Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 17:23
Ik dénk dat ik me hier in het juiste sub-fora bevindt, zo niet zie ik de modjes dit topic wel verschuiven.

Goed, allereerst wil ik vermelden dat het geen vermoeden van is, maar dat ik het zeker weet. Ik heb keiharde bewijzen, foto's én ooggetuigen. Het is dus geen speculatie, maar keiharde feiten. Mijn collega steelt, punt. Veelal kleine dingen, maar in (zeer) grote mate. Ook heb ik ex-collega's gesproken die het zelfde aangeven.

We zijn een klein bedrijf welke extern ingehuurd bedrijf dat zij aan zij werkt met de mensen van het vaste bedrijf. Ze doen dit omdat wij over een expertise bezitten die hun niet hebben of kunnen leveren.

Mijn collega heeft familiale banden met de leidinggevende. Ons vermoeden is dan ook dat zij hem het spreekwoordelijke "hand boven het hoofd" zal houden, in een poging hem te beschermen. Dat is namelijk al eerder gebeurd. Niemand durft dus direct wat te doen, zelfs ik niet. Tevens als ik hierin het voortouw neem, kan dat de werksfeer volledig om zeep helpen.

Ik vind het ontvreemden van spullen van iemand waardoor je ingehuurd een zeer groot gebrek aan integriteit. Daarnaast is de werk ethiek van de collega in kwestie ook volledig afwezig. Komt non stop te laat met lulsmoezen. Meldt zich ziek als er een vrije dag afgewezen wordt en houdt zich nimmer aan eerder gemaakte afspraken. Met dit alles bij elkaar opgeteld, ben ik van mening dat deze persoon geen plaats heeft in onze branche, en op staande voet ontslagen dient te worden, inclusief aangifte naar de politie.

Mijn collega's willen hun handen er niet aan branden, omwille eerder genoemde feiten. Dat, en vanwege het feit dat ze bang zijn van die collega. Hij is namelijk ook nog eens ontzettend opvliegend en men verwacht represailles. Iedereen weet waar iedereen woont, dus thuis langskomen om te terroriseren is niet uitgesloten. Sommigen zijn ook bang voor de "snitch" factor, maar gezien wie hij is en hoe hij is zal dit aan mijn reet roesten. Normaal ben ik van leven en katen leven, maar er zijn grenzen.

Wat betreft de actie die ik hiertegen wil nemen, gezien ik ook niet in het spervuur wil staan, is direct langs mijn leidinggevende en door naar haar manager middels een anonieme brief. Hierin wil ik een ultimatum stellen van twee weken, en als er dan geen actie ondernomen wordt, ik helaas genoodzaakt ben een anonieme melding te doen naar degene die ons inhuurt.

Ik wil middels deze weg wat input vragen van jullie kant. Nog adviezen? Zouden jullie het anders doen? En zo ja, formuleer dan ook hoe.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:18
Even om een beeld te krijgen: wat wordt er gestolen? Hebben we het over de nietjes uit een nietmachine, een rol plakband en een post-it? Of moeten we groter denken?

Ook de kleine dingen stelen zijn vervelend (naja, baas betaald) en praat ik niet goed, maar dan zou ik niet een aangifte doen bijvoorbeeld.

Verder is het nog niet helemaal duidelijk (was vroeg zeker?) of jij nu de ingehuurde ben of niet. Zo ja, kan je bij jou bedrijf daarmee niet terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 15:18
Is het een optie om dit bespreekbaar te maken met je leidinggevende? In elke situatie waarin je een conflict hebt met een collega lijkt me dat de beste eerste stap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
En als jouw leidinggevende het hand boven het hoofd houdt dan zou ik naar haar leidingevende gaan. Grote kans dat er dab 2 uitvliegen.

En als ze er niks aan willen doen en je stoort je aan dit soort lamlullen(wat ik geheel kan begrijpen) zou ik gewoon opzoek gaan naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Laatst online: 20-06 17:23
xFeverr schreef op maandag 30 juli 2018 @ 05:54:
Even om een beeld te krijgen: wat wordt er gestolen? Hebben we het over de nietjes uit een nietmachine, een rol plakband en een post-it? Of moeten we groter denken?

Ook de kleine dingen stelen zijn vervelend (naja, baas betaald) en praat ik niet goed, maar dan zou ik niet een aangifte doen bijvoorbeeld.

Verder is het nog niet helemaal duidelijk (was vroeg zeker?) of jij nu de ingehuurde ben of niet. Zo ja, kan je bij jou bedrijf daarmee niet terecht?
Ik ben ook een ingehuurde. Daarom twijfel ik over de plan van aanpak. Het zet mijn bedrijf in een slecht daglicht, en bedreigd daarmee mijn vaste aanstelling op die locatie, welke ik graag wil behouden. Wij zijn allemaal ingehuurd.

Wat betreft wát er gestolen wordt laat ik in het midden, dat is terug te traceren naar mijn persoon, mocht een collega dit toevallig lezen. Maar het gaat zeker niet om nietjes, pennen, suikerzakjes, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 22:07
L0we schreef op maandag 30 juli 2018 @ 06:14:
Is het een optie om dit bespreekbaar te maken met je leidinggevende? In elke situatie waarin je een conflict hebt met een collega lijkt me dat de beste eerste stap
De leidinggevende heeft familiare banden met de persoon in kwestie dus dat zal weinig zoden aan de dijk zetten. Als TS gaat klagen bij haar, en de rest van de collega’s doen alsof hun neus bloeden sta je er mooi alleen voor tegen een collega en je leidinggevende.

Zal ook leuk werken zijn als je weet dat je leidinggevende je niet vertrouwt en je collega je leven zuur probeert te maken en de rest van je collega’s je vermijden als de plaag. Dit zal tevens alle anonieme opties van tafel vegen want natuurlijk weten ze wie er geklaagd heeft. Zal tevens ook wel aan te nemen zijn dat leidinggevende allang op de hoogte van het gedrag van de persoon in kwestie is omdat ze deze al een stuk langer kent.

Denk dat de optie hogerop inderdaad de juiste is als je collega’s zich afzijdig willen houden en de leidinggevende boven je waarschijnlijk niks zal doen. Of je dat anoniem doet of met open visier doet is natuurlijk aan jezelf. Ik weet ook niet hoe goed de relatie is tussen leidinggevende en manager boven haar.

Blijft natuurlijk wel een rotsituatie..

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 21:00
Volgens mij is de oplossing dat je het meldt bij je eigen leidinggevende bij het bedrijf waar je op de loonlijst staat.

Anonieme brief met een ultimatum kan veel te gemakkelijk in je gezicht ontploffen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

Merkt het bedrijf dat jullie inhuurt dan niet dat er zaken van hun verdwijnen? Laat hun een subtiele hint achter ergens?

Ik respecteer enorm dat je het juiste wil doen maar dat zal helaas alleen maar tegen je werken of erger. Ik gok dat de persoon zelf een die leidinggevende ook wel gewoon doorhebben dat jullie weten dat hij steelt... en er mee wegkomt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik heb mijzelf even zitten afvragen, wat ik zou doen in een soortgelijke situatie. Ik ben namelijk ook van het leven en laten leven. Maar ook daar zitten grenzen aan.
Een collega die een paar velletjes papier meeneemt voor privé gebruik laat ik lekker z'n gang gaan. Een collega die een rolletje plakband en/of post its mee neemt, be my guest!
Maar gaat het om serieuze zaken (iPads, computers, whatever) dan zou ik er wel een melding van maken.

En daar zit denk ik ook deels jouw probleem, aangezien de collega die het doet goede banden heeft met zijn leidinggevende.

Maar je geeft aan dat er "harde bewijzen" zijn. Waarom maak je niet een anoniem mailadres aan en mail je via een proxy server (zodat ze jouw IP niet kunnen achterhalen) het harde bewijs naar jouw (intern) leidinggevende of de leidinggevende van de collega (of wellicht beide)? Stuur dan niet een heel proza, maar gewoon het harde bewijs dat je hebt (dat zal dan iets van foto en/of video zijn vermoed ik).
Ga ook niet met modder lopen gooien dat je het niet vind kunnen, etc. Daar schiet je namelijk helemaal niks mee op en dan gaat het wellicht op chantage lijken.

Geef dan ook aan in de mail dat je bang bent voor represailles en dat je daarom graag anoniem wilt blijven. En als ze vragen hebben dat ze jou via hetzelfde mailadres kunnen contacten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:08
Ik denk dat het op de lange termijn alleen maar beter is voor iedereen als deze rotte appels aangepakt worden. Ik vind jouw initiatief om er iets aan te willen doen lovenswaardig!
Iemand anders doet iets fout, jij volgt de regels en wetten. Ik zou daarom altijd je eigen identiteit openbaar houden. Daarnaast op zoek gaan naar de persoon die niet 'corrupt' is, maar er wel een einde aan kan maken. Dat kan ook de politie zijn.

