Warmtepomp in plaats van een gashaard info

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 13:28
Geachte forum leden ik heb een vraag over een warmtepomp van Daikin RXZ25NV1B .
woning inhoud is 68M3 geisoleerd en dubbelglas overal Ik heb nu een gashaard die verstookt per jaar 1311 m3 aardgas , mijn vraag is nu kan ik mijn gaskachel vervangen voor deze Daikin ac en dan gebruiken voor de warmte ? Ik heb zelf al wat geprobeerd maar daar kom ik niet uit
Ik heb wel gezien in de tabel bij warmte SCOP = 5.9 Wie kam aan info helpen of dit iets is
E de waele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stel de vraag even in dit subforum, hier zijn veel mensen aanwezig die jou kunnen helpen:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
Hoe verplaats ik deze tekst of moet ik alles weer in typen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
eric en joep schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:29:
Hoe verplaats ik deze tekst of moet ik alles weer in typen?
Ctrl+c / ctrl + v?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ronaldmathies schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:41:
Stel de vraag even in dit subforum, hier zijn veel mensen aanwezig die jou kunnen helpen:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
Jammer, daar gaat het niet over airco's ;)
Hier wel :)

@eric en joep
Is de inhoud echt maar 68m3 of is dat de vloer oppervlakte?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:04

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

68 m³, bij 2.3m hoog is dat 30m² vloer.
Als je daar per jaar 1311 m³ voor verstookt dan is er iets mis.
Of je wilt het op 25°C houden in de winter met open ramen.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:18
Een gashaard is waarschijnlijk niet te vergelijken met een HR ketel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
1e krijg mijn vraag niet verplaats naar het andere subforum ????

Het gaat hier echt om 68M3 en een vloer oppvl van 30M2 Het is dus niet groot de gashaard staat nu geheel uit ,En ik gebruik nu alleen gas voor Koken/douchen/warmwater dat is het Ik heb nu ongeveer 30 dagen hiervan het gebruik opgenomen en dan kom ik uit op 0.9M3 per dag Het moet dus wel in de haard zitten zou deze AC dan kunnen helpen voor mijn gas gebruik te verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je noemt nu alleen het buitendeel volgens mij, het gaat dus om de Daikin Ururu FTXZ25N, het binnendeel wat er ook bij komt is de FTXZ25NV1B volgens de tabel.

Ik denk dat je hiermee je gashaard compleet kan vervangen, je hebt een geiser/boiler voor warm water begrijp ik? (op gas). Voordeel is ook dat je denk ik wel wat geld gaat besparen, gemiddeld gezien is zo'n warmtepomp toch wel even zuinig als een HR ketel over het gehele jaar gezien en dat is je gashaard zeker niet verwacht ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
Je stelling is juist dat is de daikin die ik wil laten plaatsen En ik heb inderdaad een gasgeiser . Ik zal toch wel besparen met deze aankoop. Ik kan dan in de zomer ook koelen maar dat is dan meegenomen ,Ik doe het voor de gas te verlagen Bedankt nog voor uw reactie en ook de anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
Al gekeken naar een warmtepomp boiler erbij ? Dan kan je hele gasaansluiting weg en scheelt je een vastrecht. (En inductie koken dan )

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
Ja dat is zeker een volgende stap om daar naar te kijken dan zou ik ook een inductie plaat moeten nemen
Ik ga eerst eens kijken wat de AC kost deze is niet goedkoop denk ik
e de waele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

eric en joep schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:15:
1e krijg mijn vraag niet verplaats naar het andere subforum ????

