“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
nee dat is wat eerst wou doen, wat nuHackus schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:07:
Dus steek de aansluiting van je monitor in de aansluiting op je videokaart.
(is er een BIOS update gedaan btw?)
ik heb nog geen update uitgevoerd, wat moet ik nu doenpjot1 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:09:
[...]
Dit kan ook nog een reden zijn idd. De b350 heeft een biosupdate nodig om te werken met de ryzen 2xxx.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Als er een BIOS update nodig is, nee helaas.pc_noob schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:39:
is er geen andere mogelijkheid?
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Die was idd voor Intelpjot1 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:44:
Was hier niet op Tweakers een topic voor een ruil-cpu? Of was dat voor een biosupdate van Intel?
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
AMD heeft zo een eigen programma:
geek: AMD stelt processor beschikbaar om bios te updaten voor Ryzen-apu's
Verwijderd
er zijn geen in mijn buurtVerwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:25:
Er staan eventueel ook een paar advertenties op v&a van mensen die het voor je willen updaten. Misschien dat dat een optie is?
wat is de goedkoopste cpu dat ik kan krijgen?
Zoals al eerder vermeld. Je kunt je aanmelden voor een leen Cpu. Zie geek: AMD stelt processor beschikbaar om bios te updaten voor Ryzen-apu's. Die zijn gratis.pc_noob schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:52:
[...]
er zijn geen in mijn buurt
wat is de goedkoopste cpu dat ik kan krijgen?
Het is waarschijnlijk wel het probleem, maar door de versie nummer op te zoeken weet je het zeker.
Edit: je heb minimaal versie 3803 nodig.
https://www.asus.com/us/M...E-B350-PLUS/HelpDesk_CPU/
[ Voor 28% gewijzigd door Harrie op 27-07-2018 20:41 ]
ik heb een amd A10 9700 kunnen bemachtigen.stijnb1234 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:31:
[...]
Zoals al eerder vermeld. Je kunt je aanmelden voor een leen Cpu. Zie geek: AMD stelt processor beschikbaar om bios te updaten voor Ryzen-apu's. Die zijn gratis.
Dit zou moeten werken met de moederbord. maar voor een of ander reden valt de pc uit na 2-3 sec.
Wat is nu de oorzaak?
Alle stekkers uit de PSU goed aangesloten? Vooral de moederbord stekkers (van de Cpu voeding 4/8-pins en van het moederbord 24-pins). Let ook erop dat de Gpu stekker goed It aangesloten 6/8-pinspc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:43:
[...]
ik heb een amd A10 9700 kunnen bemachtigen.
Dit zou moeten werken met de moederbord. maar voor een of ander reden valt de pc uit na 2-3 sec.
Wat is nu de oorzaak?
[ Voor 7% gewijzigd door stijnb1234 op 28-07-2018 11:47 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 28-07-2018 11:46 ]
Alles gecheck/ erin en uit gedaan voor de zekerheid.stijnb1234 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:45:
[...]
Alle stekkers uit de PSU goed aangesloten? Vooral de moederbord stekkers (van de Cpu voeding 4/8-pins en van het moederbord 24-pins). Let ook erop dat de Gpu stekker goed It aangesloten 6/8-pins
Alles zou verbonden moeten zijn
dus gewoon de stroomkabels van alle 3 loskoppelen?Uszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:45:
Met een A10-9700 zou ik de videokaart eruit halen en de monitor aansluiten op het moederbord. Ook de ssd's/hdd's loskoppelen.
Kan ik dan nog steeds de bios bereiken?
Als je de sata kabels hebt losgekoppeld en de monitor hebt aangesloten op het moederbord moet je normaal gesproken, direct in het bios terecht komen.
nog steeds nietsUszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:51:
De hele videokaart eruit halen.
Als je de sata kabels hebt losgekoppeld en de monitor hebt aangesloten op het moederbord moet je normaal gesproken, direct in het bios terecht komen.
ik heb de cpu fan niet verbonden met de mb, is dit de reden waarom het niet wilt opstarten?
[ Voor 13% gewijzigd door pc_noob op 28-07-2018 12:18 ]
i dacht dat het niet nodig was omdat het tijdelijk is.Uszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:33:
Waarom heb je de cpufan niet verbonden?
was ik verkeerd? is dit de reden waarom de pc uitvalt?
