Premieverhoging van meer dan 50% voor autoverzekering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-07 09:33

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Topicstarter
Ik kreeg vandaag een nieuwe premievoorstel voor mijn auto. Ik heb nog nooit schade geclaimd, en ben bij een maatschap aangesloten die de afgelopen jaren telkens het voordeligste was. Nooit een verlaging o.i.d. gehad door de opbouw van de schadevrije jaren.

Vandaag kreeg ik een e-mail dat mijn premie vanaf september met meer dan 50% omhoog gaat. Dit gaat gewoon helemaal nergens meer over. "De premie stijgt omdat er meer schades worden geclaimed en wij doorlopend onze dienstverlening willen verbeteren.".

Zijn er meer mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-07 19:18

CeesKees

I rest my Kees

Dat is wel extreem hoog (de verhoging).
En een mooie reden om een andere verzekeraar op te zoeken.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is algemeen bekend dat WA verzekeringen niet winstgevend zijn, kennelijk wil jouw aanbieder daar nu iets aan gaan doen. Maar waarom die verontwaardiging? Het is niet alsof je aan hun vast zit.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, 24.95% afgelopen jaar. En elk jaar daarvoor "enkele procenten".

Even ter info: is dit een verlenging van een bestaande auto of heb je eerder dit jaar auto A verkocht, de verzekering stopgezet en enkele dagen/weken later auto B ingeschreven?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-07 16:31
Lijkt mij dat je de kans hebt om op te zeggen en over te sluiten naar een andere verzekerings maatschapij. Als (polis)voorwaarden veranderen in jouw nadeel heb je altijd het recht om op basis daarvan je verzekering op te zeggen. Immers je hebt een overeenkomst die men eenzijdig wil wijzigen en dat kan bij een overeenkomst niet. Je mag dan binnen 30 dagen opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als blijkt dat autoverzekeringen niet winstgevend zijn kan het zijn dat ze inderdaad prijzen gelijk om of de verzekering winstgevend te maken of zoveel mogelijk klanten te dumpen om van die kosten af te zijn. Als je niet wilt betalen kan je het beste overstappen naar een andere verzekeraar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Tijd om te vergelijken en eventueel over te stappen. Blijkbaar heeft deze maatschappij dit jaar wat flinke klappen gehad. Is het een grote?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:55
Zit de verhoging niet in de pechhulp? Ik heb dat ooit gehad toen mijn auto ouder dan 8 jaar werd: de verzekering werd iets duurder, de korting vanwege een extra schadevrij jaar steeg, maar de pechhulp steeg vanwege de oudere auto zo veel dat ik per saldo een stuk duurder uit was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor de beeldvorming: als het over 50% gaat, hebben we het dan over een tientje of 50 euro? Want daar zit je natuurlijk al snel aan als 1 element van je verzekering duurder wordt wanneer je erg weinig voor de verzekering betaalde.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het is eerder dit jaar al in het nieuws geweest, vrijwel alle verzekeraars verhogen hun premies voor autoverzekeringen. Als belangrijkste reden werd daarvoor gegeven dat er meer schades declareert worden, meeste ontstaan door gebruik van smartphones in het verkeer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik wist dat er al iets was... Kartelvorming (auto-)verzekeraars? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Ik kreeg hier een brief dat de verzekering omhoog ging, uiteindelijk was die €2,- per maand lager 8)7

Toen ik overigens ging vergelijken bij andere partijen waren die wel 40% minimaal duurder. Ligt waarschijnlijk ook een beetje aan de auto maar was wel apart gezien de huidige dus wel zakte..

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Famous schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:33:
Ik kreeg hier een brief dat de verzekering omhoog ging, uiteindelijk was die €2,- per maand lager 8)7
Het '0% korting'-tarief zal allicht gestegen zijn, maar als je dan een extra schadevrij jaar erbij kreeg is het natuurlijk wel mogelijk dat jij er uiteindelijk op vooruit ging. Maar als ie niet was gestegen, zou je nog meer omlaag zijn gegaan ;)

50% verhoging klinkt bijna als een fout van je verzekeraar... Dat kan je natuurlijk ook nog navragen, scheelt weer overstappen als blijkt dat ze eigenlijk gewoon nog steeds vrij goedkoop zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door ACM op 23-07-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Ik heb al jaren dezelfde auto en polis. Ik betaal al niet veel voor mijn oude bak, maar dit is gewoon bizar. En ze geven ook niks mee als je ze belt. Als ze horen dat het 50%+ is, denken ze zelf ook eerst aan een fout, maar uiteindelijk willen ze er niks aan doen.

Ik heb iig nog een paar weken om me te orienteren op een nieuwe maatschap. Ik heb ze nog even een mail gezonden met verzoek of ze deze beslissing nog eens willen heroverwegen. Ik heb er meer verzekeringen lopen, en overstappen met alles is zo geregeld!

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Nijl schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:49:
Ik heb al jaren dezelfde auto en polis. Ik betaal al niet veel voor mijn oude bak, maar dit is gewoon bizar. En ze geven ook niks mee als je ze belt. Als ze horen dat het 50%+ is, denken ze zelf ook eerst aan een fout, maar uiteindelijk willen ze er niks aan doen.

Ik heb iig nog een paar weken om me te orienteren op een nieuwe maatschap. Ik heb ze nog even een mail gezonden met verzoek of ze deze beslissing nog eens willen heroverwegen. Ik heb er meer verzekeringen lopen, en overstappen met alles is zo geregeld!
Hier het zelfde. Ging van 50 naar 110 euro per maand.
Toen vriendelijk bedankt en overgestapt.

Hoi!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Ik denk dat ik maar een brief stuur naar mijn werkgever dat ik eenzijdig met ingang van 1 augustus mijn inkomen met 40 % verhoog wegens veranderingen op de markt.

[ Voor 11% gewijzigd door Nijl op 23-07-2018 19:12 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Ik haak daar even aan, om geen extra topics te openen..

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Nijl schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:49:
Deze en soortgelijke reacties hier lijken te impliceren dat je onder de indruk bent dat je er weer een jaar aan vast zit en je je dus moet haasten of anders te laat bent...

Maar de realiteit is sinds 2010 dat verzekeringen alleen het eerste jaar een jaar mogen duren, daarna is de opzegtermijn maximaal een maand. En veel verzekeraars doen zelfs gewoon de eerstvolgende werkdag.
Dus je kan er sowieso ook na het ingaan van je nieuwe jaar alsnog uiterlijk een maand later vanaf (dat hangt van je verzekeraar af), ook als je wel je nieuwe jaartermijn hebt geaccepteerd en zelfs als je het hele jaar in 1x gaat vooruitbetalen. Het teveel betaalde zullen ze dan uiteindelijk terug moeten storten.

Zie ook deze site van het verbond van verzekeraars:
http://www.vanatotzekerhe...ctstermijnen-particulier/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

En over wat voor premie hebben we het dan? Je manier van benadrukken van een 50% verhoging wijst erop dat de absolute stijging helemaal niet zo hoog is. Van 15 euro per maand naar 22,50 of zoiets is mijn gok.

Vergeet ook niet dat jouw auto dan wel oud en afgeschreven mag zijn, datgene waar je tegenaan rijdt is in die jaren alleen maar complexer en duurder geworden.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 23-07-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
Ik had vorig jaar ook een "kilometerverzekering". betaalde €20 ofzo. Maar je mocht dan een beperkt aantal km per jaar rijden. Ideaal aangezien ik toch niet veel reed.

