Yep, ik wil alle Nvidia's en Hulst mag alle ati's
Verwijderd
Mijn eerste PC beeldscherm was een monochrome hercules monitor met bijpassende kaart (idd het merk + type). Eerst groen (lekker nagloeien), toen amber (al beter) en uiteindelijk wit (goed te doen). An sich was hercules best goed, 720*348 alleen echt zwart/wit, geen grijswaarden.
CGA heb ik overgeslagen (kon de monitor niet betalen en CGA/EGA waren redelijk te emuleren op een hercules scherm), ik heb nog een randje EGA meegepikt en wel middels een of andere diamond super-ega kaart welke tot 1280x1024 bij 32k kleuren kon weergeven. Daarna een Tjeng labs ET4000W32/p gehad, erg polulair geweest bij de tweakers vanwege hoge 2d snelheid.
CGA heb ik overgeslagen (kon de monitor niet betalen en CGA/EGA waren redelijk te emuleren op een hercules scherm), ik heb nog een randje EGA meegepikt en wel middels een of andere diamond super-ega kaart welke tot 1280x1024 bij 32k kleuren kon weergeven. Daarna een Tjeng labs ET4000W32/p gehad, erg polulair geweest bij de tweakers vanwege hoge 2d snelheid.
Maar nu effe terug op dat Landmark, dat moet ik hebben !!!, dan kunnen we misschien een video roundup doen dan 1988 ?? en andere jaren 
Wat me wel opviel is dat ik nu 2 keer een ati smaal wonder zie, en beide hebben ze geen voorkant bevestigings metaaltje, bij Femme niet en bij de kaart die ik aan hulst gaf , was dat ding van goud ofzo ?...
Wat me wel opviel is dat ik nu 2 keer een ati smaal wonder zie, en beide hebben ze geen voorkant bevestigings metaaltje, bij Femme niet en bij de kaart die ik aan hulst gaf , was dat ding van goud ofzo ?...
in '86 kwam er bij ons in huis een IBM PS/2 model 50 (pc prive project, kosten fl 10000 voor mn ouders en fl 10000 voor bedrijf/fiscus).
dit was een aardige machine: 286 cpu, MCA bussen, SCSI HD (weet ik nu pas, onder pc-dos niets nada van gemerkt
), maar vooral: een IBM display adapter met 256 kB RAM en ondersteuning voor 640x480x256 kleuren! Dat was toen echt gaaf. De monitor die erbij kwam is een 12" model, 8513 , je ziet ze nog steeds staan.
Kan zelfs tot 1024x768 interlaced 43 Hz aan, wat in principe voorbehouden id aan de XGA graphics accelerator (de uiteraard welbekende 8514). Dus die mode is niet "officieel" volgens de specs, maar ja.
Leuke tijd
dit was een aardige machine: 286 cpu, MCA bussen, SCSI HD (weet ik nu pas, onder pc-dos niets nada van gemerkt
Kan zelfs tot 1024x768 interlaced 43 Hz aan, wat in principe voorbehouden id aan de XGA graphics accelerator (de uiteraard welbekende 8514). Dus die mode is niet "officieel" volgens de specs, maar ja.
Leuke tijd
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs
Wij hadden hiero een XT 8088 met een Paradise EGA kaart (wel 256 Kb). Maar ik kon tenminste wel civilisation spelen. 
En dat kaartje had een tulpuitgang, zou dat tv-out zijn geweest ??
Een Western Digital Paradise was zelfs al VGA. Hij had alleen nog een EGA connector achterop.Op vrijdag 20 juli 2001 00:42 schreef Toewan het volgende:
Wij hadden hiero een XT 8088 met een Paradise EGA kaart (wel 256 Kb). Maar ik kon tenminste wel civilisation spelen.
Volgens mij zijn de OUDSTE merken:
Ati
Tsjeng Labs
Ati
Tsjeng Labs
www.tradealliance.nl
Verwijderd
We hadden ook nog een gigant genaamd STB ....
Van hun heb ik nog ergens een EGA kaart rond zwerven hah
Van hun heb ik nog ergens een EGA kaart rond zwerven hah
Die vier small wonders die ik heb, zijn wel in prima staat. Allemaal braaf met een afdekplaatjeOp donderdag 19 juli 2001 23:44 schreef Carel het volgende:
Maar nu effe terug op dat Landmark, dat moet ik hebben !!!, dan kunnen we misschien een video roundup doen dan 1988 ?? en andere jaren
Als het goed is was dat ook wel een beetje te zien op dat plaatje....
Please do not contact me telepathically.