[ Voor 12% gewijzigd door pc_noob op 28-07-2018 12:36 ]
Verwijderd
Ik vermoed dat je heel je CPU koeler er niet op hebt gezet, en je bent als je op dit spoor verdergaat alleen maar bezig met vernielen.
enkel de cpu, werkt het anders niet als de mb geen cpu fan detecteert?Uszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:37:
Het is toch een kleine moeite om het stekkertje in het mobo te steken of heb je de hele koeler niet geinstalleerd?
Verwijderd
Je kan geen CPU installeren zonder koeler! zoek iemand die je fysiek kan helpen. Dit gaat onderdelen kosten op deze manierpc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:40:
[...]
enkel de cpu, werkt het anders niet als de mb geen cpu fan detecteert?
Dat is niet slim. Zo oververhit de cpu
Zo gaat de boel kapot.werkt het anders niet als de mb geen cpu fan detecteert?
valt het daarom constant uit?Uszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:42:
[...]
Dat is niet slim. Zo oververhit de cpu
[...]
Zo gaat de boel kapot.
omdat het de hitte niet aankan?
Hoe heb jij eigenlijk het moederbord in je kast/behuizing geplaatst?pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:40:
[...]
enkel de cpu, werkt het anders niet als de mb geen cpu fan detecteert?
Gewoon plat tegen de binnenkant en vastgedraaid met schroefjes? Of heb je tussenstukjes gebruikt?
tussenstukjes (hexavorm schroeven), waarom?LopendeVogel schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:02:
[...]
Hoe heb jij eigenlijk het moederbord in je kast/behuizing geplaatst?
Gewoon plat tegen de binnenkant en vastgedraaid met schroefjes? Of heb je tussenstukjes gebruikt?
Gezien je kennis van zaken en werkwijze vrees ik dat het niet het enige probleem is. Post eens wat foto's van hoe het er nu binnenin de kast uit ziet.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:01:
[...]
valt het daarom constant uit?
omdat het de hitte niet aankan?
Aangezien bij het ontbreken van deze tussenstukjes je kortsluiting kan verwachten. Ik was dat ''vroeger'' (toen was ik 6-7 jaar, bij mijn eerste computer die ik in elkaar deed zetten) vergeten te plaatsen. En ik maar niet snappen waarom die aan ging en direct weer uitviel
wat bedoel je met tussenstukjes precies?LopendeVogel schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:10:
[...]
Aangezien bij het ontbreken van deze tussenstukjes je kortsluiting kan verwachten. Ik was dat ''vroeger'' (toen was ik 6-7 jaar, bij mijn eerste computer die ik in elkaar deed zetten) vergeten te plaatsen. En ik maar niet snappen waarom die aan ging en direct weer uitviel
voordat ik de amd10 9700 plaatste, bleef de pc wel "aan" wanneer de Ryzen 2600 erin zat (de cpu-fan was wel erin geplaatst)
Dit soort busjes bedoel ik ermee.
[ Voor 23% gewijzigd door LopendeVogel op 28-07-2018 13:22 ]
die zitten erin, ja.LopendeVogel schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:21:
https://wjonge.files.word...014/10/eafmu25_medium.jpg
Dit soort busjes bedoel ik ermee.
ik heb alles schroeven gebruikt die ze mij gaven.
tutorials gezien en manuals gelezen.
dus de bouw zou in orde moeten zijn
hier zijn wat foto's hopelijk zijn ze duidelijkUszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:07:
[...]
Gezien je kennis van zaken en werkwijze vrees ik dat het niet het enige probleem is. Post eens wat foto's van hoe het er nu binnenin de kast uit ziet.
[img]http://i.imgur.com/zaIdojQ.jpg
[img]http://i.imgur.com/G8vECs8.jpg
[img]http://i.imgur.com/NhALRpe.jpg
[img]http://i.imgur.com/GTQQuuO.jpg
[img]http://i.imgur.com/u4cF4gv.jpg
[img]http://i.imgur.com/He6OzrV.jpg
[img]http://i.imgur.com/VcJvHt1.jpg
ik heb het geloof ik 7 keer of iets meer opgestart.pjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:41:
Dus zet als de sodemieter de cpu koeler erop en probeer het nog eens. Als je deze cpu nu niet gemolt hebt...
zou de cpu beschadigd zijn? is de reden waarom de pc niet wil opstarten omdat de cpu overheat geraakt
Door ondeugdelijk gebruik kan je alles slopen.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:55:
[...]
ik heb het geloof ik 7 keer of iets meer opgestart.
zou de cpu beschadigd zijn? is de reden waarom de pc niet wil opstarten omdat de cpu overheat geraakt
Heb je geen (moeder)bord speaker? Voor eventuele beeps.
nee, ik heb foto's van mijn built geplaatst, kun je eens een kijkje nemen?pjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:06:
[...]
