Goede auto voor een 18-jarige?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• yvalson
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Mijn vraag
ik word eind oktober 18 en natuurlijk zit ik al een beetje te kijken naar een auto.
Echter weet ik niet precies waar ik naar moet kijken.

Ik heb een budget van rond de 7000-8000 euro en zit te kijken naar een occasion.
Het liefst eentje die nog niet ouder is dan 5-6 jaar en eentje die niet te veel kost qua wegenbelasting en benzine.
Zelf had ik al auto's zoals de Toyota Aygo en de Volkswagen Up! die mij wel interessant leken.
In het geval van de Aygo heb ik het over het X model dat sinds 2014 word verkocht (die oudere vind ik maar een lelijk ding) en ook omdat die een touchscreen heeft.

Dus even op een rijtje.
Eisen:
Minder dan 8000 euro
Goedkope wegenbelasting en benzine kosten
Onder de 70000 km

Extra's die ik graag zou willen:
Boordcomputer
Touch scherm
Airco
Navigatie

Deze extra's zijn meer een bonus maar zeker niet iets waar ik een auto op af zou wijzen.

Mijn vraag nu is of er mensen zijn die enige ervaring hebben met occasions in die prijsklasse en of mijn eisen realistisch zijn. Ook zou ik graag weten naar welke modellen ik dan moet kijken en het liefst een autootjes waarmee ik een beetje show-off kan spelen.

Mvg. Yvalson.

Beste antwoord (via yvalson op 14-08-2018 16:41)

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 11:28

WCA

Ik heb dus het 2014 model aygo, en laat je niet te veel wijsmaken. Ding rijdt helemaal prima, veel comfortabeler dan vergelijkbare auto's in dezelfde klasse. Hij is ook niet traag als je een keer terugschakelt op de snelweg. Heel dat idee van 'je hebt echt wel zo veel PK nodig om mee te komen in het verkeer' slaat zeker in NL nergens op. We hebben ellenlange opritten om op snelheid te komen, en iedereen rijdt toch altijd maar links dus inhalen is er toch niet bij ( ;) )

Het touchscreen is lekker snel, en bedient fijner dan veel auto's ver boven zijn klasse, ik vind het persoonlijk een dikke aanrader. Wordt ook altijd door vrienden gezegd: "wat een leuk bakkie zeg"

Als ik jouw eisen zo hoor is het voor jou de ideale auto in ieder geval. Ik heb er overigens (na 40k gereden te hebben in 1 jaar) nog geen noemenswaardige problemen mee gehad (een keer een lamme motorkapstokhouder).

Share and Enjoy!

Alle reacties

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik zou eerst een paar jaar in een goedkoop autootje rijden, helemaal als je net je rijbewijs hebt.
De kans dat je schade rijdt wanneer je net je rijbewijs hebt meer aanwezig dan wanneer je wat meer ervaring hebt.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je eisen zijn gelukkig niet zo heel hoog. Het touchscreen snap ik niet maar dat is ieder voor zich.
Wel nog een paar praktische vragen:
Hoe veel kilometers denk je te gaan rijden per jaar?
Ga je vaker passagiers mee nemen en zo ja, hoeveel?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eerst eens doorrekenen wat een auto je kost aan vaste lasten zoals wegenbelasting, verzekering en (verplicht) onderhoud. Volgens Autoweek ben je mistens 25 cent per kilometer kwijt voor een (nieuwe) Up en dat is in het gunstigste rekenmodel.

Als ik dan simpel(er) denk; een nieuwe Up leasen kost je €3000/jaar (incl benzine) maar dan heb je snel gerekend een kleine 3 jaar voordat je budget op is maar verder 0 verrassingen qua kosten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• deagan1337
  • Laatst online: 06-11 20:07
Lease zou ik sowieso niet doen als je het geld hebt.

De Aygo vind ik een goede keus. Goedkoop in onderhoud, benzine, verzekering en wegenbelasting. Is er iets kapot is het ook niet de hoofdprijs ( reserveer hier wel een potje voor van +/- 1000 euro, dan kun je bijna alle grote dingen opvangen zoals de koppeling vervangen e.d. ).

Wanneer je de auto ooit verkoopt heb je altijd een restwaarde die je weer bij je volgende auto kunt leggen, bij lease heb je niks, ook geen auto i.v.m. je die na de lease periode weer kunt inleveren.

Verder:
- Kijk of het geen import auto is via RDW ( kenteken check ), zou mijn voorkeur hebben, hoeft niet altijd slecht te zijn
- Kijk hoeveel eigenaren de auto heeft gehad via RDW, liefst zo min mogelijk.
- Zoek wat reviews over de garage/dealer zodat je weet waar je koopt en wat je een beetje kunt verwachten bij problemen.

Heb even gezocht, dit is eigenlijk de enige Aygo die ik heb kunnen vinden die aan jouw eisen voldoet die ik zelf zou kiezen ( 4 deurs, 1e eigenaar, <70dkm, airco, bekend bedrijf, net binnen je budget ):

https://www.carnext.com/n...yota/aygo/efab-vyjj-fda9/

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hecht niet teveel waarde aan navigatie. Bij een auto van die leeftijd heeft het systeem al tijden geen updates gehad waardoor de kaarten enorm verouderd zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

Spotmatic

Ken sent me

Tsurany schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:11:
Hecht niet teveel waarde aan navigatie. Bij een auto van die leeftijd heeft het systeem al tijden geen updates gehad waardoor de kaarten enorm verouderd zijn.
Dat is een beetje overdreven. Het is niet alsof de Prinsengracht ineens niet meer bestaat.
Ik gebruik zelf nog steeds een 10 jaar oude TomTom, na aaschaf nooit meer een update gehad. Op wat simpele uitzonderingen na (kruispunten die door rotondes zijn vervangen en compleet nieuwe wegen) werkt het in 99% van de gevallen gewoon prima. Laat staan in een auto van max. 4 jaar oud.

Verder: een auto is een kostenpost en geen investering. Ik zou als 18-jarige nooit een auto van 6000 euro kopen maar een gebakje van max. 1000 euro. De rest kun je gebruiken als reserve-potje of -beter nog- spaarpot voor als je ooit een huis wilt kopen. Denk aan de toekomst en niet alleen aan die leuke auto.

Disclaimer: ik heb een huis en 5 auto's. Maar wel in die volgorde gekocht. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-11 22:59
Als je een auto aanschaft zou ik als eerste kijken naar een goede telefoon houder (dat vergeten mensen nog wel eens) Dan kun je gewoon navigeren via de telefoon.
Ik heb bijvoorbeeld in mijn Alfa Giulietta een navigatie zitten maar dat ding ziet er niet uit, onoverzichtelijk als wat en is behoorlijk out-dated. Natuurlijk kom je op de meeste plekken wel. Maar Google Maps, Waze of Here werken alleen toch net wat prettiger en zijn visueel ook stukken fijner (plus altijd up-tp-date)
Die telefoon heb je toch al, scheelt je misschien weer wat aanschafkosten op de navigatie in de auto.

Overigens een tip als je gaat kijken voor een occassion. Neem altijd iemand met verstand van zaken mee.
Als jij je eerste autootje ziet wordt je 'verliefd' en wil je hem meteen mee naar huis nemen. Zo heb ik helaas bij mijn eerste occassion een flinke miskoop gedaan. Achteraf vond men nog 2600 euro aan verborgen kosten. Die kosten kon ik mooi zelf betalen want de rechtsbijstand kon niets doen daar ik de auto niet bij een BOVAG aangesloten garage had gekocht.
Sowieso koop ik nu geen auto's meer zonder BOVAG garantie.
Zelf neem ik ook altijd deze lijst mee:
http://www.chrisfixed.com...dCarChecklistChrisFix.pdf

En lees je zelf gewoon goed in op het Aygo forum (of iets dergelijks) (in het geval je natuurlijk voor de Aygo gaat.

Dat gezegd hebbende. De Aygo is een erg populaire auto en de prijs is daar dan ook naar.
Kijk een naar een tweedehands occassion die je wat minder vaak ziet.. die gaan vaak voor minder dan de hoofdprijs over de toonbank..

Denk aan dergelijke:

https://leendertvdborn.nl...ntrol-winterbanden-op-lm/

https://voorraadmodule.vw...twingo-1-2-16v-dynamique/

https://www.vanmossel.nl/voorraad/s/15645-peugeot-208

etc..

[ Voor 43% gewijzigd door DonJunior op 14-08-2018 07:42 ]

*sowieso

Verwijderd

Auto van die leeftijd?

Hij heeft het over het laatste model Aygo, 4 jaar oud, die nog steeds geleverd wordt.
De laatste kaarten zijn er ook nog steeds gewoon voor beschikbaar.

Zelfde geldt voor de UP.

8)7 8)7

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:35:
[...]

Als je een auto aanschaft zou ik als eerste kijken naar een goede telefoon houder (dat vergeten mensen nog wel eens) Dan kun je gewoon navigeren via de telefoon.
Ik heb bijvoorbeeld in mijn Alfa Giulietta een navigatie zitten maar dat ding ziet er niet uit, onoverzichtelijk als wat en is behoorlijk out-dated. Natuurlijk kom je op de meeste plekken wel. Maar Google Maps, Waze of Here werken alleen toch net wat prettiger en zijn visueel ook stukken fijner (plus altijd up-tp-date)
Die telefoon heb je toch al, scheelt je misschien weer wat aanschafkosten op de navigatie in de auto.
Inderdaad, ik heb het met de V40 ook, die kaarten zijn weliswaar nog up to date maar het systeem zelf is gewoon maar matig als je het vergelijkt met de souplesse en simpelheid van apps welke je op je telefoon gebruikt.

De navigatie van de V40 heb ik 1 keer gebruikt en dat was toen ik hem kocht, daarna nooit meer aangeraakt.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Spotmatic schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:16:
[...]

Dat is een beetje overdreven. Het is niet alsof de Prinsengracht ineens niet meer bestaat.
Ik gebruik zelf nog steeds een 10 jaar oude TomTom, na aaschaf nooit meer een update gehad. Op wat simpele uitzonderingen na (kruispunten die door rotondes zijn vervangen en compleet nieuwe wegen) werkt het in 99% van de gevallen gewoon prima. Laat staan in een auto van max. 4 jaar oud.
Enkele uitzonderingen? Als je in je eigen provincie blijft misschien? Ik zou ten nimmer een navigatiesysteem erbij doen juist omdat de smartphone up-to-date is (en dat zonder het zelf bij te moeten houden met inpluggen op de pc), en ook voor de hand liggender is om hem direct als handsfree set in te stellen.

Dus inderdaad kijken naar mogelijkheden om een passende toestelhouder in de auto te kunnen bevestigen, en airco zou ik persoonlijk wel op de prio lijst zetten.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:55
Verkijk je niet te veel op dat touch screen zou ik zeggen. Het ziet er leuk uit, maar zorgt dat je minder fysieke knoppen hebt die je blind kan vinden. Hierdoor moet je dus deels je aandacht van de weg halen.

