7.1.4 thuisbioscoop(je)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:38
Ik zoek een?
Een zelf samengestelde 7.1.4 speakerset, dus 11 speakers en een subwoofer.

Wat is je budget?
Ik vrees toch ruim 3000 euro kwijt te zijn;) (reken ongeveer 2000 voor de alle speakers wat omhoog of naar beneden maakt niet heel veel uit. 7.1.4 is in iedere geval een must. Belangrijk is dat er straks een goede basis staat, upgraden kan altijd nog als ik ooit wat anders wil.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Een waanzinnige film ervaring te hebben op de zolder, belangrijkste is dus dat het voor films goed is, muziek is ondergeschikt. de hoogtekanalen kan ik ophangen aan het plafond.

Wat heb je zelf al gevonden?
Om het system geschikt te maken voor 7.1.4 heb ik zowiezo een versterker nodig waar ik 11 kanalen kan aansluiten. De Denon x4400W zou daar voor mij het meest geschikt zijn, aangezien deze maar 9 versterkte kanalen heeft zou ik de front speakers versterken met mijn huidige x1300w (goedkopere oplossing dan een versterker met 11 versterkte kanalen;)

Denon X4400W
11.2 kanalen
9.2 versterkte kanalen
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 150 W
Staat nergens aangegeven, maar ik vermoed tegen de 50 w per kanaal als er 9 versterkt worden?

Denon x1300W (In bezit)
7.2 kanalen versterkt
80w per kanaal bij 2 kanalen?

Center speaker de Jamo S 81 CEN
Frequency Response 71Hz - 26kHz (+/- 3dB)
Sensitivity 86dB (2.83V @ 1m)
Power Handling 60W / 240W
Impedance 8 Ohm

Front speakers de Jamo S807
Frequency Response 42Hz - 26kHz (+/- 3dB)
Sensitivity 90dB (2.83V @ 1m)
Power Handling 100W / 200W
Impedance 8 Ohm

Surround/Atmos speakers de Jamo S801
Frequency Response 76Hz - 26kHz (+/- 3dB)
Sensitivity 85dB (2.83V @ 1m)
Power Handling 60W / 120W
Impedance 8 Ohm

Subwoofer de Klipsch R-115SW
Subwoofer vermogen (RMS) 400W
Diameter woofer (inch) 15"
Subwoofer minimale frequentie 18Hz
Subwoofer maximale frequentie 125Hz

Waarom deze keuzes?

Ik wil graag speakers die wel wat bereik hebben, mijn huidige set in de woonkamer is de teufel consono mk35 met 150hz speakers, dus dat mag(en kan) wel wat beter :+ .

Ze hebben van jamo een 5.0 set te koop staan wat weer wat euros scheelt, daar zitten de vloerstaanders, center en 1 paar surround speakers in.

De subwoofer heb ik nu op de vrij dure klipsch staan, wat voor mij belangrijk is dat het een goede laag kan weergeven, en uiteraard spelen de goede recensies op tweakers ook een rol.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zou graag een mening van jullie willen over deze keuzes, ik ben mij bewust dat luisteren naar speakers belangrijk is en dat gaat ook zeker nog gebeuren, maar met wat ervaringen van medetweakers maakt het mij wat makkelijker om het juiste vergelijkingsmateriaal weg te zetten voor een luistersessie.
En wie weet kom je met een briljant voorstel en ben ik je voor eeuwig dankbaar O-)

Voor de goede orde nog even een foto van de zolder, de 2 dakkapellen hebben een plat plafond welke daarna in een punt omhoog loopt in het midden van de ruimte. Er komt nog een voorzetwand in aan de lange zijde. Er komt een 65inch oled te hangen. qua acoustiek word de ruimte aangepakt incl 3 persoons bank en een koelkast voor bier :9
[/s]

Zolder afmetingen

.