Je geeft aan dat er enige angst is voor de betreffende persoon, ook in combinatie met je thuisadres. Als dit soort verrotte personen ook maar iets dreigen of beginnen in jouw privéleven, kun je ze al helemaal hard aanpakken via politie.

Ik denk dat jij en meer mensen in jouw werkgebied er alleen maar sterker uitkomen als je hierin initiatief hebt genomen. Als jij of jullie er niks aan gaan doen, voelt het als medeplichtigheid, worden de incidenten heftiger, stapelen voorvallen zich op en ontploft de bom over een paar jaar op onvoorspelbare wijze...

Nogmaals, laat je niet intimideren, zeker niet door dit soort criminelen. Misschien ben ik daarin bijzonder, maar als iemand opvliegend richting mij doet, ongeacht de 'positie' in het werk, dan lach ik meteen in het gezicht terug. Daar sta je ver boven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 06:57
Wat bereik jij ermee? Het zijn niet jouw spullen. Het is inderdaad erg als dit gebeurt maar als je bang bent dat de situatie verandert in jouw nadeel en voorderest prima naar je zin hebt. Bereik je dam wel wat je wil bereiken?

Als je het echt te erg vindt is een anonieme tip naar hogere chefs misschien iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:20
Eens met BastaRhymez'idee, zo zou ik het ook aanpakken, zeker als je onomstotelijk bewijs hebt

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
DoeEensGek schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:04:
Wat bereik jij ermee? Het zijn niet jouw spullen. Het is inderdaad erg als dit gebeurt maar als je bang bent dat de situatie verandert in jouw nadeel en voorderest prima naar je zin hebt. Bereik je dam wel wat je wil bereiken?

Als je het echt te erg vindt is een anonieme tip naar hogere chefs misschien iets.
En TS moet dan maar met medeplichtige gevoelens doorwerken?
DePaul schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:05:
Eens met BastaRhymez'idee, zo zou ik het ook aanpakken, zeker als je onomstotelijk bewijs hebt
Ook mee eens, ook al zou ik het volledig openbaar doen, als er volledig bewijs is dat een ander iets verkeerd doet. Als dat tot ontslag of geen werk leidt, wil je dan in de eerste plaats in die situatie werken?

[ Voor 75% gewijzigd door Playa del C. op 30-07-2018 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het anonieme deel snap ik alleen niet zo goed. Ik zou in deze situatie gewoon hoger in de boom gaan, naar een manager of directie/eigenaar. Die zullen hier echt niet op zitten te wachten, blij zijn dat je het meldt en ook de gevoeligheden begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sethro schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:11:
Het anonieme deel snap ik alleen niet zo goed. Ik zou in deze situatie gewoon hoger in de boom gaan, naar een manager of directie/eigenaar. Die zullen hier echt niet op zitten te wachten, blij zijn dat je het meldt en ook de gevoeligheden begrijpen.
Dat inderdaad, als leidinggevende familie is, dan ga je daar boven contact zoeken om die discussie te ontwijken. Overigens is de kans groot dat er eerst sprake is van ongeloof, of dat ze denken dat je geen gelijk hebt, dus meer bewijzen achter de hand houden.
Zo hadden wij op kantoor eens een schoonmaakster die geld en andere dingen stal. Eigenaar van dat bedrijf geloofde het eerst niet. Tot we een video hadden waarop het gewoon te zien was. Toen dikke excuses en ontslag van de medewerkster.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:00
Heeft het bedrijf geen (externe) vertrouwenspersoon? Dat is volgens mij de aangewezen persoon om dit soort vervelende kwesties mee te bespreken en via hem/haar aan de directie door te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:26

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou voorzichtig de persoon aanspreken die jat. In iedergeval deze persoon duidelijk maken dat jij hier niks mee te maken wilt hebben.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:33

Metalfreak

Hoije woh!

Het ligt natuurlijk ook aan de grootte van het bedrijf. Is het een wat kleiner (familie)bedrijf met een heel erge ons kent ons cultuur, dan zijn er vaak niet zoveel lagen om te escaleren of vertrouwenspersonen waarover hier gesproken wordt.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd over welke dingen het dan wel gaat, geen pennen blijkbaar, maar hebben we het hier over computers? Andere mensen vinden het teveel declareren van uren ook diefstal, dus wellicht gaat het daar over? TS is vooral erg vaag hierover. Blijkbaar gaat het niet om zaken die gemist worden door de werkgever, anders zouden die toch al eerder aan de bel hebben getrokken :?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Laatst online: 08:48

artificial_sun

Mazda Rx7

(jarig!)
DoeEensGek schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:04:

Als mijn collega bij klanten van ons jat, zou ik hem daar op aanspreken. Maar als hij een blaaskaak kaak is of hoger in rang staat zou ik het ook hogerop zoeken.

Als de klant erachter komt kan heel het bedrijf eruit gegooid worden en dan ben jij je werk bij de klant kwijt.

@Greymane Ik zou zeker die leidinggevende skippen en hogerop gaan. Aangeven dat er diefstal wordt gepleegd bij een klant, direct bewijzen erbij. En aangeven dat jullie bang zijn de klant te verliezen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon melden bij je leidinggevende en als die het toelaat is het geen diefstal meer, probleem opgelost.
Als je echt denkt dat ze samen de opdrachtgever bestelen kan je altijd nog even een anonieme melding maken een stapje hogerop.
Dat ze daarna weten dat jij het was zou ik mij weinig van aantrekken, je hebt zelf een geweten en daar moet je gewoon naar handelen anders blijft het toch aan je knagen.

[ Voor 64% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2018 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Greymane schreef op maandag 30 juli 2018 @ 04:41:
Tevens als ik hierin het voortouw neem, kan dat de werksfeer volledig om zeep helpen.
Lijkt mij dat dat al te laat is ?
Daarnaast is de werk ethiek van de collega in kwestie ook volledig afwezig. Komt non stop te laat met lulsmoezen. Meldt zich ziek als er een vrije dag afgewezen wordt en houdt zich nimmer aan eerder gemaakte afspraken
Wat betreft wát er gestolen wordt laat ik in het midden
Kan je aangeven of de economische waarde/impact voor het bedrijf aanzienlijk is of niet ? De grens van wat iemand aanvaardbaar vind is helaas niet bij iedereen het zelfde.

Beetje zoals @BastaRhymez al aangeeft, zie hier ook wel eens stapeltjes (A3 full color) papier uit de printer komen met dingen die niets met onze organisatie te maken hebben, print zelf ook regelmatig wel iets voor privé uit. Zie ik net als zakelijk even je privé mail checken, dan 'steel' je ook tijd van de baas. Dit soort kleine dingen horen er wel een beetje bij, omgekeerd is het declaratie gedrag ook heel terug houdend of even langer doorgaan om iets af te maken ook nimmer een probleem (zonder overwerk te schrijven). 'beetje voor wat hoort wat'.

Overigens als er iets is dat ik graag zou willen hebben wat hier ongebruikt op de plank ligt dan krijg ik het eigenlijk altijd mee als ik er om vraag, vaak van te voren ook even overleg met mijn collega's hoe zij er tegenover staan (willen niet mis grijpen of scheve gezichten). Omgekeerd vind ik het ook geen probleem om een privé dingetje in te zetten als we dat nodig hebben en ik er thuis toch niets mee doen.

Dat is wat ik zie als een gezonde werk relatie, zowel tussen mij en mijn werkgever als mijn afdeling.

[ Voor 64% gewijzigd door DukeBox op 30-07-2018 09:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien kun je het eerst opschalen binnen jouw eigen werkgever? Dat vanuit jouw werkgever een directielid (of klantmanager) gaat praten met de directeur of contactpersoon van de klant, bijvoorbeeld.

Zo weet jouw werkgever in elk geval dat jij (en wellicht jouw collega's die bij die klant werken) wrijving ervaart en dat die kan verergeren. Ook heeft dit de minste impact op de relatie tussen jouw werkgever en de klant. Ook stel je jouw bedrijf in staat zelf te beoordelen wat zij willen, de klant behouden of niet, als het helemaal escaleert.

Ik zou zeker niet een directe aanpak adviseren, zoals je zegt kan dat jouw bedrijf de klant kosten, waar niemand (van jullie dan toch op zijn minst) op zit te wachten.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 30-07-2018 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-06 18:12
Met @DukeBox eens, jullie zijn bang voor de gast die steelt, vertrouwen de leiding niet en mensen die er met de pet naar gooien komen er mee weg. Klinkt als een aardig verziekte werksfeer, en ik zou er persoonlijk niet willen werken.