Tot ze dat product ineens op gingen heffen en ik automatisch naar de "standaard WA" verzekering ging van €45/maand. Iets met teveel schademeldingen voor het product.
Dus 50% verhoging is nog niet eens het gekste.

Ik heb overigens wel meteen opgezegd. De goedkoopste bij een prijsvergelijker was €34

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 12:31
Ik heb dat al eens meegemaakt met de verzekering van mijn quad. Premie even verdubbelen, geen schade. 17 schadevrije jaren. Van 45 naar 90 euro per maand. Volgens mij was dat Unigarant. Direct vertrokken daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zit al een jaar of 3-4 op dezelfde premie, de verhoging valt steeds weg tegen de opbouw van schadevrije jaren.
Vroeger teerden WA verzekeringen op overige afdelingen. Je haalt de klant binnen met een WA, uiteindelijk komt ie met inboedel, opstal, aansprakelijkheid, reisverzekering en rechtsbijstand, dan pas ga je er goed op verdienen. Van AFM mag dat niet meer, dus de prijsvechters hebben nu ineens explosief stijgende premies.

Belletje doen is altijd slim, mijn tussenpersoon doet dat voor me, voor de prijs die ik op independer voor alleen de auto zou moeten betalen heb ik nu gewoon het hele pakket met opstal, inboedel en aansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier toevallig afgelopen week soortgelijk verhaal. Van 60-70 naar 115(!)
Met als reden:
In verband met een toenemende schadelast heeft de verzekeraar besloten om de premies van haar verzekeringen aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Promovendum toevallig? Want ik zie dat daar ook extreem hoge verhogingen worden verwacht.
Verzekering: promovendum autoverzekering... addertjes?
Nijl schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:11:
Ik denk dat ik maar een brief stuur naar mijn werkgever dat ik eenzijdig met ingang van 1 augustus mijn inkomen met 40 % verhoog wegens veranderingen op de markt.
Maar geef jij je werkgever dan ook de kans om het contract jaarlijks op te zeggen? Want dat kan bij de verzekering wel. Je bent vrij om naar een ander te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-07 23:09
Tijd om alles opnieuw te laten bereken bij een andere maatschappij en weg te gaan. Steek het verschil in je zak ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

Tomatoman

Fulltime prutser

TheBrut3 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:35:
Maar geef jij je werkgever dan ook de kans om het contract jaarlijks op te zeggen? Want dat kan bij de verzekering wel. Je bent vrij om naar een ander te gaan.
Zoals ACM al zei, kun je de meeste autoverzekeringen op ieder moment opzeggen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb ook een voorstel gehad van €29,- p/mnd naar €48,-. Ff gekeken bij Independer en daar wat nieuws afgesloten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-07 18:38
Bij veel maatschappijen wil even bellen of dit de beste aanbieding is en dat je anders verder kijkt (liefst met een goedkopere prijs uit independer erbij of zoiets) soms wel eens helpen. Heeft me al een paar keer een paar tientjes op jaarbasis opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-07 10:47
Ik kreeg vandaag ook het slechte nieuws binnen, heb nu mijn eerste schadevrije jaar als jonge automobilist met mijn Fiesta verdiend. Als ik al die AllSecur reclames met Tim & Tom zo zie moet dat ook wel reden voor een feestje zijn ;) Niet dus, premie met 24,1% omhoog van 69 naar 86 euro per maand. Het meisje aan de telefoon kon of wilde er niks aan veranderen.

Toen heb ik Promovendum gebeld met hun vaak 20% goedkoper dan concurrenten claim. Volgens de site zou een vergelijkbaar pakket bij hen 90 euro per maand kosten. Toen wees ik op de 20% goedkoper claim en werd het €68,- voor dezelfde voorwaarden als bij AllSecur, dus geen eigen risico :)

Heb nu ook het aanbod gekregen voor een auto van de zaak, dacht eerst mijn Fiesta nog een of twee jaar aan te houden maar als deze stijgingen doorzetten wordt dat toch wel een makkelijkere keuze ondanks dat ik er dan qua opties en motorisering op achteruit ga :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:01
Ja 2x gehad, 1x met een auto en dit jaar met onze scooter. Niet te moeilijk over doen en gewoon overstappen. Kreeg nog een aantal maanden cadeau aan schadevrij ook van de nieuwe maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jaar of twee geleden voor de 2e auto een keer gehad bij AON. Die verhoogde de premie van €35 naar €81 geloof ik. Met andere woorden: opzouten, je auto is te oud voor ons om WA+Casco te slijten dus je mag op zoek naar een andere verzekeraar. :+

Verder nog nooit verhogingen gehad eigenlijk. Maar sluit nog wel eens over als ik betere deals zie, met even goede of betere voorwaarden.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

Dat is best bizar, zeker als jij je realiseert dat die no claim beschermers alleen bij je huidige verzekeraar werken. Als je bijv 3x schade rijdt in de maximale schaal en door die no claim beschermer daarin blijft, mag je bij oversluiten gewoon weer onderaan beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
414524 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 05:52:
Dat is best bizar, zeker als jij je realiseert dat die no claim beschermers alleen bij je huidige verzekeraar werken. Als je bijv 3x schade rijdt in de maximale schaal en door die no claim beschermer daarin blijft, mag je bij oversluiten gewoon weer onderaan beginnen...
Lijkt mij niet meer dan logisch? Wat had je dan verwacht? Het heet no claim beschermer en niet bonus-malus trede beschermer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:26

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Die brief heb ik ook gehad, nooit schade gereden (zakelijk een leasewagen, dus niets anders op mijn naam) en een brief omdat er meer schades worden gereden vanwege het gebruik van mobiele telefoons gaat mijn premie omhoog. Ik hoor nog hoeveel het is.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 21-07 16:13

iMars

Full time prutser

Ik had ook zoiets, maar minder extreem. Mijn verzekering ging met 18% omhoog (van 33 naar 39) en dat terwijl ik nog nooit schade reed. Ik heb bij mijn verzekeringsagent die mij geholpen heeft met mijn hypotheek eens nagevraagd en wat denk je... een premie van 25 euro...

Gewoon rondkijken/-shoppen.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 11:47

BLACKfm

o_O

"Mijn verzekeraar dit en mijn verzekeraar dat", kunnen we de beestjes niet gewoon bij de naam noemen?

Over welke partij hebben we het hier? Over wat voor auto's praten we? Wat is de ouderdom en behoort jouw leeftijd in een risicogroep? Er zijn zoveel factoren die een prijsverhoging kunnen vertegenwoordigen, zo kan het net zo goed zijn dat je het jaar er op weer flink goedkoper uit bent omdat je statistisch weer buiten bepaalde risicogroepen valt.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:26

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Allianz in mijn geval.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 21-07 16:13

iMars

Full time prutser

BLACKfm schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:05:
"Mijn verzekeraar dit en mijn verzekeraar dat", kunnen we de beestjes niet gewoon bij de naam noemen?

