Enkele jaren geleden heb ik een vrijstaande bungalow gekocht (met volledige onderkeldering/garage) Deze was rond 1964 gebouwd vlak voor iedereen hier over ging op aardgas. De bewoners hebben toen nog gekozen voor een stookolietank (1000 liter) en hiermee alle radiatoren in huis verwarmd. Het is hierna nooit gemoderniseerd (op geen enkel gebied
) Op dit moment doen we alles elektrisch behalve het verwarmen/stoken. Tijdens het opknappen hebben we de plafonds al geïsoleerd.
We hebben nu een elektrische boiler voor douchen en kraanwater, koken elektrisch. Dat is fijn. Het liefst willen we voor alles volledig om natuurlijk, dus vandaar het volgende.
Die stookolie zit ons inmiddels wel een beetje dwars.
Ons plan nu:
- Zonnepanelen plaatsen (vierkant plat dak van ongeveer 10x10m met 100% volle zon, nooit schaduw)
- Spouwmuren isoleren (om hoeveelheid stoken dat nodig is te verminderen)
- Nieuwe kozijnen in de woonkamer (op dit moment hardhouten die toe zijn aan vervanging met "oud" dubbelglas)
- Elektrische radiatoren waar nu de ouderwetse radiatoren hangen.
Het liefst halen we de hele cv boel weg (ketel, radiatoren, leidingen (die lopen allemaal door de onderkeldering onder het huis) en stoken we volledig elektrisch. Natuurlijk zijn er andere oplossingen, maar we willen gewoon af van verbrandingsketels of grote pompsystemen. Gewoon een simpele opzet heeft onze voorkeur.
Qua stoken zijn we op het moment ongeveer anderhalve tank stookolie kwijt per jaar (heel erg afhankelijk van het weer, maar we zijn behoorlijk zuinig qua stoken) Dat is ongeveer 1500 liter stookolie. Een liter kost iets meer dan een euro geloof ik.
Elektra op het moment ligt wat hoger dan gemiddeld ivm de elektrische boiler. 50 euro per maand geloof ik. In onze vorige woningen zaten we rond de 20 euro max voor stroom..
Gaan we elektrisch stoken (individuele radiatoren, geen cv) dan zullen we ongetwijfeld veel meer kwijt zijn aan elektra, maar hopelijk kan je dan overdag met de opbrengst van de panelen direct stoken zonder al te veel bij te kopen. Maar niet meer afhankelijk zijn van de stookolie is ons doel.
Iemand ervaring met elektrisch verwarmen? Mis ik iets in dit verhaal? Verkijk ik me ergens op? Ik hoor het graag!

We hebben nu een elektrische boiler voor douchen en kraanwater, koken elektrisch. Dat is fijn. Het liefst willen we voor alles volledig om natuurlijk, dus vandaar het volgende.
Die stookolie zit ons inmiddels wel een beetje dwars.
- Het is lastig te krijgen (we hebben 1 vast adres, maar ze liggen niet bepaald op elke straathoek omdat het in Nederland zeer zeldzaam is om stookolie te gebruiken.
- Je moet telkens in 1 keer een grote tank laten vullen (1000 liter in een keer, eventueel in 2 keer)
- En natuurlijk de hoeveelheid in je tank in de gaten houden (hij is al eens leeg geweest zonder dat we het doorhadden. Toen moesten we meer als een dag in de kou zitten
- Het is ook niet bepaald duurzaam en goed voor de luchtkwaliteit
- De ketel is enorm en maakt veel herrie als hij aanslaat
Ons plan nu:
- Zonnepanelen plaatsen (vierkant plat dak van ongeveer 10x10m met 100% volle zon, nooit schaduw)
- Spouwmuren isoleren (om hoeveelheid stoken dat nodig is te verminderen)
- Nieuwe kozijnen in de woonkamer (op dit moment hardhouten die toe zijn aan vervanging met "oud" dubbelglas)
- Elektrische radiatoren waar nu de ouderwetse radiatoren hangen.
Het liefst halen we de hele cv boel weg (ketel, radiatoren, leidingen (die lopen allemaal door de onderkeldering onder het huis) en stoken we volledig elektrisch. Natuurlijk zijn er andere oplossingen, maar we willen gewoon af van verbrandingsketels of grote pompsystemen. Gewoon een simpele opzet heeft onze voorkeur.
Qua stoken zijn we op het moment ongeveer anderhalve tank stookolie kwijt per jaar (heel erg afhankelijk van het weer, maar we zijn behoorlijk zuinig qua stoken) Dat is ongeveer 1500 liter stookolie. Een liter kost iets meer dan een euro geloof ik.
Elektra op het moment ligt wat hoger dan gemiddeld ivm de elektrische boiler. 50 euro per maand geloof ik. In onze vorige woningen zaten we rond de 20 euro max voor stroom..
Gaan we elektrisch stoken (individuele radiatoren, geen cv) dan zullen we ongetwijfeld veel meer kwijt zijn aan elektra, maar hopelijk kan je dan overdag met de opbrengst van de panelen direct stoken zonder al te veel bij te kopen. Maar niet meer afhankelijk zijn van de stookolie is ons doel.
Iemand ervaring met elektrisch verwarmen? Mis ik iets in dit verhaal? Verkijk ik me ergens op? Ik hoor het graag!
[ Voor 3% gewijzigd door Collaborator op 22-07-2018 22:55 ]
This space is occupied