[ Voor 8% gewijzigd door LuisjeNL op 20-04-2018 16:29 ]

Lichtpuntje...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:00
Hoe uitgebreid wordt de aanpak qua akoestiek? Want daar valt of staat de toekomstige set mee.
Ik weet niet wat de gemiddelde kosten daarvoor zijn, maar het zou me niet verbazen als dat ook al snel richting het gestelde budget gaat.

Als het qua akoestiek goed komt, neem dan ook een dual sub setup. Als je er wat tijd in wilt steken, koop dan een meetmicrofoon (umik1 bijvoorbeeld) en een Minidsp 2x4hd. Als je helemaal de blits wilt maken, dan bestaat er ook een kastje waar je ook het signaal van de speakers kunt regelen (ook van Minidsp). Daar kan geen audyssey tegenop.

Voor puur film is het laagbereik van de speakers wat minder van belang. Zolang ze in de specs tot 60hz weer kunnen geven (feitelijk alles behalve melkpakjes formaat), zit je vrijwel gegarandeerd goed. De subwoofer(s) nemen het echte laag voor hun rekening.

Persoonlijk vind ik de geluidskwaliteit van de speakers ook van minder belang bij puur film. De wow-factor zit em daar vooral in de sub, de center en de akoestiek. Bij film zal er niet veel verschil zitten tussen een vloerstaander en een boekenplank speaker uit dezelfde serie. Een vloerstaander oogt wel mooier en je hebt geen speakerstand nodig.

[ Voor 76% gewijzigd door LA-384 op 20-04-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Bedankt voor je uitgebreide antwoord,

De akoestische aanpak is gewoon wat ik zelf doe, dus verre van professioneel :+
maar dat is een werkje die ik, waar nodig, ook in de toekomst kan verbeteren. Een meetmicrofoon kan daar ook mooi bij helpen dus die gaat er ook bijkomen. Lekker uren klooien vind ik alleen maar leuk :)

De subwoofer zou met zijn lage hz wel goed moeten komen, dat is ook de reden dat ik daar niet op wil bezuinigen, 2 sub setup zie ik nog wel als een mogelijkheid maar dat is voor nu nog even toekomstmuziek.

Voor de speakers heb ik ook liever boekenplank formaat, maar die keuze ligt in lijn met de aanbiedingen tegen die tijd.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Je zou ook 5.1.4 kunnen doen en alleen die nieuwe versterker gebruiken. Zit hier zelf met een 7.2.2 opstelling omdat ik niet echt handig 4 atmos speakers kan monteren maar vind de 2 achterspeakers niet heel veel toevoegen. 2x sw115 is overigens wel bijzonder fijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Nee als ik die receiver koop ga ik meteen voor vol;) in verhouding kost dat ook niks;)

Ben sowieso heel erg benieuwd naar die subwoofer :-)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 14:34
@LuisjeNL Bij de mediamarkt staat de Klipsch nu voor €650, zou die heel snel bestellen voor die prijs!
Daarnaast nog de tip, kijk op Amazon.de, heb zelf de Klipsch r-110sw besteld (via amazon bij akustik-projekt, wilde de aankoopgarantie van Amazon maar zat eerst te twijfelen of ik 'm niet direct zou willen bestellen bij akustik-projekt) scheelde best veel in het aankoop bedrag.
Nederlandse prijs is rond de €600 en via Amazon met verzendkosten erbij was het totaal €392.
En qua levertijd is het vrij snel vanuit Oostenrijk hier: zondagavond besteld, maandag verzonden en woensdag geleverd.

[ Voor 81% gewijzigd door Sinus_rhythm op 21-04-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
LuisjeNL schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 14:19:
Nee als ik die receiver koop ga ik meteen voor vol;) in verhouding kost dat ook niks;)

Ben sowieso heel erg benieuwd naar die subwoofer :-)
Fair enough, zou trouwens toch nog ff kijken of je de jamo’s niet voor klipsch kan vervangen. Naast dat het beter staat bij de sub lijkt het me sowieso een klasse hoger dan Jamo. Ben zelf erg fan van Klipsch, bijzonder geschikt voor homecinema. Wellicht niet alles in een keer aanschaffen dan maar als dat over je budget gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Naar klipsch heb ik eerst gekeken, maar qua prijs werd me dat te veel. Zien er wel, net zoals de sub, prachtig uit.

