Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1103985

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik werk nu al 12 jaar in de IT: van servicedesk naar systeembeheer en ben daarna doorgestroomd naar meer netwerken en ict beveiliging.

Nu heb in onlangs wat naars meegemaakt wat mij heeft doen beseffen dat ik eigenlijk steeds minder "zin" heb om met computers te werken.

Nu wil ik graag met mijn handen werken en ben het geestelijke werk meer dan zat. Hoe pak ik dit aan?

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 13-08-2018 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Hoe oud ben je? Welke richting heeft je interesse? Heb je verder nog diploma's/certificaten/relevante ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yustice schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:54:
Hoe oud ben je? Welke richting heeft je interesse? Heb je verder nog diploma's/certificaten/relevante ervaring?
Ik ben midden 30. Mijn richting: Ik zou graag meer buiten willen doen. De hele dag binnen zitten is verschrikkelijk. Heb alleen IT certificeringen en een afgeronde MBO opleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben vooral benieuwd wat er dan opeens gebeurd is waardoor je dit denkt? Of wil je dat niet delen?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:35
Uitzoeken wat je graag wilt doen en zorgen dat je daar het juiste papiertje voorgaat halen. Hou er dan alleen wel rekening mee dat je weer onderaan de lader zal moeten beginnen waarschijnlijk.

Heb je al een richting die je op zou willen?

[ Voor 47% gewijzigd door HKLM_ op 13-08-2018 15:01 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DennusB schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:58:
Ben vooral benieuwd wat er dan opeens gebeurd is waardoor je dit denkt? Of wil je dat niet delen?
Kan er niet teveel over uitweiden maar het heeft mezelf even opnieuw in het leven gezet :) en daardoor ben ik gaan beseffen dat ik niet zo gelukkig ben met mijn huidige baan op dit moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:53
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Ik ben midden 30. Mijn richting: Ik zou graag meer buiten willen doen. De hele dag binnen zitten is verschrikkelijk. Heb alleen IT certificeringen en een afgeronde MBO opleiding.
Moet wel heel eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje herken.

Zoals andere in mijn omgeving wel eens zeggen "heel de dag op de luie reet zitten", al snappen die mensen niet dat wij meer met ons hoofd werken als met onze handen/fysiek werk doen.

Financieel gezien zal het van ICT naar niet-ICT wel een flinke stap om laag betekenen voor je ben ik bang.
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:00:
[...]

Kan er niet teveel over uitweiden maar het heeft mezelf even opnieuw in het leven gezet :) en daardoor ben ik gaan beseffen dat ik niet zo gelukkig ben met mijn huidige baan op dit moment :)
Is van werkgever wisselen geen optie? of binnen ICT een andere richting op gaan?

[ Voor 23% gewijzigd door makooy op 13-08-2018 15:02 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
HKLM_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:58:
Uitzoeken wat je graag wilt doen en zorgen dat je daar het juiste papiertje voorgaat halen. Hou er dan alleen wel rekening mee dat je weer onderaan de lader zal moeten beginnen waarschijnlijk.
Dat papiertje lijkt me een goede inderdaad. Dat onderaan de ladder beginnen besef ik me maar al te goed. Het zal ook veel doen met het huidige salaris ben ik bang. Wellicht ook goed om me dat te realiseren..
TerrorSource schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:01:
[...]

Moet wel heel eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje herken.

Zoals andere in mijn omgeving wel eens zeggen "heel de dag op de luie reet zitten", al snappen die mensen niet dat wij meer met ons hoofd werken als met onze handen/fysiek werk doen.

Financieel gezien zal het van ICT naar niet-ICT wel een flinke stap om laag betekenen voor je ben ik bang.

[...]

Is van werkgever wisselen geen optie? of binnen ICT een andere richting op gaan?
Ben je zelf ook al met deze gedachten bezig geweest? ben erg benieuwd naar je ervaringen. Dat salaris is idd wel een ding ja. Ben bang dat ik het alleen vanwege financiën al niet door zou zetten.

Andere werkgever is al geprobeerd: Ben niet al te lang geledengeswitcht van branche maar heb niet het gevoel dat ik er gelukkiger van wordt.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 1103985 op 13-08-2018 15:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Ik zit is precies de zelfde situatie. ben van baan gewisseld in de hoop op een nieuwe uitdaging maar heb na een paar maand alweer de zelfde ergernissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:59
Uitzoeken inderdaad wat je graag zou willen doen, een verwachtingspatroon voor jezelf maken met wat jezelf ziet doen

Ben bereid om op een lager salaris te beginnen, dat is het grote struikelpunt voor vele die aan iets anders willen beginnen. Wellicht kun je met een uitzendbureau in contact komen en kijken naar de mogelijkheden? Er zijn namelijk genoeg mogelijkheden binnen de IT om niet alleen maar geestelijk bezig te zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een sales functie maar dan gericht op IT producten? Als je geen sales ervaring hebt zal je wel een beetje bijgespijkerd moeten worden in je saleskennis maar dat is allemaal te doen.

Hetzelfde waar ik nu mee bezig ben, zit in de Horeca en wil niet alleen het zware fysieke werk blijven doen. Een opleiding gestart richting, wat ik na mijn studie altijd nog kan combineren in de horeca.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:28

m0nk

16-09-2003 15.15

Misschien iets ernaast doen voorlopig?

Ik heb een beetje hetzelfde, ben nu 38 en ik vind het steeds minder leuk om elke dag op een kantoor te zitten. Ben 2 jaar geleden in aanraking gekomen met een sportmasseur die me geholpen heeft met wat klachten. Kort daarna ben ik een opleiding tot sportmasseur gaan volgen. september vorig jaar heb ik mijn licentie gehaald en ben dus nu gelicenseerd sportmasseur. Daarna heb ik Medical Taping gedaan en ga ik binnenkort beginnen met triggerpoint en dry needling.

Ik doe dit er nu naast in de avonden en weekenden. Heb een klein klanten kringetje opgebouwd. Dit geeft me ook meer energie en ik merk ook dat ik het werken op kantoor minder niet leuk meer vind.. :)

Heb geen oplossing voor jou, wellicht een gesprek met een loopbaancoach iets?

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:01:
[...]

Dat papiertje lijkt me een goede inderdaad. Dat onderaan de ladder beginnen besef ik me maar al te goed. Het zal ook veel doen met het huidige salaris ben ik bang. Wellicht ook goed om me dat te realiseren..
Als je het accepteert dan is het prima, maar laat je er niet door tegenhouden. Ik herken mijzelf wel een beetje in het verhaal eigenlijk. Ik ben 27 werk 6 jaar in de IT maar ga dit never willen blijven doen tot mijn 73ste.

Probeer er vooral achter te komen wat je echt wil doen de komende jaren. Schakel hier eventueel hulp voor in je moet immers nog even mee en er is uiteindelijk meer dan alleen werken.

[ Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 13-08-2018 15:05 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Maar welke richting?

Ik weet dat er op dit moment een tekort is aan vrachtwagenchauffeurs en dat transportbedrijven zelfs constructies hebben waar ze je opleiden op hun kosten.

Er is ook een tekort aan verpleegkundigen en sommige ziekenhuizen bieden duale leertrajecten aan.

Als je iets specifieker bent in wat je zou willen doen hebben mensen misschien concrete ideeën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135360

En wat nou als je de onderwijs wereld in gaat ? bv iets als IT docent in jou vakgebied?
Blijf je toch deels met IT bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yustice schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

Maar welke richting?

Ik weet dat er op dit moment een tekort is aan vrachtwagenchauffeurs en dat transportbedrijven zelfs constructies hebben waar ze je opleiden op hun kosten.

Er is ook een tekort aan verpleegkundigen en sommige ziekenhuizen bieden duale leertrajecten aan.

Als je iets specifieker bent in wat je zou willen doen hebben mensen misschien concrete ideeën
Ik ben graag met groen bezig, zowel tuinen als houtbewerking etc. Het nadeel is dat ik in het verleden veel problemen heb gehad met mijn rug. Het is de laatste tijd stabiel maar ik denk dat ik de rugspieren maar eens wat moet gaan trainen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:08:
[...]

Ik ben graag met groen bezig, zowel tuinen als houtbewerking etc. Het nadeel is dat ik in het verleden veel problemen heb gehad met mijn rug. Het is de laatste tijd stabiel maar ik denk dat ik de rugspieren maar eens wat moet gaan trainen :)
Wil je echt helemaal niet meer op kantoor zitten of zou een combie functie ook een optie zijn? Ik weet mensen die bij een hoveniers bedrijf / aannemer werken en daar tuin tekeningen maken en op bezoek gaan bij de mensen voor meten etc om alles door te spreken. Dan zit je niet 100% op kantoor achter je pc maar heb je best wat variatie.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 13-08-2018 15:12 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:46
Anoniem: 135360 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:08:
En wat nou als je de onderwijs wereld in gaat ? bv iets als IT docent in jou vakgebied?
Heb ik ook voor zitten kijken daar het vak leraar mij nog steeds erg trekt. Echter vereist de lerarenopleiding een stage traject op een school. Wat inhoud dat je niet kan werken. Dus qua tijdsindeling is het wat lastig.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DonJunior schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:11:
[...]

Heb ik ook voor zitten kijken daar het vak leraar mij nog steeds erg trekt. Echter vereist de lerarenopleiding een stage traject op een school. Wat inhoud dat je niet kan werken. Dus qua tijdsindeling is het wat lastig.
Dat is niet helemaal waar. Je dient een HBO diploma te hebben om voor de klas te kunnen/mogen staan. Dit is meestal wel te combineren tijdens het werk op school is mijn ervaring. Houd meesterbaan in de gaten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:28

m0nk

16-09-2003 15.15

Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:08:
[...]

Als ik je een tip mag geven, zit toch in mijn vakgebied.. train dan vooral je buikspieren ;)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
In de bouw zitten ze springen om mensen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HKLM_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:11:
[...]

