Cocytus schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:47:
Ik heb het een paar uurtjes mogen spelen, maar ben nog niet overtuigd...
De adventure mode en het hele systeem met 'spirits' die je perks opleveren is echt ontzettend dom. Gewoon niet leuk, past niet bij Smash voor mijn gevoel. Als ik een RPG wil spelen ga ik wel een RPG spelen, met een fatsoenlijk systeem in plaats van deze sidegame die van free-to-play niveau is (laten we er niet omheen draaien). De matches zelf zijn ook niet veel soeps, het zijn de Events van SSBM maar dan minder leuk en afwisselend, met soms opeens absurde challenge niveau's. De adventure map zelf ziet er serieus uit als iets uit een CD-i game. En het ontbreken van trophies is echt een gemis.
Ik vind die map net heel charmant, en het RPG systeem voegt voor mij wat toe in wat voor mij meestal een saaie SP was. Trophies mis ik niet omdat de spirits functioneel zijn itt 'beeldjes verzamelen'. Het enige wat ik een leuke extra zou vinden is als de spirits wat flavour text zouden hebben.
Events/challenges vond ik een van de leukste modes in SSBM trouwens

Unlocks zijn ook teleurstellend voor mijn gevoel. Alle characters zijn te unlocken door 1 stock even matches te spelen als je het spel afsluit na het unlocken van een character. Ja, had ze dan gewoon allemaal aan het begin speelbaar gemaakt. De reden voor unlockables is dat ze je het gevoel geven iets te bereiken, maar als je ongeveer ieder personage op zo'n duffe manier kunt unlocken is dat gevoel helemaal weg.
De SP Classic Mode is dan wel weer aardig, met een net iets andere insteek voor ieder character. Alleen zijn de bosses wel heel erg oneven: Link's laatste gevecht is tegen Ganon en zo goed als onmogelijk in één keer te halen, terwijl je met sommige anderen alleen Master Hand moet verslaan.
Race to the finish is weer een achteruitgang wat mij betreft. Iedereen dezelfde stage en zo simpel dat ik hem de 2e keer haalde en sindsdien elke keer met ieder personage.
Helaas moeten we constateren dat Smash de weg van Mario Kart op is gegaan. Unlocken is grinden of afwezig en het spel zelf wordt meer en meer random. Het loopt een paar generaties achter qua cheatende AI maar we zijn er bijna.
Ik vind persoonlijk het net fijn dat je gewoon rustig het spel kan spelen en characters unlocken. Het is een goede manier om characters op je gemak te ontdekken door organisch het spel te spelen en heel regelmatig een "A New Challenger Appears" op je dak te krijgen. Dit is vooral nuttig voor nieuwe spelers die riskeren overweldigd te raken door alle opties, maar zelf vind ik het gewoon relaxt. Als je alles gaat 1stock speed unlocken, is dat je eigen keuze...
Verder accepteer ik gerust dat er andere mensen zijn die van het begin met de hele bende willen kunnen spelen, en voor toernooien is het inderdaad niet praktisch. Maar het is nu niet alsof het (bij normaal spelen) zo lang duurt om alle characters te unlocken ivm bvb. Melee. Ik hoop wel dat ze een cheat code oid erin patchen om alle characters te unlocken voor de mensen die dat willen, maar voor mij persoonlijk is dat dus niet nodig.
"De weg van Mario Kart" vind ik dus absoluut niet gelden voor Smash. Willekeurigheid ligt volledig aan jezelf, je kan echt bijna elke setting customisen in deze game.
Either way, tot nu toe vind ik het een echt goed spel, aangenamer dan Brawl.