• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Heel simpel, als het uitkomt dat je collega steelt zal je klant je werkgever aanklagen en daar kan je zelf ook nadeel van ondervinden (ontslag, failliesement, etc.) Als dan ook nog uitkomt dat jij ervan wist maar niks hebt gezegd dan kan je medeplichtig worden gehouden.

Dus, er is maar 1 oplossing, direct naar je leidinggevende of anders diens leidinggevende, en melden die handel. Niks stiekeme briefjes, bewijs verspreiden of andere onzin; gewoon praten met je chef.

Verwijderd

Metalfreak schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:07:
[...]

In dat soort bedrijven die ik beschrijf kom je er zelf echt nooit beter uit als je zoiets meldt en er eigenlijk helemaal geen drang is om ook maar iets te verbeteren. Sterker nog, die leidinggevenden doen er vaak net zo hard aan mee. Heel nobel dat je allemaal denkt dat alles via de weg "zoals het hoort" kunt veranderen, maar je wordt al snel als obstakel en lastig gezien en daar ga je de gevolgen van zien. Als "gewone" werknemer kun je het gedrag en de cultuur van een organisatie toch niet veranderen, wellicht is het dan gewoon niet het bedrijf voor jou... Trust me, die conclusie heb ik ook al eens getrokken en ben gewoon weggegaan bij zo'n bedrijf. Veranderen doe je het toch niet, hoe nobel en zuiver je intenties ook zijn.
Ik snap heel goed waar je op doelt, maar daar komt juist de crux wat mij betreft.
Dit soort zaken maar accepteren of anders weggaan bij zo een bedrijf vind ik laffer gedrag dan een anonieme melding maken. Dat dit in de realiteit wel vaak de makkelijkste route is begrijp ik ook, daarom is anoniem melden juist zo handig.
Maar het is een glijdende schaal en uiteindelijk draag je zelf bij aan wat acceptabel is en wat niet. Dit geldt voor zoveel zaken binnen bedrijven en de maatschappij.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-11 13:51

Metalfreak

Hoije woh!

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:28:
[...]

Ik snap heel goed waar je op doelt, maar daar komt juist de crux wat mij betreft.
Dit soort zaken maar accepteren of anders weggaan bij zo een bedrijf vind ik laffer gedrag dan een anonieme melding maken. Dat dit in de realiteit wel vaak de makkelijkste route is begrijp ik ook, daarom is anoniem melden juist zo handig.
Maar het is een glijdende schaal en uiteindelijk draag je zelf bij aan wat acceptabel is en wat niet. Dit geldt voor zoveel zaken binnen bedrijven en de maatschappij.
Vertel dat allemaal die klokkenluiders maar die werkeloos thuis zitten omdat ze ook wel dachten een verandering te kunnen maken...

Anoniem is zo'n melding nooit in een dergelijk klein bedrijf.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-11 10:49

Ryan1981

Je ne sais pas

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:37:
[...]

Ik denk van niet. Dat gaat het alleen maar erger maken. "Verdachte X" komt met een verdediging en gaat ontkennen, krijgt "het voordeel van de twijfel" want ligt goed bij de leidinggevende. Vervolgens worden de pijlen op de TS gericht, want ze komen er echt wel achter wie de bron is.

Ik zou me er makkelijk vanaf maken. Ga niet de bedrijfsrechercheur uithangen door 250 foto's en harde bewijsstukken aan te leveren. Hou dat allemaal een beetje beperkt en stuur je leidinggevende gewoon een e-mail waarin je aangeeft met de kwestie in je maag te zitten en niet te weten wat je er mee moet doen. Hou het netjes. Dan kunnen ze jou achteraf niks kwalijk nemen, want jij hebt gewoon netjes en discreet aangegeven waar je mee zat.
Nee nee, gewoon een anonieme melding doen. Maakt mij niet wijs dat als jij een simpele mail schrijft met:

Ik heb bewijs dat meneer aan het stelen is en ik vind dat hier wat aan gedaan moet worden.

Ze kunnen achterhalen wie dat geweest is.

Zelfs als ze zo ver gaan dat ze dit wel doen, kunnen ze je nog niets maken want jij doet juist wat van je verwacht wordt als medewerker.
Metalfreak schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:36:
[...]

Vertel dat allemaal die klokkenluiders maar die werkeloos thuis zitten omdat ze ook wel dachten een verandering te kunnen maken...

Anoniem is zo'n melding nooit in een dergelijk klein bedrijf.
Nou ik zou het als werkgever alleen maar fijn vinden als mijn medewerkers dit soort misstanden melden dus in dit geval is het alleen maar positief.

[ Voor 19% gewijzigd door Ryan1981 op 30-07-2018 14:50 ]

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-11 16:09
Ja, dat is precies wat ik zeg 8)7

*knip* Reageren met een meme is niet bijster constructief.