Wil je echt helemaal niet meer op kantoor zitten of zou een combie functie ook een optie zijn? Ik weet mensen die bij een hoveniers bedrijf / aannemer werken en daar tuin tekeningen maken en op bezoek gaan bij de mensen voor meten etc om alles door te spreken. Dan zit je niet 100% op kantoor achter je pc maar heb je best wat variatie.
Een deel kantoor is prima. Vind het zeker een goede tip. Eens kijken of ik daar wat meer over kan vinden :)
m0nk schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Als ik je een tip mag geven, zit toch in mijn vakgebied.. train dan vooral je buikspieren ;)
Ik ga beginnen :) haha.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

Spotmatic

Ken sent me

Volgens mij maken wij allemaal deze fase door. Op een gegeven moment ben je het abstracte en het binnen zitten helemaal zat en wil je eens iets ECHTS en tastbaars produceren. Zelf haal ik veel voldoening uit het prutsen aan al dan niet klassieke auto's. Alles met een OBD stekker is echt een no go voor mij. Super bevredigend maar ik zie het nog niet als mijn dagelijkse werk, met name omdat de consument er het geld niet voor over heeft.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DonJunior schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:11:
[...]

Het onderwijs trekt mij ook wel moet ik zeggen. Alleen heb ik geen HBO. Maar ik hou het zeker in m'n achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wat voor hobby's heb je?
Wellicht een idee om een hobby op te pakken waar je veel met je handen doet.
Ik ben laatst begonnen oude meubeltjes op te knappen in mijn vrije tijd, en af en toe een soldeer projectje oppakken, etc etc. Dit geeft mij in ieder geval veel voldoening en rust (werk ook in de IT op kantoor). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Spotmatic schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:22:
Volgens mij maken wij allemaal deze fase door. Op een gegeven moment ben je het abstracte en het binnen zitten helemaal zat en wil je eens iets ECHTS en tastbaars produceren. Zelf haal ik veel voldoening uit het prutsen aan al dan niet klassieke auto's. Alles met een OBD stekker is echt een no go voor mij. Super bevredigend maar ik zie het nog niet als mijn dagelijkse werk, met name omdat de consument er het geld niet voor over heeft.
Ik geloof dat je wel gelijk hebt. Echter speelt dit al veel langer. Ik dacht dat ik met een carrière switch in de IT het tij zou kunnen keren maar dit heeft volgens mij nog niet echt gewerkt.

Ik denk wel dat hetgeen wat ik wil een meer jaren plan is dus ben me echt aan het oriënteren zodat ik er mee kan beginnen :)
Bart_GR schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:26:
Wat voor hobby's heb je?
Wellicht een idee om een hobby op te pakken waar je veel met je handen doet.
Ik ben laatst begonnen oude meubeltjes op te knappen in mijn vrije tijd, en af en toe een soldeer projectje oppakken, etc etc. Dit geeft mij in ieder geval veel voldoening en rust (werk ook in de IT op kantoor). :)
Is ook nog een goeie keuze inderdaad. Heb eigenlijk alleen tuinieren en "prutsen op de pc" als hobby. Wellicht kan ik het tuinieren wat meer uitbreiden met wat anders :)

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1103985 op 13-08-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Ik probeer het ook wat draagbaarder te maken met een webshop in gaming pc's en het sleutelen aan mijn rally auto(s). Maar dat dekt nog lang niet de lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sentimental-Hat
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-05 16:08
Best herkenbaar deze verhalen.
Zelf had ik de jongens droom om vrachtwagen chauffeur te worden.

Het chauffeurs werk heb ik uiteindelijk 10 jaar lang gedaan, het ging mij echter steeds meer tegen staan,
echt tot het depressieve aan.

Na lang rond kijken heb ik er voor gekozen om mijn te laten omscholen en de IT kant op te gaan. Ben daar nu al weer 3 jaar werkzaam in. Een van mijn beste keuzes geweest!

Het rijden zelf mis ik zo af en toe wel eens. ETS2 is daar een mooie vervanger voor.

Ga eens rustig rond kijken naar wat je eigenlijk wilt. Praat met mensen die werken in het vakgebied waar je belang stellingen voor hebt. Of loop desnoods een dagje mee.
Succes met het vinden van een nieuwe passie! (Ze zoeken nog zat chauffeurs ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sentimental-Hat schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:44:
Best herkenbaar deze verhalen.
Zelf had de jongens droom om vrachtwagen chauffeur te worden.

Het chauffeurs werk heb ik uiteindelijk 10 jaar lang gedaan, het ging mij echter steeds meer tegen staan,
echt tot het depressieve aan.

Na lang rond kijken heb ik er voor gekozen om mijn te laten omscholen en de IT kant op te gaan. Ben daar nu al weer 3 jaar werkzaam in. Een van mijn beste keuzes geweest!

Het rijden zelf mis ik zo af en toe wel eens. ETS2 is daar een mooie vervanger voor.

Ga eens rustig rond kijken naar wat je eigenlijk wilt. Praat met mensen die werken in het vakgebied waar je belang stellingen voor hebt. Of loop desnoods een dagje mee.
Succes met het vinden van een nieuwe passie! (Ze zoeken nog zat chauffeurs ;) )
Vrachtwagenchauffeur zou me fantastisch lijken, ware het niet dat ik mijn gezin niet zo lang kan missen :( Maar trekt me zeker, ETS2 is echter een goede vervanger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:45

Metalfreak

Hoije woh!

mortal schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:02:
Ik zit is precies de zelfde situatie. ben van baan gewisseld in de hoop op een nieuwe uitdaging maar heb na een paar maand alweer de zelfde ergernissen.
Haha, herkenbaar. Vorig jaar een andere baan begonnen in een ander vakgebied, wat op papier leuk leek, maar het bedrijf en de bedrijfsvoering was gewoon ronduit kut, dus na mijn halfjaar contract zelf de stekker eruit getrokken. Toen geswitcht naar mijn huidige baan, wel een prima werkgever, maar ik loop weer tegen dezelfde zaken aan als die me een jaar geleden hadden doen besluiten om voor een andere baan te gaan...

Ik had eigenlijk vandaag al een soortgelijk topic aan willen maken :/

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:18
Idd zeer herkenbaar.
Zelf ook al een geruime tijd in de IT.
Ergens knaagt het nu om iets totaal anders te gaan doen.

Ook meer met mijn handen bezig te zijn.
Soms denk ik gewoon was ik maar bijvoorbeeld automonteur gewoon wat sleutelen en om 17u de stekker eruit voor de dag en op naar de volgende.

Ben in januari weer van baan geswitcht naar een ander bedrijf maar ook weer IT.

Denk dat ik ergens eens moet aankloppen voor advies of iets dergelijks.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik heb hetzelfde gehad en ben treinmachinist geworden. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
Uiteraard wil ik niet zeggen dat je dat moet gaan doen, maar ik wil aangeven dat het dus zeker mogelijk is om te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In de bouw kan je zo aan het werk op dit moment, geen idee of je dat wilt, maar een diploma is daar niet voor nodig.

Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen blijven doen wat je nu doet en dan lekker dicht in de buurt en dan maar 32 uur gaan werken. Je hebt dan veel meer vrije tijd die je kan gaan vullen met dingen doen die je wel leuk vind.

Of je begint als ZZP-er en werkt dan maar 6 maanden per jaar en die andere neem je lekker vrij, qua inkomsten zit je dan nog wel gelijk met een voltijdse baan in loondienst.

[ Voor 63% gewijzigd door Ernemmer op 13-08-2018 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentimental-Hat
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:51:
[...]

Vrachtwagenchauffeur zou me fantastisch lijken, ware het niet dat ik mijn gezin niet zo lang kan missen :( Maar trekt me zeker, ETS2 is echter een goede vervanger :)
Je kan prima nationaal rijden, daar in is genoeg werk te vinden. Met een beetje zoekwerk kan je zelfs wat vinden dat je grotendeels kantoortijden werken. De banen markt voor het internationale rijden is vrij klein. Dat werk word voornamelijk uitgevoerd door de chauffeurs uit de Oostblok landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Clavat schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:08:
Idd zeer herkenbaar.

Soms denk ik gewoon was ik maar bijvoorbeeld automonteur gewoon wat sleutelen en om 17u de stekker eruit voor de dag en op naar de volgende.

Dit was ook mijn idee inderdaad. Ben alleen benieuwd waar je kunt aankloppen voor advies. Heb jij enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Clavat schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:08:
Idd zeer herkenbaar.

Ben je de ICT zat of wil je een baan waarbij je na werktijd gewoon volledig 'klaar' bent? Als ik zo je opmerking lees dan gaat het vooral om het 'om 17u klaar zijn'; misschien dat je dan het beste een baan in de supermarkt of iets dergelijks kan zoeken? Dan ben je elke dag 'klaar' en ben je niet dagen/weken aan hetzelfde klusje bezig? Wel moet je elke week hetzelfde schap opnieuw inrichten? En elke dag dezelfde producten spiegelen? In ieder geval een baan waarin je qua salaris behoorlijk achteruit zal gaan, want banen waarbij je na werktijd geheel klaar bent en dus 'schoon' de volgende dag kan beginnen zijn er amper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentimental-Hat
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:20:
[...]

Dit was ook mijn idee inderdaad. Ben alleen benieuwd waar je kunt aankloppen voor advies. Heb jij enig idee?
Probeer het Leer werk loket eens.
https://www.lerenenwerken.nl/leerwerkloketten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
President schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:33:
[...]

Ben je de ICT zat of wil je een baan waarbij je na werktijd gewoon volledig 'klaar' bent? Als ik zo je opmerking lees dan gaat het vooral om het 'om 17u klaar zijn'; misschien dat je dan het beste een baan in de supermarkt of iets dergelijks kan zoeken? Dan ben je elke dag 'klaar' en ben je niet dagen/weken aan hetzelfde klusje bezig? Wel moet je elke week hetzelfde schap opnieuw inrichten? En elke dag dezelfde producten spiegelen? In ieder geval een baan waarin je qua salaris behoorlijk achteruit zal gaan, want banen waarbij je na werktijd geheel klaar bent en dus 'schoon' de volgende dag kan beginnen zijn er amper
Ben de IT zat aan het worden
Ik bedoel ermee zoals je meestal ziet in de bouw of iets dergelijks daar neem je het werk niet mee naar huis.
Doel er meer op dat als ik met mijn handen werk meer voldoening en plezier zou hebben als nu.
Nu zie je ook vaal de klok of gaat de dag langzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:33
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:51:
[...]

