Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Volvo v60 d6 of Kia Niro

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:22
Vraag: ik kan een tweedehands Volvo v60 d6 summum uit 2013 met 100.000km privé leasen via mijn garage. Voor 25.000km circa 525 euro per maand. Termijn: 2 jaar

Via een andere aanbieder (echte leasemaatschappij) kan ik een Nieuwe Kia Niro leasen voor 464(na jaar opzegbaar) voor 5 jaar is het 450 euro.

Nu kan ik op mijn werk gratis gebruik maken van de snellaadpaal. Nu heeft dat voor de Volvo geen nut, maar goed, kan wel gratis laden.

Thuis heb ik bij de oprit nog geen stopcontact. Dat zou ik dus moeten laten maken.

Volgens mij qua kosten aan brandstof is de Volvo per liter goedkoper(immers diesel) en gratis laden op werk. Met mijn afstand (18000km woon-werk) zou je zeggen dan haal ik de meerprijs er wel uit. (50km enkele reis)

Daarnaast mijn vraag: kun je stellen dat ook al is de Volvo 5! Jaar ouder hij veiliger is dan de Niro? DAn bedoel ik niet een dode hoek camera enzo, maar gewoon echt aanrijding van achter/voor/zijkant.

Wat zouden jullie doen en waarom?
Zelf neig ik naar de Volvo: omdat ik die auto nooit zelf privé zou kunnen kopen (60.000 euro) en hij de naam heeft super veilig te zijn.

Beste antwoord (via meermarco op 19-08-2018 11:53)

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-04 20:04
quote:
meermarco schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:00:
Het is privélease. Een eigen laadpaal zou ik zelf moeten aanschaffen. Zag dat de Volvo ook op 6A kan laden. Dan is een normaal buitenstopcontact ook een optie.

Wua veiligheid weet ik dat tegenwoordig bijna alles 5 sterren scoort. En al die hulpjes zoals dode hoek detectie, gordelverklikkers scoren ook mee. Maar mij gaat het om de veiligheid bij frontaal en achter! Dat wordt nergens gemeten. Mijn vraag is meer: zal een 5 jaar oude Volvo qua corroserie nog steeds beter scoren dan een nieuw model Kia (Niro). Status maakt me niet zoveel uit. Fijne rijgedrag, lage brandstofkosten en veiligheid wel.
Bij de Volvo zit standaard alleen een 220v laadkabel.

Ik heb er zelf een type 2 laadkabel bij gekocht.

Ik rijd een v60 D6 twin engine rdesign met Polestar tuning.
Het is echt een beest!

Na twee weken is het nieuwe van elke auto eraf, maar tijdens het rijden blijft de V60 een glimlach op je gezicht toveren! Van de week stond er nog een gloednieuwe Golf 7 GTI performance naast mij bij het stoplicht. De V60 trekt gewoon sneller weg 8)
Daarnaast het geluid van de 5 cilinder 2.4 diesel is geweldig.

Dan komen we ook direct op het nadeel: op diesel is hij onzuinig, het haalt er benzine verbruik mee. 7l op 100km is niet heel raar op enkel diesel.
Vooral in power stand zuipt hij. Vorige week heel de terugweg in Duitsland op power gereden en dan schakelt hij pas bij 200 door naar zijn 6de versnelling. Maar het is zoooo leuk >:)
Ik zat in Duitsland op 9l/100km gemiddeld.
Op vakantiebestemming was 6,5l/100km ook wel haalbaar.

Maar thuis rijd ik bijna volledig elektrisch. Ik heb 20km naar werk en 20km terug en dat is nét wel nét niet te doen. Gelukkig kan ik op werk ook laden en red ik het daardoor makkelijk. Maar ik heb alleen stadsverkeer en 80km wegen naar werk. Op snelwegen is de elektromotor vaak niet krachtig genoeg om te accelereren. 100 op de cc zal nog wel lukken, maar accelereren naar 120 wil bij mij niet altijd lukken en door de luchtweerstand op hogere snelheden is het niet heel zuinig. Daar heeft iedere EV last van, maar met een kleine accu merk je dat snel.
quote:
Microkid schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:09:
Aangezien de Volvo al 5 jaar oud is, en je een eigen laadpaal moet aanschaffen, lijkt de Kia mij juist een betere keuze. Moderne auto, automaat, veel snufjes en hybride, dus automatisch opladen, en lagere maandkosten.
Volvo is ook automaat en ik ken de uitvoering niet, maar ik heb nu erg leuke snufjes die nieuwe auto’s helemaal niet hebben. Bij welke andere auto kun je de airco op afstand starten? Niet alleen lucht van buiten naar binnen, dat hebben veel luxe merken, maar écht de airco! Bijna alle auto’s hebben de aircopomp aangedreven door de motor, zonder motor geen airco. En daar is de Volvo ideaal, aangedreven door de accu! Ik heb dit iederedag gebruikt deze zomer en in de winter is het parkeerverwarming, inclusief stoelen en motor die voorverwarmen!

Via de app locaties naar de navigatie van de auto sturen (onderdeel van Volvo on call). Echt ideaal, nooit meer hannussen met adressen. Gewoon naam van het hotel opzoeken in de app en hij zoekt zelf het adres erbij en stuurt het naar de auto.
quote:
Deveon schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:11:
Duidelijk de Volvo, zolang je het onderhoud niet hoeft te betalen. Die gebruikte techniek is experimenteel, gevoelig en prijzig. Overigens moet je wel kunnne leven met de minimale kofferbak.

Voor het milieu is een gebruikte auto bijna altijd beter als een nieuwe...
Dit is een nadeel, maar wat ben je gewend. Kom je vanaf een station, dan is hete het kleiner. Kom je vanaf een hatchback, dan ga je waarschijnlijk iets vooruit, maar niet heel veel.
quote:
Steven.w schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:02:
Ik lees veel mensen die meteen roepen: “Volvo”. Deels zal dit status zijn, deels opgebouwde reputatie van Volvo, net als Duitse auto’s, die veel degelijker zouden zijn dan auto’s van andere merken. Deze merken maken dankbaar gebruik van dit imago. In de praktijk is het tegenwoordig nog maar de vraag of deze vooringenomenheid terecht is. Ook Volvo’s en Duitse auto’s hebben storingen en problemen.

Je kunt je beter goed inlezen in beide typen auto’s en dan een keuze maken. Vergeet ook niet dat de Kia qua techniek en innovatie nu 5 jaar voorloploopt op die Volvo.
Het is lease!!!!
Onderhoud is niet voor jou, dat maakt de keuze echt veel makkelijker!
quote:
izzet3838 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:04:
persoonlijk zou ik gaan voor de kia, hebben jullie het intetieur van de volvo eens bekeken het ziet er uit als een auto uit 2006, de kia heeft tenminste een modern interieur en niet te vergeten 7 jaar garantie.
Heb je wel eens in de Volvo gezeten? Echt de absolute top! Ik heb nooit Bentley of Rolce Royce gereden, maar het zit zo veel lekkerder dan Audi, Mercedes en BMW. Al blijft dat persoonsafhankelijk, de stoelen van Volvo staan echt heel hoog aangeschreven.

Leuke gimmicks: als ik de deur open past de stoel zich aan mijn settings aan, evenals de buitenspiegels. Als mijn vrouw de deur opent en haar eigen sleutel bij zich heeft, past het automatisch op haar aan. Echt heel handig aangezien we regelmatig wisselen.
quote:
izzet3838 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

je kunt de wagen toch achteraf kopen als je wilt(nu woon ik in belgie en ben ik niet zeker hoe dat in NL gaat).

btw hier even een foto van bijde interieuren naast elkaar.
[afbeelding]
Klein detail, de v60 plug-in versies hebben een dynamische tellerplaat. Zelf instelbaar op thema’s. Dus helemaal digitaal. Jouw foto heeft dat niet.
quote:
coolbvrobin schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:48:
Ik zou voor de kia gaan mede doordat hij hybride is en je geen laadpaal hoeft te kopen/huren
Hoeft bij de Volvo ook niet, stopcontact is genoeg. Normaal stopcontact. Daarvoor is de lader die bijgeleverd is juist geschikt. Voor publieke laadpalen moet je een andere stekker (type2) bijkopen.
quote:
Nee hoor, geen circuit mee gedaan, gewoon als dagelijks vervoer en het blijft leuk. Met een glimlach achter het stuur!
quote:
Deveon schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Ik ken er zat die de V60 rijden zonder ooit te laden hoor, dus dat is zeker geen vereiste, maar wel een aanrader! Daarnaast mag je de V60 wel bij laadpalen parkeren en de Kia niet.
Inderdaad ook een voordeel. Voor de deur parkeren, omdat laadpaal.
quote:
t_captain schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:21:
Ik heb wel eens Volvo’s als huurauto en ze sturen prima neutraal.

