Vrijstaand huis zonder gasaansluiting over naar elektrisch.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 15:02

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Enkele jaren geleden heb ik een vrijstaande bungalow gekocht (met volledige onderkeldering/garage) Deze was rond 1964 gebouwd vlak voor iedereen hier over ging op aardgas. De bewoners hebben toen nog gekozen voor een stookolietank (1000 liter) en hiermee alle radiatoren in huis verwarmd. Het is hierna nooit gemoderniseerd (op geen enkel gebied :X ) Op dit moment doen we alles elektrisch behalve het verwarmen/stoken. Tijdens het opknappen hebben we de plafonds al geïsoleerd.

We hebben nu een elektrische boiler voor douchen en kraanwater, koken elektrisch. Dat is fijn. Het liefst willen we voor alles volledig om natuurlijk, dus vandaar het volgende.

Die stookolie zit ons inmiddels wel een beetje dwars.
  • Het is lastig te krijgen (we hebben 1 vast adres, maar ze liggen niet bepaald op elke straathoek omdat het in Nederland zeer zeldzaam is om stookolie te gebruiken.
  • Je moet telkens in 1 keer een grote tank laten vullen (1000 liter in een keer, eventueel in 2 keer)
  • En natuurlijk de hoeveelheid in je tank in de gaten houden (hij is al eens leeg geweest zonder dat we het doorhadden. Toen moesten we meer als een dag in de kou zitten :X
  • Het is ook niet bepaald duurzaam en goed voor de luchtkwaliteit
  • De ketel is enorm en maakt veel herrie als hij aanslaat
Gas ga je nu niet meer aan laten sluiten in 2018. Zou doodzonde zijn. Dus dan direct 100% over op elektrisch

Ons plan nu:

- Zonnepanelen plaatsen (vierkant plat dak van ongeveer 10x10m met 100% volle zon, nooit schaduw)
- Spouwmuren isoleren (om hoeveelheid stoken dat nodig is te verminderen)
- Nieuwe kozijnen in de woonkamer (op dit moment hardhouten die toe zijn aan vervanging met "oud" dubbelglas)
- Elektrische radiatoren waar nu de ouderwetse radiatoren hangen.

Het liefst halen we de hele cv boel weg (ketel, radiatoren, leidingen (die lopen allemaal door de onderkeldering onder het huis) en stoken we volledig elektrisch. Natuurlijk zijn er andere oplossingen, maar we willen gewoon af van verbrandingsketels of grote pompsystemen. Gewoon een simpele opzet heeft onze voorkeur.

Qua stoken zijn we op het moment ongeveer anderhalve tank stookolie kwijt per jaar (heel erg afhankelijk van het weer, maar we zijn behoorlijk zuinig qua stoken) Dat is ongeveer 1500 liter stookolie. Een liter kost iets meer dan een euro geloof ik.

Elektra op het moment ligt wat hoger dan gemiddeld ivm de elektrische boiler. 50 euro per maand geloof ik. In onze vorige woningen zaten we rond de 20 euro max voor stroom..

Gaan we elektrisch stoken (individuele radiatoren, geen cv) dan zullen we ongetwijfeld veel meer kwijt zijn aan elektra, maar hopelijk kan je dan overdag met de opbrengst van de panelen direct stoken zonder al te veel bij te kopen. Maar niet meer afhankelijk zijn van de stookolie is ons doel.

Iemand ervaring met elektrisch verwarmen? Mis ik iets in dit verhaal? Verkijk ik me ergens op? Ik hoor het graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Collaborator op 22-07-2018 22:55 ]

This space is occupied

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

Exigence

dnkroz

Vloerverwarming en warmtepomp ipv elektrische radiatoren. Scheelt je een factor 4 aan elektriciteit. Warmtepomp is wellicht wat duurder dan overal elektrische radiatoren. Maar je hebt daarentegen een heel stuk minder zonnepanelen nodig om te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En dan komt ook ineens de optie erbij om te koelen in de zomer. En met het huidige weer (waarbij de 14-daagse verwachtingen nog steeds geen ander weer op komst laten zien) blijkt wel dat het ook in Nederland langer dan een week heet kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 21:30

cruncher

wanna crunch someone?