[ Voor 111% gewijzigd door naitsoezn op 30-07-2018 15:24 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02:44
Je kunt het ook doorgeven aan Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000 Gevolgd door een anonieme envelop op het Politiebureau.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:40
FrankHe schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:56:
Je kunt het ook doorgeven aan Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000 Gevolgd door een anonieme envelop op het Politiebureau.
Als jij als werknemer diefstal bij je werkgever komt melden, dan zeggen ze tegen jou dat je geen schade hebt en dan was dat het. Net alsof de politie iets doet met een melding over een werknemer van een werkgever, waar een andere werknemer een probleem mee heeft. De politie zal ook vragen waarom je niet naar de werkgever gaat. En dat is in mijn ogen een terechte vraag.

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Zou TS niks durven zeggen omdat hij zijn baan eventueel kwijt raakt? Zo Ja, ga alstublieft ander werk zoeken. Tussen dat soort onkruid wil je niet zitten.
dehardstyler schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:07:
[...]

Ja zo sta ik er dus ook in. Maar het is blijkbaar normaal om mensen er schijnheilig uit te werken en dan maar lekker verder te gaan met schijnheilig zijn, dat is tegenwoordig de standaard. Allemaal lachen bij de koffieautomaat, maar ondertussen... :r
Je moet gewoon eerlijk zijn naar elkaar. Dan wordt het ook nog eens een stuk gezelliger, als je dan een keer chagerijnig bent, laat iedereen je met rust. (of probeerd je uit te lokken O-) ).

Maar vind hoe dat TS hier reageerd fout. Beleg een meeting met collega en leidinggevende, en hoppa flikker dat bewijs op tafel. Als het niet waar is, heb je geen bewijs en dus RIP jouw ontslag.

Maar als het 100% is, ook al is het familie, wordt die man gewoon ontslagen.

[ Voor 73% gewijzigd door Crashhill op 30-07-2018 15:10 ]

• dehardstyler
Crashhill schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:03:
Zou TS niks durven zeggen omdat hij zijn baan eventueel kwijt raakt? Zo Ja, ga alstublieft ander werk zoeken. Tussen dat soort onkruid wil je niet zitten.
Ja zo sta ik er dus ook in. Maar het is blijkbaar normaal om mensen er schijnheilig uit te werken en dan maar lekker verder te gaan met schijnheilig zijn, dat is tegenwoordig de standaard. Allemaal lachen bij de koffieautomaat, maar ondertussen... :r

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 21:39

-36-

Trust me. I'm an amateur

Voor de mensen die meld misdaad anoniem aanraden hier wat leesvoer:

https://www.groene.nl/artikel/achter-de-blauwe-poort

kortere versie:
https://www.volkskrant.nl...k-aan-gemeenten~ba2289d5/

Het komt er op neer dat afgezien van het twijfelachtige commerciële verdienmodel er niks met tips gedaan worden als gemeente of verzekering er niet bij betrokken zijn (oftewel een betaald abonnement hebben)

Daarnaast zijn er ook diverse voorbeelden te vinden waaruit blijkt dat anoniemiteit niet gegarandeerd is:

http://www.omroepbrabant....nnen+doodsbedreiging.aspx

https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2011/012

[ Voor 10% gewijzigd door -36- op 30-07-2018 15:52 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:50:
[...]

Ja, dat is precies wat ik zeg 8)7
Nee, dat is wat eruit volgt. Als je onvolwassen gedrag onvolwassen gaat beantwoorden krijg je een kettingreactie van onvolwassen gedrag, dat noem ik een apenkooi, en getuige de reacties zien veel mensen zo iemand liever vertrekken (en ik ook). Geen goed idee om dat te adviseren, dus (nee, het anoniem doen zodat je er niet op aangesproken kunt worden maakt het niet beter).

Het is hier trouwens prima gesteld zolang mensen geen gigantische off-topic plaatjes gaan posten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• FrankHe
dehardstyler schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:00:
[...]

Als jij als werknemer diefstal bij je werkgever komt melden, dan zeggen ze tegen jou dat je geen schade hebt en dan was dat het. Net alsof de politie iets doet met een melding over een werknemer van een werkgever, waar een andere werknemer een probleem mee heeft. De politie zal ook vragen waarom je niet naar de werkgever gaat. En dat is in mijn ogen een terechte vraag.
Bij Meld Misdaad Anoniem stelt de Politie verder niet zoveel vragen. Het is anoniem. Dan heb je er in ieder geval melding van gemaakt. Het puzzelstukje kan de Politie wellicht helpen om een netwerk van helers op te rollen. Dan komen ze die stelende collega vanzelf een keer opzoeken. Gesprek op kantoor en een huiszoeking thuis.
-36- schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:09:
Voor de mensen hier die meld misdaad anoniem aanraden hier wat leesvoer:

https://www.groene.nl/artikel/achter-de-blauwe-poort

Het komt er dus op neer dat afgezien van het twijfelachtige commerciële verdienmodel er niks met tips gedaan worden als gemeente of verzekering er niet bij betrokken zijn (oftewel een betaald abonnement hebben)

Daarnaast zijn er ook diverse voorbeelden te vinden waaruit blijkt dat anoniemiteit niet gegarandeerd is:

http://www.omroepbrabant....nnen+doodsbedreiging.aspx

https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2011/012
Is er sinds 2011 niet meer veranderd? "M" heeft inderdaad een keer onder vuur gelegen en sinds dien garanderen ze ook daadwerkelijk dan de tip volledig anoniem is.