Navigatie gaat vaak vele malen beter met Google Maps op je telefoon omdat die automatisch updates heeft en actuele verkeersdrukte mee rekent. Met name dat laatste zorgt er voor dat ik de ingebouwde navigatie van mijn auto ook zelden gebruik. En je kan gelijk Flitsmeister draaien :+

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:58
Spotmatic schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:16:
Verder: een auto is een kostenpost en geen investering. Ik zou als 18-jarige nooit een auto van 6000 euro kopen maar een gebakje van max. 1000 euro. De rest kun je gebruiken als reserve-potje of -beter nog- spaarpot voor als je ooit een huis wilt kopen. Denk aan de toekomst en niet alleen aan die leuke auto.

Disclaimer: ik heb een huis en 5 auto's. Maar wel in die volgorde gekocht. ;)
Niet helemaal mee eens. Ik heb op mn 19e ook gewoon een auto van 10.000 euro gekocht en was daar heel blij mee, heb nooit schade gereden met dat ding en 2 jaar later weer voor 8000 euro verkocht. Als je het geld hebt en je het kunt en wil missen waarom niet. Vind het echt onzin dat je altijd een <1000 euro auto moet kopen. Die dingen zijn oncomfortabel, zwaarder en zuiniger dan nieuwere auto's. Zeker met de stijgende benzineprijzen niet altijd handig zeker niet als je meer gaat rijden.

Leuke hippe en betrouwbare auto's die toch aan je eisen voldoen in dit segment zijn:

Suzuki Swift (https://www.autowereld.nl...tie-22476452/details.html)
Citroen DS3 (http://www.autotrader.nl/...paign=listings-thirdparty)
Fiat Punto Evo (http://www.autotrader.nl/...paign=listings-thirdparty)
Seat Ibiza (https://www.gaspedaal.nl/...100000&pmax=8000&srt=km-a)

HD4Life @ Full-HD

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:24

anc

Van auto naar toestelhouder. Kijk naar Brodit! Slim doordacht systeem. Mits houder voor jouw telefoon dan past hij er precies in. Hoe de klemmende variant werkt weet ik niet, maar mijn S7 Edge past precies en trilt niet als zo'n zuignap ding.
Ooit ook een houder gehad die vast zat in zo'n ventilator, maar dat was ook niks.

Ohja ik ben het overigens niet eens met de lui die een 1000 euro auto adviseren. Ik zou een auto kiezen voor de fun op die leeftijd, mocht ik het opnieuw doen. En niet denken aan mijn portemonnee. (mits niet al teveel financiële verplichtingen)

En je geeft aan zuinig, maar hoeveel ga je rijden per jaar? 5k 10k 25k?
Verschil tussen 1 op 15 en 1 op 20 bij 5k kilometers, kost je ruwweg 15 euro per maand meer (euro95 voor 1,69) Als ik een leukere/sportievere auto kan rijden dan zou ik liever meer betalen.

Daarnaast kan je een 'zuinige' Aygo kopen, maar als jouw voet altijd op de vloer zit dan ga je echt niet zuinig rijden. ;-)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor de helft koop je ook al een nette eerste auto. Dat zou ik doen, WA verzekeren, wat schadevrije jaren opbouwen en dan wordt je volgende auto een duurdere. Je moet ook makkelijk een auto kunnen vinden die aan die eisen voldoet, met uitzondering van touch screen. Ik snap die eis niet helemaal (lijkt me eerder een nadeel ook want dat kun je niet zonder te kijken bedienen tijdens het rijden)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:55
Persoonlijk zou ik beginnen met een koekblik. Voorbeeld is een verouderde Toyota Starlet. Die dingen zijn niet kapot te krijgen. En als je deuken rijdt, dan maakt het niet uit -> het is immers je oefenauto.

Ik zou niet zoveel geld in een eerste auto steken, tenzij je de auto nodig hebt als aanzien voor op het werk (als consultant bijvoorbeeld), maar gezien je leeftijd kan ik mij dat niet voorstellen. Ik zou gewoon lekker een koekblik kopen, veel km's maken - want écht autorijden begint pas wanneer je het rijbewijs hebt behaald.

Na 1 jaar km's vreten kan je een mooie auto nemen.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:42:
[...]

Auto van die leeftijd?

Hij heeft het over het laatste model Aygo, 4 jaar oud, die nog steeds geleverd wordt.

Zelfde geldt voor de UP.

8)7 8)7
De VW Caddy op mijn werk heeft navigatie, de auto is 3 jaar en de kaarten zijn nu al verouderd. Rji er maar eens meer rond/langs Eindhoven... 8)7

Geef mij mijn gsm navigatie!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-10 16:48
Marzman schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:05:
Voor de helft koop je ook al een nette eerste auto. Dat zou ik doen, WA verzekeren, wat schadevrije jaren opbouwen en dan wordt je volgende auto een duurdere. Je moet ook makkelijk een auto kunnen vinden die aan die eisen voldoet, met uitzondering van touch screen. Ik snap die eis niet helemaal (lijkt me eerder een nadeel ook want dat kun je niet zonder te kijken bedienen tijdens het rijden)
Tja dat is nou net de ervaring die hij mist. als je een week met touchscreen gereden hebt, weet je pas dat het verschikkelijk onhandig is.

Zou inderdaad voor de helft een auto kopen (of die 8000 is al de helft van je gespaarde bedrag)

• Playa del C.
  • Laatst online: 12:44
Een iets duurdere auto kan je leven redden, mocht je eens een ongeluk krijgen. Duur hoeft het niet meteen, maar degelijk wel. Zelf begon ik met een Polo en al snel daarna een Seat Cordoba. Tegenwoordig is de Up misschien acceptabel, maar voor rond de 5k zijn denk ik betere auto's te koop die dan wat ouder zijn. Ze gaan lang mee hoor. Auto met 150k op de teller is een mooie start naar mijn mening.
Edit: en navigatie doe je uiteraard via de telefoon. Dat is geen discussie waard...

[ Voor 9% gewijzigd door Playa del C. op 14-08-2018 08:31 ]

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:44
Wel mooi dat je naar een Toyota Aygo kijkt terwijl je een auto zoekt waarmee je “een beetje show off kunt spelen”.

Geen idee naar wat voor type “show off” je zoekt, maar kijk eens naar een VW Polo. Kun je zo raar customizen als je zelf wilt. Ik heb er een uit 2010 (een normale). Rijdt heerlijk, niet duur (maar zoals hierboven gezegd, reserveer altijd 1000e per jaar voor onderhoud), betrouwbaar en er is veel aanbod. Voor 220 euro kun je er een nieuwe radio inzetten (RCD330) en heb je een touchscreen, Apple carplay (i.e. navigatie), etc.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:54

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 02:18:
Mijn vraag
ik word eind oktober 18 en natuurlijk zit ik al een beetje te kijken naar een auto.
Echter weet ik niet precies waar ik naar moet kijken.

Ik heb een budget van rond de 7000-8000 euro en zit te kijken naar een occasion.
Het liefst eentje die nog niet ouder is dan 5-6 jaar en eentje die niet te veel kost qua wegenbelasting en benzine.
Zelf had ik al auto's zoals de Toyota Aygo en de Volkswagen Up! die mij wel interessant leken.
In het geval van de Aygo heb ik het over het X model dat sinds 2014 word verkocht (die oudere vind ik maar een lelijk ding) en ook omdat die een touchscreen heeft.

Dus even op een rijtje.
Eisen:
Minder dan 8000 euro
Goedkope wegenbelasting en benzine kosten
Onder de 70000 km

Extra's die ik graag zou willen:
Boordcomputer
Touch scherm
Airco
Navigatie

Deze extra's zijn meer een bonus maar zeker niet iets waar ik een auto op af zou wijzen.

Mijn vraag nu is of er mensen zijn die enige ervaring hebben met occasions in die prijsklasse en of mijn eisen realistisch zijn. Ook zou ik graag weten naar welke modellen ik dan moet kijken en het liefst een autootjes waarmee ik een beetje show-off kan spelen.

Mvg. Yvalson.
De hierboven gestelde vraag blijft onbeantwoord: hoeveel ga je rijden? Wij hebben een Hyundai i10 (doch hip: 1.2, geheel rood met zwarte RVS velgen) met cruise control, airco en afneembare trekhaak.
Vooral die cruisecontrol is een verademing, bij ritjes van 5m snelweg gebruik ik 'm al. Bij ritten van 1,5 uur snelweg kom ik enorm ontspannen op bestemming aan tov eerdere niet-cruisecontrol auto's.

Mijn tip: kijk zeker eens naar de Hyundai i10. En overweeg CC!

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-11 22:59
Goudvis schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:44:
[...]

De hierboven gestelde vraag blijft onbeantwoord: hoeveel ga je rijden? [..]
Het topic bestaat net 6 uur.. en gezien het tijdstip van de topicstart heb ik zo het vermoeden dat TS nog slaapt :)

*sowieso

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:07

_Apache_

For life.

Neem een veel goedkoper gebakje, heb je je al verdiept in wat een dergelijke auto voor verzekeringslasten gaat geven? Pak bijvoorbeeld een kenteken van een auto die je wel ziet zitten en trek dat eens door Independer.nl. Het verschil tussen 50 en 150 euro per maand is flink, laat staan op jaarbasis.

Vooral als je hem beperkt casco gaat - proberen te - verzekeren. Er zijn overigens genoeg verzekeringsmaatschappijen die niet eens willen verzekeren met hoge waarde en 0 schade vrije jaren.

[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 14-08-2018 08:56 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:42:
[...]

Auto van die leeftijd?

Zelfde geldt voor de UP.

8)7 8)7
Software is verouderd, de vraag is hoe lang je nog kaartupdates krijgt en of je ze gratis krijgt of een bedrag neer mag leggen dat vergelijkbaar is met een nieuw navigatiesysteem. Ik zou er simpelweg de prioriteit niet bij leggen, een telefoon met Google Maps werkt beter en is altijd up-to-date.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Show-off en Aygo/Up in 1 zin, dat kan alleen als je een motor van een RX-7 ofzo erin schoenlepelt, anders zijn die auto's even cool als een fiets met zijwieltjes :+

Van die twee vind ik de Aygo trouwens beter rijden, maar de Up net wat beter afgewerkt, maar ik ga mee met de mensen die zeggen dat je eerst een wat goedkoper bakkie moet kopen, de kans dat je schade rijdt is nou eenmaal groot, en een deuk of kras in een auto van 2 ruggen doet heel wat minder pijn dan eentje in een 4x zo dure auto.

People as things, that’s where it starts.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:05
Je hebt nog weinig ervaring, dat geeft niet

1) Je bent 18, dus je gaat gegarandeerd een keer een paaltje raken, een auto van 8000 euro is duurder te repareren dan een auto van 2000 euro
2) Touchscreen is kut tijdens het rijden, je kunt je ogen niet op de weg houden als je het touchscreen wilt bedienen.
3) Navigatie kan prima op je telefoon, een telefoonhouder kost geen drol.

