Volvo v60 d6 of Kia Niro

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Update: zag dat de Niro dynamic geen xenon verlichting heeft. Dacht aan de unit xenon te herkennen. Maar dat is dus gewoon halogeen. Aangezien ik ook vaak ‘s nachts of in het donker (zonder lantaarnpalen) rijdt heb ik de Volvo nu gereserveerd voor een proefrit

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
meermarco schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:00:
Het is privélease. Een eigen laadpaal zou ik zelf moeten aanschaffen. Zag dat de Volvo ook op 6A kan laden. Dan is een normaal buitenstopcontact ook een optie.

Wua veiligheid weet ik dat tegenwoordig bijna alles 5 sterren scoort. En al die hulpjes zoals dode hoek detectie, gordelverklikkers scoren ook mee. Maar mij gaat het om de veiligheid bij frontaal en achter! Dat wordt nergens gemeten. Mijn vraag is meer: zal een 5 jaar oude Volvo qua corroserie nog steeds beter scoren dan een nieuw model Kia (Niro). Status maakt me niet zoveel uit. Fijne rijgedrag, lage brandstofkosten en veiligheid wel.
Bij de Volvo zit standaard alleen een 220v laadkabel.

Ik heb er zelf een type 2 laadkabel bij gekocht.

Ik rijd een v60 D6 twin engine rdesign met Polestar tuning.
Het is echt een beest!

Na twee weken is het nieuwe van elke auto eraf, maar tijdens het rijden blijft de V60 een glimlach op je gezicht toveren! Van de week stond er nog een gloednieuwe Golf 7 GTI performance naast mij bij het stoplicht. De V60 trekt gewoon sneller weg 8)
Daarnaast het geluid van de 5 cilinder 2.4 diesel is geweldig.

Dan komen we ook direct op het nadeel: op diesel is hij onzuinig, het haalt er benzine verbruik mee. 7l op 100km is niet heel raar op enkel diesel.
Vooral in power stand zuipt hij. Vorige week heel de terugweg in Duitsland op power gereden en dan schakelt hij pas bij 200 door naar zijn 6de versnelling. Maar het is zoooo leuk >:)
Ik zat in Duitsland op 9l/100km gemiddeld.
Op vakantiebestemming was 6,5l/100km ook wel haalbaar.

Maar thuis rijd ik bijna volledig elektrisch. Ik heb 20km naar werk en 20km terug en dat is nét wel nét niet te doen. Gelukkig kan ik op werk ook laden en red ik het daardoor makkelijk. Maar ik heb alleen stadsverkeer en 80km wegen naar werk. Op snelwegen is de elektromotor vaak niet krachtig genoeg om te accelereren. 100 op de cc zal nog wel lukken, maar accelereren naar 120 wil bij mij niet altijd lukken en door de luchtweerstand op hogere snelheden is het niet heel zuinig. Daar heeft iedere EV last van, maar met een kleine accu merk je dat snel.
Microkid schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:09:
Aangezien de Volvo al 5 jaar oud is, en je een eigen laadpaal moet aanschaffen, lijkt de Kia mij juist een betere keuze. Moderne auto, automaat, veel snufjes en hybride, dus automatisch opladen, en lagere maandkosten.
Volvo is ook automaat en ik ken de uitvoering niet, maar ik heb nu erg leuke snufjes die nieuwe auto’s helemaal niet hebben. Bij welke andere auto kun je de airco op afstand starten? Niet alleen lucht van buiten naar binnen, dat hebben veel luxe merken, maar écht de airco! Bijna alle auto’s hebben de aircopomp aangedreven door de motor, zonder motor geen airco. En daar is de Volvo ideaal, aangedreven door de accu! Ik heb dit iederedag gebruikt deze zomer en in de winter is het parkeerverwarming, inclusief stoelen en motor die voorverwarmen!

Via de app locaties naar de navigatie van de auto sturen (onderdeel van Volvo on call). Echt ideaal, nooit meer hannussen met adressen. Gewoon naam van het hotel opzoeken in de app en hij zoekt zelf het adres erbij en stuurt het naar de auto.
Deveon schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:11:
Duidelijk de Volvo, zolang je het onderhoud niet hoeft te betalen. Die gebruikte techniek is experimenteel, gevoelig en prijzig. Overigens moet je wel kunnne leven met de minimale kofferbak.