• -36-
  • Laatst online: 06-11 21:39

-36-

Trust me. I'm an amateur

@FrankHe De zaak met Lukas van Delft speelde zich af in 2015. Vanwege de ernst van de melding is het misschien nog wel te begrijpen maar ook na 2011 is anonimiteit dus zeker niet gegarandeerd

• FrankHe
-36- schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:17:
@FrankHe De zaak met Lukas van Delft speelde zich af in 2015. Vanwege de ernst van de melding is het misschien nog wel te begrijpen maar ook na 2011 is anonimiteit dus zeker niet gegarandeerd
Als dat het geval zal zijn dan mag ik aannemen dat De Nationale Ombudsman daar een stokje voor zal steken?

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-10 14:58

iew

What the...?!

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:01:
[...]

mensen die het over 'gedoe' hebben weten doorgaans simpelweg niet waar ze het over hebben en zijn te lui om zich erin te verdiepen.
Je bedoeld met "verdiepen" alles jouw kant op rationaliseren ?
Bepaalde meningen zijn toch duidelijk genoeg ? Die hoeven niet "uitgediept" of "verdiept" te worden.

Principes kosten nou eenmaal iets. Wees gewoon een kerel of hou je mond in dit geval.
Dat is mijn advies voor de TS.

Mijn mening is daar "diep" genoeg over.

To do or not to do...

• dehardstyler
iew schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:38:
[...]

Bepaalde meningen zijn toch duidelijk genoeg ? Die hoeven niet "uitgediept" of "verdiept" te worden.

Principes kosten nou eenmaal iets. Wees gewoon een kerel of hou je mond in dit geval.

Ik kon het denk ik niet zo mooi verwoorden richting @Verwijderd, maar dit dekt de lading volledig, top! _/-\o_

Verwijderd

iew schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:38:
[...]

'Ik vind jou een ontzettende droeftoeter' is ook een duidelijke mening. Verdere uitleg vind ik teveel gedoe.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Zullen we het een beetje vriendelijk houden ipv elkaar van alles toe te roepen?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Dom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-11 01:27

Dom

Ik begrijp echt niet dat er nog mensen zijn die adviseren niets te doen. Het lijkt me vrij duidelijk dat als iedereen er van op de hoogte is maar niemand actie onderneemt jullie allemaal aangekeken worden als dit ooit duidelijk wordt bij de klant. Dan kan je het al helemaal wel schudden.

Aan geven zo hoog je kunt. Dat is de enige logische oplossing. Als we dit gedrag toe gaan staan kunnen we maar beter gelijk de hele werk ethiek de deur uit doen niet waar?

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-11 08:58
Dom schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:41:
Aan geven zo hoog je kunt. Dat is de enige logische oplossing. Als we dit gedrag toe gaan staan kunnen we maar beter gelijk de hele werk ethiek de deur uit doen niet waar?
Idd, dit. Leidinggevende is vriendjes? Dan ga je een stap hoger. Desnoods plan je een gesprek in met je leidinggevende en de directie. Geen enkele 'baas' waardeert het dat er gejat wordt.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

liberque

Vrijzinnig!

Heb precies hetzelfde meegemaakt op mijn werk. Heel simpel gebeld naar de leidinggevende van inleenbedrijf met wat er speelt. Kreeg daarna te horen dat ze het zouden onderzoeken, maar hem op heterdaad moesten betrappen. Daarna de persoon in kwestie gebeld met het verhaal dat hij in de gaten gehouden gaat worden voor diefstal. Hij vroeg me hoe ze daar bij komen en ik heb hem rot verteld dat ik het gemeld heb omdat ik mijn baan niet kwijt wil raken en daaraan toegevoegd dat als hij er nu mee zou stoppen dat ze hem ook niet konden betrappen. Persoon heeft nimmer (althans zover ik weet) meer iets gestolen.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 11:29
DukeBox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:00:
[...]

Lijkt mij dat dat al te laat is ?

[...]

Dat valt best mee. Hij is een reservekracht. Wij zijn een vast team. Hij vult vakantiedagen en open diensten in. Hij zit niet, en mag zelfs ook nooit in het vaste team. Als hij er niet is, is de sfeer prima.

[...]

Kan je aangeven of de economische waarde/impact voor het bedrijf aanzienlijk is of niet ? De grens van wat iemand aanvaardbaar vind is helaas niet bij iedereen het zelfde.

Beetje zoals @BastaRhymez al aangeeft, zie hier ook wel eens stapeltjes (A3 full color) papier uit de printer komen met dingen die niets met onze organisatie te maken hebben, print zelf ook regelmatig wel iets voor privé uit. Zie ik net als zakelijk even je privé mail checken, dan 'steel' je ook tijd van de baas. Dit soort kleine dingen horen er wel een beetje bij, omgekeerd is het declaratie gedrag ook heel terug houdend of even langer doorgaan om iets af te maken ook nimmer een probleem (zonder overwerk te schrijven). 'beetje voor wat hoort wat'.