Speelsheid is ver te zoeken en dat zal met een paarhonderd kilo extra op de D6 niet beter zijn.

Ik zie de D6 als een hele geschikte en vrij zuinige snelwegauto. Ik denk dat de Niro bij 130+ een beetje door de mand valt. Ook qua verbruik, want zonder de elektra val je terug op een 1.6 GDi met een nogal groot uitgevallen carosserie.
De zware v60 stuurt niet zo als een Focus, maar zeker beter dan een standaard Golfje of A4...

Youtube: DashcamNL

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Volvo

Omdat die al jaren bekend is, sowieso qua veiligheid, en dat lijkt mij het belangrijkste. Hij ziet er ook mooi uit en is bekend om z'n degelijkheid.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• JDillinger
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09:03
Sowirso Volvo. Betere auto dan Kia, en ik vind hem er goed uit zien

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:30

DarkSide

theres no place like ::1

Volvo's zijn veilig maar hij is inmiddels ook al wat ouder.
De Niro zal ongetwijfeld ook gewoon 5 sterren in NCAP scoren. Individuele score zou je moeten opzoeken.
En dan kijken in welk aspect de een beter is dan de ander.

Kun je geen laadpaal mee leasen?
Denk dat je ook moet kiezen of je voor een EV gaat of niet.
En niet alleen voor een jaartje ivm regelen van laadpaal etc.

Anders valt de kia sowieso af.

Verder vind ik de volvo zelf mooier.
Kia/Hyunadai maken grote stappen. Maar het is nog niet "mijn ding".

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Mad-Matt
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19-04 15:51

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Volvo, kwaliteit is nog een stapje hoger dan de Kia.

D3 Profile D3 XP Ladder

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 10:54
Wat is er mis met die Kia eigenlijk? Waarom die reacties hier: is niet mijn ding, kwaliteit is een stapje hoger, Volvo is gewoon beter.

Waarom is een nieuwe Kia zoveel minder dan een 5 jaar oude Volvo? Status?

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
De V60 is wel een klasse hoger dan de Kia Niro qua comfort en rijgedrag etc. Echt een heerlijke reisauto en beslist geen oud model (wordt pas dit jaar vervangen). Zo'n D6 PIH Summum zit meestal ook wel goed in de opties. De hybride aandrijflijn staat niet bekend als helemaal storingsvrij dus zorg wel dat er een goede pechhulp + vervangend vervoersregeling in je leasecontract zit. Van de andere kant zijn alle problemen er na 100.000km hopelijk wel uitgehaald (ik ken de problemen alleen van nieuwe auto's).

Disclaimer: rij zelf een V60 T4 :+

Bigs wijzigde deze reactie 04-08-2018 10:22 (8%)

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:33

Tomatoman

Fulltime prutser

Volvo heeft een reputatie erg veilig te zijn en maakt dat ook telkens waar. Anderzijds is vrijwel ieder nieuw model dat tegenwoordig op de Europese markt komt veilig, ongeacht de fabrikant.

Euro NCAP crash test resultaten van Volvo V60 plug-in hybrid

Euro NCAP crash test resultaten van Kia Niro met standaard uitrusting. Deze scoort 4 sterren. Er is ook een variant met veiligheidspakket, die 5 sterren scoort (je kunt op de website doorklikken met de gele knop “with safety pack”).

Een goede grap mag vrienden kosten.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
quote:
Bigs schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:22:
De hybride aandrijflijn staat niet bekend als helemaal storingsvrij dus zorg wel dat er een goede pechhulp + vervangend vervoersregeling in je leasecontract zit.
Dat bedoel ik dus, je geeft al zelf aan dat er storingen kunnen optreden. Op gebied van betrouwbaarheid hebben de Koreanen een uitstekende reputatie. Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als een wagen altijd start.

Wat wil je liever, een mooie nieuwe die altijd rijdt, of een tweedehands die lekkerder rijdt, maar waar je kans hebt op pech? Ik wist het wel.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

quote:
aljooge schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:15:
Wat is er mis met die Kia eigenlijk? Waarom die reacties hier: is niet mijn ding, kwaliteit is een stapje hoger, Volvo is gewoon beter.

Waarom is een nieuwe Kia zoveel minder dan een 5 jaar oude Volvo? Status?
Ik zie niemand zeggen dat er wat mis zou zijn met de Kia :). Het klinkt een beetje verongelijkt zoals je het zegt met die hint naar status. Zoals Bigs al aangaf, is de Volvo een auto uit een ander segment dan de Kia. Dat zie je ook aan de catalogusprijzen. De Volvo is een stuk duurder; logischerwijs moet hij dan ook meer te bieden hebben.

Ik vind dat Kia de laatste tijd erg goed bezig is. Ongeveer als enige Aziatische merk weten ze de nieuwe modellen een prima design mee te geven. Begin dit jaar heb ik veel verschillende huurauto's gehad, waaronder een Kia Sportage. Op al die huurauto's had ik van alles aan te merken, behalve op de Kia. Die was eerder onopvallend, simpelweg omdat alles gewoon klopte :). Helaas heeft Kia nog altijd een reputatie die gebaseerd is op oudere modellen - eerlijk is eerlijk: dat waren bepaald geen hoogwaardige en storingsvrije auto's.

• meermarco
Het is privélease. Een eigen laadpaal zou ik zelf moeten aanschaffen. Zag dat de Volvo ook op 6A kan laden. Dan is een normaal buitenstopcontact ook een optie.

Wua veiligheid weet ik dat tegenwoordig bijna alles 5 sterren scoort. En al die hulpjes zoals dode hoek detectie, gordelverklikkers scoren ook mee. Maar mij gaat het om de veiligheid bij frontaal en achter! Dat wordt nergens gemeten. Mijn vraag is meer: zal een 5 jaar oude Volvo qua corroserie nog steeds beter scoren dan een nieuw model Kia (Niro). Status maakt me niet zoveel uit. Fijne rijgedrag, lage brandstofkosten en veiligheid wel.

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 22:34
Is de Kia elektrisch? Dan de Kia! Elektrisch is de toekomst: het rijdt top en je vervuild lokaal helemaal niets meer.
Over de veiligheid zou ik me niet druk maken. Het is toch niet meer van deze tijd dat je een Volvo Tank moet rijden om gegarandeerd veilig te zijn.

Hkuit wijzigde deze reactie 04-08-2018 12:04 (39%)

• meermarco
Kia is hybride. Sorry. Electrisch is idd top. En een tank rijden om veilig te zijn kan wel van deze tijd zijn. Niet zo lang geleden vol van achteren geraakt. Kofferbak (station)netjes 25cm!! Korter. Dan bedenk je je wel twee keer om een aygo of up te kopen. En milieu is leuk. Maar geloof wel in milieuwinst waar je rijdt. Niet in het geheel. Maar goed, dat is niet de discussie/vraag.

meermarco wijzigde deze reactie 04-08-2018 12:08 (3%)

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Aangezien de Volvo al 5 jaar oud is, en je een eigen laadpaal moet aanschaffen, lijkt de Kia mij juist een betere keuze. Moderne auto, automaat, veel snufjes en hybride, dus automatisch opladen, en lagere maandkosten.

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Duidelijk de Volvo, zolang je het onderhoud niet hoeft te betalen. Die gebruikte techniek is experimenteel, gevoelig en prijzig. Overigens moet je wel kunnne leven met de minimale kofferbak.