Door ondeugdelijk gebruik kan je alles slopen.
Heb je geen (moeder)bord speaker? Voor eventuele beeps.
de cpu is de amd10 9700
[ Voor 17% gewijzigd door pc_noob op 28-07-2018 14:14 ]
Het gaat hier van het ene naar het andere probleem...
[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-07-2018 14:18 ]
Ziet er op het eerste oog goed uit. Al lijkt het wel alsof het moederbord tegen de kast aan zit. Kan het niet goed beoordelen met deze kwaliteit.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:12:
[...]
nee, ik heb foto's van mijn built geplaatst, kun je eens een kijkje nemen?
de cpu is de amd10 9700
Schroef even een koeler erop. Ook met koelpasta, voor het geval dat...
ik heb alles gevolgd volgens tutorials en guidbooks.HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:15:
Google eens "how to build a computer" voordat je er aan begint en allerlei verkeerde en gevaarlijke dingen aan het doen bent.
Het gaat hier van het ene naar het andere probleem...
ze vertellen niets over waarom een pc uitvalt.
het enige dat ik niet gedaan heb bij het vervangen van de cpu is de cpu fan erop plaatsen.
omdat ik dacht dat het niet erg zou zijn voor het tijdelijk te gebruiken om de bios up te daten
ok zal de cpufan proberen, de mb likt niet tegen de kast, de tussenstukjes vermijd ditpjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:30:
[...]
Ziet er op het eerste oog goed uit. Al lijkt het wel alsof het moederbord tegen de kast aan zit. Kan het niet goed beoordelen met deze kwaliteit.
Bedoel je nou enkel de fan of gewoon de hele koeler (fan + koelblok?)pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:30:
[...]
ik heb alles gevolgd volgens tutorials en guidbooks.
ze vertellen niets over waarom een pc uitvalt.
het enige dat ik niet gedaan heb bij het vervangen van de cpu is de cpu fan erop plaatsen.
omdat ik dacht dat het niet erg zou zijn voor het tijdelijk te gebruiken om de bios up te daten
Dat is ook een beetje een probleem in dit topic, de beperkte kennis en/of het gebruik van de juiste termen...
Een luchtgekoelde processor koeler heeft vaak een fan/ventilator, tenzij het een passieve koelers is die enkel bestaat uit een koelblok.
Waterkoeling is weer nog een ander verhaal.
Zo is het dus duidelijker...
Op je foto's is namelijk helemaal geen koelblok o.i.d. te zien op je cpu.
Als je het systeem zo aan zet dan weet ik niet welke guide(s) je gevolgd hebt maar dan doe je echt iets gruwelijk verkeerd.
In een vroeger tijdperk dat cpu's nog geen thermische beveiliging hadden was in dit geval je cpu en misschien nog wel meer gewoon kapot gegaan.
En wie weet in dit geval ook.
[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-07-2018 14:39 ]
Voor verduidelijk:HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:35:
[...]
Bedoel je nou enkel de fan of gewoon de hele koeler (fan + koelblok?)
Dat is ook een beetje een probleem in dit topic, de beperkte kennis en/of het gebruik van de juiste termen...
Een luchtgekoelde processor koeler heeft vaak een fan/ventilator, tenzij het een passieve koelers is die enkel bestaat uit een koelblok.
Waterkoeling is weer nog een ander verhaal.
Zo is het dus duidelijker...
Op je foto's is namelijk helemaal geen koelblok o.i.d. te zien op je cpu.
Als je het systeem zo aan zet dan weet ik niet welke guide(s) je gevolgd hebt maar dan doe je echt iets gruwelijk verkeerd.
In een vroeger tijdperk dat cpu's nog geen thermische beveiliging hadden was in dit geval je cpu en misschien nog wel meer gewoon kapot gegaan.
En wie weet in dit geval ook.