Grappig eigenlijk, heb ooit het omgekeerde, was vrachtwagenchauffeur (9 jaar lang) en dat begon mij tegen te staan. Stress, agressie in het verkeer en lichamelijk kreeg ik ook problemen (knieën), dus ik zag mij dat niet tot mijn pensioen doen. Was altijd al met computers e.d. bezig als hobby, dus uiteindelijk van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Zit al sinds 1999 in de IT 8)7
Gesolliciteerd, had geen enkel papiertje in de IT, na een test aangenomen als helpdesk medewerker en snel doorgegroeid naar systeembeheerder en nu al een tijd Storage engineer/beheerder. Tja en toen ik het aanbod kreeg na de sollicitatie hoefde ik niet lang na te denken, was meer dan mijn salaris als chauffeur incl overuren :9
En ja ook ik ben het wel eens zat, maar er zijn ook genoeg dagen dat ik het weer erg leuk vind.

In mijn tijd als chauffeur werd je nog niet in de gaten gehouden door allerlei systemen, we hadden enkel een mobilofoon systeem. Nu word alles real time in de gaten gehouden en je rijstijl beoordeeld. De echte vrijheid heb je niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:17
Clavat schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:39:
[...]

Ik bedoel ermee zoals je meestal ziet in de bouw of iets dergelijks daar neem je het werk niet mee naar huis.
Doel er meer op dat als ik met mijn handen werk meer voldoening en plezier zou hebben als nu.
ik werk ook in de IT (ontwikkelaar), maar ik neem mijn werk niet mee naar huis. Sterker nog, na het weekend moet ik altijd even hard nadenken waar ik de week ervoor ook alweer mee bezig was

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:15
Werken in de IT kan ook veel diversiteit met zich mee brengen! Dat is waar ik mijn voldoening uit haal.
Ik herken wel wat je omschrijft. Zelf ben ik werkzaam als enige "IT'er", binnen een bedrijf welke in de metaaltechniek zit.

Niet alleen de kantooromgeving, maar ook in de fabrieken draaien de machines tegenwoordig mee op het netwerk. Daarnaast zijn we in productie bezig met de overgang naar mobiele units welke werkinstructies digitaal gaan tonen.

De ene dag zit je de gehele dag op kantoor, een andere dag ondersteuning bij Technische Dienst over de plaatsing van een machine. Op een ander tijdstip uitleg aan een productiemedewerker over het gebruik van een programma.

Soms is het aardig stressen, maar veelal relaxed. De diversiteit aan mensen waarmee ik samenwerk maakt het voor mij leuk. Daarnaast wanneer ik door de fabriek loop en zie dat alles keurig draait, geeft dit mij enorme voldoening. Het voelt als "mijn" omgeving die ik langzamerhand naar eigen idee aan het inrichten ben. En waar iedereen mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:44
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:20:
[...]

Ik lees je topic met interesse maar het is me niet duidelijk wat nu precies dat is wat je mist?
Uiteindelijk heeft elke baan sleur, saaie momenten en herhaling. Denk ook aan de mensen die je om je heen krijgt, zit je daarmee dan een beetje op 1 lijn? Of heb je nu juist niets met de mensen om je heen?

Over een paar maanden ben ik al weer 4 jaar terug een eigen bedrijf begonnen, mede om die saaiheid te doorbreken en ondanks dat er nog steeds wel dagen bestaan met herhaling of sleur is het nu wel zo dat we als bedrijfje zelf hebben gekozen voor wat we doen. En we nemen vooral werk aan wat ons leuk lijkt, één van onze jongens werkt veel internationaal, ik werk voor veel verschillende klanten tegelijk en een ander heeft juist het liefst 1 grote opdracht.

Overigens gaan we dus niet voor winstmaximalisatie, maar ligt onze focus op lol-maximalisatie. Al blijft het lastig om nee te zeggen tegen een klant omdat de klant of het werk ons niet zo leuk lijkt 8)

Edit: nee, dit is geen pleidooi om voor jezelf te beginnen, maar om voor lol-maximalisatie te gaan. Toppunt van luxe is dat :+

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-08-2018 17:27 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:59:
[...]

ik werk ook in de IT (ontwikkelaar), maar ik neem mijn werk niet mee naar huis. Sterker nog, na het weekend moet ik altijd even hard nadenken waar ik de week ervoor ook alweer mee bezig was
Het mee naar huis nemen heb je denk ik op twee manieren:

De eerste is bijvoorbeeld dat je een probleem hebt op je werk, en je daar thuis over blijft nadenken, in je hoofd malen, etc. Dat heb ik ook weleens (bij een technische niet IT functie). Als je dat niet hebt is dat mooi, maar als je het wel hebt is dat nou eenmaal zo. Een niet te stressvolle functie zal helpen, maar verder heb je het bij zo ongeveer elke baan wat iets inhoudt. Als automonteur zal je ook weleens hebben dat je je blijft afvragen waarom die motor nou slecht loopt, tenzij je echt alleen APKs doet. Als orderpicker in een magazijn zal je daar weinig last van hebben.

Het andere is dat er verwacht wordt dat je thuis nog studeert om ontwikkelingen bij te houden en actief in je werkgebied hobbyt. En dat is volgens mij iets wat redelijk uniek is aan de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:44
Sissors schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:28:
[...]

Het andere is dat er verwacht wordt dat je thuis nog studeert om ontwikkelingen bij te houden en actief in je werkgebied hobbyt. En dat is volgens mij iets wat redelijk uniek is aan de IT.
Toch is dat een beetje inherent aan de 21e eeuw. De automonteurs die ik spreek 'klagen' daar ook over: elke keer nieuwe systemen, veel meer digitaal, ze zijn meer logboeken en foutcodes aan het bestuderen dan nog aan het sleutelen. Steeds meer gaat machinaal en digitaal, alleen de echte vakmensen hebben hier minder mee te maken: schilders, metselaars, ramenlappers, etc.

Het wordt volgens mij pas lastig als je het niet leuk vindt om bij te blijven in je vakgebied.. je moet er wel affiniteit mee hebben.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:28:
[...]
Geldt ook voor onderwijs (werk ik zelf in) en de zorg (werkt vrouw in) en nog meer mensen die ik spreek. Het is een maatschappelijk probleem: de overheid wil dat iedereen zijn leven lang leert.. zolang je zelf maar betaalt of leent.. Alsof we daar met 40 uur werk nog zin in hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je vrouw hobbyt in de zorg? Hoe moet ik dat voor me zien :P

Eens dat het bijhouden in eigen tijd op wel meer plekken gebeurd, maar dat je ook nog er actief mee bezig bent buiten je werk niet echt.
Zelf houd ik het gewoon op mijn werk bij. En gezien ik niet een ruwweg €20k per jaar alleen al aan licentiekosten over heb, ga ik verder niet thuis er actief mee bezig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:28

_Arthur

blub

Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:26:
Heb eigenlijk alleen tuinieren en "prutsen op de pc" als hobby.
Vraag eens in je buurt rond of mensen nog een tuinman nodig hebben. Vaak kan je die uren wel naar wens indelen in samenspraak met de eigenaar.

Hiermee krijg je in elk geval een idee of het tuinieren-voor-geld nog steeds leuk is en je het ook ok vind als je rekening moet houden met de wensen van de opdrachtgever ipv je eigen inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:46
Anoniem: 135360 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Je dient een HBO diploma te hebben om voor de klas te kunnen/mogen staan. Dit is meestal wel te combineren tijdens het werk op school is mijn ervaring. Houd meesterbaan in de gaten
Tijdens de lerarenopleiding HBO Wiskunde moest ik wel stage lopen en de deeltijd studenten moesten dat ook?! Destijds was ik student dus geen probleem maar nu heb ik vaste lasten (hypotheek etc) dus is dat wat lastig. Zou graag voor de klas gaan staan maar financiën (qua studeren) en stage lopen houden dat een beetje tegen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Cannibale
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09-2023
Zou graag voor de klas gaan staan maar financiën (qua studeren) en stage lopen houden dat een beetje tegen.
Een docent wiskunde kan zonder diploma ook aan het werk. Scholen nemen het voor lief. Je kunt je opleiding afmaken m.b.v. de Lerarenbeurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

Pas wel op dat je geen baan gaat aannemen alleen maar om het “buiten” zijn. Ten eerste moet je oppassen dat je niet weg-geautomatiseerd wordt. Ik zie dat bijvoorbeeld in de nabije toekomst met chauffeurs wel gebeuren. Ten tweede moet je het niet romantiseren, ook een tuinman heeft sleur. Weer zo’n pergola.... Ten derde moet je nog lang mee (fysiek) en dat gaat bij een kantoorbaan het makkelijkst...

Aan de andere kant snap ik je dilemma wel. Ik liep er ook jaren tegenaan, altijd maar weer diezelfde werkplek...

Bij mij heeft het zichzelf opgelost, ik ben toevalligerwijs in een IT baan gerold bij een bedrijf wat internationaal opereert. En van ons wordt verwacht dat we ook geregeld naar die lokaties afreizen. Dus ik zit niet meer 200 dagen per jaar op diezelfde stoel maar nog maar 140. De andere 60 dagen ben ik buiten aan het spelen. Dit heeft me zoveel dynamiek gebracht dat het me enorm veel energie geeft.

Er zijn vast meer banen te vinden waar je nog wel in de techniek zit (dus niet meteen lowend bezig bent (no offense)) maar wel moeten reizen.. Ik kan ze zo 1 2 3 niet opnoemen (behalve de mijne) maar het bestaat!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Clavat schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:39:
[...]