Het gaat hier echt om 68M3 en een vloer oppvl van 30M2 Het is dus niet groot de gashaard staat nu geheel uit ,En ik gebruik nu alleen gas voor Koken/douchen/warmwater dat is het Ik heb nu ongeveer 30 dagen hiervan het gebruik opgenomen en dan kom ik uit op 0.9M3 per dag Het moet dus wel in de haard zitten zou deze AC dan kunnen helpen voor mijn gas gebruik te verlagen
Ik kom aan iets van 1000m3 gas voor verwarmen, is het een gashaard zonder cv (geen moederhaard)?
Het rendement van een gashaard is rond 70%, een hr cvketel zou 700m3 gas verbruiken.
Waar ik heen wil is trachten te bepalen wat de warmtevraag van de woning is, een iets zwaardere Daikin kost niet heel veel meer :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
Het is een inbouw gashaard geen moederhaard de unica 100-400 merk barbas nom belasting 9.5KW nom vermogen 7 KW
Ik denk dat ik veel warmte kwijt raak door de schoorsteen . Denkje dat je dat dit type AC te lucht is voor 68M3 hij Staat opgegeven voor 75M3 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is wel iets om bij stil te staan, 7kW nominaal en de Daikin zit met verwarmen op 3,6kW en 7,5kW max.
Ik heb 7kW aan radiators beneden en een airco die max 9kW levert.
Met vorst is dat een stuk minder en bij mij gaat het net goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
Ik moet hier wel vermelden dat mijn huis er een van twee onder een dak is misschien dat er dan een andere berekeningen op los gelaten kan worden
Mijn doel is het gebruik van mijn gaskachel zoveel mogenlijk beperken
Dat is mijn opzet ik hoor graag jullie reactie Ik heb nog niet berekend welke Kwu ik mijn AC nu moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Heeft die gashaard van 7kW het nu zo warm of gaat dat met moeite (op volle kracht)?
Wil je ondersteunen lijkt de 3,6kW Daikin me prima. Wil je volledig op de WP draaien dan is het misschien wijs om nog een stapje zwaarder te nemen, een 5kW FTXZ35N bijv. Dit is nodig omdat het vermogen terugloopt bij temperaturen onder nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
hallo forum leden , Zijn er hier mensen die al bij ClimaSense contact gehad hebben of daar AC hebben gekocht en laten installeren En of die er tevreden over zijn . Ik kende tot nu toe het bedrijf geheel niet
Maar heb wel interesse om daar iets te bestellen Ik hoor graag uw ervaring
e de waele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je kunt natuurlijk ook je gashaard gaan tunen. Met een ir meter en de stelschroef op het gasblok. Een gashaard is voorlopig echt goedkoper dan een warmtepomp, ben er zelf namelijk ook voor aan het kijken.

Een gasverbruik van 1311 m3 voor 56m3 is hoog en dat gaat een warmtepomp ook niet trekken.

Een gas haard(en) is trouwens goedkoper dan een hr cv.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
digifun schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:04:
Je kunt natuurlijk ook je gashaard gaan tunen. Met een ir meter en de stelschroef op het gasblok. Een gashaard is voorlopig echt goedkoper dan een warmtepomp, ben er zelf namelijk ook voor aan het kijken.

Een gasverbruik van 1311 m3 voor 56m3 is hoog en dat gaat een warmtepomp ook niet trekken.

Een gas haard(en) is trouwens goedkoper dan een hr cv.
Hier mist even wat onderbouwing, je haalt aardig wat consenci onderuit IMHO.

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat een gashaard goedkoper is dan een WP?
Het gasverbruik is enorm voor het oppervlak, maar kan prima met de juiste maat WP.
Echter, zou ik eerst kijken naar isolatie, tochtgaten en koudebruggen...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik lees 4 dingen welke alle 4 eigenlijk niet kloppen. Het advies om zonder een geijkte (gas)drukmeter aan de stelschroef te gaan draaien is zeker een zeer slechte. Hooguit kun je de waakvlam zelf instellen. Een gashaard komt nooit veel verder dan 80% rendement, en dat is een nieuwe, waarschijnlijk heeft eric nog een antieke, dat komt overeen met een oude non VR ketel. Waar een HR ketel een rendement heeft van meer dan 100%.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 06-08-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

bbbrumbrum schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:16:
[...]

Hier mist even wat onderbouwing, je haalt aardig wat consenci onderuit IMHO.