Overigens als er iets is dat ik graag zou willen hebben wat hier ongebruikt op de plank ligt dan krijg ik het eigenlijk altijd mee als ik er om vraag, vaak van te voren ook even overleg met mijn collega's hoe zij er tegenover staan (willen niet mis grijpen of scheve gezichten). Omgekeerd vind ik het ook geen probleem om een privé dingetje in te zetten als we dat nodig hebben en ik er thuis toch niets mee doen.

Dat is wat ik zie als een gezonde werk relatie, zowel tussen mij en mijn werkgever als mijn afdeling.
Dat valt best mee. Hij is een reservekracht. Wij zijn een vast team. Hij vult vakantiedagen en open diensten in. Hij zit niet, en mag zelfs ook nooit in het vaste team. Als hij er niet is, is de sfeer prima.

Wat betreft de economische waarde/schade; Laag voor het bedrijf. Nihil zelfs. Maar voor een gewone burger toch wel heel wat. Denk hierbij aan ongeveer 10-15 euro per dag, als je het in de winkel moest kopen. Wat toch wel significant is naar mijn mening.

Ik ben erg principieel ingesteld. Veel zeggen dat ik het niet anoniem moet doen, maar ik wil ook niet vol in de schijnwerper.

De leidinggevende en de persoon in kwestie zijn familie, en ik vertrouw mijn eigen teamleider hier niet mee. Die is vooral goed in zijn eigen straatje schoon vegen.

Boven mijn teamleider staat nog een manager. En boven die manager staat nóg een manager. En dan pas komt de directeur. Het is een middelgroot bedrijf, maar ons team werkt hecht samen, en heeft verder niets te maken met ons. Ze betalen ons loon en voorzien ons van trainingen. Meer niet. Manager komt 2x per jaar langs voor een overleg, en dat is het dan wel.

• dehardstyler
Ik ben erg principieel ingesteld. Veel zeggen dat ik het niet anoniem moet doen, maar ik wil ook niet vol in de schijnwerper.
Het is maar wat je principes noemt dan.

Verder:

Dit:
De leidinggevende en de persoon in kwestie zijn familie, en ik vertrouw mijn eigen teamleider hier niet mee. Die is vooral goed in zijn eigen straatje schoon vegen.
+

Dit:
Denk hierbij aan ongeveer 10-15 euro per dag,
Zou voor mij betekenen dat het of niet mijn probleem is of ik zou het gewoon direct tegen de dief zeggen.
Dit is nog een bedrag waar je hem mee te kaken kunt zetten ook. Koop gewoon zelf zo'n product en geef dat een keer aan hem bij de koffieautomaat, zonder verder wat te zeggen. Ik kon ergens nog wel begrijpen dat als hij tientallen laptops gejat had, de consequenties wat groter waren en dat je je daarom bezwaard voelde, maar hier kan je toch gewoon wat van zeggen joh.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Greymane schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:40:
[...]
Denk hierbij aan ongeveer 10-15 euro per dag,
Het is maar waar je je druk om wilt maken. Dit klinkt voor mij meer alsof je eigenlijk gewoon een hekel aan die persoon hebt en op zoek bent naar een manier om 'm eruit te werken zonder iemand te moeten zeggen dat je een hekel aan 'm hebt.

• dehardstyler
anboni schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:54:
[...]

Het is maar waar je je druk om wilt maken. Dit klinkt voor mij meer alsof je eigenlijk gewoon een hekel aan die persoon hebt en op zoek bent naar een manier om 'm eruit te werken zonder iemand te moeten zeggen dat je een hekel aan 'm hebt.
Eerlijk is eerlijk het is wel diefstal, dus ik snap de TS wel. Alleen de mug is ondertussen wel zo groot als de maan. :+

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:15 ]

Verwijderd

Ik ben werkelijk verbaasd dat er zoveel reacties zijn van mensen die niets zouden doen of het bagetaliseren, omdat het bedrag niet hoog genoeg zou zijn.

Ik ben zelf erg binair en zou diefstal niet accepteren. Een eenmalig iets zou ik direct met de persoon in kwestie bespreken, maar dat is hier niet aan de orde. Dit is gewoon een rotte appel.

Ik zou mijn leidinggevende en de HR verantwoordelijke per email inlichten. Jouw leidinggevende doet er wellicht niets mee, maar HR zeker wel. Die zullen het escaleren.

Zou er geen ontslag volgen, dan zou ik rap een andere werkgever zoeken, omdat ik niet voor een dergelijk bedrijf zou willen werken.

Als bedrijf maak je een sterkere indruk naar de opdrachtgever als je deze zou informeren over de diefstallen en de stappen die genomen zijn, dan wanneer je dit onder de pet zou houden en de opdrachtgever er zelf achter zou komen.

Maar het kan 2 kanten op gaan.

Ik heb eens een collega aangegeven die uit de kassa stal en die was, zodra het bewijs rond, op staande voet ontslagen.

Maar ik heb ook eens een collega aangegeven die fraudeerde (tonnen) en daarvan werd mij gemeld dat ik me er niet mee moest bemoeien. Ik heb het destijds nog hogerop gezocht en het resultaat was dat de fraudeur uit ons team gepromoveerd werd naar een ander team incl. salarisverhoging, grotere auto, etc.