Voor het milieu is een gebruikte auto bijna altijd beter als een nieuwe...
Dit is een nadeel, maar wat ben je gewend. Kom je vanaf een station, dan is hete het kleiner. Kom je vanaf een hatchback, dan ga je waarschijnlijk iets vooruit, maar niet heel veel.
Steven.w schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:02:
Ik lees veel mensen die meteen roepen: “Volvo”. Deels zal dit status zijn, deels opgebouwde reputatie van Volvo, net als Duitse auto’s, die veel degelijker zouden zijn dan auto’s van andere merken. Deze merken maken dankbaar gebruik van dit imago. In de praktijk is het tegenwoordig nog maar de vraag of deze vooringenomenheid terecht is. Ook Volvo’s en Duitse auto’s hebben storingen en problemen.

Je kunt je beter goed inlezen in beide typen auto’s en dan een keuze maken. Vergeet ook niet dat de Kia qua techniek en innovatie nu 5 jaar voorloploopt op die Volvo.
Het is lease!!!!
Onderhoud is niet voor jou, dat maakt de keuze echt veel makkelijker!
izzet3838 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:04:
persoonlijk zou ik gaan voor de kia, hebben jullie het intetieur van de volvo eens bekeken het ziet er uit als een auto uit 2006, de kia heeft tenminste een modern interieur en niet te vergeten 7 jaar garantie.
Heb je wel eens in de Volvo gezeten? Echt de absolute top! Ik heb nooit Bentley of Rolce Royce gereden, maar het zit zo veel lekkerder dan Audi, Mercedes en BMW. Al blijft dat persoonsafhankelijk, de stoelen van Volvo staan echt heel hoog aangeschreven.

Leuke gimmicks: als ik de deur open past de stoel zich aan mijn settings aan, evenals de buitenspiegels. Als mijn vrouw de deur opent en haar eigen sleutel bij zich heeft, past het automatisch op haar aan. Echt heel handig aangezien we regelmatig wisselen.
izzet3838 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

je kunt de wagen toch achteraf kopen als je wilt(nu woon ik in belgie en ben ik niet zeker hoe dat in NL gaat).

btw hier even een foto van bijde interieuren naast elkaar.
[afbeelding]
Klein detail, de v60 plug-in versies hebben een dynamische tellerplaat. Zelf instelbaar op thema’s. Dus helemaal digitaal. Jouw foto heeft dat niet.
coolbvrobin schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:48:
Ik zou voor de kia gaan mede doordat hij hybride is en je geen laadpaal hoeft te kopen/huren
Hoeft bij de Volvo ook niet, stopcontact is genoeg. Normaal stopcontact. Daarvoor is de lader die bijgeleverd is juist geschikt. Voor publieke laadpalen moet je een andere stekker (type2) bijkopen.
Nee hoor, geen circuit mee gedaan, gewoon als dagelijks vervoer en het blijft leuk. Met een glimlach achter het stuur!
Deveon schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Ik ken er zat die de V60 rijden zonder ooit te laden hoor, dus dat is zeker geen vereiste, maar wel een aanrader! Daarnaast mag je de V60 wel bij laadpalen parkeren en de Kia niet.
Inderdaad ook een voordeel. Voor de deur parkeren, omdat laadpaal.
t_captain schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:21:
Ik heb wel eens Volvo’s als huurauto en ze sturen prima neutraal.

Speelsheid is ver te zoeken en dat zal met een paarhonderd kilo extra op de D6 niet beter zijn.

Ik zie de D6 als een hele geschikte en vrij zuinige snelwegauto. Ik denk dat de Niro bij 130+ een beetje door de mand valt. Ook qua verbruik, want zonder de elektra val je terug op een 1.6 GDi met een nogal groot uitgevallen carosserie.
De zware v60 stuurt niet zo als een Focus, maar zeker beter dan een standaard Golfje of A4...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
7:100 op diesel is geen fantastische prestatie voor een auto die qua maat en motorvermogen van de dieselmotor in de orde zit van een BMW 325d.

