Hemelwater naar het toilet brengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hoi,

Gisteren op het strand wat gekletst met een gelijkdenkende over de vele milieuproblemen en meer. En in plaats van te piepen en te miepen dacht ik, dit weekend nog wat uurtjes over EN ik ben toch de gang aan het opknappen, kan ik dit meteen meenemen.

Ik wil;
- Vulbuis op de regenpijp
- Opvangbak (regenton buiten OF vierkante bak binnen) (ivm vorst + plaatsingshoogte nog niet besloten)
- Slangetje naar de wc (tuinslang, ivm flexibel vs pvc-pijp)
- 2de vlotterkraan in de stortbak.

Nu nog te bedenken;
- regenton hoog (onder balkon bovenburen) om "druk" te creeren zodat het vanzelf naar de wc stroom OF onderin een keukenkastje en dan met een pomp (dompelpompje?) naar de wc brengen. Nadeel van dit laatste is dat je een kraan moet maken die in/uit schakelt op basis van de vlotter in een andere ruimte... en dus ook weer electra nodig hebt. Nadeel van een bak op hoogte is, is dat het meer werk is om te monteren (je moet geen 100 liter op je hoofd krijgen..).

Nadeel ook van alles buitenhuis is met vorst (maar goed, hoe vaak is dit in NL) en binnen is mogelijk stinkend regenwater in je huis..

Tot slot een rekensom. Ik woon alleen, dus stel ik trek 4 a 5 x per dag de wc door. Dan zou je met zo'n 60 liter voorraad ruim zat hebben voor 1 dag. Echter, geen idee hoe vaak het regent om die regenton weer op niveau te brengen. Het is erg veel werk voor 2x doortrekken te besparen per week. Iemand enig idee hoe snel je een regenton vult bij gemiddelde regen in NL. Nu beetje slechte periode hiervoor, maar normaal gesproken dan.

Nog goede tips? Of is dit een heel dom idee? 8)7

Blomminator

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46
Blomminator schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:06:

Nog goede tips? Of is dit een heel dom idee? 8)7
Volgens het weerbericht kun je dan de komende maand niet thuis poepen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

regenwater ? bestaat dat nog dan ......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:09:
[...]

Volgens het weerbericht kun je dan de komende maand niet thuis poepen.
Doe ik zoveel mogelijk op kantoor in de baas z'n tijd... Maar inderdaad, ik zie de valkuil ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46
Je kunt je (effectieve) dakoppervlak vermenigvuldigen met de gemiddelde maandelijkse neerslag in jouw woonplaats voor een schatting van wat je maandelijks ongeveer kunt opvangen. Toch zul je denk ik iets moeten verzinnen voor perioden van lange droogte (een paar weken geen of weinig regen is ook weer niet zo zeldzaam). Misschien een kraantje waarmee je hem handmatig kunt bijvullen. Ik zou iig minstens 100L aanhouden. Je wil ook dat gasten niet zonder water komen te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 27-07-2018 15:16 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemon4man
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
Klinkt als een mooi idee!

Houd je er wel rekening mee dat je de ton helemaal leeg te kan maken, dan is het namelijk nog mogelijk om hem nog schoon te maken en er voor te zorgen dat er geen plantjes in komen te te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:15
Je zou in de regenwateropvang een vlotter kunnen plaatsen en die bijvullen met leidingwater als je onder een bepaald niveau komt (2 spoelbeurten ofzo). Betekent wel weer wat extra leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De kans is groot dat je groen water door gaat spoelen en om je WC weer schoon te krijgen je extra chloor gaat gebruiken. Ook voor je materialen betwijfel ik of dit écht een milieu besparing gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ik heb momenteel gewoon een normale waterleiding aan de stortbak MAAR hier zit een kraantje tussen om af te kunnen sluiten. Dus ik denk, als er regenwater is dan komt het uit de regenton, als er geen regen is of gasten dan gewoon kraantje opendraaien en is alles weer oke.