In mijn opinie stap je naar je hoogste baas, leg je er bij neer of je gaat ander werk zoeken waar je misschien nog een leuke tijd kan hebben de rest van je werkende leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-06 16:11
CH4OS schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:07:
Misschien kun je het eerst opschalen binnen jouw eigen werkgever? Dat daar een leidinggevend persoon gaat praten met de directeur van de klant, bijvoorbeeld.
Dit. In combinatie met het bewijs dat je hebt, en misschien de namen van de getuigen die jij kent. Stuur die naar jouw chef. Je mag toch verwachten dat er binnen jouw organisatie vertrouwelijk mee wordt omgegaan, en daarmee heeft jouw eigen leidinggevende kruit om mee te schieten.

[ Voor 2% gewijzigd door increddibelly op 30-07-2018 09:23 . Reden: iets duidelijker maken ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 23-06 13:32
Ik lees toch echt dat het een klein bedrijf betreft, waarbij de leidinggevende familie is, vandaar de vraag. Hogerop zoeken lijkt me dus niet veel opschieten.

Ik zie eigenlijk twee mogelijkheden. Het eerste is anoniem melden met al het bewijs bij je leidinggevende, zorgende dat niet herleid kan worden dat jij de bron bent.
Anderzijds is het informeren van de klanten dat er van ze gestolen wordt, met bewijs, maar dan moet je imho wel eerst toch ook de melding bij je eigen baas neerleggen. Je hebt dan nog altijd je voet achter de deur dat je het ook bij de klant kunt melden. Grote kans dat dit akelig eindigt, maar ik zou zo niet kunnen/willen werken. Zo nodig ga je vast actief op zoek naar een andere baan, maar nu ben je medeplichtig door je niet te melden. Ik begrijp je helemaal, en kijk ook vooral hoe het je eigen situatie kan beïnvloeden, maar laat het a.u.b. niet helemaal zijn gangetje gaan. Voor het zelfde geldt is dit zo'n "laatste kans" waarbij een verloren neef gepushed is en de leidinggevende er eigenlijk ook helemaal niet op zat te wachten. Dit reflecteert namelijk ook heel slecht op hem.

Hoe dan ook, succes, een nare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-06 22:57
Anoniem een brief schrijven en in het postvak van de leidinggevende gooien met een beeld materiaal.

Als er niets mee gedaan wordt gewoon lekker laten gaan.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06 11:38
Foto's die je hebt met hem stelen kopiëren en verspreiden in het gebouw ergens rond sluit tijd zodat je niet opvalt. De foto's bij iedereen in hun postvak drukken helpt ook wel, niet vergeten om meneer zelf de kopieën ook toe te sturen zodat hij weet dat hij erbij is.

Dan heeft het bedrijf geen keuze dan het op te moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:26:
Foto's die je hebt met hem stelen kopiëren en verspreiden in het gebouw ergens rond sluit tijd zodat je niet opvalt. De foto's bij iedereen in hun postvak drukken helpt ook wel, niet vergeten om meneer zelf de kopieën ook toe te sturen zodat hij weet dat hij erbij is.

Daarmee ga je een toon zetten die niet de bedoeling is. Verstandigste is om het intern te houden, zodat werkgever kan beslissen wat te doen, het bespreken met de klant of juist niet. Het kan het bedrijf anders wellicht de klant kosten en eventuele verdere imago schade oplopen, wat ook niemand wil.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 30-07-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:26:

Dat raad ik dus af gezien het op laster/smaad (1 van die 2) begint te lijken. Mijn aanpak zou zijn om met de leidinggevende van het familielid te praten, 1:1, en dat gesprek ook op te nemen (voor jezelf, en geen zorgen dat mag gewoon zonder het te melden zolang je zelf maar aanwezig bent). Voel in het gesprek aan wat de vervolg stappen zullen zijn, en bij het ontbreken daarvan nogmaals een gesprek aangaan en vragen wat er gebeurd, omdat het stelen niet gestopt is etc. en je je anders verplicht voelt melding te maken bij de klant. Daar zit niemand op te wachten, echter is dit wel het enige juiste volgens mij.

Zorg er wel voor dat je alles goed documenteerd (dus echt die gesprekken opnemen enzo), zodat het niet backfired en je kunt aantonen hoe de situatie is verlopen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het bewijs kan natuurlijk ook verwijzen naar wie het verspreid. Het liefste via het vertrouwenspersoon en anders zo hoog mogelijk (anoniem) melden. Als er niets mee gebeurt dan is het een geaccepteerd risico van de eindverantwoordelijke.

Zodra je het "publiek" gaat aanpakken moet je namelijk wel doen alsof je van niets weet. Ze moeten er dan wat mee doen, maar deze actie kan ook zijn om te achterhalen wie het verspreid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Playa del C. en @Sethro
De rede dat ik heb aangegeven dat ik het anoniem zou doen, is dat TS bang is voor represailles. Tevens is TS bang om als "snitch" gezien te worden in zijn branche. Ik weet niet hoe de banen daar erbij liggen, maar als je eenmaal een bepaalde naam hebt, kan dat ook tegen je gaan werken... Vandaar dat voorzichtigheid geen overbodige luxe is.
Achteraf kan je natuurlijk nog altijd kenbaar maken (indien gewenst) wie achter de anonieme mails zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 20:19

iew

What the...?!

Ik zou mij er niet mee bemoeien, hij/zij loopt vanzelf een keer tegen de lamp (karma) en mocht het hoe dan ook toch uitkomen dat jij deze persoon hebt aangegeven dan sta je direct als bazenlikker, verrader etc te boek bij de rest van je collega's.

Wanneer je het wel aangeeft (op wat voor manier dan ook) zit er een grote kans in dat je je daarna ongemerkt anders gaat gedragen tegenover die persoon en kon deze daar wel eens lucht van krijgen, of in ieder geval een vermoeden.
Nee ik zou mij nergens mee bemoeien.

To do or not to do...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je het er met meerdere collega's over hebt, waarom dan niet de anonieme brief sturen samen met al die collega's? Dan is er ook niemand individueel verantwoordelijk en sta je sterker als het gedoe geeft.
iew schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:42:
Ik zou mij er niet mee bemoeien, hij/zij loopt vanzelf een keer tegen de lamp (karma) en mocht het hoe dan ook toch uitkomen dat jij deze persoon hebt aangegeven dan sta je direct als bazenlikker, verrader etc te boek bij de rest van je collega's.
Mensen die het aanpakken van strafbare en immorele feiten 'verraden' of 'klikken' noemen zie ik zelf dan weer als pubers, dus dergelijke collega's zou ik zelf kunnen missen als kiespijn. Daarnaast lijken de andere collega's (als ik het goed interpreteer) hier ook niet blij mee.

*knip*

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 30-07-2018 10:08 . Reden: reactie op verwijderde posts weggehaald ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:15
Vraag me af, in hoeverre zit je met betrekking tot medeplichtigheid gezien er wel weet en bewijs van is, maar geen melding van gemaakt wordt.

Uiteindelijk zou ik er melding van doen denk ik. Zou er niet mee kunnen blijven rondlopen zonder opmerkingen of vrees voor mij eigen spullen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even de bezem er door. Suggesties om de dief af te persen zijn hier niet de bedoeling.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:20
Melden bij jullie gezamenlijke baas, die jullie daar heeft gedetacheerd, NIET zelf melden bij de leidinggevende van het inlenende kantoor.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

bwerg schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:53:
Als je het er met meerdere collega's over hebt, waarom dan niet de anonieme brief sturen samen met al die collega's? Dan is er ook niemand individueel verantwoordelijk en sta je sterker als het gedoe geeft.

[...]

Mensen die het aanpakken van strafbare en immorele feiten 'verraden' of 'klikken' noemen zie ik zelf dan weer als pubers, dus dergelijke collega's zou ik zelf kunnen missen als kiespijn. Daarnaast lijken de andere collega's (als ik het goed interpreteer) hier ook niet blij mee.

*knip*
Stel je niet zo aan zeg, excuus voor het niet eloquent en niet deugend genoeg te hebben verwoord...
En wanneer "die andere collega's" er niet zo blij mee zijn wat let hen dan om het aan te geven ?
Wanneer je zo'n hoge morele pet van jezelf op hebt moet je het gewoon doen en maar afwachten hoe dit uitpakt.