Zowieso ga ik er met de jamo's giga op vooruit, en ik hoef niet perse het beste van het beste ;-) maar ik wil wel de setup in 1x hebben staan.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
LuisjeNL schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:35:
Naar klipsch heb ik eerst gekeken, maar qua prijs werd me dat te veel. Zien er wel, net zoals de sub, prachtig uit.

Zowieso ga ik er met de jamo's giga op vooruit, en ik hoef niet perse het beste van het beste ;-) maar ik wil wel de setup in 1x hebben staan.
Denk dat de jamo’s ook top zijn hoor, daar niet van. Wel foto’s posten als het af is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
LuisjeNL schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:09:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord,

De akoestische aanpak is gewoon wat ik zelf doe, dus verre van professioneel :+
maar dat is een werkje die ik, waar nodig, ook in de toekomst kan verbeteren. Een meetmicrofoon kan daar ook mooi bij helpen dus die gaat er ook bijkomen. Lekker uren klooien vind ik alleen maar leuk :)

De subwoofer zou met zijn lage hz wel goed moeten komen, dat is ook de reden dat ik daar niet op wil bezuinigen, 2 sub setup zie ik nog wel als een mogelijkheid maar dat is voor nu nog even toekomstmuziek.

Voor de speakers heb ik ook liever boekenplank formaat, maar die keuze ligt in lijn met de aanbiedingen tegen die tijd.
Voordeel van een dual sub is dat je voor eenvoudigere subs kunt gaan. Die klipsch r115sw is nu in de aanbieding voor 650 zie ik, maar de normale prijs is 900. Daar kun je 2 prima subs voor kopen. Denk bijvoorbeeld aan de BK xxls400, p12-300 of monolith bijvoorbeeld. Staar je in elk geval zeker niet blind op die 18hz laagbereik van die klipsch. In de praktijk is het verre van zeker dat de sub dat bereik haalt (geldt voor alle subs). De kans dat andere frequenties overheersen waardoor je het volume naar beneden bijstelt en die 18 hz niet meer hoort is zeer groot. Zoek maar eens op "staande golven", dan wordt het je wat duidelijker. Met twee subs, ingeregeld met een Minidsp, kun je het effect van staande golven voor een deel compenseren, zeker wanneer een dedicated bioscoopruimte betreft en je eigenlijk volledig vrij bent in de plaatsing.

Je gaat de akoestische aanpak dus zelf doen. Ik weet er de ballen van, maar weet wel dat het niet een kwestie is van lukraak isolatieplaten plaatsen. De positie, grootte, dikte en materiaalkeuze spelen een belangrijke rol. Het is dus belangrijk je hier goed over in te lezen. Er is een speciaal akoestiek topic hier op het forum. Ik geloof dat Jag, JvS en lip er veel mee bezig geweest zijn. De lage frequenties laten zich overigens niet corrigeren, je doet de akoestische aanpak dus hoofdzakelijk voor de midden- en hoge tonen.

Qua prijs-kwaliteit wordt ook vaak de Dali Zensor reeks genoemd. Met 2x de Zensor 5 als front, 2x zensor 1 als surround en 2 of 4x zensor pico of zensor 1 als atmos, ben je wellicht goedkoper uit.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 21-04-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Malt007

Dat klaar zijn gaat zeker nog wel even duren;) nog 2 maandjes wachten tot het nieuwe huis en dan eerst de vrouw tevreden stellen met verfwerk ;-)

@LA-384
Prima subwoofers noem je, zeker een goede keuze om daar een dual setup van te maken. Alleen zijn ze volgens mij niet zo goed verkrijgbaar (verzendkosten?) maar daar ga ik nog goed naar kijken.