Ideeen over bak op hoogte of met een pompje werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Standeman

Prutser 1e klasse

Bedenk trouwens dat het lang niet altijd is toegestaan om hemelwater op het riool te lozen, maar dat verschilt per gemeente. (Het heeft vziw iets te maken met het grondwaterpeil).

Maar ik vermoed dat er geen haan naar zal kraaien.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ja, er zijn zeker regels maar ik kan niets vinden dat het niet zou mogen. En inderdaad, de controle zal klein zijn... Maar het is wel netjes op de regels te volgen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44
Als je het eerst gebruikt om het toilet door te spoelen mag dat gewoon.
Die regels zijn alleen dat je niet direct het hemelwater op het riool mag lozen in sommige(steeds meer) gemeentes, dit heeft ermee te maken het riool/waterzuivering te ontlasten bij buien en inderdaad om te zorgen dat het grondwaterpeil goed blijft.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
In de periodes dat het regent gebruik ik ook regenwater om mijn toilet mee door te spoelen,

Ik doe dat echter handmatig (met een gieter de stortbak volgooien)
En ben wel aan het nadenken of ik binnen 3 jaar dit automatisch kan maken (vlotter, externe opslag van regenwater, leidingwerk...)

Regenwater gebruik ik zoizo al voor comsumptie (na filteren hoor)

Even voor het verhaal of het uit kan / winstgevend kan zijn.... Ik denk het niet, maar doe het zelf uit milieu aspect

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik vind het een nobel idee, maar bereken voor de aardigheid de terugverdientijd eens.
Je moet een regenton kopen, slangen/buizen, koppelingen. Dan ben je zo een paar tientjes verder.

1m3 water (duizend liter!) betaal ik €0,55 nog geen €2 voor.
De voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen vind ik. Zie ook: Serieus water besparen waar deze discussie al eens gevoerd is.

Als je echt wil besparen kun je beter je stroom- en gasverbruik aanpakken:
Serieus elektriciteit besparen
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Precies. Volgens mij is het alleen rendabel als je bij nieuwbouw er meteen rekening mee houd.

Mijn ouders wonen in Duitsland waar het wat gangbaarder is om het regenwater te hergebruiken. Daar ligt een grote put onder het gazon en alle dakgoten komen daar in uit. De wc,s en de buitenkranen maken daar allemaal gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 13:41

SeatRider

Hips don't lie

En dan nog, rioolwater kan in Nederland goed gefilterd en hergebruikt worden, ik voel me niet zo schuldig als ik kraanwater gebruik om door te spoelen. Als je per se toch iets wilt doen, monteer dan een stopknop zodat je bij een kleine boodschap niet direct het hele reservoir leegstort.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is enkel interessant wanneer je het als verliesgevend hobbyproject gaat zien. De besparing zal minimaal zijn vergeleken met de investering en investeren in andere besparende zaken zal meer opleveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
Ook in B is het bij nieuwbouw absoluut gebruikelijk om regenwater op te vangen en te gebruiken. Je spreekt dan wel over een vat van 5000-10000l, en dat dient dan voor toiletten, buitenkraantjes en eventueel wasmachine.

Over volraken hoef je je niet direct zorgen te maken. Het gaat vooral over wat langere droge periodes. Met je vat van 100l moet het bijna elke dag regenen.
Bespaar je de moeite.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:17
SeatRider schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:57:
En dan nog, rioolwater kan in Nederland goed gefilterd en hergebruikt worden, ik voel me niet zo schuldig als ik kraanwater gebruik om door te spoelen. Als je per se toch iets wilt doen, monteer dan een stopknop zodat je bij een kleine boodschap niet direct het hele reservoir leegstort.
Rioolwater wordt niet direct hergebruikt voor drinkwater, maar wel gezuiverd en geloosd op oppervlaktewater.
In de hele cyclus kan dit water wel weer bij het grondwater terecht komen, waardoor het indirect weer drinkwater wordt, maar dan heet het gewoon weer grondwater :P

@ThinkPad
1000 liter (1m3) drinkwater kost bij Vitens €0,55.
Daarbij nog wat andere kosten komt het op €1 uit per m3.
https://www.vitens.nl/tarieven-en-voorwaarden

Echter met de belastingen erbij, betalen we €1,45 per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kudo's voor de gedachte -en- het door willen pakken.