Voor het milieu is een gebruikte auto bijna altijd beter als een nieuwe...

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
Lees je even in in die Volvo anders. Die is ook hybride, automaat en heeft waarschijnlijk minstens zoveel snufjes als de Kia. Veel van die lease V60 hybrides zijn super compleet. En zo oud is hij niet. Enige wat ik ‘mis’ in de mijne is Apple CarPlay en botspreventie op hoge snelheden.

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Als die Kia echt na 1 jaar gratis opzegbaar is zou ik zeker weten dat doen.
Elk jaar een nieuwe auto!
Let echter op 1 dingetje: bij de Kia Sportage (bj 2016) van mijn ouders was de (electrisch bekrachtigde) besturing heel raar / onnatuurlijk.

Vetten zijn gezond. Eet meer vetten en minder koolhydraten.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

quote:
meermarco schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:00:
Wua veiligheid weet ik dat tegenwoordig bijna alles 5 sterren scoort. En al die hulpjes zoals dode hoek detectie, gordelverklikkers scoren ook mee. Maar mij gaat het om de veiligheid bij frontaal en achter! Dat wordt nergens gemeten.
:? Hoe kom je daar bij? Heb je die NCAP testverslagen überhaupt wel gelezen? En de filmpjes van de frontale botsproeven bekeken?
quote:
Mijn vraag is meer: zal een 5 jaar oude Volvo qua corroserie nog steeds beter scoren dan een nieuw model Kia (Niro).
Dat antwoord mag je na het lezen van de testverslagen hier zelf melden :)

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10:56
Ik lees veel mensen die meteen roepen: “Volvo”. Deels zal dit status zijn, deels opgebouwde reputatie van Volvo, net als Duitse auto’s, die veel degelijker zouden zijn dan auto’s van andere merken. Deze merken maken dankbaar gebruik van dit imago. In de praktijk is het tegenwoordig nog maar de vraag of deze vooringenomenheid terecht is. Ook Volvo’s en Duitse auto’s hebben storingen en problemen.

Je kunt je beter goed inlezen in beide typen auto’s en dan een keuze maken. Vergeet ook niet dat de Kia qua techniek en innovatie nu 5 jaar voorloploopt op die Volvo.

• izzet3838
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:46
persoonlijk zou ik gaan voor de kia, hebben jullie het intetieur van de volvo eens bekeken het ziet er uit als een auto uit 2006, de kia heeft tenminste een modern interieur en niet te vergeten 7 jaar garantie.

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-04 11:42

Kecin

Je keek.

quote:
Eens. Heb de Niro proefgereden. Echt een hele fijne auto (DynamicLine).

Ik zou sowieso eens een proefrit maken, lekker zelf de kleur uitkiezen en 1 op 20 rijden met een benzine.

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
quote:
Maakt dat uit met private lease? :)

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:57

BazzH

Kei-goed...

Veel Volvo rijders onder mijn collega's, waarvan 3 met een V60. Het valt op dat vooral de rijders met een V40 / V60 relatief vaak "wat" hebben met hun auto. Dus om nou te zeggen "Volvo, want bewezen degelijk".... is misschien een beetje achterhaald.

Think smart........ Act stupid........

• izzet3838
quote:
redfoxert schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:06:
[...]

Maakt dat uit met private lease? :)
je kunt de wagen toch achteraf kopen als je wilt(nu woon ik in belgie en ben ik niet zeker hoe dat in NL gaat).

btw hier even een foto van bijde interieuren naast elkaar.
http://i66.tinypic.com/24dlpo1.jpg

• meermarco
quote:
Tomatoman schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:45:
[...]

:? Hoe kom je daar bij? Heb je die NCAP testverslagen überhaupt wel gelezen? En de filmpjes van de frontale botsproeven bekeken?

[...]

Dat antwoord mag je na het lezen van de testcerslagen hier zelf melden :)
Okee. Van achteren en de combi kop/staart bedoel ik. Geef jij maar eens aan welke autos en hoe ze worden getest met een impact van achteren. Dat vind ik oprecht een heel erg gemis. Ik heb gekeken frontaal en zijkant. En dan voor/achter passagiers etc. Van achteren staat niks. Terwijl na mijn aanrijding wel gebleken is dat een aygo waar je zowat met je achterhoofd (van passagier op acherbank) je heel anders uit de aanrijding komt. Snap werkelijk waar niet waarom dit NIET getest wordt( wat ik kan vinden)

meermarco wijzigde deze reactie 04-08-2018 13:21 (19%)

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:35
De Kia 'wint' het alleen op het gebied van infotainment, al vond ik die toch nog ietsjes te traag. De rest is smaak.

• coolbvrobin
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-04 22:44
Ik zou voor de kia gaan mede doordat hij hybride is en je geen laadpaal hoeft te kopen/huren

• Deveon
  • Niet online
quote:
coolbvrobin schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:48:
Ik ken er zat die de V60 rijden zonder ooit te laden hoor, dus dat is zeker geen vereiste, maar wel een aanrader! Daarnaast mag je de V60 wel bij laadpalen parkeren en de Kia niet.

• coolbvrobin
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-04 22:44
quote:
[...]

Daar zit iets in :+
Maar ja als ik goedkoper in een nieuwe auto kan rijden (kia)
En een gebruikte auto duurder is wist ik het wel :)
Maar goed, ieder zijn keus, ik zou gewoon in allebei een test ritje maken en kijken welke het lekkerste rijd :)

• DRaakje
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Data over betrouwbaarheid:

ConsumerReport
Kia:#3
Volvo: #23

JD Power
Kia: #5
Volvo: #18

Dure merken hebben vaak veel nieuwe techniek als 1e maar ook met de nodige kinderziektes.
De garantie van 7 jaar van Kia is natuurlijk een goed argument voor Kia om ook robuust te bouwen. Wat ook blijkt uit bovenstaande data.

Over de ncap verschillen, die strengheid word elk jaar strenger, dus je kan de sterren van 5 jaar geleden niet vergelijken met de sterren van nu. Wil je nu 5 sterren, dan zal je ook alle veiligheids software snufjes moeten hebben die bestaan.
The latest star rating is always the most relevant and comparing results over different years is only valid if the updates to the rating scheme were small. Recently, the inclusion of emerging crash avoidance technology has significantly altered the meaning of the stars.

bron

Conclusie: Koop de auto die je het lekkerste vind rijden en zitten. Maar het argument dat Volvo betrouwbaarder en veiliger is gaat niet op.

• Deveon
  • Niet online
quote:
coolbvrobin schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:05:
[...]

Daar zit iets in :+
Maar ja als ik goedkoper in een nieuwe auto kan rijden (kia)
En een gebruikte auto duurder is wist ik het wel :)
Vreemde beargumentatie. De ene auto is een budget C segment en de andere is een premium D segment. Appels en peren..

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 03:19

PcDealer

HP ftw \o/

Bekijk beide wagens of ze qua ruimte je bevallen. Ik heb een V60 (geen hybride) gereden en een Niro. Naast de Niro ook de Optima (ook hybride). Beide Kia's zijn schitterende degelijke auto's in mijn beleving. Kia geeft mij wel een gevoel van veel hard plastic om mij heen. Boardcomputer vind ik top.

Als Volvo fan zal ik echter sneller de Volvo kiezen omdat ik verwacht dat het onderstel de wegligging en algehele kwaliteit gewoon beter is en niet alleen omdat ze beide verschillend gepositioneerd zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07:44
Onderstel en wegligging van een D6 V60 kun je absoluut niet vergelijken met een normale V60!! De D6 is loei en loeizwaar, en dat merk je behoorlijk. Strak afgeveerd om al die massa toch veilig op de weg te houden.

Geen bochtenridder dus, en er zijn comfortabelere Volvo's.