Ik zou zoiets nemen:
https://www.autowereld.nl...001-23734760/details.html

1) Toyota is niet kapot te krijgen (er staan er ook genoeg van dit type te koop met 3 ton op de teller)
2) je houd mooi wat geld over voor een radio en evt. achterstallig onderhoud (hoeft niet nodig te zijn, maar die kans heb je altijd)
3) Airco

Enige wat ik niet weet of deze auto een distributieriem of ketting heeft. Indien riem, dan zal die waarschijnlijk gewisseld moeten worden gezien de km-stand, maar dan heb je voor 2500 euro een prima auto.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 14-08-2018 09:07 ]

• Dacuuu
  • Laatst online: 10:53
Warom zou je als je 18 bent gegarandeerd een paaltje raken? Ik rij al 12 jaar gewoon schade vrij. Nog nooit wat gehad. :?
Verder zou ik geen gebakje kopen voor 1k. Maar ook geen auto van 10k. Zodra je een rijden rijd in je 1e auto weet je pas echt wat je er wat je wensen zijn.

Navigatie on board.. Snel vergeten, gebruik zoals vele andere zeggen, je hebt telefoon, of bijv een up to date tomtom apparaatje.

[ Voor 19% gewijzigd door Dacuuu op 14-08-2018 09:14 ]

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Eens met @FastFred

Prima ding zo'n Yaris, niet kapot te knuppelen en met z'n 105 PK op zo'n laag gewicht waarschijnlijk ongeveer net zo snel als de nieuwe UP! Gti :')

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11 20:28
234FaTaLiTy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:13:
Eens met @FastFred

Prima ding zo'n Yaris, niet kapot te knuppelen en met z'n 105 PK op zo'n laag gewicht waarschijnlijk ongeveer net zo snel als de nieuwe UP! Gti :')
Even langzaam bedoel je, want een GTI up is de naam GTI niet waard natuurlijk.

• 234FaTaLiTy
@Het Fantoom achja, daar ben ik het wel mee eens maar dat is een geheel andere discussie.
Voor een stads auto'tje is het natuurlijk wel geinig. Echter wil je er niet constant 190km/h mee rijden op de autobahn :p

• RM-rf
  • Registratie: September 2000

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik neem aan dat dit je schatting nu is, hoeveel je zou gaan rijden...

kun je uitleggen hoe je daaraan komt, en wat vooral je wensen qua gebruik van je auto zijn?
is hij bedoeld voor zeer regelmatige een vaste route (weg naar school/werk?) of juist wisselende bestemmingen?

hoeveel mensen moeten erin zitten of welke ruimte voor bagage?

ik zou veel meer tijd aan zulke puur praktische overwegingen nemen, en minder aan die deels nutteloze en onzinnige 'extra's' als een touchscreen of onboard navi

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• WCA

WCA

Ik heb zelf als eerste auto een Aygo van 2017 (dus 2014) geleased, en een maat van mij heeft de Up! van 2014.

Beiden fijne auto's, met voordelen en nadelen.

Aygo vs Up!:

Aygo heeft prettigere vering en rijdt lekkerder, met name schakelen gaat een stuk fijner. Alles wat de bestuurder aan moet raken om te rijden voelt degelijker dan de Up! (Stuur, pook, radio). Ook het navigatiesysteem/radio/speakers is een heel pak beter bij de aygo. De aygo heeft prettigere stoelen voor mensen met een vrij brede lichaamsbouw dan de Up!. De navigatieconsole reageert een stuk sneller, maar heeft geen live updates, welke de Up! wel heeft via Bluetooth.

De Up! heeft op andere gebieden betere bouwkwaliteit (het instrument met alle meters bijv). Ook heeft de Up! een stuk meer kofferbakruimte, en is een stuk stiller op de snelweg. Ongeveer even snel en zuinig als de Aygo. Iets betere airco dan de aygo. Speakers van de Up! vallen vies tegen in het basismodel, dat wel.

[ Voor 6% gewijzigd door WCA op 14-08-2018 09:26 ]

Share and Enjoy!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
cadsite schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:24:
[...]

De VW Caddy op mijn werk heeft navigatie, de auto is 3 jaar en de kaarten zijn nu al verouderd. Rji er maar eens meer rond/langs Eindhoven... 8)7
Mijn Clio (2016) kwam gloednieuw uit de dealer rijden met verouderde navigatie zelfs met de optie om binnen 90 dagen te updaten hielp niet, want nog steeds de kaart van een jaar oud. Op mijn woonwerk-traject weet die vaker niet waar ik ben als wel (Almere - Amsterdam). Ik gebruik het alleen in het weekend als ik het niet helemaal zeker weet en de tijd heb.

@TS: Koop een leer auto. Max 3000. Onder de 2000 vind ik zelf erg lastig om een betrouwbare auto te vinden (kilometerstand, leeftijd, aantal eigenaren). Hoe meer krassen, hoe minder een extra kras opvalt! Zelf vind ik dit een leuk begin (130pk op 900kg), al zal ik dit specifieke auto niet overwegen. op ovi.rdw.nl staat dat het pas de derde eigenaar is, maar pas sinds 02-08-2018... Binnen twee weken weer verkopen is bij mij een alarmbel.

• FastFred
  • Laatst online: 10:05
Dacuuu schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:13:
Warom zou je als je 18 bent gegarandeerd een paaltje raken? Ik rij al 12 jaar gewoon schade vrij. Nog nooit wat gehad. :?
Tja, er zijn altijd uitzonderingen....

Het is niet voor niets dat de auto verzekering voor een jonge bestuurder duurder is.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Deveon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

@TS: Koop een leer auto. Max 3000. (...). Hoe meer krassen, hoe minder een extra kras opvalt!
dat vind ik eigenlijk ook een erg onzinnig idee, en klinkt in mijn oren eerder als een excuus heel slordig te gaan rijden ...

Natuurljk is de 'statistische' kans op schade iets-jes hoger bij rij-aanvangers, maar laten we het ook niet overdrijven..
Lang niet iedere beginner zal direkt de hele tijd schade rijden en ook als uitgangspunt te nemen dat je je eerste auto snel overal tegenaan gaat rijden is niet zinnig.

Imho is het ook een goed idee om juist bij je eerste auto ook al gelijk het idee te hebben dat je er zuinig op moet zijn en dat je al direkt iig zult moeten proberen heel voorzichtig te rijden en geen onnodige risico's te nemen of slordigheden toe te laten...

Juist daarom is het imho af te raden een eerste auto als 'bots-autootje' aan te schaffen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Dacuuu
  • Laatst online: 10:53
FastFred schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:37:
[...]

Het is niet voor niets dat de auto verzekering voor een jonge bestuurder duurder is.
Komt door de petjes golf rijders. Je hebt ook gewone normale jongeren.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:07:
Je hebt nog weinig ervaring, dat geeft niet

1) Je bent 18, dus je gaat gegarandeerd een keer een paaltje raken, een auto van 8000 euro is duurder te repareren dan een auto van 2000 euro
Weinig ervaring zorgt er niet voor dat je paaltjes raakt, je mag je ook afvragen wat voor schades gereden worden door jongeren. Paaltjes geraakt wordt in zijn algemeenheid niet bijzonder goed bijgehouden - zowel niet voor jongeren dan wel voor ouderen - aangezien dit voor de verzekerde niet echt rendabel is om via de verzekering te laten repareren.

Je moet je afvragen wat voor ongelukken jongeren gemiddeld genomen vaker betrokken zijn en dat zal eerder door zelfoverschatting en onbekend zijn met de verkeessituatie dan dat het komt door het raken van een paaltje. Het verkondigen dat het een feit is dat je een paaltje raakt is bijzonder knap.

Reparatiekosten zijn niet zo zeer afhankelijk van de kostprijs van de aanschaf van een auto. het gaat voornamelijk om de complexiteit van de reparatie, de uurprijs van de monteur (zelfde bij een niet dealer), de ernst van de schade en de kostprijs van de onderdelen. De onderdelen hoeven bij een duurder model niet per definitie duurder te zijn.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
FastFred schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:37:
[...]

Omdat je nog niet lang verzekerd was, dus simpelweg een financieel risico bent voor een verzekeraar? Heeft verder weinig met schade te maken, anders kunnen 60+ers ook weer de volle pond betalen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Playa del C. schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:30:
Een iets duurdere auto kan je leven redden, mocht je eens een ongeluk krijgen. Duur hoeft het niet meteen, maar degelijk wel. Zelf begon ik met een Polo en al snel daarna een Seat Cordoba. Tegenwoordig is de Up misschien acceptabel, maar voor rond de 5k zijn denk ik betere auto's te koop die dan wat ouder zijn. Ze gaan lang mee hoor. Auto met 150k op de teller is een mooie start naar mijn mening.
Dit begrijp ik inderdaad echt niet. Als iemand hier komt dat hij nieuwe auto nodig heeft vanwege gezinsuitbreiding, dan is veiligheid erg belangrijk. Maar komt er een 18-jarige, waarvan mensen hier claimen dat hij waarschijnlijk nog wel wat gaat rammen, dan is het fuck veiligheid, ga lekker voor een goedkoop koekblik. Als die zo onveilig rijden dan is dat des te meer reden om een auto te kopen met fatsoenlijke veiligheidssystemen.

En zolang hij hem niet total loss rijdt, zijn wat krassen omdat hij net een paaltje heeft geschampt ook niet de grootste kosten over de levensduur. Als je hem total loss tegen een boom aan parkeert, ja dan was dat koekblik van €1000 veel goedkoper geweest, maar dan kom je dus er weer bij uit dat veiligheidssystemen wel relevant zijn.
Edit: en navigatie doe je uiteraard via de telefoon. Dat is geen discussie waard...
Echter dit punt, waarom niet? Ik begrijp dat het een relatief makkelijk iets is om op te besparen bij een auto, daar ben ik het mee eens. Maar nu ik auto heb met ingebouwde navigatie wil ik echt niet terug naar een telefoon aan het raam. Ja dat heeft voordelen, primair met zoeken van bestemming (op adres maakt het weinig, wil ik naar camping het blije bloemetje in Den Bosch, dan is dat via Google makkelijker), en je hebt natuurlijk gratis up to date kaarten. Terwijl Toyota bij mij daar €100 voor durft te vragen: Niks op de totale kosten van een auto, maar nog wel schandalig veel.

Maar ik vind het wel stuk lekkerder om gewoon ingebouwde navigatie te hebben. En mijn kaarten zijn minimaal een paar jaar oud (geen flauw idee hoe oud precies, moet ik keertje uitzoeken, ik gok 5 jaar), en ze hebben me nog nooit verkeerd gestuurd. En dat is terwijl ik naast Eindhoven woon, wat blijkbaar zo verschrikkelijk is met verouderde kaarten. Natuurlijk zal hij vast wel een keertje daardoor foute aanwijzingen geven, maar het is niet alsof Google Maps perfect is.