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat een gashaard goedkoper is dan een WP?
Die gashaard is al betaald en als ik het zo snel google nog courant. Een warmtepomp moet je opnieuw aanschaffen en om de 15 a 20 jaar weer vervangen. Dat is toch alleen al een 100 euro extra aan meerkosten per jaar. Dan bespaar je wel wat op je energiekosten maar het duurt toch een tijd voordat je pas over die 100 euro gaat en je hebt gaskachelwarmte een van de lekkerste warmtes die er is. Ik persoonlijk ga die 100 euro per jaar niet besparen. Zoveel gas heb je niet nodig in een goed geisoleerd huis.
.
Het gasverbruik is enorm voor het oppervlak, maar kan prima met de juiste maat WP.
Echter, zou ik eerst kijken naar isolatie, tochtgaten en koudebruggen...!
Het gasverbruik is zo hoog dat ga je met de warmtepomp uit de op nooit maar iets van warm krijgen in de winter. Daar heb je nog wel wat meer kw voor nodig op een koude winterdag met een ijzige storm.
Jim423 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:35:
Ik lees 4 dingen welke alle 4 eigenlijk niet kloppen. Het advies om zonder een geijkte (gas)drukmeter aan de stelschroef te gaan draaien is zeker een zeer slechte. Hooguit kun je de waakvlam zelf instellen. Maar het onderschrift zeg genoeg? Een gashaard komt nooit veel verder dan 80% rendement, en dat is een nieuwe, waarschijnlijk heeft eric nog een antieke, dat komt overeen met een oude non VR ketel. Waar een HR ketel een rendement heeft van meer dan 100%.
Je moet wel aan de goede stelschroef draaien degene die de vlamhoogte regelt en dat staat ook wel in het boekje. Dat werkt inderdaad precies zoals de stelschroef van de waakvlam. De vlam omlaag draaien kan zonder gevaar, omhoog draaien en boven het maximum van de kachel is wel gevaarlijk maar dat doe je dus niet als je een kachel zo zuinig mogelijk wilt afstellen.

Waarom zou een gaskachel nooit verder dan 80% komen ? Welke natuurwetten verbieden dat ?

Zelf heb ik mijn gaskachel zo afgesteld dat ik een blauwe vlam heb dus een volledige verbranding en de rookgassen gaan met 60 - 70 c de schoorsteen in waar verder nog meer warmte wordt afgegeven en daartussen zou zelfs nog een warmtewisselaar kunnen komen. Dat komt ruim boven de 80% en zal in de praktijk net zo efficient zijn als een hr ketel.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ok, ik dacht dat je de gas/lucht verhouding wilde gaan aanpassen. De reden dat een gashaard niet boven de 80% rendement komt is inderdaad omdat je geen condensatie hebt van de rookgassen. Als jij een WTW unit in de schoorsteen gaat plaatsen zou je inderdaad het rendement van de installatie kunnen opschroeven maar dat doet nog steeds niks af van het feit dat het rendement van de haard zelf nog steeds op 80% blijft steken. Het lijkt overigens veel zinniger om de boel om te bouwen naar een HR ketel dan dit soort ondernemingen. Overigens betwijfel ik of je met zo'n bouwsel de 107% gaat halen maar dat terzijde. Je gaat er overigens nu ook vanuit dat eric een gesloten systeem heeft, als dat niet zo is zal het rendement nog vele malen lager liggen dan 80%. Nu we met z'n allen van het gas af moeten snap ik niet helemaal waarom je nog in een gashaard zou gaan investeren, goeie kans dat binnen 10 jaar je gemeente langskomt en/of de gasprijs enorm opgeschroefd gaat worden. Lijkt een WP een wijzere investering, en vind ik persoonlijk ook een stuk veiliger dan een gasvlam in m'n woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb denk ik de handleiding van de haard gevonden :)
Het is een open systeem dus hij betrekt lucht uit de kamer en er moet een open toevoer van buitenlucht in de kamer zijn van minimaal 60cm2, zie daar het eerste grote tochtgat :P .
Dan is er een waakvlam die al een verbruik geeft zonder dat je warmte van hebt.

Nog even relativeren, ik vergeleek de 1000m3 met een HR cvketel die 700m3 zal verbruiken om een getal te verkrijgen waar we mee kunnen rekenen.
Echter is er geen CV met radiators dus dat ding als alternatief noemen is niet heel praktisch ;)

Dan een vergelijking met mijn woning, 110m2 vloer oppervlak waar wel een CV met radiators was.
Het verbruik was 800m3 waar ook tapwater en koken bij hoort.
Dit heb ik vervangen voor 2 airco's die samen nog geen 1200kWh per jaar verbruiken.

Nu vraag ik me echt af hoe een huisje met 30m2 oppervlak 1000m3 gas kan verbruiken als er isolatie in zit en dubbel glas :F
Toch niet alleen door dat tochtgat?
Dat is bijna 4x zoveel verbruik als ik had 7(8)7