Ik kies voor de weg waarbij ik zelf het beste kan slapen en niet per se voor wat het beste is voor mijn carriere.

Verwijderd

Je moet je afvragen of je jouw leven deze wending aan kan. De dief zal steeds meer risico gaan nemen omdat het hem goed gaat, en zal vroeg of laat tegen de lamp lopen. Misschien is het al bekend dat er gestolen word maar dat daar geen ruchtbaarheid aan gegeven word. Het mes kan maar een keer vallen. Een goed geleid bedrijf merkt diefstal al zeer snel, maar het zoeken naar de dader kan even duren. Alleen als de andere collega's meegaan als groep kun je het melden. Ik weet dat het moeilijk is, maar het kan zomaar gebeuren dat jij voor niets je leven in de waagschaal stelt. Hou de dader niet teveel in het vizier. Ik heb in mijn 50 jarige loopbaan ook vele malen managers zien stelen. En ineens zijn ze dan verdwenen!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 16:18
Ik zeg (als jarenlang bestolen werkgever, ook ieder dag maar een paar € en soms een uitschieter, tel maar eens uit over 10 jaar) melden bij het bedrijf waar het verdwijnt, zeker gezien de familiebanden bij je eigen werkgever.
Je kunt erbij zeggen waarom je het zo doet en dat je graag je baan houdt.
Toendertijd was ik blij dat er gemeld was dat er weer iets in de zak verdween, toen kon ik op basis van camerabeelden een staande voet ontslag regelen. Soms is het vermoeden er al heel lang, maar je moet wel zeker weten dat je de juiste persoon iemand op het juiste moment betrapt en dat kan voor een leidinggevende erg lastig zijn.

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:25
Zolang niet bekend is of het voor eigen gewin is of puur laksheid is de keuze lastig te bepalen.

Eigen gewin zou mij toch wel doen besluiten dit intern hogerop te gooien aangezien dit bewust stelen is van het bedrijf.
Laksheid, onbewust of gewenning, wat niet binnen de bedrijfscultuur past, zou mij ertoe leiden de persoon daar direct op aan te spreken, al dan niet met een kwinkslag.
Daarnaast is er ook nog een vorm van reclame, ik eindig ook altijd na een beetje grote vergadering met 10 pennen minder welke ik daarna weer aanvul. Dit zijn dan natuurlijk wel pennen met het logo van mijn bedrijf erop.

[ Voor 22% gewijzigd door king_bass op 30-07-2018 21:54 ]

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:54
Mijn mening, maar zoals ik het zie gaat het niet over de stelende collega maar over jezelf. Jij hebt bepaalde principes, een bepaald beeld waar de grens ligt, een mening over je collega, het bedrijf enz. Langs de andere kant gaat het om je job. Als je actie neemt en het backfired kun je, je werk verliezen (al dan niet rechtstreeks). Je collega en het bedrijf kan je niet veranderen. Stel dus de vraag: sta je recht in je schoenen en wegen je principes zwaarder door dan het behoud van je job?

Indien niet (helemaal niet erg): leer ermee leven of negeer het door ergens anders binnen het bedrijf aan de slag te gaan, weg van deze collega.
Indien wel: maak een afspraak met je teamleader en de manager daarboven (of diegene daarboven), leg het probleem f2f voor met de bewijzen en vraag om actie. Komt er geen actie of is de sfeer helemaal om zeep? Dan stap je zelf op, want dit is duidelijk niet het bedrijf waar jij wil voor werken. Ontslagen ze jou? Nog beter, dan mag je nog even langs start voor je vertrekt. Nemen ze actie? Fijn, kan je rustig verder blijven werken

Hoe dan ook, ik zou niet anoniem beginnen aanmodderen met zo'n kwesties, hoe wreed het ook klinkt, eigenlijk ben je dan laf tov jezelf.Anoniem melden doe je om represailles te vermijden en als je in zo'n situatie een positie wil innemen zul je dat toch in person moeten doen en de gevolgen accepteren Wil je dat niet, dan moet je uw principes opzij zetten en leven met de situatie zoals ze is.

Trouwens, ik zou dit precies ook niet rechtstreeks aan de klant melden of hiermee dreigen, dat is niet professioneel. Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan het eigen bedrijf. Desnoods zet je na je f2f gesprek alles nog even op email als bewijs dat je er melding van gemaakt hebt en that's it.

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
*knip* Probeer anders eerst normaaldoen en constructief aan de discussie mee te doen.

[ Voor 55% gewijzigd door naitsoezn op 31-07-2018 08:46 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-11 19:36
Ik weet niet wie de items besteld die gestolen worden, maar aangeven dat de items vaker besteld worden dan zou moeten een optie?

Jullie zitten daar met meerdere ingehuurde mensen, bij je eigen werkgever aangeven dat je het vermoeden hebt dat 1 van je collega's steelt en vragen wat ze willen dat je doet is ook een optie. Op die manier noem je geen namen, krijg jij info over wat je werkgever kan en wil doen en laat je de deur open om uiteindelijk toch niks te doen.
Een "oplossing" die je werkgever kan doen is betreffende collega gewoom bij het bedrijf weghalen of gewoon het detacherings contract niet verlengen. De diefstal wordt dan zelf niet aangepakt, maar het probleem gaat wel weg

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:36

Clush

Do as I say...