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-11 19:56
Neem ook mee in je overweging dat all risk verzekeren op die leeftijd vaak minstens 2x zo duur is als WA. Bij een auto van 7000 euro wel zo handig lijkt me. Daarom raad ik toch aan om een auto van rond de 1000 euro te kopen en WA te verzekeren, mocht je 'm dan crashen ben je niet 7000 euro kwijt....

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 13:12
Hoor hier vaak de Aygo voorbij komen, maar rij regelmatig in een Aygo (de boodschappenwagen van mams) uit 2010 (dat ding wat jij zo lelijk vindt) en maak alsjeblieft niet de keuze die zij hebben gemaakt: een automaat. Degene die die versnellingsbak heeft bedacht moet echt aan het kruis. De 5 en 4 zijn veel, maar dan ook echt veel te zwaar gekozen (lees: om accelererend uit een tunnelbuis te komen op de snelweg mag je terug naar z'n drie, anders rol je achteruit de helling af). En die vering is nogal stug. Zit wel erg lekker en rijdt prima zuinig.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@yvalson navigatie kun je beter via je smartphone doen. vaste systemen zijn veroudert en updatekosten niet waard. Waar rij je allemaal heen dat je navigatie nodig hebt ? in praktijk zal het wel meevallen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RM-rf schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:58:
[...]
Natuurljk is de 'statistische' kans op schade iets-jes hoger bij rij-aanvangers, maar laten we het ook niet overdrijven..
Lang niet iedere beginner zal direkt de hele tijd schade rijden en ook als uitgangspunt te nemen dat je je eerste auto snel overal tegenaan gaat rijden is niet zinnig.
Maar ervan uit gaan dat je geen schade gaat rijden is het andere uiterste. Het zou zonden zijn als je een smetteloze auto koopt en in de eerste twee een krasje veroorzaakt die een paar honderd euro kost om te repareren, want als je dit niet doet merk je het wel in de restwaarde. Bij de verzekering aankloppen voor dit soort schades kost je vervolgens duizenden euro's in premie.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hackus schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:31:
Waar rij je allemaal heen dat je navigatie nodig hebt ? in praktijk zal het wel meevallen.
Elke reis van meer dan 30 minuten gaat de navigatie aan. Niet primair omdat de route onbekend is maar primair omdat ik de meest praktisch route wil rijden en die is nog wel eens anders door ongelukken en files

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Napo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:33:
[...]

Elke reis van meer dan 30 minuten gaat de navigatie aan. Niet primair omdat de route onbekend is maar primair omdat ik de meest praktisch route wil rijden en die is nog wel eens anders door ongelukken en files
Ook dan kun je je smartphone gebruiken. Ik rij veel in Duitsland, daar heb ik het vaker nodig, binnen Nederland nauwelijks.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Goede keuze om met een nieuwere auto te starten en thumbs-up voor de auto keuze UP/Aygo.
Je hebt er goed over nagedacht en welke je ook neemt, het gaat je zeker bevallen.

W.b. navigatie (is door andere tweakers ook al aangegeven); Google Maps op de telefoon is altijd up-to-date en gratis of koop een mooie Android Auto capabele autoradio.

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Deveon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:32:
[...]

Maar ervan uit gaan dat je geen schade gaat rijden is het andere uiterste. Het zou zonden zijn als je een smetteloze auto koopt en in de eerste twee een krasje veroorzaakt die een paar honderd euro kost om te repareren, want als je dit niet doet merk je het wel in de restwaarde. Bij de verzekering aankloppen voor dit soort schades kost je vervolgens duizenden euro's in premie.
Dat is nooit goed, los van de leeftijd van de autobezitter... Om niet mee te wegen welke financiele risico's je loopt bij schade en/of de afschrijving mee te wegen en of je gewone inkomsten die dekken.

iedereen die een auto koopt moet ook overwegen dat er ook een risico aanzit, en ook een afschrijving, die je eigenlijk ook in je financiele planning beter kunt meerekenen.
des te nieuwer en duurder de auto, des te hoger ook de afschijving;

Dat kan idd soms voor jongeren, die misschien een leuk spaarbedrag op hun konto hebben van jarenlang te hebben gespaard en misschien ook bijdrage ontvangen te hebben van ouders en/of familie, en daarmee nu hun eerste auto willen kopen, snel verleiden tot een eigenlijk te dure auto, die te ver boven hun budget gebaseerd op hun eigen inkomsten zijn.

Ook bv een jongere die 10K op een spaarrekening heeft staan zou zich eigenlijk ook bij de afweging een auto aan te schaffen; ook de vraag mee-wegen hoe snel hij zelf dat spaarvermogen dat hij nu in die auto steekt weer zou kunnen aanvullen met eigen inkomsten.
Als dat niet het geval is, is de kans erg groot dat je snel geld erop verliest, je nu een auto koopt die eigenlijk te ver boven je budget ligt en door afschrijvingen of ook schade snel dit weer kwijt kunt raken en daarvoor geen vervanging hebt (tenzij ouders of familie dat 'gat in je budget' blijven aanvullen).

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Ik heb van het weekend nog met mijn vriendin haar eerste autotje gekocht. Is een Volkswagen Polo 1.4 uit 2004 geworden voor 2750,-. Hoezo?

- Minimale afschrijving. Indien er geen problemen voordoen kan de auto met miniem verlies doorverkocht worden.
- Betrouwbaarheid. Veel speurwerk en vele vele reviews lezen later bleek de Polo uit 2004 vooral last te hebben van interieurkraakjes en dingetjes. Zodra je weet waar je op moet letten en er geen serieuze problemen aan het model hangen kan je gerust nog enkele jaren rondrijden zolang het onderhoud maar netjes wordt uitgevoerd.
- Comfort. Mijn vriendin moest gewoon een klein autotje hebben, makkelijk in te parkeren en makkelijk door de stad te manoeuvreren. Tevens is er een 2-DIN radio slot aanwezig om een Pioneer unit in te bouwen met Android Auto/Apple CarPlay voor altijd up-to-date navigatie en muziek etc. De auto heeft al airco en cruise-control en verder bouw ik voor enkele tientjes voor haar parkeersensoren achter in. Goedkoop! maar beter uitgerust dan de meeste koekblikken anno nu. ;)
- Goedkoop. De wegenbelasting is 35,- per maand en de verzekering 55,- per maand. Jaarlijks onderhoud voor dit model is relatief goedkoop en ook wat groter onderhoud zoals distr. riem, banden etc. is prima te doen. Als tiener/jong volwassene zijn er wel duizend andere zaken waar je je geld veel beter aan kan uitgeven dan een auto!

Modellen die ik kan aanraden:
- Nissan Almera 2000/2002 1.5 of 2000/2006 1.8 (De 1.5 zou van mindere kwaliteit zijn sinds Renault vanaf 2003 een vinger in de pap heeft bij Nissan)
- Toyota Yaris 1.3 van een jaar of 10 oud. (zorg dat er airco in zit)
- Toyota corolla vanaf 2000 (staat momenteel een 1.8 met zesbak tekoop, DIK!)
- Mazda 3

• Knul
  • Laatst online: 10:27
Waarom moet het per se een goedkope auto zijn? Als hij het geld heeft liggen (en het er voor over heeft), kan hij net zo goed het nieuwe model Aygo halen. Als 18 jarige rij je niet per definitie meer parkeerschade, zoals @Napo ook al zegt zou het eerder een geval zijn van zelfoverschatting. Nu heeft een nieuwe Aygo ook maar weinig vermogen (69 pk uit mn hoofd) dus dat zal ook wel los lopen.

• koen0s
Knul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:44:
Waarom moet het per se een goedkope auto zijn? Als hij het geld heeft liggen (en het er voor over heeft), kan hij net zo goed het nieuwe model Aygo halen. Als 18 jarige rij je niet per definitie meer parkeerschade, zoals @Napo ook al zegt zou het eerder een geval zijn van zelfoverschatting. Nu heeft een nieuwe Aygo ook maar weinig vermogen (69 pk uit mn hoofd) dus dat zal ook wel los lopen.
Een auto is een waardeloze investering. Veel afschrijving, onderhoud, dure all-risk verzekering met 18 jaar etc. Zeker op die leeftijd kan ik aanraden om je geld beter te besteden. Maar waaraan dan?

- Ga reizen! Dit is het moment om de wereld te zien.
- Spaar voor iets anders leuks? Een aygo uit 2018 rijdt echt niet lekkerder dan een klein autotje van 10 jaar terug. Het zijn beide koekblikken met weinig vermogen. Ga bijvoorbeeld voor je motorrijbewijs, een mooie computer, nieuwe tv of wat dan ook leuk is.
- Spaar alvast voor een huis. Als je nu al 8000,- heb kunnen sparen weet je overduidelijk hoe het moet. Desnoods rustig door sparen en op relatieve jonge leeftijd voor een klein huisje gaan i.p.v. een huurappartementje. Scheelt ook weer..

En zo zijn er nog wel 1000 redenen te verzinnen. Zeker nu je de tijd en energie heb zou ik niet alles in een auto gooien. Je kunt altijd nog een E-klasse kopen zodra je de 60 bent gepasseerd. :+

• Knul
koen0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Een auto is een waardeloze investering. Veel afschrijving, onderhoud, dure all-risk verzekering met 18 jaar etc. Zeker op die leeftijd kan ik aanraden om je geld beter te besteden. Maar waaraan dan?

- Ga reizen! Dit is het moment om de wereld te zien.
- Spaar voor iets anders leuks? Een aygo uit 2018 rijdt echt niet lekkerder dan een klein autotje van 10 jaar terug. Het zijn beide koekblikken met weinig vermogen. Ga bijvoorbeeld voor je motorrijbewijs, een mooie computer, nieuwe tv of wat dan ook leuk is.
- Spaar alvast voor een huis. Als je nu al 8000,- heb kunnen sparen weet je overduidelijk hoe het moet. Desnoods rustig door sparen en op relatieve jonge leeftijd voor een klein huisje gaan i.p.v. een huurappartementje. Scheelt ook weer..

En zo zijn er nog wel 1000 redenen te verzinnen. Zeker nu je de tijd en energie heb zou ik niet alles in een auto gooien. Je kunt altijd nog een E-klasse kopen zodra je de 60 bent gepasseerd. :+
Ik zei ook niet dat het een goede investering was ;) maar als TS het er het geld voor over heeft, waarom niet? Het hoeft niet altijd rationeel te zijn, als hij er netjes voor gespaard heeft en graag een auto wil kopen, dan moet hij dat vooral doen. Reizen kan je later net zo goed doen als nu, de huizenmarkt is op dit moment toch overspannen dus je betaalt sowieso teveel, en een nieuwe Aygo rijdt zeker weten fijner dan een Aygo uit 2008, al was het alleen maar omdat alles veel nieuwer is.