Geloof mij, iets wat als hobby leuk is (of lijkt) is vaak 40 uur per week al vrij vlot niet leuk meer.

Je zegt dat rommelen in de tuin leuk is. Hovenierswerk (vroeger als bijbaan gedaan) is voornamelijk schoffelen en onkruid harken. Zeker als wat slimmer iemand (no offence aan diegenen die het doen!) maar daar ben je vlot op uitgekeken. OF een week lang stoepranden onkruid schoffelen, een van mijn langste weken ooit (zere polsen!)

Mooi voorbeeld van hulpmonteur vorige werkgever. Groot kantoorpand, hij was net in dienst. hoofdmonteur besteld even 400 wcd's om af te monteren. Na aantal dagen is hij klaar, en komt redelijk happy aan bij de hondmonteur voor nieuwe klus. "Mooi, zal nog even 400 wcd's bestellen" :X
Iemand was minder blij :P :X

Werk doen onder je niveau is (vaak!!!) niet leuk/uitdagend genoeg. Als jongen van 14 had ik een beuntuintje bij een rijke man, kreeg 25 gulden per uur, megaveel geld! Na 2 maanden werd ik gek, steeds hetzelfde rondje... Ben toen gaan auto's poetsen, autoradio's inbouwen, chauffeur spelen bij grote autogarage voor 7,50 per uur. Veel minder geld maar ging niet met lood in mn schoenen naar het werk.

Staar je ook niet blind op het werk van een ander, zo vaak gehoord (veel bijbaantjes gehad):
[zonnig weer] "Goh, jullie werken wel lekker buiten he". Ja, ook als het stervenskoud is en het regent...
Goh, zo lekker, fijn met je handen werken. Ja, maar op mijn 40/50e jaar is als het tegenzit mijn lichaam naar de klote.
[insert random voorbeeld]

Is voor jezelf beginnen niet wat :? De uitdaging van een eigen bedrijf, daarnaast kan je het makkelijk in 4 dagen (of minder) verdienen en heb je meer vrije tijd. Eigen (en dus uitdagende) klussen uitzoeken. Misschien wat buiten je comfort zone? Juist goed, goeie leerschool en groei je als persoon ook van :Y

edit:
eens met de reactie boven mij, zie iets te vinden dat je van die stoel af komt. Ik heb 8 jaar fulltime op kantoor gezeten en nu een binnen/buiten-functie. Veelal de dagen dat ik buiten/op locatie bezig ben voelt niet eens als werk (geen IT overigens). Term "buiten spelen" hoort daar inderdaad bij :Y

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 13-08-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

De landmacht zoekt ook mensen, misschien daar eens proberen. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik weet ineens een voorbeeld!

Nederlandse werkschepen (geen koopvaardij) zijn verplicht (vanuit RWS) een systeempje aan boord te hebben die bepaalde dingen meet (ga niet in detail).

RWS heeft dus engineers in dienst die dat installeren. Dat is echt geen zwaar werk, maar je moet wel Linux en Netwerk kennis hebben (daarmee wil ik zeggen dat het dus geen lullig baantje is).

Ik ken 1 van die jongens en die heeft echt een leuke baan, komt op allerlei schepen, vaart soms mee en heeft ook nog eens een prima salaris + leasebak.. Het bestaat, je moet alleen goed zoeken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Is het fenomeen "werk mee naar huis nemen" niet voor afhankelijk van je eigen denkwijzen, en niet zozeer je baankeuze?

Ik weet zeker dat er zelfs in een supermarkt mensen werken die s'avonds nog liggen te piekeren, en andersom voor mensen op hoge posities.
Ik heb ook wel eens een mail gestuurd naar iemand in de orde "RvB of management" die dan zelfs vanaf 17 uur de auto-reply netjes aan had staan met een "ik beantwoord uw mail vanaf morgen 8.30u".

Zelf zie ik collega's die om 11 uur s'avonds nog op de bedrijfsmail zitten, maar ook collega's die vanaf 18.00 gewoon niet meer bereikbaar zijn. Wie maakt wie dan gek vraag ik me af?

Je moet voor jezelf gewoon duidelijke regels afstemmen. Als je daar kritiek op krijgt, dan zou ik dat aankaarten bij de leidinggevende als bedrijfscultuur dingetje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 07:17
Ga functioneel beheer doen. Hou je affiniteit met ICT maar dan op meer persoonlijk en sociaal vlak ipv vanachter monitoringdashboards (gechargeerd I know).

Die kant wil ik ook op, hier een MBO4 werkplekbeerder van begin 30 die ook die hoek op wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Conciërge op een school. Divers als je op een goede school zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Dunno of dat IT-technisch een goede toekomst heeft. Bij grote toko waar ik werk zijn zo'n beetje alle FB-ers boventallig verklaard en wordt al het FB werk, wat nog wel overblijft, geoutsourced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

President schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:50:
[...]

Geld ook voor onderwijs (werk ik zelf in) en de zorg (werkt vrouw in) en nog meer mensen die ik spreek. Het is een maatschappelijk probleem: de overheid wil dat iedereen zijn leven lang leert.. zolang je zelf maar betaalt of leent.. Alsof we daar met 40 uur werk nog zin in hebben
Het geldt nergens zo erg als in de ICT. Als ik naar vrienden kijk, allemaal in HBO/WO functies, dan wordt er van niemand verwacht dat ze er zo mee bezig zijn buiten hun werk. Als ze cursussen hebben, is dat altijd in werktijd. Wil je in de ICT je certificeringen bijhouden (wat je werkgever min of meer wel eist), dan mag je dat in je eigen tijd doen. Je werkgever verwacht ook nog eens dat je op de hoogte bent van de ins en outs van nieuwe technologieën in je werkgebied, ook iets dat je allemaal mag uitzoeken buiten je werktijd. Ik zie dat echt nergens zo erg als bij ICT-ers.

Mijn vriendin is arts en daar is dat natuurlijk wel zo, maar dat is je er tijdens je opleiding dan ook echt ingestampt. Als je het er niet voor over hebt, ben je tijdens je opleiding al lang afgevallen. Als je eenmaal gespecialiseerd bent, is je inkomen daar dan ook naar, maar dat mag dan ook wel...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 07:17
_Arthur schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:56:
[...]

Dunno of dat IT-technisch een goede toekomst heeft. Bij grote toko waar ik werk zijn zo'n beetje alle FB-ers boventallig verklaard en wordt al het FB werk, wat nog wel overblijft, geoutsourced.
Genoeg detacheerders die zich hierin hebben gespecialiseerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Bedrijfscultuur is waar met mee valt of staat. Natuurlijk kom je opdraven als zaterdagavond de serverruimte op de 3e etage in de fik staat, maar Frits die een 'belangrijk' attachment niet kan openen zoekt het maar uit. Frits moet je daar niet eens voor durven bellen en lekker tot maandag wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Onderwijs op het MBO. Prima werkomgeving, veel uitdaging met die jongelui én een prima betaalde baan waar je zelf je ei in kwijt kunt. Betaalt ook nog eens prima mét wat vrije dagen per jaar.

Sta zelf ook op het MBO en het voldoet mij meer dan uitstekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Metalfreak schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:44:
[...]

Het geldt nergens zo erg als in de ICT. Als ik naar vrienden kijk, allemaal in HBO/WO functies, dan wordt er van niemand verwacht dat ze er zo mee bezig zijn buiten hun werk. Als ze cursussen hebben, is dat altijd in werktijd. Wil je in de ICT je certificeringen bijhouden (wat je werkgever min of meer wel eist), dan mag je dat in je eigen tijd doen. Je werkgever verwacht ook nog eens dat je op de hoogte bent van de ins en outs van nieuwe technologieën in je werkgebied, ook iets dat je allemaal mag uitzoeken buiten je werktijd. Ik zie dat echt nergens zo erg als bij ICT-ers.

Mijn vriendin is arts en daar is dat natuurlijk wel zo, maar dat is je er tijdens je opleiding dan ook echt ingestampt. Als je het er niet voor over hebt, ben je tijdens je opleiding al lang afgevallen. Als je eenmaal gespecialiseerd bent, is je inkomen daar dan ook naar, maar dat mag dan ook wel...
Dat is alleen bij de uurtje factuurtje deta toko’s zo. En dat is een keuze om daar te werken. Zit nu op een interne IT afdeling en daar is het gewoon binnen werktijd.

Die uurtje factuurtje toko’s zijn wat dat betreft een hel. Als ik nu op vrijdagmiddag er geen zin meer in heb loop ik om 13:00 naar buiten, moet je op een detaklus eens proberen. Ja het kan wel, maar dan mag je wel 4 uur vakantie schrijven. Of je moet al langere tijd bij een relaxte klant zitten.

Ik ga eind aug examen doen, Microsoft ding dus zelfstudie. Krijg 3 dagen voor studie plus examen. Van de week ff tussen neus en lippen door geregeld, staat niet eens iets op papier... Bij Sogeti kreeg ik 4 uur......

Die deta clubs leven van elk uurtje dat je maakt, dat is als je in vaste dienst bent gewoon anders, ik moet echt resultaten leveren hoor maar of ik dat in 35 of 45 doe boeit geen reet (beide komt voor, het is geven en nemen)

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 13-08-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:02

Yucon

*broem*

FreakNL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:32:
Ik weet ineens een voorbeeld!

Nederlandse werkschepen (geen koopvaardij) zijn verplicht (vanuit RWS) een systeempje aan boord te hebben die bepaalde dingen meet (ga niet in detail).

RWS heeft dus engineers in dienst die dat installeren. Dat is echt geen zwaar werk, maar je moet wel Linux en Netwerk kennis hebben (daarmee wil ik zeggen dat het dus geen lullig baantje is).

