Iemand met een vergelijkbaar probleem postte elders:
Ik overweeg een overstap naar Mirorless en denk vooral aan de EOS M5 of M50 body (uiteraard met de M-EF(S) adapter) en mogelijk vervanging van wat glaswerk (bijv. de 10-18 mm IS STM door de 11-22 M-lens, maar heeft niet de eerste prio).
Mijn vragen:
Sinds ik jaren geleden overgestapt ben van Nikon naar Canon (eerst een 60D, nu een 7DII) heb ik aardig wat “glas” en andere zaken verzameld:Krahk schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:58:
Mijn vakantie komt er vrij snel aan en ik werd er aan herinnerd dat ik weer mooie foto's ga maken van prachtige natuur die ik tegen ga komen.
Echter heb ik al een tijd het gevoel dat ik mijn camera liever niet meer meeneem omdat hij vrij fors en zwaar is en ik toch wel hou van lichte bepakking en zo min mogelijk spullen mee op vakantie.
[...]
Alles bij elkaar is een flink pakket wat ik weer mee sjouw. Nu wil ik overstappen op een compacte camera en zoek daar advies voor omdat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.
Wat wil ik er mee doen?
Ik fotografeer voornamelijk landschappen
[...]
Ik gebruik bijna altijd natuurlijk licht, 1/200 tot 30s sluitertijden en op mijn 7d tot max 800 iso. Daarnaast vind ik scherpte ook belangrijk.
Beeldkwaliteit is dus na klein en licht mijn grootste eis.
Belangrijke eisen:Niet belangrijk:
- volledig manual in te stellen
- long exposures (tenminste 20 of 30 seconden)
- scherm goed af te lezen
- RAW
- verwisselbare batterij of goede batterijduur
- verwisselbare geheugen kaartjes
- scherpte
- beeldkwaliteit
- Op standaard statief te monteren
- video, microfoon etc
- wifi, gps etc
- 10000 megapixel
- 1000000000 iso
- Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM
- Canon 24 mm f/2.8 STM
- Canon 50 mm f/1.8 STM
- Canon 85 mm f/1.8 USM
- Canon 10-18 IS STM
- Canon 55-250 mm STM
- Canon 70-200 mm f/4 L IS USM
- Canon Speedlite 430 III
- Kenko TELEPLUS MC4 AF 1.4X
Ik overweeg een overstap naar Mirorless en denk vooral aan de EOS M5 of M50 body (uiteraard met de M-EF(S) adapter) en mogelijk vervanging van wat glaswerk (bijv. de 10-18 mm IS STM door de 11-22 M-lens, maar heeft niet de eerste prio).
Mijn vragen:
- Zijn er gewichtige zaken waar ik rekening mee moet houden bij overstap naar Mirorless (behalve dat de body letterlijk lichter is)?
- De specificaties van de M50 zijn beter, hij is ook voordeliger, maar de M5 wordt gepresenteerd als de top van Canon’s kunnen (flagship): welke te kiezen?
- Ik ga er vanuit dat Lightroom (6 stand-aloneversie helemaal up-to-date) er prima mee om kan gaan?
- Zijn echt alle EF en EF-S lenzen via de adapter (her)bruikbaar? Hoe werkt dit met IS (omdat de meeste body’s mirorless al IS in hun body hebben, schijnt)?
- Zijn accessoires zoals flitsers gewoon bruikbaar? Ook als master-slave?
- Is de Kenko-extender nog bruikbaar? Je stackt (ondanks dat de adapter geen glas heeft) uiteraard...
- Is het waardevol om de EF-S 24 STM te vervangen door de enige pannenkoek M (22/2)? Gesteld dat ik hem genoeg gebruik.
[ Voor 3% gewijzigd door ralphilosophy op 05-09-2018 18:33 ]
“The greatest teacher, failure is”