Puur alleen op elektrisch verwarmen zal erg duur worden. Zoek kombi warmtepomp en wellicht zonnecollectoren en opslag warme vloeistof hiervan. Je heb er ruimte genoeg voor denk ik.
Vloerverwarming later aanbrengen is kostbaar.
Om je huis in winter goed warm te hebben, na laten rekenen.

can you read my mind?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-08 17:12

Theo

moederbord

Ga inderdaad voor een warmtepomp. Je hebt dan buiten een unit staat vergelijkbaar met de buitenunit van een grote airco, plus eventueel binnen een kleine unit. Je hebt geen grondbron of wat dan ook nodig, de warmtepomp haalt z'n warmte uit de lucht.
Vervolgens gebruik je die warmte in vloerverwarming of jaga's voor verwarming. Er zit momenteel best veel subsidie op warmtepompen.

Stelregel is dat een een kuub gas voor verwarmen gelijk staat aan 2 Kwh met een warmtepomp, of 8 Kwh met een gewone elektrische verwarming. Een liter stookolie is ongeveer 1.2 kuub gas

Verder; haal vandaag die elektrisch boiler het huis uit en vervang deze ook voor een warmtepompboiler. Het stoomverbruik reduceer je dan met zeker 66% terwijl je nog steeds dezelfde warmte hebt. Met subsidie is zo'n 200 liter boiler voor een paar honderd euro te krijgen. Terugverdientijd is minder dan een jaar

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
https://www.esanico.be/nl...ntic+Explorer+3&results=4 (hier zit 1250 euro subsidie op in NL)

[ Voor 13% gewijzigd door Theo op 23-07-2018 08:58 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-08 18:22

VW-Arjan

★★★★★

Je kunt ook kijken naar infrarood verwarming.
Dat kun je zowel aan de muur als aan het plafond monteren en straalt (Infrarood) warmte uit.

Je krijgt dan wel zone's zeg maar, je hebt alleen warmte binnen het straalbereik van het IR paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

LPG ( vloeibaar propaan) tank in de tuin en moderne CV ketel ophangen + flink isoleren... als stap 1 en dan over 10 jaar i.o.d een warmte pomp erin.

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:31
VW-Arjan schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:13:
Je kunt ook kijken naar infrarood verwarming.
Dat kun je zowel aan de muur als aan het plafond monteren en straalt (Infrarood) warmte uit.

Je krijgt dan wel zone's zeg maar, je hebt alleen warmte binnen het straalbereik van het IR paneel.
Infrarood verwarming is net zo onzuinig als gewone elektrische verwarming wanneer je de hele ruimte behaaglijk wilt hebben. Je stopt er 1kWh elektra in en krijgt er 1kWh warmte voor terug. Bij een warmtepomp krijg je ongeveer 4kWh warmte voor elke kWh elektra die je er in stopt. Een warmtepomp heeft dusver 1/4e van de energie nodig ten opzichte van andere vormen van elektrische verwarming.

Infrarood verwarming is leuk voor de werkplek van een magazijnmeester in een grote loods. Terwijl de loods ca 15 graden is, wat voldoende is voor order-picken is het dan bij de computer waar alles administratief afgehandeld moet worden en men stil zit te werken behaaglijk warm.

Doordat je met een warmtepomp veel minder elektrische energie nodig hebt, bespaar kun je veel installatiekosten besparen op de zonnepanelen. En helemaal met de afschaffing van het salderen in het achterhoofd weet je dat je de afname in de winter moet beperken. De stroom die je in de zomer opwekt, kun je straks voor bijvoorbeeld 10 cent per KWh verkopen, terwijl je in de winter wanneer de stroom nodig is voor verwarming er bijvoorbeeld 20 cent voor moet gaan betalen.

Wat heb je dan liever?
- In de zomer 2500kWh aam het net leveren en in de winter 2500kWh afnemen om het huis te verwarmen?
- Of in de zomer 10.000kWh aan het net leveren en in de winter 10.000kWh afnemen.

Ik zou het wel weten....