Maar verder echt een prima reisauto hoor, en dat vermogen van de diesel is op de snelweg heel lekker. En prima puur elektrisch mee te rijden op een volle accu, met enigszins nuttige range (35km haal je prima).
Zoals gezegd is de hybride aandrijflijn echt niet storingsvrij. Paar collega's rijden echt behoorlijke afstanden met die wagens (denk 30-40k per jaar) en een hoop zijn al aan de 2e of 3e elektromotor toe. De motor is wel degelijk, electronica over het algemeen ook. Navigatiesysteem en infotainment werkt prima, geen gekke touchscreens ofzo en daarom juist prettig in gebruik. Maar kaarten updates zijn wel echt heel duur.

Echt super zuinig is ie ook niet als je niet optimaal gebruik maakt van het hybride systeem. Niet zo gek met zo'n beresterke en snelle dieselmotor.

En een auto van 5 jaar oud en een gloednieuwe auto: qua veiligheid loopt Volvo altijd voorop maar vergis je niet wat 5 jaar ontwikkeling doet met de veiligheid van auto's. Dat gaat namelijk super hard. en 5 sterren toen is niet hetzelfde als 5 sterren nu. De eisen van NCAP schuiven ook steeds op.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:41
Geen vergelijk. Volvo.

• Steven.w
quote:
Want? Meer status? Of heb je argumenten?

• t_captain
Niro is langzaam, D6 is snel.

Zo simpel als dat.

10.8 of 6.1 seconden naar de 100.

• Steven.w
quote:
t_captain schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:22:

Zo simpel als dat.

Goed verhaal man.

• redfoxert
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:22:

Zo simpel als dat.

Leuk voor op het circuit.

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• t_captain
Heeft niets met circuit te maken. Een D6 is ook niet goed voor het circuit. Te zwaar, en die accu trekt het niet lang dus dat is vooral ballast.

Een auto die meer dan 10 seconden nodig heeft om aan de 100 te komen, en een top van slechts 172 heeft, die gaat gewoon verschrikkelijk irriteren bij inhaalacceleraties op de snelweg.

Ik geloof de Kia best kostenefficient auto’s weetbtw bouwen, maar je vergelijkt een auto van 30k met een van 70k.
Het zou me zeer verbazen als de Niro op welk punt dan ook wint van de V60.

• Deveon
  • Niet online
@t_captain De Niro wint in kofferbak ruimte. Qua veiligheid is discutabel. Bij eenzijdig ongeluk zit ik liever in de Niro, maar als er ander verkeer bij betrokken is zit ik liever in blok staal van bijna 2 ton.

@Dirk33 De D6 staat standaard op het R design onderstel. De wegligging is beter dan de reguliere V60 zonder dit onderstel, maar comfortabel is een sportonderstel niet nee. Overigens is geen enkele Volvo een bochtenridder.

• t_captain
Ik heb wel eens Volvo’s als huurauto en ze sturen prima neutraal.

Speelsheid is ver te zoeken en dat zal met een paarhonderd kilo extra op de D6 niet beter zijn.

Ik zie de D6 als een hele geschikte en vrij zuinige snelwegauto. Ik denk dat de Niro bij 130+ een beetje door de mand valt. Ook qua verbruik, want zonder de elektra val je terug op een 1.6 GDi met een nogal groot uitgevallen carosserie.

• synx6
  • Registratie: juli 2010
  • Nu online
Ik rijd 50k per jaar in een Niro. Full option. Hiervoor bmw3, golf gte enz gereden.

De niro is een echte all round wagen. Lekker zuinig 1 op 20 en comfortabel. De stoelverluchting is ook top! Veel ruimte en stil. De bmw maakte veel meer geluid.

Met de golf en bmw stond ik regelmatig bij de garaga voor zaken buiten onderhoud om. Niro tot nu toe geen enkele keer.

Grootste nadeel van de niro, hij heeft een lage top snelheid. Inhalen op snelweg is echter prima te doen door koppel en goede automaat. Wegligging is ook prima in orde.

En daarnaast, wat zijn volvo’s saai. Behalve de nieuwere versies...

• redfoxert
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:48:
Heeft niets met circuit te maken. Een D6 is ook niet goed voor het circuit. Te zwaar, en die accu trekt het niet lang dus dat is vooral ballast.

Een auto die meer dan 10 seconden nodig heeft om aan de 100 te komen, en een top van slechts 172 heeft, die gaat gewoon verschrikkelijk irriteren bij inhaalacceleraties op de snelweg.

Ik geloof de Kia best kostenefficient auto’s weetbtw bouwen, maar je vergelijkt een auto van 30k met een van 70k.
Het zou me zeer verbazen als de Niro op welk punt dan ook wint van de V60.
Dit is tenminste onderbouwing :) Je vorige opmerkingen verre van.

• t_captain
De getallen zouden genoeg moeten zeggen zonder verdere onderbouwing.

@synx6
Niro is gewoon geen snelwegauto van hetzelfde kaliber als de D6. Als je achter een vrachtwagen vandaankomt en gas geeft, zit de V60 sneller op 160 dan de Niro op 130. Met een snelle Duitser in je spiegel is dat wel zo prettig.

Welke 3 reed je eerst? Was dat een EDE of een wat vlotter model?

• mastr-dc
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10:28
Geen vergelijk volgens mij.
75 euro per maand meer betalen voor een Volvo van 5 jaar oud? Waarom zou je dat doen, als je een splinternieuwe en veel modernere wagen voor minder kunt hebben.
Kia zijn ook top wagens kwa kwaliteit en betrouwbaarheid.
Dat de Volvo vlotter is dan de Kia kan gerust en dat kan meespelen in de persoonlijk voorkeur.
Maar de CO2 uitstoot van de Volvo zal vele malen hoger liggen dan die van de Kia, met als gevolg een hogere belasting en persoonlijke bijdrage.
En in het meeste van Europa mag je toch niet sneller dan 130, dus dat extra vermogen is ook niet echt nodig. Again, leuk als je dat extra vermogen hebt natuurlijk.
Volvo heeft een naam en je kan er je persoonlijk voorkeur voor hebben, maar ze zijn ook heel erg duur voor wat ze bieden in vergelijking met de concurrentie. Maar naam zegt ook niet alles.
En als je voor die Kia kiest zul je waarschijnlijk veel meer opties en nieuwere techniek krijgen, die mss zelfs helemaal niet op die Volvo zit.

Persoonlijk zou ik gewoon voor die Kia gaan.

• TheUninvited
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:28
Heb je al in beide auto's gereden? Wat vond je zelf? Als je kijkt naar de prijs is de Volvo de meerprijs waard per maand? Je kunt voor dat geld ook een nieuwe V40 leasen volgens mij. Is wel een stap lager maar nog steeds Volvo. Er valt veel te leasen voor dat geld in het C-segment in ieder geval.

Uiteindelijk is de keuze subjectief omdat beide gewoon goede auto's zijn en je zelf moet kiezen wat je fijner vind. Betrouwbaarheid en dergelijke zijn niet van toepassing bij private lease tenzij je de auto later overneemt. Overigens zou ik ook goed kijken naar de voorwaarden voor de private lease van de Volvo. Heeft deze het keurmerk private lease of niet?

TheUninvited wijzigde deze reactie 04-08-2018 19:13 (11%)

• synx6
  • Nu online
quote:
t_captain schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:46:

@synx6
Niro is gewoon geen snelwegauto van hetzelfde kaliber als de D6. Als je achter een vrachtwagen vandaankomt en gas geeft, zit de V60 sneller op 160 dan de Niro op 130. Met een snelle Duitser in je spiegel is dat wel zo prettig.

Welke 3 reed je eerst? Was dat een EDE of een wat vlotter model?
Laatste keer dat ik achter een vrachtwagen vandaan kwam ging ik van 90 naar 120 of 130. Tuurlijk is de volvo sneller. Maar de niro komt prima mee in het verkeer.

Als er een snelle duitser aan komt dan wacht ik wel even. Zie ik m wel weer in de eerste file :)

Bmw was een 330d.

• -SaveMe-
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

-SaveMe-

-klik-

Wij rijden een dikke week met de Niro, executive edition, dus alle opties en toeters. Rijdt lekker, stabiel, zuinig, mooi van binnen, mooie 18” velgen en met de snelheid is helemaal niks mis. Op de Duitse autobaan heerlijk cruisen op 150-160. En als je sneller wil optrekken, zet je hem in sports mode en mag je als je wil nog zelf schakelen ook :) en verder een zeer luxe auto in elk opzicht!

