Ik mis echt het buiten zijn. Niet zozeer de uitdaging. Deze heb ik inmiddels wel inmiddelsHollowGamer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:30:
[...]
Prima om ernaast te doen.
TS begrijp dat je niet te veel wilt zeggen, maar is het enkel het binnenzitten of mis je uitdaging? Ik heb ook een haat liefde verhouding met IT en de wereld is ook wel zakelijk en soms ook hard. Psychologie lijkt me wel wat (wil altijd graag mensen helpen, luisteren), maar doorvoor moet ik eerst mijn eigen problemen oplossen.
Was sarcastisch bedoeld.
De bouw is ook zwaar, zeker als TS aangeeft met zijn rug te zitten. Zou iets ernaast zoeken dat wel past, misschien in tuinonderhoud, omdat daar interesse van TS naar uitgaat.
Onder begeleiding kan ik een heleboel. Laat mij 1-2 x zien hoe iets moet en dan lukt het wel. Zo heb ik geholpen het huis van mijn vriend te bouwen. Toch betwijfel ik of dat voldoende is om aangenomen te worden als timmerman o.i.d.HollowGamer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:17:
[...]
Was sarcastisch bedoeld.
De bouw is ook zwaar, zeker als TS aangeeft met zijn rug te zitten. Zou iets ernaast zoeken dat wel past, misschien in tuinonderhoud, omdat daar interesse van TS naar uitgaat.
Bewegen is verder altijd nog het beste, en die krijg je niet veel achter een bureau. Inderdaad bestaat er kans op overbelasting in de bouw, afhankelijk van welk werk je doet en hoe, echter is het denk ik nergens perfect.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik denk wel dat mensen hier werken in bouw wat romantiseren.
Het is keihard werken, relatief weinig verdienen en je lichaam slopen. En zoals de afgelopen weken met 30+ graden sta je je kapot te zweten.
Daarnaast is de bouw een sector die enorm aan hoog- en laagconjectuur is onderheven. Nu is er veel werk omdat de economie lekker gaat, maar als het wat minder gaat...is er weinig werk en sta je snel op straat.
Daarnaast is de bouw een sector die enorm aan hoog- en laagconjectuur is onderheven. Nu is er veel werk omdat de economie lekker gaat, maar als het wat minder gaat...is er weinig werk en sta je snel op straat.
Dat hangt denk ik ook wel af van het soort werk dat je doet. Puur het bouwen, dus metselen/timmeren dat varieert inderdaad veel, maar onderhoud zul je altijd hebben, dat varieert ook, maar wel minder._vision schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:45:
Ik denk wel dat mensen hier werken in bouw wat romantiseren.Het is keihard werken, relatief weinig verdienen en je lichaam slopen. En zoals de afgelopen weken met 30+ graden sta je je kapot te zweten.
Wordt loodgieter, ja het is vies werk daarom wil niemand het doen. Maar een verstoppinkje oplossen is vaak redelijk snel geixed, en het is niet extreem moeilijk. (Vooral in het begin niet, later krijg je wel wat uitdagendere dingen).
Inderdaad, het verdient nog wel aardig ook geloof ik. Of elektricien, dat lijkt mij dan weer erg leuk.Crashhill schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:54:
Wordt loodgieter, ja het is vies werk daarom wil niemand het doen. Maar een verstoppinkje oplossen is vaak redelijk snel geixed, en het is niet extreem moeilijk. (Vooral in het begin niet, later krijg je wel wat uitdagendere dingen).
Vergis je niet in elektricien, minder technisch dan je denkt (no offence!!!), afhankelijk van het werk natuurlijjk.O085105116N schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:15:
[...]
Inderdaad, het verdient nog wel aardig ook geloof ik. Of elektricien, dat lijkt mij dan weer erg leuk.
Maar, de basis blijft de infrastructuur aanbrengen:
kabelgoten monteren, buis leggen en kabels trekken (soms inclusief boren, frezen enz). Ik denk dat de verhouding tussen "rammen"/meters maken en mooi werk ligt op ongeveer 85/15, waarvan het technisch uitdagende werk meestal door de hoofdmonteur gedaan word.
Ik denk eerder als wat slimmer iemand de bouw in gaan het moet zoeken in de werkvoorbereiding.
Tegenwoordig zijn goede werkvoorbereiders ver te zoeken. Weinig feeling met het werk, geen materiaalkennis en meedenken is ook lastig.
Als je dat overweegt:
Schrijf een goede motivatie, zeg dat je graag eerst enkele maanden op diverse soorten bouwen/klussen als (hulp)monteur mee wil draaien. Bijna gegarandeerd dat je kan komen praten. Daarnaast heb je direct een voorsprong op veel werkvoorbereiders. Je weet wat er speelt op de bouw, wat gaat fout, wat kan beter. Daarnaast doe je direct kennis op van de gebruikte materialen, wat gebruikt men veel, welke materialen prijzen de vertegenwoordigers aan maar werken in de praktijk niet, enz enz.
Beetje offtopic, maar ik vang ZO-VEEL op in het veld door gewoon hier en daar een bakkie te doen met de mannen in het veld, dat is onbetaalbaar. Dit zou eigenlijk 2 ochtenden per maand oid verplicht moeten zijn voor een werkvoorbereider

Ik heb een beetje in een vergelijkbare situatie gezeten:
Mijn vorige werkgever was een detacheringsbureau. Hier ben ik toen in dienst gekomen onder het mom van "een kijkje nemen in diverse keukens" (lees: verschillende opdrachten doen bij verschillende bedrijven). Uiteindelijk kon ik het terugvoeren op iedere keer hetzelfde trucje doen. Ondanks dat ik werd ingezet bij verschillende werkgevers, moest ik iedere keer hetzelfde kunstje doen.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij mijn huidige werkgever (eerst als inhuur, later overgenomen en interne medewerker geworden). Maar vanaf dag éen wist ik al dat dit een ander soort trucje zou worden. Dit betreft een internationale organisatie. Ondertussen ben ik doorgegroeid in functie waarbij ik, vrijwel geheel, zelf mijn werk kan bepalen. Ik heb één opdracht en de invulling hiervan mag ik zelf bepalen. Alleen deze opdracht bestaat uit meerdere onderdelen waarvoor ik dus verantwoordelijk ben. Ik heb de vrijheid om thuis te werken, later in de ochtend te beginnen, etc.
Daarnaast heb ik regelmatig de mogelijkheid om naar een andere vestiging van deze werkgever te reizen. Hiervan zitten er dus ook een aantal in het buitenland (waaronder Amerika en Dubai). De afwisseling die dit geeft heeft mij veel plezier in het werk gebracht. Ik zie mezelf hier wel nog een groot aantal jaren zitten.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: probeer anders eens een baan te vinden bij een grote multinational waarbij je dus ook de mogelijkheid hebt om eens "buiten de deur" je werk te doen
Mijn vorige werkgever was een detacheringsbureau. Hier ben ik toen in dienst gekomen onder het mom van "een kijkje nemen in diverse keukens" (lees: verschillende opdrachten doen bij verschillende bedrijven). Uiteindelijk kon ik het terugvoeren op iedere keer hetzelfde trucje doen. Ondanks dat ik werd ingezet bij verschillende werkgevers, moest ik iedere keer hetzelfde kunstje doen.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij mijn huidige werkgever (eerst als inhuur, later overgenomen en interne medewerker geworden). Maar vanaf dag éen wist ik al dat dit een ander soort trucje zou worden. Dit betreft een internationale organisatie. Ondertussen ben ik doorgegroeid in functie waarbij ik, vrijwel geheel, zelf mijn werk kan bepalen. Ik heb één opdracht en de invulling hiervan mag ik zelf bepalen. Alleen deze opdracht bestaat uit meerdere onderdelen waarvoor ik dus verantwoordelijk ben. Ik heb de vrijheid om thuis te werken, later in de ochtend te beginnen, etc.
Daarnaast heb ik regelmatig de mogelijkheid om naar een andere vestiging van deze werkgever te reizen. Hiervan zitten er dus ook een aantal in het buitenland (waaronder Amerika en Dubai). De afwisseling die dit geeft heeft mij veel plezier in het werk gebracht. Ik zie mezelf hier wel nog een groot aantal jaren zitten.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: probeer anders eens een baan te vinden bij een grote multinational waarbij je dus ook de mogelijkheid hebt om eens "buiten de deur" je werk te doen
Gewoon lekker in de kassen werken joh, beste tijd van mn leven gehad. Je wordt gezond als een paard en driemaal fysiek beter. Ik denk nog aan deze gouden tijden regelmatig op kantoorAnoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:08:
[...]
Ik ben graag met groen bezig, zowel tuinen als houtbewerking etc. Het nadeel is dat ik in het verleden veel problemen heb gehad met mijn rug. Het is de laatste tijd stabiel maar ik denk dat ik de rugspieren maar eens wat moet gaan trainen
Wat is jouw functie als ik het vragen mag en wat ongeveer doe je?, zeker ook software house net als ik?.nextware schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:41:
Ik heb een beetje in een vergelijkbare situatie gezeten:
Ik lees van velen dat ze de bouw adviseren en dan ook nog als erbij of ernaast.
In de bouw zul je ook niet zomaar aan het werk komen zonder enige ervaring of een papiertje, denk om te beginnen aan VCA (ook al ben je bouwopruimer).
Onder aan de ladder mag je lekker de hele dag met een breekhamer beton weghakken tot de blaren centimeters dik op je handen staan, je mag met je kruiwagen de puinhoop van je collega's oprapen en weggooien zodat ze daarna weer een nieuwe puinhoop voor je achterlaten.
Voordat je zelfstandig een 'vak' mag uitoefenen zou je een hoop ervaring moeten hebben.
De cultuur in de bouw is ook wel wat anders als de cultuur van de IT.
In de bouw wordt van je verwacht dat je gewoon 40 uur per week werkt, een arbeidsplaats in de bouw voor een aantal uren of dagen per week vinden zal erg lastig worden! Het is ook een behoorlijke 'mannen' wereld waar je de benen onder je lijf vandaan moet lopen om het tempo van je collega's bij te kunnen houden. Je moet er ook voor open willen staan dat je schaft in een schaftkeet met ruftende en boerende collega's die vaak grof en lomp in de omgang en taalgebruik kunnen zijn want dat is heel normaal in de bouw.
De vraag is hoe de collega's met jou omgaan als zij horen dat je een kantoorpik of pennenlikker bent.
Bedenk ook of je je eigen lichaam om zeep wilt helpen met het sjouwen van zwaar en lomp materiaal, dikke stofwolken wilt inademen en andere chemische troep.
In de zomer sta je in de brandende zon en in het stof met je bezwete lichaam en in de winter vriezen je handen bijna kapot van de kou, je werkt in weer en wind.
Wat betreft hovenier worden, wat ook vaak wordt geadviseerd:
Als hovenier zijnde doe je waarschijnlijk wel wat meer dan een beetje onkruid wieden en grasmaaien.
Denk aan een tuin aanleggen met een vijver of een terras bestraten, een tuinmuur metselen, electra aanleggen voor de tuinverlichting, bomen planten etc.
Het lijkt romantisch tot je dagelijks aan het eind van de dag kapot thuis komt omdat je van die lompe grote modieuze tegels van 60x60x6 hebt gelegd van tientallen kilo's per stuk. Al die bergen zand, grond, puin of whatever die je hebt weg geschept, uren of dagen wortels uit de grond hebt getrokken omdat er schuttingpalen moeten staan of dagen op een stuk beton moet hakken omdat het in de weg zit of verkeerd is gestort. Je voelt je rug kraken en hebt overal pijn in het lichaam en je hoest de longen uit je lijf.
Ik wordt de IT heel soms ook wel een beetje zat maar als ik deze draad lees besef ik weer waarom ik zo graag in de IT wilde werken
In de bouw zul je ook niet zomaar aan het werk komen zonder enige ervaring of een papiertje, denk om te beginnen aan VCA (ook al ben je bouwopruimer).