Over welke partij hebben we het hier? Over wat voor auto's praten we? Wat is de ouderdom en behoort jouw leeftijd in een risicogroep? Er zijn zoveel factoren die een prijsverhoging kunnen vertegenwoordigen, zo kan het net zo goed zijn dat je het jaar er op weer flink goedkoper uit bent omdat je statistisch weer buiten bepaalde risicogroepen valt.
Excusez moi :+

Ik zit nu bij All Secure en waar ik naar toe ga is de ASR.

Rij in een Renault Clio van 2009, WA Beperkt Casco. 6 schade vrije jaren (daarvoor Lease bakken)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:05

Part

Helemaal niets.....

20% omhoog omdat:

Waarom verandert je premie?
De laatste jaren moeten de verzekeraars steeds meer schade vergoeden. Dat heeft een paar oorzaken:
- Het klimaat verandert: er is meer schade door hagel en storm.
- De verzekeraar vergoedt meer lichamelijke of geestelijke schade door een ongeval.
- De techniek in auto's wordt steeds ingewikkelder. Daardoor zijn reparaties duurder.

Gelijk even gekeken of overstappen zinvol was maar nee. Het was goedkoper om te blijven. Zelfs dezelfde verzekering opnieuw afsluiten is al een heel stuk duurder geworden.

Moet wel zeggen dat ik de afgelopen jaren aanzienlijk meer ontvangen heb van de verzekering aan schade uitbetalingen dan dat ik betaal aan premie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:29

Cybje

First Post!

Ik denk dat heel erg wordt onderschat hoe duur sommige, relatief simpel ogende, reparaties zijn. Ik heb afgelopen december met mijn ene auto schade gehad (niet mijn schuld) en met mijn andere auto vorige maand schade (ook niet mijn schuld).

De eerste schade betrof alleen wat plaatwerk (en spuitwerk) aan de voorkant + de voorruit van een Fiat 500e. Er was niks mechanisch / qua aandrijving geraakt. Dit was een totale schade van 6000 euro, op een auto die net 2 maanden daarvoor voor 15.000 euro was aangekocht. De verzekeringspremie van deze auto is 35 euro per maand (all-risk). Hoewel die schade is verhaald op de verzekeraar van de tegenpartij, is het zo'n 171 maanden premie betalen voor ik dat bedrag zelf zou hebben opgehoest. Dat geldt ook voor mensen die dus alleen een WA verzekeringetje hebben van een paar tientjes. Als je zo'n schade als deze rijdt, mag je soms wel 10-20 jaar premie betalen voor de verzekeraar die terug heeft.

Dit is mijn nieuwe schade, ik ben van achteren aangereden op de snelweg. Er is praktisch gezien alleen een hoek van de auto af, inclusief 2 parkeersensoren en de kofferbakruimte is licht ingedeukt. Ook hierbij, geen mechanische schade, de auto rijdt op dit moment prima. Het schadebedrag ligt tussen de 10.000 en 15.000 euro:
Tesla schade juli 2018

Die premies van een paar tientjes zijn gewoon onhoudbaar op deze manier.

Het liefst zou ik iedereen ook willen oproepen gewoon echt op te letten. Als we het aantal ongelukken kunnen halveren, puur door gefocust te rijden, niet te bumperkleven en je smartphone te laten liggen, dan scheelt dat per automobilist zomaar honderd euro of meer per jaar aan verzekeringspremie.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ik vermoed dat vooral de maatschappijen die in het verleden stuntten met lage premies nu de premie flink moeten verhogen.
Ik ga bij de ANWB 9 euro omhoog op jaarbasis. (WA-plus en 80% no-claim en 5% ledenkorting)

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 03-08-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

TheBrut3 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:42:
[...]

Lijkt mij niet meer dan logisch? Wat had je dan verwacht? Het heet no claim beschermer en niet bonus-malus trede beschermer.
Oh het is helemaal prima hoor, ik zit bij een fatsoenlijke verzekeraar die dit soort fratsen niet flikt. Maar stel je voor dat je bij zo’n internetaanbieder zit die dit wel doet, dan ga je ook bij overstappen meer betalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Nijl schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:09:
Zijn er meer mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt?
Anderhalf jaar geleden wou Onna-Onna mijn premie met 90% verhogen. Ik ben toen overgestapt naar Promovendum, en betaal nu minder dan eerst. Mijn huidige premie kan ik trouwens nergens anders vinden zo laag.

Ik zie nu trouwens zeer veel enorme prijsstijgingen. Hoewel we officieel vrijwel geen inflatie hebben, stijgt vrijwel alles met 10% per jaar of meer. Postzegels +14%, boodschappen 9% duurder dit jaar, zorgverzekeringen doen dat standaard, bankrekening +25%-33%, energie, belastingen, huur- en koopwoningen 10-20% duurder, in september zijn auto's aan de beurt vanwege een BPM-verhoging, alles stijgt heel erg hard. De hyperinflatie door het QE-beleid lijkt eraan te komen.

[ Voor 39% gewijzigd door RemcoDelft op 03-08-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-07 19:22
Ik zit al 6 jaar bij de Allsecur, 6 jaar schadevrij (op een aanrijding met een kat na, barst in m'n bumper laten repareren). Hier is ie dit jaar ook voor het eerst omhoog gegaan met 4 of 5 euro ofzo. Daarvoor heb ik alleen verlagingen gehad, een paar jaar geleden zelfs gewoon ineens een verlaging van 2 tientjes ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 03-08-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-07 11:55
Cybje schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:42:
Het schadebedrag ligt tussen de 10.000 en 15.000 euro:
[afbeelding]

Wat is de prijsspecificatie van de reparatie van die Tesla, als ik vragen mag? Tesla is volgens mij wel een uitzondering omdat je naar een gecertificeerde repair shop moet, maar hoeveel van die 10-15k is voor onderdelen en hoeveel zijn manuren?

Schadeherstellers lijken vaak buitensporige bedragen te rekenen als het verzekeringswerk is. Als maatschappij zou dat haast iets zijn wat je aan zou moeten pakken, vanwege de hoge kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Pyramiden schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:44:
[...]

Wat is de prijsspecificatie van de reparatie van die Tesla, als ik vragen mag? Tesla is volgens mij wel een uitzondering omdat je naar een gecertificeerde repair shop moet, maar hoeveel van die 10-15k is voor onderdelen en hoeveel zijn manuren?

Schadeherstellers lijken vaak buitensporige bedragen te rekenen als het verzekeringswerk is. Als maatschappij zou dat haast iets zijn wat je aan zou moeten pakken, vanwege de hoge kosten.
Ik heb de exacte specificatie jammer genoeg niet, maar het was een lijst met +/- 25 onderdelen. Ze verwachten de auto ongeveer 7-10 werkdagen nodig te hebben om te repareren. Dus een groot deel zal zeker manuren zijn. Inderdaad moet dit bij een gecertificeerde repair shop. De mensen die eraan werken moeten ook een opleiding bij Tesla hebben gehad.

Het zal mij inderdaad niet verbazen als er buitensporige bedragen worden gerekend bij verzekeringswerk soms, maar verzekeraars hebben ook eigen specialisten die het soms komen controleren. En er wordt ook regelmatig onderhandeld, of een verzekeraar kiest eigen schadeherstellers uit waar ze een overeenkomst mee hebben (oftewel, waarmee ze hebben onderhandeld om het goedkoop te doen).

