Als bedrijf B erachter komt dat er 'door jullie' gestolen wordt zijn de rapen natuurlijk gaar, dan zijn jullie je opdracht kwijt. Je zegt dat je voor een klein bedrijf werkt, dus zo'n grote opdrachtgever verliezen kan best nare gevolgen hebben zoals ontslagen of failissement. En op dat moment kan je niet meer zeggen dat het allemaal Pietje z'n schuld is, want dan krijg je de simpele vraag terug 'dus je wist ervan en hebt er niets van gezegd?' en word jij net zo goed (en terecht) verantwoordelijk gehouden.
Eerlijk duurt het langst. Normaalgesproken zou dat betekenen dat je je collega er persoonlijk op aanspreekt: "ik voel me er niet prettig bij dat je dit doet, heb je wel eens nagedacht wat de mogelijke gevolgen voor ons allemaal kunnen zijn?"
Ik begrijp dat dat geen optie is, dus kan je naar leidinggevenden gaan kijken... ook geen optie? lekker bedrijf, dan. Als je binnen je eigen bedrijf helemaal nergens terechtkan is het melden bij bedrijf B de volgende stap, maar dat is wel een lastige. Ik zou het toch op een of andere manier eerst intern willen aankaarten. Tegen je eigen leidinggevenden zwijgen en direct de vuile was buitenhangen bij bedrijf B zal je nooit in dank worden afgenomen door A en zou ik persoonlijk wel een reden voor ontslag of op z'n minst een heel goed gesprek vinden.
Lastige situatie, dus. Maar niets doen kan ook vervelende gevolgen hebben. Het is niet zo dat als jij je er niet mee bemoeit je er verder dus ook nooit meer mee te maken zal krijgen. Vroeg of laat zal het boven tafel komen en volgens mij moet je vooral bedenken hoe jij je op dat moment en in de tussentijd jezelf kan verantwoorden.
Je zegt dat je collega's het ook zien. Misschien kan je daar beginnen en samen optrekken, en inderdaad over het hoofd van de familiaire leidinggevende heengaan. Ik zie niet echt in waarom je dat anoniem zou doen.
[
Voor 17% gewijzigd door
Clush op 31-07-2018 03:46
]
... not as I do.