Onder aan de ladder mag je lekker de hele dag met een breekhamer beton weghakken tot de blaren centimeters dik op je handen staan, je mag met je kruiwagen de puinhoop van je collega's oprapen en weggooien zodat ze daarna weer een nieuwe puinhoop voor je achterlaten.
Voordat je zelfstandig een 'vak' mag uitoefenen zou je een hoop ervaring moeten hebben.
In de bouw wordt van je verwacht dat je gewoon 40 uur per week werkt, een arbeidsplaats in de bouw voor een aantal uren of dagen per week vinden zal erg lastig worden! Het is ook een behoorlijke 'mannen' wereld waar je de benen onder je lijf vandaan moet lopen om het tempo van je collega's bij te kunnen houden. Je moet er ook voor open willen staan dat je schaft in een schaftkeet met ruftende en boerende collega's die vaak grof en lomp in de omgang en taalgebruik kunnen zijn want dat is heel normaal in de bouw.
De vraag is hoe de collega's met jou omgaan als zij horen dat je een kantoorpik of pennenlikker bent.
Bedenk ook of je je eigen lichaam om zeep wilt helpen met het sjouwen van zwaar en lomp materiaal, dikke stofwolken wilt inademen en andere chemische troep.
In de zomer sta je in de brandende zon en in het stof met je bezwete lichaam en in de winter vriezen je handen bijna kapot van de kou, je werkt in weer en wind.
Als hovenier zijnde doe je waarschijnlijk wel wat meer dan een beetje onkruid wieden en grasmaaien.
Denk aan een tuin aanleggen met een vijver of een terras bestraten, een tuinmuur metselen, electra aanleggen voor de tuinverlichting, bomen planten etc.
Het lijkt romantisch tot je dagelijks aan het eind van de dag kapot thuis komt omdat je van die lompe grote modieuze tegels van 60x60x6 hebt gelegd van tientallen kilo's per stuk. Al die bergen zand, grond, puin of whatever die je hebt weg geschept, uren of dagen wortels uit de grond hebt getrokken omdat er schuttingpalen moeten staan of dagen op een stuk beton moet hakken omdat het in de weg zit of verkeerd is gestort. Je voelt je rug kraken en hebt overal pijn in het lichaam en je hoest de longen uit je lijf.
Ik wordt de IT heel soms ook wel een beetje zat maar als ik deze draad lees besef ik weer waarom ik zo graag in de IT wilde werken
In de bouw kan je nu zonder papiertje zo aan het werk gaan, simpele dingen zijn zo geleerd en moeten toch ook gebeuren op de bouw.
In de bouw is het inderdaad ook hard werken en ik zou het niet echt aanraden om te doen voor langere termijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 14-08-2018 14:26 ]
VCA is geen papiertje?Ernemmer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:20:
[...]
In de bouw kan je nu zonder papiertje zo aan het werk gaan, simpele dingen zijn zo geleerd en moeten toch ook gebeuren op de bouw.
Zonder kom je de bouw niet eens op.
Beetje offtopic maar een VCA is niet verplicht vanuit de wet en als je even 2-3 uur het boek doorleest kan je het examen met een voldoende afronden.DixxyJS schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:21:
[...]
VCA is geen papiertje?
Zonder kom je de bouw niet eens op.
Misschien is het ook wel het gevoel van "opgesloten" zitten op kantoor. Daardoor kun je ook een afkeer krijgen aan ICT.
Misschien is Field engineer toch wel iets wat mij zou kunnen raken. Heb in het verleden met verschillende fabrikanten samen gewerkt op het gebied van persoonsalarmering etc. Misschien dat ik daar eens naar ga kijken.
Misschien is Field engineer toch wel iets wat mij zou kunnen raken. Heb in het verleden met verschillende fabrikanten samen gewerkt op het gebied van persoonsalarmering etc. Misschien dat ik daar eens naar ga kijken.
Zolang ik op de route zit en op tijd rij - en er ook tijd is - ben ik vrij om even uit te stappen. Deze vrijheid heb je gewoon niet op kantoor. Niemand die bovendien klaagt als ik eens 2 minuten langer de tijd heb genomen. Ik heb daarnaast nog wat meer vrijheden dan de chauffeur op de "grote" bus omdat ik slechts met een Sprinter rij.FreakNL schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:13:
[...]
Mag ik hier cynisch op reageren?
Nou nou wat een vrijheid. Ik neem aan dat je wel gewoon een contract hebt dus er wordt wel verwacht dat je komt opdagen. En die bus zal wel op gezette tijden rijden? Voor mij is dat het omgekeerde van vrijheid. Je had gewoon de verkeerde baan te pakken in de IT. Als ik besluit dat ik nu een loempia ga halen in de stad is er niemand die me tegenhoudt. Sterker nog, als ik nog een paar uurtjes wacht en dan weg ga zeggen mijn collegas waarschijnlijk: “tot morgen!”
Jij doelt op hele andere vrijheden dan dat ik doel dus. Binnen de marges heb jij ook gewoon targets waar je je aan moet houden, omdat je anders een tik op de vingers krijgt.

Of gewoon zelf wat vaker van die stoel af komen. In de middagpauze een rondje lopen buiten, wellicht een bureau wat omhoog/omlaag kan? Wat sportiever worden? Straks heb je een buiten baan en denk je na een maandje regen/kou van dit is het toch niet helemaal dat buiten werken?
Behalve die regen heb je buiten 0,0 voorzieningen. Samen in een busje lauwe koffie uit een thermoskan drinken lijkt romantisch
zodra je vier uur moet wachten tot je thuis kan schijten ben je er wel klaar mee. Een glas water drinken zit er ook niet in, er is nog geen waterleiding.
Buiten werken is net wildcamperen.
Ook ik herken me wel in veel van deze verhalen. Ik ben de IT ook zat, vooral de hele dag naar een scherm staren en op een stoel zitten. Ik erger me meer aan de it problemen dan dat ik ze zie als uitdaging dus dat is ook al geen goed teken. Ik werk sinds 2 jaar 4x9 (ict beheer bij overheidsorganisatie) en heb lange weekenden, dat maakt het voor mij wel iets dragelijker. Tijdens werk dagen maak ik een flinke wandeling in de pauze om te compenseren voor het zitten. Aan het eind van de dag ben ik echter gewoon zo moe van het "niets doen". In mijn vrije tijd sport ik graag, ik merk dat ik dan juist weer energie krijg. Ik denk daarom dat ik meer met sport wil gaan doen, in ieder geval iets met meer beweging omdat ik voor mijn idee daar meer energie uit haal dan dat ik heb als ik de hele dag op een stoel zit. Het blijft echter wel lastig om de stap te maken en weer op school te gaan als je ook al een hypotheek hebt en eigenlijk geen geld kan missen. Het is vooral lastig dat je overal stage voor moet lopen, anders was het nog wel makkelijk in de vrije tijd te doen.
[ Voor 2% gewijzigd door Fkramerr op 15-08-2018 09:09 . Reden: Toelichting op werkgebied ]
Haha zoals voor velen ook erg herkenbaar. Bij mij zit het voornamelijk in het 'hogerop' komen de crux. Ik ben uit de IT gestapt, omdat ik het gevoel had langzaam dood te gaan op kantoor, mede door het koffieapparaat sfeertje. Ik heb toen een tijdje echt met m'n poten in de klei gestaan als grondwerker op diverse civiele projecten. Ik ging met heel veel plezier naar m'n werk, alleen had wel het idee dat er meer in de pijplijn zat. Ik heb gesollicteerd bij een civiele aannemer en in de avonden de opleiding 'civiele techniek'. Inmiddels een aantal jaar verder met m'n ingenieurs diploma op zak en bezig als projectleider bij een van giganten in de olie en gas. Inmiddels toch weer terug bij hetzelfde gevoel als jou. Veel binnen en verlangend naar het zelf bezig zijn. Een klushuis gekocht wat ik inmiddels bijna helemaal gerenoveerd heb en proberen erachter te komen wat ik nu echt graag wil. Ik zou wel graag weer met m'n handen willen werken, maar wel met de verantwoording als 'eigen baas'. Wat precies weet ik nog niet.
[ Voor 7% gewijzigd door virtualJac op 15-08-2018 09:20 ]
there's no tweak without the tweaker
Nounounou, dit is wel heel erg negatief allemaal... Ik ben zelf nu 15 jaar stratenmaker, begon met 0 papieren. Later heb ik wel vca gehaald en diploma's. In die 15 jaar heeft nog nooit iemand gevraagd naar m'n vca. Ik heb het 1 keer moeten tonen aan een medewerker van de arbo omdat deze op uitnodiging van ons moest komen. Er werd alleen een vluchtige blik op het pasje gegeven.DixxyJS schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:19:
Ik lees van velen dat ze de bouw adviseren en dan ook nog als erbij of ernaast.
Als je blaren krijgt van een betonhamer dan heb je dus sowieso al afwashandjes en blijkbaar nog nooit wat met je handen gedaan. Je MAG niet eens een hele dag met zo'n ding in je handen staan. En natuurlijk begin je onderaan. Dat gebeurt met elk beroep. Het feit dat je vak tussen aanhalingstekens zet, geeft mij al de indruk dat je deze mensen niet hoog hebt zitten terwijl je zonder deze mensen nog niet eens een dak boven je hoofd hebt.
Minder dan 40 uur in de week wordt inderdaad meestal niet geaccepteerd. Maar om bouwvakkers nou gelijk af te schepen als ruftende en boerende mensen gaat me ook te ver. Vroeger was dat misschien zo. Tegenwoordig echt niet meer, natuurlijk heb je er wel een paar van tussen. Maar heb je die niet overal? Ook zijn er op de bouwplaats steeds meer vrouwen te vinden, ik heb zelfs een oppervrouw gehad.
Je lichaam om zeep helpen? De situaties die je schetst duidt op verkeerd gebruik dan wel geen pbm(s) danwel geen hulpmiddelen. Ik denk dat ik gezonder bezig ben dan iemand die de hele dag voor de pc zit. Ik beweeg de hele dag en ben buiten, de meeste kantoormensen komen vaak alleen van hun stoel af voor een bakkie koffie of een korte wandeling in de pauze. Zitten is een slechte houding en een rsi is ook geen pretje.
Kortom, elk beroep heeft zijn voor of nadelen. Maar als je goed om jezelf denkt kan je ook in de bouw oud worden zonder klachten.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Interessant topic. Ik ben al vele malen om diverse reden van baan gewisseld. De banen die ik heb gehad waren allemaal leuk maar bij de een was er geen toekomstperspectief en bij de ander was ik al snel uitgekeken. Uiteindelijk in de IT belandt maar door een reorganisatie even in de WW terechtgekomen.
Ik was niet geheel klaar met de IT maar wel met het management. Ik had toen ook mezelf voorgenomen om nooit meer in de IT te gaan werken. Ik ben gelijk gestart met opleidingen voor een carriere switch. Maar goed, je moet solliciteren en ik was nog vol met de opleidingen bezig dus je hebt nog niets op de cv. Dus toch wat leuke functies uitgezocht in de IT die ik wel zou willen doen en werd aangenomen bij een IT bedrijf. In eerste instantie leek het leuk maar het is een 'cowboy'-bedrijf dat het personeel te diep in de stress jaagt, grotendeels schoolverlaters (en m'n directe collega is een naar en vervelend iemand), veel klagen maar een keer naar de baas stappen is er niet bij. Ik word te oud voor deze onzin denk ik dan.