Ik word een beetje moe van internet "moral high horses".
Principes ? ja die kosten soms iets...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Kun je het niet gewoon zonder oordeel melden bij jouw leidinggevende, maar daarbij aangeven dat het onder veel collega's bekend is en de sfeer niet ten goede komt? Ook het risico voor de werkgever om er slecht af te komen bij zijn klant is aanzienlijk. Misschien daar ook op inspelen. Misschien dat dan het besef indaalt dat dit aangepakt moet worden.

Dit is niet meer een situatie van die stelende werknemer en de leidinggevende die dat graag wil toedekken. Dit is een potentieel gevaar van een slechte naam krijgen en dus een slechte zaak voor het gehele bedrijf.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Ik snap dat het om een wat kleiner (informeler?) bedrijf gaat hoor, maar het valt wel op dat er nogal wat onprofessionele reacties zijn. Dit soort dingen, eigenlijk alles op het werk, puur zakelijk bekijken. Het is echter aan de hogere mensen in het bedrijf om dat verdee te regelen. Je kunt het ze simpelweg melden.
Een (goede) klant zal het juist waarderen als iemand als TS openbaar deze situatie aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430115

misdaad anoniem

https://www.meldmisdaadanoniem.nl/

problem solved .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:51
Beetje overdreven, niet?
Je kunt bij M. melden over bijvoorbeeld moord en doodslag, mishandeling, overvallen, brandstichting, wapen- of mensenhandel. Maar ook met informatie over fraude en corruptie kun je bij M. terecht.
Melden bij leidinggevende zou ik toch eerder doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Nat-Water op 30-07-2018 10:27 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

iew schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:17:
En wanneer "die andere collega's" er niet zo blij mee zijn wat let hen dan om het aan te geven ?
Dat heeft de TS in zijn openingspost gewoon uitgelegd.
Wanneer je zo'n hoge morele pet van jezelf op hebt moet je het gewoon doen en maar afwachten hoe dit uitpakt.
Diefstal op je eigen werkplek aangeven bij een verantwoordelijke is al een hoge morele pet? Wauw. Wat een lage morele pet.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 30-07-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik dénk dat ik me hier in het juiste sub-fora bevindt, zo niet zie ik de modjes dit topic wel verschuiven.

Goed, allereerst wil ik vermelden dat het geen vermoeden van is, maar dat ik het zeker weet. Ik heb keiharde bewijzen, foto's én ooggetuigen. Het is dus geen speculatie, maar keiharde feiten. Mijn collega steelt, punt. Veelal kleine dingen, maar in (zeer) grote mate. Ook heb ik ex-collega's gesproken die het zelfde aangeven.

We zijn een klein bedrijf welke extern ingehuurd bedrijf dat zij aan zij werkt met de mensen van het vaste bedrijf. Ze doen dit omdat wij over een expertise bezitten die hun niet hebben of kunnen leveren.

Mijn collega heeft familiale banden met de leidinggevende. Ons vermoeden is dan ook dat zij hem het spreekwoordelijke "hand boven het hoofd" zal houden, in een poging hem te beschermen. Dat is namelijk al eerder gebeurd. Niemand durft dus direct wat te doen, zelfs ik niet. Tevens als ik hierin het voortouw neem, kan dat de werksfeer volledig om zeep helpen.

Ik vind het ontvreemden van spullen van iemand waardoor je ingehuurd een zeer groot gebrek aan integriteit. Daarnaast is de werk ethiek van de collega in kwestie ook volledig afwezig. Komt non stop te laat met lulsmoezen. Meldt zich ziek als er een vrije dag afgewezen wordt en houdt zich nimmer aan eerder gemaakte afspraken. Met dit alles bij elkaar opgeteld, ben ik van mening dat deze persoon geen plaats heeft in onze branche, en op staande voet ontslagen dient te worden, inclusief aangifte naar de politie.

Mijn collega's willen hun handen er niet aan branden, omwille eerder genoemde feiten. Dat, en vanwege het feit dat ze bang zijn van die collega. Hij is namelijk ook nog eens ontzettend opvliegend en men verwacht represailles. Iedereen weet waar iedereen woont, dus thuis langskomen om te terroriseren is niet uitgesloten. Sommigen zijn ook bang voor de "snitch" factor, maar gezien wie hij is en hoe hij is zal dit aan mijn reet roesten. Normaal ben ik van leven en katen leven, maar er zijn grenzen.

Wat betreft de actie die ik hiertegen wil nemen, gezien ik ook niet in het spervuur wil staan, is direct langs mijn leidinggevende en door naar haar manager middels een anonieme brief. Hierin wil ik een ultimatum stellen van twee weken, en als er dan geen actie ondernomen wordt, ik helaas genoodzaakt ben een anonieme melding te doen naar degene die ons inhuurt.

Ik wil middels deze weg wat input vragen van jullie kant. Nog adviezen? Zouden jullie het anders doen? En zo ja, formuleer dan ook hoe.
Ik lees veel frustratie in je TS. Je zou kunnen denken aan een brief te sturen naar je werkgever. kijken wat er daarmee los komt. Je kunt het zo laten blijken of het niet van (hun vaste werknemer) afkomt. maar door een bedrijf waar jullie door zijn ingehuurd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BastaRhymez schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:04:

Maar je geeft aan dat er "harde bewijzen" zijn. Waarom maak je niet een anoniem mailadres aan en mail je via een proxy server (zodat ze jouw IP niet kunnen achterhalen) het harde bewijs naar jouw (intern) leidinggevende of de leidinggevende van de collega (of wellicht beide)? Stuur dan niet een heel proza, maar gewoon het harde bewijs dat je hebt (dat zal dan iets van foto en/of video zijn vermoed ik).
Ga ook niet met modder lopen gooien dat je het niet vind kunnen, etc. Daar schiet je namelijk helemaal niks mee op en dan gaat het wellicht op chantage lijken.

Geef dan ook aan in de mail dat je bang bent voor represailles en dat je daarom graag anoniem wilt blijven. En als ze vragen hebben dat ze jou via hetzelfde mailadres kunnen contacten.
Anonieme mails zou ik afraden. Om de eenvoudige reden dat de ontvanger vaak toch wel kan raden wie de mail geschreven heeft. Veel mensen hebben een herkenbare schrijfstijl.

Maar ik zou zeggen dat je beter eerst kunt overleggen met je eigen werkgever voordat je dit aankaart bij het bedrijf waar je ingehuurt bent. Als dit fout loopt in de kans groot dat jou eigen werkgever jou dit aanrekent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 992889

TS: Kun je je niet even van de domme houden?

Laat weten aan de leidinggevende dat er dingen gestolen zijn. Dan moet de leidinggevende wel een onderzoek starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 08:41

Roozzz

Plus ultra

Zo te lezen zit het je zo hoog, dat er wel actie genomen moet worden. In mijn optiek moet je dit gewoon aankaarten bij jouw directe leidinggevende van de werkgever. Doet die er niet genoeg aan, dan door naar de volgende in de boom. In iedere fatsoenlijke organisatie zal diefstal bij de klant een absolute no-go zijn, dus gaat men echt wel actie ondernemen. (of je daar deze hele rant moet houden lijkt me niet. Hou het gewoon feitelijk/zakelijk.)

Anoniem of via de klant gaat je echt niet in dank afgenomen worden als bovenstaande weg niet eerst bewandeld is.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:27

TTLCrazy

Listen to Frankie

Anoniem: 992889 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:33:
TS: Kun je je niet even van de domme houden?

Laat weten aan de leidinggevende dat er dingen gestolen zijn. Dan moet de leidinggevende wel een onderzoek starten.
Lijkt mij het beste. Als je al het bewijs via via naar iemand opstuurt komt het uiteindelijk toch wel uit wie het heeft opgestuurd.

Het klinkt misschien egoïstisch, maar je moet altijd eerst aan jezelf denken. Het is tenslotte niet jouw taak om diefstal aan te pakken. Je leidinggevende is daarvoor verantwoordelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door TTLCrazy op 30-07-2018 10:38 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Aan de mensen die suggereren lekker niks te doen, dat kan je achteraf ook aangerekend worden wellicht (zowel door je werkgever als het bedrijf dat jullie inhuurt).

Spreek. En uw mond zal open gaan.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Greymane zoals eerder ook aangegeven. Als je niet direct wilt laten weten wat gestolen is zou je dan zowel in consumentenwaarde als bedrijfswaarde een schatting kunnen geven van de gestolen goederen (of diensten)? Zodat wij een waardeoordeel kunnen hechten aan jou kwestie.

Niks doen is simpelweg geen optie, gezien TS hier duidelijk mee zit en dit niet prettig vindt. Je krijgt zodoende alleen opgekropte gevoelens.

