Achtergrondverhaaltje...
Lang geleden kocht ik van het geld van mijn vakantiebaantje een stereo. Niet zomaar een, maar eentje met 25+1 CD-wisselaar en optie tot surround sound (dus van 2.0 naar 4.0). Degelijke 3-weg speakers. Lang getwijfeld of 25 wel genoeg was, want ik had er meer. En Sony had mooie 100 en 200 wisselaars, maar dat zou veel duurder worden. Achteraf toch spijt, want in praktijk verwissel je ze amper en geen mogelijkheid om enkele nummers te blokkeren, wat de Sony wel had. Wel 2 surround sound speakers er later bijgenomen en dat was een GROOT verschil! Al met al ben ik altijd zeer tevreden geweest.
Nu wil ik alles vernieuwen. Maar ik merk een keuze-herhaling zeg maar. Aangezien ik langere tijd ermee zal gaan doen, wil ik dit maal geen concessies. Ik dacht goed te doen door een prijzige 7.1 set te kiezen die alle 'formaten' aankan. Maar wat blijkt (na de reacties hier en wat verder uitzoekwerk)...dat is dus NIET zo! Bij het plaatsen van de speakers moet je kiezen tussen 7.1 of 5.1.2 en daar zit je dan aan vast (in theorie niet, maar in praktijk ga je de opstelling niet veranderen). Dus als ik dan bijvoorbeeld 7.1 doe dan werkt Atmos niet en vice versa.
Dus wat ik nodig heb is de mogelijkheid tot uitbreiden naar 7.2.4. Dan kom ik terecht op deze (goedkoopste):
pricewatch: Marantz SR6011 Zilver
Nu heb ik veel gezocht naar speakers en zie door de bomen het bos niet meer. Wat ik wel vaak tegenkom is dat bepaalde combinaties goed (of slecht) werken tussen versterker en boxen. Dus als deze goed (genoeg) is, dan lijkt me advies welke boxen het beste hierbij passen de weg te bewandelen.
Dan kom je waarschijnlijk op 2.500 tot 3.000 euro uit voor goed geluid. Blijven over een budget van zeg 1.500 euro en mijn originele vragen:
1) OLED TV (beter beeld en lekker stil (een beamer heeft een ventilator voor de koeling))
2) beamer (groter beeld en goedkoper dan een OLED TV)
Jorgen maakt een goed punt tussen het verschil tussen 55" en 65". Als ik naar de 77" modellen kijk dan zijn de prijzen zelfs bezopen. De vraag is of dit in de toekomst veranderen zal. Dus denk ik nu (om binnen het budget te blijven) Inverted_World's advies op te volgen. Mijn huidige 49" is VEEL te klein en een 65" is wel een stuk groter, maar voor de helft van het geld kan ik ook 100" krijgen met een beamer: De mindere beeldkwaliteit wordt dan goedgemaakt door 'immersion' van het gigantische beeld.
pricewatch: ViewSonic PX747-4K
pricewatch unsorted: Optoma Panoview Pull Down Manual DS-3120PMG+ - Projectie...
Wanneer de lamp van de beamer op is kan ik de beamer vervangen met een 77" OLED voor een prikkie vergeleken met de huidige prijzen. Het geluid zal dan nog steeds prima meekunnen.
A) 3D (waarom niet?)

2D (goedkoper)
Dat wordt dus B, want zowel bij 4K OLED TV's als 4K beamers is deze functionaliteit er simpelweg niet meer (althans, kon ik niet vinden).
De hamvraag is of ik hierboven een denkfout of verkeerde aanname maak. Zo niet, ga ik kijken welke speakers het beste bij die versterker passen en alles aanschaffen. :-)