Mijn MB werkt niet met de huidige cpu :Ryzen 2600, dus beng ik op zoek gegaan naar de AMD10 9700 om zo mijn MB bios te kunnen updaten.
deze heb ik zonder de koeler die meegeleverd werd erin geplaatst,nu besef ik dat het niet zo goed idee was, want dat was de oorzaak dat de pc constant uitviel.
Maar het probleem blijft hetzelfde, zelfs met een lagere CPU, is mijn pc nog steeds NO-POST (geloof ik wat ze noemen, wanneer de pc werkt maar geen beeld vertoond op de monitor
De CPU Fan was blijkbaar het probleem, nu blijft hij wel aan.pjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:30:
[...]
Ziet er op het eerste oog goed uit. Al lijkt het wel alsof het moederbord tegen de kast aan zit. Kan het niet goed beoordelen met deze kwaliteit.
Maar mijn pc is nog steeds in NO-POST (gaat en blijft aan maar geen beeld op de monitor)
Waarop heb je de kabel van het scherm aangesloten? Op het moederbord of op de GPU? En als je hem op de GPU hebt aangesloten, heb je die ook voeding gegeven? Want zodra je de videokabel op het moederbord aansluit terwijl er een GPU in zit, dan werkt dat niet, omdat het moederbord dat iGPU uitzet.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:08:
[...]
De CPU Fan was blijkbaar het probleem, nu blijft hij wel aan.
Maar mijn pc is nog steeds in POST (gaat en blijft aan maar geen beeld op de monitor)
Gebaseerd op Nieuwe zelfbouw PC, geen beeld en geen spanning op usb poort. Check of de USB poorten werken, anders dan kan het aan de spacers tussen de kast en het moederbord liggen (niet of niet correct aangesloten).
En zie ook even http://www.tomshardware.c...leshooting-checklist.html. Hier leggen ze stap voor stap uit wat je kunt checken
[ Voor 83% gewijzigd door stijnb1234 op 28-07-2018 15:27 ]
Monitor op de juiste ingang?pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:08:
[...]
De CPU Fan was blijkbaar het probleem, nu blijft hij wel aan.
Maar mijn pc is nog steeds in NO-POST (gaat en blijft aan maar geen beeld op de monitor)

De GPU werd eruit gehaald en satakabels losgekoppeld.stijnb1234 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:14:
[...]
Waarop heb je de kabel van het scherm aangesloten? Op het moederbord of op de GPU? En als je hem op de GPU hebt aangesloten, heb je die ook voeding gegeven? Want zodra je de videokabel op het moederbord aansluit terwijl er een GPU in zit, dan werkt dat niet, omdat het moederbord dat iGPU uitzet.
Gebaseerd op Nieuwe zelfbouw PC, geen beeld en geen spanning op usb poort. Check of de USB poorten werken, anders dan kan het aan de spacers tussen de kast en het moederbord liggen (niet of niet correct aangesloten).
De hdmi zit in de moederbord hdmi-slot.
moet ik het verbinden via de GPU?
de tussenstukjes die erin zitten zouden contact tussen moederbord en kast moeten vermijden toch
Sluit gewoon alles eens aan zoals het hoort, behalve de GPU en de stekker die bij de GPU hoort die uit de voeding komt. Sluit de monitor aan op de videoaansluiting van het moederbord.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:27:
[...]
De GPU werd eruit gehaald en satakabels losgekoppeld.
De hdmi zit in de moederbord hdmi-slot.
moet ik het verbinden via de GPU?
de tussenstukjes die erin zitten zouden contact tussen moederbord en kast moeten vermijden toch
De tussenstukjes zorgen daar idd voor, maar als er ook maar 1 mist kan dat problemen opleveren.
En zie ook even de 2de link in mijn vorige post
[ Voor 5% gewijzigd door stijnb1234 op 28-07-2018 15:33 ]
alle componenten zitten erin behalve de extra ram en GPU.stijnb1234 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:29:
[...]
Sluit gewoon alles eens aan zoals het hoort, behalve de GPU en de stekker die bij de GPU hoort die uit de voeding komt. Sluit de monitor aan op de videoaansluiting van het moederbord.
De tussenstukjes zorgen daar idd voor, maar als er ook maar 1 mist kan dat problemen opleveren.
En zie ook even de link in mijn vorige post
ik heb de hdmi in de mobo gestoken, maar krijg geen beeld
ik moet wel meedelen dat de moederbord wat kleiner is dan de gewone ATX dus 3 tussenstukjes aan de rechterkant kon ik niet gebruiken omdat er geen inschroef gaten ervoor waren.