Als bedrijf B erachter komt dat er 'door jullie' gestolen wordt zijn de rapen natuurlijk gaar, dan zijn jullie je opdracht kwijt. Je zegt dat je voor een klein bedrijf werkt, dus zo'n grote opdrachtgever verliezen kan best nare gevolgen hebben zoals ontslagen of failissement. En op dat moment kan je niet meer zeggen dat het allemaal Pietje z'n schuld is, want dan krijg je de simpele vraag terug 'dus je wist ervan en hebt er niets van gezegd?' en word jij net zo goed (en terecht) verantwoordelijk gehouden.

Eerlijk duurt het langst. Normaalgesproken zou dat betekenen dat je je collega er persoonlijk op aanspreekt: "ik voel me er niet prettig bij dat je dit doet, heb je wel eens nagedacht wat de mogelijke gevolgen voor ons allemaal kunnen zijn?"

Ik begrijp dat dat geen optie is, dus kan je naar leidinggevenden gaan kijken... ook geen optie? lekker bedrijf, dan. Als je binnen je eigen bedrijf helemaal nergens terechtkan is het melden bij bedrijf B de volgende stap, maar dat is wel een lastige. Ik zou het toch op een of andere manier eerst intern willen aankaarten. Tegen je eigen leidinggevenden zwijgen en direct de vuile was buitenhangen bij bedrijf B zal je nooit in dank worden afgenomen door A en zou ik persoonlijk wel een reden voor ontslag of op z'n minst een heel goed gesprek vinden.

Lastige situatie, dus. Maar niets doen kan ook vervelende gevolgen hebben. Het is niet zo dat als jij je er niet mee bemoeit je er verder dus ook nooit meer mee te maken zal krijgen. Vroeg of laat zal het boven tafel komen en volgens mij moet je vooral bedenken hoe jij je op dat moment en in de tussentijd jezelf kan verantwoorden.

Je zegt dat je collega's het ook zien. Misschien kan je daar beginnen en samen optrekken, en inderdaad over het hoofd van de familiaire leidinggevende heengaan. Ik zie niet echt in waarom je dat anoniem zou doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Clush op 31-07-2018 03:46 ]

... not as I do.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jester-NL schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:57:
Overigens lees ik een wens om 'ontslag op staande voet'. Op dat moment vraag ik me af in hoeverre jij hier persoonlijk bij betrokken bent. Dat is namelijk niet iets waar collega's over kunnen of mogen beslissen. Dat traject loopt via heel andere schijven en heeft allerlei haken en ogen waar jij (schijnbaar) niet helemaal van op de hoogte bent.
Diefstal is wel een gegronde reden voor ontslag op staande voet. Zeker als het al lang speelt en daar bewijs van is.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

CH4OS schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:13:
[...]
Diefstal is wel een gegronde reden voor ontslag op staande voet. Zeker als het al lang speelt en daar bewijs van is.
Maar de besluitvorming daaromheen is er niet een die je bij de collega's neerlegt... en dat is mijn punt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34

_Apache_

For life.

Jester-NL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:17:
[...]

Maar de besluitvorming daaromheen is er niet een die je bij de collega's neerlegt... en dat is mijn punt.
Klopt, en zelfs conclusies moet je zelf niet maken. Enige wat ik TS adviseer zijn vermoedens en waarnemingen uiten. Laat de conclusies en acties maar aan iemand die daar de gevolgen aan kan verbinden.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jester-NL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:17:
Tja, het besluit wat te doen met de info en de bewijzen is ook aan de leidinggevende. ;)
Als je jouw eigen leidinggevende niet vertrouwd, kun je vast opschalen toch? Ik zou het in elk geval via jouw eigen werkgever spelen. Dan kan er vanuit jouw werkgever een besluit genomen worden wat te doen en is de relatie tussen klant en werkgever niet direct aan flarden door jouw toedoen.
Manager komt 2x per jaar langs voor een overleg, en dat is het dan wel.
Is wat mij betreft een non-excuus. Als je het bij een of jouw leidinggevende wil melden, zul je vast wel meer wegen weten, bijvoorbeeld een e-mail of telefoontje om een extra afspraak te maken? Dat kan best in informele sfeer, buiten kantooruren om, bijvoorbeeld.

[ Voor 81% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2018 09:00 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je zou ook naar de leidinggevende kunnen gaan zonder meteen de persoon aan te wijzen. Zeg bijvoorbeeld 'de laatste tjjd verdwijnen veel spullen', of 'ik maak mij zorgen om mijn eigen spullen of ik die kan laten liggen'. Als er wordt gevraagd of je een vermoeden hebt wie, kan je altijd zeggen 'geen idee'.

Het probleem van direct iemand aangeven kan inderdaad in je nadeel werken, zeker als dit een familielid betreft.