Maar in het verlengde van bovenstaande: 60 liter per dag. Als je bedenkt dat een kilo rundvlees vele duizenden liters water kost, is het een stuk efficiënter om aan die kant iets te doen. (Een kilo groente trouwens ook nog honderden liters per kilo).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
F_J_K schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:46:

Maar in het verlengde van bovenstaande: 60 liter per dag. Als je bedenkt dat een kilo rundvlees vele duizenden liters water kost, is het een stuk efficiënter om aan die kant iets te doen. (Een kilo groente trouwens ook nog honderden liters per kilo).
Het één sluit het ander niet uit, hij kan ook beide doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Heb zelfde soort diee maar waarom stoppen met regenwater?

Ik heb douche op 1e verdieping en WC daaronder. Zat ook al te denken gewoon een 2e reservoir ofzo dat 2x spoelen kan opslaan en waar het water van de douche met filter inloopt ( overschot en wat niet door het filter komt loopt gewoon riool in )

Als je 1x per 2 dagen douched kan je dus effectief ook 1x per dag gratis naar de WC ongeacht of het regent. Ga je dagelijks onder de douche kan je dus 2x per dag gratis naar de WC niet heel slechte besparing.

Alleen het uitwerken enzo is een heel gedoe.
F_J_K schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:46:

A : dat is vaak al regenwater dus niet relevant.
B : zijn en mijn idee is verspilling tegengaan, je geeft dus niets op qua luxe of gezondheid.

Heb je al eens bedacht wat een mens in zijn leven direct en indirect aan water kost?

[ Voor 36% gewijzigd door Shadowhawk00 op 28-07-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@ allen;

Ja, het is het vermoedelijk niet terug te verdienen. Zeker gezien het een huurhuis is waar ik niet heel lang zal blijven. Maar het is ook inderdaad leuk om te doen en ik ben ergens nog in de waan dat ik ooit ergens mijn eigen huis ga bouwen. Ik zie het ook een beetje als een trialrun.

En ja, voor werk ben ik nu bezig met de hoeveelheden water van 1 kilo rundvlees. 15.600 liter geloof ik. Daar kan ik flink voor doorspoelen. Het is dus vermoedelijk meer het idee van iets nobels doen, en dan
's avonds wel een biefstuk grillen, dan effectief een deuk ergens inslaan.

Mijn huis is gelijkvloers, dus ik kan niet van de tweede etage het douchewater hergebruiken, en omdat het een huurhuis is ga ik niet enorm verbouwen en leidingen leggen.

Maar dan weet ik nog niet of ik het met een pomp zal doen (ook hogere kosten om te bouwen) of niet. Niemand hier een idee bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Blomminator schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:29:
@ allen;

Ja, het is het vermoedelijk niet terug te verdienen. Zeker gezien het een huurhuis is waar ik niet heel lang zal blijven. Maar het is ook inderdaad leuk om te doen en ik ben ergens nog in de waan dat ik ooit ergens mijn eigen huis ga bouwen. Ik zie het ook een beetje als een trialrun.

En ja, voor werk ben ik nu bezig met de hoeveelheden water van 1 kilo rundvlees. 15.600 liter geloof ik. Daar kan ik flink voor doorspoelen. Het is dus vermoedelijk meer het idee van iets nobels doen, en dan
's avonds wel een biefstuk grillen, dan effectief een deuk ergens inslaan.

Mijn huis is gelijkvloers, dus ik kan niet van de tweede etage het douchewater hergebruiken, en omdat het een huurhuis is ga ik niet enorm verbouwen en leidingen leggen.

Maar dan weet ik nog niet of ik het met een pomp zal doen (ook hogere kosten om te bouwen) of niet. Niemand hier een idee bij?
Tja. Ga je nu in alle ernst iets doen omdat het goed voelt, terwijl je zelf al denkt dat het geen zoden aan de dijk zet? En misschien wel negatief uitpakt wat betreft grondwaterstand?