Ik ben nu weer op zoek want ik heb qua opleiding niet stilgezeten en ga weer volop solliciteren maar dan in de logistiek. Overigens had ik die keuze al zelf gemaakt voor de reorganisatie maar wat wel handig was dat mijn keuze bevestigd werd tijdens een outplacement traject. Wat zij daar als onderdeel hadden was een interesse onderzoek via de Birkman methode. Hier kwam exact uit wat mij het meest interesseerde en daarbij krijg je dan ook suggesties qua beroepsgroepen en banen. IT staat er ook vrolijk tussen maar niet op de hoogste plaats, uit de test komt dus uit dat ik veel van productie en logistiek houdt en dan komen daar weer banen uit op diverse niveau's die voor mij geschikt zouden zijn. Een aanrader mocht je dit eens kunnen doen.
Ik was niet geheel klaar met de IT maar wel met het management. Ik had toen ook mezelf voorgenomen om nooit meer in de IT te gaan werken. Ik ben gelijk gestart met opleidingen voor een carriere switch. Maar goed, je moet solliciteren en ik was nog vol met de opleidingen bezig dus je hebt nog niets op de cv. Dus toch wat leuke functies uitgezocht in de IT die ik wel zou willen doen en werd aangenomen bij een IT bedrijf. In eerste instantie leek het leuk maar het is een 'cowboy'-bedrijf dat het personeel te diep in de stress jaagt, grotendeels schoolverlaters (en m'n directe collega is een naar en vervelend iemand), veel klagen maar een keer naar de baas stappen is er niet bij. Ik word te oud voor deze onzin denk ik dan.
Ik ben nu weer op zoek want ik heb qua opleiding niet stilgezeten en ga weer volop solliciteren maar dan in de logistiek. Overigens had ik die keuze al zelf gemaakt voor de reorganisatie maar wat wel handig was dat mijn keuze bevestigd werd tijdens een outplacement traject. Wat zij daar als onderdeel hadden was een interesse onderzoek via de Birkman methode. Hier kwam exact uit wat mij het meest interesseerde en daarbij krijg je dan ook suggesties qua beroepsgroepen en banen. IT staat er ook vrolijk tussen maar niet op de hoogste plaats, uit de test komt dus uit dat ik veel van productie en logistiek houdt en dan komen daar weer banen uit op diverse niveau's die voor mij geschikt zouden zijn. Een aanrader mocht je dit eens kunnen doen.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Anoniem: 328026
Erg herkenbaar. Ook hier is het kantoorleven behoorlijk slopend. Druk op zoek naar iets anders. Het zitten achter een computer 8u per dag is verschrikkelijk. Vervolgens zit je die 8u het zoveelste routine taakje te doen. Want eerlijk is eerlijk, ict is gewoon steeds van hetzelfde in een andere context. Bovendien blijf je andermans shit opruimen.
In de ict gaan werken vanwege passie voor technologie, maar uiteindelijk is het 9 maanden geleden dat ik m'n thuiscomputer heb aangehad en is die passie al jaartjes weg.
Al een keer gewisseld van werkgever, maar niet geholpen. Dus nu waarschijnlijk iets heel anders zoeken, maar met hbo in de supermarkt uitgebuit worden is ook niet geweldig.
In de ict gaan werken vanwege passie voor technologie, maar uiteindelijk is het 9 maanden geleden dat ik m'n thuiscomputer heb aangehad en is die passie al jaartjes weg.
Al een keer gewisseld van werkgever, maar niet geholpen. Dus nu waarschijnlijk iets heel anders zoeken, maar met hbo in de supermarkt uitgebuit worden is ook niet geweldig.
Anderzijds is elke baan uiteindelijk toch routine werk?Anoniem: 328026 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:44:
Erg herkenbaar. Ook hier is het kantoorleven behoorlijk slopend. Druk op zoek naar iets anders. Het zitten achter een computer 8u per dag is verschrikkelijk. Vervolgens zit je die 8u het zoveelste routine taakje te doen. Want eerlijk is eerlijk, ict is gewoon steeds van hetzelfde in een andere context. Bovendien blijf je andermans shit opruimen.
Ook al ga je nu als aannemer keukens plaatsen bij mensen... dan denk je na een tijdje ook "weer zo'n keuken blegh".
Je moet wel erg veel geluk hebben om daar aan te ontkomen. En waar je nu het zitten achter die computer zat bent, heb je straks last van je rug of knieën. Er is altijd wel wat hoor.
Werk is gewoon werk. Deal with it
Voor mij al genoeg reden om vooral niet die kant op te gaan dan. Ik werk in de IT momenteel 36 uur per week en hoop dat uiteindelijk naar 32 uur te krijgen (als ik mijn hypotheek genoeg heb afgelost).pjot1 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:51:
[...]
Minder dan 40 uur in de week wordt inderdaad meestal niet geaccepteerd.
[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 15-08-2018 12:33 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Dat hangt echt af van functie en niveau. Er zijn genoeg functies binnen de IT waarbij je constant met iets nieuws bezig bent en erg weinig routine hebt.Anoniem: 328026 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:44:
Want eerlijk is eerlijk, ict is gewoon steeds van hetzelfde in een andere context. Bovendien blijf je andermans shit opruimen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Anoniem: 328026
Zelf ben ik software ontwikkelaar, maar uiteindelijk blijft alles if/else/switch/print/while/for.Tsurany schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:33:
[...]
Dat hangt echt af van functie en niveau. Er zijn genoeg functies binnen de IT waarbij je constant met iets nieuws bezig bent en erg weinig routine hebt.
Ik snap dat iedereen advies geeft wat je allemaal kan doen, maar volgens mij moet je zelf eerst beseffen waarom het niet meer leuk is. Wat is de echte reden waarom je er minder zin hebt? Ik zie dat je dat liever voor jezelf wil houden, maar nu is het voor ons ook maar raden wat je maar zou kunnen doen..Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:53:
Hallo allemaal,
Ik werk nu al 12 jaar in de IT: van servicedesk naar systeembeheer en ben daarna doorgestroomd naar meer netwerken en ict beveiliging.
Nu heb in onlangs wat naars meegemaakt wat mij heeft doen beseffen dat ik eigenlijk steeds minder "zin" heb om met computers te werken.
Nu wil ik graag met mijn handen werken en ben het geestelijke werk meer dan zat. Hoe pak ik dit aan?
Zoals velen al aangaven, als je het "gezeik" zat bent zou je je zelf eerst moeten bedenken waarom jij denkt dat het gezeik is.
Zoals ik het lees (met de beperkte informatie) zoek je een workaround en geen oplossing, dan zit je over X jaar weer in hetzelfde schuitje.
A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8
Mijn officiële functie omschrijving wordt: Senior Specialist Digital WorkplaceDragonChaser schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:19:
[...]
Wat is jouw functie als ik het vragen mag en wat ongeveer doe je?, zeker ook software house net als ik?.
Verantwoording: zorgen dat onze nieuwe digitale werkplek blijft functioneren
Simpel gezegd ben ik verantwoordelijk voor onze digitale werkplek. Dit houdt dus in van het up-to-date houden van de eindgebruiker devices, up-to-date houden van bestaande applicaties, distribueren van nieuwe apps (via RDS, AppV, etc), RDS omgeving onderhouden, updaten, etc. Het omvat nog veel meer, maar als ik dat moet noteren, wordt het een TLDR post
Met die redenering is het hele leven één grote routine: opstaan, ontbijten, werken, naar huis gaan, serie kijken / sporten, slapen.Anoniem: 328026 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:35:
[...]
Zelf ben ik software ontwikkelaar, maar uiteindelijk blijft alles if/else/switch/print/while/for.
Maar er is een heel groot verschil tussen de hele dag achter de lopende band staan in een fabriek of lead innovatie zijn en nieuwe producten / diensten op de markt lanceren.
Routine zie ik dus niet als een boolean, maar een soort statistische parameter. Bij geen enkele job ligt die op 0%, maar bij de ene op 80% en bij de andere 30%. De kunst is om voor die laatste te gaan.
Zelf merk ik dat ik erg moe wordt van het 8 uur zitten per dag, zodra ik thuis kom heb ik eigenlijk geen energie meer. Verder erger ik me aan collega's en de stompzinnige problemen van mensen, ik werk op een servicedesk.
Per 1 november begin ik in een andere functie met meer uitdaging, mocht dit ook niet zijn wat ik wil dan zal ik waarschijnlijk gaan solliciteren bij Defensie of Politie.
https://www.politie.nl/themas/arrestatieteam.html
Per 1 november begin ik in een andere functie met meer uitdaging, mocht dit ook niet zijn wat ik wil dan zal ik waarschijnlijk gaan solliciteren bij Defensie of Politie.
https://www.politie.nl/themas/arrestatieteam.html
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
Heeft dit gewoon ook niet met cultuur binnen het bedrijf te maken?miena21 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:04:
[...]
Niks cynisch!
Ik voel het net zo. Heel veel (bij)baantjes gehad in mijn carrière, maar nergens zoveel vrijheid gehad als in mijn huidige 'uurtje factuurtje' baan.
Dagje thuis werken omdat de kleine ziek is. Later beginnen omdat ik nog even in bed wil liggen. s'Middags lekker lang lunchen op het terras omdat het mooi weer is.
En ja keerzijde is dat je geen 9:00 tot 17:00 mentaliteit moet hebben. Maar mijn ervaring is dat als jij flexibel bent je opdrachtgever dit ook is of wordt. Commitment is de sleutel wat mij betreft...
Ik ben ook werkzaam in de IT en mijn werktijden zijn zo flexibel als een elastiek. Maar ik heb wel altijd voor een allround functie gekozen zodat ik niet alleen op mijn gat zit maar ook op zijn tijd door de fabriek hol.
Haha had laatst ook zo'n herinnering alleen dan met het bezorgen van krantenDragonChaser schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:17:
[...]
Gewoon lekker in de kassen werken joh, beste tijd van mn leven gehad. Je wordt gezond als een paard en driemaal fysiek beter. Ik denk nog aan deze gouden tijden regelmatig op kantoor.
Ben overigens aan het overwegen om een wijkje te nemen ook om effe lekker bezig te zijn

Daarom heb ik sinds een maand besloten om iedere avond minimaal een half uur te gaan fietsen. Dus een goede ATB gekocht. Na het eten stap ik op de fiets en ben minimaal een half uurtje weg. Gewoon even mijn kop leegmaken en ik werk ook nog eens aan mijn conditie. Moet zeggen dat dit mijn beste besluit is van het laatste half jaarpowerboat schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 23:39:
[...]
Haha had laatst ook zo'n herinnering alleen dan met het bezorgen van krantensamen met mijn zoon. Lekker verplicht een uurtje bewegen.
Ben overigens aan het overwegen om een wijkje te nemen ook om effe lekker bezig te zijn
Ik werk dan niet op de Servicedesk maar voor de rest is het wel hetzelfde. Vooral de stompzinnigheid van mensen in het algemeen.BroWohsEdis schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:53:
Zelf merk ik dat ik erg moe wordt van het 8 uur zitten per dag, zodra ik thuis kom heb ik eigenlijk geen energie meer. Verder erger ik me aan collega's en de stompzinnige problemen van mensen, ik werk op een servicedesk.
Zelf ben ik externe bij een bedrijf waar iedere interne 15+ dienstjaren heeft en een aantal van mijn collega's een afkeer tegen externe heeft. Qua werk ook weinig te doen (pas wanneer het "druk" wordt is er werk).
Elke dag letterlijk moe worden van het niks doen, bij thuiskomst komt de drang op om een tukkie te doen voor het eten omdat je zo gaar bent terwijl ik hiervoor nooit de drang daar voor had.
Eigen werkgever wilt er op dit moment ook niks aan doen... dus op dit moment is het enige vooruitzicht om maar te wachten "totdat het druk wordt"

Pas op voor een bore-out. Als je je te lang verveeld op je werk, misschien tijd om rond te kijken.TerrorSource schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:16:
Eigen werkgever wilt er op dit moment ook niks aan doen... dus op dit moment is het enige vooruitzicht om maar te wachten "totdat het druk wordt"
Die heb ik al, is ook gezegd door arbo-arts. Manager zegt "erover te gaan praten met opdrachtgever" maar zowel opdrachtgever als ik horen hier niks van.._Arthur schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:10:
[...]
