig, gaat niet heel hard maar dan kan er ook minder stuk gaan, stoelkoeling en verwarming en de conclusie van ANWB is:
"Dit is een ruime, dynamische en ook werkelijk heel zuinige auto, met een kwaliteitsniveau dat vrijwel geen ander merk weet te halen. Door zijn hybridetechniek is er vrijwel geen concurrentie."
Prik er een TomTom bij en je kan de komende ton zonder kosten door.
Je schrijft bijna niets af en over een jaartje of vijf nog iets van € 3.000 waard en alles wat je langer rijdt, is alleen maar goed voor je financiële situatie.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
En dit dan?Johannes77 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:53:
Na alle goedbedoelde adviezen, laat een Aygo/C1/108 staan. Er zit een oud Daihatsu blok in, met de cilinders in een hoek, waardoor de zuigers en cilinderwanden erg hard op elkaar slijten. 130-160K is echt het maximum wat dit blok kan draaien.
Een beetje N=1, uitzonderingen heb je altijd. Op gaspedaal staan nu zowel 3000 Aygo's als 3000 Yarissen to koop. Van de Yaris hebben er 250 een km stand boven de twee ton, en van de Aygo's slechts 70.
Dit zegt natuurlijk ook niet zoveel, omdat er nog 1000 andere variabelen zijn, maar persoonlijk zou ik bij het aanschaffen van een tweedehands auto zo veel mogelijk bekende euvels of mogelijke problemen mijden.
Interesant dat de verhouding tekoop/te koop met 200k op de teller zo'n beetje gelijk is bij zowel de Aygo, als de C1 en 107.
[ Voor 8% gewijzigd door Pyramiden op 16-08-2018 11:32 ]
Ik snap niet dat mensen aanbevelen om een auto van 1000 tot 2000 euro aan te schaffen. Je kan beter iets neer uitgeven aan een betrouwbaardere auto. En het is niet eens gezegd dat TS schade rijdt. Ik ben ook net een paar maanden 19 en heb pas 9 maanden mijn rijbewijs. En rij sinds april dit jaar in een spiksplinternieuwe Opel Karl. Weliswaar een leasebak maar echt een heerlijk autootje. De maanden hiervoor heb ik rondgereden in een 13 jaar oude Kia Rio. Een verschrikkelijke auto maar niet duur in onderhoud en een prima auto om in te oefenen.
Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |
Verwijderd
Dus jouw eerste auto was een goedkoop bakkie van zo'n 1.000 euro, waar je prima in hebt gereden en die niet duur in onderhoud was, maar je snapt niet waarom mensen dat aanbevelen? Huh?johanroelfs schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:41:
Ik snap niet dat mensen aanbevelen om een auto van 1000 tot 2000 euro aan te schaffen. Je kan beter iets neer uitgeven aan een betrouwbaardere auto. En het is niet eens gezegd dat TS schade rijdt. Ik ben ook net een paar maanden 19 en heb pas 9 maanden mijn rijbewijs. En rij sinds april dit jaar in een spiksplinternieuwe Opel Karl. Weliswaar een leasebak maar echt een heerlijk autootje. De maanden hiervoor heb ik rondgereden in een 13 jaar oude Kia Rio. Een verschrikkelijke auto maar niet duur in onderhoud en een prima auto om in te oefenen.
Een goedkope/oude auto hoeft niet per se onbetrouwbaar te zijn. Maar je hebt niet de zekerheid van een nieuwe, als er iets mis gaat ben je op jezelf aangewezen.
Als je 1000 euro uitgeeft aan een auto, verlies je in het ergste geval 1000 euro (en misschien wat premie).
Als je 1000 euro uitgeeft aan een auto, verlies je in het ergste geval 1000 euro (en misschien wat premie).
[ Voor 25% gewijzigd door teunw op 16-08-2018 11:47 ]
Ook een nieuwe kan je mee aan de kant komen te staan.
Als je beetje handig bent denk ik dat je met een oud barrel meer kunt dan een computergestuurd ding.
Ik ben met mijn huidige auto ook gewoon op vakantie gegaan, inmiddels 1600km verder, nog steeds zonder actieve motorkoeling. Raak ik in paniek in de file? Nee, het wordt hooguit wat warm in de auto, gewoon de kachel aan.
Als je beetje handig bent denk ik dat je met een oud barrel meer kunt dan een computergestuurd ding.
