Hybride V60 of Mondeo Wagon .. + chippen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 07:58
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe 2e hands auto. Ik twijfel tussen een v60 of een Mondeo wagon uit 2012/2013 met zo'n 125.000 op de teller. Veel specifieke eisen heb ik niet, behalve een automaat, goed geluid (muziek) en navigatie in de auto.

De Mondeo komt niet in een hybride uitvoering.
De v60 wel. En vraag mij dus af, wat zijn de ervaringen van de hybride v60? En hoe verhoud de accu zich na een aantal jaren gebruik? Wat is de verbruiksnorm van de v60?

Hoe is de navigatie in beide auto's?

Hoeveel ik reis is nog onduidelijk. Mijn huidige opdracht is 90km heen en terug. Mijn nieuwe opdracht is in de woonplaats, dus dat is zoiets als 20km heen en terug. Dat zou over 6-12 maanden weer in 1x anders kunnen zijn.
Dat is dan natuurlijk nog de afweging diesel/benzine. Los van de keuze van hybride.

Iemand ervaringen met jaarlijks onderhoud? Voor mijn huidige auto reserveer ik zo’n 600 euro per jaar. En daar kom ik wel prima mee uit.

Wanneer ik een andere auto koop, dan wil ik deze ook laten chippen. Om het verbruik nog efficiënter te maken. Los van de extra pk’s die erbij komen.
Ervaringen over dit zijn ook erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Navigatie hoef je je niet druk om te maken. hoe een V60 Hyb. zich houd na een aantal jaren weet ik niet. Ik zou sowieso een Volvo verkiezen boven een Ford. Hier al gekeken Het grote Volvo topic - Deel 8

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 12:41
En dan naar Rica gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38
Bedenk je wel dat de V60 hybride een maximale bagageruimte heeft van minder dan 1100 Liter

De Mondeo heeft echter ruim 1740 Liter!!

Qua comfort en rij eigenschappen is de v60 echter weer een maatje te groot voor de mondeo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:47
Let op de V60 Hybride is een diesel hybride. Mooie techniek, maar diesel is duur in wegenbelasting. En dus alleen interessant bij hoge aantal KM's.

Jaarlijks onderhoudt, daar kan je diverse sites voor raadplegen:
https://www.anwb.nl/auto/autokosten
https://www.autoweek.nl/kostenberekening/
600 voor een grotere auto klinkt mij aan de lage kant. Je bent minstens de helft al kwijt aan je beurtjes.

Accu bij hybrides, genoeg over te vinden, kort samen gevat, accus worden maximaal tot grofweg 80% geladen en tot 10 ~20~ontladen. (ook al geeft 't display de waardes 0% tot 100%) Hierdoor worden de accu's veel minder aan stres bloot gelegd en is de levensduur lang, erg lang.

Navigatie, tjsa, de V60 is van een oude generatie neem ik aan. De nieuwe V60 is pas net een paar maanden op de markt. Dus enigszins gedateerd kwa uiterlijk, maar map updates zijn er nog steeds en gratis bij de volvo's.

De V60 is er in hybride als een D5 (231PK) en D6 (288PK). D5 is vlot genoeg, D6 is redelijk rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:20
Wat betreft wegenbelasting heb je bij de V60 tot en met 2020 het geluk dat deze in het 50% tarief valt omdat de auto op papier onder de 50g CO2 per km blijft. Daardoor is deze heel goed te betalen ondanks het hoge gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
20km heen en terug is wel mooi om volledig elektrisch te doen. De pompbediende gaat je nog missen.

Vanuit de V60 gezien de voordelen:
- Elektrisch rijden en parkeren bij laadpalen
- Scherp geprijsd, want zakelijk niet meer interessant
- Onderhoud kan uitgesteld worden indien er veel elektrisch mee gereden is (bijv. distributieriem)

Voordelen Mondeo:
- Kofferbak is 2x zo groot
- Betrouwbare techniek (de V60 kan erg duur zijn in onderhoud. Motor vervangen is helaas geen uitzondering)

Betreffend navigatie van een 5 jaar oude auto is kortweg slecht. Je telefoon kan dit véél beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
als je je best doet kun je puur elektrisch rijden met die Volvo, en dat is dus altijd goedkoper dan de Mondeo in brandstof.

Bagageruimte is minder bij de Volvo, maar een fiets past achterin, en 4 koffers gaat ook net. Dus eigenlijk precies genoeg ruimte. Speakers en interieur is ook beter dan een Mondeo.