Ook het punt van niet blindstaren op de Hz heb ik bekeken, in dat opzicht zou bv de 2x klipsch sw 10 ook een mooie keuze zijn. @Sinus_rhythm jou tip van Amazon ga ik ook uitpluizen:) -edit- ik heb dus even gekeken, maar voor 650 euro kun je 2x Klipsch R-12SW laten versturen 7(8)7

Van de staande golven heb ik in het subwoofer topic ook uitgebreid gelezen, eigenlijk precies wat ik nu in de huidige woonkamer heb, sweet spot en veel dooie plekken;) dat acoustiek topic komt ook op de leeslijst. Lukraak dingen doen was ik niet van plan hoor, ook zonde van de tijd. Het hoeft echt niet perfect ze zijn, dat gaat met het budget en mijn klushanden niet lukken, maar ik wil wel een goede poging doen :)

De Dalí reeks heb ik ook een samenstelling van gemaakt, maar net zoals de klipsch kom ik dan toch aardig duurder uit. Het lijkt met mijn wensen op dit moment dat jamo de beste optie is.

Zowieso is de input van jullie erg bruikbaar, fijn om niet enkel met mijzelf te discussiëren, het blijft toch lastige materie met heel veel opties.
En dan mag ik in mijn handjes klappen dat ik geen rekening met de WAF hoef te houden :+

[ Voor 21% gewijzigd door LuisjeNL op 21-04-2018 22:20 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Niet zo zeer iets over je set-up, daar heb ik immer niet genoeg verstand van, ik vindt mijn basis Kenwood 5.1 set al best goed klinken :P

Maar vooral iets uit ervaring, zorg je ervoor dat je buren niet al te veel kunnen mee genieten? Ik haal zo uit je tekst niet of het een vrijstaand- of rijtjeshuis is. Ikzelf woon tegenwoordig in een extreem gehorige woning waar ik bijna nog het gesprek van de buren kan volgen en over mee kan praten. Laatst had de buurman zoveel lol dat ik eraan zat te denken hem te vragen wat er zo grappig is 8)7 .

Zelf geniet ik ook van films en gaat het volume lang niet altijd even zacht, maar ik heb het idee dat het meer gedoogt wordt door de buurtjes dan dat ze het niet horen :X O-)

Mooie ideeën in elk geval! Post je, als je zo ver bent, ook in: Post hier foto's en specs van je home cinema!? :9~ 8)

[ Voor 0% gewijzigd door boevertje op 21-04-2018 22:45 . Reden: Gramatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34

IQM

Mijn ervaring is dat veel versterkers met heel veel kanalen een te lichte voeding hebben om alles goed aan te sturen. Ik hoor duidelijk verschil als ik met mijn Marantz SR9500 alleen de voorkanalen aan heb staan of alle kanalen. (Een beetje goede meerkanaals versterker trekt 1kw aan stroom uit het net.) Daarom zou ik dus niet teveel kanalen aansturen of meerdere versterkers gebruiken. Bijv. een losse versterker voor de front kanalen en dan de overige met een aparte versterker aansturen.

Ben je van plan alles nieuw te kopen of heb je ook overwogen om tweedehands te kijken naar goede spullen? Ik vind het een uitdaging om goede spullen voor niet al te veel geld tweedehands (bijv. via hifi.nl) op de kop te tikken. Dat klinkt naar mijn mening toch beter dan kwalitatief mindere spullen nieuw gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@boevertje

Gelukkig is het een hoekhuis, de zolder zit wel tegen de buren aan helaas. Voor ik er mee begin ga ik met mijn huidige set even kijken hoe gehorig dat is bij de buren en daar mijn plan op aanpassen. Ik wil daar nog even wonen en ze dus graag bevriend houden :-)

@IQM
Ik was van plan de denon x1300 voor de fronts te gebruiken en de x4400 voor de rest, om het qua vermogen een beetje te levellen.