In geval van de Fiat 500e was de voorruit alleen al bijna 2500 euro. Dit was inclusief vervoer van de fabriek in Mexico naar de VS, daarna per boot van de VS naar Nederland en daarna transport naar de schadehersteller. En inclusief alle invoerrechten en dat soort dingen. Dus daar kun je helaas weinig aan doen. Ik heb zelf nog gezocht (heb ook wel ervaring met auto onderdelen importeren uit de VS), maar kon het niet goedkoper vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-07 15:09

Flappiewappie

Hier nog meer

[...]

Tesla is dan ook wel een extreem voorbeeld; https://forums.tesla.com/...pair-teslas-achilles-heel

Met mijn eigen Volvo V40 eerste week stoep geraakt, en tweede week iemand met sleutel over de motorkap; all risk verzekerd maar vraag me nog steeds af of het handig is om de reparatie te claimen; echt ziek duur wat zon reperatie kost (hiervoor altijd leaseautos gehad, nooit bij de reparatie kosten stil gestaan).

Hier staat wat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
Je zou ook kunnen beargumenteren dat het nogal vreemd is dat iemand met een 10 jaar oude auto meer WA-premie moet gaan betalen, omdat jij een auto rijdt waarbij een kleine bumperschade hetzelfde kost als een nieuwe A-klasse auto. Ik snap dat de wetgeving zo in elkaar zit, maar een herziening zou misschien geen kwaad kunnen.
Juist die meegespoten bumpers i.p.v. gewoon een groot stuk rubber zijn een enorme inkomstenbron voor schadereparateurs.

Om het iets extremer door te trekken: als iemand een peperdure Bugatti koopt is dat leuk voor hem, maar elke andere weggebruiker kan daardoor opeens veel meer schade maken. Zo uit de losse pols zou het best kunnen dat elke Bugatti die nieuw gekocht wordt de WA-verzekering van iedere weggebruiker met een paar cent doet stijgen. In hoeverre is het eerlijk dat iemand met een peperdure auto een ander met een oud barrel op extra kosten jaagt?
Cybje schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:51:
En er wordt ook regelmatig onderhandeld, of een verzekeraar kiest eigen schadeherstellers uit waar ze een overeenkomst mee hebben (oftewel, waarmee ze hebben onderhandeld om het goedkoop te doen).
Dat kan alleen als de verzekeraar aan de eigen klant uitkeert. Bij schade aan anderen heeft jouw verzekering daar niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tegenwoordig wordt er ook niet veel 'hersteld', maar eerder vervangen. Zit er een schuur in een bumper, dan wordt er gewoon een kompleet nieuwe bumper bested, in de juiste kleur gespoten en geplaatst. In plaatst van de schuur te lijmen en spuiten. Dat laatste hoeft niet eens duurder te zijn, in zijn geheel weet ik van iemand die dat werk wel doet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

RemcoDelft schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

Je zou ook kunnen beargumenteren dat het nogal vreemd is dat iemand met een 10 jaar oude auto meer WA-premie moet gaan betalen, omdat jij een auto rijdt waarbij een kleine bumperschade hetzelfde kost als een nieuwe A-klasse auto. Ik snap dat de wetgeving zo in elkaar zit, maar een herziening zou misschien geen kwaad kunnen.
Dat is niet alleen een kwestie van wetgeving, maar het is natuurlijk nogal logisch dat als iemand anders iets van jou beschadigt, het in principe zo moet worden hersteld of vergoed dat je de situatie hebt van voor de schade. Dat is niet alleen met auto's, maar ook als iemand je schutting in de brand steekt. Ongeacht of iemand dus een Bugatti rijdt (en de schade veroorzaakt met een goedkoop barrel), of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drdz
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-10-2024
414524 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:14:
[...]

Oh het is helemaal prima hoor, ik zit bij een fatsoenlijke verzekeraar die dit soort fratsen niet flikt. Maar stel je voor dat je bij zo’n internetaanbieder zit die dit wel doet, dan ga je ook bij overstappen meer betalen :)
Waarschijnlijk flikken ze dat wel. Kijk hier maar eens: https://www.verzekeraars....-data-bedrijfsregeling-11

Alle Nederlandse verzekeraars die aangesloten zijn bij het Verbond van Verzekeraars dienen bedrijfsregeling 11 te hanteren. Kort gezegd wordt hiermee een verschil gemaakt tussen schadevrije jaren en zuivere schadevrije jaren. Schadevrije jaren bepalen bij je huidige verzekeraar je inschaling op de no-claimladder en deze korting kunnen ze ondanks uitgekeerde schades kunstmatig hoog houden, bijv. door middel van een no-claim beschermer. Zuivere schadevrije jaren vallen bij een uitgekeerde schade altijd terug volgens de tabel van het Verbond, en een eventuele nieuwe verzekeraar bepaald de premie op basis van jouw zuivere schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik denk dat heel erg wordt onderschat hoe duur sommige, relatief simpel ogende, reparaties zijn. Ik heb afgelopen december met mijn ene auto schade gehad (niet mijn schuld) en met mijn andere auto vorige maand schade (ook niet mijn schuld).
<knip>
Ik denk dat jij onderschat hoe hard de schadebedrijven de kassa horen rinkelen op het moment dat er weer een verzekerd gevalletje schade binnengebracht wordt. De verzekeringsmaatschappijen betalen toch wel, dus laten we vooral niet zuinig doen met de rekening.
En veel mensen maakt het niks uit: de verzekering betaalt toch, dus wat boeit het of de rekening 4.000 of 6.000 euro is?

Ze zouden de premieverhogingen niet alleen moeten relateren aan het aantal schades, maar ook aan het schadebedrag. Dan denk ik dat een aantal mensen in ieder geval voorzichtiger gaat rijden.
Maar dan moet de verzekeraar de verzekerde ook de kans geven om een reparatie uit te laten voeren bij de garage/hersteller van zijn keuze, zodat de klant vooraf kan onderhandelen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

Drdz schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:02:
[...]

Waarschijnlijk flikken ze dat wel. Kijk hier maar eens: https://www.verzekeraars....-data-bedrijfsregeling-11

Alle Nederlandse verzekeraars die aangesloten zijn bij het Verbond van Verzekeraars dienen bedrijfsregeling 11 te hanteren. Kort gezegd wordt hiermee een verschil gemaakt tussen schadevrije jaren en zuivere schadevrije jaren. Schadevrije jaren bepalen bij je huidige verzekeraar je inschaling op de no-claimladder en deze korting kunnen ze ondanks uitgekeerde schades kunstmatig hoog houden, bijv. door middel van een no-claim beschermer. Zuivere schadevrije jaren vallen bij een uitgekeerde schade altijd terug volgens de tabel van het Verbond, en een eventuele nieuwe verzekeraar bepaald de premie op basis van jouw zuivere schadevrije jaren.
Ik bedoelde meer: mijn verzekeringen gaan niet ineens met 50% omhoog... Anders was ik al lang foetsie geweest bij Interpolis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Pietervs schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:06:
[...]

Ik denk dat jij onderschat hoe hard de schadebedrijven de kassa horen rinkelen op het moment dat er weer een verzekerd gevalletje schade binnengebracht wordt. De verzekeringsmaatschappijen betalen toch wel, dus laten we vooral niet zuinig doen met de rekening.
En veel mensen maakt het niks uit: de verzekering betaalt toch, dus wat boeit het of de rekening 4.000 of 6.000 euro is?