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Knul schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:44:
Slechts 69 pk hebben zou ik mij wel dagelijks aan storen, naar mijn mening niet bepaald een goede keus als je het als meer dan een stadsautootje wil gebruiken. Als je zo veel uit geeft aan een 1e auto dan is het wel zo handig om een beetje vooruit te denken. Ik heb een peugot 206 gehad met +-60 pk en dat was een ergernis op de snelweg, en al helemaal een ergernis in landen waar het niet zo vlak is als hier. Heb nu een 206 met 109 pk, dat is een vermogen waar je overal mee uit de voeten kan. Nog verre van een racemonster, maar prima.

• jip_86
Ik heb de eerste jaren in de auto van mijn ouders gereden, want OV, dus boeiend dat je auto wat duurder is. Je kan rijden of je kan het niet. Belangrijkste criterium lijkt me hoe veel je gaat rijden en betrouwbaarheid dus een rol gaat spelen.

• Knul
ongewoongewoon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Slechts 69 pk hebben zou ik mij wel dagelijks aan storen, naar mijn mening niet bepaald een goede keus als je het als meer dan een stadsautootje wil gebruiken. Als je zo veel uit geeft aan een 1e auto dan is het wel zo handig om een beetje vooruit te denken. Ik heb een peugot 206 gehad met +-60 pk en dat was een ergernis op de snelweg, en al helemaal een ergernis in landen waar het niet zo vlak is als hier. Heb nu een 206 met 109 pk, dat is een vermogen waar je overal mee uit de voeten kan. Nog verre van een racemonster, maar prima.
Het kan prima, ik rij nu een Fabia ecodiesel met 75pk. Je bent niet altijd de snelste bij de stoplichten, maar je komt prima met het verkeer mee. Vergeet niet dat een Aygo ook helemaal niets weegt (nog wat minder dan je 206). Als je handig schakelt kom je prima mee, zelfs in het buitenland.

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ongewoongewoon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Je leert wel beter anticiperen en soepeler rijden in een trage auto. Met een snelle auto kun je altijd wel invoegen en merk je het nauwelijks als je weer flink snelheid moet maken na een te traag genomen bocht.

Oh and it's more fun to drive a slow car fast, than a fast car slow.

Maar een beetje power is ook wel fijn hoor ;)

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Verwijderd

Ik zal zeggen koop gewoon een leuke midde klasser van 10 jaar oud.
Die zijn in algemeen heel betaalbare terwijl aan de andere kant wel een lekker bak hebt.

Die van mij is ondertussen 17 jaar oud en rijdt nog steeds. Vaak houden de grotere auto'shet ook veel langer val dan die boodschappen auto'tjes.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

Koop een japans hok van 2-3 ruggen, neem alleen airco. Touch screens zijn rete irritant bedienen (trust me) in een rijdende auto wat geen rolls royce is. Navi is sowieso vele malen slechter en duurder dan een smartphone/ipad/android radio. Boordcomputer laat je alleen zien wat je verbruik is en als je zuinig wilt rijden zit je daar maar wat te klooien. Moderne boordcomputers geven nog meer onzin aan, waardoor je er op gaat vertrouwen en meer sensors is meer dure elektronische storingen.

Rij een jaar of 2 in een goedkoop dingetje, kijk wat je fijn vind aan een auto en ga daarna proefrijden. Dan weet je wat je wilt en wat kut is of niet.

Succes

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 14-08-2018 12:13 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Ongeveer 80% van de reacties tot nu toe is offtopic. De vraag is welke auto gegeven het budget en de eisen. De vraag is niet het budget zelf, deze is al gegeven.

• koen0s
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:11:
Ik zal zeggen koop gewoon een leuke midde klasser van 10 jaar oud.
Die zijn in algemeen heel betaalbare terwijl aan de andere kant wel een lekker bak hebt.

Die van mij is ondertussen 17 jaar oud en rijdt nog steeds. Vaak houden de grotere auto'shet ook veel langer val dan die boodschappen auto'tjes.
Probleem met middenklassers is de verzekering zodra je 18 jaar oud bent. Anders had ik hem ook allang een Saab 9-3 aangeraden, superbakken. _/-\o_ Maar op deze leeftijd kan je beter voor een klein karretje gaan en wat no-claim opbouwen. Naarmate je ouder wordt en de puber-grens doorbreekt wordt het vanzelf betaalbaarder.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:39:
Ongeveer 80% van de reacties tot nu toe is offtopic. De vraag is welke auto gegeven het budget en de eisen. De vraag is niet het budget zelf, deze is al gegeven.
In deze leeftijdscategorie kan het geen kwaad wat 'vadersadvies' te geven. Ik ken een hoop mensen die al hun zuur verdiende geld rond deze leeftijd in een auto/scooter/motor hebben gestoken en dat achteraf graag anders hadden gedaan. Uiteraard moet TS natuurlijk gewoon doen wat hij/zij zelf wilt.

• CanoCookie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-10 19:22
Kijk eens naar een Kia Rio, 2011-2015 aanbod is niet heel groot maar ze zijn te vinden onder de 8.000 euro met die km's

1004 KG dus lage wegenbelasting
1.2 CVVT betrouwbaar en zuinig en een distributieketting (onder de 150.00 km heb je ook nog 7 jaar fabrieksgarantie.

Meeste uitvoeringen hebben electrische ramen, CV en airco. Cruise control is eenvoudig zelf in te bouwen (de voorbereiding is er al enkel de stuurwiel bediening ontbreekt nog maar deze is via ebay voor 60-80 euro te bestellen en dat zijn orginele parts).

Bluetooth setje erin of een (chinese) android headunit met touchscreen en je hebt een mooie, moderne betrouwbare auto die beter rijdt dan de kleinere auto zoals picanto/aygo etc etc met nauwelijks meer wegenbelasting.

• smurfinmark
  • Laatst online: 07:57
koen0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:50:
[...]

Probleem met middenklassers is de verzekering zodra je 18 jaar oud bent. Anders had ik hem ook allang een Saab 9-3 aangeraden, superbakken. _/-\o_ Maar op deze leeftijd kan je beter voor een klein karretje gaan en wat no-claim opbouwen. Naarmate je ouder wordt en de puber-grens doorbreekt wordt het vanzelf betaalbaarder.

[...]

In deze leeftijdscategorie kan het geen kwaad wat 'vadersadvies' te geven. Ik ken een hoop mensen die al hun zuur verdiende geld rond deze leeftijd in een auto/scooter/motor hebben gestoken en dat achteraf graag anders hadden gedaan. Uiteraard moet TS natuurlijk gewoon doen wat hij/zij zelf wilt.
Ik denk dat het budget geen probleem is, maar wel de (eventuele) autokeuze. Wanneer TS voor een jonge A-klasser gaat, kan TS deze lang en zonder veel kosten rijden. Verstandige keuze, en zijn ok prima wat betreft veiligheid, zoals een paar keer hier aangekaart is dat bij bepaalde oude auto's wel anders.

Wanneer TS voor een 10 jaar oude 3-serie gaat, gaat jouw advies wel op.

Mijn advies zou dan ook zijn: verstandige keuze die A-klasser, probeer te kopen met minimaal 6 maanden garantie zodat je verborgen gebreken afdekt.

Update: ik zou specifiek voor de Kia Picanto gaan. 7 jaar garantie, voor A-klasse begrippen leuke auto, en goed met veel opties te vinden.

Update 2: voorbeeld (vraagprijs is wat boven budget):

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

[ Voor 12% gewijzigd door smurfinmark op 14-08-2018 13:16 ]

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-11 10:49
Is het geen optie om een oprijden te kopen voor zeg max 500 euro.
Ga je er 2 of 3 jaar mee is het mooi .
Rij zelf nu een Ford Ka heeft me 350 euro gekost.
Prima auto voor als 2de auto gebruik hem voor woon werk verkeer.
Ok heeft geen acrco en cruse controle en moderne snufjes .
Heb deze maand een ander accu erin gezet voor 25 euro.
Hou motor olie e zo in de gaten. Heeft 4 goede banden.
Houd die het een jaar vol is het mooi meegenomen.
Kost de apk me meer als dat dan maar uitkijken naar een ander auto.

Probeer anders zo een auto voor een jaar of 2

<GOT>DrOPje #2516

• CanoCookie
smurfinmark schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Ik denk dat het budget geen probleem is, maar wel de (eventuele) autokeuze. Wanneer TS voor een jonge A-klasser gaat, kan TS deze lang en zonder veel kosten rijden. Verstandige keuze, en zijn ok prima wat betreft veiligheid, zoals een paar keer hier aangekaart is dat bij bepaalde oude auto's wel anders.

Wanneer TS voor een 10 jaar oude 3-serie gaat, gaat jouw advies wel op.

Mijn advies zou dan ook zijn: verstandige keuze die A-klasser, probeer te kopen met minimaal 6 maanden garantie zodat je verborgen gebreken afdekt.

Update: ik zou specifiek voor de Kia Picanto gaan. 7 jaar garantie, voor A-klasse begrippen leuke auto, en goed met veel opties te vinden.

Update 2: voorbeeld (vraagprijs is wat boven budget):

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Je kunt ook voor een Kia Rio gaan, rijdt vele malen beter (onderstaande advertentie 7600 euro voor 53.000 km uit 2012)
https://link.marktplaats.nl/m1305990800

• smurfinmark
CanoCookie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:34:
[...]

Je kunt ook voor een Kia Rio gaan, rijdt vele malen beter (onderstaande advertentie 7600 euro voor 53.000 km uit 2012)
https://link.marktplaats.nl/m1305990800
Tuurlijk kan dat, maar deze is ouder, en zit minder goed in de opties (met name climate control en cruise control). Daarnaast B-klasser, dus gemiddeldeld wat duurder in de breedte.

Verder vind ik niet dat deze vele malen beter rijdt, maar dat is persoonlijk.
Al heb je natuurlijk wel wat meer auto, en met name op de snelweg rijdt dit segment prettiger.

• CanoCookie
smurfinmark schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:38:
[...]

Tuurlijk kan dat, maar deze is ouder, en zit minder goed in de opties (met name climate control en cruise control). Daarnaast B-klasser, dus gemiddeldeld wat duurder in de breedte.

Verder vind ik niet dat deze vele malen beter rijdt, maar dat is persoonlijk.
Al heb je natuurlijk wel wat meer auto, en met name op de snelweg rijdt dit segment prettiger.
Cruise control is eenvoudig (en goedkoop) zelf in te bouwen met orginele Kia parts via ebay (enige wat ontbreekt is de stuurwiel bediening), en het gewicht is met 1004kg redelijk laag voor B-klasse. Climate control is inderdaad jammer. Spreek uit ervaring, al heb ik het gehele stuurwiel vervangen voor een model met leder uit de super pack uitrusting.

[ Voor 7% gewijzigd door CanoCookie op 14-08-2018 13:52 ]

• smurfinmark
CanoCookie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:51:
[...]

Cruise control is eenvoudig (en goedkoop) zelf in te bouwen met orginele Kia parts via ebay (enige wat ontbreekt is de stuurwiel bediening), en het gewicht is met 1004kg redelijk laag voor B-klasse. Climate control is inderdaad jammer. Spreek uit ervaring, al heb ik het gehele stuurwiel vervangen voor een model met leder uit de super pack uitrusting.
Begrijp met niet verkeerd, ik vind het zeker geen verkeerde keuze.