Ook is het geen optie om simpel een melding te doen 'dat' er gestolen wordt gezien TS ook aangeeft dat hij verwacht dat er momenteel al een hand boven het hoofd gehouden wordt omdat de leidinggevende dit al zou moeten weten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ga in deze tijd ander werk zoeken.

Anonieme briefjes schrijven en ze komen erachter dat jij het bent geweest en dat gaan ze doen. Dat gaat je ook achtervolgen.

Mensen (toekomstige werkgevers en collega's) hebben een afkeer van dat soort praktijken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

bwerg schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:26:
[...]

[...]

Diefstal op je eigen werkplek aangeven bij een verantwoordelijke is al een hoge morele pet? Wauw. Wat een lage morele pet.
Wanneer het je zo hoog zit als TS dan geef je het door aan je werkgever, helemaal wanneer je keiharde bewijzen hebt, wees een kerel.
Nogmaals, principes kosten meestal iets.

To do or not to do...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:54
SeatRider schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:40:
Aan de mensen die suggereren lekker niks te doen, dat kan je achteraf ook aangerekend worden wellicht (zowel door je werkgever als het bedrijf dat jullie inhuurt).

Spreek. En uw mond zal open gaan.
Exact dit.

Mijn directe collega verkocht (oude/overtollige) hardware op Ebay en dat vertelde hij mij. Toen ik hem verbaasd vroeg hoe/wat etc. gaf hij aan dat het allemaal in orde was en dat dit eerder was gedaan met medeweten van een voormalig manager en dat het geld gebruikt was voor een gezamelijk weetikveelwat.
Ik heb hem toen gezegd dat ik het nogal bijzonder vond en of onze huidige manager er vanaf wist. Dit was niet helemaal duidelijk en ik gaf hem het dringende advies onze huidige manager er van op de hoogte te stellen.
Aangezien ik nu kennis hiervan had ben ik hem blijven pushen om onze manager in te lichten. Toen hij dit na een paar weken nog niet had gedaan heb ik onze manager ingelicht die zo ongeveer ontplofte, HR inschakelde en het bedrijf heeft "afscheid genomen van deze collega".
Nu had ik dit resultaat niet direct verwacht om de een of andere reden en ik voelde me ook wel een beetje lullig maar als iemand anders de melding had gemaakt en ik was op de hoogte / medeplichtig dan was het voor mij wellicht ook een probleem geworden en daar had ik geen trek in.

Scheelt wel dat dit een groter bedrijf is, geen familiebanden en geen aggresieve collega die je thuis komt opzoeken :D

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 22:54
Alles op de post, met foto's en bewijs.
En net doen of je neus bloed.

"echt waar joh? Nee...."

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vorm een pact met een deel van je collega's. Stel een brief op waarin je je constateringen deelt betrekkende het stelen van de collega. Geef aan dat je dit al meerdere malen bij deze betreffende collega hebt aangekaart.

Dan schakel je over in je brief naar waarom dit voor jou belangrijk is en waarom het bedrijf dit moet aanpakken, vertrouwen, integriteit en ethiek. Geef aan dat je verwacht dat het bedrijf stappen zal ondernemen zodat dit niet meer zal gebeuren. Wat ze doen mogen zij uitzoeken. Geef aan dat als er niet gehandeld wordt de ondergetekende van de brief ontslag zullen nemen wegens het mogelijk leiden van imagoschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Ryan1981

Je ne sais pas

een simpele anonieme e-mail naar iedereen in het bedrijf lost dit toch wel op of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 22:45

macnerd

No Apples please :-)

In plaats van zelf anoniem iets schrijven, kan dit ook door een goede bekende van TS (die geen band heeft met het bedrijf). Stel het zo op dat het van binnen het bedrijf kan komen, maar ook van een werknemer van de opdrachtgever die een goede band heeft met het bedrijf (TS en collega's). Deel genoeg bewijs maar hou ook nog iets achter de hand.

@Brilsmurfffje : ontslag nemen is niet iets wat iedereen zich kan veroorloven... niet iedereen komt even makkelijk aan een nieuwe baan en heeft er financiële middelen voor om even een tijdje zonder inkomen te zitten (los van of men het ervoor over heeft). Bij ontslag nemen heb je doorgaans geen recht op ww...

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Grote kans dat die werkgever weet dat hij aan het stelen is en zo niet dan maakt het diegene niet uit en word jij ontslagen.

Nee ik zou met je bewijs naar je eigen baas gaan en laat die het dan aankaarten, safe spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

macnerd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:05:
@Brilsmurfffje : ontslag nemen is niet iets wat iedereen zich kan veroorloven... niet iedereen komt even makkelijk aan een nieuwe baan en heeft er financiële middelen voor om even een tijdje zonder inkomen te zitten (los van of men het ervoor over heeft). Bij ontslag nemen heb je doorgaans geen recht op ww...
Dat snap ik maar aangezien het een klein bedrijf is en veel mensen er vanaf weten zou dit voor het bedrijf grote schade betekenen als een groot deel van het personeelsbestand dreigt op te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wil je werken in een bedrijf met een dergelijke cultuur? Lijkt mij niet, anders zou je je niet storen aan deze praktijken.
Kijk jezelf in de spiegel, doe wat goed is. Kost het je je baan? Prima toch! Ik wil geen mensen om mij heen die ik niet kan vertrouwen, met ellebogen werken en elkaar de hand boven het houden in dubieuze praktijken.

Melden, doen wat jij rechtvaardig vindt en de gevolgen dragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ryan1981 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:04:
een simpele anonieme e-mail naar iedereen in het bedrijf lost dit toch wel op of niet?
Ik denk van niet. Dat gaat het alleen maar erger maken. "Verdachte X" komt met een verdediging en gaat ontkennen, krijgt "het voordeel van de twijfel" want ligt goed bij de leidinggevende. Vervolgens worden de pijlen op de TS gericht, want ze komen er echt wel achter wie de bron is.

Ik zou me er makkelijk vanaf maken. Ga niet de bedrijfsrechercheur uithangen door 250 foto's en harde bewijsstukken aan te leveren. Hou dat allemaal een beetje beperkt en stuur je leidinggevende gewoon een e-mail waarin je aangeeft met de kwestie in je maag te zitten en niet te weten wat je er mee moet doen. Hou het netjes. Dan kunnen ze jou achteraf niks kwalijk nemen, want jij hebt gewoon netjes en discreet aangegeven waar je mee zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:32
Ik sta hier denk ik te makkelijk in, maar als je het niet van face to face kunt melden aan je baas, zou ik het gewoon niet melden. Nu ga je het op een achterbakse manier doen en dat moet nooit de bedoeling zijn lijkt mij toch? Zeg het gewoon recht in zijn gezicht als je er een probleem mee hebt, als je dat niet kunt moet je niks zeggen. Zo makkelijk is het toch gewoon? Ik snap niet dat je daar schijnheilig over moet doen.

edit: Hoe @Caeruleus het heeft gedaan is gewoon de beste manier. Loop naar de stelende collega toe en vraag of alles bekend is bij het management. Als je daar een ja op krijgt, is het goed toch? Als dat een wazig antwoord is, dan controleer je het even bij het management toch? :) Als dat allemaal moeilijk is / niet kan of wat dan ook, dan vraag ik mij af of je daar wel jou probleem van moet maken...

[ Voor 32% gewijzigd door dehardstyler op 30-07-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:43
@Greymane Ben je zelf persoonlijk of in het uitvoeren van je werk benadeeld door het handelen van de betreffende collega?
Zodra het persoonlijk is, dan kun je aangite doen. Als je benadeeld bent in je werk, dan kun je het melden. Maar zolang dit beide nog niet het geval is, dan weet je gewoon van niets.

Het zal je in jouw situatie geen voordeel bieden om hiervan jouw probleem te maken, tenzij dat juist je functie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vooral als er slechts een familiaire tussenpersoon is gewoon melden bij diegene van wie gestolen wordt. Dat is uiteindelijk ook diegene die aangifte moet doen. De gevolgen moet je niet bang voor zijn, dat maakt je kwetsbaar. Maar als diegene er voor kiest om niets te doen leg je daar dan ook bij neer, ervan uitgaande dat het de eigenaar is van wie gestolen wordt. Je verhaal in deze is niet echt heel erg duidelijk.

En helaas het is zoals het is, ik heb ook iemand bij een bank zien vertrekken onder begeleiding voor diefstal van 2 geheugen sims die als hij het gevraagd had zo had gekregen. Diefstal is dom.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 22:45

macnerd

No Apples please :-)

Brilsmurfffje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:20:
[...]
Dat snap ik maar aangezien het een klein bedrijf is en veel mensen er vanaf weten zou dit voor het bedrijf grote schade betekenen als een groot deel van het personeelsbestand dreigt op te stappen.
Als je dreigt met ontslag nemen dan moet er ook echt de bereidheid zijn, anders heeft 't geen nut. Als het heel duidelijk is voor de leidinggevende dat er niemand vertrekt dan wordt de het betreffende familielid even vermanend toegesproken en daarna is het business as usual (familielid gaat weer stelen zodra storm geluwd is).