Met een tien jaar oude 530d haal je dat ook nog wel. Volgens mij heb ik nu een range staan van 1100 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
@dfrenner bedankt. Ik ga de proefrit maken en dan ook meteen even meten met 4 weekendkoffers en een kinderzitje. Ooit had ik gezegd dat een auto voor mij ook Hobby is. Maar als je dan toch gaat rekenen wint het verstand het ook een beetje. Maar de v60 lijkt me de ideale compromis. Vaste kosten, dus geen gekke hoge kosten voor de aircopomp of wat dan ook. Stopcontact thuis en snellader op werk. 50 km. Dus zeg per dag 1-2 liter diesel. En xenon. Ik zag dat de Kia dynamic geen xenon heeft. Enkel de meest luxe versie. Aangezien in Zeeland en Friesland weinig lantaarnpalen zijn en ik daar wel regelmatig ben nog een rede om voor de Volvo te gaan. Kortom. Nog 1-2 weken wachten en ik kan hem goed testen. Dan komt de v60 d6 summum met high performance audio binnen. Helaas geen Volvo on car trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

meermarco schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:50:
Ja risico’s gelijk. Voorwaarden op looptijd na ook. Eigen bijdrage bij schade 300 euro. Vervangend vervoer na 24 uur. Volvo is allrisk. Die ander is denk ik WA en het deel casco draagt de leasemaatschappij vaak zelf. Maar als consument merk je daar geen verschil bij. Ik moet het nakijken. Maar volgens mij ook beiden een svi.

En het zijn beiden autos uit andere segmenten. Dat klopt. Maar juist zo interesant om te vergelijken omdat ze beiden hetzelfde kosten (bijna) per maand.
De risico's zijn mogelijk toch niet helemaal gelijk. Je eigen garage kijkt bij inleveren waarschijnlijk net iets minder met een vergrootglas naar gebruiksschades dan een leasemaatschappij dat doet. Los van wat je dat aan eigen risico scheelt weet je bij die niro bijna bij voorbaat dat je no claim verdampt of zelfs de min in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Je bedoeld dat de leasemaatschappij minstens 1 schade vindt a 300 euro of meerdere ‘aparte’ schades. En je eigen garage minder moeilijk doet? Dat ben ik helemaal met je eens idd. Eens een huurauto van deze garage gehad en wat lichte krassen van een paar takken. Oh dat poetsen we wel een keer weg. Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
meermarco schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:57:
@dfrenner bedankt. Ik ga de proefrit maken en dan ook meteen even meten met 4 weekendkoffers en een kinderzitje. Ooit had ik gezegd dat een auto voor mij ook Hobby is. Maar als je dan toch gaat rekenen wint het verstand het ook een beetje. Maar de v60 lijkt me de ideale compromis. Vaste kosten, dus geen gekke hoge kosten voor de aircopomp of wat dan ook. Stopcontact thuis en snellader op werk. 50 km. Dus zeg per dag 1-2 liter diesel. En xenon. Ik zag dat de Kia dynamic geen xenon heeft. Enkel de meest luxe versie. Aangezien in Zeeland en Friesland weinig lantaarnpalen zijn en ik daar wel regelmatig ben nog een rede om voor de Volvo te gaan. Kortom. Nog 1-2 weken wachten en ik kan hem goed testen. Dan komt de v60 d6 summum met high performance audio binnen. Helaas geen Volvo on car trouwens.
Als je alle opties nog wil teruglezen van toen:
https://www.autokallen.nl...ID-MY2014-13-mei-2013.pdf

Ik lees wel dat parkeerverwarming en koeling enkel met het technology hybrid pack is te doen.

Dus standaard alleen op timer. Dat is wal jammer. Weet je welke packs er wel op zitten?

Ik heb zelf het hybrid tevhnology pack en security line pack. Overigens durf ik dat “onbreekbare” glas niet uit te proberen. Maar het schijnt dat je het met een hamer niet kapot krijgt. Die ramen zijn ook best dik, twee lagen glas over elkaar heen. Ziet er apart uit als je het raampje open doet.