Ergo, er is iets goed mis in dat huis en dat kan je beter eerst proberen op te lossen dan te switchen naar een andere soort verwarming die dan ook dat verbruik zal hebben ...
Het is er nu de juiste tijd niet voor, maar ik zou beginnen met een warmtescan om te zien waar al die warmte heen gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
De handleiding die je gevonden hebt is de juiste Ja dat verbruik vraag ik mij dus ook af ,en dan heb ik nog overal rolluiken die in de winter dicht gaan ???
Mijn verbruik is op dit moment dus zonder de gashaard te gebruiken tussen 1M3 en 1.2M3 ???
dan moet het toch in de haard zitten.?? 1e het is een inbouwhaard en hij is dus geheel ingebouwd. 2e Je hebt bij deze haard rondom de zijkanten/onder/boven totaal geen warmte uitstraling . 3e Hij straalt alleen warmte uit aan de voorkant door de glasplaat opvl = 48x65 = 3120 CM2 4e Ik heb de glasplaat gedemonteerd en eens naar de binnen constructie gekeken. Er zitten twee grote gaten in die rechtstreeks naar de schoorsteen gaan . Er is dus toch wel veel opvl waar warmte goed rechtstreeks naar buiten kan volgens mij ??? 5e Er zit wel een ventilator ingebouwd als die draait dan zuigt hij onderaan lucht aan en circuleerd langs de achterwand en blaast er van voor boven weer uit Hij neemt dus warmte op van de achterwand . Wil iemand de constructie eens goed bestuderen wat die er van vinden .Ik heb hier nog nooit naar gekeken e de waele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er staat dat het een open systeem is dus hij haalt altijd zijn lucht uit de kamer.
Die lucht moet aangevuld worden en daar voor zou er in huis een opening naar buiten van 60cm2 moeten zijn.
Als die er niet is (alle ramen dicht) dan krijg je onderdruk in de kamer en functioneert hij slecht.
Dan heb je nog een geiser die ook lucht van binnen gebruikt.
Ik denk met deze gegevens aan een verbranding met te weinig zuurstof en dat geeft meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
Deze haard staat er nu al 13jaar wij hebben nog nooit last gehad van de verbruikte lucht De geiser staat in een ander gedeelte daar gebruikt de haard geen lucht van De haard is al meerder keren schoongemaakt door een monteur ,Deze heeft nooit wat gezegd over een slechte verbranding Hij heeft ooit wel eens iets in de kamer opgemeten met een instrument maar daar heb ik niets van gehoord Als daar iets aan zou mankeren dan hadden wij dat toch wel al moeten merken ?? hoofdpijn/misselijk/enz Maar van een opening daar heb ik geen weet van Er staat wel altijd een raam in de keuken open maar dat is zeker meer dan 60cm2
Een vierkantje van 10 cm is al 100 CM2 ?? Ik denk dat alles door de schoorsteen gaat, Maar kom daar maar eens achter De geiser is een valiant die pakt zijn lucht van de buitenlucht (gesloten systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Stel dat de haard op zich goed functioneert, is er misschien van buren een verbruik bekend met een vergelijkbare woning (ligging en isolatie)?
Het zou natuurlijk mooi zijn als de genoemde Daikin voldoet en wellicht de gashaard kan vervangen met een acceptabel of lager verbruik :)
Echter heb ik nu weinig houvast en is het niet bekend of de warmte misschien toch ergens weg lekt waar je het niet verwacht.

Wat Climasense betreft kan je in het L/L warmtepomp topic veel ervaringen vinden, over het algemeen werken ze goed en netjes.
Op dit moment is een airco bestellen niet handig, in het najaar heb je minder wachttijd en betere prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
Wat de prijzen betreft ik heb een offerte aangevraagd voor de FTXZ35N Ik ben benieuwd
IK heb hier in mijn buurt ook al wat prijzen opgevraagd maar dat schilt best wel wat
Als ik voor de winter er een heb dan kan ik gaan kijken of het werkt Ik ga jullie op de hoogte houden
Ik weet wel dat er achter de inbouwhaard heel veel isolatie is aangebracht En dat de warmte alleen van uit de voorkant door de glazenplaat moet komen dit is de enige warmteafgifteplaats ???
e de waele

[ Voor 24% gewijzigd door eric en joep op 09-08-2018 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric en joep
Geachte forum leden Ik heb de DAIKIN Type FTXZ35N+ RXZ35N besteld als deze word gemonteerd zal ik de bevindingen hier zetten Misschien dat ik de online controller er ook nog bij bestel Ik zou graag weten of er hier op het forum mensen zijn die deze ook hebben en of dit werkelijk goed werkt ??
E de waele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Kijk even in het lucht/lucht warmtepomp topic. Veel mensen hebben de Ururu Sarara en er zijn ook veel mensen die deze bij ClimaSense hebben gekocht.

Ik ontken het bestaan van IE.

Pagina: 1