Ze zouden de premieverhogingen niet alleen moeten relateren aan het aantal schades, maar ook aan het schadebedrag. Dan denk ik dat een aantal mensen in ieder geval voorzichtiger gaat rijden.
Maar dan moet de verzekeraar de verzekerde ook de kans geven om een reparatie uit te laten voeren bij de garage/hersteller van zijn keuze, zodat de klant vooraf kan onderhandelen.
Hangt ook beetje van de schadehersteller af. Meeste verzekeraars zullen je naar bepaalde schadeherstellers sturen waar ze een overeenkomst mee hebben. Die schadeherstellers maken foto's en rapporten van de schade vooraf. Bedragen zijn hoog, maar wel volgens afspraak.
Vroeger was het nog wel eens dat je bij garage op de hoek een voorraam liet vervangen, er een dikke factuur naar de verzekeraar ging en de klant gewoon met een gratis autoradio naar huis ging. Verder heb je dan ook die cowboys die op parkeerterreinen staan te sterretje harsen, die willen ook nog wel eens meer claimen dan ze daadwerkelijk hebben uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
_JGC_ schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:11:
Vroeger was het nog wel eens dat je bij garage op de hoek een voorraam liet vervangen, er een dikke factuur naar de verzekeraar ging en de klant gewoon met een gratis autoradio naar huis ging.
Dat heet nu: "gratis ruitenwissers bij ruitreparatie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
10 jaar geleden was een beetje leuke autoradio wel wat duurder dan die paar tientjes voor een stel fatsoenlijke ruitenwissers.

De verschillen zitten ook vooral in de dingen als leenauto. Via je verzekeraar heb je er recht op, als je hem zelf moet betalen laat je hem staan en regel je wel wat anders. Dat soort verschillen bepalen ook het grote prijsverschil tussen een dealer en een universele garage, bij de dealer krijg je "gratis" een luxe leenauto bij een dikke reparatie, bij de universele garage is het vaak niet eens mogelijk of krijg je een oud roestig barrel mee.

Edit: of wat zo'n sterretjeharser bij de Gamma me destijds vertelde: "Ja dat sterretje is ooit gefixt, ziet er lelijk uit, ik wil het raam er wel voor je uitslaan, kost je geen eigen risico, dat regelen we wel even creatief met de verzekeraar".

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 03-08-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Die luxe leenauto valt aardig tegen hoor. Je krijgt praktisch altijd iets mee wat veel minder luxe is dan je zelf rijdt. In geval van mijn schade bij de Fiat 500e, die een nieuwwaarde heeft van ruim 30.000 euro, kregen we een VW Up mee met een nieuwwaarde van 12.000 euro. Daar word je echt niet blij van, saai interieur, slecht geluidssysteem, vrijwel geen trekkracht, handgeschakeld, et cetera. Die reparatie heeft toen 3 maanden geduurd, o.a. door het wachten op de voorruit. Ik vond dat eerlijk gezegd niet acceptabel meer. Maar je kunt er weinig aan doen en op zich mag je blij zijn vervoer te hebben en is het ook niet helemaal fair om de tegenpartij voor de kosten van een relatief dure leenauto op te laten draaien.

Edit: oh ja, waar ik ook van baalde was dat de VW Up op benzine reed en ik dus 3 maanden lang hoge brandstofkosten heb gehad. Maar goed, frustratie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cybje op 03-08-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Er is afgelopen jaar flink geconcurreerd op de autoverzekering. Daarom vaak onder kostprijs verkocht. Dit werd gecompenseerd door andere verzekeringen die de verzekeraar hoopte te verkopen als je eenmaal overstapte. Dat mag inmiddels niet meer.

Daarnaast werd er ook vaak de "energieleveranciers" methode gebruikt. Het eerste jaar goedkoop en daarna vloog de premie snel omhoog, hopende dat je in slaap was gesukkeld.

Overigens kan het ook nog gewoon beleid zijn. D.m.v. premie kan de verzekeraar ook regelen welke risico's ze wel en niet willen. Door de ongunstige gewoon onredelijk duur te maken gaan ze vanzelf en houdt je de goede over.

Maar goed, je kunt gewoon dagelijks opzeggen bij de meeste dus je hebt alle vrijheid om over te stappen en dan heb je mooi jaren geprofiteerd van een lage premie :).

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Dit is wel heel extreem, maar niet heel uitzonderlijk. Veelal worden nieuwe premies berekend met een stuk software en dat pakt voor de één uit op een kleine verhoging en voor de ander op meer verhoging. En waar dat aan ligt? Tja... Ergens bepaalde besluitvorming in het bedrijf waarbij voor lief genomen is dat het gehele pakket verhogingen zal leiden tot een X aantal klanten dat zal vertrekken. Daar hoort TS (neem ik aan) bij. Vervelend, maar de verzekeraar zal er niet wakker van liggen!
Verhogingen hebben alles te maken met het feit dat alles duurder wordt en veel verzekeraars momenteel geen hele grote potten geld meer hebben met dank aan de crisis. Inmiddels zijn de potten met geld wel weer aan het vullen, maar ja - er is geld nodig om meer geld te maken. Dus, ondanks dat de crisis op zijn retour is zullen de premie stijgingen nog wel even aanhouden (en waarschijnlijk zelfs nooit ophouden).

Verder is er voor de verzekeraars altijd een risico afweging. En die is binnen de automarkt nu héél lastig. We hebben namelijk met zijn allen geen idee waar het heen gaat!! Lease maatschappijen rijden nog massaal met diesel. Maar diesel gaat op redelijk korte termijn instorten. Wat gaat dat doen met de automarkt? Elektrische auto's zijn steeds populairder, maar we hebben nog geen idee wat dit op de lange termijn gaat doen en welke prijskaartjes daarbij komen kijken... En dan komen op de iets langere termijn nog de zelfrijdende auto's... Dat gaat de markt helemaal op de kop gooien! Want waarom zou iedereen dan nog een eigen auto willen als je een app kunt vragen om een auto binnen minuten voor te laten rijden?

De autoverzekeraars moeten dus wel geld harken, want richting de toekomst zijn de onzekerheden enorm en hebben zij dus een buffer nodig... En tja, dat geld moet ergens vandaan komen... Dus verhogingen van de premies! Want met slim beleggen alleen gaan ze het niet redden!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 21-07 17:55

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik had precies hetzelfde met Allsecur. Als je naar ze overstapt zijn ze de goedkoopste, maar daarna jagen ze zo snel mogelijk (elke verlenging) de prijs omhoog. Ze hopen dat je het niet merkt of niet erg genoeg vindt om over te stappen. Er zijn vast genoeg slapende klanten die het gewoon accepteren, anders zouden ze het niet proberen.

Tip: stap dus gewoon snel over en blijf opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 09:42
Mijn inboedelverzekering was verhoogd met 120% (ja dat lees je goed, meer dan verdubbeld). Vanzelfsprekend was ik heel snel overgestapt. Ze noemden dezelfde rede.