Hiermee leg je het probleem ook bij de leidinggevende en die zal dan zelf (hopelijk) op onderzoek gaan en tot conclusies komen. Dat scheelt misschien ook spanning in het team. Een anonieme brief zou ik namelijk niet doen, het maakt de werksfeer er niet beter op lijkt me.

[ Voor 24% gewijzigd door HollowGamer op 31-07-2018 09:02 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:21
anboni schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:54:
[...]

10-15 euro per dag is al snel 200-300 euro per maand. Leuke bijverdienste, je mag mij ook wel 200 per maand geven, maak ik me niet druk om.
10-15 euro klinkt niet heel spannend, maar als ik bij de kruidvat of Action een fles shampoo van 2 euro onder de jas stop en het alarm gaat af ben ik toch ook gewoon aan de beurt.

Bij mijn moeder op haar werk werd koffie gestolen. Gewoon 2-3 pakken per week, de persoon die het deed dacht dat het niet op zou vallen, en wat is nou 12 euro koffie per week voor een bejaardentehuis. Totdat het wel opviel, er werd op gelet en na betrappen was het op staande voet ontslag.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
_JGC_ schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:12:
[...]
Bij mijn moeder op haar werk werd koffie gestolen. Gewoon 2-3 pakken per week, de persoon die het deed dacht dat het niet op zou vallen, en wat is nou 12 euro koffie per week voor een bejaardentehuis. Totdat het wel opviel, er werd op gelet en na betrappen was het op staande voet ontslag.
Ik snap dat soort mensen dan ook echt niet.
Waarom zou je voor zoiets doms je vaste aanstelling (even van meest positieve scenario uitgaande) op het spel zetten...

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2018 09:18 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan moet het wel heel goede koffie zijn geweest. ;)

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
_JGC_ schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:12:
[...]

10-15 euro per dag is al snel 200-300 euro per maand. Leuke bijverdienste, je mag mij ook wel 200 per maand geven, maak ik me niet druk om.
Dat zeg ik ook niet, maar het is vooral het drama wat TS eromheen weet te creeeren (anoniem melden, of juist een ultimatum stellen, dat soort dingen). Als het TS echt om die diefstal gaat, dan zou 'ie gewoon de ballen moeten hebben om dat bij een manager te melden. Daarmee is hij er ook meteen van af en is het aan die manager en hogerop hoe er verder mee omgegaan wordt. Maar hij gaat er al meteen van uit dat stelende collega de hand wel boven het hoofd gehouden zal worden. Daarna worden er allerlei randzaken bijgesleept (te laat komen, ziek melden als hij geen vrij kon krijgen) om te verdedigen dat TS het maar niet direct zelf hoeft te melden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:21
ThinkPadd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:18:
[...]

Ik snap dat soort mensen dan ook echt niet.
Waarom zou je voor zoiets doms je vaste aanstelling (even van meest positieve scenario uitgaande) op het spel zetten...
Dat niet alleen, de werkgever en werknemer zitten in een dorpje met 1000 inwoners waar iedereen elkaar kent. Naast dat je geen baan meer hebt weet direct het hele dorp het.

• _Apache_

_Apache_

For life.

_JGC_ schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:37:
[...]

Dat niet alleen, de werkgever en werknemer zitten in een dorpje met 1000 inwoners waar iedereen elkaar kent. Naast dat je geen baan meer hebt weet direct het hele dorp het.
En dat moet dus de reden zijn van de dader op zijn handelen te letten, en niet iemand tijden lang een hand boven het hoofd te houden.

Zo werd in onze VvE ook iemand de hand boven het hoofd gehouden die zijn maandelijkse bijdrage niet kon opbrengen. 'Want dat kon je zo iemand toch nie taan doen om meteen met deurwaarders te komen?'
Nee dom mens, het speeld als jaren, dus neem het word 'opeens' niet in de mond. Iedereen heeft verplichtingen, zij ook. Als ze het niet kan opbrengen neemt ze contact op met de beheerder want betalingsregelingen zijn mogelijk, maar is dat in gang gezet? NEEN. Achteroverleunen en een hand boven het hoofd houden is geen oplossing, je laat iemand alleen maar verder wegzakken.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 31-07-2018 09:55 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-11 13:05

SeatRider

Hips don't lie

_Apache_ schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:53:
[...]

En dat moet dus de reden zijn van de dader op zijn handelen te letten, en niet iemand tijden lang een hand boven het hoofd te houden.

Zo werd in onze VvE ook iemand de hand boven het hoofd gehouden die zijn maandelijkse bijdrage niet kon opbrengen. 'Want dat kon je zo iemand toch nie taan doen om meteen met deurwaarders te komen?'
Nee dom mens, het speeld als jaren, dus neem het word 'opeens' niet in de mond. Iedereen heeft verplichtingen, zij ook. Als ze het niet kan opbrengen neemt ze contact op met de beheerder want betalingsregelingen zijn mogelijk, maar is dat in gang gezet? NEEN. Achteroverleunen en een hand boven het hoofd houden is geen oplossing, je laat iemand alleen maar verder wegzakken.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Offtopic, maar de VvE ben je zelf, dus als je het er niet mee eens bent, mond opendoen :-)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• _Apache_

_Apache_

For life.