Maar het belangrijkste nu is eerst alles isoleren. Ongeacht welke vorm van verwarming er in een huis is, is isolatie de beste kostenbeperking. Vloer, dak en spouwmuurisolatie is een must. Waar het even kan met een Rc-waarde van 4 of hoger (=minimaal 10cm PIR of 16cm minerale wol). Voor de ramen moet je voor triple-glas kiezen wanneer je dat nu gaat vervangen. Kiezen voor gewoon HR++ glas is kiezen voor de optie die uitgefaseerd gaat worden. Als je toch bezig bent kun je beter voor de nieuwe standaard kiezen.

Als je uiteindelijk klaar bent met isoleren kun je het beste een warmteverliesberekening laten maken om per kamer vast te stellen hoeveel warmte er in de winter nodig is om het comfortabel te houden. Tel die waardes bij elkaar op en je weet de capaciteit die nodig is voor je warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 23-07-2018 10:56 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 09:41
Een combi van een aparte warmtepompboiler en een monobloc word tegenwoordig vaak gedaan, dan kun je 2 x gebruik maken van de subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
cactusman schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:16:
LPG ( vloeibaar propaan) tank in de tuin en moderne CV ketel ophangen + flink isoleren... als stap 1 en dan over 10 jaar i.o.d een warmte pomp erin.
Waarom 2 keer investeren als het ook in één keer goed gedaan kan worden?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ivow85 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:57:
[...]

Waarom 2 keer investeren als het ook in één keer goed gedaan kan worden?
niet iedereen heeft in één keer zoveel geld.. en ik vermoed dat de warmtepomp heel heel veel goedkoper gaan worden....

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-08 07:54
Zonnepanelen zou ik zeker doen. Met name als je naar volledig elektrisch wil. Maar bedenk wel dat je panelen maar héél weinig opleveren in de tijd van het jaar dat je verwarming nodig hebt. Er is nog geen enkele vorm van energie-opslag waarmee je het overschot aan zonne-energie in de zomer kan bewaren voor de winter.
Ik heb zelf mijn panelen nog maar sinds november, maar het verschil tussen mijn slechtste maand (januari) en mijn beste maand (mei) was een factor 11, juli gaat daar waarschijnlijk nog iets overheen. Deze factor kan tussen installaties nog wel wat verschillen, maar is in alle gevallen heel groot. Er is nou eenmaal maar weinig licht in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:44
Als de warmtepompen zakken in prijs, dan zal de subsidie ook gaan zakken. Dus netto zal dat de komende jaren niet veel verschillen verwacht ik.

Zelf woon ik ook al gasloos middels een warmtepomp.

Hier ook zonnepanelen bij de warmtepomp, op zonnige dagen blijft er wat stroom over, zelf met koelen van de warmtepomp aan. In de winter doen de panelen niet zoveel. Zoals hier boven al staat een factor 11 verschil ongeveer.

[ Voor 36% gewijzigd door Erwin_83 op 23-07-2018 11:24 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
cactusman schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:02:
[...]

niet iedereen heeft in één keer zoveel geld.. en ik vermoed dat de warmtepomp heel heel veel goedkoper gaan worden....
Juist als het geld niet voor het oprapen ligt lijkt het mij verstandig om het in één keer goed te doen. Stapsgewijs, dat wel.

Dus eerst isoleren en daarna pas zonnepanelen en de warmtepomp. Voorlopig doet de oude ketel het toch gewoon? Dan kan je beter die nog even gebruiken in plaats van een bak geld uit te geven aan een tussenoplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Je kan ook nog naar de energie bespaar lening kijken voor het verduurzamen van je woning. (Mits je niet al tot je nek in de schulden zit )

Met een beetje mazzel betaal je de besparing op energie kosten dan als aflossing en rente op je lening en ben je per maand niet duurder uit. En na 10 of 15 jaar ben je van de lening af.

[ Voor 40% gewijzigd door Erwin_83 op 23-07-2018 12:24 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou ook nog kunnen kijken naar een lucht/lucht warmtepomp, een stuk makkelijker installeren, maar je moet er wel tegen kunnen qua uiterlijk en lichte luchtstroom door je woning.
Groot voordeel is dat je deze in de zomer kan gebruiken om je woning te koelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 23-07-2018 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
- Elektrische radiatoren waar nu de ouderwetse radiatoren hangen.
Vloerisolatie & vloerverwarming.