[ Voor 9% gewijzigd door Gamebuster op 03-08-2018 20:48 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-07 19:22
Dit is mijn nieuwe schade, ik ben van achteren aangereden op de snelweg. Er is praktisch gezien alleen een hoek van de auto af, inclusief 2 parkeersensoren en de kofferbakruimte is licht ingedeukt. Ook hierbij, geen mechanische schade, de auto rijdt op dit moment prima. Het schadebedrag ligt tussen de 10.000 en 15.000 euro:
[afbeelding]

Het liefst zou ik iedereen ook willen oproepen gewoon echt op te letten. Als we het aantal ongelukken kunnen halveren, puur door gefocust te rijden, niet te bumperkleven en je smartphone te laten liggen, dan scheelt dat per automobilist zomaar honderd euro of meer per jaar aan verzekeringspremie.
Helemaal mee eens, zeker dat laatste. Ik heb eind vorig jaar een kat aangereden onderweg naar huis, kat was daarna spoorloos, geen idee of die met z'n smartphone in z'n poten zat dus. Dit was de schade:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RI0CfV8Xs8jnyVOhx4eU4k1q/full.jpg

Geen noclaim, en geen schadevrije jaren d'r af, dus repareren die hap. Kosten: € 700,- (kunstof lassen + spuitwerk)

Op een verzekering (WA+Casco, 20.000km per jaar) van € 34,81. Dat is dus 20 maanden verzekering betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Besef wel even dat ook al betaal jij je eigen schade in 20 maanden af, dat de verzekeraar nog van tig andere mensen geld ontvangt die géén schade rijden. Voor eenieder die hier rapporteert schade te hebben geleden, zijn er 10 die het jaar door zijn gekomen zonder deukjes.

Medelijden hoeven we echt niet te hebben met een verzekeraar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Cybje schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:51:
[...]

In geval van de Fiat 500e was de voorruit alleen al bijna 2500 Euro.
Tikkeltje off-topic, maar waarom kost zo’n ruit 2500 euro? Kan me niet voorstellen dat die zo anders is dan van een normale 500 of 500c?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
remmuz schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:49:
Tikkeltje off-topic, maar waarom kost zo’n ruit 2500 euro? Kan me niet voorstellen dat die zo anders is dan van een normale 500 of 500c?
Als het verzekeringswerk is wordt er sowieso met een hark geschreven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

remmuz schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:49:
[...]

Ruit bleek toch iets anders te zijn. Heb 'm vergeleken uiteindelijk met die van de normale 500 zoals we hier kennen, want ik kon het ook niet geloven. Maar het is een andere fabrikant, de tint is anders en er zit een uitsparing om het chassisnummer te zien aan de buitenzijde helemaal in de hoek aan de bestuurderszijde. De vorm leek verder wel hetzelfde, maar als er een minimaal verschil in zou zitten is dat lastig te zien met het blote oog.

De onderdeelnummers bij Fiat waren overigens ook verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-07 00:12
Al vele jaren word mijn nieuwe schadevrije jaar steevast gehonoreerd met een premie-..verhoging! En na een paar jaar gaat de premie dan ineens fors omhoog. Dit lijkt een vaste structuur te zijn. Je komt ergens met een gunstige premie binnen, dan gaat de premie -ondanks je schadevrije jaren- geleidelijk omhoog, en dan ineens heel sterk. Dan is het tijd over te stappen naar een andere verzekeraar die je weer met een lagere premie binnenhaalt en begint het verhaal opnieuw.

Idiote verhogingen zoals TS heb ik ook meegemaakt. Er is niets aan te doen, behalve wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ben benieuwd wat Delta Lloyd volgend jaar gaat doen nu het is overgenomen door Nationale Nederlanden.
Zit nu al 3 jaar rond dezelfde premie, enige dikke verhoging kwam een paar jaar terug toen de assurantiebelasting fors verhoofd werd naar 21%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 18:30
Idem hier met Promovendum: van 24€ per maand naar 32€, zonder andere reden dan ‘dingen werden duurder’.

Overstappen dus maar weer...

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
Het grote probleem zijn schades die voor idiote bedragen gerepareerd worden.
Waarom moet een ruit €500 kosten als mijn verzekeraar het fixt, maar kost het me maar €300 als ik het zelf zou laten doen?
Dat is toch oplichterij?!

Hetzelfde geldt voor schadeherstel. Iemand had per ongeluk bij het achteruitrijden iemands bumper geraakt. Scheurtje erin. Zaten geen parkeersensoren oid in. Dus een vrij standaard bumper..
Eigen auto had ook een nieuwe bumper nodig, wel parkeersensoren etc..
Alles afgehandeld..
Paar maanden later komt de kostenspecificatie binnen:
Schade eigen auto: €800
Schade tegenpartij: €8500

Hoe dan?! Daar zijn gewoon andere zaken ook gefixt, mischien nieuwe velgen of zo

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-07 22:38

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, vroegâh in de goeie ouwe tijd kwam het geregeld voor dat bestuurders die in een auto-ongeluk verwikkeld waren het zelf handje contantje oplosten omdat het uiteindelijk meer zou kosten om er verzekeringswerk van te maken. Tegenwoordig zijn er veel leaseauto's op de weg, en leasemaatschappijen eisen dat bij elke schade, hoe klein ook, een schadeformulier wordt ingevuld en er verzekeringswerk van wordt gemaakt. Dat kost vezekeringsmaatschappijen dus meer geld.

Ook zijn moderne auto's veel duurder om te repareren dan vroegâh. Bij mij zijn begin dit jaar tot twee keer toe de koplampen uit mijn auto gejat, bijvoorbeeld. Hoppa, €4000. Keer twee dus. Na de tweede keer heeft de leasemaatschappij besloten een alarmsysteem in te laten bouwen om recidive te voorkomen en het lijkt erop dat dat het gewenste effect heeft want daarna is men niet meer komen "shoppen"...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37
GAIAjohan schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:10:
Het grote probleem zijn schades die voor idiote bedragen gerepareerd worden.
Waarom moet een ruit €500 kosten als mijn verzekeraar het fixt, maar kost het me maar €300 als ik het zelf zou laten doen?

Hetzelfde geldt voor schadeherstel. Iemand had per ongeluk bij het achteruitrijden iemands bumper geraakt. Scheurtje erin. Zaten geen parkeersensoren oid in. Dus een vrij standaard bumper..
Eigen auto had ook een nieuwe bumper nodig, wel parkeersensoren etc..
Alles afgehandeld..
Paar maanden later komt de kostenspecificatie binnen:
Schade eigen auto: €800
Schade tegenpartij: €8500

Hoe dan?! Daar zijn gewoon andere zaken ook gefixt, mischien nieuwe velgen of zo
Lease auto's zijn verplicht de auto te herstellen zodat alles weer naar het origineel hersteld is en er dus geen schade meer is. Als een bumper opnieuw gespoten moet worden dan moet de halve auto mee. Met je eigen auto ben je waarschijnlijk tevreden met het kleur verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
GrooV schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:01:
[...]

Lease auto's zijn verplicht de auto te herstellen zodat alles weer naar het origineel hersteld is en er dus geen schade meer is. Als een bumper opnieuw gespoten moet worden dan moet de halve auto mee. Met je eigen auto ben je waarschijnlijk tevreden met het kleur verschil.
Dit was geen leaseauto maar een Audi A6 uit 2004 of zo.. wel uit Duitsland, en het was in Duitsland gebeurd

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 07-08-2018 13:29 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37
GAIAjohan schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:28:
[...]