Qua kosten (verzekering/belasting/onderhoud) is de kleinere auto wat goedkoper, vandaar.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 02:18:
... en ook omdat die een touchscreen heeft.
Misschien ben ik mijn binding met de 18-jarige autorijder een beetje kwijt, maar ik heb nog nooit eerder "een touchscreen" als eis gehoord voor aanschaf van een auto!

Als er iets fijn is, is het wel dat je echte knopjes blind kan bedienen onder het rijden.
Micktator schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:27:
Hoor hier vaak de Aygo voorbij komen, maar rij regelmatig in een Aygo (de boodschappenwagen van mams) uit 2010 (dat ding wat jij zo lelijk vindt) en maak alsjeblieft niet de keuze die zij hebben gemaakt: een automaat. Degene die die versnellingsbak heeft bedacht moet echt aan het kruis. De 5 en 4 zijn veel, maar dan ook echt veel te zwaar gekozen (lees: om accelererend uit een tunnelbuis te komen op de snelweg mag je terug naar z'n drie, anders rol je achteruit de helling af). En die vering is nogal stug. Zit wel erg lekker en rijdt prima zuinig.
Dat is redelijk normaal als je met een licht motortje veel vermogen nodig hebt. Maar de Aygo haalt tot 160 in z'n 3 als je de toeren benut.

• motorvliegertje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-04 15:28
Suzuki Swift.
Gaat niet stuk, olie en een filtertje en verder nooit niets....Weegt bijna niets dus goedkoop wegenbelasting. Bijna geen afschrijving dus hoge restwaarde. Swiffer van mijn vrouw staat te koop voor 10.5k. Leer, parkeersensoren en 35k kilometers. Parelmoer wit metallic.
Gaat weg wegens nieuwe Swiffer.
Volkswagen laten staan wegens olieverbruik. Aygo laten staan wegens pruttelende driecilinder.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:54
7000-8000 uitgeven aan een 2ehands boodschappenwagen?

Koop een echte auto uit een net iets hoger segment: Polo, Ibiza, Corsa, Swift ;), dat idee. Onderdelen zijn net even betere kwaliteit en gaan langer mee. Rijdt om die reden ook een stuk beter. Ik zou wel de swift laten staan van 10,5 k waarvan ze alleen maar olie en filter hebben gewisseld ;)

En dan als optielijst:

- Airco
- Cruise control
- Ingebouwde radio (tenzij je graag eeeeeelke keer dat frontje er af wilt halen), liefst bluetooth, maar aux aansluiting voldoet ook.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:45
Ik verbaas mij elke keer weer wat voor bak tekst GoTters weten te genereren, terwijl TS niet eens meer heeft gereageerd...

Laat @yvalson eerst maar eens met wat meer informatie komen.
- Waarvoor ga je de auto gebruiken? Woon -> werk, plezierritjes, of alleen een keer naar de supermarkt bijvoorbeeld
- Hoeveel km verwacht je te gaan rijden per jaar?
- Met hoeveel personen zit je normaal gesproken in je auto?

Daarna maar eens kijken wat interessant blijkt. Ipv alleen maar roepen je moet auto X of Y kopen!!! .

• smurfinmark
motorvliegertje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:28:
Suzuki Swift.
Gaat niet stuk, olie en een filtertje en verder nooit niets....Weegt bijna niets dus goedkoop wegenbelasting. Bijna geen afschrijving dus hoge restwaarde. Swiffer van mijn vrouw staat te koop voor 10.5k. Leer, parkeersensoren en 35k kilometers. Parelmoer wit metallic.
Volkswagen laten staan wegens olieverbruik. Aygo laten staan wegens pruttelende driecilinder.
Alle merken gaan stuk, ook Suzuki

Het ene merk/type is wat betrouwbaarder dan het andere, maar dan heb je het over een procentuele afwijking in kosten.

Dat anecdotische bewijs over 1 of een paar auto's die niet stuk gaan voegt niet zo veel toe.

• 234FaTaLiTy

Volkswagen laten staan wegens olieverbruik... Volgens mij kun je dat beter beargumenteren door te zeggen "de 1.4 TSI'tjes van Volkswagen hebben last van olieverbruik, kijk beter naar de ..." (als voorbeeld) ;)

Daarmee wil ik zeggen; niet elke VW heeft last van olieverbruik. Zo hebben wij er in het gezin 2 die daar een uitstekend voorbeeld van zijn ;)

[ Voor 14% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 14-08-2018 15:19 ]

• koen0s
Suzuki Swift.
Gaat niet stuk durven te roepen als je hem wegdoet na 35.000 kilometers? Dan is hij amper ingereden. De term 'gaat niet stuk' geldt voor mij pas als je probleemloos 3 ton op de teller zet zonder grote problemen.

Tevens een beetje goedkope manier om een tiener je auto aan te smeren. 8)7

• yvalson
Wauw bedankt voor alle snelle reacties als allereerste is de 7000-8000 een prima prijsje en dan hou ik nog meer dan het dubbele over voor onverwachtse kosten en wat dan ook (of schade of dingen ik heb aardig wat gespaard) de Toyota Aygo die iemand deagan1337 liet zien is het voorbeeld van een auto waar ik echt geïnteresseerd in ben.
Ik ga geen auto leasen omdat ik van plan ben de auto zo'n 5 jaar te houden tot ik een vaste baan heb en in zo'n geval is leasen veel te duur en heb ik inderdaad niks om te verkopen als ik een nieuwe wil. Ik ga niet een een 1000 euro auto rijden simpelweg omdat ik die niet mooi vind, ze vaak al vrij oud zijn en ik modern interieur wil die ik kan showen aan mijn vrienden zodat de auto geen 2e hands ding lijkt. Het touchscreen zorgt er gewoon voor dat hij modern lijkt vandaar dat het me wel leuk leek maandelijks heb ik waarschijnlijk zo'n 100 euro over voor de auto en mijn ouders betalen voor de eerste paar jaar mijn wegenbelasting dus dat is geen probleem voor de rest denk ik dat ik niet super veel met de auto ga rijden ongeveer 4 jaar lang alleen naar Breda vanuit in de buurt van Dordt en af en toe korte tripjes met vrienden ofzo dus ik denk zo'n 10000km op z'n max per jaar. Ik weet niet precies hoeveel het is.

Ik hecht totaal geen waarde aan navigatie daarom staat het bij extra's het leek me leuk om het te hebben maar is zeker geen must. Ik heb een galazy s9+ met een fantastisch scherm om mij mee de weg te wijzen ;)

Ook davidshadow13 bedankt voor de lijst met auto's zeker de Swift heeft mijn interesse vanwege dat mijn opa deze ook reed

Dus even op een rijtje gezet

De eis is dat hij tussen de 7000-8000 euro is ik heb mijn rijbewijs gehaald en mij examinator zei dat ik reed als iemand met jaren rijervaring, ik ben financieel stabiel genoeg om een auto van deze prijs te kunnen betalen en als dat kan zou ik niet weten waarom ik met een oud koekblik zou aan komen rijden aangezien ik daar nou niet echt mee kan showen, in zoek gewoon een vlot autootje die er netjes uitziet met redelijk modern interieur met niet te veel kilometers op de teller simpelweg omdat ik dat zelf prettiger vind.

Nieuwe dingen in de auto inbouwen gaat mijn pet te boven dus tenzij dat ik dat bij de aankoop kan doen is dit niet iets waar mijn interesse is.

PS. Met showen bedoel ik niet een dikke motor maar gewoon een auto waarvan mensen zeggen nou die ziet er nog goed uit lijkt net nieuw welk geluid de motor maakt is niet van belang voor mij zolang die maar één geluid maakt haha.
Bedankt voor de tips echter er zaten zeker dat dingetjes bij die ik nog moet overwegen. Maar ik hoop dat alles nu wat duidelijker is

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-10 12:19

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

koen0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:29:
[...]

Gaat niet stuk durven te roepen als je hem wegdoet na 35.000 kilometers? Dan is hij amper ingereden. De term 'gaat niet stuk' geldt voor mij pas als je probleemloos 3 ton op de teller zet zonder grote problemen.

Tevens een beetje goedkope manier om een tiener je auto aan te smeren. 8)7
Maar ik moet wel zeggen dat ik het eens met m ben. Dr gaat motorisch bijna niets stuk.
Heb zelf in 2012 een Swift uit 2005 gekocht. Heb er tot vorige maand in gereden. Altijd starten = lopen. Goedkoop in de wegenbelasting en verzekering. Verbruik is redelijk. 1 op 11 / 12 was met een vlotte rijstijl goed te doen. Enige wat ik er in 5 jaar aan het gedaan is een nieuwe aircopomp, nieuwe banden en nieuwe schokdempers achter, uiteraard verder normale beurtjes. Maar geen rarigheid.... Gekocht met 115K op de teller. Ingeruild met 245K op de teller. (was onze tweede auto) Ingeruild voor 2250 en 6 jaar terug gekocht voor 5250.

Het is dat het qua formaat net te klein is maar Suzuki is voor mij absoluut betrouwbaar.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• yvalson
Vanwege alle reacties nog maar even een post om het duidelijk te maken
Auto's van van onder de 5000 euro zijn voor mij een no-go ik heb de foto's gezien van een paar links die gestuurd zijn en die auto's zijn er van de binnenkant gewoon oud uit totaal niet aantrekkelijk voor mij. Ook de leeftijd van de auto's is gewoonweg te oud ik wil geen auto die al bijna net zo oud is als ik zelf ben.
De kilometerstand heeft te maken met dat als ik de auto doorverkoop ik er veel meer voor krijg als deze nog een stand heeft onder de 110k km en ik denk dat ik zo'n 10000 km per jaar ga rijden op z'n max puur voor naar mijn opleiding te kunnen en af en toe wat tripjes te kunnen maken.

Verzekering hoeft niet in dit gesprek inbegrepen te worden deze regelen en betalen mijn ouders, ik moet gewoon een autootje zoeken van ze.

Nogmaals de extra's zijn geen must maar zou ik zeker fijn vinden.

Ik heb 1 jaar lang gelest in een auto met een gigantisch touchscreen en heb hier nooit enige afleiding uit gevonden dus ik zie dat argument niet helemaal en ook in de auto van mijn ouders heb ik hier nooit last van gehad (ik rijd nu al bijna 1 jaar in de auto van mijn ouders samen met hun om te oefenen dus de auto die ik koop is ook totaal geen leerauto) ik krijg vaak genoeg te horen dat ik prima kan rijden en heb tot nu toe nog nooit schade gereden en denk dus ook niet dat ik heel veel schade ga rijden zoals heel veel mensen beweren niet iedereen trapt het gaspedaal veel te diep in of zit achter zijn telefoon tijdens het rijden.

Ik begrijp niet precies hoe het quoten werkt op deze website maar iemand stelde voor te reizen en nog wat andere dingen.