Het voordeel is dat je de radiatoren weg kunt halen, wat meer ruimte geeft. Het wordt door veel mensen ook als comfortabeler ervaren. Zelf vond ik dat wel meevallen. Het valt in ieder geval goed te combineren met een warmtepomp.

Het nadeel, je moet je vloer helemaal open laten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
Er zijn enkele 'droge' vloerverwarmingssystemen, zoals comfy-floor en jupiter vloerverwarming, die aantrekkelijk zijn bij renovatie:
- snel te installeren (geen lange droogtijd van een cementlaag)
- licht in gewicht, dus geen extra belasting op muren en fundering
- de vloer wordt in een oogwenk warm, je merkt 't al enkele minuten nadat je aan de thermostaat draait
- relatief dun waardoor de deuren in huis nauwelijks korter worden
- het is vrij eenvoudig zelf aan te leggen als je dat zou willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
Ernemmer schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:26:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een lucht/lucht warmtepomp, een stuk makkelijker installeren, maar je moet er wel tegen kunnen qua uiterlijk en lichte luchtstroom door je woning.
En lang zo duur niet, voor 2000 euro heb je wel een unit van een goed merk aan de muur hangen.
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Eigenlijk gewoon een airco die ook kan verwarmen.

Maar vloerverwarming met een lucht/water-warmtepomp is het mooiste.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

@Collaborator Hoe groot is de woning qua oppervlakte/inhoud wat je wil gaan verwarmen? Dat maakt het wat makkelijker om mee te denken over de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Ernemmer schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:26:
Leuk als je begane grond vrijwel volledig één open ruimte is en je boven alleen de slaapkamer gebruikt. Maar als je bijvoorbeeld opgroeiende kinderen hebt die op hun eigen kamer spelen, huiswerk maken, gamen etc dan werkt het natuurlijk niet met maar 1 binnenunit per etage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal eerst beginnen met isoleren. Als klopt dat 1 liter stookolie gelijk staat aan 1,2kuub had en je verbruikt 1500 liter dan valt veel winst te behalen.

Andere vraag heb jij vaste kosten aan het stoken op stookolie?
Je zou ook kunnen kiezen voor een setup waarbij 80% met warmtepomp verwarmt en dat je op de paar dagen dat het echt vriest dat je dan de stookolie instenlatie aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ivow85 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Leuk als je begane grond vrijwel volledig één open ruimte is en je boven alleen de slaapkamer gebruikt. Maar als je bijvoorbeeld opgroeiende kinderen hebt die op hun eigen kamer spelen, huiswerk maken, gamen etc dan werkt het natuurlijk niet met maar 1 binnenunit per etage.
1 binnenunit per etage is dan inderdaad niet genoeg, maar er zijn natuurlijk genoeg systemen te krijgen met meerdere units.
Eventueel kan je het ook combineren met infraroodpanelen op de slaapkamers.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 23-07-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-08 08:42
Heb je hier geen buitenunit voor nodig ofzo? Of hoe werkt deze boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik zou ook voor een lucht water warmtepomp gaan, je hebt ruimte in de kelder voor de binnen unit ( is in mijn geval flinke koelkast qua formaat maar maakt eigenlijk bijna geen geluid ) dan kan je de rest laten voor wat het is.

Je hebt warm water en je radiatoren werken ook nog behoorlijk.
Vloerverwarming is wel handig in deze combinatie heb je in de zomer nog koeling ook en zou best een stuk goedkoper kunnen zijn dan alles electrisch verwarmen.

En als je beetje gaat rondshoppen kan je voor een best redelijke prijs een warmtepomp kopen + installatie ( je krijgt ook nog 2000 subsidie )

Ik was nog geen 8000 kwijt voor installatie + leidingwerk omleggen +warmtepomp

[ Voor 20% gewijzigd door Shadowhawk00 op 23-07-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Laatst online: 05-07 21:29
Om subsidie te krijgen moet de warmtepompboiler wel door een deskundige installateur geïnstalleerd worden.
https://www.rvo.nl/subsid...dt-de-isde-1/warmtepompen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Iruk1981 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:44:
[...]