Maar volgens een video tut was dat geen probleem
Zoals je in de handleiding kunt zien (http://prntscr.com/kc412h) hoef je maar 6 stand-offs te installeren. Heb je dat gewoon gedaan, niets meer en niets minder? (Kan het op de foto niet goed zien)pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:34:
[...]
alle componenten zitten erin behalve de extra ram en GPU.
ik heb de hdmi in de mobo gestoken, maar krijg geen beeld
ik moet wel meedelen dat de moederbord wat kleiner is dan de gewone ATX dus 3 tussenstukjes aan de rechterkant kon ik niet gebruiken omdat er geen inschroef gaten ervoor waren.
Maar volgens een video tut was dat geen probleem
[ Voor 30% gewijzigd door stijnb1234 op 28-07-2018 15:45 ]
Wél ATX lengte maar niet de volledige breedte waarschijnlijk.stijnb1234 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:36:
[...]
Zoals je in de handleiding kunt zien (http://prntscr.com/kc412h) hoef je maar 6 stand-offs te installeren. Heb je dat gewoon gedaan, niets meer en niets minder? (Kan het op de foto niet goed zien)
Dan kun je inderdaad de 3 rechter stand-offs voor normale atx formaat niet gebruiken.
heb alle tussenstukjes geplaatst en alle gaten vast geschroefd.stijnb1234 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:36:
[...]
Er bestaat geen moederbord dat iets kleiner is dan ATX terwijl het wel een ATX moederbord is. Heb je gecontroleerd of alle schroefgaten die er bedoeld voor zijn ook in gebruik zijn, en dat ze allemaal een stand-off hebben.
YouTube: Building a SWEET $1000 Ryzen Gaming PC! gebaseerd op deze vid.
er is wel 1 stukje dat lijkt vast te zitten aan de kast ongeveer in het midden.
geen idee of dit info helpt
Ik bedoel de monitor zelf... Deze op hdmi gezet?pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:28:
[...]
Sinds de GPU eruit is, is er maar 1 ingang, die van de moederbord
bedoel je via de MENU optie, waar je ook andere instellingen kan doen?pjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:49:
[...]
Ik bedoel de monitor zelf... Deze op hdmi gezet?je zal niet de eerste zijn
Welke monitor heb je? Meestal heb je een Source of Input button.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:52:
[...]
bedoel je via de MENU optie, waar je ook andere instellingen kan doen?
LG24MP58VQ-P.stijnb1234 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:55:
[...]
Welke monitor heb je? Meestal heb je een Source of Input button.
er is een, een joystick knop, ik kies de input optie, maar nog steeds niets.
Die ja. Daar hdmi selecteren.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:52:
[...]
bedoel je via de MENU optie, waar je ook andere instellingen kan doen?
ik heb een vga kabelBreezers schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:19:
Heb je niet toevallig een DVI(-D) kabel liggen die je kunt gebruiken ?
Ik zou zeggen, probeer het. De kwaliteit is niet fantastisch, maar goed.
Let er wel op dat alleen het moederbord die aansluiting heeft, en dat je dus niet de GPU moet aansluiten.
[ Voor 19% gewijzigd door stijnb1234 op 28-07-2018 16:32 ]
Op zich goed advies om een potentiële kortsluiting uit te sluiten maar in welke foto zie dan dan iets ? Ik kan niet zeggen dat ik iets zie en helemaal niet aan de rechterkant ?Uszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:06:
Op de foto's zie ik het moederbord aan de rechterkant tegen de behuizing zitten. Dat geeft kortsluiting. Haal het moederbord uit de kast en leg het op de doos. Sluit nu voeding en monitor aan, cpu, cpu-koeler en één ram module natuurlijk ook geïnstalleerd, en start op.
VGA, ook niet gelukt.stijnb1234 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:31:
[...]
Ik zou zeggen, probeer het. De kwaliteit is niet fantastisch, maar goed.