Hoeveel water en energie kost het eigenlijk om een paar meter koperbuis te maken?

Als je iets wil doen kun je volgens mij beter een regenton neerzetten en die gedoseerd in de tuin leeg laten druppelen ivm grondwaterstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:23:
Heb zelfde soort diee maar waarom stoppen met regenwater?

Ik heb douche op 1e verdieping en WC daaronder. Zat ook al te denken gewoon een 2e reservoir ofzo dat 2x spoelen kan opslaan en waar het water van de douche met filter inloopt ( overschot en wat niet door het filter komt loopt gewoon riool in )

Als je 1x per 2 dagen douched kan je dus effectief ook 1x per dag gratis naar de WC ongeacht of het regent. Ga je dagelijks onder de douche kan je dus 2x per dag gratis naar de WC niet heel slechte besparing.

Alleen het uitwerken enzo is een heel gedoe.

[...]

A : dat is vaak al regenwater dus niet relevant.
B : zijn en mijn idee is verspilling tegengaan, je geeft dus niets op qua luxe of gezondheid.

Heb je al eens bedacht wat een mens in zijn leven direct en indirect aan water kost?
Dus daar ga je dan wat schijnbesparingen tegen doen waar je waarschijnlijk zelfs de milieukosten van de extra leidingen enzo niet terug gaat verdienen? Als je het een leuk projectje vindt, prima, ga ervoor. Maar doe niet alsof het voor het milieu is.

En 2x per dag gratis naar de WC? Een moderne WC kost tussen de 5 en 10 liter als ik wat Google. Gezien je zuinig wil zijn lijkt het mij dat je al netjes de juiste knoppen gebruikt enzo, dus laten we zeggen 5 liter. Een kuub kost €1.50. Je bespaard dan letterlijk €0.015 per dag. Soms kan je stellen alle beetjes helpen. In dit geval is het imo echter gerommel in de marge.

Overigens praktisch dingetje: Gezien het een huurhuis is zou ik ervan uitgaan dat ze willen dat je dit weer verwijderd als je eruit gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 28-07-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
Spoel anders gewoon maar 1 keer per dag door, dat scheelt je weer 3 a 4 keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Kudos is een Grieks woord.
Het is niet een meervoud van iets (wat zou een kudo zijn? :P )

Net als chaos, dat schrijf je ook niet als chao's ;)

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 28-07-2018 14:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 18:55
Dit is zeker een goed idee, maar inderdaad als hobby en niet omdat het drinkwater zo duur is. Grondwater gebruiken is bijvoorbeeld ook een goed alternatief (afhankelijk van waar je woont).

De regelgeving die wordt genoemd heeft betrekking tot het regenwater dat in je tuin valt, gemeentes vinden het niet fijn als je dat direct op het vuilwaterriool aansluit (want het is schoon water). Maar natuurlijk mag je gewoon hemelwater opvangen om door de WC te spoelen. Of je nu spoelt met drinkwater of met regenwater maakt geen enkel verschil, het is sowieso vuil water.

[ Voor 33% gewijzigd door Divak op 30-07-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
Goed idee om dit in de hobbysfeer te gaan doen.
Het zal qua milieu- of kosten-besparing niet veel uitmaken maar het kan een heel leuk project zijn!

Wat hier nog niet genoemd is, is dat de kwaliteit van regenwater goed is, regenwater is arm aan kalk en zet geen kalkaanslag af op leidingen en wasmachines. Er is bij regenwater zelfs minder wasmiddel nodig. Dus eigenlijk is (gefilterd) regenwater wat dat betreft beter dan duur drinkwater om te gebruiken voor WC, wasmachines etc.
Wellicht kun je dat ook nog in je overweging meenemen.

Mocht het overigens niet lukken om voldoende druk op te bouwen met behulp van de zwaartekracht kun je nog overwegen om een hydrofoorpomp te gaan gebruiken.
Pagina: 1