Ga eens proef rijden, anders kun je er eigenlijk niks over zeggen...

Fools! said I, You do not know, Silence like a cancer grows!

• t_captain
quote:
synx6 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:16:
[...]

Laatste keer dat ik achter een vrachtwagen vandaan kwam ging ik van 90 naar 120 of 130. Tuurlijk is de volvo sneller. Maar de niro komt prima mee in het verkeer.

Als er een snelle duitser aan komt dan wacht ik wel even. Zie ik m wel weer in de eerste file :)

Bmw was een 330d.
Ik rij een 530d en zou niet gauw naar een auto met het vermogen van een Niro stappen.

Filerijden doe ik niet veel. Als ik verder van huis moet, rij ik meestal buiten de spits.

• synx6
  • Nu online
quote:
t_captain schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:22:
[...]

Ik rij een 530d en zou niet gauw naar een auto met het vermogen van een Niro stappen.

Filerijden doe ik niet veel. Als ik verder van huis moet, rij ik meestal buiten de spits.
Vermogen went heel snel. Ook het gebrek daar aan. Denk dat TS gewoon moet gaan proefrijden om de pros en cons te kunnen evalueren.

• marteltor
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16-04 22:12
quote:
Tomatoman schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:38:
Volvo heeft een reputatie erg veilig te zijn en maakt dat ook telkens waar. Anderzijds is vrijwel ieder nieuw model dat tegenwoordig op de Europese markt komt veilig, ongeacht de fabrikant.

Euro NCAP crash test resultaten van Volvo V60 plug-in hybrid

Euro NCAP crash test resultaten van Kia Niro met standaard uitrusting. Deze scoort 4 sterren. Er is ook een variant met veiligheidspakket, die 5 sterren scoort (je kunt op de website doorklikken met de gele knop “with safety pack”).
Je kan dat denk ik moeilijk vergelijken. Het wordt namelijk steeds lastiger gemaakt om nog 5 sterren te scoren.

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:18
quote:
meermarco schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:38:
Wat zouden jullie doen en waarom?
Zelf neig ik naar de Volvo: omdat ik die auto nooit zelf privé zou kunnen kopen (60.000 euro) en hij de naam heeft super veilig te zijn.
Wat zou ik doen? Ik zou kijken wat ik zelf wél betalen kon, en daarmee tevreden zijn.
Wat als je je baan kwijtraakt? Je zit bij die Volvo twee jaar vast aan het contract. Dat is (2 x 12 x €525 = ) €12.600

Kan je dat risico dragen? En zo ja: Wil je dat risico dragen? Zo nee: Alstublieft!

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

quote:
GZFan schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:04:
[...]

Wat zou ik doen? Ik zou kijken wat ik zelf wél betalen kon, en daarmee tevreden zijn.
Wat als je je baan kwijtraakt? Je zit bij die Volvo twee jaar vast aan het contract. Dat is (2 x 12 x €525 = ) €12.600

Kan je dat risico dragen? En zo ja: Wil je dat risico dragen? Zo nee: Alstublieft!
quote:
Geen auto's gevonden
Dus je raadt hem geen auto van 12k te kopen?

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:18
quote:
KRGT schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:07:
[...]

[...]

Dus je raadt hem geen auto van 12k te kopen?
Hmm... Daar gaat iets mis met de link.
Anyway: Genoeg Volvo's vanaf 2013 met minder dan een ton op de klok voor minder dan €12.500 te vinden.

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 06:00
ik heb een tijdje geleden eens in een niro gereden maar ik vond het hellemaal niks .

de kwaliteit van de afwerking ik zou me er voor schamen als k zo autos afleverde.
kofferbak ruimte lever je flink wat in door de accu pakket . en het was mij allemaal wat te plastic

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• mastr-dc
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10:28
quote:
mikerosauer schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:26:
ik heb een tijdje geleden eens in een niro gereden maar ik vond het hellemaal niks .

de kwaliteit van de afwerking ik zou me er voor schamen als k zo autos afleverde.
kofferbak ruimte lever je flink wat in door de accu pakket . en het was mij allemaal wat te plastic
En ik heb net een hele andere ervaring gehad bij het shoppen voor een nieuwe leasewagen.
BMW 3 reeks, zwaar overpriced en ook gewoon allemaal harde plastic met slechte afwerking. Dan zat de prijs kwaliteit verhouding bij de Koreanen en Japanners toch een stuk beter.

• izzet3838
quote:
mastr-dc schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:57:
[...]

En ik heb net een hele andere ervaring gehad bij het shoppen voor een nieuwe leasewagen.
BMW 3 reeks, zwaar overpriced en ook gewoon allemaal harde plastic met slechte afwerking. Dan zat de prijs kwaliteit verhouding bij de Koreanen en Japanners toch een stuk beter.
voor een goede afwerking moet je in dat segment ook niet bij bmw zijn, bmw staat bekend om rijdynamiek en rijplezier.

Als je gaat kijken naar een audi a4 of mercedes c klasse zul je zien dat de afwerking vele malen beter is.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
t_captain schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:46:
Lol! Ik rijd een 2.4 liter 5-cilinder met 170 pk. Ik maak doorgaans niet meer dan 2.200-2.500 toeren bij het optrekken en rijd maximaal 133 km op de snelweg (heen). Terug vaak 83 op de gps. Dan boeien die getallen niet, behalve dan de 5,4-5,7l/100 km op de snelweg met 1.576 kg.

• meermarco
Ja jullie hebben gelijk qua proefrit maken en dan dat bekijken. De Niro heb ik al gereden. Niet onder de indruk. Maar goed hij moet mij veilig van a naar b brengen en een beetje zuinig. Hiervoor een 2.4liter gereden (Honda) met een verbruik van 1/10. Dat is met 25.000 wel serieus tov 1/20 op benzine of diesel. Maar wat jullie zeggen: blijft persoonlijk. Maar ging me meer over jullie kennis aangaande veiligheid. En ja kopen kan ook. Maar dat is oprecht soms net O duur als privéleasen. Maar goed dat is een andere discussie.

• MaW2
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20-10-2018
Vergelijking tussen twee compleet verschillende auto's...

Ikzelf rij nu 4,5 jaar de Volvo D6 met inmiddels ruim 170 000 op de teller. En die zou ik nooit willen ruilen voor een nieuwe Kia.

Volledig elektrisch (je wilt nooit meer anders) haal je 35-45 km. Als je binnen die afstand van je werk woont rij je terug dus gratis. Voor je heenweg betaal je waarschijnlijk zo'n 20 cent per kwh ofwel €2,00 voor 40 km. Dat is aanzienlijk goedkoper dan rijden op diesel en helemaal op benzine. Reken maar eens uit wat dit op jaarbasis scheelt.

Overigens kun je met 6A op een gewoon stopcontact laden. Een volle accu kost je dan 8 uur. Beter is om te investeren in een aparte groep met een 16A stopcontact. Dan is je accu in 3 uur vol. Een aparte laadpaal is niet nodig.

Los van het bovenstaande: de 5 cilinder diesel met in totaal 285 pk is gewoon top.

• Basilange
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 18-04 21:09
Zelf 2 maanden veldwerk mogen doen met een vloot Volvo's.

De twee V60's van ruwweg dezelfde leeftijd als die van u garage waren mijn favoriet. Niet zo groot als de V70's maar deden erg goed hun werk. Heb er met plezier in gereden.
Zelf snap ik het nut en het plezier ook niet zo goed van een crossover, gewoon veel extra plaatwerk en wat meer luchtweerstand zonder dat ze echt voordeel bieden voor het rijplezier.

Succes

• meermarco
quote:
MaW2 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:47:
Vergelijking tussen twee compleet verschillende auto's...

Ikzelf rij nu 4,5 jaar de Volvo D6 met inmiddels ruim 170 000 op de teller. En die zou ik nooit willen ruilen voor een nieuwe Kia.