Op de versterker na(ivm hoge prijs en garantie) ga ik wel naar 2e hands kijken, maar ik kies eerst alles uit qua nieuwprijs en kijk daarna wat ik in de opbouwperiode goedkoper 2e hands kan scoren. Aangezien mijn vergelijkingsmateriaal enkel mijn eigen set is zal het voor mijzelf qua kwaliteit allemaal wel los lopen, als je al een dure set hebt staan dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

LuisjeNL schreef op zondag 22 april 2018 @ 10:53:
Ik was van plan de denon x1300 voor de fronts te gebruiken en de x4400 voor de rest, om het qua vermogen een beetje te levellen.

Op de versterker na(ivm hoge prijs en garantie) ga ik wel naar 2e hands kijken, maar ik kies eerst alles uit qua nieuwprijs en kijk daarna wat ik in de opbouwperiode goedkoper 2e hands kan scoren. Aangezien mijn vergelijkingsmateriaal enkel mijn eigen set is zal het voor mijzelf qua kwaliteit allemaal wel los lopen, als je al een dure set hebt staan dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Waarom gebruik je een 7 kanaals en 11 kanaals versterker naast elkaar? Kun je niet veel beter een 2 kanaals versterker (met ringkern trafo) voor de voorkanalen en een 7 kanaals voor de overige kanalen inzetten? Dan gebruik je de voorversterker van de AVR in combinatie met de eindtrappen van de 2 kanaals. Heb je ook bij tweekanaals audio een heel goed geluid.

Ter info: In de specs van Denon lees je dat de X1300 versterker in 2 channel drive modus 120w aan 6Ohm haalt. (430w opgenomen vermogen.) De x4400 levert 165w in 2 channel drive modus bij 6 Ohm. (710w opgenomen vermogen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@IQM

Nou ik heb zowieso 11 kanalen die verwerkt en versterkt moeten worden, de 4400 kan er 11 verwerken maar kan er maar 9 versterken.

De 1300 is van mijn huidige setup, dus die kan ik prima daar voor inzetten lijkt mij?

Ik heb geprobeerd het op te zoeken, maar info vinden over het aantal W bij x aantal speakers (meer dan 2) is niet te vinden.

Die ringkern trafo moet je me toch even uitleggen, ik heb het opgezocht maar ik snap niet hoe je die dan inzet en wat het voordeel er van is.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Watt en Ohm zijn totaal niet van belang bij normale consumenten setups. En dat een tweekanaals versterker kwalitatief beter /mooier geluid levert dan een meerkanaals receiver is ook een audiofiel fabeltje.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
@LuisjeNL nu ik erover nadenk, denk dat de onversterkte kanalen op de nieuwe versterker surrounds betreffen. Dan kan je niet met je oude je fronts versterken, want dan heb je nog steeds 2 onversterkte kanalen. Dit was namelijk ook eens mijn plan met een marantz 7010 maar zo werkte het helaas niet kreeg ik hier op tweakers te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Malt007
Nu je het zegt begon ik te twijfelen:p maar gelukkig zie ik dat alle kanalen ook onversterkt aan te sluiten zijn:)

Edit
Als ik naar de achterkant van de marantz kijk dan zie ik ook de pre out van alle kanalen erbij staan, dus dan zou het advies wat je gekregen hebt vreemd zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door LuisjeNL op 22-04-2018 21:30 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

LuisjeNL schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:30:
@IQM

Nou ik heb zowieso 11 kanalen die verwerkt en versterkt moeten worden, de 4400 kan er 11 verwerken maar kan er maar 9 versterken.

De 1300 is van mijn huidige setup, dus die kan ik prima daar voor inzetten lijkt mij?