Dit was geen leaseauto maar een Audi A6 uit 2004 of zo.. wel uit Duitsland, en het was in Duitsland gebeurd
Oke, goed representatief verhaal dan }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
GAIAjohan schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:10:
Helaas is dat zo in het wereldje en de verzekering komt wel met centen, want die hoeven alleen de premie voor iedereen wat te verhogen. Dit gaan jij en ik ook niet zomaar stoppen. Dan zal er echt een kei harde cultuurverandering plaats moeten vinden.

Overigens niet alleen bij de verzekeringen en herstelbedrijven een cultuurverandering, maar ook bij de coureurs zelf. Wat een afgeleide stuntpiloten rijden er rond! Ik zie/hoor vaak geklaag over snelheid, maar daar heb ik eigenlijk het minste last van. Mensen die met compleet andere dingen bezig zijn (hallo telefoon), zijn vele malen erger en reageren super onvoorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:10:
[...]

Helaas is dat zo in het wereldje en de verzekering komt wel met centen, want die hoeven alleen de premie voor iedereen wat te verhogen. Dit gaan jij en ik ook niet zomaar stoppen. Dan zal er echt een kei harde cultuurverandering plaats moeten vinden.
Hoe zie je dat voor je? De meerderheid van de verzekeraars heeft al schadesturing bij 'eigen' schade waarbij je als jij zelf schade veroorzaakt je met je eigen auto naar een gecontracteerde hersteller moet. Dit levert een forse besparing voor de verzekeraar op (en in theorie dus ook een lagere premie). Maar hoe moet je dat doen als iemand anders schade aan je auto veroorzaakt? Moet je dan verplicht naar de hersteller van de tegenpartij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Verzekeraars hebben sowieso veel macht want je bent wettelijk verplicht een verzekering af te sluiten. Al is het maar een WA verzekering. Er zal ongetwijfeld een richtlijn of wet zijn hoe de polis van een "Standaard" WA verzekering moet zijn maar de rest is allemaal aan te sleutelen en kost bij de ene meer geld dan de ander.
Net als de zorgverzekeraars.. Belachelijk en smerig eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TheBrut3 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:57:
[...]

Als het verzekeringswerk is wordt er sowieso met een hark geschreven :+
100% waar. Zo heb ik de afgelopen jaren wat schades/dingetjes gehad waar ik gelukkig mondig genoeg over was om ook zelf uit te zoeken.

Ruit via Carglass uit Polen laten komen (heel specifiek model) en dat was incl expresse-vervoer en plaatsen bijna de helft van wat de verzekeraar wilde gaan rekenen / cashen op mijn polis. Enige jaren later van achter aangereden. Alles betaald door de verzekeraar van de tegenpartij. Factuur klopte van geen kant; 1 velg van €800 berekend terwijl dat ding nieuw in Engeland in de winkel ligt voor €300. Leenauto (gerenommeerd hersteller) gewoon x1.6 berekend qua dagprijs.

Ja, met dit soort "woeker-harken" snap ik wel dat iedereen in de auto-wereld er beter van wordt m.u.v. de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
o
Het maakt niet uit hoe ik het voor me zie. Iedereen weet gewoon dat die hark bestaat en mij maak je niet wijs dat de maatschappijen het niet weten.
Dat is hetzelfde als dat iedereen weet dat je voor een keuken 30-50% van de vraagprijs moet betalen, maar toch vragen ze "maar" 15k voor keuken X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Mrjraider schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:32:
Verzekeraars hebben sowieso veel macht want je bent wettelijk verplicht een verzekering af te sluiten. Al is het maar een WA verzekering. Er zal ongetwijfeld een richtlijn of wet zijn hoe de polis van een "Standaard" WA verzekering moet zijn maar de rest is allemaal aan te sleutelen en kost bij de ene meer geld dan de ander.
Net als de zorgverzekeraars.. Belachelijk en smerig eigenlijk..
Wat bedoel je? Een WA-dekking is bij alle verzekeraars hetzelfde, je dekt namelijk de schade die jij aanricht met een voertuig en verder niets. Er zullen vast aanvullende dekkingen mogelijk zijn bij verschillende verzekeraars maar een WA-dekking is een WA-dekking van minimaal 5,6 miljoen bij gewonden of overlijden en 1,2 miljoen voor materiële schade.
TheBrut3 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:33:
[...]
o
Het maakt niet uit hoe ik het voor me zie. Iedereen weet gewoon dat die hark bestaat en mij maak je niet wijs dat de maatschappijen het niet weten.
Dat is hetzelfde als dat iedereen weet dat je voor een keuken 30-50% van de vraagprijs moet betalen, maar toch vragen ze "maar" 15k voor keuken X.
Ah, hard roepen zonder een oplossing te hebben. Ik had gehoopt op een ingenieuze oplossing voor iets dat ook voor verzekeraars een groot probleem is.

[ Voor 24% gewijzigd door engessa op 14-08-2018 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Mx. Alba schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:53:
Tja, vroegâh in de goeie ouwe tijd kwam het geregeld voor dat bestuurders die in een auto-ongeluk verwikkeld waren het zelf handje contantje oplosten omdat het uiteindelijk meer zou kosten om er verzekeringswerk van te maken. Tegenwoordig zijn er veel leaseauto's op de weg, en leasemaatschappijen eisen dat bij elke schade, hoe klein ook, een schadeformulier wordt ingevuld en er verzekeringswerk van wordt gemaakt. Dat kost vezekeringsmaatschappijen dus meer geld.
Maak onderscheid tussen (1) WA schades (door anderen aan leaseauto veroorzaakt) en (2) casco-schades (door leaserijders zelf veroorzaakt.

Bij nummer 1 maakt het niet uit of het slachtoffer lease of privé rijdt. In beide gevallen is compleet herstel het uitgangspunt van de schadeberekening.

Bij nummer 2: Die kosten worden omgeslagen op zakelijke polissen. Die zijn dan ook een stuk duurder dan privé.

Voorbeeld n=1:
Tien jaar geleden reed ik een 307SW van 26k als leaseauto. De cascoverzekering in het leasebedrag was maar liefst 130 euro per maand. Dan moet je bedenken dat casco-premie vrijwel lieair opschaalt met nieuwprijs en de dekking ook nog excl BTW was (want zakelijke auto heeft immers BTW aftrek).

Vandaag de dag rijd ik privé in een auto van 400 kilo meer, meer dan het dubbele vermogen en een cataloguswaarde van bijna driemaal zoveel. Mijn premie (casco met opties als SVI en no-claim beschermer) zit helaas boven de 100 euro, maar gelukkig wel lager dan op die lease-307.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@t_captain misschien eens overstappen van verzekeraar en/of je schadevrije jaren opbouwen? Incl alle modules zit ik op €93 all-risk voor een "risico Audi A6", midden in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 09:41
Tja een koplamp kost ook geen 100 euro meer. Tegenwoordig met die "smart intelligent" bochtenverlichting en dimsysteem ben je per unit 2000 euro kwijt. En dit is nog met meer dingen zo. Bumpertje aantikken is niet alleen spuitwerk maar meteen de 5 andere sensoren ook mee vervangen.