Zeker weten van niet.Op vrijdag 20 juli 2001 09:13 schreef Ridge het volgende:
Volgens mij zijn de OUDSTE merken:
Ati
Tsjeng Labs
-Hercules is ouder (oude z/w kaartjes)
-Ibm had ook al op zijn 286's een eigen VGA
-OAK was er ook lekker snel bij.
chipset
-Western Digital Paradise zat ook al op 286's (Olivetti M240)
Tsenglabs kwam pas met de ET2000. Dat was zo'n beetje in de tijd van de Trident TVGA8900. 386 tijdperk dus.
ATi weet ik niet helemaal zeker. Maar die kwam ik vroeger ook niet tegen.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op donderdag 19 juli 2001 13:31 schreef het_beest het volgende:
Volgens mij hadden de eerste PC's geen echte videokaarten, want het enigste wat ze moesten laten zien is text, dat grafische dat kwam later pas. Dus spreken we pas over een videokaart als ie grafische afbeeldingen kan laten zien? In elk geval de eerste PC, de Altair volgens mij, had geen videokaart, die kon ook geen beeld geven. Dat kwam later pas met de Apple I, dat was echt grafisch. Daarvoor had IBM al een pc gemaakt, die kon ook grafische dingen laten zien, volgens mij zat er een Hercules kaart in. Daarvoor hadden ze nog geen beeld. Volgens mij is Hercules met zijn HCA geloof ik dat het was, de eerste videokaart, met een Hercules chipset dus, die kon alleen maar groen en zwart laten zien.
--------------------------------------------------------------------------------
Op donderdag 19 juli 2001 13:31 schreef het_beest het volgende:
Volgens mij hadden de eerste PC's geen echte videokaarten, want het enigste wat ze moesten laten zien is text, dat grafische dat kwam later pas. Dus spreken we pas over een videokaart als ie grafische afbeeldingen kan laten zien? In elk geval de eerste PC, de Altair volgens mij, had geen videokaart, die kon ook geen beeld geven. Dat kwam later pas met de Apple I, dat was echt grafisch. Daarvoor had IBM al een pc gemaakt, die kon ook grafische dingen laten zien, volgens mij zat er een Hercules kaart in. Daarvoor hadden ze nog geen beeld. Volgens mij is Hercules met zijn HCA geloof ik dat het was, de eerste videokaart, met een Hercules chipset dus, die kon alleen maar groen en zwart laten zien.
Volgens mij is dit de oplossing dan hoor, ik heb alleen geen pixOp donderdag 19 juli 2001 13:42 schreef het_beest het volgende:
[..]
Dit klopt dus niet helemaal bij nader inzien. Het was inderdaad IBM die met de videokaart kwam, het was de MDA, Monochrome Display Adapter, gemaakt in 1981, je moest er toen nog een TTL monitor op aansluiten, digitaal dus. Het kon ook alleen maar tekst laten zien. Later kwam de HGC, wat ik dus HCA noemde, Hercules Graphics Card, in 1982, en deze kaart kon dus grafische afbeeldingen laten zien, wat dus zeer handig was om lotus 1-2-3 te kunnen draaien in die tijd.
Goed en dan de rest in chronologische volgorde:
CGA
EGA
VGA
SVGA
Maar het was dus IBM die voor het eerst met een "videokaart" kwam, de IBM MDA, 1981. En de eerste grafische kaart was de hercules.
Verwijderd
Ik heb nog een ATI kaart liggen uit 1988 en volgens mij had Matrox toen nog geen dual display
Mijn Amiga1000 uit 1985 had het al wel
de monitor kon wel 320x240 en 640x480 weergeven maar geen sub-resoluties als 512x384 en 640x400 (trok de refreshrate niet ofzo, het beeld ging rollen). was op een AOC VGA scherm. (die overigens wél 800x600 kan mits er een goede VGA-kaart aan hangt).Op donderdag 19 juli 2001 00:18 schreef Klaaz het volgende:
[..]
Bij mijn weten kan een VGA monitor altijd Highcolor weergeven in alle resoluties die de monitor heeft. De beperkende factor is altijd de videokaart (wat kleuren betreft dan) Of was het een EGA combinatie?
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Sorry voor de kwalitiet, maar dit is mijn rare videokaart, gemaakt met een webcam
Hebben jullie ff geduld, dan schiet ik ff wat plaatjes van een ATI graphics solution+ uit 1986
. Met wel echte hercules monochrome ondersteuning en via een tweak kon ie zelfs cga converteren naar hercules monochrome. Maar volgens mij konden alle monochrome dingen dat.
What a fine day for Science! | Specs
WOWWW hunter, een ati uit 1986, die moeten we zien, ik d8 dat de small wonder de eerste was ?..