Om subsidie te krijgen moet de warmtepompboiler wel door een deskundige installateur geïnstalleerd worden.
https://www.rvo.nl/subsid...dt-de-isde-1/warmtepompen
Als je in het warmtepomptopic kijkt dan blijkt dat je ook de subsidie aan kunt vragen wanneer je het zelf deskundig aanlegt, en foto's als bewijsvoering hiervoor gebruikt..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:36

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ivow85 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:54:
[...]

Infrarood verwarming is net zo onzuinig als gewone elektrische verwarming wanneer je de hele ruimte behaaglijk wilt hebben. Je stopt er 1kWh elektra in en krijgt er 1kWh warmte voor terug. Bij een warmtepomp krijg je ongeveer 4kWh warmte voor elke kWh elektra die je er in stopt. Een warmtepomp heeft dusver 1/4e van de energie nodig ten opzichte van andere vormen van elektrische verwarming.

Infrarood verwarming is leuk voor de werkplek van een magazijnmeester in een grote loods. Terwijl de loods ca 15 graden is, wat voldoende is voor order-picken is het dan bij de computer waar alles administratief afgehandeld moet worden en men stil zit te werken behaaglijk warm.
Ik vind het geen gek idee. De vraag is of je zo goed kan na isoleren in zo'n oud huis. Dan wordt vaak een warmtepomp met gas ondersteuning aanbevolen. Met infrarood kan je dan wel efficiënt verwarmen. Ik zou misschien eerst inzetten op isolatie. En kijken of je in de winter ook met een lage keteltemperatuur er voldoende warmpjes bij zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Laatst online: 05-07 21:29
Theo schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:18:
[...]

Als je in het warmtepomptopic kijkt dan blijkt dat je ook de subsidie aan kunt vragen wanneer je het zelf deskundig aanlegt, en foto's als bewijsvoering hiervoor gebruikt..
Thanks, ben het topic al aan het door struinen. Zeer interessant, we hebben zojuist ook een oud huis gekocht met CV+boiler combo van >18 jaar oud.

ontopic:
Wat ik buiten Tweakers wel tegen kom is dat je eigenlijk eerst moet zorgen voor degelijke isolatie van je huis. Dat zou het meeste opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat kom je ook op Tweakers tegen hoor ;). Stap 1 is isoleren. Stap 2-4 zijn ook isoleren. Daarna komen de volgende zaken aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mr_gadget schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:36:
[...]

Ik vind het geen gek idee. De vraag is of je zo goed kan na isoleren in zo'n oud huis. Dan wordt vaak een warmtepomp met gas ondersteuning aanbevolen. Met infrarood kan je dan wel efficiënt verwarmen. Ik zou misschien eerst inzetten op isolatie. En kijken of je in de winter ook met een lage keteltemperatuur er voldoende warmpjes bij zit
Met infrarood kun je nooit efficient verwarmen, iig bij lange na niet zo efficient als een WP.
COP1 = niet efficient.

Bivalente setups zou ik vermijden, dat is half werk met dubbele kosten, zowel in aanschaf als vaste lasten (vastrecht anyone?)
Dan gewoon enkel een WP en wat infrarood (jaja) panelen voor de paar dagen per jaar dat de WP het niet in z'n eentje trekt.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-07-2018 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Mijn huis is uit 1902 en draait ook op een warmtepomp. Dat isoleren is best mogelijk.

Het huis van TS is uit de jaren 60, en heeft dus sowieso spouwmuren. Zonder ingrijpende verbouwing kunnen de muren dus geïsoleerd worden. De vloer van de begane grond is ook geen punt, want het huis is onderkelderd. Het dak van binnenuit isoleren heeft misschien wel impact op de leefruimtes. Kozijnen vervangen is in praktijk niet zo ingrijpend (maar wel vrij prijzig). Maar meestal kunnen houten kozijnen, mits ze in goede staat zijn, geschikt gemaakt worden voor triple-glas door simpelweg de sponning dieper in te frezen.

Met infrarood kun je niet efficiënt verwarmen. Het is gewoon COP 1 verwarming. Je kan met infrarood wel op verwarmingskosten besparen door alléén een klein deel van het huis te verwarmen (waar zich op dat moment mensen bevinden) maar dan zit je kwa comfort toch echt op een ander niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Iruk1981 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:49:
[...]