Pas op voor een bore-out. Als je je te lang verveeld op je werk, misschien tijd om rond te kijken.
Ziektewet heeft ook geen zin, lost het niet op.
Enige oplossing is "lekker werken" zoals de arbo-arts het zei.
Ik ben het zitten op kantoor echt zat. In het begin werd in deze functie belooft dat ik veel bij klanten zou zijn. We zijn inmiddels 3 maanden verder en ben nog maar 3 keer bij klanten geweest. Elke dag een uur heen en een uur terug naar kantoor voor alleen te "zitten" en calls op te lossen is niet echt wat voor mij.CasGas schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:11:
[...]
Ik snap dat iedereen advies geeft wat je allemaal kan doen, maar volgens mij moet je zelf eerst beseffen waarom het niet meer leuk is. Wat is de echte reden waarom je er minder zin hebt? Ik zie dat je dat liever voor jezelf wil houden, maar nu is het voor ons ook maar raden wat je maar zou kunnen doen..
Zoals velen al aangaven, als je het "gezeik" zat bent zou je je zelf eerst moeten bedenken waarom jij denkt dat het gezeik is.
Zoals ik het lees (met de beperkte informatie) zoek je een workaround en geen oplossing, dan zit je over X jaar weer in hetzelfde schuitje.
Ik denk dat ik het nog even aan moet kijken, maar ik merk gewoon dat constant op dezelfde plek zitten niet echt iets voor mij is.
Dan heb je mooi de tijd om onder werktijd een aantal cursussen te gaan doen, gewoon boek open en aan het werk.TerrorSource schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:13:
[...]
Die heb ik al, is ook gezegd door arbo-arts. Manager zegt "erover te gaan praten met opdrachtgever" maar zowel opdrachtgever als ik horen hier niks van..
Ik heb ook een tijdje een baan gehad in een drukkerij en als het apparaat stil stond had je niks te doen. Soms duurde dit wel een aantal uur en ergens anders helpen mocht eigenlijk niet. Toen heb ik ook maar eens wat leerboeken meegenomen en zo had ik toch wat te doen in de uren dat het apparaat weer eens stil stond.
[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 16-08-2018 08:47 ]
Moet je daar wel de puf en energie voor hebbenErnemmer schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:46:
[...]
Dan heb je mooi de tijd om onder werktijd een aantal cursussen te gaan doen, gewoon boek open en aan het werk.
Ook een boek open of nuggets kijken in een open kantoortuin is geen strak plan

Dopjes in en iets gaan doen wat je wel leuk vind, die energie komt dan vanzelf wel.TerrorSource schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:48:
[...]
Moet je daar wel de puf en energie voor hebben![]()
Ook een boek open of nuggets kijken in een open kantoortuin is geen strak plan
Tijd om een andere WG te zoeken.TerrorSource schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:13:
Die heb ik al, is ook gezegd door arbo-arts. Manager zegt "erover te gaan praten met opdrachtgever" maar zowel opdrachtgever als ik horen hier niks van..
Dat lijkt me inderdaad een goed idee. onder het mom "wie niet luisteren wil moet maar voelen".
Banen genoeg in de ICT. alleen ben ik wel kieskeurig en wil ik iets hebben waar ik weer energie en zin van krijg. Maar wordt aangewerkt
Veel mensen wil graag hun werk gelijk veranderen. Op zich geen gek idee en zal dit vast verbetering met zich meebrengen. Maar waarom niet eerst even rustig aan de verandering beginnen. Het klinkt alsof je iets abrupts hebt meegemaakt waardoor je je nu zo voelt. Volgens mij is het dan belangrijk geen overhaaste beslissingen te nemen. Pak een hobby op waar je helemaal in op kan gaan. Dit bij voorkeur een hobby die je buiten kan doen en waarmee je met je handen werkt. Wie weet is het wel een momentopname en bevalt dat je juist helmaal niet.
Na 3x een jaarcontract naar Spanje vertrokken en 2 maanden 1000km wandeltocht gelopen. Daar bedacht dat ik voor die winter skileraar wilde worden. Terug gesolliciteerd, ski opleiding gedaan en super winter gehad, soort betaalde sabatical. Daarna weer het normale IT leven opgepakt.
Ik mis met name mijn steentje bijdragen aan de maatschappij met mijn werk in de ICT. Een dokter geneest mensen, brandweermannen redden mensen, dierverzorgers helpen dieren. En ik.. ik zorg er voor dat een systeem niet omvalt. Indirect help ik ook mensen natuurlijk, maar ik zorg niet voor een glimlach op andersmans gezicht. Dat mis ik wel enorm.
Vergeet niet dat aan deze 3 beroepen ook een zware emotionele kant zit.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:11:
Een dokter geneest mensen, brandweermannen redden mensen, dierverzorgers helpen dieren.
Als servers het niet doen is het ook oorlogPiet_Piraat7 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:11:
Ik mis met name mijn steentje bijdragen aan de maatschappij met mijn werk in de ICT. Een dokter geneest mensen, brandweermannen redden mensen, dierverzorgers helpen dieren. En ik.. ik zorg er voor dat een systeem niet omvalt. Indirect help ik ook mensen natuurlijk, maar ik zorg niet voor een glimlach op andersmans gezicht. Dat mis ik wel enorm.
Nee zonder dolle ik zit zelf ook op kantoor van 08:00 tot 17:00 en wel is buiten de deur maar meer intern.
Problemen en alles is wel divers, van technisch tot assisteren tot sales eigenlijk een soort alles.
Bevalt me prima, is ook 5 minuten van mijn huis af.
Echter heb ik wel is inderdaad het idee dat de 8 uur die je invuld en tijd boekt en etc ook gedaan kan worden in 6 of 5.
En dat je dan waarschijnlijk nog productiever ben, maar helaas is het concept van minder dan 40 uur niet mogelijk.
En volgens mij heeft iedereen wel is een moment van hmmmm, zulke vergelijkende verhalen hoor ik van mensen in de zorg die daar helemaal klaar mee zijn en er na 15 jaar echt weg willen.
Om mijn werk uitdagend te houden probeer ik af en toe zaken verder te automatiseren om het nog makkelijk af te kunnen handelen +).
Hierdoor kan ik steeds leuke dingen blijven doen en niet steeds hetzelfde. Code of templates die dan heb geschreven publiceer ik dan op internet zodat andere mede IT'ers er ook iets aan hebben. (Mits de het natuurlijk niet mag van de werkgever).
Hierdoor kan ik steeds leuke dingen blijven doen en niet steeds hetzelfde. Code of templates die dan heb geschreven publiceer ik dan op internet zodat andere mede IT'ers er ook iets aan hebben. (Mits de het natuurlijk niet mag van de werkgever).
[knip]
[ Voor 99% gewijzigd door Kiragi op 06-11-2018 22:59 ]
715289
Zou je werk flexibel uitvoeren een optie zijn?
Ik dwong altijd al af dat ik soms iets later was of eerder naar huis moest om de kinderen naar en van school te halen. Dat brak voor mij al lekker de dag.
Sinds een paar jaar werk ik voor een int. software bedrijf en ben ik volledig vrij om te bepalen wanneer waar en hoelang ik werk.
Ik maak makkelijk 40 uur per week, maar zonder tegenzin en heb veel meer vrije tijd, omdat ik gewoon kan beslissen om een dag mee te gaan met een schoolreisje of lunchen met mijn vrouw of overdag de tuin schoffelen.
Nog steeds heb ik makkelijk gemiddeld 8 uur schermtijd, maar zorgt de variatie ervoor dat ik een leuke baan heb.
Wil je echt het kantoor uit, kijk dan eens naar functies als commissioning engineer, HVAC engineer of service engineer.
Daar kun je met een IT achtergrond zo aan de slag en is het salaris nog redelijk.
Ik dwong altijd al af dat ik soms iets later was of eerder naar huis moest om de kinderen naar en van school te halen. Dat brak voor mij al lekker de dag.
Sinds een paar jaar werk ik voor een int. software bedrijf en ben ik volledig vrij om te bepalen wanneer waar en hoelang ik werk.
Ik maak makkelijk 40 uur per week, maar zonder tegenzin en heb veel meer vrije tijd, omdat ik gewoon kan beslissen om een dag mee te gaan met een schoolreisje of lunchen met mijn vrouw of overdag de tuin schoffelen.
Nog steeds heb ik makkelijk gemiddeld 8 uur schermtijd, maar zorgt de variatie ervoor dat ik een leuke baan heb.
Wil je echt het kantoor uit, kijk dan eens naar functies als commissioning engineer, HVAC engineer of service engineer.
Daar kun je met een IT achtergrond zo aan de slag en is het salaris nog redelijk.
Misschien nogsteeds te indirect, maar tip.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:11:
Indirect help ik ook mensen natuurlijk, maar ik zorg niet voor een glimlach op andersmans gezicht. Dat mis ik wel enorm.
Mail lekker hun recruiters.
Ik zou even vragen of het mogelijk is om bij je huidige werkgever minder uren te werken. Als je nu fulltime werkt maar naar 4 of 3 dagen werk toe kunt, heb je 1 of 2 dagen om dingen te doen die meer in je straatje liggen. Zo zou je een nieuwe balans kunnen vinden, zonder de zekerheid van je inkomen geheel overboord te gooien.Anoniem: 1103985 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:46:
[...]
Ik denk dat ik het nog even aan moet kijken, maar ik merk gewoon dat constant op dezelfde plek zitten niet echt iets voor mij is.
Ik heb ooit 40 en daarna 32uur gewerkt in de ICT. Sindsdien ben ik ondernemer met weinig opdrachten en dus een heel laag inkomen. Maar ik heb heel lage woonlasten en kan elke dag doen wat ik wil. Ik woon in buitengebied en heb 5000 m2 om mijn huis heen dus heb genoeg te doen buiten. Ik verdien niets met dat onderhoud, maar het buiten zijn voelt fijn en de vrijheid is ook mooi. Maar voor mij klinkt inkomen uit een parttime baan heel goed in de oren.
Dus ik zou niet direct volledig uit de ICT stappen en wisselen brengt je waarschijnlijk weinig. Dus vandaar mijn suggestie, kijk of je minder uren kunt werken.
Nu romantiseer je die beroepen ook wel heel erg. Een dokter is ook een groot gedeelte van de dag bezig met administratieve taken en kan een hele hoop mensen gewoon niet helpen. (bron: Mijn vriendin is arts en ze moet ook wel eens lachen om het beeld dat sommige mensen hebben van artsen.) Brandweermannen zijn ook een groot gedeelte van de dag op weg naar zinloze automatische meldingen en hebben niet altijd spanende dingen te doen. En voor dierverzorgers is het ook gewoon het routinematig vullen van voerbakken en stront scheppen.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:11:
Ik mis met name mijn steentje bijdragen aan de maatschappij met mijn werk in de ICT. Een dokter geneest mensen, brandweermannen redden mensen, dierverzorgers helpen dieren.
Maar de ondankbaarheid van IT-werk herken ik wel. Men gaat er tegenwoordig maar vanuit dat het werkt en als het niet werkt, dan is het allemaal kut en "hoe kan dat, want thuis krijg ik het zelf toch ook werkend". Als je je werk goed doet, is het resultaat vrijwel onzichtbaar en vindt iedereen het vanzelfsprekend, maar ow wee als het niet werkt.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
@Metalfreak I know, het is wat kort door de bocht. Een goede vriend is huisarts en die nuanceerde het beeld al, Hij zei dat je vooral vertelt wat mensen niet willen horen (stoppen met roken, afvallen, gezien een hoop kwaaltjes direct gevolg zijn van een slechte levensstijl). Ik bedoelde meer dat je daadwerkelijk iemand direct helpt. Achter mijn scherm verpieter ik soms. Ik zou graag de techniek-kant wat meer achter mij laten en veel meer de menselijke kant opzoeken in een baan.