Ik heb zelf 1 keer schade veroorzaakt en was opeens onverzekerbaar. Van 10 schadevrije jaren met de auto en 6 schadevrijejaren met de motor stond ik met de motor op -4. Ik had twee maanden terug even een achterbumper aangetikt met mijn laars en ging dat maar claimen. Vervolgens kreeg ik mijn nieuw aangeschafde motor niet verzekerd. Ik vroeg maar om de nota van de uitgekeerde schadebedrag van de laatste claim en heb die maar betaald. Ging maar om 540 euro. Bleek dus dat claim = claim. Of het nou 1 miljoen euro betreft of 20 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door com2,1ghz op 15-08-2018 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
engessa schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:21:
Ah, hard roepen zonder een oplossing te hebben. Ik had gehoopt op een ingenieuze oplossing voor iets dat ook voor verzekeraars een groot probleem is.
Ik ben geen verandermanager, dus geen idee hoe je een cultuurverandering door die branche laat lopen. Genoeg mensen die daar wel voor hebben gestudeerd. Verder ook geen idee wat binnen die branche helpt. Minder toegewezen reparaties? Gehele contracten kwijt raken? Boetes? Als de verzekeraars echt willen is het best mogelijk om gezamenlijk een onderzoek te starten. Echter zolang de klanten wat kunnen hoppen en niet te hard zeuren zal dat niet zo snel gebeuren.

Buiten dat zal er ook bij de weggebruikers wat moeten veranderen. Als iedereen nou eens gewoon de telefoon laat liggen en elkaar net wat meer ruimte gunt, dat scheelt ook weer in de schades. Niet alle ongelukken zijn te voorkomen, maar veel wel. Hoe gaan we dat er door krijgen? Ook geen idee, de overheid probeert het met campagnes. Ze kunnen moeilijk 100.000 agenten onopvallend de weg op sturen om alle bellers een boete te geven van €1k, maar dat is natuurlijk niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:10:
[...]
Overigens niet alleen bij de verzekeringen en herstelbedrijven een cultuurverandering, maar ook bij de coureurs zelf. Wat een afgeleide stuntpiloten rijden er rond! Ik zie/hoor vaak geklaag over snelheid, maar daar heb ik eigenlijk het minste last van. Mensen die met compleet andere dingen bezig zijn (hallo telefoon), zijn vele malen erger en reageren super onvoorspelbaar.
Echt precies dit! De meeste hardrijders zijn geconcentreerd bezig met twee handen aan het stuur. Daar heb je geen last van. Uiteraard als het mis gaat, gaat het harder mis.

Maar de meeste schade komt echt van mensen die gewoon maar wat doen, niet capabel zijn of zichzelf op non-actief zetten door met een telefoon/radio/etc bezig te zijn.

Paar weken geleden van achteren aangereden bij het stoplicht. Ik stond al stil. Hoe dan? Wat een mafklapper.

Wat mij betreft moet de premie ook veel meer gedifferentieerd worden op schadevrije jaren. Maak je brokken, dan ga je betalen. De veroorzakers aanpakken is ook helemaal in lijn met afval, uitstoot, energieverbruik, waterverbruik, etc. Laten we dan de verzekeringen niet socialer maken dan nodig.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
MAX3400 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:50:
@t_captain misschien eens overstappen van verzekeraar en/of je schadevrije jaren opbouwen? Incl alle modules zit ik op €93 all-risk voor een "risico Audi A6", midden in de Randstad

Ongeveer 110 euro premie, BMW 530d Touring van 75k nieuwwaarde, 235pk, 1675kg. Stuk of 15 jaar schadevrij.

Ben wel tevreden met mijn verzekeraar (Interpolis). De 2e auto (Poli GTI) kost de helft aan premie. Diesels liggen wat slechter, zit een toeslag op. Al met al niet het idee dat ik veel ga besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-07 13:16
[...]

Het probleem is volgens mij dat de verzekeraar een quote wil voor reparatie. Dan kunnen zij bepalen of de auto total loss is of niet. Bij total loss gaat ie de veiling op en krijgen ze er nog wel wat voor, zeker bij een Tesla is dat snel lucratief.

Als de verzekeraar zegt: Doe maar herstellen! Dan moet de schadehersteller dat doen voor het bedrag genoemd in de offerte. Die loopt het risico dat er meer kapot is dan hij heeft gedacht, en dat moet hij dan bijleggen. Om die reden zal een schadehersteller altijd een hoge prijs offreren, omdat die niet voor een onverwacht risico wil staan. Die dekt elk risico af door elk mogelijk defect in de offerte op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18

Yucon

*broem*

com2,1ghz schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:00:
Tja een koplamp kost ook geen 100 euro meer. Tegenwoordig met die "smart intelligent" bochtenverlichting en dimsysteem ben je per unit 2000 euro kwijt. En dit is nog met meer dingen zo. Bumpertje aantikken is niet alleen spuitwerk maar meteen de 5 andere sensoren ook mee vervangen.

Ik heb zelf 1 keer schade veroorzaakt en was opeens onverzekerbaar. Van 10 schadevrije jaren met de auto en 6 schadevrijejaren met de motor stond ik met de motor op -4. Ik had twee maanden terug even een achterbumper aangetikt met mijn laars en ging dat maar claimen. Vervolgens kreeg ik mijn nieuw aangeschafde motor niet verzekerd. Ik vroeg maar om de nota van de uitgekeerde schadebedrag van de laatste claim en heb die maar betaald. Ging maar om 540 euro. Bleek dus dat claim = claim. Of het nou 1 miljoen euro betreft of 20 euro.
Je gaat niet zomaar van 6 naar -4. 5 jaar aftrek is standaard bij schade, tenminste voor zover ik weet. Is het verhaal nog iets uitgebreider dan hierboven of loop ik achter?

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:52:
[...]

Je gaat niet zomaar van 6 naar -4. 5 jaar aftrek is standaard bij schade, tenminste voor zover ik weet. Is het verhaal nog iets uitgebreider dan hierboven of loop ik achter?
Per schuldschade val je 5 jaar terug tot een minimum van -5. Alle verzekeraars in Nederland hanteren deze regel dus om van 6 naar -4 te gaan zal er sprake zijn van twee schades in één verzekeringsjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 09:41
Yucon schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:52:
[...]

offtopic:
Er ontbreekt een stukje, excuses, had een meeting waardoor ik even snel had gesubmit.

De schadevrijejaren zijn toegekend per voertuig per persoon. Ik had mijn motor aangeschaft en naast mijn oude motor nog die ik twee maanden later de deur uit deed. De schadevrijejaren waren niet overgezet dus ik begon weer van 0. MIjn 5 jaren waren opeens foetsie en in geen van de systemen was dit zichtbaar. Na wat graven in oude administratie heb ik de polisbladen gevonden. Dit heeft 3 maanden geduurd om het helemaal recht te trekken. Ik kon tot die tijd geen nieuwe motor verzekeren.

Wat ik wilde zeggen is dat voor de claim het schadebedrag niets uit maakt en altijd 5 schadevrije jaren er vanaf gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MAX3400 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:11:
Ja, 24.95% afgelopen jaar. En elk jaar daarvoor "enkele procenten".

Even ter info: is dit een verlenging van een bestaande auto of heb je eerder dit jaar auto A verkocht, de verzekering stopgezet en enkele dagen/weken later auto B ingeschreven?
Kleine update/schop; het nieuwe voorstel voor komend jaar is een premie-verlaging van bijna 11 Euro per maand. Wel met de automatische disclaimer dat reparaties duurder zijn geworden etc. etc. etc. Mwhoa, kan ik van die besparing toch mooi de auto 1.5x volgooien dat jaar :+

Pagina: 1