Let er wel op dat alleen het moederbord die aansluiting heeft, en dat je dus niet de GPU moet aansluiten.
het ziet er wel uit dat de metalen witte staven waar je gpu en andere zaken in schuift de mobo aanraakt.Uszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:06:
Op de foto's zie ik het moederbord aan de rechterkant tegen de behuizing zitten. Dat geeft kortsluiting. Haal het moederbord uit de kast en leg het op de doos. Sluit nu voeding en monitor aan, cpu, cpu-koeler en één ram module natuurlijk ook geïnstalleerd, en start op.
ook mss interessant om te weten is dat the I/O shield, metale stukjes naar buiten komen zie afbeelding, ik heb ze onder de aansluitingen gedaan. is het misschien de bedoeling dat deze metale delen in de aansluiten moeten geschoven worden?
zwart is I/O Shield en rood is moederbord
Tot nu toe heb ik het NIET geprobeerd met de GPU erin.mcerasmus schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:08:
Hi, je hebt nog steeds een cpu zonder iGPU, Wat betekent dat je niets te zien gaat krijgen als je je kabels op het moederbord aansluit. Ik hoop dat je ondertussen al een cpu-koeler hebt kunnen plaatsen? Kijk daarna nog even alle voedingskabels na, pci-e moet in de videokaart. Probeer vervolgens je hdmi-kabel aan te sluiten op je videokaart.
iemand hier zij om het tijdelijk te verwijderen omdat de pc constant uitviel.
- het blijkt dat het inderdaad de cpu fan was die aangesloten moest worden.
Dus verbind ik de HDMI kabel via de GPU?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
er staat CPU aan de zijkant van de kabel dus jaDukeBox schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:11:
Iets dat mij opviel maar mogelijk wel gewoon klopt, de CPU power plug lijkt een doorlus op te zitten, wat ik eerder bij een PCIe power connector zou verwachten. Zeker weten dat dit de juiste kabel is ?
Inderdaad ook een goede om na te kijken. (op de zijkant van de stekkers staat vaak de naam van waar de stekker in moet. CPU moet bovenin het moederbord en PCI-e moet in de videokaart. Het kan zeker zo zijn dat er een doorlus op de cpu-connector zit.DukeBox schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:11:
Iets dat mij opviel maar mogelijk wel gewoon klopt, de CPU power plug lijkt een doorlus op te zitten, wat ik eerder bij een PCIe power connector zou verwachten. Zeker weten dat dit de juiste kabel is ?
Ik zou het in ieder geval eerst eens proberen mét videokaart @pc_noob
https://m.imgur.com/NhALRpe aan de kant van de ATX stekker. Je maakt mij niet wijs daar daar een standoff tussen mobo en behuizing zit.Breezers schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:18:
[...]
Op zich goed advies om een potentiële kortsluiting uit te sluiten maar in welke foto zie dan dan iets ? Ik kan niet zeggen dat ik iets zie en helemaal niet aan de rechterkant ?
Het is op de andere foto's niet erg duidelijk maar bij het I/O lijkt het mij ook wat vreemd te zitten.
[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 28-07-2018 18:28 ]
[ Voor 95% gewijzigd door biomass op 28-07-2018 18:30 ]
ik dacht dat het vast aan de behuizing zat, ik heb het nu verwijdert en zal je laten weten of het opgelost isUszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:26:
[...]
https://m.imgur.com/NhALRpe aan de kant van de ATX stekker. Je maakt mij niet wijs daar daar een standoff tussen mobo en behuizing zit.
Het is op de andere foto's niet erg duidelijk maar bij het I/O lijkt het mij ook wat vreemd te zitten.
eruit gehaald en vervangen met het juiste deel.Uszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:26:
[...]
https://m.imgur.com/NhALRpe aan de kant van de ATX stekker. Je maakt mij niet wijs daar daar een standoff tussen mobo en behuizing zit.
Maar nog steeds geen beeld, ik heb ook al de GPU erin gestoken en de hdmi verbinding gesloten met de monitor nog steeds niets.
wat is er precies mis met de I/O shield?
Haal de GPU er maar weer uit en sluit de monitor weer aan op het moederbord.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 19:29:
[...]
eruit gehaald en vervangen met het juiste deel.
Maar nog steeds geen beeld, ik heb ook al de GPU erin gestoken en de hdmi verbinding gesloten met de monitor nog steeds niets.
wat is er precies mis met de I/O shield?
Het is belangrijk dat je alles stap voor stap doet.
maar ik krijg geen beeld via mobo en GPUpjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 19:32:
[...]
Haal de GPU er maar weer uit en sluit de monitor weer aan op het moederbord.
Het is belangrijk dat je alles stap voor stap doet.
wat nu?