Volledig elektrisch (je wilt nooit meer anders) haal je 35-45 km. Als je binnen die afstand van je werk woont rij je terug dus gratis. Voor je heenweg betaal je waarschijnlijk zo'n 20 cent per kwh ofwel €2,00 voor 40 km. Dat is aanzienlijk goedkoper dan rijden op diesel en helemaal op benzine. Reken maar eens uit wat dit op jaarbasis scheelt.

Overigens kun je met 6A op een gewoon stopcontact laden. Een volle accu kost je dan 8 uur. Beter is om te investeren in een aparte groep met een 16A stopcontact. Dan is je accu in 3 uur vol. Een aparte laadpaal is niet nodig.

Los van het bovenstaande: de 5 cilinder diesel met in totaal 285 pk is gewoon top.
Dankjewel. Stel ik laad thuis niet op. Wat doet ie dan qua verbruik op diesel denk je? Je leest soms dan 1/13!?

• killercow
  • Laatst online: 19-04 14:32
ik heb een v60 d6 polestar. Dus nog iets sneller. Die rijdt heerlijk en is wat mij betreft een blijvertje.
Ik doe veel stukken die onder de 45km blijven, en dan kan ik puur electrisch prima mee met de andere 'snellere' auto's. Op de snelweg wel onder de 125 blijven, maar tis geen ramp als de diesel af en toe aanslaat. Ik rij volgens de stats ongeveer 1 op 21km, en dat is dan ongeveer de helft op electrisch en de andere helft flotter / langere afstanden.

De auto is iig erg snel voor hoe groot hij is, en ook op hogere snelheden (160) blijft het verbruik op diesel meestal rond de 1 op 13 hangen. Opladen op een 16 amp stekkertje duurt een uur of 4.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 10:31
Je vraagt ons nu om een keuze te maken tussen twee heel verschillende segmenten. Volvo D6 is een zeer degelijke auto, de Kia niro ken ik persoonlijk niet, maar op basis van de testrapporten (ik volg de autoweek) zou ik zeggen dat de Volvo absoluut meerwaarde biedt. Hooguit de infotainment is enigszins gedateerd, maar de Volvo veiligheidssystemen zijn na 5 jaar echt geenzins achterhaald.

Wat me wel opvalt zijn enkele onzinnige adviezen in de reacties:
- pechhulp moet je zeker rekening mee houden, maar een onbetrouwbare auto is de V60 zeker niet. Dus angst voor langs de weg staan is echt niet nodig, de V60 is een zeer betrouwbare 2e hands auto. Volvo biedt de eerste jaren (bij koop) on site service en bovendien dekt het leasecontract dit (tel uit je winst, een oude premium auto en de risicos worden afgedekt)
- De V60 zal al flink afgeschreven zijn vanwege het feit dat de diesels massaal van de leasemarkt verkocht worden, dus dit is ook gunstiger voor je aanbieding als het goed is.

Feit is wel, de Volvo is duurder, maar absoluut de betere auto van de twee. Acceleratie moet je niet onderschatten, dit is cruciaal voor sommige rijstijlen. In de randstad bijvoorbeeld vind ik snel in kunnen voegen heerlijk, maar anderen hechten hier geen waarde aan en blijven lekker achter een vrachtwagen hangen. Of jij voor dit soort luxes en extra rijcomfort dat bedrag extra per maand over hebt moet je echt zelf bepalen

• T-!-M
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19-04 21:34
Heb je al naar de totale verwachtte kosten gekeken, niet alleen de lease?

Je merkt al dat er veel verschillende meningen zijn. Samenvattend zie ik de volgende argumenten voorbij komen:
- veiligheid
- design (persoonlijk)
- vermogen (persoonlijk)
- verbruik
- onderhoud (afhankelijk van lease voorwaarden)
- ruimte
- comfort en rijgedrag (zelf testen)

Ik heb een persoonlijke voorkeur, maar daar heb je niet veel aan.
Maak voor jezelf de rationele lijst met punten die jij belangrijk vindt, en scoor de beide auto's daarop. Dan volgt vanzelf een (rationele) winnaar.

En dan kun je daarna nog bedenken of je deze keuze volledig rationeel wil doen, of misschien toch deels emotioneel.

• meermarco
quote:
killercow schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:12:
ik heb een v60 d6 polestar. Dus nog iets sneller. Die rijdt heerlijk en is wat mij betreft een blijvertje.
Ik doe veel stukken die onder de 45km blijven, en dan kan ik puur electrisch prima mee met de andere 'snellere' auto's. Op de snelweg wel onder de 125 blijven, maar tis geen ramp als de diesel af en toe aanslaat. Ik rij volgens de stats ongeveer 1 op 21km, en dat is dan ongeveer de helft op electrisch en de andere helft flotter / langere afstanden.

De auto is iig erg snel voor hoe groot hij is, en ook op hogere snelheden (160) blijft het verbruik op diesel meestal rond de 1 op 13 hangen. Opladen op een 16 amp stekkertje duurt een uur of 4.
Is 1/21 je gemiddelde verbruik op diesel, terwijl je ook vaak electrisch rijdt over het geheel? Dus stel 200km gereden. 100km vol electrisch. De andere 100km dan slechts bijna 1 op 5.5 op puur niet electrisch? Of moet je dat anders berekenen?

• MaW2
De boordcomputer geeft het gemiddelde dieselverbruik aan, dus inclusief de kilometers die je elektrisch rijdt. Zou je uitsluitend op diesel rijden, dan is 1 op 17 goed haalbaar.

Maar ik zou echt een extra stopcontact regelen, bij voorkeur met een extra groep. Kost je hooguit een paar honderd euro, en is vast ook een goede investering voor de verdere toekomst ;)

Als je je woon-werk kilometers al bijna volledig elektrisch rijdt, zul je bijna geen diesel meer verbruiken. Daarmee verdien je de maandelijkse meerkosten tov de Kia denk ik (ruim) terug, zeker omdat dat een benzine auto is. Alleen daarom al is de Volvo de betere keuze!

Overigens: veiligheid is m.i. geen issue.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08:20
Kia vind ik een ontzettend bejaardenmodel, dus ben nogal biased.

Denk sowieso dat de Volvo de fijnere auto is, maar ook wel tricky, want stuk ouder.

Moet het tussen enkel deze twee gaan?

BMW F31 330i M Sport Shadow

• meermarco
Voor deze twee heb ik ‘aanbiedingen’ gehad en is het bedrag tussen de 450-540 voor 25.000 en enkel dus nog brandstof. (En korte looptijden). Kleinere kofferbak dan v60 d6 wil ik niet. En ik rekende ook de brandstof in de prijs mee. Een Nissan quaskai valt om die rede af. De Niro is ontzettend zuinig. De Volvo door electrisch (gratis) laden en lagere dieselprijs ook.

• meermarco
quote:
MaW2 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:46:
De boordcomputer geeft het gemiddelde dieselverbruik aan, dus inclusief de kilometers die je elektrisch rijdt. Zou je uitsluitend op diesel rijden, dan is 1 op 17 goed haalbaar.

Maar ik zou echt een extra stopcontact regelen, bij voorkeur met een extra groep. Kost je hooguit een paar honderd euro, en is vast ook een goede investering voor de verdere toekomst ;)

Als je je woon-werk kilometers al bijna volledig elektrisch rijdt, zul je bijna geen diesel meer verbruiken. Daarmee verdien je de maandelijkse meerkosten tov de Kia denk ik (ruim) terug, zeker omdat dat een benzine auto is. Alleen daarom al is de Volvo de betere keuze!

Overigens: veiligheid is m.i. geen issue.
Dankjewel. 1/17 is alsnog prima zeker met de 30 cent die diesel per liter goedkoper is dan benzine. Dankje

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:57

BazzH

Kei-goed...

Die Volvo zuipt als een malle als je lange afstanden rijdt. 1 van de managers hier heeft er 1 in de lease en het is een "fiscale voordeelbak". Alleen bij doorlopend opladen en korte ritten kan je er erg zuinig mee rijden.