Ik ken 1 van die jongens en die heeft echt een leuke baan, komt op allerlei schepen, vaart soms mee en heeft ook nog eens een prima salaris + leasebak.. Het bestaat, je moet alleen goed zoeken...
Dat, of breder gezien veldwerk voor IoT toepassingen. Stroomkastjes voor tennet/alliander, dat soort werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:41
Anoniem: 135360 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Ook dat valt nog mee, met minimaal een MBO diploma kun je instructeur worden, verdient niet bijster veel, maar je bent binnen. Heb je HBO dan kun je als zij-instromer het PDG traject doorlopen en ben je binnen twee jaar docent. Op het MBO tenminste, wil je een tweedegraadslesbevoegdheid, dan ligt het anders . . .

* ChaserBoZ_ is 3 jaar geleden overgestapt na +/- 15 jaar ICT, en is nu (staf)docent ICT :)

Geen nachten meer op pad, gesjouw met apparatuur door datacenters, geen bereikbaarheidsdiensten meer. Af en toe mis je het 'met de handen aan de knoppen zitten' etc, maar als communiceren met de studenten je een beetje ligt, is het erg leuk :) Nog geen spijt van gehad.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:56:
[...]

Vraag eens in je buurt rond of mensen nog een tuinman nodig hebben. Vaak kan je die uren wel naar wens indelen in samenspraak met de eigenaar.

Hiermee krijg je in elk geval een idee of het tuinieren-voor-geld nog steeds leuk is en je het ook ok vind als je rekening moet houden met de wensen van de opdrachtgever ipv je eigen inzicht.
Goed idee ga ik zeker eens doen!
FreakNL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:19:
Pas wel op dat je geen baan gaat aannemen alleen maar om het “buiten” zijn. Ten eerste moet je oppassen dat je niet weg-geautomatiseerd wordt. Ik zie dat bijvoorbeeld in de nabije toekomst met chauffeurs wel gebeuren. Ten tweede moet je het niet romantiseren, ook een tuinman heeft sleur. Weer zo’n pergola.... Ten derde moet je nog lang mee (fysiek) en dat gaat bij een kantoorbaan het makkelijkst...
Hier heb je idd een punt. Ik sta er ook nog niet helemaal goed in. Het blijft lastig :)
ybos schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:23:
[...]

Geloof mij, iets wat als hobby leuk is (of lijkt) is vaak 40 uur per week al vrij vlot niet leuk meer.

Je zegt dat rommelen in de tuin leuk is. Hovenierswerk (vroeger als bijbaan gedaan) is voornamelijk schoffelen en onkruid harken. Zeker als wat slimmer iemand (no offence aan diegenen die het doen!) maar daar ben je vlot op uitgekeken. OF een week lang stoepranden onkruid schoffelen, een van mijn langste weken ooit (zere polsen!)

Mooi voorbeeld van hulpmonteur vorige werkgever. Groot kantoorpand, hij was net in dienst. hoofdmonteur besteld even 400 wcd's om af te monteren. Na aantal dagen is hij klaar, en komt redelijk happy aan bij de hondmonteur voor nieuwe klus. "Mooi, zal nog even 400 wcd's bestellen" :X
Iemand was minder blij :P :X

Werk doen onder je niveau is (vaak!!!) niet leuk/uitdagend genoeg. Als jongen van 14 had ik een beuntuintje bij een rijke man, kreeg 25 gulden per uur, megaveel geld! Na 2 maanden werd ik gek, steeds hetzelfde rondje... Ben toen gaan auto's poetsen, autoradio's inbouwen, chauffeur spelen bij grote autogarage voor 7,50 per uur. Veel minder geld maar ging niet met lood in mn schoenen naar het werk.

Staar je ook niet blind op het werk van een ander, zo vaak gehoord (veel bijbaantjes gehad):
[zonnig weer] "Goh, jullie werken wel lekker buiten he". Ja, ook als het stervenskoud is en het regent...
Goh, zo lekker, fijn met je handen werken. Ja, maar op mijn 40/50e jaar is als het tegenzit mijn lichaam naar de klote.
[insert random voorbeeld]

Is voor jezelf beginnen niet wat :? De uitdaging van een eigen bedrijf, daarnaast kan je het makkelijk in 4 dagen (of minder) verdienen en heb je meer vrije tijd. Eigen (en dus uitdagende) klussen uitzoeken. Misschien wat buiten je comfort zone? Juist goed, goeie leerschool en groei je als persoon ook van :Y

edit:
eens met de reactie boven mij, zie iets te vinden dat je van die stoel af komt. Ik heb 8 jaar fulltime op kantoor gezeten en nu een binnen/buiten-functie. Veelal de dagen dat ik buiten/op locatie bezig ben voelt niet eens als werk (geen IT overigens). Term "buiten spelen" hoort daar inderdaad bij :Y
Ik staar me vaak blind op de romantische kant van dat werk inderdaad. Lijkt nog geen makkelijke keuze om zoiets te gaan doen.

Misschien eens voor mezelf gaan beginnen idd.

Ga alles toch maar eens op een rijtje zetten. Vind het erg lastig allemaal :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:07
Anoniem: 135360 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:08:
Feit dat je [TS] de oplossing op tweakers zoekt doet me toch vermoeden dat je nog niet helemaal afstand van de IT wilt of kunt nemen. Eerder eens een tijdje wat afwisseling wil.

Wat dacht je van een uitstapje naar (IT) werving & selectie? Je zult wsl kandidaten prima kunnen beoordelen op kennis en kunde, maar ook aan posities kunnen koppelen.

Dan heb je wel een berg bagage, zijn er zeker mogelijkheden om op pad te gaan, en als het niet bij een recruitment bureau is vallen de gezondheidsproblemen ook wel mee.

Misschien kan dat bij je eigen bedrijf als dat groot genoeg is, of in ieder geval 'jobcraften' dat het een deel van je takenpakket wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 02:27
Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:53:
Ik werk nu al 12 jaar in de IT: van servicedesk naar systeembeheer en ben daarna doorgestroomd naar meer netwerken en ict beveiliging.

Nu heb in onlangs wat naars meegemaakt wat mij heeft doen beseffen dat ik eigenlijk steeds minder "zin" heb om met computers te werken.

Nu wil ik graag met mijn handen werken en ben het geestelijke werk meer dan zat. Hoe pak ik dit aan?
Wel eens een sabbatical overwogen? Zes maanden tot een jaar er helemaal uit, om te ontdekken wat je echt wil. Het zal niet meevallen als je een familie moet onderhouden, maar je kan een hoop winnen.

NB Merk op dat ik niet direct aanneem dat je toekomst in fysieke arbeid ligt. Als je dat heel zeker weet, bijvoorbeeld omdat een arbeidspsycholoog of loopbaancoach dat heeft vastgesteld, dan is die sabbatical natuurlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14
Grappig, ik zit een beetje in dezelfde situatie. Werkte 18 jaar bij hetzelfde bedrijf. Alles was zeer relaxed maar bedrijf liep niet goed. Bedrijf werd overgenomen en ik ging mee. Bij het nieuwe bedrijf is het toch ff heel anders. Je moet targets halen. Reistijd naar klanten aan het begin van de dag of eind van de dag , is voor je eigen. In plaats van dat ik juist minder zou willen werken, werk ik nu nog meer. En ik ben 't ook een beetje zat om de hele dag achter een computer te zitten.

Heb al aan diverse banen gedacht, van buschauffeur, tot conducteur tot rij-instructeur. Een fysiek zware baan lijkt me niet handig als je dat niet gewend bent. Maar ik wil wel heel graag een baan waarbij je gewoon vaste uren hebt en geen overwerk kan krijgen, of storingsdienst. Erg lastig om iets anders te bedenken om te doen. Ik ga dit topic dan ook met grote interesse volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door tiguan op 13-08-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Zoek een baan als field engineer, met jouw kwalificaties ligt dat binnen handbereik en je kan lekker naar buiten :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O085105116N
  • Laatst online: 05-05 21:01
Ik zit dus eigenlijk ook met hetzelfde. De oorzaak is niet hetzelfde, maar ik heb het idee/gevoel dat ik constant een gevecht aan het voeren ben, met de klant, met de techniek, met collega's, met leveranciers en management. Ik ben 38, loop er al een tijd mee rond. Ik ben overigens goed in wat ik doe, daar zijn geen klachten over, maar ik ben het gewoon beu. Bij mij begon e.e.a te kriebelen tijdens onze grote verbouwing hier, samen met de aannemer problemen oplossen, samen iets constructiefs bouwen en daar ook resultaat van zien vond ik geweldig. Niet echt een antwoord, maar ik besefte wel goed wat er aan de hand is.

[ Voor 6% gewijzigd door O085105116N op 13-08-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Aapie op 14-08-2018 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tiguan schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:54:
Reistijd naar klanten aan het begin van de dag of eind van de dag , is voor je eigen.
Volkomen offtopic, maar wettelijk gezien is reistijd naar de klant werktijd. Dat het niet declarabele uren zijn is wat anders.

Verder heeft de topic starter er aangedacht om bv ipv 40 uur maar 32 of 36( en dan eens in de 2 weken een dag vrij) uur te gaan werken zodat hij meer privé tijd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Jeroenneman schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:38:
Is het fenomeen "werk mee naar huis nemen" niet voor afhankelijk van je eigen denkwijzen, en niet zozeer je baankeuze?

Ik weet zeker dat er zelfs in een supermarkt mensen werken die s'avonds nog liggen te piekeren, en andersom voor mensen op hoge posities.
Ik heb ook wel eens een mail gestuurd naar iemand in de orde "RvB of management" die dan zelfs vanaf 17 uur de auto-reply netjes aan had staan met een "ik beantwoord uw mail vanaf morgen 8.30u".
Een supermarkt zou TS nooit in dienst nemen, of ze moeten loondispensatie kunnen toepassen en betalen TS dan € 4 per uur. Waarmee hij goedkoper is dan 16 jarige >:)

Ik heb zelf trouwens ook in de ICT gewerkt en ben blij dat ik niet meer dat soort werk doe: maar sowieso fulltime werken doe ik niet meer. Dus nu werk ik bij een supermarkt ( yep, voor € 4 per uur als 30 jarige :( ).