Thanks, ben het topic al aan het door struinen. Zeer interessant, we hebben zojuist ook een oud huis gekocht met CV+boiler combo van >18 jaar oud.
Tja als je toch moet vervangen kan je het net zo goed in 1x goed doen.
Natuurlijk is isoleren beter om eerste te doen, maar dat kan ook volgend jaar maar de CV ketel begint wel op zijn einde te raken.
Sommige warmtepompen hebben een redelijk groot reservoir en die wil je niet op zolder kwijt (qua gewicht redden houten balken dat niet )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

[...]

Ik heb een vrijstaande woning uit 1935. Recentelijk veel geïsoleerd volgens 'normale' manieren (standaard spouwisolatie; glaswol tegen het dak en dubbel glas, dus geen exteme iolatiemaatregelen). Warmtepomp aan laten leggen en zonnepanelen geplaatst. Alles samen voor nog geen 14K zelf kunnen doen met <5 jaar TVT.

Dus oud huis? Check! Vrijstaand? Check! valt duurzaam te maken? Check! Korte TVT? Check!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Erwin_83 op 24-07-2018 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Mijn huis van 30 jaar oud afgelopen winter prima warm gehouden met de warmtepomp.

Heb jij je al eens verdiept in een pelletkachel voor erbij? Snelle sfeervolle warmte mocht de warmtepomp te kort komen.

Het platte dak is al n geïsoleerd (aan de buitenkant) de schuine kap komt van de winter en in oktober nieuwe kozijnen met hr++ glas. Voor de spouw heb ik nog geen extra isolatie plannen.

Oja isoleren is ook ventileren, vergeet dat punt niet. Zeker als alles luchtdicht wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 24-07-2018 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Shadowhawk00 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:04:
[...]

Tja als je toch moet vervangen kan je het net zo goed in 1x goed doen.
Natuurlijk is isoleren beter om eerste te doen, maar dat kan ook volgend jaar maar de CV ketel begint wel op zijn einde te raken.
Sommige warmtepompen hebben een redelijk groot reservoir en die wil je niet op zolder kwijt (qua gewicht redden houten balken dat niet )
Je bedoelt een warmtepomp met boiler voor sww. Die heb ik staat op zolder met 190 liter boiler inhoud. Warmtepompen zijn er ook zonder boiler te krijgen. En aparte sww boiler kan je dan eventueel elders in huis plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:19

Wokschotel

Op 6 wielen

Erwin_83 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:25:
[...]

Je bedoelt een warmtepomp met boiler voor sww. Die heb ik staat op zolder met 190 liter boiler inhoud. Warmtepompen zijn er ook zonder boiler te krijgen. En aparte sww boiler kan je dan eventueel elders in huis plaatsen.
Heb je dan 2 warmtepompen nodig, 1 voor de verwarming en 1 voor je sww?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Dat is een keus die er is. Een warmtepomp voor sww en verwarming of een warmtepomp voor verwarming en voor sww een andere oplossing zoals een warmtepomp boiler of boiler met heatpipes of een doorstroomverwarming of een combinatie van alles.

Dit moet je afstemmen op het sww verbruik kwa aantal liters en liters per minuut. Alle systemen hebben zo hun eigen voor en nadelen.

De ruimte die je ervoor hebt kan ook een beperkende factor zijn. Daarom heb ik een all-in-one warmtepomp staan.

Kijk vooral eens in het L/W warmtepomp topic, daar is veel kennis en ervaring aanwezig.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 24-07-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 15:02

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Zonnepanelen komen sowieso op het dak. Zoveel als er passen het liefst. Vandaar dat we zoveel mogelijk op elektra willen doen. Ideaal zou zijn als we genoeg stroom kunnen opwekken om met elektrische radiatoren "gratis" te stoken overdag (ookal zijn ze minder efficient) Maar ik geloof dat berekeningen laten zien dat dat niet haalbaar is en je heel veel stroom moet "bijkopen".

We kunnen volgends online berekeningen rond de 50 panelen op het dak kwijt. Lijkt me iets optimistisch (iets van de rand af, klein schoorsteentje etc) dus 40?

Pelletkachels, gas of andere opties zijn uitgesloten. We willen af van dit soort brandstoffen.