Ik heb geprobeerd het op te zoeken, maar info vinden over het aantal W bij x aantal speakers (meer dan 2) is niet te vinden.

Die ringkern trafo moet je me toch even uitleggen, ik heb het opgezocht maar ik snap niet hoe je die dan inzet en wat het voordeel er van is.
Als je de X1300 al hebt dan snap ik dat je die wilt inzetten. Als je hem verkoopt krijg je er heel weinig meer voor. Maar als je twee geïntegreerde versterkers wilt gebruiken zul je wel even na moeten denken over hoe je ze koppelt. Als je van de ene de voorversterker gebruikt (de master volumeregelaar) plus een paar kanalen dan ga je via de uitgang voor de eindtrap (pre-out) naar een ingang van de andere versterker die rechtstreeks naar de eindtrap gaat. Dus niet via de volumeregelaar (voorversterker) van de tweede versterker. Dan bedien je met één volumeknop alle kanalen.

En o ja, tip: regel de geluidssterkte van alle kanalen af met een dB meter en niet met een ingebouwd trucje in de versterker. Een dB meter is veel gevoeliger waardoor de afstelling objectief in te stellen is. En je meet vanaf je luisterplek dus zoals het geluid bij je oor komt. Een dB meter (bijv. Velleman) kost niet zo veel en heeft mij heel erg geholpen.

Wat betreft de vermogens kun je gewoon de productpagina van Denon erop naslaan.

SPECIFICATIES
Aantal eindversterkers
7

Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)
80 W

Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)
120 W

Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)
145 W

Een ringkern trafo is een ronde transformator. En een ringkern (toroidal transformer) heeft veel voordelen boven een gewone (EL) vierkante trafo. Hij is stiller, efficienter en veel zuiniger met stroom. Lees hier maar.

Maar het is ook een kwestie van prijs. In de wat goedkopere modellen worden eigenlijk altijd normale transformatoren gebruikt.
Jorgen schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:47:
Watt en Ohm zijn totaal niet van belang bij normale consumenten setups. En dat een tweekanaals versterker kwalitatief beter /mooier geluid levert dan een meerkanaals receiver is ook een audiofiel fabeltje.
Ik heb het niet over een kwalitatief beter of mooier geluid. Dat is volledig afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Maar wat geen fabeltje is, is dat de capaciteit van de voeding een groot verschil maakt. De voeding van een tweekanaals versterker hoeft maar twee kanalen te voeden, een meerkanaals moet de voeding met meer delen. En dat kun je echt wel horen. Een echt goede versterker als bijv. een Krell trekt zomaar 1300 watt uit de wantcontactdoos. Voor 2 kanalen...

Afbeeldingslocatie: http://www.krellonline.com/vanguard12.jpg

@LuisjeNL Zo ziet een ringkern trafo eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:22

FeaR

In GoT we trust

Het gros van de receivers gebruikt bloktrafo's. Is het minder dan een ringkerntransformator? In de praktijk simpelweg niet. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt per kanaal genoeg en dat levert elke receiver wel. Neem gewoon de twee Denons en het werkt naar behoren (puur op vermogen, ik heb niet gekeken hoe het zit met het toewijzen van eindtrappen). Sowieso zijn cijfertjes in de spec sheets indicaties. In de praktijk ligt dat vele malen lager. Maar as said het verschil tussen 80 of 120 Watt is dan ook verwaarloosbaar en niet ter sprake in deze situatie. Je moet het allemaal niet lastiger maken dan het is.