@Greymane: kun je niet rechtstreeks in dienst komen van de opdrachtgever? Dat verandert de verhoudingen... dan kun je het via je nieuwe leidingevende spelen.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
LankHoar schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:33:
[...]

Dat raad ik dus af gezien het op laster/smaad (1 van die 2) begint te lijken.
Een dief verdiend niks minder.
Het liefst zo publiek mogelijk zodat iedereen weet wat een schoft het is.

Wie wil wil luisteren moet maar voelen zou ik zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:21:
[...]

Een dief verdiend niks minder.
Het gaat niet om de gevolgen voor de dief, maar die voor de TS zelf: strafbare zaken vergelden met meer strafbare zaken is gewoon jezelf in de voet schieten.

Naast dat een werkgever en klant er vast heel blij mee zijn dat je het hele bedrijf openlijk op stelten zet in plaats van het op een nette manier af te handelen. Dat is dé manier op zowel het bedrijf als jezelf als complete amateurs neer te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 30-07-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

digifun schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:46:
Ga in deze tijd ander werk zoeken.

Anonieme briefjes schrijven en ze komen erachter dat jij het bent geweest en dat gaan ze doen. Dat gaat je ook achtervolgen.

Mensen (toekomstige werkgevers en collega's) hebben een afkeer van dat soort praktijken.
Wat gek. Ik leef in de veronderstelling dat mensen juist een afkeer hebben van dieven en dergelijke praktijken.
Blijkt het dus andersom te zijn? Ze hebben een hekel aan mensen die dieven ontmaskeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
bwerg schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Het gaat niet om de gevolgen voor de dief, maar die voor de TS zelf: strafbare zaken vergelden met meer strafbare zaken is gewoon jezelf in de voet schieten.

Naast dat een werkgever en klant er vast heel blij mee zijn dat je het hele bedrijf openlijk op stelten zet in plaats van het op een nette manier af te handelen. Dat is dé manier op zowel het bedrijf als jezelf als complete amateurs neer te zetten.
Want je kunt natuurlijk niet anoniem alles verspreiden...oh wacht, dat kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 10:22
Ik zou niet kunnen werken in een organisatie waar je met dergelijke feiten nergens terecht kan, of waar het gedoogd wordt.
Als dit kan, wat kan er dan nog?

Jij bent gedetacheerd, dus zou ik het bij je detacheerder leggen, en dan zeker en vast NIET anoniem.
Eventueel doe je het samen met een andere gedetacheerde collega.
Het probleem ligt bij hen, en dan moeten ze er maar iets mee. Zorg dan zeker dat er een mail of zo is die je gesprek bevestigd, en dat niet anoniem.

Trouwens, hoe doe je dat een anonieme e-mail versturen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:35:
[...]

Maar waarom? Dat is gewoon laf. Je bent zelf op je principes toch? Gedraag je er dan ook naar en zeg waar het opstaat. En als niemand daar van gediend is, is het ook goed toch? Met anoniem melden komt de heksenjacht vanzelf bij jezelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:21

_Apache_

For life.

Is het een idee om hem of haar te laten opvangen dat je op zoek bent naar specifieke spullen.
Dat je zeker weet dat er bepaalde spullen in de buurt waren en dat je die echt nodig hebt. Niet dat je het direct tegen die persoon zegt, maar dat hij of zij wel weet dat je op zoek bent.

Ben wel benieuwd wat gebeurd met de beoogde kleptomaan als het wat heet onder de voeten gaat worden.

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 30-07-2018 12:43 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastoelio
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-03 17:52
ik zou het aankaarten bij het bedrijf je waar je op locatie bent , want het zijn hun spullen die gestolen worden , je collega en baas klinken als 2 handen op een buik dus daar kun je niks mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:35:
[...]

Ja, want anoniem er een teringzooi van maken is een goed idee. Als je dan toch helemaal niks geeft om het bedrijf, neem dan gewoon ontslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vaak kent de hand boven het hoofd houden ook zijn grenzen en als de klant hem de deur wijst dan trekt een bedrijf al snel zijn conclusies en is de familie band de eigen baan waard? Ik lees dat zij leidinggevende is maar niet de eigenaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

dehardstyler schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:39:
[...]

Maar waarom? Dat is gewoon laf. Je bent zelf op je principes toch? Gedraag je er dan ook naar en zeg waar het opstaat. En als niemand daar van gediend is, is het ook goed toch? Met anoniem melden komt de heksenjacht vanzelf bij jezelf uit.
Lekker kort door de bocht weer. Lees je eens in over het begrip klokkenluider. Anoniem melding kunnen doen in een organisatie is een groot goed en heeft niks met lafheid te maken.

Zo zijn er tig situaties waarin je juist anoniem wilt kunnen melden. Wat als het iemand van HR betreft? Een hoge manager? Iemand die het hand boven het hoofd gehouden wordt?

Ik heb een tijd bij een grote organisatie gewerkt en daar zat gewoon wereldwijd een onderzoekseenheid die wel ging kijken wat er allemaal niet in de haak was. Anoniem melden zorgt juist voor meldingen.

En uit de jaarrapporten bleek ieder jaar weer dat er voldoende mensen overgeplaatst, gedemoveerd, ontslagen of zelfs aangeklaagd konden worden bij criminele vergrijpen.

Dit topic geeft overigens het grootste probleem weer met dit soort zaken. Cultuur en de mentaliteit van velen.
Crimineel en fout gedrag wordt gebagatelliseerd en hier iets van vinden of dit melden wordt als laf of klikken gezien. Of je moet het wel op een bepaalde manier doen anders ook laf.

En nee dat heeft niks te maken met de online moraalridder spelen, ook dat is afleiden van het daadwerkelijke foute gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Even resumeren:
Jij bent door bedrijf X verhuurd aan bedrijf Y. Met jouw is ook collega John Doe verhuurd.
John Doe heeft wat issues met 'mijn en dijn' en er vinden regelmatig onverwachte wisselingen van eigenaarschap plaats van artikelen. (Het is mij niet duidelijk of de oorspronkelijke eigenaar bedrijf X is, danwel Y).
John Doe leeft op goede voet met de leidinggevende (wederom niet duidelijk of dat van bedrijf X is, of bedrijf Y) en om die reden lijkt het of die eigenaarschap-wisselingen met de mantel der liefde worden bedekt.

Het lijkt mij dat je het beste contact kunt opnemen met de persoon boven de mantelzwaaier én de (niet mantelzwaaiende) leidinggevende bij het andere bedrijf. Daar zal (lijkt mij) wel iets uit moeten kunnen komen. Eventueel zou je dat anoniem kunnen doen.

Overigens lees ik een wens om 'ontslag op staande voet'. Op dat moment vraag ik me af in hoeverre jij hier persoonlijk bij betrokken bent. Dat is namelijk niet iets waar collega's over kunnen of mogen beslissen. Dat traject loopt via heel andere schijven en heeft allerlei haken en ogen waar jij (schijnbaar) niet helemaal van op de hoogte bent.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:54:
[...]

Dit topic geeft overigens het grootste probleem weer met dit soort zaken. Cultuur en de mentaliteit van velen.
Crimineel en fout gedrag wordt gebagatelliseerd en hier iets van vinden of dit melden wordt als laf of klikken gezien. Of je moet het wel op een bepaalde manier doen anders ook laf.
Ik verbaas me hier ook gigantisch over. Zelf ook weleens gehad dat een collega nu en dan een handje uit de kassa haalde, en er was niemand die dat ooit normaal heeft gevonden. Als dat bij de werkgever van TS wel zo is en TS problemen krijgt na het melden, dan is 'ie er alsnog beter vanaf vanwege mogelijk onwettig ontslag en hoe dan ook een redelijke WW waarin TS rustig naar een eerlijke werkgever kan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

[...]

Vergeet niet dat klikken bij de generatie van net na de oorlog als heel fout gedrag werd gezien. Vooral als het dan anoniem gebeurt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je wordt ingehuurd en dat is wel degelijk een verschil met werknemer zijn. Ik vind dat je de verplichting hebt het aan te kaarten, omdat je zo goed mogelijk op wilt komen voor de klant, het bedrijf waar het over gaat.