Exact dit. Ik doe het dan niet met klassieke auto's, maar flipperkasten van voor '99.Spotmatic schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:22:
Volgens mij maken wij allemaal deze fase door. Op een gegeven moment ben je het abstracte en het binnen zitten helemaal zat en wil je eens iets ECHTS en tastbaars produceren. Zelf haal ik veel voldoening uit het prutsen aan al dan niet klassieke auto's. Alles met een OBD stekker is echt een no go voor mij. Super bevredigend maar ik zie het nog niet als mijn dagelijkse werk, met name omdat de consument er het geld niet voor over heeft.
Ontzettend veel voldoening haal ik uit het repareren en renoveren van de kasten, ombouwen naar LED, etc...
Even niet met je kop in de computer, maar met je handen in de machine.
Merk van mezelf dat ik niet meer iedere avond op de laptop zit om iets qua software te maken, maar wil iets fysiek maken / doen.
Het bouwen van mijn "mancave" waar ik nu in de flipperkasten zit te schroeven is bijvoorbeeld ook zoiets. Het was een kale garage, heb deze zelf geïsoleerd, plafond er in gezet, muren er in gezet, vloer gelegd, verwarming aangelegd, electra aangelegd (met alvast voorbereiding voor een electrische auto). Vond ik ook hartstikke leuk om te doen.
Zou ik het iedere dag willen doen (bouw / electra / etc): nee, waarschijnlijk niet. Maar iets creëren met je eigen handen geeft zoveel voldoening buiten mijn ondernemersschap in de IT.
Eerder in deze thread kwam het onderwijs al langs. Omdat ik lees dat veel tweakers menselijke interactie missen, dump ik deze link hier even. Is een betaalde (en volgens mij dus gratis) zij-instroomopleiding van 2 jaar voor basisschoolleraar waar ik goede dingen over hoor.
Er is een enorm tekort aan leraren in het algemeen en mannelijke leraren in het bijzonder. En ik gok dat veel lezers hier man zijn
. Kwestie van eerst een school vinden die in je gelooft en waar je opgeleid/begeleid wordt. Het verschil in beloning met ICT-beroepen zal vast significant zijn, maar misschien weegt het werkplezier hier tegenop.
Er is een enorm tekort aan leraren in het algemeen en mannelijke leraren in het bijzonder. En ik gok dat veel lezers hier man zijn
Ik ben afgestudeerd als Systeem Ontwikkelaar en Programmeur, met een specialisatie op DB ontwerp. Voor de paar jaar na mijn opleiding dat ik daar echt iets mee heb kunnen doen (dotcom bubble) vond ik dat heel erg leuk.
Maar na het verlies van mijn baan en de veranderingen in het veld toen, ben ik eigenlijk jaren lang alleen maar bezig geweest met part-time werken en part-time scholing, in een poging weer terug in de IT te gaan. Iets dat nooit echt gelukt is.
Jaren op een drukkerij gewerkt in eerste instantie op de administratie, en later als voorman op de nabewerking. Uiteindelijk is het schip daar gestrand toen het UWV vond dat ik te veel verantwoordelijkheden had om nog voor loondispensatie te werken en toen ben ik ontslagen.
Inmiddels ben ik bijna 36 en heb ik een leer-werk traject gedaan als ambachtelijk meubelmaker. Nu ben ik het grootste deel van mijn tijd bezig met schaven, zagen, beitelen en lijmen. En ik begeleid een aantal jongeren met autisme in het bedrijf. Iets waar ik als voorman op de drukkerij achter ben gekomen dat ik daar best wel goed in ben, ook vanwege mijn ervaring als autist zijnde.
Je kan echt prima midden dertig nog een carriere switch maken. Zeker als je vaardigheden hebt die zich niet beperken tot een specifiek beroep. Ik had mezelf nooit gezien als meewerkend voorman, laat staan als iemand die jongeren met autisme begeleid.
En ik heb nog steeds lastige klanten, die blijf je houden. En dagen dat ik de ganselijke dag achter de PC zit omdat een stagiar dacht dat hij handig was in SketchUp. Dat blijf je toch wel houden. Ook ik moet administratie doen, begeleidingsverslagen uitwerken en andermans werk overnieuw doen omdat het fout is gedaan.
Maar er zijn twee grote verschillen voor mij. Aan het eind van de dag heb ik iets tastbaars in handen wat ik heb gemaakt. En in tegenstelling tot veel van mijn vrienden wordt ik niet op zaterdagavond om 23:00 nog gebeld of ik even kan inloggen want de server is onderuit gegaan. Mijn werk heeft machines nodig die tonnen per stuk wegen, ik kan mijn werk fysiek niet mee naar huis nemen, dus dat kan ook niet gevraagd worden en dat is ergens ook wel erg rustgevend.
Voor mij was het grote omslagpunt toen ik mij realiseerde dat ik niet wil leven om te werken, maar wil werken om te leven. Dat maakte het veel makkelijker om te beslissen dat ik voortaan 4 dagen weekend wilde en dat ik van minder dan de helft van mijn oude inkomen eigenlijk prima kan leven. Ik heb nu zo veel tijd voor mezelf, mijn vriendin en mijn hobbies.
Maar na het verlies van mijn baan en de veranderingen in het veld toen, ben ik eigenlijk jaren lang alleen maar bezig geweest met part-time werken en part-time scholing, in een poging weer terug in de IT te gaan. Iets dat nooit echt gelukt is.
Jaren op een drukkerij gewerkt in eerste instantie op de administratie, en later als voorman op de nabewerking. Uiteindelijk is het schip daar gestrand toen het UWV vond dat ik te veel verantwoordelijkheden had om nog voor loondispensatie te werken en toen ben ik ontslagen.
Inmiddels ben ik bijna 36 en heb ik een leer-werk traject gedaan als ambachtelijk meubelmaker. Nu ben ik het grootste deel van mijn tijd bezig met schaven, zagen, beitelen en lijmen. En ik begeleid een aantal jongeren met autisme in het bedrijf. Iets waar ik als voorman op de drukkerij achter ben gekomen dat ik daar best wel goed in ben, ook vanwege mijn ervaring als autist zijnde.
Je kan echt prima midden dertig nog een carriere switch maken. Zeker als je vaardigheden hebt die zich niet beperken tot een specifiek beroep. Ik had mezelf nooit gezien als meewerkend voorman, laat staan als iemand die jongeren met autisme begeleid.
En ik heb nog steeds lastige klanten, die blijf je houden. En dagen dat ik de ganselijke dag achter de PC zit omdat een stagiar dacht dat hij handig was in SketchUp. Dat blijf je toch wel houden. Ook ik moet administratie doen, begeleidingsverslagen uitwerken en andermans werk overnieuw doen omdat het fout is gedaan.
Maar er zijn twee grote verschillen voor mij. Aan het eind van de dag heb ik iets tastbaars in handen wat ik heb gemaakt. En in tegenstelling tot veel van mijn vrienden wordt ik niet op zaterdagavond om 23:00 nog gebeld of ik even kan inloggen want de server is onderuit gegaan. Mijn werk heeft machines nodig die tonnen per stuk wegen, ik kan mijn werk fysiek niet mee naar huis nemen, dus dat kan ook niet gevraagd worden en dat is ergens ook wel erg rustgevend.
Voor mij was het grote omslagpunt toen ik mij realiseerde dat ik niet wil leven om te werken, maar wil werken om te leven. Dat maakte het veel makkelijker om te beslissen dat ik voortaan 4 dagen weekend wilde en dat ik van minder dan de helft van mijn oude inkomen eigenlijk prima kan leven. Ik heb nu zo veel tijd voor mezelf, mijn vriendin en mijn hobbies.
Dit klinkt fantastischPepijnK schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:08:
Ik ben afgestudeerd als Systeem Ontwikkelaar en Programmeur, met een specialisatie op DB ontwerp. Voor de paar jaar na mijn opleiding dat ik daar echt iets mee heb kunnen doen (dotcom bubble) vond ik dat heel erg leuk.
Ik ga deze week eens een lijst maken wat ik allemaal zou willen doen. Afgelopen week helaas niet van gekomen.
Ik zit momenteel een beetje met hetzelfde dilemma:
Ik werk in ICT (+/- 16 jaar), maar heb het niet meer naar mijn zin, het lijkt momenteel een beetje op mijn tijd uitzitten op kantoor om vervolgens weer 50 minuten terug naar huis te rijden om daar erg vermoeid aan te komen.
Thuis werken doen ze hier helaas niet aan (slechte ervaringen enzo).
De uitdaging is weg en ik krijg tegenwoordig meer energie van tuinieren en dingen maken (meubels, woonaccessoires en klussen in huis)
Eigenlijk zou ik ook echt totaal wat anders gaan doen, iets met mijn handen, dus ook echt iets tastbaars maken waar ik trots op kan zijn..
Wat ik precies wil weet ik nog niet, maar ik weet wel dat ik iets op korte termijn (binnen half jaar) wil gaan doen of opbouwen.
Ik werk nu 40 uur per week en ga vanaf volgende week 4 om 5 werken, in die tijd dat ik dan thuis ben ga ik voor mezelf na wat ik verder wil zodat ik ook iets op kan bouwen (ZZP) terwijl ik toch nog mijn hypotheek kan betalen.
Op deze manier hoop ik dan ook meer energie te krijgen en ook langzaam verschuivend uit de ICT te verhuizen of iets te gaan doen wat nog wat kleine raakvlakken heeft met ICT (domotica wellicht).
Misschien zou je zo eens kunnen beginnen met je hoofd leegmaken en om je heen te kijken of er wellicht dingen zijn die je zou willen doen of waar je uit hobby al energie van krijgt en leuk vind om te doen...
Ik werk in ICT (+/- 16 jaar), maar heb het niet meer naar mijn zin, het lijkt momenteel een beetje op mijn tijd uitzitten op kantoor om vervolgens weer 50 minuten terug naar huis te rijden om daar erg vermoeid aan te komen.
Thuis werken doen ze hier helaas niet aan (slechte ervaringen enzo).
De uitdaging is weg en ik krijg tegenwoordig meer energie van tuinieren en dingen maken (meubels, woonaccessoires en klussen in huis)
Eigenlijk zou ik ook echt totaal wat anders gaan doen, iets met mijn handen, dus ook echt iets tastbaars maken waar ik trots op kan zijn..
Wat ik precies wil weet ik nog niet, maar ik weet wel dat ik iets op korte termijn (binnen half jaar) wil gaan doen of opbouwen.
Ik werk nu 40 uur per week en ga vanaf volgende week 4 om 5 werken, in die tijd dat ik dan thuis ben ga ik voor mezelf na wat ik verder wil zodat ik ook iets op kan bouwen (ZZP) terwijl ik toch nog mijn hypotheek kan betalen.
Op deze manier hoop ik dan ook meer energie te krijgen en ook langzaam verschuivend uit de ICT te verhuizen of iets te gaan doen wat nog wat kleine raakvlakken heeft met ICT (domotica wellicht).
Misschien zou je zo eens kunnen beginnen met je hoofd leegmaken en om je heen te kijken of er wellicht dingen zijn die je zou willen doen of waar je uit hobby al energie van krijgt en leuk vind om te doen...
Ik ga binnenkort opleiding starten als persoonlijk begeleider naast mijn huidige IT werk. Ik kreeg de kans zo goed als in mijn schoot geworpen
[ Voor 23% gewijzigd door Gamebuster op 20-08-2018 15:36 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Ik sluit me aan in dit topic: ik zit er ook wel doorheen w.v.b. de ICT, denk ik.