600 euro per jaar voor de volvo kan als het meezit, maar gaat er iets stuk ga je er ruim overheen.
De hybride moet namelijk wel echt bij de dealer in onderhoud, vanwege de elektra die er in zit. Dat is hoogspanning, daar kan en mag niet elke garage aan werken. En vereist hele specifieke kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 07:58
Dank allen. Kofferbak maakt wel uit qua verschil. Ik snap dat de accu's ook ergens moeten blijven. Vind verbruik ook wel iets belangrijker. Moet het verschil in verbruikskosten ook eens uitrekenen.

Met een andere auto kan ik mij voorstellen dat het bedrag aan onderhoud misschien iets hoger wordt. Het blijft soms ook geluk hebben met een auto. Met mijn huidige Ford Focus heb ik totaal 1x pech gehad, buiten het onderhoud om, 6 jaar mee rondgereden en nog.

Zal ook eens naar die 2 sites kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:48
Ik rij nu een jaar in een 2e hands Volvo V60 D6 model 2013. Fijne reisauto en interessante auto om als zzp'er in te rijden. Ideale auto voor een paardentrailer en gunstig verbruik voor een zware auto. Kofferbak valt echter wel tegen in dagelijks gebruik, ook is het ons in de winter afgevallen om electrisch te rijden. Als je de auto niet voorverwarmt kun je niet op pure(electrisch) rijden >15 graden. Daarnaast zit hij nu nog in 50% reductie wegenbelasting maar blijft niet zo! Reparaties hebben we tot nu toe niet gehad, maar je zit meer als bij een gewone auto door de complexe techniek aan een dealer vast. Particulier zou ik het niet aandurven! Blijft echter wel een heerlijke auto om zowel rustig op stroom me te rijden als ook af en toe even jezelf te laten lanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ook in Volvo v60 d6 of Kia Niro gekeken?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Upbeat78 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:05:
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe 2e hands auto. Ik twijfel tussen een v60 of een Mondeo wagon uit 2012/2013 met zo'n 125.000 op de teller. Veel specifieke eisen heb ik niet, behalve een automaat, goed geluid (muziek) en navigatie in de auto.

De Mondeo komt niet in een hybride uitvoering.
De v60 wel. En vraag mij dus af, wat zijn de ervaringen van de hybride v60? En hoe verhoud de accu zich na een aantal jaren gebruik? Wat is de verbruiksnorm van de v60?

Hoe is de navigatie in beide auto's?

Hoeveel ik reis is nog onduidelijk. Mijn huidige opdracht is 90km heen en terug. Mijn nieuwe opdracht is in de woonplaats, dus dat is zoiets als 20km heen en terug. Dat zou over 6-12 maanden weer in 1x anders kunnen zijn.
Dat is dan natuurlijk nog de afweging diesel/benzine. Los van de keuze van hybride.

Iemand ervaringen met jaarlijks onderhoud? Voor mijn huidige auto reserveer ik zo’n 600 euro per jaar. En daar kom ik wel prima mee uit.

Wanneer ik een andere auto koop, dan wil ik deze ook laten chippen. Om het verbruik nog efficiënter te maken. Los van de extra pk’s die erbij komen.
Ervaringen over dit zijn ook erg welkom.
Ik rijd een V60 D6 twin engine. Standaard 283pk, maar die van mij heeft Polestar tuning. Dat scheelt niet zo veel: 295pk.

Maar van wat ik begreep helpt dat vooral voor een soepelere rijstijl. Het overschakelen van diesel of elektrisch gaat daardoor meer geleidelijk. Ik merk er echt niets van.

Ook boven de 150 schijnt de chip te helpen met het moment dat de elektro motor niet meer meehelpt. Die voel ik overigens nog wel duidelijk. Je mist in één keer 70pk en 200nm. Blijft er 230pk over... Nog steeds meer dan genoeg!

Bij mij staat er 160k op de teller en ik kan nog altijd rond de 40km volledig elektrisch rijden als ik in de stad en 60-80km wegen doe. Dat is bij een nieuwe ook het geval. Ik merk dus geen degradatie bij de accu.

Mocht je budget het toelaten, kijk naar de Twin Engine en niet de Plug-in Hybride. Twin engine is euro6 en de plug-in hybride euro5.

Met de mogelijke dieselbeperkingen zou ik liever voor euro6 gaan!

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1