Ik heb echter totaal geen tijd om te reizen omdat ik nog naar het HBO ga. Ook snap ik het argument van het motorrijbewijs niet aangezien ik dan een motor zou moeten kopen en die dingen zijn bijna net zo duur als auto's dus dat zou niet echt nuttig zijn volgens mij. Aangezien je niet op een motor gaat rijden als het sneeuwt of regent (dan heb je pas echt kans op schade en ongelukken) maar ik moet dan wel gewoon nog naar school kunnen. Los daarvan heb ik ook 0 interesse in een motor. Ook ben ik al aan het sparen voor een huis los van mijn auto dus dat is niet nodig

Als extra info, ik verdien ongeveer tussen de 700-900 euro per maand waarvan ik zo'n 100-150 euro per maand apart wil zetten voor de maandelijkse kosten van een auto

Echter zou ik graag willen dat iedereen bij de topic blijft ik vind het erg aardig dat iedereen me probeert te waarschuwen voor schade en dat zo dingen maar uiteindelijk was dat totaal mijn vraag niet.

Het ging mij erom wat voor auto's ik kan krijgen voor een bedrag tot de 8000 euro en nu ook vanaf 5000 euro. Of mijn eisen (niet de extra's) realistisch zijn voor zo'n prijs en naar wat voor auto's ik dan een beetje zit te kijken (uit de ze topic te halen zijn dat dus Volkswagen up, Toyota aygo, Volkswagen Polo, Seat Ibiza en nog wat modellen.

[ Voor 31% gewijzigd door yvalson op 14-08-2018 16:00 ]

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-11 23:54
Ik rij zelf al meer dan 4 jaar met een Toyota Aygo Dynamic Orange (2012 facelift model), met alle opties (op navigatie na) uitgevoerd. Airco, ABS, ESP, BlueTooth radio, mistlichten, dagrijverlichting etc. Heb helaas de eerste Total Loss gereden, maar heb hetzelfde model teruggekocht. De eerste kocht ik met ~19000 km op de teller en reed ik ergens in de 67000 range total loss. Mijn tweede kocht ik met ~42500 en inmiddels zit daar al ~115000 km op.

Qua onderhoudskosten valt dit reuze mee. De enige dure beurt die ik heb gehad was de beurt waarbij schijven + blokken vervangen moesten worden.

Wegenbelasting 20/21 euro per maand en verzekering afhankelijk van je pakketkeuze en verzekeraar.
Onderhoud moet je rekenen op ~200 euro voor een kleine beurt, en ~300 voor een grote.
Als je rustig en langere stukken rijdt en rij je met gemak 1 op 19,5+.

Het klopt dat de auto 68pk heeft. Hij weegt echter ook maar 795kg. Onder de 80 is ie verrassend rap. Een gemiddelde gezinsauto geef je simpel het nakijken. Moet hier wel bijzeggen dat ik een K&N 57i open luchtfilter erin heb zitten, waardoor hij iets meer lucht krijgt (meer koppel) en rustiger rijdt op hogere snelheid (120+).

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:39:
De eis is dat hij tussen de 7000-8000 euro is ik heb mijn rijbewijs gehaald en mij examinator zei dat ik reed als iemand met jaren rijervaring, ik ben financieel stabiel genoeg om een auto van deze prijs te kunnen betalen en als dat kan zou ik niet weten waarom ik met een oud koekblik zou aan komen rijden aangezien ik daar nou niet echt mee kan showen, in zoek gewoon een vlot autootje die er netjes uitziet met redelijk modern interieur met niet te veel kilometers op de teller simpelweg omdat ik dat zelf prettiger vind.
Iedereen vindt altijd dat hij goed kan autorijden. Helaas is autorijden 10% zelf rijden en 90% andere debielen op de weg.
Verder is 7k/8k als beginnende auto niet verstandig. Zeker als je pas 18 bent en nog geen vast inkomen of hoog vermogen.

Aan de andere kant snap ik je wel. Ik heb op die leeftijd ook niet altijd de beste keuzes gemaakt achteraf.
Dus ik wens je iig veel succes en rij plezier. Wie ben ik om jou iets wel of niet te ontzeggen.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@yvalson Wacht maar tot je ouders niet meer naast je zitten. Maar als papa en mama toch centjes schuiven voor je verzekering, kunnen ze dan niet gewoon een autotje voor je leasen?

Default blanke hetero

• koen0s
yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:39:
Wauw bedankt voor alle snelle reacties als allereerste is de 7000-8000 een prima prijsje en dan hou ik nog meer dan het dubbele over voor onverwachtse kosten en wat dan ook (of schade of dingen ik heb aardig wat gespaard) de Toyota Aygo die iemand deagan1337 liet zien is het voorbeeld van een auto waar ik echt geïnteresseerd in ben.
Ik ga geen auto leasen omdat ik van plan ben de auto zo'n 5 jaar te houden tot ik een vaste baan heb en in zo'n geval is leasen veel te duur en heb ik inderdaad niks om te verkopen als ik een nieuwe wil. Ik ga niet een een 1000 euro auto rijden simpelweg omdat ik die niet mooi vind, ze vaak al vrij oud zijn en ik modern interieur wil die ik kan showen aan mijn vrienden zodat de auto geen 2e hands ding lijkt. Het touchscreen zorgt er gewoon voor dat hij modern lijkt vandaar dat het me wel leuk leek maandelijks heb ik waarschijnlijk zo'n 100 euro over voor de auto en mijn ouders betalen voor de eerste paar jaar mijn wegenbelasting dus dat is geen probleem voor de rest denk ik dat ik niet super veel met de auto ga rijden ongeveer 4 jaar lang alleen naar Breda vanuit in de buurt van Dordt en af en toe korte tripjes met vrienden ofzo dus ik denk zo'n 10000km op z'n max per jaar. Ik weet niet precies hoeveel het is.

Ik hecht totaal geen waarde aan navigatie daarom staat het bij extra's het leek me leuk om het te hebben maar is zeker geen must. Ik heb een galazy s9+ met een fantastisch scherm om mij mee de weg te wijzen ;)

Ook davidshadow13 bedankt voor de lijst met auto's zeker de Swift heeft mijn interesse vanwege dat mijn opa deze ook reed

Dus even op een rijtje gezet

Nieuwe dingen in de auto inbouwen gaat mijn pet te boven dus tenzij dat ik dat bij de aankoop kan doen is dit niet iets waar mijn interesse is.

PS. Met showen bedoel ik niet een dikke motor maar gewoon een auto waarvan mensen zeggen nou die ziet er nog goed uit lijkt net nieuw welk geluid de motor maakt is niet van belang voor mij zolang die maar één geluid maakt haha.
Bedankt voor de tips echter er zaten zeker dat dingetjes bij die ik nog moet overwegen. Maar ik hoop dat alles nu wat duidelijker is
Als alles toch voor de show is (totaal niet mijn smaak maar ieder z'n ding) zou ik overwegen voor iets meer auto te gaan i.p.v. een nieuw koekblik. In die prijsklasse heb je ook een nette Golf GTI uit 2005. Rij je veel lekkerder in dan een nieuwe Aygo Ondanks dat deze een stuk ouder is. Tevens, als je met vrienden wilt gaan rijden zou ik kijken voor wat meer ruimte. Mij krijg je niet achterin een Up! of Aygo zonder mijn benen te amputeren. Als het dan toch 'nieuw' moet zijn kijk dan naar een Skoda, deze bijvoorbeeld: https://www.autoscout24.n...9-c074ace64408?cldtidx=15
Al zou ik wel even de velgen vervangen :P

Tevens moet ik je ongelijk geven in het punt rondom aantal km's en voor veel doorverkopen. Des te nieuwe de auto, des te meer je gaat afschrijven. Als je wil verdienen op een auto moet je voor een oldtimer/youngtimer gaan en deze in de schuur laten staan. :/

Laatste edit dan: Ik was degene die zei dat je beter kunt gaan reizen van het geld. Ik heb niet zo lang geleden mijn HBO afgerond en heb nooit zoveel tijd gehad als tijdens mijn studie om te gaan reizen. :) Tevens zijn er enorm veel studieverenigingen etc. die de leukste groepsreizen organiseren dus zou het toch nog maar eens overwegen. (maargoed, jou leven, ben je vader niet. Dit is nogal off-topic). Als het geld in je hand brandt moet je gewoon een leuke auto kopen. Het enige dat ik je wil meebrengen is dat een nieuwere auto niet zozeer een betere auto is.

[ Voor 9% gewijzigd door koen0s op 14-08-2018 16:04 ]

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:41
Gewoon doen, leuke auto's.

Schade rijden kan iedereen overkomen, voordeel is dat je wanneer het je eigen centen zijn je ook zuinig bent op je spulletjes.

Voordeel van een wat nieuwere auto is uiteraard de restwaarde maar ook de kans op dat er wat kapot gaat.

Snap de goedbedoelde adviezen van de gebakjes nooit zo. Toen ik 20 was reed ik een motor en auto van nog geen 4 jaar oud. Echter wel helemaal zelf gefinancierd en dus rete zuinig op.

• jip_86
Je hebt er goed over nagedacht aan je verduidelijking te lezen. Tevens genoeg buffer over voor eventuele problemen, en ook al enigszins ervaring. Zou zeggen go for it d:)b

• smurfinmark
Viper® schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Iedereen vindt altijd dat hij goed kan autorijden. Helaas is autorijden 10% zelf rijden en 90% andere debielen op de weg.
Verder is 7k/8k als beginnende auto niet verstandig. Zeker als je pas 18 bent en nog geen vast inkomen of hoog vermogen.

Aan de andere kant snap ik je wel. Ik heb op die leeftijd ook niet altijd de beste keuzes gemaakt achteraf.
Dus ik wens je iig veel succes en rij plezier. Wie ben ik om jou iets wel of niet te ontzeggen.
Maar leg nou eens inhoudelijk uit waarom dit uitgeven aan jonge A-klasser een slechte keuze zou zijn?

Het is niet alsof hij, zoals net hier voorgesteld, een Golf GTI uit 2005 wil gaan rijden.

Wanneer je het terugrekent naar prijs/km, zijn de Aygo's en vergelijkbare auto's erg goedkoop.
Een beetje opervlakkige schade is ook niet erg, en bij een zwaarder ongeluk zou ik zeker zeggen; fijn dat dat in een jonge auto gebeurd....