Heb altijd bij grote bedrijven gewerkt, met name op het operationele vlak: Service Desk, on-site support, proces management, service manager etc. Ik doe dit nu >15 jaar en het begint me tegen te staan. Ik heb met name "last van":
- alles is groot en afstandelijk: global senior hutsefluts manager klinkt heel wat, maar uiteindelijk ben je een erg klein radertje in het geheel
- corporate policies etc. waardoor je "niets meer mag" / overal op moet letten.
- reistijden
- het Angelsaksische kastemodel (zie hieronder): ik wil gewoon samenwerken met leuke en goede mensen, ongeacht hun rang.
President <--- hoogste in rang en aanzien
Senior Vice-President
Vice-President
Associate Vice President
Senior Director
Director
Associate Director
Senior Manager
Manager
Senior Associate
Associate <--- laagste in rang en aanzien
En talloze tools bij moeten houden: CV uploaden in tool 1, skills uploaden in tool 2, certificeringen in tool 3. En als er een potentiële klus is wordt er gewoon gevraagd je cv even te mailen.
Ik weet nog niet was ik wel wil, maar ik weet wel dat dit met teveel energie aan het kosten is.
Heb altijd bij grote bedrijven gewerkt, met name op het operationele vlak: Service Desk, on-site support, proces management, service manager etc. Ik doe dit nu >15 jaar en het begint me tegen te staan. Ik heb met name "last van":
- alles is groot en afstandelijk: global senior hutsefluts manager klinkt heel wat, maar uiteindelijk ben je een erg klein radertje in het geheel
- reistijden
- het Angelsaksische kastemodel (zie hieronder): ik wil gewoon samenwerken met leuke en goede mensen, ongeacht hun rang.
Senior Vice-President
Vice-President
Associate Vice President
Senior Director
Director
Associate Director
Senior Manager
Manager
Senior Associate
En talloze tools bij moeten houden: CV uploaden in tool 1, skills uploaden in tool 2, certificeringen in tool 3. En als er een potentiële klus is wordt er gewoon gevraagd je cv even te mailen.
Ik weet nog niet was ik wel wil, maar ik weet wel dat dit met teveel energie aan het kosten is.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Gewoon eens rustig om je heen kijken en bedenk: Wat wil ik eigenlijk. Dit ben ik nu ook aan het doen en het valt me op dat ik toch iets met m'n handen wil doen. Of dit in de ICT gaat zijn weet ik nog niet, maar daar ben ik nu langzaam aan het achter komen.Videopac schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:35:
Ik sluit me aan in dit topic: ik zit er ook wel doorheen w.v.b. de ICT, denk ik.
- reistijden
Senior Vice-President
Vice-President
Associate Vice President
Senior Director
Director
Associate Director
Senior Manager
Manager
Senior Associate
Begeleider als in? Loopbaan? Of stresscoach? Welke opleiding doe je. Ik zit ook een beetje aan die richting te denken namelijk.Gamebuster schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:35:
Ik ga binnenkort opleiding starten als persoonlijk begeleider naast mijn huidige IT werk. Ik kreeg de kans zo goed als in mijn schoot geworpen
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen, voor mensen met handicap of tijdelijke medische en geestelijke issuesm0nk schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:15:
[...]
Begeleider als in? Loopbaan? Of stresscoach? Welke opleiding doe je. Ik zit ook een beetje aan die richting te denken namelijk.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Heeft niks met ICT te maken, maar is zo omdat je bij een groot bedrijf werkt. Dat heeft overigens ook voordelen, als je er niet bent gebeurd het werk nog steeds.Videopac schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:35:
Heeft ook niks met ICT te maken en alles met grote bedrijven. Nou ja behalve dat het die senior hutsefluts ICT managers zijn die met enige regelmaat weer zo'n nieuwe policy bedenken- corporate policies etc. waardoor je "niets meer mag" / overal op moet letten.
Heeft al helemaal niks met ICT te maken.- reistijden
Ik val in de herhaling, maar wat zou dit in hemelsnaam met ICT te maken hebben? Overigens is Nederland één van de landen waar dit gemiddeld genomen juist absoluut niet het geval is en het juist egalitair op de werkvloer is.- het Angelsaksische kastemodel (zie hieronder): ik wil gewoon samenwerken met leuke en goede mensen, ongeacht hun rang.
Ik neem aan dat je bij een detacheerder werkt, maar ook dit staat compleet los van de ICT.En talloze tools bij moeten houden: CV uploaden in tool 1, skills uploaden in tool 2, certificeringen in tool 3. En als er een potentiële klus is wordt er gewoon gevraagd je cv even te mailen.
Oftewel uiteraard prima als je wat totaal anders wil doen, maar doe dat wel voor de juiste redenen. Hetgeen wat je hier noemt heeft weinig met ICT te maken.
Anoniem: 248568
Ik ben het absoluut niet me je eens. Het is weliswaar niet ICT-specifiek maar wel van toepassing op de meeste ICT-banen.Sissors schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:14:
[...]
Heeft niks met ICT te maken, maar is zo omdat je bij een groot bedrijf werkt. Dat heeft overigens ook voordelen, als je er niet bent gebeurd het werk nog steeds.
[...]
Heeft ook niks met ICT te maken en alles met grote bedrijven. Nou ja behalve dat het die senior hutsefluts ICT managers zijn die met enige regelmaat weer zo'n nieuwe policy bedenken![]()
[...]
Heeft al helemaal niks met ICT te maken.
[...]
Ik val in de herhaling, maar wat zou dit in hemelsnaam met ICT te maken hebben? Overigens is Nederland één van de landen waar dit gemiddeld genomen juist absoluut niet het geval is en het juist egalitair op de werkvloer is.
[...]
Ik neem aan dat je bij een detacheerder werkt, maar ook dit staat compleet los van de ICT.
Oftewel uiteraard prima als je wat totaal anders wil doen, maar doe dat wel voor de juiste redenen. Hetgeen wat je hier noemt heeft weinig met ICT te maken.
Sommige mensen denken dat je ICT alleen op kantoor kunt doen. Maar deze sector is echt zoveel breder. Robots, duurzame energie, transport, maritiem, audio/video, tuinbouw, komt ook allemaal ICT bij kijken. Niet het code kloppen van 9-5, maar bijvoorbeeld servers inrichten, netwerken aanleggen, metingen en regelaars aansluiten, hardware vervangen, etc. Etc.
Ik vlieg er de wereld voor over, gebruik gereedschap, vaar mee op schepen, etc. En het is nog steeds ICT.
En het leuke is, in sommige branches hebben ze er totaal geen kennis van. Komen ze niet verder dan een IP adres instellen. En dan staan ze je met open mond te bekijken als je bijvoorbeeld een router voorziet van port forwarding, zodat ze vanaf thuis hun CCTV systeem op het werk kunnen bekijken. Krijg je enorm veel waardering!
Was bijvoorbeeld eens bij een klant die al maanden/jaren last had van een trage verbinding "ja die netwerk kabel was meer dan 100m, dus ze hebben halverwege een versterker geplaatst."
Okee, ik daar kijken, zat er een hub tussen.
Verving de hub door een switchje, en alles werkte meteen snel.
Klant helemaal blij en bedankte mij 1000x. "Waarom heeft niemand anders daar aan gedacht? Ik heb hier al zoveel mensen om raad gevraagd. En niemand kon het oplossen!"
Ik vlieg er de wereld voor over, gebruik gereedschap, vaar mee op schepen, etc. En het is nog steeds ICT.
En het leuke is, in sommige branches hebben ze er totaal geen kennis van. Komen ze niet verder dan een IP adres instellen. En dan staan ze je met open mond te bekijken als je bijvoorbeeld een router voorziet van port forwarding, zodat ze vanaf thuis hun CCTV systeem op het werk kunnen bekijken. Krijg je enorm veel waardering!
Was bijvoorbeeld eens bij een klant die al maanden/jaren last had van een trage verbinding "ja die netwerk kabel was meer dan 100m, dus ze hebben halverwege een versterker geplaatst."
Okee, ik daar kijken, zat er een hub tussen.
Verving de hub door een switchje, en alles werkte meteen snel.
Klant helemaal blij en bedankte mij 1000x. "Waarom heeft niemand anders daar aan gedacht? Ik heb hier al zoveel mensen om raad gevraagd. En niemand kon het oplossen!"
[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 17-12-2018 09:19 ]
Die nuancering van die huisarts begrijp ik, maar ik voel hetzelfde als jij. De manier waar op ik ernaar kijk ik als een klein dorp in de oudheid (middeleeuwen, house on the prairie, vul maar in) waar 100 mensen wonen. Zo een gemeenschap zou niet goed hebben gedraaid als meer dan 10 personen werkten bij een bank, meer dan 10 bij een verzekeringsmaatschappij, etc. Het moet zo zijn geweest dat iedereen in die tijd iets zou hebben geproduceerd en daarmee een aandeel had in het totaal.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:11:
Ik mis met name mijn steentje bijdragen aan de maatschappij met mijn werk in de ICT. Een dokter geneest mensen, brandweermannen redden mensen, dierverzorgers helpen dieren. En ik.. Dat mis ik wel enorm.
In onze huidige maatschappij, is er een enorm groot percentage mensen dat niets tastbaars produceren. Ik denk daarbij vooral aan banken en verzekeringen, maar voor een deel zou je de ICT daar ook toe kunnen rekenen. Als je produceert, zijn het waarschijnlijk 'middelen' en geen 'doelen'. Ik worstel daar ook wel mee, als ICT-er. Ik merk aan mijzelf dat ik het meest plezier beleef aan projecten met een voor mij tastbaar resultaat (versus een klein aandeel hebben in een resultaat ergens ver weg).
ICT is een breed spectrum. Je hebt beroepen in de ICT die inderdaad niets tastbaars produceren, maar je hebt ook beroepen in de ICT die dat wel doen. In vrijwel alle hedendaagse (consumenten) zit een microcontroller, een grootdeel van de grote fabriken heeft computergestuurde machines, in de bouw en infrastructuur word steeds meer (machines) geautomatiseerd met tastbare producten waarvan het resultaat te zien is.Mickey77 schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:21:
[...]
Die nuancering van die huisarts begrijp ik, maar ik voel hetzelfde als jij. De manier waar op ik ernaar kijk ik als een klein dorp in de oudheid (middeleeuwen, house on the prairie, vul maar in) waar 100 mensen wonen. Zo een gemeenschap zou niet goed hebben gedraaid als meer dan 10 personen werkten bij een bank, meer dan 10 bij een verzekeringsmaatschappij, etc. Het moet zo zijn geweest dat iedereen in die tijd iets zou hebben geproduceerd en daarmee een aandeel had in het totaal.
In onze huidige maatschappij, is er een enorm groot percentage mensen dat niets tastbaars produceren. Ik denk daarbij vooral aan banken en verzekeringen, maar voor een deel zou je de ICT daar ook toe kunnen rekenen. Als je produceert, zijn het waarschijnlijk 'middelen' en geen 'doelen'. Ik worstel daar ook wel mee, als ICT-er. Ik merk aan mijzelf dat ik het meest plezier beleef aan projecten met een (voor mij) tastbaar resultaat.
Ja, als je een boekhoudprogramma maakt heb je niets "tastbaars", maar daar heb je ooit zelf voor gekozen. Als je dat niet meer wilt, dan kun je je laten bijscholen en wisselen naar een ander beroep als Embedded Systems Engineer.
Dit zeg ik ook al jaren, maar veel mensen om mij heen begrijpen dit niet.PepijnK schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:08:
...
Voor mij was het grote omslagpunt toen ik mij realiseerde dat ik niet wil leven om te werken, maar wil werken om te leven. ...
