Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262569

Topicstarter
Mijn vraag
...Ben op zoek naar een (degelijke) phone waarop standaard weinig app's staan. Ik gebruik er maar weinig dus zoek ik een telefoon waarop er weinig staan of waarvan ik de meeste kan verwijderen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Momenteel WP 950.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Rond gevraagd en veel gelezen maar wie er wat levert wordt niet echt duidelijk. Zie door de bomen het bos niet meer

Beste antwoord (via Anoniem: 262569 op 23-07-2018 17:53)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vreemd want juist de laatste paar jaar is er een enorme discussie welke fabrikanten wel "stock" Android leveren, welke iets minder en welke amper.

Koop een Pixel 2 en dan zit je dus het dichtste bij Google qua "standaard".

Neemt niet weg dat op de Lumia 950 ook minstens 11 apps stonden die ik noooooit gebruikte maar ook niet kon verwijderen; rijst de vraag wat jij "teveel" vindt...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vreemd want juist de laatste paar jaar is er een enorme discussie welke fabrikanten wel "stock" Android leveren, welke iets minder en welke amper.

Koop een Pixel 2 en dan zit je dus het dichtste bij Google qua "standaard".

Neemt niet weg dat op de Lumia 950 ook minstens 11 apps stonden die ik noooooit gebruikte maar ook niet kon verwijderen; rijst de vraag wat jij "teveel" vindt...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Ik heb een Nokia 7Plus gekocht met Android One. Een Android versie die dicht bij stock komt zeiden ze. Na eerste keer opstarten had ik slechts 28 voorgeïnstalleerde apps :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-05 14:23
Ligt natuurlijk aan je budget. Ik zou toch tussen de Android One telefoons kijken. Stock android (dus alleen de Google apps + een enkele app van de Smartphone maker.). Prijzen variëren van 150 tot 450 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou inderdaad een Android One phone aanraden. Weinig apps voorgeinstalleerd en een cleane android-ervaring. Het meeste kan je weghalen (uit de quick settings in de notification shade). Bijkomend voordeel is dat je OS doorgaans snel up to date is.

Daarbovenop kan je een launcher installeren waarmee je apps kan hiden. Dan kan je gewoon alles wat je niet wil hebben weghalen uit de lijst van apps.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:43
Misschien is de Oneplus 6 wat voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een Android One telefoon heeft relatief weinig apps, misschien is dat wat voor jou.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Nokia 8 heeft ook een vrij kale Android.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Het antwoord is simpel maar je moet er even voor zitten om het erop te krijgen: Lineage OS. Zoek een telefoon die het ondersteund zoals een Moto telefoon of een gangbare Samsung. Lineage OS is zo kaal als maar zijn kan en je kan zelf bepalen welke Google onderdelen je er op zet of wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik heb de Wileyfox Spark X. Zeer tevreden van. Is (bijna) volledig stock Android en geen voorgeïnstalleerde apps. (Buiten Google Nieuws, maar die kan je gewoon verwijderen) Hetzelfde geldt voor de Wileyfox Swift serie.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:14
Motorola heeft ook een vrij kale installatie, en ook voor wat lager budget beschikbaar.
De pricewatch: Motorola Moto E4 Plus Grijs bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 12:17
Xiaomi Mi A1 of Mi A2 (beide met Ondroid One, laatste nog niet officieel uit)

[ Voor 25% gewijzigd door monsieurpinot op 22-07-2018 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-05 17:50
Droefsnoet schreef op zondag 22 juli 2018 @ 17:43:
Ik heb een Nokia 7Plus gekocht met Android One. Een Android versie die dicht bij stock komt zeiden ze. Na eerste keer opstarten had ik slechts 28 voorgeïnstalleerde apps :P
Dat er voor geïnstalleerde apps op staan is logisch, het gaat om welke apps niet standaard in Android thuishoren... welke apps staan er op die volgens jou niet standaard in Android thuishoren?

Zover mij bekend is 'ondersteuning' de enige app die erop wordt gezet door Nokia zelf, de rest behoort allemaal tot het standaard pakket... en dan zelfs nog zijn vrijwel alle standaard Android apps te deinstalleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En root de telefoon direct als je hem krijgt, voordat je hem in gebruik neemt. Vaak moet je hem wipen om de bootloader te unlocken, dus als je hem eerst gaat gebruiken, wordt het lastiger om later te unlocken.

Met een geroot device heb je veel meer controle over wat er op je telefoon draait. Zo kun je software wissen maar ook uitschakelen (iets minder definitief). Tevens kun je de juiste privacy tools installeren om tracking tegen te gaan.

Zoek dus een telefoon die makkelijk te rooten is, zoals bijvoorbeeld de Oneplus telefoons, en je hebt precies wat je zoekt, c.q. je kunt hem zo maken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262569

Topicstarter
Aha...jongelui! Van alle antwoorden wordt ik wel wat wijzer..dus dank voor jullie reactie's. V.w.b. die WP 950, daar stond voor mij wel iets teveel op maar er was/is goed mee te leven. Ik denk dat ik mij maar op een N7+ of N8 concentreer. Over rooten ( whatever it means) zal ik mij nog eens verder inlezen, misschien is dat ook nog een leuk idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Je zou ook de Xiaomi Mi A2 kunnen overwegen. Ook dit is een Android One telefoon en de specificaties zijn vrijwel gelijk aan de Nokia 7 Plus, maar de A2 is ongeveer 100 euro goedkoper.

nieuws: Xiaomi Mi A2 verschijnt online bij Nederlandse webwinkel

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 23-07-2018 22:16 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ano123
Room42 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:26:
En root de telefoon direct als je hem krijgt, voordat je hem in gebruik neemt.
@Room42
Dat doe je dus best niet, omdat je garantie vervalt wanneer je je smartphone root. Er zijn op Tweakers ook al gevallen gepasseerd waarin de fabrikant iets niet wilde repareren wegens ooit geroote device. Zie bv hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1705747 en hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1763845, en zo zijn er nog een hele hoop topics te vinden op het internet.