Think smart........ Act stupid........

• meermarco
Ik rij vooral 50 km enkele reis. (100 per dag) waarbij ik elke 100km (gratis) kan laden. Wellicht ook thuis. Maar dat is nog niet zeker. Zo nu en dan een rit van 400km maar dat is niet het grootste gedeelte van de km’s

• jadjong
Ik vond de Niro nogal veel herrie genereren achterin, erg weinig demping in de kofferbak om het bandengeluid weg te moffelen. Gesprekken tussen voor en achter resulteerde in een rare echo, met de afdekking in de kofferbak dicht werd het iets beter. De V60 heeft dat amper.

• MaW2
Thuis laden moet je m.i. echt wel doen, alleen al omdat dat fors goedkoper is. Maar ik ken je thuissituatie niet natuurlijk.

Je kunt je gemeente ook vragen om voor je huis een laadpaal te plaatsen, maar dan betaal je fors meer voor elke kwh (maar met de huidige brandstodprijzen nog steeds minder dan diesel).

De Volvo is met 100.000 km net ingereden. Daarnaast neem ik aan de het onderhoud bij de leaseprijs is inbegrepen. Echt een no brainer als je het mij vraagt...

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-04 21:49
quote:
[...]

Bij de laadpalen staat anders duidelijk "Alleen OPLADEN elektrische voertuigen." Je mag er dus niet parkeren zonder te opladen. Zodra de accu vol is, moet je je auto verplaatsen naar een reguliere parkeerplaats. Bij een bezwaar melden dat een accu altijd wordt geladen, ook als hij vol is, houdt geen stand.

Verder is de Volvo een diesel. Als je met vakantie gaat naar het binnenland, bijvoorbeeld Parijs, dan zit je met continu wisselende milieuzones.

Trommelrem wijzigde deze reactie 05-08-2018 12:17 (10%)

• Deveon
  • Niet online
quote:
Trommelrem schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:14:
[...]

Bij de laadpalen staat anders duidelijk "Alleen OPLADEN elektrische voertuigen." Je mag er dus niet parkeren zonder te opladen. Zodra de accu vol is, moet je je auto verplaatsen naar een reguliere parkeerplaats. Bij een bezwaar melden dat een accu altijd wordt geladen, ook als hij vol is, houdt geen stand.

Verder is de Volvo een diesel. Als je met vakantie gaat naar het binnenland, bijvoorbeeld Parijs, dan zit je met continu wisselende milieuzones.
Natuurlijk moet je bij die openbare laadpalen wel even je stekker er in hangen, maar thuis laden is niet verplicht. Overigens zijn er parkeerplaatsen voor elektrische auto’s, parkeerplaatsen voor laden en parkeerplaatsen met laadpaal. Die laatste mag iedereen parkeren.

Verder lijkt het mij stug dat er een milieu zone komt die auto verbied die 100% elektrisch kunnen rijden.

• Volvo3.0T6
  • Laatst online: 08-08-2018
Ik heb zelf ook naar de Kia Niro gekeken.
Het is een mooie auto,alleen voor het motorvermogen heb ik het niet gedaan.
Te verwend ,zal ik maar zeggen. Als je daar niks om geeft moet je voor de opties en uiterlijk gaan. Het blijft altijd HART of VERSTAND.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Neem nooit een Volvo V60 hybride iig.

Mijn collega heeft er 1 en die heeft zoveel storingen gehad in het hybride systeem dat hij hem compleet vervloekt. Ook met de banden steeds gezeik, dat ze op een rare manier slijten met lekke banden tot gevolg.

Hij kan niet wachten dat zijn contract afloopt en hij terug kan naar een (gewone) BMW.

Over de Kia Niro hoor ik dan juist weer positieve verhalen. Met als kanttekening dat de eigenaar hem nog niet zolang heeft :)

Lethalis wijzigde deze reactie 05-08-2018 14:02 (15%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Lethalis schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:00:
Mijn collega heeft er 1 en die heeft zoveel storingen gehad in het hybride systeem dat hij hem compleet vervloekt. Ook met de banden steeds gezeik, dat ze op een rare manier slijten met lekke banden tot gevolg.

Hij kan niet wachten dat zijn contract afloopt en hij terug kan naar een (gewone) BMW.
Lol! N=1.
Ik had een collega die elke twee weken met de lease BMW naar de dealer kon vanwege storingen...
quote:
BazzH schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:16:
Die Volvo zuipt als een malle als je lange afstanden rijdt. 1 van de managers hier heeft er 1 in de lease en het is een "fiscale voordeelbak". Alleen bij doorlopend opladen en korte ritten kan je er erg zuinig mee rijden.
Zegt zonder verdere informatie niets. Definieer "als een malle".

Hoe rijdt diegene dan? Het Nieuwe Rijden of bumperklevend met continu remmen? En met of zonder file? En is dat laatste dan ook electrisch?

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10:47

-tom-562

Oliesjeik

Lijkt mij een no-brainer, de Volvo :P
Stap eerst eens in de Volvo, en daarna in de Kia (als je uberhaupt nog in de Kia wilt gaan zitten)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik wil nog toevoegen dat een "lage" station een andere rijbelevenis heeft dan een hoge suv of crossover. Ik heb Suzuki Vitara's gereden en de Mazda CX-3/CX-5. Ik vind ze niet zo stabiel als een sedan, zoekerig op de snelweg en hellen een stuk makkelijker over in bochten. Ik ben een rustige rijder.

• Regio020
  • Laatst online: 05-08-2018
De capaciteit van de accu voor EV neemt af met de jaren en dient tzt vervangen te worden.
Volvo is een goed merk, KIA heeft een inhaalslag gemaakt op modellijn/uiterlijk en techniek hybride en EV. Zelf rijd ik na een overwogen keuze anderhalf jaar de Niro Executive line. Zeer tevreden over het rijden met comfort van hybride plus alle veiligheidspunten met een geweldig JBL audiosysteem met Android auto en navigatie. Ik heb nog ruim 5 jaar garantie, ook op accupakket.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
Bigs schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:22:
De V60 is wel een klasse hoger dan de Kia Niro qua comfort en rijgedrag etc. Echt een heerlijke reisauto en beslist geen oud model (wordt pas dit jaar vervangen).
De Volvo is een model uit 2010 en ze lijken al sinds de jaren 90 op elkaar alleen minder hoekig dus minder praktisch. 300 kg zwaarder, diesel dus meer MRB maar zitten alle kosten in het leasebedrag?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
bouwfraude schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:57:
[...] 300 kg zwaarder, diesel dus meer MRB maar zitten alle kosten in het leasebedrag?
Welke kosten mis je behalve brandstof?

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10:47

-tom-562

Oliesjeik

quote:
bouwfraude schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:57:
[...]

De Volvo is een model uit 2010 en ze lijken al sinds de jaren 90 op elkaar alleen minder hoekig dus minder praktisch. 300 kg zwaarder, diesel dus meer MRB maar zitten alle kosten in het leasebedrag?
Omdat het private lease is, zou het voor mij echt een no-brainer zijn. Het enige wat je zelf nog extra moet betalen is de brandstof. Dus MRB/onderhoud/afschrijving boeit niet.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• MaW2
Precies. En hoe meer je laadt, hoe minder diesel je hoeft te tanken, hoe goedkoper je rijdt.

Maar toch 285 pk onder je rechter voet als je daar zin aan hebt :-)

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
quote:
PcDealer schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:26:
[...]
Lol! N=1.
Ik had een collega die elke twee weken met de lease BMW naar de dealer kon vanwege storingen...
Met BMW (en vooral ook Citroen) ook problemen gehad op de zaak hier, maar de Volvo spant wel de kroon.

Ook al is het N=1, het geeft wel een zeer naar gevoel.

Eigenlijk komt Skoda nog het beste er vanaf op de zaak :) Collega rijdt inmiddels zijn tweede Octavia zonder issues. En hij rijdt ziek veel kilometers (vertegenwoordiger).