Ja de foto's komen deraan. Waren een beetje mislukt. Maak nu nieuwe.Op vrijdag 20 juli 2001 21:24 schreef Carel het volgende:
WOWWW hunter, een ati uit 1986, die moeten we zien, ik d8 dat de small wonder de eerste was ?..
Oke, Hier komen wat plaatjes. Mijn pa's digicam kan dus geen close-ups doen
(Fujifilm DX-5 max resolutie 640*480
) Dus heb ik ze maar met een webcam gemaakt, niet super maar te lezen.

Het kaartje is verder niet groter dan een cd-hoesje en ISA(DUH). Hij werkt nog perfect met de bijbehorende philips monitor.

Het kaartje is verder niet groter dan een cd-hoesje en ISA(DUH). Hij werkt nog perfect met de bijbehorende philips monitor.
Mijnes bedoel je ?.. nou uit grote doos ,et 300 beschermkussentjes waarop stond : for demonstation only , ooit een keer van een gast gehad , het is een enorm ding, en die processor zit in een rubberen toren...., voor mij is dat ding een raadsel , het is geen vga uitgang, maar ega zeg maar, en er staat op for high resolution only
?
Het is een lazervieuw display adapter ?..
Het is een lazervieuw display adapter ?..
Verwijderd
De oudste S3 is de 801 chipset. Voor de meeste is het de 805. Deze heeft S3 bekend gemaakt. In die tijd had je ook nog die Viper van Diamond met een Weitek chip en de Razendsnelle Speedstar PRO met de Cirrus-Logic GD5428
Ik heb em hier. In die tijd stond je versteld van wat dat ding kon. Als het spel ervoor gemaakt was, deed dat ding echt niet onder voor een Voodoo.Op donderdag 19 juli 2001 13:57 schreef smeetsr het volgende:
[..]
De eerste chip van nVidia was net als de derde chip (de Riva128) in samenwerkings verband met SGS-Thomson (nu STMicroelectronics) ontworpen en dat was inderdaad de Edge 3D. nVidia was met deze chip 'n soort van pionier op 3D gebied.
Hehe, toen de Nvidia NV1 er was, wist diamond niet eens hoe je NVIDIA moet schrijven, overal stond "Nvidea chipset voor realtime 3d rendering "
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is tandy. Ik weet alleen niet wat het is, ken het alleen van spelletjes als lemmings waar je eerst moest kiezen wat voor videokaart je had (VGA, EGA/TANDY, CGA, HERCULES).
Wie het wel weet mag het zeggen!
heb hier nog een hercules CGA geval
en een ATi vga wonder
en een ATi vga wonder
Tandy is afkomstig van een apart soort computersysteem. Je had Tandy VGA maar ook Tandy audio (vast wel eens gezien). Volgens mij was dit een wat uitgebreide PC-speaker waar ook cheapass 4-bit audio uit kon komen ofzoOp zaterdag 21 juli 2001 17:52 schreef voz het volgende:
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is tandy. Ik weet alleen niet wat het is, ken het alleen van spelletjes als lemmings waar je eerst moest kiezen wat voor videokaart je had (VGA, EGA/TANDY, CGA, HERCULES).
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Verwijderd
Heb hier ook nog een 2theMAX videokaart liggen met tseng labs t6000 chippie en 4 mb geheugen waarvan er 2 mb later is bijgeprikt maar de core wordt gloeiend heet kan hem niet eens aanraken
niet helemaal waar. In mid jaren 90 waren de Stealth kaarten het snelst (nog voor de Viper330 etc.), zoals de Stealth3000/3200/3400. De Vipers uit die tijd waren voor de normale gebruiker totaal niet sneller alleen wel onder NT en AutoCAD etc, oftewel professionele toepassingen.Op vrijdag 20 juli 2001 23:23 schreef _JGC_ het volgende:
Speedstar = niet echt snel, gewoon low-budget
Stealth = Mid range produkt, niet snel niet traag
Viper = Top of the notch
Zo heeft Diamond altijd al gewerkt...
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
zie ik in AL die replies, niet 1x OAK technologies staan, met hun 64KB EGA kaartjes en 256KB VGA kaartjes..of de tandy display adapter * in die stomme tandy dingen die toen zo veel kosten *
Ik weet niet meer precies hoet het zat met onze Philip NMS9115
NMS 9100: 1*3,5
NMS 9105: 1*3,5 + 1*5,25
NMS 9110: 2*3,5
NMS 9115: 1*3,5 + 20MB HD!!
zoiets was het, maar over de videokaart gesproken... ik herinner me iets van Plantronics, een enigzins geavanceerd CGA kaartje (iets met 16 kleuren o.i.d.)