Maar dat is parttime en voorheen werkte ik fulltime, alleen dat werd mij teveel. Zowel destijds toen ik in de ICT werkte en later als magazijnmedewerker. Dat zorgt namelijk voor teveel prikkels en de druk is te hoog.

Overigens denk ik niet dat er veel supermarkt medewerkers wakker liggen van hun werk: de meeste verantwoordelijk valt uiteindelijk toch echt op de schouders, van de manager en zijn teamleiders. Die laatste zijn de betere baantjes in de supermarkt: maar die functies vullen ze wel op, met medewerkers die intern de opleiding ervoor volgen.

Trouwens er zijn maar weinig mensen die echt hun droombaan hebben: en in de ICT word je vaak goed betaald ( niet altijd ) en dan rust er natuurlijk ook een enorme druk op je schouders. Verwonderd mij dan ook niks dat zoveel mensen uiteindelijk met een burnout thuis zitten.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
Zoals al een paar keer eerder gezegd.
Ik zou gaan praten met een loopbaan coach.
Misschien via je huidige werkgever, anders er zelf eentje zoeken.

Dat helpt echt heel goed.

Zelf ben ik toen ik 16 was bij het waterink instituut geweest.
Hele goede ervaringen mee. Kost wel wat maar als het uiteindelijk voor meer levensgeluk zorgt.

https://www.waterinkinstituut.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 22:53
Ik heb een dikke 10 jaar op kantoor gezeten. Elke dag was nagenoeg hetzelfde liedje en begon ook mij te vervelen. Stap terug gedaan en ben voor DHL gaan rijden. En aangezien het rijden een hobby van mij is, was het heerlijk om vrijheid te hebben. Na 2 jaar kon ik helaas niet doorgaan met het werk door een hardnekkige blessure en belandde ik in de WW omdat mijn contract niet werd verlengd (Ik was in loondienst). Werd binnen een week gebeld om (betaald) op een buurtbus te rijden in het openbaar vervoer. Aanvankelijk was het voor een paar weken, maar inmiddels al bijna een jaar verder. Ik zie mezelf dit voorlopig nog wel blijven doen en eventueel nog wel door richting groter materieel. Maar zolang mijn uurloon nu hoger ligt, vind ik het voor nu prima zo.

Ik wil niet meer ergens werken waarbij de baas letterlijk over je schouders mee kijkt. Daar voel ik me gewoon niet comfortabel bij. Natuurlijk kijken ze nog steeds mee, maar is het vooral op papier (of schermen;)). Het gevoel van vrijheid is gewoon onbetaalbaar. Even snel een ijsje of een loempiaatje op de route kunnen halen... Heerlijk. En de klandizie die ik heb is heel divers, van jong tot oud en niemand klaagt. Nee, ik wil voorlopig niks anders meer ;).

eXec op Steam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuN2FiRe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-10-2024
Heb je ooit al eens aan defensie gedacht?
- Zitten overal in het land
- banen in verschillende richtingen
- veel door groei mogelijkheden

Evt voor naast je baan parttime in de Groep Luchtmacht Reserve of de Natres

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

eXec schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 04:28:

..

Ik wil niet meer ergens werken waarbij de baas letterlijk over je schouders mee kijkt. Daar voel ik me gewoon niet comfortabel bij. Natuurlijk kijken ze nog steeds mee, maar is het vooral op papier (of schermen;)). Het gevoel van vrijheid is gewoon onbetaalbaar. Even snel een ijsje of een loempiaatje op de route kunnen halen... Heerlijk. En de klandizie die ik heb is heel divers, van jong tot oud en niemand klaagt. Nee, ik wil voorlopig niks anders meer ;).
Mag ik hier cynisch op reageren?

Nou nou wat een vrijheid. Ik neem aan dat je wel gewoon een contract hebt dus er wordt wel verwacht dat je komt opdagen. En die bus zal wel op gezette tijden rijden? Voor mij is dat het omgekeerde van vrijheid. Je had gewoon de verkeerde baan te pakken in de IT. Als ik besluit dat ik nu een loempia ga halen in de stad is er niemand die me tegenhoudt. Sterker nog, als ik nog een paar uurtjes wacht en dan weg ga zeggen mijn collegas waarschijnlijk: “tot morgen!”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Anoniem: 135360 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:51:
[...]

Volkomen offtopic, maar wettelijk gezien is reistijd naar de klant werktijd. Dat het niet declarabele uren zijn is wat anders.

Verder heeft de topic starter er aangedacht om bv ipv 40 uur maar 32 of 36( en dan eens in de 2 weken een dag vrij) uur te gaan werken zodat hij meer privé tijd heeft?
Ik meen dat dat wettelijk deel dat reistijd als werktijd is alleen geldt voor de arbeidstijdenwet. Dus niet 12 uur werken en dan nog uur heen en terug. Maar of het ook wettelijk betaald moet worden? Volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 19:52
FreakNL schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:13:
[...]

Mag ik hier cynisch op reageren?

Nou nou wat een vrijheid. Ik neem aan dat je wel gewoon een contract hebt dus er wordt wel verwacht dat je komt opdagen. En die bus zal wel op gezette tijden rijden? Voor mij is dat het omgekeerde van vrijheid. Je had gewoon de verkeerde baan te pakken in de IT. Als ik besluit dat ik nu een loempia ga halen in de stad is er niemand die me tegenhoudt. Sterker nog, als ik nog een paar uurtjes wacht en dan weg ga zeggen mijn collegas waarschijnlijk: “tot morgen!”
Niks cynisch!

Ik voel het net zo. Heel veel (bij)baantjes gehad in mijn carrière, maar nergens zoveel vrijheid gehad als in mijn huidige 'uurtje factuurtje' baan.

Dagje thuis werken omdat de kleine ziek is. Later beginnen omdat ik nog even in bed wil liggen. s'Middags lekker lang lunchen op het terras omdat het mooi weer is.

En ja keerzijde is dat je geen 9:00 tot 17:00 mentaliteit moet hebben. Maar mijn ervaring is dat als jij flexibel bent je opdrachtgever dit ook is of wordt. Commitment is de sleutel wat mij betreft...

Edit:
Dat neemt overigens niet weg dat ik ook erg de neiging heb om naast mijn zitbaan bezig te zijn met mijn handjes. Veelal klussen rondom huis of bekenden, hobbyprojecten aan mijn auto, brommer etc etc. Dit helpt mij het zitwerk te blijven verdragen...

[ Voor 9% gewijzigd door miena21 op 14-08-2018 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

FreakNL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:14:
[...]

Dat is alleen bij de uurtje factuurtje deta toko’s zo. En dat is een keuze om daar te werken. Zit nu op een interne IT afdeling en daar is het gewoon binnen werktijd.

Die uurtje factuurtje toko’s zijn wat dat betreft een hel. Als ik nu op vrijdagmiddag er geen zin meer in heb loop ik om 13:00 naar buiten, moet je op een detaklus eens proberen. Ja het kan wel, maar dan mag je wel 4 uur vakantie schrijven. Of je moet al langere tijd bij een relaxte klant zitten.

Ik ga eind aug examen doen, Microsoft ding dus zelfstudie. Krijg 3 dagen voor studie plus examen. Van de week ff tussen neus en lippen door geregeld, staat niet eens iets op papier... Bij Sogeti kreeg ik 4 uur......

Die deta clubs leven van elk uurtje dat je maakt, dat is als je in vaste dienst bent gewoon anders, ik moet echt resultaten leveren hoor maar of ik dat in 35 of 45 doe boeit geen reet (beide komt voor, het is geven en nemen)
Dat is bij interne IT afdelingen net zo. Ik zit ook gewoon intern, bij mijn vorige werkplekken ook zo en meestal hebben ze de IT-afdeling zo minimaal uitgevoerd dat er simpelweg geen tijd is voor de studie binnen werktijd. We zitten nu ook met 3 man op een afdeling waar werk is voor 5 man. Bij mijn vorige werk hetzelfde grapje. Daarnaast is er altijd gezeur over budget en zien ze vaak de toegevoegde waarde niet in van een cursus of certificering.

En om 13:00 naar buiten lopen is voor mij ook gewoon uren afschrijven hoor, bij mijn vorige werk moest ik zelfs nog ouderwets in- en uitklokken. Mijn huidige werk is iets flexibeler, maar een halve dag vrij nemen kost mij gewoon uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Free rider schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:49:
[...]

Wel eens een sabbatical overwogen? Zes maanden tot een jaar er helemaal uit, om te ontdekken wat je echt wil. Het zal niet meevallen als je een familie moet onderhouden, maar je kan een hoop winnen.

NB Merk op dat ik niet direct aanneem dat je toekomst in fysieke arbeid ligt. Als je dat heel zeker weet, bijvoorbeeld omdat een arbeidspsycholoog of loopbaancoach dat heeft vastgesteld, dan is die sabbatical natuurlijk niet nodig.
Dit heb ik al overwogen maar helaas gaat dat financieel niet lukken. Ik ben nu opzoek naar een loopbaan coach, wellicht kan die me hiermee ook verder helpen :)
eXec schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 04:28:
Ik heb een dikke 10 jaar op kantoor gezeten. Elke dag was nagenoeg hetzelfde liedje en begon ook mij te vervelen. Stap terug gedaan en ben voor DHL gaan rijden. En aangezien het rijden een hobby van mij is, was het heerlijk om vrijheid te hebben. Na 2 jaar kon ik helaas niet doorgaan met het werk door een hardnekkige blessure en belandde ik in de WW omdat mijn contract niet werd verlengd (Ik was in loondienst). Werd binnen een week gebeld om (betaald) op een buurtbus te rijden in het openbaar vervoer. Aanvankelijk was het voor een paar weken, maar inmiddels al bijna een jaar verder. Ik zie mezelf dit voorlopig nog wel blijven doen en eventueel nog wel door richting groter materieel. Maar zolang mijn uurloon nu hoger ligt, vind ik het voor nu prima zo.