Zelf zou ik, gezien de familiare band van leidinggevende met betreffende "collega" dit meer open doen en de complete leiding van het bedrijf op de hoogte stellen middels bewijs en anonieme brief, waarin ik ook duidelijk zou uitleggen waarom anoniem.

Dan kan het bedrijf kiezen hier iets mee te doen of niet. Dan zou ik het daarna laten voor wat het is. Zolang het bedrijf de rekeningen betaalt, is het daarna jouw zaak niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430115

wie zijn kop boven het maaiveld uitsteekt wordt een kopje kleiner gemaakt .

vandaar misdaad anoniem .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:30
Okee.

Dit is een knap vervelende situatie. Bedenk eerst eens wat je wilt met deze informatie. Wil je dat de college zijn ontvreemden stopt? Wil je dat er sancties worden getroffen? Of is je doel toch eerder de integriteit van de opdrachtgever gewaarborgd wordt? Maak je je zorgen om de opdracht van je werkgever?

Volgens mij is het altijd een optie de dief te laten merken dat je iets weet. Daar zijn wat risico's aan verbonden, maar je kunt hem naïef vragen of hij weet waar [gestolen artikel] is gebleven, en wellicht vriendelijk suggereren dat je die morgen nodig bent. Je kunt ook gewoon terloops opmerken dat je wellicht wat hebt gezien of gemerkt, en dat het wellicht beter is voor de college om zijn verzamelwoede te staken. In het beste geval ga je een gesprek aan in vetrouwen die terloops richting zijn gedrag gaat. Da's moeilijk - maar heeft meestal het beste effect.

Als jij je zorgen maakt over het feit dat jij mogelijk verantwoordelijk wordt gehouden voor het feit dat je college steelt, dan kun je dat pro forma naar je manager sturen. Stuur hem een droog mailtje, waarin je aangeeft dat je het vermoeden hebt dat er wordt gestolen door je college; dat je er verder niet veel mee te maken wilt hebben, maar in het kader van openheid melding wilt maken, of het ziet als je plicht dat te doen. En verder niets. Ik adviseer hier zoveel mogelijk wollig taalgebruik. Als je dat niet zeker weet, kun je dat eerst naar je leidinggevende bij je werkgever doen.

Als je echter uit bent op straf, dan zijn er maar twee keuzes: ofwel naar je manager gaan bij de opdrachtgever, en de bewijzen overleggen - dan wel dat niet doen, omdat je de risico's op een backfire te groot inschat. Voor zover ben ik het wel met je eens ja.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
[...]

Lekker kort door de bocht weer. Lees je eens in over het begrip klokkenluider. Anoniem melding kunnen doen in een organisatie is een groot goed en heeft niks met lafheid te maken.

Zo zijn er tig situaties waarin je juist anoniem wilt kunnen melden. Wat als het iemand van HR betreft? Een hoge manager? Iemand die het hand boven het hoofd gehouden wordt?

Ik heb een tijd bij een grote organisatie gewerkt en daar zat gewoon wereldwijd een onderzoekseenheid die wel ging kijken wat er allemaal niet in de haak was. Anoniem melden zorgt juist voor meldingen.

En uit de jaarrapporten bleek ieder jaar weer dat er voldoende mensen overgeplaatst, gedemoveerd, ontslagen of zelfs aangeklaagd konden worden bij criminele vergrijpen.

En nee dat heeft niks te maken met de online moraalridder spelen, ook dat is afleiden van het daadwerkelijke foute gedrag.
We kunnen er de hele middag over discussiëren, maar ik vind het laf dat als je iets ziet gebeuren waar je het niet mee eens bent, je daar op dat moment niks van zegt. Sorry als je dat raar vind, maar zo zie ik het. Je hebt er direct bewijs van dat het gebeurd, dan kan je dat ook op dat moment iets van zeggen. Als dat allemaal moeilijk is en hij is vriendjes met de baas, dan moet je ze misschien gewoon lekker "vriendjes" laten zijn toch? Ik snap niet dat je je daar dan druk om maakt. Het zal dan wel toch? Misschien zit de baas wel in het complot. Ik zou er niet te lang van wakker liggen. Deed ik dat wel, dan zou ik zorgen dat ik niet op mijn mondje gevallen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laviolette
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 18:53
Lijkt mij logisch om dit te melden bij de leidinggevende van het bedrijf wie jou inhuurt aangezien het spullen van hen zijn die worden gestolen.
Je hebt bewijzen genoeg om aan te tonen dat je meer dan alleen een vermoeden hebt. Wellicht kun je een situatie creëren waarin deze leidinggevende hem op heterdaad kan betrappen. Dan is dit niet terug te herleiden naar jou. Op die manier blijft ook jouw band met zowel je werkgever als je inhuurbedrijf goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Ja, nu heb je het heel makkelijk over een grote organisatie. In een kleine organisatie zijn ze met klokkenluiderregelingen helemaal niet bezig, sterker nog, ze vinden dergelijke "gedoe" alleen maar lastig. Zogenaamde anonieme meldingen in een bedrijf met ons-kent-ons cultuur met, laten we zeggen, 30 medewerkers zijn wel heel makkelijk terug te leiden naar de juiste persoon.

Ik vind zo'n anonieme melding ook heel erg laf, zeker op de manier waarop TS het beschrijft dat de diefstal plaatsvindt. Blijkbaar is dus TS de enige die ook aan het bewijs kan komen. Maar goed, TS heeft ook nog verder niet gezegd waar het precies om gaat. Gaat het hier om laptops, gaat het om pakken papier, gaat het om gedeclareerde kilometers die niet gereden zijn? In welke orde van grootte moeten we denken?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 393959

Je bent ingehuurd bij dit bedrijf.

Waarom ga je niet naar je direct leidinggevende van je eigen bedrijf?

Ik zou dan aan deze vertellen wat je hebt gezien en het bewijs. Verder dat je niet goed weet hoe je dit verder dient aan te kaarten. Vanwege de genoemde redenen (familie banden en represailles).

Dan kan de leidinggevende je advies geven en het misschien intern en extern (bij het bedrijf waar je gedetacheerd bent) bespreken. Als je leidinggevende zegt dat je er niets mee moet doen, dan is het klaar.

Ik zie nu dat CH4OS dit ook al heeft aangedragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 393959 op 30-07-2018 13:33 . Reden: Advies al gegeven. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
bwerg schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Ja, want anoniem er een teringzooi van maken is een goed idee. Als je dan toch helemaal niks geeft om het bedrijf, neem dan gewoon ontslag.
Het gaat om 1 persoon, niet om het bedrijf?

Kan aan mij liggen maar als ik een dief anoniem meldt via de manier die ik aangaf, dan gaat het bedrijf niet ten onder...dan zijn er wel andere zaken waar het bedrijf zich meer zorgen om moet gaan maken als dat al genoeg is om een bedrijf teniet te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:45 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 10:22
Vrijwel elk groot bedrijf heeft daar een duidelijke policy over, en iemand die een andere het hand boven het hoofd houdt is even schuldig en vliegt.
Als dit bij ons gebeurt, dan worden die mensen geschorst, en dan volgt een gesprek met de leidinggevende en HR. Ze krijgen dan de "kans" om zelf ontslag te nemen met onmiddellijke ingang, uiteraard zonder enige vergoeding.

Voor zover ik weet is dat al een paar keer gebeurd in stilte.

Bij kleine bedrijven hangt de tolerantie voor dergelijk gedrag af van enkelingen. Er is meestal geen meldpunt, en er is grote onzekerheid over de gevolgen als zoiets uit komt zowel voor de melder als voor de dader.

Mijn eerste baas zei altijd: als je een paar honderd tot een paar duizend euro kan stelen, doe het niet. Komt toch uit, en het verandert je leven niet.
Als je een paar miljoen kan pakken, dan moet je nadenken. Maar als je het doet, dan moet je ver genoeg weglopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:32:
Kan aan mij liggen maar als ik een dief anoniem meldt via de manier die ik aangaf, dan gaat het bedrijf niet ten onder...dan zijn er wel andere zaken waar het bedrijf zich meer zorgen om moet gaan maken als dat al genoeg is om een bedrijf teniet te doen.
Ik zeg niet dat het bedrijf er aan ten onder gaat, ik zeg dat het een teringzooi wordt. Stiekem foto's van elkaar gaan ophangen na sluitingstijd draait de sfeer w.m.b. compleet de nek om en zou mij het idee geven dat ik in een amateuristische tent met anonieme prutsers zit.

Tevens is foto's verspreiden niet 'melden'. Op de basisschool, misschien.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 30-07-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
bwerg schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:41:
[...]