Het is niet dat ik mijn werk erg vindt, maar om te zeggen dat ik echt blij wordt van naar werk gaan kan ik niet. Ik zit veel liever thuis bij mijn gezin, maar dat levert weer zo weinig geld op
Wat ik wel merk is dat na 4 jaar het zelfde doen (voornamelijk support werkzaamheden voor 1 klant) een afwisseling naar echt fulltime werken aan een groot project het iets beter maakte. Maar nog altijd blijf ik vast houden aan het gene dat je ook al zei: ik leef niet om te werken maar werk om te leven.
Of ik dit de komende 40 jaar tot m'n pensioen kan volhouden zullen we met de tijd leren
Moeten er niet gewoon eens een paar mensen uit dit topic een move naar een startup of niet-vastgeroest MKB bedrijf maken? Het lijkt er op dat bij veel de zingeving weg is.. dat is niet perse branchebonden maar meer een symptoom van grote, onpersoonlijke organisaties. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn als alles redelijk loopt. Maar als dat ook nog niet het geval is dan wordt het een hel.
Ik heb zelf zo'n move gemaakt. Van corporate bedrijf naar een groot MKB familiebedrijf. Erg lastig in het begin, zo ben ik na de move een paar weken bezig geweest om toestemming voor iets te krijgen en het was vooral lastig om te bepalen wie die toestemming zou moeten geven. Na 2,5 week bleek dat ik helemaal geen toestemming nodig had en dit soort dingen gewoon geacht werd te doen. Echt een hele nieuwe wereld en nu ik een beetje er aan gewend ben zit ik helemaal op m'n plek.
Ik heb zelf zo'n move gemaakt. Van corporate bedrijf naar een groot MKB familiebedrijf. Erg lastig in het begin, zo ben ik na de move een paar weken bezig geweest om toestemming voor iets te krijgen en het was vooral lastig om te bepalen wie die toestemming zou moeten geven. Na 2,5 week bleek dat ik helemaal geen toestemming nodig had en dit soort dingen gewoon geacht werd te doen. Echt een hele nieuwe wereld en nu ik een beetje er aan gewend ben zit ik helemaal op m'n plek.
Accenture/Avanade?Videopac schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:35:
- reistijden
Senior Vice-President
Vice-President
Associate Vice President
Senior Director
Director
Associate Director
Senior Manager
Manager
Senior Associate
Zit als niet IT'er wel in de IT. Heb er wel veel plezier in, maar een baan zoals systeembeheerder, functioneel beheer e.d. moet ik niet aan denken en kan dan veel mensen hier ook gelijk in geven. Echter ik denk in veel gevallen dat het toch een gevalletje van "bij de buren is het gras altijd groener ".
Andere sectoren klinken leuk, maar het is grotendeels perceptie. IT over het algemeen heeft niet dezelfde flair als een "praktisch" beroep. Echter praktische beroepen worden ook saai, vooral op het "denk" gebied. Dan ben je ook kapot aan het einde van de dag.
[ Voor 17% gewijzigd door Bejit op 17-12-2018 11:28 ]
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar van de eerste paar posts begrijp ik dat je niet meer de hele dag achter de computer en op kantoor wilt zitten. Is het daarom niet een idee om voor een baas bij klanten langs te gaan (zakelijk of particulier) en daar te helpen met hun ICT problemen. Heb je regelmatig een andere omgeving en je komt ook buiten.
Uitstekend topic en iets waar op zich iedere kantoor medewerker mee te maken krijgt.
Ik ben om die reden ooit als MBO icter gaan studeren voor Communicatiedeskundige, maar ergens op 2/3e van de opleiding besefte ik me dat het altijd eindigt met kantoor en 'de race'.
Daar komt bij dat alle beloftes die een HBO instelling maakt louter marketing zijn, als je daadwerkelijk veel wil verdienen, mooie baan wil hebben zul je heel hard moeten werken. Ofwel je moet een carrièretijger zijn en vrije tijd kun je wel vergeten.
Ik ben intrinsiek een knutselaar en daarmee voel je je al snel opgesloten op kantoor, verder hou ik van gevoel delen, maar daar heb je tijd voor nodig en dat is er in de commerciële wereld nog maar weinig.
Vanuit die conclusies ben ik gewoon met alles gestopt en verder gegaan met datgene waar ik energie uit haal: fietsen, tweaken en audio. Ik bouw alweer een X aantal jaar luidsprekers en versterkers, geld overhouden doe ik niet echt, maar gelukkig ben ik er wel mee.
Ik ben om die reden ooit als MBO icter gaan studeren voor Communicatiedeskundige, maar ergens op 2/3e van de opleiding besefte ik me dat het altijd eindigt met kantoor en 'de race'.
Daar komt bij dat alle beloftes die een HBO instelling maakt louter marketing zijn, als je daadwerkelijk veel wil verdienen, mooie baan wil hebben zul je heel hard moeten werken. Ofwel je moet een carrièretijger zijn en vrije tijd kun je wel vergeten.
Ik ben intrinsiek een knutselaar en daarmee voel je je al snel opgesloten op kantoor, verder hou ik van gevoel delen, maar daar heb je tijd voor nodig en dat is er in de commerciële wereld nog maar weinig.
Vanuit die conclusies ben ik gewoon met alles gestopt en verder gegaan met datgene waar ik energie uit haal: fietsen, tweaken en audio. Ik bouw alweer een X aantal jaar luidsprekers en versterkers, geld overhouden doe ik niet echt, maar gelukkig ben ik er wel mee.
Je bent met alles gestopt, inclusief je werk?Azbest schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:52:
Toevallig bouw ik ook luidspekers en versterkers. Ik heb het altijd leuk gevonden om naast mijn werk dingen uit te zoeken. Uiteindelijk werk je maar een kwart van je tijd. Als je geen kleine kinderen hebt blijft er dan genoeg tijd over om leuke dingen te doen in het leven. Verder kun je die tijd ook gebruiken om jezelf te ontwikkelen in je werk. Dat heb ik ook gedaan waardoor ik een paar jaar geleden een volledig nieuwe rol heb gekregen.
Er lijkt me meer dan genoeg werk in de installatiebranche bij het installeren en onderhouden van alle nieuwe technologie.
Tech of IT in de buitendienst? En dan letterlijk BUITENdienst? Er is veel buiten te doen. Installatietechniek, of tech support bij energiemaatschappijen of kabelaar.
Lekker aan/op een windmolen diagnostiseren of zo
IT combineren met buiten bedoel ik eigenlijk.
-edit- wat mijn bovenbuurman zegt
Lekker aan/op een windmolen diagnostiseren of zo
IT combineren met buiten bedoel ik eigenlijk.
-edit- wat mijn bovenbuurman zegt
[ Voor 6% gewijzigd door karel-jacobse op 17-12-2018 18:26 ]
Jep, ik heb ontzettend moeite gehad met bedrijfsdoelen. Mijn idee was altijd als je iets verkoopt dan zou je zorg moeten hebben voor je diensten of producten. Maar dat is totaal niet hoe de markt werkt, en dan bedoel ik niet alleen de leverancier, klanten doen ook maar wat.Poecillia schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:41:
[...]
Je bent met alles gestopt, inclusief je werk?
Toevallig bouw ik ook luidspekers en versterkers. Ik heb het altijd leuk gevonden om naast mijn werk dingen uit te zoeken. Uiteindelijk werk je maar een kwart van je tijd. Als je geen kleine kinderen hebt blijft er dan genoeg tijd over om leuke dingen te doen in het leven. Verder kun je die tijd ook gebruiken om jezelf te ontwikkelen in je werk. Dat heb ik ook gedaan waardoor ik een paar jaar geleden een volledig nieuwe rol heb gekregen.
Zodoende vond ik communicatie interessant, je kijkt verder naar wat mensen echt willen, en de conclusies die ik daar uit trok waren voor mij reden te stoppen.
In eerste instantie wilde ik ook wel parttime werken, maar de opties zijn dan veel beperkter en mijn gedachten waren alsnog langer bezet met werk als de tijd die ik op mijn werkplek spendeerde. Dit omdat ik nogal perfectionistisch ben en zorg heb voor wat ik produceer.
Strikt bekeken is het een handicap, maar loslaten is ook onmogelijk, het hoort gewoon bij me. Het idee: als je met je passie bezig bent vind je vanzelf de juiste plek/mensen.
Op die manier heb ik ook al gewerkt bij een fietsenmaker en auto garage. Momenteel doe ik mijn eigen verbouwing, iets wat ik anders had moeten uitbesteden en misschien wel ontevreden was over het resultaat.
Kan je uitleggen op welke manier je het niet met me eens bent? Ik zie een lijst die enkel en alleen slaat op een gedeelte van de grote bedrijven. En volgens mij nog specifieker de grote detacheerders. Nu hebben die redelijk wat ICT'ers, maar het blijft iets dat met die bedrijven te maken heeft, en niks met de IT.Anoniem: 248568 schreef op maandag 17 december 2018 @ 04:18:
[...]
Ik ben het absoluut niet me je eens. Het is weliswaar niet ICT-specifiek maar wel van toepassing op de meeste ICT-banen.
Vraag is ook wat is tastbaar nou echt? Een boekhoudprogramma is niet tastbaar, maar je kan wel duidelijk zien wat het resultaat is van je werk. Als ik wat ontwerp is het eind resultaat misschien eens een tiende vierkante millimeter (als hij groot mag zijn). De keren dat je het product te zien krijgt blijft het leuk hoor, maar je kan net aan met het blote oog dan mijn stukje zien zitten. Is dat dan tastbaar?ThomasG schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:32:
[...]
Ja, als je een boekhoudprogramma maakt heb je niets "tastbaars", maar daar heb je ooit zelf voor gekozen. Als je dat niet meer wilt, dan kun je je laten bijscholen en wisselen naar een ander beroep als Embedded Systems Engineer.
Wat een bouwvakker doet is erg tastbaar, al is die ook onderdeel van een groter geheel. Embedded vind ik tastbaar, maar vind iedereen dat? De IT'er doet nog steeds programmeren, niet PCB ontwerp, laat staan het solderen. Zelfs als je dat doet, dan komt het uiteindelijk in een behuizing ontworpen door iemand anders, dus jouw dingetje is verborgen voor de wereld. Wat die maker van boekhoudsoftware maakt is dan nog een stuk zichtbaarder.
Ik vraag me af in hoeverre het voor mensen niet stiekem vooral komt doordat ze het gevoel hebben ondankbaar werk doen.
Zeker als er gepraat wordt over kleine radartjes, grote bedrijven en detacheerders.
De een noemt het tastbaar, de ander noemt het dankbaar... maar uiteindelijk kom je dan toch bij dat zelfde 'feel good'-gevoel uit als je je werk gedaan hebt?
Voor de TS wellicht niet van toepassing gezien hij heeft aangegeven buiten te willen werken, maar ik zit ook weleens te zinspelen met het idee om mijn kennis en kunde in te zetten voor non-profit organisaties of overheid.
Zeker als er gepraat wordt over kleine radartjes, grote bedrijven en detacheerders.
De een noemt het tastbaar, de ander noemt het dankbaar... maar uiteindelijk kom je dan toch bij dat zelfde 'feel good'-gevoel uit als je je werk gedaan hebt?
Voor de TS wellicht niet van toepassing gezien hij heeft aangegeven buiten te willen werken, maar ik zit ook weleens te zinspelen met het idee om mijn kennis en kunde in te zetten voor non-profit organisaties of overheid.
[ Voor 7% gewijzigd door drooger op 17-12-2018 19:18 . Reden: tekstuele toevoeging ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Sinds 1-dec voor een nieuwe werkgever aan de slag, wel binnen de ICT maar wel op een gebied wat ik altijd had willen doen. Baas/bedrijf bevalt prima, heel veel persoonlijke ontwikkeling op dit moment, eigenlijk semi-fulltime studie op kantoor. Totaal een leertraject van een jaar afgesproken. Bevalt tot nu toe echt super!
Ben echt blij dat ik uit de “sleur” van detachering weg ben en nu richting consultancy aan het gaan ben. Nog steeds wel opdrachten bij klanten maar gerichter en korter dan bij detachering.