Ik ben met mijn huidige auto ook gewoon op vakantie gegaan, inmiddels 1600km verder, nog steeds zonder actieve motorkoeling. Raak ik in paniek in de file? Nee, het wordt hooguit wat warm in de auto, gewoon de kachel aan.
En hoeveel kost jouw Opel Karl je per maand? Want ik betwijfel of dat "iets meer" gaat zijn.johanroelfs schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:41:
Er zijn meer dan genoeg auto's die je bijna blind voor 1000 euro kunt aanschaffen voor vele goedkope kilometers. Neem bijvoorbeeld een Mazda 626, Mitsubishi Carisma en nog een aantal andere Japanners.
Een buil kun je er altijd aan vallen, maar dat geld voor een nieuwe auto nog meer (tenzij je meer wilt betalen voor lease). Gaat je Mitsubishi stuk dan breng je hem naar de sloop, krijg je er 200 euro voor, en koop je een nieuwe.
Je moet je bij de aanschaf van een auto goed afvragen wat je doel is. Als imago belangrijk voor je is dan snap ik dat je niet voor een oude bak gaat, maar persoonlijk wilde ik graag een auto die betrouwbaar was en leuk reed, en heb daarom een Subaru gekocht, en zo zijn er nog meer redenen te verzinnen. Daarom vind ik stellen dat een auto van 1000-2000 euro onbetrouwbaar is en het een slecht advies is, simpelweg te makkelijk.
Verwijderd
Natuurlijk zijn die Toyota Starlets kapot te krijgen: net zo goed als een Peugeot 106 of 205 kapot kan gaan, ookal zijn er heel wat mensen die beweren van niet.Cheezborger schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:19:
Persoonlijk zou ik beginnen met een koekblik. Voorbeeld is een verouderde Toyota Starlet. Die dingen zijn niet kapot te krijgen. En als je deuken rijdt, dan maakt het niet uit -> het is immers je oefenauto.
En als je dan op basis van zo'n advies op een forum, een Toyota Starlet gaat kopen, omdat iemand beweerd dat ze niet kapot zijn te krijgen. Dan kun je nog weleens van een koude kermis thuis komen: want vaak worden dat soort oude auto's gereden, door mensen die geen geld hebben.
Als ze wel geld zouden hebben, dan zouden waarschijnlijk wel in een veiligere en modernere auto rijden. Met als gevolg dat het onderhoud bij veel oude auto's achterwege blijft en na enkele maanden de verborgen lijken uit de kast komen.
Eigenlijk vind ik het dus niet zo'n slecht idee dat TS direct een jonge auto wilt kopen: met die oude gebakjes heb je toch uiteindelijk gezeik mee. Of je moet het leuk vinden om van APK naar APK te rijden, en de auto bij de sloop dumpen als de reparaties te duur blijken.
Daar verdwijnen dus ook die Toyota Starlets die zogenaamd niet kapot kunnen gaan: anders zag je nog wel meer van die auto's rijden. Als je dan de reparatie kosten bij elkaar gaat optellen en het extra brandstof verbruik, dan is een jongere stadsauto op de lange duur de betere keuze.
Mijn oude Peugeot 205 reed 1op17 terwijl mijn 3 jaar oude Suzuki Celerio 1op27 rijdt: is nogal een verschil, en verzekering is even duur als je hem WA zou verzekeren.
Bij die 205 was ik sowieso nog eens € 1000 aan reparaties kwijt, terwijl ik bij Celerio nog helemaal niks aan reparaties heb hoeven te betalen. Enkel heb ik zelf de luchtfilter en Pollenfilter vervangen, wat een stuk makkelijker gaat dan bij de Peugeot 205. Kosten: twee tientjes, afhankelijk van wat voor pollenfilter je kiest.
De luchtfilter was zelfs slechts € 8 origineel bij de Suzuki dealer over de grens. En een beurtje bij de dealer kost € 168. Dus onderhoud stelt niks voor en reparaties die blijven de komende jaren wel uit: al ligt dat ook aan je rijstijl. Sommige rijden als idioten
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2018 12:20 ]
Nee die auto was van mijn ouders. Ik heb er dus niks voor betaald. Hun waren nogsteeds eerste eigenaar.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:45:
[...]
Dus jouw eerste auto was een goedkoop bakkie van zo'n 1.000 euro, waar je prima in hebt gereden en die niet duur in onderhoud was, maar je snapt niet waarom mensen dat aanbevelen? Huh?
Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |
De Opel kost mij door korting via mijn werkgever ongeveer 200 euro per maand. Ik rijd ongeveer 15k km per jaar ermeePyramiden schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:56:
[...]
En hoeveel kost jouw Opel Karl je per maand? Want ik betwijfel of dat "iets meer" gaat zijn.
Er zijn meer dan genoeg auto's die je bijna blind voor 1000 euro kunt aanschaffen voor vele goedkope kilometers. Neem bijvoorbeeld een Mazda 626, Mitsubishi Carisma en nog een aantal andere Japanners.
Een buil kun je er altijd aan vallen, maar dat geld voor een nieuwe auto nog meer (tenzij je meer wilt betalen voor lease). Gaat je Mitsubishi stuk dan breng je hem naar de sloop, krijg je er 200 euro voor, en koop je een nieuwe.
Je moet je bij de aanschaf van een auto goed afvragen wat je doel is. Als imago belangrijk voor je is dan snap ik dat je niet voor een oude bak gaat, maar persoonlijk wilde ik graag een auto die betrouwbaar was en leuk reed, en heb daarom een Subaru gekocht, en zo zijn er nog meer redenen te verzinnen. Daarom vind ik stellen dat een auto van 1000-2000 euro onbetrouwbaar is en het een slecht advies is, simpelweg te makkelijk.
Toevallig rij ik een Daihatsu Cuore met de EJ-VE motor, en hoewel de motor in een Aygo/C1/108 (1KR-FE) wel ontwikkeld is door Daihatsu en wellicht gebaseerd is op, zijn er toch wat verschillen (Niet in de minste plek bijna 10 jaar ontwikkeling, 10pk meer en het gebruik van een ketting ipv een riem)Johannes77 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:53:
Na alle goedbedoelde adviezen, laat een Aygo/C1/108 staan. Er zit een oud Daihatsu blok in (...)
Ik zit nu op 150k kilometer (waarvan de laatste 10k door mij) en de motor gaat nog soepel, hoewel de versnelling soms wat moeite heeft met de 1 en lange afstanden... Laatste tankbeurt iig 1 op 24,5 en 0 olieverbruik.
Daar gaat je punt wel 'n beetje... Wat kost je auto excl. korting en excl. benzine? Daar kan ts wellicht iets mee.johanroelfs schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:19:
[...]
De Opel kost mij door korting via mijn werkgever ongeveer 200 euro per maand. Ik rijd ongeveer 15k km per jaar ermee
Als je een vaste baan hebt en daardoor vaste inkomsten snap ik dat lease een goede optie is.johanroelfs schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:19:
[...]
De Opel kost mij door korting via mijn werkgever ongeveer 200 euro per maand. Ik rijd ongeveer 15k km per jaar ermee
Over een looptijd van 48 maanden kom ik op iets van 250 euro per maand uit als ik een Karl met airco configureer.
Mijn barrel van 1200 euro met een identiek kilometrage kost 90 euro per maand voor verzekering+wegenbelasting. Onderhoud kost me gemiddeld 550 euro per jaar.
Ik ben dan circa 1630 op jaarbasis kwijt en voor een Karl kom ik op 3000 euro per jaar uit.
Buiten dat de Karl zuiniger zal zijn heb je het bijna over het dubbele, maar dan rij je inderdaad wel een nieuwe auto.
Verwijderd
Dat is dus zelfs nog minder dan 1.000 euro! Vraag ik me nog steeds af waarom jij niet kan begrijpen dat iemand een goedkope auto koopt, terwijl jij er kennelijk prima ervaringen mee hebt.johanroelfs schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:18:
[...]
Nee die auto was van mijn ouders. Ik heb er dus niks voor betaald. Hun waren nogsteeds eerste eigenaar.
Wat dacht je van de Renault Clio 2014 model:
https://www.gaspedaal.nl/...x=9000&pmin=7000&srt=pr-a
Ziet er moderne uit, 90 pk dus goed meekomen in het verkeer, 5 deurs en de betere modellen hebben coole opties als navigatie en parkeerassist met camera ect.
Het enige nadeel is dat je iets bij je budget zal moeten doen en/of goed onderhandelen.
https://www.gaspedaal.nl/...x=9000&pmin=7000&srt=pr-a
Ziet er moderne uit, 90 pk dus goed meekomen in het verkeer, 5 deurs en de betere modellen hebben coole opties als navigatie en parkeerassist met camera ect.
Het enige nadeel is dat je iets bij je budget zal moeten doen en/of goed onderhandelen.