Ik lees van velen dat ze de bouw adviseren en dan ook nog als erbij of ernaast.
In de bouw zul je ook niet zomaar aan het werk komen zonder enige ervaring of een papiertje, denk om te beginnen aan VCA (ook al ben je bouwopruimer).
Onder aan de ladder mag je lekker de hele dag met een breekhamer beton weghakken tot de blaren centimeters dik op je handen staan, je mag met je kruiwagen de puinhoop van je collega's oprapen en weggooien zodat ze daarna weer een nieuwe puinhoop voor je achterlaten.
Voordat je zelfstandig een 'vak' mag uitoefenen zou je een hoop ervaring moeten hebben.
De cultuur in de bouw is ook wel wat anders als de cultuur van de IT.
In de bouw wordt van je verwacht dat je gewoon 40 uur per week werkt, een arbeidsplaats in de bouw voor een aantal uren of dagen per week vinden zal erg lastig worden! Het is ook een behoorlijke 'mannen' wereld waar je de benen onder je lijf vandaan moet lopen om het tempo van je collega's bij te kunnen houden. Je moet er ook voor open willen staan dat je schaft in een schaftkeet met ruftende en boerende collega's die vaak grof en lomp in de omgang en taalgebruik kunnen zijn want dat is heel normaal in de bouw.
De vraag is hoe de collega's met jou omgaan als zij horen dat je een kantoorpik of pennenlikker bent.
Bedenk ook of je je eigen lichaam om zeep wilt helpen met het sjouwen van zwaar en lomp materiaal, dikke stofwolken wilt inademen en andere chemische troep.
In de zomer sta je in de brandende zon en in het stof met je bezwete lichaam en in de winter vriezen je handen bijna kapot van de kou, je werkt in weer en wind.
Wat betreft hovenier worden, wat ook vaak wordt geadviseerd:
Als hovenier zijnde doe je waarschijnlijk wel wat meer dan een beetje onkruid wieden en grasmaaien.
Denk aan een tuin aanleggen met een vijver of een terras bestraten, een tuinmuur metselen, electra aanleggen voor de tuinverlichting, bomen planten etc.
Het lijkt romantisch tot je dagelijks aan het eind van de dag kapot thuis komt omdat je van die lompe grote modieuze tegels van 60x60x6 hebt gelegd van tientallen kilo's per stuk. Al die bergen zand, grond, puin of whatever die je hebt weg geschept, uren of dagen wortels uit de grond hebt getrokken omdat er schuttingpalen moeten staan of dagen op een stuk beton moet hakken omdat het in de weg zit of verkeerd is gestort. Je voelt je rug kraken en hebt overal pijn in het lichaam en je hoest de longen uit je lijf.
Ik wordt de IT heel soms ook wel een beetje zat maar als ik deze draad lees besef ik weer waarom ik zo graag in de IT wilde werken