Warmtepomp zou ik me in kunnen verdiepen, maar zou ik liever niet doen (wil af van een cv/leidingen) en lijkt me niet werken met ons huis/indeling.
.

Isolatie is inderdaad heel belangrijk: spouwmuurisolatie zal de allereerste stap zijn, kozijnen staan ook op de lijst. Plafond/dak is al goed.

[ Voor 22% gewijzigd door Collaborator op 24-07-2018 14:55 ]

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
Op die manier blijft er niet veel over...

P.S. Het is 'pellet', een 'pallet' ligt op een vorkheftruck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Waarom zou een warmtepomp geen optie zijn?

Als hier straks de hele verbouwing klaar is, zijn de enige leidingen die zichtbaar zijn korte stukjes onder de radiatoren op de 1e etage. Op de begane grond met vloerverwarming zie je helemaal geen leidingen, behalve dan in de kast waar de verdeler zit.

Met een droogbouw vloerverwarmingsysteem kun je op elk soort dekvloer vloerverwarming leggen met een opbouwhoogte van minder dan 3 centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Knip dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Ivow85 op 24-07-2018 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Erwin_83 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:25:
[...]

JA die heb ik inderdaad ook 1, combi all in 1 zeg maar. Alleen heb ik een houten zoldervloer, en gezien het model zou deze dan maar op 1 balk rusten. Zeg niet dat het niet kan op de zolder maar dat je even naar de constructie van het huis moet kijken of het daar kan of beter ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Bij oudere woningen is spouwmuur geen vanzelfsprekendheid. Je hebt dan wel een dubbele muur, maar het hoe en wat tussenin is niet altijd bruikbaar.

Een andere onzekerheid is dat we op dit moment de salderingsregeling kennen. Dat wordt afgebouwd/gemaximaliseerd en zou ergens deze zomer bekend worden gemaakt. Zonnepanelen om in de winter je huis verwarmen wordt een uitdaging.

Ik zou daar waar kan maximaal isoleren en daarnaast met beperkte capaciteit electrisch verwarmen.
Daarnaast ook nog een pelletkachel die je in de woonkamer kwijt kunt en eventueel extra (electrische) kachels. Die zou je op extreem koude dagen kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:45:
[...]

JA die heb ik inderdaad ook 1, combi all in 1 zeg maar. Alleen heb ik een houten zoldervloer, en gezien het model zou deze dan maar op 1 balk rusten. Zeg niet dat het niet kan op de zolder maar dat je even naar de constructie van het huis moet kijken of het daar kan of beter ergens anders.
Hier tunnelbouw, dus degelijke betonvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Collaborator schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:45:
Zonnepanelen komen sowieso op het dak. Zoveel als er passen het liefst. Vandaar dat we zoveel mogelijk op elektra willen doen. Ideaal zou zijn als we genoeg stroom kunnen opwekken om met elektrische radiatoren "gratis" te stoken overdag (ookal zijn ze minder efficient) Maar ik geloof dat berekeningen laten zien dat dat niet haalbaar is en je heel veel stroom moet "bijkopen".

We kunnen volgends online berekeningen rond de 50 panelen op het dak kwijt. Lijkt me iets optimistisch (iets van de rand af, klein schoorsteentje etc) dus 40?

Pelletkachels, gas of andere opties zijn uitgesloten. We willen af van dit soort brandstoffen.

Warmtepomp zou ik me in kunnen verdiepen, maar zou ik liever niet doen (wil af van een cv/leidingen) en lijkt me niet werken met ons huis/indeling.
.

Isolatie is inderdaad heel belangrijk: spouwmuurisolatie zal de allereerste stap zijn, kozijnen staan ook op de lijst. Plafond/dak is al goed.
Met zoveel panelen zou ik eens gaan nadenken over opslag van de energie in de zomer gebruik je misschien van 4 panelen stroom ( grove schatting van eigen situatie ) in de winter is 50 waarschijnlijk niet genoeg om je huis te verwarmen met een warmtepomp met COP3 ( winter is ook latere COP helaas )
Overigens is warmtepomp niet automatisch veel leidingen en warm water heb je toch al, vloerverwarming is veel efficienter verwarmen/koelen dan helemaal electrisch. En juist als je het nodig hebt leveren je panelen lang niet genoeg op.
Pagina: 1