Dit lijkt mij ook wel wat inderdaad. Ik vind auto rijden over het algemeen heerlijk :)

Ik ga maar eens een lijstje maken met beroepen wat mij wel leuk lijkt. Ga daar eens mee beginnen :)
Anoniem: 135360 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:51:
[...]

Ik werk al reeds 36 uur. Bevalt me eigenlijk wat dat betreft prima :) Heb ik tijd om eens rustig om me heen te kijken en mijn plannen meer vorm te geven.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 1103985 op 14-08-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:53
Anoniem: 1103985 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:36:

Dit lijkt mij ook wel wat inderdaad. Ik vind auto rijden over het algemeen heerlijk :)

Ik ga maar eens een lijstje maken met beroepen wat mij wel leuk lijkt. Ga daar eens mee beginnen :)
Dat heb ik dus ook, al lijkt mij vrachtwagenchauffeur weer niks maar bijvoorbeeld rij-instructeur weer wel.
Ben je toch met mensen bezig en in een auto, kan je ook je eigen uren bepalen. Alleen weet niet echt wat het "verdient".

Ik heb ook een paar ideeen voor apps in mijn hoofd al kan ik zelf totaal niet programmeren. Daarom ook een beetje op zoek naar een programmeur om mee te partnerren en samen bedrijf te beginnen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Metalfreak schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:23:
[...]
Dat is bij interne IT afdelingen net zo. Ik zit ook gewoon intern, bij mijn vorige werkplekken ook zo en meestal hebben ze de IT-afdeling zo minimaal uitgevoerd dat er simpelweg geen tijd is voor de studie binnen werktijd. We zitten nu ook met 3 man op een afdeling waar werk is voor 5 man. Bij mijn vorige werk hetzelfde grapje. Daarnaast is er altijd gezeur over budget en zien ze vaak de toegevoegde waarde niet in van een cursus of certificering.
Dat vind ik eerlijk gezegd slecht werkgeverschap: dit zijn bedrijven die hun IT-afdeling en personeel niet de aandacht geven die ze verdienen. En het kan zeker anders weet ik uit ervaring.

Ik zat ook overdag bij externe IT trainingen terwijl daar deelnemers zaten van andere bedrijven (wel vaak multinationals). Ik werk bovendien bij een consulting firma binnen de Technology Consulting afdeling en onze trainingen zijn overdag. Sterker nog, ze zijn soms in het buitenland om teambuilding met buitenlandse collega's te faciliteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navajo
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-02-2022
Het valt me op dat nu de arbeidsmarkt booming is, veel collega's switchen. Vaak wel naar een IT-gerelateerde functie, maar dan een met veel minder reistijd of een waar je je opleidingen deels in kantoortijd mag doen.

Ik denk dat de toko's die van hun werknemers veel 'eigen tijd' vragen, in reistijd en/of opleiding, het steeds moeilijker gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Metalfreak schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:44:
[...]

Mijn werkgever "verplicht" mij via een bonus structuur om 100 uur per jaar aan studie te besteden maar vind het geen enkel probleem, en zelfs volkomen normaal, als ik daarvoor vrije dagen neem. Bijvoorbeeld een dag of twee per maand vrij nemen voor een studie of een week voor een cursus. Het is een kwestie van zelf de juiste mentaliteit hebben en de juiste werkgever zoeken die bij jou past.
Ik denk dan ook dat een groot deel van de werknemers die hun werk zat zijn eigenlijk geen ander werk nodig hebben maar een andere werkgever.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
Tsurany schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:23:
[...]

Mijn werkgever "verplicht" mij via een bonus structuur om 100 uur per jaar aan studie te besteden maar vind het geen enkel probleem, en zelfs volkomen normaal, als ik daarvoor vrije dagen neem. Bijvoorbeeld een dag of twee per maand vrij nemen voor een studie of een week voor een cursus. Het is een kwestie van zelf de juiste mentaliteit hebben en de juiste werkgever zoeken die bij jou past.
Ik denk dan ook dat een groot deel van de werknemers die hun werk zat zijn eigenlijk geen ander werk nodig hebben maar een andere werkgever.
Hoeft niet kan ook gewoon zijn dat ze de IT echt niet meer willen maar totaal iets anders.

Als je echt totaal iets anders wil dan hebben cursussen/ studie's in de IT wereld ook geen zin hoeveel je werkgever er ook voor over heeft.

En ik denk dat werkgevers raar zullen opkijken als je zegt ik ga in mijn studie (schoonheidsspecialist) cursus/studie volgen om me daar op te specialiseren terwijl je in de IT zit.
Omdat je niet meer in IT wil zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakoina
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 08:57

Dakoina

Newbie archer

Ook bij mij hier heel herkenbaar. Al die IT... ik vind het geweldig, maar het wordt zoveel allemaal. Teveel evolutie voor mij en ik kan het niet meer bijhouden. Zeker als het gezinsleven en de hobbies en interesses de niet-arbeidstijd inpalmen waardoor bijleren moeilijker wordt.

Ben ook midden de 30 en al veel gezien en meegemaakt. Burnout/depressie gehad door een van de werkgevers... al die stress begon zwaar op mij te wegen. Té zwaar. En toegegeven, mijn vorig jaar ontdekte ADD heeft waarschijnlijk ook parten gespeeld in het verleden. Ik kan dingen zo snel beu waardoor ik compleet ga blokkeren als ik dingen moet doen die mij op die moment niet liggen. En nu is dat erger dan vroeger zelfs.

Ik ben een paar jaar terug naar een loopbaanbegeleidster geweest. Ze heeft me helpen zoeken naar iets nieuw dat mij zou liggen, maar eigenlijk heb ik gewoon mezelf meer ontdekt en niet echt een andere (soort) job. Een mooi salaris zoals in de IT ergens anders... het is niet eenvoudig om dat te vinden. En zoveel zaken spreken me niet aan. Al zou ik ook graag meer de handen uit de mouwen willen steken dan enkel achter een pc te zitten.

Gelukkig zit ik nu op een job (nog steeds IT) waar ik wat meer vrijheid heb en minder stress dan op mijn andere jobs. Plus ze weten dat ik ADD heb en ik voel wel dat ze daar begrip voor hebben, want mijn ADD is in sommige gevallen net een groot pluspunt. In plaats van puur developer doe ik meer technische analyse en ik volg een UX specialist om die taken in de toekomst over te nemen (aangezien ik graag meer mijn creatieve kant wil aanspreken). Heb ook wat meer delegeer mogelijkheden gekregen en dat is leuk :)

Moest geld geen probleem zijn, zou ik het liefst een wellness centrum openen en hier en daar bijspringen of helpen waar nodig. Ik heb massage opleidingen en een kookcursus gevolgd, die dingen kunnen altijd van pas komen daar ;)

Veel succes met je zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

_vision schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:04:
[...]

Dat vind ik eerlijk gezegd slecht werkgeverschap: dit zijn bedrijven die hun IT-afdeling en personeel niet de aandacht geven die ze verdienen. En het kan zeker anders weet ik uit ervaring.

Ik zat ook overdag bij externe IT trainingen terwijl daar deelnemers zaten van andere bedrijven (wel vaak multinationals). Ik werk bovendien bij een consulting firma binnen de Technology Consulting afdeling en onze trainingen zijn overdag. Sterker nog, ze zijn soms in het buitenland om teambuilding met buitenlandse collega's te faciliteren.
Mijn vorige werk was bij zo'n multinational, groot internationaal logistiek bedrijf. IT-afdeling was eigenlijk altijd te druk. We mochten wel iets van training doen, maar die mocht nooit te duur zijn of teveel tijd kosten en als het eenmaal zover was, was er toch altijd weer een spoedgeval (welkom in de logistiek) waardoor je er uiteindelijk toch niet fatsoenlijk aan toe kwam.

Mijn huidige werk is bij een opleidingsinstituut nota bene, maar ook hier is er eigenlijk geen budget of echte wil om het personeel bij te scholen. Af en toe een gezamelijke training, maar dat is dan meestal van bovenaf opgelegd. Onlangs bijvoorbeeld een tweedaagse Scrum training (let op: we doen helemaal niets met Scrum), geef ik aan dat ik dan ook wel het officiële Scrum Master certificaat wil gaan halen, krijg ik meteen een negatief antwoord omdat ze denken dat ik in daar "toch niets aan heb"... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloemkoolsaus
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbare situatie gehad (ook IT). Ik had het helemaal gehad met de IT en de IT wereld (of althans, dat dacht ik). Op een gegeven moment ging ik (om andere redenen) naar een andere werkgever. Inmiddels doe ik al ruim 10 jaar met nog steeds veel plezier hetzelfde werk, bij die 'nieuwe' werkgever!

In mijn geval was het niet het werk en de branche wat ik beu was, maar juist context van het bedrijf waarin ik het werk deed. Ik werkte voor een IT dienstverlener, dus wij deden de IT voor andere bedrijven. IT was de hoofd activiteit van het bedrijf. Nu werk ik op een IT afdeling die ondersteunend is aan de bedrijfsvoering. Exact hetzelfde werk, maar zo anders.

Wees voorzichtig met zeggen dat je IT beu bent, je bent het niet voor niets een keer gaan doen! Ik ben in dezelfde 'val' gelopen en ben blij dat ik uiteindelijk niet iets anders ben gaan doen. Dat gezegd, dat is mijn ervaring en voor jou kan dat natuurlijk anders zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Metalfreak schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:43:
[...]

Mijn vorige werk was bij zo'n multinational, groot internationaal logistiek bedrijf. IT-afdeling was eigenlijk altijd te druk. We mochten wel iets van training doen, maar die mocht nooit te duur zijn of teveel tijd kosten en als het eenmaal zover was, was er toch altijd weer een spoedgeval (welkom in de logistiek) waardoor je er uiteindelijk toch niet fatsoenlijk aan toe kwam.