[ Voor 56% gewijzigd door FeaR op 22-04-2018 22:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Interessante materie die jullie hier tikken, maar ik denk dat dat wat te veel naar professioneel gaat:) De hobby van films kijken zorgt ervoor dat ik nu een bioscoop ruimte wil, en die bioscoop ruimte zorgt ervoor dat ik mij meer ben gaan verdiepen in speakers, frequenties en ruimteinrichting. Misschien in de toekomst nog een keer meer richting high end, maar dan heb ik eerst de ervaring van nu nodig O-)

De vermogens van de denon site had ik ook al gevonden, maar het ging mij om het vermogen bij 9 kanalen actief (ondanks dat het niet echt belangrijk is was ik wel benieuwd)

Voor de duidelijkheid heb ik nu een x1300 staan, dus daarom dat ik die in de nieuwe setup wil gebruiken ;)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Laatst online: 21:37
Zelf heb ik ook een 7.1.4 setup maar vooral tweedehands gekocht.

Mijn specs:
MerkModel
ReceiverOnkyoTX-NR3030
Blu-RayPioneerBDP-450
StreamerNvidiaShield TV
BeamerOptomaHD141X
SchermZelfbouw107 inch
FrontMagnatVector 207
SideMagnatVector 203
RearMagnatVector 203
CenterMagnatVector 213
AtmosMagnatInterior IC 62
SubwooferMagnatBetasub 38A
Speaker kabelDAPSPE-225

Doordat ik Front, Center, Sub en Atmos speakers tweedehands gekocht heb denk ik dat ik voor versterker en speakers in totaal 2000 Euro kwijt was. De versterker was ex. demo model, deze kan trouwens direct 11 kanalen aansturen.

Kijk uit met het kijken naar foto's van achterkanten van versterkers. Het feit dat er 11 speaker aansluitingen op zitten wil niet zeggen dat je 11 kanalen aan kunt sturen. Daar had ik me ook bijna op verkeken. Vaak zijn het 9 kanalen plus twee kanalen die je kunt schakelen voor een tweede zone.

Ik denk dat tweedehands voor veel mensen met een beperkt budget een betere keuze is om toch kwaliteit in huis te halen zonder dat het overdreven duur wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Juicie op 24-04-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Juicie

Dan heb je een verdomd goede deal gehad met die versterker! (als ik naar de huidige prijs kijk)

Dat van het aantal kanalen weet ik, daarom dat de keuze (betaalbaar) beperkt is. Zoals ik hier boven al heb aangegeven is 2ehands waar ik ook naar kijk, al ik wel bij 1 merk wil blijven.

Kwaliteit haal ik toch wel in huis in vergelijking met mijn huidige set (350 euro 5.1 speakerset :+ )

Budget is gebaseerd op de kosten koper van het nieuwe huis, wat we onverwachts niet hoeven af te tikken van ons spaargeld, maar die ik in mijn hoofd al opzij had gezet. Goede reden om dat hier aan uit te geven vind ik 8)
Waar het kan stel ik mijn eisen naar boven/beneden bij.

Maar de beste vraag is eigelijk hoe de setup bij jou bevalt, ook nog speciaal de ruimte erop ingericht?

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Laatst online: 21:37
Ik heb inderdaad een mooie deal gehad met die versterker. Als ik het me goed herinner 1150 Euro als demo toestel met 2 jaar garantie.

MerkModelPrijsStaat
ReceiverOnkyoTX-NR30301150 EuroDemo
FrontMagnatVector 207250 Euro2e hands
SideMagnatVector 203170 EuroNieuw
RearMagnatVector 203170 EuroNieuw
CenterMagnatVector 21360 euro2e hands
AtmosMagnatInterior IC 6280 Euro2e hands
SubwooferMagnatBetasub 38A100 Euro2e hands
Speaker kabelDAPSPE-225 100m78 EuroNieuw

Ik heb ook een zolderruimte omgebouwd tot bioscoop, alles zelf gedaan op stucwerk na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CE7IdZXPdpUbZ3B1Ek0FGWAU/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/piDj5pYdm9vidFsPvjGZIbx4/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WUDIGIqs623bqsc2mKuLZGkq/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xbU7sagzMRpCxagpCpvEZVq0/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NKVf3CDJIDHBnGUhaDMPhU97/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZrFjAz4CaBHaADhE6ITOMA38/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1RgukWGrMj3W9ti7kaQKR0DH/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i3PwcYmf33W5yBp9b9KQ0YB1/thumb.jpg

En dit bevalt heel erg goed. Momenteel heb ik aantal geluidspanelen gemaakt die nog aan de muren en plafond opgehangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Erg toffe ruimte! En bedankt voor je input van je eigen home cinema.