SeatRider schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:56:
[...]

Offtopic, maar de VvE ben je zelf, dus als je het er niet mee eens bent, mond opendoen :-)
offtopic:
Klopt, en daar heb ik ook tegen geageerd. Maar een enkeling reageerde er ook tegen, en het grootste deel hield zich afzijdig. Waardoor een meerderheid onmogelijk was.
Uiteindelijk waren de problemen opgelost toen we van beheerder wisselde en die dat soort zaken niet tolereerde. Uiteindelijk is het appartement via executie verkocht, de beheerder trok een beerput open die nog veel dieper bleek te zijn.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
CH4OS schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:13:
[...]
Met een kanttekening: als het al lang speelt moet er een dossier zijn en een ontslagaanvraag. Het meetpunt voor ontslag op staande voet is het tijdstip dat de werkgever op de hoogte is van de diefstallen en dat die aangetoond zijn. Als een werkgever daarna een maand wacht of treuzelt, is het geen ontslag op staande voet en dan kan de betrokken werknemer het ontslag aanvechten. De werkgever moet bij vermoedens ook snel actie ondernemen.

Ontslag op staande voet heeft dus een verplicht element van urgentie.

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-11 15:24
TS, hebben jullie geen vertrouwenspersoon in het bedrijf? Dit is zo'n situatie waarbij je die persoon kan gebruiken voor het melden.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:34:
[...]

Wat gek. Ik leef in de veronderstelling dat mensen juist een afkeer hebben van dieven en dergelijke praktijken.
Blijkt het dus andersom te zijn? Ze hebben een hekel aan mensen die dieven ontmaskeren?
Dat is niets nieuws toch? Je wordt weggezet als achterbaks, bemoeial, betweter, matennaaier, klikspaan of in het ergste geval als NSB'er. Wat men lijkt te vergeten is dat de veroorzaker zijn eigen integriteit te grabel heeft gegooid en daar de gevolgen voor moet dragen, juist hetgeen waar men de ander van veroordeelt is hetgeen ze zelf zijn.

Het komt maar al te vaak voor dat integer handelen wordt weggewoven uit het belang van een ander hoger persoon of dat er wordt geredeneerd vanuit een ik pespectief. Wat ik doe gaat jou niet aan en daarmee basta.

Je kan niet een beetje integer zijn, je bent integer of je bent het niet.

Het enige juiste wat je kan doen is de melding maken. Linksom of rechtsom moet je de gevolgen dragen van de verworven kennis en de vraag blijft dus, wat is voor jou de juiste manier van handelen, dat is een vraag die niemand anders voor je kan beantwoorden.

Verwijderd

Ik kan je hierin maar 1 ding adviseren. Zorg dat je de collega's meekrijgt en maak gezamenlijk een melding. Mijn ervaring is dat ze een melding van 1 werknemer nog wel af kunnen schuiven maar als een hele groep klaagt ze er gewoonweg niet meer omheen kunnen. Een leidinggevende moet er dan wel iets mee.

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 18:32
[...]
Yooo WTF!
Het is tijd voor een warme glimlach, een welgemeende handdruk, en een nieuwe stap. Kom je gezellig bij ons werken? Een beetje geweten is hier wel gewenst. <3

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-11 13:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mijn werkwijze is de persoon zelf aanspreken en twee uur geven om zelf melding te maken, doet ie dat niet naar de directe leidinggevende (eigen bedrijf) te stappen en hetzelfde doen, doet die dat niet naar de inhurende manager stappen met het verhaal. (en aangeven wat de volgende stap is bij geen actie)

Heb dit reeds twee keer meegemaakt, 1x het stelen van CPUs en geheugen en een keer het stelen van code.
Persoon die hardware ontvreemde ontslagen bij werkgever en strafrechtelijke vervolging, persoon met code kreeg alleen een foei niet meer doen (baal ik nog steeds van).

Echt naardere werksfeer niet gezien, hooguit wat ongemakkelijk bij het tweede voorbeeld.

Briefjes opplakken, annoniem dreigen, zelf bij politie melden enzo is not done, dan passeer je mensen en zoek je het conflict op naar mijn mening.

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 31-07-2018 12:05 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Is er niet iemand die facility doet? Of iemand die bijhoudt wat er allemaal aanwezig is in het pand?

Heb ook een keer bij een bedrijf gewerkt waar op een afdeling heel veel materiaal werd ‘gebruikt’, en daar met een omweg aangegeven dat er toch wel heel veel is. Werkelijkheid werd onderhand alles wat los en vast zit mee naar huis genomen.

Als de familiebanden te sterk zijn, dan zul je daar weinig aan doen. Klinkt misschien gek, maar het is een onderneming, en niet van jou. Winst, maar ook verlies komt niet (direct) op jouw rekening. Zou wel tzt uitkijken naar een andere bedrijf als er geen gehoor aan wordt gegeven.

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Je kan misschien kijken bij de arbeidsrechter.
Misschien vind je daar nog tips.

[ Voor 30% gewijzigd door Blubkens op 31-07-2018 19:24 ]

Pagina: 1 2 Laatste