Mijn huidige werk is bij een opleidingsinstituut nota bene, maar ook hier is er eigenlijk geen budget of echte wil om het personeel bij te scholen. Af en toe een gezamelijke training, maar dat is dan meestal van bovenaf opgelegd. Onlangs bijvoorbeeld een tweedaagse Scrum training (let op: we doen helemaal niets met Scrum), geef ik aan dat ik dan ook wel het officiële Scrum Master certificaat wil gaan halen, krijg ik meteen een negatief antwoord omdat ze denken dat ik in daar "toch niets aan heb"... 8)7
Ik hoop dat je het werk en collega's leuk vindt, want van de organisatie moet je het niet hebben zo te zien. :+

Maar goed, mijn ervaring is dat in de logistiek IT vaak een ondergeschoven kindje is. Terwijl daar goede innovaties mogelijk zijn met bijv. big data en IoT die de klant beter kunnen bedienen en kosten kunnen drukken.

EDIT: ik lees nu dat het je vorige werkgever is en met een reden denk ik. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

Zoveel uiteenlopende verhalen hier. De een zegt "van baan wisselen helpt niet", de ander "baan wisselen hielp enorm". En dan ook "ben lekker iets anders buiten IT gaan doen en bevalt me prima" tegenover "in de IT was het zo slecht nog niet/staar je niet blind op het romantische van X".

Dat maakt het er niet makkelijker op, want zelf overweeg ik ook een switch te maken (en had ook in de planning om daar op GoT een topic over te openen, echter is die er nu al). Ik werk nu 5 jaar in de IT, begonnen als service desk agent en werk nu in service management als knowledge manager. De opties die ik nu aan het onderzoeken ben zijn de volgende:
- De bouw in;
- Trainer worden in Lean Six Sigma en/of KCS (waarschijnlijk als ZZPer);
- Binnen het bedrijf waar ik nu werk een andere richting in (ik overweeg security, product owner, of people manager).

De keuze is zo makkelijk nog niet. Het idee de bouw in te gaan wordt gevoed doordat ik een vriend heb geholpen zijn “stukkie gras” te voorzien van een compleet huis. Heerlijk al die weekenden daar klussen. Maar inderdaad vraag ik me af hoe het is om dat 5 dagen per week te gaan doen, toch even anders dan de stressvrije weekenden. Verder vind ik het altijd leuk om mensen dingen te leren (hoewel leraar me dan weer niets lijkt) , en vind ik Lean Six Sigma reuze interessant, vandaar ook mijn idee om daar mensen in te trainen. Maar voor jezelf beginnen is toch ook wel spannend. Het makkelijkste zou een switch binnen dit bedrijf zijn (prima werkgever), en dan na een jaar eens verder kijken. Maar ergens voelt dat als uitstel van executie.

En dan vraag ik me ook nog af of ik in Tsjechië wil blijven wonen (doe dat nu al 5 jaar), terug naar Nederland, of toch proberen de VS binnen te komen. Dat helpt niet :+

Leuk om alle tips te lezen hier in ieder geval :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Situatie TS herkenbaar voor vele tweakers denk ik. Zelf zit ik met een vergelijkbaar probleem. Vriendin heeft werk wat ze graag doet 15 minuten en ze is op haar arbeidsplaats. Zelf moet ik als IT'er (beheer/infrastructuur/helpdesk) steeds naar Brussel of Antwerpen, met de welbekende verkeersinfarcten daar elke dag opnieuw. Niet de reistijd, maar dat laatste ben ik helemaal klaar mee. Alhoewel ik best nog in de ICT wil blijven wil ik gewoon niet meer in de files gaan, daar wordt is namelijk helemaal depri van de laatste tijd. Ik zoek dus vooral iets dichterbij, maar dit is heel moeilijk gebleken aangezien zeer veel jobs zich concentreren in en ronddom de 2 grote steden. Vroeger vond ik het dan erg om in loon achteruit te gaan, maar zelfs dat is nu geen bezwaar meer. Helaas is tot op heden de zoektocht dus negatief, zeker in mijn vakgebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Tsurany schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:23:
[...]

als je vrij neemt voor een cursus dan doe je het dus alsnog in eigen tijd. Wettelijk moet je 4 weken per jaar vakantie mogen nemen. Het zal een werkgever een worst zijn waar je die tijd aan besteed, maar als je dat aan cursussen besteed (en dus minder op vakantie gaat) dan is het mooi meegenomen voor die werkgever.

Ik ben eerder benieuwd hoeveel werkgevers in IT je doorbetalen als je moet leren voor een studie/cursus (oftewel onder werktijd ipv in eigen tijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Metaalhoofd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

als je vrij neemt voor een cursus dan doe je het dus alsnog in eigen tijd. Wettelijk moet je 4 weken per jaar vakantie mogen nemen. Het zal een werkgever een worst zijn waar je die tijd aan besteed, maar als je dat aan cursussen besteed (en dus minder op vakantie gaat) dan is het mooi meegenomen voor die werkgever.

Ik ben eerder benieuwd hoeveel werkgevers in IT je doorbetalen als je moet leren voor een studie/cursus (oftewel onder werktijd ipv in eigen tijd).
Het is vrij nemen van normaal werk (vaak bij de klant) maar in plaats van vakantie-uren kan ik dus dat budget van 100 uur aanspreken. Ik word dus gewoon doorbetaald en het telt zelfs mee voor mijn bonus.
En als ik over die 100 uur heen ga is dat ook eigenlijk nooit een probleem, bonus wordt alleen niet hoger.
Clavat schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:30:
[...]

Hoeft niet kan ook gewoon zijn dat ze de IT echt niet meer willen maar totaal iets anders.

Als je echt totaal iets anders wil dan hebben cursussen/ studie's in de IT wereld ook geen zin hoeveel je werkgever er ook voor over heeft.

En ik denk dat werkgevers raar zullen opkijken als je zegt ik ga in mijn studie (schoonheidsspecialist) cursus/studie volgen om me daar op te specialiseren terwijl je in de IT zit.
Omdat je niet meer in IT wil zitten.
Het kan prima dat mensen echt niet meer in de IT willen zitten. Alleen heel veel klachten die ik zie bij mensen die een andere kant op willen hebben niet met het onderwerp te maken maar met de werkgever of het type IT werk. Je kan binnen de IT zo ontzettend veel kanten op en je zit echt niet vast aan kantoorwerk in een 8 tot 5 setting.

Natuurlijk kan je buiten de IT gaan kijken als je IT echt helemaal zat bent, je zult alleen vaak flink moeten investeren in omscholing of een aardige daling in salaris accepteren. Daarom zou ik eerst kijken of je binnen de IT voldoening kan vinden en dan pas buiten de IT kijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Tsurany schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:17:
[...]

Het is vrij nemen van normaal werk (vaak bij de klant) maar in plaats van vakantie-uren kan ik dus dat budget van 100 uur aanspreken. Ik word dus gewoon doorbetaald en het telt zelfs mee voor mijn bonus.
En als ik over die 100 uur heen ga is dat ook eigenlijk nooit een probleem, bonus wordt alleen niet hoger.
ah, dat is naar mijn idee wel redelijk uniek voor een IT-detacheerder, vraag me dan bijna af waar ze het mee compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Metaalhoofd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:19:
[...]

ah, dat is naar mijn idee wel redelijk uniek voor een IT-detacheerder, vraag me dan bijna af waar ze het mee compenseren.
Ik werk dan ook niet bij een detacheerder maar voor de consultancy tak van een zeer grote software ontwikkelaar. Wij consulteren dus bij de implementatie en gebruik van onze eigen software. Dat betekent dat wij relatief hoge tarieven kunnen vragen omdat wij een duidelijke meerwaarde bieden. En dat vertaald zich dus ook in opleidingsmogelijkheden om die meerwaarde te kunnen blijven bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
pjot1 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:15:
In de bouw zitten ze springen om mensen.
Prima om ernaast te doen. ;)

TS begrijp dat je niet te veel wilt zeggen, maar is het enkel het binnenzitten of mis je uitdaging? Ik heb ook een haat liefde verhouding met IT en de wereld is ook wel zakelijk en soms ook hard. Psychologie lijkt me wel wat (wil altijd graag mensen helpen, luisteren), maar doorvoor moet ik eerst mijn eigen problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

Ook zonder papiertje? ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vaak kan je in de bouw zonder papieren gelijk aan de slag. Nu zal je niet zo veel verdienen als in de ict en zal je onderaan beginnen, maar bouwopruimers heb je ook nodig. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Laatst online: 05-05 21:01
Welk papiertje doel je dan op icm met welke werkzaamheden? Metselen of elektricien, is nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Metalfreak schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:23:
[...]

En om 13:00 naar buiten lopen is voor mij ook gewoon uren afschrijven hoor, bij mijn vorige werk moest ik zelfs nog ouderwets in- en uitklokken. Mijn huidige werk is iets flexibeler, maar een halve dag vrij nemen kost mij gewoon uren.
Dan zit je bij de verkeerde club. Ik heb het nu en ik heb het ook meegemaakt (als externe nota bene) bij een grote verzekeraar. Daar werd ik zelfs verplicht om minimaal 2 dagen thuis te werken vanwege overboeking van het kantoor.

Kijk, van mij worden er echt wel resultaten verwacht. Maar ik doe langlopende IT trajecten waarbij in- en uitklokken geen meerwaarde heeft. Bovendien kunnen we thuiswerken (ik doe dat eigenlijk nauwelijks omdat ik op 5 minuten van mijn werk woon en ik daar een betere werkplek heb), hoe ga je dat klokken dan?

Ik denk dat de truc is om uit de operatie te groeien. Ja, als jij bij een servicedesk zit kun je moeilijk om 10:00 binnenrollen of om 13:00 tabee zeggen. En dat geldt ook voor operationeel beheer, alhoewel het daar als wel iets beter is. Die update op die server kan morgen ook. Maar stel dat je iets doet met R&D of Solution Architectuur? Of Security? Ik noem maar wat.. Dan boeit het echt niet hoe laat je begint of hoe laat je stopt, zolang je maar resultaten oplevert.
Pagina: 1 2 Laatste