Ben echt blij dat ik uit de “sleur” van detachering weg ben en nu richting consultancy aan het gaan ben. Nog steeds wel opdrachten bij klanten maar gerichter en korter dan bij detachering.
Zelfreflectie is hierbij ontzettend nuttig, eigenlijk een persona maken van jezelf. Deze vaardigheid wordt bij alle HBO studies behandeld en één van de meest waardevolle dingen die je binnen een HBO studie kan doen. Vreemd genoeg hecht het gros van de studenten hier geen waarde aan.Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:53:
...
Ik werk nu al 12 jaar in de IT: van servicedesk naar systeembeheer en ben daarna doorgestroomd naar meer netwerken en ict beveiliging.
...
Nu wil ik graag met mijn handen werken en ben het geestelijke werk meer dan zat. Hoe pak ik dit aan?
Het belangrijkste is om absoluut eerlijk te zijn en niets mooier te maken dan het is, je komt dan tot je kerncompetenties en wat dat zou kunnen betekenen in je carrière.
Ik vond het een uitdaging om jezelf in één woord te kunnen beschrijven en in mijn geval kwam knutselaar het dichtst in de buurt. Als klein kind had ik de schroevendraaier al snel te pakken en in plaats van te spelen met dingen schroefde ik ze uit elkaar. Van reputatie als 'stukmaker' ging ik langzaam naar de status 'de uitvinder'. Uitvinder zou ik mezelf niet willen noemen, maar ik begrijp waarom anderen het zo zien.
87% van de mensen wereldwijd zouden liever minder werken. bron.
En de gelukkigste mensen vind in je in banen die niet bijzonder goed betalen. bron.
Zelfs veel mensen met droombanen zouden liever minder werken.
Je hoort het van beroemdheden, uiteindelijk is het allerbelangrijkste in hun leven hun vrienden en familie, en niet zozeer hun werk.
Mijn kijk op werk is iets pessimistischer. Als je een baan hebt die je liever minder of niet zou doen, zoals 90% van de mensen. Probeer dan je focus te verschuiven op zoveel mogelijk geld te verdienen met zo min mogelijk uren i.p.v. geluk te halen uit je werk. Dan heb je meer tijd voor hobbies, vrienden en familie.
En de gelukkigste mensen vind in je in banen die niet bijzonder goed betalen. bron.
Zelfs veel mensen met droombanen zouden liever minder werken.
Je hoort het van beroemdheden, uiteindelijk is het allerbelangrijkste in hun leven hun vrienden en familie, en niet zozeer hun werk.
Mijn kijk op werk is iets pessimistischer. Als je een baan hebt die je liever minder of niet zou doen, zoals 90% van de mensen. Probeer dan je focus te verschuiven op zoveel mogelijk geld te verdienen met zo min mogelijk uren i.p.v. geluk te halen uit je werk. Dan heb je meer tijd voor hobbies, vrienden en familie.
Ik had zelfde 'openbaring' in 1998a 8 jaar in ICT(CAD- (tekenaar/technicus/aankomend technicus) & uitgezonden naar Jakarta (uitbreiding vliegveld) toen ontslag genomen 10 jaar zorgadviseur. Wat te ver doorgeslagen in EQ, vervolgens heimwee naar ICT. Maar na een failliete coaching carrière die twee gecombineerd tot Digidokter (vrij beroep). Ideaal huwelijk ICT(IQ) & (EQ)coachen en praktisch problemen oplossen = balans spiritueel ontwikkeld daarbij!Anoniem: 1103985 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:53:
Hallo allemaal,
Nu heb in onlangs wat naars meegemaakt wat mij heeft doen beseffen dat ik eigenlijk steeds minder "zin" heb om met computers te werken.
Verstand van 'Alles' van 'Niets'
Eigenlijk is het ronduit bizar hoe het systeem in Nederland is opgezet. Als tiener moet je een carrièrekeuze maken terwijl je nog volop in ontwikkeling bent en naar mijn mening onvoldoende (levens)ervaring hebt om op dat moment zo'n keuze te maken. Hoe vaak hoor je dat een MBO'er een switch maakt. Maar ook bij hogere niveau's is dat zo. En dan nog achterlijke regels als dat je binnen 10 jaar na eerste aanvraag studiefinanciering je diploma moet hebben behaald. Tegenwoordig krijg je bijna helemaal geen studiefinanciering meer. Maar wél meer belasting betalen met hogere inkomsten. En dan wilt de overheid ook nog eens dat mensen levenlang studeren. Wat ze uiteraard 'stimuleren' m.b.v. een krediet (vanaf 30 jaar). Studeren op latere leeftijd (lees: minimaal bachelor halen)? Succes! Behoorlijke achteruitgang op je salaris als je deeltijd gaat doen en welkom 60 uur werkweek. Nu met gratis burn out!
Daarnaast worden ook veel banen gearomatiseerd. Vrachtwagenchauffeur, stuurman, helikopterpiloot, etc.
Het enige degelijke kantoorwerk is creatief werk. Maar ook daar is het meestal lopende band werk en in Nederland wordt er niet veel meer gedaan dan reclamewerk. Weer zo'n Joling of Gordon hoofd op een postcodeloterijspambiljet plakken met toeters en bellen. Joepie
.
Misschien een beetje cynische blik maar tegelijkertijd heel realistisch.
Zelf hou ik al enige tijd een lijst bij met banen die mij interessant lijken.
Misschien moeten we allemaal een baan als loopbaanadviseur nemen
.
Daarnaast worden ook veel banen gearomatiseerd. Vrachtwagenchauffeur, stuurman, helikopterpiloot, etc.
Het enige degelijke kantoorwerk is creatief werk. Maar ook daar is het meestal lopende band werk en in Nederland wordt er niet veel meer gedaan dan reclamewerk. Weer zo'n Joling of Gordon hoofd op een postcodeloterijspambiljet plakken met toeters en bellen. Joepie
Misschien een beetje cynische blik maar tegelijkertijd heel realistisch.
Zelf hou ik al enige tijd een lijst bij met banen die mij interessant lijken.
Misschien moeten we allemaal een baan als loopbaanadviseur nemen
Anoniem: 1111801
Eenvoudiger is elkaar eens uitnodigen voor een meeloopdag. Een ander bedrijf, een andere sfeer en collaga's, een andere invulling van het vak, etc. Het kan zomaar voor voldoende inspiratie zorgen om er weer zin in te krijgen en een carriere bij te sturen ipv vanaf 0 met iets anders te beginnen.Anoniem: 248568 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:50:
Misschien moeten we allemaal een baan als loopbaanadviseur nemen.
Was eigenlijk meer een grapje. Meeloopdagen kunnen heel nuttig zijn. Mijn laatste meeloopdag vond ik tegenvallen in vergelijking met mijn verwachtingen. Dus toen het aanbod van dat bedrijf geweigerd. Helaas kan je niet zomaar overal een meeloopdag regelen omdat het of niet praktisch is of niet is toegestaan. Maar proberen kan je altijd.Anoniem: 1111801 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:09:
[...]
Eenvoudiger is elkaar eens uitnodigen voor een meeloopdag. Een ander bedrijf, een andere sfeer en collaga's, een andere invulling van het vak, etc. Het kan zomaar voor voldoende inspiratie zorgen om er weer zin in te krijgen en een carriere bij te sturen ipv vanaf 0 met iets anders te beginnen.
Ik heb vorig jaar binnen mijn vakgebied een move gemaakt en ben nu verkeerskundig ontwerper bij een stedelijke gemeente. Creatief bezig zijn op kantoor en uiteindelijk ook iets tastbaars maken. Leuk als je in de auto zit met je gezin en kunt vertellen aan je kinderen dat papa dat kruispunt heeft ontworpen en het ontwerp voor die mooie straat heeft gemaakt. Voelt vooralsnog meer als hobby dan als werk voor mij.
Grappig om te lezen van iemand die naar een familiebedrijf toe gaat en wel herkenbaar. Zelf heb ben ik begonnen te werken als softwareontwikkelaar in grote ziekenhuizen. Het voordeel is dat ik in verhouding veel meer de diepte in kon gaan en ik alleen maar hoefde te programmeren, verder werd alles voor je geregeld. Sommige dingen gingen dan wel weer erg formeel en als een nieuwe collega een netwerkaansluiting wilde hebben dan ging daar maanden over heen. Daarna het bedrijfsleven in gegaan en o.a. ook bij twee familiebedrijven gewerkt en daar heb ik altijd het gevoel gehad meerdere functies tegelijk uit te voeren. Half helpdesk, half systeembeheerder en ontwikkelaar. En in tegenstelling tot de grote ziekenhuizen was het jarenlang "opleveren, opleveren, opleveren" en het liefst vorige week nog. En meestal als we als ontwikkelaars iets wilden regelen dan konden we dat ook direct doen zonder toestemming te hoeven vragen. Geen tijd voor flauwekul en de klant was/is direct belangrijk. Imago is belangrijk.Yucon schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:05:
Moeten er niet gewoon eens een paar mensen uit dit topic een move naar een startup of niet-vastgeroest MKB bedrijf maken? Het lijkt er op dat bij veel de zingeving weg is.. dat is niet perse branchebonden maar meer een symptoom van grote, onpersoonlijke organisaties. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn als alles redelijk loopt. Maar als dat ook nog niet het geval is dan wordt het een hel.
Toch was ik dit (na 15 jaar op verschillende bedrijven/instanties te hebben gewerkt) ook wel weer zat en zeker afgelopen jaar was een soort misstap voor mij omdat ik aangenomen was om als softwareontwikkelaar iets te herschrijven, maar uiteindelijk heb ik ruim een half jaar helpdesk/systeembeheer gedaan en wat scripting met het idee dat eerst de afdeling gereorganiseerd moest worden en dat ik daarna de bestaande software kon gaan herschrijven. Die reorganisatie is niet gelukt en de interim manager mocht het pand ook weer verlaten, toen heb ik ook gelijk ontslag ingediend omdat ik het niet meer zag gebeuren bij dat bedrijf.
Vanaf november dit jaar met mensen gepraat die mij adviseerden om te kijken naar ZZP en dat klinkt nog steeds interessant om klein mee te beginnen naast een nieuwe baan. Daarnaast begin ik vanaf het nieuwe jaar bij een detacheerder, iets waar ik géén ervaring mee heb en ook heel benieuwd ben of dát iets voor mij zal zijn. Maar het liefst zou ik een baan willen hebben waarbij je bijdraagt aan de 'nieuwe/groene' economie/duurzaamheid. Ik wil echt iets op dat vlak voor de wereld kunnen betekenen en heb het idee dat daar zoveel nog te doen is, ook in de IT. Maar ik heb nog niet echt bedrijven kunnen vinden in de buurt met een vacature voor mij op dat gebied. Als ik al weet wat voor bedrijven ik dan zou moeten hebben.
Maar slotconclusie van het verhaal is dat ik mezelf niet tot mijn pensioen als softwareontwikkelaar alleen maar voor het scherm zie zitten en het herkenbaar vind wat sommigen hier schrijven om iets heel anders te gaan doen. Voor de lol roep ik af en toe wel eens dat ik boswachter o.i.d. wil worden. Met een kennis had ik het hier ook over die ZZP'er is in de IT en die doet afwisselend een project voor een half jaar en dan soms weer maanden niets. In die tussentijd zou hij het helemaal niet gek vinden om bijv. tomaten te gaan plukken in de kassen of post rond te brengen of vuilnis op te halen. Puur om veel meer uit het leven te halen en afwisseling in je werk te hebben. En ik denk dat als het kon veel meer mensen in de maatschappij die eentonigheid (zouden) willen doorbreken die nu eigenlijk wat vastgeroest zitten. Maar goed, dat moet je wel financieel kunnen en de stap durven te zetten.
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.