• yvalson
Het is niet "allemaal voor de show" maar een auto waarmee je een beetje kan pochen is op mijn leeftijd toch wel leuker dan een koekblik.
De GTI is echter totaal niet waar ik naar zoek want deze is veel te oud, maar 5 jaar jonger dan dat ik ben en ik zoek meer een auto van 2012 en nieuwer
Dat snap ik zeker maar geld om te reizen heb ik zeker nog wel ook na de aankoop van een auto, ik ben in dat opzicht best gezegend met mijn baantje

Als voor de ruimte voor de 3/4x per jaar dat ik misschien met mijn vrienden iets ga doen vind ik het niet echt nuttig om een grotere auto te gaan kopen als dat niet echt nuttig is. Voor paar keer gaan de maar gewoon eventjes wat dichter bij elkaar zitten ;) of we nemen de A1 van mijn vriend dan gaat hij maar een keertje rijden

[ Voor 47% gewijzigd door yvalson op 14-08-2018 16:11 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Wailing_Banshee

You're Next

yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:49:
Vanwege alle reacties nog maar even een post om het duidelijk te maken
Auto's van van onder de 5000 euro zijn voor mij een no-go ik heb de foto's gezien van een paar links die gestuurd zijn en die auto's zijn er van de binnenkant gewoon oud uit totaal niet aantrekkelijk voor mij. Ook de leeftijd van de auto's is gewoonweg te oud ik wil geen auto die al bijna net zo oud is als ik zelf ben.
De kilometerstand heeft te maken met dat als ik de auto doorverkoop ik er veel meer voor krijg als deze nog een stand heeft onder de 110k km en ik denk dat ik zo'n 10000 km per jaar ga rijden op z'n max puur voor naar mijn opleiding te kunnen en af en toe wat tripjes te kunnen maken.
Helemaal gelijk dat je een leuk autootje zoekt!

Ik zou alleen niet per definitie een auto onder de 5K afkeuren! Daar kunnen best leuke dingen tussen zitten die verkocht MOETEN worden. Zo rijd ik nu een Toyota Auris die ik 5K onder de (toen) gangbare prijs heb kunnen kopen. Hij stond al een half jaar te koop bij een VW dealer...

Ik zou met name filteren op km stand en leeftijd iets meer negeren, zoals bijv. deze:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/yaris/39814124

(sorry, ben een Yaris gek, ook al rijd ik nu een Auris :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• smurfinmark
yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:05:
Het is niet "allemaal voor de show" maar een auto waarmee je een beetje kan pochen is op mijn leeftijd toch wel leuker dan een koekblik.
De GTI is echter totaal niet waar ik naar zoek want deze is veel te oud, maar 5 jaar jonger dan dat ik ben en ik zoek meer een auto van 2012 en nieuwer
Laat je niet gek maken, een GTI uit 2005 is een verregaand domme keuze.

Alle statistiek rondon autokosten, en meer dan een voorspelling wordt het nooit, laat zien dat met een jonge kleine auto je en goedkoop (kleine auto) uitbent, en de kans op uitschieters (jonge auto) in de kosten klein is.

Wanneer de auto ook nog eens in de garantie zit (Kia met 7 jaar, Hyundai met 5 jaar bv) heb je nog minder onzekerheid.

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 18:29

Ryan1981

Je ne sais pas

Het schijnt dat een hyundai i10 een betrouwbare 2e hands is.

• 234FaTaLiTy
€150 per maand voor auto kosten.. Als ik dat had tekende ik ervoor :')

(Ik zou er toch een stuk meer voor uit trekken)

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:38
Ben je zelf een beetje handig met auto's?
In de basis kun je namelijk best veel zelf doen aan een auto, maar dan is het wel handig als je een model hebt waarvan de onderdelen goed te krijgen zijn (dus veel van gemaakt zijn), zoals een bijvoorbeeld een Ford Focus, deze zijn bij bosjes gemaakt en hebben nagenoeg dezelfde onderdelen voor de station als de hatchback versie.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

234FaTaLiTy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:10:
€150 per maand voor auto kosten.. Als ik dat had tekende ik ervoor :')

(Ik zou er toch een stuk meer voor uit trekken)
Voor onderhoud is het haalbaar, voor de rest niet :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• yvalson
Naar een hyundai i10 heb ik ook zitten kijken leuke dingetjes

Die 150 euro is alleen voor benzine en alles wat ik overhoud gaat gewoon in het potje voor onverwachtse kosten die ik los daarvan ook voller maak iedere maand

Ik ben zelf echter alleen handig met computers.
Heb nog nooit iets met auto's gedaan en tot ongeveer 1 jaar terug wist ik amper hoe belangrijk het gewicht en het aantal cilinders van een auto waren. Ook i.v.m met mogelijke schade die ik dan zelf maken doe ik dit liever niet en laat ik het liever een professional doen

• koen0s
yvalson schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:15:
Naar een hyundai i10 heb ik ook zitten kijken leuke dingetjes

Die 150 euro is alleen voor benzine en alles wat ik overhoud gaat gewoon in het potje voor onverwachtse kosten die ik los daarvan ook voller maak iedere maand

Ik ben zelf echter alleen handig met computers.
Heb nog nooit iets met auto's gedaan en tot ongeveer 1 jaar terug wist ik amper hoe belangrijk het gewicht en het aantal cilinders van een auto waren. Ook i.v.m met mogelijke schade die ik dan zelf maken doe ik dit liever niet en laat ik het liever een professional doen
Als je het niet kan ook zeker niet doen. Als je het verpest kan je bij de dealer het dubbele gaan betalen om jou fouten op te lossen. Tevens is er vrij weinig dat je aan moderne auto's kan doen.

Als het toch een moderne auto moet zijn, ga dan op z'n minst voor een beetje beenruimte. een i10 of Up! etc. is echt niet te doen met meer dan 2 personen. Kijk bijvoorbeeld naar het model Renaul Clio vanaf 2014. Is in jou prijsrange te vinden met ongeveer 1 ton op de teller.

https://www.autoscout24.n...3-8642199df518?cldtidx=20

Ik vind het helemaal niets, maar ieder zo zijn ding. :*)

• Jordy8
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-11 21:12
Je kan toch gewoon filteren op auto's in jouw prijsklasse, zoek je de leukste uit, proefritje maken en gaan met die banaan.

Met jongere auto's heb je vaak niet zoveel te vrezen. Met dat budget kan je een bovag garantie krijgen, dus de eerste maanden zit je redelijk veilig.

Kies de leukste auto uit die je fijn vind rijden, want over de randzaken hoef je je blijkbaar niet zoveel zorgen te maken :)

Acties:
  • Beste antwoord

• WCA

WCA

Ik heb dus het 2014 model aygo, en laat je niet te veel wijsmaken. Ding rijdt helemaal prima, veel comfortabeler dan vergelijkbare auto's in dezelfde klasse. Hij is ook niet traag als je een keer terugschakelt op de snelweg. Heel dat idee van 'je hebt echt wel zo veel PK nodig om mee te komen in het verkeer' slaat zeker in NL nergens op. We hebben ellenlange opritten om op snelheid te komen, en iedereen rijdt toch altijd maar links dus inhalen is er toch niet bij ( ;) )

Het touchscreen is lekker snel, en bedient fijner dan veel auto's ver boven zijn klasse, ik vind het persoonlijk een dikke aanrader. Wordt ook altijd door vrienden gezegd: "wat een leuk bakkie zeg"

Als ik jouw eisen zo hoor is het voor jou de ideale auto in ieder geval. Ik heb er overigens (na 40k gereden te hebben in 1 jaar) nog geen noemenswaardige problemen mee gehad (een keer een lamme motorkapstokhouder).

Share and Enjoy!

• yvalson
koen0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:21:
[...]

Als je het niet kan ook zeker niet doen. Als je het verpest kan je bij de dealer het dubbele gaan betalen om jou fouten op te lossen. Tevens is er vrij weinig dat je aan moderne auto's kan doen.

Als het toch een moderne auto moet zijn, ga dan op z'n minst voor een beetje beenruimte. een i10 of Up! etc. is echt niet te doen met meer dan 2 personen. Kijk bijvoorbeeld naar het model Renaul Clio vanaf 2014. Is in jou prijsrange te vinden met ongeveer 1 ton op de teller.

https://www.autoscout24.n...3-8642199df518?cldtidx=20

Ik vind het helemaal niets, maar ieder zo zijn ding. :*)
een renault clio nog niet eens naar gekeken maar is echt een prachtig ding. hier ga ik nog is meer naar kijken zeer bedankt!
GreNade schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:27:

Fijn om te horen van iemand met de auto. PK is in Nederland inderdaad niet zo belangrijk als sommige mensen claimen en in het buitenland mag ik toch nog niet rijden omdat ik mijn rijbewijs nog niet lang genoeg heb.

ik ga mijn topic hierbij sluiten omdat ik anders maar berichten blijf krijgen haha.

ik heb nu een goed beeld voor naar welke auto's ik moet kijken en bedank iedereen die hier mee heeft geholpen :)

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-11 23:54
GreNade schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:27:

Ik rij 30k per jaar in een Aygo uit 2013, zelfde ervaring! Heeft alleen geen touchscreen :+

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

• weskee333
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-09 13:23
Ik kan echt niet begrijpen dat iemand met 30K rijervaring per jaar een Aygo wil rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat het doodkisten op wielen zijn aangezien ik op de achterbank heb gezeten en iemand met 80 op de achterkant klapte heb hierdoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen.
Wil je niet onnodig bang maken maar ik raad iedereen aan om gewoon een model groter te pakken zoals de Yaris als je ook graag veilig wil rijden.
deze zijn net zo zuinig als je de hybrid pakt en net zo luxe alleen heb je hier gewoon 50 CM kreukel zone bij.
Ik rij tegenwoordig de grote Volvo's maar snap dat dit niet haalbaar is voor een 18 jarige.
maar denk niet alleen aan geld maar ook aan je veiligheid.

• _JGC_
  • Laatst online: 12:43
68pk is ook gewoon voldoende voor zo'n auto. Mijn eerste 2 auto's waren ook geen strepentrekkers, een Golf 3 1.9D met 65pk en daarna een Peugeot 206 1.4HDI met 68pk. Heb me nooit gestoord aan de traagheid.
Het idee "minstens 100pk nodig" is vooral wat je gewend bent. Ik heb nu een 207SW met 120pk, volgens velen een traag log hok, volgens mij een verademing tov mijn eerdere auto's. Als ik nu weer in een 68pk hokje zou kruipen zou ik me er niet meer prettig in voelen.
Overigens ooit in een Daihatsu Sirion gezeten met ook 68pk, als je dat ding doortrok in de toeren was ie erg vlot. Sneller dan de 206, alleen dat benzineverbruik...

Wat betreft veiligheid hierboven: van voorkant en zijkant geramd worden is er weinig verschil met maatje groter. Veiligheid op de achterbank is ander verhaal, de achterbank is je kofferbak. Heb je nooit mensen achterin, is dat een non-issue.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:29
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je het plastic interieur van een moderne a segmenter kiest boven, ik noem maar wat, een 12 jaar oude 3 serie (E46). Maar het is je eigen geld, dus ik hoop dat je er echt tevreden mee gaat zijn.

• _JGC_
  • Laatst online: 12:43
Zo'n 12 jaar oude BMW komt ook met gewicht en dus wegenbelasting. Tel daarbij het imago van BMW in combinatie met 18 jaar en de vraag is niet wat de premie wordt, maar of je die kunt verzekeren.
Verder kan je met een 12 jaar oude auto helemaal leeglopen op onderhoud. Zie ik bij een recente Aygo of Yaris niet gebeuren.
Pagina: 1 2 Laatste