De module lijkt trouwens in het tweede slot te zitten. Heb in het verleden wel eens moederborden gehad waar ze in het slot dicht bij de cpu moesten zitten. (DIMM A1 slot). Probeer je geheugen eens in de zwarte sloten te stoppen.
Staat het geheugen trouwens wel op de QVL van de moederbord fabrikant, dus: wordt het ondersteund?
ik heb de andere ram verwijdert, omdat ik dacht dat het misschien zou werken met 1.jappas schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 19:46:
Je geeft in de OP aan dat je een set geheugen met twee reepjes hebt. Ik zie er op je foto telkens maar 1, waar is de andere?
De module lijkt trouwens in het tweede slot te zitten. Heb in het verleden wel eens moederborden gehad waar ze in het slot dicht bij de cpu moesten zitten. (DIMM A1 slot). Probeer je geheugen eens in de zwarte sloten te stoppen.
Staat het geheugen trouwens wel op de QVL van de moederbord fabrikant, dus: wordt het ondersteund?
dit is mijn eerste bouw, de handleiding verteld dat het in die slot moet zitten wanneer je 1 ram gebruikt (DIMM A2)
EDIT: volgens dit pdf lijst word mijn RAM niet ondersteund, denk ik?
http://dlcdnet.asus.com/p...LUS_Memory_QVL_180126.pdf
De gewone (CMK16GX4M2B3000C15) word wel ondersteund, mijn is een CMK16GX4M2B3000C15B. werkt het niet omdat het een B heeft
[ Voor 16% gewijzigd door pc_noob op 28-07-2018 20:36 ]
Ah, op die manier... ik ging er vanuit dat TS de standoffs juist wel had gebruikt omdat hij dat een paar posts daarvoor had bevestigd op die vraagUszka schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:26:
[...]
i was dus verkeerd, mijn excuses.Breezers schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:34:
[...]
Ah, op die manier... ik ging er vanuit dat TS de standoffs juist wel had gebruikt omdat hij dat een paar posts daarvoor had bevestigd op die vraag
i dacht dat de ene metalen tussenstukje vast zat aan de behuizing, blijkbaar kan ik het toch eruit halen.
Nu blijkt misschien aan de hand van de QVL dat mijn CMK16GX4M2B3000C15B, niet ondersteund word
Ik zou je aanraden nogmaals een how-to-build video door te nemen en deze keer wel alle stappen doorlopen, en dan je build rustig uit elkaar halen en opnieuw beginnen.
De tijd die je gebruikt om zo'n video te bekijken bespaart dit topic waarschijnlijk 100+ vervolg posts en je hebt minder kans op schade.
Dat RAM ding maakt niet uit. De B staat voor Blue, maar voor de rest is er daar niks anders aan.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:39:
[...]
i was dus verkeerd, mijn excuses.
i dacht dat de ene metalen tussenstukje vast zat aan de behuizing, blijkbaar kan ik het toch eruit halen.
Nu blijkt misschien aan de hand van de QVL dat mijn CMK16GX4M2B3000C15B, niet ondersteund word. zou het niet hetzelfde moeten zijn als de gewone CMK16GX4M2B3000C15?
weet anders niet wat het probleem zou zijn.stijnb1234 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:38:
[...]
Dat RAM ding maakt niet uit. De B staat voor Blue, maar voor de rest is er daar niks anders aan.
er is een andere QVL die verteld over ryzen 2000 series. hier word niet alleen de gewone (zwart) vermeld maar ook rood dat aangegeven word met "R" op het einde.
http://dlcdnet.asus.com/p...000-Series-Processors.pdf
hierdoor kwam ik op de "B" conclusie of is het nog steeds verkeerd.
Niet al je posts zijn even duidelijk maar het volgende begrijp ik eruit..pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:58:
weet anders niet wat het probleem zou zijn.
- je hebt hem hem gestart zonder koeling (zowel fan als koelblok)
- je was een of meerdere afstands busje(s) vergeten..
nofi maar het zal mij niets verbazen als de boel nu gewoon stuk is door je eigen onwetendheid.
Daarnaast lees je ook alle adviezen niet goed, er is al meerdere keren aangegeven: begin met de basics.
Oftewel, zorg dus dat alles constructief in orde is (haal desnoods je moederbord uit je kast en leg deze op een niet geleidende ondergrond)
Zo min mogelijk aansluiten behalve natuurlijk de benodigde voedingskabels op je moederbord.