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:14
Bijna iedereen probeert hier twee volledig verschillende auto's te vergelijken, dat gaat nooit lukken :)
Maar wat ik nog niet gezien heb: Zijn de voorwaarden van beide leasecontracten, buiten de looptijd, verder gelijk? Denk aan vervangend vervoer (ook bij onderhoud), eigen risico bij schade, hoe zijn ze überhapt verzekerd?

• meermarco
Ja risico’s gelijk. Voorwaarden op looptijd na ook. Eigen bijdrage bij schade 300 euro. Vervangend vervoer na 24 uur. Volvo is allrisk. Die ander is denk ik WA en het deel casco draagt de leasemaatschappij vaak zelf. Maar als consument merk je daar geen verschil bij. Ik moet het nakijken. Maar volgens mij ook beiden een svi.

En het zijn beiden autos uit andere segmenten. Dat klopt. Maar juist zo interesant om te vergelijken omdat ze beiden hetzelfde kosten (bijna) per maand.

• Ballebek
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-04 11:57
quote:
BazzH schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:16:
Geen idee wat ie dan doet, maar wanneer ik naar Berlijn rij en terug, meestal tussen de 130 en 150 km/u waar het kan, dan zit ik op een gemiddelde van 5,1 liter op 100KM. Je moet wel uit de Power en AWD stand blijven want in die modus lust ie duidelijk een slokje extra.

Ik rij vooral electrisch wanneer het kan en haal meestal 40 - 45KM met een stuk snelweg erbij (en de airco uit).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• meermarco
Oh dat is netjes. En Berlijn heen zeg maar nog electrisch vol en dan terug ook weer bijgeladen?

• Ballebek
quote:
meermarco schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:23:
Oh dat is netjes. En Berlijn heen zeg maar nog electrisch vol en dan terug ook weer bijgeladen?
Meestal gaat ie opgeladen mee en dan zet ik 'm in "Save" mode zodra ik de snelweg op ga.
Hieronder een gemiddeld ritje van een paar weken terug vanuit de Volvo App, weinig verkeer dus zelfs 4,1 liter op 100KM.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• killercow
  • Laatst online: 19-04 14:32
quote:
meermarco schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:21:
[...]

Is 1/21 je gemiddelde verbruik op diesel, terwijl je ook vaak electrisch rijdt over het geheel? Dus stel 200km gereden. 100km vol electrisch. De andere 100km dan slechts bijna 1 op 5.5 op puur niet electrisch? Of moet je dat anders berekenen?
Er zijn een aantal gemiddelden. Je kunt opvragen wat de auto verbruikt heeft met wat grafiekjes.
Volgens mij is de 1 op 21 het totaalgemiddelde van de afgelopen 10000km (sinds m'n reset van de dagteller). Dat is inclusief verbruik op electrisch, en wat hij weer terugheeft gewonnen uit remmen.

Puur op diesel rij ik doorgaans een op 18 denk ik (5.3l gemiddeld per 100km aldus de graphs). Maar dan kan best 1 op 13 worden als je rond de 160 cruised op lange snelwegen in duitsland oid. Dat is met airco aan. Ik rji blijkbaar toch nog best lange stukken diesel only, maar dat maakt niet veel uit voor het gemiddelde.

AWD en power mode zijn ander speelgoed. AWD gebruikt altijd ook de diesel omdat deze de voorwielen aandrijft, en de electrische motor voor de achterwielen. Power mode gooit de diesel naar een hoger stationair toerental om direct koppel te leveren en laat de electromotoren ook direct vol vermogen leveren. Niet zuinig wel leuk in m'n polestar :P

AWD is erg fijn trouwens, maar ik vergeet het wel eens aan te zetten, rij je in de sneeuw, en dus rustig dan schakelt de boel vanwege de lagere snelheid naar electrisch en dus achterwiel aangedreven wat een en ander juist spannender maakt dan je zou willen.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
Ik heb ca 4 jaar (180k km) de V60 gereden (niet de D6 Hybrid) en rij nu de Niro. Bij echt lange ritten (wintersport) mis ik de V60 wel, die zat net iets beter en reed net iets rustiger (maar da's wellicht ook het verschil tussen diesel en benzine).

Wat ik niet mis aan de Volvo is het irritante infotainment systeem, met die navigatie die je bij 1 minuut vertraging het liefst 30 minuten laat omrijden etc, dat heeft Kia echt veel, veel beter voor elkaar, ook dankzij Android Auto/Carplay. Ik denk dat de V60 (heel) iets beter geluid had (qua audio).

Qua opties mis ik alleen de dimmende buitenspiegels (dat heeft de Niro nooit), verder is de Niro ook gewoon compleet.

De V60 is 10k duurder. Dat merk je vooral in rij eigenschappen, maar ik vind het op korte (binnen Nederland) ritten echt heel minimaal. De Volvo heeft een draaicirkel van een vrachtwagen en ik denk dat de hybrid (nog) minder kofferbakruimte had dan mijn V60. Dan heb je in de Niro meer ruimte.

De stoelen waren bij Volvo heel iets beter, maar de wat hogere zit is in de Niro weer prettiger.

In de V60 reed ik 40k per jaar, in de Niro nog geen 20k. De V60 was een klasse hoger, maar als je niet enorm veel (en ver) rijdt, is het verschil vrij minimaal in mijn ogen.

Laatste puntje: de climate control van Volvo werkte me bij lange ritten op mijn zenuwen, die was niet goed te krijgen. Die van de Niro raak ik, buiten de zomer, niet aan en houdt ook bij een rit van 1000km de auto heerlijk constant op temperatuur.

• meermarco
quote:
Ballebek schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:39:
[...]

Meestal gaat ie opgeladen mee en dan zet ik 'm in "Save" mode zodra ik de snelweg op ga.
Hieronder een gemiddeld ritje van een paar weken terug vanuit de Volvo App, weinig verkeer dus zelfs 4,1 liter op 100KM.

[afbeelding]
Dankjewel. Slechts 2kw en heel zuinig diesel verbruik. Dat maakt het interesant. Las juist vaak 1/10’of slechter. Dit maakt het toch financieel aantrekkelijk

• jadjong
quote:
Ballebek schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:39:
[...]

[afbeelding]
Die app is wel aan de positieve kant, over 25.000 heb ik een gemiddeld gebruik van 17.5, maar kilometers gedeeld door het aantal getankte liters zegt 1:15. Zelfde motor, zonder accu.

• Ballebek
Op lange afstanden is ie vrij accuraat, echter kan voor iedereen het resultaat anders zijn.
Rijdt er hier ook een die 1:10 doet met een D6 en die rijdt minstens het dubbele van wat ik doe.

Misschien nog voor de keuze: In de winter heb je met de meeste D6'en dat je een standkachel hebt en dat is een verademing als je een lange winter hebt. Wel zorgen dat er voldoende peut in de tank zit anders gaat ie alsnog niet aan. :)

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07:44
boordcomputer met lege accu en 130 op de cruise control geeft rond de 1:15 aan bij ons.

Bedenk wel dat een set banden maar 20-30k meegaat, wat langer als je heel rustig rijdt.

De elektromotor en de verbrandingsmotor zitten op een eigen as, en die draaien nooit 100% gelijk, waardoor de banden wat gaan 'wringen' en ze sneller slijten. Bijna niets aan te doen. Voorbanden gaan er sws hard aan als je het vermogen vaak aanspreekt.

Zeker met dure Michelins (je wil geen goedkope banden op een 280pk wagen) toch een prijzig grapje

• meermarco
Dankje. Banden vallen ook onder de lease.

• Ballebek
quote:
Dirk33 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:31:
Bedenk wel dat een set banden maar 20-30k meegaat, wat langer als je heel rustig rijdt.
Ik voel me nu echt een ouwe grijze lul want ik heb nu 50k op een zelfde set zomerbanden met nog dik 3mm profiel erop. Michelin Pilot Sport 3 235/45 ZR 18 98Y.

Misschien nog een belangrijke: wanneer je van plan bent een aanhanger te gaan trekken, let er dan op dat je 98Y banden hebt. Bij de meeste bandenboeren staat in het systeem dat er 93Y onder moet.

Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True