Je hebt alleen nog wat meer blurays nodig om die kast te vullen:+)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Ik ben al weer even verder, maar door toch alle mogelijke combinaties nogmaals te vergelijken bleken de Klipsch speakers beter bij mijn eisen te passen en vrijwel dezelfde nieuwprijs (ook qua uiterlijk misstaan ze niet)

Via marktplaats voor een schappelijke prijs 2x de rf52 en een gloednieuwe rp-250c kunnen bemachtigen, man wat klinken die dingen mooi! De centerspeaker past ook beter bij de gewenste surround speakers aangezien die ook rond de 62hz laag zit (de 25c zit op 83hz. (Crossover gewenst op 80hz)

Via Amazon ga ik nog de r-15m als surround en de r-14m als atmos hoog bestellen als ik ze niet via marktplaats vind.
De hoogte speakers ga ik in een sterrenhemel inbouwen zodat de vrouw ook blij is:)

2x de sw12 als subwoofer is nog steeds het plan om een goed ruimtevullend laag te krijgen, in mijn huidige setup merk ik de hoge en de lage zones behoorlijk. Voordeel is wel dat ik straks de subs weg kan zetten waar ik wil.

Zo is de inrichting in mijn hoofd al een stuk verder af, nu nog hopen dat de buren er weinig van horen, zou een hoop werk qua verbouwen schelen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
En de winkel waar je al dit moois hebt beluisterd, ga je daar ook nog wat kopen of krijgen ze stank voor dank?

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 07-05-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@LA-384

Je weet natuurlijk helemaal niet of ik bij een winkel ben wezen luisteren, dus je reactie is niet terecht ;)

Waar ik wel heb geluisterd is de marktplaats verkoper geweest en van hem heb ik de eerste 3 speakers gekocht, die mag dus niet klagen :+

Verder qua ervaring hebben ze bij familie vloerstaande klipsch speakers staan en vanzelfsprekend word het geluid al een heel stuk beter dan wat ik nu heb, of het nu klipsch of jamo is.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ah kijk, dan is er inderdaad sprake van een verkeerde aanname. Dit stukje "...door toch alle mogelijke combinaties nogmaals te vergelijken..." deed erg vermoeden dat je in een winkel bent gaan luisteren, aangezien het op papier eigenlijk niet te vergelijken valt. Excuses daarvoor en kudos voor deze gang van zaken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
AH geen probleem joh, ik kan jou reactie mij ook goed voorstellen!

Combinaties vergelijken was puur qua specificaties/prijs/2ehands verkrijgbaarheid ;) .

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 10:05
Je moet even goed in de handleiding kijken of je plan met de frontkanalen op de x1300 wel gaat werken. Naar mijn weten kun je de x4400 niet zo configureren dat de fronts uit de pre-outs komen en de rest wordt versterkt. De aansluitingen zitten er altijd wel voor alle kanalen, maar het moet wel als zodanig geconfigureerd worden intern. Bij Denon/Marantz werkte dat altijd enkel voor de extra surrounds, niet de front kanalen.
Bij Pioneer kan dit wel (sowieso fijne versterkers). Of in ieder geval op de duurdere lijn (LX uit m'n hoofd).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Wat ik zo op internet heb kunnen vinden (anderen met dezelfde vraag) zou het moeten lukken.

Moet wel zeggen dat als het toch niet kan het ook geen probleem is, wilde zowieso beide proberen. De 1300 heeft een stuk minder vermogen, maar of dat uit gaat maken is een 2e;)

Lichtpuntje...

Pagina: 1