Het kaartje was i.i.g. MDA, CGA en Hercules compatible en kon de CGA kleuren vertalen naar een groen (pijn aan je ogen) scherm.
Weet iemand meer van deze Philips XT's en de Plantronics vidkaarten?
NMS 9100: 1*3,5
NMS 9105: 1*3,5 + 1*5,25
NMS 9110: 2*3,5
NMS 9115: 1*3,5 + 20MB HD!!
zoiets was het, maar over de videokaart gesproken... ik herinner me iets van Plantronics, een enigzins geavanceerd CGA kaartje (iets met 16 kleuren o.i.d.)
Het kaartje was i.i.g. MDA, CGA en Hercules compatible en kon de CGA kleuren vertalen naar een groen (pijn aan je ogen) scherm.
Weet iemand meer van deze Philips XT's en de Plantronics vidkaarten?
where is my car?
die laatste pc met 20 meg HDD hadden wij ook, daar zat een EGA kaart in hoor, 16 kleuren, was zeeee-eeeeeer geavanceerd toen, die bak koste in die tijd ook bijna 7000 pieken..
Mijn eerste videokaart was ook een hercules/cga combo MET gameport! 

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
De eerste Nvidia chip is de NV1, deze dingen zaten op de Edge3D van diamond (en misschien nog meer)
Volgens mij een miro kaart ergens al in '96 oid?Op zaterdag 21 juli 2001 14:06 schreef Da_Hulst het volgende:
Maar uit welk jaar stamt de eerst dual display kaart ??
-edit, ouwe meuk weg-
got 'm: Miro Crystal 22SD Twin
http://net.info.nl/ci/506/mirovid.html
De miroCRYSTAL 22SD (fl. 599,-) mikt op de meer zakelijke gebruiker Deze grafische kaart volgt de succesvolle miroCRYSTAL 20SD op. Het grafische hart van de miroCRYSTAL 22SD vormt de nieuwe grafische processor Trio 64 van de firma S3. Standaard is er 2-MB DRAM aan boord. Het maximale oplossend vermogen komt op 1280x1024 beeldpunten bij 256 kleuren. Beide miroCRYSTAL-videokaarten zijn beschikbaar in PCI- en VESA local-bus uitvoering (nieuwe modellen alleen nog in PCI-uitvoering).
*insert signature here
Diamond Stealth S220 turbo 4MB PCI is ook zo'n mooi kaartje
Maar dat is ook een redelijk nieuw kaartje!
*insert signature here
Die had ik ook! Maar dan de 512kb versie! Nooit ergens drivers gevonden voor w95.. Dat was wel balen. Maar een beest in w3.11 *proest* !!!Door squee - donderdag 19 juli 2001 14:20
Ik heb dus nog wat lopen spitten in bergen hardware... en vond o.a. nog twee van de
Ati's... Ik heb dus twee version 1's en twee version 2's. Wil iemand er nog een?
Verder kwam ik nog een berg videokaarten tegen, Zoals een Trident TGUI9440A VESA bus,
een Quadtel met een Trident TVGA chip, een Oak OtiVGA, Trident TVGA9000B, en een
Paradise PVGA1a.
De meest leuke die ik nog tegen kwam was een kaart van UMC, dit was namelijk een ISA
kaart met VESA extensie, waarop een I/O controller, IDE controller en Videokaart was
geintegreerd (1 mb volgens mij).
Zie een plaatje hier:
http://gene.wins.uva.nl/~mwvantol/umc.jpg
Dit ding stamt uit het 486dx2 tijdperk ongeveer, waarbij ze alles zoveel mogelijk bij elkaar
probeerden te proppen (en daarbij die VESA bus te gebruiken uitereaard )
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
leuk topi ik zoek nog een isa video kaart kleuren 1024x740
ik heb er nog 1 een trident isa 16bits met 1mb of 512kb ram
Verwijderd
Ik heb een cga kaart van Oak kan dat?
En het is zo`n 256kb denk ik.
Helaas geen pic van de kaart.
En het is zo`n 256kb denk ik.
Helaas geen pic van de kaart.
Verwijderd
Er is er nog 1tje die ook al een tijdje mee gaat, SiS
. Goedkope bagger, maar het werkte wel.

In onze router zit een CGA video kaartje met een Microsoft chipsetje uit 1984 (speciaal opgebaggerd voor een 8" CGA monitortje, heel nuttig, de hele router past nu op 1 plank in een kast, naast een paar onderbroeken
)