Daarnaast zit er nog high performance audio op. Mooi geluid, alleen alle losse spullen die je in je deur legt gaan trillen en rammelen, wat geluid maakt alsof de speaker kapot is. Als je die vakken leeg laat, of niet al te hard zet, klinkt het super!
meermarco schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:10:
Je bedoeld dat de leasemaatschappij minstens 1 schade vindt a 300 euro of meerdere ‘aparte’ schades. En je eigen garage minder moeilijk doet? Dat ben ik helemaal met je eens idd. Eens een huurauto van deze garage gehad en wat lichte krassen van een paar takken. Oh dat poetsen we wel een keer weg. Goed punt.
Dat hangt heel erg van de leasemij af.
Athlon heb ik hele fijne ervaringen mee, bij anderen doen ze inderdaad wat moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja had die idd gevonden. Ik weet (nog) niet welke packs of extra opties. Helaas zie je dat niet op basis van een kenteken. Als ik de auto kan ‘voelen’ wellicht wel. En anders even vragen. Hij heeft sowieso geen open dak. Dus hybrid pack zal het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
t_captain schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:49:
7:100 op diesel is geen fantastische prestatie voor een auto die qua maat en motorvermogen van de dieselmotor in de orde zit van een BMW 325d.

Met een tien jaar oude 530d haal je dat ook nog wel. Volgens mij heb ik nu een range staan van 1100 kilometer.
Klopt het is natuurlijk ook wel bijna 2000kg dat verplaatst moet worden...

Als je veel snelweg rijdt, zijn er veel goedkopere alternatieven, bij veel stad en n wegen komt de elektromotor tot zijn recht!

Van en naar werk zit ik vaak rond de 0,2l/100km. Daarnaast zo’n 1,50 aan stroomkosten (kan op werk tegen 20 cent/kWh laden). Thuis hebben we een publieke laadpaal en is het iets duurder, 30 cent/kWh, dan kost het ongeveer 2 euro. Dan heb ik heel stoplicht naar stoplicht rijden waar mijn eco diesel hiervoor ongeveer 7l/100km deed.

Daar ligt voor mij ook ongeveer het omslagpunt. Met 35cent/kWh kan ik beter diesel tanken. Met 30 cent is stroom goedkoper.

Voordeel is weer wel dat alle parkeergarages in Zoetermeer waar ik woon, gratis laadpalen hebben. Dat soort zaken zijn mooi meegenomen.

Maar thuisladen is altijd goedkoper dan diesel, laat staan benzine.

Ook kan de V60 ipv remmen regenereren. Dan tik je je rempedaal licht aan en gaat hij afremmen op de elektromotor. Dit kan maar beperkt en niet zo fors als bij de Leaf of Tesla’s.
Op vakantie in Roemenië kwamen we bovenop de Transfagarasan (Top Gear Romania special) met lege accu. Naar beneden toe op pure gezet en continu te rem licht aangetikt. Helemaal beneden was de accu weer vol. Dat is wel grappig om te zien.

Maar het leukste blijven inhaalacties in power mode 😏

Vraag wel even of de dealer voor een volle accu wil zorgen. In pure mode (elektrisch) is hij zeker niet snel, maar meekomen met het verkeer kan prima m.i. Alleen de snelweg in pure is bijna niet te doen. Maar sowieso altijd elektrisch in de stad en onze wijk. Waardoor alle kinderen geen uitlaatgassen hoeven in te ademen van mijn auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja hetzelfde hier. Thuis goedkoop laden(eigen stopcontact) en op werk gratis. 50km enkele reis. Alleen even kijken of ik de thuislader ergens kan monteren ofzo.

Leaseperiode 2 jaar. Daarna kijken naar iets vol electrisch (koop of PL). Vind ik gewoon leuk. Maar nu nog te lastig voor de langere ritten. (Of te duur) verwacht over 2 jaar wel meer keuze te hebben. Daarom ook alvast een stopcontact met eigen groep/aardlekschakelaar. Kan ik over 2 jaar eenvoudig het stopcontact laten vervangen door een paal/unit. Hopelijk slaat lynk en co aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
@meermarco

Ik screen net snel het topic even maar zag volgens mij nog niets over de mrb langskomen. Ik zat te overwegen een D6 aan te schaffen, dan wel prive. Heb er vanaf gezien omdat ik de komende 5 jaar gewoon wil weten waar ik financieel aan toe ben.