Ik zeg niet dat het bedrijf er aan ten onder gaat, ik zeg dat het een teringzooi wordt. Stiekem foto's van elkaar gaan ophangen na sluitingstijd draait de sfeer w.m.b. compleet de nek om en zou mij het idee geven dat ik in een amateuristische tent met anonieme prutsers zit.

Tevens is foto's verspreiden niet 'melden'. Op de basisschool, misschien.
Misschien niet de meest volwassen manier, maar wel 1 waardoor het bedrijf er niet meer onderuit kan door een hand boven het hoofd te doen.

Onvolwassen gedrag moet met onvolwassen gedrag bestreden worden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RensJ
  • Laatst online: 28-02 10:49
Hallo baas,

ik heb gemerkt dat X steelt. In de bijlage bewijs.

Ik ben bang dat onze klant er achter komt en we die dan kwijt raken. Aub actie ondernemen.

Groet,

TS

------------------
Als werkgever hoop ik dat mijn medewerkers die hier achter komen dit bij mij melden. Zou verdomme wat zijn als ze dat normaal vinden of laten begaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:21

_Apache_

For life.

Joeri.Bijlsma schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:44:
[...]
Waarom... sta je niet boven dit gedrag?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dus als één werknemer iets onvolwassens doet, moet als kettingreactie het hele bedrijf een apenkooi worden? Ik hoop dat je nooit mijn collega wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 17:23
RensJ schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:48:
Hallo baas,

ik heb gemerkt dat X steelt. In de bijlage bewijs.

Ik ben bang dat onze klant er achter komt en we die dan kwijt raken. Aub actie ondernemen.

Groet,

TS

------------------
Als werkgever hoop ik dat mijn medewerkers die hier achter komen dit bij mij melden. Zou verdomme wat zijn als ze dat normaal vinden of laten begaan.
precies dit dus.. mensen doen graag veels te moeilijk :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 08:48

iMars

Full time prutser

[...]

Misschien niet de meest volwassen manier, maar wel 1 waardoor het bedrijf er niet meer onderuit kan door een hand boven het hoofd te doen.

Nee, ik vind dat je daar boven moet staan.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

En dan hoop ik dat degene die die foto's heeft opgehangen ook op staande voet wordt ontslagen. Kinderachtig gedoe heeft niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
...
...
Het klinkt misschien egoïstisch, maar zorg vooral dat je eigen belang niet geschaad wordt. Je hebt op zich persoonlijk nu geen hinder van deze situatie. Ik begrijp het gevoel van onrechtvaardigheid wel.

Ik begrijp de situatie als volgt: Jij en "de collega" werken voor bedrijf X, en jullie worden beide ingehuurd door bedrijf Y.

In dat geval zou ik het melden aan je leidinggevende bij bedrijf X. Eenvoudigweg dat "de collega" spullen lijkt mee te nemen van bedrijf Y (met een concreet voorbeeld). Met het dringende verzoek aan niemand door te geven dat jij deze melding hebt gedaan. Punt.

Elke verdere actie lijkt me potentieel (nog) schadelijk(er) voor je eigen belang. Dus niet je leidinggevende overslaan, of dead-lines opleggen. Alleen voorzichtig melden, daarna is het uit jouw handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dehardstyler schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:07:
[...]

We kunnen er de hele middag over discussiëren, maar ik vind het laf dat als je iets ziet gebeuren waar je het niet mee eens bent, je daar op dat moment niks van zegt. Sorry als je dat raar vind, maar zo zie ik het. Je hebt er direct bewijs van dat het gebeurd, dan kan je dat ook op dat moment iets van zeggen. Als dat allemaal moeilijk is en hij is vriendjes met de baas, dan moet je ze misschien gewoon lekker "vriendjes" laten zijn toch? Ik snap niet dat je je daar dan druk om maakt. Het zal dan wel toch? Misschien zit de baas wel in het complot. Ik zou er niet te lang van wakker liggen. Deed ik dat wel, dan zou ik zorgen dat ik niet op mijn mondje gevallen was.
En ik vind het getuigen van gebrek aan inlevingsvermogen als je dit soort gedrag per definitie laf vindt. Voor jou zijn er 2 smaakjes, niks zeggen en je 'laf' gedragen en dan ook misstanden accepteren. Of er rechtstreeks iemand mee confronteren. Dat is een nogal simplistisch wereldbeeld, maar dan hoef
je inderdaad niet van veel zaken wakker te liggen of je ergens druk om te maken.
Metalfreak schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:28:
[...]

Ja, nu heb je het heel makkelijk over een grote organisatie. In een kleine organisatie zijn ze met klokkenluiderregelingen helemaal niet bezig, sterker nog, ze vinden dergelijke "gedoe" alleen maar lastig. Zogenaamde anonieme meldingen in een bedrijf met ons-kent-ons cultuur met, laten we zeggen, 30 medewerkers zijn wel heel makkelijk terug te leiden naar de juiste persoon.

Ik vind zo'n anonieme melding ook heel erg laf, zeker op de manier waarop TS het beschrijft dat de diefstal plaatsvindt. Blijkbaar is dus TS de enige die ook aan het bewijs kan komen. Maar goed, TS heeft ook nog verder niet gezegd waar het precies om gaat. Gaat het hier om laptops, gaat het om pakken papier, gaat het om gedeclareerde kilometers die niet gereden zijn? In welke orde van grootte moeten we denken?
Makkelijk excuus, de grote organisatie is heel makkelijk.......mensen die het over 'gedoe' hebben weten doorgaans simpelweg niet waar ze het over hebben en zijn te lui om zich erin te verdiepen. Dat is inderdaad vaak lastig. Cultuur en hoe je met elkaar omgaat is overal van belang, bij kleine of grote bedrijven. Ik zie dit soort argumenten juist als excuses om bepaald bedrag te vergoelijken. Net zoals je het over de orde van grootte wilt hebben. Want iedere dag een pen jatten moet gewoon kunnen? Kost toch niet veel? Dat doet er niet toe als je het gedrag wilt aanpakken. Maar blijf jij het lekker heel erg laf vinden om anoniem een melding te doen. Ondertussen heeft toch niemand last van al dat 'gedoe'. Behalve TS dan en de bedrijven die bestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Anoniem: 224360 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:01:
[...]

Makkelijk excuus, de grote organisatie is heel makkelijk.......mensen die het over 'gedoe' hebben weten doorgaans simpelweg niet waar ze het over hebben en zijn te lui om zich erin te verdiepen. Dat is inderdaad vaak lastig. Cultuur en hoe je met elkaar omgaat is overal van belang, bij kleine of grote bedrijven. Ik zie dit soort argumenten juist als excuses om bepaald bedrag te vergoelijken. Net zoals je het over de orde van grootte wilt hebben. Want iedere dag een pen jatten moet gewoon kunnen? Kost toch niet veel? Dat doet er niet toe als je het gedrag wilt aanpakken. Maar blijf jij het lekker heel erg laf vinden om anoniem een melding te doen. Ondertussen heeft toch niemand last van al dat 'gedoe'. Behalve TS dan en de bedrijven die bestolen worden.
In dat soort bedrijven die ik beschrijf kom je er zelf echt nooit beter uit als je zoiets meldt en er eigenlijk helemaal geen drang is om ook maar iets te verbeteren. Sterker nog, die leidinggevenden doen er vaak net zo hard aan mee. Heel nobel dat je allemaal denkt dat alles via de weg "zoals het hoort" kunt veranderen, maar je wordt al snel als obstakel en lastig gezien en daar ga je de gevolgen van zien. Als "gewone" werknemer kun je het gedrag en de cultuur van een organisatie toch niet veranderen, wellicht is het dan gewoon niet het bedrijf voor jou... Trust me, die conclusie heb ik ook al eens getrokken en ben gewoon weggegaan bij zo'n bedrijf. Veranderen doe je het toch niet, hoe nobel en zuiver je intenties ook zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Anoniem: 224360 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:01:
[...]

Dat is een nogal simplistisch wereldbeeld, maar dan hoef
je inderdaad niet van veel zaken wakker te liggen of je ergens druk om te maken.
Ik kan mij om dit soort gezeik al druk maken, dus nee dat lijkt mij niet! :)

Het gaat om diefstal man. Je doet hier net alsof het over Edward Snowden gaat of zo. Je ziet iemand stelen, daar ben je het niet mee eens en daar zeg je dus wat van. Maak van een mug geen olifant. Hier zitten we al op het punt dat de mug de Burj Khalifa is geworden. Zeg er gewoon wat van als je getuigen bent en je er niet achter staat. Of ga gewoon naar die manager en zeg er daar wat van. Maar ga niet van die schijnheilige onzin bedenken, want dat is gewoon laf. :)
Pagina: 1 2 Laatste