Gebruik de CPU mét IGP (én koeling!), zodat je ook je GPU kan weglaten, 1 bankje geheugen in slot 1
Probeer het dan eens.
En als het dan nog niet werkt, ga gewoon even naar een PC winkel. Die kunnen fysiek ernaar kijken en wat dingen uitproberen om het probleem op te lossen.DukeBox schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:07:
[...]
Niet al je posts zijn even duidelijk maar het volgende begrijp ik eruit..
nofi maar het zal mij niets verbazen als de boel nu gewoon stuk is door je eigen onwetendheid.
Daarnaast lees je ook alle adviezen niet goed, er is al meerdere keren aangegeven: begin met de basics.
Oftewel, zorg dus dat alles constructief in orde is (haal desnoods je moederbord uit je kast en leg deze op een niet geleidende ondergrond)
Zo min mogelijk aansluiten behalve natuurlijk de benodigde voedingskabels op je moederbord.
Gebruik de CPU mét IGP (én koeling!), zodat je ook je GPU kan weglaten, 1 bankje geheugen in slot 1
Probeer het dan eens.
geen CPU koeling plaatsen was mijn fout ja, het systeem detecteerde dat en wou daarom niet verder draaien. Er was een zwarte tussenstukje in de behuizing, die aan de hand van de manual en how to vids (met dezelfde behuizing) niet had verwijdert, dus ik had die dan gelaten. Maar nu heb ik hem vervangen met de meegegeven tussenstukje.DukeBox schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:07:
[...]
Niet al je posts zijn even duidelijk maar het volgende begrijp ik eruit..
Probeer het dan eens.
hoe steek je de mobo aan zonder aan uit knop?
Als je de button niet kan aansluiten, dan even kort de 2 pinnen op je moederbord verbinden.pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:20:
hoe steek je de mobo aan zonder aan uit knop?
[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 28-07-2018 22:25 ]
Dit kan met elk stuk metaal of bijv. een schroevendraaier.DukeBox schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:25:
[...]
Als je de button niet kan aansluiten, dan even kort de 2 pinnen op je moederbord verbinden.
ok dan, zal dit morgen proberen en zal laten weten of het werkte of nietstijnb1234 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:02:
[...]
Dit kan met elk stuk metaal of bijv. een schroevendraaier.
Dat RAM niet officieel ondersteund wordt wil niet zeggen dat het niet werkt. Grote kans dat jouw RAM dus gewoon werkt. Wat ik nog heb gemist in dit topic is wat je post codes zijn. Heeft het moederbord een intern speakertje (voor piepjes) en zo ja, wat doet ie?pc_noob schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:10:
[...]
ik heb de andere ram verwijdert, omdat ik dacht dat het misschien zou werken met 1.
dit is mijn eerste bouw, de handleiding verteld dat het in die slot moet zitten wanneer je 1 ram gebruikt (DIMM A2)
EDIT: volgens dit pdf lijst word mijn RAM niet ondersteund, denk ik?
http://dlcdnet.asus.com/p...LUS_Memory_QVL_180126.pdf
De gewone (CMK16GX4M2B3000C15) word wel ondersteund, mijn is een CMK16GX4M2B3000C15B. werkt het niet omdat het een B heeft
Kort piepje - Geen keyboard
Lange piep gevolgd door twee korte piepjes - Geen RAM gedetecteerd
Lange piep gevolgd door drie korte piepjes - Geen VGA gedetecteerd
Lange piep gevolgd door vier korte piepjes - Defect component
Verder:
- Zijn er geen pinnetjes van de CPU verbogen?
- Weet je 100% zeker dat alle kabels goed aangesloten zijn? Je zult niet de enige zijn die een kabel vergeet.
Het lullige met zelfbouw is dat je vrij eenvoudig componenten kunt slopen. Een klein beetje kortsluiting is al genoeg om cruciale onderdelen onklaar te maken. Mijn advies is om niet zelf verder te sleutelen maar om de hulp in te schakelen van een computerwinkel of een behulpzame Tweaker. Grote kans dat als er een Tweaker in de buurt van je woont dat er wel wat geregeld kan worden. Maar als je zelf niet voldoende kennis hebt om het op te lossen is de kans vrij groot dat de problemen alleen maar erger worden. Uiteraard moet iedereen ergens beginnen maar wat hulp hier en daar kan nooit kwaad.