J.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
_Shield schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:16:
[...]

@Room42
Dat doe je dus best niet, omdat je garantie vervalt wanneer je je smartphone root. Er zijn op Tweakers ook al gevallen gepasseerd waarin de fabrikant iets niet wilde repareren wegens ooit geroote device. Zie bv hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1705747 en hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1763845, en zo zijn er nog een hele hoop topics te vinden op het internet.

J.
Dan koop je de verkeerde telefoon bij de verkeerde fabrikant (*kuch* Samsung :X *kuch*). Er zijn zat telefoons die je zonder problemen kunt en mag rooten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
_Shield schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:16:
[...]

@Room42

J.
Het is alleen onzin. Je garantie mag volgens de wet helemaal niet vervallen bij root.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@ChinaGeek Klopt, volgens de wet niet. Maar heb jij zin in een proces en bezoekjes aan de rechtbank omdat je je telefoon geroot hebt?

@Room42 Ik blijf ook weg bij telefoons van grote merken.

[ Voor 19% gewijzigd door ano123 op 02-08-2018 11:00 ]

Soms actief. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
_Shield schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:59:
@ChinaGeek Klopt, volgens de wet niet. Maar heb jij zin in een proces en bezoekjes aan de rechtbank omdat je je telefoon geroot hebt?

@Room42 Ik blijf ook weg bij telefoons van grote merken.
Je garantie vervalt niet bij rooten. Zo simpel is het. Daar heb je geen processen en bezoekjes aan de rechtbank voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Hoewel de discussie 'vervalt garantie bij rooten' een hele interessante is. Is het behoorlijk offtopic in dit topic. Gelieve de discussie hier dan ook te stoppen.

@Anoniem: 262569 Aangezien dit aankoopadvies betreft, heb ik je topic een verhuis naar ATT. Daarnaast heb ik je titel even aangepast, zodat het net wat duidelijker is.

[ Voor 34% gewijzigd door rens-br op 02-08-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjbonnema
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-02-2022
oneplus 6 is toch een favoriet en promoot ook zijn bijna kale rom van android. Ik ben in iedergeval heel erg tevreden voor relatief weinig geld ten opzichte van alle andere telefoons. @Anoniem: 262569

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-05 13:06
Een overzicht van recente smartphones die stock android draaien!

RTFM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:33

Ravefiend

Carpe diem!

mjbonnema schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:09:
oneplus 6 is toch een favoriet en promoot ook zijn bijna kale rom van android. Ik ben in iedergeval heel erg tevreden voor relatief weinig geld ten opzichte van alle andere telefoons. @Anoniem: 262569
En de comments van MHKBD zijn zekers ook interessant, OP6 in favor of Pixel 2:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:55
Anoniem: 235591 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:35:
Het antwoord is simpel maar je moet er even voor zitten om het erop te krijgen: Lineage OS. Zoek een telefoon die het ondersteund zoals een Moto telefoon of een gangbare Samsung. Lineage OS is zo kaal als maar zijn kan en je kan zelf bepalen welke Google onderdelen je er op zet of wilt gebruiken.
Inderdaad, perfecte ervaringen mee, en altijd up to date, in tegenstelling tot sommige fabrikantenversies...

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:41
Alles met Android One, dus Nokia's toestellen en de Xiaomi A1/A2.

En dan nog de Pixels en wat OnePlus doet.

Enneh.. als je maar weinig gebruikt, wat is dan het probleem eigenlijk? Je hebt de ruimte die er wel is dus niet nodig, dus waarom wil je dan dingen weghebben? Zit het je in de weg? :P

[ Voor 46% gewijzigd door Richh op 02-08-2018 16:21 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 10:07
Anoniem: 235591 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:35:
Ik heb momenteel een Motorola G5S plus; een erg fijn toestel dat van zichzelf al behoorlijk kaal is qua voorgeinstalleerde troep. Wat mij betreft zeker een aanrader als het om een relatief 'kaal' toestel gaat.

Wat misschien een goed idee is voor de TS is om te beginnen met een vergelijkbaar toestel (de G5s Plus of wellicht de G6 Plus die dit jaar is uitgekomen). Mocht het standaard OS van dat toestel toch nog teveel troep bevatten, dan kun je altijd nog overstappen naar Lineage OS :)

edit:
Mocht je op korte termijn (of wellicht direct) willen overstappen op LineageOS; check dan van te voren goed of het toestel dat je op het oog hebt ook daadwerkelijk goed wordt ondersteund om problemen te voorkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door JoostTheHost op 02-08-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 22:58
Wat is je budget? Die is namelijk ook wel van belang. Je kunt bijvoorbeeld kijken naat een Xiaomi Mi A1 van rond de 150 euro, maar ook een dure Nokia 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Nokia 7 Plus zijn we heel blij mee en draait stock Android

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Pagina: 1