Want wat gebeurd er met de meerprijs van de MRB als dat over 2 jaar opeens anders is? De huidige regeling voor deze plugin loopt tot 2020 (als ik het goed heb). Stel het voordeeltje in de wegenbelasting (auto kost maar paar tientjes nu) vervalt, dan zal je leasemaatschappij dat door belasten. En dan is het opeens een zwaargewicht op diesel.. Hoe het eruit gaat zien weet nog niemand maar stel dat je net als bij de hybrides van de ene op de andere dag de volle mep mag gaan betalen wordt die V60 in één klap zomaar 150 duurder in de maand.

Maar misschien wil je garage wel opnemen in het contract dat bij wijziging van de mrb je de auto direct mag retourneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Het blijft zo qua MRB tot en met 2020.
https://www.rijksoverheid...egenbelasting-2018---2020

Lease zeg per september of oktober tot en met september/oktober 2020. Daarom wilde ik ook niet langer dan 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Wat is ongeveer het verbruik op stroom (kWh / 100 km)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ik begreep dat de meesten rond de 40 echte kilometers halen. Accu 11.2kwh waarbij 8kwh bruikbaar is. Dus dan zou je zeggen 20kwh/100km in het echte gebruik?

Dat bekent ook dat je dus altijd 3.1kwh hebt voor hybride? Dus dat ie dan nooit ENKEL diesel gebruikt. Of heb ik dat mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
meermarco schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:00:
Ik begreep dat de meesten rond de 40 echte kilometers halen. Accu 11.2kwh waarbij 8kwh bruikbaar is. Dus dan zou je zeggen 20kwh/100km in het echte gebruik?

Dat bekent ook dat je dus altijd 3.1kwh hebt voor hybride? Dus dat ie dan nooit ENKEL diesel gebruikt. Of heb ik dat mis?
Die 3,2 wordt gebruikt om de accu te sparen. Volledig laden van een accu en in het zonnetje zetten is slecht en het volledig leeftijden van een accu ook. Met die 3,2 kan Volvo er softwarematig voor zorgen dat de accu nooit hoger dan 85% wordt geladen en nooit leger dan 10% wordt ontladen. Dus als jij 0% ziet, zit er nog wel in, maar niet bruikbaar voor jou.

Ik zal straks even verbruik opzoeken in de app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meermarco
Voor de liefhebbers en geïnteresseerden. Het is de Volvo v60 d6 Summum geworden. Wat rijdt dat geweldig zeg. Niks mis met de Niro. Maar ik vond het wel een groot verschil. Dus sinds kort een blije berijder van de V60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
meermarco schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 00:26:
Voor de liefhebbers en geïnteresseerden. Het is de Volvo v60 d6 Summum geworden. Wat rijdt dat geweldig zeg. Niks mis met de Niro. Maar ik vond het wel een groot verschil. Dus sinds kort een blije berijder van de V60.
Gefeliciteerd!!
Top keuze *O*

Probleem is wel als je een keer terug moet naar een andere auto...

Heb nu een vervangend vervoer Polo 1.0 tsi met 95 pk. Ding is niet vooruit te branden. Op de snelweg met inhalen zit ik inmiddels al in zijn 3 om nog een beetje iets van snelheid te kunnen maken. Dan veert het ook nog eens voor geen meter.

Ik wil mijn Volvo terug!!!!! Maandag klaar als het goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:42
[b]dfrenner schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 01:13

Heb nu een vervangend vervoer Polo 1.0 tsi met 95 pk. Ding is niet vooruit te branden. Op de snelweg met inhalen zit ik inmiddels al in zijn 3 om nog een beetje iets van snelheid te kunnen maken.
Overdrijven is ook een vak hoor, haha. 90 pk met turbo’tje en bijbehorend koppel is gewoon voldoende om mee te komen in het verkeer en om een keertje in te halen.

@TS, van harte gefeliciteerd en veel veilige kilometers gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dankjewel. Via eigen universele garage waar ik al jaren klant ben. Dat voelt ook fijn voor een klein krasje ed. En bedankt!
Pagina: 1 2 Laatste